14 Apr
2015

Anatol Covali: Un poet în adevăratul sens al cuvântului – Un poète dans le vrai sens du mot

Există poeţi care mă derutează. Ca să-i înţeleg cu adevărat trebuie să le recitesc de mai multe ori creaţiile, nu pentru că nu le înţeleg, ci pentru că mă intrigă.

Folosesc o tehnică specială de a se juca lejer cu cuvintele, aşezându-le în pagină într-o ordine care la prima vedere pare nefirească, dar care este stăpânită de un uriaş talent ce îşi exprimă trăirile şi sentimentele de pe piscul desăvârşirii pe care l-au atins.

Recunosc. Mă simt depăşit. Îmi place enorm felul în care acest magician crează, dar sunt convins că n-aş putea să scriu astfel, genul său fiind inimitabil.

Admir, sunt gelos, aplaud şi rămân un cititor pasionat al poetului unic Cristian Ţîrlea care, părând că se joacă, ne dăruieşte poezii de excepţie.


Cristian Ţîrlea „sparge cuvintele din dicţionar”, creând o altă limbă, ca un „sculptor de simţăminte”.

Un poet care a învăţat să se „încălzească cu frig”, care „oblojeşte şi dezmiardă” , ”chiar pironit pe cruce”, în vreme ce totuşi şi-a luat „drumul ca stăpân”, pe care îl „don Quijotesc iubirile”, poate fi convins că într-o zi va strânge în braţe Sena şi pe Baudelaire, că se va îmbăta cu Bordeauxul poeziei.

Şi nu pot să închei decât repetând expresia sa favorită : Chapeau bas, cher Monsieur!

 

 

***

Răspunsul poetului Cristian Ţîrlea :

 

Mulțumindu-vă, drag Domn, recunosc faptul că mă bănuiam de o “oarecare” originalitate în scrisu-mi. Cuvintele Dumneavoastră, înlăturându-mi bănuiala, îmi instaurează certitudinea.

Sunt, cum spuneţi : ” Un poet în adevăratul sens al cuvântului.”

***

 

Il existe des poètes qui me déroutent. Pour les comprendre pour de bon il faut que je leur relise plusieurs fois les créations, non pas puisque je ne les comprends pas, mais puisque m’intriguent.

Ils utilisent une technique spéciale de se jouer légèrement avec les mots, les rangeant en page dans un ordre dont à la première vue semble anormal, mais qui est maîtrisé d’un talent colossal qui exprime ses états et les sentiments du sommet de la perfection qu’ils ont atteint.

Je reconnais. Je me sens dépassé. J’aime énormément la façon dont ce magicien crée, mais je suis convaincu que je ne pourrais pas écrire ainsi, sa manière étant inimitable.

J’admire, je suis jaloux, j’applaudis et je reste un lecteur passionné de ce poète unique Cristian Ţîrlea qui, semblant qu’il joue, nous offre des poésies exceptionnelles.

Cristian Ţîrlea ” casse les mots du dictionnaire “, créant une autre langue, comme un ” sculpteur de sentiments.” Un poète qui a appris se ” réchauffer avec du froid “, qui ” panse et cajole”, ” même figé sur la croix”, tandis que pourtant il a pris ” le chemin comme maître”, dont le “don Quijote les amours”, il peut être convaincu qu’un jour il va étreindre la Seine et Baudelaire, qu’il va s’enivrer avec le Bordeaux de la poésie.

Et je ne peux pas conclure que en répétant son expression favorie : Chapeau bas, cher Monsieur !

 

***

 

La réponse du poète Cristian Ţîrlea :

 

En vous remerciant, cher Monsieur, je reconnais le fait que je me suis soupçonné d’une “quelconque” originalité dans mon écriture. Vos mots, m’écartant le soupçon, m’instaurent la certitude.

Je suis, comme vous dites : ” Un poète dans le vrai sens du mot.”

 


 

14 Apr
2015

Vavila Popovici: Tăcerea

Imagini pentru zeita  liniştii Tacita la romani„Omul are nevoie de doi ani pentru a învăța să vorbească și de șaizeci ca să învețe să tacă.”

                    – Lion Feuchtwanger

   Am primit cândva în dar o statuetă frumoasă. Emoționată în acele clipe, am întrebat uimită: „Este Tacita?” „Tăcerea este căutată și iubită de poeți”, mi s-a răspuns. Îmi amintesc că am plecat cu ea în brațe, deși era grea și mă gândeam că mulţi dau tăcerii un nume expresiv, mai oportun, îi zic calitate; alţii însă îi zic virtute și pot avea dreptate, pentru că sunt împrejurări când tăcerea implică o mare putere sufletească. Iar poeții sunt într-adevăr cei ce caută și adoră tăcerea.

   Tăcerea poate fi de câteva clipe pentru spălarea unui gând, pentru luminarea lui înainte de a fi rostit, dar există și tăcere care merge în adâncul ființei și care necesită mai mult timp de gândire, este tăcerea ca drum al creației, în care există o intensă concentrare a spiritului, o gestație a gândului care se construiește, se filtrează, se rotunjește, se luminează înainte de intrarea în lume prin cuvânt.

   Tăcerea are legile ei, necesar a fi folosite atât în conversațiile uzuale, cât și atunci când intrăm în biblioteci, lăcașuri de cult, teatre, săli de concerte etc. Comunicarea, în general, nu ar trebui să existe fără spațiul de tăcere care permite reflecția, trecerea gândurilor prin filtrul rațiunii, ca apoi să le poți rosti. Filozoful italian Francesco Orestano (1873-1945) spunea că „există o artă a tăcerii nu mai puțin însemnată și eficace ca arta de a vorbi. A asculta și a tăcea, a tăcea în mod deliberat, cu fermitate, în chip absolut, este o neobișnuită și prețioasă regulă de viață și un mijloc sigur de mari victorii.” Chiar regula monahală este „să nu începi să vorbeşti fără să fii întrebat”, cu scopul de a asculta, a reflecta asupra întrebării și a da răspunsul cuvenit. Liniştea clipelor de tăcere este binefăcătoare atât pentru suflet, cât și pentru minte. Poeții iubesc tăcerea și o consideră aducătoare de răspunsuri. Poetul-filozof român Lucian Blaga (1895-1961) pentru a reda imperiul liniștii, al tăcerii, mărturisea în versurile lui că aude „cum se izbesc de geamuri razele de lună”.

   Tăcerea are glasul ei de înțelepciune, dar poate avea și ascunzișul prostiei. Nu despre cel din urmă încerc să vorbesc, în cazul căruia chiar este nevoie a prelungi tăcerea și a nu ieși din spațiul ei. Despre tăcerea ca înțelepciune au vorbit filozofii și scriitorii, spunând că uneori tăcerea înseamnă putere și profunzime, filozoful german Arthur Schopenhauer asemuind-o cu un copac de care atârnă fructul numit pace. Este necesar, ca atare, un frâu al limbii, timp în care gândul să discearnă vorbele. „Cel ce slăbește frâul limbii dovedește că e departe de virtute” spunea Pustnicul Avva Isaia (sec. al IV-lea). A tăcea și a vorbi se face cu măsură, spunea el, altfel și tăcerea și vorbăria pot face mult rău. Adică, să te înveţi cât poţi de mult să taci; să taci când gândurile se învălmăşesc în minte și cer să fie exprimate în cuvinte!

   În timp ce limba este înfrânată, mintea gândește și un simplu gest – un surâs, o privire insistentă, o mișcare a mușchilor feții pot înlocui cu prisosință clipele mute. Uneori ne vine în ajutor, alteori ne dă de gol. Mă gândesc la poetul-filozof Lucian Blaga (1895-1961), la întâlnirea dintre el și Iorga, descrisă de Blaga: „Ilustrul profesor scria la o masă, copleșit de manuscrise și cărți… da ordine, corecta (…). Mă simțeam în fața unei uzine (…) Dar pe dumneata nu te interesează lucrurile astea, și-a întrerupt pledoaria Iorga. D-ta ești  metafizician!” Da, cel care vorbea mult și repede era Nicolae Iorga, omul dotat cu o memorie extraordinară, cel mai mare istoric și savant al României din toate timpurile! Și Blaga era într-adevăr metafizicianul, copilul a cărui muțenie s-a manifestat până la patru ani și căreia îi datora, după spusele sale, prematura tendință de interiorizare, de concentrare în sine. Povestea, tot el, că într-o noapte, ținând mâna rușinat peste ochi, a început să vorbească, până atunci  însă „lumina cu care ochii mei răspundeau la întrebări și îndemnuri era poate mai vie și mai înțelegătoare decât la alți copii”. Mai târziu, Blaga intra în minunata „robie a cugetului” în tăcerea mult dorită, deși, din copilărie și până la moarte a fost bântuit, după cum se exprima un critic, „de neliniștile metafizicii ale cunoașterii, de setea năprasnică de a pătrunde cât mai adânc în tainele lumii, nestrivind „corola de minuni a lumii” –  metaforă memorabilă. Cât privește tăcerea femeii, Blaga considera că femeia deține un secret al existenței, din vremea când Evei șarpele i-a șoptit ceva, tăcerea ei misterioasă fiind unul din misterele lumii: „… De-atunci femeia-ascunde sub pleoape-o taină/ și-și mișcă geana parcă-ar zice/ că ea știe ceva,/ ce noi nu știm,/ ce nimeni nu știe,/ nici Dumnezeu chiar.” Sigur că nu toți oamenii sunt la fel și nu toate femeile sunt tăcute, în momente în care ar trebui să fie!

   Tăcerea a fost privită întotdeauna ca o putere. Din timpurile cele mai vechi găsim semne de adorare aduse tăcerii. Găsim astfel unele popoare care au amulete și alte fetişuri reprezentând tăcerea. Invariabil, asemenea imagini înfăţişează o femeie cioplită dintr-o bucată de lemn sau alte materiale, stând dreaptă și ținând un deget la buze. Ideea este venită de la vechii Greci care celebrau pe Harpocrate, un tânăr efeb cu degetul pus pe buzele strânse. Divinitatea greacă, de fapt de origine egipteană și adoptată mai târziu, a fost apoi preluată şi de Romani, spre a fi adorată ca zeiţă a liniştii, Tacita, nume propriu ce a constituit rădăcina lingvistică a substantivului existent în limba română; „tăcere”. O credinţă foarte răspândită cerea ca într-o anumită zi Cupidon să dăruiască un trandafir lui Harpocrate, drept răsplată că păstrase tăcerea asupra faptelor şi purtării mamei sale, Venus, şi pentru a-l stimula să tacă mai departe… Pe vremea aceea simbolul discreţiei era trandafirul. De aceea, la ospeţe, exista obiceiul să se aşeze pe masă un vas cu trandafiri, fiind o invitaţie pentru oaspeţi să nu lase să le scape cumva vreo taină sub înrâurirea libaţiilor. Obiceiul a dispărut, amintirea lui a rămas însă sintetizată într-un proverb: „Să dezvălui vasul cu roze”, ajuns la unele popoare ca o expresie ce arată, în urma unei curiozităţi indiscrete, destăinuirea unor lucruri care ar fi trebuit să rămână pururi ascunse. Este bine, este rău? Cred că este și bine și rău. Este rău fiindcă rămâi cu sufletul încărcat, este bine, fiindcă nu orice vulgaritate pe care și-o permite omul, trebuie dată în vileag, în public. Poate fi o nerușinare din partea acelui om și poate, este mai bine a fi trimisă în spațiul uitării, a se institui tăcerea, cu învățământul de a nu fi repetat gestul vulgar.

   Tăcerea a fost și este o calitate prețuită și ea trebuie dobândită de-a lungul vieții, prin educație și voință.  Lecția care trebuie învățată este aceea că întâi trebuie să asculți, ca apoi să te lansezi în conversații, păreri. Ne-am prost obișnuit de a vorbi prea mult, fără a trece gândurile prin filtrul rațiunii, a nu tăcea când trebuie. A tăcea înseamnă și a-ți stăpâni pornirile, furiile. Din cele mai îndepărtate timpuri stăpânirea de sine a fost importantă pentru oameni. Opus acestei calități este vorba explozivă, multă, asemănătoare mahalagismului, clevetirea, colportarea informațiilor la adresa cuiva, atitudini frecvent relatate în opera dramaturgului nostru Ion Luca Caragiale, sub forma unor expresii vulgare, dar și lipsa de respect într-un dialog, atunci când nu este lăsat celălalt să-și termine ce are de spus și i se taie fraza, ideea neputând fi exprimată în întregime. Când un om spune o prostie sau ceva necuviincios, observatorul oripilat de prostia omului, amintește proverbul românesc: „l-a luat gura pe dinainte”. Ce bine ar fi ca tot omul să știe când să tacă, când să vorbească, să nu jignească, să nu tulbure atmosfera! Mă-ntorc tot la Lucian Blaga, iubitor al tăcerii, amintind un fragment din poemul „Tainele inițiatului”: „Omule, ți-aș spune mai mult,/ dar e-n zadar,- / și afară de-aceea stele răsar/ și-mi fac semn să tac/ și-mi fac semn să tac.”

   Politicienii pe care i-am avut de curând și îi mai avem, au uzat de această impolitețe, crezând că dobândesc superioritatea într-un dialog. Este o dorință de a epata, permițându-și libertăți, cinisme, vulgarități în exprimare, eliminând astfel spațiul necesar al tăcerii. De aceea au existat și mai există în lume regi, sau conducători cu comportament regesc și care uzează de un vocabular ales, din care sunt eliminate vulgaritățile, tonurile ridicate, se folosesc pauzele, tăcerile și gesturile respectuoase în conversații. Filozoful Nietzsche avea dreptate când spunea că „libertatea prea mare fixează orizonturi strâmbe”.

   Exemplul negativ dat „de sus”, a fost urmat cu credință de foarte mulți politicieni, fiindcă puterea exemplului contează. E greu să-ți păstrezi demnitatea, modestia, naturalețea, de fapt simplitatea pe care o are omul ca o bogăție, în asemenea condiții, având conducători cu prea puțină frână în vorbire. Oamenii educați, integri care nu au suportat un astfel de comportament, au plecat din sfera politicului.

   Fostul președinte s-a exprimat și continuă să-și exprime părerea asupra justiției, cu îndârjire, poate de mulți neînțeleasă. Se uită sau se minimalizează faptul că doar atunci când domnia legii ne călăuzește, binele moral se poate înfăptui. Sigur, dacă moralitatea publică ar fi desăvârșită, nu ar mai fi nevoie de constrângeri. Odată cu dezvoltarea simțului moral, autoritatea își va putea reduce activitatea, lăsând loc libertății, chiar și a celei de exprimare. Acesta ar fi sensul progresului uman. Dar nu este cazul, nu este momentul. De ce nu există răbdare și se forțează împiedicarea acțiunilor autorităților? În ce scop, se face acest lucru, ne putem întreba. Și aceasta se întâmplă acum, când justiția a dobândit încrederea societății în care trăim, când s-a realizat un mecanism judiciar capabil să condamne pe oricine ar fi el, când se dorește a se face lumină în obscuritatea corupției. Chiar nu vrem să triumfe dreptatea?

   În ziarul DW din data de 8 aprilie 2015 am citit un articol intitulat „Mahalaua eternă”, în care se dă în vileag comportamentul fostului președinte al țării noastre: „…Ce a fost bun, acum e rău, ce a fost de încredere, acum e suspect, ce a fost pur, acum e maculat. Această instabilitate şi nesiguranţă, această hegemonie a umorilor este însă trăsătura de bază a mahalalei, în care absolut nimic nu este cu adevărat respectabil şi unde totul poate fi târât în vârtejul invectivelor”.

   Cu câțiva ani în urmă încheiam un poem cu cuvintele: Istoria mahalalelor se repetă!/ Şi anii mei, anii tăi, anii copiilor noştri se duc…” Ar trebui schimbată gândirea, comportamentul, măcar al generațiilor viitoare, de revenire la modestia, cugetarea și bunul simț al românului, calități preponderente cândva, la curățenia și înnobilarea sufletelor, măcar de acum înainte, după o pauză de aproape, în curând … un secol.

   Pentru a evita să arunci gândurile urâte în fața celorlalți, întâi trebuie să realizezi că această exteriorizare este nepotrivită, să simți și să ai puterea de a da dovadă de o tărie de caracter – abținerea. Să nu arunci cu pietre în apele care se vor limpezite! Să vorbești când trebuie și ce trebuie. În rest, să taci! Tocmai această caracteristică – abținerea – a fost aceea care a făcut ca tăcerea să fie preţuită dintotdeauna de gânditori.

 

 

Vavila Popovici – Carolina de Nord

 

 

14 Apr
2015

Harry Ross: Aforisme

 

Aforisme

 

 

Ai bani, ai fani

X

Inspirația ține o clipă, rutina, o viață.

X

Copiii și nepoții tăi sunt singura mărturie că ai trecut pe lumea asta.

X

Timpul nu strică și nu repară, trece indiferent pe lângă tot ce întâlește în cale.

X

Un geniu e are tot timpul sclipiri , ceea ce îi dă o viziune de excepție asupra lumii.

X

Supraviețuirea nu este un ideal, ci o chestiune de rezistență în fața mizeriilor vieții.

X

Norocoșilor nu le pasă de ghiniioanele altora.

X

Cică a murit de moarte bună. Ce fericire!

X

Nu regreta  pasul ratat. Cine știe în ce ai fi călcat.

X

Niciodată nu suntem sătui de glorie.

X

Anul mai mult duce decât aduce.

X

Odată-n sus, odată-n jos. Ăsta este liftul vieții.

x

Proștii orice fac, au o scuză. Dar cum se justifică deștepții când fac prostii?

X

Amintirile nu mor, doar se prăfuiesc.

X

Toleranța ar trebui să fie  prima lege a conviețuirii.

X

Iubim natura căci este darnică, deși uneori ase arată…  fățarnică.

X

Nepotrivirile de caracter au inundat…tribunalele.

X

Dacă înainte era mai bine, de ce n-am rămas acolo?

X

Nunta-i cu muzică, divorțul cu cântec.

x

Există o logică a neghiobiei?

X

Bunica știe totul mai bine, dar cine o mai ascultă?

X

Banii încep să facă pui când îi pui lângă mulți alți pui.

 X

Și un prost își caută un rost.

X

Hoțul nu gândește, doar pândește ocazia și șterpelește.

 

 

Harry Ross

Israel, aprilie 2015


14 Apr
2015

Sergiu GĂBUREAC: Pierdut în Nepal…

Pierdut a fost şi regăsit! De fiecare dată. Un nou volum de călătorii, semnat Cătălin Vrabie, în lumi ce-mi par la capătul lumii sau chiar din altă lume. Credincios rucsacului său, ce l-a însoţit pe culmile Elbrusului, în Munţii Caucaz şi pierdut, apoi, prin Rusia, a colindat crestele Alpilor şi văile Californiei… Mont Blanc, Matterhorn, Dolomiţii, El Capitan şi alte provocări de genul ăsta din în lumea largă…

Deosebit de frumoasă, ca să-l parafrazez pe autor.  Am aflat din paginile cărţilor anterioare cum s-a pierdut prin India şi Iran, ţări puţin cunoscute, cel puţin locuitorilor de la poale de Carpaţi.

Într-un limbaj deseori frust, domn profesor Vrabie ne comunică detalii extrem de interesante, fapte de viaţă absolut de necrezut pentru civilizaţia europeană. Şocul Orientului începe din Turcia cu forfota sa inepuizabilă, dar, cu răbdare, treci… aeroportul şi te trezeşti în alt avion ş.a.m.d. până ajungi la destinaţie. De astă dată la Kathmandu, după o escală în toridul Sharjah din Golful Piersic unde era ţinta privirilor fiind cam singurul european prin zonă ! La cei peste 190 de centimetri ai săi, greu de pitit printre ceilalţi semeni.

Cu o bună capacitate de comunicare, încă de la primul pas în Nepal se pierde pe la diverse adrese a noilor săi prieteni pasageri, făcând ca voiajul să fie mai plăcut şi plin de tot soiul de surprize. Ne sunt strecurate permanent informaţii din toate domeniile de activitate a nepalezilor, mai ales din viaţa lor privată. Remarcă, cu umor, haosul din circulaţia rutieră, lipsa curentului câte şase ore pe zi, orezul condimentat până la cote lacrimogene, element perpetuu în alimentaţia cotidiană, cât şi ospitalitatea noilor cunoştinţe făcute ad-hoc.

Ascuţitul simţ al detaliului face că povestirea călătoriei în Nepal să curgă alert, consemnată pe ore şi minute, fără stridenţe, cu binevenite observaţii uşor maliţioase la comoditatea românilor în privinţa amenajării şi exploatării propriului teritoriu, al comportamentului public sau nervozitatea permanentă faţă de calmul şi comportarea nepalezilor, deşi condiţiile în trafic sunt aici extrem de vitrege. „Circa 25% din locuitorii acestei ţări trăiesc sub limita sărăciei – definită de Banca Mondială ca fiind sub pragul de un dolar pe zi.” O informaţie care te cutremură şi face să înţelegi multe despre modul de viaţă nepalez sau indian.

Jungle party este un capitol plin de peripeţii trăite prin toţii porii, numai la simpla idee că te poţi întâlni oricând cu un rinocer, urs sau tigru! Dintre soluţiile oferite de instructori ce mai la îndemână pare a fi cea de a te lăsa mâncat, respectiv zdrobit de animalul care-ţi sare în cale! Strong! „În plus, părerea mea (n.n. a autorului) este că omul nici nu ar fi prea gustos; fumează, bea alcool, mănâncă tot felul de chimicale, de aditivi regăsiţi în toate alimentele… cine ar da o bucăţică de carne de căprioară tânără de un an doi pe un om bătrân, aţos şi indigest (şi arţăgos pe deasupra, că doar nu ar sta cu mâinile în sân aşteptând să fie mâncat).” Statisticile date nu sunt deloc încurajatoare. Din contra. Urşii de la Buşteni, mici animăluţe! Noroc cu masivitatea elefanţilor, care ţine la distanţă jivinile fioroase! O plimbare de neuitat. Curiozitatea nedisimulată a autorului ne face să aflăm multe din obiceiurile locuitorilor din ţinuturile prin care trece. În multe locuri nu există nici urmă de tehnologie. Veche sau actuală. Nimic! Totul e ca la începutul lumii!

Îndrăgostit de alpinism, Cătălin este în al noulea cer când vede întreg lanţul muntos cu Dhaulagiri (8.167 m), Anapurna (8.091 m), Manaslu (8.163 m), piscuri ce-ţi taie respiraţia. Din respect pentru amicii săi, alpinişti, îi trece în revistă cu isprăvile lor. „Câţiva dintre prietenii mei, Teofil Vlad şi Justin Ionescu au atins vârfurile Nanga Parbat (8126 m) din Pakistan respectiv Shishapangma (8.027 m) şi Cho Oyu (8.201 m) din Tibet (China). De asemenea, Cosmin Andron a atins câteva vârfuri himalayene de şase mii de metri: Gandharva Chuli (6.248 m) din lanţul Anapurna, pe un traseu în premieră absolută, motiv pentru care i s-a dat şi numele The Romanian Route şi Khang Shilling (6.360 m)…” ceea ce spune multe despre caracterul său onest. Onorant!

Tibetul, acoperişul lumii, oferă o lume a simplităţii de mult pierdută în bătrâna Europă. Aici, Cătălin are revelaţia dexterităţii îngurgitării alimentelor de către băştinaşi. La fel ca strămoşii noştri acum vreo câteva decenii bune! Par prozaic, dar nu pot trece peste uimirea educatului narator!

Oricum, veşnic călătorul este avid de noutăţi, de lucruri şi obiceiuri noi, care îi creează stări catharsiene ! „Nu sunt singura fiinţă care trăieşte în căsuţa asta, pe lângă ţânţari, musculiţe şi fluturi de toate felurile… mai sunt şi nişte şopârliţe care aleargă pe pereţi şi pe tavan, pentru a mă apăra pe mine de insecte – evident! „Nu-i aşa că e fantastic?
Urmează drumul spre Lumbini, locul naşterii lui Buddha (Gautama Siddhartha), apoi miile de kilometri prin India, o lume mirifică a contrastelor. Sunt pagini julesverniene, la care nu ai cum să nu rezonezi intrând în pielea povestitorului. O carte pe care nu o laşi uşor din mână!

Prefaţa la volumul PIERDUT ÎN NEPAL&LADAKH. Jurnal de călătorie.   Bucureşti, Neverland, 2015.

 *

Toate bune!?!

Ai nevoie de o informaţie?

Mică, mică? O rezolvăm împreună.

Trimite mai departe! Mulţumiri! Să se vadă! Ne-am eliberat de frică!

————————————————-

Sergiu GĂBUREAC

http://blogulluigabu.blogspot.ro

http://www.facebook.com/sergiu.gabureac.3         

Bucureşti

sâmbătă, 11 aprilie 2015

14 Apr
2015

Dorel SCHOR: Schițe umoristice (31) – Pe cine interesează

Imagini pentru Dorel SCHORBoris Israelovici Glazpapir mă întâlneşte la intrarea în ascensor şi-mi comunică, pe un ton indiferent:

– Leopold a fost avansat. Chestiunea asta o să-i prindă foarte bine la pensie pentru că se iau în consideraţie la calcul ultimii ani de activitate. Cu alte cuvinte, dacă Leopold va primi acum o majorare de aproximativ cincisprezece la sută…

– Scuză-mă, îi spun, ce mă interesează pe mine chestia asta? Eu vin acum flămând de la lucru şi-s foarte obosit. L-au avansat, să-i fie de bine!

– Perfect! Spune Boris Israelovici. Strudelman a semnat contractul pentru un nou apartament. Dacă îl ajută dumnezeu, în cel mult şase luni, primeşte o suprafaţă locativă de o sută douăzeci de metri pătraţi. Va avea două terase, două veceuri, două…

– Bine, bine. Am înţeles, spun eu intrând în lift cu Boris după mine. Se mută, se mută, să-i fie de bine… La ce bun atâtea amănunte?

– Perfect! Constată Boris Israelovici. Soţia lui Manole Dekel a primit un premiu de gastronomie de la o revistă feminină prestigioasa. Pentru o reţetă de salată de vinete, cum făcea mama mare în Moldova. Pur şi simplu un deliciu. Se pune vânata la foc mic, aştepţi până se rumeneşte bine, o cojeşti în aburul propriu şi…

– Bravo ei, mormăi eu în timp ce liftul urcă. A câştigat, a câştigat, cine ţi-a cerut reţeta?! Doar ţi-am spus că vin flămând şi obosit, vrei să-mi faci pofta de mâncare?

– Perfect! Punctează Boris Israelovici. Domnul Oiterman a dat o nouă lovitură, a obţinut un contract colosal în China. El va fi furnizorul exclusiv pentru Piaţa Comună al unui articol foarte solicitat: sutiene victoria poporului secret, original!

– Foarte bine, spun morocănos, ieşind din lift cu Boris după mine. A obţinut contractul, nu are decât. Eu n-am de gând să-i fiu client.

– Perfect! Se bucura Boris Israelovici. Nevasta lui Eliahu Iliescu este din nou însărcinată. Ieri au făcut analiza ultrasound şi au aflat că e fata. Domnule, habar nu ai ce înseamnă asta pentru Eliahu… O faţă după atâţia băieţi!

– Mazal tov familiei Iliescu. Dacă-i fată, fată să fie… Dar de ce faci din asta evenimentul secolului?

– Perfect! Subliniază Boris Israelovici. Domnul Ghezuntertoit a făcut rost de o carte cu autograful personal, direct de la Jack London, capitala Angliei. Autorul i se adresează cu dragă prietene… Poţi să-ţi închipui ce bucurie pe capul lui, el care ţine atât de mult la colecţia lui de lucruri originale şi miniaturi culturale…

– Felicitările mele, spun intrând în casă cu Boris după mine, dar ce legătură au toate astea cu persoana mea? Ce nevoie am eu să cunosc toate amănuntele? N-are decât să se spele pe cap cu colecţiile lui. Mie mi-e foame.

– Perfect! Conchide mulţumit Boris Israelovici. Am să-ţi spun. Toate chestiile pe care ţi le-am relatat au fost un test. Şi tu, şi eu, şi Moşe Spitz, şi Goldenberg, şi Bluzman, şi Alberto, Biton, Sloime Brodiciche şi alţii, toţi au reacţionat exact aşa. Adică, ce-mi pasă mie, cu alte cuvinte normal. Numai Menaşe s-a bucurat de parcă lui personal i s-au întâmplat toate bucuriile astea. Spune şi tu, vrea să candideze la ceva, sau e puţin sonat?

 

Dorel SCHOR

Tel Aviv, Israel

9 aprilie 2015

13 Apr
2015

Camelia Cristea: Azi și mâine

Azi și mâine

 

Am oftat adânc atunci
Când mânjit era pământul
Și în cute de durere
Se strivea ușor cuvântul.

 

Am pus liniștea să doarmă
În cămara cea gătită,
Primenită-mi este casa
Și cu flori împodobită.

 

Am aprins și lumânarea
Cu nădejdea de mai bine
Toate vin și trec prin lume
Cu un scop și rost anume!

 

Am ținut în palme fruntea
Când cărunta așteptare
Își făcuse drum la poarta
Cea zidită din visare.

 

Și-am spus pietrelor să tacă
Că strigau în disperare
Când un vânt bătea cu biciul
Drumul presărat cu sare!

 
Și-am spus oilor din turmă
Că e vremea de pe urmă
Și – așteptării de pe clanță
Că pe umeri port o zdreanță!

 

Nu mă vait și nici nu plâng
Când durerile mă strâng,
Dar pun mintea mea să stea
Într-un psalm cum știe ea.

 

Și pe muntele îndurării
Să dăm răul tot iertării!
Grâul bun să-l facem pâine
Să mai credem și în mâine.

 

09-01-2015

 

(Din volumul “Ferestre deschise” de Camelia Cristea – Editura SINGUR , 2015)

 

13 Apr
2015

Anatol Covali: Iisus Hristos

Iisus Hristos

 

Iisus Hristos nu dă în noi năvală.
El stă la uşă ca un cerşetor
bătând uşor cu degete de dor
şi aşteptând primirea cu sfială.

 

Dacă-i deschizi pătrunde zâmbitor
şi umilit picioarele îţi spală.
Atuncea simţi prezenţa Lui reală
şi parcă toate-n tine devin zbor.

 

Dacă refuzi să Îl primeşti,nu pleacă,
aşteaptă mai departe până când
dorul de El prin suflet o să-ţi treacă.

 

Intră atunci în casa ta flămând
şi însetat de dragostea-ţi şi dacă
Îl ospătezi,îţi va surâde blând.

 

Te voi iubi mereu

 

Te voi iubi mereu,Iisuse,om divin
Şi Dumnezeu uman,iubire întrupată
din care uneori plec doar ca să revin
cu inima de dor de Tine sfîşiată.

 

Eşti tot ce am mai scump,Tu eşti comoara mea
pe care o păzesc şi o sporesc întruna
şi alt om parcă sunt de când inima-mi vrea
să-Ţi poarte zi de zi şi crucea şi cununa.

 

Îţi simt în preajma mea surâsul cald şi blând
şi ştiu că-n orice greu îmi eşti mereu alături,
şoptindu-mi un sfat bun, iertând atuncea când
cu sufletul meu slab mai calc şi pe de lături.

 

Iisuse bun şi drag, Te voi iubi mereu
şi tot ce îmi doresc e ca şi după moarte,
oriunde va fi pus să stea, sufletul meu
aceeaşi fără saţ iubire să îţi poarte.

 

Anatol Covali

 

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii