6 Apr
2015

Getta BERGHOFF: La Caesarea

Unde oare am întâlnit noi, doamnele, vreun bărbat mustrat de conştiinţă? Cine l-a văzut scriind în capul foii de hârtie aşezate înadins pe masa lui de lucru: „ajută-mă Doamne să scap de lene, de irascibilitate şi de lipsă de caracter”?

Florica îşi fuma ţigara şi îi savura aroma, aşezată pe o piatră care-i lăsa picioarele să fie scăldate de tivul valului ajuns la ele şi absorbit apoi de nisipul umed. Şuşoteala mării acoperită de mantia nopţii, luminile reflectate în apă, jucăuşe, veneau spre ea ca licuricii legănaţi de valurile mării, întreţinându-i pacea sufletească şi puterea meditaţiei. Ce idee minunată să se aşeze pe-această piatră! Venise pe funcţie de şofer, să-şi conducă fata la concertul de la Caesarea. Pe ea şi pe prietena ei – soldate în termen – care şi-au cumpărat fiecare biletul pentru concert. Costul biletului Şoşanei îl suportase tatăl ei. Ea doar a adus-o cu maşina şi a rămas pe malul mării, până la terminarea concertului.

Concertul valurilor era cel care îi stimula gândurile iar rotocoalele de fum ale ţigării o purtau pe urmele anilor vieţii ei. Peste câţiva ani va obţine şi ea statutul de pensionară şi viaţa ei va fi, poate, altfel. Ea va fi mai liberă, îşi va permite ceea ce viaţa nu i-a permis în toţi aceşti ani.

…Pentru Andrei, din Florica devenise „Floricica mea” şi împreună au întors spatele locurilor natale, obiceiurilor în care s-au format, culturii asimilate, singura avuţie pentru vârsta lor, şi au plecat. Au făcut şi ei ca toţi cei care, în acei ani, aveau posibilitatea să iasă din ţară. Să emigreze în Israel. Erau fericiţi cei care aveau unde pleca. Plecarea! Cine, pe atunci nu se trezea dimineaţa cu acest gând? Câţi dintre oameni, ajunşi la exasperare, la disperare, nu se hrăneau cu speranţa evadării şi nu adormeau îmbrăţişaţi de acest vis?

Pentru Andrei şi Florica, visul împlinit era chiar mai frumos decât realitatea. În dimineaţa în care, treziţi de razele unui soare darnic ce trimitea săgeţi aurite în fereastră, vestind ziua nouă, cei doi se minunau de nebănuitele minunăţii ale visului realizat … În urmă doar cu o zi părăsiseră o lume îngheţată, covârşită de o iarnă grea. În acea primă dimineaţă în Israel, când au deschis temători fereastra, o briză, pentru ei necunoscută, cu aromă de pădure şi de livadă, năvăli peste ei. Sau întors în patul din odaie pierzându-se în îmbrăţişările fericirii momentului, în sărutări, în mângâieri reciproce şi în dorinţa unui somn recuperator, după atâtea emoţii. Şi-ar fi îndeplinit dorinţa dacă n-ar fi izbucnit zbârnăitul ceasului deşteptător, aşezat pe jos, înadins aproape de pat. Ceasul le vestea că e ora sculării, că e târziu. S-au repezit la baie şi înghesuiţi sub acelaşi duş, au lăsat apa caldă să curgă peste ei, abandonaţi în răsfăţ. Apă caldă, minune de mult uitată! De atâta fericire, şi-au apropiat buzele ţuguiate, şi au rămas îmbrăţişaţi într-un sărut prelungit, lăsând apa caldă să-i mângâie. Dar timpul nu le îngăduia să se zbenguie prea mult: Repede, să prindem masa, şi la lecţii!

Cursul de limbă, pe majoritatea celor din clasă i-a cam speriat. Cel mai greu le venea să se obişnuiască cu sensul diferit al scrierii. Caietul se deschidea invers, ca şi scrisul, de la dreapta la stânga, iar cuvintele ebraice nu semănau cu ale nici uneia dintre limbile ştiute de ei. Dar elanul şi optimismul tinereţii, ca şi speranţele comune, îi uneau pe toţi, fără nici o deosebire de vârstă sau origine, astfel că marocani, libanezi, români, sud-africani, ruşi şi francezi începeau să se înţeleagă într-o limbă devenită a tuturora, o limbă universală, comună. Se interesa fiecare de profesia celuilalt. Printre noii veniţi, predominau cei de-o origine cu a lor, cazaţi împreună în Căminul cartierului Ghilo în Ierusalim. Amândoi erau ingineri, tineri, proaspeţi absolvenţi de facultate şi deocamdată singura lor dificultate era însuşirea limbii, acomodarea cu scrisul ebraic, limitat aproape exclusiv, pe consoane. Vocalele trebuia să le ghiceşti unde şi cum să le foloseşti. Dar unele greşeli inerente, pentru început erau tolerate, şi profesorul şi elevul le tratau cu un zâmbet îngăduitor şi o legănare a capului care spunea doar „Vai, vai, ajută-ne, Doamne să le ţinem minte”.

Două luni mai târziu, căpătară curaj să converseze unul cu celălalt în ivrit când se întâlneau pe drumul ce ducea spre sala de cursuri. Din păcate, conversaţia se împleticea repede şi erau nevoiţi să caute refugiul într-o limbă comună. Printre cei din grupă, mulţi vorbeau limba lor natală, dar toţi aceştia aveau un statut de practician de îndelungată profesie şi se încumetaseră totuşi să vină. Ei n-aveau la activul lor practica, dar aveau tinereţea, o valoare minimalizată la anii lor. După alte câteva luni frunţile lor se încruntau de nerăbdare.

Fiecare se întreba îngrijorat: „Când voi reuşi oare să întreţin un interviu în căutarea unui loc de muncă?” Florica buchisea ziarele la foaia de publicitate, mai ales în ediţia de sfârşit de săptămână, luată de la administraţia Căminului.

– Uite ceva care ar putea să ne intereseze, citeşte şi tu! Şi îi întinse pagina şi locul unde făcuse o subliniere. Rămasă în picioare, Florica aştepta răbdătoare să audă părerea lui Andrei. Îl urmări până termină de citit:

– Ei, ce zici? îi zbură de pe buze nerăbdarea.

– Nu zic nimic, veni răspunsul lui, urmat de o declaraţie îndârjită şi mândră: „Nu sunt dispus să mă bâlbâi la un interviu. O să mă duc când o să simt că pot formula o frază ca lumea.”

Era o perioadă în care se perindau rudele lor carei zăpăceau cu sfaturile. Vorbe, vorbe şi ceva bani strecuraţi discret în buzunarul lui Andrei sau în poşeta pe care Florica o lăsa să atârne pe cuierul de la intrare. La fiecare vizită auzeau discursul standard care era servit noilor veniţi: „Să nu vă simţiţi jigniţi, aşa e obiceiul, fiecare nou venit trebuie încurajat. Ajutăm şi noi cu cât putem, sunteţi doar la început de drum şi deocamdată vă trebuie răbdare, adică savlanut , acesta-i cuvântul ebraic pe care trebuie să-l învăţaţi bine şi să-l ţineţi minte.” Într-o bună zi s-au dus să caute servici şi, până la urmă, au reuşit amândoi să găsească.

Florica trase din ţigară, urmărind apoi rotocoalele de fum îndepărtându-se, de parcă o chemau să meargă după ele, să recheme împreună amintirile… Doi şoferi, Florica şi Andrei, pe o singură maşină! Amândoi aveau carnet de conducere, dar maşina era numai una, iar ei fără practică. Urcau amândoi şi şofau pe rând. Când şedea pe dreapta, Florica îl atenţiona pe cel de la volan: „Ai grijă, trebuie să treci pe culoarul din stânga, uită-te ce-ţi vine din spate”. Iar Andrei se întâmpla să riposteze, iritat: „Ai sau nu ai încredere în mine!?” Florica avea grijă să-l împace: „Am, sigur că am, dar e prima noastră cursă şi şoseaua e aglomerată, fii atent, trebuie prudenţă”. Dar Andrei nu se lăsa împăcat: „Altă dată nu mai mergi cu mine… fiecare pleacă de unul singur”.

Dumnezeu i-a ajutat şi au ajuns să plece, zi de zi, împreună, dimineaţa, la servici. Trebuiau să ajungă, fără întârziere la cele două destinaţii. Andrei se simţea dator să-şi conducă Floricica până la uşa instituţiei. Ciorovăielile inerente, matinale, erau uitate, ei îşi ţuguiau buzele, se sărutau odată şi încă odată, până ce Floricica era nevoită să coboare. Din spate, o altă maşină claxona cerându-le să elibereze locul. Iar Andrei, făcând pe ţâfnosul, întreba:

– Ce se grăbeşte aşa dumnealui? N-am voie să-mi sărut nevasta? Să ştie toată lumea că eşti soţia mea şi floricica mea! Cine-i ăla?

– De unde vrei să ştiu, o fi şi el un angajat, poate vreun şef de serviciu, nu-i cunosc încă pe toţi. Şi ce mă interesează? Dar acum, nu-l stârni, că trebuie şi el să ponteze la intrare. Andrei cedă şi, pentru această concesie, primi încă un sărut… Eram foarte mândri că avem amândoi servici, dar asta ne obliga să părăsim imediat căminul unde eram cazaţi ca noi veniţi. Foştii colegi de clasă de la cursul de învăţare a limbii ne felicitau şi pe undeva le simţeam invidia. „Aveau nevoie de ingineri în domeniul nostru.

Ăsta a fost norocul nostru…” le explica Florica, motiv de enervare pentru Andrei: „Ce trebuia să te explici…?”

Florica inspiră adânc mirosul de alge al mării şi mai trase un fum de ţigară. Îşi simţea parcă imaginaţia înfierbântată de amintirile acelor zile de început şi scoase din fiinţa ei un lung oftat. Imaginile trecutului nu încetau să se perinde în faţa ochilor ei lăuntrici:

– De la Agenţia Evreiască ne-a fost repartizat un apartament în Ierusalimul de răsărit. Trei camere! Ingineri fiind, puteam primi chiar patru, în aceeaşi zonă, dar ceva mai departe… Bani, de unde bani? Aveam deja rate la maşină, iar noi eram presaţi să părăsim căminul. Norocul nostru a fost că apartamentul nostru nu era încă terminat, astfel că ni s-a mai prelungit şederea la cămin, condiţionată de o plată lunară. Invitaţi la neamuri sfaturile, din partea lor, curgeau ca merele coapte când scuturi pomul dar, aici, în fiecare măr căzut simţeam că se ascunde un viermişor, o aluzie:

– Acum, că aveţi două salarii, banca o să vă împrumute bani, numai s-aveţi grijă, tu, Florica, să nu rămâi însărcinată, dacă te aude şeful că eşti gravidă nu o să-ţi mai dea definitivarea, se poate întâmpla chiar să nu te mai vrea la lucru. Şi ar fi bine să-ţi schimbi numele: „Perhia” sau „Ţvia”, floare în limba ebraică. La asta din urmă, Andrei le replică fudul:

– Ce-aveţi voi cu Floricica mea?! E Floricica mea, a mea şi aşa îi rămâne numele: Florica. Nicăieri în lume nu găsiţi floare ca ea. Eu tăceam, nu mai era nevoie să replic. Ajungea intervenţia lui Andrei. În acele clipe realizam cât îmi ador bărbatul. Îmi ziceam că dragostea noastră va învinge toate obstacolele. Şi mi-am tras scaunul mai aproape de al lui …

– „Vă ajung numai trei camere” … fu ultimul verdict al familiei, la care nici unul dintre noi n-a făcut comentarii. Au urmat zile agitate, ne mutam într-un apartament de patru camere, patru camere goale în care am băgat doar două paturi şi saltele primite de la serviciul de absorbţie şi o masă cu două taburete pe care le-am aşezat direct la bucătărie unde stăteam şi ne minunam de obiectele tehnice ultramoderne, cumpărate mult mai ieftin, având dreptul ca noi veniţi, la scutire de impozite. Brusc, Florica îşi aminti de ziua când a deschis un caiet în care începu să-şi noteze datoriile contractate şi ratele care trebuiau plătite lunar…

– Doamne! rosti Florica după ce revăzu tot ce notase, şirul datoriilor era lung. „O să ne mai rămână oare şi bani de mâncare?” se întreba ea, speriată. Atâta îşi dorea ea, atunci, să le rămână destui bani s-o scoată la capăt de la un salariu la altul. Andrei veni să vadă ce-a notat în caiet. Florica îi împărtăşi îngrijorarea ei. Andrei, în loc să o încurajeze, îi trânti o replică menită parcă să-i mărească temerile:

– De foamea, frica şi frigul din România am scăpat, aici ne aşteaptă altele, n-ai grijă, o să ne ajungă din urmă.

Cele mai plăcute plimbări ale noastre erau în zilele de Sâmbătă când dădeam câte o raită prin târgul arăbesc. De acolo ne-am cumpărat nişte taburete joase din piele de cămilă, pe care le-am împrăştiat prin odaia mare, adică salonul, iar pe la colţuri am aşezat câte un vas înalt din aramă bătută sau din sticlă de Hebron. În casă am păstrat una din cele două lăzi cu care am venit, să ţină loc, provizoriu, de garderobă. Din cele două lăzi, totalizând cele 140 kilograme permise să luăm cu noi la plecarea din România, una era plină cu cărţi. Pentru acestea am înălţat singuri, pe doi stâlpi de metal, nişte rafturi … Pe ele şi-au găsit locul biografii de Henri Troyat, câteva monografii, volume de literatură română şi universală. Ne minunam constatând ce aer impunător a căpătat odaia mare cu biblioteca aranjată, cu perdelele aduse de-acasă, atârnate la fereastră!

Emoţionată de toate aceste aduceri aminte, Florica dibui după cutia din care scoase o altă ţigară. Temătoare, i-am comunicat lui Andrei noutatea:

– Iubitule, cred că am sfeclit-o. Mi-e teamă că am rămas gravidă …

Andrei nu păru deloc speriat, dimpotrivă, mândru şi stăpân pe sine, făcu remarca, umflându-se în pene:

– Ai văzut ce deştept am fost că am luat un apartament mare?! De ce să-ţi fie frică?

– Să n-am necazuri la serviciu …

– Ce necazuri? Dacă ţi-o spune careva ceva, să răspunzi că un copil nu e nici o problemă pentru tine. Mama-soacră o să ţi-l crească. E nebună după un nepot.

– Şi tu crezi că chiar aşa va fi? Şi eu îl vreau deşi viaţa o să ne fie foarte grea acum, cu atâtea datorii.

– Eu o să te ajut.

Florica îşi aminti de îmbrăţişarea de-atunci, când se plimbau pe uliţele înguste ale vechiului târg arăbesc, târguind câte ceva pentru casa nouă. Şi Andrei s-a ţinut de cuvânt. Serile, spăla vasele, lăsând-o pe Florica să se odihnească. Ea moţăia şi auzea zgomotul vaselor sparte. După fiecare seară de „ajutor” rămâneau cu un pahar sau o farfurie mai puţin, dar ea zâmbea mulţumită şi îndrăgostită de sufletul bun al lui Andrei şi îşi relua lectura până când somnul o dobora.

– Floricica mea – venise atunci Andrei la patul ei de lehuză, emoţionat şi cu braţul încărcat de flori – mi-ai dăruit un băiat şi pentru asta va trebui să îndeplinim datinile tradiţionale evreieşti, ca să ne fie bine nouă şi copilului … şi Andrei aşeză un sărut pe buzele ei uscate. Florica îi căuta privirea, apoi îi spuse: „Să faci ce crezi că e bine, dar să ştii că Dalai Lama ne spune că cea mai bună religie este aceea care te apropie de Dumnezeu şi face din tine o persoană mai bună. Am citit asta când mi-a căzut în mână un interviu cu Dalai Lama al unui gânditor brazilian, renovator al teologiei libertăţii”.

Andrei răspunse mândru de sine şi de femeia iubită care îl înălţase la rangul de tată:

– Pe toate le ştii, Floricica mea, nu degeaba citeşti atâtea cărţi!

După trei luni de la naştere duceau copilul la creşă. Florica se întreba adeseori dacă să apeleze la Andrei şi îşi răspundea că lui nu-i putea formula nici o pretenţie în plus. Spălatul vaselor, ajutor nemărturisit nimănui din familie, era contribuţia lui cea mai valoroasă. O babysitter nu-şi puteau permite nici pentru câteva ore de după amiază. Soacra? Cum să-i interpreteze absenţa? Şi, ca să fim drepţi, nici nu e obligată; dacă nu ne ajută înseamnă că … trebuie să ne lipsim de ajutorul ei. Asta e!

Astfel l-a crescut pe Bobocel. Aşa-i spuneau româneşte, Niţan, adevăratul lui nume din acte, însemnând în ebraică, „boboc”. Bobocel se bucura cel mai mult de zilele când erau acasă şi mama şi tatăl lui. Creştea frumos. În fiecare zi, părinţii descopereau noi  semne ale evoluţiei lui. La început, copilul îi urmărea cu ochii, apoi le-a dăruit primul zâmbet, uneori îşi ridica pumnişorii în care strângea cu toată puterea jucăria şi o ducea la gură. Apoi s-a ridicat pe braţe şi, singurel, se opintea cu picioarele până a reuşit să se ridice. Apoi cădea în poponeţ şi iar se ridica.

Seara, Florica şi Andrei cădeau obosiţi, somnul îi prindea înainte de a apuca să se îmbrăţişeze, iar dimineaţa se trezeau întorşi cu spatele unul la celălalt. Floricica, trezită prima, îl mai lăsa pe Andrei să doarmă. Sărea din pat, grăbită să-şi strângă rufele de pe frânghie, puse de cu seară la uscat. Eventual mai punea la spălat o altă serie de rufe toate programate la altă temperatură, poate se termină spălatul lor şi le pune şi pe ele la uscat. Florica se mişca repede, toate le executa ca un automat perfect … Hrana pentru Bobocel. „Acuşi se scoală”, vorbea adeseori cu sine. Avea întotdeauna ceasul pe mână şi secundele se scurgeau în acord cu mişcările ei. Pe masa din bucătărie, trebuie pregătit şi micul dejun pentru ei. Nu totdeauna îl luau împreună, dar Andrei se aşeza la masa pe care Florica a aranjat două rânduri de tacâmuri: „Andrei, mamă, nu mă aştepta, eu mai am puţină treabă, o să mănânc pe drum, după ce-l ducem pe Bobocel”.

Ajunsă la aceste amintiri, Florica văzu cum adus de un val, plutea spre ea un trandafir galben. Floarea părea să valseze în ritmul valurilor. Florica se aplecă, întră doi paşi în apă să prindă trandafirul. Îl scutură de apă. Contemplându-l, se gândea la Andrei şi se întreba dacă era cu adevărat gelos în dragostea ce i-o purta? Apoi se întreba despre sine, unde şi cu ce greşise că a venit în seara asta singură la Caesarea. Privi ceasul. Încă o oră şi concertul se va termina şi-o va întâmpina pe Şoşana cu prietena ei, acolo unde a lăsat parcată maşina. Apoi, gândurile şi muzica valurilor au întors-o la Andrei … Nu intenţiona să-l judece. Pentru copiii ei a rămas un tată bun, dar pentru ea? Un prieten? Pasiv. Comod. Indiferent. „Cea mai îngrozitoare înşelăciune este a mijlocitorilor dintre Dumnezeu şi oameni” îşi aminti ea de o frază din Tolstoi. Ce anume l-a determinat să se despartă, s-o lase singură să crească copiii, să facă faţă, singură, nevoilor, capriciilor şi dorinţelor lor?. Fiind şi ea ambiţioasă, se întrecea pe sine să-i demonstreze că e capabilă să înfrunte viaţa, ea singură, dar în sufletul ei dorea să-l readucă pe Andrei acasă. Aştepta să-şi îndrepte singur greşeala. Se comporta aşa, dar cu gura ei nu i-a adresat chemarea niciodată. „Speranţa e un rău pentru cel fericit, un bine pentru cel nenorocit” îşi zise Florica şi surâse, amintindu-şi, din nou, de Tolstoi, cu care era în cap, în ultima vreme. După ce Andrei a plecat de-acasă, viaţa ei părea că se clatină. Copiii creşteau. În fiecare an alte cerinţe, alte situaţii cărora trebuia să le facă faţă. Recurse la vechea ei pasiune, lectura. Aceasta deveni un fel de călăuză a ei în căutarea sinelui. Deşi citise undeva că „Sinele nu poate fi găsit în cărţi, trebuie singur să-l descoperi, în tine însuţi”, ea, totuşi, se găsea pe sine în câte o carte.

De câte ori se vorbea de fericire, ea spunea că fericirea e în sinea ei, căci în sufletul Floricăi domnea pacea. Obosită, muncită, adormea liniştită şi se trezea dimineaţa cu aceeaşi seninătate care-i lumina fiinţa şi îi dădea încredere în ziua care vine. Nu dispera niciodată, era sigură de puterea ei. Fiecare an aducea altceva… Veni şi ziua când Bobocel s-a dus la armată. L-a însoţit familia întregită, mama, tatăl şi surioara lui mai mică cu patru ani. Florica trebuia să-şi îndrepte grijile în alte direcţii. Situaţiile neprevăzute nu o tulburau, le primea cu luciditate şi calm. Ascultând clipocitul valurilor Florica îşi îmbrăţişă genunchii cu braţele, apoi încercă să-şi destindă corpul. Stătea aşezată pe piatra dintre valuri de mai bine de două ore…

Acum Bobocel e student, a moştenit de la Andrei aptitudinea pentru matematici şi s-a înscris la fizică. Dumnezeu să-i binecuvânteze drumul în viaţă! Cum spunea cineva: „Legea acţiunii şi reacţiunii nu se referă numai la fizică. Ea se aplică şi la relaţiile umane. Dacă faci bine în jurul tău, ţi se va răspunde cu aceeaşi monedă. Dacă eşti incorect şi te comporţi cu răutate, răul se va întoarce împotriva ta”. Sau cum obişnuia să spună bunica ei, şi avea dreptate: „Vei primi întotdeauna ceea ce doreşti celorlalţi”.

Florica îşi rememoră şi unele din învăţăturile lui Dalai Lama pe care le reţinuse: „A fi fericit nu este mâna destinului, este mai degrabă consecinţa opţiunilor tale în comportarea faţă de cei din jur”. Reţinuse şi un lanţ de îndemnuri a lui Dalai Lama care i-a plăcut foarte mult: „Ia seama la gândurile tale, căci ele vor deveni Cuvinte. Ia seama la cuvintele tale, căci ele vor deveni Obiceiuri. Ia seama la obiceiurile tale, căci ele îţi vor modela Caracterul. Ia seama la caracterul tău căci el îţi va condiţiona Destinul, iar destinul va fi viaţa ta”.

Oare de ce nu-i dădusem lui Andrei să citească din înţelepciunile lui Dalai Lama? s-a întrebat Florica şi, cu ambele braţe, îşi îmbrăţişă genunchii legănându-şi corpul ca-n anii copilăriei. Apoi, peste genunchii îmbrăţişaţi îşi aplecă capul obosit. „Şi totuşi nu există religie mai mare ca adevărul”, rosti Florica, de parcă discuta cu Andrei.

Celularul suna în poşetă… Şoşana o vestea că o aşteaptă afară, la ieşire, şi-o roagă să vină să le ia.

 

Getta BERGHOFF

* Din volumul „Femei şi destine”, Editura Ofakim, Tel-Aviv, 2015

 

 

6 Apr
2015

Napoleon SĂVESCU: Duminica Floriilor

Ca multe sărbători creştine, iniţial a fost o sărbătoare păgână, dacică, a vegetaţiei şi a fertilitaţii, peste care creştinismul a suprapus o sărbătoare religioasă, schimbându-se denumirea şi semnificaţia ei, dar păstrându-se în bună parte tradiţiile iniţiale.

Flora era la vechii romani zeiţa florilor şi a înfloririi. În onoarea ei, odată cu venirea primăverii, avea loc sărbătoarea Floralia, care dura numai o zi, pe 29 aprilie. La creştini Duminica Floriilor reprezintă intrarea lui Isus în Ierusalim.

Isus a pornit spre Ierusalim. În timp ce se apropia de Betfaghe şi Betania, lângă Muntele numit al Măslinilor, a trimis doi discipoli, spunându-le: „Mergeţi în satul dinaintea voastră şi, când veţi intra, veţi găsi un măgăruş legat, pe care nici un om nu l-a încălecat: dezlegaţi-l şi aduceţi-l!” Când au plecat cei trimişi, au găsit după cum le-a spus. În timp ce ei dezlegau măgăruşul, stăpânii lui i-au întrebat: „De ce dezlegaţi măgăruşul?” Atunci ei au răspuns: “Domnul are nevoie de el”. Apoi l-au adus la Isus şi, aruncându-şi hainele peste măgăruş, l-au urcat pe Isus deasupra.

Poarta Aurită este una din căile de acces în Ierusalim. Aici a fost întâmpinat Isus. Potrivit tradiţiei iudaice, atunci când Mesia va reveni va intra pe această poartă.
De frică, musulmanii, sub domnia lui Ottoman Sultan Suleiman Magnificul (1520-1566) au hotărât să închidă accesul pe această poartă şi au înălţat un zid. La intrarea în Ierusalim Isus a fost întâmpinat cu ramuri de palmier şi măslin.

La Daci, frunzele/florile de salcie vesteau Reinvierea naturii. Ramurile înmugurite ale acestui copac sunt folosite si azi , la noi, la daco/români în procesiunea din Duminica Floriilor, in Biserica noastră Dacică. Frunzele de palmier, au înlocuit cele de salcie, dar nu si la noi, in Biserica noastră Dacică.

Poate că vi se pare puţin cam exagerat să ne numim Biserica noastră Dacică, aşa că vreau să vă mentionez  câteva rânduri din „Istoria bisericii române”, Pr.Ion Vicovan, vol,II, pg.174, ed.Trinitas, Iaşi, 2002: „…patriarhul ecumenic Sofronie a convocat în aprilie 1865 Marele Sinod patriarhal, căruia i-a supus spre deliberare < cele trei proiecte de LEGI DACICE..>..declararea de catre sine a Bisericii Dacice ca independentă… În acelasi timp, Sinodul patriarhal a hotarât ca un delegat al Marii Biserici să fie trimis în <Principatele Unite DACICE>…”


Dr. Napoleon SĂVESCU

New York, SUA

5 aprilie 2015

 

5 Apr
2015

Traian Dorz: Doamne-n Săptămâna asta

          DOAMNE-N  SĂPTĂMÂNA  ASTA

 

Doamne-n Săptămâna asta grea a Patimilor Tale,
fă să-Ți suferim alături când Tu sui a Crucii cale,
să simțim și noi cum Crucea ne apasă și ne doare,
să simțim cum arde biciul peste sânge și sudoare.

 

Doamne, să-Ți simțim alături fiecare lovitură,
să răbdăm aceeași hulă și batjocură, și ură,
să plătim cu-aceleași lacrimi și cu-același sânge toate,
să simți și Tu ca ne doare c-am trăit cândva-n păcate.

 

Doamne, ia-mă și pe mine să-mi pun umărul sub cruce,
măcar partea mea de vină să-Ți ajut să mi-o poți duce,
măcar sarcina mea, Doamne, să m-apese și pe mine,
e de-ajuns câți ani din viață Ți-am făcut și eu rușine.

 

Sus pe Golgota, Iisuse, când pe Cruce-au să Te-ntindă,
fă și firea mea cea veche răstignirea s-o cuprindă
și, privindu-Ți agonia, s-o vad și pe ea cum moare,
Tu să Te cobori de-acolo, dar ea-n veci să nu coboare.

 

Iar în clipa Învierii, piatra când se da-ntr-o parte,
să se vadă că din groapă ai ieșit Tu Fără Moarte,
sfintele mironosițe și-ai Tăi ucenici să vadă
și-ale mele semne-alături, și-nvierea mea s-o creadă.

 

Atunci știu că șin a Doua Fericită Înviere
aș veni și eu cu Tine în Mărire și-n Putere,
– căci, dac-am răbdat alături, în batjocuri și-n rușine,
vom fi-alături și-n Mărire, să împărățim cu Tine.

 

Traian Dorz

 

5 Apr
2015

Angela Nache Mamier: George Stănciulescu – autenticism amar şi cotidienism simpatic

 

        George Stănciulescu scrie o poezie a banalului cotidian dar mai sentimentală, fară cinismul  optzeciştilor, mai amară chiar şi  mai tragică, discretă, doza ei de imaginaţie fiind  mai degrabă redusă la o stare onirică, opusă  cotidianului nud. Revendicarea de la modelul optzecist  nu este totală, poetul se caută, are o vibraţie originală în glas, refuză să se despartă total  de aripile melancoliei eminesciene, romantice. Naşterea fetiţei  sale transformă adolescentul   «  întârziat » în pater familias responsabil şi copleşit de emoţie, care îl poartă departe.
Înşiruiri de zile banale, prozaice, între  savuros şi autoironie duc la un amestec de-a dreptul simpatic, uman, aceste poeme fiind  « vocea autentică » a unui poet talentat pe drumul căutărilor şi trăirilor acute, în vârtejul existenţei auctoriale și de zi cu zi :

seara m-am înscris într-un partid pentru şase beri

ajuns acasă am dat drumul la radio şi am citit
un poem cu sconcşi de lowell
am plîns vreo zece secunde
am râs cam tot atâta
şi nimic nu era adevărat
doar prosteala ce-mi era cumva de folos.

Cuplul înstrăinat ori gata să explodeze, confuzia între a se simţi uneori prizonier,  lipsa de claritate  a acestui < drum spre şi prin casă > , cadrul societal scrutat printr-o lupă amară  nu cad în biografism mizerabilist şi coexistă paşnic, în paginile acestui volum. Formula poetică  este adesea onorabilă, proaspată  şi bine primită de cititorii autorului, foarte apreciat pe pagina sa Facebook, unde s-a hotarât cu greu, din timiditate, să semneze cu numele său real. Atuul acestui poet ar fi o anumită inocenţă, o puritate « distantă » , un fel de baraj impus în  faţa unei  « lumi dezlănţuite » .

Diverse filoane, pe drumul tentaţiilor, evadărilor de tot felul se lasă percepute, poetul este pe drumul unei limpeziri personale, poziţionându-se, puţin pierdut,  pe traiectorii şi intersecţii diverse, între modernismul interbelic, biografism optzecism … Este intersecţia care duce la acel « drum » numai al său şi aceste cautări ori experimente sunt distincte, traversând dezinvolt acest volum .

 

Volumul  se citeşte uneori cu emoție și tensiune, cu simțurile acaparate de o senzualitate virilă asumată, care emană din carte. Acest poem merită citat, căci justifică titlul volumului, conţine şi anunţă tot potenţialul prezent şi cel care îi va urma, fiindcă acest poet, dezinteresat, nezgomotos are o consistenţă poetică de bun augur :

REGELE BUTELIILOR GOALE

 

spălasem vasele
se terminase butelia
nu mai aveam bani de alta
fumam
cred că eram şi puţin supărat
am luat un creion
şi am scris pe o bucată de carton gânduri
fără sa le dau vreun titlu
doar le- am numerotat…
1- pe la paişpe ani mă gândeam să devin poet
stai cuminte îmi zicea mama
nu vezi
poeţii au salariu prost
unii înnebunesc şi mor tineri
fă- te şi tu medic sau altceva
nu ştiu inginer
meserii serioase băi băiatule
mama nu era nici medic
nici măcar inginer
când eu mă sfătuiam cu fluturii…
2- acuma
poate ai şi tu dreptate
mi- e greu să zic
însă prea- ţi bei minţile
prea eşti sentimental
femeia nu- şi doreşte fără motiv
sămânţă de scandal…
3- nu pot să gândesc dintr- odată
mai întâi mă aşez în echilibru
dezamorsez viiturile
cumpăr o carte
spun o minciună şi tac…
4- martie nud
viaţa ca o parabolă
opt rânduri de adolescenţă
vorbeşte ploaia
un creion chimic
şi- atât…

5- mintea hăituită obosise
se opri
duse mâinile la ceafă
şi sictirită
strigă
mă predau
cât costă impozitul pentru prostie…
6- eram in bucătărie
se terminase şi butelia
n- aveam bani de alta
afară icneau pocnituri de materie
nu băusem nimic
nu stiu dacă eram lucid
sau în transă
cred că- mi număram
bătăile inimii
cumpărasem o pâine neagră
şi mi- a venit o idee
cum dracu mai traiesc în halul ăsta
hrănit cu pietrele din prăjitura
vieţii

 

Cartea sa este o mărturisire adolescentină a unui  îndrăgostit de poezie, care adoră  scrisul si citeste  în draci. Rime peste rime la începuturi, apoi  lecturile la îndemână- Nichita Stănescu, Mihai Eminescu,Sorescu,  Păunescu, Blandiana, Cărtărescu, Muşina … dar şi Prévert, Neruda etc .. .sunt câțiva dintre ”iubiții” săi  literari. La un moment dat, a divorțat de poezie, s-a lăsat de scris, tumultul vieţii fiind mult mai intens decât cel al imaginarului. Deci această pauză explică uneori anumite pasaje de limbaj mai inadecvat, dar se simte această redescoperire  a  apetitului  pentru poezie, multă poezie.

A recuperat manscrise mai vechi, le-a prelucrat, le-a redistribuit în suflet, le-a readus la viaţă, deşi a « scalpat » multe din manuscrisele vechi .

O anumită stereotopie  este  normală, în fond temele poeziei sunt aceleaşi de când lumea : diverse dezamăgiri ori fericiri în dragoste, obsesii pentru femeia care l-a făcut să sufere, ori l-a facut fericit, solitudinea sociala, o viață ”la datorie”, în « normalitate » , fără de care se ajunge la marginalizare :

PACT

 

n-am reușit să adorm
fiindcă nu m-a lăsat Neruda
am un pact cu neruda
îl citesc numai după miezul nopţii
mă încalţ în pantofi cu toc
o femeie ştie sensul doar ea
în singurătatea trecerii clandestine
la etajul doi există viaţa
strecurată pe reverul hainei
dă-i tu primul cu zarul
eu am intrat în postul crăciunului
dincolo de ziduri
scânceşte foamea

îmbatrânită de

riduri

 

 Poetul desfaşoară un  fir narativ (nu spun liric pentru că George Stănciulescu scrie o poezie din secvenţe filmice care înlănţuie o spovedanie crudă, sinceră și autentică, practică o poetică a adevărului, a emoției, a speranţei, un cuvânt- punte  firească către lume,  cu luciditate.  Imagini ale lucrurilor si gesturilor  mărunte de zi cu zi trezesc interesul, povestea sa este numai a lui. Poemele despre părinţi dezvăluie unele aluzii profunde, răspunsuri şi ne-răspunsuri, care clocotesc în adâncimile sufletului, ce mi se par demne de semnalat :

POEM DE PĂRINŢI

 

mama purta braţe lungi pentru legănat
tata avea barbă aspră indiferentă şi
nu iubea iernile, eu iubeam iernile
fiindcă numai aşa mă puteam mira de amândoi
găsindu-i împreună ruşinaţi
(deşi se cunoşteau de mult)
el mai cioplind într- un lemn
ea ascultând atent cu inima o piatră
de parcă ar fi aflat un mare secret
nu ştiu dacă lemnul şi piatra sunt rude
nici mama cu tata nu erau rude
probabil se obişnuiseră aşa unul cu
celălalt
el cu un lemn al lui
ea cu o piatră atentă
îşi mai aminteau ciudat de cuvinte
mama chiar le îndrăgea
tatei nu i-au plăcut însă niciodată
îmi spunea

că oamenii cu barbă trebuie să vorbească puţin
abia mai târziu am înţeles filozofia lui
despre viaţă mult prea târziu
când lemnul a tăcut în mod firesc
cu mine ascultând absent o piatră

 

Biografismul este dus la extrem, uneori taie  în carne vie, ironia e fină, atenuează drama :

(…) la telefon mi-a zis că şi-ar da viaţa pentru mine
am ascultat-o emoţionat
deşi nu doream să dea cineva ortu’ popii pentru mine
mai ales ea
şi am crezut-o aşa cum o credeam pe maică-mea
toată dragostea mea rezistentă antrenată
era acolo pe fir

 

Memoria decantează experiența de viață a eului  liric, o redă prin sclipiri revelatorii dincolo de o cronologie concretă, suntem în generalul-uman,  autorul, ca mulţi alţii din generaţia sa, ne pune față în față cu mizeriile de tot felul, sexuale, sentimentale, materiale, cu amorul pierdut ori regăsit, se reinventează  prin exorcismul cuvintelor aşternute pe o coală de hârtie care suportă totul :

J’AIME LES GENS

 

încă un bob de grâu ucis de o pasăre

am exersat de-atâtea ori

cum să ridic privirea din pământ

mai ales în învălmăşeala oraşelor

unde sute de croncănituri tresaltă

din piepturi

Aspectul  de pseudo-jurnal este asumat, complex, corespunde unei necesităţi de autoterapie a cutremurelor  ce-l  frământă.  Pericolul de ocolit este de a cădea într-un fel de mesaj prea diluat, prozaic pâna la exagerare .

Deocamdată, semnele unei treceri  spre „altceva” au apărut, se întrevăd, poetul este în faza unei « consolidari » care se desenează în forţă, impresionanţă, viitorul este en marche …

 

Angela Nache Mamier

Scriitor român – Franţa

 

5 Apr
2015

Vavila Popovici: Hristoase!

 

Hristoase !

 

Infinitul divin s-a revărsat în trupul Tău,

din pântecul Mariei arătându-Te lumii.

Învăţător, Vindecător, Stăpân ai fost

și-ai cucerit lumea cu iubire, fără de fală,

cu modestie, cu incantație morală.

De Marele Preot ai fost întrebat

de ești Tu fiul celui binecuvântat.

„Da, sunt!”, ai răspuns îndreptățit.

Nu Te-au crezut și la moarte Te-au osândit.

Te-ai lăsat crucificat

după ce drumul vieții ni l-ai arătat,

căci Dumnezeu atât de mult ne-a iubit
încât pe Tine, singurul Fiu,

morții pământene L-a dăruit.
Și-ai fost vândut pentru treizeci de arginți,

crucificat ca om de gloată, de cei nesăbuiți.

Știm, pe cruce nu piroanele Te-au ținut,

ci marea dragoste ce pentru noi ai avut.

Precum visele cu lungi și minunate zboruri

țin păsările noaptea pe crengi,

visul salvării lumii Te-a hrănit

și de păcate lumea ai izbăvit.

Primit-ai moartea ca om al pământului

străpuns de durere și strigând:

„De ce m-ai părăsit, Dumnezeul meu?”,

chinul, deznădejdea, jertfă probând.

Și-ai înviat a treia zi ca Domn al cerului

și Te-ai dus să șezi de-a dreapta Tatălui…

Hristoase, ne-ai lăsat giulgiul

cu urma monedelor de pe pleoape

amintind vremea morții Tale,

precum și cuiul imobilizând ambele picioare…

Și iarăși vei veni cu nepărtinire să ne judeci,

când vasul fărădelegilor se va fi umplut.

Ne vei judeca faptele, vorbele și gândurile

înscrise-n cartea veșniciei din al vieții început.

„Glasul lui Dumnezeu”din noi va vorbi,

și noi pe noi ne vom auzi.

Multele noastre păcate,

cu fapte de iubire vor fi compensate.

Și aflându-ne la marginea eternității,

răsfoi-vom cartea cu statutul nou al vieții,

îmbrăcați în haina păcatului

sau în cea a dreptății.

 

 

 

Vavila Popovici – Carolina de Nord

(Din volumul de poeme în pregătire)

 

 

5 Apr
2015

Petre Anghel: Picuri de primăvară

Picuri de primăvară

 

Cel mai bine sună

Acoperișul de tablă,

Dar dacă ești rudă cu zeii

Poți ieși sub streașina lumii

Și asculta dansul ploii

Pe frunzele de plop

Și florile de salcâm.

 

Am avut bilete de intrare

De câteva ori,

Țin minte că o dată m-a chemat tristețea

Înăuntru,

Iar de câteva ori

Zâmbetul fericirii.

 

Deseară ește ivitată mea,

Chiar de nu va ploua,

Vino cu umbrelă

Și în caleașca de aur.

 

Va ploua cu picuri

De pe aripi de îngeri.

Petre Anghel

5 Apr
2015

Ilie Bădescu: In Memoriam – Cuvânt pentru fratele Petre Anghel

Petre Anghel

(3.02.1944 – 4.04.2015)

”Tăcerea este la fel de importantă ca ţipătul disperat”

Universitatea Emaus este în doliu. Prietenii revistei Sociologia azi sunt în doliu. Un doliu greu, profund, mai greu şi mai adânc decât cea mai teribilă şi tainică noapte. Glas de noapte am auzit, plângere şi tânguire multă. Unul dintre marii scriitori ai literaturii fără de vreme, un stilistician din tradiţia necomparabilă a lui Tudor Vianu, istoric al literaturii române postbelice, sociolog al culturii şi specialist reputat al ştiinţelor comunicării, pictor al Drumului spre Emaus, un creştin mărturisitor de o frumuseşte în Duh extraordinară, minunatul frate Petre Anghel s-a retras dintre noi cu o discreţie de mucenic.  L-am ştiut puternic, l-am ştiut apărător şi n-am crezut nici o clipă din acest martie amăgitor că va pleca. Mi-am zis că este ca o pauză de refacere, că trebuie să primim luna aceasta ca pe un intermezzo, cu multă răbdare, cu discreţie şi rugăciune. L-am aşteptat zilnic, am crezut că e doar o stare, ca o măgură trecătoare, şi vestea plecării sale a străbătut ca fulgerul cerul liniştei noastre, al speranţei şi al planurilor adumbrite de grija veacului însă nicidecum de spaima capătului. Ce timp este acesta care deodată s-a făcut zid de la pământ la cer, între un februarie alb şi acest martie negru? L-am ascultat vreme de aproape un ceas vorbindu-le studenţilor la finele lui februarie şi iată că fotoliul său de profesor şi învăţător e gol. Ce cuvinte se pot adăuga în faţa scaunului singurătăţii? A trăit ca un mucenic, a plecat ca un mucenic. În toate a fost el însuşi, discret şi inconfundabil, blând şi riguros, răbdător şi înţelept, smerit dar cu un acut simţ al distincţiei valorilor. „Omul, obişnuia el să spună, este caracterizat de gândul său, de trăirea sa, de haina pe care o îmbracă şi de vorba pe care o rosteşte. El este caracterizat chiar de tăcerea lui”. Între scriitori a ştiut asemenea celor mari să caute sensurile divine în cele trecătoare, ca mărturisitor l-a cunoscut pe Hristos cu inima şi n-a mai plecat de la El, ca învăţător şi magistru a ştiut să folosească tăcerea ca vechii înţelepţi. A ştiut, asemenea celor puţini, să citească „locul naşterii după un accent pus pe o silabă”, cum îi plăcea să mărturisească. A ştiut unde este punctul dintre grabă şi amânare. I-au fost scumpe cuvintele acestea ale lui Anton Pan, despre care a scris şi a conferenţiat incomparabil de pătrunzător: „Când vrei să vorbeşti, la gură să aibi lacăt şi măsură”. A fost, a rămas şi se mărturiseşte încă, în toată vremea, ca un mare iubitor de limbă română. Ce gând înalt a avut în faţa limbii române! „Şi dacă nu ştim cu ce fapte ne vom înfăţişa înaintea Celui Preaînalt, ştim că doar în limba română Îi vom putea vorbi. Fiindcă doar în limba română ştim să–I spunem rugăciunea tainică.” În dreptul limbii române, îi plăcea să-şi amintească acest vers al lui Eminescu: „A pus în tine Domnul nemargini de gândire…”. Și căutând tâlcuire la versul poetului le-a găsit în reflecţia lui C Noica: „Nemargini trebuie să fie, de vreme ce oricare limbă este vorbirea însăşi, fiind datoare să exprime totul. Dar ciudăţenia este că marginile vin dinafară, pe când nemarginile dinăuntru. Dacă ştii din afară o limbă, nu-i poţi vedea decât marginile. De posibilităţile ei nesfârşite dai seama dinăuntru. Eşti semădău al limbii doar dinăuntru”. Și, da, fratele Petre a fost şi rămâne un semădău al limbii române. El a intrat şi a rămas în templul limbii române, a oficiat cu sfinţenie cultul limbii sale, socotind-o una dintre limbile în care, cum spunea, se poate vorbi cu Dumnezeu fără translatori, fără traduceri, ca şi cum sâmburele a toate cazaniile, a toată predica, s-ar odihni în limba română. Despre fratele Petre vom mai scrie şi vorbi, căci comoara lui ne îndatorează mult şi departe. Acum, însă, e momentul să ne reamintim învăţătura lui despre concordanţa dintre cuvânt şi tăcere. „Aceasta din urmă, tăcerea, este la fel de importantă ca ţipătul disperat. Înţeleptul ne-ar învăţa şi că este un timp la vorbirii în pieţe, dar şi unul al tăcerii”. Acesta este un timp al tăcerii, fiindcă, da, aceasta „este la fel de importantă ca ţipătul disperat”. Se aude despicând vaetul clipei în tăcerea iubitoarei şi devotatei sale soţii, care nu se lasă mângâiată fiindcă, iată, nu mai poate să-i fie alături, în tăcerea fiilor şi în uluirea prietenilor şi a fraţilor, în odrăslirea stâlpărilor de florii, în glasurile copiilor care tot vin spre drumul Iersusalimului ca să cânte ”Osana, Osana, Bine este cuvântat cel ce vine întru numele Domnului”. În gândul de frate care se frânge de neputinţa durerii când, iată, veni clipa să spună: Dumnezeu să te odihnească în pacea Duhului Său, frate Petre! Amin!

Cuvânt după cuvânt

Fratele nostru a plecat pe lumină, de paştele eliberării din robie a poporului ales şi al întâlnirii lui cu Dumnezeu, şi deopotrivă la ceasul venirii copiilor cu stâlpări să cânte „Osana” Celui ce vine întru Numele Domnului. Plecările îşi au taina lor şi cine ar îndrăzni să-şi închipuie că o poate pătrunde. Dar cercul care se deschide este el însuşi grăitor.

Ilie Bădescu

 

Sociologia Azi via Ziaristi Online

 

Petre Anghel, profesor universitar și prolific scriitor contemporan, a plecat dintre noi. 

O scurtă biografie a lui Petre Anghel, potrivit Wikipedia:

A absolvit în anul 1969 Facultatea de Limbă și Literatură Română din Universitatea București. A obținut titlul de doctor în filologie cu o teză despre Mihai Ralea (1978) și doctoratul în teologie cu teza Influența literaturii sapiențiale asupra literaturii române (2003). Doctorand in Sociologie. A debutat cu volumul de versuri Duhul pământului, girat de Mircea Ciobanu și Marin Preda. În 1976 debutează în proză cu romanul Fratele nostru Emanuel, editat de Cartea Românească, pentru care obține premiul Asociației Scriitorilor din București.

Petre Anghel mărturisește că a avut șansa rară de a cunoaște îndeaproape trei personalități de excepție ale culturii contemporane, la umbra cărora și-a modelat spiritul: Constantin Noica, Marin Preda și Petre Țuțea. De marele editor Mircea Ciobanu, el însuși un poet și prozator de excepție, l-a legat o prietenie ireproșabilă.

Autorul se declară creația profesorilor de la Facultatea de Litere din Universitatea Bucureșteană: Al. Rosetti, Zoe Dumitrescu-Bușulenga, Ovidiu Drimba, Dumitru Micu, Eugen Simion, Cornel Mihai Ionescu, Al. Hanță, Constantin Cruceru, Octavian Butoi.

După 1989, Petre Anghel, fructificând experiența de ziarist și scriitor, se dedică activității didactice universitare, specializându-se în domeniul științelor comunicării, fiind lector dr. la Institutul Teologic Adventist, conf. dr. la Institutul Teologic Baptist, prof. univ. dr. la Universitatea din București (Facultatea de Sociologie și Asistență socială), conducător de doctorat în domeniul Științe ale Comunicării.Conducator de doctorat cu un remarcabil umor fin.

Romane:

  • Fratele nostru Emanuel, Editura Cartea Românească, 1976.
  • Lupii la stână, Editura Cartea Românească, 1978.
  • Prindeți vulpile, Editura Eminescu, 1978.
  • Școala pedepselor, Editura Junimea, 1978.
  • Sita lui Mamona, Editura Cartea Românească, 1980.
  • Dincolo de iubire, Editura Junimea, 1980.
  • Întoarcerea fiilor risipitori, Editura Cartea Românească, 1982.
  • Oaspeții bătrânului Catul, Editura Cartea Românească, 1984.
  • Moștenitorul, Editura Cartea Românească, 1986.
  • Dealul Viilor, Editura Cartea Românească, 1988.
  • Zodia vărsătorului de plumbi, Editura Militară, 1989.
  • Umbra lui Ionatan, Editura Omega-Ideal, 2005.
  • Carraria, Editura Limes, 2009.

Poezie:

  • Duhul pământului, Editura Cartea Românească, 1971.
  • Davidiada, Editura Viață și Sănătate, 1998.
  • Pe prag de seceră, Editura Graphé, 2006.
Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii