10 Oct
2017

Alexandru Nemoianu: O foarte umilă întrebare

Frunzărind din nou volumul  “Almajul de Ieri, de Azi și de Mâine” am poposit asupra imaginilor, fotografiilor incluse. Multe dintre ele foarte frumoase. Dar la un moment dat am văzut și imagini ale azi academicianului Păun Ion Otiman în pruncie.

Cu umilită nedumerire mă întreb ce legatură va fi putând exista între Almăjul de ieri, Almăjul de azi și mai ales Almăjul de mâine și imaginile,  azi academicianului Păun Ion Otiman prunc?

Este bine știut că de la sublim la ridicol este depărtare de doar un pas. Tare mă tem că acel pas l-a facut Academicianul pomenit.

————————————–
Alexandru Nemoianu

Istoric
“Centrul de Studii și Documentare al Românilor-Americani”
(Valerian D. Trifa. Romanian-American Heritage Center)
Jackson , Michigan, USA
la

10 octombrie 2017

10 Oct
2017

Eugen Evu: O mare compatrioată vizionară

   O mare compatrioată vizionară

  

   Enunțurile aforistice și eseistica Vavilei Popovici planează calme, limpezi, sub semnul lui Cogito, ergo sum… Intuiția ubicuu – prezentă în Om ca mensură a tuturor lucrurilor, (definită) ca atare încă de eladici…

   Complinitoare a operei unei Vieți exemplare, ca existență netrădată de te miri câte încercări ale orgoliilor psihanalitice (v. Augustin Buzura, după gnostici sau numerologi, în genere cele ale paradigmei paranormalului… Unul dobândit prin autocunoaștere Aristotelică, Platonică). Cugetări recte sentințe.

   Marea compatrioată este paradoxal fiica (Sophia) Limbii Române care își asumă, ne-o divinatoriu, filosofic neo-liberal (v. Mihaela Miroiu ș.a.) – înnăscuta și divinatoarea Clarviziune.

   Deloc sisifică, ci mai degrabă om cu vultur propriu, prometeic, înnăscută și asumându-și viața ca operă poliedrică, de mare calibru emoțional, Vavila Popovici aparține deja neoclasicismului românesc fără frontiere.

   Cercetătorii literelor vor trebui să-i analizeze și interpreteze creația, spre a o face cunoscută așa cum i se cuvine… Bucuria de a o fi cunoscut nu va încetini vămile vârstelor noastre, atât de asemănătoare, gemelare.

   Prodigioasa operă a Vavilei Popovici merită a fi predată noii generații pre și Universitare, iar unde D-sa va decide, o bibliotecă să-i poarte numele.

 —————-

 Cugetări, 2017, ediție bilingvă
Eugen Evu, academician onorific în patrie și occident – iulie 2017.

 

 

9 Oct
2017

Valeriu Dulgheru: Se duc profesorii – In Memoriam Valerian Dorogan

Se duc profesorii, /Se duc,/ Să se-nfrățească cu Pământul,

La fel ca frunzele din pomi,/ Când de pe crengi,/ Le smulge vântul.

Se duc profesorii, Se duc,/ Ei urcă-n cer treaptă cu treaptă,

Acolo… unde Dumnezeu, La poarta Raiului, L-așteaptă”.

(Victor Cobzac. Artist plastic, profesor universitar)

E trist la Universitatea Tehnică a Moldovei. E trist сă nu mai este printre noi Valerian Dorogan, prorector pentru Cercetare și Doctorat (timp de 16 ani), prof.univ., dr.hab., Membru de Onoare al Academiei de Științe Tehnice din România, membru al Adunării generale a Secției ”Științe Inginerești și Tehnologice”, savant notoriu cu recunoaștere internațională în domeniul tehnologiilor semiconductoarelor și optoelectronicii, un Mare Patriot. La 5 octombrie ne-a părăsit subit, plecând în lumea celor drepți. E trist când se duc profesorii!

Sala spațioasă a Universității Tehnice a Moldovei era neîncăpătoare în ziua de rămas bun cu cel care a fost și rămâne în inimile noastre Valerian Dorogan. Rudele, prietenii, colegii au venit să-l petreacă în ultimul drum. În cuvântul său de doliu poetul și patriotul Nicolae Dabija, bun prieten cu Valerian Dorogan a menționat: ”…Aveai ce învăța de la el, bunătate, înțelepciune, cumsecădenie, modestie. Pentru multă lume el a fost un model…A fost ca un far care despică cețurile, o lumină care ajută să se orienteze corăbiile vieții lor. Chiar în ziua când a plecat la ceruri urma să ne întâlnim la biroul său pentru a discuta problema unui monument, pe care dorea să-l instaleze în campusul academic, o cruce mare, de 26 metri, la intrare pe strada studenților. Dar nu mi-a răspuns la telefon și asta a fost pentru prima dată în viața când nu putea să răspundă, căci dacă ar fi depins de el, de dincolo de moarte ar fi răspuns la chemarea sa sau la chemarea prietenilor lui. A fost membrul biroului Forului democrat al românilor din Republica Moldova, membrul biroului mișcării unioniste Sfatul Țării II și de fiecare dată cuvântul lui era așteptat…Astăzi pleacă dintre noi un cărturar, un om cu calități deosebite, un om excepțional…”.

Pentru un ultim omagiu la tristul eveniment a fost și bunul său prieten, profesorul universitar, fost prorector la Universitatea ”V. Alecsandri” din Bacău, vicepreședinte al Asociației, Vasile Puiu ”Pro-Basarabia și Bucovina”, Bacău. „În această sală, vreme de 10 ani s-a reclădit podul de flori de peste Prut într-un pod spiritual care nu mai poate fi distrus de vicisitudinile naturii, un pod, fondatorul căruia a fost chiar profesorul Dorogan”, a spus cu durere în suflet Vasile Puiu. Domnia Sa a adresat un mesaj de compasiune din partea Universităţii Tehnice „Gh. Asachi”, Institutului Naţional de Inventică, Iaşi, Facultăţii de Mecanică din Iaşi, Complexului Muzeal ”Moldova”, Iași.

În cuvântul său de rămas bun  prof.univ.dr.hab. Viorel Bostan, rectorul Universității Tehnice a Moldovei a menționat „Avem o zi foarte tristă în Universitate. Îl conducem pe ultimul drum pe bunul prieten, pe un coleg, dascăl, un pedagog ilustru, savant, un pilon al Universității noastre, fiindcă prorectorul Dorogan este un exemplu pentru mulți dintre noi. A fost studentul nostru, cadru didactic, a rămas să activeze în cadrul Universității, a fost unul dintre cei care și-au dat sufletul și inima pentru Universitate, întotdeauna promovând-o, susținând-o, onorând-o…Este o pierdere pentru țară, pentru că profesorul Dorogan a fost un patriot adevărat, iar spiritul românesc din Universitate s-a datorat și activității sale”.

Valerian Dorogan era un împătimit al istoriei Neamului, fiind unul dintre organizatorii de bază ai unei importante manifestări de cunoaștere a rădăcinilor istorice ale Neamului – Simpozionul ”Cucuteni 5000 REDIVIVUS: științe exacte și mai puțin exacte” alături de părintele acestui Simpozion, profesorul ieșean Lorin Cantemir, căruia în semn de recunoștință și apreciere i se adresa ”Tată”. Prima ediție a Simpozionului a avut loc în a. 2006, iar la cea de a 12-a ediție urma să plecăm peste două săptămâni la Iași, fiind făcute ultimele organizări. Fiind acolo în ceruri nu va mai ajunge fizic la această ediție însă sunt sigur că va fi alături de noi și la această ediție precum a fost permanent la toate celelalte 11 ediții. La organizarea fiecărei ediții a Simpozionului Valerian se deda cu trup și suflet, totul trecea prin inima lui. Una din cele mai reușite ediții a fost cea din a. 2012, care a finalizat cu un excelent program cultural-artistic organizat integral de el la ”Cetatea Soroca” cu implicarea majoră a directorului muzeului N. Bulat și colectivelor artistice din Soroca.

Valerian Dorogan a fost un mare patriot cu durere pentru Neam și Țară. Primea cu mare durere în suflet eșecurile și găinăriile democraților în ultimii 25 de ani. Adept fervent al unificării forțelor de dreapta, în acest sens organizând diverse întruniri în biroul său de pe bul. Ștefan cel Mare. A fost meritul lui încercarea de unificare a forțelor de dreapta (finalizată cu eșec nu din vina lui) în preajma alegerilor parlamentare din a. 2001, organizând în localul Universității Tehnice a Moldovei o serie de întruniri cu participarea PL (președinte M. Rusu), Partidul Național Țărănesc Creștin și Democrat din Republica Moldova (președinte V. Muravschi), Partidul Socio-Liberal (președinte O. Serebrian), aripa Nedelciuc din Partidul Forțelor Democrate, aripa Dolganiuc din Partidul Popular Creștin Democrat, ocazional și reprezentanți ai PRCM (președinte M. Snegur).

Plecarea subită dintre noi a lui Valerian Dorogan la vârsta de doar 62 de ani este o mare durere pentru fiica Daniela și fiul Andrei, pentru nepoțica Andreea și, în special,  pentru nepotul Robert, pe care bunicul îl dezmierda Robi. Este o mare pierdere pentru sutele de prieteni, colegi, pentru comunitatea științifică, pentru Mișcarea de Eliberare Națională. Dar cred că e o pierdere prea mare pentru tatăl său Vasile Dorogan, un intelectual de mare valoare, ajuns la venerabila vârstă de 93 de ani. Este dureros când părinții își supraviețuiesc copiii. Este chiar nedrept, este împotriva dezvoltării speciei umane.

„Se duc profesorii, / Se duc, / Acei ce n-au asemănare, / Ca un copil să plângă cerul, / Cu lacrimi, stele, Căzătoare” (V. Cobzac).

Dumnezeu să-1 ierte şi să-l odihnească în pace!

Veșnica lui pomenire din neam în neam!

——————————

Valeriu Dulgheru

Chișinău

9 octombrie 2017

9 Oct
2017

Alexandru Nemoianu: Evoluția istorică a unei gospodării din Țara Almăjului, Banat

De foarte multe ori evenimentele mari şi importante sunt mai lesne de aflat uitându-ne în realitatea imediat înconjurătoare, în detaliul cotidian şi familiar. Acesta este cazul şi în studierea ţării Almajului şi evoluţiei ei, mai ales în anii veacului al douăzecelea.

Ţară Almajului, din Banatul muntos,  este o  “ţară” românească tipică. În fond o alcătuire socială şi politică de tipul “ cnezatelor de vale “, (definite splendid de către Radu Popa). Aceste “ cnezate de vale” erau unităţi geografice coherente  (vai intramontane)  cuprinzând un număr de obști (sate), între 12- şi 18.  Ele erau conduse de cnezii locali şi, atunci când condiţiile istorice erau propice, se alcătuiau în unităţi mai mari, cuprinzând mai multe cnezate de vale, numit, voievodate, ori cum a fost în cazul Banatului, ”banii”, corpuri sociale cu rosturi militare, dar şi economice.  În Banat aceste “ cnezate de vale”,  ţări româneşti,  au fost cunoscute că” districte”, cu o istorie eroică. Atestate documentar încă în veacul al XIII-lea şi apoi frecvent în cele următoare, aceste districte apăreau că unităţi economice , politice şi sociale puternice cu drepturi ţări recunoscute de către Regii Unguri. Şapte dintre ele, între care şi cel al Almajului, au primit diplome regale speciale fiind recunoscute că  “districte privilegiate”,  libere şi depinzând direct de Rege.  În legătură cu vechimea ţării Almajului este de lipsa să fie făcute câteva precizări.

Faptul că pentru întâia dată acest district (ţară românească) este pomenit documentar în veacul al XIV-lea nu înseamnă de fel că atunci a intrat în istorie. Un document nu face decât să surprindă un proces istoric în desfăşurare şi referitor la vechime , acel document nu face decât să confirme că realitatea istorică la care se referă îi este anterioară. Ţară Almajului, că toate ţările româneşti, nu are un început. Ea este o unine de obsti (sate) înrudite, care au o structura şi personalitate atâta de stabile şi o identitate atâta de distinctă încât în chip necesar ne oblige să conchidem că ”începutul”  lor se aşează undeva în zorile istoriei, cu mii de ani în urmă. Urmele acestei vechimi colosale sunt încă lesne de aflat şi suficient este să ne uităm la drumurile utilitare ale ţării Almajului  (care nu au legătură cu cele moderne şi care sunt exemplu al formei fără fond). Aceste drumuri ţin de vremea anterioară descoperirii roţii, din vremea copilăriei omenirii, când natură fusese domesticită doar în atâta cât a înceta să mai fie ostilă. Această vechime a ţării Almajului a fost însoţită de împrejurarea (rară în istoria Românilor) că locuitorii ei au fost mereu liberi.  Această libertate rezultă din condiţia lor de locuitori ai unei zone geografice la întretăierea hotarelor unor mari puteri, că “limitanei” (mai apoi “grăniceri”, ”catane negre”) ei au avut drepturi şi privilegiul de a purta arme şi a fi supuşi doar judecăţii regale. Această libertate şi-au păstrat-o almajenii chiar şi în vremea  “cenuşie”,  a luptelor între imperii şi atunci când autoritatea nu era instalată clar, sub formă “lotriei”,  haiduciei ori luptei pe cont propriu.

Cu aceste consideraţii generale putem intră în miezul temei propuse, descrierea unei gospodării almajene,  cea a lui Romulus Boldea din Borlovenii Vechi.

Satul Borlovenii Vechi este cel mai retras, mai discret dintre satele ţării Almajului. Aşezat la poală Semenicului, între păduri seculare, el este izolat într-o ţară izolată. În vremile vechi el era despărţit în “crânguri” (probabil urmase ale unor ginti, căci membrii lor erau înrudiţi) răsfirate pe tot cuprinsul hotarului. Un asemenea crâng era aşezat dincolo de apă Salinului , înspre codrii Putnei şi lui i-a aparţinut şi clanul, familia Boldea. În veacul al XVIII-lea, după ce Banatul a intrat în hotarele Imperiului Hapsburgic, crângurile au fost adunate la un loc şi aşezate, după reguli militare, în vatra actuală a satului. Satul a fost alcătuit milităreşte, cu drumuri drepte şi care se întretăiau planic. Casele au fost  “tipizate”  şi au primit numere  “matricole”  grănicereşti. Familiei Boldea i-a fost dat numărul 44 şi aşezarea pe latura răsăriteană , spre miazănoapte , a satului. Oameni vrednici şi probabil ajutaţi de noroc, ei şi-au sporit avutul, au cumpărat pământ şi au ajuns, probabil, cei mai avuţi oameni ai comunităţii (dar diferenţele erau în limite decente, câteva jugăre de pământ mai mult ori mai puţin, căci caracterul unitar şi egalitar al obştii nu s-a preschimbat, o altă dovadă a vechimii excepţionale a aşezării şi extraordinarei sale continuităţi de personalitate).  La finele veacului al XIX-lea familia Boldea a cunoscut un salt calitativ decisiv prin personalitate lui Pavel Boldea (1864-1920).

Pavel Boldea era fiul mai mare al învăţătorului,  cu acelaşi nume din Borloveni.  El a devenit preot în satul natal dar a rămas văduv de foarte tânăr. Sub povaţa şi cu ajutorul Generalului Traian Doda (care i-a fost mentor) el a devenit capelan în armata cezaro-crăiască şi a urmat o carieră strălucită, ajungând Protopop şi conducător al capelanilor ortodoxi din acea armata, în rang de colonel şi Cavaler al Ordului Francisc Ioseph. El a avut parte de onoruri şi venituri remarcabile şi aceste mijloace le-a folosit că să îşi ajute cu generozitate ieşită din comun fraţii (Grigore,  Măriuţă), nepotul  (Coriolan Buracu) şi mai ales, feciorul, Romulus Boldea, pe care l-a ţinut în şcoli de elită civile şi militare unde a avut parte de o educaţie rezervată claselor privilegiate din Imperiul dunărean. În acelaşi timp Pavel Boldea a contribuit cu sume mari la ridicarea gospodăriei Boldea din Borloveni.  Cu banii lui s-a cumpărat pământ şi casă ţărănească a fost preschimbată într-o reşedinţa impunătoare.  După 1918 s-a retras la Borloveni dar în Decembrie 1920 murea fulgerător.

Avutul Boldea a fost împărţit între fraţii lui Pavel Boldea (Grigore şi Măriuţă) şi feciorul, Romulus Boldea. Cu destulă durere trebuie spus că fraţii lui Pavel Boldea (şi mai vârtos Grigore) nu au manifestat recunoştinţă pentru cel care îi făcuse oameni. Mai ales Grigore, folosind, speculând,  identitatea de nume a Protopopului şi învăţătorului a pretins cu mult mai mult decât i s-ar fi cuvenit. (În acelaşi timp Coriolan Buracu a dovedit o corectitudine morală remarcabilă refuzând orice participare la masă succesora). Oricum Romulus Boldea l-a iertat pe Grigore, i-a primit copiii, pe vremea vacanţelor, în casă lui, i-a ajutat după moartea fulgerătoare a lui Grigore. După ce succesiunea a fost făcută gospodăria lui Romulus Boldea din Borloveni se înfăţişa în felul următor.

El era posesorul casei Boldea şi circa două treimi din livada şi pădurea, ce stau în sus de casă, (Cracul Boldii);  pământ arabil în lunca Borloveniului şi a Breazului  (cam 8 hectare);  fâneaţă  (“poiana mare”),  cam un hectar şi jumătate şi circa douauzeci de hectare de pădure, livada şi fâneaţă la “Sfarleac”,  în sus de apă Salinului. În plus el avea drept de folosinţă la patru mori din sat,  păşunat la Semenic, lemn de foc şi construcţie din pădurile “grănicereşti” şi alte drepturi comunitare.  Era o gospodărie medie dar pe care a îngrijit-o cu străşnicie. Venitul principal îl avea din pensia de Locotenent Colonel în rezervă şi veniturile din Borloveni le-a folosit pentru a întreţine proprietatea. Singurul venit ce îl avea de acolo era din ţuică (probabil cea mai bună din Banatul muntos) pe care o producea în mari cantităţi (cam 40.000 de litri pe an) şi care aproape îi dublă pensia militară.  Preocuparea gospodărească s-a concentrate pe trei direcţii: îmbunătăţirea condiţiei casei, înfrumuseţarea şi îmbunătăţirea pământurilor, crearea de condiţii pentru producerea ţuicii. Detalii privind aceste acţiuni gospodăreşti sunt păstrate în acte din arhivă casei Boldea şi prezentarea lor este utilă dar, mai înainte de asta, câteva explicaţii privind personalitatea lui Romulus Boldea sunt la fel de folositoare.

Romulus Boldea a fost un excepţional almajan. Personalitatea lui îmbină în chip fericit o inteligenţă remarcabilă, dârzenia, dibăcia, răbdarea şi şiretenia “grănicerească” , optimismul românesc, de obârşie creştină, respectul entuziast pentru tarditie şi pentru valorile Ortodoxiei şi în plus o educaţie excepţională,  rafinată, aristocratică. Romulus Boldea nu a fost un om foarte învăţat ( la urmă urmei fusese ofiţer) dar a avut o educaţie care a făcut cu putinţă că el să funcţioneze ideal în împrejurări dintre cele mai felurite, de la stări de “mărire” la situaţii limita, război şi închisoare. El avea un remarcabil bun simt şi clarviziune juridică şi actele şi deciziile testamentare luate uluiesc prin înţelepciune şi azi,ele erau redactate clar, simplu şi scrise într-o admirabilă limba românească şi cu o grafie efectiv unică,amestec de gotic şi latin, de autentică frumuseţe. Romulus Boldea a fost un om cu un caracter tare şi această esenţă nu a putut fi schimbată de modificări de décor ori ierarhie socială. El a demonstrat că în orce împrejurare un cavaler îşi va află scutierul, că în orice împrejurare Don Quijote îl va află pe Sancho Pânză. Era un om fundamental bun  (în toate tranzacţiile făcute cu oameni din Borloveni , de fiecare dată sfârşea a le da mai mult decât fusese înţelegerea iniţială). În acelaşi timp avea temperament iute. Proverbiale au rămas împuşcarea unui porc (care îi intră în grădina)  şi a unui cocoş, care îi tulbură somnul de după amiază . ( Animale pe care imediat apoi le-a plătit proprietarilor vătămaţi).

Din 1920 şi până în 1922 în casă Boldea din Borloveni au stat Otilia Boldea (născută în familia germană Bauer, din Bijeljina, Bosnia, unde tatăl ei fusese comerciant de frunte şi primar) cu cele două fice, Victoria şi Silvia (care s-a născut în Borloveni; naşterea a fost asistată de către o moaşă sătească din Patas şi de către Floarea Banus).  În 1922 Romulus Boldea a trecut în retragere , în rang de Locotenent Colonel, şi îşi va dedică activitatea, până în 1928, exclusiv consolidării gospodarieie din Borloveni.În primul rând el s-a îngrijit de casă.

Casă Boldea fusese transformată într-o reşedinţa impunătoare prin trudă şi banii Protopopului Pavel dar rămăsese nefinisată. Romulus Boldea a trecut la finisarea casei cu bun gust; un amestec de rustic almajean şi coloratură tirolez-vieneză.

A pus obloane (solocaturi) din lemn masiv şi sobru colorate (un verde închis), a adăugat uşi mari, generoase,  parţial de sticlă, a adăugat casei un balcon drăgălaş, a alcătuit trepte de intrare impunătoare.  În interior a adus mobile de bună calitate (între ele câteva excepţionale covoare bosniece şi o pianină de bună calitate din zestrea Otilieie Boldea), inclusiv splendide oglinzi veneţiene şi a instalat în toate încăperile spălătoare şi o cadă de baie din tablă solidă. Erau condiţii sanitare la nivelul superior al veacului al XIX-lea . În anii douăzeci a instalat primul aparat de radio din sat, cu baterii şi “pilă” electrică.

Pentru nevoile casei ţinea găini, gâste, vacă, câte doi sau trei porci şi un cal de calorie. (Romulus Boldea a fost un excelent călăreţ, premiat în concursurile armatei cesaro-crăieşti). Romulus Boldea a insistat că tradiţiile casei ţărăneşti să fie continuate strict. Astfel el a făcut colosale donaţii către biserica din sat şi a impus observarea “praznicelor” casei (mese date comunităţii pentru apărătorii, ”patronii”,  casei) care, în cazul casei Boldea, erau Născătoarea de Dumnezeu şi Sfântul Ioan Botezătorul. Praznicul  “mare”, cu masă bogată, supă cu tăiţei, sarmale, friptură de oaie, mălai copt şi evident,  “răchie”, era la 7 Ianuarie, Soborul Sfântului Ioan Botezătorul iar praznicul  “mic”, când se duceau daruri spre pomenire la biserica, era la 15 August, Adormirea Maicii Domnului, Sfânta Maria, ”Mare”. Pregătirea praznicului era supravegheată de către Otilia Boldea care era ajutată la facerea bucatelor, mai ales a sârmelor, de către vecinul Gavrilă Tilu.

Aşa cum spuneam venitul gospodăriei din Borloveni acoperea cheltuielile dar nu aducea venit suplimentar. Educaţia fetelor şi costul casei erau acoperite din pensia de Locotent Colonel în rezervă , care era destul de modestă. În plus din 1928 Romulus Boldea a intrat în viaţă politică, că Prefect al judeţului Severin, şi s-a aşezat în Lugoj. În Lugoj el îşi petrecea Toamna,  Iarnă şi Primăvară iar Vara (până în Octombrie) o petercea în Borloveni. Chiar şi în condiţiile în care salariul de Prefect era un venit suplimentar considerabil  (iar din 1940 până la sfârşitul lui 1944 cel de Preşedinte al Comunităţii de Avere Grănicereşti din Caransebeş, unde s-a şi reaşezat în 1939),  el a trecut la îmbunătăţirea drastică a gospodăriei, la transformarea ei într-o unitate economică eficientă.
El a realizat că sursă de venit sigur, în Borloveni, nu poate fi decât producerea unei ţuicii de calitate foarte bună.

În Almaj ţuică,  “răchia”,  este mai mult decât un produs, este o noţiune. Este băutură locului şi fiecare casă se laudă a fi producătoarea celui mai bun soi. Ea este făcute din prune de “vara” şi este simplu distilată având între 25-28 de grade. Romulus Boldea a ridicat producerea ţuicii în Almaj la un nou nivel.
În primul rând el a achiziţionat vase de fermentare şi butoaie de depozitare noi şi de cea mai bună calitate. Apoi a comandat un alambic (cazan) ultra modern (cel mai bun din Almaj) şi, finalmente a ridicat o clădire de producţie, ”casoanie”,  modernă. “Casoania” a fost ridicată în 1928 prin zidarii Petru Ionescu şi Climenta Buzuduganariu iar lemnăria făcută de către Milă Mengu şi Ianas Barbu. Planul construcţiei l-a făcut Nicolae Faul. Martor a fost Milă Careba. Era o construcţie masivă, perpendiculară,  aşezată în vecinătatea unei ierugi  (braţ de apă) bogate, cu o roată de răcire foarte puternică. Era o încăpere mare, pentru cazan şi vase, iar într-o latura era un mic birou în care era şi un pat de dormit. Din acel an Romulus Boldea a început să colecteze, cumpere, cantităţi mari de prune (în adaus de cele produse în pământurile lui) şi să producă o ţuică foarte bună, poate cea mai bună din Almaj. Era ţuică făcută din prune “de vara”,  cu tăria de 30 ½ de grade. Calitatea ei poate fi ilustrată de faptul că era cumpărată de angrosişti asociaţi cu cel mai bun “ţuicar” din România interbelică, Cireseanu. Producţia a crescut an după an ajungând în anii 30 la circa 40.000 de litri. Venitul net dublă, cel puţin, pensia militară a lui Romulus Boldea. În plus el producea, anual, cam 150-200 litri de ţuică dublu distilată, ”preo-friptă”, de 40-45 ½ grade pe care o învechea cinci ani în vase de stejar şi pe care o folosea pentru casă şi cadouri. Apoi Romulus Boldea a îmbunătăţit grădina casei şi proprietatea mare de la Sfarleac. Acţiunile de mare anvergură gospodărească au început în 1929.

În acel an gardurile din grădina casei au fost refăcute total prin Gheorghe Drăgoi (Ghiţă Marcu) şi Tima Floarea. Ei erau plătiţi între 3-5 lei pentru metrul de gard (lemnul era dat de către Romulus Boldea). Supraveghetori şi martori au fost Nicolae Pistol şi Ion Banus. (În fapt lucrătorii au primit mai mult decât a fost înţelegere căci frecvent ei cereau “avansuri” pe care, apoi,  Romulus Boldea le făcea “uitate”). În acelaşi an în grădina s-au plantat câteva zeci de pruni , ”de vara”, meri, peri, caişi, un cireş, un vişin, tufe de coacăze şi zmeură. Lucrul s-a făcut prin Dumitru Zăvoianu. Tot în 1929 Romulus Boldea a refăcut temeinic drumul care ducea de la Breazu la Sfarleac (unde îşi avea el masivă livada şi pădure). Drumul era greu şi perculos, mai ales cu care încărcate ( era nevoie că vehiculele să fie “împiedecate”  uneori la trei roţi, practic mergând “în sanie”). Refacerea drumului a fost contractată către Vasile, Ilie şi Petru Florea, “peste apă Salinului şi Izvor”. Ei trebuiau să dinamiteze stâncile , ”cleanţurile”,  să facă şanţuri de scurgere şi în general, să facă drumul practicabil. Pentru asta ei au fost plătiţi 2.400 de lei, o suma mare la timpul sau. Supravegherea a fost făcută de către Milă Careba, Anton Drăgoi şi Lică Botoaca.  În acelaşi an şi la Sfarleac s-au plantat câteva sute de pruni , tot “de vara”, noi. Colibă a fost consolidată dar,  în 1935,  Romulus Boldea a refăcut-o din temelie. Ceea ce a ridicat el acolo era o casă de munte de tip tirolez, cu pivniţă , ”podrum”, adânc, încăperi , cu cuptoare solide, fântână. Casă a fost ridicată de către Târâse Borchescu şi Trifu Bojinescu. În 2 Octombrie, 1935 Romulus Boldea a făcut un contract pentru întreţinerea proprietăţii de la Sfarleac cu Iosif Ghiocel. Prin acel contract Iosif Ghiocel urmă să primească un salariu de 500 de lei pe luna şi dreptul de a îşi ţine, cu nutrețul Sfarleacului, o turmă de 40 de oi cu tot venitul lor. În schimb el avea obligaţia să întreţină în perfectă stare proprietatea  (curăţat prunii, săpatul lor, gardurile,  menţinerea casei , etc.) şi să ţină alte 40 de oi în folosul lui Romulus Boldea. Contractul a fost semnat , în mărturie, de către Ion Banus şi Iancu Imbrescu. În acel an proprietatea lui Romulus Boldea ajunsese în stare optimă. Era o unitate economică eficientă în cadrul unei societăţi tradiţionale.  În fond ea ar fi putut fi dată că exemplu pentru felul în care ar fi trebuit să fie gospodărite satele de munte româneşti. Veniturile au fost suficiente pentru a asigura familiei Boldea o existenţa decentă. În plus, economisind cu chibzuinţă,  Romulus Boldea a cumpărat o casă în Caransebeş iar în Bucureşti a contribuit 2/3 din costul ridicării casei din Puccini 4 (restul de 1/3 au fost daţi de către ginerele lui, Virgil Nemoianu).

În toţi acei ani Romulus Boldea a supravegheat temeinic tot ce se făcea în gospodărie,  a întreţinut relaţii cordiale cu mebrii comunităţii  (al cărei mebru cu mândrie se consideră), stând nas la zeci de cununii sau la nou născuţi. Relaţii speciale a avut mereu cu familiile Banus, Careba,  Borchescu,  Pistol. El făcea plimbări, călare ori pe jos, drumuri la Semenic, mici partide de vânătoare. În casă i-au poposit personalităţi ale Almajului şi Banatului  (inclusiv Episcopul de la Caransebeş; ocazie în cursul căreia Romulus Boldea şi Coriolan Buracu au dormit în podul cu fan al grajdului unde, seară, s-au dus, folosind cu totul exagerată formulă,  “noi ne retragem în apartamentele noastre”) . Gospodăria lui Romulus Boldea a adus folos şi satului, prin introducerea unor posibilităţi băneşti şi prin faptul că Romulus Boldea a ajutat pe mulţi oameni din sat să îşi afle slujbe. În plus acea gospodărie reprezenta un punct de emulaţie, demn a fi imitat şi deci o sursă de progres.

În 1944 gospodăria Boldea a primit o cumplită lovitură.

În August 1944 România a întors armele contra Puterilor Axei şi practic s-a lăsat ocupată de trupele sovieto-bolseviste.  Urmările ocupaţiei sunt bine cunoscute. Peste România s-a abătut un coşmar care a ţinut aproape cincizeci de ani. Inevitabil el a cuprins şi casă Boldea.

În Vara lui 1944 familia Boldea, împreună cu cele două fice, Victoria Nemoianu, cu cei doi feciori mici, Pilu şi Romi, precum şi a două fica, Silvia (Miky), erau la Caransebeş. Erau acolo încă din Primăvară căci se refugiaseră în urmă bombardamentelor teroriste ale aviaţiei americane asupra Bucureştiului şi oraşelor României. După 23 August 1944 toţi se hotărâseră să se ducă la Borloveni,  pentru a scapă de valul prim al năvălitorilor bolsevisti. Din fericire, în ultimul moment,  Romulus Boldea a avut inspiraţia să amâne plecare pentru circa o Săptămâna.  A fost o inspiraţie salutară.

În acele zile o mică unitate a armatei germane,  cantonată în Anina,  s-a aflat izolată de grosul trupelor germane şi a căutat cale de refugiu şi retragere prin Iablanita.  În aceste condiţii trupele sovietice au deplasat în Almaj o divizie care a produs un prapadat cumplit: jafuri, omoruri, violuri şi culmea, trupele germane au reuşit, prin manevre simple şi abile, să iasă din încercuire. În acest context casa Boldea a fost devastată. Un document din 1945 arată că atunci au fost luate: vacă,  trei porci,  cal de călărie,  mobile,  covoare,  sute de kilograme de cereale şi peste 40.000 de litri de ţuică.  Evident nici un soi de asigurare nu a acoperit pierderile suferite. (În acest context trebuie totuşi menţionat că elementele prăpădite din sat au contribuit la jefuire. În vorbele unui bătrân patasan, pe care le-am auzit în Primăvară lui 2003,  “Ruşii or băut s’ a noştri or furat”). Vestea prăpădului i-a fost adusă la cunoştinţă lui Romulus Boldea de către omul lui de încredere, Milă Careba, în Caransebeş. Abea în Primăvară lui 1945 s-a dus iarăşi la Borloveni Romulus Boldea spre a măsură prăpădul şi a încerca să salveze ce mai era de salvat. În acelaşi an o nouă lovitură l-a pălit.

În Toamna lui 1944 el a demisionat din funcţia de Preşedinte al Comunităţii de Avere Grănicereşti nevoind să fie amestecat cu lepădăturile bolseviste.  Pentru a refinanţa gospodăria el a vândut casă din Caransebeş dar stabilizarea care a avut loc, practic instantaneu, a redus la zero preţul căpătat. Simplu spus el nu mai avea nici un mijloc pentru a repune pe picioare sau măcar în stare funcţională , gospodăria din Borloveni.  Marele noroc a fost că în acei ani Virgil Nemoianu,  ginerele lui, avea venituri foarte mari şi l-a ajutat generos. În acest fel gospodăria a fost făcută din nou funcţională.  Otilia Boldea a rămas mereu recunoscătoare pentru această lui Virgil Nemoianu şi des a repetat, ”dacă Virgil nu ar fi avut veniturile pe care le-a avut noi nu am fi mai putut să ne reantoarcem la Borloveni”.  Cu ajutorul lui Virgil Nemoianu casă Boldea a fost reparată, utilajele lipsa au fost înlocuite, saltele, perine, paturi, cratiţe, etc., noi au fost achiziţionate. A fost efectiv un miracol care a făcut posibilă funcţionarea şi menţinerea casei şi gospodăriei !

Trei ani mai târziu, în 1949, Romulus şi Otilia Boldea s-au retras în Borloveni. Ei trăiau din pensia, redusă la mizerie, şi din veniturile , mult micșorate, ale gospodăriei.  În acele împrejurări Romulus Boldea a dovedit o inventivitate,  determinare şi dibăcie absolut uluitoare.

Dar în acei ani gospodăria prosperă a fost nimicită bucată cu bucată prin şicanele şi politică noului regim, Stalinist. Spre exemplu pentru ţuică şi bunurile distruse de război Romulus Boldea nu a primit nici un fel de compensaţie. În schimb a fost obligat să plătească un enorm impozit/penalizare pentru plata”cu întârziere” (?!)  a “obligaţiilor.

El a înţeles că esenţă comunismului este răul şi distrugerea oricărei valori şi tradiţii. În aceste condiţii el s-a retras complet din viaţă publică, a trecut toate bunurile pe numele ficelor şi soţiei şi a căutat să folosească pentru a supravieţui toate legăturile şi prestigiul sau personal precum şi structura comunitară pe care comuniştii, în Almaj şi Borloveni, nu au putut să le farame.

În primul rând a declarat spaţioasă casă Boldea că , ” modestă locuinţa sătească, cu trei focuri”  (a eliminate sobele de încălzit din tot restul camerelor şi până târziu în ele, efectiv, nu s-a făcut focul), pentru a limita impozitul  (oricum enorm, având de scop distrugerea gospodăriei).  Parte din pământ  “l-a donat” comunei,  Sfarleacul (care oricum intră în ruină, căci casă de acolo s-a debilitat din ordinal securiştilor ce îi urmăreau pe partizani şi apoi, nelucrate, pământul şi livada au reintrat în sălbăticie), pământul arabil de la Breazu, şi tot comunei , a “donat” cazanul. Restul pământului îl lucra în “parte” (jumătate proprietarul şi jumătate lucrătorul) prin oameni de încredere dar şi aici a menavrat abil. El a angajat (ocazional şi în perioadele critice) figuri dubioase şi complice bolsevistilor, gen Lică Patruica, fiind conştient că este furat şi înşelat, într-un efort, reuşit, de “captatio benevolentia”.  El se folosea de indivizi care, altcum, i-ar fi putut face rău. În plus a folosit eficace drepturile comunitare, “rândul” la mori, dreptul la păşunat, etc., vânzându-l unor oameni de încredere pentru brânză, miere,etc. În esenţă el a reuşit să menţină un nivel decent de viaţă în casă în condiţii absolut critice (nivel care s-a menţinut până la moartea lui). În 1952 Romulus Boldea a fost arestat şi apoi deportat, până în 1954, la Săveni,în Moldova. Din deportare el a continuat să comunice cu familia şi a întocmit periodic admirabile scrisori în care cerea eliberarea lui. Este remarcabilă mai cu seama logică juridică a acestor scrisori, care subliniau elementarul principiu de lege că nu poate cineva să fie condamnat retroactiv, pe temeiul unor dispoziţii legale posterioare şi mai sbliniau ele, un principiu moral (evident ignorat de bolsevisti ) a cărui validitate era, în pararea lui Romulus Boldea perenă şi absolut expiatorie, “nu am făcut în viaţă mea rău la nimeni”.  În acei ani, cu admirabil curaj şi caracter,  Otilia Boldea a menţinut gospodăria şi în fapt, a devenit capul ei. (În acelaşi timp ea a fost susţinută moral de admirabilă solidaritate comunitară şi mai ales de familia Banus şi Floarea Banus care, adesea, a stat noaptea cu Otilia Boldea încurajând-o). Dar între săteni au fost și bestii notorii și între ei îl pomenesc pe Ilie Tola, descendent din una dintre cele mai decăzute case din sat. Un om care a făcut rău cu bucurie.

Gospodăria în sine încetase să mai fie o unitate economică productive. Ea funcţiona strict la limita de a asigura supravieţuirea a doi oameni bătrâni.
Otilia Boldea şi-a menţinut locul de conducător al casei şi gospodăriei şi după ce, cu voia lui Dumnezeu,  Romulus Boldea s-a reîntors din detenţie. Vechile rânduieli ale casei s-au menţinut ca şi legăturile cu familiile de baza ale satului (mai ales Banus). Casa a fost ţinută în bună stare, fiind zugrăvită anual (prin Patru Glave), curăţată şi mereu reparată.  Otilia Boldea a introdus câteva modernizări  (cărora Romulus Boldea a căutat să li se opună, fără succes, vehement) cum au fost introducerea curentului electric şi a unui aparat de televiziune  (prin 1965). (Romulus Boldea a privit mereu cu ostilitate aparatul de televiziune, numit  “der verfluchte apparat” –afurisitul de aparat – şi încă mai rău expediţiile de explorare a spaţiului cosmic. La prima selenizare a comentat, ”s-or dus să facă clozete pe luna, nu sunt atâtea lucruri de făcut pe pământ !”).  În acei ani Otilia Boldea a călătorit, de două ori, în Iugoslavia pentru a îşi revedea familia (ea a fost prima din familie care a început să călătorească; am putea spune că ea a deschis dimensiunea  “globală” a acestui clan românesc în epoca mai nouă)  pe care nu o mai văzuse din 1939.  La întoarcere ea a adus mai multe lucruri folositoare şi cadouri la membrii familiei. Romulus Boldea a rămas mereu voios, bucuros de locurile natale şi nu şi-a schimbat temperamental. (Imediat după venirea din deportare,  poate după două ori trei zile, foarte vehement s-a pregătit să pornească în urmărirea unor localnici care tăiau lemn în pădurea de cultură. Victoria Nemoianu a exclamat, ”pe asta iară o să îl ieie”. Iar unul dintre braconieri a strigat înapoi , ”bine t’or făcut că te’or tanut unde te’or tanut!”). În acelaşi timp el a continuat să facă donaţii la biserica şi să fie în relaţii cordiale cu sătenii. (O singură excepţie remarcabilă. În urmă unei certe, în care Romulus Boldea nu avusese absolut nici un amestec, un localnic a ieşit din casă Boldea şi i-a spus lui Romulus Boldea, care venea din sat şi care îl salutase cordial, ”ce mai faci drago?” , ”aici aţi împuşcat un porc şi un cocoş”. Romulus Boldea i-a răspuns scurt, “du-te în pizda maţii!” ). El şi-a redus benevol responsabilitatiile şi chiar s-a complăcut într-un soi de ramolisment jucăuş dar, la caz de nevoie, intervenea, mai ales când era nevoie de trimis petiţii. Astfel el a întocmit memoriiile prin care, finalmente, i s-a redat pensia de ofiţer în rezervă, suspendată între 1956-1960, cererile de paşaport pentru Otilia Boldea şi tot soiul de petiţii către autorităţi. Este de reţinut că el folosea tot soiul de subterfugii şi artificii stilistice pentru a evita folosirea cuvântului  “tovarăş” (faţă de care avea alergie)  gen, ”către onor” – cutare instanţa,  “excelenţei sale” , cutare autoritate, ”etc., iar de încheiat, le încheia cu artificiosul,  “luptăm pentru pace” (ceeace ce, măcar în principiu, era adevărat.)

În 1970 Romulus Boldea închidea ochii pentru totdeauna,  practic în patul în care s-a născut. A fost îngropat cu cinste în cimitirul familiei din marginea grădinii casei sale strămoşeşti pe care a iubit-o cu pasiune.

De atunci gospodăria a fost mai ales în îngrijirea Victoriei şi a lui Virgil Nemoianu.  În 1975 Otilia Boldea trecea la cele veşnice . (Ea a fost înmormântată alături de soţul ei în Borloveni. Trupul neînsuflețit a fost adus în Borloveni, cu riscuri şi greutăţi, de către nepotul ei Romulus Nemoianu). Din 1975 până în 1996 casa şi gospodăria Boldea au decăzut mult, prin iresponsabilitate,  lipsa de preocupare,  lipsa de mijloace dar şi tembelism. În 1996 Victoria Nemoianu a vândut lui Alexandru Nemoianu, fiul ei cel mai tânăr, partea ei din gospodărie  (jumătate în indiviziune cu Silvia Cincheza). Cu bani trimişi din America s-au făcut reparaturi drastice (acoperiş, burlane, zidărie, garduri, etc) şi casă a fost adusă din nou într-o stare decentă. În casă s-au făcut îmbunătăţiri, s-a introdus apă curentă şi au fost făcute două băi. Casa fiind despărţită între Alexandru Nemoianu şi Otilia Bârsan (Cincheza). Casa înceta să mai fie orice fel de gospodărie şi devenise reşedinţa de vacantă. În acest fel viitorul casei Boldea va fi asigurat, pentru anii ce vin, prin eforturile combinate ale Otiliei Cincheza-Bârsan şi Alexandru Nemoianu (Tani), cei mai tineri dintre nepoţii lui Romulus Boldea şi care în cadrul familiei, că mici copii, erau recunoscuţi sub denumirea, puţin sau deloc complimentară, de “arieraţii” ( înapoiaţii). Viaţă este plină de surprize şi are propriul sens al umorului şi dreptăţii.

————————————–
Alexandru Nemoianu

Istoric
“Centrul de Studii și Documentare al Românilor-Americani”
(Valerian D. Trifa. Romanian-American Heritage Center)
Jackson , Michigan, USA
la

9 octombrie 2017

9 Oct
2017

Viorel Roman: Cine, cum a declanșat războiul mondial? (9)

Mark Salonin, born 1958 is a Russian author who has written on the history of World War II: „Tovarășul Stalin avea un plan mare, clar și destul de rațional: sa-l împinga pe Hitler într-un mare război european. L-a ajutat pe Hitler să nu fie spulberat chiar de la început. Stalin urma sa astepte, iar când toți participanții la acest război vor fi aproape morti de oboseala, marea Armata Roșie, cu zecile de mii de tancuri va trece peste totul ca un tavalug, si toata Europa devenea sovietica. Planul era absolut clar.“ (http://www.paginaderusia.ro/lectii-de-istorie-cum-a-provocat-rusia-al-doilea-razboi-mondial/)

Winston Churchill (1874 – 1965), was a British statesman, army officer, and writer. He served as Prime Minister of the United Kingdom from 1940 to 1945 : “Hitler este doar un om care va deceda mai curând sau mai târziu. Pentru Imperiul Britanic pericolul nu este Hitler, ci Germania. Noi trebuie să-l convingem pe Hitler să atace URSS-ul pentru că acolo va fi sfârșitul lui, iar noi vom dezmembra Germania”. (Leon Kilzer: CHURCHILL’s DECEPTION – The dark secret that distroyed Nazi Germany.)

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

http://www.viorel-roman.ro/articol_big.php?id=711

http://armoniiculturale.ro/2017/09/09/viorel-roman-cine-cum-a-declansat-razboiul-mondial-5/

http://ioncoja.ro/noi-ipoteze-ale-dlui-prof-viorel-roman/

http://bentodica.blogspot.com.au/2017/08/cine-cum-declansat-razboiul-mondial.html

http://bentodica.blogspot.com.au/2017/09/cine-cum-declansat-razboiul-mondial-4.html

http://bentodica.blogspot.com.au/2017/09/cine-cum-declansat-razboiul-mondial-3.html

http://www.revistasingur.ro/altele/17395-viorel-roman-cine-cum-a-declansat-razboiul-mondial.html?q=altele/17395-viorel-roman-cine-cum-a-declansat-razboiul-mondial.html

http://www.marianagurza.ro/blog/2017/08/28/cine-cum-a-declansat-razboiul-mondial/?preview=true&preview_id=31655&preview_nonce=56b6b75f9d

http://www.marianagurza.ro/blog/2017/09/12/viorel-roman-cine-cum-a-declansat-razboiul-mondial-6/

https://gradinaculecturi.wordpress.com/category/viorel-roman/

9 Oct
2017

Viorel Birtu Pîrăianu: Pași printre gânduri

PAȘI PRINTRE GÂNDURI

                (Prietenului Ștefan Doru Dăncuș)

 

 

am adormit între veacuri

pășind printre secole

căutând să trăim

am uitat să visăm

crăpau gânduri aspre

printre stane de piatră

alese aleatoriu dintre noi

Doru scria la o masă

ploaia plânge în noi

copiii țopăiau prin cămară

el scrie,

scrie despre noi

el visa, noi trăiam

departe de noi

pe un ciot, la mare

albi pescăruși

în ochi curg întrebări

trist, el scrie

pe țărmul luminii

atât de aproape de noi

poemul curge

pe o coală înnegrită de gânduri

pierdut într-o rimă

pășește spre noi

ochii mei,

căutau un Dăncuș,

te aștept prietene pe țărm

să cânți la chitară

printre urme de pași

—————————————

Viorel Birtu Pîrăianu

Constanța

8 octombrie 2017

9 Oct
2017

Eleonora Schipor: Cu dragoste de pământ românesc

Ce titlu frumos! Am exclamat chiar în momentul în care am primit în dar cartea de față de la autorul ei, binecunoscutul om de cultură, activist și mereu îndrăgostit de frumoasele meleaguri bucovinene, domnul Ciprian Bojescu din Suceava.

            Având și o copertă atrăgătoare, cu titlui în cele trei culori ale neamului românesc, am răsfoit-o fugitiv ca mai pe urmă să fac cunoștință îndeaproape cu noua apariție editorială.

            Astfel cartea «Cu dragoste de pământ românesc» cuprinde exact o 100 de pagini, văzând lumina tiparului la editura «Armonii culturale», avându-l ca editor pe Gheorghe A. Stroia iar ca montaj de copertă pe George N. Stroia.

            Pe înțelesul tuturor a făcut o prezentare scurtă, dar foarte binevenită a vieții și activității autorului domnul Gheorghe VICOL, membru al Uniunii Scriitorilor din România.

            Acestea fiind spuse vom purcede la lectura destul de interesantă și atrăgătoare a celor expuse cu multă dragoste de neobositul domn Ciprian Bojescu.

            Cartea cuprinde trei capitole aranjate în ordinea următoare – «Publicistică», «Referințe» și «Anexe».

            În primul capitol cititorii vor putea citi câteva mărturisiri dureroase despre unii oameni care au suferit de pe urma urgiei bolșevice fiind deportați, judecați fără de vină, osândiți, condamnați la ani de închisoare doar pentru faptul că erau romăni, creștini, că-și iubeau neamul și baștina. Printre acestea vom desprinde numele unor oameni ca Dionisie Nichitovici numit «Papașa» din articolul cu același titlu, «Bunicul din refugiu», «Patru frați refugiați», unde vom afla despre soarta celor patru frați ai tatălui autorului, «Tragedia unei fete din Iordănești», care se numea Dochița Bojescu, mătușa autorului, sora mamei sale. În articolul «Aruncat în lagăr pentru că era de etnie germană», îl vom cunoaște ре Carol Lemne Ludovic care acum are onorabila vârstă de 99 de ani, locuiește de asemenea la Suceava și a avut un destin zbuciumat.

Impresionante sunt relatările în «Neuitat este satul Iordănești, sat în care m-am născut». Aici, domnul Ciprian Bojescu ne mărturisește despre prima vizită făcută în comuna natală Iordănești, când avea 29 de ani. Domnia sa ne prezintă o tăbliță cu numele și prenumele cât și localitatea unde a fost înmormântat fiecare din rudele tatei – Ioan Bojescu și ale mamei – Florentina Bojescu.

            Alte două materiale cu titlurile «De la Stupca lui Ciprian Porumbescu, la Iordănești» și «O delegație din Iordănești în comuna Ciprian Porumbescu» ne aduc la cunoștință că cele două sate sunt înfrățite. Iar la această înfrățire și-a adus contribuția nemijlocită domnul Ciprian Bojescu.

            Despre bunii lui prieteni din Cernăuți și Suceava vom afla din cele descrise în «Frăție arboroseană», aici este vorba de publicistul, ziaristul și scriitorul Dumitru Covalciuc din Cernăuți. În alte trei articole îi vom găsi pe trei dintre regretații deja Mircea Motrici,(«Mircea Motrici»), jurnalist, reporter, poet, Traian Straton («Un ultim rămas bun»),rapsod popular, interpret de muzică populară, Ion Cozmei («Colind peste vreme de la Ion Cozmei»), poet, traducător, publicist… I-am cunoscut și noi pe acești oameni minunați, trecuți prea degrabă în lumea celor drepți. Ani de-a rândul erau nelipsiți de la sărbătorile noastre de suflet.

            «Doină veche de peste 100 de ani, din zona Storojineț» nu este altceva decât o variantă a binecunoscutului cântec, o doină a neamului nostru «Cântă cucul bată-l vina». Încheie acet capitol relatarea despre vizita făcută la Bahrinești la finele lui aprilie anul curent  cu un mic grup de intelectuali din Cernăuți în cadrul caravanei «Limba noastră e o comoară».

            La capitolul REFERINȚE vom face cunoștință cu evenimentul important din Iordănești prilejuit de lansarea monografiei satului respectiv. La pregătirea ei și-au adus contribuția iordăneștenii Nicolae Șapcă, Ciprian Bojescu și oprișăneanul Dumitru Covalciuc. Acest prim material se numește «Durerile, bucuriile și speranțele lor bat în unison cu dragostea de grai, neam și țară». El este urmat de relatările despre autor și cărțile sale. Tiberiu Cosovan din România în «Ciprian Bojescu – Rătăcind prin Bucovina», Vasile Carlașciuc din Cernăuți în «Duminicile cărții românești», Silvia Caba-Ghivireac din Herța în «Lansare de carte la Societatea «Mihai Eminescu» din Cernăuți», Ioan Țicalo «Ciprian Bojescu – un rătăcitor?». Vom lua conoștință tot în acest capitol de câteva poezii ale lui Gheorghe Vicol – «Invitație», «Fereastra Bucovinei», «E primăvară-n Bucovina», «Limba română», «Săgeata cu vârful de aur». Toate pătrunse de dor de Bucovina și neamul romănesc. La fine acest mare dor și drag de baștină ni-l confirmă încă o dată autorul în impresionantul articol «Cu dragoste de pământ românesc». Aș vrea să le fac cunoștință cititorilor cu ultimul alineat din această mărturisire de suflet – «…Când ajung cu orice ocazie, în comuna mea natală, unde apa Siretului, cu luncile sale, împarte satul în două, mă simt ca în cea mai frumoasă stațiune și mă cuprinde o liniște sufletească aparte. Aici îmi încarc bateriile și pornesc la drum cu noi speranțe de mai bine. Lucru pe care îl doresc tuturor românilor, iar celor dragi, plecați dintre noi, să-i ierte bunul Dumnezeu»!

            La capitolul ANEXE găsim o serie de fotografii care ne duc pe drumurile vieții autorului. De fapt fotografii găsim și în cele două capitole precedente. Voi menționa faptul că toate aceste articole impresionante au văzut mai întâi lumina tiparului în Almanahul «Țara Fagilor» (alcătuit de Dumitru Covalciuc), «Crai Nou» din Suceava, dar și în ziarele bucovinene «Zorile Bucovinei», «Libertatea Cuvântului», «Gazeta de Herța», «Monitorul de Suceava».

            Cartea este o mărturisire, o dedicație de dragoste făcută baștinii sale neuitatul sat Iordănești. Probabil că numai atunci când soarta te duce cu voie sau fără voie pe alte meleaguri simți mai puternic și mai arzător dorul de baștină. Citind relatările din cartea iоrdăneșteanului Ciprian Bojescu mi-am adus aminte despre frumusețea cuvintelor regretatului poet și ziarist bucovinean Ilie Motrescu dedicate baștinii sale Crasna. De fapt despre poetul Ilie Motrescu vom mai vorbi în acest an când ar fi împlinit 75 de la naștere. Mi-am mai amintit și de relatările ba și de concertul jubiliar al Mariei Iliuț, plecată și ea la Chișinău, intitulat «Numai cânt și dor de Bucovina». O altă împătimită de baștină.

            Îl felicităm pe neostenitul domn Ciprian Bojescu pentru noua sa carte, îi mulțumim pentru dragostea de frumosul plai bucovinean. Îi dorim ca această dragoste de baștină s-o poarte mereu în suflet ca pe o icoană sfântă.

——————————

Eleonora Schipor

Cernăuți

Ucraina

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii