21 Oct
2016

Ben Todică – Versul poetei Irina Lucia Mihalca

Dacă suntem făcuţi din atomi, din atom venim, în atom ne întoarcem şi din nou renaştem. Versurile Irinei Lucia Mihalca ne fac să ne simţim aproape, un tot  unitar, o atracţie, o dorinţă de unire şi întregire întru Dumnezeu, care e întru totul. A fi sau a nu fi, o pulsaţie a creatorului. Creatorul pulsează, inspiră prin viaţă şi moarte, început şi sfârşit. La început am avut senzaţia că eu sunt subiectul/destinatarul şi aici e secretul Irinei – ne face pe fiecare să ne simţim la fel, fără discriminare. E atât de clară. Privind comentariile bărbaţilor, chiar şi a damelor, deduci reacţia de atracţie. E atât de clară şi sinceră încât o întelegi ca şi cum ţi-ar vorbi un părinte sau frate/sora, soţia/soţul sau fiica/fiul. Nici nu se discută simţământul de străin sau dominator. Versurile te ung la suflet, dar te şi trezesc. Metaforele ei sunt construite din real, sunt tratate serios şi în asta constă secretul multitudinilor de mesaje care mustesc în poezia sa. Un copil o interpretează ca pe un basm, un matur ca pe un punct cotidian, un agricultor ca pe un moment din natură, un îndrăgostit ca pe o declaraţie reuşită şi, iată poezia care poate fi dezvelită precum ceapa, până în inima ei.

Am senzaţia că sunt trei muze în Irina, care compun poezia. Toţi avem mai multe muze de-a lungul vieţii, însă pe măsură ce ne maturizăm, ne despărţim de cele tinere, nu şi Irina. Ea are o experienţă de viaţă intensă, are respect pentru tot ce se mişcă în jur. Se pare că poeta s-a apropiat de toate din credinţă şi comuniunea cu divinul. În versurile ei, totul e posibil şi explicat cu claritate. Ea te poartă într-o lume bine definită. Îţi deschide uşa şi te invită într-un loc total, armonic, vibrant,  fără năluciri sau imagini derutante. Nu te plictiseşte, nu te adoarme cu vrăjeli sau talente filozofice, însă te simţi bine şi iubit. Irina ştie ce vrea, unde e ţinta şi ţi-o arată clar spunându-ţi: Nu te speria! Aceasta e lumea şi raiul eşti tu!

Poeta Irina Lucia Mihalca scrie pentru toată lumea. Foloseşte un limbaj activ, simplu şi direct chiar şi atunci când introduce în vers cuvinte dintr-o altă limbă, cuvinte uşoare care ne par familiare. Ele nu irită pentru că sunt des folosite în viaţa cotidiană. Limbajul pasiv în poezie punctează, limitează, defineşte, dictează şi atunci poezia devine mai greu accesibilă omului nepregătit, îl irită. Azi, marii majorităţi, nu ne place să fim încadraţi.

„Eu sunt cel ce sunt”, ne dovedeşte prin versul ei că suntem creaţi după chipul şi asemănarea Lui, şi că ea a rămas credincioasă locului de unde vine, a rămas credincioasă iubirii care a adus-o pe lume şi că cele lumeşti nu o deranjează sau convinge să renunţe la origine, la puritatea cu care a venit pe lume. Noi suntem aici pentru înălţare, nu pentru seducţia celor din jur, suntem aici să creştem în frumos! Suntem egalii florilor şi-ai gâzelor, ai păsărilor, ai vântului, ai stelelor şi ai întregului univers, ne spune Irina.

Fără să vrei înveţi să nu mai fii rasist, egoist şi singur în trai, vei vedea dintr-o dată că se ridică soarele şi luminează întreaga lume, vei simţi o adiere de vânt, îţi mângâie fruntea – este raiul din suflet, cititorule!

———————-

Ben TODICĂ

Melbourne, Australia

20 octombrie 2016

 

 

21 Oct
2016

Phoenix, AZ: Two Christians face fines and jail for standing up for what they believe

My friend, Octavian Curpas, a resident of Arizona, sent this story to me. I am always saddened by any article like this one. I am particularly bothered when young Christians, who are trying to serve God through their talents, are treated in this ungodly manner. The story was posted a few days ago at: www.thearizonatelegraph.com  (Chris R.)

Joanna Duka and Breanna Koski met at a Starbucks café in north Phoenix in January 2015. Both were Christians, and both were artists. They decided to go into business together, combining their love for Jesus with their love for making beautiful things. Soon they launched Brush & Nib Studio, a for-profit art business that sells hand-drawn invitations and paintings.According to the Alliance Defending Freedom, a leading Christian legal-defense organization, “As Christian artists, Joanna and Breanna had a simple goal for their studio: to recreate the beauty God placed all around us and to share that beauty with others. And this goal made it natural for Joanna and Breanna to focus on artwork for weddings.”

Well, this combination of Brush & Nib’s Christian conviction and its focus on weddings created a problem for Joanna and Breanna—as it already has for bakers and wedding photographers who believe marriage is between a man and a woman and cannot, by conscience, participate in wedding ceremonies between homosexuals.

The city of Phoenix has passed an ordinance which, according to ADF, “requires Brush & Nib to create invitations and other artwork for same-sex wedding ceremonies. It also prevented Brush & Nib from explaining to customers and the public why they could only create art consistent with their beliefs about marriage.”

This is what’s known in some circles as a two-fer, violating not only their religious freedom but also their freedom of speech! Not only that, but the law said that for each day business owners such as Joanna and Breanna were in violation, they would be liable for a $2,500 fine … and six months in jail.

These two Christians face fines and jail for standing up for what they believe. At the same time, no one would think of the government penalizing NFL quarterback Colin Kaepernick for standing up—or in his case, not standing up—for what he believes. Why the inconsistency?

Phoenix is just the latest city to enact a “human rights” ordinance that is, in effect if not intent, marginalizing Christian citizens from living out their deeply held beliefs in the public square, forcing them to consent to the new sexual orthodoxy, not only in deed, but now also in word.

It’s only been five years since President Obama publicly changed his mind and announced his support for “gay marriage.” It’s only been a little over two years since then-Arizona Gov. Jan Brewer, bowed to blackmail from the National Football League and vetoed SB 1062, which would have protected Joanna and Breanna from being forced to violate their convictions.

In case there’s any remaining doubt, this is not just another random, isolated event.  As the recent comments by Martin Castro of the U.S. Commission on Civil Rights reveal, religious freedom is no longer considered a good thing but instead code language for hate. “The phrases ‘religious liberty’ and ‘religious freedom,’” he wrote, “will stand for nothing except hypocrisy so long as they remain code words for discrimination, intolerance, racism, sexism, homophobia, Islamophobia or any form of intolerance.”

Such contempt for religious liberty is growing. In the case of Joanna and Breanna, Judge Karen Mullins of the Superior Court in Maricopa County denied their request for a preliminary injunction against the Phoenix ordinance, calling their position “absurd.”

Jonathan Scruggs of ADF, which is representing Joanna and Breanna, replied, “Artists shouldn’t be threatened with jail time and other penalties simply for making art that is consistent with their beliefs.”

Joanna and Breanna are considering an appeal. They deserve our prayers. And groups defending our most precious freedom—groups like Alliance Defending Freedom—deserve our support. Come to BreakPoint.org to learn how you can do just that.

https://chrisreimersblog.com/

18 Oct
2016

Vavila Popovici – Politica, minciuna și oportunismul

„Eu îmi iubesc țara, dar din iubirea mea face parte și disperarea mea de a vedea ce trăim și cum trăim.

– Octavian Paler

 

   Asistăm la spectacolul degradării vieții, datorită, în mare parte, politicienilor și politicii, democrației „originale” oferită de politicieni. Uneori îți vine să râzi, gândul te duce la memorabilul nostru dramaturg Ion Luca Caragiale (1852-1912), la nedumerirea cetățeanului turmentat: „…Eu pentru cine votez?”, vădita consternare a oamenilor simpli în fața proceselor electorale false și orchestrate. În vremurile de atunci oamenii parcă aveau totuși umor, poate o oarecare naivitate, nu erau atât de rafinați, de perverși încât să-și ascundă intențiile. Umorul realizat de Ion Luca Caragiale în scrierile lui, era dovada talentului și a inteligenței sale, reușind să zugrăvească personaje și situații din care se poate vedea că oamenii nu erau proști, fiindcă dacă ar fi fost, nu ne-ar fi făcut să râdem. Acum, ceea ce se petrece în jurul nostru nu este nici umor, nici naivitate, nici prostie chiar, ci este răutate, perfidie, rafinament pervers, inteligență pusă în scopuri de distrugere, versatilitate, șmecherie, lipsă de înțelepciune și bun simț, minciună, oportunism. În două cuvinte – suflete bolnave. Vedem oameni avizi de putere care fac orice numai să-și mențină sau să dobândească puterea râvnită.

   Și pentru a clarifica deosebirea dintre inteligență și înțelepciune, amintesc că inteligența este capacitatea de a imagina alternative, pe când înțelepciunea – capacitatea de a o alege pe cea mai bună: „Inteligența este ca un roi fără matcă, înțelepciunea este un roi cu matcă”, spunea cineva. În „Banchetul” – dialogul socratic scris de filozoful grec Platon –, Socrate, venit mai târziu, este invitat de Agaton să stea lângă el:  „să mă molipsesc și eu cu ceva de la cel înțelept…”, iar Socrate-i răspunde: „Ce bine-ar fi dacă înțelepciunea ar avea darul să se scurgă ori de câte ori ne atingem unii de alții, de la cel ce are mai multă la cel cu mai puțină …” În altă parte, Socrate mai spune: „A fi înțelept, înțelepciune și cunoștință de sine înseamnă să știi ce știi și ce nu știi”, ceea ce pretinde simțul clarității.

   Politica – știință și practică de guvernare a unui stat – include acțiunea propriu-zisă a partidelor, grupărilor, exercitată în domeniul guvernării problemelor interne și externe. Totodată poate fi definită ca ideologie ce reflectă o orientare și este procesul prin care sunt luate decizii. Instituțiile politice sunt instituții prin intermediul cărora se exercită puterea, prima instituție politică fiind statul ca instrument social organizat.

   Putem vorbi și despre o conștiință politică structurată pe mai multe nivele, despre un program politic, parte integrantă a conștiinței politice care vizează direct înfăptuirea concretă a scopurilor fundamentale ale respectivei clase politice. Winston Churchill (1874-1965) – simbolul democrației britanice – semnala că „Politica este aproape la fel de pasionantă ca și un război, și la fel de periculoasă. În război poți fi ucis o singură dată, în politică, de mai multe ori”. Un adevăr crud a fost spus de scriitorul Octavian Paler (1923-2007): „Politica nu are principii. Are numai interese”, ca atare, unii politicieni sunt lipsiți de principii, urmărind în prim plan, interesele proprii.

   Politicianul este o persoană cu un rol important. Nu este ușor să-ți asumi acest rol – este adevărat – dar, tot atât de adevărat este că trebuie să-ți cunoști posibilitățile, energia, interesul și dragostea pentru binele celor pe care vrei să-i conduci și să fii, în primul rând, un om inteligent și cinstit. Filozoful, jurnalistul, poetul american Ralph Waldo Emerson (1803-1882)  spunea că „imbecilitatea oamenilor este întotdeauna o invitație către nerușinarea puterii”.

   Să ne amintim fabula lui Esop – „Vulpea și iepurele”, în care un iepure i-a spus cumetrei vulpe: „Se spune că ești tare pricepută și obții adesea mari foloase în lume. Cum știi să aduci norocul de partea ta?” „Dacă îți dorești cu adevărat să afli secretul succeselor mele”, i-a răspuns vulpea, „te invit la mine la masă.” Iepurele a acceptat invitația, a ajuns în casa vulpii și văzând că nu era nimic de mâncare pe masă, a zis: „În cele din urmă, prea târziu din păcate, am înțeles de unde îți vine faima. Nu din pricină că ești cu adevărat pricepută la ceva, ci din cauza șireteniei tale”. Morala: Curiozitatea, pofta… nemăsurată te poate băga în belea… 

   De asemenea este foarte important ca alegătorul să fie bine informat și orientat pentru a știi pe cine „invită” în politică, pentru binele lui și al colectivității. Scriitorul antic grec Esop spunea că obișnuim „pe hoții mărunți să-i trimitem la spânzurătoare, iar pe cei mari îi numim în funcții publice”. S-a dovedit că istoria se mai și repetă! Se întâmplă și invers și tot nu câștigăm nimic!

   Avem întrebări simple: Cine ne poate reprezenta? Pe cine vom alege? Mă întorc spusele lui Platon – filozoful modern al Antichității – că cei care sunt prea deștepți pentru a se angaja în politică sunt pedepsiți prin a fi guvernați de către cei proști, și că „Omenirea nu va scăpa niciodată de necazuri până când iubitorii înțelepciunii nu vor ajunge la frâiele puterii politice, sau până când deținătorii puterii nu vor deveni iubitori ai înțelepciunii.”

   Carl Gustav Jung (1875-1961) în cartea sa „Tipurile psihologice” apelează la remarca poetului, dramaturgului Friedrich von Schiller (1759-1805): „Numai astfel, numai prin faptul că ne adunăm într-un singur focar întreaga energie a spiritului și ne concentrăm întreaga ființă într-o singură forță, izbutim să înaripăm această singură forță și să o conducem mult dincolo de limitele pe care natura pare să i le fi așezat”, făcând referire și la prietenia care s-a legat între Goethe și Schiller, la idealurile lor comune de libertate, armonie și frumusețe, în perioada cât a locuit la Weimar, oraș care a fost numit „leagănul culturii germane” și unde el, Schiller, a avut funcția de consilier la curtea Ducelui. Este o lecție dată, în sensul că o societate divizată nu poate asigura progresul. Prietenilor, în scrisori le-a exprimat convingerea că nevoile materiale sunt elementele dominatoare care înhamă omenirea la jugul tiraniei, susținând că „numai atunci când se sustrage imperativelor materiei, ființa umană își atinge esența”.

   Mulți dintre cei care intră în politică folosesc minciuna pentru a avea succes, minciuna fiind o afirmație prin care se denaturează în mod deliberat adevărul; este o afirmație contrazisă de experiență, observație sau bun simț; este oferită de persoana mincinoasă în mod premeditat sau spontan prin contorsionarea totală sau parțială a faptelor și a adevărului sau prin argumentarea selectivă, dar aparent semnificativă, a faptelor. „Minciuna este vacanța adevărului”, spunea  filozoful, poetul român Lucian Blaga (1895-1961).

   Nu greșim dacă spunem că mințind ucidem adevărul. De la prima minciună ușurăm drumul celorlalte minciuni pe care le vom spune, creând condiții favorabile unor păcate și mai mari, cel al furtului, creării haosului, subdezvoltării. De regulă, minciuna se consideră o acțiune intenționată de declarare a unei stări, pentru a produce confuzie, a oferi false speranțe, a determina o anume acțiune sau a crea o anume stare care servește celui care minte. Deși minciunile premeditate sunt cele care sunt considerate a fi mult mai devastatoare și de neiertat, se pot totuși identifica și minciuni spontane, nepremeditate, posibil determinate de lipsa de informare, de înțelegere corectă și/sau de interpretarea greșită a informațiilor existente în acel moment.

   Astfel, s-au identificat diferite variante ale minciunii, precum: Minciuna individuală cotidiană, Minciuna individuală politică, Minciuna colectivă, Minciuna politică colectivă, Minciuna economică, Minciuna socială, Minciuna științifică, Minciuna culturală.  Ca tipologie, întâlnim: Minciuna mare – minciuna care are ca scop să înșele victima în a o face să creadă informațiile spuse de cel care minte, ceva care va fi contrazis, probabil, de unele informații pe care victima le posedă deja, Cacialmaua (când pretinzi că ai informații pe care nu le ai de fapt), se folosește, de exemplu, la jocul de  poker; Minciuna deschisă – o minciună spusă drept și confident în față, cu scopul de a fi convingător și, mai sunt altele. Să menționam și Exagerarea care apare atunci când cele mai fundamentale aspecte ale unei afirmații sunt adevărate, dar numai într-o anumită măsură; este văzută ca „întindere a adevărului”. Ar mai fi de menționat Minciuna nobilă care ar crea disconfort dacă adevărul ar ieși la suprafață, dar oferă unele beneficii pentru mincinos făcând un bine societății ceea ce înseamnă că face bine altora, Minciuna Albă – minciună minoră, considerată inofensivă, sau chiar benefică, pe termen lung. O versiune a Minciunii albe este de a spune doar parțial adevărul, pentru a evita întrebările incomode. De asemeni Jurământul fals – un tip minciună sau un tip declarație falsă dată sub jurământ în timpul unui proces juridic la tribunal sau în orice tip de jurământ scris. Jurământul fals este o crimă, pentru că martorul a jurat să spună adevărul. Și în fine, Reclamă exagerată – folosită de obicei în publicitate și anunțuri, afirmații ce sunt puțin probabil să fie adevărate, dar nici nu se poate dovedi că sunt false, deci nu încalcă legea.

   Despre Moralitatea minciunii s-au exprimat mai mulți filozofi care au condamnat minciunile, argumentând că Minciuna este o perversiune a facultății naturale de vorbire. Cert este că atunci când unul minte și ceilalți depistează minciuna, compromite încrederea în societate.

   Filozofii utilitariști sprijină minciunile care fac bine – Minciunile albe. În cartea sa „Cum să iei Decizii bune și să ai Dreptate tot timpul”, scriitorul britanic Lain Benjamin King (n. 1971) spune: „Înșală doar dacă poți schimba comportamentul într-un fel care să valoreze mai mult decât încrederea pe care ai să o pierzi, dacă minciuna o să fie descoperită”. Dar, o dată spusă o minciună, pot apărea și consecințele ei nefaste: poate fi descoperită, sau poate rămâne nedescoperită – ceea ce speră mincinosul. Minciuna descoperită poate pune la îndoială alte afirmații spuse de același vorbitor și poate duce la sancțiuni sociale sau legale împotriva vorbitorului.

   Detectarea minciunii se poate face urmărind expresia celui care minte – a vorbitorului – sau folosind Poligraful numit și „detectorul de minciuni” care măsoară stresul psihologic pe care subiectul îl îndură când i se pun anumite întrebări.

   Oportunismul, deoarece caracterizează pe unii politicieni, este atitudinea lipsită de conduită morală, de fermitate și de principialitate a unei persoane care, pentru a-și satisface interesele personale, adoptă și aplică, după împrejurări, principii și păreri potrivite momentului. Mai concret: una zic și alta fac, sau, una cred și alta spun. Nici o funcție nu permite a minți în vreun fel, pentru a te face credibil! Se mai poate numi „Politica celor fără principii”, a celor ce profită de oportunitatea împrejurărilor. Iar omului fără credință în Dumnezeu, orice minciună îi poate servi drept adevăr!

   „Obrăznicia, oportunismul și șmecheria n-au ce căuta în profilul unui conducător de țară”, era titlul unui articol bistrițean, scris în 2014. Cred că ar fi bine a se repeta acest mesaj și în zilele noastre, pentru toți politicienii care uzează de aceste tertipuri pentru a-și ascunde nelegiuirile, pentru a se menține în politică, sau pentru a intra în politică.

   „Cum e cârmuitorul, așa îi sunt cârmuiții”, ne vorbește Biblia. Da!, cum ne-a fost cârmuitorul, ne sunt acum cârmuiții. După semințele pe care le-am ales, acum culegem roadele! Să dea Domnul să putem schimba radical totul, alegând, în continuare, semințe bune.

   Liderul spiritual indian Osho (1931-1990) semnala: „Atunci când te naști, nu ești un copac, ci o sămânță. Trebuie să crești, trebuie să ajungi la o înflorire, iar această înflorire va fi mulțumirea ta. Această înflorire nu are nimic de-a face nici cu puterea, nici cu banii, nici cu politica. Nu are legătură decât cu tine, cu evoluția ta personală…”.

 

 

Vavila Popovici – Carolina de Nord

18 Oct
2016

Gheorghe Constantin Nistoroiu – Munții Făgăraș – Versantul sudic: Suferință – Jertfă – Miracol Divin

„Cu ochi de şoim, cu pletele nebune,/ Curcubeul Toamnei coboară în pridvor./ Mă năpustesc prin vetrele străbune/ sub zări albastre, verde călător.// Pădurea freamătă mereu acelaş dor,/ sus cântece suave şi legănări de vânt,/ în ochii-albaştri-ai fetei susură izvor/ iar vremea te vrăjeşte cu tainicul descânt.// Ţîşnesc pe arpegii de bătrân cobzar,/ piscurile-n frac spre cer sunt încântare…/ Îmi înteţesc fiorul şi respir mai rar,/ verde, albastrul, roşul, toate-s sărbătoare.// Cade caldă sfânta lumină pe frunze,/ de aur, de argint, de aramă, de purpură,/ pare-un serafic purpuriu de buburuze/ ce mirific peste sufletu-mi, se scutură.// Gândurile albe-zbenguite luminişuri/ înconjoară totul, împrejmuiesc hotare,/ în amvon de seară pe azur-suişuri,/ îmi desfăt plimbarea chiar cu Carul Mare.” (Gheorghe Constantin NISTOROIU – Curcubeul Toamnei)

 

 „O, munte, munte! Ascunziş de foc, de aur, de gheţare,/ cu orice pas ce-l fac pe cărăruile–ţi prăpăstioase şi haine,/ flămând de mine însumi şi stingher,/ parcă mă urc biruitor, cu câte-o treaptă tot mai sus în mine,/ prin întunericul, pe munţii arşi de imne, către cer!” (Aron COTRUŞ) 

Vineri: + Sf. Ierarh Grigorie Luminătorul+325, 30 Septembrie 2016-Curtea de Argeş.

Sfântul Grigorie, trac din Armenia Mare, viţă împărătească din Tiridate, a trăit în atmosfera ortodoxă a Cezareei Capadociei, tulburată de prigonirile lui Diocleţian şi armonia binecuvântată de Marele Împărat Constantin şi Mama sa, înţeleapta Împărăteasă Elena. Pentru credinţa şi râvna lui întru Hristos, Dumnezeu l-a hărăzit cu un destin aparte, ajungând primul Ierarh şi Apostol al Armenilor, care l-a convertit şi pe împăratul Tiridate, persecutorul, împreună cu tot poporul, păstorindu-l 31 de ani. A tălmăcit Biblia în limba armeană. Din sfintele sale moaşte se păstrează o părticică şi la Biserica Sfântul Gheorghe Vechi din Bucureşti. (Proloagele-Vieţile Sfinţilor şi Cuvinte de Învăţătură pe Luna Septembrie. Ed. Mitropoliei Olteniei, Craiova)

Sfârşitul lui Septembrie şi începutul lui Octombrie a fost inclus într-o călătorie la sfârşit de săptămână la Curtea de Argeş la distinsa familie Vişan-naşii noştri şi la Rîmnicul Vîlcea-locul atât de drag inimii mele, spre întâlnirile cu prietenul nostru Ion Măldărăscu-om de cultură şi de condei vâlcean, vlah ultranaţionalist, luptător activ şi patronul tehnico-spiritual al prodigioasei reviste naţionaliste „ARTEMIS” şi apoi cu realizatorul de interviuri promise, cu stână, berbecuţ şi alte braşoave niculiene…

Aşadar, Joi noaptea spre Vineri, împreună cu familia: Maria-Nuşa-Nicoleta, Victor-Florin, Iulia şi Elena-Teodora, cea care bate insistent la porţile luminii, într-o maşină confortabilă am purces cu toată emoţia şi viteza spre meleagurile argeşene. După eşecul interviului preconizat de acel universitar vâlcean-de Malta…, în sensul că a uitat de promisiune sau pur şi simplu s-a lăudat cu sine, am avut parte la Curtea de Argeş de două zile pline de sărbătoare. În sufletul românului dincolo de toate cele diverse, cu suişuri şi coborâşuri în tinda sa spirituală, inima lui tânjeşte continuu şi după sărbătoare.

Sărbătoarea trece pragul biologic, în faetonul ei social, dar mai ales se întrupează metafizicului-creştin înălţându-se ca o prefigurare nostalgică a Paradisului. Sărbătoarea creştinului ortodox se deschide aşadar, ca un sens plenar, aproape tainică, dar suverană, cu euforia care se derulează armonios într-o corolă de lumini, cu o gamă de împliniri valoric-spirituale, cu ecouri şi sclipiri în artă şi religie de 24 de carate, cu o convertire spre Absolut, cu un festiv maxim ce semnifică anticiparea istorică la alte dimensiuni a Raiului: „Sărbătoarea, după unul dintre cei mai mari filosofi creştini, Vasile Băncilă, e starea de armonie relativă a fiinţei umane, într-o lume în care nu e posibilă armonia absolută. Idealul nu-i cu putinţă în timpurile acestea, dar în artă, din când în când şi fragmentar, da! De aceea arta e o mare componentă a sărbătorii. Paradisul este frumuseţe.” (Vasile Băncilă, Aprilie-1973, în Opere, vol. IX. Ed. Istros, Brăila-2003, p. 45)

Venind dinspre Piteşti am trecut de Mioveni, prin Ţiţeşti şi ne-am oprit în satul Bucşeneşti-la Casa Sandei, doamna Gheorghiţa Diculescu, o casă din zid, încăpătoare, cu gust după modelul Goleştilor, primitoare, o curte cu iarba încă verde, cu pomi tineri şi o boltă de viţă de vie în continuă întindere. Gazdele, doamna Gheorghiţa, lângă pragul nonagenar, dîrză, harnică cu gospodăria pusă la patru ace şi fiul ei Mihai, ne-au ivitat la o gustare în foişorul din curte, îndulcindu-ne cu dulceaţa de coacăze, preparate de casă, ţuică de prună şi cu câteva povestioare, timpurile şi amintirile amestecându-se, dovadă vie că Bunul Dumnezeu poate să aşeze pacea şi înţelegerea în toate sufletele ce cred cu adevărat în puterea Sa. Cu mulţumiri şi cu invitaţii promise ne-am despărţit luând drumul Cetăţii de Argint.

O poartă masivă din lemn greu sculpat în cruce, ne surâde invitându-ne s-o deschidem.  Gazdele naşi-Vişan: avocatul creştin Constantin-cumpănit în ale Dreptului, model de boier vechi cu carte, un împătimit al artei vechi, ceramică ori ţesătură, doamna doctor Florina-Dănuţa, o gospodină de excepţie, din viţă de preot şi profesori,  harnică precum furnica şi fiica Alexandra-Doctor în Arhitectură-cadru universitar, plăpândă ca o floare, dar aprigă ca un arţar, ne-au răsfăţat în Conacul lor argeşean doldora de artă veche: ţesături-tapiţerii celebre, faimoasa ceramică dacă de Hurezi, Marginea-Cucuteni şi, mai ales, cărţi alese. Conacul este ruda modernă a Casei memoriale a Cioculeştilor,-familie de preoţi şi boieri, cu care împarte şi curtea, o adevărată colecţie de flori şi plante ornamentale ce îmbină perfect bunul gust al finului iubitor de frumos, seniorul Vişan cu cunoştinţele temeinice ale tinerei doctore în arhitectură peisagistică, Alexandra. Şi, alături de acestea, doamna Conacului ne-a răsfăţat cu varietatea artei culinare, cu ţuica veche de Argeş, cu soiurile de vin ispititoare de Sâmbureşti, cu atmosfera boierească de festin, cu conversaţiile rafinate, diverse. Şi, aşa cum se  cuvine la un adevărat Conac, seara ne-am reunit cu alţi fini sosiţi tocmai din Canada…

Sâmbătă: + Acoperământul Maicii Domnului, Sf. Ap. Anania, Sf. Cuv. Roman Melodul, Sf. Cuv. Iosif şi Chiriac de la Bisericani, 1 Octombrie-Curtea de Argeş.

* În zilele împăratului Leon al VI-lea cel Înţelept (886-912), în Constantinopol, spre Duminică, făcându-se priveghere de toată noaptea în cinstita biserică a Vlahernei, întru slava Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, la ziua întâi a lunii Octombrie şi de faţă stând mulţimea norodului, fiind ca la patru ceasuri din noapte, Sfântul Andrei, împreună cu ucenicul său, fericitul Epifanie, şi-au ridicat ochii în sus şi au văzut pe împărăteasa cerului, pe Acoperitoarea a toată lumea, pe Preasfânta Fecioară Născătoare de Dumnezeu, stând în văzduh şi rugându-se. Şi era ea strălucind de lumină ca soarele şi acoperind poporul cu cinstitul ei omofor, împreună cu oşti cereşti şi cu mulţime de Sfinţi, care în haine albe şi în cucernicie stăteau împrejurul ei din care doi erau aleşi: Sfântul Ioan Înaintemergătorul şi Sfântul Evanghelist Ioan. Pe aceasta văzând-o, Sfântul Andrei a zis către ucenicul său, fericitul Epifanie: <<Oare vezi, frate, pe Împărăteasa şi Doamna tuturor, care se roagă pentru toată lumea?>> Şi el a zis: <<O văd, Sfinte Părinte, şi mă înspăimântez, că o văd acoperind pe oamenii ce sunt în biserică, cu cinstitul ei omofor, ce străluceşte mai mult decât soarele.>>

Şi s-au auzit graiurile cele cu umilinţă ale rugăciunii ei către iubitul ei Fiu şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos: „Împărate ceresc, primeşte pe omul cel ce Te slăveşte pe Tine şi cheamă în tot locul preasfânt numele Tău. Şi acolo unde se face pomenirea numelui meu, pe acel loc îl sfinţeşte şi proslăveşte pe cei ce te proslăvesc pe Tine şi rugăciunile celor ce cu dragoste mă cinstesc pe mine, Maica Ta, şi făgăduinţele, primeşte-le toate nevoile şi răutăţile îi izbăveşte.”

* Sfîntul Apostol Anania a trăit în Damasc şi era unul din cei şaptezeci de ucenici ai Domnului, iar după Învierea şi Înălţarea Mântuitorului a fost rânduit episcop creştin din acel oraş. Cartea Sfântă vorbeşte despre el la ceasul <<minunii din drumul Damascului>>, ceasul când Domnul Hristos S-a arătat în slavă şi a schimbat pe aprigul prigonitor al creştinilor, Saul, în Apostolul fără pereche al lui Hristos, în marele Apostol Pavel. La acest mare ceas pentru creştinătate, cel dintâi slujitor dintre oameni, spre care S-a îndreptat Mântuitorul, în vedenie, a fost Sfântul Anania, căruia i-a poruncit să meargă pe uliţa <<Dreaptă>> să caute pe un oarecare Saul, care se roagă orb, în casa lui Iuda, şi-l aşteaptă. Şi îndată Anania, sculându-se, a mers la Saul şi punându-şi pe el mâinile i-a zis: <<Frate, Saule, Domnul Iisus, Cel ce ţi s-a arătat pe calea pe care tu veneai , m-a trimis ca să vezi iarăşi şi să te umpli de Duh Sfânt>>. Şi îndată Saul a văzut şi l-a botezat pe el Anania.

* Sfîntul Roman era de neam din Siria, crescut în cetatea Emesei şi a fost plăcut lui Dumnezeu încă din tinereţe. A fost paracliser în biserica din Beirut, apoi la Constantinopol la Vlaherna, la Sofia, pe vremea împăratului Anastasie (491-518). Era neştiutor de carte, dar întrecea pe cărturarii cei neînţelepţi. Spre a nu rămâne batjocura clericilor răutăcioşi, Împărăteasa cerului îl iniţiază în înţelepciunea Scripturii, dăruindu-i şi sublimul muzicii psaltice. (Proloagele-Vieţile Sfinţilor…, pe Luna Octombrie…)

* Iosif Sihastrul ducându-se într-o vreme la Mormântul Domnului, devine un renumit pustnic al Iudeii, unde îşi alcătuieşte o obşte cu 17 nevoitori în peşterile Iordanului. Năvălind arabii în Ţara Sfântă, Iosif a venit cu ucenicii săi la mânăstirea Bistriţa-Neamţ. După o perioadă scurtă se retrage cu ucenicii pe Muntele Bisericanilor numit şi Muntele lui Iosif. Ridică un schit care-i poartă numele, iar cu timpul graţie evlavioşilor trăitori devine Schitul Bisericani cu hramul Buna Vestire, instituind rugăciunea neîncetată după regula Mânăstirii Studion din Constantinopol.

* Pustnicul Chiriac +1660, s-a nevoit la începutul secolului al XVII-lea, între cei 100 de monahi ai obştei Bisericani, după care s-a retras în pustie desăvârşită în peştera Muntelui Simion, şaizeci de ani de rugă aprinsă, urcând la înălţimea pustnicilor Egiptului, având ca model pe cuviosul Onufrie. Cuviosul Chiriac ajunge unul dintre cei mai mari pustnici din Carpaţii noştri sfinţi şi unul dintre cei mai mari asceţi ai Bisericii Ortodoxe Naţionale. (Arhim. Ioanichie Bălan, Patericul Românesc. Ed. Episcopiei Romanului-2001)

Aşadar, după micul dejun copios, plecăm la Moşia de la Vlădeşti a doamnei doctor Vişan, locul natal al actorului-politician Mircea Diaconu, vecină cu comunele Mihăeşti-Pietroşani-Schitul Goleşti-ctitorie medievală a boierilor Goleşti pe moşia Grădiştea de Sus lângă Câmpulung şi Boteni, unde s-a născut Petre Ţuţea-Socratele Filosofiei creştin-ortodoxe. Şi cum altfel puteam să fim bine primiţi dacă nu cu bucuria sinceră a celor doi ciobăneşti carpatini care au în grijă gospodăria atunci când stăpâni sunt plecaţi la oraş!

Casa veche, împodobită cu acareturi cu grijă lucrate este situată la cca. 300 m de biserica-monument istoric de pe la 1600 care veghează atent o curte cu flori şi straturi cu zarzavaturi… Vecină cu o livadă cu pomi roditori, meri de soi aproape pitici, dar cu roade mari, grele până-n pământ ce se întinde pe un platou de circa jumătate de hectar… Şi totul dominat de un nuc secular,străjer plin de rod… Şi peste tot aroma de struguri daţi în pârg ce te îmbie să le zdrobeşti bobul sângeriu…

După câteva ore presărate cu bucuriile unei toamne pline de rod, maşina devine mult prea mică pentru tot ce se doreşte a se dăruii de către gazde, iar drumul înapoi la Curtea de Argeş pare a fi chiar mai scurt decât la venire…

Duminică +Sf. Sfinţit Mc. Ciprian, Sf. Mc. Iustina fecioara, 2 Octombrie.

După micul dejun la fel de încărcat cu bunătăţi, cu regretul despărţirii, cu îmbrăţişări calde, cu ne auzim şi ne vedem, cu mere şi pere, în aceeaşi ştafetă a plecării, pornim pe  traseul : Albeşti-Rotunda-Corbeni-Poenari-Arefu. La Albeşti am lucrat cu mulţi ani în urmă, cca. 3 decenii, cu binecuvântarea Ierarhului Calinic, la pictarea bisericii din localitate. La Corbeni, satul Slănic unde se află Mânăstirea Sf. Ioan Botezătorul cu biserica Antoneştilor, Înaltul Calinic Argeşeanul şi-a zidit sus pe colină un Cuib de vultur, unde în clipele de răgaz priveşte bolta înstelată cu telescopul său misterios, iar în amvonul isihiei scrie cărţi folositoare sufletului creştin. Am fost de câteva ori în acest faimos Cuib, când gazda boierească te invită la masa sa artistocrată ţinând morţiş să servească întâi musafirii şi apoi pe domnia sa. De companie ce să mai spun, decât că este un om cult, galant, fascinant şi demn de Înălţimea sa eclesială şi la propriu şi la figurat.

Şoseaua neaglomerată încălzită de un soare limpede de cristal şerpuieşte în mireasma lui Octombrie printre casele arătoase ale bunilor gospodari din Oieşti-Rotunda-Bucşeneşti-Corbeni-Poienari-Căpăţîneni-Pămînteni, invitându-ne în cea mai mare comună ca întindere a ţării-Arefu, întinsă la poalele munţilor Ghiţu.

AREFU se pare că a fost Scaunul voievodatului lui  Seneslau/ Senestov (1247-1251) în Ţara Transalpină/ Ţara Românească. (Cristache Gheorghe/ Florian Tucă/ Cezar Dobre, Voievozi, Domnitori, Principi, Regi, Preşedinţi şi alţi Şefi de stat din spaţiul românesc. Dicţionar.Ed. Dc. Promotion, Bucureşti-2004)

Fiind cea mai întinsă localitate montană-AREFU a fost şi zona cea mai încrâncenată a luptelor dintre partizanii creştini şi călăii cruzimii roşii-slugile bolşevicilor sovietici. Odată cu instalarea samavolnică a regimului ateu, proletaro-comunist şi a emisarilor-instructori bolşevici, s-a intensificat în toţi munţii Dacoromâniei, mişcarea armată. Mişcarea de Rezistenţă Anticomunistă Dacoromână s-a desfăşurat pe mai multe etape:

   – Mişcarea Purităţii şi adolescenţei-Grupul din pădurea Dobrina-Huşi, 1919-1922;

   – Mişcarea Studenţească creştină, 1922-1927;

   – Mişcarea Naţionalist-creştină, 1927-1944;

   – Mişcarea de Rezistenţă armată, 1944-1960;

   – Mişcarea de Rezistenţă prin Religie, 1941-1964;

   – Mişcarea Spirituală-Răbdare-Suferinţă-Jertfă, 1964-1989;

   – Mişcarea Mistică a Mărturisitorilor: Eroi-Martiri-Sfinţi, 1990-2016;

   – Mişcarea Creştinilor Cutezători, 2016-Apocalipsă.

La poalele Făgăraşului, în nordul judeţelor Argeş, Muscel, Dîmboviţa s-au aşternut grupuri, grupuri de partizani creştini anticomunişti:

– în primăvara anului 1948, pe valea Topologului activa grupul profesorului Apostol Dumitru-Mitu din comuna Seci-Argeş;

– în aceeaşi perioadă pe valea Dîmboviţei, între Dragoslavele şi Rucăr acţiona gruparea colonelului Gheorghe Arsănescu-fostul comandant al Regimentului 30 Muscel şi Şeful Statului Major al Diviziei a III-a, ajutat de Toma Arnăuţoiu-Locotenent de cavalerie al Gărzii Regale şi Ion Lazea Dumitrescu-proprietar şi fruntaş P.N.Ţ.

Versantul nordic al Făgăraşului era deja înflăcărat de organizaţiile brave înfiripate la liceului Negru Vodă, organizaţiile veteranilor de război şi ofiţeri scoşi din armată, conduşi de iniţiatorul mişcării de rezistenţă în Făgăraş, învăţătorul Ion Prodan, Mogoş Ion, Glăjar Ion, alături de gruparea lui Olimpiu Borzea, care organizase intelectualii dintre văile Viştea şi Ucea, cea a lui Ion Gavrilă-Moşul şi mulţi alţii.

Aşadar, încep Munţii noştri veşnici de Aur, Berevoiu, Bucegi (vf. Omul-2507), Căpăţîna, Dobrogeanu, Drăghia, Gălăşescu, Făgăraşului (vf. Suru-2283),  Frunţii (vf. Negoiu-2535), Ghiţu (vf. Moldoveanu-2544), Iezer (vf. Iezeru-2463), Păpuşa (vf. Păpuşa-2391), Piatra-Craiului (vf. Piscul Baciului-2232), să-şi primească la sân feciorii dragi şi demni ca odinioară pe dacii Daciei Mari, în grupul mare denumit <<Haiducii Muscelului>>ori Gruparea Nucşoara: „Sub această denumire se identifică de fapt partizanii cuprinşi între rîul Topolog şi Dîmboviţa. Ca demarcaţie spre sud am putea socoti o linie ce porneşte din comuna Sălătruc (pe Topolog), trece pe la Arefu, Căpăţîneni (pe Argeş), Brădetu (pe Vîlsan), Nucşoara şi Slatina (pe rîul Doamnei), Cîndeşti (pe Bratia), Lereşti (pe rîul Tîrgului), mergînd pe la nord de Rucăr, mai departe pe Răuşor, peste Pleaşa Podasei pînă la Cheile Dîmbovicioarei.

Cine cunoaşte configuraţia terenului îşi poate imagina libertatea ce domnea în această ţară de piatră şi năzuinţă românească, unde drumurile sălbatice te conduceau prin pădurea care tăcea ca şi piatra pe care o călcai, tulburată doar spre vecernii de vreun cântec de caval, îmbiindu-te să mergi spre obîrşic şi să te crezi stăpînul spaţiului mioritic.

Această regiune, caracterizată prin dealuri înalte, dar cu pante uşoare ce fac legătura între munte şi deal, formează o salbă de depresiuni în jurul masivelor majestuoase ale Negoiului şi Moldoveanului: Cîmpulung-Muscel (pe rîul Tîrgului), Nucşoara-Corbi (pe rîul Doamnei), Brădet (pe rîul Vîlsan), Aref (pe rîul Argeş), Sălătruc (pe rîul Topolog).  Unul din centrele de rezistenţă de durată a fost în triunghiul Sălătruc-Arefu-Rudeni. Mulţi săteni de pe valea Topologului şi mai ales de la Suici s-au retras în catacombele naturale din apropierea satului Cîrpenişu, de pe pîrîul cu acelaş nume. Pădurea deasă de jugastru şi carpen, în special, care a dat şi numele împrejurimii, acoperea de minune aceste grote în care se ascundeau partizanii. Aici îşi făcuseră depozite de alimente şi îmbrăcăminte. De aici plecau să aprovizioneze şi alte locuri, cînd situaţia devenea precară acolo… Femeile şi fetele erau cele care cărau alimente de la locurile de depozitare din sate. O fată din regiune, Margareta, povestea că mama ei făcea pîine în cuptor, cît mai mare, pe care o căra în straiţă, pusă după gît, avînd iarbă deasupra. În această perioadă de dominaţie a partizanilor, satele au fost depopulate, locuitorii luînd drumul închisorilor, bineînţeles după ce erau schingiuiţi. ” (Cicerone Ioniţoiu, Rezistenţa

Armată Anticomunistă din Munţii României. 1946-1958. Ed. Gândirea Românească-1993, p. 74, 76)

Un deceniu de foc, un deceniu de sânge, un deceniu de năzuinţe şi frângeri, un deceniu de suferinţă şi demnitate, un deceniu de jertfă argeşeană, un deceniu de neîngenunchere, un deceniu de biruinţă, un deceniu de înfrăţire vie cu munţii semeţi, cu izvoarele lor binecuvântate, dar şi cu verdele codrilor lor.    Ne spunea cu valoare de testament profetul Mihail Eminescu: Codru-i frate cu românul.

Această înfrăţire a fost lăsată şi binecuvântată de Dumnezeu. Comuniunea cu natura-Creaţia divină este o stare firească românului şi devine imperioasă când naţiunea creştină este în pericol. Cerul se pogoară pe pământ şi-şi ajută fratele.

Toţi aceşti Voinici ai Dreptăţii, slujitori ai Adevărului, Eroi şi Martiri ai Neamului şi ai Bisericii lui Hristos: Gheorghe Arsănescu, Toma şi Petre Arnăuţoiu, Ciolan Nicolae, Gheorghe Mihai, Păţitu Ion, Păţitu Nicolae, Săndoiu Ion, Adămoiu Nicolae, numeroasa familie Chirca, Milea Benone, Daniil Popescu, pr. Victor Popescu, pr. Andreescu Nicolae, pr. Donescu Nicolae, pr. Dinescu Haralambie, pr. Constantinescu Ion, cu presbitera sa Iustina şi fiica lor căsătorită Preduţ, Luca Florea, Ion Mierliţă, pr. Ion Drăgoi, presbitera Ecaterina Drăgoi, Cornel Drăgoi, pr. Rudeanu, pr. Gheorghe Tomescu şi fiul Gheorghiţă, înv. Dumitrescu Gheorghe, înv. Dumitrescu Alexandru, înv. Dorobanţu, înv. Virgil Marinescu cu soţia Ecaterina, fii săi Alexandru şi Ionel, înv. Ion Mica înv. Gheorghe Popescu, Ion Popescu, Jubleanu Constantin-Tică, Jubleanu Titu, Jubleanu Marioara,  Tomeci Gheorghe cu soţia Elisabeta, Sorescu Nicolae, Sorescu Gheorghe, Sorescu Maria, Alexandru Moldoveanu, Nicolea Sufan, Silişteanu cu soţia, prof. Ştefănescu, Constantin D. Stănescu, tatăl său Dumitru, Marioara Ionescu-Lungu, Sabina Ionescu, Flencheş, Ionel Vălimăreanu-teolog, Furtunescu Gheorghe, Balaciu Ion, Cîrstea, cu înflăcăratele comune: Albeşti, Alunişu, Aninoasa, Arefu, Brăduleţ, Berevoieşti, Bocăniţa, Bughea, Bumăşeşti, Corbi, Dîmbovicioara, Domneşti, Dragoslavele, Fîntîneni, Gideni, Groşi, Furnicoşi, Lereşti, Măţău, Nucşoara, Păuleni, Poderi, Poinărei, Răceni, Rudeni, Rucăr, Sălătruc, Stăneşti, Stroieşti, Stoeneşti, Suslăneşti, Suici, Topoloveni, Turburea, Ţigăneşti-Topoloveni, Valea Danului, Valea Ursului, Verneşti, Vîsăneşti, Voineşti, Ungureni şi Zboghiteşti, toată această Familie de Haiduci cu preoţii lor, cu învăţătorii lor, cu ofiţerii lor, cu elevii şi profesorii lor, cu ţăranii de cremene şi amazoanele lor soţii, cu fecioarele  temerare precum luptătoarele dace, cu mic, cu mare, cu toţi consătenii lor au fost o Generaţie a sacrificiului suprem-Poartă deschisă spre o nouă eră creştină întru mântuirea Neamului: „Dacă S-a răstignit însuşi Fiul lui Dumnezeu pentru a mântui lumea, atunci cum să nu înţelegem sacrificarea unei civilizaţii? Asta e taina libertăţii şi majestăţii oamenilor. Va veni ziua în care îndumnezeirea va fi act de conştiinţă colectivă. Frumuseţea acestei perspective mă încântă şi acoperă toate prăpăstiile din mine şi din istorie.”  (Ioan Ianolide, Testamentul unui nebun. Ed. Bonifaciu, Bacău-2015, p. 110)

Dincolo de curajul, suferinţa, credinţa, răbdarea, jertfa şi măreţia lor, HAIDUCII MUSCELULUI au fost unul dintre cele mai mari cutremure care a zguduit din temelii sistemul comunist-torţionar, înălţându-se în azurul apoteozei lor legendare.

Demni de străbunii lor sciţi, cinste şi slavă nemuririi lor!

Cu măreţia Arefului în suflet urcăm spre Posada Vidraru cu oglinda ei albastră pe care se joacă zglobiu caierele de nouri între vârfurile de brazi şi fagi ce se răsfrâng în luciul de cristal din zestrea Domniţei Dochia şi suim la Cabana Capra unde poposim. Cabana Capra a fost reconstruită modern pe vatra Cabanei celei vechi şi este încrustată în frumuseţea şi miracolul Transfăgărăşan.    Doi argeşeni de aur, Aurel Cazacu şi Gheorghe Tuţă ne-au întâmpinat cu chipul cald de lumină, binevoitori, reflectând zestrea românului dintotdeauna-Omenia, singura care n-a putut fi nici privatizată, nici vândută străinilor.

Din bunătatea lor mi-au oferit în dar un calendar creştin, un ghid montan şi pliantul Cabanei, invitându-ne apoi să ne umplem de harul divin al locului celest. Ne-a prins foarte bine această împărtăşire argeşeană, pregătindu-ne parcă pentru refuzul de mai târziu al servitorilor maghiari înfoiaţi în nesimţirea caracteristică, refuzându-ne cu de-ale gurii, contra preţ, în ţara noastră. Pur şi simplu ne-au respins. Mai rămânea îmbrâncitul. Dar vina cea mare este a noastră. Prea ne-am tâmpit cu toleranţa noastră prostească, umilitoare, dăunătoare, de-a face tot timpul pe bunii creştini. Dar în creştinismul ortodox-evanghelic nu există toleranţă fără dreptate.

   Aşadar, Cabana Capra este ţinută în braţele vânjoase de cei mai chipeşi feciori daci, carpatini, Moldoveanu şi Negoiu ai măreţului masiv muntos Făgăraş. De aici, de la Capra începe suişul Miracolului divin. Rocile cristaline dau nemurire munţilor Făgăraş din care a odrăslit fascinaţia celor Opt vârfuri, de peste 2500 m, ca Opt Catedrale gotice ale Ortodoxiei Valahe, atingând cu frunţile lor milenare veşnicia albastră a Cerului dumnezeiesc: Moldoveanu-2544, Negoiu-2535, Dara-2500, Hârtopu-2506, Călţun-2510, Lespezi-2522, Vânătoarea lui Buteanu-2507 şi Viştea Mare-2527. Privirea lor te entuziasmează, dar te şi micşorează precum aura unui Sfânt: „Sfântul, spunea marele nostru filosof Petre Ţuţea, are forţa de coeziune a pietrei.”

Pe peretele verde din jurul Cabanei sunt răsfirate pietre de diferite dimensiuni, plutind prin luciul lor, înnobilate de Soarele-bijutier, ca nişte turme dace de mioare, înmărmurite de versantul de deasupra unde luceferii ard de veghe în brocartul-smarald al brazilor temerari. Pe vârfurile cu frunţi eminesciene se aşterne drumul strămoşesc şi dorul lui care ne poartă. Din mreji de lună s-au ţesut poveşti de basm, picurând pe aceste admirabile creste, odrăslind generaţiilor mari, miracole serafice.

Miracolul acesta divin: de rocă, de brazi, de iarbă, de flori, de pietre, de apă, de soare, de nouri, întrupat într-o perfecţiune sublimă conferă sufletului mistic simfonia unei armonii sacre. Plecăm fascinaţi de la Cabană cu un avânt celest şi ne oprim la Troiţa drumarilor spre a-I mulţumi lui Dumnezeu pentru frumoasele şi multele Sale Daruri cu care ne răsfaţă. Între altele… şi multe lucruri măreţe a făcut Ceauşescu, dar cel mai mult în balanţa iertării va atârna fascinanta construcţie a Transfăgărăşanului:

                                    <<TRANSFĂGĂRĂŞANUL>> D.N. 7C

„Este grandioasa operă a armatei române, realizat în perioada martie 1970- 20 sept 1974. Este cel mai frumos şi spectaculos drum transmontan din România şi printre cele mai frumoase din lume. Noi militarii genişti de ieri, demni urmaşi ai lui Constantin Brâncuşi sprijiniţi de celelalte arme ale armatei române, am dăltuit în stânca Făgăraşului un drum de vis şi am lăsat în urma noastră măreaţa Epopeie a Transfăgărăşanului. Iar voi tinerii care veţi veni după noi, aveţi datoria sacră de a continua ceea ce noi am început, pentru prosperitatea României de azi şi de mâine!” (Col.Ge. Toader Dodu – unul din principalii constructori ai drumului).

Ţinem urcuşul Transfăgărăşan spre nord, păşim peste podul Râului Capra, însoţiţi de Pîrâul Fundul Caprei, trecem de Portiţa Arpaşului spre Piciorul Caprei, spre Cascada Caprei. Pe versantul vestic al Piciorului Caprei, spre nord se deschide lângă Monumentul alpiniştilor la 2249 m alt. Lacul Capra. După Şaua Capra se coboară în Căldarea Bîlea. De la Cantonul Piscu Negru, Muntele sobru Podeanu te invită la Strunga Doamnei. Munţii noştri de aur, de argint, de veghe, de poveste, iar pentru străini, de sâmbrie, vorba marelui Păstorel: Iar sunt supărat pe soartă/ Şi istoria-mi detest:/ Munţii noştri aur poartă,/ Când spre est şi când spre vest!…

   Octombrie aşterne Acoperământul Maicii Domnului ca pe o Apoteoză a Toamnei Dacoromâne, înfrumuseţând marile Sărbători: Cuv. Paraskeva, Sf. Cuv. Mărturisitori: Visarion şi Sofronie; Sf. Mc. Oprea; Sf. Preoţi Mărturisitori: Ioan din Galeş şi Moise Măcinic din Sibiel, Sf. Apostol Iacov; Sf. M. Mc. Dimitrie-izvorâtorul de mir; Sf. Cuv. Dimitrie cel Nou; Sf. Mc. Nestor; Sf. Ier. Iachint-mitropolitul Ţării Româneşti, precum şi celelalte sărbători dintre ele. Gospodarii de frunte doldora de roadele muncii lor, nu mai prididesc. Nu mai au timp de altceva, să privească în sus sau împrejur, ci doar să agonisească.

Se spune că Mântuitorul Iisus Hristos alege o ceată de îngeri din Corola Sa cerească, sub directa îndrumare a Maicii Sale, cerându-le să picteze pe cerul României, după modelul cozii de Păun, CURCUBEUL TOAMNEI-ochi de păun-superbi aştri, de toate culorile, ca nişte galaxii, numai pentru cei ce L-au slujit şi-L slujesc sub Aura frumuseţii: fecioare, mame, dascăli, medici, teologi, călugări, monahii, poeţi, preoţi, artişti, filosofi şi cuvioşi.

——————

* Articol dedicat naşului Constantin Vişan cu ocazia zilei de naştere – 17 Octombrie şi tuturor prietenilor mei. Întru mulţi ani fericiţi!

 

18 Oct
2016

Harry Ross – Aforisme

Imagini pentru Harry Ross

Despre iubire

Fiecare vârstă cu amorul său.

X

Un bărbat poate  iubi mai multe femei, dar nu cu aceeași patimă și nu în același loc.

X

Mariajul e un mic război unde adversarii dorm în același pat.

X

În fond nu patul contează, ci cine cu cine… boxează.

X

Iubirea e colorată când în roz, când în cenușiu.

X

Vom rămâne întotdeauna dator amorului pentru că nu i-am dat prețuirea cuvenită.

X

Iubirea are un singur timp? Prezentul.

X

Dragostea e ca pâinea: proaspătă și gustoasă ori uscată și amară.

X

În dragoste tot ce importă este puritatea și sinceritatea. Restul e fantezie și moft.

X

Tandrețea este un sentiment infinit. Oricât ai risipi din ea, îți rămâne destul pentru amorurile viitoare, întâlnite în drum.

X

În albia iubirii curg și pe liniștite, dar și altele învolburate, care nu vestesc zile bune.

X

Iubire alină durerea.

X

Unde doi se iubesc, al treilea e de prisos.

X

Valul dragostei te acoperă sau doar te scaldă și merge mai departe.

X

Iubirea și poezia fac casă bună când trăiesc în armonie.

X

Și dragostea trebuie reciclată uneori.

X

La capătul vieții, facem socoteala.

Ce a rămas din iubire? Doar o amintire.

X

Nu există fericire fără iubire.

X

Traiul fără dragoste e o adevărată pacoste.

X

Iubireaea  e un maraton cu mii de kilometri garduri.

X

Și la școala iubirii sunt mulți repetenți.

X

Iubirea este un elixir nelipsit al vieții.

X

În iubire ești tu și ea, nimeni altcineva.

Harry  ROSS

Israel

18 octombrie 2016

16 Oct
2016

Today’s your birthday, Gabriela Mnerie

Silent tears

      ( For Gabi Mnerie)

 

Your silent tears silent
I gathered in crystal cups.
You’re beautiful!
I wished to give him, to loved one,
mysterious elixir of endless longing.
“Love,” the flower of true life,
envelops you and seethes
and now in tender turmoil
when we are all sadder …
Breeze today is a balm
like in each spring
love tear has put its kiss
in the heart of that who kneels
daring to love as  does
years in a row,
kissing, without seeing, your footsteps,
his mind is full of love,
the love being you;
His “I”  is everywhere
as we feel it;
his eyes sad, sad for too much love,
wande in the middle of the night looking for you.
Only eternal God can rival
the great love of his life …

 

 

La Mulți și Fericiți Ani!

Mariana Gurza, Timișoara

Traducere – Dr. George ANCA, București

17 octombrie 2016

16 Oct
2016

Boris David – Maria cea Mică…

      Maria cea Mică…

Maria cea Mică, așa am să-ți spun
Nu mai am timp să văd cum mai crești
Cu ochi-ți privind parcă-asculți din povesti

Păstra-voi imagini în ultimul drum
Cu tine în brațe-o bunică zâmbind
Cu ochi ce trădează-a iubirii parfum
Cu-n gând spre Fecioară, încet murmurând

 
”Ai grijă Prea Sfântă, de unicul prunc
S-o văd pe Maria, cum crește râzând
Cum face năzbâtii, cum noi toți iertând
Cum viața-i se umple cu numele-Ți Sfânt
Fecioară și Mamă-ntre Cer și Pământ…”

Boris David

17 octombrie 2014

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii