12 Feb
2015

Anatol Covali: Rezonanţă

              Rezonanţã

 

Ce mari incendii în a mea fiinţã!
În orice-atom din mine arde-un foc,
de când am evadat din nenoroc
şi am aflat cã totu-i cu putinţã.

 

Ce splendidã luminã e-n speranţã,
ce curcubeie-n visuri şi-n dorinţi!
În loc de resemnãri şi neputinţi
cântã-un surâs şi râde-o cutezanţã.

 

Îmi iau de mijloc orişice dorinţã
şi-n bãtãtura împlinirii joc,
ţinând în dinţi al dragostei boboc
rupt azi din cea dintâi fãgãduinţã.

 

Şi din culori s-a şters orice nuanţã
de când de pasiune sunt fierbinţi.
De-atâta fericire-îmi ies din minţi,
cãci trup şi suflet sunt în rezonanţã.

 

Anatol Covali

 

 

„Am început să scriu poezie și proză de la zece ani. Am creat sute de poezii, câteva nuvele și aproape terminasem un roman intitulat „În bârlogul lupilor”. Mi s-au publicat câteva poezii prin revistele vremii, dar pentru că nu mă încadrasem în front (proletcultismul era în floare) am fost chemat la ordine de poetul Geo Dumitrescu. Aveam 25 de ani. A urmat o lungă discuție, care m-a făcut să pun punct activității literare. Având în vedere că aveam un talent, m-am consacrat muzicii și timp de 25 de ani, până în 1990 am tăcut. N-am mai scris nimic.
În 1990 mi-am distrus manuscrisele din tinerețe și am luat-o de la zero.
Am scris mult, încercând să recuperez timpul pierdut și fiind de acord cu Constantin Tsatos, care în „Aforisme și cugetări”, a spus că:
Omul trebuie să muncească și ca unul care nu va muri niciodată și ca unul care va muri mâine. El trebuie să proiecteze lucrări care încap într-o singură viață și, în același timp, să execute cu grabă și fără necaz, ca și cum ar trebui să moară mâine. Să se grăbească a le încheia și, în același timp, să nu se teamă să le dea dimensiuni titanice
În 20 de ani (1990-2012) am publicat 30 de volume de poezii, dintre care două sunt antologii și patru sunt reeditări, și mai am terminate, în manuscris, încă șapte. Și nu am de gând să mă opresc decât când voi închide ochii definitiv”

ANATOL COVALI

11 Feb
2015

Grigore Vieru: Cu ce ne putem lăuda?

Cu ce ne putem lăuda ?

               Lui Adrian Dinu Rachieru

 

 

Frate, toate se iau
Din pământ şi din soare
Şi-aproape nimic din oameni.
Poate că numai
Mamele sunt născute aici,
Iar ceilalţi am venit,
Ne-a aruncat cineva pe pământ.
Războinici, hulpavi, îngâmfaţi,
Neputincioşi.
Cu ce ne putem lăuda,
Când Domnul
Cu numai suflarea Sa
Roteşte soarele şi toate stelele?

 

Grigore Vieru
(Din vol. “Taina care mă apără”, Princeps Edit, Iaşi, 2008)

11 Feb
2015

LUCEFERI ai ORTODOXIEI. Arhimandrit Pr. IOANICHIE BĂLAN

Arhimandritul Ioanichie Bălan se naşte cu mângâierea razelor harice sub binecuvântarea Sfinţilor Mucenici Haralambie, Prohor şi Valentina, în localitatea Stăniţa din judeţul Neamţ, primind prin Botez numele Marelui Înaintemergător Ioan, la 10 Februarie 1930. Familia bunilor creştini şi gospodari Constantin şi Elena Bălan au primit darul de Sus al celor 9 copii, care le-a înveselit astfel traiul greu şi truda pentru a-şi creşte copiii cu dragoste de Dumnezeu şi de Neam.

   Dumnezeu a făcut din Stăniţa un pământ binecuvântat, o frământătură aleasă, un aluat ceresc din care s-au dospit multe vase preţioase ale Ziditorului: monahi, monahii, ierarhi. Dincolo de vârsta copilăriei, paşii micuţului Ioan au fost purtaţi de Părintele Dumitru Stan care l-a botezat şi l-a îndrumat spre cele ale sufletului, destoinic slujitor care şi el provenea dintr-o familie mare cu 10 copii. „Să vedeţi fericirea mamelor, avea să spună mai târziu părintele Ioanichie, cu mulţi copii… Copiii dau părinţilor o bucurie extraordinară, Îl aduc pe Dumnezeu în casa aceea.” (Mi-e Dor de Cer. Viaţa Părintelui Ioanichie Bălan. Ed. Mănăstirea Sihăstria, 2010, p. 16)

   Nicuşorul satului, cum îl alinta mama, a primit de la dânsa darul rugăciunii, însoţindu-l ca un dor permanent de Dumnezeu şi răsfrângându-se apoi cu râvnă şi zel asupra sa toată viaţa.

   Şcoala primară a absolvit-o în comuna natală, iar după terminarea cursurilor Liceului Comercial din Roman, intră în viaţa monahală în anul 1949, la Mănăstirea Sihăstria. Tânărul Ioan este tuns în monahism cu numele Ioanichie în biserica Mănăstirii Neamţ de către Mitropolitul Sebastian în anul 1953.

   A slujit şi s-a ostenit în Mănăstirea Sihăstria între anii 1949-1971, după care s-a transferat la Mănăstirea Bistriţa-Neamţ. Între anii 1971-1975, studiază Teologia la Bucureşti, luându-şi licenţa cu titlul: Chipuri de călugări îmbunătăţiţi din mănăstirile nemţene.

   Părintele Ioanichie continuă preocuparea sa privind figurile ilustre ale monahismului românesc în al doilea volum, intitulat: Chipuri de călugări îmbunătăţiţi din mănăstirile româneşti.

   „Dacă astăzi nu am avea aceste mărturii strânse de Părintele Ioanichie, spune monahul Filotheu Bălan de la Mănăstirea Petru Vodă, nu am şti mai nimic despre viaţa duhovnicească din mănăstirile româneşti ale secolului XX.” (George Căbaş-Pagini de Pateric Românesc, Ed. Anastasis, Sibiu, 2009, p. 120)

   Ioanichie a fost hirotonit ieromonah de către Mitropolitul Teoctist în anul 1979. În plină maturitate şi slujire Ieromonahul Ioanichie primeşte de la Dumnezeu cununa creaţiei spirituale în corola căreia se oglindesc celebrele sale lucrări: Patericul românesc (1980), Vetre de sihăstrie românească (1981), Convorbiri duhovniceşti vol. I, (1984) şi vol. II (1988), Mărturii româneşti la Locurile Sfinte (1986), Viaţa Părintelui Cleopa (1999)

   „Să vorbim cât mai puţin şi să ne rugăm cât mai mult. Nu uitaţi sfintele Mănăstiri şi pe marii duhovnici ai Neamului, cât vă mai pot vorbi despre Hristos!”, grăia aceste cuvinte Părintele Ioanichie la 28 Iulie 1994. (George Căbaş-Pagini de Pateric Românesc, op. cit. p. 120)

       Ierarhic, călugărul Ioanichie a urcat  treptele mari ale slujirii de obşte: ieromonah, protosinghel şi arhimandrit, dar meritul său suprem este acela de a aduna în mărgăritarul sufletului său pentru a ni le dărui nouă, cele mai luminate chipuri de monahi, sihaştri şi monahii înmănuncheate în Patericul românesc şi Patericul Nemţean.

      Părintele Ioanichie a adus trecutul de aur  al monahilor cu prezenţa lui continuă în cer, în amvonul sufletelor noastre, călăuzindu-ne Calea ortodoxă spre mântuire, întărindu-ne dorul şi preţuirea de Străbuni, dăruindu-ne dorul iubirii de Hristos, ca un Dor neîntrerupt pentru Cer.

   Aşa cum, întotdeauna Generaţiile de aur ale Bătrânilor înţelepţi sunt Viitorul viitoarelor generaţii, Părintele Ioanichie lasă un mesaj spre împlinire tinerilor: „În viaţă să fiţi tineri care să sfinţească un loc, o casă, o societate, o generaţie, un cartier şi un loc de muncă unde veţi lucra. Prin comportament creştin mai întâi…Şi creştin ortodox, căci România e ţară ortodoxă… Dacă nu vă ţineţi serios de biserică şi de ortodoxie, prăpăd e cu noi. Ne mănâncă vecinii şi străinii şi păgânii. Dacă vă ţineţi de Biserică, nici ruşii, nici tătarii, nici nemţii, nici alte ţări din Răsărit sau Apus nu vor putea să ne scoată din Carpaţi şi să ne dezlipească de Hristos… Vreţi să mai rămână România Românie? Întoarceţi-vă la ortodoxie, la Biserică, la ţinuta morală decentă, cinstită a românilor dintotdeauna. Faceţi o asociaţie, mergeţi duminica pe la spitale, la casele de bătrâni, ajutaţi cu cuvântul, mângâiaţi, sfătuiţi, combateţi… Ortodoxia activă e o misiune. Sfânta Evanghelie spune că la sfârşitul lumii vor fi chemate toate neamurile. Deci naţia rămâne până la sfârşitul lumii. Ba mai mult, fiecare neam şi ţară are îngerul său păzitor.

   Neamurile creştine trebuie să rămână. Iar creştinii trebuie să fie la locul lor, echilibraţi, serioşi şi să nu se dezlipească pentru nimic în lume de pământul străbun în care i-a născut Dumnezeu… Cine îşi pune nădejdea în Răsărit şi Apus se înşeală amarnic… Luaţi aminte la ce vă spun: numai Dumnezeu din cer ne salvează. Priviţi în sus fraţilor, nici într-o parte, nici în alta! Fericirea noastră este să rămânem aici, unde ne-a născut Dumnezeu, cu Hristos în braţe şi în braţele lui Hristos!” (…Pagini de Pateric…,p. 122)   

     

   Părintele Ioanichie Bălan, primind binecuvântarea lui Dumnezeu peste cinstirea şi evlavia străbunilor care sălăşluiau ca un Rug aprins în inima sa, a străbătut câmpiile ţării, a scotocit văile neumblate şi tainice, poienile pline de mireasmă, cu prea măritul lor Codrul Verde:

   „O, codrule, iubitul meu,/ Şi singur ca şi mine,/ Învaţă-mă să plâng mereu/ Şi să suspin cu tine…/ Sub cetină de brad, sub stânci,/ Găteşte-mi astăzi casă,/ Şi-n linişte de nopţi adânci/ Ca să mă rog mă lasă…/ Când brazii toţi încetişor/ De vânturi or să sune,/ Atunci voi sta cuprins de dor/ La sfânta rugăciune. (Ioanichie Bălan-Versuri Duhovniceşti. Ed. Mănăstirea Sihăstria-Neamţ, 2006)

    Ieromonahul Ioanichie a colindat peşterile sihaştrilor, a cutezat cercetarea schimnicelor uitate întru binecuvântarea seculară a lui Dumnezeu, a înfruntat cărările abrupte ale munţilor dragi, spre a descoperi şirul neîntrerupt al schiturilor şi al mănăstirilor primenite din adânca spiritualitate daco-getă, SciţiaŢara schiturilor, ca să se bucure de lumina, de smerenia şi sfinţenia sutelor de ostenitori întru Domnul nostru Iisus Hristos, întru milosârdia Maicii Domnului ori a Sfinţilor de neam sau de credinţă: „Este de datoria noastră, a celor ce trăim sub acoperământul Bisericii lui Hristos şi în lăcaşurile înălţate de înaintaşii noştri, să vorbim despre viaţa, sfinţenia, înţelepciunea şi nevoinţa duhovnicească a părinţilor şi fraţilor care s-au săvârşit cu râvnă pentru Dumnezeu în aceste sfinte mănăstiri. Este de datoria noastră să le imităm osteneala, să le continuăm rugăciunea, să le înnoim jertfa, să le istorisim viaţa şi să le aprindem o candelă sau măcar o lumânare la căpătâi.” (Chipuri de Călugări îmbunătăţiţi, vol. 1, Ed. Mănăstirea Sihăstria-Neamţ, 2008)

   Călcând pe urmele atâtor sfinţi a primit binecuvântarea razelor lor.

   Bătătorind ţărâna sfântă a Neamului în care s-a prelins mireasma miilor şi milioanelor de jertfe curate, părintele Ioanichie s-a adăugat preţuirii şi venerării Înaintaşilor noştri.

   Lăsându-ne cărţile sale-testamentare ne face moştenitorii vieţii acestor Sfinţi, care la rândul lor sunt Urmaşii Vieţii întru Hristos.

   După pelerinajul de la Muntele Sfânt Athos-Taborul Ortodoxiei bimilenare Avva Ioanichie ne lasă o concluzie spre grabă meditare: „Documentar, monahii români nevoitori în Athos sunt atestaţi din secolul XIV. Însă ei n-au lipsit niciodată până astăzi din  obştea monahilor atoniţi. Numărul lor a variat între 50 şi 600. Astăzi (1997) sunt peste o sută, printre care 30 se nevoiesc la Schitul Românesc Prodromul, iar ceilalţi în Schitul Lacul, chiliile Provata, Catafighi, Colciu, Sfântul Ipatie şi altele. După români se nevoiesc astăzi în Athos cca. 50 de sârbi, 40 de ruşi şi 20 de bulgari, însă majoritatea monahilor atoniţi sunt greci şi ciprioţi.

   Din cele 20 de mănăstiri mari, 17 sunt greceşti şi câte una a sârbilor, ruşilor şi bulgarilor.

   Din nefericire românii nu au nici o mănăstire proprie, deşi au făcut cele mai mari donaţii în Athos!

   Singurul schit românesc este Schitul Prodromul, cu hramul Sfântul Ioan Botezătorul, cu viaţă de obşte, povăţuit de peste 15 ani de Protosinghelul Petroniu Tănase, trăitor şi teolog vestit în Grecia, cât şi în România. Al doilea schit românesc, cu rânduială idioritmică, este Schitul Lacu, în care se nevoiesc 15 monahi şi rasofori, sub egumenia Ieromonahului Ştefan Nuţescu, aproape toţi cu metania din Mănăstirea Sihăstria.” (Arhim. Ioanichie Bălan-Pelerinaj laMuntele Athos. Ed. Mănăstirea Sihăstria,2005,p. 5-6)

      

   Aşa cum Avva Antonie cel Mare a fost supranumit Marele Patriarh al Monahilor Pustiei, i se poate atribui Avvei Ioanichie Bălan, renumele de Patriarhul monahilor şi pustnicilor dacoromâni.

Cinstirea şi pomenirea Înaintaşilor noştrii aleşi de Bunul Dumnezeu ne oferă prilejul de a ne lumina pe noi înşine, de a privi claritatea lucrurilor şi înţelesul evenimentelor ori fenomenelor din jurul nostru în sensul de a ne cerceta cu luare aminte, de a ne corecta, de a ne îndrepta, îndreptându-i şi pe alţii, de a ne călăuzi, călăuzindu-i şi pe ceilalţi care vor, de a iubi arhetipurile urmându-le lor, moştenindu-le.

   Slavă Bunului Dumnezeu şi Aleşilor Săi!

GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU

   ( 10 februarie 2015- Brusturi, Neamț)

11 Feb
2015

Adrian Dinu Rachieru: Grigore Vieru și ,,crinii latiniei”

Într-un portret „în sepia”, încredinţat revistei Septentrion literar (nr. 1/2013), Arcadie Suceveanu ne reamintea că Grigore Vieru „se bucură de o posteritate vie, spectaculoasă”. Categoric, aşa e. Mai mult, legenda Vieru se înfiripase în timpul vieţii, oferindu-i, pe merit, o aură poetică şi mesianică, înnobilată de „caratele suferinţei”.

Fixat în matca marilor teme, în poeme calde, simple, de care avem mereu nevoie, trecând cuvintele prin „roua suferinţei” şi trecând el însuşi, repetat, Prutul – „apa cu lacăt” – pentru a mai lua „o gură de aer” (cum mărturisea într-un interviu), Grigore Vieru şi-a încheiat zbuciumul terestru. A început destinul postum al celui care a fost „respiraţia Basarabiei” (cf. Eugen Simion) şi care nu a ostenit să cânte, în seducătoare propuneri sinonimice, trăite la temperatura bucuriilor simple, cheltuite fără rest, PATRIA şi MATRIA. Poezia lui, conchidea acelaşi Arcadie Suceveanu, „chiar poate face lumea mai bună”.

Cel care, ca sol al Basarabiei victimizate, murea „în fiecare clipă”, hărţuit, istovit, deziluzionat de vicleniile Istoriei, vulnerat sufleteşte, înfruntând dihonia poate fi numit, fără a greşi, un poet al neamului. Oricum, cel mai popular, foarte iubit, având numeroşi cititori, aflând în limba română un adăpost al fiinţei. Oferind „bijuterii cantabile” (cf. Constantin Cubleşan), Grigore Vieru, cu figura-i plăpândă, iradiind bunătate şi-a crescut cititorii. Fiindcă poezia sa porneşte din propria-i copilărie (cinstind mama, graiul, numele, plaiul) şi poartă, cu sinceritate, durerea înstrăinării, căutându-şi matca (tabuizată). El rămâne, indiscutabil, stegarul celei „mai eminesciene generaţii” (M. Ungheanu), ştiind prea bine că „la Eminescu abia dacă se ajunge”.

Ca „apologet al vieţii” (M. Cimpoi), poetul, ostenind în „ocna cuvintelor”, se vrea o „vioară ce vibrează”. Colocvial, plăpând şi arţăgos, cu o înfăţişare isusiacă, el scria pentru a fi liber (spunea într-un interviu). Universul vierean împacă suferinţa şi bunătatea. Resacralizând lumea, respirând un aer mistic, invocând veşnicia „laptelui matern”, bardul de la Pererita-Hotin a fost fruntaşul şaizecismului basarabean, dezvoltând patetic linia oracular-mesianică (în filiaţia Mateevici-Goga), dar şi cantabilitatea existenţială, coborând smerit – „alb de duminică” – în timpul sacru ori ieşind în arenă, deseori, animat de viguroase pusee pamfletare. Trăită şi împărtăşită, suportând, sub presiunea circumstanţelor, replieri, poezia sa porneşte din copilărie şi se bucură de o imensă popularitate. Cultul mamei (ca nume „zuruit”), laitmotivul casei, pâinea, graiul şi izvorul îi oferă un spaţiu protector. Rostind cuvinte „pentru a lua aer”, poetul – ca „duh al vieţii” – palpează esenţialitatea scoţând „pui de lumină” pe temelia „clasicismului gnomic”.

La Vieru principiul matern umanizează, dobândeşte vibraţii cosmice, devine chiar „substitut al eternităţii” (M. Cimpoi). Poetul, un evlavios, contemplă succesiunea anotimpurilor, culege „roua sufletului”, e bolnav de armonie şi înţelege că veşnicia e „ca laptele mamei”. Iar mama, cu „fierbintea ei respiraţie/roteşte pe cer stelele, luna” (vezi Când sunt eu lângă mama). Aşadar, cosmosul – s-a observat – capătă un nimb matern, mama devine osia lumii. Nu trebuie subestimată „pedagogia” liricii lui Vieru. Romantic într-un secol deromantizat, poetul ne pregăteşte pentru întâlnirea cu poezia. El caută „umbra copilăriei” (de aici, poate, predilecţia diminutivării), vârsta inocenţei, acel „univers fericit” invadat de blândeţe şi blajinătate, alungând anxietăţile. Cum poetul, spuneam, este un „duh al vieţii”, reveria natală, devoţiunea, delicateţea (tânjind replierea) caută obsesiv chipul mamei. Cine ar putea veni în locul Ei? – se întreabă Vieru. O lume maternă, crescând sub acest simbol tutelar stăpâneşte universul liric: „Nu poţi să smulgi din aer / Al mierlei cântec spus / De vorba mamei gura-mi / S-o depărtezi nu poţi. // Nu poţi din ape smulge / Un soare oglindit / De mine chipul mamei / Să îl desparţi nu poţi” (Versuri albe). Poetul ascultă tăcerile din „casa mumei”, „plânsetul humei” (e un accent bacovian aici), iubirea ia chipul mamei; „pierzând pe mama – citim în Caut umbra – mi-a rămas patria”. Deci, sfârşind antologic: „Mamă, / Tu eşti patria mea!” (v. Mamă, tu eşti…).

Ca poet-rapsod, cultivă de fapt un crez clasicist, gnomic, coborând în ontologia arhaică, invitându-ne la obârşii pentru „a prinde” rostirea esenţială a Fiinţei (copilăria, natura, maternitatea, religiozitatea). El toarnă într-o formulă cantabilă fondul creştin, mângâiat de fiorul cosmic. Ingenuitatea (recuperată) ne transportă într-un timp mitic, iar versul, gravid de afectivitate, bolnav de orfism poartă o prospeţime nealterată. Omul Vieru, fragil, blând, cocoţat, totuşi, pe baricade, risipind bunătate a devenit – ca poet mesianic – nu doar o respectată voce publică, ci un simbol basarabean, idolatrizat sau, dimpotrivă, târât în războaie de mahala. În care nu ezita a intra, paradoxal, cu violenţă pamfletară. El rămâne însă un „izvorist” (cum bine s-a spus), decretând „retragerea amniotică” (M. Cimpoi), defilând liric, sub impuls virginal, în Paradisul arhetipurilor. Scriind cu lacrimi şi sporind lumea (cum ar zice Berdiaev) printr-o „demiurgie” resacralizatoare, Vieru evocă nostalgia stării dintâi, redescoperind candoarea şi inocenţa copilăriei, acea „sărăcie fericită” trăită în preajma măicuţei Dochiţa de la Pererita; iar aforismele pot fi citite ca seducătoare poeme concentrate, aparţinând unui ins înţelepţit, pătruns până la ultima fibră a fiinţei de cultura sentimentului (Stanislav Rassalin), invocând neuitarea casei părinteşti şi deplângând „cărarea bătută a gâlcevii” pe care, vai, ne înghesuim. Cel „vândut” fraţilor, devenit – vorba lui Gh. Tomozei – „spionul lui Eminescu” la Bucureşti, află în zicerea aforistică un prilej de a cugeta la rânduiala lumii, încercând să înlăture nedreptăţile ei. Şi ura care nu oboseşte. Invitându-ne, compensator, „prin iarba verde de-acasă / Cu lanţul de rouă la glezne” fără a uita de bătăliile pe care le are de purtat, înfrângându-şi, prin verbul polemic fulgerat, blândeţea şi fragilitatea. Aparent monocordă (judecată lăţită de răuvoitori peste toată opera), lirica sa confirmă „frica de cuvânt” care îl încearcă pe Vieru, indiscutabil, un mare poet. Un poet care – spunea inspirat N. Dabija – este chiar un destin.

Ivit într-o „casă văduvă şi tristă / De la margine de Prut”, cântând „crinii latiniei”, Grigore Vieru a devenit, se ştie, figura tutelară a Basarabiei. Versurile sale, de un teribil impact, riscă chiar anonimizarea, intrând în circuitul folcloric. Ce şi-ar putea dori mai mult un poet? Sunt stihuri antologice, vădind o suferitoare dualitate, cum observa, într-o cronică îndurerată, Gh. Grigurcu: pe de o parte, o poezie cantabilă, duioasă, eliberând melosul reveriei, izvorând dintr-o moralitate arhaică, pe de altă parte, o poezie mesianică, luptătoare, purtând zgomotul luptelor pe care acest „herald al românismului basarabean”, un om fragil, bolnăvicios, cerând ocrotire, le-a purtat cu bărbăţie, în chip de „conducător de oşti”. Incisivul Grig, altminteri un ins cald, „suferind” de cumsecădenie şi modestie, „un om atât de frumos” (Alex Ştefănescu), a fost, aşadar, firav şi puternic, iubit şi urât, stegar şi „terorist”. Dar mai presus de toate este şi rămâne un uriaş poet, noi având obligaţia de a-l descoperi şi preţui măcar în timpul morţii. Expediat sub etichete infamante, de un cinism incredibil, schimbând mefienţa în grosolănie, ignorat ori taxat pentru „opţiunile politice”, „fratele lui Eminescu” a intrat în eternitate (m. 18 ianuarie 2009). Dar vom afla mult mai târziu – avertiza N. Dabija – ce-a însemnat Grigore Vieru pentru noi toţi.

Adrian Dinu Rachieru

11 Feb
2015

Mugurel Puşcaş: FEBRUAR

         FEBRUAR

 

E încă iarnă peste inimi,
Peste păduri şi peste lumi…
Zăpada sufletului, mată,
Îneacă ierburi şi genuni.

 

O simfonie e zăpada
Sau poate-un mit imaculat…
E iarnă încă…Feerie!
Iar lumea?…Un orfelinat!

 

Iubita mea, din dalbe vremuri,
Suflet de gheaţă, trup de nea,
Îţi dăruiesc sfârşit de iarnă,
Tristeţea ta, tristeţea mea…

 

Plecat pe cărărui de gheaţă,
Un sloi mi-e sufletul, stingher,
Încerc, iubesc, topesc în mine
Zăpada lumii…Lerui ler.

 

 

Mugurel Puşcaş

(Liga Scriitorilor din România)
(vol.”Rug de stele”)

 

 

 

11 Feb
2015

Camelia Cristea: Am fost

           Am fost

 

Am fost cândva o pajişte înflorită,
Şi au crescut pe- alocuri buruieni,
Firul ierbii grabnic se usucă
Trecem fără vlagă, tulburate vremi.

 

Am fost trup şi suflet, cântec de iubire,
Note muzicale în acord perfect,
Partitură ştearsă…doar în amintire
Se aud ecouri. Oare tu mă chemi ?

 

Am atins în vise soarele şi luna,
Cerul plin de stele, toate strălucind
Se deşiră firul, asta este vrerea.
Înrămez trecutul. Astăzi e declin.

 

Am clădit castele, turnuri efemere
Toate sfărâmate, valurile trec
A rămas în urmă flacăra tăcerii
Undele albastre, soarta ne-o petrec.

 

Înfloresc castanii, plopii fără soţ
Trec pe rând iubiţii, cum şi noi am fost
Se scriu iar poeme, cărţile-s deschise
Visele frumoase nu sunt interzise.

 

Verbul a iubi se conjugă rar,
Unii sunt sărmani, nici nu au habar.
Leşul iernii pleacă cânta ciocârlia
Şi-n decor reintră iarăşi bucuria !

 

Camelia Cristea

11 Feb
2015

Vasilica Grigoraş: De ce?

                          De ce?

De ce, oare, Doamne,

nu putem să ne oprim

atunci când greşim?

Mereu ne certăm

fără să iertăm

din suflet curat

şi adevărat.

 

De ce, Doamne, cât trăim

stăpâni ne dorim

peste toţi să fim

şi să-i umilim?

 

De ce, Doamne, nu putem

să ne controlăm

şi persevărăm

în ură şi mânie,

lene şi mândrie?

În loc să iubim,

noi ne irosim,

talant cheltuim

în drăcesc mod

că e mai comod.

 

Până când, Doamne,

nu vom pricepe

cu noi ce se petrece,

şi că viaţa ne e dată

o singură dată,

să fim fericiţi,

cu toţii uniţi,

să ne mângâiem,

răni să vindecăm?

 

Dă-ne, Doamne, vreme,

ca să înţelegem

să ne sprijinim

pe-adevăr divin

ca singură scară

spre înălţare,

spre-albă curăţire,

pentru mântuire.

 

Fără Tine-n noi

în veci vom fi goi.

 


Vasilica Grigoraş

08 februarie 2014

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii