14 Mar
2015

Dorel Schor: Schițe umoristice (29) – Cum era să devin deputat

Nu am fost prea încântat când am primit misiunea de a ţine un ciclu de conferinţe pe teme electorale. Din trei motive: mie nu imi plac conferinţele, nu îmi plac ciclurile şi nu-mi place politica. In plus, fusesem repartizat la o instituţie medicală deosebită pentru care nu aveam nici cea mai mică atracţie. Nu aveam însă nici de ales, fiind o acţiune de voluntariat… Am fost primit destul de amabil, portarul a citit cu atenţie permisul de intrare (“domnul… este autorizat să intre în zilele de luni şi joi…”) şi mi-a explicat cum să ajung la publicul care mă aştepta cu nerăbdare:

– Sala de conferinţe se află în pavilionul B, etajul unu, secţia de bolnavi neviolenţi…

M-a primit cu aplauze un public foarte civilizat, alcătuit din surori, felceri, câţiva medici cu barbă şi numeroşi cetăţeni internaţi pentru nevroze ciudate, obsesii nevinovate, fobii moderne. De la început vreau să notez că, în ciuda unor prejudecăţi, toţi aceşti participanţi prezintă un indice de inteligenţă cu nimic mai scăzut decât multe persoane cu putere de decizie. Ba, aş spune că dimpotrivă. Din acest motiv, discursul meu s-a bucurat de un incomparabil succes, iar strângerile de mână din final m-au convins că, probabil, am ratat o frumoasă carieră de politician. Am plecat foarte încântat, dar numai până la poarta instituţiei. Aici am întâmpinat primul meu obstacol, ca om politic… Portarul, unul nou, mi-a cerut permisul. L-a examinat foarte atent, l-a sucit, l-a răsucit, l-a privit de departe şi de aproape, apoi a decis:

– Nu poţi ieşi de aici!

– Adică cum? m-am mirat eu sincer.

– Adică rămâi! a precizat individul. Uită-te şi tu: scrie că ai voie să intri? Scrie… Dar nu scrie că ai voie să ieşi! Şi de aici nu iese absolut nimeni fără bilet de externare!

– Prietene dragă, am încercat să-l conving, eu sunt politician, un viitor deputat, sunt un om important, nu ferească dumnezeu un…

– E acelaş lucru,a precizat individul. Să fii mata sănătos câţi politicieni, diplomaţi, şoferi. bancheri, negustori, scriitori, doctori, avocaţi şi chiar farmacişti au trecut pe aici…

După regulament avea dreptate. L-am rugat să-mi permită să vorbesc cu directorul, cu vreun şef de secţie, să lămurim problema. Mi-a explicat că respectivii nu sunt şefii lui, el făcând parte dintr-o societate de pază specializată, tocmai pentru a face nulă orice intervenţie de acest fel.

– Dar eu sunt conferenţiar, i-am amintit.

– Uite, aşa începe la toţi, a decis el… Întâi e conferenţiar, după aia spune că-i Napoleon, Stalin sau tot felul de alţi artişti sau dansatori…

Cum am ieşit totuşi de acolo? Numai datorită perspicacităţii mele cu totul deosebite şi a unui simţ diplomatic înăscut.

– Dragul meu, i-am spus cerberului, scumpule, mă bazez pe inteligenţa  şi responsabilitatea dumitale! Priveşte aici, la adeverinţă. Scrie “autorizat să intre luni şi joi”? E adevărat… Azi e luni, nu-i aşa!? În cazul acesta trebuie să ies acum ca să pot să intru încă o dată joi. Păi, dacă nu ies, spune şi matale, cum o să intru?

Tipul s-a scărpinat în creştet vreo patru minute şi a decis:

– Bine, dar să-ţi faci rost de un bilet de ieşire altădată, în care să se menţioneze că nu eşti periculos.

Altădata? O să mai aştepte cu toţii mult şi bine… Cine poate să garanteze că un politician nu e periculos?

 

Dorel SCHOR

Tel Aviv, Israel

12 martie 2015

14 Mar
2015

Sergiu Găbureac: Tableta de weekend (100+6) – Începutul începutului !

Piramida lui Keops, cunoscută sub numele de Marea Piramidă de la Gizeh, este cea mai veche structură artificială din cele şapte minuni ale lumii antice descrise de Antipater din Sidon, care s-a păstrat. Ea se înălţa până la 150 de metri pe o suprafaţă de 5,37 ha, arheologii susţinând că a fost cea mai înaltă structură artificială din lume timp de aproximativ 3.800 de ani! Alţi specialişti avansează date mult mai vechi. Unele coincid chiar cu implementarea actualului program Homo sapiens(3)!?

Aceeaşi vârstă e dată şi Sfinxului din apropiere, care ascunde multe mistere! De fapt, vechimea celor două structuri nu este certă. Punct. Cum certă este datarea pentru celelalte piramide. În total, în acestă zonă s-au descoperit 110 piramide. Reamintesc că pe Terra există sute de alte piramide sub forme diverse. Câteva au fost decelate şi pe planeta Marte! Cu Sfinxul aferent!

Marea Piramidă a lui Keops (Khufu), Piramida lui Kefren (Khafra) (136,4 m) şi Piramida lui Mikerinos (Menkaura) (65,5 m) sunt aliniate cu constelaţia Orion. Axul de sud din Camera Regelui indică steaua Al Nitak (Zeta Orionis), casa lui Osiris – casa lumii de dincolo, aflată în constelaţia Orion, circa 2450 î.Hr. Nicio altă stea nu s-a mai aliniat cu axul de sud.

Marea Piramidă indică într-un mod exact direcţia nordului. Poziţia Polului Nord se mişcă în timp, dar piramida era exact aliniată în momentul construirii sale. Pasajul Marea galerie indică steaua Alpha Draconis, circa 2170-2144 î.Hr., care era Steaua Nordului la acel moment.

Inginerii lui Napoleon au constatat că meridianul, care trece prin vârful Piramidei lui Keops, împarte Delta Nilului în două sectoare cu arii egale, fiecare sector având un unghi la centru de 45 grade. Mai mult decât atât, acesta este meridianul ideal, deoarece traversează cele mai multe continente şi împarte întregul uscat de pe glob în 2 părţi egale.

Perimetrul piramidei împărţit la dublul înălţimii dă valoarea lui π. Relaţia dintre  (Pi= 3,14159…) (valoarea raportului dintre aria unui cerc şi pătratul razei sale) şi Φ (Phi= 1,618033…) (proporţia de aur), este exprimată în părţile de bază ale Marii Piramide. Geofizicieni au ajuns la concluzia ca unitatea de măsură, cotul, utilizat de constructorii Marii Piramide este unitatea ideală, deoarece fiind a zece-milioana parte din raza polară a Terrei (care are 6.356,7 km), metrul neavând o asemenea precizie!

Marea Piramidă este situată în centrul greutăţii Pământului. Centrele celor patru laturi sunt aliniate matematic formând singura piramidă din lume cu opt laturi. Acest efect este vizibil doar în zorile şi la apusul soarelui la echinocţiile de toamnă şi de primăvară.
Diagonalele piramidei, prelungite, trec prin inimile tuturor continentelor, ca nişte solii ale bazei. Greutatea Marii Piramide (cca 5.955.000 t) înmulţită cu o sută de miliarde dă greutatea planetei (cca 5,972E24 kg). Curbura proiectată pe laturile piramidei se potriveşte cu raza Pământului (6378,136 km la ecuator).

Se estimează că piramida ar conţine în jur de 2.300.000 de blocuri de piatră care cântaresc 20-30 de tone fiecare, existând şi câteva blocuri de piatră care cântăresc peste 40 de tone. Cum au fost transportate şi asamblate acele blocuri de piatră rămâne un mister. În ciuda a tot felul de poveşti. Pământene. Prima dintre ele fiind cea a celebrului istoric Herodot. Nici una nu se susţine, însă, pentru Marea Piramidă. Doar pentru copiile ulterioare, care au căpătat, de altfel, destinaţia de cavou. Ceea ce la Marea Piramidă nu se confirmă!

Mortarul folosit este de origine necunoscută, Deşi compoziţia sa chimică este cunoscută, nu poate fi reprodusă. Este un tip de mortar mai puternic decât piatra, acesta fiind unul dintre motivele pentru care piramida s-a pastrat până în zilele noastre.

Dimensiunea bazei indică o măsură a timpului, anul, care are 365 de zile şi 1/4, calcul rezultat din suma diagonalelor ce reflectă precesia echinocţiilor. Mai mult, dublul perimetrului bazei (55.000 m2) dă valoarea unui minut de grad pe meridianul ecuator, iar înălţimea piramidei înmulţită cu un miliard aproximează distanţa medie de la Pământ la Soare.

Fundaţia Marii Piramide este pe bile fiind capabilă să suporte cutremure mari, precum şi dilatarea produsă de temperaturi foarte mari. Vârful celor trei piramide era acoperit cu aur (paratrăsnet, antenă!). Iniţial, mantaua exterioară era compusă din 144.000 de pietre, toate acestea fiind extrem de lustruite şi plate, cu o acurateţe de 1/100 dintr-un inch. Grosimea pietrelor este de aproximativ 254 cm şi au o greutate de cca 15 tone fiecare. Cele patru feţe ale piramidei sunt uşor concave, fiind singura piramidă construită astfel. Cercetatorii arată că piramida acţiona ca o oglindă gigantică şi avea o putere atât de mare încât era vizibilă de pe Lună. De aceea, egiptenii antici au numit piramida Ikhet (Lumina Glorioasă).

Cufărul de granit din Camera Regelui este mult prea mare pentru fi introdus prin pasajele piramidei. Cercetatorii presupun că a fost construit şi introdus în timpul construirii piramidei. Cufărul este construit dintr-un bloc de granit solid. Pentru realizarea sa au fost necesare fierăstraie din bronz lungi de aproape 3 metri cu dinţi de safire. Scobirea interiorului a necesitat burghie tubulare din acelaşi material care exercitau o forţă de găurire de două tone.

Marea Piramidă a avut la intrare o uşă pivotantă. Astfel de uşi pivotante au mai fost găsite doar în alte două piramide: piramida tatălui şi bunicului lui Kheops, respectiv Sefru şi Huni. Uşa, care cântărea 20 de tone, era atat de bine echilibrată încât ar fi putut fi deschisă cu o forţă minimă. Atunci când era închisă, se potrivea perfect încât nu putea fi deschisă din interior. Temperatura interioară este constantă şi egală cu temperatura medie a Terrei. 20 de grade Celsius.

Nimeni nu a reuşit, însă, să explice cum s-a asigurat iluminatul în interior, negăsindu-se nicio urmă de fum, care ar fi putut oferi arheologilor posibilitatea de a estima vechimea piramidei pe baza metodei cu radiocarbon! Doar lămpile de la Dendera, de pe cele trei basoreliefuri din templul lui Hathor, ne-ar putea oferi o explicaţie! Becuri similare cu tuburile Geissler, tuburile Crookes sau lămpile cu arc. Inventate câte mii de ani mai târziu.

Tot mai mult se vorbeşte şi de activarea energetică a marilor piramide de pe Terra, prin ele realizându-se, de fapt, convergenţa dintre energiile cereşti cu cele pământeşti. În glumă, aş spune că, urmare a efectului de piramidă, mintea o poate lua uşor razna!

Recitind aceste informaţii, pe care le regăsim în zeci de forme şi interpretări, te întrebi, pe bună dreptate, dacă Marea Piramidă a fost construită de om sau de de Cel, care a făcut omul după chipul şi asemănarea Sa? Dumnezeu! Bineînţeles prin echipele, care au pus în operă proiectul Homo sapiens(3)?

*

Toate bune!?!

Ai nevoie de o informaţie?

Mică, mică? O rezolvăm împreună.

Trimite mai departe! Mulţumiri! Să se vadă! Ne-am eliberat de frică!

 

 

Sergiu GĂBUREAC

http://blogulluigabu.blogspot.ro

http://www.facebook.com/sergiu.gabureac.3

Bucureşti

sâmbătă, 14 martie 2015

14 Mar
2015

Camelia Cristea: Eu rămân

Eu rămân

 

Mă închid în poezie
Și-n grădinile cu flori,
Alinare-mi dă Cuvântul
Și îl caut de cu zori.

 

Presărat cu bucurie,
Ca-n alaiul îngeresc
Versul, pare că rescrie
Anii…,ce nu-i mai găsesc…

 

Din cerneala unui nor
Mai pictez cocori și aripi,
Prin cuvinte am să zbor
Dinspre un tărâm nostalgic…

 

Prin grădina de cireșe
Colorez obraji de miri,
Crinolina-i pe alese…,
Dintr-un snop de trandafiri.

 

Broderia de mătase
Și butonii pentru nași,
Fluturii trăirii noastre
Au văzut câțiva nuntași..

 

Din buchete de scaieți
Am primit și amăgiri…,
Dar acum, nu ne mai pasă!
Am scăpat de uneltiri…

 

Bucuria în scrisoare
Se sfădește uneori,
Și în plină așteptare
O mai trec și reci fiori…

 

Eu rămân în poezie,
Pân la vara viitoare
Și cu raze de speranțe
Vă primesc pe fiecare.

 

Camelia Cristea

 

 

14 Mar
2015

Boris Marian Mehr: Alienare (Versuri)

Sigur, iubita îmi spune –

Eşti un nimeni,

Sunt un nimeni,

Dar de unde vine vocea iubitei?

Iubita este în vinele mele albastre,

Ea circulă prin vase, prin inimă, prin creier,

Peste tot ea spune, un nimeni, un nimeni, un nimeni,

Nu mă îndoiesc nici o clipă, nu o contrazic,

De când m-am născut ştiam că sunt un nimeni,

Iubita era scaietele din curte, era drumul pustiu,

Eşti un nimeni îmi spune norul plutind precum albuşul

În crema lichidă, un nimeni, un nimeni, un nimeni,

Iubita pe numele ei, Mengele, Himmler sau Bormann,

Iubita este un bărbăţel în chiloţi, nu vă speriaţi, ea nu este femeie,

Ea este tot ce nu a fost feminin niciodată, ea nu este din coasta

Bietului Adam, este o mult mai veche fiinţă, fosila pe care noi

N-o vom găsi niciodată şi leagă maimuţa de om, ca răspuns

La-ntrebarea pusă de Domnul.

 

***

 

Eram păgân, aveam un munte,

Urcam la el din piatră-n piatră

Ajuns, eu îl rugam – Mă iartă,

Străfulgera privirea cruntă.

Mă iartă, îi spuneam, că minte

Iubirea mea, că trufaş sunt,

Că mă răzbun, am suflet crunt,

Deşi am arme din cuvinte.

Alb mă privea idolul, vântul

Venea să-mi mângâie obrazul,

Ca o fecioară fără nazuri,

Dar muntele-ascundea Cuvântul.

De multe ori caut alinare,

Iar oamenii par munţi de piatră,

Ei niciodată nu te iartă,

Deşi sunt fraţi cu mândrul Soare.

Deşi au stele-n jur, sunt duhuri

Care şoptesc vechi basme, cânturi,

Atunci eu mi-am ales Cuvântul

Şi lui mă-mpărtăşesc, mă bucur

Că El este mereu cu mine,

Cum să-l numesc? În Carte scrie

Că Dumnezeu cunoaşte mila,

Ajunge să mai uiţi de tine.

Iar muntele rămâne-n urmă,

Cu tot ce am iubit zadarnic,

Strălucitor, prezent şi harnic,

Mă scoate Dumnezeu din junglă.

 

***

 

Imi este inima o aripă frântă,

În frunte port o rană adâncă,

Sapă suflarea în aerul dur,

Trăiesc cu durerea în plin huzur,

În sfera de sticlă e sufletul-jar,

Doar întunericul n-are hotar,

Pe roata norocului sunt schingiuit,

De ce aştepţi, Doamne, să fii iubit?

Sau nu mai aştepţi.

 

***

 

Intreb Timpul, pentru ce trăim?

Simplu, îmi răspunde Timpul, să suferim,

Simplu, îmi răspunzi, tu, iubită de mult,

Nu mai vreau să te văd, nu mai vreau să te ascult,

Nu ţi-e teamă , iubita mea, nu ţi-e teamă defel

Că vom fi pradă

Viermelui mişel?

Nu mi-e teamă, iubitule,

Cu tine voi fi,

Nu te-am iubit şi nici nu te-oi iubi.

Atunci pentru ce, oare, ne-am născut?

Timpu-mi răspunde- Eu sunt cel care am vrut

Să vă pun la-ncercare iubirea, iar voi

V-aţi crezut veşnici, jalnici eroi,

In certuri mărunte şi de prisos

M-aţi irosit.Eu rămân ce am fost,

Iară voi, în altă viaţă venind

Veţi trăi pur şi simplu, iubind, doar iubind.

 

***

 

De mult n-a mai scris un vers profesorul,

Eheu, de mult, cu-ntâlnirea alesului,

Acel victorios om al speranţei,

Dar nu ştie nimeni ce moare-ntre stanţe,

Un vers, o secundă, un om, o balenă,

Aţi auzit de Homer, de Elena,

De Paris, de Viena, de Bolintinu?

Profesorul uită mereu buletinul,

Numai bulina n-o uită, cutremur

Va fi, ni se spune, ce vremuri,ce vremuri,

Nu poţi fii sigur cu biblioteca,

De se răstoarnă, de mai respiră

Ca o balenă ori precum firul

Alb, de nisip care demult

A fost un mag în domeniul ocult.

 

***

 

Inainte de a muri sau de a pleca definitiv

De la catedră, sufletul se îmbrăţişează

cu trupul ca doi amanţi, şopti profesorul

lângă Staţia Tramvaiului Trist. Ia-mi un bilet,

te rog, spuse el, am avut şi eu o iubită,

în numele ei te rog, ia-mi un bilet.

Câte dimineţi de aer rece şi proaspăt

Au trecut peste noi, de când oraşul Ur nu mai este,

Îl întrebă pe profesor un cetăţean care nu ştia bine staţiile,

Nu le-am numărat, murmură el,

Doamne, dar ce vorbiţi, parcă nu aţi fi Dumneavoastră,

i-am scuturat braţul, el s-a lăsat moale

şi atunci am observat că mâneca şi haina

erau ale lui, restul, o simplă confuzie,

profesorul alerga pe lângă Tramvaiul Trist

şi nu putea să mai urce.

 

***

 

Aşteaptă, dacă este nevoie,

Încrede-n timp,

Nu te-a purtat el oare,

Peste tot, până astăzi?

Întreabă profesorul,

Dar el ştie că-n suferinţă

Bufniţele se ascund.

In deşert se reculeg

Cei asupriţi de propriile gânduri,

Dar ceilalţi unde se vor duce?

Întreabă profesorul,

Dar el ştie că nici un deşert

Nu poate adăposti suferinţa.

Există uşi tainice prin care

Mai degrabă ajungi la capăt,

Dar cine, oare, şi-l doreşte?

Întreabă profesorul,

Trei întrebări,

Trei ochi în noapte.

 

***

 

Viclean e timpul, ne oferă tot,

Poate prea mult, de nu ştim cum s-alegem,

Apoi el ne răpeşte daruri, numai mort

Nu vei avea regrete, asta-i Legea.

Din vară trecem înspre iarna grea,

O toamnă ne mai bucură privirea,

Apropierea marilor gheţari

Ameninţă şi visul şi iubirea.

 

***

 

Acelaşi cer, cer ce nu-i cer,

Ne ceartă cearta, fierea –n fier,

Iubirea n-are capăt , dar

Nici capătul nu-i în zadar,

Lumina Ta e ochiul meu,

Lumina mea e Dumnezeu,

Respir prin ochii Tăi, mă mir

Că astăzi nu eşti trandafir

Ori un trifoi în câmpul cu

Deşeuri şi-antilope Gnu.

Din om rezultă iar un om,

Din vinul alb nu faci nici rom,

Filosofează sub copac

Un boschetar plăpând şi drag.

Prietenul mi-e neprieten azi,

Cândva citeam ascuns sub brazi

Poeme de acel Poet

Bucovinean şi daco-get.

 

***

 

Citesc versurile profesorului

In întuneric,

Ele strălucesc ca nişte ochi de pisică

Sau ca ţigările unor puşti sub scară,

Ca părul ielelor electrizat de ramuri,

Ca nucleele sub microscop,

Ca urechile doamnelor la teatru,

Ca submarinele ieşite din adâncuri,

Aprind lumina

Şi totul se risipeşte,

In faţa mea stă mut profesorul.

 

***

 

„Numai copacilor morţi le place focul”,

Spunea profesorul privind îngrijorat

Cerul, cineva se uită la fel şi deschise

O umbrelă înflorată, „Un gând mărunt

Poate fi grădinar pentru întreaga lume,

Cine ar putea reteza norii?”, profesorul

Luă o afină între dinţi şi o strivi încet,

Auzeam geamătul mic al boabei, apoi eliberarea

Din chinga circulară, sângele ei de pui

De balaur năvălind printre dinţii puternici

Ai profesorului, un fulger lovi, conform

Celor spuse , un vârf de copac uscat

Şi focul ne lumină ca pe nişte vase vechi

De aramă.

 

***

 

De-ai fi rece sau fierbinte,

Dragostea nu pizmuieşte,

De te cheamă şi Arvinte,

Nu te crede mare peşte,

Dragostea nici nu se laudă,

Nu se-aprinde la mânie,

Dragostea îşi este cauză

Şi efect. De azi pe mâine.

Ea te crede, nu te minte,

E speranţa fără temeri,

Dragostea n-are morminte,

Fraze goale şi solemne.

Poţi alege, eşti acela

Ce gândeşte în tăcere,

Stai departe de arena

Înfruntării efemere.

 

***

 

Istoria este, uneori, ca o barcă

Legănată pe ape negre, sângerii,

Cineva ucide, ce găseşte, încarcă

Obiecte de cult. Ochelari, jucării,

Cineva părăseşte în larg naufragiaţii,

Pe cei ce-şi salvează puţinul rămas,

Ultimul coltuc, fărâma de viaţă.

Ziua de azi este doar un popas?

Ne trebuie, oare, o arcă a lui Noe?

Laviathanul pare un blând caşalot,

Cineva ucide, tăcerea-i dă voie.

Mă aplec şi citesc Pirkei Avot.

 

***

 

In Cracovia, o fată îmi vorbea

De Monrovia, de crime, ştia,

Se ruga să n-o mângâi, era

Fata din Polonia.

Am visat lagăre,

Joagăre pentru oameni,

Camere pentru oameni,

Era coşmarul din Polonia.

Un şobolan a trecut

Prin trecut, enorm, mustăcios,

Urla, muşca, murea,

Fiinţă de jos.

Visez ochii nebuni,

Polonia, coşmaruri, minuni.

 

***

 

O încordare permanentă, fulgerată

De jerbele memoriei,

O sete de linişte şi armonie,

Profesorul şi-amintea de orăşelul

Bunicii sale, cu vechi lăcaşuri de reculegere,

Spitalul, livada cu meri, parcul vânătorilor,

Căruţe lăsând printre roţi bălegarul

Cuminţilor cai, petunii şi rumene fete

Cu viaţă şi frică în ele, marfare mânate

De-un duh nevăzut, feroviarul picotind

Cu ţigara în hură,

Bunica, sfeşnice veşnic plângând,

Cu braţe nălţate, mereu le vias profesorul,

Mereu, dar altceva el ne vorbea.

 

***

 

Azi, iarna vrajbei noastre,

Cu vrajbă nouă s-a-năsprit,

Un timp în care mielul fură,

Iar lupul, că-i flămând e pedepsit,

Victoriile-s istorie se-ngroapă

Şi visele devin coşmar,

Azi, iarna vrajbei noastre

Nu e iarnă,

Azi, vrajba e-un cuvânt frumos şi rar,

Căci toţi zâmbesc, vorbesc, complimentează

Un Dumnezeu bolnav de SIDA şi gălbează,

Iubirea, la concursuri, se câştigă,

Poetul trece-ntins pe o cotigă.

 

***

 

Ziua-i masivă, albă şi rece,

Ca un colegiu pentru colege,

Numai iubita, doar ea se zăreşte

Intr-o oglindă ca ochiul de peşte.

Trece cu trenul omul cu trenciul

Luat oe-o hârtie de treisprezece,

Numai iubita în nouri se scaldă,

Ziua-i masivă, rece şi albă,

Numai iubita, subţire şi naltă

Este. Iar eu sunt în lumea cealaltă.

 

***

 

Poţi să cuprinzi un om

Într-un vers?

Ca într-un pom,

Un univers.

Lupul tace, oaia tace,

Totul se petrece-n pace.

Zbor cu ochii,

În aer – fâlfâit de aripi,

Rochii.

Fascinat de ceea ce n-am scris niciodată,

Incerc să-mi murmur tăcerea trădată.

 

***

 

O nevăzută mână scrie

Pe un perete nevăzut,

In ochii noştri, printre pleoape

Pătrunde infinitul mut,

Eu vi-l citesc, este mai negru

De cum e spaţiul dintre sori,

Şi totuşi litere şi versuri

Pot descifra în ochii orbi,

Nu poate frumuseţea să dispară,

Nici dragostea pe care eu ţi-o port,

Eu cred în infinitul sacru,

Nu cred că Dumnezeu e mort.

 

***

 

Viclean e timpul, ne oferă tot,

Poate prea mult, de nu ştim cum s-alegem,

Apoi el ne răpeşte daruri, numai mort

Nu vei avea regrete, asta-i Legea.

Din vară trecem înspre iarna grea,

O toamnă ne mai bucură privirea,

Apropierea marilor gheţari

Ameninţă şi visul şi iubirea.

 

***

 

Risipitor cu darul ce-l primeşti,

Nu ştii să-l cheltui, nu-i ştii rostul,

Natura e vicleană, tu-naiv,

Şi joci cu moartea popa-prostul.

Iar dacă vrei să fii zgârcit,

Nimic n-ajută, darul tău nu creşte,

Ba mai sărac te simţi, nefericit,

Timpul ţi-alunecă din mână ca un peşte.

Incerci să-nchei cu viaţa un contract,

Dar nimeni nu-l semnează, o hârtie,

Vântul o poartă, poate-un drac

O va semna-ntr-o veselie.

Chipul tău uitat va fi,

Poate-un vers se va citi.

 

***

 

Când voi zări portretul tău,

Cine să creadă că ai fost altfel?

Atâtea ierni trecură, aspre ierni,

Iar gerul lasă urme , nu le speli.

Intrebi zadarnic, unde se ascund

Trecute frumuseţi şi bucurii,

Zâmbeşti, dar zâmbetul e crud,

Nici n-am mai fost, nici nu vom fi,

Iar când privesc copiii tăi,

Imi amintesc de propria-mi tinereţe,

Eu înţeleg că anii nu sunt răi,

E veşnică pe lume frumuseţea.

 

***

 

Noi aşteptăm recolta anilor ce vin,

Nici frumuseţea nu este povară,

Plânge un suflet chinuit în vin,

Iar trandafirul amitirii ară.

Iar tu, îndrăgostit de frumuseţea ei,

Cedând din ani, din viaţă, din putere,

Prefaci şi lupii în prea jalnici miei,

Tu îţi devii duşman din propria vrere.

Eşti singurul care te-ajută să te nalţi,

Nu aştepta nici anotimpurile, vara,

Nici toamna vieţii, leagă-te c-un lanţ,

Voinţa ta e singura comoară.

Deci aşteptăm recolta, preţuim

Oricât de negri, anii care vin.

 

***

 

Temător eram eu cu tine,

Nu ştiam, să-ţi fac rău, să-ţi fac bine,

Din ce-a fost, n-am uitat mai nimic,

Între noi – mii de mile de frig.

Dar nici ura, iubirea, nici moartea

N-au puterea să şteargă ce-a fost,

Eu ştiam, aşa era soarta,

Fără tine nici eu n-aş fi fost.

 

***

 

Pe sub luna veche , pe sub luna nouă,

Urechelniţa străbate, ca un şarpe boa,

Flori prea flămânzite, mimoze-femei,

Mimează, plăpânde, suflete de lei,

Doboară copacii, unii viermănoşi,

Pinul mândru creşte pe ţărmul leton,

Europa poartă patru mâini pe umeri,

Unele cu sânge, altele de îngeri,

Are guler alb el, dirijorul care

S-a spălat mai bine, bagheta subţire,

Din os de copilă, mândră Europă,

Rune fără sens, vine Papa, iartă,

Îl cheamă Clemens, ne benedictează,

Este mai pios, Huss şi Luther latră,

Astru-i luminos.

 

***

 

Trecând pe lângă un zid,

O pasăre i-a căzut la picioare,

Profesorul nu a rostit

Cuvinte ce pot să omoare,

Paralel cu zidul s-au dus

Paşii lui de om cumsecade,

Părea un Ulise sedus

De propiile lui Ulisiade,

Părea un Matusalem

Inaintând prin moarte şi vremi.

 

***

 

A venit pentru mine ceasul cel bun,

Un semnal şi-am pornit ca un tren cu cărbuni,

m-aşteptați, n-am să vin decât foarte târziu,

v-am iubit şi mai cum, dar un timp n-am să fiu,

poate-am luat pentru drum combustibil prea mult,

mă consum în ridicul, zadarnic tumult,

mă doriți ca pe-o flacără blândă veghind

un viitor mulțumit, ochiul meu suferind.

 

***

 

De câte ori mi-am renegat ființa,

mi-am revăzut copilăria-n vis,

executat de propriile cuvinte,

sufletul meu zbura în Paradis

Ti-am respectat întotdeauna existența,

Doamne de ce-ai tăcut mereu?

Păcatele mi le priveşti cu-ngăduință,

Păgânilor le laşi un zeu şi-un eu

Iar versul Tu mi-l pui să spună

Tot ceea ce trece prin perversă mintea mea,

În timp ce buha nopții îmi şopteşte

„Joci pân-la capăt ori nu mai juca”.

 

***

 

S-au golit nopțile toate,

Cufere cu galbeni , sparte,

Se mai văd urmele dinților în pernă,

Craterul viselor, pe scândurile rupte, licheni

Au crescut, şerpi leneşi, Madeleine,

Se-nvârt palele, orele, zorii,

Unde ne sunt îndurătorii?

Spuneai să fim buni, dar ce bem

Inainte de moarte, Madeleine?

De privesc în sus, nu se vede

Nici un duh, cine poate, mai crede,

Cine nu, se întoarce cu fața

La perete, în geamăt. Şi-ngheață.

 

***

 

Pe pernă trec valuri şi valuri coşmaruri,

In aer grifonii fac tumbe, se strîmbă,

Iar timpul petrece la alte petreceri

Şi nici nu eşti sigur c-alungi pân-la zece.

Prietenii-s umbrele altor prieteni,

Iubitele multe trîiesc doar din rente,

Scrii versuri, un prin cerşetor de atenţii,

In mers te lovesc beţivanii demenţii.

Manechini, manechine, dricuri şi jeepuri,

Viaţa şi moartea în videoclipuri.

 

***

 

Azi m-am gândi la moarte,

A murit domn” peofesor,

Am muşcat dintr-un măr galben,

m-am gândit de uşor este să mori.

Dar mai uşor este să fii laş,

Iar dacă poţi, să te ascunzi

Să nu întrebi cine eşti,

Să nu întrebi, să răspunzi.

M-am gândit că nu există scăpare

Pentru cei care ştiu

Că fiecare zi însemnă

Un mult prea frumos mai târziu.

 

***

 

Mai pluteşte duhul rău prin casă,

Parcă e adusde un v-t rău,

Duhul ei, a fostr cândva frumoasă?

Nu a fost, avea suflet de zmeu.

Dublă-nchipuire, înşelare

Pentru simţuri, vechiul androgin.

Ce trăieşte poate-n fiecare,

Duhul ei se-ascunde în cîmin,

De acolo urlăân miez de noapte,

Se-mpreună cu iadul, nu mai are

Chip, nici nu mai e-arătare.

Astflel, că repet versuri furate-

„Tu, pe veci pierdută, veşnic adorată”.

 

***

 

Spre tot ce este îndoielnic,

Sufletul meu, o pasăre rănită,

Se-ndreaptă în bătaia puştii

Gata să tragă, sub privirea aţintită

Sau spre capacana pe care făptaşul

De mult a părăsit-o-n crânguri,

Merg ca un orb şi ocolesc oraşul

In care toţi mărşăluiesc cu stângul.

E cam târziu să schimb eu locul

Sau el să-mi schimbe felul, mă pătrunde

Un dor de cavalerii urvaţi pe soclul

Legendei Meselor nicicând Rotunde.

 

***

 

Incerc să mă interpretez pe mine,

După lectura Comediei Divine,

Eu îmi scriu textul, regizorul sunt eu,

Uneori se amestecă şi Dumnezeu,

Dar specatcolul este mereu întrerupt

De exclamaţiile unui surd,

Poate că surzenia lui

Este darul Demiurgului.

 

***

 

Fă-mi, Doamne, rogu-te, o lobotomie,

Să uit de retorică, ofer o mie

De biete cuvinte, pentru un rând

Scris doar cu gândul pe-o umbră de vânt.

Din cornul de cerb sună speranţa,

Azi o aud doar în vis. Vezi? Balanţa

Se-nclină spre nebunia cea rece,

Du-mă, o, Doamne, şi mă petrece.

 

***

 

Un pahar se sparge, aminteşte de copilărie,

Peste drum atârnă o eşarfă neagră,

Luminile ard priveghind luna

Sau sufletul unui vecin ce coboară,

Şarpele dormitează în junglă,

Aici umblă şoarecii, şorecarii,

Fumul rău de ţigară îmi umple gura,

Eşarfa de peste drum mă absoarbe,

De când nu mai sunt tânăr, Doamne,

De o noapte sau poate de o mie de ani?

Inţelepciunea nu se apropie, doarme,

N-o treziţi, închideţi bătrânul pian

 

***

 

Despre Pleiade, draga mea, s-a scris,

Nu te gândi la poetaştrii din Paris,

Îi spunem noi, probabil, mai frumos,

Cloşca de are pui, roi luminos,

De câte ori priveam şi număram,

O sărutare îţi furam şi îţi dădeam,

O sută douăzeci de sărutări,

Până când zorii se trezeau în zări,

Iar Taurul tot nemişcat era,

Pe unde eşti, îţi aminteşti, iubita mea?

 

***

 

Trecând pe lângă un zid,

O pasăre i-a căzut la picioare,

Profesorul nu a rostit

Cuvinte ce pot să omoare,

Paralel cu zidul s-au dus

Paşii lui de om cumsecade,

Părea un Ulise sedus

De propiile lui Ulisiade,

Părea un Matusalem

Inaintând prin moarte şi vremi.

 

***

 

De ce păstrați sub soare-un aer sumbru?

Oamenii vă vizitează fără teamă,

Căci niciodată străbunul n-o să geamă,

Iar eu aud un glas, mai multe, mii,

Voi, cimitire, niciodată nu voi fi

Ascuns sub piatra grea de titluri mari,

Eu voi alege cerul –cenuşar,

Voi căuta în aştri albi-arzând

Lăcaşul pentru sufletul-cuvânt.

 

***

 

Curcubeu este tot ce privim fericiţi,

Cenuşiul – culoarea morţii, meniţi

Suntem morţii, dar nu renunţăm,

Precum iarba, copacii, Dumnezeule, dă-mi

Puterea de a nu fi nicicând disperat,

Să simt că sunt liber, mereu ne-mpăcat

Cu cei care vor să gândesc ca şi ei,

Din noi, curcubeule, culorile iei.

 


Boris Marian MEHR

Bucureşti

10 martie 2015

 

 

14 Mar
2015

Adrian Grauenfels: Fernando Botero sau cultul obezității extreme

1932 – Se naşte Fernando Botero – Pictor, sculptor, caricaturist, portretist Columbian.
La 12 ani capătă instrucţie de matador în paralel cu şcoala normală. Să nu ne mirăm că primele sale picturi sunt inspirate de arena cu tauri. La numai 16 ani prezintă picturi înregiunea să natală Medellin. Avea un caracter rebel, protestatar şi este expluzat din şcoală când produce vâlvă cu un articol scris pentru un ziar local în care laudă cu entuziasm non-conformismul artei lui Picasso. Discuţia despre importanţa distorsiunii a fost privită de autorităţi că fiiind obscenă.

Artistul se mută la Bogota şi acolo cunoaşte avangarda locală, crema inteligenţei, pictori care se întâlneau la Cafeneaua „Automatica”. La numai câteva luni de la sosire Botero deschide o expoziţie solo. Cu banii câştigaţi din vânzarea tablourilor îşi permite să călătorească în Europa. A studiat la Madrid, la muzeul Prado şi a cercetat frescele lui Giotto la Florenţa în Italia. Se mută la Paris că să studieze operele Luvrului. Dar partea importantă a experienţei sale o capătă în Italia. În 1956 se însoară cu Gloria Zea şi se mută cu proaspăta soţie în Mexico unde întâlneşte arta lui Diego Rivera. Stilul lui Rivera, opulenţa lui Ingres, îl determină în alegerea drumului sau artistic.
În 1956 expune la New York, faima lui creşte şi la numai 26 de ani este numit profesor de pictură la universitatea din Bogota. Din anii 60 trăieşte la NY şi se separă de Gloria Zea. La NY întâlneşte ostilitate din partea criticii care era în marea majoritate de formaţie expresionistă. Schimbarea se produce în anul 1961 când muzeul MOMA cumpără faimoasa sa replică pentru „Mona Lisa la 12 ani”.  În următorii ani Botero oscilează între Columbia, Europa şi NY. În 1973 se mută la Paris cu Cecilia Zambrano. Cei doi au un fiu Pedro, mort într-un accident rutier la numai 5 ani. Din 1983 începe să producă sculpturi. Locuia în Italia la Pietrasanta lângă numeroase cariere de marmură. Munca lui devine recunoscută, căutată şi expusă în toată lumea. După anii ’80 Botero preferă sa facă sculptură care se aseamănă picturilor sale.

 
Obsesia obezităţii

Admirator al deformaţiei voite, întâlnită la Pierro de la Francesca şi la Picasso, ea devine la Botero referenţa, standardul unei noi estetici şi frumuseţi găsită în obezitate. Botero expune o operă eclectică, influenţat de expresionism şi abstract dar dezvoltă în timp un stil personal, în care personajele sunt ca nişte păpuşi de gumă umflate într-o obezitate exagerată. După cum explică scriitorul Vargas Llosa anatomia excesivă nu degradează ci este un rafnament al unor persoane în carne şi oase, finite plastice care populează o lume a lor, a formelor şi a culorilor.

Stilul sau numit situaţional include naturi moarte şi peisaje populate de personaje care se aseamănă. Se pictează pe sine ca bărbat sau femeie, în poziţii sau situaţii uneori bizare. Seturile au şi ele umor, au maliţie, satirizând momentele vieţii sau ridicolul unor personaje de proporţii exagerate plasate în aspectele banalului cotidian.
Botero explică înclinaţia sa spre obez astfel: „Un artist este atras de de anumite forme fără să ştie cauza. Adopţi o poziţie, mai mult intuitiv, mai târziu e posibil să găseşti raţiunea acestei alegeri. Devine convins că exagerarea proporţiilor este esenţa artei sale, probabil influenţat de exuberanţa naturală a Columbienilor şi a Columbiei, „o ţară condusă de o mare doză de exagerare” după cum o vedem descrisă în romanele lui Garcia Marquez. O altă direcţie a fost parodierea marilor maeştrii care i-a adus o internaţională celebritate şi recunoaştere. Botero rămâne un pictor original şi neafiliat vreunei mişcări artistice. Mai toate pânzele sale au accente satirice, umor, ne amuză şi ne pun pe gânduri la graniţa fină dintre real, suprarealism şi imaginar. Este inteligenţă şi înţelepciune în munca sa care a rămas nealterată timp de câteva decade.

În anul 2005 Botero capătă un mare ecou internaţional după expunerea în Europa a seriei de tablouri Abu Ghraib, picturi care denunţă abuzurile americanilor în deţinerea prizonierilor în timpul  războiului cu Iraqul. Aceste tablouri nu au fost vândute ci donate muzeelor. Botero este expus azi în marile capitale, parcuri şi muzee din Europa şi America. Îl găsim la Roma, Londra, Ierusalim sau Madrid în statui care ne surprind şi produc zâmbete, ele induc nevoia a fi fotografiate prin bucuria şi mirarea estetica indusă, adrenalina oricărei arte…

 

Adrian GRAUENFELS

Rishon LeZion, Israel

14 Martie 2015

13 Mar
2015

Getta Berghoff: Vară fierbinte

Trecuse peste mine vara cu pârjolul fierbinte canicular, în interiorul dezmembrat de hârţâitul sfredelului şi invazia prafului din pereţii perforaţi, dale sparte cu violenţă ca zilele în care trăim, toate mă balansau între dureroase amintiri care, nici în acele momente nu refuzau să-mi ţină companie. Se sfărâma peretele, cum se sfarmă o viaţă, o căsnicie, o prietenie lăsând în urmă nourii de praf, contururi confuze pe când gândurile mele orbecăiau printre ceţuri peste care s-a aşternut timpul bruind situaţii, scormonind în trecutul în care s-a cuibărit durerea, aceea care nu se vindecă, nu se usucă, nici crustă nu lasă.

Memoria, numai ea le-a păstrat şi îmi serveşte uneori câte o secvenţă, o felie ca o gazdă ospitalieră, câte una, când vrea, fără să le aleagă dintre momentele înşiruite pe funia timpului. Aşa retrăisem drama care devenise a mea când luasem hotărâri mari „ceauşiste” – să se restituie locuinţele particulare proprietarului – deci, eu să cedez apartamentul! Să-mi schimb domiciliul?! Să părăsesc acel interior în care amintirea ta a rămas în fiecare colţ, în fiecare moment din zi şi noapte, interiorul, pereţii în care s-a imprimat glasul, mirosul tău, sertarul şi caietele tale, pipele cu aroma tabacului „Captain Black”, pereţii singurii martori ai vieţii noastre! Era imposibil să îmbrăţişez atâtea amintiri şi să le duc. Unde? Mai valabil pentru mine era să fug în Lume…

Luasem hotărâri mari, pentru mine cruciale şi presată de timp la repezeală răsfoiam acte, sute de hârtii printre care se rătăcise o legitimaţie, desprinsesem fotografia şi-o strecurasem în mâneca jerseului trimiţând-o direct în clandestinitate întrebându-mă odată cu gestul săvârşit de ce trebuia să o ascund şi n-o pusesem deoparte ca pe un obiect (întreg) neutru? Întrebarea lua amploare, mă sfredelea şi fotografia mă zgâria în lunecarea ei sub mânecă, când din odaia alăturată auzeam gunguritul copilului meu…

Timpul limitat şi tensionat mă mâna către o lume necunoscută, moştenirea din străbuni spre care mă duceam cu limba amputată, multe temeri şi inima frântă. De toate acestea îmi aminteam când zgomotul sfredelului încetase şi atunci văzusem maldărul de moloz şi gaura din perete cât rana nevindecată.

Toate aceste amintiri năvălesc acum peste mine la o distanţă de timp de peste patruzeci de ani. Eram deja de mulţi ani în ţară, timp în care dobândisem şi hoţii noştri, văduvele şi orfanii noştri. Într-o asemenea zi cineva mi-a şterpelit poşeta în orele de serviciu. Era într-o zi de Vineri la prânz şi luasem imediat primele măsuri de precauţie, apoi încercasem să-mi reconstitui din memorie ce aveam în poşetă… Totul ar fi fost recuperabil, afară de fotografia desprinsă şi trimisă în clandestinitate cândva, traversată în poşeta mea. Secţia de poliţie mi-a indicat o adresă, unde se expunea obiectele pierdute sau furate. Luni la rând căutam cu ochii în acele vitrine, o aveam naintea ochilor dar n-am găsit-o niciodată. O mai caut şi acum. Aici se terminase secvenţa servită de memorie într-o zi fierbinte de vară.

Mi-am impus de la început răbdarea, voinţa să înfrunt zilele cu calm. Nimic nu m-ar putea dărâma mai rău decât enervarea căci motive existau, pluteau deasupra mea grele, încărcături umplute de greşeli şi amărăciuni. Prudentă îmi pregătisem la îndemână tot ceea ce mi-ar fi fost util în asemenea situaţii dar nimic nu mai era la locul lui, dispăruseră chiar din haosul primei dimineţi.

De nevoie cumpăram cafea la băcănia cea mai apropiată a cartierului pe unde piciorul nu-mi călcase niciodată, hainele de pe mine le aruncam în maşina de spălat, seara, când ajungeam în alt pat la culcare. Şi zilele fierbinţi se lăsau împinse cât o căruţă la deal şi reparaţiile în casă cât alta înţepenită, numai raţiunea, ca un sfetnic bun îmi transmitea mesaje încurajatoare, uneori pline de umor, „nu-i motiv de disperare, totul trece ca şi viaţa, te rostogoleşte pe neaşteptate, te duce ca valul mării spre marile adâncimi de unde uneori te întorci la suprafaţă”.

Totul a durat ca la lectura romanului lui Jules Verne „5 Săptămâni în balon” după care revenisem şi eu cu picioarele pe dalele noi. Scăpasem de lucrătorii şi paharele cu cafea băute întotdeauna pe jumătate şi vărsate pe dalele ciuruite devenite gropi, scăpasem de emisiunile de radio pe un post neînţeles, rămase doar zugravul, care şi el cu radioul deschis îmi oferea în schimb o muzică frumoasă. Admirator al Havei Alberştein fredona şi alte cântece de-ale noastre. L-am auzit fredonând „tu şi eu vom schimba lumea …”, cântecul mi-e cunoscut şi-mi place, ideea nu-mi displace, bine ar fi să îndreptăm ceva

în lumea noastră. La asta gândeam ascultându-i cântecul când hotărâsem să-l întreb „la per tu” cum se vorbeşte în limba noastră şi începusem cu scuza cuvenită:

– De unde eşti?

– Sunt născut în Yafo, din mamă arăboaică, tata turc, am trei copii cu o nevastă creştină.

Tresărisem. „Cu atâta mixtură se poate supravieţui întro familie unită” şi-l urmăream pe furiş: bărbat tânăr, înalt cu părul şi ochii negri, sârguincios, conştiincios în munca lui şi iute în mişcări. Mânuia sculele în ritmul muzicii şi din mişcările lui am înţeles că omul e satisfăcut în viaţa de acasă. Rareori întâlneşti în zilele noastre omul mulţumit de viaţa lui … şi gândurile-mi zboară înapoia timpului, câteva secole în urmă şi mă opresc în epoca nisipurilor aurifere, a căutătorilor de zăcăminte de cupru, cei îmbogăţiţi şi ceilalţi morţi în sărăcie ca să ajung spre migraţiile zilelor noastre din extremele geografice ale lumii, în căutarea unei existenţe.

Fiinţa umană în îndelungata confruntare cu civilizaţia a obosit şi acum râvneşte după un colţ liniştit, o căsuţă mică sub un cer senin cu grădină, flori, soare şi puţină umbră cum scrisese Victor Hugo în versetul „Notre Maison”: Une maison petite avec des fleurs, un peu / De solitude, un peu de silence, un ciel bleu / … În zilele noastre cine-şi simte braţele apte de muncă, pleacă în Lume să-şi găsească pâinea cea de toate zilele, pâinea noastră a fiecăruia, când de fapt demenţa şi ura stăpâneşte lumea!

Ce ne-a adus civilizaţia? O întrebare pertinentă! Beneficiile tehnicii avansate au creat milioane de şomeri răspunde majestatea mea şi gândesc la cifra imensă de oameni care-şi părăsesc familiile şi ţara pentru o existenţă câştigată în condiţii vitrege. Printre lucrătorii intraţi în casă, venise şi un băiat foarte tânăr, l-am bănuit imediat de origine rusă, mi-a confirmat vârsta de 23 ani. I-am simţit accentul slav şi m-a mirat ebraica corectă. Venise din partea unei societăţi angajat pentru o muncă de tâmplărie.

Băiatul mi-a stârnit interesul să-i cunosc datele biografice dintr-o nevoie a mea să ştiu cu cine stau de vorbă, nu-mi plac cifrele statistice, prefer date concrete, ţin la părerile mele personale să ştiu cine este? ce gândeşte? cel cu care vorbesc. Venise din Omsk, imigrase cu părinţii în urmă cu zece ani. „Cum suporţi clima de aici” întrebarea se potrivea cu acele zile caniculare, fierbinţi ale verii nemiloase. „Foarte bine” venise răspunsul, „ne place clima şi îmbrăcămintea sumară, ne simţim descătuşaţi şi liberi, eu şi tatăl meu”. Înregistrasem pauza în care băiatul respiră adânc şi-mi aduce alte mărturisiri: „mamei îi lipsesc gheţurile, păstrează în dulap cizmele de blană, şuba, căciula. Aşteaptă să ajungă şi aici zăpezile, s-ar resemna numai cu ploile, ea visează

gheţarii i-ar primi chiar în Mediterană odată cu balenele şi ea ar ieşi cu barca la vânătoare” … Am râs amândoi de tabloul imaginar, dornici de puţină iarnă. Eu visam iernile mele, zăpada, viscolul scurt cu fulgii cât fluturii „Eşti atât de frumoasă iarnă” mi-au traversat gândurile versurile lui Nichita.

Şi armată ai făcut? l-am întrebat. „Cinci ani” mi-a răspuns după un oftat prelungit şi faţa destinsă, dispus să-mi explice satisfacţia: „abia m-am eliberat şi mi-am găsit de lucru la firmă” … Privesc băiatul de statură mijlocie, umerii laţi, chip deschis al omului alb, ochii

albaştri şi raţiunea îmi dezleagă enigma, parcă mi-ar arăta-o cu degetul „provenienţa noastră, a israelienilor repudiaţi de toată lumea azi ca niciodată. Această ţară mică absoarbe ca un burete fiii rătăciţi, întârziaţi pe alte meleaguri astfel că şi de la Omsk se ajunge la Ierusalim căci dintotdeauna în vremuri de restrişte e bine să te întorci acasă, e rău, e greu, dar ca acasă nu-i nicăieri”.

Pe asemenea drumuri îmi plimbam gândurile când casa mai era încă vraişte! De astădată călcam pe dalele noi şi curate, respir satisfăcută, conştientă că străbătusem infernul şi cu paşi învioraţi mă apropii de cutiile care, una câte una trebuiau eliminate.

Primul obiectiv – reaşezarea vitrinei. Închipuiţi-vă trei coşuri de obiecte casabile, cu grijă împachetate dar zvârlite dintr-un loc în altul şi nu o singură dată, îşi dezveleau strălucirea şi graţia între degetele mele, păreau triumfătoare căci una după alta le descopeream întregi, neatinse! Doamne, câtă lume dispărută, câte momente de viaţă se perinda sub ochii mei! Cu obiectul în palmă, vedeam persoana, chipul celuia lăsat înapoia timpului cu fizionomia şi glasul rămas în urechile mele, îl recunoşteam după vorbă, auzeam spovedaniile fiecăruia mărturisite în şoapte, fiecare cu ale lui dureri, repetate acum la urechea mea a doua oară. Redându-le locul în vitrină, simţeam că-i restitui vieţii, îi conduc pe fiecare acasă…

Aşa m-am întâlnit cu o lume apusă, cu Florence Loebel, Irena Froid, Lora, Nadia şi Armand, Alexiana şi, într-o continuitate fericită, cu Suzi şi Sanda. Bucuria de a-mi regăsi porţelanurile întregi, o atribuisem izbânzii la care râvnesc! Eliminam ceas după ceas altă cutie din câte îmi stăteau în cale, cuceream spaţiul, o muncă interminabilă îmi cerea prelungirea în noaptea deja sosită când mă chema restaurarea bibliotecii. „Să restabileşti o bibliotecă e la fel de dificil cu a restabili adevărul şi dreptatea pe această lume” gândeam atunci şi observaţia se repeta de câte ori ochiul meu prinde altă nepotrivire.

Mi-a rămas o singură cutie, un burduf imens în care am păstrat corespondenţe de ani de la prietenii de care viaţa m-a despărţit. Priveam cutia şi respiraţia mi se tăia, subconştientul îmi amintea că în majoritatea scrisorilor acestui burduf, viaţa nu mai suflă şi mă năpădise teama de momentul următor, priveam plicurile, identificam scrisuri şi realizam câţi prieteni am pierdut! Au plecat pe rând, fiecare în adevărata emigraţie a vieţii…

Mărturisesc cu sentimentul durerii şi al ruşinii că privindu-le şi recunoscând ortografiile, m-a îmboldit cumplitul gând să le distrug, eu, cu mâinile mele pentru că nimic nu e veşnic, nimic nu atinge infinitul striga ecoul durerii în mine! Nimic nu rămâne în eternitate, nici viaţa, nici statuile, nici gloriile, nici măcar necazurile, toate dispar odată cu noi. Mă disculpam de una singură şi brusc încep nelegiuita faptă: începusem să le rup. Săvârşeam actul cu barbarie şi durere cu mâinile mele şi cu sentimentul că ochii atâtor prieteni mă priveau. Mai înţelepţi, mai resemnaţi cu viaţa efemeră, îmi lăsau impresia că îmi îngăduie fapta şi răzvrătirea. În acele momente eram convinsă că eu şi semnatarii acestor pagini – eram în plin masacru – suntem supuşi aceluiaşi destin. La ce le-aş păstra pentru un alt timp când, cu un total dezinteres le vor rupe cu degetele lor. Nici scrisul nu-l vor cunoaşte, nici conţinutul nu-l vor pătrunde.

Toate aceste scrisori păstrate nu vor încânta nici o ureche chiar interesată să dezlege confesiunile şi perioadele în care au fost aşternute pe pagini nesfârşite. Pe nimeni nu

va emoţiona confesiunile scrise, oricâtă curiozitate ar stârni cuiva. Străini de situaţii, de vremi, de legăturile care au dăinuit între mine şi titularii epistolelor, chiar de va stârni cuiva interesul să se aplece peste acele rânduri, nu va putea cuprinde focul care a întreţinut prieteniile noastre.

La picioarele mele se ridica un morman de file rupte, risipite, vieţi autentice mărturisite în scris şi traversate în perioade diferite. Oameni aşezaţi la scris în momente cruciale, în suferinţe nemărturisite, în bucurii neîmplinite, iluzii, dragoste, izbânzi şi-atâtea dezamăgiri mărturisite cu subtilitate şi precauţie. Prindeam cuvintele răzleţite de viaţă şi răvăşite prin mormanul masacrat al hârtiilor disparate, împrăştiate ca flori risipite din care se desprindea mereu o altă petală veştejită, ca un parfum de viaţă terminată.

Am purtat cutia pe braţe, cu simţământul că îmbrăţişam coşciugul cu morţii dragi şi cu acest gând i-am condus pe ultimul drum în pasul cu care traversam strada. Deşertasem conţinutul şi eu rămăsesem locului ca în faţa unui mormânt abia acoperit unde parte din mine se identifica cu ei. Mă stăpâneau regretele de cele făptuite, mustrată de conştiinţă, de masacrul făptuit. Pierdusem prietenia prietenilor mei, am avut sentimentul singurătăţii şi învăluită într-o mantie rece, sufletul mi-a îngheţat. Trăiam singurătatea, aceeaşi ca în zilele prezente resimţite de întreaga ţară … Eu de una singură, fără de prieteni, Ea de una singură duşmănită de toţi.

Însingurarea, această cumplită stare aşezată pe umeri, mă întorcea spre casă. Când am întâlnit oglinda am ştiut de unde-mi vine întristarea: pierdusem firul vieţii, acela al scrisului fără să regăsesc capetele să le înnod! Când scrii, evadezi din lumea ta fără să te mişti din scaun, te înfunzi între idei ca într-o pădure deasă de umbre şi lumini, imagini şi oameni se conturează din frunzişul imaginar, o rază de soare ş i o pat ă umbr i t ă împl ineş te o imagine, o diversitate de situaţii t raversează în goană gândur i le nehotărâtă cu ce să încep. Chipuri conturate din trecut mă vizitează când de fapt am în faţă lumea în care exist, alte imagini, alte măşti. Hălăduind în scaun mă simt satisfăcută de câte ori îmi reuşeşte scrisul, reconfortată în noaptea învăluită de linişte când ideile se leagă, uneori mă vestejesc spre zori şi cad într-un somn adânc, scurt şi reconfortant regăsindu-mă într-acelaşi scaun şi în faţa mea o nouă dimineaţă.

În preajma noastră s-au întâmplat atâtea şi continuă să se întâmple. Evenimentele par adunate într-o carte imaginară şi nescrisă, o frunzăresc mental şi mă întreb cu ce să încep? Scrisul rămâne o acţiune tonică faţa în faţă cu nebunia Lumii. Caut creionul. Să-l fi ros viermele care se zvârcolea în calea mea? Nici nu-l mai vreau, nu-mi trebuie, am claviatura calculatorului. Uneori întârzii în faţa ecranului, vizitez blogurile. Ce e un blog? O mică carte de vizită, dovada că exişti, un sunet cât un ţiuit de trompetă, să te faci auzit, o autoamăgire, o cochetărie cu tine însuţi, o risipă de ore, un exerciţiu de antrenament al spiritului să nu amorţească, să nu piardă vitalitatea, teama să nu ne ajungă bătrâneţile, un joc al modernităţii, al bătrânilor rămaşi în casă. Ori eu vreau altceva, caut drumul întoarcerii.

Scriem literatură în limba adusă în noi devenită aici minoritară. Scriitorul ocoleşte locul în care trăieşte pentru că e străin de realităţile vieţii locale. Subiectul şi-l urcă în înălţimile cereşti, printre nourii instabili, traversează distanţe, graniţe, întorcându-se la casa bunicii sau a lor, acolo unde si-au îngropat dorul de care acum şi-l amintesc şi îl dezgroapă! Sapă în groapa amintirilor şi dezgroapă poveşti din acele meleaguri, alte timpuri. Nimeni nu-i inspirat de un subiect al locului, al noii noastre patrii, ceva întâmplat în zilele noastre, sub nasul nostru! Nimeni nu vede, nu miroase, nici duhoarea, nici mireasma, nimeni nu se implică în ziua care a trecut, nici în cea prezentă, nici nu e observat ca un subiect interesant. Parcă aceste situaţii nu ar aparţine vieţii de aici, sau noi nu am fi de-ai locului. Turişti de-ar fi şi întorcându-se acasă ar publica un reportaj.

Din câte incredibile întâmplări se petrec la noi, nu se iveşte din condeiul nimănui o Karenină strămutată aici, eroina mustrată de conştiinţă, dezgustată de viaţă, una contemporană cu noi care nu se aruncă pe şinele trenului între Beniamina şi Haifa, una care înfruntă viaţa, protestează în gura mare şi nimeni n-o ascultă, consumă droguri, părăseşte ţara şi familia, pleacă în lume, îşi caută meleagurile şi recunoaşte înstrăinarea, nu întâlneşte pe nimeni cunoscut în stradă. Viaţa e în cimitirele pe unde n-a trecut încă buldozerul. Peste tot întâlneşte o lume răzvrătită, dură. Străbate întunericul, traversează drumuri pestilenţiale, murdare şi dezamăgită de tot ce a întâlnit, se întoarce obosită acasă, vede locul cu alţi ochi şi înţelege că Lumea nu o poţi schimba. Peste tot e o lume răzvrătită, linişte nu-i nicăieri şi, pare-se că nici acasă!

Dezrădăcinarea dintr-un mod de viaţă şi replantarea în alta este asemenea unui transplant chirurgical, nu totdeauna reuşeşte, eşecurile interesează, devin drame, capătă chiar „circulaţie” uneori devin cărţi de succes dacă le scrii în limba ţării. Citisem de curând o autobiografie „Amintiri după moartea mea” scrisă de un prodigios ziarist sârb născut la Novi-Sad, ajuns în ţară la 17 ani. El îşi povesteşte viaţa şi drumul spre ziaristică la începuturile în Ţară, o istorie pe care fiecare dintre noi a trăit-o regăsindu-se în acele pagini. Numai că puţini dintre noi şi-au însuşit scrisul în limba ţării.

Dotat cu o inteligenţă cultivată de părintele acestuia, devine ateu după anii deportării, totuşi rămâne sensibil la unele întâmplări mistice: povestea vrabiei care intrase pe fereastra bucătăriei după moartea soacrei, ocoleşte interiorul, se aşază pe frigider, priveşte femeia din casă şi zboară afară spre altă locuinţă, intră pe altă fereastră, poposeşte pe alt frigider dintr-o altă bucătărie a aceleiaşi familii … povestioara îmi întoarce gândurile spre misticismul care deseori mă vizitează şi pe mine fără vizite pe fereastră şi îmi aminteşte de cuvintele lui Newton: „Dumnezeu e infinit, El nu e timp şi nu spaţiu dar există de când Lumea şi mâna Lui e în toate”.

Din paginile ziarului Yediot Aharonot, o tonă de hârtii în ziua de Vineri , îmi lunecase o broşură, supliment al ziarului care, rostogolită în cădere, rămase deschisă la o pagină cu fotografia unui actor căruia i se spunea „cel dintâi în comedie” şi totuşi o sfârşise tragic punându-şi capăt zilelor într-o celulă a închisorii. „de cea făcut-o?” era întrebarea cu care întâmpinasem fotografia … Îşi adora copiii, nu refuza vieţii nici o plăcere, nici cea a câştigului, nici a risipei, nu refuza un act de caritate când era solicitat, era actor pe scenă, un exaltat în viaţă, gustase gloria scenei. Mânat de un spirit negustoresc care depăşea adesea previziunile celor mai versaţi negustori, realiza acte de caritate costisitoare şi le recupera din câteva spectacole. „Cel dintâi în comedie” voia să acapareze culisele vieţii teatrale. Ambiţia l-a dus pe drumul pierzaniei! Când conştientizase faptele n-avea decât unica soluţie, cea la care recursese. Hotărârea de

a-şi lua viaţa reliefează celălalt chip al actorului, omul care-şi distruse cu mâinile lui ce avea mai preţios, demnitatea, celui dintâi în comedie! Când joci o comedie nu eşti sigur dacă, în finalul ei comedia e comedie sau tragedie, căci viaţa toată e o tragedie! Îşi mânjise viaţa şi acum nu putea şterge petele care nu se spălau cu nici un solvent şi nimeni nu era dispus să-l ajute, iar jocul lui – ultimul – din actul piesei în devenire voia să lase cuvânt Demnităţii!

Ca mulţi alţii întemniţaţi, s-ar fi putut resemna cu anii detenţiei redusă la jumătate într-o conduită „bună, penitenciară” plătindu-şi greşelile în haine de puşcăriaş. Cu spiritul protestator încins putea scrie în detenţie poveşti pentru copii, piese de teatru sau propria lui „împotmolire” satirizând cu marele lui talent lumea în care trăim, era un prilej fericit să descrie cum devenise „coleg” cu un hoţ care-şi vârâse mâinile în cassa milelor

motivând că n-avea posibilitatea şi timpul să controleze sursele atâtor încasări sau, coleg cu criminalii care-şi fac studiile în anii detenţiunii, în contul statului şi a democraţiei noastre nelimitată cu care ne mândrim.

Demnitatea lui pătată, nesăbuinţa făptuită, omul din el, nu şi le putea ierta… La toate astea gândeam când am împăturit broşura acoperindu-i chipul şi sfârşitul neaşteptat. Veşmintele de sfânt erau mici pentru el! I se atribuiau „păcătoşenii” omeneşti, inerente, dar lumea noastră a fost creată pentru sfinţi? bărbaţi? Nici unul dint re noi , bărbaţi sau femei nu întruchipăm perfecţiunea, aspirăm doar la ea. El, primul în comedie, cum voia să rămână era dintr-acei definiţi Sarea Pământului şi înconjurat de o pleiadă de prieteni – avea atâţia! unde Doamne au dispărut? – totdeauna cu urechea plecată la strigătul  disperatului ştia să ajute, răspundea la acţiuni de ajutorare şi colecta sume imense pentru salvarea multor vieţi. Peste dosarul acuzator se adună praful şi nepermisa indiferenţă a noastră. Ce s-ar mai putea reabilita acum după o viaţă terminată dintr-o raţiune rătăcită într-o lume clădită strâmb? „ZE MA ŞE YEIŞ – asta-i ce a rămas” era intitulat articolul.

S-a întâmplat să găsesc în devălmăşie prin care trecuse biblioteca, două volume necitite ale lui Nicolae Breban, căruia îi restituisem şi acum întregul raft deşi scrisul lui e inegal apreciat valoric. „Sensul vieţii” era în bibliotecă de câţiva ani şi nu-l citisem! Ce-i drept, mă interesează alt fel de literatură în timpul din urmă dar, cum nu-mi găseam astâmpăr şi titlul îmi suna incitant, – sensul vieţii – „cine-l poate defini când fiecare umblă pe altă cărare, caută şi degustă altceva şi declară recurs în instanţe diferite?” vorbeam cu mine hotărâtă să mă apropii de filozofia lui Breban.

Cândva, deliberat mi-l alesesem mentor, după ce gustasem din FRANCISCA şi DRUMUL LA ZID, urmărindu-l ani la rând cu tot ce publica, astfel pot afirma că îl citisem aproape în întregime. Conştient de reala lui valoare şi militant în spiritul unei literaturi în

pas cu timpurile pe care le-a traversat, are curajul criticii celor mai notorii personalităţi, o face fără să cruţe pe nimeni, cu eleganţa care-l caracterizează, cu inepuizabila argumentare aşternută în fraze de jumătăţi de pagini, mai mult decât să-şi strige nedreptatea, arată faţeta omenească. „Adevăratele legende încep cu cele false”, notează mentorul meu într-un volum intitulat „O carte primejdioasă”, cred eu, incomodă. Dincolo de literatura scrisă care adesea îţi cere efortul să înţelegi ceea ce vrea să spună autorul, se simte în paginile lui prudenţa, căci a scris într-un regim totalitar. Îi regăseam de astă dată în paginile lui Breban pe contemporanii mei, ai generaţiei mele, pleiada de scriitori prinşi în varii situaţii, îndurând seismele neaşteptate ale istoriei şi

lupta pentru afirmare. Ajunsă la acest gând recunosc că „afirmarea” e o maladie scriitoricească, pe undeva îndreptăţită dacă eşti cu adevărat scriitor. Maestrul, mentorul meu, amintea şi de Nichita Stănescu „autor de excepţie printre excepţii” cum îl definise el, „vârf nu numai al literaturii, dar şi al naţiei sale, ins contradictoriu şi profund misterios, ca orice geniu …”

Citeam despre Nichita reamintindu-mi veneraţia, iubirea pe care i-o păstrasem, o iubire inocentă, declamatorie, pură ca primele iubiri ivite în sufletul adolescentin al unei fete, căci şi Nichita făcea parte din iubirile mele. Mentorul meu e preocupat în paginile cărţii de lupta acerbă între exilaţi şi cei rămaşi înlăuntrul cortinei! Denigrarea, denigrările rămân marile plăceri ale faimoşilor condeieri, se întrec în a le scrie cu plăcerea cu care-şi trudesc fiecare operă şi trebuie să recunosc că se dovedesc maeştri! Citeam şi mă amuzam cum, personalităţi marcante, docţi, reacţionează ca în nevinovatele zile ale copilăriei. Mă delectam de regăsirea unor consemnări despre generaţia din care, fără să fi scris la acea vreme, făceam şi eu parte, le-am trăit, le-am auzit.

După ce mi-am restabilit interiorul, mirosul proaspăt îmi desfăta nările şi ochii se încântau de fiecare colţ care ascunde „poetica” lui Nichita sau Amihay. Nam reactualizat drumeţiile mele matinale dar am căutat în discotecă câteva discuri din compozitorii „mari” şi l-am ales pe Mendelssohn şi Chopin în câteva interpretări ale lui Murray Perahia şi Ida Cernecka. Cine-o mai ţine minte? În comoditatea fotoliului am repetat discul de trei ori.

Nu-mi ascund vârsta, dar nu mă simt bătrână, recunosc doar cifra care e a mea şi e înscrisă pe frontispiciul foii medicale de câte ori mă duc la medic. Cu caractere îngroşate ea străluceşte ca în alte timpuri, în ziare apărea chipul unui fraudator deasupra cărei fotografii scria wanted! Nici seara la o plimbare nu mi-e permis să ies, ocolesc situaţiile căci nu-mi place să aud întrebarea, nuanţa ironică „unde umblă o femeie singură în noapte, nu auzi câte se întâmplă?” Şi se întâmplă, nu numai în noapte ci şi în plină zi şi-mi amintesc de familia care plecase într-o după amiază în plimbare pe nisipul mării, tatăl, mama şi doi copii. Acolo a nimerit-o glonţul ieşit din arma unui mafiot … Totul ne e scris, spun eu, unde, nu se ştie, dar însemnate în imensa Carte a Destinului, te identifică şi te nimereşte.

Am avut totuşi favoarea să fiu invitată de bodyguarzii mei la o plimbare pe faleza Jaffo. Cum invitaţia venise pe neaşteptate, vibra în mine bucuria iminentă, întâlnirea cu Marea mi-a trezit emoţii ca întâlnirea cu o dragoste a tinereţii. N-o văzusem de ani şi mă fascinase să o regăsesc neastâmpărată, unduioasă în nuanţele de verde-albastru. La picioarele ei, oraşul de peste 3000 de ani nu îmbătrânea, a rămas o cetate durată deasupra evenimentelor. Oamenii în paşi de plimbare au tinereţea în priviri, purtând cu mândrie neaua vârstelor în feericul luminilor, plimbăreţi pe faleză… O plimbare seara în Jaffo dezminte tot ceea ce buletinele de ştiri transmit zilnic. Se văd blocurile răsărite şi cele încă pe schele. Ne-am aşezat şi noi la o masă de unde aveam priveliştea nocturnă a Jaffei situată la înălţime, cu apa mării care lovea talazurile şi magnificul peisaj telavivian reflectat în apă ca un nud admirat într-o galerie.

Priveliştea telaviviană atât de frumoasă reflectată te îndreptăţeşte să gândeşti că Tel Aviv e Buricul Pământului, iar Israelul atât de mic şi neînsemnat pe hartă arată o periferie a acestuia. Împrejur mirosuri de pescărie, grătar iar în aer răsună amestecul de glasuri în ebraica împământenită şi celelalte limbi ale mapamondului. „Mamă, pe unde-ţi umblă gândurile?” m-a întrebat unul din bodyguarzi.

O ştire transmisă la postul de radio al Armatei în astă dimineaţă m-a aruncat parcă în neant. Am îngheţat de grozăvia faptului întâmplat şi nu-mi puteam închipui scena oribilei crime săvârşite, nu suportam ideea existenţei acelui monstru deghizat în chip de tată, capabil săşi ucidă copiii, trei la număr, luaţi pe rând la măcelărit ca vitele la abator. Simt acut revolta, mă întristează dureroasa constatare a decăderii umane, ideea îmi repugnă, mă simt strangulată, parcă, de acea mână criminală şi nu pot îndepărta din mintea mea imaginea monstrului biped grăbit să dea drumul nebuniei care-l stăpâneşte,

punând mâna pe cuţit. Cum e posibil? Nefericirea a doi soţi se răsfrânge în viaţa copiilor? Întrebarea mă conduce în tainele vieţii de familie, în intimitatea vieţii în doi, una mie, una ţie, juma-juma se împarte viaţa, avuţiile şi calvarul cu grijă ca acele cântarului să nu devieze, să nu înşele pe vreunul şi astfel viaţa de familie continuă… Cine pătrunde dincolo de uşa ferecată a nefericirii în familie? Cine-şi asumă dreptul? Doar poliţia, sosită după dezastru …

De la Grecii antici, cred, a rămas legenda: căminul se întemeiază numai atunci când femeia aduce focul din vatra sacră a mamei pentru a-l aprinde în propriul ei cămin. În zilele noastre cred eu, la întemeierea unui cămin şi femeia şi bărbatul trebuie să scormone în vatra sacră de-acasă, s-aducă focul să ardă în noul lor cămin. Simt, parcă, prăbuşindu-se o lume, am viziunea coşmarească în care îmi apar, ieşind dintre dărâmături, infirmi, cocoşaţi, pitici pe două picioare deformate, purtând cu ei, cioburile unor vieţi distruse, urmele unor speranţe înşelate, ruinele unor familii sfărâmate.

Demonii din noi, acele forţe nevăzute, ascunse, insuflă în om şi dragoste şi ură, şi adoraţie şi repulsie, ne împinge la fapte măreţe dar şi la gesturi nebuneşti. Aceiaşi demoni care şterg din om sentimentele de apropiere între doi oameni pe drumul înfiripării familiei! Nimic nu mai e sfânt, nici viaţa bărbatului, nici viaţa femeii, nici viaţa copiilor aduşi pe lume, toate se vând şi se cumpără, murdărite sau ucise.

Mă simţeam înfricoşată de oribila forţă a răului care zace, ascunsă în câte o fiinţă omenească. Angoasată de asemenea vedenii, îmi găseam adăpost acasă, în turnul meu de fildeş. Aveam cu mine Tolba plină şi sufletul purtând o teribilă povară care se cerea descărcată. Fiecare întâmplare căpăta în mine un răsunet amplu şi se cerea povestită. În fiecare povestire pe care mi-o schiţam în imaginaţie, găseam alte sensuri şi detalii, regăseam startul de unde să-mi continui scrisul. Să-mi descarc sufletul de greutatea imaginilor, a timpurilor pe care le trăisem şi le trăim.

 

Getta Berghoff

* Din volumul „Femei şi destine”, Editura Ofakim, Tel-Aviv, 2015

13 Mar
2015

Dorel Schor: Ziceri (144/146) – Parfum & Incredibil

PARFUM

 

  • Un parfum (prea) puternic acoperă, de regulă, o putoare (prea) mare.
  • Vom obţine victoria cu orice preţ convenabil…
  • Impozitele sunt un fel de taxa de protecţie.
  • Ţi-e milă de dracu’?! Îi porţi traistă… (rurală).
  • Sănătate multă, căci viaţa e un cadou (Getta Berghoff).
  • Unii fac ba pe naivii, ba pe inteligenţii… Uneori însă le încurca.
  • Per total, puterea creierului e mai mare decât a muşchilor.
  • De ce ne-ar fi ruşine faţă de un individ fără ruşine?
  • Borfaşii sunt de partea hoţilor.
  • Are dreptate, dar cine nu are astăzi dreptate? (Vlad Nicolau).
  • Interesantă părerea unora… Păcat că ei nu ştiu despre ce e vorba.
  • Când doar aştepţi, ai ce meriţi… Când faci, poţi avea ce doreşti.
  • Mersul pe jos face braţul gros (folclor paradoxal).
  • A îmbătrânit prea devreme, deşi s-a născut prea târziu…
  • Dacă te uiţi la partenerii de poker şi nu-ţi dai seama cine-i fraierul, înseamnă că eşti tu! (de la Nae Cernaianu).
  • Ca să zâmbeşti, nu ai nevoie de dinţi.
  • Renunţa la orgoliu, dar nu-l înlocui cu prostia!
  • Dacă te-ai fixat la acest nivel, nu mai poţi cere alt nivel.
  • Nu mai citesc pentru că tot ce era de spus s-a spus deja (Adrian Grauenfels).
  • Nu poţi să accepţi mierea şi să negi rolul albinelor.

 

 

INCREDIBIL

 

  • Imposibilul e contemporan cu mulţi dintre noi.
  • Din stuguri acri nu poate ieşi un vin dulce…
  • “Noi avem şi puşcăriaşi de marcă. Voi aveţi?”.
  • “Dragostea e oarbă şi serviciile sociale sunt incompetente în cazul acesta”.
  • Nu-i ruşinos să te naşti prost. Ruşinos este să mori prost (Marin Sorescu).
  • Între minciună şi tăcere nu este nici o diferenţă.
  • Proştii înghit orice… Şi apoi au probleme cu digestia.
  • Vor fi întotdeauna câţiva care vor susţine că viitorul e în partea opusă.
  • Nu înjura, dar nici nu uita înjurăturile!
  • Singurul bine este cunoaşterea. Singurul rău este ignoranţa (Socrate).
  • Răzând îndrepţi moravul, nu şi arabul (Academia Caţavencu).
  • Pe câte unul îl uită Dumnezeu… La vârsta lui e explicabil.
  • Dacă ţi se spune că eşti modest, nu te lăuda cu asta la toată lumea (ebraică).
  • Credem orice cu condiţia să fie incredibil.
  • Toleranţa este celălalt nume al libertăţii (Mahatma Gândi).
  • Celui care uită repede i se aduce des aminte…
  • Când eşti necorespunzător în funcţie, dacă eşti mic te dă afară. Dacă eşti mare, te avansează.
  • Puţină decenţă nu strică nici când ne punem poalele în cap.
  • Când nedreptatea devine dreptate, rezistenţa devine obligatorie (Berthold Brecht).
  • Cartoful fierbinte se răceşte mai repede dacă e făcut piure.

 

 

 

Dr. Dorel SCHOR

Duminică, 8 martie 2015

Tel Aviv, Israel

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii