27 Jul
2016

Comunicat – Colecţia ,,SCRISUL DE AZI” a Editurii SINGUR

Editura SINGUR

Colecţia SCRISUL DE AZI a Editurii SINGUR

Lista actualizată a autorilor ce vor fi tipăriţi în a doua jumătate a anului 2016 este mai jos, dar rămâne deschisă.Condiţiile rămân aceleaşi  (le-am repetat mai jos):

Editura SINGUR a înfiinţat Colecţia SCRISUL DE AZI. Vor fi tipărite cărţi ale autorilor români în 50 exemplare (poezie, proză, eseu, teatru, interviuri, reportaje, jurnale, memorialistică, epigrame etc.), format A5, 90-100 pagini  fiecare (text alb-negru, fără imagini), coperta color, laminată.

Această colecţie este posibilă datorită sprijinului unui sponsor ce doreşte să rămână anonim.

Autorii interesaţi vor achita 500 lei în contul de mai jos:

Asociaţia GRUP MEDIA SINGUR – ALIANŢA ARTELOR

Loc. Târgovişte, jud. Dâmboviţa

OP 1, Ghişeu 3, CP 19

CUI/ CIF: 339 06 907

Cont BCR Târgovişte

IBAN: RO 94 RNCB 0128 1441 5407 0001

SAU:

Card Banca Transilvania:

Nume: BUMB GRIGORE MARINEL

Cod Swift: BTRLRO22DBA

Cont IBAN: RO 66 BTRL 01 601 201 P 945 81 XX – PENTRU LEI

Nume: BUMB GRIGORE MARINEL

Cod Swift: BTRLRO22DBA

Cont IBAN: RO 41 BTRL 016 042 01 P 94581 XX – PENTRU EURO

Banca Transilvania, Târgovişte

Jud. Dâmbovița

Contact: Mail:dorudancus@gmail.com

                               Telefon: 072-444.35.87

                           Adresă poştală: Editura SINGUR

     OP 1, GHIŞEU 3, CP 19

                           Loc. Târgovişte, jud. Dâmboviţa

OFERIM:

1. ISBN GRATUIT

2. Descriere CIP a Bibliotecii Naţionale GRATUIT

3. Expediere prin Poşta Română GRATUIT

4. Tehnoredactare GRATUIT

5. Realizare copertă GRATUIT

6. Cele 10 exemplare pentru Biblioteca Naţională, incluse în preţ

7. Mediatizare prin GMS-AA (cu posibilităţi de înscriere în Grup Media SINGUR-Alianţa Artelor)

8. 2 postări GRATUITE  fragmente de carte pe site-ul cultural interactivwww.revistasingur.ro (peste. 7.000 membri)

9. Fără limită de vârstă

10. Fără condiţii  debutanţi

 

CERINŢE:

1. Primim manuscrise culese la calculator, cu diacritice.

2. Autorul decide dacă îi apare fotografia sau nu

3. Corectura aparţine autorului (la cerere o poate face, contra cost, şi editura)

 

Autori înscrişi în COLECŢIA “SCRISUL DE AZI” pentru a doua jumătate a anului editorial 2016:

Petru Jipa

Alexa Gavril Bâle

Gabriela Verban

Ştefan Lucian Mureşanu

Ioan Adrian Mironov

Ştefan Doru Dăncuş

Ioan Dragoş

Constantin Mironescu

Constantin Mândruţă

Mariana Zavati Gardner

Constantin Zavati

Franko Sicra

Victor Nicolae Ciobanu

Cristina Balaj Mihai

Nicolae Nistor

Rodica Brad

Vasile Bele

Cristian Ovidiu Dinică

Anna-Nora Rotaru

Mihai Antonescu

Dorin Dumitru

Veronica Balaj

Eugen Evu

Viorel Birtu-Pîrăianu

Mariana Stoica

Rafila Radu

Camelia Cristea

Tudor Petcu

Dana Puiu Valentina

Vasile Marchiş

Llelu Nicolae Vălăreanu Sârbu

Dumitru Tâlvescu

Nicolae E. Branişte

Mariana Popa

Rodica Ghinea

Dumitru Sava

Mihai Cotea

Anghel Zamfir Dan

Diana Adriana Matei

Mela Ruja Diaconu

Ioan Marinescu

 

 

Dăncuș Doru Ștefan

26 iulie 2016

Sursa: http://revistasingur.ro/articol-pres/15272-colecia-scrisul-de-azi-a-editurii-singur?q=articol-pres%2F15272-colecia-scrisul-de-azi-a-editurii-singur

 

27 Jul
2016

Daniela GÎFU: Interviu cu Domnul Prof. dr. hab. Constantin Gaindric, membru al Academiei de Științe a Moldovei

Daniela GÎFU: Un reper de profesionalism, o figură luminosă, un om al echilibrului, devotat, sofisticat, galant, educat, uneori însingurat… sunt doar câteva trăsături pe care le aveţi. Cât de bine v-am creionat portretul, stimate Domnule Profesor?

 

Constantin GAINDRIC: Din calificativele ce mi le atribuiţi consider mai apropiate de original om al echilibrului (numai în unele cazuri), devotat, uneori însingurat… Dar şi pedant (o calitate nu prea agreată de colegi).

Daniela GÎFU: V-aş propune să ne întoarcem în timp… Istorisiţi-ne câteva amintiri din copilărie. Primii ani de şcoală.

 

Constantin GAINDRIC: Un singur copil într-o familie de ţărani care citeau ziare, dacă vreun vecin, fiind la Bălţi, cumpăra şi ruga să i se citească, ca să ştie dacă nu se va începe iar război. Cărţi erau doar câteva şi acelea departe de interesele lor. Am fost un copil destul de bolnăvicios, retras, care a fost înscris la şcoală deoarece o sală de clasă se afla chiar în casa noastră. Când părinţii plecau, eram lăsat pe seama învăţătoarei şi răspundeam la întrebări când altcineva nu ştia răspunsul. La un control, în primăvara anului 1948, inspectorul o întrebă pe dna Obadă, învăţătoarea, de ce nu-l lasă pe micuţul din banca întâia, care tot timpul ridică mâna, să răspundă. A fost nevoită să mă ridice să răspund, iar în registru a apărut numele meu. Probabil s-a temut doamna învăţătoare să spună că încă nu eram elev.

Am citit mult. Spre regret numai ce era în biblioteca sătească şi cea a şcolii. Cine selecta acele cărţi nu ştiu. Acum îmi dau seama cât de departe era fondul de carte de ce ar fi fost necesar. Eram privilegiat: aveam acces liber la rafturi, mi se permitea să aleg 4-5 cărţi. Au fost tentative din partea unor profesori să mă înscrie la corul şcolii. Cu greu am fost scutit de aceasta, în schimbul participării la ansamblul de dansuri cu care am ajuns să evoluăm şi la Festivalul Republican în 1957, la care se făcea o selecţie pentru Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor de la Moscova. Ansamblul nostru  nu a trecut filtrul. În anul cinci al facultăţii, după sesiunea de iarnă, am fost trimişi în şcolile care nu aveau profesori de matematică. În satul Mileşti, raionul Nisporeni, unde am fost trimis, profesorul de muncă era cel ce preda matematica. După o săptămână de aşteptare în Nisporeni am ajuns la destinaţie (venise cu un tractor cineva de la gospodăria agricolă din Mileşti, deoarece drumurile erau desfundate şi alte mijloace de transport nu  reuşeau să  circule). Până am reuşit să găsesc o gazdă, o săptămână am dormit în cancelarie. Eram cu 2-3 ani mai în vârstă decât elevii clasei a zecea. Acum mă mir cum de am reuşit să stabilesc relaţiile ce mi-au permis să duc sarcina cu succes.

Daniela GÎFU: Practic, v-aţi născut şi v-aţi format în perioada “socialismului dezvoltat”, când grafia latină a fost interzisă. Am avut bucuria să descopăr ataşamentul faţă de valorile româneşti. Cum aţi descrie cei 47 de ani din viaţa dumneavoastră până când a apărut prima publicaţie scrisă în limba română cu grafie latină? Cât de greu a fost să vă adaptaţi?

 

Constantin GAINDRIC: Primele cărţi  citite şi manualele au fost cu grafie chirilică, însă am avut  de la un unchi al mamei vreo 4 cărţi cu grafie latină. Îmi amintesc de romanul „Ben-Hur”, o istorie a creştinismului (autorul Lew Wallace), pe care l-am recitit iarna aceasta, „Război şi pace” de L. Tolstoi, o carte despre preocupările de fenomene paranormale ale unui vestit fizician şi chimist englez William Crookes şi o nuvelă în versuri (nu ştiu nici autorii, nici denumirile, deoarece nu avea  primele pagini) despre un oarecare Ion Săracul. Vă daţi seama cât de potrivită lectură era pentru un copil de 8-9 ani… Peste mulţi ani am început să-mi colectez o bibliotecă în română, din cărţi procurate de la librăria „Drujba” din Moscova, unde vânau cărţi româneşti cei ce făceau studii în metropolă. Erau foarte ieftine şi ne puteam permite chiar cu bursele noastre. În perioada 1965-1966 am abonat, fiind în Moscova, ziare editate la Bucureşti. Revenind la Chişinău, abonasem săptămânalul „Literatura şi Arta”,  însă nu aveam răbdarea să ajung acasă şi făceam coadă la chioşc, să-l citim cu colegii de dimineaţă. Mi se pare că nimeni din cei ce au ţinut o carte în mână, nu au avut nevoie de o adaptare specială la grafia latină. Sper că nu greşesc.

S-a scris şi s-a vorbit mult despre perioada renaşterii naţionale. De firea mea nu sunt revoluţionar. Nu ies la tribună, considerând că dacă persoana îşi face datoria conştiincios acest fapt este un argument mai de valoare. Şi totuşi, am participat şi la mitinguri şi la Marea Adunare Naţională din 27 august la care s-a votat Declaraţia de Independenţă. Întrebaţi de ataşamentul faţă de valorile româneşti. Cred că în primul rând ar fi cazul de vorbit de valori general umane. Şi să nu vă mire afirmaţia că în Uniunea Sovietică am avut norocul să avem acces la valorile literare universale. S-au tradus în rusă cei mai mari scriitori occidentali (excepţie cei contemporani, ce în mod direct nu agreau ideologia promovată). Şi toate cărţile erau accesibile ca preţ. Se citea, se discuta. Practic, în fiecare locuinţă erau cărţi, mai ales când editurile din Chişinău au purces la editarea a câte 100-200 de mii de exemplare ale celor mai solicitaţi autori. Şi la Chişinău o perioadă mică de timp se găseau cărţi ale autorilor români, dar mai mult traduceri, însă foarte repede a dispărut această posibilitate. O cunoştinţă, şef de secţie la departamentul comerţ cu cărţi, îmi spunea cum baloturi nedespachetate erau returnate  cu motivaţia „la Chişinău nu se solicită decât albumele de artă în limba română”.

Daniela GÎFU: După terminarea studiilor liceale ce v-a determinat să vă înscrieţi la Institutul Pedagogic de Stat „Alecu Russo” din Bălţi!? Ce eminenţi dascăli v-au marcat parcursul iniţial?

 

Constantin GAINDRIC: În şcoala medie (licee nu erau în URSS) eram pasionat nu numai de matematică, dar şi de chimie. Ştim cu toţii ce influenţă are un profesor erudit, pasionat de disciplina ce o predă. Iar profesorul de chimie, dl. Jamba, m-a sfătuit să mă înscriu la Facultatea de Chimie a Universităţii din Chişinău. Nu ştiu, dacă am fi discutat acum, în caz de îmi acceptau actele. Mi s-a spus însă, că deoarece nu aveam nici 16 ani împliniţi, să vin când voi avea 17 ani. – aşa erau regulile pentru admiterea la chimie.

La Bălţi astfel de restricţii nu erau. Astfel m-am înscris la matematică, având norocul să ascult prelegerile profesorilor Valentin Belousov, Israel Gohberg, Vasile Ceban, care au influenţat şi mai departe viaţa mea. Peste ani am devenit şi colegi la Institutul de Matematică cu Centru de Calcul.

Daniela GÎFU: După terminarea facultăţii aţi început să lucraţi în domeniul cercetării la Institutul Central Economico-Matematic al Academiei de Ştiinţe a Uniunii Sovietice din Moscova. De ce Moscova?  Cum aţi descrie acea perioadă?

 

Constantin GAINDRIC: După facultate am fost înrolat în armata sovietică. Profesorul V. Belousov, care deja activa în Institutul de Matematică, mi-a spus ca la întoarcere să apelez la domnia sa. Cei trei profesori din Bălţi m-au recomandat academicianului Vladimir Andrunachievici, directorul  Institutului, care a găsit pentru mine un post de laborant superior. Peste vreo 3 săptămâni eram deja delegat la Moscova, la Institutul Central Economico-Matematic al Academiei de Ştiinţe a Uniunii Sovietice, pentru un stagiu de doi ani în domeniul modelării matematice a proceselor din economie. Era un institut recent format la insistenţa unor personalităţi marcante, academicienii V. Nemcinov, L. Cantorovici (laureat al Premiului Nobel), N. Fedorenco şi alţii, care vedeau necesitatea unor abordări contemporane a problemelor economiei. Am avut norocul să particip la mai multe evenimente, având colegi cercetători matematicieni şi economişti, cu viziuni moderne, complet diferiţi de marea majoritate a economiştilor închistaţi în dogmele promovate de oficialităţi.

Daniela GÎFU: La câţiva ani după fixarea pe post la Institutul Central Economico-Matematic al Academiei de Ştiinţe a Uniunii Sovietice din Moscova, v-aţi susţinut teza de candidat în ştiinţe tehnice (echivalent cu actualul titlu de doctor) la acelaşi institut, apoi vi se conferă titlul ştiinţifico-didactic de cercetător ştiinţific superior. Practic, până la câştigarea independenţei Republicii Moldova, dumneavoastră vă împlineaţi profesional în inima fostei URSS. Cum aţi descrie toţi aceşti ani? Ce bariere aţi întâmpinat, dacă le-aţi întâmpinat?

 

Constantin GAINDRIC: Cred că este o confuzie. M-am întors la Chişinău la Institut după doi ani, în octombrie 1966. Între timp în URSS se promova ideea creării unui sistem centralizat de planificare, bazat pe metode economico-matematice utilizând calculatoarele. La Moscova se formase un Institut de cercetări în  problemele planificării şi un centru de calcul al Comitetului de Stat al Planificării al Uniunii Sovietice. Şi  în fiecare din cele 15 republici din componenţa Uniunii Sovietice s-au creat centre de calcul ale Comitetelor republicane de planificare. De aceea s-a solicitat să fie delegat la o structură a Comitetului republican pentru  planificare cineva, care ar consulta şi ajuta la formarea centrului de calcul. La moment în Institutul de Matematică mai era un coleg dr. D. Zambiţchi, care făcuse o specializare la Institutul Central Economico-Matematic.

Nu cunosc considerentele, de ce în iunie 1967 anume eu am fost transferat la dispoziţia  Comitetului republican  pentru  planificare. Aşa că în 1970, la 29 ani neîmpliniţi, am fost numit director al Centrului de Calcul al Comitetului Republican pentru Planificare (Gosplanului).  Continuam cercetările, însă mediul nu era prea prielnic. Numai în octombrie 1977 am reuşit să mă întorc în Institutul de Matematică. Am prezentat şi susţinut teza de doctor (numită în URSS de candidat în ştiinţe, cea de a doua fiind de doctor în ştiinţe) la Institutul Central Economico-Matematic. Se abordau problemele modelării funcţionării  transportului de mărfuri. De ce în ştiinţe tehnice (în România inginereşti)? Datorită nomenclatorului specialităţilor ştiinţifice din acele timpuri. Specialitatea „Informatica” în Republica Moldova a fost inclusă în nomenclatorul specialităţilor ştiinţifice doar în anul 2004.

Daniela GÎFU: Studiile doctorale le-aţi finalizat în anul 2000, când vi s-a conferit titlul de doctor habilitat la Universitatea Tehnică a Moldovei. Aşa aţi ales să lucraţi în mediul academic? Sau v-aţi împărţit între cercetare şi catedră? Ce materii/ştiinţe aţi predat studenţilor dvs.?

 

Constantin GAINDRIC: Ar fi cazul de precizat, a doua treaptă – doctor habilitat – există în câteva ţări europene: Franţa, Ungaria… (şi în România a existat titlul de doctor-docent). Prima teză (cea de doctor) se axa pe unele generalizări ale problemei a mai mulţi comis-voiajori şi aplicaţii la transportarea partidelor mici de mărfuri. Teza de doctor habilitat avea titlul „Metode matematice de fundamentare a deciziilor în probleme slab formalizate.” Practic, toată activitatea mea a decurs în instituţii de cercetare. Aici mă simţeam acasă. Am ţinut şi cursuri la Universitate,  Academia de studii economice, însă doar episodic.

Daniela GÎFU: În anul 2007 aţi fost ales membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a Moldovei. Este o recunoaştere impresionantă a profesionalismului dumneavoastră. Povestiţi-ne despre acel context şi condiţiile favorizante ale acestei numiri.

 

Constantin GAINDRIC: Am fost ales membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a Moldovei în anul 2007. Cred că până la titlul de profesor universitar sau cercetător este o recunoaştere a profesionalismului şi meritele persoanei. Membru al Academiei poţi deveni doar dacă pe lângă calităţi apar şi unele circumstanţe favorabile ce deseori nu depind de persoana în cauză. Să ne amintim câţi scriitori clasici, pe care îi citim şi astăzi, nu au fost membri ai Academiei Franceze, iar mulţi din foştii membri ai Academiei Franceze sunt uitaţi cu desăvârşire.

Daniela GÎFU: Aţi scris nenumărate studii şi cărţi de specialitate. Puteţi să enumeraţi câteva titluri şi tematica pe care o abordează?

 

Constantin GAINDRIC: Am început cercetările cu metode de optimizare, inclusiv multicriterială, cu precădere pentru unele probleme de funcţionare a întreprinderilor de transport auto. Cu timpul, acumulând o experienţă nu prea reuşită de conlucrare cu cei ce ar fi trebuit să fie beneficiarii acestor cercetări, m-am orientat spre sistemele suport pentru decizii (SSD). În aceste sisteme, destinate ajutorării decidenţilor, se mizează pe conlucrarea sistemului cu persoana, iar soluţia propusă de sistem este mai uşor acceptată, deoarece în elaborare participă  decidentul. Calculele de rutină în SSD îi revin calculatorului, iar decidentul este cel ce alege varianta, care în cea mai mare măsură corespunde viziunii sale de „optim”. Am luat în ghilimele, deoarece nu orice soluţie optimală, în sensul inclus în modelul matematic, ţine cont de toate criteriile de care se conduce decidentul, dar şi de unele preferinţe ale sale, care în fond nu pot fi formalizate şi incluse în modelul procesului.  Deci, am trecut de la sisteme rigide la unele ce conlucrează cu persoana.

Am publicat ceva peste 150 lucrări, inclusiv 2 monografii, 3 capitole în monografii  colective, 2 dintre ele reeditate de 2 ori în SUA. Am fost coeditor la 3 culegeri de articole ştiinţifice. Dintre titluri: Luarea deciziilor. Metode  şi tehnologii; Considerente asupra edificării societăţii informaţionale în  Moldova; A decision support system for Resources planning in scientific and technical programs; Fuzzy evalution processing in Decision Support Systems;  Decision support systems in ultrasound diagnostics; Concept of computer-aided tools for diagnostics and classification of early stages of non-alcoholic fatty liver disease; Emergency-SonaRes: A System for Ultrasound Diagnostics Support in Extreme Cases; SonaRes Platform for Development of Medical Informatics Applications; Re-engineering of SonaRes Knowledge Base for On-Site Triage Task in Mass Casualty. Din titluri se vede că toate preocupările mele ţin de luarea deciziilor – mai înainte în probleme legate de transporturi, repartiţia finanţării proiectelor în cadrul unor programe de stat. Ultimii ani sunt dedicaţi diferitelor probleme ce îi preocupă pe medici: diagnosticarea, stabilirea unor criterii  pentru categorizarea anumitor maladii. Conlucrând cu specialişti de cea mai înaltă calificare, după lungi discuţii începem a înţelege limbajul medicilor, iar dânşii înţeleg ce pot cere de la noi. Cu atât mai mare este satisfacţia ambelor părţi – a medicilor că au obţinut un instrumentar performant care îi ajută să  găsească o cale reuşită de tratament a pacientului, iar a informaticienilor că au reuşit să elaboreze ceva nou şi util. De fiecare dată căutăm să vedem ce este deja realizat în lume şi, dacă este ceva similar, să găsim soluţii care înlătură neajunsurile lor.

Daniela GÎFU: Ne cunoaştem de câţiva ani prin intermediul evenimentelor ştiinţifice organizate fie de dumneavoastră, fie de noi cei de la Facultatea de Informatică din Iaşi. Cum şi când s-a produs această puternică colaborare între cele două instituţii?

 

Constantin GAINDRIC: În anul 1992 am participat la o conferinţă organizată de un membru corespondent al Academiei Române, H. N. Teodorescu, după care au urmat vizite reciproce de câteva ori pe an a colegilor din Institutul de Informatică Teoretică şi a Facultăţii de Informatică din Iaşi la Chişinău şi ale colegilor mei la Iaşi. Vă fac o destăinuire. Vin la Iaşi cu dragoste de câte ori am cea mai mică ocazie. Şi colegii din Iaşi sunt printre cei mai aşteptaţi la Chişinău. Dar şi la Bucureşti am colegi, prieteni. Cum? Probabil nu numai tangenţe în cercetare, dar şi ceva mai mult decât colegialitate între persoane, iar aceasta a condus şi la oficializarea relaţiilor între instituţii.

Daniela GÎFU: Aveţi rude în România? De unde această dragoste necondiţionată de poporul Român?

 

Constantin GAINDRIC: La Bacău din 1940 a  locuit un unchi al mamei, pe care l-am vizitat fiind invitat la Uzina de avioane (produceau, mi se pare, avioane de vânătoare tip MIG) pentru consultaţii.  Dânsul a fost la Chişinău de câteva ori. La întrebarea de „dragoste necondiţionată de poporul Român” cred că aş răspunde cu  întrebarea:  Dumneavoastră iubiţi  poporul Român?

Daniela GÎFU: Sunteţi redactor şef al unei reviste de limbă engleză numită semnificativ „Computer Science Journal of Moldova”. Care sunt obiectivele şi dezideratele acestei publicaţii? Cu ce alte reviste aţi colaborat şi colaboraţi în prezent?

 

Constantin GAINDRIC: Cu 24 ani în urmă, cu un grup de colegi (printre care Svetlana Cojocaru, Victor Ufnarovski, Iurie Pecerski, Galina Magariu), în urma unor lungi şi controversate discuţii, am iniţiat, prima în Republica Moldova, revista de informatică şi singura pe atunci de limbă engleză. Anul 1993 nu era din cei ce favoriza editarea revistelor. Nici salariile nu se achitau la timp. Am avut norocul (să vedeţi că atât de frecvent vorbesc de noroc), de domnul Andrei Vartic şi fundaţia culturală Basarabia, care cât a existat, dar, spre regret, a existat numai un an, a plătit facturile tipografiei, celelalte lucrări fiind voluntariatul colegilor. Cum scriam în adresarea către cititori, revista pentru noi era un simbol real al independenţei noastre şi sperăm că va fi utilă  şi interesantă. Simbol al independenţei, deoarece nu trebuia să cerem permisiunea Moscovei pentru a o edita. Scopul nostru primordial a fost şi este de a promova cercetările efectuate în Institut şi în Universităţile din Republica Moldova, dar şi de a iniţia colaborări cu colegi din centrele de cercetare din Europa şi din lume. Cu satisfacţie pot să constat că pe lângă autorii tradiţionali din România, Rusia, Ucraina, publicăm rezultatele cercetătorilor din Franţa, SUA, Germania, Italia, Elveţia, Vietnam, Suedia, Bulgaria, Polonia, Spania, Marea Britanie, Mexic, Ungaria, China, Austria, Grecia, Japonia, India, Iran, Finlanda, Canada şi încă vreo 15 ţări. Sunt onorat să particip în colegiile redacţionale a unor reviste ştiinţifice din România, Ucraina, Federaţia Rusă, Bulgaria…

Daniela GÎFU: Ştiu că nu v-aţi retras din activitate niciodată cu adevărat. De fapt, sunt oameni care nu se “pensionează” niciodată, ceea ce mă determină să vă întreb, ce proiecte de viitor aveţi? Am în vedere tărâmul profesional, fără însă a-l ignora pe cel personal.

 

Constantin GAINDRIC: Nici nu intenţionez. Încerc să continui elaborarea unor sisteme informatice pentru medici. Este un domeniu care, pe lângă atractivitate, ar fi de real folos pentru populaţie. Se resimte însă dificultatea interacţiunii cu medicii. Până acum am avut norocul să colaborăm cu persoane extrem de receptive şi doritoare să realizeze ceva nou. Sper să reuşim şi în alte proiecte. Vârsta de pensionare am depăşit-o. Mai am câteva datorii: doi doctoranzi să-şi termine cercetările, un proiect cu colegii din Germania şi Austria să-l realizăm. Şi atunci mai vedem.

Daniela GÎFU: Curând, pe data de 11 septembrie, veţi împlini 75 de ani! O vârstă frumoasă! Un secret pe care merită să-l dezvăluim cititorilor noştri! În realitate, prin această extraordinară statură atletică, păreţi mult mai tânăr. Cum aţi reuşit să vă menţineţi forma fizică şi această prospeţime de invidiat? Faceţi sport? Aveţi o dietă specială?

 

Constantin GAINDRIC: Orice vârstă are farmecul ei. Nimic nu am de ascuns. Ceva ce ţine de ereditate. Şi tatăl era înalt, şi cei doi fii suntem de aceeaşi statură. Cu 4-5 ani în urmă puteam face schimb de costume. Am lucrat permanent. Nu am făcut sport (nu de performanţă) decât până la 22 de ani. Nu am dietă şi nu am avut.

Daniela GÎFU: Când am aflat că ziua dumneavoastră este pe 11 septembrie, ca să n-o uit, imediat am asociat-o cu tragicul eveniment din America, 11 septembrie 2001. Ce părere aveţi, dumneavoastră, care aţi trăit o viaţă în Moscova, de situaţia politică mondială?

 

Constantin GAINDRIC: Eram cu colegii la o cafenea, celebrând împlinirea a 60 de ani, când cineva mi-a spus de eveniment. L-am rugat să nu anunţe, altfel câţiva din cei prezenţi, care aveau copii în SUA, ar fi plecat, cu toate că nu ar fi reuşit să-i contacteze. Cred că de vreo 20 de ani, când am înţeles că nu am nici cea mai mică posibilitate să influenţez evenimentele, când m-am dezamăgit de politicienii din Republica Moldova, am încetat să mai citesc ziare, să privesc emisiuni politice. Pe Internet pot citi informaţia succintă şi, numai rareori, mai detaliată. G. Simenon, cunoscând preşedinţi, prim miniştri şi alţi mari demnitari din multe ţări se mira cum de ajung la putere persoane cu aşa calităţi intelectuale şi morale. Şi la marile puteri se întâlneşte acest fenomen. Exemplele le cunoaştem.

Daniela GÎFU: Deoarece acest interviu este mai puţin convenţional, mi-am permis să vă pun unele întrebări care nu aparţin de domeniul ştiinţei. Aş mai avea o ultimă întrebare. Ce vă bucură şi ce vă supără cel mai mult!?

 

Constantin GAINDRIC: Mă supără şi mă întristează ce se întâmplă la noi, în Republica Moldova. Am avut mari speranţe, însă cei ce au ajuns la putere confirmă spusele lui G. Simenon. Orizontul lor, atitudinea faţă de educaţie, ştiinţă, faţă de popor denotă poate nu rea voinţă, însă cert neprofesionalism şi lipsă de scrupule. Nici cea mai bolnăvicioasă imaginaţie nu ar promova  ceea ce se promovează în Republica Moldova.

Prea puţine lucruri mă bucură. Dar să nu exagerez. Mă bucură copiii şi nepoţii. Mă bucură colegii, succesele lor. Mă bucură că reuşim să realizăm unele proiecte cu colegii din România, Germania. Tinerii talentaţi mă bucură. Aş vrea să fie mai mulţi şi mai insistenţi. Mă bucură că încă mai este ceva de care mă pot bucura.

Daniela GÎFU: Cu emoţie şi nespusă bucurie mărturisesc faptul că am reuşit să duc la bun sfârşit un interviu de suflet! Vă mulţumesc că aţi răspuns invitaţiei de a ne împărtăşi din plinătatea vieţii dumneavoastră. Vă doresc putere de muncă, inspiraţie şi sănătate!

——————————————–

* Constantin GAINDRIC, născut la 11 septembrie 1941 în satul Zăicani, raionul Rîşcani. Doctor habilitat (în ştiinţe tehnice), cercetător ştiinţific principal, profesor universitar, conducător ştiinţific, membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a Moldovei, fondator şi redactor şef al publicaţiei Computer Science Journal of Moldava, membru al multor colegii redacţionale de reviste ştiinţifice, membru al Societăţii Balcanice de Sisteme Fuzzy, a Societăţii române de modelare matematică etc.

A consemnat,

Daniela GÎFU

Iaşi, România

Iulie 2016

26 Jul
2016

Diana Ciugureanu-Zlatan: poesis

Imagini pentru Diana Ciugureanu-Zlatan

Sinteză…

Mă plâng în ochii tăi,
Mă strig în vocea ta.

Mă las în pașii tăi,
Mă cern în umbra ta.

Mă sting în aștrii tăi,
Mă ard în palma ta.

Mă chem în zorii tăi,
Mă știu în ruga ta.

Mă-nnalț în plopii tăi,
Mă storc în ura ta.

Mă scald în norii tăi,
Mă iert în vraja ta…

 

Dincolo de iluzie

 

Mi-ai făcut repetiția morții fulgerând pacea,
Timpul firelor de iarbă foșnind a la Camelia Radulian…

Se făcea că mă purtau clipe de Rugă,
Și mai aproape-departe de cine te-aș simți.

Parcă aș fi ars în setea de a te fi alipit unic
Ghemuiți ariciul moale al neantului revelat.

Și ajunsei potolire întru taina mirungerii,
Fără întrebări seci sau neastâmpărate.

Și de am cumințit îngerii de la visele cu mine în negru,
Nu le-am citit rochia străină din brațele tale.

M-ai învățat să-ți alin mlaștina speriată,
Sărutând magneții, cu ignorarea vectorilor.

Vraja trădărilor mă îmbată medicamentos,
Iar rețetele medicului se dizolvă în pași desculț prin viață…

 

Diana Ciugureanu-Zlatan

Chișinău

26 Jul
2016

Dumitraș Alexandrov: poezii

Fotografia de profil a lui Dumitru Alexandrov

Dor de Vieru

 

O Vieru! Maestru drag!
Dulce ca mieria din fag!
O Vieru! Frumoasă floare!
Ca o rază sclipitoare!

 

O Vieru! Boltă albastră!
Ca o pasăre măiastră!
O Vieru! Ești tot ce am!
Ca o frunză de pe ram!

 

Vieru, ești un cer plin de stele!
Deasupra țării mele,
O Vieru! Întreg popor!
Poartă-n sine-un tainic dor…

 

O Vieru! Dulce cânt!
Ai adus pe-acest Pamânt!
O Vieru! Patria mea!
Nu sunt indiferent de ea!
………………………………………
Chiar acum din depărtare
Ți-am scris o scrisoare
Știu ca nu ești tu în viață
Ai rămas ca o povață!
Ai rămas gânduri grele!
Cântecul de păsărele!
Ai rămas pe-acest pamânt!
Ca un dulce mare cânt!!!

 

Autoportret

 

Sunt un strop de ploaie!
Port în sine o văpaie..
Sunt un gând ceresc!
Doar un simplu te iubesc..
Sunt simplu, simplu de tot!
Fara înțelepciune nu pot!
Sunt un simplu ram!
Cartea este tot ce am!
Sunt un măreț soare!
Ca o simplă floare!
Sunt măiastra carte!
Inving doar prin fapte!
Sunt acestea simple rânduri!
Îți transmit totul prin gânduri!
În acestea clipe line!
Îți transmit tot cei mai bine!

 

Dumitraș Alexandrov

 

 

 

 

26 Jul
2016

Sergiu GĂBUREAC: Ce ne-a adus Uniunea Europeană!?

Avertisment!

Tableta  poate crea un disconfort accentuat!

Dacă love(le) nu e,

nimic nu e !

(primar 00)

De ceva timp circulă pe internet un mesaj ce tratează succint acest subiect. Cineva neinformat şi ultrapatriot, înghite pe nemestecate fiecare punct din cele „adevărurile” comunicate.

1. Răsturnarea ierarhiei valorilor a început după insturarea „puterii populare”, mai bine zis după ce am devenit colonie sovietică. Elitele româneşti au fost „neutralizate” la canal şi celebrele închisori de exterminare, locul sutelor de mii de victime ale regimului „democrat-popular” fiind luat de cei care au făcut pactul cu diavolul (foarte puţini) şi elementele ridicate din popor (analfabeţi unul şi unul). A existat o perioadă scurtă de reevaluare a valorilor (1964-1971), după care ierarhia a rămas în aceeaşi parametri, mai ales, în domeniul deciziei politice. Nu proştii ne conduc, mai degrabă urmaşii mafioţi ai sistemului comunist, votaţi periodic de proştii nostalgici, amatori doar de ajutoare de la stat. Aşa că, nu UE ne-a adus răsturnarea ierarhiei valorilor!

2. Demolarea industriei, plănuită şi realizată de echipa de specialişti (formaţi în perioada interbelică) a lui Gh. Gheorghiu-Dej pentru perioada 1960-1975, devenită megalomană după 1975, a început în 1980, odată cu obsesia „marelui conducător” de a plăti datoria externă. Ceea ce a dus la neglijarea retehnologizării majorităţii unităţilor industriale, falimentul fiind inevitabil, accentuându-se după 1990, când urmaşii cadrelor PCR plus fii au distrus-o şi au vândut-o la fier vechi (sic!). Aşa că, nu UE a demolat industria, ci chiar Nicolae Ceauşescu şi urmaşii săi postdecembrişti!

3. Desfiinţarea agriculturii a fost începută tot de Nicolae Ceauşescu după 1980. Distrugerea CAP-urilor şi IAS-urilor a fost făcută de însăşi proprietarii bunurilor comune furând tot ce se putea (sisteme de irigaţii, utilaje, maşini, clădiri…) imediat după 1990. Nu UE a vândut pământul strănilor, ci românii!  Aşa că, nu UE a desfiinţat agricultura, ci chiar Nicolae Ceauşescu şi urmaşii săi postdecembrişti!

4. „Donarea” unor resurse străine a fost făcută chiar de către conducătorii români postdecembrişti până la intrarea României în UE, contra unor şpăgi grase. Aşa că, nu UE a impus donarea, ci conducătorii României de până la 2007!

5. Scăderea nivelului de trai a început după 1975, care nu şi-a mai revenit nici în ziua de azi. Dacă nivel de trai decent se putea numi ceea ce a fost între 1967-1975! Aşa că, nu UE ne-a adus scădrea nivelului de trai, ci conducătorii României!

6. Pierderea suveranităţii şi autonomiei. Asta e cea mai mare gogoriţă. Condiţiile aderării la UE au fost cunoscute cu mult înainte de a solicita aderarea. Nimeni nu ne-a impus să intrăm în UE. A fost, de fapt singura soluţie viabilă, altfel ne-ar fi mâncat de mult timp mafioţii noştri!

7. Corupţia generalizată şi statul mafiot erau deja constituite la intrarea în UE. Despre ce vorbim?

8. Defrişarea pădurilor am făcut-o noi cu mâna noastră şi le-am vândut străinilor nu Uniunii Europene!

9. Distrugerea sistemului de învăţământ a început în 1975, prin măsurile halucinante de acordarea a opt clase membrilor de partid cu patru clase, înfiinţarea liceelor industriale în detrimentul şcolilor profesionale, creearea învăţământului obligatoriu de zece clase, ultimele două fiind de fapt prostituarea învăţământului românesc. Accentuarea decăderii, a fost impusă de urmaşii postdecembrişti, şi dezvoltarea aberantă a sistemului universitar privat. Aşa că, nu UE a distrus sistemul de învăţământ, ci conducătorii României de până la 2007 prin neacordarea resurselor financiare necesare dezvoltării sistemului!

10. Distrugerea sistemului de sănătate a început după 1950, când s-a trecut de la sistemul de educaţie sanitară preventivă la cel bazat pe tot soiul de medicamente (aducător de foloase personale cadrelor sanitare), ajungându-se să fim pe primul loc la farmacii pe cap de locuitor în UE. Aşa că, nu UE a distrus sistemul de sănătate, ci conducătorii României de până la 2007 prin neacordarea resurselor financiare necesare dezvoltării sistemului!

11. Fracturarea, otrăvirea solului. Treaba cu fracturarea e o aiureală, ea nefiind aplicată. În schimb otrăvirea solului, tot în timpul „epocii de aur” a început cu recoltele şi produse agricole chimizate, continuată cu sârg de agricultorii români, nu UE, şi în zilele noastre.

12. Coldrex Alim, otrăvirea alimentelor. Acceptarea lor s-a făcut cu acordul decidenţilor români din domeniu, tot contra unor şpăgi grase. Nu UE a impus acest lucru, ci ai noştri!

13. Migrarea populaţiei. Dreptul de a circula şi de a munci în ţările UE a fost de fapt salvarea a milioane de români. Cei plecaţi au trimis în ţară anual 7-8 miliarde de euro, fiind cei mai buni investitori în România. Ei, da, asta ne-a adus UE!

Aşa cum ne-a adus Justiţie, democraţie, ne-a dat bani de ordinul miliardelor de euro, cu care am făcut canalizări, aducţiuni de apă, instalare de gaze naturale, staţii de epurare, parcuri, şosele şi autostrăzi, subvenţionarea agriculturii şi sprijinirea micilor întreprinzători. Bugetul aprobat de UE pentru România în exerciţiul financiar 2007-2013 a fost de 35 de miliarde de euro, dar n-am fost în stare să-l cheltuim! Inţelegi, tu, cârcotaşule? Cel pentru 2014-2020 este de 39 de miliarde de euro. Câte lucruri se puteau şi se pot face cu banii aştia?  Că i-am cheltuit aiurea, că i-am furat cu neruşinare, că se putea face mai mult, nu e vina UE, ci a guvernanţilor şi aleşilor locali. Şi chiar a fiecărui român lipsit de iniţiativă.

UE ne-a dat libertatea de a circula nestingheriţi doar cu buletinul prin cele mai civilizate ţări din lume. De a munci unde dorim. De a învăţa pe viu ce înseamnă civilizaţia. De a te comporta fără să fii mârlan. Am învăţat ce înseamnă să ai onoare şi să te ţii de cuvânt.

Oricând prefer civilizaţia UE, civilizaţiei lui Putin. Ştiu că pentru unii argumentele raţionale n-au nicio valoare. E o chestie ce ţine de educaţie. Capitol la care stăm tot mai prost. Imoralitatea invadând toate straturile societăţii româneşti. Hoţia, minciuna, şmecheria şi pălăvrăgeala au ajuns să fie principalele preocupări ale multor români.

Cârcotaşule, pune mâna şi te informează sau eşti rău intenţionat?

Deşteaptă-te române, nu este întâmplător imnul României !

*

Toate bune!?!

P.S. Vrei tabelete? Ia de aici  http://blogulluigabu.blogspot.ro/

Ai nevoie de o informaţie?

Mică, mică? O rezolvăm împreună.

Trimite mai departe! Să se vadă! Ne-am eliberat de frică!

————————————————-

Sergiu GĂBUREC

http://blogulluigabu.blogspot.ro

http://www.facebook.com/sergiu.gabureac.3         

gsm_as@yahoo.com

Tel. 0731 936 615

Bucureşti

sâmbătă 2 iulie 2016

26 Jul
2016

Octavian D. Curpaş: „Handicapul conştiinţei” de Ligia Seman

Un roman confesiune despre disperare şi singurătate, vinovăţie şi iertare

Cum să te eliberezi de suferinţa proprie, de ce să nu porţi cu şi în tine durerea altora, dar şi mai important, de ce nu ai dreptul să îi faci pe cei apropiaţi să se îmbolnăvească de o maladie a sufletului? Acestea sunt doar câteva din întrebările la care încearcă să răspundă cartea Ligiei Seman, „Handicapul conştiinţei”. Volumul, încărcat de o durere vie, umană se concretizează ca un strigăt după ajutor ce porneşte din dorinţa recâştigării demnităţii pierdute. Un handicap fizic înseamnă neşansa de a fi stigmatizat de societate, de a nu te putea bucura de viaţă, de a te raporta în permanenţă la oamenii sănătoşi. În roman, Ana, o infirmă, dobândeşte pe lângă deficienţa trupească şi un handicap al conştiinţei, adică frica de a se simţi respinsă, teama că anormalitatea o face vulnerabilă, că viaţa nu îi rezervă decât eşecuri. Iar lipsurile ei sufleteşti, nevoia de a fi acceptată, obsesiile legate de înfăţişare, sensibilitatea exagerată, părerea proastă despre sine, i se transmit fiului său, Emanuel, un copil de grădiniţă. Micuţul creşte şi odată cu el se dezvoltă până la exacerbare un şir de emoţii negative pe care le va perpetua din păcate, în fiinţele cele mai dragi lui. Şi astfel, fiecare experimentează individual, efectele unui handicap al conştiinţei.

Ligia Seman este o autoare prolifică, evoluând în cărţile sale, „Funiile dragostei”, „Handicapul conştiinţei”, „Tragedie şi triumf”, “Portrete din cioburi” de la forme „simple” la conflicte complexe, într-o prezentare utilă a speciei umane cu toate contradicţiile şi controsiunile ei. „Handicapul conştiinţei” vorbeşte despre condiţia esenţială a omului ce se simte marginalizat de societate pentru că nu este în rândul lumii. Nu se întâmplă nimic catastrofic în viaţa personajelor, ci doar în conştiinţa lor. Pentru că ne defineşte unicitatea, reacţionăm într-un mod greu de explicat, în momentul când realizăm că şi handicapul ne poate face să ne simţim unici. Atâta doar că în alt fel. În consecinţă, implicaţiile infirmităţii noastre se regăsesc pe toate planurile: social, moral şi spiritual.

Maria, Ana, Nina, Amalia, Adina – femei şi mame, pe care existenţa le pune în situaţii asemănătoare, dar care aleg să aibă atitudini diferite. Atitudini diferite faţă de handicapul fizic, însă mai ales faţă de cel al conştiinţei. Maria este o femeie în vârstă, trecută prin multe greutăţi. Bărbatul îi moare în floarea vârstei, iar ea rămâne să îşi crească singură fiul. Se războieşte cu Dumnezeu, dar din acest război Dumnezeu îi câştigă inima pentru El. Unicul ei fiu, Ionel, devine infirm în urma unui accident. Infirm şi surd, şi totuşi singurul care scapă cu viaţă. Se căsătoreşte cu Ana, o femeie al cărei handicap fizic, merge cu ajutorul unui baston, pentru că picioarele nu o ajută, este mult depăşit de cel psihic. Au împreună un copil perfect sănătos, pe Emanuel, pe care Ana însă, prin modul ei de a gândi, prin complexele şi frustrările chinuitoare ce o macină, reuşeşte să îl transforme într-un handicapat psihic. Băiatului îi este ruşine cu părinţii săi, în special cu mama (chiar din primele pagini ale cărţii îi vedem reacţia în faţa copiilor de la grădinţă – “Nu mai râdeţi de mama mea!”) şi tinde spre o respingere totală a ceea ce înseamnă socializare. În acest moment de criză, se întâmplă că mergând să îşi petreacă vara la bunica Maria, în acelaşi compartiment cu Emi, cum este alintat micuţul, şi cu părinţii săi călătoreşte Amalia Neag. Şi ea este mamă, dar nu o mamă obişnuită, ci mama unei fetiţe oarbe, Adina. Numai că spre deosebire de Ana, aceasta ştie să lupte pentru copilul ei în aşa fel încât Adina nu are nici o clipă sentimentul neptuinţei, al inferiorităţii, al handicapului. Educaţia pe care i-o dă fiicei sale, deşi pare la prima vedere una spartană, are darul de a o ajuta să „vadă”, să înţeleagă că are un rost, că viaţa nu înseamnă întuneric. „De ce te plângi că nu poţi? Erau cuvinte folosite des de Amalia. Cum nu poţi? Hai să încercăm o dată şi fără lacrimi şi să vezi că se poate! Dacă vrei, poţi! Ai văzut! Nu există „Nu pot!”

Cei doi copii se împrietenesc, iar Adina, în mod paradoxal, deşi nevăzătoare, handicapată, se transformă într-un fel de baston alb pentru Emi, un copil sănătos fizic, dar handicapat sufleteşte. Ea este oarbă, şi totuşi vede, el este normal din toate punctele de vedere, însă are nevoie de o călăuză. Treptat, pe lângă Adina, băieţelul va descoperi cu ajutorul bunicii Maria că mai există o Călăuză, Dumnezeu. Din acest moment, două forţe intră în conflict. Pe de o parte, Ana, care Îl urăşte pe Creatorul ei şi consideră că handicapul ce îl poartă este răzbunarea Sa („Ce bine ştia Dumnezeu să-Şi ia revanşa!”), iar pe de altă parte, Maria şi Adina, ce îi insuflă lui Emi puterea de a merge înainte şi de a se recupera spiritual. Prima reuşeşte acest lucru prin credinţa în Hristos, a doua prin educaţia primită acasă. Anii trec, cei doi copii cresc, iar Emanuel, aşa cum era şi firesc, ajunge să îşi dea seama o iubeşte pe Adina. Simţământul este reciproc, însă din nefericire, tânărul încă mai poartă un handicap – acela al conştiinţei. Dacă în copilărie, Ana trăieşte gelozia mamei ce se simte dată la o parte de lângă copilul ei de o intrusă, Adina, odată ce Emi devine conştient de sentimentele ce i le poartă fetei, aceasta ajunge să o urască. Motivul? Acelaşi, dintotdeauna – infirmitatea. Femeia îşi doreşte altceva pentru cel căruia îi dăduse viaţă. Emanuel, un bărbat frumos şi inteligent, nu poate să îşi petreacă viaţa alături de o oarbă. „Când ajunse acasă, pe Emanuel îl aştepta maică-sa, grozav de înfuriată. Răbufnea cu o forţă nestăvilită. Îi dorea numai binele! Mai bine să moară ea, îi spuse, decât să-şi nenorocească viaţa alături de o soţie handicapată. Viaţa lui alături de o handicapată ar fi o umilire pe viaţă.” Iar Emanuel, la insistenţele ei („Eu am s-o omor! Da… Fac o crimă şi ştiu că aş fi în stare pentru tine”) şi sub presiunea grupului de camarzi din armată, renunţă la dragostea sa pentru Adina.

Din acest moment, destinele lor merg in paralel. Adina învaţă, ajunge să fie absolventă a două facultăţi, psihologie şi litere şi devine, alături de soţul ei, Alin, un bărbat infirm, însă fără a fi mutilat sufleteşte de imperfecţiunea sa, realizator de emisiuni creştine la radio.  Este respectată în oraşul în care locuieşte, cunoscută şi căutată. Are o fetiţă, Diana, pe care ştie să o educe la fel cum Amalia o educase pe ea. Fetiţa moşteneşte problemele de sănătate ale mamei, fiind ameninţată de orbire, însă dezinvoltura şi siguranţa de sine cu care se poartă demonstrează că va evolua normal în viaţă, în ciuda handicapului. Indiferent cât de greu le-ar fi, Adina şi Alin rămân una în Dumnezeu, singura forţă ce le conduce viaţa. Spre deosebire de ei, Emanuel se transformă într-un om care reuşeşte să îşi depăşească condiţia. Se apucă de afaceri şi câştigă. Uită de Dumnezeu, dar învaţă la şcoala vieţii. Împrumută bani şi intră în afaceri. Totul îi merge ca pe roate. Nu ştie ce înseamnă eşecul, neşansa, lipsa. Se foloseşte de cunoscuţi, de femeia pe care o iubeşte, de oricine şi de orice. Cu alte cuvinte, deprinde puterea de a călca peste cadavre. „În aceşti ultimi doi ani se ridicase financiar mai mult decât toţi concurenţii lui de afaceri. Crescuse în oraş popularitatea lui, oamenii îl invidiau pentru banii pe care îi avea.” Se căsătoreşte cu Nina şi au doi copii, un fiu, Mihai şi o fiică, Ela. Nu îşi mai aminteşte de părinţi, refuză să mai aibă vreo legătură cu aceşti oameni handicapaţi. Şi îşi găseşte şi o justificare pe măsură. „Este exact ceea ce tu, mamă, m-ai învăţat, nu-i aşa? Handicapaţii sunt marginalizaţi, inferiori, eu, însă nu fac parte din această categorie, sunt superior pentru că… oare nu era mai bine să mă ajuţi să iubesc şi să apreciez lumea din care faci parte? Observi cum mă exprim? Lumea din care faci tu parte… şi o altă lume.” Ana culege deja roadele comportamentului pe care a decis să i-l inducă fiului ei în copilărie. Ca mamă, rămâne cea care a conturat în mintea lui Emanuel cele două lumi. Vina de a fi făcut din el un om cu un puternic handicap al conştiinţei îi revine. Din păcate însă, aşa cum ar fi afirmat ea însăşi, altădată, Dumnezeu îşi ia revanşa. Abandonată de fiu, îşi petrece restul zilelor într-un azil, văduvă (soţul îi moare pentru că nu au bani să facă o operaţie pe inimă). În tot acest coşmar, apare o rază de lumină exact de acolo de unde se aştepta mai puţin. Primeşte o vizită din partea Adinei şi a lui Alin. Se împotriveşte la început, pe Adina se oferise chiar să o ucidă cândva, însă încet, încet, se obişnuieşte cu situaţia şi ajunge să îi îndrăgească pe cei doi. Din păcate, starea sănătăţii i se înrăutăţeşte şi ajunge să îşi piardă cunoştinţa. În această situaţie o găseşte fiul ei risipitor atunci când, forţat de împrejurări, îşi aduce aminte că are părinţi şi decide să se întoarcă. De ce? Pentru că un eveniment nefast îl readuce cu picioarele pe pământ, îl coboară din turnul de fildeş în care se închisese. Fiica sa, Ela, se află pe patul de moarte. Este momentul când Nina descoperă că socrii ei sunt infirmi, că reproşurile pe care i le adusese Emanuel că Ela s-ar fi născut cu handicap din cauza ei, nu au nici un temei. Nina înţelege că trăise într-un noian de reproşuri inutile, că fusese împinsă să dobândească un handicap al conştiinţei. Emanuel îi mărturiseşte tot trecutul său, inclusiv iubirea pentru Adina. „Şi dintr-o dată, în inimă i se ridică deasupra tuturor sentimentelor confuze, privindu-l cum se târa ca un vierme, ideea triumfului. Triumfase în sfârşit, asupra lui.” Nina înţelege că dobândise victoria asupra tuturor umilinţelor, durerii, deznădejdii, nefericirii aduse în sufletul ei de un om cu un uriaş handicap – acela al conştiinţei. „Cât timp Nina fusese internată în spital, nici măcar odata Emi nu o vizitase. Era înnebunită de atâta durere, biata femeie, din pricina copilului. Suferea cumplit ca mamă, însă durerea ei era mult accentuată de atitudinea soţului ei. Emi nu ii este alături nici în cele mai grele momente.” Un fiu risipitor, un soţ dezinteresat – aşa arată Emanuel după toţi anii în care fusese „prins în goana după îmbogăţire.” Se mai poate schimba ceva în al doisprezecelea ceas? Prin puterea lui Dumnezeu, da. Copleşit de amintirile adunate în copilărie, când Maria, o a doua mamă pentru el, îi vorbise despre Mântuitorul lumii, Emi trăieşte un adevărat proces de conştiinţă. Îşi caută părinţii, o ia pe Ana acasă la el şi o îngrijeşte cu devotament până în ultima clipă, îi regăseşte pe Adina şi pe Alin şi îşi mărturiseşte greşelile. Alin află cu această ocazie că „întâmplarea” dramatică prin care trecuse chiar înainte de nuntă, când este atacat şi bătut de un grup de necunoscuţi, i se datorează tot lui Emanuel, însă îl iartă. Ce simte vinovatul? „… dar prin mărturisirea aceasta, el, un bărbat veşnic mândru şi plin de sine, se înjosise peste măsură.

Oare ce gândise Dumnezeu despre el în acele momente? Cum putuse să-i mai îngăduie de atunci o viaţă cât de cât liniştită?” Ela moare, însă lui Emanuel îi rămân Nina, pe care trebuie să o convingă că el este acum un alt om şi Mihai. Din fericire, Emi înţelege că pentru hanidcapul de care suferă nu există decât un singur leac – iertarea lui Dumnezeu. Pe care o acceptă. Se întoarce la El şi firul lucrurilor, al gândurilor se reînnoadă de acolo de unde se rupsese. Redevine cel din copilărie, când împreună cu Adina cutreiera pădurea din staul bunicii. „Aşa îi plăcea ei, numai ea să conducă, iar el să fie ascultător în toate. În preajma lui se simţea ca o prinţesă. Hotărâ să-l facă prinţ pentru totdeauna. Dar nu un prinţ mascat, ci prinţ cu adevărat.” Prin puterea lui Dumnezeu, Emanuel se transformă abia acum, târziu, într-un prinţ adevărat, aşa cum a fost şi Prinţul al Cărui Nume îl purta.

Cartea se încheie frumos, într-un cadru potrivit pentru o astfel de metamorfoză – la biserică. Aici se întâlnesc Nina, Adina, Emanuel şi Alin. Pentru prima dată, Nina înţelege că soţul ei nu o minţise atunci când îi mărturisise că în sfârşit, sentimentele faţă de Adina s-au limpezit, că dragostea lui pentru aceasta era una frăţească. Urmărindu-şi discret, soţul la sfărşitul serviciului divin, Nina are confirmarea şi revelaţia viitorului. Emanuel „alerga neobosit în toate părţile, pentru a-i ajuta pe cei suferinzi. Ridica scaune cu rotile, ducea de mână orbi. Îi mângăia pe copiii infirmi şi le dădea bomboane. Se oprea, se apleca, îşi dăruia zâmbetul.” Venise rândul ei să se apropie de el, să îl susţină, să îi arate că l-a iertat. Iar Nina nu se dă înapoi. Emi „redescoperi în ochii ei lumina dragostei pentru el. Arăta ca un foc care niciodată nu se va mai stinge. Îşi surâseră unul altuia, înţelegând că aveau acelaşi gând.”

Copilăria şi adolescenţa târzie a personajelor Ligiei Seman din „Handicapul conştiinţei” cunoaşte un final. Nu trebuie să ştim totul. Nu putem şti totul. Dar putem învăţa. Înaintea Ninei şi a lui Emanuel se deschide o perspectivă interesantă, aceea de a deprinde încrederea în sine şi în ceilalţi. Important este că au reuşit să se elibereze şi să îşi lămurească absurditatea lucrurilor trăite cândva. Va rămâne doar o amintire stinsă peste rana vindecată din suflet. Nu mai este loc pentru nimic spectaculos în sens rău, de acum înainte. Dumnezeu nu lucrează haotic, iar miracolele Sale sunt liniştite. El îi cheamă pe toţi cei trudiţi şi împovăraţi pentru a le da odihnă. Nina, Emanuel, Adina şi Alin vor spune fiecare, pentru sine – „S-a sfârşit!” Vor uita că au fost prinşi cândva, din voia altora, în vârtejul unui carusel ce îi purta spre adâncuri, spre tenebre. Experienţa aceasta a avut pănă la urmă şi ceva bun. I-a ajutat să îşi descopere şi să îţi înţeleagă diferenţele şi afinităţile. A fost o şcoală la care s-au maturizat. Au parcurs-o pentru că aşa a dorit Ana, cea care a ales pentru ei. Însă cine s-a întâlnit cu Dumnezeu începe o viaţă nouă. Iar handicapul, golul din suflet este umplut cu putere, cu înţelegere, cu nădejde.

Octavian  D. Curpaş

Phoenix, Arizona

 

26 Jul
2016

Oxana Barbu: Soare

Soare

 

Soare, te rog întinde mâna
Și încălzește-mi fața
Sunt rece ca și bruma
Sau roua dimineața.

 

Am buzele amare
De simt pelinul dulce
Alerg prin câmpul mare
Cu flori de mac și spice.

 

Ieri nu știam durerea
Ce-o port acum în mine
Dar frica și tăcerea
M-au despărțit de tine.

 

Mi-e frig și frigu-mi amintește
Cum mă-ncălzeai cu-n zâmbet
Eu te-am iubit orbește
Dar tu mai fript pe suflet.

 

Îmi tot aduci aminte
Cum îmi coceai caise
Însă te-am șters din minte
Și te-am gonit din vise.

 

Te rog, de cheamă ploaia
Cu frigul m-am călit
Am inima ca foaia
Aprinsa de-un chibrit…

 

Oxana BARBU
Cu flori de mac si spice.

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii