30 Aug
2017

Viorel Roman: Cine, cum a declanșat războiul mondial? (2)

In comentariul d-lui de Michael Nicholas Plaga (Piatra Neamt) cu titlul „ Secretul lui Churchill“ e un fake news: „Churchill va reține prizonier pe Hess … iar la Tribunalul de la Nürenberg va fi adusă o sosie a lui Rudolf Hess care nu întâmplător a refuzat timp de 28 de ani de închisoare la Spandau, să primească vizita vreunui membru al familiei sale.“ Membrii familiei care-l vizitau pe Rudolf Hess la Spandau il contrazic.

Amestecul de fals si atentic nu discredeaza cartea lui Louis C. Kilzer, un respectat jurnalist american cu doua Pulitzer Prize: Churchill’s Deception: The Dark Secret That Destroyed Nazi Germany, ed. Simon & Schuster, Londra 1994, 320 p., pentru ca teza fundamentala este cunoscuta, de aceea readuc in actualitate:

http://www.badpolitics.ro/churchill-hitler-si-antisemitismul/

http://www.cartesiarte.ro/edituraOnLine/upload/files/i67140Viorel%20Roman.pdf

http://www.revistasingur.ro/altele/10328-viorel-roman-churchill-hitler-si-antisemitismul.html

https://www.academia.edu/16614844/Tiganii_si_evreiii_romani

http://d-nb.info/1025131827/04

Churchill, Hitler si antisemitismul,

acesta este titlul cartii lui Dr. Stefan Scheil aparuta in ed. Duncker & Humbolt, Berlin 2008, 335 p., in care se anlizeaza “dictatura germana, inamicii ei si criza europeana 1938/39”. Adolf Hitler preia puterea 1933 si pune in practica Programul din 24 feb. 1920, de 25 de puncte pe doua pagini, al Partidului National Socialist al muncitorilor germani. Un deziderat era realizarea unei societati fara drept roman si fara evrei, care urmau sa emigreze. Antisemitismul era raspandit ca urmare a umilitelor impuse de invingatori. In caz de foamente acelasi destin l-ar fi avut toti strainii din Germania.

Alertate, organizatiile evreisti din lumea anglo-saxona incep boicotarea economiei germane. Reactia nazistilor: “Nu cumparati de la evrei!” Un evreu ucide un diplomat, nazistii dau foc la sinagogii etc. Proiectul antisemit de a realiza un stat fara evrei trebuia combatut cu toate mijloacele – pe viata si pe moarte. Pentru ca daca Germania ramanea fara evreii in mod civilizat, ar fi devenit un precedent periculos.

Polonia cu 10% din popolatie evrei, care vorbeau jedisch, o alta limba decat cea oficiala, ar fi cerut acelasi lucru. Pe de alta parte emigrarea evreilor in USA ar fi dat apa la moara antisemitismului local. Asa ca organizatiile evreisti s-au opus emigrarii evreilor din Germania, luand in calcul victime. Pe de alta parte l-au sustinut pe Churchill si “Partidul razboinicilor” cu organizatia Focus contra nazismul.

Cei care incercau o solutie pasnica pe continent au fost marginalizati. Pe de alata parte Iosif, V. Stalin, mult mai radical si clarvazator decat Hitler s-a folosit de “contradictiile din lagarul capitalist” pentru a “arunca in aer Europa”. Atat Vladimir I. Lenin cat si urmasul sau erau convinsi ca dupa un nou razboi mondial proletarii “vor rupe lanturile”, ca in Rusia. Dictatura proletariatului va inlatura exploatarea omului de care om in toata lumea (!) si va realizeaza idealurile panslaviste, panortodoxe.

Polonia si Romania erau folosite ca pioni de sacrificiu atat de occidentali cat si de kominternistii. Polonezii erau folositi ca atatatori la razboi de catre Chrchill. Viorel Tilea, ambasador la Londra, se plangea de un dictat german fantoma, fake news. Un discurs al generalului Halder, fabricat in laboratorul de dezinformare Focus, cu scopul de a agrava criza este considerat si azi ca autentic, chiar de germani. Asa ca nu-i de mirare ca pe internet la Sectia “Istorie: minciuni si falsuri” a Ministerului Apararii Rusiei, Sergej Kovalijev arata recent ca vina izbucnirii razboiului in 1939 este a Poloniei, care a refuzat “cu incapatanare” cererile moderate germane.

In acest context este firesc ca antisemitismul, punerea la indoiala a Holocaustului, e sanctionat de lege. Aceiasi politica se va practica si in Rusia lui Putin, care nu mai accepta fake news, “minciuni si falsuri”. Vinovatii vor fi pedepsiti, asa prevede un proiect de lege, cu inchisoare de la 3 la 5 ani.

—————————————–

Viorel ROMAN

Consilier academic la Universitatea din Bremen

30 august 2017

www.viorel-roman.ro

30 Aug
2017

Radu Botiș: Corbii, doar corbii…

Corbii, doar corbii …


Strâmtă-i cărarea, porțile-s nalte

Fulger străbate, corbi se adun’

Focul de-o vreme jarul împarte,

Arde năpraznic, arde nebun.

 

 

Mai este o treaptă, calea e grea

Furtuni împreună, vijelii se întețesc,

De nicăieri viscolește, pe cer câte o stea

Își pierde și urma în chip nefiresc.

 

 

Corbii, doar corbii, străbat hămesiți

Pe întinderi să-și caute pradă,

Ultimi fugarii sfârșind istoviți

N-apucă, o clipă, să șadă.

………………………

 

Se cerne și ultimul timp de îndurare

Colbul umblării se pierde în zare.

——————————–

Radu Botiș

(din Poeme apocaliptice)

30 august, 2017

29 Aug
2017

Eleonora Schipor: Ne mândrim cu-a noastre datini…

Anual la Pătrăuții de Jos are loc frumoasa sărbătoare a satului, hramul, prilejuit de sărbătoarea religioasă Adormirea Maicii Domnului.

Anul acesta, ca de obicei sărbătoarea a început cu serviciul divin la biserica locală care și poartă numele Adormirea Maicii Domnului. Un mare sobor de preoți au oficiat slujba religioasă venind la invitația parohului bisericii sătești, protoiereului Dumitru Gavriloae.

          Sărbătoarea a continuat în după amiaza aceleiași zile la căminul cultural în prezența a sute de oaspeți, săteni și invitați. Printre cei care ne-au onorat cu prezența se numără Consulul Consulatului General al României la Cernăuți, domnul Edmond Neagoe. Redactorii șefi ai ziarelor românești «Zorile Bucovinei» și «Concordia» Nicolae Toma și Doina Bojescu, doctorul în filologie, președintele societății regionale «Golgota», cetățeanul de onoare al satului Pătrăuții de Jos Ilie Popescu, secretara comunității românești din Ucraina Aurica Bojescu cu soțul Mihai Bojescu ș. a.

          În discursurile lor oaspeții și invitații s-au referit la importanța și valoarea acestei importante sărbători a satului Pătrăuții de Jos, au mulțumit organizatorilor pentru buna desfășurare și și-au exprimat dorința ca și alte sate din Bucovina noastră să urmeze exemplul pătrăucenilor.

          Primarul satului domnul Gheorghe Fedorean a dat citire mesajului de felicitare transmis de președintele ARS Storojineț Iaroslav Bartoș și a șefului consiliului raional Ivan Losic către toți locuitorii satului Pătrăuții de Jos. Domnia sa a mai înmânat o serie de diplome și foi de laudă celor mai activi săteni care au depus multă muncă pentru buna desfășurare a sărbătorii datate.

          Un frumos concert au prezentat artiștii amatori ai satului, evidențiindu-se mai ales binecunoscutul ansamblu popular de dansuri «Mugurel», condus de neobosita doamnă Larisa Popescu-Chedic, directoarea căminului cultural local. Cele trei grupuri de dansatori, în frumoase costume autentice au prezentat în fața numerosului public spectator adevărate perle folclorice, dansuri populare, de ieri și de azi. Au încântat pe toți cei prezenți cu dansurile lor minunate. De fapt ei sunt și câștigători, laureați și participanți a numeroase concursuri și festivaluri naționale și internaționale. Îi mulțumim inimoasei doamne Larisa Popescu-Chedic care depune o muncă enormă în păstrarea și promovarea acestor valori autentice. În pregătirea și aranjamentul acestor dansuri ea a fost ajutată de șefa clubului din Arșița Natalia Cobeli și tânăra profesoară a școlii locale Mariana Balan.

          Le mulțumim tuturor membrilor comitetului organizatoric pentru ajutorul acordat la desfășurarea sărbătorii sfinte.

          Sincere felicitări tuturor pătrăucenilor cu prilejul sărbătorii satului și sperăm că această tradiție înrădăcinată aici la Pătrăuții de Jos va fi păstrată cu sfințenie.

—————————————-

Eleonora Schipor,

membră a comitetului organizatoric,

cetățean de onoare a satului Pătrăuții de Jos,

Ucraina, august, 2017

29 Aug
2017

Limba noastră / Our language

   LIMBA NOASTRĂ

 

Limba noastră, ca petalele unui trandafir,

am găsit-o într-un colţ, aruncată

la garderoba unui teatru.

M-am înfiorat când am văzut-o;

ofilită,

călcată în picioare

de încâlţări murdare

dar cu etichete străine.

Limba noastră doineşte singură

şi suferă

sperând la o vitaminizare

pur Românească.

Limba noastră rămâne Sfântă

Deoarece,

acolo sus, în cer,

cineva

I-a dat binecuvântarea

încă de la facerea lumii.

 

 

Our language

 

 

Our language, like petals of a rose,

I found it into a corner, thrown

At a theater wardrobe.

I shivered when I saw it;

Wilted,

Trampled

By dirty shoes

But with foreign labels.

Our language sings alone

And suffer

Hoping  vitamins

Pure Romanian.

Our language remains saint

Because

Up there, in heaven,

Someone

Blessed it

Since the creation of the world.

———————————–

 

Mariana Gurza

Traducere: Dr. George Anca

28 Aug
2017

ICR New York: „Vârste și chipuri ale limbii române în SUA”. Conferință susținută de dr. Mona Momescu (Columbia University) și expoziție de carte rară

ICR New York sărbătorește Ziua Limbii Române printr-un eveniment de excepție, care va avea loc la sediu, în data de joi, 31 august 2017, de la ora 19.00.

Sub genericul „Vârste și chipuri ale limbii române în SUA”, evenimentul va consta în conferința cu același titlu, susținută de dr. Mona Momescu, lector de limba și cultura română la Catedra „N. Iorga” din cadrul Columbia University, New York, și într-o expoziție de carte.

Prin această conferință, dr. Mona Momescu își propune să exploreze modul în care limba și cultura română au fost prezentate în manualele de limba română publicate în SUA, înainte de 1990.

Pornind de la întrebarea: “Ce spun alții despre noi?”, preocuparea imagologilor români din ultimii 25 de ani își poate găsi răspuns și în modul în care manualele de limba română scrise de „alții” sau „pentru alții” au avansat un chip al românilor.

“Cine sunt cei care au transmis studenților o imagine a românilor și culturii acestora? Români emigrați în SUA, americani interesați sau doar fascinați de România, autori care au crezut cu convingere că limba română merită aceeași acribie în abordare ca orice altă limbă de circulație internațională, ori au fost atrași de exotismul acesteia. Nu în ultimul rând, așa cum se va putea constata din scurta explorare a manualului scris de Elie Cristo-Loveanu, chipul limbii și culturii materne satisface o nostalgie, e fotografie tremurată, de familie, în care toate „personajele” stau încremenite în vârsta de aur a României interbelice, deși istoria s-a rotit de câteva ori.”  (M. Momescu)

Vor fi utilizate, din perspectiva imaginii limbii și culturii române în SUA, următoarele manuale: Irving Crowley – Elements of Romanian, Pangloss Publ, Hollywood, CA, 1944; Grigore Nandriș – Colloquial Rumanian: grammar, exercises, reader, vocabulary, K. Paul, Trench, Trubner & Co. Ltd., 1945; George Otto Seiver – Introduction to Romanian, Hafner Publishing Company, 1953; Elie Cristo-Loveanu – The Romanian Language, with a foreword by Mario Pei, New York, 1962.

Prezentarea își propune, totodată, să angajeze participanții în reflecția mai largă asupra interesului și „chipului / chipurilor” României, deschise de înființarea Societății “Amicii României”, care publică, în 1926, volumul Bulletin Dedicated to Her Majesty Queen Marie of Romania, cu ocazia vizitei Reginei Maria în SUA și Canada.

Conferința va fi susținută bilingv (în română și engleză) și va fi acompaniată de un slideshow cu un bogat material ilustrat. La final, va avea loc o sesiune de întrebări și răspunsuri, cu participarea activă a publicului.

De asemenea, în aceeași zi, va fi inaugurată o expoziție de carte, care va prezenta câteva “bijuterii bibliofile” – volumele la care se face referire în conferință -, provenind din colecția particulară a dr. Mona Momescu:

Philip Axelrad – The Elements of Roumanian: A Complete Roumanian Grammar with ExercisesBiblioteca Română, New York, 1919 (exemplarul care va fi expus este o ediție anastatică din 2014);

George Otto Seiver – Introduction to Romanian, Hafner Publ. Company, New York, 1953 (ediția originală);

Bulletin Dedicated to Her Majesty Queen Marie of Romania, Oct. 18, 1926, The Society of Friends of Romania, The Fischer Press, New York, 1926 (exemplar din ediția originală);

Elie Cristo-Loveanu – The Romanian Language, New York, 1962, preface by Mario Pei. Va fi expus exemplarul cu numărul 25 din ediția limitată de 525 de exemplare. Volumul conține dedicația cu autograf a autorului și o scrisoare olografă către doamna Dorothy Norris Harkness. Cartea a fost publicată prin eforturile autorului, este bogat ilustrată și, altfel, nu se poate consulta decât la sala de lectură, în puținele biblioteci care o dețin.

Expoziția de carte va rămâne deschisă până la data de 15 septembrie 2017.

Prin acest eveniment de ținută academică, ICR New York sărbătorește Ziua Limbii Române. Sărbătoarea Zilei Limbii Române, la data de 31 august, a fost instituită prin Legea nr. 53/2013. În România, dar și în comunitățile românești din lume, la această dată se organizează manifestări culturale și științifice menite să păstreze vie identitatea lingvistică și culturală a românilor și să promoveze contribuția limbii și culturii române – ca expresii identitare ale poporului român – la dezvoltarea civilizației universale.

Dr. Mona Momescu  este lector de limba și cultura română la Catedra “Nicolae Iorga” din cadrul Columbia University, New York, în programul administrat de Institutul Limbii Române și Columbia University – Language Resource Center. Preocupările sale de cercetare sunt axate pe cultură și identitate, identitatea culturală a României moderne și predarea limbii prin intermediul culturii. Printre cele mai semnificative publicații ale sale se numără volumul “Canon, identitate, tranziție”. De asemenea, este co-autoare, cu Sorin Adam Matei, a volumului “Idolii forului”, o culegere de studii despre rolul intelectualilor publici în România contemporană. A mai publicat studii de identitate culturală, schimburi culturale româno-americane și de predarea limbii și culturii române.

 

 

Explicații foto:

01. Afiș eveniment

02. Portret dr. Mona Momescu

03. Bulletin Dedicated to Her Majesty Queen Marie of Romania, Oct. 18, 1926, The Society of Friends of Romania, The Fischer Press, New York, 1926 (exemplar din ediția originală) – coperta 1

04. Bulletin Dedicated to Her Majesty Queen Marie of Romania, Oct. 18, 1926, The Society of Friends of Romania, The Fischer Press, New York, 1926 (exemplar din ediția originală) – coperta 2

05. Bulletin Dedicated to Her Majesty Queen Marie of Romania, Oct. 18, 1926, The Society of Friends of Romania, The Fischer Press, New York, 1926 (exemplar din ediția originală) – ilustrație cu portret de Elie Cristoloveau

06. Philip Axelrad – The Elements of Roumanian: A Complete Roumanian Grammar with ExercisesBiblioteca Română, New York, 1919 (coperta ediției anastatice din 2014)

07. Philip Axelrad – The Elements of Roumanian: A Complete Roumanian Grammar with ExercisesBiblioteca Română, New York, 1919 (coperta ediției princeps)

08. Irving Crowley – Elements of Romanian, Pangloss Publ, Hollywood, CA, 1944

09. George Otto Seiver – Introduction to Romanian, Hafner Publishing Company, 1953

10. Elie Cristo-Loveanu – The Romanian Language, New York, 1962, preface by Mario Pei – coperta

11. Elie Cristo-Loveanu – The Romanian Language, New York, 1962, preface by Mario Pei – dedicația cu autograf a autorului pentru doamna Dorothy Norris Harkness

12. Cristo-Loveanu – The Romanian Language, New York, 1962, preface by Mario Pei – semnătura autorului pe exemplarul numărul 25 (din ediția limitată de 525 de exemplare)

—————————————–

Comunicat de presă ICRNY

 

28 Aug
2017

Cine, cum a declanșat războiul mondial?

Napoleon desfiinteaza Sfantului Imperiu Roman de Natiune Germana, dar esuiaza in crearea unuia nou, similar. De atunci invinge mereu cultura anglo-mozaica, imperiul anglo-saxon protestant, comercial-maritim in lupta cu Europa Centrala, cultura continentala, agrar-industriala, romano-catolica.

Imperiul German al II-lea reuseste o simbioza germano-mozaica, un avant industrial continental provocator dominatiei britanice si se ajunge din nou la un razboi, de data asta mondial, dupa care germanii sunt condamnati la despagubiri astronomice.

Impriul German al III-lea denunta simbioza germano-mozaica, statulul de colonie si Churchill declara razboi lui Hitler, nu si lui Stalin, pentru ca: “Hitler este doar un om care va deceda mai curând sau mai târziu. Pentru Imperiul Britanic pericolul nu este Hitler, ci Germania. Noi trebuie să-l convingem pe Hitler să atace URSS-ul pentru că acolo va fi sfârșitul lui, iar noi vom dezmembra Germania”.

Istoria e scrisa de invingatori, dar, la intrebarea de mai sus, adevarul iese la iveala cu ajutorul lui Harald James, Princeton, Michael Scheil, Berlin etc. si nu in ultimul rand a recenziei de mai jos din Romania. Intrebarea e justificata de Brexit si de conflictulul din USA dintre internationalismului, intelectalismului mozaic si provincialismul, antiintelectualismului protestant anglo-saxon, de „Jews will not replace us“. (The Economist, London. nr. 9054, p.5, 7)

Secretul lui Churchill

de Michael Nicholas Plaga (Piatra Neamt)

După atâtea cărți, studii și monografii despre al doilea război mondial, am putea trage concluzia pripită că s-a epuizat domeniul de cercetare și că puține surprize mai pot fi dezvăluite publicului privind ultima conflagrație mondială.

Cartea care face obiectul acestei recenzii (Leon Kilzer: CHURCHILL’s DECEPTION – The dark secret that distroyed Nazi Germany) demonstrează contrariul, respectiv că putem descoperi încă, aspecte nebănuite în munții de documente scoase de la secret de către cancelariile marilor puteri beligerante.

Manevrele lui Churchill

În general termenul de păstrare la secret practicat de cancelariile occidentale este de treizeci de ani de la data întocmirii documentelor respective. Unele țări au ținut secrete anumite documente chiar 35-40 de ani de la emiterea lor. De aceea a provocat curiozitatea istoricilor, scoaterea de la secret de către britanici a unor documente strict secrete, păstrate de ei la Londra timp de o jumătate de secol de la emiterea lor. Cartea de față este rezultatul studierii acestor documente pe care englezii le-au considerat jenante pentru ei: stenogramele dezbaterilor guvernului britanic sub conducerea lui Winston Churchill. Cartea descrie cu rigoare academică modul în care Churchill a reușit să-l determine pe Hitler să invadeze nu Anglia ci URSS-ul.

Jurnalistul Louis C. Kilzer, laureat al premiului Pullitzer, aduce la lumina tiparului documente britanice care demonstrează documentar aceste manevre necunoscute până acum și care-i pătează memoria lui Churchill în ochii opiniei publice. Cartea descrie cum în calitate de prim-ministru, Churchill și-a convins miniștrii din guvern sa respingă ofertele multiple propuse de generalii germani pentru oprirea războiului prin asasinarea lui Hitler de către nemți.

Stenogramele ședințelor guvernului britanic redau modul cinic în care Churchill supune spre aprobarea guvernului sau respingerea propunerilor germane: “Hitler este doar un om care va deceda mai curând sau mai târziu. Pentru Imperiul Britanic pericolul nu este Hitler, ci Germania. Noi trebuie să-l convingem pe Hitler să atace URSS-ul pentru că acolo va fi sfârșitul lui, iar noi vom dezmembra Germania”.

Falsul Hess

Generalii germani erau deciși să-l suprime pe Hitler în anul 1939 și 1940 cu condiția prealabilă ca Anglia să accepte în scris, neamestecul ei în războiul civil care ar fi izbucnit între germani ca urmare a asasinării

https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/secretul-lui-churchill?utm_referrer=https%3A%2F%2Fzen.yandex.com 1/3

8/28/2017 Secretul lui Churchill

dictatorului. După ce i-a refuzat pe generalii germani, Churchill a avut surpriza să primească o ofertă uluitoare chiar de la Hitler: încheierea unui pact cu Anglia prin care Germania retroceda teritoriile cucerite de nemți în vestul Europei, în schimbul garantării intereselor germane în răsăritul Europei subjugate de Hitler.

Nici această ofertă germană n-a fost acceptata de Churchill care a notat însa dorința obsesivă a lui Hitler de a încheia pacea cu Anglia. El a cultivat cu abilitate iluziile lui Hitler că și Anglia dorește pacea (cu scopul inițial de a câștiga timp, pentru înarmarea englezilor). Ulterior, când trupele germane cuceriseră Franța și ajunseseră la Canalul Mânecii, Churchill a lansat înșelătoria menită să-l oprească pe Hitler: englezii l-au invitat pe adjunctul lui Hitler, Rudolf Hess, să vină în Anglia la o așa zisă “conferință de pace” la care nemții să negocieze cu Partidul Păcii din Marea Britanie invazia URSS.

Spionii lui Stalin din guvernul britanic (Philby, Blunt, Cairncross), au telegrafiat Moscovei conținutul fiecărei întrevederi avute de Hess în Anglia, după celebrul său zbor acolo la manșa unui avion special echipat cu rezervoare suplimentare de benzină, pentru acel voiaj ultra-secret. Pentru evitarea demascării acestei manevre, Churchill va reține prizonier pe Hess în Anglia pe toata durata războiului, iar la Tribunalul de la Nürenberg va fi adusă o sosie a lui Rudolf Hess care nu întâmplător a refuzat timp de 28 de ani de închisoare la Spandau, să primească vizita vreunui membru al familiei sale.

Mai apar și probe medicale aduse din arhive care atestă că omul închis la Spandau sub numele de Rudolf Hess, nu purta pe toracele său urmele permanente lăsate de o intervenție chirurgicală din timpul primului război mondial. Acea cicatrice chirurgicală este înregistrată radiologic în dosarul medical al lui Hess, anterior plecării sale în Anglia și nu poate justifica nimeni absența ei la deținutul nr. 7 de la Spandau.

Întrebări și răspunsuri

În final se pune o întrebare mai importantă decât identitatea prizonierului nr. 7 de la închisoarea Spandau și anume: la ce a folosit înșelătoria cu Hess? A salvat Anglia de la înfrângere, deturnarea războiului spre URSS?

– Da, dar a salvat-o de un dictator care nu urmărea înfrângerea Angliei. Hitler a salvat Anglia tot atât cât Churchill, concluzionează autorul cărții.

– A progresat Imperiul Britanic de pe urma încăpățânării lui Churchill de a lupta contra Germaniei, așa cum susținea Churchill că era scopul războiului? Nu, Imperiul Britanic s-a dezintegrat după razboi, iar Anglia a ieșit slăbită ca țară.

– A reușit Germania nazistă să stopeze extinderea comunismului în lume? Din nou, nu. A reușit exact contrariul, sa extindă comunismul de la Berlin până la Pekin. Războiul a transformat URSS-ul dintr-o putere europeană într-o supraputere mondială, care urmărea un scop pe care Hitler nu l-a avut: dobândirea hegemoniei universale. Este adevărat că Churchill a oprit existența unuia dintre cei mai răi conducători care au existat. Problema este ca totuși l-a oprit prea târziu, după ce genocidul fusese comis.

Și acum faptele concrete evidențiate de autor prin documente secrete de arhivă:

– după victoriile sale în vestul Europei, Hitler a hotărât să se oprească pe motivul declarat că are nevoie de 100 de ani pentru consolidarea victoriilor;

– a propus în scris eliberarea țărilor cucerite de el în vestul Europei;

– a ordonat demobilizarea a 30 de divizii și tot ce a întreprins din septembrie 1939 până în ajunul invadării URSS la 22 iunie 1941 a fost făcut cu scopul încheierii războiului, nu al ducerii lui. Dacă Anglia ar fi acceptat pacea, Hitler ar fi încheiat-o în condiții favorabile Imperiului Britanic. Documentele nu lasă

https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/secretul-lui-churchill?utm_referrer=https%3A%2F%2Fzen.yandex.com 2/3

8/28/2017 Secretul lui Churchill

dubii aici. În loc de asta, Anglia respinge oficial pacea, dar o acceptă pe ascuns, și procedând astfel Anglia conduce la cel mai cumplit deznodământ din toate rezultantele posibile: dă mână liberă lui Hitler în estul Europei fără să fi rezolvat nimic în vest.

Fără îndoială, o pace încheiată în vara anului 1940 ar fi avut un preț ridicat: Polonia ar fi încetat să existe, Cehoslovacia ar fi rămas un protectorat german și multe din țările nesovietice ale Europei răsăritene ar fi fost incluse în sfera de influență germană cel puțin la fel de strâns controlate ca emisfera occidentală sub Doctrina Monroe. Evreii ar fi fost excluși din Europa Centrala. A meritat oprirea acestora prin sacrificiul suprem a 52 de milioane de oameni? Greu de răspuns afirmativ, în condițiile în care Europa care a rezultat din ruine, a găsit Polonia, Cehoslovacia și restul Europei răsăritene într-o sclavie mai cumplită decât își imaginase Hitler în 1940.

În încheiere supun spre examinare cititorului următoarea chestiune: este oare posibil de imaginat că datorită petrolului ei, România ar fi avut sub germani un nivel de viață apropiat Austriei sau Elveției? La moartea regelui Carol I în 1914, documentele vremii arată că rata de schimb monetar între francul elvețian și leul românesc era aproape 1:1.

https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/secretul-lui-churchill?utm_referrer=https%3A%2F%2Fzen.yandex.com 3/3

26 Aug
2017

Gheorghe Constantin Nistoroiu: Mihai Viteazul – Gloria de-a pururi a Dacoromânilor

„În capul Ţării Româneşti sta un domn român tînăr, îndrăzneţ, ambiţios, cu minte înaltă, cu inima aprinsă spre fapte vitejeşti, vestit meşter în războaie. El se inspiră din sentimentul naţiei, se aprinse de această idee a regeneraţiei naţionale şi, cu puternica lui voinţă, hotărî a nu pregeta pînă la moarte întru îndeplinirea ei.”

                             (NICOLAE BĂLCESCU)

 

   Aplecarea asupra Neamurilor, purtarea de grijă a lui Dumnezeu-Părintele lor este în egală măsură cu recunoaşterea, cinstirea, credinţa, iubirea, adevărul şi jertfa pe care la rândul lor o aduc Naţiile însăşi Tatălui ceresc, prin Fiii lor cei mai de seamă, prin Fiii lor cei mai aleşi, pe care Însuşi Mântuitorul Hristos li-l hărăzeşte spre destinul Neamului şi al Bisericii Ortodoxe.

   Daciei noastre, apoi ţărişoarelor rămase din ea, neunite din păcate multă vreme, iar după unire românii au rămas tot neuniţi, Bunul Dumnezeu le-a binecuvântat cu Genii, Pedagogi, Gânditori, Preoţi, Vlădici, Eroi, Martiri, Cuvioşi şi Sfinţi, iluştri Regi, Cnezi, Voievozi, Domnitori valahi, mari bărbaţi de stat, iubitori de neam, ziditori de biserici, ctitori şcoală şi cultură, plini de jertfă şi iubire, demni întru cinstirea lui Dumnezeu, a Maicii Domnului, a Patriei dragi şi a Neamul lor prea ales.

   În această Corolă de slavă regală, pământească şi cerească, un chip a strălucit aparte.

   Este Icoana marelui Domnitor Mihai Viteazul-Întregitorul Daciei Mari cu aura sa de sfânt-martir al Neamului dacoromân.

   Secolele al XV-lea şi al XVI-lea în Ţările române, Muntenia şi Moldova s-au aşezat în alternanţa dintre desele succesiuni de voievozi, pungile grele de galbeni ce ajungeau în mâinile marelui vizir, a altori viziri pentru susţinerea candidatului la tron, desele biruri grele plătite sultanului, desele biruri puse de cel numit, ori re-numit asupra poporului pentru a-şi recupera suma oferită padişahului pentru firman.

   În Ţara Românească veacul al XV-lea a fost ocupat de 29 de pretendenţi la tron, iar în cel de-al XVI-lea de 46.

   În Moldova situaţia se prezenta astfel: 19 domni pentru secolul al XV-lea şi 28 pentru cel de-al XVI-lea veac. (Cornel Bîrsan, Doamne şi Domniţe, Jupâniţe şi Amante ale Domnitorilor Români. Ed. Librex, Bucureşti-2017, p. 677-681, 685-687)

   Urmau alte sume pentru traiul pompos bizantin al domnului, al beizadelelor sale, al domniţelor, amantelor şi al curţii, sumele puse de o parte în caz de căderea în dizgraţie pentru plata şi răsplata revenirii pe tron, desele maziliri intenţionate care vărsau sume enorme în visteria  turcului-sultan sau desele incursiuni otomane de „sprijin”, desele năvăliri tătare, căzăceşti, desele prădăciuni comise de raialele turceşti: „Din raialele turceşti, cu garnizoane puternice pe malul Dunării, uneori chiar pe malul stâng al acesteia, oştenii turci prădau satele şi aşezările mai izolate, fără nici o frică, în perioadele unor domnitori slabi, aserviţi Porţii. În afara furturilor şi atacurilor pomenite, existau şi acţiuni organizate de pradă, atunci când paşa din regiune avea nevoie de bani. La permanentul pericol turcesc se adăuga cel al tătarilor care, stăpânind zona dintre Bug şi Nistru, veneau în hoarde pentru a prăda populaţiile învecinate. Iniţial obiectivul principal al atacurilor era Moldova…” (Dan Lucinescu, Voievodul.Ediţia a II-a, Ed. Siaj-2009, p. 45)

   Însă peste Moldova încă plutea spiritul şi faima Marelui Ştefan şi stau de veghe vitejii răzeşi, având şi un ingenios sistem de organizare şi alertă, fumul, ce anunţa imediat pericolul: „În această situaţie tătarii şi-au căutat victime mai puţin periculoase, trecând prin sudul Basarabiei direct în zona de câmpie a Dunării, unde posibilitatea de apărare a localnicilor era minimă, cu excepţia zonelor de baltă. Angajarea lor de către turci pentru a ataca zonele dinspre Belgrad le facilita atacurile în partea sudică a Olteniei, ei urcând fără frică până în zona pădurilor, în care nu îndrăzneau să intre. Neexistând sistemul de alertă din Moldova, bieţii săteni se trezeau cu acei asiatici cu figuri de diavol care, mutând-şi spada din mână în gură, aruncau şomoioage de paie aprinse spre necăjitele lor cocioabe, obligându-i să iasă din ascunzători. Dramatismul vieţii acestor populaţii era mărit şi de atacurile bandelor organizate de lotri ai pădurilor care nu ezitau să coboare spre câmpie, lăsând în urma lor tot atâta suferinţă ca tătarii şi turcii.”(ibid., p. 46)

   Sfârşitul veacului al XV-lea adaugă un al mare pericol de prigoană şi asuprire: cazacii, pretinşi creştini, folosiţi de uzurpatori pentru abuziva strângere de apăsătoarele impozite.

   Peste aceste vitregii de nesuportat ale poporului se aşeza şi sistemul calic feudal care în Valahia era incomparabil mai dur decât cel din Moldova.

   Între grelele apăsări excelau clăcile obligatorii, impuse special pentru a lega sătenii şi satele lor de glie. Clăcile impuneau munci obligatorii fără mâncare şi fără plată, iar neexecutarea lor transforma ţăranii liberi în sclavi, adică şerbi ori rumâni, proprietate a feudalului ce avea drept de viaţă sau de moarte asupra obiditului devenit neom,  determinând astfel apariţia haiducilor. O parte a acestora îi proteja pe săraci, iar altă parte devenind lotri îi despuia pe cei apăraţi.

   Pătraşcu cel Bun (1554-1557)

   Pătraşcu rămas în istorie cu cognomenul de „cel Bun” a fost fiul Voievodului Radu Paisie (1535-1545) şi al soţiei sale Doamna Stana.

  Pătraşcu s-a căsătorit cu distinsa Voica, viţă din boierii de Slătioara cu care a avut patru copii: Maria, Petru-supranumit Cercel (1583-1585), Vintilă (1574) şi Pătraşcu.

   În afara căsătoriei l-a avut pe Mihai din relaţia cu frumoasa Teodora o descendentă din neamul bizantin al Cantacuzinilor.

   În timpul scurtei sale domnii Pătraşcu a afişat o politică filoturcă, nimeni nu a avut de suferit, rămânând în relaţii paşnice cu boierii: „Blândul Domn Pătraşcu, supranumit cel Bun, care în viaţa lui n’a făcut să curgă o picătură de sânge omenesc…” (Constantin Gane, Trecute vieţi de Doamne şi Domniţe. Ed. Orizonturi, p. 123)

   Pătraşcu cel Bun a fost otrăvit la 24 Decembrie, în ajunul Căciunului anului 1557 şi a fost înmormântat la Târgovişte în Biserica Mânăstirii Dealu.

   Doamna Voica împreună cu copiii a fost nevoită să se refugieze la Sibiu.

    (Constantin Rezachevici, Cronologia critică a domnilor din Ţara Românescă şi Moldova a. 1324-1881), Vol.I, Ed. Enciclopedică-2001)

     Frumoasa Tudora/ Prinţesa Theodora Cantacuzino (n.cca. 1535-d. 1605/6)

      Celebrul Mihai Cantacuzino, căruia turcii îi spuneau: Şeitanoglu-Fiul Diavolului, s-a născut într-o faimoasă familie, descendentă a împăraţilor bizantini-Cantacuzino, pe la anul 1515. Cum orice grec are în sânge comerţul, acesta şi-a acumulat o avere fabuloasă care l-a aşezat între cei mai bogaţi greci din Istambul: „În drumurile lui de negoţ prin Ţara Românească a cunoscut o frumoasă olteancă de prin părţile Vâlcei, cu care a conceput-o pe Tudora, în jurul anului 1535.

   Tudora, fiica lui Mihai Cantacuzino avea să ajungă în grija fratelui acestuia, Iane Cantacuzino care se mutase în Ţara Românească. În timpul domniei lui Pătraşcu Vodă (1554-1557), Iane avea să ajungă mare postelnic, şi ulterior Ban al Jiului. Este momentul în care Tudora alături de unchiul ei avea să ajungă la curtea domnească a lui Pătraşcu.”(Cornel Bîrsan, Doamne şi Domniţe…, op. cit., p. 316)

 

   Tudora care, de fapt după numele specific bizantinilor era Theodora şi-a botezat pruncul, Coconul domnesc după numele tatălui ei, Mihai.

   În tradiţia filială a boierilor Drăculeşti şi Dăneşti, primul Mihai a fost Mihai I (1418-1420), fiul Marelui Mircea cel Bătrân (1386-1418)

    Iane Cantacuzino însoţit de nepoata sa Tudora, deşi era reprezentant al Porţii pe lângă Ţările Române au făcut comerţ în Târgul de lână-important centru comercial al Valahiei, la vărsarea Ialomiţei în Dunăre, pe malul stâng.

   Aici au avut privilegiul să-l cunoască pe domnul Pătraşcu Vodă, ajungând favoriţii lui: „În acea perioadă, sălciile de pe maluri erau înflorite, creînd un farmec unic văii bătrânului Danubiu… Fără ostentaţie, din primele momente ale instalării lui Pătraşcu Vodă, Doamna Tudora fu în preajma lui, frumoasă şi sensibilă la orice semn al acestuia. Cu ea se produse un proces psihic specific vieţii relativ triste ce o dusese. Rămase de mică fără părinţi, căpătase convingerea oamenilor singuri, a unei predestinări. Crescută în spiritul unui creştinism puritan, era convinsă că evenimentele mari din viaţa ei urmau să se producă, pe linia unui destin implacabil, cu voia Celui de Sus.” (Dan Lucinescu, op. cit., p. 11-12)

    După uciderea Voievodului şi venirea pe tron a lui Mihnea Turcitul (1577-1583; 1585-1591) Iane intră în graţiile noului domn, ocupând funcţiile de mare Ban şi stolnic.

   În timpul domniei lui Ştefan Surdu (1591-1592) Iane ajunge la demnitatea cea mai înaltă după Voievod, cea de Mare Ban al Craiovei, apoi ajutându-l pe Ioan Vodă Viteazul să ocupe tronul Moldovei, ajunge marele vistiernic al său. După anul 1572, duce tratative cu Domnul Moldovei să-l sprijine pe fiul lui Pătraşcu cel Bun, Vintilă, fratele vitreg al lui Mihai, pentru tronul Ţării Româneşti.

   Marea bogăţie a lui Mihai Cantacuzino a atras invidia sultanului lacom care, i-a ticluit vina, arestându-l, deposedându-l de toate demnităţile şi apoi ucigându-l.

   Podidirea lui Mihai pe această lume dacică temerară se prelinse din incandescenţa cu care Domnul Ţării Româneşti Pătraşcu cel Bun cuprinse îmbujorarea frumoasei Tudora, sora lui Iani Cantacuzino-Epirotul, capuchihaie a Stambulului în Ţările Valahe, în acea primăvară unică care pulsa de simfonia verdelui regal peste care se aşeza partitura apelor-locul unde Ialomiţa face reverenţă ilustrului Danubiu, cu melodii diafane ce susurau în sufletul celor îndrăgostiţi de viaţă şi de iubire: „Tudora era pură, lăsându-se în fluxul vieţii precum florile de lotus pe apele Gangelului, atenuînd prin frumuseţea lor tragismul vieţii. Ea acceptă solicitarea domnitorului de a se muta cu unchiul ei la Curtea Domnească de la Târgovişte.”(Dan Lucinescu, op. cit., p. 13)

 

   Curtea Domnească încadra reşedinţa voievodală în planul cetăţii, unde mai târziu ilustrul Petru Cercel va construi un palat impunător şi o fastuoasă biserică.

   Frumoasa Tudora a schimbat cu bucurie câmpia prăfuită cu zona subcarpatică înţesată de păduri, livezi încărcate de pomi şi aer ozonat, ca de altfel încăperile hanului cu cele din incinta reşedinţei domneşti şi Ialomiţa cu afecţiunea Voievodului.

   Anul 1555 a trecut pentru cei doi îndrăgostiţi ca mirajul unui vis împlinit. În primăvara lui 1556, Domnul Teodorei s-a îmbolnăvit subit, astfel că s-a deplasat la celebrele Băi de Râmnic, probabil Govora sau Olăneşti sub îngrijirea atentă a câtorva medici din Sibiu.

   Tratamentul s-a dovedit benefic, dar a fost nevoit să-l întrerupă la cererea Porţii pentru a-l reinstala pe Ioan Sigismund pe tronul din Ardeal.

   Efluviile tinereşti şi dragostea Tudorei l-a vindecat complet, astfel că anul 1557 a fost cel mai fericit pentru Pătraşcu şi frumoasa ce emana în jurui miresmele vâlcene, ca o binecuvântare peste fiinţa princiară ce odrăslea în pântecele ei.

   Naşterea Odorului domnesc Mihai a venit pe fondul unui cer jumătate luminos, purpuriu, strălucitor, jumătate învolburat de norii negri ce se înteţeau ameninţători cât mai jos.

   Partea albă părea a fi scutecele pufoase ţesute din neaua mănoasă ce împodobea ţara în sărbătoarea Naşterii Domnului, alături de bucuria naşterii prinţului Mihai, iar norii ca nişte cârduri de plumb, fulgerau în privirile ticălosului Rustem Paşa-marele vizir şi ale  mişelului Socol, primul sfetnic al Domnului Pătraşcu, care-i jinduia mai întâi moartea şi apoi domnia.

   Socol, întâiul sfetnic i-a întins cupa preparată cu otravă binefăcătorului său Voievod, ca odinioară Iuda Iscarioteanul care, l-a trădat şi vândut pe Împăratul Vieţii-Iisus Hristos.

   Ciclicitatea trădării, vânzării şi otrăvirii a fost din nefericire prea pregnantă la români.

   Uciderea pruncilor, copiilor de os domnesc care puteau deveni pretendenţi la tron a devenit o practică generală fără scrupule a aproape tuturor celor care s-au perindat pe la cârma ţării.

   Doamnele, Voica şi Tudora şi-au luat vieţile în mâini plecând separat pe calea pribegiei.

   Cu dorul mamei care-i înfăşa sufletul, cu purtarea de grijă a unchiului Iani, cu ajutorul, ruga şi binecuvântarea maicii stareţe a Mânăstirii Cozia, ruda lui Pătraşcu Vodă, Coconul Mihai păşi în viaţă pe drumul pietruit de calvarul pribegiei în Sibiul Ardealului.

   După trecerea iernii, Iani şi familia sa: nepoata Tudora şi prinţul Mihai au părăsit discret Sibiul, plecând la Orşova, apoi la Brăila pentru a ajunge la Istambul, unde Iani era la el acasă.

   Toată grija, atenţia, preocuparea şi dragostea lui Iani şi Tudora erau sortite Prinţişorului, care a început cu lecţii de mânuirea spadei de la cinci ani, pentru ca la şapte ani în paralel să urmeze Şcoala germană din Constantinopol.

   Mânuirea spadei a deprins-o repede, fiind incredibil de flexibil, de ambiţios şi de hotărât, aşa cum s-a aplecat cu uşurinţă asupra lecţiilor de germană, italiană şi spaniolă.

   Timpul care l-ar fi putut cheltui pe jocuri şi distracţii l-a adunat pentru ucenicia la un contabil italian în vârstă, în birourile comerciale ale lui Iani.

   Vremea s-a scurs destul de repede şi Tudora s-a înfiorat plăcut surprinsă privindu-şi prinţişorul sufletului ei-Mihai care, se apropia în grabă de poarta adolescenţei: „Tânărul Mihai avea avantajul unei înfăţişări mai mult decât plăcute. Era înalt pentru vârsta lui, cu un corp bine, legat, chiar atletic şi o privire deschisă, directă şi poruncitoare, care impunea respect din primul moment. I se repetase zilnic, de mama şi Iani, că este os domnesc, fiu de Domnitor ales al Celui de Sus, ceea ce contribui la accentuarea personalităţii.” (ibid., p. 29)

   Un ochi de rafinat artist l-ar fi comparat cu un măreţ fluviu de o forţă imensă, deloc stăpânită ce adună toţi afluenţii din calea lui şi al cărui iureş trebuie zăgăzuit spre a fi întrebuinţat tuturor cu mare folos ca natură materială şi plenitudine spirituală.

   Spiritul lui mocnea spre urcuşul în sferele serafice pentru a-şi împleti destinul cu cel al norodului său întreit, despărţit ce trebuia unit în fiinţa Nemului dacic milenar.

   Deseori mulţumea Bunului Dumnezeu pentru înzestrarea harică de a putea pătrunde profund în tainele nescrise ale Neamului, în tăria poporului de nezdruncinat în vremuri zbuciumate şi  des repetabile, în geniul divin al Seminţiei sale de a rămâne nemuritoare.

   Generozitatea, lupta pentru dreptate, crezul întru Adevărul revelat, spiritul de jertfă asumat bucuros al acestui Neam primordial îi întrupa în conştiinţa morală creştin-naţionalistă cea mai frumoasă trăsătură de caracter.

   Iubirea întru Dumnezeu şi Neam a crescut odată cu personalitatea Prinţului Mihai, care de fapt a fost încununarea vieţii sale de creştin ortodox.

   El nu era numai un creştin era mai mult, un mărturisitor ales care deasupra misticismului său ortodox a pus jertfa sa supremă de iubire şi sânge.

   Purtarea de grijă a Mântuitorului Hristos, pe care-L iubea ca pe sufletul său şi mai mult, i-a dăltuit marea personalitate care s-a configurat în sceptrul omeniei, demnităţii, eroismului şi martiriului, înălţând cerului apoteoza celui mai vestit Voievod, chiar Rege al Daciei.

   Mare dreptate a avut boierul-cronicar Constantin Gane când ne îndeamna astfel ca: „orice român ar trebui să ştie pe dinafară începutul istoriei lui Mihai Viteazul de Bălcescu, fiindcă e un model şi de limbă şi de frumoase simţăminte româneşti”: „Deschid sfînta carte, unde se află înscrisă gloria României, ca să pun înaintea ochilor fiilor ei cîteva pagine din viaţa eroică a părinţilor lor. Voi arăta acele lupte urieşe pentru libertatea şi unitatea naţionale, cu care românii, supt povaţa celui mai vestit şi mai mare din voievozii lor, încheiară veacul al XVI [lea]. Povestirea mea va coprinde numai opt ani (1593-1601), dar anii istoriei românilor cei mai avuţi în fapte vitejeşti, în pilde minunate de jertfire către patrie. Timpuri de aducere-aminte glorioasă! timpuri de credinţă şi de jertfire! cînd părinţii noştri, credincioşi, sublimi îngenuncheau pe cîmpul bătăliilor, cerînd de la Dumnezeul armatelor laurile biruinţei sau cununa martirilor, şi astfel îmbărbătaţi, ei năvăleau, unul împotriva a zece, prin mijlocul vrăjmaşilor; şi Dumnezeu le da biruinţă, căci El e sprijinitorul pricinilor drepte, căci El a lăsat libertatea pentru popoare, şi cei ce se luptă pentru libertate se luptă pentru Dumnezeu.

   Moştenitori a drepturilor pentru păstrarea cărora părinţii noştri au luptat atîta în veacurile trecute, fie ca aducerea-aminte a acelor timpuri eroice să deştepte în noi sintimentul datorinţei ce avem d-a păstra şi d-a mări pentru viitorime această preţioasă moştenire.” (N. Bălcescu, Românii supt Mihai-Voievod Viteazul. Biblioteca pentru Toţi. Ed. Minerva, Bucureşti-1985, p. 21)

   Nicolae Bălcescu, alt Vâlcean de aur al Neamului nostru nemuritor, la rândul său boier naţionalist creştin-ortodox, la rândul său mare jertfitor şi brav martir l-a iubit spre adorare pe Mihai Viteazul considerându-l: „în primul rând, simbolul luptei pentru unitatea naţională a românilor, idee conţinută în toate fibrele cărţii. Dar portretul voievodului devine treptat mult mai complex, adăugându-i-se la această trăsătură dominantă, şi altele, prezentându-l ca diplomat, ca om politic, ca strateg, şi, desigur, ca părinte şi soţ…, un bărbat ales, vestit şi lăudat prin frumuseţea trupului, prin virtuţiile sale alese şi felurite, prin credinţa către Dumnezeu, dragostea de patrie, îngăduiala către către cei asemeni, omenia către cei mai de jos, dreptatea către toţi deopotrivă, prin sinceritatea, statornicia şi dărnicia ce împodobeau mult lăudatul lui caracter.”(ibid., p. IX)

   Mihai Viteazul, prin gena părinţilor imperială şi voievodală a fost înzestrat din abundenţă de Providenţă prin cele trei naturi ale fiinţei şi persoanei sale: fizic a avut înfăţişarea unuia dintre cei mai frumoşi prinţi dacoromâni, o forţă herculană şi o abilitate în mânuirea sabiei care l-ar fi onorat pe D’artagnanul lui Alexandre Dumas; psihic poseda un entuziasm fără margini, o gândire metodică, profundă, o capacitate de sinteză rar întâlnită, o mare putere de muncă, răbdare, premeditare, plin de abnegaţie, strategia unui mare general şi tactica unui monarh biruitor; spiritual-religios şi-a împletit Dragostea de Dumnezeu, Iubirea de Neam, afecţiunea faţă de familie, fiind de o profunzime impresionantă, de un idealism mistic înflăcărat şi un mare jertfitor hristic care i-a conferit posterităţii nimbul de aur legendar şi cununa de sfânt.

   În izvorul fiinţei-fluviu susura licărul etern al Neamului valah şi tocmai de aceea  lupta pentru Destinul de împlinire al Daciei Mari se revărsa impetuos, inundând totul în cale.

   ———————————-

Gheorghe Constantin Nistoroiu 

Brusturi, Neamţ

26 august 2017

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii