27 Dec
2016

Octavian D. Curpaş: „Spiritualitate şi caracter creştin” de Iosif Ţon – O carte apel peste timp

„Spiritualitate şi caracter creştin” de Iosif Ţon – O carte apel peste timp

Se întâmpla în anul 1988. Propaganda comunistă în România încerca să creeze falsa imagine că partidul merge înainte şi că niciodată epoca de aur nu va apune. Cu toate acestea, de dincolo de cortina de fier şi chiar de peste ocean, existau o mulţime de voci care anunţau sfârşitul erei totalitare şi începutul democraţiei, într-un timp foarte scurt. Deja lucrurile se aflau într-un proces de schimbare profundă în mai toate ţările socialiste, iar România nu avea cum să rămână în afara acestui proces istoric evolutiv.

Iosif Ţon – O voce la Radio Europa liberă

Printre vocile celor care vorbeau despre începutul unei noi ere a libertăţii şi democraţiei pentru România se afla şi cea a lui Iosif Ţon, care prin mesajele transmise la postul de radio Europa liberă, reuşea să menţină vie flacăra credinţei în Dumnezeu şi într-un destin mai bun. Având ocazia de a ţine o „slujbă religioasă evanghelică” pe calea undelor, pastorul Iosif Ţon a putut să zugrăvească înaintea ochilor minţii ascultătorilor, tezaurul plin de valoare al Sfintelor Scripturi, în materie de „Spiritualitate şi caracter creştin”.

În momentul de faţă, avem şansa de a citi mesajele pastorale prezentate de Iosif Ţon la postul de radio Europa liberă în perioada ianuarie 1988- aprilie 1989. Este o ocazie de a retrăi atmosfera unei epoci care deşi a apus, încă ne mai determină prezentul şi poate chiar viitorul, ca popor român. Dorinţa cea mai fierbinte a autorului era de a reaprinde credinţa în spaţiul românesc şi de a-i face pe oameni să se întoarcă la Dumnezeu şi la Scriptură. De aceea, cartea „Spiritualitate şi caracter creştin” de Iosif Ţon se constituie ca un apel peste timp, având aceeaşi forţă motivatoare ca şi acum mai bine de 20 de ani. În cele din urmă, mesajul Evangheliei lui Hristos este valabil pentru fiecare generaţie.

„Ce am pierdut şi ce am câştigat”

„Caracterul poate fi viciat şi pervertit tot aşa cum poate fi şi remodelat sau refăcut. Eu cred că cei 40 de ani de nenorocire comunistă au distrus anumite trăsături ale caracterului românesc şi au format altele. Rămâne de văzut ce am pierdut şi ce am câştigat. Poate că nici nu este rău că am pierdut anumite caracteristici ale noastre din trecut. Poate că traumele produse în caracterul nostru nu fac altceva decât să ne pregătească pentru adoptarea unor noi trăsături de caracter, care să ne facă o naţiune mai bună pentru viitor.”

Este admirabil modul în care Iosif Ţon întrezărea perspectiva renaşterii naţiunii române dincolo de suferinţele şi durerile produse de comunism. Mesajul său plin de speranţă aducea lumină şi bucurie într-un timp de întuneric şi persecuţie. Putem spune astfel, prin prisma evenimentelor pe care acum le ştim, că Iosif Ţon a fost un vizionar, un om care a avut capacitatea să întrezărească mişcările istorice ce aveau să se producă la puţin timp după aceea. De fapt, aici este esenţa mesajului creştin, şi anume că niciodată nu este prea târziu să te întorci şi că în orice cădere există refacere. Iar când vorbim despre caracterul poporului român, înţelegem că exista o şansă de refacere, odată cu sfârşitul dictaturii.

 „Avem nevoie să ne întoarcem spre Dumnezeu”

Un prim grupaj al predicilor ţinute de Iosif Ţon se concentrează pe tema „caracterului şi comportamentului creştin”. Pe parcursul a şase ocazii şi parcurgând mai multe fragmente cheie din Sfânta Scriptură, autorul ne familiarizează cu diferitele curente de opinie contemporane la acea dată, relativ la ce înseamnă şi rostul caracterului. Astfel, într-o prezentare sintetică de excepţie, ne sunt expuse roadele concepţiilor de sorginte evoluţionist –darwinste despre lume şi viaţă, aşa cum s-au manifestat la Kant, Nietzsche şi Jean Paul Sartre, precum şi în gândirea unor „practicieni revoluţionari”, cum au fost Lenin, Stalin şi Hitler. În final, toţi aceştia nu au reuşit să ofere o formulă logică şi raţională pentru caracterul uman. Şi demonstraţia de maestru a lui Iosif Ţon stă în faptul că fără credinţă în Dumnezeu, nu poate exista un adevărat caracter.

„Dacă vrem să trăim într-o societate unde fiecare fiinţă umană are valoare şi unde principiile morale sunt puternic ancorate, avem nevoie să ne întoarcem spre Dumnezeu şi să-L întrebăm pe El cum vrea El să ne trăim viaţa şi cum vrea El să ne organizăm societatea. El nu ne obligă să venim la El şi ne lasă să încercăm să facem aşa cum considerăm să facem şi fără El . Dumnezeu ne dă această libertate tocmai pentru ca în final să vedem unde ajungem fără El. Şi sper că noi, în România, am ajuns la momentul adevărului. Acum ştim ce fiinţe devenim fără Dumnezeu şi ştim ce societate producem fără El.”

 Caracterul – chipul lui Hristos în noi

În concluzie, caracterul nu este rodul întâmplării şi nici consecinţa vreunei filosofii omeneşti. Chiar comportamentul creştin autentic reprezintă standardul cel mai înalt la care poate ajunge fiinţa umană, însă numai în relaţie cu Dumnezeu. Parcurgând diferite fragmente din cuprinsul Bibliei, autorul ne arată mai departe, modul în care Cuvântul lui Dumnezeu ne oferă acea motivaţie raţională pentru a fi oameni buni, de caracter, oameni integri, adică oameni de valoare. „În măsura în care noi citim Biblia, medităm şi ne rugăm, Duhul Sfânt ne dă priceperea de a aplica în vieţile noastre ceea ce citim şi ne dă puterea de a birui înclinaţiile naturii noastre căzute, ne dă biruinţă asupra ispitelor şi astfel, creează în noi chipul lui Hristos sau caracterul după voia lui Dumnezeu.”

 Ascultarea de Dumnezeu

O altă temă asupra căreia scriitorul insistă de-a lungul a trei prelegeri este cea a „ascultării de Dumnezeu”, care pe de o parte, este baza caracterului autentic, iar pe de altă parte, ne conduce la acceptarea de sine. De fapt, nu se poate vorbi de un creştinism autentic în afara respectării principiilor şi normelor stabilite prin intermediul Cuvântului lui Dumnezeu, al Scripturii, şi de aceea, amorsarea procesului de preschimbare interioară se realizează atunci când înţelegem să ne supunem cu totul Creatorului nostru. „Când asculţi de poruncile lui Dumnezeu, devii frumos în caracter, ca Dumnezeu. Şi opusul este adevărat: când refuzi să asculţi de Dumnezeu, lăuntrul tău se urâţeşte, caracterul tău se schimonoseşte. Legea lui Dumnezeu reflectă şi descrie caracterul Său. Şi a asculta de legile lui Dumnezeu, a trăi după poruncile Sale înseamnă a trăi ca Dumnezeu, a imprima caracterul Său în fiinţa ta.”

 „O stare supremă de armonie şi fericire”

Mai departe, Iosif Ţon ne vorbeşte despre ce înseamnă să-I dăm slavă lui Dumnezeu şi prin ce se caracterizează smerenia şi mândria, două atitudini extreme. Teza principală este că trăsătura de bază a unui caracter creştin se fundamentează pe dorinţa de a-I da slavă lui Dumnezeu şi de a rămâne într-o atitudine de smerenie sinceră. „Noi avem nevoie să vedem şi să recunoaştem că tot ce suntem şi tot ce avem ne vine de la Dumnezeu şi astfel, să Îi dăm cinste şi slavă cu scopul de a ajunge la fericita stare a părtăşiei, a comunicării cu Cel ce ne-a creat şi ne susţine. Astfel, gloria lui Dumnezeu reprezintă binele nostru suprem şi când facem din aceasta scopul vieţii noastre, ajungem într-o stare supremă de armonie şi fericire.”

În ce priveşte umilinţa creştină, Iosif Ţon nota: „A fi umil nu înseamnă a umbla încovoiat şi a zice că nu eşti înzestrat cu nimic special. Dimpotrivă, a fi umil înseamnă a vedea clar câte lucruri bune a pus Dumnezeu în tine şi a recunoaşte că toate îţi vin de la Dumnezeu, fapt ce te conduce să-I dai slavă şi laudă.”

 Cea mai mare poruncă

O altă temă cu un impact direct asupra problemei caracterului este legată de definirea a ce înseamnă „cea mai mare poruncă” dată de Dumnezeu, pentru a ajunge la o ascultare deplină de voinţa Sa. Cu siguranţă că nu este simplu şi nici uşor să conturezi valoarea poruncilor divine şi cu atât mai puţin să evidenţiezi la modul practic, care este cea mai mare. Cu toată această dificultate, Iosif Ţon are acea capacitate de a extrage esenţa învăţăturii creştine în materie de ascultare de Dumnezeu. Prin ilustraţii deosebit de sugestive, îmbinate cu o prezentare profundă a învăţăturilor biblice, cuvintele sale ne inspiră, ne îndeamnă şi ne conduc la Creatorul nostru. „Cine trăieşte după legile lui Dumnezeu este un om de caracter, aşa cum l-a conceput Dumnezeu să fie. Prin urmare, Domnul Isus ne spune că a fi om de caracter, a fi aşa cum vrea Dumnezeu să fii, înseamnă – reducând totul la esenţă – să Îl iubeşti pe Dumnezeu cu toată fiinţa ta şi să-l iubeşti pe semenul tău ca pe tine însuţi.”

În consecinţă, înţelegem că împlinirea poruncilor lui Dumnezeu constă în a fi un om de caracter, un om care reflectă imaginea lui Dumnezeu. „Când Dumnezeu ne porunceşte să fim drepţi, curaţi, să spunem numai adevărul, să iubim pe aproapele nostru, să fim buni, să-i ridicăm şi să-i reabilităm pe alţii, să fim credincioşi, statornici, plini de bucurie, El de fapt, Se descrie pe sine şi ne cere să fim ca El. Poruncile pe care ni le dă Dumnezeu au un caracter creativ şi sunt menite să creeze în noi un caracter divin.”

 Fericirea de a fi asemenea cu Isus Hristos

Însă, cele mai multe prezentări din acest volum se concentrează pe conceptul de „viaţă spirituală creştină”. Ce înseamnă acest lucru şi cum poate fi tradus în viaţa noastră, reprezintă o preocupare permanentă a lui Iosif Ţon, ce trece dincolo de acest volum de predici. Am putea spune că aproape în orice prezentare a sa vom regăsi câte ceva din această temă principală a vieţii spirituale creştine. Cu un talent deosebit şi folosindu-se de cunoştinţele aprofundate dobândite în materie de limbă greacă, autorul ne călăuzeşte în înţelegerea conceptului naşterii din nou, precum şi în cel de sfinţire a vieţii.

 Fără să intre într-o teologie foarte înaltă şi rămânând la simplitatea a ceea ce stă scris, avem ocazia să înţelegem planul lui Dumnezeu pentru noi de a deveni asemenea Lui în ce priveşte caracterul. „Tristă este situaţia oamenilor care deşi spun că au credinţă în Dumnezeu, care deşi ştiu că au un suflet şi un spirit, totuşi nu-şi cultivă partea lor spirituală. Repet. Există foarte mulţi oameni care cred sincer în Dumnezeu, cred că au o parte spirituală în ei înşişi, dar niciodată nu fac nimic pentru a-şi hrăni şi dezvolta viaţa spirituală.” Putem afirma că apelurile autorului sunt adresate celor care deşi se numesc creştini, nu sunt conştienţi de valoarea acestui cuvânt şi de implicaţiile pe care le aduce şi nu ajung să guste puterea lui Dumnezeu şi fericirea de a fi asemenea cu Isus Hristos.

 Sigilul Duhului Sfânt

Iată de ce, pe parcursul a 13 prelegeri, suntem învăţaţi asupra fundamentelor credinţei creştine în materie de preschimbare a vieţii, mai precis, a caracterului. Pe de o parte, Iosf Ţon ne demonstrează pe baza Scripturii, deosebirea dintre „firea pământească” şi trupul nostru, precum şi dintre spirit şi suflet. În final, ne dezvăluie secretul unei vieţi împreună cu Dumnezeu, care constă în locuirea Duhului Sfânt în interiorul nostru. „Duhul Sfânt este Dumnezeu venit în noi. El este Cel care ne-a dat credinţă în Domnul Isus. El este Cel care ne-a întors privirile spre Isus şi Cel care ne-a ajutat să ne deschidem fiinţa înaintea Lui. El este Cel ce ne-a născut din nou şi ne-a făcut copii ai lui Dumnezeu. El a venit în fiinţa noastră ca un sigiliu, ca o pecete a proprietăţii lui Dumnezeu şi ca o garanţie pe care ne-o dă Dumnezeu că suntem copiii Săi.”

 După 20 de ani

Folosind concepţia nou-testamentală că trupul nostru este Templul Duhului Sfânt, Iosif Ţon dezvoltă astfel, o suită de prezentări ce ne ajută să urcăm treaptă cu treaptă pe scara desăvârşirii creştine. Revenind la atmosfera anilor 80, atunci când dictatura se apropia de sfârşit, ne putem gândi la impactul deosebit pe care l-au avut aceste cuvinte, asemenea unor stele strălucitoare în întunericul nopţii, asupra celor ce le ascultau. Câţi oameni poate, stând în frig sau în condiţii precare, lângă un aparat de radio dat la un volum minim, nu au primit lumină din lumină, care este Isus Hristos, prin cuvintele lui Iosif Ţon. Făcând referinţă la cei 20 de ani care s-au scurs de atunci, putem constata cât de actuale au rămas cuvintele rostite atunci, prin intermediul postului de radio Europa liberă.

De fapt, „Spiritualitate şi caracter creştin” reprezintă un volum ce se recomandă a fi citit de către orice credincios creştin, indiferent de confesiune. În spiritul unui adevărat mesaj ecumenic, dar şi evanghelic, autorul ne demonstrează că a avea un caracter autentic nu este o întâmplare, ci este pur şi simplu rodul legăturii pe care o putem dezvolta cu Dumnezeu. Dacă ne gândim la renaşterea morală a naţiunii noastre române, atunci vom afirma cu siguranţă, că destinul nostru fie va fi creştin, în sensul autentic al cuvântului, fie nu va fi deloc.

Octavian D. Curpaş

26 Dec
2016

George Anca: Moschee în persoană

 

George Anca

MOSCHEE  ÎN  PERSOANĂ

 

 

 

Moschee în persoană

 

 

*

Indio sanscrita ce ne-o mai mântui

Kapurii tot punjabi noi rudeni

din Mumbai ni s-o trage Ribeiro

neprins în meditație de Arhimede

 

de nu veni-vom la rând voi scrie

de mii de ori mai lung drumul

decât sticla întoarsă sanscrit

într-o cameră numai a noastră

 

nici nu putui trimite devenirea

mi se mișca urechea niciun vânt

olimpii sol solar măslinilor

de după acalmia frunzelor

 

*

nezâmbitorilor spre nord

uscați câtă frunză și iarbă

de noapte încotrova reflex

prea subțire obrazul lunii

 

de ce rupi flori nu-n India

alergi să vin după tine

pe jos și tot ajungeam

nu știu când am plecat

 

n-am zi cât am de lucru

pe nedormite zi tot se face

drămuirea nimbușilor ace

plouă doar nemișcarea

 

*

palmieri nescuturanți

lacul sub albuș d-amanți

păi săraci fără de sfanți

ciorilor dinspre atlanți

 

rugăciunile fără nimeni

involuntarisme politice

neamuri cărăușite

sub ăi revărsați

 

sanscrit longevității

iubind nu altceva

loja uzură tropic

a nu mă recunoaște

 

*

scrisuri pe ziduri privești cerul

dezidite versete climatice an

voi face de dimineață ceaiul

amân bucovinisme begane

 

de nu mă scot pe patru brânci

atunci în picioare să văd

Reșița să te duc după tancuri

de nu și trec și-mi păruse

 

la Novi Sad lumina calcuttană

mirării întremare timp

ajutorului neinteresat

răspuns de la-nceput și-acum

 

*

n-o să caut companie mi-e de Platagea

Șiv de trăia Pitampura chema

Gabi digitalo Bărăției sculpt

picto lance catedrală  în Pipera

 

*

mărire antecedenței născătoare

mami imam deandoaselea

pe retezate în admin

azi nu mai aprinsei lumânări

 

pridvor primind americani

calote tropotind prozodieri

19 doctorate despre Satya

dau mâna și o tulesc la teatru

 

*

picați plecații întru nimic

și acum și diminețile

nu mai știu să fac educație

de joacă tot n-o mai fi

 

prăbușite educații și arte

manuscrise abecedare la ăia

cu ce să mă îmbrac la teatru

bani într-un buzunar inventat

 

întrerupere să mă mănânce lupul

de ne-am apuca de rol ai adormi

ce mai pe cine fix pe lectură

adormiși la film cu porcii în brațe

 

*

până la urmă tot visage tot ăștia

în neînțelegere absconsă talmuzii

exact ca-n 89 nemaicomunicând

ne confirmăm silențios petrecerea

 

nici chiar așa artist cobire lego

ori yoga degetelor cerebrale

postlegomena numai infernul

Sârbiță vrut să-l vadă Trompone

 

întristat restul vocii unun treacătul

normand pierdut în lucruri literare

că retro să ne suportăm fațada

uzurpatori în cunoștință de Ignat

 

*

urc eu trezitul pe trei ore

chiar două ori deloc belan

a ne cocli prin Insule Azore

etajul unicatului taman

 

ții frigule de foame nu îngrași

până-n adevăratele sărbători

singur steag la Haralambie hai

pe cruci în sus vii morți pomenire

 

artiștii sus părinții ochi culise

ne-om vedea fără explicații

nici lui nu-i convine tăiere Ion

cap mănuși vreo oră alte ore

 

*

nu legătură nu sare pungă ușa

neînsorire încă poate seara

abia abia crestez calimerar

mesteceni toamnei înnegrire

 

hiaturile-or ghebui last pages

și altele la rând intranscriptibile

tramvaiul școală gâlgâielii

nenorocire coboară vreo zece

 

ce-o fi la întors mă vaporizez

roman de citit îmi mai trebuia

n-ai cum și mai unde clemansă

s-o și înfrigura ura necazule

 

îmi selectez ratajul de-o viață

pritocitoarea demodată pricini

unde mi-ai fi hotarnică jupuitoareo

să-i pară rău sedusului cazac

 

*

ora în gol ba plin de târâtură

hai ambulanțele de-o probă

pe șes mai ca la big scârbelniță

de la Victoriei coloane revolute

 

o doamne doamna se compune

pe revoluție cu picătura picii

o să uit chiar până mă întorc

de nu previzionarea subconștientă

 

pe ce comandă împușcarea perpetuă

de nu s-o fi oprit revoluția busul

calc pe șiretul lung și cad

pe palme până la asfalt

 

*

transcrie fără dăscălie vers patrie

colindători parabili autodidacților

se strică revoluția sub pasaj

de-oi mai vedea-o ți-oi aduce-o

 

care conversează mai suport

ce-aș mai fi citit sentimental

și partea mai cu ucidere

ăștia se cunosc prin subiecte

 

bine că nu mai lucrez acasă

cât să nu mai ies sărbătorile

armata încă o-nchisoare mutată

m-oi fi învățat cu strangularea totală

 

așa că se dedică ucișilor de la Dalles

și strangulaților de la big și eu și tu

omor comemorat de vine bus

ce ne-am flenți picerele

 

*

nu termina să te mai am alb

împărțenia întremează cheful

dar câte flori și frunze rupte

pe camere de ce nu m-au umflat

 

moschee în persoană Leordeni

abundă câți la cât răririi drum

lentoare Parmenide pe fa

de-o temniță tot barbiană

 

curci nemairâsului topit imam

de-ai podului între bretele

căciula până-n ochi leurdă

ăi mulți la loc și la etaj

 

mijlocul neîncăpător menajului

voi colona transcrierile semi

închiderea de sine dame burcii

de te chemasei gării băimărene

 

 

toți sub topoare

 

*

cine mă va omorâ

de nu însumi iar în dodii

care nume îşi mai face

unde ne-om şi mai plimba

 

în zen părinţi muriră

lăsându-ne durere

opri-voi a mai scrie

valul de strangulare

 

*

îngrop

 

îngrop din grup un prapur

de purpură pe hapur’

coloanele de papur

 

eres întrebi per cuşcă

decapitării uş că

alb muntele ne puşcă

 

în vremea toamnei aste

se scutură năpaste

pe Eva dintre coaste

 

cu pagina pe luncă

ne lunecă speluncă

împunsă şi de juncă

 

lăsaţi-mă vă las la

cadrilul cu odrasla

cu maslul şi cu masla

 

*

de-aţi murit în

accident colectiv

venind de la mare

 

abia porumbul veşted

ori scrumului agheazmă

desculţă crângul secetă

 

săgeţile chininei

tragere de friguri

gurile pergamente

 

*

făcură apele de ploaie

maluri de leşie

într-o ţipenie

 

cum că te-am lăsat

cu nebunii în camera

cealaltă a părăsirii

 

de-aia se duce omul

la Focşani să nu

rămână neîntors

 

*

din optimism în Bourdieu

mă regăsesc în chei pierdute

coloană larvei oarece gambă

 

în dreptunghiul holocaustului

roata evocă moştenirea

indiană a romilor cu 16 spiţe

 

numele scris cu

litere coreene pe

muzică de sinceritate

 

în cerc ajuns ahimsa

de la Gandhi la Obama

trecând prin Codreanu

 

*

iar spune-mi

 

iar spune-mi de Transilvania Ioane

şi crucea prin aer dintre obloane

eternitatea calul la căruţă

de Ilaşcu lupta nu de Druţă

 

pleznim altar într-o reţea sasă

ca mama copiilor de o rasă

cu Sorescu la Cumpătu muzelor

ne în cabană rece scuze lor

 

ni se întâmplase Dosoftei

mântuind smântei cârstei

în Boboli sus de Pitti

găeştenind pe Nefertiti

 

în muzeu bărbi vatră

aseară ţesute pe natră

în Orăştie ritualitate

cât la Stonhenge nepoate

 

că fata ni-l va da la răsfăţ

cu ţigara-n gură tu băţ

lui vocativul şi toate

verosimilitudinile nepoate

 

mă scriam muscă pe perete

ori şi tu din băieţi şi fete

da’ nu minciună subiect

fără de gândul abject

 

altcând cu piaza amiaza diaza

încercându-ne apocatastaza

grup de poeţi duşi întorşi

dintr-o memorie brâncuşiană în Gorj

 

sus n-am rimat paznic Tolstoi

primise de rachiu un buduroi

ochii-i sclipeau ca la indieni

ăsta din nemuzicali şi nefertileni

 

poate cumva din lemurieni nu alexandrin

cum regelui îi îngână Jean Racine

mama venise la Sibiu cu rachiu

ba am fost la patrimoniu patrichiu

 

kaironomia mia cui calicia

kairos ca i ros cher os moşia

ţi-o traduc în naştere recunoaştere

într-o lume fără mai maştere

 

mama iehovista tractorista

sovieticei cu socialista

oriunde ai filmat-o la vale

Plato o citeai că de jale

 

asta ţi-ar fi bunică străbunică

de la Andersen o tunică

pui golaş melc în paşi

nepăzit de sultani apaşi

 

prididească petale pe hududoi

să vă faceţi trei din doi

meargă moara pe mălai

l’al botezului alai

 

urma scapă turma curmă

numele tău împrejur mă

şi noi la Ilinca îţi cântaseră

la sintetizator şi laseră

 

vom trage-n jos pe mal frumos

a te distra până la os

din mos străos a-ţi vorovi

de morţii ce au fost şi vii

 

mai înaintăm afon

răsărirea pe pogon

păgâna cu ochii mari

măiastră prin indorari

 

am şi vorbit aseară

cum ajungeam la gară

pe senzaţionale

brăţări bumerangale

 

cum hoţii dintre gratii

arată spre Istrati

scris pe mormânt Brâncuş

cosonii în arcuş

 

n-aş divulga în proză

războiul de o roză

nu m-aş umfla în pene

cu zidul de balene

 

*

tentacule

 

tentacule plevei

livide vânând

negru Augustin

nealb Dumas

 

blestem nu vrajă

om diavolului

diavol omului

incomparabilitate

 

acelaşi păcat

altă judecată

cinci minute

mult şi iute

 

judecând veşti

faste feştile

într-o împurpurare

părul încoronării

 

plinuri de deliruri

amour de soi propre

eurogeometrie

algebră islamică

2007

 

 

toţi sub topoare

 

toţi sub topoare

ce vine nu se ştie

nu se scrie nimic

 

în ce război om fi

pe muzică retro

noi tot învinşi

 

pe afară vântuie

liberarea de existenţă

voi aveţi oglinzile

 

abia îmbii scenei

viaţă de respecte

retranscrise spectre

 

 

 

 

 

 

25 Dec
2016

Norwegian CPS Continues to Destroy Families, Takes Indian Child

The Norwegian government and their CPS (Barnevernet) have not reformed their ways as was hoped after the international embarrassment they suffered in the wake of snatching the five Bodnariu children.

Barnevernet is back on the international scene because they secretly removed Aryan, an Indian boy (mother Indian citizen) while he was in school for alledged slapping by the parents. Same tactic was used in the Bodnariu case. No warning, no court order, no social intervention or “help,” only the nuclear option. This is how Barnevernet operates.

Well, the parents are now crying out for international support and they have been featured on English-language CNN in India. Delight in Truth friend, attorney Suranya Aiyar was featured on the program with strong and passionate arguments against Barnevernet.

Looks like we are on the verge of another international scandal, and Norway and Barnevernet victims need it!  Maybe the shame will reach an unbearable level for Norway and it will stop violating family rights and due process.

Watch the CNN program at the link below

http://www.news18.com/videos/india/watch-india9-with-arunoday-mukharji-19-1326984.html

Sursa – https://delightintruth.com/2016/12/23/norwegian-cps-continues-to-destroy-families-takes-indian-child/

25 Dec
2016

Octavian D. Curpaș: Sometimes one witness’ statement is enough

In December, 2008 National Geographic magazine, there was an interesting story called “The Real King Herod, Architect of the Holy Land”. However, what caught my attention were not the well documented discussions of his construction projects.
The author noted that King Herod is perhaps best known for ordering the slaughter of male infants in an attempt to kill the newborn Jesus Christ. The author went on to claim that, “Herod is almost certainly innocent of this crime, of which there is no report apart” from what is recorded in the Bible’s book of Mathew.
Really? Claiming an event did not occur because only one of the gospels recorded it is fairly fallacious reasoning. For example, in addition to the adult ministry of Jesus, Mathew’s author emphasized the fulfillment of the Old Testament prophecy. Other gospel writers focused on other things. Each explains Jesus through selected events, but none of them are identical.
Although it is always appropriate to examine a witness’ credibility, I consider that in a court of law, the judge should instruct the jury members that “they should not decide any issue merely by counting the number of witnesses who have testified on opposing sides.
The testimony of one witness, which you believe, is sufficient to prove any fact.
It is also noteworthy what else is only in the book of Mathew.
Although I personally like the language of the Christmas story in Luke better, the account in Mathew is the only gospel that mentions wise men. In spite of a well known hymn, we don’t actually know whether there were three wise men or kings that traversed afar. We do know, however, that they brought gifts consisting of gold, frankincense and myrrh.
The belief that wise men went searching for Jesus Christ after his birth is generally accepted by everyone who owns a nativity scene. I do not recall anyone saying, “Hey these wise men thing might not be true because it’s only in the book of Mathew.”
Sometimes one witness’ statement is enough.
I do hope that your holiday season is merry, whether you receive many gifts, one gift or no gift. May God Bless all the Romanians and bring them joy, peace and love!

Octavian D. Curpas
Phoenix, Arizona

24 Dec
2016

Radu Gyr: Colind ceresc

Colind ceresc

 

Cerul si-a deschis soborul

– Lerui, Doamne, Ler –

au pornit cu plugusorul

ingerii prin cer.

Merg cu pluguri de oglinda

si de giuvaier,

toti luceferii colinda

– Lerui, Doamne, Ler –

 

 

Vantul sufla cu lumina

– Lerui, Doamne, Ler –

in buhai de luna plina

leganat in ger.

 

 

Patru heruvimi cu gluga

alba de oier

sub feresti colinde-ndruga,

– Lerui, Doamne, Ler –

N-au venit cu grau la poarta,

ci au rupt din ger

stele mari ca sa le-mparta,

– Lerui, Doamne, Ler –

Si-n Florar de roade grele,

– Lerui, Doamne, Ler –

va fi campul cer de stele

tolanit sub cer?

 

 

Numai tu astepti in tinda,

– Lerui, Doamne, Ler –

suflete ce n-ai colinda

si nu stii Prier.

 

 

Nici un cantec alb nu vine

falfaind mister,

cu o stea si pentru tine,

– Lerui, Doamne, Ler –

24 Dec
2016

Prof.Luiza Balacon – Gânduri la ZI MARE

,,Iarna pe uliță este goblenul la care am lucrat mai mult de un an. Redă minunat poezia lui Coșbuc. Pentru că este iarnă și Crăciunul bate la ușă, doresc tuturor prietenilor de pe facebook,  un Craciun ca în basme, cu pace ,veselie și bucurie. Ce minunat ar fi un Crăciun liniștit într-un sat ca pe vremea lui Coșbuc.

De asemeni UN AN NOU cu sănătate și bucurii…ȘI PACE.

În lumea asta cu atâtea probleme, avem nevoie de SANATATE și PACE…”

 

Prof. Maria Luiza Balacon

SUA

__________

 

Prof. Luiza Balacon, un excelent profesor. Chimia cuvintelor uneori este mai simplă decât cea a formulelor chimice…Nu mi-am închipuit niciodată, ca după 40 de ani pot să-mi redescopăr dascălul, hărăzit cu talent și răbdare pentru frumos. Acest goblen, ce aparține distinsei profesoare Luiza, mă duce cu gândul nu doar la poezia lui Coșbuc, ci la unele episoade din iarna copilăriei mele…

Urări de bine, și sănătate, acum la ZI MARE, când putem spune: Hristos s-a născut! Să-L Slăvim!

Pruncul Iisus, Cel ce aduce PACEA și speranța pentru pentru noi toți…

Sănătate și bucurii !

La Mulți și Fericiți Ani!

 

Mariana Gurza

Prof. Maria Luiza BALACON – Profesor al inimilor noastre

 

 

 

24 Dec
2016

George Anca: Toamnă – Iarnă

George Anca

TOAMNĂ-IARNĂ

 

(21-7/24-12-2016) Vali a ales Ce vis ciudat și Rugăciune de Rodica. Am și visat că mă diplomam pe undeva. Mă rătăceam printr-un mall și pierdusem un pariu, și-aș fi deturnat trei sute. Un slovac. Bucătăresele, c-aș fi sustras ceva gen ceapă. L-au luat peste picior, cât să mă mute pe-un post mai mare numitorii. M-a și sunat Puși că l-a sunat Florin că l-am scris Dragomir pe Drăgoi.
Beligan din Galbeni. Toți pe Iuliu Baraș. Căpuși c-ar pătrunde talpa, Steinere. Aproape spulberat teatrul în fâțâiala mormântală. Orientalizare la loc. Zanga cară cufărul cu Fernando în el, îl reazemă de zidul cimitirului, să se odihnească. Auzindu-l, îl crede strigoi și lasă. Acela se zbate și se prăbușește în cimitir. Cufărul-Stendhal-Nuvele.
Gabi, Vali și Puși au citit din tine, cât să ți-o iei în cap. Ai dat autografe, mimai, de-am zis și eu: vorbește! Parla. Culesesem un vorbitor de pe plajă. Am făcut de baclava și m-ai adus cu taxiul. Nana sunase și în colocviu și în taxi. Ceartă cu Puși pe Adrian Maniu. Blestem și mai multe recitate.
Teologia înaltă, cu cuvinte sofisticate, înseamnă ateism și lipsă de credință (Teofil Pârâianu). Monahimul ortodox ca viață profetică, apostolică și martirică (Ierotei Vlahos). Cauza depresiei este orgoliul cel mare – smerenia și ascultarea ne vindecă de ea (Sava Aghioritul).
Neevidente indente. Former poet and writer (fb). Ștefan cu Arca – în loc de-o virgulă spânzurată. Poemia pușcăriei, călcat, comme il faut de un camion în liberare. Regina Ana a vizitat împreună cu M.S. Regele Mihai standul Bibliotecii Pedagogice Naționale, la Teatrul Național, cât să deschidă Arca. Sthendal: nu-i adusesem zestre decât o inimă nevredincioasă. Metoda practică de fericire: le beylisme.
Am dușmani, zic, și-i feresc. N-am harul tău să faianțez trăirile. Să-i fi complimentat replica la chinul negăsirii Dealului Negru. Mai și transcriu din chiar acest jurnal. Mă și blocai în lista urătorilor de aniversare. Pla, că nu e dulce lubenița. O fi tot de import. Nici legumele Noanei nu se mai fac. Înecați ne-om mai vizita pământul de la zăvoi.
Mâna și piciorul, mai mult mâna, piciorul s-a făcut poezii. De la stare la liber. Of, că nu savana de la șină. Caprele, curcile, gâsca. Erecția canină. Treaba lui și-a voastră. Hai cu piesa, bă. Dom’ne, nu autorul, alt personaj, neatingând-o, că 14 ani. Ea fu de altă părere-îndrăgostire. Cum vrei, cu bani mulți-pușcărie. Se întâmplă personajului. Ea numai din iubire-schizofrenie se sinucide.
Diseară, dans indian. Băusem un pahar cu vin, ba la o cutie Heineken. Autorul abstinent poate angaja un băutor și-i face sinucideri etc. Gulag=Political Correctness. UE=Uniunea Sovietică. Bukovski în Steinhardt cu Churchil.
De-o oră Mahuya cântă raag kalavati, la etajul 2. Carmen e calfa ei sangeet. Taică-său și mama au adus brațe de trandafiri. Și Partha e cu fiica. Un amic al lui Ștefan, invitat de el, predase zece ani filosofie dar – originea – ajunge pescar la Sfântul Gheorghe. Teatrul se umple fix, mai toți scufundându-se în cântul shakti-bhakti. Ce-l scosese din minți pe Ionuț Iuga, în Delhi, și nu rezistase ieșise din auditorium – Indira Gandhi plecase din protocol. Tot pe-atunci, Mitterand își trimisese miniștri la concertul lui Ravi Shankar și Ali Akbar Khan, că nu l-am văzut pe președinte.
Vasile Băncilă: omul se mulțumește cu răul, de teama mai răului – viața lui e hotărâtă de iluzia mai binelui și de obsesia mai răului – numai sfântul poate intra în intimitatea păcatului sau a omului păcătos – această nostalgie a stărilor sufletești pentru opusul lor complică viața la infinit, o dinamizează fără încetare și uneori o face deconcertantă și chiar ininteligibilă – și broasca, dacă e încălzită treptat în apă, ajunge de fierbe și nu simte – civilizația profită de ideile culturii pentru a-și clădi tehnica, iar cultura profită de confortul tehnic, de civilizație, pentru a se deda oniricului sau creației onirice – fructele viermănoase se coc înaintea celorlalte – oamenii buni sunt pășunea celor răi – înțelepciunea are totdeauna ceva estetic și o nuanță de egoism – idealizăm pe tineri și pe cei ce au murit – fiindcă cei dintâi n-au început încă să ne concureze, iar ceilalți au încetat să o mai facă.
Până aici Băncilă. Cine n-a admirat-o pe Cătălina? Cine-ar mai admira-o? Mă rup de noaptea raag. Ori traduc, ori eseez, plus, prin busuri, în carnete, colocvii și India. He who lived and died as the sinners. Transă ideatică-jurnal. Ăl cu rusa (să fac un Oneghin), care cu engleza, altul cu sanscrita. M-apuc de teatru. – De când te-aștept (Puși). Da, proza mai teatrală, Wallace. Bun subconștientul, penibilă ieșirea în conștiință. Geaba mă feresc să nu fiu lovit, nici de atât nu mai am parte.
Postul negru de ieri și etnologia subiectivă a Henrietei, ca și drămuțele în schiță, decavate păcănitor, mi-or fi priit în discuția cu Puși, de l-a sunat la aniversare și Coja, căruia i-a murit fratele doctor. Negru mă miroase prin gard și mă latră afabil. Tură pe jos și n-oi mai spune, înaintea tatălui, Gayatri, m-oi trezi din Haridwar. Nu țiui, dreapto, du-te clepsidro, ce mai procitind decât așteptăciuneatartoră? La roata de așteptare, crezusem că am uitat trandafirul alb, și-l aveam în mână. Peste ideologie și ziaristică, desenul falic al lui Nestor îl proiecta într-o ascunsă astfel libertate, nici lui însuși gramofonată.
Discursul lui Alecsandri în Senat, 10 octombrie 1879, asupra art. 7 din Constituție – „evreofob” – „această modernă judaiadă” – „a face din țeara întreagă o proprietate israelită” – Alianța israelită – De la 1842, când a început năvălirea evreiască – influența calomniei – de bonne guerre – servilitate deghizată sub denumirea de deferență – „de cât recunoascerea unei independințe pătată cu umilire, mai bine o nerecunoascere ce o scutește de stigmat”.
Udrescu, main story arghezian-secuiesc. O Indie angelică amatoristă. Mayer, să-l pun în recital ca pe Vorona. Mihaela de la operă, personaj critic. Opreanu să joace pe Albanescu? Puși s-a retras înainte de Mihai Viteazu și i-am răcnit singur mulți ani trăiască. Ce Ratlow? La Bellu, per Ignat, 98. Nichita: „Blestemat, ah, ochi de piatră în trup de apă”, „56 de ani voi trăi , asemeni colosului din Rhodos”.
Kabir tradus în engleză de Tagore (London 1915). Primesc permisiunea publicării traducerii mele din cărțile președintelui Indiei. Ce să citesc eu? Fantezie despre Goya, de Artur Lundgvist (tr. Valeriu Munteanu, Eminescu 1982). „Ființe albe ca niște șoproane albe și dărăpănate merg împleticindu-se și încep să prezinte la un moment dat fisuri negre”. Nichita: „Evul Mediu s-a retras în chiliile / roșii și albe ale sângelui meu” (A patra elegie). Kabir: „Kabir spune: Învățăcelule, ce este Dumnezeu? / Este inspirația dinăuntrul respirației”. „Goya a văzut mai multe decât ar fi fost nevoie” (Lundgvist).
Hipnoza ne lipsește. Ce să te mai amesteci pierind? Goală strecurătoare păcatelor. Te lași de vânătoare – eu, de ce? Mneata, mai pisălog decât Galan. „Și slăvească-mi-te pușcăriile” (Ștefan Vlădoianu). „Zoilii golesc Blanduzia de banii lui Scaur” (Alecsandri). It’s ok with me between 8-11 October as booked for Delhi. Am ajuns eu anul trecut, după ani, acum, la un an, n-aș putea lipsi. Ce mi-e, ce-i sunt Indiei? „Și mere dulci culese la lună” (Glotto – Fântâna Blanduziei). Întorc un poem ca mersul în India. Zero point energy.
Cu Ilinca Sf. Ilie, gustări în nume unui prieten. Gata dasein-ul nicasian. Urs a fost Topârceanu – Mihaela Cristescu din Sydney, cu el pe sofa. Silvia Cinca se lansează și ea colocviul viitor, americănește. I-am dat seara lui Speteanu, pe Dealul Spirii, și Doinei Ghițescu baritonând australianca. Gabi Tănase a citit Aletheia de Zeana, iar Vali Pena din Coșbuc. T.G. Mayer, din sine. Puși absent. Nu Dănilă, nu Abăluță, Nu Croitor. Nici Wienfried.
Doamna Grandet întâlnește pe Leuwen. Lucien: „jertfesc orice succesului”. Goeldenitz Alda-Zaira: „Sănătate și voie bună de peste mări și țări. Cu aceeași căldură de foc din lemnele copacului comun vă strâng în brațe”. Din secția mea, Pujol are un dicționar sanscrit-catalan, Carmela Mastrangelo, ca Ina și Piovani, Milena Bratoeva, profesoară de literatură orientală – ne mai întoarcem și la gargară. Îl întreb pe Val, mergi cu mine în India? – nu. La sunetul interfonului, a sărit de pe tricicletă în brațele mamă-sii. Victor, duminică la maraton. India egal nesomn prin Doha mâine noapte.
Înapoi din India, tot cu Catara. Ploaie acasă, taxi 75 de lei. Fata, că am început să semăn cu taică-meu de zgârcit – din ce, fie-meo? – cum a fost ? – cel mai în vedetă – păi, ca totdeauna. Să-i fi zis atunci: fiți zgârciți cu manuscrisele mele, după. Platei: sunt ca și angajat la Vydia – ascet sau vedetă seminarială de viitor. Ne năvedim de iarnă. Fieromosca dejulietând-o pe Ginevra (d’Azeglio). Mă deșală sanscrita oniric. Nandkishore: bucuros, Dr. Sahib. Graiano: „Cine nu putrezește se întâlnește” (tr. Teodor Mazilu).
Ambasadorul a întârziat 20 de minute. A făcut o demonstrație sanscrit-diplomatică. Cinca și redactoarea ei se așezaseră pe sofa – le-am ușuit, l-am invitat pe Rajesh. L-am condus. Silvia se reașezase, povestindu-și cărțile, America, Europa Liberă. Un fiu al ei: sanscrita e nemuritoare prin sunet. Puși cu Crăcita, de-a plâns în final, distrând lumea cu bastoanele pe sus. Niculae Urs cu Înecatul lui Cehov. Coloșenco și Pena din Crișan și Udrescu, Opreanu din Tenesse Wlliams, Gabi din ea.
În 1989, generalii sovietici Bociaev și Mihailov se aflau în sediul Ministerului Apărării Naționale (Corvin Lupu). Țară ori haldă? William Radice: „Gitanjali Reborn”. Hai la Stolniceni pe spovadă. „Scrotum”. „I just want to tell my wife, the word is sternum”. În urmă Stolnicenii, Troianu, Râmicu, Măciuca. Din cuib, toți pe Johannis, Moțoace. Octofori în Ovidiu, Dramă în cinci acturi și în versuri, dedicată M.S. Elisaveta, Regina României. This account is locked because of security concerns. Studenții lui Florin Zamfirescu joacă din Idiotul de Dostoievski în sala Octavian Cotescu.
Pantamassa. Coincidentia Sanscritorum. E. Y. Hartshhorne jr: Verite et revelation. Book Reviews – „Verite et revelation” By D. Draghicesco, Paris: Librarie Felix Alcan. 1934, Pp. XIV + 491. This work is the second volume of a trilogy entitled „La nouvelle cite de Dieu”, the whole constituting an apology for a particular world view and (stop). – American Journal of Sociology 40. no5 (Mar. 1935): 671-672. De fapt, singură, Adevăr și revelație are două volume, de peste o mie de pagini.
Vedem și ziua de azi prin alesături, pușcăriași zdraveni, atât de diverși că-ți vine să verși. O zi-două, iar ca Veda, mă și văd. Pronii spirale. Teveroare jale vremii, l-am stins să nu mă stingă. Adevăr și revelație de Berdiaev – publicată la peste 20 de ani de la Adevăr și revelație de D. Draghicesco – se traduce și publică la Timișoara, în 1994, îmbrățișată de un Pleșu. Deocamdată, Drăghicescu să zică merci lui Simion și Boia pentru persiflări, în necunoștință de opera măciucanului. Interzicerea sociologiei în comunism a dat și o sociologie a interdicției în cazul sociologului filosof.
Omonimia Berdiaev, theomarxistă, parcă rezumă,tacit, și originalul lui Drăghicescu. Sforărie ca la partid. Sărmanii ochi miopi ai lui Papini-Eliade. Libertate-har (Augustin), predestinare (Calvin). Propagandă marxistă-sovietică-dostoievskistă. Bordaș cu yoga între magic și mistic. „O nație căreia i se dărâmă altarele” (Codreanu). ”Le fous m’attirent” (Maupassant / Le Horla). „Mult spirit și profunzime atât în alegerea selectă cât și în tălmăciri. De unde le tot scoți?” (Dimitrie Grama).
Vreo 50, mai mult tineri. Gemenele (pe Vali am crezut-o Angela), cu zece înălțimi colegiene. Zeana, Cinca, Cezar, Scurtu cu câte un fiu/fiică sau nepot. Indianiști – Liviu, Carmen, Vlad -, dar și Speteanu, Răvescu, mulți necunoscuți, indieni. Partha-și caligrafiase paragrafe din cea mai lungă constituție a lumii (big country, big constitution), pe care le traduceam și cu ajutorul avocatului și al sălii. Cocktail-ul a dezamăgit-o pe Pla, nu și pe ceilalți (?) Am discutat cu Bordaș, întors de la Athos – mi-a dat două volume cu scrisori ale evreilor români către Eliade (fără antisemitism). Mâine și poimâine, stăm cu Val acasă – aia ambasadă, ăla ambasador.
Da, nepoate, citirăm Eminescu – băiet cu bucium la stea. Țăranul e pe câmp, 10 elefanți și tot atâția boys on bed, Frere Jacques și Clementine. N-ai dormit de plăcințele și napolitane – prea multă energizare și surescitare – geaba Apollodor și Gulliver de Gellu. Începusem cu Domn-Domn, când construiai un avion lego. Film cu mamuți, veveriță, o ghindă malefică (adusesem eu una benignă). Puzzles cât cuprinserăm, zar, tobă cu dans și ciuleandră. Cutii muzicale. Pute englezec – cucu. Om shanti, yoga, sarwanga. La zar, ne-a bătut mamaia. Așa ne trebuie, că ai tăi se cam lasă să-i bați. Te-ai mirat de pierdere. „Nimeni nu e înțeles de nimeni” (Flaubert).
Pla în extaz, eu căzut spre colocviu. Când colo, seara o făcu Sergiu Coiu, pe poezie și muzică a la americani. Lume în delir. Puși și-a dus câțiva la Nicorești. Mme Scurtu ne-a dat câte-o diplomă de la primar, mie și lui Cioiu (de nedormit, poate, îi zisesem Ciociu, care aici îl scrisei Țoiu, da’ corectai – numele mi-era familiar, măcar cât mi-l pisase Pasi). Singur like: Irina Velcescu. Tanya Irimia Scarlat (n-o cunosc): „George Anca eternul trubadur”. Așa, și eu lui Ion Aurel Pop: „vedea-v-aș președinte”.
Canastă cabernet la Popești, chips, pizza, prăjitură. Astă-seară la noi, bere, floricele, canastă. În vis, întâlnire cu amici, câte unul câte toți – aparenți, pe respect filmat. Pe blog, Orientopoetica, greeted by Dimi. Sărbători fără adresă. Am dat titlul Blesteme de neam culegerii de pe blog. România a fost chemată în lanț; o revoluție albă, fără sânge. Cu (ne)amenzile pe câte-am rupt eu din parc, se mai ridica o pârnaie. Rar beție dublă a cuvintelor transcrise la telefon. Am postat și poza întunecoasă a lui Rajesh. PopArt îmi cere 6 nume indiene: Neerupama Shivaramaya, Mamata Krishna, Veena Gupta, Yogindra Wadwa, Charanjid Singh, Shyam Vyas.
Piesa „engleză” de la sala Pictură, TNB. Sala plină, public dependent. Puși a scris o tabletă pe fb, de-a ieșit din senin tărăboi între el și mine.
GA Fu tare.
PD Ba fusi tu cam vulgar. Sa-ti fie rusine.
GA Respected Pusi, nu m-am referit la tine ci la spectacol (l-am vazut) – artistii au carat in carca o melodrama fara drama. Astfel promovata la premiera: „Memoria apei” (The Memory of Water), de Shelagh Stephenson este povestea a trei surori care se întâlnesc pentru a-și înmormânta mama. O poveste de familie, dar nu una senină, spune regizorul Erwin Şimşensohn. Realismul piesei se contopește foarte bine cu o atmosferă suprarealistă creată în anumite secvențe din spectacol. Punerea în scenă este, în cele din urmă, una realistă, ușor de înțeles și captivantă, mai spune Erwin Şimşensohn. Erwin Şimşensohn spune în interviul acordat Europa FM că a fost atras de profunzimea textului și de profunzimea relațiilor dintre oameni.” De altfel, cum reiese din palmaresul regizorului, a fost vorba de un spectacol, nu de teatru:
Spectacole regizate la TNB
“Memoria apei” de Shelagh Stephenson, 2016
Regie de teatru
Aniversarea” de Jeroen van den Berg, Teatrul “Mihai Eminescu”, Botoșani, 2016
“Trilogia belgrădeană” de Biljana Srbljanovic, Teatrul Dramatic “Fani Tardini”, Galați, 2015
“Jocul de-a vacanța” de Mihail Sebastian, Teatrul “Maria Filotti”, Brăila, 2015
“Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, Teatrul Național Târgu-Mureș, 2015
“În vizită la domnul Green” de Jeff Baron, Teatrul Evreiesc de Stat, 2014
“Yentl” de Isaac Bahevis Singer, Teatrul Evreiesc de Stat, 2013
“Născut vinovat” de Ari Roth, Teatrul Luni de la Green Hours, 2003
PD George Anca! Ai cam încurcat borcanele! Te referi la textul meu postat mai jos. Aşa că nu mai bea atâta! Şi nu mai plagia după internet! Plagiază şi tu după surse, care-s mai greu de abordat! Şi mai ales nu mai bea atâta! E păcat pentru tine şi pentrb familia ta! Cu toată dragostea!
Micul Prinț, animat. Rărite lego, zboruri, ba învrtirea globului pe isterie Brazilia (samba si, trabjo no), ca mai înainte Visage, altfel, ca Eelizaa-Vaaleriuu, la octogenarul celuilalt bunic. Expoziție de pictură seara, apreciată și de Na, în amintirea alei ei, de pe Probyn Road. Lui îi citisem din cărticelele ei indiene. Învățat cu volume ilustrate, a lăsat lego-ul și a venit să-l vadă pe Trompone. Nix. Veverița, da, în altă plachetă. Brosqueto, apăsam broaștele pe coadă să sară în cutie ori pe afară-zbârcă. Hai și cu mașinile. Din când în când rolul pentru serbare, cam proletcultos. Băieții îmi raseră „What is in your mind”.
Actorul listase teme și turnee prin orașe și orășele, de le luam pe rând și urmam peisaje ca din jurnal (unde sării peste recenzii de ponoase spre literar de nimic ale unor femei; uneia îi întâmpinam elegia la insistența curentului săpător). În revista Lumina (Novi Sad), pe noiembrie-decembrie, poetul Ioan Baba, redactor șef, a inclus versiuni ale mele din Amrita Pritam (Oedip), Mahendra Dave (N-am ajuns la ușă), Nilima Das (Dodiei), Vinod Seth (Ranița soldaților / dedicată Academiei Internaționale Mihai Eminescu). Sunt tătar, Noico, și tot Teleormanul tău, a arde Moara lui Călifar.
După serbarea grădiniței din Alpinești pe scena Țăndărică, aseară în sala Atelier a UNATC, am văzut producția Master II Arta Actorului muzicalul Mizerabilii, după Victor Hugo. Muzica: Claude Michel Schonberg, libret: Alain Boubil și Jean-Mark Natel. Artiștii-cântăreți au surmontat gripa și vocile le-au răspuns, dedicând opera revoluției franceze comemorării lui 1989, anume celor 12 copii sub cinci ani uciși atunci la noi. Duet cutremur 24601/Jean Valjan (Mihai Mitrea) – Javert (Andrei Radu). Fantine și Eponine (bravo Cristina Juncu) renviind operatic. Thenardier, actorial magnetic (OK, Iulian Burciu). Un spectacol identitar revolut. Masteranzii fac toți banii: intrarea liberă. Lângă Intrarea Baritonului.

GEORGE ANCA

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii