16 Feb
2015

Camelia Cristea: Ridicaţi

         Ridicaţi

 

Ridicaţi pe culmi drapelul,
Iarba este verde acasă
Tu trezește-te române
Constiința nu te lasă.

 

Ştefan este viu la Putna
Stă de veghe cu toţi sfinţii,
Vor să tragă iarăşi clopot
Să-ţi trezeşti tu cerul minţii!

 

Ridicaţi pe culmi drapelul
Şi-n coloana infinită,
Prin seninul din cerneluri
El Brâncuşi priveşte cerul.

 

Ridicaţi pe culmi drapelul,
La Prislop Arsenie Boca
Ţine flacăra aprinsă,
Să nu-ţi pierzi a ta credinţă!

 

Ridicaţi pe culmi drapelul,
Cât mai arde focu-n vatră..
Pita este mai amară,
Ţara noastră mai săracă.

 

Ridicaţi pe culmi drapelul
Lupii toţi atacă-n haită,
Şi cu dinții lor de fiară
Vor să rupă iar din hartă!

 

Ridicaţi pe culmi drapelul
Fiţi mai buni şi mai uniţi,
Invocaţi în rugi tot cerul
De urgii să fiţi feriţi!!!

 

 

Camelia Cristea

05.06.2014

 

16 Feb
2015

Sandu Cătinean: Dansând cu Primăvara-n crâng

       Dansând cu Primăvara-n crâng

 

Dansând cu Primăvara-n crâng
Pe-al florilor covor molatec
Un dor de toate simt că-mi sting
Prin coama visului tomnatec

 

Mă prinde-aşa un necuprins
Pe valuri albe de petale
Şi cânt din nou un cântec stins
Cu-n dor nespus de dulci vestale

 

Fecioară albă-i Primăvara
Iar dansul meu o-ncântă, simt
Şi tot valsând când vine seara
Că-s tot mai tânăr vreau să-i mint

 

Ea dulce mă alintă iarăşi
De-atâtea ori m-a alintat !
Un dans cu-n Trubadur tovarăş
Ce-i poartă visul prin cântat

 

Ah, Primăvara cum mă simte
Cât o iubesc când cânt din liră
De multe ori şi ea mă minte
Şi-apoi de ce-o dansez, se miră…

 

Iar eu ? dansez tot mai pierdut
Plutind pe flori înmiresmate
Un trubadur, de vis vândut
Acestei Doamne parfumate

 

Nu vreau să ştiu de-i ultim dans
Prin crângu-acesta înflorat
Mai bine-mi ţin în plin suspans
Un gând ce rău m-anfiorat…

 

Dansând cu Primăvara-n crâng
Eu simt c-am să mai cânt din liră
Prin flori, iubirile-mi răsfrâng
Sunt tot mai trist dar, nu mă miră…

 

Sandu Cătinean din Bonţida

16 Feb
2015

Marin Scarlat despre poetul Ion C. Pena

La începutul anilor ’40, poetul Pena publica poezii în „Universul Literar” la rubrica „Cântece noui”. Este de notorietate faptul că Palatul Universul, de pe strada Brezoianu, a fost centrul presei interbelice, „Universul Literar” fiind suplimentul celui mai popular si influent ziar din perioada interbelică, „Ziarul Universul„.

In 7 martie, 1942, la „Cântece noui”, redactorul rubricii, Ștefan Baciu, îl numea pe Pena „Un poet plin, de un talent robust, original și format, care face o figură cu totul aparte în corul celorlalți”, astăzi Ion Pena vine între noi cu o liră cu totul înnoită, aşezându-se dintr’odată pe primul plan al poeziei tinere …  versurile lui trebuiesc citite cu toată atenţia. În miezul lor se sbate un poet de rasă care semnează simplu şi desluşit: Ion Pena. Celelalte poezii, toate, una mai întreagă decât cealaltă. „Iată un poet!”, am exclamat către camarazii mei după ce isprăvisem lectura lor. Şi nu mă înşelasem deloc: Ion Pena, acest nou poet, i-a cucerit şi pe ei, prin simpla lectură, fără reverenţe şi fără salamalecuri. Aceasta este pecetea talentului.”. În „Universul Literar” au mai debutat, in acea perioadă, Ștefan Augustin Doinaș, Leonida Secreteanu și Ion Caraion.

Prozatorul Constantin Stan (n. 1951 – d. 2011), membru al Uniunii Scriitorilor, în „Ziarul de Duminică„, din 28 septembrie 2001, în articolul „Un caz ciudat”, vorbește despre faptul că Pena, prin povestirea sa, Moneda fantazienilor,  il devansează pe Orwell.

Publicistul și istoricul literar Stan V. Cristea, membru în Uniunea Scriitorilor din România, consemna în „Caligraf” din iulie 2005: „Surprinzător, prin 1943 – 1944, Ion Pena pare că evolua spre un nou fel de poezie … îi întrezărim – incredibil, cumva pe Nichita Stănescu și Marin Sorescu”

În volumule sale „Fotografii la periscop” și „Secvențe de istorie literară – opera omnia – publicistică și eseu contemporan”, care cuprind studii și articole despre Radu Grămăticul, Grigore Gellianu, Șt. O. Iosif, Gala Galaction, Ion Pena, Constantin Noica, Marin Preda și Mircea Scarlat, Stan V. Cristea îl numește pe Pena: Un scriitor „fantazian” nedreptǎțit .

Profesorul, ziaristul și prozatorul Victor Marin Basarab afirma în 2001: „Moneda fantazienilor” ar trebui pusǎ în circulație și așezatǎ într-o exactǎ comparație cu proza urmuzianǎ, într-o corectǎ înțelegere a vizionarismului sud-est european și, de ce nu, la baza teatrului absurdului ionescian.

 

Marin Scarlat

http://revistaderecenzii.ro/marin-scarlat-despre-poetul-ion-c-pena/

16 Feb
2015

Ion C. Pena, un NEDREPTĂȚIT, un DESTIN TRAGIC

ION C PENA  –  1911-1944

– portret –

Ion C Pena s-a nascut pe 25 august 1911 intr-o familie de tarani agricultori din comuna Belitori  (azi, Troianul) judetul Teleorman, fiind primul din cei sapte copii ai familiei Chirita (Firica) Pena (1888 – 1963) si Alexandra (Lisandra) Polimbiada Pena (1888 – 1971)

A urmat cursurile Şcolii primare în satul natal. A continuat cu Şcoala de Comerţ Elementar din Roşiorii de Vede şi, ulterior, cu Şcoala de Comerţ Superior din Turnu Măgurele. În aceste şcoli, i-a avut printre colegi pe viitorul publicist Nicolae Stănescu – Udrea (1909 – 1983) din Roşiorii de Vede şi pe viitorul pedagog, poet şi prefect al judeţului Teleorman – Florian Creţeanu (1908 – 1972) din Turnu Măgurele.

***

Literar, debuteaza in 15 aprilie, 1932, in “Revista – SO4H2”, din Turnu Magurele, cu poezia “Alpinism”, scrisa in 1928, pe cand avea 17 ani.

 

            Alpinism

 

Pe piscuri goale, fără viaţă,

Unde nici vulturi nu s’avîntă

Eu mi-am tîrît povara sfîntă

A trupului flămînd de viaţă.

 

Cu patimă m-am strîns pe stîncă

Strîngînd spasmodic piatra tare …

Şi-i drept că gura-mi, nu arare

Cerşea un sprijin de la stîncă.

 

Prăpăstii mi-au surîs sarcastic,

Guri de-abia înfiorătoare,

Dar prins de culme cu ardoare,

Am rîs şi eu – la fel – sarcastic

***

Tot în acel an traduce impreuna cu Stefan Baljalarschi, “Poemele mele” a lui Serghei Esenin.

De tanar, Ion C Pena, şi-a creat multe adversităţi publicând texte prin care se delimita de „exclusivismul rasei şi culturii germane”, vezi “SO4H2”, din 1933, pe cand avea doar 22 de ani; iar intre 1939 – 1941 publica poezii in controversata “Revista Prepoem”. Antibolsevic convins, scria, înainte de venirea trupelor sovietice,  in “Revista Pacala”, al carei motto era:

 „Iar când  la Patria Română

Râvneşte hidra bolşevică

Nesăţioasă şi păgână,

Ia şi o armă, că nu strică!.”

 

***

La inceputul anilor ’40, poetul, Ion C Pena, publica in “Universul Literar” la rubrica “Cantece noui”. Este cunoscut ca Palatul Universul, de pe Brezoianu, a fost centrul presei interbelice. “Universul Literar” era suplimentul celui mai popular si influent ziar din perioada interbelica, “Ziarul Universul”.

In 7 martie, 1941, la rubrica “Cantece noui”, Stefan Baciu, il numea pe Pena  “un poet plin, de un talent robust, original si format, care face o figura cu totul aparte in corul celorlalti”, “versurile lui trebuesc citite cu luare aminte, in miezul lor se zbate un poet de rasa” si apoi adauga: “Iata un poet !”

 

Scrisoare  din  oraş

Comuna mea cu leat pierdut în ciaţă,

Cu linişti mari, cu case de argilă,

Prin visul meu, prin alba dimineaţă

Te năzăresc îndepărtată şi umilă.

 

Eu am plecat în larguri de migdale

Din anii mici ca nasturii şi melcii

Tu ai rămas pe coastele ogale

Cu grâu şi flori şi râurii zuvelcii.

 

Poate-i mai bine, dreaptă în natură

Să stai aşa de dor de catapeteasmă,

Arar să-mi joci în orele de sgură

Pe canavaua gândului mireasmă.

 

Prin jurul meu e colb amar şi trudă,

În creştet nici-un înger nu coboară

Cu bozi în păr nu văd o paparudă

Şi chiar regina vântului e chioară.

 

Căsoaie mari, cu pântece bălţate

Sudalme sure bucură peisajul,

Poemele sunt frânte, lăbărţate,

Pe vârfuri e actor cabotinajul.

 

Şi nimeni nu visează o minune.

Un boloboc de logică e traiul,

Pe-aici e mort şi timpul în tăciune

Şi luna nu-şi mai vântură mălaiul.

 

Ci tu eşti doar un pumn de sărăcie

Dar eu te simt, comună de pe zare.

Luceafăr înălţat în veşnicie

Cu Dumnezeu în frunte şi altare.

 

In 23 mai 1942, in numar aniversar – “La un an de Cantece noui” – poezia lui Pena,”Opriti-vă”, este prima prezentata din cele zece poezii alese; undeva mai jos fiind o poezie de Stefan Augustin Doinas.

                               Opriţi-vă

 

În drumul meu opriţi-vă fierbinţi,

În carnea mea cu târnăcoape.

Am să vă dau mistere şi arginţi,

Ca fumul, bogăţia să vă’ngroape.

 

Mi-e inima de fulgere ocean.

Mi-e palma năzdrăvană şi haiducă.

Opriţi-vă cu sufletul ochean

Să beţi înfiorarea hăbăucă.

 

Pe steiul ars de foc şi’nchipuiri

Să vă înalţ o clipă, să vă doară.

Crepuscul de altare şi zefiri

Şi vorba peste moarte să vă moară.

 

Nu închinaţi cu mine rugăciuni

Ci treceţi, ca barbarii, mai departe,

Mă jefuiţi de grâne şi tăciuni.

Deschis îmi e pătulul ca o carte.

 

Eu voi rămâne singur, vagabond,

Un cerşetor de soare şi de vise.

Voi ocoli destinul rubicond

Ca porţile de marmură, închise.

***

Spuneam la inceput ca Ion C Pena este un vizionar, asa ca acum, in 2014, noi putem sa cumpanim povestirea utopica “Moneda fantazienilor”, scrisa la Sichevita, jud. Caras Severin, in 1937-1938, in care Pena merge cu anticipatia pana in ianuarie, 2000. In povestire, previziunile autorului au mari analogii, surprinzatoare, cu colectivizarea si cooperativizarea (coop-uri, gradinite, ..), dovedindu-se un bun analist social de anticipatie. Prozatorul Constantin Stan, in “Ziarul de Duminica”, din 2003, in articolul “Un caz ciudat”, vorbeste despre faptul ca Ion C Pena il devanseaza pe Orwell .

Asa cum spunea prozatorul Victor Marin Basarab : “Moneda fantazienilor ar trebui pusa in circulatie si asezata intr-o exacta comparatie cu proza urmuziana, intr-o corecta intelegere a vizionarismului sud-est european si, de ce nu, la baza teatrului absurdului ionescian.”

Profesional, ca finantist ( perceptor), a functionat timp de aproape 5 ani la Sichevita – judetul Caras Severin (1935 – 1940), ca delegat de agentie. Aici infiinteaza Caminul cultural – “Lumina”, cu sediul in incinta Primariei. Doneaza caminului cultural un aparat radio, iar bibliotecii din localitate carti in valoare de mii de lei. Iar, ulterior, le ofera si un aparat de proiectie. Comuna Sicheviţa, aşezată la limită de judeţ şi la margine de ţară, se întindea pe o suprafaţă considerabilă, având în componenţa ei 31 de cătune, cele mai îndepărtate sălaşe fiind la 15 – 18 km distanţă de percepţie. Din cauza lipsei mijloacelor de transport, Ion Pena era nevoit să străbată zilnic, mergând pe jos, distanţe apreciabile. Cu toate acestea, dând dovadă de o mare putere de muncă, el îşi desfăşura cu conştiinciozitate şi cu hărnicie activitatea de slujbaş al statului.

Apoi, la Domnesti – Muscel Arges, Ion Pena lucreaza ca agent administrativ. Aici infiinteaza, in martie 1941, “Biblioteca moderna:” prin care cauta sa satisfaca cerintele de lectura ale localnicilor, implicandu-se puternic in activitatea de culturalizare a satenilor.

In Domnesti se imprieteneste cu Gheorghe Suta, care-l si gazduieste pana la plecarea pe front. Acesta era presedintele Partidului National Taranesc, mare industrias si comerciant, unchiul Elisabetei Rizea din Nucsoara, participanta activa la Rezistenta anticomunista din Muntii Fagaras, “Haiducii Muscelului”.

Fiind mobilizat din Domnesti, pe frontul Celui de al Doilea Razboi Mondial, Pena moare de tanar pe 29 iulie 1944, la numai 33 de ani, fiind inmormantat in Cimitirul Eroilor din Alba Iulia. Este al cincelea copil, din cei sapte, pe care parintii, Firica si Lisandra Pena,  aveau sa-i inmormanteze in timpul vietii. Ce trebuie sa fi fost in sufletele strabunicilor mei, ce-o fi fost in sufletul lui Pena, care si-a condus la cimitir, pe ultimul drum, patru din cei sase frati: Nina, Fanica, Nicu si Costache ? O tragedie imensa, grea povara de purtat prin anii vietii. Bâtu’ Ioniţă nu a fost casatorit si n-a avut copii.

A fost membru şi susţinător al Partidului Naţional Ţărănesc, de aici si prietenia lui cu Gheorghe Suta, presedintele PNT din Domnesti. Orientările amintite aici i-au adus – în perioada 1945-1989 – după plecarea sa din această lume – represaliile securităţii care l-a înscris în  „Fondul special – interzise”. Abia după „dezgheţul ideologic” din deceniul al şaptelea, patru epigrame ii apar în antologia “Epigramisti romani de ieri si de azi” a lui N. Crevedia, din 1975 – Ed. Eminescu. Iar in ziarul „Teleormanul ”, din 29 septembrie 1979, G. Filimon şi I. Bâlă în „Fişe de istorie literară” consemnează: „Printre condeierii teleormăneni se numără şi Ion Pena, poet delicat şi plin de talent, pe nedrept, poate uitat astăzi.”

In casa bunicului Petre C Pena, tatal mamei mele, Ioana D Scarlat, unde s-a nascut si a trait scriitorul, singura carte pe care am vazut-o era Biblia.  Pana sa aflu de embargoul securitatii, impus lui Pena intre 1945 – 1989, mi se parea straniu pentru un perceptor – scriitor sa nu aiba ceva carti pe acolo, o masina de scris, revistele in care publicase, manuscrise, insemnari …

                                                           ***

A fost membru activ al Grupării literare „Drum” din Roşiorii de Vede, asociaţie a tinerilor publicişti teleormăneni, înfiinţată în 1935 sub preşedenţia de onoare a scriitorului Zaharia Stancu, preşedinţi activi fiind Nicolae Stănescu-Udrea şi Florian Creţeanu.

Publicându-şi doar volumul de epigrame „Furcile caudine”, in 1939, la editura “Drum”,  Ion C Pena era receptat mai mult ca epigramist decât ca poet şi prozator. Este catalogat ca epigramist excelent, poate cel mai bun şi mai autoritar teleormănean în domeniu.

Urmau să îi apară în 1940 (deja erau anunţate în revista bucureşteană „Prepoem”, an I, nr. 11 din mai 1940) un volum de peste 100 de poezii, intitulat „Iarmaroc” şi un volum de epigrame „Flori veninoase”, dar care, din păcate,  nu aveau să mai vadă lumina tiparului, intrucat in acelasi an revista şi editura „Drum” au fost suspendate.

Gratie cercetarilor pe care le-am facut  in Biblioteca Academiei Romane, prin 2000, acum se cunoaste ca Ion C Pena publica si poezii, proza si era apreciat, in marile publicatii bucurestene Universul literar, Vremea, Prepoem, Pacala, Epigrama, cat si in cele teleormanene Oltul, Drum, SO4H2, Graiul tineretului …

Dupa plecarea la cele vesnice i-au ramas pentru tipar mai multe manuscrise, intre care patru volume de poezii : “Iarmaroc”, „Varietăţi”, „Nord”, „Fum”. Din pacate, acestea au ajuns la “binevoitori”, care nu-si mai amintesc ce-au facut cu ele.

Consider ca produsele sale literare pot vorbi cel mai bine despre Ion C Pena, perceptorul – scriitor. Iata cum vedea scriitorul starea de fapt a vremurilor in 1933, pe cand avea 22 de ani.

Exclusivismul rasei şi culturii germane

Viaţa germanului, în toată raţiunea şi maniera sa de a fi, îşi are exponentul în celebra „Kultur”, pe care acesta o primeşte la vîrsta fragedă a tinereţii şi pe care este ţinut, printr-o metodică manifestare a factorilor de seamă în stat, să nu o uite în nici-o măsură până la vîrsta cea mai înaintată.

Caracterul dominant al rasei şi culturii germane este „exclusivismul” cel mai exagerat, aplicat în toate domeniile de activitate omenească şi concretizat în cunoscuta lozincă „Deutschland über alles”. A încerca, pe scara istoriei, o identificare de dată, de la care să fi luat naştere această tendinţă, este foarte greu sau de-a dreptul imposibil. Toţi cunoscătorii, de competenţă necontestată, ai evoluţiei germane sunt unanimi în a o considera înnăscută, iar nu „fabricată”. De altfel, numai aşa se explică sensul mistic pe care ea îl întreţine în toţi compatrioţii lui Bismark, de la proletarul şomeur iremediabil pînă la aristocratul cu apucături încă feudale.

Sunt nenumăraţi acei cari au căutat să dea o concretizare justă acestei metafizici, dar acela care a reuşit să  făurească, din atavismul tulbure, un crez de proporţii aproape geometrice şi de năzuinţi determinante este Oswald Spengler.

Concepţia sa despre destinul german este cuprinsă în aşa numitul mit al lui „Faust” sau „omul faustian” (der faustliche mensch). Care sunt caracterele sale?

Spengler îşi începe opera printr-o critică puternică a latinităţii. Nu vom arăta cuvînt cu cuvînt această critică, ci printr-o interpretare cît mai largă, întrucît e mult mai valoros ceea ce se ghiceşte c’a vrut să spună decît ceea ce propriu zis a strîns în fraze tipărite. Idealul latin – după el – este static. Fiind astfel, el se manifestă prin democraţie şi moderaţie, dînd şi celui mai slab posibilitatea să traiască în el, ajutându-l chiar, de multe ori, prin instituţia asistenţei sociale. Prin aceasta el îmbracă un caracter abstract de largă umanitate, dar în realitate demască incapacitatea latină de a se înarma cu aspiraţii sociale, positive. Năzuinţele spiritualităţii sunt universale, fanteziste. Visează o aducere la acelaşi numitor a tuturor oamenilor, uitînd că viaţa adevărată constă în cultivarea variaţiunii, diferenţialului. Postulatele sale, în genere, fiind ca să întrebuinţăm o analogie justă – să coboare şi pe pămînt „împărăţia cerurilor”, ignorînd cu încăpăţînare antagonismele nenumărate şi ireductibile, cari se opun unei asemenea concepţii.

Acelaşi ideal se califică singur ca superficial şi ieftin, prin faptul că e prea uşor accesibil tuturor popoarelor. Superficialitatea sa constă din cultul excesiv al formei, care să poată fi îmbrăcată cu aceeaşi uşurinţă şi la antipozi ca şi pe malurile Senei.

Inspirat din abstract, pe deasupra realităţilor, idealul latin merge cu paşi repezi către declasare, fiind depăşit de exigenţele vieţii moderne. Deviza revoluţiei franceze din 1879 „liberté, égalité, fraternité”, a fost realizată. Pîrghia pe care s’a mişcat toată revoluţia idealului latin, a fost aceasta. Odată realizată, el a rămas fără obiectiv. Refuzul de a-şi apropia un altul, cerut de vreme, i-a tăiat contactul cu viaţa, sortindu-se singur unui sedentarism de vise, şi cedînd primatul idealului germanic.

Ce opune idealul german celui latin? Un dinamism puternic şi aproape iraţional. Idealul germanic e dinamic pînă la catastrofic. Omul faustian nu „este” ci „devine” (der faustliche mensch „ist” nicht er „wird”). Cu alte cuvinte, năzuinţele sale nu îmbracă un caracter latent, static, ireal, ci unul activ. Nu se mulţumeşte cu o stare de fapt, îmbunătăţită chiar cu corective în cadrul ei. Vrea, pur şi simplu „altceva”. Principiul său este activitatea în vederea unei deveniri dusă cu o îndărătnicie necunoscută la un alt popor.

Din trăsătura aceasta, trage Splenger că tipul dominant al viitoarei culturi occidentale va fi cel germanic, nu cel „francez” (sinonim cu cel latin) care coboară cu paşi repezi povârnişul decadenţei.

Toţi savanţii Germaniei, proclamă infailibilitatea poporului lor, sub toate formele. Patrimoniul civilizaţiei, pînă la potenţialul actual, cuprinde, cu oricît de bunăvoinţă am face aprecierea, cel puţin o jumătate din el contribuţie franceză. „Kultur” ignorează cu totul această realitate. Marii scriitori, marii oameni de stiinţă, marii oameni de stat, sunt pentru „ea”, numai germani, nepomenind decît de foarte puţini străini, micşoraţi şi aceia complet sub unghiul aceluiaşi exclusivism. În „Istoria chimiei” a marelui chimist german, Osvald, numele lui Lavoisier nici nu e pomenit. Molière e mai cunoscut, cu siguranţă, la Yokohama decât la Frankfurt am Main.

Furia activismului şi – implicit – devenirii germane nu cunoaşte nici-un scrupul şi nici-o margine. „Dreptul celui mai tare”, arborat cu atîta emfază şi ironie în faţa fraternităţii franceze este îndestul de concludent.

… Viaţa e luptă, „o luptă pentru voinţa de putere, groasnică, inexorabilă, o luptă fără cruţare” (Spengler).

Ce vrea şi ce a vrut Germania întotdeauna? Dominaţia mondială sub puterea poporului german. „Germania concretizează într’însa cel mai puternic avînt al supremaţiei omeneşti, şi se vede osîndită, prin însăşi măreţia sa, să absoarbă într’însa toate popoarele sau să se întoarcă în neant” (Bernhard).

„Noi (germanii) suntem din punct de vedere moral şi intelectual, superiori tuturor oamenilor. Germania e cea mai desăvarşită creaţie din cîte a cunoscut istoria” (Profesorul Lasson).

„Că acest ultim război a fost o întreprindere de cuceriri, cu scopul de a-şi asigura stăpînirea Europei şi a lumei, prin anexiuni de teritorii, acest lucru nu poate fi contestat decât de însăşi autorii acestei crime împotriva umanităţii. Că a trebuit strînsă unire a forţelor ale Franţei, Angliei şi a celorlalte popoare direct ameninţate, împreună cu ajutorul american (după deruta Rusiei) pentru a sfărîma întreprinderea militară a Germaniei, acest lucru nu-l va contesta nimeni, afară de partea încriminată”(Ciemencean).

În lumina tuturor celor spuse pînă aici „hitlerismul” apare ca ceva foarte logic în viaţa poporului german. Tentativa din 1914 de cucerire a dominaţiei mondiale, a eşuat. O nouă tentativă în acelaş sens, ar necesita o sumă de exigenţe externe şi interne, fără de care succesul ar fi ratat. Vom vedea, într’un alt articol, dacă conjunctura favorabilă din 1914 îi va mai fi pusă vreodată în faţă şi în ce fel.

Până atunci însă – sau mai precis în aşteptarea acestei noi conjuncturi – poporul german a ţinut să-şi exercite exclusivismul său în elementul intern al populaţiei.

De aici a pornit, în mod firesc, „eliberarea evreilor” şi decretarea „Germaniei a germanilor”, care nu e decît un revers în mic al celeilalte năzuinţi „Universul al germanilor”.

Există, în realitate, un pericol evreesc în Germania, aşa cum a fost arătat şi cum au bătut actualii guvernanţi moneda în el? Deloc. Ce înseamnă o sută de mii de familii evreieşti la o populaţie totală de şaizeci şi cinci de milioane de locuitori? Doresc să fiu înţeles. Nu e vorba aici de o degenerare sau de o aprobare a acţiunii rasiste. Ci pur şi simplu, de cunoaşterea adevărului. Originea rasismului nu e alta decît „exclusivismul” specific, înăscut, al poporului german, după cum am arătat.

Iar ca o concluzie pe marginea celor spuse pînă acum, se mai impune o precizare. „Kultur” nu este propriu zis depozitară caracterului german, ci factorul fidel care-l luminează şi-i precizează axele, şi-i amplifică orizonturile.

Publicata în  „SO4H2”, anul II, nr. 7-8, din 1933

                                                                                    ***

 

Savurați câteva  din epigramele perceptorului Pena:

 

Adormind Adam, Dumnezeu i-a scos o coastă 

şi din ea a creat pe Eva (Biblia)

Adame, oricît socotim

Noi o concluzie găsim:

Erai aşa de fericit

Şi somnul te-a nenorocit …

 

***

Dramaturgului Nicolae Iorga

Piesele văzîndu-i, toate,

Am conchis ca spectator:

Iorga-i, fără doar şi poate,

… Cel mai crud inchizitor.

 

***

Lui Ion Minulescu, la romanul „Corigent la limba romînă”

Nu ştiu dacă chiar aşa e

Cum te lauzi – dar se ştie

Că romanul va rămîne

Corigent la … veşnicie.

 

***

Unui volum de poezii a cărui apariţie a premers cu puţin premierea câtorva cărţi mediocre de către S.S.R.(n.n. Societatea Scriitorilor din România)

L-am citit, trei zile-acum

Şi-am rămas contrariat:

Când e-atât de prost volum

Cum n’a fost laureat ?

 

Lui Tudor Arghezi şi duşmanilor săi

Pigmei îţi stau în bătătură,

Livizi, acriţi ca o gutuie

Că nu pot culmile să-ţi suie

Şi drept urmare … te injură!

 

Duetul Ponţiu Pilat – Ion Pillat

„Pilat” în amîndoi. Aici e cheia

În care stă curată potriveala,

Dar vezi că unul guvernă Iudeia

Şi altul guvernează … plictiseala.

 

La moartea lui Ion Pena

S’a bucurat poporul tot

Şi-a răsuflat cu dublu rost:

Ca perceptor fu cel mai bun,

Ca scriitor fu cel mai prost.

 

Unui bătăuş electoral.

Vivat! Politica de vorbe

O fac atîţia papă lapte

Dar tu cu ţuica şi bastonul

Făcuşi politică de … fapte.

***

Cunoscutul publicist şi istoric literar Stan V. Cristea consemna în revista „Caligraf” din iulie 2005: „Surprinzător, prin 1943 – 1944, Ion Pena pare că evolua spre un nou fel de poezie … îi întrezărim – incredibil, cumva pe Nichita Stănescu şi Marin Sorescu”, iar în ziarul „Drum” din 17-23 august 2001 sublinia: „Citite cu răbdare, dincolo de graba acestui început de nou secol, multe din poeziile lui Ion Pena ne dezvăluie un poet adevărat şi sensibil, care a putut să meşteşugească destule versuri memorabile.”

 

Şes natal

 

Şi, Doamne, eu fui pe aici.

În ţara cu luceferii înalţi,

Văzui catapetesme cum ridici

Şi floarea cu parfumuri cum înalţi.

 

Văzui însămânţările cu rod,

Stupinele cu miere, dimineţi

Cu mândre aurore în năvod

Şi falnică sburarea de ereţi.

 

Zimbirea călărea peste obraz,

În vine se rotiau chiuituri,

Ţâncaş cu mămăligă şi cu praz

Creşteau peste hotare sărituri.

 

În urnă tresăriau şi mai adânci

Pâraele cu apă şi cu har,

Credeam în ele, Doamne, că tu plângi

Şi eu eram pe margine pândar.

 

Cu visul mă culcam şi mă sculam,

Irod între coteţe şi cârlani,

În gene bucuria o ştiam …

Aveam atuncia 12 ani.


 

Poetul din urmă

 

Pe-aici poetul este rătăcit,

Prin hârburi de anafură şi besnă,

Heralzii în tăcere i-au murit

Şi plânsu-i-au durerile în glesnă.

 

De vreme îndelungă-i călător –

Cu pietrele şi roua din grădină,

Cu pulberea, cu norul tunător,

Cu toamna îmbrăcată în rugină.

 

A năzuit o ţară de poveşti –

Naiade în albastră legiune,

Luceferi în betele îngereşti

Şi verile cu umbră de cărbune.

 

Să fluture alaiele în zob,

Pe lanuri să se scuture belşugul,

Din cupe să hălădue –  şi rob

Ca neaua să-i  lucească meşteşugul.

 

O ţară de lumină şi de vis

Poetul peste ani a căutat-o;

I-e sufletul de negură, închis

Şi ţara pân’acuma n’a aflat-o.

 

 

Moartea Mariei

Ce să însemn în gând, în noaptea groasă,

Din ceasul rău, din apele tăriei?

Întinse moartea mâna fioroasă

Şi, cald, culese sufletul Mariei.

 

Odihna veşnică îi stă acuma

Pe ochi, pe buze şi pe mărţişoare,

N’o mai călca, zglobie, toamnele şi bruma

Şi n-o mai pune vara’n chiotoare.

 

Cinci oameni vor veni după amiază

Cu paşi de pâslă şi cu mâini uscate –

O vor culege parcă ar fi trează

Şi-or aştepta să-i dea nişte agate.

 

Dar pân’ la urmă rece va rămâne,

Cu cer şi cu ţărâna măritată;

Isuse ’nalte, nobile stăpâne,

Dece chemaşi, la tine, mândra fată?

 

Portret

Eu sunt sălbatec ca un vis

Ce noaptea liniştea sugrumă,

Ca un profet păgân închis

În carapacea mea de humă.

 

Eu sunt înalt ca un stindard

Ce-i ros de umbră şi de glorii,

Ca un păcat spălat de nard

În patruzeci de purgatorii.

 

Eu sînt pribeag ca un strigoi

Ce scuipă lumea cu blesteme,

Ca un nebun cu pumnii goi

Şi tidva plină de poeme.

***

Ion C Pena a creat şi s-a impus într-o perioadă tulbure (1928-1944) a istoriei României şi a Europei; etapă, insa, urmată de epoca regimului comunist – perioadă ce a determinat neluarea în seamă a carierei sale literare şi scoaterea acestuia vreme îndelungată (1945-1989) în afara circuitului public.

In 2011, la o 100 de ani de la nasterea sa, a aparut cartea “Scrieri” de Ion Pena la Editura Printech, Bucuresti, in care sunt stranse scrierile sale imprastiate prin revistele si ziarele vremii. Din aceasta carte am si folosit cateva pasaje in acest articol.

De va va placea ce a scris, poate ii scoateti la lumina profilul literar. Asa cum a fost, chiar si intr-un colt de revista sau ziar, poate a mai ramas, totusi, un loc printre pamanteni. E posibila o restituire ? Foarte bine ! Cititi si judecati ! Lacrimi si sfinti.

 

 Perceptorul – scriitor, Ion C Pena, este inmormantat in Cimitirul Eroilor din Alba Iulia.

La inceput de articol, va supun atentiei un necunoscut, pe Ion C Pena, care fiind oale si ulcele in Cimitirul Eroilor din Alba Iulia, nu mai razbate sa-si zica oful neputintei si amaraciunii traite,  ranit fiind, pe patul spitalului militar de unde urma sa plece neampacat. Trebuia sa se insoare dupa razboi.  N-a mai apucat, se daruise patriei. O floare de femeie, a ramas strivita toata  viata. Patria, sa traiasca  !

Respect, Românule !

 

Pasind pe varfuri, vin si va pun in atentie pe scriitorul Ion C Pena, care este un vizionar, talentat si curajos scriitor teleormanean – belitorean –  poet, epigramist si prozator.

 

Marin Scarlat

Noiembrie 2014, Bucuresti

16 Feb
2015

Poetul ION C. PENA – Restituiri lirice

Ion C Pena: Perceptorul – scriitor
25 august 1911 – 29 iulie 1944
Com Belitori (Troianul), Teleorman
Publicist, poet, epigramist, prozator

POET APRECIAT în perioada interbelicǎ, ION PENA (nǎscut în 1911 – mort în rǎzboi în 1944 si inmormantat in Cimitirul Eroilor din Alba Iulia) este un necunoscut astǎzi. DE CE ? Între 1945 – 1989, mort fiind, a fost ascuns de “oamenii” cenzurii în “Fondul special – interzise”. Nu le-a scǎpat nimic. Pânǎ în 2000 nu s-a știut mai nimic de el. Doar epigramiștii seniori îi mai știau epigramele în care-l creiona pe Pǎstorel. În UNIVERSUL LITERAR, suplimentul celui mai popular și influent ziar din perioada interbelicǎ, UNIVERSUL, ION PENA era catalogat “Un poet plin, de un talent robust, original și format, care face o figură cu totul aparte în corul celorlalți”. Citiți și judecați!

 

     P a r a b o l ă

 

Unde sunt miresmele,

Cocorii, catapetesmele?

Cine e hoţul, cine e blestematul

Care ne-a jefuit satul?

 

Plecaţi în toate părţile,

Cercetaţi pădurile, cercetaţi hărţile,

Răsturnaţi împărăţiile

Şi aflaţi bucuriile.

 

Până la veacul mic

Mai e un drum de nimic,

O şchioapă, o săritură de piţigoi.

Să n-ajungem cu desagii goi.

 

Arhanghelii, îngerii, sfinţii

Aşteaptă să le ducem arginţii

Şi din toate cele câte ceva.

Măcar o aţă, o mucava.

 

Altfel nu dau zapis

Că vom intra în paradis

Că vom săruta mereu şi mereu

Bocancii lui Dumnezeu.

 

(Publicată în „DRUM”,  anul  I, nr. 11 şi în „PREPOEM”, ambele din mai 1940)

 

 

             Opriţi-vă

 

În drumul meu opriţi-vă fierbinţi,

În carnea mea cu târnăcoape.

Am să vă dau mistere şi arginţi,

Ca fumul, bogăţia să vă’ngroape.

 

Mi-e inima de fulgere ocean.

Mi-e palma năzdrăvană şi haiducă.

Opriţi-vă cu sufletul ochean

Să beţi înfiorarea hăbăucă.

 

Pe steiul ars de foc şi’nchipuiri

Să vă înalţ o clipă, să vă doară.

Crepuscul de altare şi zefiri

Şi vorba peste moarte să vă moară.

 

Nu închinaţi cu mine rugăciuni

Ci treceţi, ca barbarii, mai departe,

Mă jefuiţi de grâne şi tăciuni.

Deschis îmi e pătulul ca o carte.

 

Eu voi rămâne singur, vagabond,

Un cerşetor de soare şi de vise.

Voi ocoli destinul rubicond

Ca porţile de marmură, închise.

 

Ion C. Pena

 

(Publicată în „DRUM”, an IV, nr. 1 din 15 iunie 1938 şi în „UNIVERSUL LITERAR” an I, nr. 21 din 23 mai 1942)

 

 

 Sursa: Revista Poesis, Nr. 9-12 / 2014

http://www.romaniaculturala.ro/articol.php?cod=20857&categorie=11

 

16 Feb
2015

,,Lumea și noi”, Ben Todică, din Moldova în Melbourne

sursa TVRi

Viaţa bate filmul, cam aşa s-ar putea sublinia un portret al jurnalistului independent din Melbourne, născut în Moldova, dacă s-ar lua în calcul numai aventurile sale de mai bine de un an, până să ajungă pe pământ australian. Deşi nu şi-a dorit niciodată să părăsească ţara natală, atunci când a făcut armata la grăniceri, Benoni Todică n-a ratat pasul peste fâşie, să fumeze o ţigară cu un confrate sârb. Şi atât, lucrul într-o zonă secretă îi alungase pofta şi posibilitatea unui paşaport.

 

Sudor ca pregătire la şcoala profesională, la revenirea din cătănie a continuat să filmeze – marele său hobby, crescut în vecinătatea cinecluburilor bănăţene şi dezvoltat de o şcoală de cineaşti organizată de Ion Popescu Gopo. A fondat şi a condus la rândul său un cineclub şi un cinematograf în plan local, şi – mai mult – a fost cooptat să promoveze în imagini invenţiile româneşti de la minele de uraniu din Ciudanoviţa, părăsite de sovietici. Emisiunea trece în revistă filmări inedite, care documentează industrialismul socialist după 40 de ani!

 

Mina Ciudanoviţa

 

Un prieten i-a cerut sfatul să treacă graniţa, dar nu s-a descurcat. Aşa a ales Benoni lumea largă, constituind ad-hoc un grup de trecere ilegală a frontierei; clienţi erau destui. Prietenul s-a accidentat, n-au avut altă soluţie decât să se predea la Vârşeţ. Arestaţi două săptămâni acolo, apoi încă pe atât la Belgrad, aveau să fie îndrumaţi spre lagărele de refugiaţi din Italia. Şcoala vieţii, dar şi o întâlnire accidentală cu… Emil Cioran! Deja Ben avea în minte Suedia, cea mai avansată civilizaţie, în opinia lui.

 

Dar a ajuns în Australia, după un an de aventură. Într-o comunitate românească în plină expansiune, şi-a găsit diverse job-uri, şi-a cumpărat maşină… Dar nimic nu s-a comparat cu reluarea vechii pasiuni, aceea de a filma, de a edita şi difuza imaginile. Cu o şcoală de ingineri de sunet şi experienţa radioului comunitar, a intrat în pâine încă din 1993, când a fost pion principal la punerea în pagină a unui serial – „Dulce şi amară libertate” – la Canal 31, Melbourne.

 

A reuşit astfel să facă publice – video, audio, apoi şi în scris (în România i-au fost editate trei cărţi de interviuri şi eseuri) – numeroase activităţi din comunitatea românească, de la Ambasada României, ţinând în acelaşi timp isonul spiritului românesc de pretutindeni. Fără să i-o fi cerut cineva, Ben Todică este un blogger în virtutea unui patriotism asumat peste mări, ţări şi oceane. Observă, se frământă, comentează, dă mai departe, pe scurt: îi pasă! Cum se scria în prefaţa volumului „În două lumi”, jurnalistul lucrează la reactivarea fondului sufletesc uman, iar acţiunea sa rezonează în diaspora într-un mod aparte.

 

 Ben Todică

 

 

 

 

Înregistrarea emisiunii: Lumea și noi, Ben Todică, din Moldova în Melbourne

Sursa: http://bentodica.blogspot.ro/

 

15 Feb
2015

Olguţa Luncaşu Trifan: În mâna destinului… (5)

 

 

Zilele-şi urmau cursul statornicit de când lumea şi pământul. Emanueala îşi împărţea timpul personal între serviciu şi spital. Alte preocupări majore nu avea. Îşi făcuse din asta un obicei riguros. Venea, o hrănea pe Daniela, se juca cu ea şi pleca mulţumită. A treia zi chiar i-a făcut o băiţă. Era necesară şi fetiţa se simţea foarte bine.

La sfârşitul săptămânii, Emanuela a primit un telefon de la părinţii ei. Era anunţată să meargă acasă să-i ajute la anumite treburi în gospodărie. Obişnuia să facă acest drum ori de câte ori era solicitată. Le era singurul sprijin, ei fiind în vârstă şi cu destule suferinţe fizice. Bolile, se spune, nu ocolesc niciodată pe cei în vârstă. După ce şi-a făcut toate pregătirile, oftând, puse mâna pe telefon şi o sună pe Dorina, infirmiera de la spital:

– Alo? Dorina?

– Da! Eu sunt, se auzi din celălalt capăt de fir. Aaaa, Emanuela, da?

– Daaa! Nu am apucat sa mă prezint… Scuză-mă că te deranjez acasă! Ştiam că nu eşti de serviciu, dar este imperios necesar să vorbesc cu tine. Ştii, am primit telefon de la părinţii mei şi trebuie să plec din localitate să merg la ţară, să-i ajut la treburi pe ai mei… Voi lipsi cam o săptămână. Plec mâine dimineaţă… Vreau să te rog ceva. Ai tu grijă de finuţa… Ştii, nu prea sunt mulţumită de anumite lucruri…

– Ce s-a întâmplat, Emanuela? Este ceva grav şi eu nu ştiu?

– Păi, deocamdată nu sunt sigură, dar… Te rog mult să fii atentă un pic… Astăzi mi s-a părut că prea dintr-o dată s-au împuţinat pamperşii şi nu prea am avut timp să inventariez hăinuţele, dar mi s-au părut cam puţine în dulap. Nu cred că mă înşel şi tocmai de aceea te rog, doar, fii cu băgare de seamă! Şi pentru orice problemă, draga mea, sună-mă la orice oră! Notează te rog şi fixul de la mine de la ţară…, ştii, în eventualitatea în care nu am semnal… Aşa…, da, ai reţinut bine, mulţumesc frumos!

După ce Dorina repetă numărul comunicat, mai schimbară câteva cuvinte, îşi făcură urări reciproce de bine şi sănătate, după care Emanuela se scuză pentru deranj, mulţumindu-i Dorinei pentru disponibilitatea de a o ajuta. Acestea fiind zise, îşi închise telefonul şi cu o privire atentă inventarie toate bunurile pregătite a le lua la plecare.

Gândul drumului către casă, către satul ei drag, gândul că îşi va revedea părinţii, cărora avea atât de multe să le împărtăşească, o făcea nerăbdătoare. Cel mai important i se părea, fireşte, să le împărtăşească, cu lux de amănunte, nu numai ca pe o surpriză, ci ca pe o mare şi dorită împlinire de suflet, marea bucurie despre finuţa ei, despre botezul acesteia, dar şi marea ei amărăciune, având în vedere că povestea tristă a fetiţei o obsedase continuu, toată seara şi a două zi până a ajuns acasă…

Când Emanuela intră în satul părinţilor ei, în satul ei natal, parcă i se luă un văl de pe frunte, o greutate de pe umeri, sufletul tresăltându-i plin de o bucurie imensă… Avu senzaţia că dintr-o dată grijile îi dispăruseră. Era uşoară, fericită şi nerăbdătoare. Nici nu mai auzea zgomotul motorului şi nu i se mai păru că microbuzul se deplasează cu încetineală…

De altfel, de câte ori venea acasă, Emanuela avea aceleaşi trăiri. Simţea că într-o clipită se risipeşte toată oboseala oraşului şi dintr-o dată i se părea că este uşoară ca o pasăre, că zboară, că pluteşte prin casă şi prin întreaga grădină. Deşi muncea toată ziua fără odihnă, seara simţea doar o dulce oboseală fizică însoţită de un psihic foarte liniştit, relaxat, vioi, capabil să facă şi să gândească orice. Era, cu desăvârşire, o stare total opusă celei trăite în vacarmul oraşului. Gândurile i-au fost brusc întrerupte de Marcel, şoferul de pe autobuz…

– Doamna Emanuela…, am ajuns! V-aţi lăsat furată de gânduri doamnă… Sunt, Doamne fereşte, ceva necazuri?

– Nuuu…! Am ajuns? Nici vorbă de necaz, din contra…, răspunse Emanuela amuzată. Uite că se poate şi fără să adormi! Când vin acasă, mă apucă un soi de fericire amestecată cu amintiri, nostalgii…, rememorez locuri, evenimente, oameni, asociez până şi un pom cu momentul când am stat la umbra lui… Este minunat! Nu sunt ciudată…, doar nostalgică şi fericită! Uite-l pe tăticu! Sărăcuţul, a venit să mă ajute la bagaj!

Tatăl ei se îndrepta cu pas grăbit spre autobuz, însă nesigur din cauza vârstei, dar mai ales a bolii, trăgând după el un căruţ cu două roţi în care urmau să pună bagajele. Aveau de parcurs până acasă o distanţă de aproximativ jumătate de kilometru…

Fata îi alergă în întâmpinare şi îşi îmbrăţişă tatăl, care păru puţin încurcat de exuberanţa ei nereţinută, cu mare bucurie, lacrimile plecându-i instantaneu pe obraji… Era o emoţie pe care aceasta nu şi-o putea stăpâni, care o copleşea la fiecare întâlnire şi despărţire, din două motive distincte: la venire – bucuria revederii, iar la plecare – teama că ar putea fi ultima dată când se văd şi asta o ucidea. Avea o legătură specială cu tatăl ei, cu părinţii ei.

– Sărut-mâna, tăticule! Ce dor mi-a fost!!! Ce mai faci? Cum eşti, cum te simţi? Mămica ce face? Abia aştept să o văd şi pe ea… Hai acasă! Abia aştept să-mi povestiţi, să povestim… Hai!

Tatăl Emanuelei, scăpând puţin din strânsoarea acesteia, întinse mâna către Marcel, şoferul microbuzului, salutându-l:

– Cu respect! Vă salut!

– Vă salut, şi eu, domnule Lucaci! Trebuie să fiţi foarte bucuros… A venit, din nou, fiica dumneavoastră acasă. Face ce face şi iar vine… Nu vă lasă deloc!

– Eii! Vine…, îi este destul de greu să scape… Numai din cauza serviciului, dar face tot posibilul şi vine.

– La revedere, domnule Marcel! strigă Emanuela veselă, întorcându-se spre şoferul autobuzului. Sunt pe mâini bune!

Apoi, aşeză bagajele pe căruţ şi apucând de mânerul acestuia pentru a-şi ajuta tatăl, plecară amândoi, sporovăind în timp ce parcurgeau drumul către casă, bucuroşi…

Mama Emanuelei nu mai avea răbdare. Ieşise de câteva ori la poartă, tot privind pe drum în direcţia de unde trebuia să-i vină fiica. Când i-a văzut apropiindu-se, inima i-a tresăltat de bucurie. Le-a ieşit în întâmpinare, la poartă, lăcrimând şi frământându-şi mâinile de emoţie…

– Sărut-mâna, mămică!

– Draga mamii…!

Îmbrăţişarea lor nu avea nevoie de cuvinte. Era trăită cu aceeaşi intensitate ca de fiecare dată. Pentru Emanuela, părinţii reprezentau marea ei slăbiciune. Reprezentau icoanele cărora li se închina. Deşi, în concepţia ei, nu-şi putea imagina ca acel moment final, al despărţirii, să fie posibil, să se întâmple vreodată, se temea că prin dispariţia lor lumea ei s-ar prăbuşi.

O îmbrăţişă din nou pe mama ei şi îi sărută obrajii privind-o cu drag!

– Mămica mea dragă! Ce mai faci? Acum, că fiica ţi-a venit, eşti mai bine? Avem treabă multă?!

– Bine ai venit, draga mamei! Eiii! Avem, cum să nu avem…, dar numai ce ai venit şi… lasă asta!Hai să mănânci şi tu ceva, mai întâi de toate! Să stăm liniştiţi la masă…, doar nu pleci acum, de îndată, nu?

– Bine! Nu plec, sigur că nu, dar nu avem timp de pierdut… Trebuie să nu pierdem din vedere nici faptul ca acest mare duşman al nostru, timpul, trece foarte repede… Ori, asta înseamnă că trebuie să-l exploatăm la maxim, în favoarea noastră.

Fără a mai sta mult pe gânduri, ca o zvârlugă, Emanuela sări pe prispă şi dispăru în răcoarea casei de ţară, urmărită de privirile pline de dragoste ale părinţilor. Mama, într-un gest atât de obişnuit în ultimul timp, îşi şterse ochii, ferindu-se să fie văzută, cu colţurile basmalei. Mai calm, dar vizibil emoţionat, tata îşi freca palmele cu mare satisfacţie şi bucurie. După doar câteva minute, fata le apăru în faţă cu zâmbetul pe buze, radiind ca o adolescentă în mulţumirea sufletească ce o simţea, fiind gata schimbată şi pregătită pentru a-şi începe treburile pe care le intuia că le are de făcut. Cât timp mama ei aşeză masa, Emanuela despachetă bagajele punând rapid fiecare pacheţel la locul lui: în congelator, produsele pentru congelare; în frigider, cele ce trebuiau păstrate la rece; iar micile daruri obişnuite pentru părinţi, le aşeză alături. După ce termină cu toate, ordonată şi, totuşi, grăbită, ridică acele daruri şi le oferi personal, încântată şi dornică să le vadă licărul plin de bucurie, de mulţumire şi de bun simţ din ochi…

– Nu trebuia să te mai cheltui, iar, draga mea! o dojeni mama cu blândeţe. Cred că este destul de scumpă…, dar este aşa frumoasă! exclamă ea în timp ce privea rochiţa de vară primită din mâinile fiicei. De fiecare dată, Emanuelei îi făcea plăcere să-i aducă mamei ei câte o rochie, băsmăluţe şi alte lucruşoare de care orice femeie, chiar dacă trăieşte la ţară, are nevoie. Îi plăcea să îi vadă acea privire, rară, de bucurie adâncă amestecată cu bun simţ…, cu timiditatea unui copil, pe care nu o găseşti decât la oamenii de la ţară. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu tătăl ei, în momentul în care îi oferi un dar foarte preţios, aşa cum era ea convinsă că va fi pentru el… Când fusese ultima oară în vizită la ea, la oraş, văzuse o icoană cu Maica Domnului şi cu Pruncul nostru Issus Hristos, care, fiind conectată la curent electric, răspândea raze de lumină în încăpere. O primise Emanuela cadou de la prietena ei, Simona. Tatăl său, atunci, şi-a manifestat curiozitatea asupra preţului, în timp ce admira icoana cu mare încântare şi căldură lăuntrică.

Emanuela l-a privit atentă şi a înţeles că doreşte să aibă şi el o aşa frumuseţe de icoană în casă, dar preţul, dacă i l-ar fi spus, l-ar fi dezamăgit. Şi-a propus atunci, fără să-i promită nimic, că va căuta să-i cumpere una la fel, dar, negăsind, i-a adresat Simonei o rugăminte: să nu se supere dacă le-o va ceda părinţilor ! I-a povestit acesteia momentul acela şi i-a vorbit despre dorinţa pe care ea a citit-o în ochii tatălui, dorinţa de a avea şi el una, la fel cu cea văzută, cu toate că, ştia foarte bine, el niciodată nu ar fi îndrăznit să o spună direct… Simona i-a răspuns că icoana este a ei, îi aparţine şi, cu alte cuvinte, poate face ce vrea cu ea, fără sa fie necesar să îi ceară ei permisiunea şi că ea este chiar bucuroasă să-i vadă gestul odată făcut. Acum, Emanuela şi-ar fi dorit din tot sufletul ca Simona să fie aici, să poată vedea lumina din ochii tatălui ei, aşa cum ştia că poate fi citită în momentul în care el îşi descoperea darul primit…

– Dar…tu… ? Tu ai găsit alta? Cât costă? întrebă el bănuitor.

Emanuela prinse mâinile tatălui, vizibil emoţionat, în mâinile sale şi îl opri închizând ochii într-un gest de tăcere…

– Tăticule, ţi-am văzut admiraţia pentru această iconiţă şi dorinţa de a o avea şi consider că locul ei este aici…în casa părintească lângă dragii mei părinţi. Deci, primeşte-o cu toată inima, aşa cum ţi-o dăruiesc!

– Dacă aşa spui tu…aşa să fie! Parcă poate cineva să se opună voinţei tale…, adăugă tatăl, făcând ghiduş cu ochiul către mama Emanuelei…

– Hai, hai ! Gata cu “periuţa”! îl întrerupsea Emanuela, glumind… Nu trebuia să mai şi mâncăm ceva? Îmi este o foame… de lup! exageră ea dornică să depăşească momentul ce-i înduioşa sufletul.

S-au aşezat la masă şi, în timp ce mâncau, au continuat conversaţia în acelaşi ton, de bună dispoziţie. Emanuela era înnebunită după mâncarea gătită de mama ei. Întotdeauna, fără să ceară ori doar să exprime vag ce-şi doreşte, mama o aştepta cu felurile ei preferate… Au început cu o ciorbă de păsăre acrită cu borş de putină, acru, dres cu smântână şi ou. Mâncau cu poftă şi voie bună, dar nu conteneau să vorbească, fiecare căutând să afle cât mai mult din cele ce ce a mai făcut fiecare. Emanuela, despre părinţi, iar părinţii despre ea, despre soţul ei Adrian, despre sora Angela, soţul şi copiii săi şi despre fratele Emanuelei, Nelu, precum şi despre soţia acestuia. După felul întâi, Emanuela a rugat-o pe mama să rămână la masă pentru că se va ocupa ea de felul doi – un ostropel de pui stropit cu usturoi. Revenită la masă, mama a intervenit şi a întrebat-o pe Emanuela despre fetiţa pe care a botezat-o:

– Draga mamei, spune-ne şi nouă despre fetiţă! N-ai zis nimic până acuma… Cum s-a întâmplat, cine este puiul acela de om…, de unde şi până unde ţi-a venit ţie să faci acest lucru? Mare lucru ai făcut! Mare pomană! Să-ţi dea Domnul sănătate şi fetiţei, la fel!

– Aşa, pur şi simplu, mămică! Aşa a vrut Dumnezeu. Am hotărât fără a mă gândi în prealabil, răspunse Emanuela gânditoare, la început, apoi din ce în ce mai veselă. Sinceră să fiu, a fost un moment în care m-am speriat să nu o pierd, dacă stau pe gânduri prea mult… Apoi, cum să spun, nimic nu mi-ar fi clintit hotărârea de la început luată. Aş fi înfruntat orice obstacol. Este voinţa Domnului şi Mâna Destinului. Asta este convingerea mea…

Acestea fiind zise, Emanuela începu să povestească şi nimeni nu ar fi putut să-i oprească cuvintele. Le-a vorbit despre toate detaliile referitoare la fetiţă, despre botez şi despre părinţii acesteia, despre modul în care a pregăti totul şi despre prestaţia părintelui, acolo, la spital. Părinţii săi ascultau, trecând de la o stare la alta. Se putea citi pe chipurile lor când milă şi tristeţe, când durere şi trecerea la bucurie, când uimire şi iertare. În acelaşţi timp, se putea citi, mai spre final, mândria ce-o simţeau privindu-şi fiica şi înţelegând din spusele ei câtă mulţumire sufletească are. Sentimentul împlinirii, a lucrului bine făcut şi plăcut de Dumnezeu, era trăit de toţi trei la maximă intensitate. Da! Ei au crescut şi au format acest om. Este copila lor şi acum ea luptă cu lumea pentru ceea ce este bine…

– Parcă era vorba de un desert? schimbă Emanuela subiectul, destul de brusc, observând cât de adânc trăiesc părinţii săi întreaga poveste. Mirosul meu nu mă înşeală…, adăugă ea mişcându-şi năsucul obraznic, pofticios, dintr-o parte în alta.

S-a ridicat de la masă şi, din doi paşi, mai elastică decât o pisică ce simţea mirosul de lapte, a ajuns, de pe terasă, în bucătărie, direct la cuptorul aragazului. Aici, în spatele uşii închise, unde căldura nu se risipise încă, descoperi o plăcintă învârtită, turnată în foaie subţire, cu multă brânză de vaci. Mirosul îmbietor i-a smuls o exclamaţie destul de puternică încât să fie auzită de afară…

– Fugi pisică hoaţă de acolo! Ai să rămâi fără mustăţi! ţipă mama ei, glumind, făcându-se că o ceartă… Nimic nu-ţi scapă ţie, fată…

Emanuela chicoti veselă şi, pe drept cuvânt, fericită. Începu să taie plăcinta aburindă, cât se poate de pofticioasă şi îndemânatică, în mici romburi, pe care le aşeză pe un platou. Toată încăperea se umplu de mirosul ademenitor, că-i lăsa gura apă! Se abţinu cu greu să nu ia o bucăţică, mai degrabă de teama că-i va arde gura. Merse cu platoul la masă, zâmbitoare şi victorioasă, purtându-l ca pe un trofeu valoros…

– Şi, Adrian? El ce face, când mai vine acasă? Ne este dor de el…Când era acasă, orice ar fi fost, făcea ce făcea şi venea pe la noi… Îmi era de mare ajutor, rosti îngândurat tatăl Emanuelei, după ce mâncă o bucată aproape fierbinte de plăcintă.… Aveam bază mare pe el, acum sunt singur. Este destul de greu…

– Hmm! Singur zici… Şi eu ce mai sunt aici, domnule? Cantitate neglijabilă? Interveni Emanuela, făcând pe supărata, dar trăgând cu ochiul către mama sa, astfel că, într-o clipită, izbucniră amândouă în râs. Este adevărat, se vede treaba, continuă ea, faptul că, de când lumea şi pământul, ginerele este mai iubit decât fiica, dar, domnul meu tătic…, nu ai nicio şansă şi trebuie să te mulţumeşti cu ce ai. Adică…, cu o fiică ! Ce ziceai?

– Eu ştiu ce să zic? răspunse tatăl Emanuelei cântărind răspunsul, grav, scărpinându-se gânditor după ureche… Nu ştiu, zău, ce să fac… ! Ar trebui să te supun la nişte probe… şi chiar nu ştiu dacă faci faţă. Mă tem că te faci de ruşine…

– Provoacă-mă! Ia, te uită la el ! ripostă Emanuela contrariată.

– Păi, uite ce zic eu…! Dacă Adrian ar fi fost acum aici, ar fi mers cu mine să aducem o căruţă de iarbă pentru animale…

Emanuela îl privi contrariată, se ridică de pe scaun fără să spună un cuvânt şi plecă, undeva, în spatele casei. Tatăl rămase la masă, în continuare. Amuzat, îi spuse soţiei sale:

– Iată că a cedat fără un cuvânt! În sfârşit, am lăsat-o fără replică…, adăugă el şi răsuflă uşurat, trecând imediat discuţia despre diverse probleme pe care le aveau de rezolvat în zilele următoare.

În acest timp, Emanuela scoase hamurile şi hăţurile din locul în care le ţinea tătăl său, la umbră, să nu le usuce soarele şi le duse la căruţă. Verifică cauciucurile căruţei cu atenţie, să nu aibă pană şi să fie bine umflate, apoi scoase calul, pe Cătălin, un armăsar de toată frumuseţea şi foarte cuminte, blând… Zicea tatăl Emanuelei că animalul nu poate fi altfel decât stăpânul şi avea dreptate. Il mângâie uşor pe bot şi pe cap, scoţându-i un scai încurcat în coamă, apoi îl dirijă uşor între hulubele căruţei. I-a aşezat hamul pe el, fără probleme, calul răspunzându-i liniştit la comenzi. Emanuela îi vorbea cu voce joasă tot timpul, mângâindu-l în timp ce îi lega curelele la hlube. După ce a terminat, i-a pus hăţurile şi i-a aşezat uşor zăbala în gură. A căutat coasa, furca, cutea pentru ascuţit coasa, care acum era în stare pefectă, fiind probabil pregătită de tatăl ei. Pe Emanuela o mulţumea aspectul acesta, deoarece surpriza va fi deplină… Zâmbind mulţumită, aşeză scaunul, perna de burete, se urcă în căruţă, trase de hăţuri şi conduse calul cu căruţa astfel încât să o tragă la portiţă.

– Domnul tăticu, este gata? Permiteţi să raportez: Provocare-am acceptat/ calul este înhămat,/ furcă, coasă am luat, / în căruţă am urcat…/ şi n-am timp de aşteptat!

Părinţii Emanuelei au făcut ochii mari, amuţind. Nu le venea să-şi creadă ochilor. La orice s-ar fi aşteptat, dar la asta, nu. Tatăl Emanuelei s-a ridicat râzând, s-a încălţat şi s-a apropiat suspicios de căruţă. A verificat toate legăturile, curios, foarte surprins, şi, în final, declarându-se mulţumit de rezultat a deschis porţile, iar Emanuela a ieşit mândră cu căruţa din curte, aşteptându-şi tatăl să urce. Mai apoi, alăturaţi umăr la umăr pe scaunul căruţei, mândri unul de celălalt, sporovăind întruna, au dat fru liber calului, să tot tragă căruţa după el pe uliţele satului, spre locul de unde aveau să aducă iarbă. Au ajuns repede şi Emanuela şi-a rugat tatăl să ducă dânsul calul în pripon. Ea a luat coasa şi a început o brazdă. Avea mişcări regulate, precise şi menţinea ritmul fară un efort prea mare. Se întorcea înapoi unind brazda când, trăgând cu coada ochiului în urmă, observă cum tatăl ei, care priponise calul ceva mai sus, căuta uimit sub brazdă din loc în loc… Emanuela a înţeles. Căuta iarbă netăiată şi spre surprinderea lui nu a găsit. Emanuela l-a rugat să stea liniştit să se odihnească, va cosi ea şi o vor încărca amândoi. Când a făcut de un coş bun de căruţă, au încărcat-o amândoi şi au plecat spre casă, el mândru de fata lui cea vrednică şi pricepută, ea mândră că a putut face toată această lucrare fără greşeală şi fără ca tatăl său să obosească.

Apusul roşiatec cuprinsese orizontul, aruncându-şi ultimele săgeţi spre cei doi, tată şi fiică, cuprinşi de un moment de tăcere şi cărora gândurile le fugeau obosite, probabil în direcţii diametral opuse. Da. Emanuela, se gândea la fetiţă… Ce-o fi făcând? Astăzi nu a văzut-o. Se rugă în gând să fie bine şi reveni cu gândul la tatăl ei, privind îngrijorată către el. Mai slăbise şi chiar parcă mai îmbătrânise, de ultima oară de când nu-l mai văzuse… Oare o fi totul în regulă? Ce este cu el?

– Tăticule, te simţi bine? întrebă Emanuela pe un ton serios, acel ton care era foarte cunoscut tatălui ei. Când aceasta îl folosea, nu mai era loc de glume sau minciuni.

– Eii, Emanuela! Tu ştii că mie îmi este cu neputinţă să mai spun că sunt bine… Insă, în ultima perioadă de timp…, m-am simţit ceva mai rău decât de obicei.

– Dacă nu vei merge odată cu mine, vei veni cât de curând pentru o internare şi un set complet de analize. Nu vei sta aşa, muncind şi neglijându-ţi sănătatea. Ne-am înţeles?

– Bine, Emanuela! Voi veni…

Între timp, ajunseseră acasă şi, după ce au deshămat calul şi i-au pus mâncare pentru noapte în iesle, au dat şi la celelalte animale, s-au spălat şi au intrat în casă.

Mama Emanuelei era puţin neliniştită. Cănd a văzut-o pe Emanuela i-a spus:

– Ce bine că aţi venit, fată… ! Te-a căutat cineva la telefon, de mai multe ori… Insista, era agitată… Era o femeie şi voia doar cu tine să vorbească… A spus să o suni.

– Cine? întrebă Emanuela speriată, devennind lividă la faţă cu fiecare cuvânt rostit de mama ei… Cine a sunat?

– Nu mi-a spus numele, maică…, deşi am întrebat-o… Doar repeta să o suni.

Emanuela puse mâna tremurând pe telefon şi o sună pe Simona, gândindu-se că s-a întâmplat ceva acasă.

– Alo? Simona? M-ai sunat, tu, la ai mei? Nu? Ok! Nimic… Pa!

Formă tremurând, un alt număr…

– Alo? Bună seara…! Tu… Ceee?… Cum se poate aşa ceva?… Când?… Bine, mulţumesc! … Nu se poate!… Vin, cum să nu vin?… Mulţumesc, din nou! Mai zise Emanuela şi scăpă receptorul din mână…

Părinţii o priveau speriaţi cum se schimbă la faţă. S-au apropiat de ea şi au început să-i frece uşor mâinile, de teamă să nu leşine, aşa de rău arăta. Au încercat să afle ce motiv, ce veste a tulburat-o atât de mult, dar ea nu a putut ori nu a dorit să răspundă.

– Hai, spune ce s-a întâmplat ! …De ce te-ai tulburat aşa rău, ce veste ai primit, fetiţo?

– Bagajele ! Trebuie să-mi fac bagajele. Mâine dimineaţă plec. Îmi pare rău… Trebuie!

Deşi era atât de palidă şi picioarele se păreau că nu o ajută să stea dreaptă, Emanuela a vorbit cu hotărâre în glas, parcă înverşunată de ceva. A trecut în camera în care erau hainele ei, lăsându-şi părinţii în pragul uşii îngrijoraţi şi temători…

~ Va urma ~

 

Olguţa Luncaşu Trifan

15 Februarie 2015

Iaşi

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii