22 Apr
2015

Radu Gyr: Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!

Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!

 

Nu pentru-o lopată de rumenă pâine,
nu pentru pătule, nu pentru pogoane,
ci pentru văzduhul tău liber de mâine,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!

 

Pentru sângele neamului tău curs prin şanţuri,
pentru cântecul tău ţintuit în piroane,
pentru lacrima soarelui tău, pus în lanţuri,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!

 

Nu pentru mânia scrâşnită-n măsele,
ci ca s-aduni chiuind pe tăpşane
o claie de cer şi-o căciulă de stele,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!

 

Aşa, ca să bei libertatea din ciuturi
şi-n ea să te-afunzi ca un cer în bulboane
şi zarzării ei peste tine să-i scuturi,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!

 

Aşa, ca să-ţi pui tot sărutul fierbinte
pe praguri, pe prispe, pe uşi, pe icoane,
pe toate ce slobote-ţi ies înainte,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!

 

Ridică-te, Gheorghe, pe lanţuri şi funii!
Ridică-te, Ioane, pe sfinte ciolane!
Şi sus, ca lumina din urma furtunii,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!…

 

 

 

22 Apr
2015

George Pruteanu: ,,Gheorghe”

Bună seara, stimaţi compatrioţi. Eu nu sunt George Bariţiu, eu nu sunt George Topîrceanu, nu sunt George Călinescu, nu sunt George Washington, nu sunt nici George Pompidou, nici Giorgio Armani, nu sunt George Enescu, nici macăr Gheorghe Turda nu sunt.
Dar sunt şi eu un George, şi nu vă prezint ştirile, ci emisiunea Doar o vorbă săţ-i mai spun.
Stimate Georgete, Gherghine, Gete, Georgiane, Gine, stimaţi tizi George, Gheorghe, Gigi, Gelu, Ghiţă sau Iorgu, vă zic şi eu la mulţi ani şi vă cer voie să vă iau numele, care e şi al meu, la niţică cercetare.
Originea numelui de bază George-Gheorghe este grecească: Georgios sau Gheorghios, nume care apare şi în scrierile lui Platon. În acest nume se disting bine cele două părţi din care e compus: cuvîntul vechi atic ge (sau gea, geo), care înseamnă “pămînt”, şi cuvîntul ergon, care înseamnă “muncă, lucru”. Iată-ne, deci, pe noi, Georgeii şi Georgetele, înrudiţi (prin nume doar!) cu respectabilele ştiinţe care îl au pe geo sau pe ergo în denumire: geometrie (măsurarea pămîntului), geografie (descrierea pămîntului.), geologie (stiinţa pămîntului) – sau: ergonomie: disciplina care studiază metodele şi condiţiile de muncă în general (cu asta, am răspuns şi d-lui Gheorghe Marciuc din Galaţi, care mă-ntreba ce-nseamnă “scaun ergonomic”: înseamnă un scaun astfel conceput încît să fie optim adaptat trupului omenesc şi activităţii pentru care e destinat). Revenind la particula -ergo-, trebuie să vă spun că tot de acolo vine denumirea unităţii de măsură pentru energie sau lucru mecanic: ergul. Aţi observat, sper, că şi în cuvîntul “energie” se află topită bucăţica esenţială -erg.
Aşadar, numele nostru va să zică, pornind de la origini, “lucrătorul pămîntului”, altfel spus: ţăranul, agricultorul; atrag atenţia că “ţăran” înseamnă “omul pămîntului” (de la latinescul terra,-ae) şi insinuez prin asta că ţăran fără pămînt e un nonsens, e ca şi cum ai spune “avion submarin” – iar agri-cultor e un cuvînt care are exact aceleaşi componente ca şi George-Gheorghe: ager, -gri = pămînt, şi colo- ere- ui- cultum = “a munci, a lucra, a cultiva”. Vedeţi, dar, din această etimologie, ce frumos înţeles are expresia “om cultivat”: un om care s-a muncit pe sine, nelăsîndu-se în paragină, obligîndu-se să dea roade.
Ei, şi dacă tot am zăbovit atîta pe uliţele Romei antice, să amintim ca marele poet latin Virgiliu, ghidul pe care şi l-a ales Dante spre a-l purta prin subteranele Infernului şi potecile Purgatoriului, a scris un amplu şi frumos poem intitulat Georgicele, titlul însemnînd: poemele închinate muncii cîmpului.
În documente româneşti, numele pe care-l discut apare, în diverse variante, încă de la începutul veacului al XV-lea. Şi, apropo de variante: numele George-Gheorghe e dintre cele mai bogate în variante, unele din ele bănuiesc chiar că o să vă pară neaşteptate. Ştiaţi, de pildă, că nume ca Iorgu sau Iorga sunt variante de la Gheorghe? La fel, nume care par cu totul diferite, cum ar fi Giurcă sau Iuga sau Iuresh sau Iordache sau Giurgiu sau Gociu – se trag toate din rădăcina Gheorghe-George.
Cîteva cuvinte acum despre sfîntul al cărui nume e sărbătorit azi. El s-a născut în Capadocia (asta era o provincie romană din Asia Mică), dintr-o familie nobilă, şi, ca soldat roman, din cauza apartenenţei sale la creştinism, a fost decapitat în anul, se pare, 304. E unul din cei mai populari sfinţi, printre altele e şi patronul Angliei. Încă din veacul al IX-lea devenise protectorul armatelor – aşa a intrat în datinile multor popoare creştine, inclusiv al nostru: ca ocrotitor al vitejiei militare.
În acelaşi timp, Sf.Gheorghe e şi patronul sacru al trezirii fertilităţii pămîntului şi al fecundităţii vitelor, el “aduce primăvara”. Se spune că Sf.Gheorghe i-a înviat boul unui biet sărac care nu mai avea ce să înjuge.
Presupun ca în ajun de Sf.Gheorghe, oarece fete au respectat datina şi s-au uitat în cofa de apă ca să vadă ce diplomat occidental se va îndrăgosti lulea de ele. Presupun, de asemenea, că, pentru a deveni atrăgătoare, “sexy” cum zicem noi azi, fetele au semănat busuioc cu gura şi l-au stropit, tot cu gura, cu apă ne-ncepută. În fine, presupun că n-aţi dat nimic azi din casă, fiindcă, dacă da, o să daţi tot anul.
Cu asta, basta, şi dacă vreţi să ştiţi mai multe despre numele Gheorghe, consultaţi Graur, Nume de persoane; Cr.Ionescu, Mică enciclopedie onomastică; Kernbach, Dicţionar de mitologie generală şi Simion Fl. Marian, Sărbătorile la români. Spor la treabă.

(38-23.IV.1997) GHEORGHE (I)


***

    Bună să vă fie inima, stimabili teleiubitori de logos, să vă fie bună că să-mi iertaţi un anume “contratimp” în care am intrat! Eu am o datorie faţă de dvs. Doar nu vă-nchipuiţi că am uitat de Sfîntu Gheorghe. N-am uitat deloc, dar mi-am zis eu că e mai bine să nu vă vorbesc despre asta chiar în aceeaşi zi, că să nu am aerul că mă auto-sărbătoresc. Nu ştiu dacă am făcut bine sau rău că am amînat cu două zile, dar sper că mă înţelegeţi. Aşa că azi, deşi după o datină străveche ziua de azi poartă numele de “Marcu Boilor”, adica ziua sfîntului evanghelist Marcu, zi în care se spune că nu e bine să ari deloc fiindcă ţi se vor îmbolnăvi vitele, deşi e “Marcu Boilor”, eu voi reveni la Gheorghe, urîndu-le, mai întîi, tuturor celor care poartă numele de Gheorghe, George, Georgeta, Gherghina să le fie bine şi să înfrîngă balaurii amărăciunii cotidiene.
Despre originile numelui Gheorghe sau George v-am vorbit anul trecut. Dar nu cred că v-am spus că din aceeaşi rădăcină din care vine Gheorghe sau George (care-s de fapt acelaşi lucru), vin şi nume care la prima vedere par cu totul diferite, nume de botez sau de familie. Astfel, aflaţi, vă rog că nume ca: Gane, Ghica, Gherguş, Goga, Gogea, Giurea, Giurcă nu sunt decît variante ale numelui Gheorghe. Şi n-am epuizat lista. Oricît v-ar părea de ciudat, tot derivate de la numele de bază Gheorghe sunt şi nume ca: Iorga, Giurgiu, Iuraşcu, Iurie, Iureş, Iuga, sau Gorea. Repet, sunt variante, metamorfoze, transformări în timp ale lui Gheorghe. Statisticile arată că, din punctul de vedere al frecvenţei, numele Gheorghe se situează pe locul 3 sau 4, după Ion, Nicolae şi Vasile. Numele apare în toate limbile, iată doar cîteva exemple: la spanioli are forma Jorge, la albanezi Giergi, la italieni Giorgio sau Gina, la unguri György sau Györök, la ruşi Gheorghi sau Egor sau Iurii ş.a.m.d. E întîlnit foarte adesea şi ca nume de locuri; de pildă, la noi în ţară, vă pot menţiona: Sf. Gheorghe (oraşul şi, respectiv, unul din cele 3 braţe ale Dunării), Gheorghieni, Sîngeorgiu de Pădure, Sîngeorz-Băi, Giurgiu, Ghergani, Găneşti şi altele.
Cea mai veche atestare (apariţie) a numelui la noi e din anul 1400, sub forma Zorza, apoi, la 1415 găsim o Gherghina, la 1465 Gheorghe după care devine foarte curent în textele care s-au păstrat.
Sfîntul Gheorghe este reprezentat de obicei călare pe cal (v. şi imaginea de mai sus), în timp ce biruie cu o lance sau cu o spadă un dragon. După vechile credinţe româneşti, Sf. Gheorghe e “capul primăverii”, adica înverzitorul naturii şi semănătorul tuturor seminţelor, dar şi stîrpitorul balaurilor, adică al acelor monştri prin care, în viaţa rurală obişnuită, sunt personificate bălţile spurcate, iezerele, mlaştinile, mocirlele, cu alte cuvinte: orice umezeală rea. De la ziua Sfîntului Gheorghe şi pînă la Rusalii, care vine la 50 de zile după Paşti, trebuie neapărat să se tundă oile, “căci după Rusalii intră mustăreaţa din lîna bătrînă în carnea oii şi apoi pute carnea, dar afară de aceasta, pornind lîna nouă, aşa e de tare lîna, încît nu se poate tunde”, arată cunoscătorul Simion Florea Marian. Tot după străveche tradiţie, ciobanii (dar şi văcarii, herghelierii şi porcarii) sunt tocmiţi pe durata dintre Sf. Gheorghe şi Sf. Dumitru (Sînedru!), adică jumătăte de an, cea mai dulce omului. Pe vremuri, închirierile caselor sau arendările moşiilor se făceau luînd ca termene tot aceste două repere: de la Sf. Gheorghe la Sf. Dumitru sau viceversa. În mîinile acestor doi sfinţi, Dumnezeu a pus cheile vremii, pe care ei le poartă la brîu cu mare grijă. Cînd se aude orăcăit de broaşte, Sf. Gheorghe ia cheile de la Sf. Dumitru şi cu o cheie închide iarna, iar cu cealaltă, deschide primăvara. Cînd nu mai sunt păsări călătoare şi copacii sunt desfrunziţi, Sf. Dumitru ia la rîndul lui cheile, cu una închide vremea bună şi cu cealaltă sloboade iarna.
Poveşti frumoase, din vremuri patriarhale!
Dar uite că s-a golit clepsidra, şi fiindcă Gheorghe înseamnă, în fond, “cultivatorul pămîntului”, e timpul să-ncalec pe-o şea, să mă duc şi eu să-mi văd de ale mele şi, de-oi putea, să mă lupt şi cu balaurii ideilor care au cîte 10 capete, toate pătrate!
Să fie sîmbătă, să fie tihnă, odihneşte-te Gheorghe, odihneşte-te Ioane!

(405-25.IV.1998) GHEORGHE (II)

Sursa: http://www.pruteanu.ro/4doarovorba/emis405gheorghe.htm

22 Apr
2015

Boris David: Dor…(Cristinei)

Odihna de Nicolae Otto Kruch

DOR

              ( pentru Cris…)

Mi-e atâta dor de tine!
Doru-i dor şi-atâta cere!
Uneori, plin de durere,
Nu mai ştiu nimic de mine.

Mi-e atâta dor de tine!
Ai plecat să faci avere?!
Nu cred c-am să am putere
Să-ţi mai scriu ceva de mine.

I-am spus dorului să tacă –
Crezi c-a vrut să mă asculte?!
Aşi! un dor ascunde multe –
Ce-aş putea să fac să-i placă?!

”Mai nimic”, ar spune dorul –
Iar eu plâng gândind la tine…

 

27 mai ’97

22 Apr
2015

Dorina Stoica: Întrebări

Întrebări


 

Ce vină are ziua că i plină de lumină?
Iar omul are vină că se întoarce n tină?
Ce vină are pomul că s a umplut de flori?
Ce vină are cerul când se adună nori ?
Ce vină are ploaia că i plină de rodire,
Iarba care creşte, flori mirositoare,
Freamătul pădurii în prag de înserare…
Ce vină au acestea de nu le preţuim
Şi pentru acestea toate de ce nu mulţumim?

 

Ce vină are luna când luminează nopţi?
Iar toamna i vinovată că strugurii sunt copţi?
Ce vină are râul ce se revarsă n mare
Şi soarelui, ce vină i găseşti că tot răsare?
Iar cântecul de păsări cu ce e vinovat?
De omul pe astea toate le umple de păcat?
În dar le avem pe toate spre a noastră folosire.
Atunci de ce avem ură şi n avem doar iubire?

 

Dorina Stoica

( Poezie scrisă pentru  Ziua Pământului, 22 aprilie – din antologia de autor “Când nu Te iubeam”,  Edititura Pim, 2014)

22 Apr
2015

Episcopia Caransebeșului aniversează 150 de ani de existență

Episcopia Caransebeşului desfăşoară în perioada 18 – 26 aprilie, a.c., sub genericul Zilele credinţei şi culturii în Caraş-Severin – Ediţia a IX-a, mai multe acţiuni religioase, culturale şi artistice.

Episcopia Caransebeşului desfăşoară în perioada 18 – 26 aprilie, a.c., sub genericul Zilele credinţei şi culturii în Caraş-Severin – Ediţia a IX-a, mai multe acţiuni religioase, culturale şi artistice. Manifestările amintite sunt prilejuite de sărbătorirea festivă a hramului noii catedrale episcopale Învierea Domnului din Caransebeş (Duminica Tomii) cu ocazia împlinirii a 150 de ani de la înfiinţarea Episcopiei Ortodoxe Române a Caransebeşului şi de proclamarea de către Patriarhia Română a anului 2015 ca „Anul omagial al misiunii parohiei şi mănăstirii azi şi Anul comemorativ al Sfântului Ioan Gură de Aur şi al marilor păstori de suflete din eparhii”.

În cadrul acestor manifestări, duminică, 19 aprilie, ora 9.00 se va oficia Sfânta Liturghie cu ocazia hramului Catedralei episcopale Învierea Domnului la care vor participa ierarhi din țară, precum și autorități centrale și locale. În aceeași zi, începând cu orele 18.00 va avea loc spectacolul de promovare a folclorului tradițional bănățean, în sala de spectacole a Casei de Cultură George Suru din Caransebeș, unde intrarea este liberă.

Luni, 20 aprilie, ora 9.30, va avea loc deschiderea festivă a Simpozionului internaţional „Misiune şi propovăduire, ce va fi însoţit de o expoziţie foto-documentară despre începuturile Episcopiei Caransebeşului, dar şi despre realizările eparhiei în decursul anilor. În continuare vor avea loc comunicările pe secţiuni. În data de 20 aprilie Secţiunea de Teologie, iar în ziua următoare, 21 aprilie, Secţiunea de Istorie. Simpozionul va avea ca tematici: misiunea parohiei şi mănăstirii în context actual; organizarea şi trecutul de un veac şi jumătate al aşezămintelor bisericeşti din Episcopia Caransebeşului; evocarea marilor păstori de suflete: episcopi, profesori de teologie, protopopi, preoţi şi monahi care au slujit Biserica locală. Comunicările ştiinţifice susţinute în cadrul simpozionului vor fi publicate într-un volum cu acreditare universitară.

Zilele credinţei şi culturii în Episcopia Caransebeşului vor continua în data de 22 aprilie cu ediţia a VI-a a Festivalului coral de muzică religioasă „Miron Cristea“, dedicat în special corurilor parohiale. Festivalul poartă numele vrednicului de pomenire patriarh Miron Cristea, pentru că în activitatea bisericească desfăşurată la Sibiu, Caransebeş şi Bucureşti acesta a sprijinit cu multă dăruire activităţile muzicale.

Următoarea manifestare culturală, Festivalul naţional al corurilor de copii şi tineret „Timotei Popovici“, ediţia a XXXIII-a, se va organiza în zilele de 23 şi 24 aprilie. Festivalul „Timotei Popovici“ este primul festival coral pentru copii şi tineret din România şi a debutat în comuna Marga – judeţul Caraş-Severin (1982), iar din anul 1995 a fost transferat la Caransebeş, unde Episcopia s-a ocupat îndeaproape de organizarea lui. Motivele pentru care Episcopia a susţinut an de an desfăşurarea festivalului au fost promovarea muzicii religioase – care este obligatorie în interpretarea corurilor – şi cinstirea ce trebuie adusă preotului compozitor Timotei Popovici, originar din localitatea Tincova (județul Caraş-Severin), cel mai prolific compozitor de muzică corală pentru copii.

În ziua de 25 aprilie, Episcopia noastră va organiza Festivalul de poezie în grai bănăţean „Credinţă şi lumină”, ediţia a VI-a. Vor participa la acest festival de poezie în grai bănăţean aproximativ 50 de personalităţi ale vieţii literare bănăţene.

Duminică, 26 aprilie, începând cu orele 16.00, la Teatrul Mihai Eminescu din Oravița, se va juca piesa de teatru Mironosițele în interpretarea elevilor seminariști și elevelor de la mai multe licee din municipiul Caransebeș. În încheierea piesei de teatru se va vernisa o expoziție foto-documentară referitoare la importanța eclezială a orașului Oravița, în istoria Episcopiei.

Toate aceste evenimente aniversare se organizează cu sprijinul Secretariatului de Stat pentru Culte, Consiliului Județean Caraș-Severin, Primăriei Municipiului Caransebeș și a Casei de Cultură George Suru din Caransebeș.

Sursa: http://www.episcopiacaransebesului.ro/stiri/episcopia-caransebe%C8%99ului-aniverseaza-150-de-ani-de-existen%C8%9Ba-2141.html

22 Apr
2015

Harry Beer: Dileme – Înțelepciune

Mi-a plăcut dintotdeauna cuvântul asta, chiar m-a interesat. Poate pentru că rimează cu “toate bune” sau pentru că are ceva din scânteia lui Eminescu “ce din coadă au să sune”. M-a fascinat si am căutat mereu să fiu în preajma unui om întelept. Si dacă esti dotat cu putină perceptie, este salutar să te afli alături de un om de la care ai de învătat.

Îmi este groază să aud epitetele unora care se cred în a fi atotstiutori si care aruncă vorbele: ”Măi, dar tare prost mai esti!” sau “Hai, nu face pe prostul”, ori “Esti un zevzec”.

Cine stabileste care este un om destept si care este cel ce-i stă în umbră? Am impresia că unii dintre cei care se cred “walking enciclopedia” nu îsi dau seama cât de înapoiati sunt ei însisi. Si, ca să parafrazez pe fostul meu profesor, nu esti prea destept atâta timp cât crezi că cei din jurul tău sunt prosti. Mai mult: nu declaratia ta unilaterală te pune pe piedestalul vietii.

Când eram copii nu se pomenea de “IQ”, acest element de măsură a inteligentei, care face parte integrantă din aprecierea cuiva, dar învătasem că Regele Solomon a fost un “întelept.”

Îmi stăruie în minte o întâmplare petrecută cu multi ani în urmă, pe când cutrieram satele si orasele regiunii Bucuresti. Eram acompaniat de un reporter-fotograf mai vârstnic decât mine si care mă privea de sus. « Tu nu ai ideie » mă apostrofa el. « Esti tânăr, învată de la profesionali », sau « Fii atent la ce vorbesti ! “ El se gândea doar la faptul că era “sef de expeditie”, chit că aveam îndeletniciri diferite. La sfârsitul misiunii, satisfactia mea a fost dovada nepriceperii lui, desi asta se rǎsfrângea asupra reusitei materialului ce trebuia predat la redactie. Niciuna din fotografiile “maestrului” n-au văzut lumina tiparului. Aparatul său era defect si el fusese avertizat de către secretarul de redactie înainte de plecarea noastră despre defectiunea aparatului de fotografiat.

Ceea ce este de retinut e adevărul că poti avea materia cenusie de valoarea briliantului, dar numai un mic procent de “common sense”. Poti fi întelept în ceva, dar nimeni nu este întelept în toate. Întelepciunea nu se capătă odată cu nasterea. Anii si experienta vietii sunt factorii care creează întelepciunea. Un om întelept este chibzuit, prudent, cu minte sănătoasă, prevăzător, perspicace, gânditor. Sitoate aceste calitǎti se formează cu anii, prin citit, ori prin înfrângerea obstacolelor inerente vietii.

Am auzit nu de mult despre un dialog dintre un tată si fiul lui. Fiul, trecut de anii adolescentei, s-a adresat tatălui cu următoarele cuvinte:
-Tată, îmi trebuie o nouă pereche de sneakers…
– Nu, a răspuns tatăl. Tie îti trebuie un job. Tu vrei o pereche de sneakers…
Eu consider acest tată un om întelept. Fiul a înteles aluzia.

Am deseori ocazia să mă aflu în tovărăsia unor oameni întelepti. Unul dintre acestia m-a învătat ceva important: cel mai bine este sǎ executi ceva în mod perfect, mai putin bine sǎ executi gresit, dar cel mai rău este de a nu încerca să faci nimic. M-a urmărit acest sfat multă vreme.

Si, mai departe, nu se poate să nu fi întâlnit tipul acesta de om, îngâmfat si plin de el. Merge încet, tantos, cu nasul în vânt si, dacă îl întrebi ceva, te priveste scrutător. La lucru, el e mai tânăr, nu răspunde la binete si doar rareori îi înfloreste pe buze un zâmbet. El se crede superior, extra-super inteligent si este norocul tău să-l ai în preajmă. Un întelept poate nu a avut sansa anilor lui de studiu, dar este exact opusul acestui individ încrezut. Întelepciunea sa se măsoară cu o atitudine de chibzuială, de gândire ratională, perspicace, agerime, ingenios, profund si care se apleacă părinteste sau sufleteste să stea de vorba cu orisicine, sfătuitor. Inteligentul de mai sus se crede nemuritor. Omul nostru, resemnat si modest, datoritǎ întelepciunii lui, nu se crede nemuritor.

Inteligent = smart Întelept = wise

North York / aprilie 2015

Harry Beer    4/19/2015

22 Apr
2015

Ion DUMITRU: Medalion – Teresia Bolchiș Tătaru

Teresia (Lia) Bolchiş Tătaru s-a născut la 3 iulie 1935, în Silvaşul de Sus, Jud. Hunedoara, fiica preotului Gheorghe Bolchiş şi a învăţătoarei Valeria Costin. Şcoala primara a făcut-o în Boineşti, Ţara Oaşului, clasa I de gimnaziu, la Baia Mare (1945-1946). În perioada 1946-1952, a urmat cursurile Liceului „Doamna Stanca” din Satu Mare, devenit, apoi, Liceul de Fete Român. Absolventă a Facultăţii de Ştiinţe Naturale-Chimie a Univ. „Babeş-Bolyai” din Cluj (1952-1956).

A fost profesoară la Şcolile din Tămădău (Bucureşti), Tăuţi Măgheruş (Maramureş) şi Baia Mare. A deţinut funcţia de director adjunct, a condus practica pedagogică a studenţilor de la Facultatea de Ştiinte Naturale – Biologie a lnstitutului pedagogic din Baia Mare, a realizat numeroase inspectii speciale pentru cadrele didactice.

În anul 1976, părăseşte România cu fiica Sanda Maria şi fiul Mihai Ovidiu cerând azil politic în Germania. Se stabileşte aici unde lucrează ca botanist la Ubersee Museum în Bremen şi la Gradina Botanică şi Muzeul din Augsburg. Trăieşte în Augsburg, Germania. Participă la numeroase conferinţe naţionale şi internaţionale pe teme privind ocrotirea naturii şi geo-botanica, publicând şi lucrări în domeniu.

Debutează în anul 1969, în suplimentul Maramureş al ziarului local, cu schiţa Lumini sângerii şi în revista de turism România pitorească.  Colaborări: Nord, Archeus. Pro Unione, Graiul Maramureşului, Glasul Maramureşului, Infomnaţia zilei de Maramureş (Baia Mare), Provincia Corvina (Hunedoara), Viaţa creştină, Cetatea Culturala (Cluj-Napoca), Unirea, Cultura creştină (Blaj), Aurora (Oradea), Aradul literar, Viaţa de pre¬tutindeni (Arad), Săptămâna muncheneză, Observator Miinchen. Curentul. Perspective. Apoziţia (Munchen), Lumea liberă, Micro-Magazin (New York), Căminul românesc (Geneva), Balada (Bonn), Origini (USA), „Cuvântul românesc” ziarul românilor din Canada (1977¬-1989), sub pseudonimul Cornelia Baltag, apoi, din 1986, sub numele real, Teresia B. Tătaru, Radio „Europa Libera”, emisiunea „Tinerama” (1976-1980), sub pseudonimul Mara Mădăleanu.

Este membră a Societăţii de Ştiinţe Naturale şi Geografie din România, a Cenaclului literar „Nord” din Baia Mare, a Cercului cultural-artistic „Apozitia” Munchen, a LiterArt-XXl, USA, a Asociatiei Botaniştilor din Schwaben (Augsburg), a U.C.I.P. – Union Catholique Internationale de la Presse, în Colegiul redaetional al revistelor de cultura. Familia română şi Pro Unione, Baia Mare şi In Colegiul redactional al revistei Provincia Corvina, din Hunedoara, a Fundaţiei „Pro Unione”, Filiala Baia Mare; Preşedinte de onoare al Asociatiei Educalorilor Calolici din judetul Maramureş (AECJM).

Premii: 2001 – La Salonul International de Carte de la Oradea – premiu pentru coordonarea lucrării Maramureş – mândria şi durerea noastra; 2004-2005 – Premiul Asociaţiei LiterArt XXI – Asociatia Internationala a Scriitorilor Romani şi Oamenilor de Arta Români şi al revistei Origini – Romanian Roots pentru volumul „Anii noştri de şcoală”. Sovietizarea 1948-1956; 2007 – Premiul special pentru Proza scurtă în Limba Română pentru povestirea „Desigur, nu era decât vântul”, la Concursul International „Poesie, Prosa e Arti figurrative” al Academiei Internaţionale „Il Convivio” din Sicilia.

Bibliografie selectivă a operei: Baia Mare – Ghid Turistic (Baia Mare, 1967) / Comoara Pierdută: Povestiri albe, negre gri, albastre (În 3 ediţii: Munchen, Ed. Ion Dumitru, 1987; Viaţa Creştină, Cluj-Napoca, 1997; Norcross, USA, Criterion Publishing, 2004) / Maramureşul, leagăn Românesc, (Ed. Nistru, Bruxelles, 1989) / Terminologia botanică creştină la poporul roman; studiu etnobotanic; Omagiul Prof. Alexandru Borza (Augsburg, 1993) / Floarea de piatră (Ed. Gutinul, Baia Mare) / Liceu, cimitir al tinereţii mele: Sovietizarea învăţământului românesc 1946-1952 (Vol I, Ed. Gutinul, Baia Mare) / Amintiri silvăşene din Ţara Haţegului; portretul unui sat haţegan din anii ’30 (Signata, Timişoara, 2001) / Anii noştri de şcoală; Sovietizarea 1948-1956 (Vol II, Norcross, USA, Criterion Publishing, 2004) / Lacrimarium: poeme (Provincia Corvina, Hunedoara, 2005) / Măriuca: roman (Ed. Gutinul, Baia Mare, 2005) / Maramureş – mândria şi durerea noastră: culegere de studii şi comentarii despre realităţi, fapte şi documente mai puţin cunoscute (Ed. Gutinul, Baia Mare, 2007) / Calendarul naturii pentru Pimpinell şi Pimpinella, pentru toţi copii lumii: valabil pentru fiecare an, iar cu mici diferenţe, pentru oricare regiune din zona temperată (Ed. Gutinul, Baia Mare, 2008) / Găina cea neascultătoare: o poveste adevărată (Ed. Surorilor Lauretane, Baia Mare, 2008) / Restituiri: roman (Bucureşti, Criterion Publishing, 2004) / Nemaipomenita vizită a lui Oimpinell si Pimpinella cu zâna Citrina la unchiul Portocal (Ed. Casei copilului didactic „Maria Montessori”, Baia Mare, 2009).

Alte volume în colaborare.

            1) în 2013, în editura Tipo Moldova, Iaşi, în Colecția Opera Omnia, publicistică şi eseu contemporan, a apărut cartea: Romanul feminin românesc, de Ironim Muntean. Lucrarea se ocupă de 16 autoare printre care este la pag. 26-35 şi Teresia Lia Bolchiş-Tătaru, cu romanul „Măriuca” prezentat sub titlul: „Dincolo de durere e destin”. Criticul şi eseistul Ironim Muntean îşi încheie recenzia, cu: „Măriuca,”  într’un fel, este echivalentul feminin al lui „Ion” al lui Liviu Rebreanu, cu destule similitudini de destin şi valoare artistică.”

            2) Antologia Literară, „Paşi împreună” scoasă de Cenaclul Scriitorilor din Maramureş, Baia Mare, 2013, la pag.217-234 este inclusă şi  Teresia Bolchiş, căs. Tătaru.

            3) Premio Internationale Il Convivio, Sicilia, 2012: Primo premio assoluto racconto in lingua romena: „Mona” Bolchiş Tataru Teresia, Augsburg, Germania.

            4) Muzeul Literaturii Române, Iaşi. DIPLOMĂ. Se acordă Premiul Galeriilor Anticariat d-nei TERESIA BOLCHIŞ în cadrul Concursului Național „Ion Creangă”, ediția a XXII-a Zilele Bojdeucii „Ion Creangă”, ediția a 48-a. Iaşi, 13 aprilie, 2014. Director, Dan Lungu, Preşedintele juriului, Constantin DRAM.

*

            „Stimată doamnă Tătaru. Felicitări pentru curajul de a tipări în exil proză românească de calitate. Dumnezeu să vă ajute şi mai departe în eforturile dumneavoastră literare, chiar dacă lacrimile despărţirii vă podidesc adesea. Cu toată stima.“   (Sergiu Grossu, director, „Catacombes”, Courbevoie, Franţa, 14 februarie 1989.

*

            „…Volum care ne prezintă o scriitoare iscusită, un suflet sensibil,capabil să prindă, într-o fugară imagine de viaţă, o lume eternă de sentimente (…). (D.C. (Dan Costescu) Lumea liberă, New York, octombrie 1988.

*

Radio Vatican, 15/16.02.1989: „Cartea doamnei Tătaru cuprinde ceva cu totul original – mi se pare – deoarece vrea să fie o reconstituire – pentru generaţiile viitoare – a unor aspecte din trăirea vieţii româneşti din Ardeal în perioada înscăunării în ţară a „democraţiei populare”, adică a regimului de astăzi. (…). (Mons. Pierre Gherman, Bruxelles)

*

Profesoara Tătaru, cum este cunoscută în ţinutul nostru, s-a afirmat prin activitatea sa didactică, dar şi prin activitatea sa de scriitoare şi prin cercetarea sa ştiinţică în domeniul ştiinţelor naturale. Lucrările sale ştiinţifice sunt şi reflectă solida pregătire universitară şi preocupările sale practice de cercetare după modelul mentorului său, prof. Alexandru Borza de la Cluj. Sunt numeroase semnalări în presa locală despre acţiunile sale de cunoastere a naturii şi de cercetare sub aspect inedit a florei locale. Rodul acestor cercetări sunt cărţile: Baia Mare, ghid turistic, 1967, Ocrotirea naturii în Maramureş, 1970 şi Monumente ale naturii din Maramureş, 1976. În acelaşi an, a plecat din România, stabilindu-se în Germania, unde a lucrat ca botanist la Übersee-Museum din Bremen, apoi s-a mutat în Augsburg, landul Bavaria. Cartea care o individualizează în lumea cercetării florei româneşti este Terminologia botanică creştină la poporul român, din 1993.  (Prof. dr. Vasile RADU, Săcălăşeni, 1 iulie 2010)

*

„Am primit volumul „Măriuca” şi am parcurs cu mult interes paginile acestui roman, care este mai mult decât o „poveste,” în el găsindu-se multe mărturii despre realităţi ai anilor scurşi. Dumnezeu să Vă răsplătească strădaniile scriitoriceşti dându-Vă încă ani mulţi de viaţă pe lângă cei 70 împliniţi. Cu aceleaşi sentimente de totdeauna”. (+ Mitropolit Nicolae)

*

„Teresia Bolchiş Tătaru ocupă un loc aparte în galeria scriitorilor români din exil. A părăsit România cu cei doi copii, soţul rămânând în ţară; decizie cardinală care i-a înrâurit cursul vieţii, imprimându-i schimbări şi adaptări esenţiale.  Condeiul ei, pornit ca o recuperare, la o vârstă respectabilă, când timpul i-a permis mai mult, redă cu talent evenimente, scene, descrieri din România aflată sub teroarea comunistă, care a desfigurat tânăra generaţie de intelectuali a infloritoarei perioade interbelice. A trăit intens vremurile de după al II-lea război mondial şi le aşterne pe hârtie cu sinceritate, ca o mărturisire în faţa cititorilor, unii din ei auzind pentru prima dată de grozăviile regimului comunist ce a sugrumat ţara în cea de a doua jumătate a secolului trecut.  Cărţile ei se citesc cu nerăbdare, dialogul este captivant, descrierile personajelor sunt desăvârşite, bine ancorate în realitatea socială, ficţiunea complectează compoziţia, imprimându-i valoarea unei capodopere”. (Alexandru Tomescu)

*

„Comunismul mie mi-a răpit cei mai buni ani de creație. Ajunsă în Occident am căutat să recuperez anii pierduți, prin zeci de articole şi  cărți. Debutul literar în volum, la In Dumitru Verlag, Aprilie 1988, cu „Comoara pierdută” povestiri albe, gri, negre şi albastre, cu o prefață de Radu Bărbulescu, carte care „mă reprezintă cel mai bine” comentată, la ora aceea la Radio Europa Liberă,  BBC şi Radio Vatican, iar părintele ortodox, Ichim, în recenzia din „Cuvântul Românesc” Canada, Aprilie, 1989, a spus că dacă ar fi întrebat care este cartea anului 1989, una ar fi „Comoara pierdută” de Teresia B. Tătaru. (Teresia B. Tătaru)

Pagina aranjată de:

Ion DUMITRU

München, Germania

aprilie 2015

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii