18 Oct
2012

Maria Rugină: În lumina inocenței

    Perle curgătoare, nestinse brăzdează cerul volumului ,,ÎN AMURG” (Ed. Timpul, 2004) al poetei și publicistei Emilia Țuțuianu, director al Editurii Mușatinia, din Roman.

    Drumul îndoit al Iubirii – de la auroră la crepuscul și invers – este marcat atent, cu indicatoare luminoase, pline de speranță. Într-un singur punct, șerpuirea prea amețitoare dă autoarei senzația abisală a nimicniciei : ,,Să nu aștepți pe nimeni… să nu aștepți nimic!” (,,Agapia”), dar acesta este doar aparent capătul drumului.

    Confirmându-l pe Miguel de Unamuno (,,Numai ideea pe care o trăiești tu este adevărată”) și accesând dreptul intim cel mai important, pe care trebuie să-l cucerească omul pentru a învinge – acela de a contrazice(chiar și pe sine) – Emilia Țuțuianu înaintează și ajunge la adevărul său pe calea sigură a trăirii, a convingerii nemijlocite că puritatea și bunătatea îți pot aduce fericirea : ,,Să fii bun, ca să poți fi fericit” (,,Agapia”).

    Extras din ,,Peștera lui Platon”, prin zeiescul neastâmpăr al Norocului, abia în amurg, când lumina își oferă cu disperarea despărțirii strălucirea, Omul, mișcându-și cap-mintea după ,,cele ce sunt”, vede, înțelege și crede.

    Vede și înțelege că planeta noastră este locuită doar de două,,popoare” – femei și bărbați – care poartă între ele un nesfârșit război, pe viață ( ca durată), pentru viață (ca finalitate), cu cel mai mare consum de viață (ca rezultat).

    Și atunci, începe să creadă că această etapă, care este doar praf, pulbere și fum, trebuie depășită, că undeva, în nesfârșit, va fi existând un loc ,,fără durere și fără suspin”, în care ar putea ajunge cel puțin o parte din sine…

    Substanța umană este animată de elanul desăvârșirii, care poate fi activat doar cu cheia Iubirii.

    Sufletul hipersensibil al poetei a descoperit această cheie, accesând cu ea cerurile albastre ale firii.

    ,,Amurgul” emilian sugerează o arhitectură a sublimului de toate zilele, dând contur ,,visului etern”, inoculat de valul nestăvilit de iubire, din sufletele bunicilor, revărsat ,,asupra tuturor” .

    Nucleul, loc geometric al acestei echilibrate construcții, pare să fie tocmai întâlnirea între prima și ,,a doua inocență” (Élie Faure), care a durat în sufletul copilului – odată cu firescul des-zidirii nemiloase a trecerii – încrederea în forța binelui, a simțirii și a trăirii curate și depline, sub ,,Lumina sidefată” a tradiției și a credinței.

    De altfel, transparența edificiului – trecută prin verdele cuminte al temeliei, sub privirea ochiului deschis al intrării în alb-negrul existențial – este magistral sugerată de penelul artistului plastic Iosif Haidu. Privind coperta și grafica interioară a cărții, îngemănarea text-linie este atât de perfectă, încât e greu de descifrat care a urmat-o pe cealaltă.

    Construcția lirică nu forțează extremele, nu ascute unghiurile, nu-și elaborează și amplasează prețios arcadele, ci urmează atentă izvorul curgerii proprii, irizându-și sclipirile în liantul metaforei perene.
    Iar când în ,,ființa de lut” ,,s-a pitit tainic iubirea”, din rădăcinile ei adânci au crescut ,,aripi albe”, străbătând ,,Cunoașterea”.
    ,,Cetatea Luminii” (,,Labirintul”), asediată cu ,,dreptunghiuri, triunghiuri, pătrate și sfere / Venind de departe, vorbind de alte ere”, deschizându-se, trebuia să-i ofere poetei ,,adevărul”. Era, de fapt, cetatea trupului său, care, sângerând ,,de durere și plăcere” (,,Joc”), și-a lansat inima-,,rodie” în marea agitată de ,,scurgerea haină a timpului” (,,Revenire”).
    Descifrând mecanismul implacabil al acestei nemiloase dimensiuni, poeta încearcă, prin intensitatea trăirii, nuanțarea dimensională a orelor și zilelor (de la clipă, la zile și nopți polare), sperând că ,,atunci voi avea Timp / să Trăiesc… Să Gândesc, să Iubesc” (,,Mărimea Timpului”).
    O altă rivală pe care o înfruntă inima sa însetată de trăire este incertitudinea. Mângâiată de zefirul iubirii, pădurea verde a sufletului poetei a măsurat viața și moartea cu ,,clipa străvezie”  de vis și amintire, iar ,,când a căzut o petală”, a văzut în ea ,,fructul”, care ,,n-a mai apărut…” (,,Iluzie”). Nesăbuința cochetă a Evei, viclenia egoistă a șarpelui, pustiul așteptării deșarte, sclipirea distantă a virtualului trec viul dragostei în vis, lăsând în urmă certitudinea ,,cerului fierbinte și gol” (Nicolae Labiș) al neîmplinirii : ,,Te caut peste tot… și nu te găsesc” (,,Visul dragostei”).

    Este dragostea doar un vis trecător? Pascal Bruckner crede că ea trăiește doar până la mărturisire. Aici se află capcana: cât durează până și ce înseamnă după? Este momentul culminant al povestirii de sine – clipa în care întrebarea arde, iar răspunsul întârzie … Este, aș zice, împrejurarea fortissimă în care autoarea a simțit nevoia accesării – spre descărcare – a acelui zăvor zăgăzuind durerea : ,,Nu aștepta pe nimeni… nu aștepta nimic!”.

    În zbaterea luminoasă a ,,Amurgului”, Emilia Țuțuianu descoperă că chiar și nimicul înseamnă ceva: proecția înapoi a fostului, retrăirea, amintirea –  ,,Poteca cu tei înfloriți”, cerul armoniei, ,,flacăra iubirii”, ascunse în ,,caseta anilor” – care readuc ,,zâmbetul lui”, ce încă ,,transformă trăirile în rouă” (,,El”).
    Înțelegând că orice pas înainte este, în același timp, și un pas înapoi, că orice edificiu are atât intrare, cât și ieșire, neînfrânta arhitectă a vieții primite redeschide porțile trecutului, sfidând lașitatea necruțătorului ,,hoț al vârstelor”, care ,,fuge…fuge…fuge…”.
    Iar când constată, plină de amară revoltă, că punctul de plecare , ,,Casa bunicilor” , e ,,pustie și goală”, iar ,,Căminul părinților” e ,,ca o pasăre care, / după ce și-a luat zborul, / își caută cuibul plin de / penele ce i-au căzut din aripi”, poeta decide, ca un deznodământ prin autodepășire : ,,Mă-ntorc la ființa iubită, / cu sufletul plin de dragoste, / să-i spun c-a fost cu mine mereu!” (,,Pioșenie”).
    În liniștea mănăstirii, inima sa înțelege esența trăirii: ,,Totul vine de la Dumnezeu”.

O carte care se deschide așteptând, se citește vibrând, se închide meditând: De ce trebuie așteptat cel care pleacă, înlăcrimând o iubire pe care a provocat-o? De ce ne înfricoșează nimicul, deși el reprezintă concentrarea supremă? Și dacă femeia trebuie să cedeze mereu, cum se explică faptul că ea este învingătoare (în amintitul război), atât ca număr cât și ca longevitate? Ce se cuvine să fie EA: Cetate, Redută, Rachetă?

Maria Rugină

18 Oct
2012

Lansare carte autor Gh. A. M. Ciobanu

 

Sursa: Revista Melidonium

17 Oct
2012

Odinioară și acum – Sfântul Ioan Iacob Hozevitul

 

Odinioară și acum

 

Odinioara si acum
Aruncandu-ne in urma
Ochii nostri sufletesti
Catre anii din vechime
A vietii crestinesti,
Mintea noastra se uimeste
De sfintenia de-atunci,
Limba fara grai ramane,
Ne simtim ca niste prunci.
Caci vedem paganatatea
Dand razboi necontenit
Adunarile crestine
Din Apus si Rasarit.
Si aflam credinta sfanta
Ca un foc atunci arzand
Iar Biserica in culmea
Biruintelor sezand.
Adancindu-ne mai tare
In trecutul departat
Al Bisericii crestine
Gandul nostru sta mirat:
Uriasi vedem in fata
Pe strabunii credinciosi,
Noi suntem pe langa dansii
Toti, pitici neputinciosi.
Fruntea lor avand cununa
Razelor dumnezeiesti
Ni se apleaca de rusine
Ochii nostri cei trupesti.
Mici la suflet, mari la patimi,
Noi aproape nu-ndraznim
Sa mai cugetam la Slava
Noului Ierusalim!
Despre viata minunata
A celor “intai nascuti”
Lumea astazi nu mai stie,
Sfintii stau necunoscuti!
Astazi traistele stiintei
S-au umplut cu nascociri,
Iar de tainele credintei
Lumea nu mai are stiri!
Toata straduinta lumii
Este spre a dovedi
Ca “Materia e totul,
Duhul n-are unde fi”!
Cat de mult se mai inseala
Cel numit “Cuvantator”
Oare cearca numai “firea”
Nestiind pe “Facator”!

 

                    Glasul conștiinței

 

Iata lumea te indeamna

La rasfatul ei

Si plecandu-te chemarii,

Prada esti destrabalarii.
Haine noi acum la moda,

Trebuie sa ai,

Iar a sufletului haina

Cum o vei pazi in taina?
Plecaciuni cu lingusire

Trebuie sa stii,

Iar cand stai la Rugaciune

Nu mai este plecaciune.
Vizitari cu multa fala

Trebuie sa faci,

Iar la Sfanta Liturghie

Stai cu inima pustie.
Cu stiintele naturii

Mintea ti-ai hranit,

Iar ceva din vesnicie

Mintea ta nimic nu stie.
Pana cand mai este vreme

Cauta-ti liman,

Daca soarele se pleaca,

Luntrea vietii se ineaca.
Fugi de lumea cea desarta

Plina de sminteli,

Si cu flacara credintii,

Tine calea pocaintii.
Lasa cartile profane

Fara capatai

Si le ia pe cele sfinte

Ca sa prinzi ceva la minte.
La prietenii din lume

Nu te potrivi,

Ci sa ai prietenie

Cu cinstita curatie.

Mintea ta este faclie

Fara untdelemn,

De la Domnul cere mila

Pana cand mai ai “festila”.
Vantul rau al necredintii

Canta la urechi,

Si de uiti “chemarea sfanta”

Vei juca precum iti canta.
Tine minte frica mortii,

Nu uita de ea,

Cine nu-i deprins s-o poarte,

Sufletul isi da la moarte.
Rugaciune cu trezvire

Cauta sa ai

Caci prin darul rugaciunii

Piere duhul uraciunii.
Inaltarea cea desarta

Grabnic s-o arunci,

Caci la gandul inaltarii

Bate vantul desfranarii.
Cu naravul trandavirii

Nu calatori,

Caci pe urma trandavirii

Vine boala nesimtirii.
Fii cu dragoste curata

Catre Dumnezeu,

Parasind pe cea trupeasca

Pentru cea Dumnezeiasca.
Spre adancul umilintii

Pleaca-te mereu,

Caci din “apa umilintii”

Au baut in viata sfintii.

 

Sfântul Ioan Iacob de la Neamț

17 Oct
2012

Sfântul Ioan Gură de Aur despre sănătatea sufletească

Chiar de ai purta nu una, ci o mie de coroane imparatesti si ai fi stapan peste multe trupuri sanatoase, atunci cand trupul tau este lovit de o boala ce nu cunoaste vindecare, poti sa dai intreaga ta imparatie si nu vei capata din nou sanatatea. Daca nu poti face asta pentru trup, o sa poti pentru suflet?

Dumnezeu ne-a dat doua maini, doua picioare, doi ochi, doua urechi, astfel incat, daca una pateste ceva, sa ne slujim de cealalta. Dar daca pierdem sufletul, de unde mai gasim altul?

Sufletul stapanit cu totul de o patima  poate cu usurinta sa spuna si sa faca cele care pricinuiesc mania lui Dumnezeu, pentru ca el a devenit sclavul unui alt stapan, care il obliga sa faca cele potrivnice Domnului sau.

Sufletul cuprins de deznadejde in privinta mantuirii nu este departe de nebunie. Dupa ce da fraiele mantuirii in mainile poftelor irationale, alearga fara retinere peste tot unde se afla pacatul, pana cand se scufunda in adancurile pierzaniei vesnice.

Cand sufletul se obisnuieste cu pacatul, care este nemilos, boala sa iese la suprafata si este vazuta de toti. Dar, asa cum porcul, atunci cand se tavaleste in noroi, este multumit si nu mai simte mirosul murdariei, la fel si omul, cand este robit de obiceiul cel rau, nu-si mai da seama de mirosul greu al pacatelor sale, pentru ca se obisnuieste cu ele. Si asa cum pamantul peste care aruncam seminte este cu neputinta sa dea roade daca nu este udat, la fel se intampla si cu sufletul, care nimic bun nu rodeste, oricate cuvinte i-am spune noi, daca el nu a fost mai intai udat cu apa vie ce izvoraste din Sfintele Scripturi. Ce creste pe pamantul care nu este cultivat? Spini si buruieni. Ce creste in sufletul care nu este cultivat duhovniceste? Fapte necurate si viclene. Cu cat un pamant este mai putin cultivat, cu atat cresc buruieni mai multe si mai salbatice. Cu cat sufletul este mai putin cultivat, cu atat este cuprins de patimi  mai salbatice, inmultindu-se pacatele sale, care il duc la moarte.

Ce lucru curios! Cu totii urmaresc cu sufletul la gura evenimentele trecatoare ale acestei vieti scurte, dar la viata ce va sa fie nici nu le trece prin cap sa se gandeasca. La ospete si prilejuri de indulcire a trupului mereu sunt primii, dar sufletele lor le lasa sa se usuce de foame duhovniceasca. Se ingrijesc de trup si il infrumuseteaza, insa sufletul le este indiferent. Cand se imbolnaveste trupul, cheama doctorul, cumpara medicamente si cheltuiesc o gramada de bani, pana cand se vindeca. Insa, atunci cand sufletul lor se imbolnaveste de boala aducatoare de moarte a pacatului, nu fac nimic. Si cel mai trist este faptul ca, desi il ingrijesc cum nu se poate mai bine, trupul lor moare, iar sufletul este osandit la iadul vesnic.

Si pentru ca imi pare atat de rau de intunecimea gandului oamenilor si de nebunia lor, as vrea sa am o voce atat de puternica incat sa a-junga pana la marginile pamantului, si dupa ce m-as urca pe cel mai inalt munte de pe pamant, as striga tuturor popoarelor si neamurilor, la fel ca proorocul David: “Fiii oamenilor, pana cand grei la inima ?” (Psalm 4, 2). Ma doare si sufar pentru ce-ati ajuns. Da, plang, pentru ca stiti prea bine ca Dumnezeu este indelung rabdator si va asteapta sa va indreptati, in loc sa va pedepseasca dupa dreptate, si, cu toate acestea, nu va indreptati.

Nu trebuie sa plangem pentru cel care se zvarcoleste de durere, atunci cand doctorul ii cauterizeaza ranile, pentru ca, dupa durerea pricinuita de ardere, va urma vindecarea ranilor sale. Sa plangem pentru cel care zace in pat, fara nici o ingrijire din partea vreunui medic, pentru ca ranile sale se vor infecta, ceea ce ii va aduce moartea. La fel, in cazul unui suflet ranit de pacat, nu trebuie sa ne para rau atunci cand Dumnezeu ii trimite pedepse, pentru ca, prin acestea, el dobandeste vindecare. Sa plangem si sa jelim acele suflete care pacatuiesc fara sa primeasca nici o pedeapsa, pentru ca le asteapta pedeapsa vesnica.

Cel care isi curata sufletul de pacat  si il impodobeste cu virtuti se face pe sine casa pentru Hristos. Si cine este mai fericit decat acela care Il are in el pe Hristos, Care este Izvorul vietii, al bucuriei si al nemuririi?

Sfantul Ioan Gura de Aur

17 Oct
2012

La mulți ani, Gabriela Victoria Mnerie !

                       

                 La ceas aniversar

                                            (Dedicată  Gabrielei Victoria Mnerie)

 

 

La ceas de taină

Gând-mi zăbovește

Spre a mea fină

Ce azi sărbătorește…

 

Anii lin se scurg

Încărcați de muguri…

Dar tu prin sârg

Îti împlinești visuri…

 

Dragostea triumfă

Pe unde pașii te îndreaptă

Pentru EL, aceeași nimfă

A vremurilor de-altădată…

 

Doamne, te rog sfios

Să-i înmulțești IUBIREA

Să aibă parte de folos

Să-ți simtă mângâierea.

 

Și Maica Preacurată

Să-i fie mereu acoperământ!

Ca mamă, soție devotată,

Călăuzită de Duh Sfânt.

 

La ceas aniversar

Urări binecuvântate…

Gânduri răzelțite-n dar;

La mulți ani,  zile luminate !

 

 

Mariana Gurza

17 Octombrie 2012

 

Lect. univ. dr. Gabriela Victoria Mnerie

16 Oct
2012

George Anca după 2003

George Anca (publicaţii după 2003, selecţie)

 

Poezie

Măiastra în dodii, Academia Internaţională Mihai Eminescu (AIME), Bucureşti, 2003, 288 p.

Transbudhvana & other Poems, AIME, 2003, 256 p.

Maroc după tată, AIME, 2004, 108 p.

Nefertiti şi Borges, IFLA Buenos Aires, 2004, 76 p.

New York Ramayana, AIME, 2005, 324 p.

A la Reine de Maillane, AIME, 2006, 44 p.

Partea nimănui, Bibliotheca, Târgovişte, 2010, 192 p.

Proză

Măslinii din Ufizzi, 2003, AIME, 2003, 127 p.

Tangoul Tigrului, roman-operă, AIME, 2005, 330 p.

Ibsenienii (7 volume), Oscar Print, Bucureşti, 2005-2006

Roboam, microroman rom, Trivium, Bucureşti, 2007, 84 p.

Sfinţi în Nirvana, Offsetcolor, Râmnicu Vâlcea, 2004, 100 p.

Teatru

Scenometrie Teatrux, Biblitheca, 2011, 258 p.

Eseu

Gramatica sanscrită în versiunea lui Mihai Eminescu (coord. ed.), Biblioteca Pedagogică Naţională (BPN), Bucureşti, 2004

Literary Anthropology, eseuri, Bibliotheca, 2005

Glose despre Ahimsa, BPN, 2008, 50 p.

Mantra Eminescu, Biblitheca, 2011, 138p.

Traduceri

Târgovişte – India. Antologie poetică / Poetical Anthology, 2008, 190 p.

Poems / Poeme de Surender Bhutani, Trivium, 2008, 34 p.

the Prince of Metaphor at the Metaphysics Court de Toma George Maiorescu, Amazon, USA,366 p.

Effect of Indian Thought on Mihai Eminescu / Eminescu şi gândirea indiană de Zricha Vaswani, ed. tr., Bibliotheca, 2011, 142 p.

Introducere în jainism de Rudi Jansma, Sneh Rani Jain, Biblitheca, 2011, 210 p.

Comunicări

„Indological Studies in Romania”, Nehru University, New Delhi, martie 2003

„In Search of Joy”, ICAES, Florenţa, iulie 2003

„From Bloodshed to Orange Revolution”, Pugwash, Andalo/Trento, January 2005

„Technologie de la reconaissance”,Etats Generaux de la Francophonie, „Langue francais langue d’innovation”, Timişoara, March, 2006

Referinţe

Anca de Marian Popa (sub tipar), Bibliotheca, 2012, 212 p. Capitole: 1. Premise 2. Dodii 3. Generalitãţi 4. Conformaţii de cuvinte 5. Formaţii de cuvinte 6. Cuvinte ca suporturi. Realitãţi dodiate 7. Paradoxe. Silogismele dodierii 8. Tipuri de redactare 9. Opinii literare 10. Cãrţi – Poezia-Romane – Relaţii de cãlãtorie – Teatru multideductibil – Alte mostre de crestomatizare – Dodierea colocvialului 11. Politice 12. Etnopolitice – Interetnice 13. Hinduitate dodiasticã 14. Religii 15. Erotice 16. Traduttore – Dodiatore 17. Psihosomatice 18. Ca un sfârşit

Despre George Anca, AIME, 2003, 276 p. – Ioan Alexandru, Sisir Kumar Das, Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Dana Dumitriu, Ion Iuga, Ion Ladea, Ion St. Lazăr, Constantin Mateescu, Ioan Mihuţ, Romul Munteanu, Ion Soare, Mihai Stan, Mihai Şora, Romulus Vulcănescu

A Giorgio Anca da Eugenio Montale. (1973).

Mulţumesc pentru 10 Indian Poems. – Mircea Eliade (1977).

Colegului nostru, poetului George Anca, aflat de mai mulţi ani în India ca profesor de limba şi literatura română îi datorăm ducerea la capăt a gândului de tinereţe al lui Mircea Eliade de a-l face cunoscut sistematic pe Eminescu în lumea sanscrită. – Ioan Alexandru (1983).

Te-ai încoronat ca rege al dodiilor. – Ioan Ladea (1999).

Scriitorul George Anca pare să trăiască acut „dialectica” postmodernismului. – Dan Mircea Cipariu (2000).

Unul dintre cele mai libere experimente cu putinţă. – Daniela Iordache (2001)

Teatru, roman, poezie, din toate există câteva în această carte. Problema o constituie însă nu definirea, ci înţelegerea ei. Ar trebui chemat Ion Gheorghe sau un specialist în cuneiforme ca să descifreze textul lui George Anca: “restrictată patima atma/ crestată în cerul pe sârmă/ exactitatea robiei protective/ proiective elective Ninive// ce încercasem nu de înţeles/ ducea lipsă impunere impala/ de-om compătimi-o friptură/ împotriva rosului din peligro// orice fiinţă mă răstoarnă/ arrivamo zici muzicii urzici/ gustului sânge de condor/ taurul încornorează cocarda”. – Alex. Ştefănescu (2005)

Nu este o intreprindere usoara lecturarea cartii lui George Anca, cel care schimba sirul cuvintelor, rastoarna sintaxa, desfiinteaza punctuatia, caci scriitorul (poetul, prozatorul, dramaturgul, eseistul), prozatorul, jurnalistul, indianistul – omul de litere George Anca re-creeaza o lume in opt zile, la Florenta, chiar daca aceasta lume incepe apocaliptic: “Explozie in Uffizi. Mihu se spanzura. Romulus moare cu gandul la el, fiul moare (mijlociul se spanzurase mai demult, mezinul e in Germania – ce italian sa-l asemuie cu un nazist).” – Sorina Vissarion (2006)

Cu prilejul împlinirii a cincizeci de ani de la moartea lui Liviu Rebreanu, autorul a fost întâmpinat cu nespusă generozitate şi cu un cald entuziasm de confratele său, Dl. George Anca, Director General al Bibliotecii Centrale Pedagogice “I.C. Petrescu”. Acesta a acceptat ca instituţia condusă de el să tipărească prima şi a doua scriere ale subsemnatului, deduse din existenţa chinuită a romancierului numit. Biblioteca Centrală Pedagogică “I.C.Petrescu” este astfel cel dintâi for din ţară ce aniversează acest an de mare însemnătate. Mai mult decât atât, acelaşi indianist a îmbrăţişat, în spiritul unei responsabilităţi vrednice de conducerea acestei Biblioteci, cu o destinaţie atât de deosebită, ideea Editurii Ramida – condusă de autor – de a se publica o colecţie de nuvele şi romane scurte biografice, în care se înscriu cele două lucrări menţionate, menită să facă scriitorii români mai cunoscuţi şi mai iubiţi. Drept care, i-a oferit iniţiatorului ei şansa de a scoate un prim tiraj bibliofilic al fiecărei apariţii noi, răspândit în cea mai mare parte de Bibliotecă însăşi, şi a propus ca ritmul editării să fie de o carte pe trimestru. Este uşor de închipuit recunoştinţa pe care i-o poartă autorul editor, cu atât mai mult cu cât epoca noastră este una deloc propice actelor gratuite de cultură majoră. Autorul este dator să mai adauge ceva: dacă nu-l întâlnea la momentul oportun pe Dl. George Anca, nu este câtuşi de puţin sigur că şi-ar mai fi găsit curajul de a-şi continua munca de pionierat cultural la care s-a angajat după Revoluţia din 1989. – Mihai Rădulescu (2006)

Sunt profund descurajat de a mai lucra pentru wiki. Oamenii trebuie încurajaţi, ajutaţi, nu hărţuiţi. Când nu ştiu cum să facă, faceţi voi, terminaţi-vă cu veşnicile voastre sfaturi! Probabil că unii anume fac asta ca să râmână aici în misiune. Rămâneţi şi voi aici cu favoriţii voştri. Puteţi să ştergeţi pagina

indienistului George Anca precum şi imaginile sale. Să râmână aici maneliştii, sexybrăilencele, magdele, elodiile, fotbaliştii cu trei partide jucate oficial în trei ani. Să rămână aici toate aceste nulităţi. Eu plec! Nu se ştie dacă voi mai reveni! Mai aveam multe de făcut aici pentru cultura română. Voi găsi alte mijloace, voi scrie în diverse publicaţii, dacă nu cumva antiromânismul şi incultura nu se va manifesta treptat în toată profunzimea acestei ţări. Nu-mi mai scrieţi că n-are rost, plec cum au plecat şi alţii, treptat veţi regreta ce va ajunge această enciclopedie şi va fi prea târziu! – Nicolae Tomoniu (2009)

Am citit mai multe din lucrarile lui George Anca si rezumandu-ma la sculele mele MODESTE literar/artistice l-am gasit ca fiind unul dintre cei mai mari scriitori, progresisti ai literaturii romane, un poet, un prozator de exceptie: un ganditor, un vizionar, un artist modern al cuvantului scris. Inca il studiez ca sa ma pot dumiri, ca sa pot dezvalui si altora extazul si maretia simtirilor sale. Daca se spune despre limba ca EA este o forma de exprimare inca primitiva in comparatie cu muzica atunci George Anca este scriitorul care o intinde si-o catapulteaza spre extremitati atras fiind “parca” de limba originala data de Dumnezeu vrand sa ne aduca acasa din “BABEL”. Daca va reusi in perioada vietii sale ramane de vazut insa incercarea sa trebuie impartasita cu cei tineri dornici de o asemenea experienta si aventura. Ben Todică (2009)

Diploma de merit a Uniunii Scriitorilor, 2009

Adresa: Str. Izvorul Crisului, 12, D4/24, Bucureşti – 040895. T fix: 021 450 88 68. Mobil: 0749340724.

E-mail: george_anca@yahoo.com

16 Oct
2012

Veronica Balaj – poeme

Veronica Balaj

***

EDEN  REINVENTAT

 

Adam şi Eva

strămoşii,

păşesc prin limpezimea

unei oglinzi

ovale

prelungită foarte

în contur moale, nesigur

se ţin de mână

pare o desăvârşită iubire

şi teamă

undeva,

sămânţa discordiei lumeşti

a dat în clocot

despărţindu-i

nu ştiau să numere

şi nu mi-au lăsat

moştenire

măcar o aritmetică primară

despre

întâlnirea paşilor

şi urma lăsată

pe calea iniţiatică

Eva încă mai caută

 

bărbatul primordial

singurătatea-i vampiră

o strânge de şale, de răsuflare

Edenul e toropit

de-atâta lumină

ceremonioasă

Adam, pătimaş

ar vrea să-i fie scoase din coaste

Eve

care n-au săvârşit

blestemul de-a fi

bondoace ori schiloade

palide, pătate de vreme

încreţite,

îi este dor

chiar şi de şarpele

tăinuitor pervers.

 

 

ORFEU

Se făcea că Orfeu

coborâse de undeva

sau din lună

sau din viaţa de apoi

ne   înşiruise pe toţi

cu ochii

spre-o cale necunoscută

şedeam cuminţi

aşteptând un semn

poate-o minune

să ne vindece de teamă

şi tăcere

porumbeii poştaşi

nu mai erau nicăieri

să trimitem vreo veste

norii coborâseră în palma lumii

eu singură-mi luasem

necuviinţa

să cânt

îmbrăcată în ploaie

înnodam un vers

despre Hamlet şi York

dar am fost

scoasă din rând.

 

 

MESA LA VATICAN

 

Vara,

la ora de vineri,

spre seară,

în  Basilica San Pietro

sfinţii,

purtând mănuşi pământeşti

ne mângâie

trecând prin memoria noastră

făcându-ne creduli

şi gata de zbor

uitând tabloul vremii

plin de iederă în flăcări,

gângănii şirete

şi îmbrăţişări dezacordate

îngerii ne dau

ambrozie şi vin

PAX VOBIS!

linişte mov,

câteva picături din apa sfinţită

luate la intrare

şi lacrima ta

pentru

plecarea viitoare.

 

 

DUALITATE

 

Captivă

în foamea zilei de ieri,

umbra mea se zbate,

strigă,

nu sunt Iona,

iar peştele nu-mi place

e prea fierbinte-aici

clipele

se lasă-n alb putrezit

de crin

roşu, suspin,

te văd indefinit… mă sperii

nu te pot rememora

decât până la bărbie

s-ar cuveni să te îmbrăţişez

măcar de ţi-aş reînvăƫa figura …

din ore descărnate

aş vrea,

paşii să ţi-i pot număra

dar se amestecă

şi nu mai ştiu

dacă vii sau pleci

arătai bine-n albastru

ţi-o spun eu,

 

umbra ta, înrăită,

de înstrăinare

fără mine

eşti un cal jupuit

tragi din greu după tine

ziua ce vine ,vezi bine,

dualitatea noastră

nu-i de-nchiriat.

 

 

RONDO ILUZORIU

 

Fără băgare de seamă,

la o răspântie a mării, voi fi călcat,

retezat,

vreun val din barba lui Neptun…

numai răzbunarea lui

m-a aruncat

pe mal,

în chip de Parsifal

alerg, alerg,

între flux şi reflux

precum vrea marea,

bătrână,

(dementă niţel)

umflată în burtă

de spumă

icneşte

m-apucă de hăţuri

şi-mi pune în cârcă

toate castelele de nisip

construite

în jocul de-a imposibilul

şi păzite

de-un temnicer

jilav şi iluzoriu

în ochii săi

s-a strecurat

licăr de furtună

(pe care-l văzui

mai întâi,

în palma stângă)

împovăraţi de resemnare

colindăm oraşul hai-hui

ne chiorâm la vitrine

şi statui,

eu, Parsifal,

şi-un temnicer

de val

ce bine!

nu ne cunoaşte nimeni.

 

 

ŞOIMUL ARCTIC

 

Peste Cordilieri,

şoimul arctic

ţine singurătatea

ostatecă

sub aripi

jos, apa fără s-aducă noroc

îngheaţă urletul

trimis de lupoaica Alfa

urcată pe-o stâncă

sub luna

muşcată de nori

haita cheamă vrăjmăşia

vizuina-i pustie

vara s-a risipit

puii de lup, în număr impar

pe drumuri impare

schelălăie speriaţi

doar şoimul arctic

rămâne paznic înaltului

hrănit cu lumină.

 

 

ANTICARIAT  CU   SOLDAŢI   MELANCOLICI

 

Anticarul

înrămat în vitrină,

îşi pune ochelarii

contra

singurătăţii

şi citeşte o scrisoare

vetustă, străină,

praful, peruca, pălăria,

sunt obiecte istorice

iar el

le vinde ca atare

mai aşează pe raft

soldaţi melancolici,

din plumb dezafectat

vaze cu intarsii obosite,

despre facerea lumii

prin vitrină,

trece-o balerină

in  rochie în culoare

de mac potolit

stauete persane,

un gramofon

fara glas…

anticarul n-a mai vândut

nimic demult,

mai pune-un afiş:

„deschis pentru cei care

sunt negrăbiţi prin soartă

avem aici,

maşini de tors

şi de întors

zilele, nopţile…”

 

Veronica Balaj

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii