12 Oct
2017

Rose Ausländer: Răvășeală – Traducere Gabriela Căluțiu Sonnenberg

                                  Fotografie Germain Droogenbroodt

*

RĂVĂȘEALĂ

 

Autoamăgire

să pretind

că lumea asta răvășită

ar fi ceva normal

 

Aud

copii înfometați

plângând

 

Văd soldați

căzând

 

Simt cum

inima pământului

se frânge

*

Rose Ausländer (1901– 988)

Traducere Gabriela Căluțiu Sonnenberg


Din: “Omdat er niets mooiers bestaat – Weil es nichts Schöneres gibt
POINT Editions 2017

***

WIRWAR // Sich selber betrügen/sich einreden/diese Wirrwarrwelt/sei in Ordnung// Ich höre

hungernde Kinder/weinen // Ich sehe Soldaten/Fallen // Ich fühle/das Herz der Erde/sich krümmen

 

12 Oct
2017

Alexandru Nemoianu: Doftorul din Mehadia

În toamna lui 1996, feciorul meu, Andrei, a fost admis ca student al Şcolii de Medicină a Universităţii Michigan din AnnArbor. Admiterea a fost făcută în baza notelor obţinute în cursul liceului, dar, în plus, el a trebuit să alcătuiască un scurt eseu despre motivele ce îl determinau să aleagă carieră medicală. Intre altele, el a spus acolo că l-au impresionat mult povestirile despre drumurile făcute noaptea, pe ploaie sau viscol, pentru a-şi vizită pacienţii din satele de munte, care îi alcătuiau circumscripţia, de către străbunicul lui patern, doctorul VIRGIL NEMOIANU din Mehadia, Caraş-Severin, Banat.

Familia Nemoianu îşi trage obârşia din satul Nemoiu du Vâlcea muntoasă. De acolo un grup de locuitori, clanul Marisescu, s-au aşezat în Caraş, în satul Petrila. Asta în cursul scurtei stăpâniri Imperiale asuptra Olteniei (1716-1739). În nouă aşezare au fost recunoscuţi ca Nemoianu. Familia s-a separate spre sfârşitul veacului XVIII în două ramuri. Una a devenit o familie de “popi” din tată în fiu, şi Preotul Vasile Nemoianu din Agadici a fost tatăl viitorului doctor. Iar cealaltă ramură au rămas ţărani, ”paori”, şi din ei s-au născut Petre Nemoianu şi Dr. Iosif Nemoianu. Între cele două ramuri de familie au fost mereu relaţii cordiale şi, mai târziu, Petre Nemoianu va fi mentorul feciorului Dr. Virgil Nemoianu, la rândul lui numit Virgil, şi naș al lui şi al copiilor lui. Un rol decisiv în trecerea membriilor familiei într-o categorie superioară l-a avut Ioan Nemoianu, unchi al dr.Virgil Nemoianu, despre care voi vorbi mai apoi.

Cel ce avea să fie doctorul Virgil Nemoianu s-a născut în 1875 în satul Agadici din Caraş. Tatăl lui era preot aşa cum fuseseră înaintaşii lui cam de vreo două sute de ani la vale. A absolvit cu bine şcolile primare, apoi a urmat liceul din Debreţin şi apoi Facultatea de Medicină din Budapesta. Un ajutor material enorm l-a primit din partea unchiului sau, Ion Nemoianu, o remarcabilă personalitate a Banatului din a două jumătate a veacului al XlX-lea. Ion Nemoianu făcuse studii strălucite la universităţile din Budapesta, Geneva şi Lipsca (Leipzig); fusese sub-notar al comitatului Severin, profesor plin la Seminarul din Caransebeş, primar al Caransebeșului (1886-l891),  mare promotor al cauzelor naţionale româneşti şi ajutător al nepoţilor lui, pe care i-a voit absolvenţi ai unor şcoli bune şi fruntaşi. Ioan Nemoianu a fost primul Primar român al Caransebeșului şi a fost traducător al Împărătesei Elisabetha când această venea la Băile Herculane. În cursul unei asemenea vizite femei din Pecinisca au oferit Împărătesei spre vânzare păstrăvi la un preț foarte mare. Împărăteasa a exclamat, ”aşa de rari sunt păstrăvii aici? ”  iar Ioan Nemoianu a răspuns, ”Maiestate nu păstrăvii sunt rari, Împărătesele”.

În plus, Virgil Nemoianu a primit, în mai multe rânduri, stipendii pentru merite şcolare, din partea Fundaţiei Gojdu din Budapesta. (Va fi foarte greu să se aprecieze cât de mult a făcut această fundaţie, aşezată de către un negustor macedo-român, dimpreună cu cea stabilită de marele moşier basarabean Vasile Stroescu, pentru devenirea, trecerea în fiinţă a României „Mari“. Bursele acestor două fundaţii au fost esenţiale pentru a alcătui coipul de tehnocraţi români, banato-ardeleni, care au putut uni Transilvania cu  „vechiul“  regat în timp record şi cu o eficacitate absolut uluitoare). În cursul studenţiei, a legat strânsă prietenie cu un reprezantant al ilustrei familii sârbeşti Misic. În una dintre plimbările prin Budapesta, pe unul dintre podurile de peste Dunăre, acest Misic i-a spus lui Virgil Nemoianu că a primit o înştiinţare din partea familiei că un unchi, capul familiei, îşi luase viaţă şi că el devenea cap al familiei, primind şi un inel cu sigiliul neamului. Destul de abătui, el a adăugat că are presentimentul că şi el îşi va lua viaţă. Virgil Nemoianu i-a spus despre inel: „Lapădă-l în Dunăre“. Misic a păstrat inelul. În 1918 devenea Ministrul Sării în nouă formaţiune statală sud-slavă  „Serbia Mare“, a intrat în afaceri necurate şi câteva luni mai apoi şi-a ridicat singur viaţă. Tot în vremea studiilor universitare, Virgil Nemoianu avea să lege prietenie strânsă cu Octavian Goga şi încă şi mai mult, cu Alexandru Vaida-Voievod.

În 1905 Virgil Nemoianu primeşte diplome de doctor în medicină generală şi în toamna aceluiaşi an s-a aşezat în circumscripţia Mehadia. O circumscripţie foarte întinsă, cuprinzând câteva zeci de sate de munte, în plus, devine foarte curând medicul oficial al staţiunii Băile Hirculane, funcţie păstrată până la sfârşitul vieţii, şi medic al secţiunii feroviare Topleţ-Domașnea-Cornea, funcţie de asemenea păstrată până la stingerea din viaţă. (Pe acel fragment de cale ferată era atât de cunoscut, încât prin simplă ridicare a bastonului ce îl purta, trenurile (de marfă ori persoane) opreau spre a-l duce la, ori de la Mehadia). Era vorba de o activitate absolut gigantică, aducătoare de mari venituri, dar epuizantă. Foarte curând se însoară cu învătatoarea Elizabetha Knejevic (după mama Nicasinovic) din Varset. Imediat îşi cumpără o casă spaţioasă şi confortabilă, dar extrem de decentă, la limita modestiei, pe care o mobilează cu gust, dar fără ostentaţie. Inutil de adăugat că aproape imediat devine unul dintre fruntaşii zonei de sud-est a Banatului şi personalitatea de frunte a Mehadiei.

Mehadia era un sat bine cunoscut şi cu un trecut istoric bogat (ai cărei locuitori îşi ziceau „meginti“), despre care, în notele sale bănăţene, Nicolae Iorga face ample menţiuni. Aşezat extrem de pitoresc, satul era la limita unui mic orăşel. Existau acolo două biserici (una dintre ele catolică, deoarece trăiau în Mehadia şi un grup de germani şi unguri), mai multe birturi, unul dintre ele, Bertwanger, un adevărat restaurant-că-fenea, magazine, târg săptămânal, o cooperativă de credit, „Luceafărul“, mai multe birouri financiare (unele, e drept, nu mai mult decât sângeroase cămătarii). Mehadia era la vremea respectivă un centru de viaţă naţională românească şi, în asta, un important rol l-a avut şi preotul Coriolan Buracu, ce funcţiona acolo. Dintre familiile mai importante, citez la întâmplare, erau: Chiticeanu, Căpuşă, Popescu, Lalescu etc.

Doctorul Virgil Nemoianu şi-a dorit o familie numeroasă de care a avut parte. Curând i s-a născut un fecior, botezat Ion, dar care s-a stins, probabil de scarlatină, fiind de doar un an. Apoi au urmat la rând Valeria (Leii), Virgil, Elizabetha (Bebi) şi Aurora.

Doctorul Nemoianu era cunoscut pentru sentimentele lui româneşti şi de aceea, când a izbucnit războiul, în 1914 (atunci când a fost anunţată izbucnirea războiului, feciorul de şase ani al doctorului, tot Virgil, a început să alerge şi să cânte prin casă: „dac-aş fi un călăreţ/ că să am un cal semeţ/ şi pistoale de-mpuşcat/ şi pe cap un coif uşor/ şi cu lance la picior), a fost deportat cu toată familia în Debreţin ca angajat al Spitalului militar. Acolo a fost mereu tracasat de către un agent „secret“, culmea, român din Şopotul Mare, Şorici. Doi tineri rezidenţi, nepoţi ai contelui Daniel Bethleen, l-au văzut mâhnit şi au aflat despre ce era vorba. Fără să spună nimic, cei doi fraţi au pus la cale o cursa pentru Şorici. Au lansat zvonul că doctorul Nemoianu s-ar fi aflat într-o noapte într-o aripa a Spitalui care, cu doar câteva ore mai înainte fusese „carantinizată“,  deci în limita strictă a personalului medical şi pacienţilor. Şorici, neavizat de carantinizare, a intrat acolo şi cei doi fraţi, sub pretextul că a încălcat carantina, literalmente l-au zdrobit în bătăi. Câteva zile mai târziu, doctorul Nemoianu le-a spus: „Mă, nu trebuia să-l bateţi aşa rău“. Cei doi fraţi au zâmbit fără să spună nimic. În 1916, cu rangul de căpitan, dar fără a avea dreptul să poarte uniformă, este mobilizat şi, până în 1918, staţionat în ceea ce este azi Albania. Acolo se spune că ar fi legat o prietenie, nu neapărat strict platonică, cu o tânăra albaneză, Aurora. Sfârşitul războiului îl află acolo, dar faptul că avea acte de „periculos politic“  l-a ajutat de dată aceea. În două zile ajunge la Mehadia, unde familia îl aştepta şi unde îşi începe imediat enorma muncă profesională.

Era muncă foarte grea şi în situaţii critice. Nouă administraţie românească abia se înfiripă, o vreme în zona fuseseră trupe sârbeşti, apoi franceze, într-un cuvânt – era mult haos. în asemenea condiţii, în zona au apărut câteva bande de tâlhari, între care mai cunoscută a fost cea a unuia zis „Mantu“, cred din satul Cornereva. Într-o noapte de iarnă, Mantu a bătut la poartă doctorului, cerându-i să meargă să-i vadă mama bolnavă. Doctorul s-a sculat şi a pornit la drum cu vizitiul lui angajat permanent, Dragalina (al cărui nepot Gheorghe zis Ghiţă avea să crească în casă doctorului din voinţă feciorului Virgil, cu care va rămâne prieten o viaţă). Doctorul folosea o berlină simplă, cu covergă din piele, care, la vreme de iarnă, se convertea uşor în sanie. Ajuns la destinaţie, el şi-a aşezat pe o masă trusa şi a văzut de bolnavă. Mantu a tras cu ochiul la trusa şi a văzut că printre ustensilele medicale era şi un revolver Browning. Cumva în reproş, el a spus:
„Domnu Doctor, văd că ai Browning“. Răspunsul a venit scurt: „Da tu, mă, n-ai carabină?“.

Între timp, copiii creşteau şi curând fata mai mare, Valeria (Leii), s-a măritat cu notarul din Teregova, Gheorghe Ionescu (în 1948 acesta avea să devină conducător al partizanilor bănăţeni anticomunişti şi, după ce a fost prins, a fost împuşcat). O slăbiciune specială a avut doctorul pentru feciorul Virgil care, spre regretul sau, nu a urmat medicină, ci a devenit avocat. Între acţiunile de pomină ale acestui fecior se numără şi următoarea. Nu departe de casă doctorului era magazinul mare al unei rudenii, Chiticeanu. Proprietarul magazinului, Nicolae zis Nica, ţinea lângă tejghea un bici lung, de vizitiu, ca mod de a intimida pe tinerii nestăpâniţi. Tânărul Virgil intră în „bătălii“ cu alţi copii de seama lui, iar când lucrurile se încingeau năvălea în grabă în magazin, strigând: „Uică Nico, biciu“. Astfel înarmat, se repezea afară, unde avantajul strategic era decisiv. Doctorul Nemoianu nu socializa decât cu puţini oameni din Mehadia, între ei Generalul Cena, ajuns destul de nevoiaş şi pe care, discret, l-a ajutat mereu. Nu l-a interesat politică dar, fiind prieten cu Octavian Goga, a contribuit, prin prestigiul său, la alegerea ca deputat acolo a unui nepot mai tânăr (ulterior mentor al feciorului sau Virgil), Petre Nemoianu. (În una din vizite, Petre Nemoianu l-a însoţit într-o călătorie la un bolnav şi pe drum, a exclamat „ăştia toţi or votat cu mine“. Doctorul s-a întors senin şi i-a răspuns: „Ba, să mă ierţi, Petrache, da să ştii că or votat cu mine“.).

Vremea trecea şi totul intrase aparent într-o rutină paşnică. Feciorul Virgil absolvise Facultatea de drept din Bucureşti. (Doctorul nu a mers niciodată în „vechiul regat“. Singurul drum i-a fost până la Strehaia unde, îngrozit de facilităţile „higienice“, a făcut cale întoarsă şi, de atunci, nu a mai trecut munţii). Faima doctorului Nemoianu se lăţea la fel că şi bunul lui nume şi reputaţia pentru toleranţă. Un singur exemplu este suficient. Prin anii ’20, un ţigan local, grav bolnav de tuberculoză şi, în plus, amator de băut, mai ales rom, în dialect local „rum“, a venit să fie consultat. Era prea târziu şi mai avea de trăit cel mult câteva luni. Doctorul i-a dat cele necesare şi, între altele, i-a spus să nu mai bea coniac, răchie etc“ fără să menţioneze şi romul. Ţiganul l-a întrebat:  „Domnu doftor, da rum mai pot să beau? ” Doctorul i-a răspuns: „rum poţi să bei“.

În ianuarie 1930, se pregătea nuntă fiicei Elisabetha (Bebi) cu doctorul Lalescu, care urmă să deschidă o nouă şi absolut necesară practică asociată cu doctorul Nemoianu. Nuntă era prevăzută pentru duminică 12 ianuarie 1930, dar sâmbătă, 11 ianuarie, la şase seară, la numai 55 de ani, doctorul Nemoianu cădea fulgerat, probabil de un atac cardiac, în mijlocul familiei, mai având vreme să şoptească doar: „Copiii mei. copiii mei“. (Nuntă a avut loc, dar evident, după trecerea perioadei de doliu). Luni 13 ianuarie 1930, era înmormântat în cimitirul din Mehadia, prohodit de un sobor de preoţi şi cu o imensă audienţă. Cu acest prilej, învăţătorul G.B. Gheorghe Bălteanu din Topleţ a rostit o poezie (ulterior publicată în „Gazeta Orșovei“). Poezia nu are mari merite artistice, dar ea surprinde o epoca şi existenţa unui om care a avut rost în lume:

I. Un mort iubit ne stă înainte, / Străpuns de-al morţii iatagan / Şi, Doamne, cine nu-l cunoaşte / Pe bunul „doftor“ Nemoian?
II. Cu vecinicul surâs pe buze / Şi în haine simple îmbrăcat, / El vara, iarnă, în orice vreme, / Mereu trecea din sat în sat.
III. Domol şi-ncrezator la vorbă / Cu ştiinţă lui caută pe toţi, /Eram la dânsul deopotrivă / Ţărani şi dascăli şi preoţi.
IV. Credea milos la sărăcia / Acestui necăjit popor / Şi multor bolnavi în strâmtoare / Le-a fost părinte ajutător.
V. Iar noi, de-l întrebam de plată, / Răspunsul său era mereu: / „Păi bine, mă, voi popi şi dascăli / Din plata voastră să iau eu?“
VI. Şi acest om bun, creştin la fapte / Ce ieri ne mai vorbea vioi / Ca trăsnetul, fără de veste, / Se duce astăzi dintre noi.
VII. Și, Doamne, Doamne, câtă jale / Pe casă lui a mai picat, / Că-n loc de-o mândră cununie, / Troparul morţii s-a cântat.
VIII. Dar taină cerului adâncă / Învăluie pe mort acum / Şi faptele vieţii bune / I-arată-al cerurilor drum.
IX. Să mergi în pace, fără frică / Primit vei fi la Dumnezeu, / Că, după Dânsul, sănătate / Ne-ai dat şi tu, din rostul tău.
X. Iar noi, cei strânşi cu duioşie / Şi jale-aici, la groapă ta / Îţi zicem „Cale fericită / Şi cât vom fi, nu te-om uită“.

Mormântul Doctorului Virgil Nemoianu este străjuit de o masivă şi sobră cruce de marmoră, vizibilă de pe şoseaua naţională Bucureşti-Timişoara, atunci când ea trece prin dreptul cimitirului din Mehadia.

————————————–
Alexandru Nemoianu

Istoric
“Centrul de Studii și Documentare al Românilor-Americani”
(Valerian D. Trifa. Romanian-American Heritage Center)
Jackson , Michigan, USA
la

12 octombrie 2017

 

11 Oct
2017

Eleonora Schipor: Satul meu, vatră aleasă (instantaneu)

Diferite sunt căile vieții omului. Uneori cu urcușuri presărate cu flori, alteori cu coborâșuri pline de spini. Pe unul soarta îl leagă pentru totdeauna de baștină, pe altul îl duce departe peste mări și țări. Însă oriunde nu s-ar găsi, fiecare poartă dorul satului natal în inimă, în suflet.

 …Și este un loc pe lume

Unde-i satul meu anume…

          Întorcându-te la baștină după o absență îndelungată, întotdeauna ești încercat de emoții puternice. Aici ai văzut lumina zilei, aici au rămas părinții dragi, rudele, prietenii, colegii de clasă, școală, joacă. Aici a rămas copilăria, dulcea ta copilărie.

Frunză verde măr rotat,

Multă lume am umblat.

Drumuri multe am avut,

Satul meu însă nu-l uit…

          Odată cu trecerea anilor se schimbă multe. Streașina casei părintești e parcă mai joasă, părul mamei e alb ca neaua, a crescut iarbă pe cărăruia de cândva, nucul de la poartă e azi un pom mare și rotat… Toate sunt aceleași, dar totuși altele. De amintirea lor te leagă ceva drag, scump, apropiat…

Satul meu, vatră aleasă,

Cât de bine e acasă.

Satul meu cu mândru nume

Îți port cântecul în lume…

          … A îmbătrânit moș Ion, s-a gârbovit mătușa Mărioara. Fetița cu cosițe lungi și ochi jucăuși din copilăria ta e acum o nevastă frumoasă, băiatul vecinilor cu care fugeai la săniuș e demult gospodar la casa sa.

Foaie verde foi de nuc,

Dorumi-i de-al meu sătuc.

De sătucul meu iubit,

Unde am copilărit.

Mi-i dor de sătenii mei

Fiind c-am crescut cu ei,

De păduri și de vâlcele

Și de chipul mamei mele.

De căsuța cu cerdac

Și de tatăl meu cel drag…

          Acasă pâinea-i mai gustoasă, apa de izvor e mai limpede, cerul e mai senin și viața e mai frumoasă. Aici e baștina. Este locul cel mai drag pe lume unde cineva mereu te așteaptă, cineva mereu se gândește la tine, cineva te petrece când iarăși pleci la drum. Iar atunci când ești departe dorul e atât de mare de sat, de cei dragi rămași la baștină…

Dac-aș fi în satul meu

Dorul n-ar fi așa de greu…

Dar m-am dus din sat departe

Și dorul de el mă arde…

          În tumultul marilor orașe, în inima pădurilor seculare, pe apă și pe uscat, omul poartă în adâncul sufletului un dor mereu nestins, o amintire plăcută care-i încălzește sufletul, îi alină tristețea, îi umezește ochii, îi taie răsuflarea uneori…

Satule, melegul meu,

De tine mi-i dor mereu…

Și oriunde nu m-aș duce,

Dorul tot aici m-aduce.

          Câte poezii, cântece s-au scris și s-au compus despre sat în toate timpurile și în toate locurile. Ele s-au născut din dor și drag de baștină, sat, amintiri… Mai ales cele în stil popular s-au plăzmuit  din seva poporului, din înțelepciunea lui.

 …Când m-apropiii de-al meu sat

Cunosc cânii pe lătrat

Cunosc fetele cântând

Și flăcăii chiuind…

          Chiar și atunci când ești acasă, n-ai plecat nicăieri sau ai revenit din nou în satul tău dorul de el e la fel de mare.

          Satul de baștină! Mic sau mare, la margine de pădure sau în preajma orașului, cu căsuțe vechi de lemn sau noi și moderne, el a fost este și va fi al tău. Așa cum este ești dator să-l iubești căci aici ai venit pe lume, aici ai rostit cuvântul «Mamă», ai păscut văuța pe imaș, ai mers la școală, ți-ai făcut primii prieteni, ai visat și te-ai îndrăgostit prima oară. De aici ți-ai croit drum în viață și de aici au pornit toate…

 Satule, eu te iubesc

Și la tine mă gândesc.

Satule, mi-ai dat un nume

Mă mândresc cu el în lume…

          «Veșnicia s-a născut la sat» spunea Lucian Blaga. Ajungând om mare în lume nu trebuie să uiți de unde îți sunt rădăcinile. Oricine n-ai fi, cine n-ai deveni în viață, toate au pornit cândva de la satul natal, de la părinți, de la școala natală, de acolo, locul cel mai drag pe lume.

Doru-mi-i de satul meu

În care m-am născut eu.

Și mereu, mereu, mereu,

Mi-i tot dor de satul meu.

———————————

Eleonora Schipor

Pătrăuții de Jos

Ucraina

11 Oct
2017

Alexandru Nemoianu: Răspuns unui Senator

Două articole ale mele (pe care Banatul Azi a avut generozitatea să mi le publice), articole privind încercările de modificare a legislației privind protecția mediului înconjurător din România, încercări făcute prin Senatorul Marcel Vela din Banat, au fost onorate cu un răspuns din partea acestuia. Pentru a fi mai clar.

În mod corect și pe față, eu am trimis textele cu pricina în atenția Dlui Senator Marcel Vela. Repet, Domnia Sa m-a onorat cu un răspuns.
În primul rând vreau sa risipesc câteva neînțelegeri ale Domnie Sale privind articolele mele. Spune  Domnia Sa în scrisoare că “l-am insultat vulgar”, nici vorbă. D.Sa nu a citit cu atenție căci eu spusesem că aceia care ar vota pentru un promotor al distrugerii mediului înconjurător ar trebui să fie “tulburați la minte.” Deci ei, alegatorii și nu Dl. Senator. Oricum, chiar fără a fi vinovat, îmi cer scuze public daca Dl. Senator Vela s-a simțit jignit.
Mai departe, Domnia Sa folosește un soi de subtil atac personal, ad hominem, vorbind despre faptul ca eu aș trăi ,,departe” și deci cumva aș fi necunoscător al nevoilor din Banatul Montan.
Îl informez pe Dl.Vela că eu am în proprietate casa și proprietatea străbunilor mei în Borlovenii-Vechi, pe care am recondiționat-o și în care îmi petrec vacanțele de mai multe ori pe an. Plătesc impozit pentru acea proprietate, fac donații către așezămintele din Borloveni și în plus sunt cetățean Român la fel de mult ca și Domnia Sa, cu acte și pașaport în regulă și la zi. Deci interesul meu pentru zonă este legitim. Acestea fiind zise să trecem la fondul problemei.
Dl Senator îmi spune că nu aș fi înțeles scopul acțiunii sale legislative, respectiv înlăturarea legilor de ocrotire a ariilor protejate. Dl.Vela enumeră o serie de foarte frumoase și direct înduioșătoare motivații de intenție: spre binele comunităților, să fie în rând cu cei avansați din lume, etc, etc. Aceste sunt vorbe frumoase dar, așa cum spunea un fost Președinte American (Ronalld Reagan), ”aveți încredere, dar verificați”. Deci.
Până acuma în toate locurile unde s-a dat mână liberă activităților industriale în arii protejate rezultatul a fost același: dezastru ecologic, desertificare. De ce ar fi acuma altfel?
Încă mai ingrijorător, zona pe care o are în vedere Dl.Vela, Zavoi-Maru din Caraș Severin, ar fi industrializată prin compania Alset mineral. O companie din Canada care are un record sinistru privind distrugeri ecologice în Mexico și America Latina. Din acest motiv acea companie este persona non grata în mai tooată Europa. Aceasta companie și-a deschis o sucursală în Oțelul Roșu (Ferdinand) , Alset Energy. Ce anume ar modifica metodele constant folosite de aceasta companie privind distrugerea mediului înconjurator, în lipsa unei legislații clare, exact acea legislație pe care Marcel Vela înccearca să o modifice.
Fără a intenționa să devin personal este nevoie să amintesc că Dl. Marcel Vela a fost implicat în asemenea acțiuni, foarte tulburi și în trecut.
Un comunicat de presa al unei secțiuni a unui partid politic din Caransebeș, vorbește despre activitatile, repet foarte tulburi, încercate de Dl Marcel Vela printr-o companie, ”Gugulania”,  în chiar comuna sa natală, Armeniș. Parțial acele acțiuni au cam eșuat exact datorită existenței actualei legislații privind protecția ariilor protejate. Legislație pe care cu entuziasm Dl. Senator Marcel Vela caută să o modifice. Efectiv este o coincidență foarte tulburătoare.
Dar, considerând că asta ar fi  “cireașa de pe tort”, Dl. Marcel Vela îmi vorbește despre modul în care în USA este tratat mediul înconjurător și cumva sugerează că ar trebui să le urmăm exemplu. Ei bine asta este prea mult!
Statele Unite sunt cea mai puternică țară din lume și are numeroase aspecte pozitive, dar grija pentru mediul înconjurator nu este între ele. De fapt din punctul de vedere al protecției mediului înconjurator Statele Unite sunt un PARIA al lumii, o rușine. Protecția mediului înconjurător din Statele Unite nu este un  “exemplu”, este o abominație. Iar Dl. Marcel Vela ar fi bine să știe că sunt foarte mulți oameni în SUA care apără acel mediu, împotriva legislației existente, până la a-și jertfi viața.

Dacă asta dorește Marcel Vela pentru România, o protecție a mediului înconjurător tip USA, atunci stăm rău de tot.
Dar convingerea mea este că această legislație nu va trece. Nu va trece deoarece Românii își iubesc pământul și iubesc Banatul de munte, una dintre cele mai frumoase regiuni din lume (iar dupa părerea mea cea mai frumoasa). Mai cred că această legislație nu va trece deoarece acest gen de legi sunt anathemă pentru Bruxelles. De regula, în relația cu Bruxelles politicieni noștri folosesc formula vestitului General, ”dacă-i ordin, cu plăcere”.

————————————–
Alexandru Nemoianu

Istoric
“Centrul de Studii și Documentare al Românilor-Americani”
(Valerian D. Trifa. Romanian-American Heritage Center)
Jackson , Michigan, USA
la

11 octombrie 2017

10 Oct
2017

Actrița Mihaela Drăgan, nominalizată la premiul anual oferit de The League of Professional Theatre Women, din New York

ICR New York susține prezența actriței Mihaela Drăgan în vederea participării la ceremonia de  decernare a The Gilder/Coigney International Theatre Award 2017, premiu oferit de The League of Professional Theatre Women (http://theatrewomen.org/programs/awards/the-gildercoigney-international-theatre-award/). Mihaela Drăgan este una dintre cele 20 de femei din toată lumea nominalizate și singura româncă dintre acestea. Festivitatea oficială va avea loc în data de 23 octombrie 2017, la Martin E. Segal Theatre Center/CUNY (http://thesegalcenter.org/), din New York.

Premiul celebrează munca excepțională din teatru a femeilor artiste din întreaga lume. Cele 20 de nominalizate, în acest an, la The Gilder/Coigney International Theatre Award 2017 sunt: Abir Aly (Egipt), Lina Attel (Iordania), Jalila Baccar (Tunisia), Sarah Berger (Anglia), Patricia Benecke (Germania), Sabina Berman (Mexico), Kate Cherry (Australia), Mihaela Drăgan (România), Drenia Frederick (St. Lucia), Elena Gremina (Federația Rusă), Brigitte Helbling (Germania), Natalia Kaliada (Belarus), Carmina Narro (Mexic), Julia Pascal (Marea Britanie), Marwa Radwan Mohamed (Egipt), Jesusa Rodriguez (Mexic), Adelheid Roosen (Olanda), Nan Van Houte (Olanda), Ilire Vinca (Kosovo) și Linda Wise (Franța).

Mihaela Drăgan, născută în 1986, este actriță și dramaturgă care locuiește și lucrează în București și Berlin. În 2014, a fondat  compania de teatru Giuvlipen, „un teatru revoluționar”, confom agenției de presă Reuters, alături de alte actrițe rome. Spectacolele Giuvlipen au o agendă feministă: de exemplu, Gadjo Dildo, care vorbește despre hipersexualizarea femeilor rome de către bărbații ne-romi. În 2015, joacă în filmul Aferim!, regizat de Radu Jude, filmul care a câștigat Ursul de Argint pentru regie, la Festivalul Internațional de Film de la Berlin; iar în 2017, este personajul principal al scurtmetrajului Magie Noir, regizat de Fanny Ardant. Actrița este, de asemenea, trainer pentru Teatrul Oprimaților, unde lucrează cu femei rome din comunități pe problemele lor specifice. În plus, a susținut mai multe conferințe pe teme asemănătoare, ca de exemplu ”Producerea Teatrului Feminist Rom”, și a fost speaker pentru TEDxEroilor și Creative Mornings. În prezent, lucrează la Berlin, la Teatrul “Maxim Gorki”. Mihaela Drăgan este una dintre cele șase finaliste la Premiul Internațional de Teatru Gilder/Coigney 2017, din New York, care recompensează activitatea de excepție a unor femei din întreaga lume, care s-au dedicat teatrului.

Proiectul se înscrie în strategia ICR New York de promovare și susținere, în spațiul nord-american, a oamenilor de teatru din noua generație din România.

——

Felicitări!

10 Oct
2017

Vasile Filip: Comprimate pentru sănătatea minții

   Astfel am fost îndemnat să numesc noua carte – „Cugetări / Reflections” – tipărită de Vavila Popovici în USA, Columbia SC, și apărută în 08 July 2017. Este, dacă am contabilizat corect, cel de al 42-lea volum al autoarei, care a navigat, cu vânt bun din pupa, pe oceanul imprevizibil al literaturii, când pe corabia prozei, când pe cea a poeziei, dar şi pe iahturile de lux ale eseului şi, iată, al cugetării. Ca și alte câteva cărți publicate în anii anteriori, şi aceasta este bilingvă (română – engleză), autoarea locuind de câțiva ani în America.

   Atracția pe care exprimarea sintetică a exercitat-o asupra scriitoarei Vavila Popovici este mai veche. Ea transpare și în cărțile de poezie, dar, mai ales, în cele de eseuri, în care apelează la cugetările unor personalități culturale, istorice, științifice. Această specie literară, cugetarea, a fost și este numită în fel și chip. I se mai spune aforism, maximă. Ba chiar și sentință, comprimate, scurtissime etc. Se spune prin cele dicționare, despre maximă: „Enunț concis, exprimând o normă de conduită, o regulă logică sau metodologică…” Sau: „Aforism – Cugetare enunțată într-o formă concisă memorabilă”. Și așa mai departe, substanța rămânând aceeași: condensarea unor adevăruri axiomatice în puține cuvinte.

   În volumul al șaptelea de „Articole, eseuri”, Vavila Popovici a folosit ca motto-uri asemenea modele de exprimare condensată. Iată doar câteva: „Ca să-ți pierzi capul, trebuie să-l ai” (Albert Einstein); „Când va fi să mori nu te uita la întunericul dinainte, ci la lumina ce lași în urmă…” (Nicolae Iorga); „Onoarea este un amestec natural de respect pentru oameni și pentru sine” (Voltaire); „Recunoștința este memoria inimii” (Balzac); „Eu îmi iubesc țara, dar din iubirea mea face parte și disperarea de a vedea ce trăim și cum trăim” (Octavian Paler); „Robește-mă, Doamne, ca să fiu liber” (Petre Țuțea); „Despre viață nu se poate scrie decât cu un toc înmuiat în lacrimi” (Emil Cioran); „Bucuria înnobilează sufletul (Henrik Ibsen); „A cânta înseamnă a te ruga de două ori” (Sfântul Augustin); „Când plecam unul de lângă altul nu mi se părea că ne depărtăm, ci că mergem să ne așteptăm altundeva”.

    Nu întâmplător am făcut trimitere la o carte anterioară a autoarei Vavila Popovici. Intenția mea este de a sublinia aplecarea ei și către acest fel de exprimare inteligentă a experienței umane. Fapta poate fi ușor descoperită și în poeziile sale, ceea ce arată că scriitoarea se simte în largul ei pe mai multe paliere ale literaturii. De asemenea, se cuvine a fi luat în seamă aportul personal la tematica abordată de personalități de felul celor pomenite în aceste rânduri. „Ești după cum știi să iubești, cât de mult poți să iubești și, în primul rând, pe cine iubești”. Este o constatare cu valoare de portret spiritual. Un îndemn general valabil, din păcate ignorat în zilele de acum: „Pentru a te bucura de odihnă, întâi trebuie să trudești”. Iar „Prin cultură spiritul prinde aripi și vede de la înălțime tot binele și răul ce acoperă pământul”. Căci: „Viața e bună sau rea după cum ți-o rânduiești. Prin luptă, nu prin așteptare”.

   Paleta pe care Vavila Popovici o desfășoară în această carte a sa este de o amploare cuceritoare, aproape nimic din cele ce ne compun existența nefiind lăsat deoparte. Omul moral se află în prim plan, iar lucrarea lui în zestrea pe care o lasă el se găsește. „Toți lăsăm în urma noastră ceva. Măcar numele care evocă existența unui trecut…” Dar, în opinia autoarei, păcatul greșelilor nu poate fi întotdeauna evitat, mai ales de structurile slabe: „Nu tot ce semănăm răsare…” Important este, însă, scopul: „Gândim, voim, făptuim în mod diferit. Important este ca buchetul de gânduri, dorințe și fapte să fie înfășurat în ambalajul aceluiași scop, cel al binelui”. Pentru că, afirmă pe bună dreptate scriitoarea, adresându-se omului: „O fărâmă din Energia divină e în tine / Ce vrei să faci cu ea, omule?” Tot ea îi oferă omului și soluția salvatoare: „Omul bun dăruiește pământului o fărâmă din armonia cerului”. Și: „Neîmbrăcată în haina rațiunii, sensibilitatea tremură de frig!” Tocmai de aceea „Sensibilitatea trebuie rafinată prin cultură”, iar „Societatea trebuie să folosească energia tinerilor și înțelepciunea bătrânilor – atunci când acestea există”. Numai că, remarcă cu întristare autoarea: „Puterea demonică s-a extins în lume. Dureros este că ea se perpetuează și în mediile culturale”.

   Raportată la starea actuală a lumii pământene (și nu doar a celei din România), cartea despre care scriu acum poate fi asemuită cu o radiografie. Una rațional-emotivă, bazată pe un consult profesionist, care numește suferințele și recomandă tratamentul. Un argument doar: „Unii distrug umanitatea folosind arme sofisticate, alții, cu arme perfide, distrug umanitatea din sufletele noastre.”„Să ne simțim stăpâni pe acțiunile noastre și atotstăpâni pe gânduri. Să nu ne fie teamă! Corectitudinea nu are nevoie de martori!” Diagnostic și remediu, cum s-ar mai putea spune. De unde se vede că omul și scriitorul Vavila Popovici este parte constitutivă a lumii. Ea trăiește în această lume, se bucură de frumusețile ei și suferă de urâciunile ei. De unde izvorăște și îndemnul, de un emoționant umanism: „Să porți mereu în gând și în suflet un vis, și să voiești să-l îndeplinești”, pentru că „Întotdeauna există un vârf care urcă spre cer. Ferice de cei care-i aud chemarea!”

   Iar eu am certitudinea că Vavila Popovici aude acea chemare și este fericită. Suferințele ei izvorăsc, însă, din cele ale semenilor. Din păcate, ele sunt multe și mari. Și par a se înmulți. Iar aceste comprimate pentru sănătatea minții sunt felul ei de a participa la o posibilă însănătoșire a bolnavului. A omului contemporan și, mai ales, a societății în care trăiește el. Este vorba de omul supus, nu suspus.

—————————————–

 Scriitor VASILE FILIP

septembrie 2017

10 Oct
2017

Norwegian Child Protection Barnevernet (CWS), a State Within the State?

Morten Ørsal Johansen
Photo by Grøtt, Vegard Wivestad

 

By Morten Ørsal Johansen
Translated by Professor Marianne H. Skanland

Barnevernet, the Norwegian Child Welfare Services (CWS), do not remove children from their parents for no reason, or do they? I have to admit that I myself have been among those who thought that there must be a very good reason behind their taking children into care. The first thing you think of is that probably, the parents have subjected their children to violence, or to neglect, there are drug or alcohol problems in the family or they have in some other way exposed the children to serious neglect. In the course of my political life I have obtained thorough insight into Barnevernet and close contact with many of the families who are affected by the agency. I will go as far as to say they have been struck by disaster.

Here in Oppland county I have got to know cases, have seen documents, and have heard recordings, which have made me wonder what kind of establishment the CWS are, what kind of people work there, what kind of municipalities let the CWS charge ahead in the way they want to do.

I was a witness in a case before the County Committee, the tribunal that oversees CWS cases. That was when it really became clear to me how erroneous this system is. Thirteen witnesses were heard, from the CWS, from the service for Child and Youth Psychiatry, the school, the health nurse, a mandated expert, and the family. Lillehammer CWS were alone in going for taking into care, the other twelve witnesses were against. The decision of the County Committee was that the child was to be taken into care!

In the municipality of Gran, the children of a family were taken, without warning, from the school and the kindergarten, while the parents were fetched from their jobs by the police. The cause was that an adult had reported a worry to the CWS, four months earlier (!), when she had heard one of the children say that their daddy gets just as angry as the father in the story and film “Emil i Lønneberget”.

The most suspect and frustrating of all in child protection cases I hold to be the absence of any requirement of proof, of stated and reasoned cause, or of concrete answers. Allegations are made without any form of documentation, just expressions like “we think” and “our assessment”. The County Committees accept vague, undefined claims and arguments and do not demand anything in the way of quality control and concrete justification for the CWS’s conclusions. I have lost count of how many times I have read, and heard, that the answer of the CWS to questions is that there has been a “professional assessment based on child expertise”, an undefinable phrase which even the Ministry of Children and Equality says does not give a concrete explanation of anything at all. Or the proposed measures are said to “have been assessed to be in the best interest of the child”. It is never revealed what these “assessments” consist of, what the background for the “assessments” is, and which concrete points constitute the basis of the assessments.

I know an extremely high number of examples of how representatives of the CWS act. They have in my view become a state within the state, they do not act according to existing laws and rules. It seems to me that they have one goal only: as many children as possible taken into care. This is not how the CWS should work.
It has also come to my knowledge that a municipal head administrator, with the mayor present, has said that the municipality does not have the resources for long term assistance and that taking children into care is therefore cheaper, since a lot of the expense is then covered by the state. It makes me somewhat upset.


In the autumn of last year, the CWS of Østre Toten municipality had four employees guarding the entrance to a house for seven hours, with the help of two police patrols. The reason was that the people living there knew a mother whose son had escaped from a foster home. No wonder Barnevernet in our Norwegian municipalities cost the tax payers billions every year when we see what resources they have access to. I also question the uncritical cooperation of the police in that kind of task, and their use of resources when they are able to man the driveway of a house for hours, on the day after a killing had taken place in the same municipality.

The CWS in Land municipality have been discussed in the media, with their 89% violations of the law. The County Governor’s report revealed transgressions, serious errors and deficiencies. In my experience, matters have not improved in Land. I know of a child protection case which was before the County Committee for Social Affairs this summer. The proceedings were broken off by the Committee leader because Land CWS did not have sufficiently much of a case. But the CWS refuse to drop the case and were granted a deferment, so now they are working to strengthen their arguments for having the children taken into care.


Furthermore, I have listened to a recording from a meeting at Valdres CWS, in which a social worker says straight out that they do not try to return children to the parents. Being asked to stick to the paragraph of the law requiring them to work for return, the social worker says that “we know the law, but it is not complied with by us”. The same case worker has also stated that “the child protection law is only a guide”.

The Child Welfare Services need a proper clean up. Since I have just been shown trust by the voters re-electing me to Stortinget (Parliament), I will spend a lot of time on this in the coming period.

Morten Ørsal Johansen has been a member of the Norwegian parliament Stortinget for 8 years, representing Oppland County, and was re-elected on 11 September 2017 for a third term.
——————————-

FINALLY!!! A Norwegian politician with the pluck to tell it like it is.

A week ago, I received an email informing me of this article and giving me permission to print it. My understanding is that while it has gotten a good deal of notice in Norway and as far away as India, the propaganda machine at the Barnevernet (The Norwegian Child Welfare Services) is in full overdrive. No comments are being made by those responsible for the honest description of the situation by Mr. Johansen and for all appearances the Norwegian CPS services continue to “thrive” in “The best place to live in the world.”

Hopefully, Mr. Johansen’s article will have a much greater effect than leaving notes of protest at Prime Minister Erna Solberg’s Facebook page. There, concerned citizens have left comments en masse about this awful situation only to have the entire conversation deleted. The families who have experienced the “help” described by Mr. Johansen must feel like those who have left an individual comment for Ms. Solberg. The comment is lost among thousands. The difference is, in truth, the difference between having your child(ren) stolen and being ignored on social media.

“Norway is a parliamentary democracy and constitutional monarchy.” “Today the King’s duties are mainly representative and ceremonial. When the Constitution states that: ‘the executive power is vested in the King’, this now means that it is vested in the Government.” Thus, Harald V won’t be pulling a sword from a stone or anvil “à la manière de” Arthur on this issue anytime soon. It’s going to take more men like Johansen to make a difference.

One has to question democratic freedoms in such a society. When it comes to child welfare policies, Norway is very dictatorial and requires almost complete subservience to the state. This is much more totalitarian in nature than anything free.

I know some wonderful people in Norway. I pray that they find a way to vote in more men like Mr. Johansen. This evil has gone on far too long.

Chris Reimers

Sursa: https://chrisreimersblog.com/2017/10/09/norwegian-child-protection-barnevernet-cws-a-state-within-the-state/

* Material primit de la

Octavian D. Curpas – REALTOR
U.S. Preferred Realty – Phoenix, Arizona
Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii