25 Jan
2015

Anna-Nora Rotaru: La hotar de timp

MOTTO:

“Dar ce ştiu azi mai bine decat atunci cand credeam, invartind limbile ceasului deşteptător, că timpul poate fi dat inapoi? Poate, doar că mecanismul iluziilor se strică şi el, ca orice mecanism.” Octavian Paler

 

LA HOTAR DE TIMP

 

E ceasul târziu
Și-mi este pustiu,
N-am vreo voință,
Pentru căință,
Că nu-s de vină,
Doar stau în surdină,
Cu mâinile-n poală,
În noaptea de smoală,
Așteptându-ți un semn,
O voce-un îndemn,
Ca tu săracul,
Să-mi aduci leacul!

 

Timpul ne trece,
Minutarul petrece
Și râde de noi,
Cu hohote-n șuvoi,
Că suntem mici,
Ca niște pitici,
Că n-avem voință
Și nici putință,
Să rupem lanțuri,
Din noi în șanțuri,
Zdrobind pecetea
Și timpului setea!

 

Mi-s gândurile pustii,
Te-aștept să-mi vii,
În prag de seară,
Speranța nu-mi moară,
Cât s-am putere,
Dorință de-a-ți cere,
Să-mi vii lângă mine,
În brațe cu tine,
Sorbind nectarul,
Înainte ca HARUL,
Să ne-azvârle-n poteci,
De pe unde să-mi pleci!

 

E miez de noapte,
În jur frânte șoapte,
Îmi este frică,
Când luna pică,
Din negre oglinde,
Cu voci muginde,
Umbre ne-or prinde
Și ne-or desprinde,
Așa că din lege,
Să ne dezlege,
Azvârliti departe
Să n-avem parte,
Cu timpu-mpreună,
Să-mpletim cunună!

 

Anna-Nora Rotaru

 

25 Jan
2015

Valeriu Dulgheru: Să rupem tăcerea

„Căci din două una. Sau aceşti oameni (politicienii – s.n.) sunt cu toţi genii şi prin calitatea muncii lor intelectuale merită locul pe care-l ocupă sau, neproducând nici o valoare si nereprezentând nici un interes general decât cel al stomahului lor propriu, trebuie reîmpinşi în intunericul ce li se cuvine. Ţărani? Nu sunt. Proprietari nu, învaţaţi nici cât negru sub unghie, fabricanţi numai de palavre, meseriaşi nu, bresla cinstită n-au, ce sunt dar? Uzurpatori, demagogi, capete deşerte, leneşi cari trăiesc din sudoarea poporului fără a compensa prin nimic, ciocoi boieroşi şi fuduli, mult mai înfumuraţi decât colaboratorii din nemurile cele mai vechi ale ţării”. (M. Eminescu. Cine guverneaza “dulcea” ta Romanie? Timpul, 1877)

            Sunt cuvinte dure, dar spuse cu patimă de marele poet şi patriot M. Eminescu la timpul său. Dar cât de perfect, din păcate, corelează cu situaţia de astăzi din biata şi veşnic zbuciumata Basarabie, în special, acum când se afla sub un real pericol din partea Rusiei revanşarde putiniste. Am impresia că dacă Eminescu ar trăi astăzi şi ar fi scris ceea ce a scris atunci comanda guvernanţilor ar fi fost aceeaşi „Mai potoliţi-l pe Eminescu!”. În sfârşit, după aproape două luni de negocieri cu uşile închise s-a ajuns la un rezultat penibil: crearea unei alianţe mici doar din 2 partide – PLDM şi PD, Pl rămânând şi de această dată în afara guvernării. A venit timpul sa rupem tăcerea. Din păcate s-a întâmplat ceea de ce ne temeam mai mult. Prin înțelegerea recentă dintre PLDM şi PDM ne-a fost confiscat votul proeuropean din 30 noiembrie, unde noi, electoratul, am votat pentru o coaliţie între cele trei partide. Noi am votat pentru un curs European fără comuniști. Aşa ne-au îndemnat Filat, Ghimpu s.a. La ce am ajuns? Ghimpu dus in opoziţie (alături de Dodon!!!), iar  Filat şi Lupu au ajuns la cheremul lui Voronin. Un guvern minoritar va fi o jucărie în mâinile lui Voronin, care va şti ce să facă cu ea, cum să profite de norocul căzut ca mana din cer. Să nu ne facem speranţe false. Acest vulpoi bătrân va şti să profite din plin din această situaţie, țesând mreje, în care vor cădea ba unul ba altul. Dacă guvernul majoritar al lui Filat a fost demis atât de uşor acum doi ani ce să mai vorbim despre guvernul minoritar fie şi cu Leancă în frunte, care a declarat lupta cu corupţia la cel mai înalt nivel. Cum va putea premierul Iu. Leancă să pornească lupta cu corupţia declarată recent, dacă va trebui să înceapă de la Voronin, Plahotniuc şi poate cu cineva din propriul partid în această situaţie?

Până acum am fost şi eu de părerea ca alianţa proeuropeană să fie creată cu orice preţ. Miza e prea mare pentru a face jocuri politice între vestul democratic şi orientul rusesc sălbatic.  Odată ce acest lucru nu s-a întâmplat pot să-mi permit să nu tac, să-mi exprim opinia proprie, indiferent dacă o să placă sau nu cuiva.

Miopia politică a celor trei este fără margini: Ghimpu cu intenţiile sale bune nu a calculat până unde poate fi întins arcul ca să nu se rupă; Filat – în ura sa oarba faţă de liderul PL nu a înţeles că fără o aripă dreaptă va deveni o jertfă uşor digerabilă a stângii. Tot mai mulţi oameni de forţă părăsesc PLDM. La început a fost A. Tănase, V. Nagacevschi, mai apoi M.Godea, mai târziu I.Butmalai, iar acum a se vedea declaraţiile recente de părăsire ale miniştrilor PLDM-isti D. Recean şi O. Efrim. De ce oare au făcut acest pas? Oare nu din cauza că au văzut că în noua coaliţie ei vor fi cu mâinile legate. Păcat. Un partid atât de promiţător la începuturi degradează tot mai mult. Ce facem atunci domnilor liberal-democraţi cu promisiunile electorale (depunerea în 2015 a cererii de aderare la Uniunea Europeană; obţinerea statutului de ţară-candidat pentru aderarea la Uniunea Europeană în anul 2017; implementarea majorităţii prevederilor Acordului de Asociere cu UE pînă în 2017; integrarea în UE în 2020)? Cu cine aveţi de gând să realizaţi aceste promisiuni? Cu Voronin sau doar cu Lupu? Oare liberalii, aşa cum sunt, nu ar fi mai de ajutor în realizarea propriilor promisiuni electorale?

Găsim grăunțe raționale nu în toate cele 14 solicitări ale Partidului Liberal. Însă în câteva  dintre ele sunt prezente: „Întoarcerea banilor furaţi de la Banca de Economii, Banca Socială şi Unibank”. Este un lucru aşteptat de societate. Acest lucru, într-un fel, l-a recunoscut şi Iu. Leancă când a promis că va fi organizat un audit internaţional. Deci, există şi în PLDM forţe capabile să contribuie la aducerea luminii în această problemă. Însă acceptarea acestei cerințe ar însemna că PLDM și PDM recunosc că s-au furat banii. Cum vor proceda? Poate aceasta ia deranjat mai mult şi au luat decizia care au luat-o. „Rezilierea contractului de dare în gestiune a aeroportului”. Este o altă decizie multaşteptată de societate, luând în consideraţie modul fraudulos cum a fost înstrăinat aeroportul internaţional Chişinău. Liberalii doar au scos-o în vileag. „Adoptarea unei noi Constituţii pentru a evita pentru totdeauna depăşirea crizei ce ţine de alegerea preşedintelui Republicii sau procurorul general”. Este o cerinţă logică şi la moment a liberalilor, iar acum când pcrm este mai conciliabil, ar fi putut să fie realizat acest deziderat. Doar să fie voinţă politică. Acum ar putea fi modificată Constituția cu specificarea clară că Președintele este ales de întreg poporul, poate chiar și Procurorul General. „Depolitizarea şi reforma Procuraturii Generale, CNA şi CNI”. Unii spun că e imposibilă acum, că propunerea liberalilor de a o scoate de sub politic sau prin numirea în fruntea ei a unui străin este irealizabilă. Totul este posibil dacă este voinţă politică. Şi anumite articole din constituţie pot fi schimbate acum dacă va fi această voinţă politică. Dar lupta împotriva corupției și edificarea unei justiții independente sunt cele mai importante, este o necesitate stringentă dacă luăm în considerație că va fi una din cerinţele de bază ale partenerilor europeni în calea noastră spre integrarea europeană. Aşa a fost şi în România. Graţie voinţei politice a preşedintelui Băsescu (de altfel, multdiscutat pentru alte decizii mai puţin bune)  această reformă a avut loc în România şi astăzi se culeg deja roadele acestei reforme. Câţi demnitari certaţi cu legea se află deja după gratii. Cine să facă această reformă la noi? Greu de spus, dar fără această reformă nu va putea fi dusă lupta cu corupţia, acest vierme care tocește societatea din interior. Un singur ministru (Papuc) a ajuns să fie judecat însă şi acestuia i s-a permis s-o şteargă din Republică, nu fără concursul unor suspuşi, luând în consideraţie reacţia bolnăvicioasă a lui Voronin (e de înţeles această reacţie a lui Voronin, luând în consideraţie că subalternul de atunci Papuc nu a procedat la 7 aprilie de capul său). Să fi fost şi aceasta un târg la negocierile duse cu uşile închise dintre PLDM, PD şi PCRM?). Ne-am aşteptat ca atitudinea liberal-democraților să fie mai fermă în această problemă, în consonanță cu obiectivele declarate pe parcursul campaniei electorale. N-a fost să fie. Dezgolindu-şi spatele PLDM a mers în coaliţie doar cu PD şi, neformal, cu PCRM. Pe centru-dreapta a rămas de unul singur atunci când pe stânga sunt PD (Lupu), pcrm (Voronin) şi de ce nu în anumite condiţii şi psrm (Dodon). Până la urmă pe stânga câştigul nu va fi nici al lui Lupu, nici al lui Voronin, ci al Moscovei reprezentată acum prin coada sa de topor Dodon. Recentele alegeri au demonstrat acest lucru: un partid abia născut cum este psrm a căştigat cele mai multe voturi. Votanţii lui Voronin, care este în cădere liberă (60% în aprilie 2009, 49% în iulie 2009, 40% în 2010, 17,5% în 2014), nu se vor duce la Lupu, cum considera el, ci, în mare parte, la Dodon.

În democraţiile occidentale stabilizate bătăliile se duc, în mare parte, între două partide de bază, care alternează la putere. La noi PLDM a avut şansa să devină un partid puternic de centru dreapta, iar PDM – un partid de centru stânga. Având în alegerile trecute 32 de mandate acum s-a redus până la 23 mandate. Dacă această tendinţă va rămâne în continuare (dar comportamentul de struţ al liderilor PLDM nu demonstrează stoparea lui) la ce să ne aşteptăm la următoarele alegeri, care ar putea să se petreacă nu neapărat peste patru ani. În aceste condiţii

PLDM ar trebui să se repoziționeze (cât nu-i târziu) mai aproape de albia valorilor de centru-dreapta. Asta ar însemna mai aproape de Partidul Libera (cu tot cu conservatismul și imprevizibilitatea lui) și mai departe de PD și PCRM, care de la o vreme, se aseamănă tot mai mult, atât prin tot ce fac, cât şi prin asemănările ideologice, de ”cadre” (comuniștii Lupu, Plahotniuc, Sîrbu etc.) și de orientare geopolitică ”fără orientare geopolitică”.

Gâlceava dintre cei doi cât pe ce nu ne-a costat capitala. A fost suficientă o relativă înţelegere între Filat şi Ghimpu şi calea lui Dodon spre mult jinduitul post de primar al Capitalei a fost barată, dar la limită, chiar pe marginea prăpastiei. Ce vom face însă în primăvara, la alegerile locale? Vom pierde şi capitala aşa cum am pierdut prosteşte puterea centrală, pe care am avut-o în mâini dar s-a dus, s-a spulberat ca şi speranţele noastre? Poate mai mult ca oricând este necesara o reacţie pe potrivă a societăţii civile? În situaţia în care se află astăzi cele două partide de dreapta este riscul major de a pierde Capitala, ceea ce este foarte grav. “Casa arde iar baba se piaptană” spune un vechi proverb românesc.

Acum mai mult ca oricând avem nevoie nu de ultrapatrioti ci de oameni treji la minte, realişti care, în orice condiţii, să ne ducă spre integrarea europeană, cât mai departe de imprevizibilul urs din est. Situatia este una critica. Invazia rusească în estul Ucrainei escaladează. Teroriştii proruşi susţinuţi de armata rusă s-au apucat de bieţii locuitori ai altui oraş ucrainean – Mariupol. Dupa cum decurg evenimentele proiectul lui Putin „Novorosia”, victime ale căruia în caz de realizare vom fi şi noi, este în plină desfăşurare. Coloana a 5-a de la noi cu concursul cel mai direct al celor trei prin miopia, de care dau dovadă, pregăteşte calul alb lui Putin pentru intrarea triumfală în capitala aşchiei de Ţara pe nume Basarabia.

 

Valeriu Dulgheru

23 Jan
2015

Prof. dr. Gheorghe Constantin Nistoroiu: Năzuințe de Argint şi Înfăptuirea de Aur – UNIREA PRINCIPATELOR

„Şi hotarul Ardealului. Pohta ce-am pohtit: Moldova, Ţara Românească.”

(Mihai Viteazul)

 

 

     Protodacii au fost în comuniune harică cu Atotcreatorul-Tatăl ceresc prin tradiţia milenară monoteistă: dreptate, vitejie, curaj, răbdare, râvnă, dăruire, cultură, adevăr, sacerdoţiu, jertfă, nemurire, simbioză geografică prin răsfrângeri înălţătoare spre cer, iar dacoromânii sunt în consubstanţialitate harică cu Hristos,cu Ortodoxia Sa fiinţială mântuirii, prin Maica Domnului, prin Apostoli, prin Sf. Părinţi, prin jertfele şi eroismul Strămoşilor, al Aleşilor, al Martirilor, al Sfinţilor şi al Mărturisitorilor noştri.

      Fiinţa Neamului Dacoromân şi a Bisericii creştine a odrăslit sub acelaşi Chip şi aceeaşi Asemănare: Frumuseţea şi Strălucirea lui Iisus Hristos.

      Aceeaşi Fii Aleşi ai Patriei şi ai Bisericii din aceeaşi Vatră specifică devenirii spiritual-creştine, îndumnezeirii, sunt totodată Odraslele îndrăgite ale Mântuitorului nostru.

     Vatra Strămoşească, prin relieful ei variat, sublim şi binecuvântat este dăruită de Dumnezeu, care se armonizează cugetului, chemării, harului, credinţei, jertfei, iubirii şi împliniriri acestui Neam în istorie, ca misiune şi vocaţie în drumul său către cer, către nemurire.

     Principatele Dacoromâne: Oltenia, Muntenia, Dobrogea, Moldova, Ardealul şi Banatul, au fost cândva Regat şi Imperiu pelasgo-trac,ulterior Dacia Mare a lui Decebal  ce s-a născut sub oblăduirea lui Dumnezeu încă din  Zorii istoriei omenirii.

   Patria este Neamul în Biserică.

   Patria este deci, permanenţă în istorie, geografie, cultură, religie, spiritualitate, jertfă, îndumnezeire.

   Chipul Patriei se aprinde în fiecare suflet ales, luminează şi dogoreşte în fiecare inimă hărăzită dăruirii tuturor celor drepţi.

   Când vitregiile celor mulţi şi răi se abat asupra ei, muşcând din umbra ei falnică, sfâşiind cu ghiare de oţel purpura ei majestoasă, frângând părţi din trupul ei sacru, smulgând năzuinţe de pe chipul ei divin, frumuseţea Patriei-Mireasă rămâne o taină a cununiei spirituale cu sufletul fiecărui Român ori Dacoromân mărturisitor.

   Trecutul, prezentul şi viitorul unui popor se conturează şi se regenerează continuu în Icoana Vetrei treimice: Patrie-Neam-Biserică.

   Conducătorul trebuie aşadar, să aibă vocaţia conducerii, să fie un ales îndrumător al tineretului şi un misionar al călăuzirii poporului său spre Calea mântuirii întru Hristos.

   Conducătorul trebuie să fie Fiul Ales al Naţiunii sale, urmând să devină prin jertfa-slujire Părintele şi Dascălul iubitor al poporului său!

   Nu pot coexista un Stat ateu şi o naţiune creştină în Sânul sfânt al Neamului. Este un non sens, care duce permanent la trădare, la laşitate, la vânzare, la prăbuşire, la dezmembrare, la descompunerea moral-spiritual a poporului, la sacrilegiul adus lui Dumnezeu şi  Neamului drag, care-I poartă aura sfântă, profanându-i trecutul, îngenunchindu-i prezentul şi paralizându-i viitorul.

   Nu pot exista Instituţii culturale de vârf ale Statului, care se reclamă democrat, a căror activitate, manifestare şi atitudine sunt anticreştine, păgâne, violente, înveninate precum: Academia Română, Institutul Cultural Român, Şcoala, Universităţile, Uniunea Scriitorilor, etc., care denigrează constant, pe programă, pe Fiii cei mai Aleşi ai Naţiunii.

   Şi „fruntea” Bisericii, apăsată de coroanele mult prea încărcate de aur, rubine şi safire, puse una peste alta, sprijinită în cârjele masive din aurul greu, se înconvoaie, tace ori pe furiş aplaudă denigratorii, care sunt colegii întru iluminare…

   Statul trebuie să fie la fel de creştin, pentru ca prin arta şi puterea sa politică să    de-a demnitate şi autoritate Naţiunii pe pământ şi în cer.

   În braţele Patriei stă Crucea Naţiunii creştine, care îmbrăţişează Învierea lui Hristos şi Învierea Neamului.

   Înfăptuirea Unirii unui Neam, care să dăinuie veşnic trebuie realizată treimic: unitatea religioasă, unitatea naţională şi unitatea politică, adică Biserica, Naţiunea şi Statul naţional, pe temelie şi stâlp creştine.

   De-a lungul istoriei a predominat comuniunea religioasă, foarte puţin unitatea naţională şi aproape deloc unitatea politică, care a simulat o atitudine de complezenţă, de teatru şi mai ales de circ…

   Fără comuniunea religioasă, fără harul creştin, realizarea unităţii naţionale n-ar fi fost niciodată posibilă.

   Tocmai de aceea în toate marile înfăptuiri istorice ale Neamului, în fruntea dorinţelor, a luptelor, a suferinţelor, a sacrificiilor, a frângerilor, a biruinţelor şi a împlinirilor Naţiei milenare a stat continuu Biserica: în frunte, la mijloc, peste tot, căci Voievozii, boierii, ţăranii şi Oastea ţării erau Trupul şi Sufletul drept măritor creştin al Moşilor şi Strămoşilor Strămoşilor noştri.

   Nu există Unirea unui Neam fără trecut, fără prezent şi fără viitor!

   Când apostolatul uniunii religioase există, când cel naţional este frânt între poporul-elită şi populaţia manipulată, fără apartenenţa unităţii politice, mistificarea se întinde ca un flagel, ca o ciumă de o parte şi de alta, dând infirmitate ori paralizie Naţiunii.

    Deosebirile geografice, organice și economice  ale dacoromânilor au separat pentru multe secole unitatea națională, generând dualismul politic românesc.

    Aspectul geografic, ca unitate a pământului strămoşesc trebuie să fie o simbioză, care dă armonie simultană naturii şi poporului.  

   Dacă la aspectul geografic adăugăm şi configuraţia deosebită care despart Moldova de Ţara Românească, prin aspectul hidrografic ce determină drumurile de comerţ, care la rândul lor stabilesc zonele de influenţă politică, configurând organisme deosebite, tradiţii dinastice, ca arie aristocrată şi voievodală, ideea unităţii naţionale se configurează foarte greu, străbătând anevoios concepţia politică a separatismului promovată de mulţi voievozi români, susţinută aprig de Poartă, neabordată şi nesusţinută pe temei creştin şi la timp de marii vlădici, care erau în acelaşi timp şi sfetnici domneşti şi îndreptători ai Neamului. Păcat!

      A existat totuși o magnifică excepție, nemuritorul ban al Craiovei, Mihai Viteazul !

     „Românii au avut și ei mari vizionari, spune Călin Kasper. Mihai Viteazul a avut misiunea de a sădi în sufletul românilor năzuința unirii… Misiunea Viteazului a avut ca scop unirea geografică… Dar de ce să fi vrut Creatorul să-i unească pe români ?

Această unire are sens doar dacă admitem că Domnul a rezervat poporului român o

Misiune de excepție, despre care au vorbit profeții mai vechi și mai noi. Ne-a unit mai întâi geografic,, ca apoi să urmeze unirea sufletească și desăvârșirea spirituală.”

(Călin Kasper-De la inimă spre cer. Ed. Virtuală, Botoșani, 2014, p.409)

    Despre Mihai Viteazu, Întregitorul Regatului lui Decebal, ambasadorul spaniol la Praga, Don Guillen de San Clemente spunea că:

 „… a apărut, la ceas de cumpănă, din pulberea pământului românesc, în slujba căruia şi-a pus forţele, aspiraţiile, întreaga viaţă, fiind un simbol al celor mai înalte virtuţi ale poporului său.” (Alexandru Randa, Pro Republica Christiana, Monachii, 1964, p. 39)

      Graţie desfacerii autarhiei economice, în secolul al XIX-lea, a împletirii năzuinţelor noastre seculare cu firul libertăţii şi unităţii politice răsucit în Apus, s-a aprins solidaritatea naţională prin cler şi alături de maturitatea politică au ctitorit Unirea Principatelor, care reclama neapărat întregirea unităţii dacoromâne.

   Realizarea unităţii naţionale, a unirii unui Neam, spunea Mihail Kogălniceanu este: „dorinţa cea mai mare, cea mai generală, aceea hotărâtă de toate generaţiile trecute, aceea care este sufletul generaţiei actuale, aceea care împlinită, va face fericirea generaţiilor viitoare.” ( Ghenadie Petrescu, Dimitrie A. şi C. Sturdza, Acte şi documente relative la istoria renaşterii naţionale, Bucureşti, 1900-1909, vol. VI, partea I-a, p. 66)

   Întruparea marelui deziderat, Unirea Principatelor Române n-a fost un act istoric de conjunctură, ci frământarea de veacuri a aspiraţiilor străbune, conştiinţa milenară a originii etnice, unitatea religioasă, primordialitatea ontologică, apartenenţa la aceeaşi limbă, tradiţii, obiceiuri, datini, cultură. Chiar dacă Principatele au stat foarte mult timp separate naţional şi politic, ele n-au fost despărţite niciodată spiritual-religios, ci au aparţinut aceluiaş Trup şi Suflet mistic al Neamului lăsat de Dumnezeu pe pământ să-şi atingă menirea naţională, să-şi împlinească vocaţia creştină, să-şi desăvârşească misiunea pe Calea îndumnezeirii.

   În cadrul unităţii religioase, a comuniunii creştine în conştiinţa morală s-a exprimat viaţa Patriei pe tărâmul moral-spiritual, social-politic, cultural şi economic.

   Credinţa ortodoxă a tuturor românilor era una şi aceeaşi cu legea cea veche şi dreaptă a Străbunilor întru Hristos şi cu a Strămoşilor întru Neamul Dac.

    Cu Mihai Viteazul s-au realizat concomitent sub acoperământul creştin, unitatea naţională şi cea politică, care deşi a avut o soartă pe cât de măreaţă pe atât de scurtă, ne-a rămas nouă, generaţiilor următoare ca moştenire testamentară, re-împlinirea Destinului sfânt al tuturor Românilor.

 

   Despre conştiinţa unităţii de Neam sub aura sacralităţii creştine grăieşte şi marele boier-cronicar Grigore Ureche: „Moldova şi Ţara Românească au fost tot un loc şi o ţară şi noi aflăm că Moldova s-a descălecat mai pe urmă, iar Muntenii mai dentâi, măcar că s-au tras de la un izvor.” (Grigore Ureche-Letopiseţul Ţării Moldovei. Ed. Ştiinţifică, Bucureşti, 1967,p. 72)

   În această unitate de gând, cuvânt şi faptă, de credinţă, de religie şi cultură a românilor din toate Principatele Valahe, de păstrare nealterată şi de continuitate spirituală intervine promt, ia atitudine clară, rafinatul om de cultură, Mitropolitul Varlaam al Moldovei în prefaţa lucrării sale, <<Răspuns la Catehismul calvinesc>>, preocupat fiind de menţinerea comuniunnii creştin-ortodoxe a tuturor românilor: „Tîmplîndu-mi-se…în părţile ţării Rumîneşti… dumnelui Udrişte Năsturel adusu-mi-au şi o cărţulie mică, în limba noastră rumînească tipărit… caria o am aflat plină de otravă de moarte sufletească… pentru care lucru îndată… am strîns sobor dintr-amîndouă părţile, şi din Ţara Rumînească şi din Ţara Moldovei… să arăt strîmbătura şi tîlcul cel rău… întunericul şi neînţeleageria lor…, ci rămînerea în credinţa cia pravoslavnică a moşilor şi a strămoşilor noştri.” (Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, vol. II. Ed I.B. M. al B.O.R., Bucureşti, 1992)

   Chiar despărţite fiind Principatele Române, marii Voievozi au întreprins acţiuni comune pentru consfiinţirea drepturilor social-naţionale şi iniţieri în vederea unităţii naţional-politice, menţinându-se concomitent şi aproape identic organizarea politică şi administrativă, ca  în vremurile de glorie ale lui Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun, Vlad Ţepeş, Ştefan cel Mare, Neagoe Basarab, Radu cel Mare, Radu de la Afumaţi, Mihai Viteazul, Petru Rareş, Matei Basarab, Vasile Lupu, Constantin Brâncoveanu, Grigore Ghica, Domnul Tudor, care şi el viza un gând şi un glas cu Moldova ori boierimea din Ţara Românească grupată la 1838, în Partida naţională, condusă de Ion Câmpineanu sub care s-a redactat manifestul: Act de unire şi independnţă, ca finalitate a unirii Principatelor sau boierimea moldavă constituită în Conjuraţia confederativă condusă de comisul Leonte Radu la 1839.

   Scânteile care preconizau Unirea românilor s-au aprins în Flacăra revoluţiilor de la 1848, în toate cele trei Principate valahe prin marii Corifei patrioţi: Nicolae Bălcescu, Gh. Magheru, Christian Tell, Ana Ipătescu, Mihail Kogălniceanu, Vasile Alecsandri, A. I. Cuza, Avram Iancu, Simion Bărnuţiu, Eftimie Murgu, etc.

   În noaptea sfântă a Anului Nou 1847, de la Paris, Bălcescu arăta în discursul său îndreptat către Patrie că: ţinta noastră socotesc că nu poate fi alta decât unitatea naţională a românilor. (Istoria României în date. Ed. Enciclopedică, Bucureşti, 1971, p. 183)

   În: Prinţipiile noastre pentru reformarea Patriei, program elaborat în 12/ 24 Mai 1848, la Braşov, moldovenii subliniau în ultimul punct 6 unirea Moldovei şi a Valahiei într-un singur stat neatârnat românesc. (Istoria României. Ed. Academiei R. P.R., Bucureşti 1964, vol. IV, p. 53).

        Această sacră năzuinţă era aprinsă şi în Dorinţele partidei naţionale în Moldova, o broşură-program apărută în August 1948, la Cernăuţi, despre care marele boier Kogălniceanu grăia că este cheia boltei, fără care s-ar prăbuşi tot edificiul naţional. (Istoria României în date,op. cit., p. 191)

     În Pruncul Român, ziarul din 26 Iunie-8 Iulie 1848, apare apelul Către fraţii noştri din Moldova al lui Nicolae Bălcescu, care răsuna astfel: toată naţia română să fie liberă, ca toată naţia română să alcătuiască un singur stat, un singur popor de fraţi. (ibid. p. 190)

   Neizbânda revoluţiilor de la 1848, s-a datorat în primul rând coaliţiei şi frăţietăţii creştino-păgâne a statelor imperialiste, care s-au hrănit cu sângele, cu sudoarea, cu pâinea, cu munţii şi cu bogăţiile noastre spirituale, secole de-a rândul, dar, s-a consfiinţit ulterior prin sângele jertfelor sfinte într-o primă re-naştere naţională-Dacia Mică.

   O figură proeminentă a mişcării post-revoluţionare din Ţara Românească a fost şi arhimandritul Ioasaf Snagoveanul, care a ctitorit o Capelă ortodoxă la Paris, pentru trebuinţele românilor de acolo, în anul 1853.

   Marii dorinţe de unitate şi libertate naţională li s-au alăturat şi domnitorii Barbu Ştirbei şi Grigore Ghica.

   Domnul Ţării Româneşti, Barbu Ştirbei s-a adresat vizirului printr-un memoriu arătând că: dorinţele unanime ale Vlaho-moldovenilor cheamă unirea celor două principate sub un singur corp, iar Grigore Ghica la 1856, s-a adresat Conferinţei de pace de la Paris cu aceeaşi rugăminte. (C. C. Giurescu/ Dinu C. Giurescu, Istoria României din cele mai vechi timpuri până azi. Ed. Albatros, Bucureşti, p. 541)

   Astfel, acţiunile interne de unitate ale Vlahilor au declanşat şi orientarea politicii europene. Prin tratatul de la 30 Martie 1856, Conferinţa de pace de la Paris se referea şi la clauzele românilor: înlocuirea protectoratului rusesc cu cel al marilor puteri, revizuirea Regulemantelor organice de către Divanul ad-hoc, libertatea navigaţiei pe Dunăre şi neutralitatea Mării Negre, etc.

   Inimile şi ochii marilor Români se întorc însă tot către ţară, re-grupând şi re-organizând forţele unioniste din Principate, sub oblăduirea directă a Bisericii, astfel că cei doi mitropoliţi devin preşedinţii celor două Divanuri ad-hoc şi episcopii ca membri activi.

   Participarea cu însufleţire a clerului şi a ierarhilor lor din cele două Principate valahe, cu buna organizare şi înfrăţire la acţiunile de susţinere a Idealului naţional a înclinat şi a horărât creştineşte şi definitiv soarta unirii românilor.

   În Ţara Românească mitropolitul Nifon Rusescu a desfăşurat o activitate revoluţionară febrilă, cu multă abilitate diplomatică, fiind tot timpul în miezul evenimentelor până la alegerea definitivă a lui Cuza, ştiind că: unirea este înălţarea clerului la adevărata sa vrednicie,… pentru că dă mijloace de a i se înlesni o învăţătură largă, trebuincioasă pentru răspândirea cuvântului lui Dumnezeu, pentru că ridică nevoia în care se află astăzi cea mai mare parte din mădularii clerului, nevoia de a se josura cerşind de la fiii lor sufleteşti pâinea de toate zilele a lor şi a copiilor lor… Moralitatea acestui corp se înalţă, credinţa se întăreşte, turma lui Hristos se află în păstorii săi, nişte adevăraţi miniştrii ai lui Dumnezeu. Cât pentru foloasele Bisericii celei înalte, capii clerului ştiu să le preţuiască singuri.” (O aruncătură de ochi asupra Principatelor Române, de un român din Bucureşti, p. 33-34)

   Toiagul cel mai de preţ al mitropolitului Nifon în lupta sa pentru unitate a fost Calinic-episcopul de Râmnic, care a convins protopopii să sprijine şi ei şi egumenii mănăstirilor şi schiturilor şi preoţii unirea, fiind chemaţi „să-şi ceară pe cale legiuită coroana luptelor şi a sângelui vărsat pentru cruce, pentru apărarea Patriei… Poporul român n-are decât să ceară… viaţa politică şi naţională,… de a se uni într-un cuget şi voinţă… Drept aceea, una din datoriile ce reclamă a noastră poziţie… este de a se înălţa rugăciuni… pentru unirea Românilor.” (Documentele Unirii Principatelor, vol. III, p. 232)

   Alături de prea sfinţitul Calinic, fratele întru ierarhie şi slujire, episcopul Filotei al Buzăului se adresează protopopilor săi, prezentândul trecutul glorios de luptă al poporului dac, arătând că  bate ceasul: „ să se asigure existenţa politică a naţiei române şi să ni se chezăşuiască drepturile străbune… Drept aceea în timpul de faţă, pe lângă activitatea şi lucrarea ce trebuie să depunem fiecare ca cetăţeni şi fii ai patriei, să împlinim datoriile ce reclamă şi că a noastră poziţie în asemenea serioase împrejurări, fiind de a înălţa rugăciuni părintelui ceresc pentru unirea şi înfrăţirea românilor într-o singură voinţă şi un cuget ca să aleagă pe deputaţii lor vrednici de a lor încredere, care să sprijine şi să ceară drepturile şi viaţa patriei lor, scriem… să obşteşti preoţilor… şi prin preoţi tuturor poporenilor precum şi… cuvioşilor egumeni, ca să se ţie Te-Deum şi privegheri… rugând pe Dumnezeu ca duhul luminei, al dragostei şi al ţării să unească sufletele tuturor românilor în aceeaşi dorinţă şi voinţă pentru binele şi fericirea scumpei noastre patrii.” (Pr. Gabriel Cocora, Episcopul Filotei al Buzăului, luptător pentru unire, în B.O.R., anul LXXVII, nr. 1, Ianuarie 1959, p. 46)

   Ambii Ierarhi de Râmnic şi de Buzău au susţinut diligenţele pe lângă diferiţi reprezentanţi diplomatici ai marilor puteri: comisarul francez Talleyrand pentru contele Walewski (fiul lui Napoleon I şi al contesei Walewska)-ministrul de externe francez, Kamil-Bey, reprezentantul Porţii, comisarul Banzi-împuternicitul Sardiniei, etc., ca se sprijine doleanţele şi demnitatea românilor.

   Elanul clerului valah s-a întins cu repeziciune sub forma diferitelor broşuri tipărite şi ziare răspândite poporului: „Predicatorul”, redactori fiind, Arhim. Dionisie Măldărescu şi Ilie Benescu, profesori la Seminarul  Teologic-Bucureşti, „Românul” lui C. A. Rosetti, apelul pr. Grigorie Referendarul, poezia: Rugăciunea preoţească a protosinghelului Veniamin Cătulescu, Rugăciunea moldo-românilor, publicată în 1857, la Iaşi; Rugăciunea patriotului român, din Ţara Românească.

   Alegerile de deputaţi mireni, egumeni şi preoţi în Ţara Românească s-au desfăşurat şi împlinit cu entuziasm: „Ne aflăm aici pentru a ne sfătui, rosteşte mitropolitul Nifon în deschiderea lucrărilor Divanului Ad-hoc, împreună la fericirea şi prosperitatea patriei…fiecare trebuie să vază… această strălucită ocazie în care ne putem da mâna… spre a lucra pentru întemeierea neamului şi a binelui obştesc… Suntem puşi în împrejurarea cea mai glorioasă şi cea mai delicată. Să avem… bunul simţ de a şti să ne folosim de urmările sale, dreapta judecată de a preţui bine trebuinţele şi rara înţelegere de a alege mijloacele cuvincioase spre a le împlini. Priviţi-vă… şi veţi vedea că toţi suntem români: aceleaşi sentimente ne leagă, acelaşi sânge ne uneşte… Toţi avem o patrie înainte, să avem şi un cuget şi un scop… Începem astăzi lucrările chemării noastre… Uniţi-vă în acelaşi cuget frăţesc şi naţional… Lăsaţi să citească viitorimea cu mândrie şi fericire numele dumneavoastră.” (Ghenadie Petrescu/ Dimitrie A. Sturza/ Dimitrie C. Sturza-Acte şi documente relative la istorie renaşterii naţionale, Bucureşti, 1900-1909, vol. V, p. 906-907)

   Apelului solemn, cald, frăţesc şi părintesc al mitropolitului, i se alătură ca o îmbrăţişare chemarea patriotică a ierarhului Calinic: „ Nu am încetat a ruga pe milostivul Dumnezeu pentru împreunarea într-un singur stat a Moldo-României şi sub un singur guvern… ca unii ce suntem uniţi în credinţa cea către Dumnezeu, de aceeaşi limbă şi acelaşi neam. Dorind cu osebire iarăşi ca guvernul să fie ortodox sau la împotrivă moştenitorii tronului să fie născuţi din apă şi din duh şi crescuţi în dogmele Bisericii noastre a Răsăritului, după cum şi fraţii noştri moldoveni asemenea cer stăruitor.” (Documentele Unirii Principatelor, op. cit., I, p. 600)

   Prima sinteză a adunărilor ad-hoc din Valahia a fost cuprinsă de episcopul Filotei, care la alegerea Domnului, contravine îndemnurilor date de P. S. Calinic, în programul celor 4 puncte: autonomia şi neutralitatea teritoriului moldo-român; Unirea ţărilor Române şi Moldovei într-un singur stat şi sub un singur guvern. Prinţ străin, guvern constituţional reprezentativ şi o singură adunare obştească.

   În Moldova exprimarea Divanului s-a făcut în 5 puncte şi adăugate celor 4 ale Vlaho-muntenilor, au fost semnate, întocmind raportul Comisiei comisarilor, care l-a înmânat Conferinţei de la Paris. După tergiversări pro şi contra unire, Conferinţa a semnat convenţia din 7/ 19 August 1858, care s-a pronunţat:

–          cu privire la statutul internaţional al principatelor;

–          cu privire la statutul intern;

–          prevederi cu caracter electoral.

 Potrivit acestor prevederi se arată că: Cele două ţări vor purta numele de Principalele Unite ale Moldovei şi Ţării Româneşti, fiecare cu domn, guvern şi adunare legiuitoare proprie. Se înfiinţează Comisia centrală pentru alcătuirea legilor de interes comun şi Curtea de casaţie, comune pentru ambele principate, cu sediul la Focşani. Se desfiinţează privilegiile şi rangurile boiereşti; se instituie responsabilitatea ministerială, se reglementează prin lege relaţiile dintre proprietari şi ţărani, se stabileşte modalitatea alegerii membrilor adunării elective pe baza unui cens foarte ridicat,  etc. (Doc. Unirii. Pr…, vol. VI, partea a II-a,p. 30-31)

   Alegerile de deputaţi ce urmau să aleagă Domnul Unirii, în cele două principate s-au încheiat astfel: în Moldova 55 de deputaţi, dintre care 32 unionişti, iar restul nedecişi. Culmea a fost că 38 din 55 de deputaţi şi-au depus candidatura pentru domnie. Totuşi la 5 Ianuarie 1859, 48 de deputaţi prezenţi l-au ales pe colonelul A. I. Cuza, pregătindu-i terenul şi pentru Ţara Românească unde erau 69 de deputaţi, în frunte cu mitropolitul şi cei 3 episcopi.

   Cum, majoritatea Vlaho-muntenilor erau refractari la alegerea tot a lui Cuza, reprezentanţii partidei naţionale şi cu acordul unor conservatori s-au strâns la hotelul Concordia pentru strategie, apelând şi la serviciul înflăcărat al celor aproape 5000 de ţărani, care au luminat cu torţele aprinse Dealul Mitropoliei şi pe cei dinlăuntru nehotărâţi încă, sub bagheta lui N. T. Orăşeanu. În noaptea marelui Revelion al Unirii de la Concordia, prinţul Ghica l-a propus Domn tot pe Cuza, alegere pe care a subliniat-o a doua zi şi avocatul naţionalist Vasile Boierescu. Peste toţi deputaţii s-a aşternut un entuziasm sublim. „Cei mai mulţi se bucură cu lacrimi. Mitropolitul cere crucea şi Evanghelia; dar până să i le aducă, pronunţă jurământul, plângând şi el înaintea icoanei Sfintei Treimi; rostind următoarea rugăciune-jurământ: Doamne Dumnezeul părinţilor noştri, aruncă-Ţi privirea Ta asupra inimilor noastre şi nu slăbi curajul fiilor Tăi. Uneşte-i pe toţi într-o cugetare şi o simţire şi fă ca inimile tuturor să aibă aceeaşi bătaie pentru ţara lor. Prinţul Cuza este unsul Tău între noi şi pentru dânsul jurăm toţi că-l vom susţine. Jurăm! Jurăm, cu mâinile ridicate spre cer. După ce toţi deputaţii repetară acel jurământ se cheamă fiecare după ordinea alfabetică, sărută Crucea şi Evanghelia, jură din nou şi primi buletinul spre a-şi scrie candidatul său. După terminarea votării se deschide scrutinul şi după citirea biletelor… părintele mitropolit… proclamă că s-a ales domnul Ţării Româneşti, cu unanimitate de voturi exprimate, adică 64, prinţul Moldovei, Alexandu Ioan Cuza.

Eminenţa Sa părintele Mitropolit, la şapte ore seara, îl proclamă domn al ţării, de faţă cu domnii reprezentanţi ai puterilor străine, faţă cu un numeros public, faţă cu un popor de peste 50 000 de oameni care umpleau curtea şi tot dealul Mitropoliei. La vestea alegerii se trag clopotele tuturor bisericilor, imediat tot Mitropolitul trimiţând o telegramă domnitorului Alexandru Ioan Cuza, în care se spunea: <<Adunarea electivă a Ţării Româneşti, procedând conform convenţiei la numirea domnului stăpânitor a ales în unanimitate pe înălţimea voastră. Obşteasca adunare salută cu respect şi amor pe Domnul său şi-l invită să ia cârma ţării >>.(A. D. Xenopol, Domnia lui Cuza Vodă, Iaşi, 1909, p. 50/ Acte şi Documente…, VIII, p. 655-656, 592, 804/ C. C. Giurescu, op. cit., p. 383)

 

        La 8 Februarie 1859, Domnul Cuza trimite Mitropolitului Nifon comunicarea următoare: „Voinţa naţională la care aţi participat Prea Sfinţia Voastră… ne-a ales domn al Ţării Româneşti. Voinţa naţională este voinţa lui Dumnezeu. Datoria noastră cea dintâi e ca să ridicăm glasul nostru de recunoştiinţă către Atotputernicul care şi-a îndreptat cereştile priviri asupra naţiunii române şi a revărsat îndurările Sale asupra persoanei noastre. Ne adresăm dar către Prea Sfinţia Voastră… rugându-vă să înălţaţi ale voastre rugăciuni pentru fericirea şi mărirea ţărilor surori: Principatele Unite. Aceasta este cea dintâi şi cea mai mare a noastră cerere ce o depun la picioarele altarului dumnezeiesc, iar ca domn şi ca creştin chemăm asupră-ne binecuvântarea Prea Sfinţiei Voastre, a iubitorilor de Hristos părinţi episcopi şi a întregului cuvios cler al Ţării Româneşti, iubita noastră patrie, ca să putem păşi cu vrednicie pe calea măreaţă ce ne-aţi deschis împreună cu demnii reprezentanţi ai Ţării Româneşti.” (Acte şi Documente…, op. cit., p. 887-888)

   Răspunsul protocolar de mulţumire al Domnului Cuza, devine şi un act care confirmă contribuţia expresă a Clerului ortodox la înfăptuirea marelui deziderat, a marii năzuinţe, a marelui Ideal al Unirii românilor din principatele valahe surori.

   Sub aceeaşi autoritate sacră a Mitropolitului Nifon, Oştirea Ţării Româneşti a depus jurământul de credinţă pentru noul Domn, iar la 29 Ianuarie 1859, o delegaţie solemnă alcătuită din P. S. Climent al Argeşului, Barbu Slătineanu, C. A. Rosetti, Alexandru Florescu, Scarlat Creţulescu, Nicolae Opran ş. a. au plecat la Iaşi să-i înmâneze lui Cuza actul alegerii ca Domn.

   Pe 8 Februarie 1859, Domnul Unirii vine la Bucureşti să depună jurământul după Regulamentul organic. N-a citit spunând că:   „jurământul este înscris în inima mea care pregăteşte un viitor fericit şi demn de gloria străbunilor noştri. (Acte şi doc…, VIII, p. 881)      

   Slăvit să fie Bunul Dumnezeu, cu Sfinţii Săi!

   Slăvită fie Maica Domnului-Ocrotitoarea Grădinii Sale!

   Slăvită fie România Mare-Moşia inalienabilă

    şi imprescriptibilă a Neamului Dacoromân!

GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU

( BRUSTURI-NEAMT – 23 IANUARIE 2015)

( Foto:  Solemnitatea deschiderii Adunării ad-hoc din Ţara Românească, litografie de Carol Popp de Szathmári)

23 Jan
2015

Mugurel Pușcaș: ALAIUL DOMNESC

 

       ALAIUL DOMNESC

 
Se-aud caleşti plecând din Iaşi spre Milcov,
Clopote bat în vechiul Bucureşti…
Alai domnesc aduce izbăvire
Meleagurilor sfinte româneşti.

În sate ies clăcaşii şi se-nchină,
Fierbe pământul Daciei străvechi,
Raza devine în sfârşit lumină…
Trec dorobanţi încolonaţi perechi.

Între Băneasa şi Mitropolie,
Tărani, boieri, burghezi, meşteşugari,
Îl însoţesc pe domnul României,
Îl aşteptau de mii şi mii de ani.

Cu cuşma-n mâini surâde moş Ion Roată,
Kogălniceanu îl aşteaptă-n prag,
Bălcescu, de acolo sus veghează
Sosirea domnitorului pribeag.

Se-aud caleşti ducând la nemurirea
Spiritualităţii româneşti,
Îl vom încorona pe domnul Cuza!
Clopote bat în vechiul Bucureşti…

 

 

Mugurel Puşcaş
( Liga Scriitorilor din România)
(vol.”Cabana de foc”)

 

 

 

23 Jan
2015

Daris Basarab: ”N-a fost să fie…” Cap. IX

Cap. 9

 

Nu s-a revocat nicio hotărâre guvernamentală și, bieții de noi, noi băieții, am primit ordinul și foile de drum și am luat drumul Făgărașului, cel mai important Centru Militar pentru Arma Chimică. Eram înțeleși pe grupuri mici, formate pe simpatii, și am ales traseul, care încotro, numai să amânăm clipa debarcării. Nu numai că nu eram încântați de perspectiva cătăniei, dar eram oripilați la gândul răcanilor pe mâna cărora urma să ne pierdem libertatea. Un grup mic, la care s-a alipit și vărul lui Babi, student și el la Chimie Industrială, Iulius Sajnovic, ”corcitură” și el, cu mamă din familia Kruchilor. Fiind brașovean și cunoscător al regiunii cu pricina, Iulius a primit sarcina de a alege un traseu mai interesant, și l-a ales. ”Mergem prin Sibiu, ne odihnim pe lacul parcului Dumbrava Sibiului și luăm un tren de noapte spre Făgăraș…e frumos Sibiul.” Așa am făcut și am părăsit Timișoara cu un tren de diminață. Ideea a fost năstrușnică. Timpul excelent, lacul liniștit, parcul, o adevărată pădure, ademenitor. Ne-am dus la pontoane, am cerut o barcă și am luat cu noi și o ”responsabilă”, o fetiță cel mult de vârsta noastră, drăguță, plină de viață. Fata și noi patru. ”Tu nu te băga lângă fată că te spun lui Babutzi!” ”Acum înțeleg cum de te-ai strecurat în grupul nostru…a insistat mult?” ”Cine să insiste?!…” ”Babutzi, cine altcineva!?” ”Nici n-am vorbit cu ea…Ce mai combinație! O șvăboaică și un rus!…eu te accept pentru că joci binișor șah…Care-i scorul între noi?…Ai cam rămas în urmă…” ”Doar nu era să mă pun rău cu rudele?!…și tu ești șvab ca și ea, jumi-juma, numai că la ea o jumătate este româncă…ca și la mine, de altfel.” Plimbarea a fost grozavă, am uitat chiar și unde mergem. Am hoinărit prin oraș, singuri, fără fată, am încercat să intrăm la muzeu, la Brukenthal, dar era închis pentru renovare și am poposit, seara, la gară. Eram puțin obosiți așa că am dormit duși până la Făgăraș. Pe peron un sublocotenent întreba de zor ”Cine mai e de la Timișoara?” Am ridicat câte o mână în sus și ne-am îndreptat, fără grabă, spre cel care avea să ne fie ghid. Ce ghid?! Ne-a luat tare de la început. ”Ce-i cu întârzierea asta?! Trebuia să fiți aici la prânz…” ”Păi încă nu suntem cătane…Încă n-avem program…” ”Ați primit ordin, ați fost repartizați, din clipa asta vorbiți numai întrebați. Indisciplina, în armată, se pedepsește. Urmați-mă!” ”Domnu ofițer, noi suntem, dacă suntem, elevi ofițeri, ăia cu termen redus, vom fi colegi…tratați-ne ca atare, Vă rog!” ”Nicio grijă, Domnule cu ”termen redus”, de mâine ai să-ți revii, nicio grijă!” Capul răutăților era incorijibilul Teoran. Cam scund, dar rău de gură, mereu pus pe șotii, născut a fi prieten cu toată lumea. El a întreținut o atmosferă pozitivă, ca să nu spun sănătoasă, și la Câmpia Turzii.
Unitatea militară de ”Apărare Antichimică”, denumire obligatorie pentru a desemna caracterul neagresiv al armatei noastre, situată într-o zonă periferică a orașului, constituită dintr-o multitudine de cazărmi, clădiri vechi dar inspirând încredere prin robustimea lor, ne-a liniștit în ceea ce privește condițiile de cazare. Surpriza a venit când am fost conduși spre ”dormitoarele” în care urma să ne petrecem nopțile și unele ore de odihnă din timpul zilei. Am spus surpriză deoarece ne-am pomenit în fața unei barăci, mari, dar tot baracă era, în care ”cușetele” personale erau niște spații dreptunghiulare, limitate de niște scânduri fixate pe jos între care ”salteaua propriuzisă” era un strat gros de paie, acoperite cu o pătură cazonă, pe post de cearceaf, peste care mai găseai un fel de pernă umplută cu paie și încă o pătură cazonă, pentru învelit. La cap, o poliță lată pentru lucruri personale, sub care intrai cu pernă cu tot, cu mare grijă să nu dărâmi ”etajera”. Ni s-a explicat că trebuia să ne aflăm în condiții de campanie ceea ce nu ne va strica în instruire. Tot șirul de ”cușete” era lipit de peretele din spate al barăcii. În fața cușetelor era culoarul de la intrare, lat cam de trei metri, pe al cărui perete erau fixate cuiere pentru atârnat haine și întregul harnașament – un rucsac mare, plin cu tot felul de lucrururi ”specifice”, așa li se spunea, pentru apărarea antichimică, pelerine din plastic transparent, lopată și nu mai știu eu ce. Ba știu!, o mică rachetă de semnalizare, manevrată manual. Oricum, greu, dar obligatoriu pentru ținuta ”specifică”. Mai aveam și o pușcă, un ZB-eu, cum am învățat să-i spunem, fără muniție de război, care se distribuia doar la trageri. Cartușele oarbe se distribuiau și ele doar pentru manevrele de instruire militară cu scopul declarat de generator de zgomot, tot ”specific” și de recul. Totul trebuia învățat din mers într-o atmosferă ”specifică” de război. Două termene ”specific” și ”apărare” erau obligatorii în vocabularul care desemna caracterul de apărare al armei chimice din armata română. Cum eram grupul întârziaților, am fost duși la depozitul de îmbrăcăminte și echipamente, am predat hainele civile și ne-am echipat și înarmat ostășește, ca duși înapoi la baracă să avem ce să dăm jos de pe noi. N-a fost nevoie deoarece toți ceilalți plonjaseră direct pe paiele din cușete, îmbrăcați ca de război. Le-am urmat exemplul fără cârtire și ne-am cufundat în liniștea disciplinei militare. ”N-a fost să fie” și-a făcut datoria. ”Pluton, drepți!” a răsunat bestial la ușa de intrare. Ne-am gândit că e o alarmă în plină pace. ”Nu este permis să vă culcați îmbrăcați în uniformă! Dezbrăcarea, aranjarea echipamentului și apoi culcarea!” ”Care ești, măi?!… Să ne trezești noaptea?!. Ne putem speria și facem urât. Aproape că sunt în faza de preludiu…” ”Sunt Sergentul Major…și răspund de disciplina din dormitor. Executarea!” Un murmur de nemulțumire și de revoltă a întrerupt ordinul Sergentului Major. Eram noi cum eram, dar acum, când rememorez acele scene ”hazlii” pentru noi, recunosc că dădeam dovadă de o ”inconștiență colectivă”. Și asta era doar începutul. S-au trezit frații și s-au pus pe noi. Noi, în schimb, am dat în boala râsului colectiv, de care nu aveam nicio cale de scăpare. Cu o gripă, un colectiv ca al nostru s-ar fi descurcat cumva, chiar și într-o unitate spitalicească, dar cu acest râs stârnit de te miri ce, plecând de la unul la altul ca într-o reacție în lanț, sau cel puțin ca într-un efect domino, nu aveam nicio șansă.
Plutonul nostru format din timișoreni și ieșeni a fost preluat de Locotenet-majorul Neamțu, un tip bine făcut, sportiv de performanță în lumea militară, un adevărat decatlonist. Bun la toate, dar atât de bun încât nu pricepea că niște bieți studenți subalimentați nu-l puteau urma în ambițiile sale. Omul avea ambiția să ne scoată în două luni nu ofițeri, îi ajungea că era el, ci sportivi performeri în marșuri specifice armei chimice, adică cu tot harnașamentul din dotația ”specifică”, plus masca de gaze pe față cu cartuș cu tot. Pentru condiția fizică apela la tăvăleală comandată simplu ”culcat, sculat, aviație inamică la orizont, masca pe figură, culcat pe spate, tragere foc cu foc și nu mai știu ce…” Avea omul nu doar imaginație dar și ambiția mărturisită să ne scoată la concurs pe țară între unități militare similare ale Corpului Armei Antichimice. Dintr-un șut campionul nostru nu a scos doar untul din noi, dar și boala râsului colectiv. Nu mai aveam chef de mâncare, nu se mai prindea somnul de noi. Nenorocirea era că nu puteai să-i reproșezi nimic. Nebunul, nici că-i puteam spune altfel, participa alături de noi pentru a se menține în formă. Pentru puținul timp liber de care mai dispuneam, sâmbăta și duminica, am acceptat propunerea de a constitui echipe de volei și a organiza un campionat pe unitate. Cum timișorenii eram constituiți de acasă, eram șase din echipa Facultății de Chimie, l-am cooptat și pe ieșeanul Caramfil, înalt, suplu, doritor. Cu mulți ani după, l-am vizitat în cabinetul său ministerial. L-am găsit pe același fost coechipier de la Făgăraș, cu care ne-am pus pe povești aducătoare de clipe senine, după ce în prealabil a rugat secretara să nu fim deranjați. Și am stat pe săturate. Echipa a mers bine, am câștigat campionatul, dar și admirația Nebunului. Pentru el competiția era însăși viața. Pentru noi o clepsidră cu acțiune încetinită. Număram zilele până la întoarcere. Cele mai grele ieșiri în ținută de campanie erau cele care ne scoteau din oraș, în direcția Mândra, pe drumuri laterale, prin hârtoape, praf și alte minuni inventate pentru realizarea marșurilor în condiții de război. Hainele reușeam să le spălăm, să le recondiționăm, în timpul nostru liber, dar nici astăzi nu reușesc să le spăl din memorie, chiar dacă încet-încet am ajuns, după tot felul de convocări, la gradul de căpitan în rezervă.
Întoarcerea la Timișoara a fost ca un duș cald, de cele reci am tot avut parte, de sub care nu te înduri să ieși. Cred și eu, Babi lipită de mine, dorul de hoinăreală în doi împlinit, fără întrebări, fără aluzii. Eram aceiași colegi ocolind cu încăpățânare noțiunea de ”împreună”. Toamnă frumoasă, fructe la discreție, Piața Unirii, a Domului, spațiu preferat, în afara parcurilor. Gazda amabilă, relația cu fratele reluată la cote înalte. ”Bob, hai să faci duminica la noi, la Biled. Mănânci și tu ca oamenii și te mai încarci cu de-ale gurii…” ”Tu, tot singur?!…” ”Deocamdată…” Am luat trenul și am lăsat-o pe Babi să plece la Sântana. Grijuliu cu viața mea intimă, frățiorul mai mare, zece ani în plus nu era de colo, a aranjat cu gazda, o tânără șvăboaică cu bărbatul plecat în armată, să se ocupe puțin de cel mic, adică de mine. ”No, asta mi-ar mai lipsi!”, mi-am spus cu gândul la Câmpia Turzii. Am prelungit cina până spre dimineața, mai tărie, mai cafele. Și vinul a meritat vizita fratelui mai mic la fratele mai mare. Am plecat de dimineață la Timișoara, râzând de unul singur, la întrebarea retorică ”Să-i povestesc colegei mele de hoinăreală, căci, vorba ei ”împreună nu eram…” De ales tot m-am ales cu ceva: un jambon cât nu mai manevrasem în viața mea. L-am dus direct în cămara gazdei cu gândul să-mi invit prietenii la un ospăț și s-o conving și pe Babi să vină, în sfârșit, în vizită. Cât am lipsit de acasă, bunul meu coleg de cameră, Jean, fizicianul, citind biletul lăsat pe patul conviețuirii noastre nevinovate, a dat iama în cămară, a scos triumfal jambonul, s-a înarmat cu un cuțit enorm de bucătărie și în ritmul antrenant al unei melodii la modă, a pornit un dans macabru, cu cuțitul în gură și jambonul sub braț. Un țipăt frate cu moartea i-a stricat liniștea încă din preludiu, însoțit și de zgomotul înfundat al prăbușirii unui corp, corpolent. A aruncat jambonul, a aruncat cuțitul, s-a aplecat speriat asupra corpului aparent neînsuflețit și a recunoscut-o pe bunica gazdei, care venise să mai verifice ce mai era prin casă. În clipa aceea a înțepenit și el. L-a trezit cel de al doilea urlet al disperării, bunica s-a săltat singură și a luat-o la fugă. A fost ca un duș rece, a sărit după ea, a înșfăcat-o și a început s-o mângăie și s-o sărute, bolmojind o scuză pe post de lămurire. Nu pot să redau fidel cele întâmplate pentru că auzindu-i lui Jean relatarea, de hohotele care m-au năpădit, am reșinut să realizez doar parțial dramatismul întâmplării.
Sărmana femeie, intrând liniștită, într-o casă liniștită, a văzut doar cuțitul din gura lui Jean fără al recunoaște pe individ. S-a liniștit, a lansat un ”bată-te norocul de ciudat!”, a mai stat la taclale ca să-și revină total și l-a pus s-o însoțească până la ea acasă. Acolo l-a ademenit cu un pahar cu apă rece, bun pentru ieșirea din spaimă. Golanii nu puteau scăpa așa pleașcă și a doua zi, cu acordul gazdei, au venit și au atacat studențește trofeul fratelui meu mai mare. Când i-am povestit lui povestea jambonului a râs copios dar nu s-a abținut de la o remarcă: ”Măi frate, ai lăsat șvăboaica cu ochii în tavan…puteai să te distrezi și tu puțin…poate altădată…” ”Până la altădată, dragă Dima, am să-ți prezint eu o altă șvăboaică ca să vezi prin ce ape mă scald…ai s-o îndrăgești, te asigur!” ”Hopa, Bob înbdrăgostit lulea, bravo!” Nu, nu m-am lăudat, mi-a ajuns o lecție. Tinișoara era a mea cu Babi cu tot.
Anul trei a debutat cu dreptul, aș putea spune. Ne mai aștepta un an de convocare la Făgăraș pentru a primi gradul de sublocotenent, dar nu mai făceam din asta o tragedie. Până și Neamțu, nebunul nostru, nu mai apărea în culori negre.
La facultate, anul 1953, ca și viața mea personală, au avut plusuri care ne-au marcat viitorul, chiar dacă am gustat, culmea, amândoi, adică ”împreună”, amarul încadrării la ”indizerabili”, având fiecare în parte, dosare ”negre”, vorba tovarășului Ijac, șeful cadrelor pe Institut.
La facultate, unde eram deja în atenția înțelegătoare a Profesorului Vasile Cocheci, chiar dacă am rămas în grupe diferite, după un examen parțial, de fapt un test scris, Babi a luat singura notă maximă, fiind singura care a rezolvat problema. Atâta și-a chinuit mintea cu ascunzișurile problemei încât n-a mai apucat să scrie ceva și la teorie. ”Păi, de ce n-ai tratat și teoria? Ești singura care a făcut problema. Meriți, totuși, nota maximă!” ”Dom Profesor, n-am mai avut timp…” ”Spune-mi, tu cu cine înveți? Umbra asta a ta nu se prea omoară…” ”Păi, învăț cu el, adică el învață cu mine ca să mă liniștească…stă și-mi explică și nu mai are destul timp pentru el fiind în grupe diferite…Știe să explice, Dom Profesor…” ”Sunteți împreună de mult timp, nu?!” ”Nu suntem ”împreună”, suntem colegi, prieteni…” Urmarea a fost că a cooptat-o la catedră ca preparator, o muncă oarecum voluntară, neprevăzută în statele de plată. Totuși, din când în când primea câte o primă cu care fugea pușcă la magazinul de ”delicatese” feminine, spray-uri și smacuri. Și eu mai ciupeam câte ceva făcându-i Domnului profesor traduceri din limba rusă, din cursuri sau dizertații primite pe cale de schimb la nivel universitar. Mă și amuzam de multe ori urmărindu-i cursul cu degetul pe traducerea mea. Cocheci avea o memorie fenominală. Prelua pasaje întregi, cu virgule cu tot. Într-o zi m-a chemat să-mi propună să încep o activitate de cercatare în laboratorul lui, în care era implicat cu ceva legat de cărbunii activi. Ideea era să rămân astfel cu subiect prestabilit pentru lucrarea de licență la Chimia Anorganică. Mi-a surâs, mai ales că ajungeam și pe această cale să fim ”împreună”. Și a fost și bine și de perspectivă. ”Auzi, tinere, cu voi doi am planuri mari. Vreau să rămâneți la Catedră, asistenți. De acord? Dar să știți că va fi mult de muncă…” ”Da, să trăiți!” Și a fost. Pentru ea nu era o problemă. Mă gândeam la mine, la ce o fi însemnând cercetarea de laborator, la noua relație cu profesorul. A fost peste așteptări. Deoarece urmărirea experiențelor efectuate implica și schimburi neîntrerupte, 24 din 24, mi-a încredințat cheile biroului său, deplina inițiativă în urmărirea experimentelor și, spre surpriza mea nedisimilată, am prins drag, alții i-au spus pasiune, și rezultatele au început să curgă. Dom Profesor era încântat. Nopțile le petreceam în cabinetul lui, cu ușa ducând în laboratorul său personal, cu o canapea comodă pentru clipele de somn, cu o nouă perspectivă asupra viitorului. Îndrăgisem atât de mult Timișoara încât mă și simțeam instalat pe BeGeu. Iarna a trecut pe negândite, petreceam mult timp la Catedra de Tehnologie Anorganică, ea cu funcția de preparator, eu cu laboratorul de cercetare. Evitam să stăm împreună pentru a nu compromite cumva încrederea de care ne bucuram. Primăvara, în limitele timpului liber de care mai dispuneam, umblam pe rupte, la braț, prin parcuri, pe malul Begăi, prin Piața Domului, mai ales după apariția cireșelor. Fabricul îl colindam pentru cofetăria castanelor cu frișcă care nu țineau niciodată cont de sezon. Într-o zi frumoasă am convins-o să-mi viziteze gazda știind că nimeni nu avea să fie acasă. A fost plăcut să ne simțim singuri, nesupravegheați de curioșii străzilor și parcurilor. Dar când e să nu-ți meargă, nu-ți merge pur și simplu. Eram atât de absorbiți unul de altul încât nu am auzit deschizându-se ușa de la intrare. N-am auzit nici ușa camerei. ”Baba”, cum îi spunea Jean, a scos un ”ioi !” prelungit, eu, cred că am strigat un ”ieși!” convingător și totul s-a terminat în coadă de pește. Baba a plecat grăbită, noi ne-am luat servietele și am plecat pe jos, ca să ne mai răcorim, în direcția opusă celei pe care veniserăm. Am tăcut noi ce am tăcut, dar surprinzându-ne unul altuia privirea, am izbucnit într-un hohot de râs soră cu sfârșitul lumii. În clipa aceea am realizat că eram chiar ”împreună” și că vom rămâne ”împreună”. A fost un ”N-a fost să fie” soldat cu un ”Ba este”. Tot atunci m-am despărțit de Jean și mi-am găsit o gazdă mai potrivită, o cameră în fundul unei interminabile curți, fără gazde pe capul meu, fără probleme care să afecteze intimitatea singuraticului din mine. Puteam să ne întâlnim în deplină relaxare, puteam să-mi aștern pe hârtie gândurile mele poetice, ca să le rup necitite de nimeni. Nu aveam încredere în pornirile mele literare. Și Babi, s-a mutat împreună cu o colegă la o gazdă, aproape de stadionul de fotbal al lui Poli. Aici nu am avut acces ”împreună”, ferindu-ne de orice complicație colegială, mă refer la vederile mele, la colega ei, pe care, n-o prea aveam la suflet. Simplu, nu-mi plăceau colegele urâte și ea făcea parte din această categorie. Fată isteață, ambițioasă, înnebunită după prietenul meu Boacă. Se apropiase de Babi ca să fie într-o companie atrăgătoare. Era ceva la ordinea zilei.
Era un an în care nu ne prea omoram cu prezența la cursuri majoritatea fiind pe ultima sută de metri. Pentru examene însă interesul luase cote nebănuite. La finele anului urma să obținem dreptul pentru susținerea licenței. Cei cu teme teoretice se omorau prin biblioteci, cei cu cercetări în laborator, dădeam bici experiențelor pentru a primi avizul profesorilor pentru redactare. În sesiune am luat și eu puțin în serios examenele și, bombă, cu de trei ori FB și o dată un B, am luat o bursă, i se spunea de merit, ceva bani nesperați care aveau să-mi aprindă imaginația. Pur și simplu am avut grijă de ei.
Singura umbră care ne-a acoperit lumina soarelui a fost cea de a doua convocare de o lună la Făgăraș. Timp pierdut, decretat in corpore. Ne-am dus, de data aceasta fără ocolișuri. Am fost primiți cu ceva mai puțină ostilitate. Au continuat manevrele cu Nebunul, tăvăleli prin hârtoape, târâș pe burtă, amenințări pentru lipsă de implicare, scoateri la raport și, în final examene cu probe scrise. Spre sfârșitul lunii am fost scoși la raport, în ținută de război, pentru a fi întâmpinați de o comisie mixtă, româno-sovietică. Un speach al comandantului Unității Antichimice, un îndemn la împlinirea datoriei în orice împrejurări, o scurtă lecție de patriotism și, în final, cu un solemn ”tovarăși sublocotenenți”, o invitație la care am cam început să mișcăm în front. ”Tovarăși ofițeri, cei care doresc să rămână în cadrul Armatei Române, să facă un pas înainte.” Bomba lui Teoran a explodat făcând ravagii. ”Ăla eu, ăla Eu…”, urmată de un râs colectiv de neoprit. Ce-a fost în capul lui, dar și-n al nostru, nici acum nu pot spune. Consternare, un ”Drepți !” răgușit din gura a comandantului, o expresie de nedescris pe fața ofițerului sovietic, urmate de un și mai răgușit ”Înapoi rupeți rândurile!” Din acea clipă am fost preluați de Nebun, simpatic de altfel în neputința lui, scoși pe câmp în pas alergător și tăvăliți până seara, ca în vremurile bune. Neamțu ratase ocazia unei avansări, comandantul se retrase cu sovieticul după el, gesticulând a neînțelegere, la probabilele bâlbe explicative ale comandantului. Ne-am așteptat la o retragere a gradului de ofițer și la inerentele consecințe. Nu s-a întâmplat nimic de felul acesta. Seara am fost convocați pentru a ni se înmâna livretele de ofițer, foile de drum și un zâmbet ironic al lui Neamțu. A fost ceva necugetat, ceva ce Nebunul nostru nu o meritase. Ne-am dat seama că Unitatea nu-și permitea luxul de a dezvălui evenimentul. Onoarea militară trebuia apărată cu orice preț.
Ne-am întors la Timișoara în așteptarea unei reacții dure, dar nu s-a întâmplat nimic. Se apropia toamna, se încheiau socotelile cu Facultatea, se făcea programarea pentru susținerea licenței, pentru începutul anului 1954. Noi, ca noi, mă refer la Babi și la mine, ”împreună”, cum se spune, până la capăt. Peste tot, prin locurile îndrăgite, niciodată bârfiți, simpatizați, cu o droaie de prieteni, cuprinși de nostalgia anilor de studenție care se scurgeau, parcă, nemilos de repede. Viitorul era sumbru.
Tot ținându-ne de mână, îi mângâiam degetele mâinii, mișcare ce o repetam cam des, stârnind uneori nedumerire. Pe 29 septembrie 1953 am invitat-o la cină(!?) la un restaurant cochet de sub podul de pe Bega, am mâncat șnițel de porc, am băut bere. I-am luat mâna și i-am pus inelul cumpărat din banii sesiunii amintite, de fapt unica în viața mea de student. ”Ce-i asta?!” ”Logodna noastră!” ”Nici nu m-ai întrebat măcar…” ”Ar fi fost o întrebare retorică la care rîspunsul îl știam.” ”Te iubesc, zurliule!” ”Te iubesc Babutzi!” A fost frumos, unic în felul său. Fâstâceala ei a început a doua zi la Facultate. ”Ce-ai făcut cu inelul?!” ”Încă nu vreau să mă vadă colegii, mi-e jenă…” Și așa a făcut zile întregi profitând de înțelegerea mea. Am lăsat după ea. Când eram împreună își punea inelul în deget. Eram la cantină și m-am mirat că avea inelul pe deget cu toate că voia să mai țină secretul. Dar, fiindcă mereu apare neprevăzutul, a apărut mătușa ei de la Oradea. A uitat de precauții și i-a sărit de gât. ”Babutzi, ce-i asta?!…” ”Tuși, m-am logodit cu, uite-acolo…” ”Care, ăla cu pletele?! Doamne, Istenem, Istenem! Andrei știe?” ”Încă nu, nu m-am întâlnit încă cu el…” ”Dar el ce a păzit, Doamne?!” ”Îl știe din vedere…dar nu știa nimic serios…”
”Mama ta știe?…” ”Încă nu i-am scris…” ”De unde este?…” ”Din Oradea, tuși…” ”Nu, nu se poate, plec la Sântana și apoi la Oradea…să-mi spui numele lor și adresa…” ”Tuși vreau să te bucuri cu mine, hai să ți-l prezint…”
Pentru a câta oară unchiul Alex a avut dreptate cu ”N-a fost să fie”. Secretul lui Babutzi a căzut…

~ Va urma ~

Daris Basarab alias Boris David

București

23 ianuarie 2015

22 Jan
2015

Anna-Nora Rotaru: Anna-Morgana

ANNA- MORGANA

 

În jur liniște,
Soare de foc,
Rouă pe miriște,
Vânt nu-i deloc.

 

Crangu-i pustiu,
Păsările-s mute,
M-aștepți să viu,
Din vremuri pierdute.

 

Pășesc pe drum,
Fac un popas,
Colbul e scrum,
La fiece pas.

 

Aleg o cale,
Din zeci de poteci,
Totu-i o jale,
Pietrele-s reci.

 

Sunt o ruină,
De raze scăldată,
Mă simt străină,
Așa deodată.

 

Gândul mă-mbie,
Cu picuri de-otravă,
În vene beție,
In trupul de sclavă.

 

Privesc într-o baltă,
Văd chip neclintit,
Parcă-s o altă,
Cu păr despletit,

 

Pe buze o floare,
În suflet suspin,
Pe ochi ardoare,
În inimă un spin,

 

Pe frunte coroană,
În minte un vis,
Sunt o icoană,
Și tu Paradis!

 

Dorință de aripe,
Trupul supus,
Caut în clipe,
Cuvântul nespus!

 

 Anna-Nora Rotaru

 

22 Jan
2015

Vasile Tudorache: poesis

Va fi cu dor…

 

Am o scânteie-n ochii mei
Din inima ce-a prins văpăi
Te-aș prinde-n focul ei domol
Să ardem amândoi ușor
Stinși doar de dor

 

Nu vreau să fiu un călător
Fără folos pe acest pământ
Desfac al dragostei zăvor
Să-ți intre-n inimă și-n gând
Să nu-mi duci dor

 

De dragoste nu vreau să mor
Momentul mi-l consum ușor
Cât mai trăiesc fac legământ
În prejma ta mă ai oricând
Purtat de dor

 

Nu mă gândesc doar la prezent
În taină-ți las un testament
Să stăpânești când o să mor
Iubirea mea și nu-i ușor
Va fi cu dor

 

 

Dacă ai fi…  

 

Dacă ai fi o floare pe cresta unui munte
M-aș face-o ederă ca să unesc destine
Bătuți de picătura ploilor mărunte
Să vestjesc încet alăturea de tine

 

Dacă ai fi în noapte o pasăre străină
Ți-aș oferi un cuib în sufletul meu larg
Ca să rămâi pe veci în dragoste divină
Iubind ca pescărușul al navelor catarg

 

Și dacă vântul bate s-avem rădăcină
Rămâi pe veci în suflet în cuibul de amor
Să nu mai stai pe stâncă în noapte o străină
De-o viață împreună să nu mai ducem dor

 

 

Vasile Tudorache

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii