19 Mar
2015

Boris Marian Mehr: Paradoxuri

  • Unii se nasc bătrâni, alţii mor tineri
  • Unii vorbesc necontenit despre iubire, alţii doar iubesc
  • Unii vorbesc, alţii scriu
  • Unii scriu mult şi prost, alţii scriu mult şi bine
  • Nu toţi care scriu puţin scriu şi  bine
  • A nu se confunda nesinceritatea cu fantezia
  • Prietenul se cunoaşte la nevoie, dar şi la durere
  • Prostia şi generalizarea sunt surori
  • Amănuntul poate fi din aur sau din argilă
  • Nu există om să nu fi trădat cel puţin o dată
  • Negându-L pe Dumnezeu, implicit Îl recunoşti
  • Uitarea este cel mai bun prieten
  • Iartă şi nu vei fi iertat
  • Poemul este un sentiment expandat sau o idee expandată, ceea
  • ce este şi mai rău
  • Oraşele sunt necesare progresului şi avioanelor
  • Dansul este culmea expresivităţii
  • La răcoare intri când eşti prea lacom sau prea naiv
  • Fiecare zi este o altă lume, dar tu nu o vezi
  • Adevăratul artist este un violonist orb
  • Arbuzul e bucuria săracului
  • La periferie orice este o dramă
  • Fără Iuda nu ar fi existat Iisus
  • Scamator pios nu am văzut
  • Nimeni nu se urăşte pe sine, ci pe ceilalţi
  • Nicio maimuţă nu va ajunge om, e prea naivă
  • Gând curat nu există, numai sentimente curate
  • În afară de Dumnezeu, nu există Cuvânt mai de seamă
  • Visăm de dragul realităţii
  • Îţi luminezi calea pentru a-i ajuta pe hoţi
  • Singurătatea iubeşte poezia

 

 

Boris Marian MEHR

martie 2015

Bucureşti

19 Mar
2015

Ion Humă: Comentarii asupra articolului ,,Creștinism și capitalism” de prof. Viorel Roman

Stimate domnule profesor Viorel Roman,

 

Am primit şi eu mesajul Dv. din Bangkok. Aş putea spune că acesta este semnificativ prin omisiunea elocventă a relatărilor despre lumea altfel plină de culoare, pentru noi europenii, a acelor locuri în care v-aţi aflat de-a lungul mai multor zile. Cum rezultă, nu aţi lăsat în urmă o Europă uitată, abandonându-vă senzaţiei epidermice a turistului grăbit să ofere retinei noi imagini; dimpotrivă, v-au urmărit ca un ecou problemele de aici, mai ales întrebările pe care vi le puneţi de o bucată de vreme cât priveşte destinul civilizaţiei creştine într-o lume care, astăzi, se globalizează depersonalizant şi contradictoriu.

 

Cu ceva timp în urmă, mă frapa în articolele Dv. tonul absolutizant în care, după mine, trataţi diferenţele dintre creştinismul occidental ( privit de Dv. îndeosebi din unghiul catolicismului) şi ortodoxism, propriu bunei părţi a lumii est-europene. E drept, întâlneam ca şi acum îndemnul la unitatea dorită a creştinismului, privită nu doar ca bază spirituală a unităţii originare a Continentului, ci şi ca un factor efectiv de convergenţă şi integrare europeană contemporană. Dar îndemnul în cauză nu avea forţa persuasivă pe care o constat de această dată; în parte, pentru că era aproape pus în surdină de preocuparea de a evidenţia cu precădere ceea ce desparte aripile creştinismului (cu efecte supralicitate şi asupra pretinselor diferenţe de metalitate şi cultură dintre ardeleni şi „restul românilor, «moldo-valahi», cum îi mai numiţi); tot în parte, deoarece soluţia preconizată a refacerii unităţii creştine era, după Dv., aceea a unităţii cu Roma”, înţeleasă în ultimă instanţă ca o topire reductivă a valorilor ortodoxismului în arealul spiritual catolic. Constat de această dată că nu mai susţineţi  – cel puţin explicit – prevalenţa necondiţionată a imperativului unităţii creştine. După cum afirmaţi acum, „Creştinismul respiră cu doi plămâni”, ceea ce induce ideea că fiecare pas spre unitatea creştină adevărată se face prin dialog şi contribuţie valorică reciproc recunoscută fiecăreia dintre părţi. În acest sens, vă puneţi îndreptăţite speranţe în Sinodul Panortodox din 2016 de la Constantinopol, chemat să ofere, în ordinea lui, deschiderea spre refacerea unităţii creştine. Fără aceasta din urmă, aşa cum adăugaţi pe bună dreptate, „fractura dintre est şi vest generează conflicte binecunoscute de la Marea Schismă la Războiul rece”.

 

Mi se pare de asemenea semnificativ faptul că priviţi refacerea unităţii creştine şi ca un factor favorizant al depăşirii crizei moral-politice occidentale, caracterizată, cum scrieţi, prin „deformări grave: ateism, modernism, materialism, naţionalism, fascism, socialism, naţional-socialism, consumerism”.

 

Pe fondul neînţelegerilor de un mileniu încoace dintre catolicism şi ortodoxism, s-a creat, cum remarcaţi, „un întreg catalog de prejudecăţi reciproce”, multiplicate astăzi şi care, la rându-le, după cum se poate observa, alimentează ca un feed-back schisma de la începutul mileniului al doilea. Conştientizarea lor este primul pas spre aşteptata concordie, ea însăşi atât salt decisiv, cât şi manifestare a doritei unităţi, apte să redea viziunii creştine coerenţa şi forţa  spirituală primordială.

 

Cred însă că depăşirea prejudecăţilor – această necesară pledoarie pe care o faceţi –, are ea însăşi un prag ce trebuie depăşit şi care, în opinia mea, subzistă încă în modul în care puneţi în discuţie cauza. Iată, între altele, afirmaţia că „Revoluţia papală din secolele XI-XIII a pus bazele civilizaţiei occidentale actuale”. Dar se ştie că factorul religios nu ar fi putut juca rolul  pe care l-a avut în afirmarea civilizaţiei occidentale decât integrat unui ansamblu socio-istoric de factori evolutivi, între care acelora tehnico-ştiinţific şi economic capitalist, însoţiţi de treptate secularizări instituţionale şi psohosociale inevitabile, le revenea procesual o importanţă decisivă. Iar „dreptul, individualitatea şi proprietatea privată de la romani” nu au evoluat, cum estimaţi, „în slujba escatoligiei şi eticii Bibliei”; nu doar sorgintea precreştină a celor dintâi, ci şi finalitatea lor, cu vector concurenţial spre o economie de piaţă întemeiată în principiul materialist al producţiei de mărfuri şi profitului, le-a făcut să depăşească în timp intersectările cu mobilurile, câte au fost, de natură religioasă. Însăşi etica protestantă a muncii nu a putut feri evoluţia Occidentului de înstrăinările insularizării individului, de ceea ce chiar Dv. numiţi a fi ”laicismul arogant” şi de celelalte definitorii manifestări secularizante ale vieţii, înclusiv libertinajul lubric de astăzi, acoperit moral şi juridic prin ideologia deformant-egocentristă a drepturilor omului, pretins model universalist al libertăţii umane. Iar teza că principiul individualităţii şi instituţia de drept a proprietăţii private constituie „o sinteză străină ortodoxiei”, se însoţeşte la rându-i, chiar în limitele adevărului ei, aşa cum este proclamat, cu o serie de mentalităţi inoperante pentru dialogul scontat al celor două spaţii culturale europene totuşi centripete. Aşa cum am desprins pe larg în răspunsul meu anterior la cărţile Dv., Estul european a excelat prin zidirea religioasă eminamente sufletească a omului, în fond complementară laturii pragmatice a prezenţei omului în lume, ilustrată de epopeea capitalismului. Faptul că valorile individualităţii şi proprietăţii private sunt un construct etic şi politico-juridic cu accent occidental nu este în sine o lipsă a Europei estice, ci o contribuţie a Vestului continental. Estul, în condiţiile sale istorice, de a căror evoluţie nu a fost străin nici Vestul, a oferit Europei şi, de ce nu, lumii întregi prinosul său de continuitate spirituală a antichităţii romane, cu valorizări de sinteză umanistă a cărei bogăţie şi acuitate este cu atât mai evidentă şi necesară astăzi în depăşirea crizei spirituale a postmodernismului globalist. Toate acestea nu sunt însă, aşa cum totuşi asertaţi, o dovadă că „ortodocşii cred în superioritatea lor duhovnicească şi sobornicească” în raport cu Occidentul. Ar fi o vanitate contrazisă de substanţa metafizică a ortodoxiei, ce se refuză orgoliului luciferic.

 

În context, Dv. susţineţi că, în timp ce „occidentalii îl preamăresc pe Creator prin muncă […], ortodocşii cred că astfel El este  mai degrabă […] trădat”. După mine, şi această teză se alimentează într-o apreciere reductivă. Ar fi superfluu să trec în revistă pleiada personalităţilor est-europene înscrise definitiv în istoria descoperirilor ştiinţifice fundamentale ori de ordin tehnic reprezentativ, evidenţiind, ca şi creaţia populară ori de cultură majoră a popoarelor est-europene, vocaţia şi elogiul adus muncii omeneşti, împletite însă aici cu poate mai susţinute aspiraţii metafizice întregitoare pentru orizontul existenţial al lui homo faber!

 

Pe de altă parte, vorbiţi de o „revoltă ortodoxă” a Rusiei lui Putin, a Greciei premierului Tsipras, dar şi a premierului român Victor Ponta. Dar revigorarea Maicii Rusii sub semnul panslavismului nu face din ortodoxismul post-sovietic un scop în sine; e doar un mijloc de propagandă expansionistă servind obiective politice, nu misionarist-dogmatice. Iar grecii nu vor decât să tragă foloase şi dintr-o parte şi din cealaltă parte a Europei: foloase financiare, nu religioase. În context, refuzul guvernului român de a prelungi Acordul cu FMI rezidă în eşecul dovedit al măsurilor de redresare economică impuse României şi altor state de această agentură cămătărească internaţionalistă; nici căutând cu lumânarea nu am putea găsi la mijloc motivaţii religioase. Încât, România ortodoxă, într-o măsură şi unită ori reformată, şi nu numai, nu are nicio legătură cu aşa-zisa revoltă ortodoxă putiniană. Nu doar originea de neam, de stat şi de cultură, în care însăşi confesiunea ortodoxă s-a înscris la noi ca un factor coagulant al valorilor europene integrative, ci tot ceea ce ne recomandă în istoria europeană ne plasează conjunct în cadrul mişcării ei centripete. E drept, am iradiat, în năzuinţa noastră creativă, în spaţii trans-est-europene, dar nu am rămas ţintuiţi în proiecte străine orizontului nostru formativ. Încât, apartenenţa nu trebuie să o mai demonstrăm, deşi trebuie să o întreţinem permanent!

 

Astăzi, într-o lume inerent, deşi deloc integral şi definitiv secularizată, factorul religios nu mai poate fi ridicat la rangul cauzal-explicativ al ansamblului determinării istorice, după cum nici nu poate fi ignorat, când conflictele politice la scară planetară se înveşmântă religios. Să fie oare fiecare epocă istorică un etern Ev Mediu, cu intensiuni diferite, dar de care să nu ne dăm seama? Sau e cazul să facem din sentimentul religios unul dintre acele sentimente superioare, de autocunoaştere şi, totodată, de concordie universală, de proiectare în perenitatea condiţiei umane? Aici cred că putem miza pe miraculoasa energie constructivă a credinţelor. Altfel, ele ne aruncă, ca şi până acum, în prăpastia intoleranţei. Nu ştiu, de aceea, dacă mult invocata întrebare privind destinul secolului XXI – dacă va fi un secol religios sau nu va exista deloc – nu ar trebui să cedeze alteia: cum să eliberăm  cathartic energiile credinţelor în absolut pentru a clădi, pe cât posibil neînstrăinant şi nici iluzoriu, o lume a concordiei universale!

 

Domnule profesor Viorel Roman, vă doresc o primăvară frumoasă, cu deosebite realizări şi sănătate!

 

Cu preţuire,

Ioan HUMĂ

1 de Mărţişor 2015

Iaşi

19 Mar
2015

Dorel Schor: Ziceri (147/148) Frica & Pisica neagră

 

FRICA

 

  • Unora Dumnezeu le-a luat minţile, altora nici măcar nu le-a dat.
  • Cine nu este ţăran sau muncitor este intelectual?
  • Politicienii întâi promit şi apoi se compromit…
  • Nu căuta potcoave de cai verzi pe pereţi!
  • Oriunde în lume te-ai afla, numeri şi înjuri pe limba ta (Beatrice Vaisman
  • O minciună spusă de mai mulţi încă nu devine adevăr.
  • Sunt atât de supărat pe mine, că nici nu vreau să mă văd.
  • Lucrurile plăcute vin rar şi se termină repede.
  • Nimic nu se schimbă, dar totul se transformă.
  • Câinele e cel mai bun prieten al omului, când e dresat să fie aşa. Când nu, e invers! (Vlad Nicolau).
  • Sentimentele nu pot contrazice argumentele.
  • Când spunem că s-a întâmplat o minune, înseamnă că noi nu am făcut nimic.
  • Aura mediocritas, adică aurul se găseşte la mediocri.
  • Ale mele, ale tale, aleluia
  • Prietenii sunt plante de cultură. Trebuie să-i cultivi! (Nae Cernăianu).
  • Juridică: deposedată nu e bine, posedată nici atât…
  • Tragediile celebrităţilor sunt mai vizibile, deci mai mari.
  • Dacă anul acesta vor fi alegeri libere, eu aleg Elveţia! (din Canada).
  • Nu e prea important cum ai intrat într-o aventură. Important este cum ieşi din ea (Zoltan Terner).
  • Uneori ura se naşte din frică, alteori frica se naşte din ură…

 

PISICA NEAGRĂ

 

  • „Scopul nostru este că toţi salariaţii din ţara să primească un salariu mai mare decât cel mediu”.
  • Nu-i deloc uşor să schimbi ceva care funcţionează.
  • Dumnezeu nu ştie geografie sau are vederea slabă.
  • Când ai capul tare, raţionamentul e moale.
  • Umoristul scrie pentru toţi, zâmbesc cei mai mulţi, înţelege cine poate (Roni Căciularu).
  • Cetăţeanul inutil…
  • Dacă omu-i prost, e prost doar pentru el?
  • Când simplificam prea mult sau complicam prea tare ajungem tot acolo.
  • Unui domn răspunde-i ca un domn, iar unui mârlan… tot ca un domn!
  • Nimeni nu se mai mira deloc! Fiindcă nu ne mai mira nimic (Mircea Radu Iacoban).
  • Nu poţi avea ruşine faţă de cei care nu au nici o ruşine.
  • Înainte de a fi dezinformat eşti neinformat.
  • E greu să prinzi o pisică neagră într-o cameră întunecată, mai ales dacă pisica nu-i în cameră.
  • Nimeni nu vrea sfinţi în politică…
  • Dacă vrei să înrobeşti o ţară, îi distrugi educaţia (Calin Georgescu).
  • Veştile pe care le aşteptăm cel mai mult întârzie cel mai des.
  • O noutate mai veche: dracul cu faţă umană.
  • Convingerile ferme au un preţ mai mare.
  • Se întâmpla să ştii mult şi să înţelegi puţin. Se mai întâmplă să ştii puţin şi să înţelegi mult (Zoltan Terner).
  • Important e să ai o bibliotecă în cap, nu în salon.

 

Dr. Dorel SCHOR

Duminică, 15 martie 2015

Tel Aviv, Israel

 

19 Mar
2015

Firavă, în mijlocul tumultului

Firavă, în mijlocul tumultului

 

Firavă, în mijlocul tumultului

Incerc să descifrez

Limbajul timpului.

 

Mă încolăcesc neputincioasă

De copacul ce mi-a fost dat

Atingând frunza lucioasă.

 

Este mereu verde, luminoasă

Acolo mi-am stocat visele

Pentru tine, nație frumoasă!

 

Și anii s-au prelins…

Tâmplele albe își strigă neputința

În al meu plâns…

 

Copacule, ce-mi spui azi?

De ce vremurile sunt așa tulburi?

Prin freamăt îmi răspunzi…

 

Lăcrimez încremenită…

Nu mai putem face nimic?

Țara mea batjocorită?

 

Doamne, privește-ne!

Nu ne lăsa în rătăcire,

Doamne, Doamne miluiește-ne!

 

 

Ce mai este omul azi ?




Ne-am ascuţit armele
Pregătiţi de ce va veni…
Mirosul de puşcă
Îl simt de la cei care îl produc…
Totul a deviat într-o şaradă,
Un joc al celor care se vor stăpâni…
Ce mai este omul azi?
O ţintă,
O sfidare,
Un încătuşat…
Te simţi liber?
Poţi oare zbura
În trecut, prezent şi viitor?
Ne războim cu Dumnezeu
Pentru că aşa vor alţii?
Unde am ajuns
Prin indiferenţa și toleranţa noastră
Sau prin voia “stăpânilor”?
Mă doare ce văd
Cuvintele par cenuşii
Moartea nu mai este o pedeapsă
Doar o binecuvântare
Pentru cei care se frâng
Pentru visele lor.
Doar acolo sus
Cineva are grijă
Să ne primească eroii
Cu lauri,
În Grădina Veşniciei…

 

Uimită privesc…

 

Uimită privesc
cum lumea încet
coboară
fără tăgadă
în adâncuri.
Dorinţa de a capta
universul
dezlănţuit
de răutatea din noi.
Purtăm încă povara
neîmplinirilor
a iubirilor risipite
în troiene de aur
pentru a stăpâni
ceea ce nu vom avea niciodată…

 

Mariana Gurza

19 Mar
2015

Artur Silvestri, un ,,fântânar” al vremurilor noastre!

Artur Silvestri rămâne „OMUL FAPTEI MARI“, „grădinarul“ naţiei, căreia i-a dedicat întreaga viaţă. „OMUL FAPTEI fără nume“ care a ştiut mereu să scotocească în scump pământ românesc. El însuşi era o istorie prin cunoştinţele acumulate, prin trăirile sale. Trecutul era prezent şi prezentul trecut. Mirosul de „vechi“ avea mireasma duhovnicească.

Un ,,fântânar” al vremurilor noastre! Îmi lipsește, așa cum lipsește multora. A plecat mult prea repede…Așa i-a fost rânduit…de-acolo, din Împărăția Cerească, încă ne mai veghează.

Ne-a lăsat ,,apa vie”, pe care cu multă dăruire și devotement, Doamna Mariana Brăescu Silvestri, prin cărțile editate, aduce cea mai demnă și frumoasă ofrandă, pentru cel ce a fost și rămâne în memoria colectivă cărturarul Artur Silvestri.

A fost un vizionar! Tot ce a scris, s-a adeverit. ,,România imobiliară” , și-a  pierdut din valoare și  își va arăta caracterul formal și amăgitor astfel încât “așezarea de prețuri” -ce va veni- va ruina pe unii și îi va îmbogăți pe cei care, astăzi, cunosc efectele și participă la accelerarea lor.

Generații ce vor duce mai departe spiritul creator, de a păstra nealterate valorile Neamului Românesc.

Artur Silvestri, este o prezență permanentă printre noi, chiar dacă lunga sa călătorie spre veșnicie, este infinită…

Ziua de 19 Martie, azi o zi reflecție…

19 Martie 2007, Sfinții Mucenici Hrisant, Daria și Ilaria

Dragă Doamna Gurza,
<<Mulțumesc pentru urări și prețuiesc stăruința în a le trimite. Din păcate, pentru mine ceea ce se cheamă ” aniversarea zilei de naștere” este o zi obișnuită iar uneori o zi de reflecție, așa cum este și cea de acum, când mă gândesc că am mai îmbătrânit cu un an și rămân tot atât de naiv și de încrezător deși multe din cele ce se petrec în jurul meu ar trebui să-mi arate că greșesc și mă amăgesc fără nici un rost. Dar nu cred că mă voi schimba până la sfârșit.
Îngăduiți-mi să vă doresc zile bune și bună-voire de la oricine socotiți că aveți nevoie, astăzi și în viitor.>>
Cu bune doriri,
Artur Silvestri

Azi, cărturarul Artur Silvestri ar fi împlinit 62 de ani!

Dumnezeu să-l odihnească în pace!

 

Mariana Gurza

Timișoara

19 Martie 2015

Imagine: http://www.artursilvestri.ro/

 

18 Mar
2015

Artur Silvestri ar fi împlinit 62 ani !

Astăzi, 19 martie 2015, ARTUR SILVESTRI (19 martie1953 – 30 noiembrie 2008)  ar fi împlinit 62 ani! Dacă…

Dacă boala necruțătoare nu i-ar fi curmat firul vieții pământene atât de brusc și atât de devreme, frângându-l în plină perioadă de maturitate și efervescență creatoare.

Dacă nu s-ar fi consumat, poate, prea mult, prea intens, pentru prea multe țeluri, idei, proiecte, persoane, fără să se menajeze în vreun fel  stingându-se ca o lumânare care și-a ars, prea repede, toată ceara…

Sau poate dacă Dumnezeu ar fi avut alte planuri cu el…

Dar Artur Silvestri spunea că nu moartea este importantă, ci „fapta mare”, „urma” ce o lăsăm după noi. Iar el a făcut Fapte și a lăsat Urme. În sufletele și în viața celor care l-au cunoscut iubit, apreciat, ale celor pe care i-a inspirat, i-a mobilizat, i-a ajutat în viața literară și chiar personală; în reviste, în cărți, în edituri, în biblioteci în viața și istoria literaturii române, și nu numai…

Iar cărțile lui, cele mai multe editate postum, vă așteaptă în sute de biblioteci private și publice,  dar oriunde sunteți, le puteți  citi și descărca de pe noul site www.artursilvestri.ro unde găsiți multe informații despre viața, activitatea, opera lui, proiectul editorial și comemorativ, etc.

Să-i citim cărțile, să-l pomenim, să spunem o rugăciune și să-i aprindem o lumânare celui care rămâne Artur Silvestri, el însuși.

 

Asociația Română Pentru Patrimoniu

Mariana Brăescu Silvestri

http://www.artursilvestri.ro/

Dumnezeu să-l odihnească în pace!

 

18 Mar
2015

Artur Silvestri: O “metropolă” fără memorie? (Reveniri)

Să tot fie cam un an și jumătate de când în lumea de legende aiuritoare a “României imobiliare” a mai apărut încă un mit stricător de minți, înfățișat în forma “modernizărilor” de “metropolă” a Bucureștilor. Fiindcă la noi cuvintele sunt aruncate de obicei cu frivolitate și propagandistic, câteva disociații trebuie făcute, ca să ne înțelegem mai deslușit. În această tematică, schemele însele de gândire publică sunt greșite căci Bucureștii sunt prin sine o metropolă și tocmai acest strat “neconsumat” ar fi trebuit să se dezvolte la noi. Avem aici unul dintre cele mai însemnate “locuri” din Europa de Est către care sunt ațintite tradițional priviri diverse și, în datele ce deține, izvorând dintr-o “potrivire de așezare” (ca încrucișare de drumuri negustorești), ar merita valorificat așa cum merită și este posibil. Dar aici noi, ca procedură, lucrăm fără “măsuri majore” ci în mic aranjament intensiv care nu produce efecte pozitive în termen lung și nici măcar mediu, dacă nu chiar dăunează. În loc să creăm, prin extensiune, un mare oraș comercial de “margine de Imperiu” – ceea ce și suntem, de fapt, dar nu ne dăm seama-privind cu perspectiva grandioasă, “metropolitană”, noi corectăm la nesfârșit în vatra cu simboluri. Și stricăm. Astăzi face furori la noi această idee fără noroc a “modernizării” înțelese la nivelul creol al celor ce o agită și încearcă a o impune prin excluderea vocilor raționale și categoric mai pricepute. La noi, adică mai rău decât în Africa, “modernizarea” însemnează “malluri” în loc de piețe tradiționale sau gări vechi (dar dezafectate ca să se obțină pe gratis teren scump și cu poziție excelentă), însemnează așa-zise “cartiere rezidențiale” care nu sunt decat niște “kibbutzuri de lux” unde, dupa o ploaie sănătoasă de Bărăgan, “cramele” de subsol se inundă și a căror “viață cotidiană” este de un colectivism de penitenciar; însemnează “hoteluri de cinci stele” fără parcare și “centre de afaceri” ce strică și structura legiuită a cartierului dar și înfățișarea unui oraș care nu-i defel atât de lipsit de istorie pe cât ne spune câte un “intelocrat” obraznic; însemnează “spațiu verde” evaporat peste noapte, unde în locul plantațiilor de copaci cresc sinistrele”plantații de vile “fără stil și fără viitor; însemnează piețe clasice peste care coboară, ca niște ulii, investitorii ce dictează într-un oraș abandonat de autoritate și cedat de cetățenii stupefiați, intimidați sau prostiți; însemnează “zgârie-nori” în capitala cu cel mai ridicat risc seismic din Europa și, în general, o babilonie de Sodoma si Gomora ce își va trage ponoasele curând. Astfel încât, a vorbi despre “modernizare” în aceste condiții, când o comparație elementară cu orice loc așezat din Europa ne aduce concluzia unor desfășurări iresponsabile dar cu adevărat de necrezut, este și inutil și absurd. Alții au clarificat demult interogații ce apar aici de parcă nu ar exista pe nicăieri “experiența verificată” și scheme cu eficacitate dacă nu se invoca “soluția logică” și echilibrată. În Viena, ca să exemplific, dacă mâine i-ar lua Dumnezeu mințile primarului (ceea ce nu este, însă, cu putință fiindcă acolo toată lumea știe “regula de fier a jocului”) și ar începe să croiască “inchideri de piețe” în chiar sanctuarul urban reprezentat de Ring, încheierea ar fi și rapidă și previzibilă prin demisie obligată în termen scurt. Pe la începutul acestei veri, în Paris apăruse a doua sau a treia oara o anumită rumoare privind “construcția de clădiri înalte” (neplăcute pentru cetățeni) dar aceasta avea în vedere cartiere de margine, zone de foste “industrii” rămase indefinite și de fapt corectabile. Acolo nu există construcție pe teritoriul “Comunei Paris” care să depășească 37 de metri înălțime iar aici noi visam la zgârie-nori ! Modelul meu urban este Barcelona unde “zgârie-norii” nu prea atragători din Diagonal Mar se ridică aproape de plajă și mai pe la “margine”, în orice caz în locuri de fostă întrebuințare industrială dezafectată și fără măcar să pună în penumbră (nu să lichideze, ca în România) “Orașul vechi” sau tradițional, care este, ca pretutindeni în societățile normale, absolut intangibil în esența lui specifică. Așa ar fi trebuit, la drept vorbind, să arate și Bucureștii dar despre acestea la noi nu s-a auzit deși sunt mulți cei ce călătoresc degeaba pe banii noștri dar o fac, probabil, numai pentru cumpărături și învârteli. Noi ne plângem pe drept cuvânt că avem un “oraș supraaglomerat” și năzuim să îi descoperim leacuri prin alte adaosuri când, în fapt, Bucureștii sunt o vietate handicapată de hoție, având numai un sfert de plămân. Dar și aci avem încă multe concluzii deficitare și așa-numite “dezbateri publice” (de un formalism criant) cu caracter pompieristic. Aud frecvent cum se invocă “spaima de suprasolicitarea” de viitor când astăzi chiar orașul este aproape inutilizabil și creează un gen de maladie sociala ce nu se descrie (căci supără) dar se cunoaște prin efect. Însă aceste formulări stereotipe se fac, în mod paradoxal, tocmai în ideea de a crea o aglomerație și mai irezolvabilă decât aceea de azi, găsindu-se soluția aberantă de a se construi “pe verticală” de parcă “potopul de omenet” pur și simplu și nu funcțiunile aproape blocate ale acestui ansamblu ar fi motivul capital. Astfel apar aceste șiruri nesfârșite de “dezvoltări”, “blocuri de apartamente de lux” și “parcuri rezidențiale” ce sufoca tocmai Orașul vechi apărând, însă, drept soluții inevitabile și “modernizare”. Aceștia sunt bani aruncați pe fereastră, de fapt un vast program de extragere de bani din buzunarul celor ce vor plăti irațional, organizat cu inteligență în genul “hârtiei de prins muște”. Totul se intemeiază pe doctrina “consumului dirijat” și se desfășoară în felul unei campanii publicitare de proporții unde participă în formă de sindicalizare instituții, domenii și personagii dintre cele mai diferite. Dar, de obicei, ca să se ascundă “conspirația”, se invocă “mari investiții ce înnoiesc”, expuse privirii publice precum margelele de sticlă pentru indienii ocupați de conquistadori. La drept vorbind, acestea au o însemnatate minimă și nu rezolvă mai nimic ci, din contră, complică o realitate în sine foarte iritantă. Nu voi discuta strict despre ceea ce se invocă în mod curent (deși “Hotel Novotel” reprezintă excepția ce confirmă regula) fiindcă ar fi necesar pentru fiecare obiectiv un dosar separat iar aici astfel de documentații au, pare-se, un caracter mai secret decat Cărțile sectante și, deci, nu avem încă “material de examinare publică” (dar vom avea). Construcțiile megalomanice de la noi trebuie examinate nu în felul unui “program bucureștean de dezvoltare” (așa cum se face în mod greșit și luând în serios ceea ce este vizibil absurd) ci mai degrabă în contribuția la “rău” și ca aport fără precedent ce aduce greutatin incalculabile pe umerii firavi ai unui organism îmbătrânit și aproape neputincios. Acesta va fi nu “viitorul luminos” al Bucureștilor ci sfarșitul lui dramatic. Dar într-o țară unde “cârpeala” este aproape noțiunea emblematică și unde lipsesc proiectele pe picior mare dar realiste iar cele ce se fac se fac de catre fosti soferi sau “aprozaristi” pusi pe invarteala nu poti nadajdui la mai mult. In aceasta materie, noi ar trebui să pornim de la ceea ce avem și putem dezvolta fără a obține stricăciuni, dezechilibru și situații conflictuale fara ieșire, ceea ce însă se face cu repeziciune uimitoare ce ne arată planul premeditat anterior și bine încheiat în articulațiile lui iraționale. Totul începe de la “croială” și de la lipsa de strategii de ansamblu. Într-un oraș unde parcurile cad sub securile tăietorilor nocturni de plantații, tocmiți ca să elibereze terenurile râvnite, unde Stăpânirea împroprietărește pe câte un cumpărător de “drepturi” cu “loc de blocuri de lux” în valoare de aproape 100 de milioane de Euro și unde aerul a devenit irespirabil iar locuitorii -concentrați silit ca într-o cursă de șoareci nu se poate imagina “concentrarea” ci “extensiunea”, care, în orice caz, va trebui făcută curând, dar după ce s-a risipit atâta bănet și cei ce au organizat “Marele Joc” se vor retrage cu buzunarele pline. Căci maladia Bucureștilor imaginați, stramb și co-interesat, de cei ce il proiecteaza astazi nu este atât “distrugerea patrimoniului” (fiindcă aceasta e o tema inexistentă pentru astfel de categorii parazitare) ci “eșecul investitional”, banii mulți ce se aruncă pe apa Sâmbetei. Mâine, cand va fi evident ca am construit fără rost și printr-o “filosofie de concentrare” ce sufocă creaturile vii de orice fel, întărește schizofrenia colectivă și astupă vechile “artere și vene” centenare de “utilități” ale Comunei, va deveni, în sfârșit, evident ca soluția este în “lărgire” și, deci, în repartizare mai echilibrată a unei poveri comune acum de nesuportat. Mult din ce se cladește acum își va pierde din valoare și își va arăta caracterul formal și amăgitor astfel încât “așezarea de prețuri” -ce va veni- va ruina pe unii și îi va îmbogăți pe cei care, astăzi, cunosc efectele și participă la accelerarea lor. Bineînțeles că Orașul clasic, acolo unde totuși va mai apuca să se conserve, își va păstra valoarea imobiliară. Nicăieri în Europa “tradiționalul” nu ruinează.

 

Dr. ARTUR SILVESTRI

 

Fragment din vol. ”Exerciții de exorcism social”

http://neamul-romanesc.com/arhiva/artur-silvestri-o-%E2%80%9Cmetropola%E2%80%9D-fara-memorie/

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii