13 Oct
2012

Sandu Cătinean din Bonţida – În munţii-ntunecaţi, din ţara lui Zamolxe

 

                     În munţii-ntunecaţi
din ţara lui Zamolxe


I

În munţii-ntunecaţi
din ţara lui Zamolxe
Prin peşterile reci
îmbalsămate-n ceţuri
Un tânăr cu ochi negri
şi aură de prinţ
Singurătatea-şi poartă
în albe dimineţuri

 

Cu muguri se hraneşte
şi bea din ape sacre
Ce spumegă cristaluri
prin albiile reci
Iar prieteni îi sunt brazii
cu cetinile moi
Ce tremur umbre negre
şi mister pe poteci

 

Se scaldă în miresme
ce-nvăluie poiene
În soarele timid
înmărmurit pe stânci
Şi meditând la soarta
şi rosturile vieţii
Îl macină-ntrebări
în gânduri prea adânci

 

II

Erau zăpezi pe munte
şi se topeau pe când
I-a răsărit în cale
lipsit de griji lumeşti
Un pustnic de prin peşteri
ce l-a luat cu el
Ca să-i arate lumea
de rugăciuni cereşti

 

“Hai, vino, dragul meu
să îţi descopăr azi
Misterele trecute
care ne ţin în viaţă
Hai să-ţi arăt secrete
a pustnicilor sfinţi
Ce patimile grele
ca să zdrobim ne-nvaţă”

 

„Eu ştiu ce trebuinţă
va fi în lume soarta-ţi
Şi ştiu care ursită
te-a despărţit de mamă
De-aceea azi venit-am
din peşterile sacre
Să te salvez pe tine
prea tânăr prinţ de seamă…”

 

Oftând, porni copilul
cu ochii mari şi trişti
Prin văi cu ape reci
ce se spumau în cale
Şi-n freamătul cel dulce
al codrilor alpini
Pe pustnic îl urmă
spre peşteri abisale…

 

Trecea prin suflet crezuri
şi aprige dorinţi
Flămând de doruri simple,
adânce, ancestrale
Zâmbind duios la moşul
ce îl privea senin
Urmă tot mai timid
pe pustnicul din cale

 

Înfiorat de umbre
ce cad din stânci albastre
Călcând pe pietre dure
din spume-nvolburate
Privea tăcut pe pustnic
Cum se lupta cu neguri
Şi trist mergea pe cale
încovoiat de spate

 

Pluteau pe piscuri reci
umbrite cu-ntuneric
Cercând s-atingă cerul
ce se unea cu ape
Şi în tăcerea amplă
ce le ningea urcuşul
Luptau tăcuţi ca somnul
să fugă de pe pleoape

 

Treceau cărări şi văi
de vis întunecate
Cu armonii ce vag
păreau nemărginite
Şi fără vreun cuvânt
să curgă de pe buze
Încrucişau priviri
mereu mai lămurite

 

Iar brazii-i petreceau
prin văile adânce
Pe cetini mult prea grele
de picături cu roua
Ce parcă-s catedrale
din lumi necunoscute
De neguri argintate
cu flori de lună nouă

 

Când dimineaţa-şi puse
lumina peste umbre
La peştera din munte
ascunsă printre stânci
Moşneagul şi copilul
ce-şi împleteau destinul
Trecură pragul sacru
cu plecăciuni adânci

 

A timpului clepsidră
se unduia prin spaţii
Iar pustnicul de mână
cu copilaşul blând
În peştera saracă
ce mirosea a smirnă
Îsi face lung o cruce,
pe pietre-ngenunchind

 

„La Tine, Sfânt Părinte
mă-nchin cu plecăciune
Şi în umila-mi rugă
aş vrea sa te implor
Acestui prinţ să-i dai
Mai multă-nţelepciune
iar de-mi asculţiTu ruga
Atuncia pot să mor”

 

Şi-n peştera cu vise
şi gânduri ne-nţelese
Ce timpul crud le poartă
şi le topeşte-ncet
Îşi puse prinţul patimi
cu greu la încercare
Dorinţi ce-nfiripase
prin ţarini şi nucet

 

III

Şi-apoi veni şi ziua
ce timpu-n loc opreşte
Când pustnicu-nţelept
cu barbă argintată
Îngenuncheat pe pietre
şoptind o rugăciune
Chemă iar pe Zamolxe
cu inima curată…

 

Ah, Sfântule Părinte
ce lumea-o ţii în taină
Acuma munţii-aceştia
îşi au din nou stăpân
Mă-nchin smerit la Tine
şi-Ţi mulţumesc Părinte,
Că îmi asculţi iar ruga
şi voi scăpa de-un chin”

 

Din brazi se-aude-un vaiet
uşor ca o părere
Moşneagu-nchise ochii
scăpând un scurt oftat
Pe cetini-ntins e trupu-i
cu aură de sfânt
Iar sufletu-i se-nalţă
Spre ceru-nseninat…

 

O lacrimă înceată
sclipi în ochi de prinţ
Şi un sărut pe frunte
atinse pe moşneag
Prin codrii păsărele
cântau încet şi trist
Iar cerbi şi căprioare
stateau tăcuţi în prag

 

Străluminând din nalturi
lumini se învârteau
Şi vaiete de cornuri
se risipeau cu sunet
Din piscurile nalte
ce străjuiesc poiene
O voce glăsuieşte
căzând pe stânci cu sunet :

 

„Acesta e urmaşul
Preotului cel sacru,
Zamolxe, care-n veacuri
i-a plămădit pe sfinţi
E cel ce ţine drumul
ce l-au urmat strămoşii
Iar voi sunteţi doar fii
ai sfinţilor părinţi”…

 

Apoi, vocea se stinse
pe vârfuri reci de brazi
Şi din străfund de-adâncuri
izvoare cristaline
Îl preamăreau pe prinţul
ce le era stăpânul
Urmaşul celor veşnici,
ce ne croiesc destine…

 

Prin codrii sună cornul
trezind din somn străbunii
Şi-un cânt uitat de veacuri
răsună întristat…
Vibrând în taina nopţii
al bunilor nădejde
Se adâncea prin peşteri
plângând neâncetat…

 

Iar Timpul cu-ale sale
întinse aripi, surde,
Îşi întindea prin spaţii
nemărginirea-i amplă
În timp ce prinţul singur
îşi întregea ursita
A lui menire sacră
ce-i arginta la tâmplă…

 

IV

Cu timpul, printre cetini
strivind năluci ciudate
Simţea cum tot mai vesel
îl cauta-o lumină
Ce îl cuprinde tandru
şi îl îmbrăţişează
Cercând a-l pride-n mreje
c-o dragoste divină…

 

Priveşte fascinat
la steaua ce-l mângâie
Şi-un dor nemărginit
mai greu îl întristează
Primind mesajul tainic
ce prea adânc îl arde
Iar inima prea tare
în pieptul ars vibrează

 

Când steaua îl priveşte
pe prinţul ce veghea
Şi tremura prin spaţii
albastra ei lumină
El simte că iubirea
din timpuri l-a urmat
Şi că steluţa-albastră
nu-i este o străină

Şi-n fiecare seară
când norii-s risipiţi
Prea tristul prinţ adie
lumina care cade
Şi prea timid la dorul
ce tainic îl strabate
Îşi pune o dorinţă
ce tot mai mult îl arde…

 

“Ah, Zâna mea din stele,
cu irise albastre
Te rog o clipă doar
la mini să te cobori
Să ne iubim o noapte
în dragoste nebună
Să ne-mbătăm de patimi
ascunse până-n zori”
…………

Când seara se întinde
Prin văile ce tremur
Iar brazii-ncet vibrează
a schismă şi durere
Se-aude-un vuiet surd
de corn ce plânge-ncet
Un vuiet fin de aripi
vibrând ca o părere

 

Prin brazi, doar ciute tandre
mugesc încetişor
Un huhurez albastru
la draga lui visează
Când o lumină albă
mai amplu se avântă
Şi în fiorul nopţii
doar pentru prinţ dansează

 

Pe prinţ îl înconjoară
cercând să îl cuprindă
Se tulbură prin ramuri
vibrând dumnezeieşte
O zână fără seamăn
ce-n-trup se-nfiripează
Atinge lin pământul
şi-n faţă-i se opreşte…

 

Apoi întinse mâna
şi-n mângâieri divine
Răsfiră părul negru
al prinţului timid
Şi-nfiorând privirea
ce se scurgea din ochii-i
Sărută fruntea rece
a prinţului candid…

 

Ce melancolic sună
a vântului atingeri
Şi cum mai arde focul
din inimile-ncinse
Oftând în spuma nopţii
de teama adierii
Al braţelor fineţe
cutremurat o strânse…

 

„În nopţile arzânde
când te vedeam cum dormi
Cu razele-mi albastre
te-am mângâiat mereu
În nemurirea-mi rece
te-am îndrăgit străine
Prin codrii ce te-alintă
pe tine, prinţul meu”…

 

Arzând de patimi reci
l-a tot privit pe prinţ
Şi-n nopţile de vară
când strălucea prin brazi
S-a-drăgostit de prinţul
ce îşi urma destinul
De chipul lui cel tandru,
de ochii lui cei calzi…

 

V

Acuma nori sunt negri
peste năucii munţi
Şi întuneric aprig
se scutură pe creste
Din Univers lumina
nu mai striveşte cetini
Iar prinţul tremurând
degeaba-n sus priveşte…

 

Aşteaptă-ntunecat
lumini să stingă oful
Ce negura din suflet
o plămădeşte greu
Odihna lui pierită
prin rătăciri de patimi
Şi tot oftând prin codri
s-a adâncit mereu

 

Când stins de o putere
ce nu mai cunoscuse
S-a rătăcit prin clipe
ce-i măcinau durere
Din nalturi sună glasul
ce i-a schimbat destinul :
„Menirea-ţi alta este
nu să iubeşti himere…”

 

VI

În peşterile sacre
se-ntoarse prinţul trist
Şi prin răboaje negre
catând amarul sorţii
Veghează să se stingă
a neamurilor ură
Poporul să-şi îndrume
până în ceasul morţii…

 

Iar uneori, când cerul
se oglindeşte-n ape
Şi-şi susură lumini
din înălţimi profunde
Îi pare că-i atins
de adieri ce tremur
Şi în lumina nopţii
un glas candid aude :

 

„Eu prinţul meu, venit-am
să te ador pe tine
Căzând din sfera-ntinsă
a lumii nesfârşite
Ca să te strâng în braţe
cu patimi neştiute
Şi să-mi trăiesc vecia
cu tine doar, iubite…”

 

Dar prinţul capul pleacă
şi se-adânceşte-n vise
Puterile-şi adună
luptând cu patimi grele
Şi când doar vântul cântă
prin peştera tăcută
Iubirea şi-o striveşte
privind mai trist la stele…

 

VII

În munţii-ntunecaţi
din ţara lui Zamolxe
Prin peşterile reci
îmbalsămate-n ceţuri
Un tânăr cu ochi negri
şi aură de prinţ
Singurătatea-şi poartă
în albe dimineţuri

 

Cu muguri se hraneşte
şi bea din ape sacre
Ce spumegă cristaluri
prin albiile reci
Iar prieteni îi sunt brazii
cu cetinile moi
Ce tremur umbre negre
şi mister pe poteci

 

Se scaldă în miresme
ce-nvăluie poiene
În soarele timid
înmărmurit pe stânci
Şi meditând la soarta
şi rosturile vieţii
Îl macină-ntrebări
în gânduri prea adânci…

 

VIII

Noi auzim doar cornul
cum sună cateodată
Ne cheamă să iubim
ce ne-au lăsat părinţii
Şi ştim că-n munţii sacri
avem cin” să vegheze
De rătăcim prin patimi
ne-or îndruma iar sfinţii…

 

                   Sandu Cătinean din Bonţida

( 48 de strofe; 384 de versuri)

 

13 Oct
2012

Sandu Cătinean din Bonţida – în toamna-acesta ruginie

Sandu Cătinean din Bonţida

***

POEME

         în toamna-acesta ruginie

 

 

în toamna-acesta ruginie
iubirile se nasc din noi
suntem ca vântul în câmpie

când prea molatec, când vioi…
în toamna-acesta ruginie
ne-om mai iubi pe maluri ude
de vrei… vom fi pentru vecie
doar noi….cu trupurile nude…
nu te speria iubirea mea
de cânturi vechi ce sună-ncet
sunt apa care curge iute
sunt dorul tău de prin nucet…
în toamna-aceasta ruginie
când dragostele-s tot mai grele
printre cărări, pe maluri ude
sunt eu şi gândurile mele…
tu ai plecat din nou pe ape
ce iar mi te-au răpit haine,
iar eu iubito simt că iară
voi trece toamna fără tine…
de ce mă laşi iubirea mea
să mă înec în ape reci
mai ţine-mă un pic de mână
hai să mai mergem pe poteci…
să fim din nou în toamna simplă
pe râul cald ce curge-n munţi
să ne îmbrăţişăm nebuni
să ne-mbătăm de noi dorinţi…
şi-apoi să ne-aruncăm în ape
iubirea noastră cu noi piară
şi-n zori pe lumea cealaltă
ne vom găsi iubirea iară…

 

 

                   A căzut din cer o rază

 

 

A căzut din cer o rază
Poposind pe suflet greu
S-a lăsat încet, senină…
Erai tu, îngerul meu.

 

 

A venit apoi tăcută
O mireasmă de salcâm,
Nu ştiam de unde vine
Numai tu erai în drum ;

 

A strigat o adiere
De parfum, din depărtare
M-am mirat, căci înainte
Numai tu erai în zare ;

 

Am privit apoi cu spaimă
Eram eu şi era toamnă…
Nu era nimic în juru-mi
Numai eu…şi-n drum…o doamnă!

 

 

                       Când pierzi ce nu ai înţeles

 

 

Când pierzi ce nu ai înţeles
Doar ai strivit în gând o clipă;
Va trece timpul ca şi boarea

Şi-ai vrea să uiţi de grea risipă…

 

Regrete grele sunt deşarte
Iar timpul nu vrea să se-ntoarcă
Îmbătrâneşti din nu ştiu ce
Şi toate-n negru le vezi parcă…

 

Când pierzi ce nu ai înţeles
Te zbaţi în mreje de durere
Te uiţi năuc la cei din jur
Şi-orice privire-i o părere…

 

Când pierzi ce nu ai înţeles
Doar gândul negru-ţi este prieten
Şi-oricâte voci te preamăresc
Doar în tăcere mai eşti sprinten…

 

Iar la sfârşitul vieţii tale
Te uiţi în urmă mai ales
Zâmbeşti amar privind la cer
Vreme-a trecut, şi geaba-i înţeles…

 

                               Când pe-un poet…

 

 

Când pe-un poet îndrăgostit
Iubita-i dragă-l părăseşte
Doar vântul plânge-ncetişor

Văzând ce mult el o iubeşte…

 

Când un poet e părăsit
Lăsat să plângă-n voia sorţii
Şi soarele se-opreşte-n loc
Şi-n cimitire tremur morţii…

 

Iar dacă e uitat de tot
De cea pe care o iubeşte
Chiar păsările cad din zbor
Iar luna-n ceruri se opreşte…

 

Apoi se stinge ca un fum
În lumea lui visând frumos
Şi nimeni plânge după el
Nici după versul lui duios…

 

Doar căpriori oftează fin
Prin codrii ce i-a străbătut
Doar cerbii ştiu în lumea lor
Despre poetul cel tăcut…

 

Iar timpul şterge cu osârdă
Iubirea ce a fost cândva
Dar despre dragostea lui tristă
Rămâne-o carte…undeva…

 

                              Când eşti trădat…

 

Când eşti trădat, tu vei simţi
Cum, ceva se va rupe-n tine,
Ţi-s paşii sprinteni, tot mai grei

Şi chiar să mori încet, îţi vine,
Când eşti trădat…

 

De eşti trădat, vei fi convins
Că lumea asta-i pe sfârşite,
Din ochi, îţi vor pieri scântei,
Prin gând, doar vise răvăşite,
De eşti trădat…

 

Trădarea, când o vei simţi
Cum macină din ce-ai ştiut,
Nici sfinţii nu te vor opri,
Să scuipi dispreţ, pe ce-ai avut
Trădarea de-i simţi…

 

Otrava, din trădare-i cruntă
Şi sufletul ţi-l face scrum,
Ai vrea, să mergi iar înainte
Dar, nu mai şti să calci pe drum,
Atâta e de cruntă…

 

Într-un sfârşit, când eşti trădat,
Te-ascunzi umil, pe-un colţ de rai,
Nu simţi nimic, din ce-ai pierdut,
Te-agheţi de lume ca un scai,
Să uiţi, c-ai fost trădat…

 

                 Aseară-am fost prin brazii mei

 

 

Aseară-am fost prin brazii mei
Te-am căutat prin iarba ninsă
Iar pe cărări luceau sclipiri

Din umbra ta, prea iute stinsă…

 

Te tot strigam oftând timid
Când ciutele păşteau sfioase
Dar printre brazii mei candizi
Pluteau dureri misterioase…

 

La poala unui pin cercam
Să-mi oblojesc iubirea caldă
Privind la tufele din crâng
Cum raza lunii fin le scaldă…

 

Tu nu veneai iubirea mea
În braţe să te ţin… aproape
Prin cetini ce vibrează stins
Să-ţi curg oftările pe pleoape…

Şi-apoi să adormim visând
La lumi ce ocrotesc iubiri
Şi-n noaptea ce se scurge lin
Să fim ai lumii triste…miri

Sandu Cătinean – din Bonţida

12 Oct
2012

“Anca”; “Uncubus”

***

ANCA, STUDIU COMPARATIST DE MARIAN POPA

 

Am primit din partea domnului Marian Popa, autorul Istoriei literaturii române de azi pe mâine, manuscrisul cărţii Anca, 214 p. A4, care va fi publicat de revista „Litere” în foileton, iar în volum de editura Bibliotheca.

Este vorba de un studiu comparatist asupra operei lui George Anca, structurat pe următoarele capitole: 1. Premise. 2. Dodii. 3. Generalităţi. 4. Conformaţii de cuvinte. 5. Formaţii de cuvinte. 6. Cuvinte ca suporturi. 7. Paradoxe. Silogismele dodierii. 8. Tipuri de redactare. 9. Opinii literare. 10. Cărţi. Poezia. Romane. Relaţii de călătorie. Teatru multideductibil. Alte mostre de crestomatizare Dodierea colocvialului. 11. Politice. 12. Etnopolitice. Interetnice. 13. Hinduitate dodiastică. 14. Religii. 15. Erotice. 16. Traduttore – Dodiatore. 17. Psihosomatice. 18. Ca un sfârşit.

Motto-uri din Friedrich Schlegel, Kurt Goedel, Horia Gârbea, Manfred Lutz.

Început:

Prima premisă. Cu termenul dodii Anca 1. specifică texte proprii şi ale altora; 2. Indică natura şi calitatea unor realităţi exterioare sau mentale. Aceste valorificări indică faptul că ele reacţionează premeditat.

A doua premisă. Într-o scrisoare către Titu Maiorescu, în care se precizează că un număr mare de amici şi admiratori vor să-l ajute pe Eminescu, a cărui boală s-ar fi agravat, un anume Constantin Simion notează după o vizită la spitalul de nebuni: „Se află aproape neîntrerupt foarte agitat. Pronunţă idei şi foarte multe vorbe, care nu aparţin nici unei limbi şi pe care le forţează a rima în penta şi hexametri. (…)

Final:

Anca vede un sfârşit cu zece braţe al timpului şi descrie ce vede. Asta, pur şi simplu, pentru că „ne-am creat un singur creator ne lipseşte voinţa primului pas în stare să creăm c-am foat creaţi” (Cenuşa din gânduri).

                                                                                                         LITERE

 

 

 

 

UNCUBUS de Iarman Poppart în România

 

 

Iarman Popart s-a născut într-un cartier al oraşului boemian Brno, ca fiu al unui grefier şi al unei artiste. A studiat psihiatria la Eranos. A profesat în Cape Town, după care se retras într-un sat german unde meditează şi cultivă coacăze. A fost premiat cu Aldous Huxley pentru Homo Victus, iar Vinod Seth din Maharani Bagh l-a nominalizat la Nobel pentru deradicalizarea pragmaticalizării.

Cine şi-ar fi închipuit că, printre englezii din Bram-Bran-Dracula, se va mai scrie o carte, şi încă una benignă? Folosirea limbii române nu este accidentală în sistemul literar conceput de autor. Până la cheie.

Uncubus aparţine unei pentatopii având o componentă care nu va fi niciodată tipărită.” Patru sau cinci coautori?

Uncubus se va fi putând citi, deocamdată, în legătură cu Excubus de Armani Popaart apărut la o editură tot din România.

Uncubus incipit:

 

Friedrich Stauglitzstrasse are pe o parte clădiri cu un etaj sau două, vile care par pustii, impresie dată printre altele de absenţa copiilor. Oricum, pustii sau fără copii, clădiri din ultimele decenii, deci solide, nu ca acelea din centru, cărora dacă le dai jos fardul, dai de zidurile afectate de osteoporoză. Copiii, câinii şi joggingarii se pot bucura de ceea ce începe dincolo de celălalt trotuar al străzii, care însă trebuie închipuit, deoarece nefiind foarte necesar nu există – un parc-plantaţie, dar nu unul în stil romantic, pentru că lipsesc urmele unei păduri cu clasici copaci bătrâni; cei mai mulţi copaci sunt schilozi, au multe ramuri tăiate, pentru a se combate măcar aşa consecinţele dramatice ale poluării, alţii zac pe sol trântiţi de furtuni prezentate de savanţi ca fiind tot mai nenaturale şi în stive plasate la marginea potecilor, şi unii şi alţii aşteptându-şi dispariţia definitivă prin putrezire şi comercializare.(p.5).

Fine:

Abia atunci îl înhăţă şi pe el spaima. Îşi căută biletul de autobuz pentru Bucureşti şi ieşi pe uşă mângâindu-l cu degetele ca pe icoana Sfintei Paraschiva” (p. 274).

   HORACE GANGE

 

 

12 Oct
2012

Dor de mine – de Boris David

              Dor de mine

 

Mi-e dor de mine, dor nespus,
De cel ce-am fost până mai ieri;
Mi-e sufletul de dor supus –
De dor, eu ştiu, nu poţi să pieri.

 

Mi-e dor de libertatea mea,
De cel ce n-ar fi pregetat
Să-ntindă mâna dup-o stea,
Chiar viaţa de l-ar fi costat.

 

Mi-e dor de mine, cum am spus,
De cel ce pace n-a semnat;
Mi-e sufletul de dor supus,
Dup-un război încrâncenat.

 

Mi-e dor de vremea când eram
Duşman al celor sluţi;
Când făr’ ocol eu le spuneam
Că-şi fură neamul şi că-s mulţi.

 

Mi-e dor – dar cum poţi să revii
La anii care i-ai trădat?!
Mi-e dor – dar cum poţi să re-nvii,
Când mâna, tu, le-ai sărutat?!…

 

1 feb.’83
Bucureşti

Boris David

12 Oct
2012

Act for Culture in Europe!

Act for Culture in Europe!
The newsletter of the we are more campaign # 10 – October 2012

Newsletter October 2012 by Culture Action Europe is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

Click here if the message does not appear correctly.
La version française ci-dessous

EDITORIAL ›››

Dear campaign supporters,

The world is changing at a fast pace and we are currently facing one of the biggest cultural crises that the modern, Western socio-economic model has ever been through. Just giving voice to the demands of the arts and culture sector will not achieve to promote societies that treasure culture.

Instead, let’s ask ourselves: what we can do for the European project, in what ways can we be useful? And then: engage to do it! With the call ‘Act for culture, act for Europe’ we warmly welcome you to join us in Brussels the 9-11 of November for our international conference that will gather operators, activists and campaigners as well as leading figures of the European institutions. During the conference we will work together and initiate a Europe-wide movement for culture as a necessary element of any strategy for sustainable societies. Contribute, learn, network and act – Culture Action Europe is ready to take essential steps, igniting broad civic engagement for the tasks ahead.

The conference offers a unique opportunity for those active in culture and other sectors to set up joint partnerships. The aim: to develop our capacity to foster sustainable models for lifting Europe out of its crisis.

The conference provides a starting point for stimulating debates around our common future, culture and its many roles. An opportunity to share experiences, highlighting assets and drawbacks. At the heart of the conference approach are small working groups, bringing together participants with different backgrounds, but sharing goals and passions. New collaborations can emerge. A starting point for a large-scale movement of European citizens, regardless of the sector in which they are engaged, to reclaim the destiny of the European project.

If you want to engage yourself and your organisation to lift up Europe from its crisis then join us in November. Your values, ideas and assets will bring an important added value to the change we are committed to foster!

For more information and to register, please visit www.cultureactioneuropeconference.eu

Sincerely,
Luca Bergamo
Secretary General of Culture Action Europe

 

CAMPAIGN NEWS ›››

Registrations open: ‘Act for culture, act for Europe’ – Brussels 9-11 November 2012
Taking its starting-point in the call ‘Act for culture, act for Europe’, the November conference will broaden the debates of the ongoing ‘we are more – act for culture in Europe’ campaign and gather activists from different civil society sectors to work together to initiate a Europe-wide movement for culture as a necessary element of any strategy for sustainable societies. The programme includes confirmed speakers from The Club of Rome, Agenda 21 for Culture and the European Commission. More speakers will soon be announced on the conference website, reserve your place now by registering online!

The impact of independent culture on politics debated at TEH Meeting
On the 27th-30th of September, Culture Action Europe participated in the biannual meeting of its member Trans Europe Halles (TEH) in Gothenburg, Sweden. During the meeting, 180 participants from 28 countries met to discuss the impact of independent culture on politics and society around the theme ‘Bottom up!’. Apart from advocacy workshops based on the tools developed for the campaign, the programme also included a presentation of the ongoing, Nordic ‘we are more – act for culture in Europe’ project by the project leader Intercult.

Culture Action Europe interviews the Commission about European Capitals of Culture
This July, the Commission published its proposal for the next European Capitals of Culture-scheme for the years 2020-2033. Culture Action Europe recently interviewed Ann Branch, Head of the Culture Programme and Actions Unit, about the main changes in the new proposal that will replace the current one which expires in 2019. The proposal will now be negotiated by the Member States and the European Parliament. As part of the upcoming Culture in Motion conference, the Commission is also organizing a pre-conference on the topic on the 15th of October, including a presentation of the proposal and exchange of experiences between past and future Capitals.

BRUSSELS NEWS ›››

Negotiations on overall EU budget toughen up
A Presidency paper on the global EU budget 2014-2020 published in August confirms that there is still no agreement on the overall level of the global budget and affirmed that the total level of expenditure proposed by the Commission will inevitably be cut. The Ministers for European Affairs have decided to hold an extraordinary summit on 22-23 November exclusively dedicated to the global EU budget and the Cyprus Presidency have published a new calendar for the negotiations as well as an updated version of the “negotiating box”. The document, outlining the most central issues and policy choices related to the budget, does not yet present any amounts or figures. Figures will not be formally discussed before the General Affairs Council meeting on 20 November. At EP level, the draft interim report on the global EU budget (rapporteurs: Reimer Böge, PPE/Germany and Kalfin Ivailo, S&D/Bulgaria) was published on 26 September and will be voted on 18 October in the Budget committee. The draft report, contrary to the Council position, strongly rejects any attempt to reduce the level of EU expenditure as proposed by the Commission.

EP position on Creative Europe clarified
On 8 October, the EP draft report on the future Creative Europe programme was presented to the committee on Culture. MEP Silvia Costa (S&D, Italy) drafted the report that, once amended and voted on 18 December, will constitute the EP position on the programme. In line with the Partial general Approach adopted by the Council at its Meeting in early May, the report advocates for a less business-driven programme with a stronger focus on the objectives of social inclusion, audience development and education. Among many others, the concerns expressed by CAE concerning both the excessive role given to the Member States on the implementation of the programme and the inadequate recognition of the role of civil society have been take into account. At Council level, the EU Ministers of Culture will meet on 26-27 November to discuss budgetary issues regarding the programme, although a decision on its final budget will be subject to the state of play of the global EU budget negotiations.

Future cohesion policy: the “trialogue” negotiations started at EU level
At EU level, the “trialogue” consisting of the EC, the EP and the Council started their informal discussions to find a compromise on the future cohesion policy. As a first outcome of these negotiations, the EC published an amended version of the common provisions for all funds including a new version of the Common Strategic Framework (CSF) as an annex. The changes do not concern the content but introduce a shift in the power of decision since the CSF, originally to be adopted as a “delegated act” by the EC will now be adopted according to the so-called “co-decision” procedure between the EP and Member States. In the meantime, some Member States and regions started to negotiate their regional programmes for the structural funds, whereas others prefer to wait until the future Cohesion policy has been adopted at EU level. Use our statement and toolkit and contact the relevant authorities in your country to find out how they are planning to include culture in their programmes!

ADVOCACY TOOLS ›››

Campaign Message book now available in Italian!
Thanks to the precious help of Culture Action Europe’s intern Anna Marangoni and the support of Giulio Stumpo from our member ECCOM, the campaign ‘Message book’ – an advocacy toolkit for campaign supporters including a pitch, facts and statistics, is now available in Italian!

CULTURE ACTION EUROPE NEWS ›››

Launch of BOZAR and Culture Action Europe collaboration
Culture Action Europe and its member the Centre for Fine Arts of Brussels (BOZAR) are really pleased to announce the launch of a long structural collaboration. As from 1 December 2012, BOZAR, one of the largest cultural and arts centres in Belgium, will welcome the Culture Action Europe secretariat in its buildings. Read more about the collaboration in this press release.

Culture Action Europe is looking for a communications intern
For the next internship, ideally starting in November 2012, Culture Action Europe is looking for a Communications intern. Read more on CAE’s website and apply before the 15th of October!

New members
Culture Action Europe warmly welcomes its new associate member, the Institut Français!

Chip in to support the campaign!
The we are more campaign is funded through Culture Action Europe’s own contributions, strategic partnership support by the European Cultural Foundation, support from members and partners and donations from private persons and organisations. All donations, regardless of the size, are highly appreciated – they make an important contribution to the core campaign cost and increase the chances for the campaign to make an impact. Learn more about the organisations that have already made a donation and find out more about how to make a contribution of your own!

Join Culture Action Europe
A growing coalition gathering committed cultural operators who want to make culture a driving force in Europe is a key element to our common success. So do not hesitate to contact us (advocate@cultureactioneurope.org) if you want to be part of this movement too! Detailed information about membership is available here.

MEMBERS’ NEWS ›››

CENTRE FOR FINE ARTS, BRUSSELS (BOZAR)
Roundtable with President Barroso, artists and intellectuals from the cultural world
Read More…

EUROPEAN CONCERT HALL ORGANISATION/ BOZAR BRUSSELS
Seminar: Funding for the Arts in challenging times, 28 November 2012, Brussels
Read More…

CREATIVITY, CULTURE AND EDUCATION (CCE)
Launch of Professional Training Programme
Read More…

NEMO – THE NETWORK OF EUROPEAN MUSEUM ORGANISTIONS
NEMO 20th Annual Conference, Dublin, 2-4 November
Read More…

INTERARTS
8th Euro-American Campus for Cultural Cooperation, Cuenca, Ecuador, 28-30 November
Read More…

ROBERTO CIMETTA FUND
Madarat – Exchange platform, Beirut, 20 – 22 November 2012
Read More…

CENTRE FOR MEDIA ACTIVITIES
Street paper magazine Face to face
Read More…

CENTRE FOR MEDIA ACTIVITIES
JournArt videos
Read More…

EUROPEAN UNION BAROQUE ORCHESTRA
Forthcoming concerts 2012
Read More…

EUROPEAN FESTIVALS ASSOCIATION (EFA)
Brussels Conversations, Brussels, 16-17 November
Read More…

JEUNESSES MUSICALES INTERNATIONAL
YAMA Award 2012, Brussels, 3 November
Read More…

JEUNESSES MUSICALES INTERNATIONAL
Euro-Med Youth Music Expo, Limassol, 28 September – 1 October
Read More…

EUROPEAN THEATRE CONVENTION
Young Europe 2
Read More…

BANLIEUES D’EUROPE
“The Role of Culture Faced with the Rise of Nationalism in Europe
Citizens’ Resistance!”, Turin, 21, 22 & 23 November 2012
Read More…

Join us on Facebook and Twitter!
Get the latest news and interact with the we are more campaign on Facebook and Twitter
Help raising the visibility of the we are more campaign by suggesting our Facebook page to your friends. We currently have over 11,230 fans – thanks for helping us grow!

Culture Action Europe is funded with support from the European Commission and the European Cultural Foundation. This communication reflects the views of Culture Action Europe and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. we are more is a Europe-wide arts advocacy campaign set up by Culture Action Europe in strategic partnership with the European Cultural Foundation.

Culture Action Europe – Rue de la Science 10, BE – 1000 Brussels – T +32 (0)-534 40 02, F +32 (0)-2 534 11 50 campaign@wearemore.eu

Subscribe to the newsletter…

S’engager pour la Culture en Europe!
La newsletter de la campagne we are more – n° 10 – Octobre 2012
Cliquez ici si le message n’apparaît pas correctement.

Newsletter July 2012 by Culture Action Europe is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

EDITORIAL ›››

Chers supporters de la campagne,

Le monde autour de nous a radicalement changé, et nous faisons actuellement face à l’une des crises culturelles les plus importantes que le modèle socio-économique occidental moderne a dû affronter jusqu’ici. Nous limiter à simplement donner voix aux demandes du secteur des arts et de la culture ne nous permettra pas de promouvoir des sociétés chérissant la culture.

Alors Demandons nous ce que nous pouvons faire pour le projet européen, comment nous rendre utile? Puis engageons nous! Retrouvez nous à Bruxelles du 9 au 11 novembre pour une conférence internationale regroupant des opérateurs, des activistes et des militants ainsi que des personnalités clés des Institutions européennes. Afin de travailler ensemble et d’initier un mouvement européen pour défendre la culture comme élément nécessaire à toute stratégie visant à parvenir à des modèles de société durables. Contribuez, apprenez, entrez en contact avec d’autres acteurs et agissez : Culture Action Europe est prête à s’engager dans des étapes qui vont être essentielles et à impulser un large mouvement civil pour y parvenir.

Cette conférence offre l’opportunité unique, pour ceux qui sont actifs dans la culture et dans d’autres secteurs, de construire des partenariats. Le but: développer notre capacité à promouvoir des modèles durables pour contribuer à sortir l’Europe de la crise.

La conférence constitue un point de départ pour stimuler des débats sur notre avenir commun, sur la culture et ses nombreux rôles. Elle sera l’occasion de partager nos expériences et mettant en lumière nos forces et nos faiblesses. La conférence s’articulera autour de petits groups de travail rassemblant des participants de milieux différents, mais qui partagent des objectifs et des passions communes. Des nouvelles collaborations peuvent émerger. Elle sera aussi un point de départ d’un large mouvement de citoyens européens rassemblés pour se réapproprier le destin du projet européen, quels que soient les secteurs dans lesquels ils sont engagés.

Si vous souhaitez vous engager vous-même ou votre organisation afin d’aider à sortir l’Europe de la crise, rejoignez-vous en novembre. Vos valeurs, idées et qualités apporteront une valeur ajoutée importante pour le changement dans lequel nous nous engageons!

Pour plus d’info et pour vous inscrire, rendez-vous sur www.cultureactioneuropeconference.eu

Chaleureuses salutations,
Luca Bergamo
Secrétaire général de Culture Action Europe

NOUVELLES DE CAMPAGNE ›››

Inscriptions ouvertes: ‘Act for culture, act for Europe’ – Bruxelles, du 9 au 11 novembre 2012
Partant de l’appel suivant: ‘Act for culture, act for Europe’, la conférence de novembre étendra les débats de la campagne « we are more – agir pour la culture en Europe », actuellement en cours, et réunira des militants venus de différents secteurs de la société civile afin de travailler ensemble pour initier un mouvement européen étendu, élément nécessaire à toute stratégie visant à promouvoir des sociétés durables. Le programme propose des intervenants confirmés du Club de Rome, de l’Agenda 21 pour la Culture et de la Commission européenne. Plus d’intervenants seront confirmés sur le site de la conférence, alors réservez vos places dès maintenant en vous inscrivant en ligne!

L’impact de la culture indépendante sur les politiques: sujet débattu lors de la rencontre de TEH
Du 27 au 30 septembre, Culture Action Europe a participé à la conférence biannuelle d’un de ses membres, Trans Europe Halles (TEH) à Göteborg, en Suède. À cette occasion, 180 participants venus de 28 pays se sont rencontrés pour discuter de l’impact de la culture indépendante sur les politiques et sur la société, résumé par le titre de la rencontre : ‘Bottom up!’. Au programme, des ateliers de défense de la culture basée sur les instruments développés par la campagne wearemore ainsi qu’une présentation du projet nordique en cours ‘we are more – act for culture in Europe’, mené par Intercult.

Culture Action Europe interview la Commission sur les Capitales européennes de la Culture
En juillet dernier, la Commission a publié sa proposition pour les Capitales européennes de la Culture pour la période 2020-2033. Culture Action Europe a récemment interviewé Ann Branch, chef d’unité en charge des actions et du programme Culture, à propos des principaux changements introduits dans la nouvelle proposition remplaçant l’actuelle, qui expire en 2019. La proposition va maintenant être négociée par les Etats membres et le Parlement européen. Dans le cadre de la conférence « Culture in Motion », la Commission organise aussi une pré-conférence sur le sujet le 15 octobre, comprenant une présentation de la proposition et un échange d’expérience entre anciennes et futures Capitales.

NOUVELLES DE BRUXELLES ›››

Les négociations autour du budget global de l’EU se durcissent
Un papier publié par la présidence chypriote en aout sur le budget global de l’UE pour 2014-2020 confirme qu’il n’y a pas encore d’accord sur le montant total et affirme que la proposition de la Commission sera nécessairement revue à la baisse. Les ministres des Affaires européennes ont décidé d’organiser un sommet extraordinaire les 22 et 23 novembre, exclusivement dédié au budget global de l’UE, et la présidence a publié un nouveau calendrier des négociations et une nouvelle version du « cadre de négociations ». Cela document souligne les sujets centraux et les options politiques qui s’offrent en terme de budget, mais ne présente aucun montant. Les montants ne seront pas formellement discutés avant le Conseil des Affaires Générales du 20 novembre. Au niveau du PE, le projet de rapport sur le budget global de l’UE (rapporteurs: Reimer Böge, PPE/Allemagne and Kalfin Ivailo, S&D/Bulgarie) a été publié le 26 septembre et sera voté le 18 octobre en commission budget. Le projet de rapport, contrairement à la position du Conseil, rejette fortement toute tentative de réduire le niveau des dépenses de l’UE tel que proposé par la Commission.

La position du PE sur Europe Créative clarifiée
Le 8 octobre dernier, le projet de rapport du PE sur le programme Europe Créative a été présenté en commission Culture. La députée Silvia Costa (S&D/Italie) a rédigé ce rapport qui, une fois adopté le 18 décembre, constituera la position du PE sur le programme. Tout comme l’Accord Partiel adopté par le Conseil en mai dernier, le rapport demande un programme moins tourné autour du développement économique et commercial, avec une attention plus forte apportée aux objectifs d’inclusion sociale, de développement du public et de l’éducation. Les inquiétudes exprimées par CAE concernant le rôle excessif joué par les Etats membres dans la mise en place du programme et la reconnaissance trop limitée du rôle joué par la société civile ont été prises en compte. Au niveau du Conseil, les ministres européens de la Culture se rencontreront les 26 et 27 novembre pour discuter des questions budgétaires liées au programme, bien que toute décision en la matière reste dépendante de l’état des négociations autour du budget global de l’UE.

Future politique de cohésion: le “trilogue” des négociations a commencé au niveau européen
Au niveau européen le “trilogue”, terme désignant les discussions informelles entre la CE, le PE et le Conseil, a débuté afin de parvenir à un compromis sur la future politique de cohésion. Le premier aboutissement de ces discussions est l’adoption d’une version amendée des provisions communes à tous les fonds afin d’introduire en annexe une nouvelle version du Cadre Stratégique Commun (CSC). Les changements ne portent pas tant sur le contenu mais opère un glissement de pouvoir concernant le mode d’adoption du texte, puisque le CSC qui devait à l’origine être adoptée par la Commission comme « acte délégué » sera maintenant adopté par la procédure de « codécision » impliquant le PE et le Conseil. En parallèle, certains États membres et certaines régions ont commencé à négocier leurs programmes régionaux d’utilisation des fonds structurels alors que d’autres préfèrent attendre que la politique de cohésion soit définitivement adoptée au niveau européen. Aidez-vous de notre déclaration et de notre boite à outils et contactez les autorités régionales responsables dans votre pays pour savoir dans quelle mesure elles comptent inclure la culture dans leurs programmes!

OUTILS DE LA CAMPAGNE ›››

Le Message Book de la campagne maintenant disponible en italien!
Grâce à l’aide précieuse d’Anna Marangoni, stagiaire chez Culture Action Europe, et du soutien de Giulio Stumpo, de chez ECCOM, le ‘Message book’ de la campagne (une boite à outil pour les supporters de la champagne, contenant un pitch, des faits et des statistiques) est maintenant disponible en Italien!

NOUVELLES DE CULTURE ACTION EUROPE ›››

Lancement d’une collaboration entre BOZAR et Culture Action Europe
Culture Action Europe et le Palais des Beaux-Arts/BOZAR, membre de l’organisation, sont heureux d’annoncer le lancement d’une collaboration structurelle de long-terme. A partir du 1er décembre 2012, l’un des centres culturels les plus importants de Belgique, BOZAR, accueillera le secrétariat de Culture Action Europe dans ses locaux. Plus d’information sur cette collaboration dans le communiqué de presse.

Culture Action Europe recrute un stagiaire en communication
Pour le prochain stage débutant idéalement à partir de novembre 2012, Culture Action Europe recherche un stagiaire en Communications. Plus d’info sur le site internet de CAE, candidature ouverte jusqu’au 15 octobre.

Nouveau membre
Culture Action Europe est heureuse d’accueillir un nouveau membre associé, l’Institut Français!

Soutenez la campagne!
La campagne we are more est financée par les fonds propres de Culture Action Europe, avec le soutien stratégique de la Fondation européenne de la Culture, celui de nos membres et partenaires ainsi que grâce à des donations de personnes ou organisations privées. Tous les dons, indépendamment de leurs montants, sont les bienvenus car ils représentent une réelle contribution aux coûts de la campagne et augmentent les chances d’avoir un véritable impact. Apprenez-en plus sur les organisations ayant déjà fait un don et sur la possibilité d’en faire un vous même!

Rejoignez Culture Action Europe!
Une coalition toujours plus large d’opérateurs culturels engagés et soucieux de faire de la culture l’une des forces motrices de l’Europe est la condition sine qua non de notre succès. N’hésitez pas à nous contacter (advocate@cultureactioneurope.org) si vous souhaitez vous aussi rejoindre le mouvement! Des informations plus détaillées sur l’adhésion sont disponibles ici.

NOUVELLES DES MEMBRES ›››

PALAIS DES BEAUX-ARTS (BOZAR)
Tour de table avec le Président Barroso, des artistes et des intellectuels du monde culturel
En savoir plus…

ORGANISATION EUROPÉENNE DES SALLES DE CONCERTS/ BOZAR
Séminaire: financement pour les arts en temps de crise, Bruxelles, le 28 novembre 2012
En savoir plus…

CREATIVITY, CULTURE AND EDUCATION (CCE)
Lancement d’un programme de formation professionnelle
En savoir plus…

NEMO LE RESEAU EUROPÉEN DES ORGANISATION DE MUSÉES
20ème conférence annuelle de NEMO, Dublin, du 2 au 4 novembre
En savoir plus…

INTERARTS
8ème Campus Euro-Américain de la Coopération Culturelle, Cuenca, Équateur, du 28 au 30 Novembre
En savoir plus…

FONDS ROBERTO CIMETTA
Madarat – Plateforme d’échanges, Beyrouth, du 20 au 22 novembre 2012
En savoir plus…

CENTRE FOR MEDIA ACTIVITIES
Magazine de rue “Face to face”
En savoir plus…

CENTRE FOR MEDIA ACTIVITIES
JournArt vidéo
En savoir plus…

ORCHESTRE BAROQUE DE L’UNION EUROPEENNE
Concerts à venir 2012
En savoir plus…

ASSOCIATION EUROPENNE DES FESTIVALS (EFA)
Brussels Conversations, Bruxelles, du 16 au 17 novembre
En savoir plus…

JEUNESSES MUSICALES INTERNATIONAL
YAMA Award 2012, Bruxelles, le 3 novembre
En savoir plus…

JEUNESSES MUSICALES INTERNATIONAL
Euro-Med Youth Music Expo, Limassol, du 28 septembre au 1er octobre
En savoir plus…

CONVENTION THÉÂTRALE EUROPÉENNE
Young Europe 2
En savoir plus…

BANLIEUES D’EUROPE
“Le rôle de la culture face à la montée des nationalismes en Europe. Résistances citoyennes !” Turin, 21, 22 et 23 Novembre 2012
En savoir plus…

Rejoignez-nous sur Facebook et sur Twitter!
Recevez les dernières nouvelles de la campagne et entrez en dialogue avec nous grâce à Facebook et Twitter. Aidez-nous à donner plus de visibilité à la campagne we are more en suggérant notre page Facebook à vos amis. Nous avons actuellement plus de 11 230 amis – merci de nous aider à faire passer le message!

Culture Action Europe reçoit le soutien du Programe Culture de la Commission européenne et de la Fondation Européenne de la Culture. Cette publication n’engage que son auteur et la Commission n’est pas responsable des informations qui y sont contenues. we are more est une campagne européenne pour les arts lancée par Culture Action Europe en partenariat stratégique avec la Fondation Européenne de la Culture.

Culture Action Europe – Rue de la Science 10, BE – 1000 Brussels – T +32 (0)-534 40 02, F +32 (0)-2 534 11 50 campaign@wearemore.eu

S’inscrire à la newsletter…

12 Oct
2012

D`ale învățământului sau… Asta e…

Nu pot să înţeleg de ce unele drepturi – puţine la număr – ale dăscălimii (,,apostoli care ard” pentru luminarea minţilor puilor de om) se obţin prin ,,lupte” sindicale. Des semnăm hârtii necesare dosarelor cerute de instanţe. Oare legea, ordinul, sau cum s-o fi numit, nu este una pentru toţi, nu se aplică imediat?! Noi învăţăm elevii să pună în practică cele deprinse la şcoală, dar cei care lucrează pe ogorul numit parlament nu au dobândit deprinderi. Ei, ,,ăia”, care fac şi desfac legile, ştiu doar teorie şi se descurcă greu cu ,,traducerea”, ,,punerea în practică”, ,,rezolvări de problemă”.
            Poate, zic eu, or fi mai grei de cap. Atunci sunt necesare ore suplimentare, meditaţii, sigur neplătite, deoarece cele pe bani, se impozitează conform legii (Dura lex sed lex).
            Guvernanţii de ieri au uitat repede cele învăţate de la mai marele dascăl al lor. Multe s-au evaporat, ca şi fumul cel ,,funeriu”. Mult trâmbiţata ,,clasa 0” a fost un prilej de bârfă, ceartă. Aici, s-a crezut, se afla cheia performanţelor. Din păcate, şi de acestă dată s-a uitat de ,,teoria formelor fără fond” (a lui Titu Maiorescu).
            După revoluţie au apărut universităţi private peste tot, ca ciupercile după ploaie. Dar … ,,teoria formelor fără fond” , ne face cu degetul!
Facem universităţi, unde? … chiar şi la Prăvale-Baba, fără bază, spaţiu, … cine predă? … universitari cu doctorate, cu diplome obţinute pe la mari universităţi inexistente din ,,lumea de dincolo”, în special de peste ocean, … şi cui predă? … absolvenţii de bac cu medii bune cuceresc marile universităţi europene, iar aici, la ,,pe bani”, rămân cei de la sesiunea a doua, a treia …, cei care au făcut ,,marea performanţă” şi, în sfârşit, au trecut cel mai greu examen ,,bacul” (de după ,,epoca camerelor”).
Sigur, sigur, nu generalizăm, dar ,,totuşi este trist”, adevărat.
Am văzut la televizor că unele facultăţi au devenit  fabrici de diplome. Totul se poate obţine, bani să fie! ,,Ţădula” ,  ,,diploma” costă, dar pentru cei ,,groşi la pungă”, contează parcă! ,,Am spart” nişte ,,euroi” şi o am şi pe-asta!
            În anii trecuţi – relatez o situaţie de râsu-plânsu – o mamă (fiica ei primise un 3 la lecturile suplimentare) mi-a pus întrebare: ,,D-le profesor pe ce lume trăiţi?” Răspunsul ,,Deocamdată pe lumea aceasta, ca şi dumneavoastră, dar mâine-poimâine vom pleca în cealaltă”. Doamna se corectează şi îmi explică că ,,azi nimeni nu mai citeşte”. ,,Uite eu, am terminat dreptul, lucrez la poliţia de frontieră, şi nu am citit nicio carte”.
Dezarmat, la auzul acestor vorbe, am adăugat: ,,Sigur n-aţi făcut cu mine româna, fiindcă altfel, poate aţi fi citit, ori … n-aţi fi terminat dreptul”…
            ,,Studenţii” din clasa 0 învaţă pe rupte pe unde apucă. Unii au condiţii ,,ca-n occident”, alţii în … containere, laboratoare, pe holuri, la cămine culturale, la …, la …,
la …, Deh! Nu spaţiul, (locul) contează, deoarece zicala spune că ,,omul sfiinţeşte locul”.
Ex. ministrul (funeriu în multe proiecte!), cu studii în lumea bună, şi, sigur, fără … clasa 0 în C.V., a propus, a aruncat piatra în baltă şi … Hă! Hă! Hă!, descurcaţi-vă!
Trebuie pompaţi bani în acest curriculum, fiindcă zero va deveni 1 … şi până la 12, doar ,,bacul”, dacă se menţin camerele, mai ridică probleme.
            La testarea naţională situaţia a fost şi va fi alarmantă, dar … în licee sunt locuri berechet, iar media ajunge de trecere. O serie de obiecte din partea a doua a catalogului ,,umflu” media absolventului, care se adună cu cea de la testare şi … rezultă reuşita la liceul X.
Cu nostalgie – nu după epoca roşie! – mă gândesc la anii în care admiterea la liceu era mare eveniment pentru un absolvent de şcoală generală. Au intrat la licee de marcă şi elevi proveniţi din mediul rural, care au ştiut carte, au învăţat şi i-au întrecut pe cei cu ,,fiong” la gât.
De stricarea liceului se poate vorbi de multă vreme, ,,secera şi ciocanul” la apusul ei a deschis larg porţile, care după revoluţie au căzut la pământ. Acum se intră prin faţă, prin spate, … prin fereştri, iar ,,pe sticlă” universităţile îţi fac cu ochiul şi te îmbie să te înscrii la profilul care, cu siguranţă îţi va oferi un loc de muncă aici în ţară, iar de nu ,,zburaţi”, ,,navigaţi” că ,,la noi nu sunt bani”. Banii au fost ,,păpaţi” pe ,,strictul necesar” al ministeriabililor, aleşii noştri.
Ioan – Nicolae Cenda
Oravița
Sursa: Ben Todica
10 Oct
2012

Rugăciune – Zorica Lațcu

 


 

                RUGĂCIUNE

 

Parascheva Cuvioasa
Care-ai plans si-ai privegheat,
Si cu inima miloasa,
Pe cei ce goi ai imbracat,
Da-ne mila Ta si noua
Inimile sa ne moi-
Si cu-a lacrimilor roua
Sa ne-mpodobesti pe noi,

Cadem Cuvioasa,
La mostele Tale,
Tu ne izbaveste
De cumplita jale.

Tu, care-ai fost zmerita,
Mai mult decat sfintii toti,
Iar acuma esti slavita,
De mireni si de preoti,
Da-ne noua umilinta,
Scara catre inaltimi,
Intareste-ne credinta,
Apara-ne-ca pierim !

Cadem Cuvioasa,
La mostele Tale,
Tu ne izbaveste
De cumplita jale.

Tu, facioara cuvioasa
Care tara ne-ai iubit,
Si ca steaua luminoasa
Peste Iasi ai rasarit,
Apara pamantul tarii,
De lacuste si gandaci
Si cu Domnul indurarii,
Neamul nostru sa-l impaci.

Cadem Cuvioasa,
La mostele Tale,
Tu ne izbaveste
De cumplita jale.

                                  RUGA MEA

 

 

Doamne, pentru toata saracia sfanta,
Pentru calea alba in singuratate,
Pentru istovirea carnii sfasiate,
Pentru cuiul care-n palma se-mplanta.

Pentru stralucirea lacrimii curate,
Pentru dorul tainic, care-n suflet canta,
Oasele sarmane bine Te cuvanta,
Pentru toate-acestea, Doamne, pentru toate.

Pentru ca Tu, Doamne, esti nespus de mare,
Pentru ca Esti Unul in desavarsire
Pentru ca Esti Insusi vatra de iubire.

Soarele de dreptate, blanda desfatare,
Pentru ca esti slava, mila si-ndurare,
Pentru toate acestea, Iti aduc marire.

 

 

                                     PENTRU NEAM

 

Rugaciunea mea intreaga, tamaiere-n ceas de seara
Si jertfirea bucuriei si-a durerilor mereu,
Sa se-nalte catre Tine, ca un fum de smirna rara
Pentru neamul meu, Stapana, numai pentru neamul meu.

Cand lacasurile sfinte parasite stau ruine
Coplesite de molozuri, de paienjenisul greu
Tu salas sa-Ti faci in suflet, sa-l zidesti adanc in mine
Pentru neamul meu, Curata, numai pentru neamul meu.

Cand facliile sunt stinse si cand noaptea ne cuprinde
Cand ne departam de soare, cand uitam de Dumnezeu,
Tu cu harul Tau in mine, candela curat aprinde
Ca sa arda Prea curata, numai pentru neamul meu.

Cand copii plang pe drumuri fara nici -o mangaiere
Si cand viforul de ura vetrele le-a pustiit
Da-mi Tu inima de mama ce se zbate in tacere
Pentru neamul meu pe care Tu din veacuri l-ai iubit.

Cand mormintele se-nsira tot mai dese-n cimitir
Si cand nu-i cine s-aprinda candela la capatai,
Doamna, scrie Tu in mine viu pomelnic sir de sir
Pentru mortii mei sa fie ruga ceasului intai.

Doamna, Tu imparateasa, Maica vesnicei iubiri
Rugaciune intrupata, vie catre Dumnezeu,
Fa din viata mea sarmana fum de tainice jertfiri
Pentru neamul meu, Stapana, numai pentru neamul meu.

 

ZORICA LAȚCU TEODOSIA

  http://www.trilulilu.ro/muzica-soundtrack/florin-nan-rugaciune-sfintei-cuvioase-paraschiva-d?utm_source=widget&utm_medium=widget&utm_campaign=audio

 

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii