29 Jan
2016

Florin Teodor TĂNĂSESCU: Valeriu Dulgheru ,,este o voce care trebuie ascultată”

Istoria Moldovei din stânga Prutului și cea din dreapta lui, nu pot fi rupte! Aceleași începuturi, aceleași tradiții de istorie feudală, aceiași domni, aceiași cărturari și culturi, aceleași trasături ale dezvoltării moderne. Fiind onorat să prefațez această lucrare, am recitit lucrări dragi mie de istorie scrise de marii istorici N. Iorga, A.V. Boldur, A.D. Xenopol, C. Giurescu, I. Bogdan, refăcând cu ochii minții trasee ale unei istorii zbuciumate pe care Basarabia, ca parte rasăriteană și de frontieră a Moldovei, a avut-o în întreaga sa istorie, țintă a „pohtii” mereu ,,neostoite” a cazacilor, turcilor, polonezilor sau moscalilor – cum spune în al său Letopiseţ al Moldovei Miron Costin – a unei Moldove care, arzând ca o pasăre Phenix, avea tăria de a renaște din propriile cenușe!

Cred că am înțeles de ce autorul a ales și titlul dat acestei serii de lucrări: ,,Basarabie răstignită” poate cel mai potrivit, întrucât în istoria țării ea a fost de multe ori sacrificată, dar răstignirea ei, nu poate fi despărțită de înviere, credință care se desprinde cu toată forța şi pasiunea în toate eseurile, pe care cărțile scrise de Valeriu Dulgheru le cuprind.

Am avut șansa de a-l cunoaște personal pe Profesorul Dr. Habilitat Valeriu Dulgheru, cu ani în urmă când împreună cu un prieten drag mie – academicianul Sergiu Rădăuțan – participam la un seminar tehnic la Atena. Nu cunoștințele sale temeinice în domeniu m-au impresionat și nici mulțimea de proiecte pe care le dezvoltase, ci modul său de a gândi, de a judeca și măsura, de a avea la baza unei judecăți pe care o pronunță, argumente fundamentate pe dovezi verificabile, atent și cumpătat în a judeca ce se petrece în jurul său, mândria faptului că este fiu al țării sale. În timp, voi avea ocazia să constat că dragostea sa față de țară, este o trăsătură de bază.

Seria de volume ,,Basarabie răstignită” a ajuns la cel de al 12-lea volum. Pe multe dintre ele am avut plăcerea să le citesc, pe altele le-am găsit publicate în apreciata revistă publicată la Chişinău şi citită cu mult interes la noi: ,,Literatură şi artă”. Ideea de a strânge în volume toate aceste intervenţii tratând probleme de mare actualitate în conturarea problemelor ce frământă astăzi Moldova în definirea ei, o consider deosebit de inspirată, ea constituind o cronică a unor evenimente, oameni şi fapte, în care autorul ca un cronicar înscrie date pe care istoria le va consemna.

Articolelele sale nu sunt ,,improvizaţii”, nu sunt rezultatul unor stări emoţionale! Ele sunt judecate de un inginer, care ştie că adevărul nu rezultă decât din acurateţea şi precizia cu care tratezi un subiect! Cu atât mai dificil în demersul său, întrucât problemele sociale sunt mult mai complexe şi pătimaşe, de unde şi dificultatea şi atenţia cu care autorul tratează problemele abordate. Documentarea – atunci când îşi propune sa dezbată o problemă – este solidă, de unde şi viabilitatea lucrurilor comunicate.

Într-o perioadă pe care o trăim, agitată şi impulsivă, cu o societate mai puţin tentată să discute cu calm şi înţelepciune, autorul încearcă să deschidă ochii cititorului la ce se întâmplă în jurul său, lăsându-i însă acestuia capacitatea de a decide ce trebuie să facă !

În toate articolele sale, autorul pledează pentru adevărul istoric atrăgând atenţia că dacă nu ai istorie, nu ai rădăcini, nu poţi contura viitorul şi poţi deveni un dezrădăcinat, uşor de a-ţi pierde identitatea naţională, de aici şi îndemnul său de a analiza totul cu calm, de a face ca binele să triumfe asupra răului.

Adevărul – oricât de dureros ar fi el – trebuie spus şi acest lucru autorul îl face nu doar curajos dar şi cu mare francheţe, de unde şi interesul cititorului de a-l înţelege şi fiind convins, să acţioneze în mod raţional. 

Nu pot încheia rândurile mele fără a-i mulţumi Domnului profesor dr. Habilitat Valeriu Dulgheru pentru faptul că, rugându-mă să-i scriu o prefaţă, mi-a dat ocazia să recitesc cu mult interes din eseurile sale scrise în celelalte volume apărute, convingându-mă că este o voce care trebuie ascultată.

Prof.dr.ing. Florin Teodor TĂNĂSESCU

Vicepreşedinte al Academiei de Ştiinţe Tehnice din România

29 Jan
2016

DESPERATE Parents Resort to DESPERATE Measures in Norway

Friends, this is the stuff that movies are made of. Desperate parents who are unable to get their children back after the Norwegian CPS confiscated them, are taking matters into their own hands and are kidnapping their own children back.

Case and point: a Lithuanian mother was accused of kidnapping her own 9-year-old daughter from the system.  Norwegian police as well as the European Interpol have been alerted to look for them. This information is being disseminated in the Norwegian media (see forum discussion and links here).

In another case last year, a 7-year-old Lithuanian boy’s extraction from CPS custody failed when the boy was located by police. It involved cars running through red lights, and the boy boarding a plane (see discussion and links here). The public was being alerted through the media to help find him.

There are even professionals being hired to extract kids and return them to their parent’s home countries. The now famous Polish “Rambo” has carried out such operations (article here).

Over the last few weeks we learned of at least three Romanian families who were on Barnevernet’s radar and who secretly fled the country leaving everything behind in order to save their children (one example here).

These parents are fighting a system that is stacked against them at every step. According to Norwegian lawyer and human rights advocate Marius Reikeras, the CPS (Barnevernet) wins in 96% of cases, meaning that very few parents get to recover their children in the court system.

There is no civilized country in the world where this kind desperation happens. One would expect to see these events on the movie screen, not in reality! Put yourself in these parents’ place. Faced with the likelihood that you will never see your child again because of trivial matters, you cannot blame the parents for resorting to desperate measures.

The world needs to know about these things happening in Norway. We cannot stay silent. Share with friends.

photo: Bjorn Brunvoll (crews looking for the Lithuanian boy)

http://delightintruth.com/2016/01/28/desperate-parents-resort-to-desperate-measures-in-norway/

27 Jan
2016

Dumitru MNERIE: Basarabie răstignită

Despre Basarabia s-a scris mult în limba română, mai ales după Pacea de la București (1812). „Basarabia cu jale”, (frumoasa poezie a regretatului poet Grigore Vieru), i-a adunat, nu numai pe moldoveni, în jurul focului aprins de necaz și cu gânduri de re-întregire a neamului.

Profesorul Valeriu DULGHERU, adevărat savant cu renume internațional, și-a vărsat cu patimă durerea neîmplinirii unității de neam, ajungând cu „Basarabia răstignită” la al XII-lea volum. Să fie al XII-lea ceas ? Să fie 2016 pentru Basarabia, anul scoborârii de pe cruce ?

De fapt, similitudini sunt între cele 12 volume de „Basarabie răstignită” cu sunt numărul căderilor sub cruce ale Mântuitorului, tot răstignit pe nedrept, cu asumare deplină a suferinței răstignite, în perspectiva restaurării neamului românesc. Păstrând tradiția volumelor precedente, se poate desluși și în acesta din urmă, fierberea poporului basarabean în practica exercițiului democratic, având scena politică mereu invadată de lideri mânați din spate de alte interese și obligații ce nu coincid totdeauna cu năzuințele populației.

Al XII-lea volum “Basarabie răstignită”, este parcă mai încărcat de atitudine revoluționară din partea autorului, gata de a renunța la „pana cronicarului”, pentru sabia lui Ștefan cel Mare. Autorul îl provoacă pe cititor să intre în lupta pentru marea „Horă” a unirii neamului românesc, iar pe politician îl îndeamnă la luarea de măsuri și legi mai drepte, cu o orientare mai puternică spre valorile democratice ale Occidentului. Valeriu Dulgheru, prin scrisul academic, bine argumentat, (inspirat și din istoria și pildele înaintașilor), prin atenția mărită la tot ce mișcă în politica moldovenească, atrage atenția și-l responsabilizează chiar și pe cititor, fără să-i lase prea multe șanse de critică.

            Lucrarea este împărțită în 4 capitole. Primul capitol, Basarabie încotro? începe cu un subcapitol intitulat: Quo vadis Basarabie răstignită ? – o întrebare care reamintește tuturor starea de răstignire, încă, a Basarabiei, condamnând cu vehemență, pe cei care au realizat sau doar au lăsat cale liberă „megafurtului secolului”. Fraza finală a acestui prim capitol este oare o presimțire a autorului de apropiere a „ceasului al doisprezecelea” … În continuarea primei părți cititorul poate urmări o radiografie extrem de interesantă a luptelor derulate pe scena politică a anului 2015, cu efecte, uneori, disperate ale populației, ajunsă… „pe marginea prăpastiei”. În fapt, se remarcă neputința conducerii statului moldovean, liber de URSS de aproape 25 de ani, perioadă în care „orbecăim în jungla capitalismului și neosocialismului estic”… Apoi despre criza politică, în care se căuta „un premier capabil să ne scoată din această situație extrem de dificilă”, precum și modalități legislative care să stăvilească „marile găinării politice și economice ale partidelor de la guvernare”. Este pusă sub lupă și activitatea sindicatelor moldovenești, care „nu mai sunt ale poporului”, având și lideri suspectați de anumite alinieri partinice. Nu poate fi „certat” autorul pentru „pana”-i foarte acidă, folosită în prezentarea unor situații, deoarece optimismul său debordează aproape la sfârșitul fiecărui subcapitol: „Speranța rezidă în luciditatea politicienilor” sau „ … speranța … trebuie să moară ultima pentru această așchie de popor atât de năpăstuită”. În finalul părții întâi se reproduce un interesant dialog al autorului cu prof.univ. Valentin Mândâcanu, din care se desprinde poziția tranșantă a prof.univ Valeriu Dulgheru în problema Basarabiei: șansa poate fi în implicarea, „cu un efect deosebit”, a intelectualilor, „atât din mediul urban, cât și, în special din mediul rural, care au mult mai multe posibilități, mai multe tribune pentru a promova” mesajul orientării oamenilor către „crearea unui guvern proeuropean, care s-ar putea transforma într-un guvern al salvării naționale”.

Capitolul al II-lea, “Din istoria zbuciumată a Neamului”, cuprinde un ciclu de frumoase și interesante lecții de istorie, cu surprinderea unor acte de vitejie ale înaintașilor, modele de atitudine pentru actualii conducători ai Moldovei, dar și cu dovezi istorice clare care justifică afinitatea pro-europeană a basarabenilor, dar mai ales dorința de reincludere a Basarabiei în fruntariile României de azi.

Sub genericul “ Să eliminăm s(c)lavul din noi”, al III-lea capitol cuprinde câteva analize dure asupra comportamentului unor lideri cu convingeri de stânga, dar și rămași cu fața spre Est, care acționează consecvent împotriva șansei de integrare în Europa a Moldovei și de realizare a Uniunii Statale „România-Republica Moldova”. Autorul, conștient de realele probleme ale Moldovei, constată că țara se află „într-o situație penibilă: suntem un colț de țară practic neguvernat, aflat într-o profundă criză politică și economico-financiară”.

«Portrete în timp, opinii, reflecţii», se constituie un capitol dedicat unor personalități alese, care marchează știința și cultura poporului. Astfel, aflăm despre noul Rector al Universității tehnice a Moldovei, dr.hab.,prof.univ.int. Viorel BOSTAN, „cercetător științific superior”, „reputat cadru didactic”, „implicat plenar în pregătirea specialiștilor”, conducător de doctorat, autor de monografii și articole științifice publicate, inventator de marcă, personalitate științifică formată și recunoscută pretutindeni, „care va reuși să realizeze programul său de dezvoltare a Universității”. În acest capitol, pe lângă personalitățile elogiate, sunt menționate atitudini colective ale intelectualității moldovenești, de mare rezonanță fiind APELUL adresat conducătorilor României și Republicii Moldova de a iniția „tratative neîntârziate … pentru REUNIFICAREA CELOR DOUĂ STATE ROMÂNEȘTI”.

Frumusețea lucrării este dată și de ținuta grafică excepțională asigurată cu mintea și pensula de Natalia Dulgheru, atât de atașată de zbuciumările autorului.

A XII-a „Basarabie răstignită” se lansează pe piață de „Editura Tehnică – UTM” din Chișinău, în pragul momentului depășirii celei de-a VI-a decadă de viață a autorului.

Dragă Valeriu, să ne trăiești mulți ani, mereu animat de epopeea neamului nostru, care, bucurându-se mereu de oameni ca tine, niciodată nu va pieri.

 

 

Prof.univ.dr. Dumitru MNERIE

Timişoara Banatului împărțit la Marea Unire

27 Jan
2016

Viorel Roman: Dezmembrarea Europei

Mai toate conflictele actuale sunt sau legate de Chestiunea Orientală, în aria de conflict dintre ortodocşi, occidentali şi islam din fostul Imperiu Roman de Răsărit, Otoman: Libia, Egipt, Yemen, Palestina/Israel, Liban, Iordania, Siria, Irak, Afganistan, Turcia, Georgia, Ucraina/Crimeea, Grecia, Macedonia, Muntenegru, Serbia, Croaţia, Kosovo şi nu un ultimul rând România şi Moldova.

Invazia actuală a peste zece milioane de musulmani şi idolatri, include şi UE în acest conflict, în detrimentul său. Din primul milion, o treime sunt analfabeţi, au alt cod de comportament, un alt proiect de viaţă, decât al teologiei muncii şi sunt incompatibili cu structura social-economică, politică a Europei Centrale, Germaniei, rezultatul a unui mileniu de creştinism. Faptul că politicieni UE sunt mărginiţi, îngrădiţi în gândire şi comportament de political correctness, face dificilă atât definirea conflictului cât şi luarea de decizii.

Împăraţii Imperiului Roman erau mai pragmatici, mai înţelepţi în relaţiile cu invadatori. De ce pledează dna. cancelar federal Angela Merkel pentru intrarea neelimitata în ţară a refugiaţilor, chiar şi a celor fără acte de identitate? Dece subminează statul de drept, pentru că legi în vigoare sunt încălcate atât la renunţarea la controalele de la graniţă şi acceptarea nelimita a refugiaţilor, cât şi în cazul falimentului financiar al greco-ortodocsilor. Când legile nu-s respectate, şantajul bate la uşă. Deja dna. Mekel dă  mereu miliarde de euro când grecilor, când turcilor, pentru că ei controlează nivelul invaziei.

De ce nu participă la salvarea refugiaţilor lumea islamică, din Maroco până în Indonezia, ţările bogate în petrol şi gaze? Dece nu participî la salvarea refugiaţilor anglo-americanii, cei care au creat haosul? Ei i-au ajutat pe greci în falsificarea datelor, pentru că prima ţară euro să capoteze, ca apoi să urmeze altele. Ei destabilizează, finanţează şi îi dirijează pe disperaţi, ca pe această cale, Europa continentala, să fie sub o presiune constantă umanitară, mediatică, financiară, politica, militară? Doctrina SUA, to keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down, se amalgamează cu Chestiunea Orientală… şi europenii sunt ostatici? Cum şi cât va rezista Berlinul acestui quasi război modern, hibrid? Va cădea din nou în capcană perfidului Albion ca în 1914, sau în 1939 şi va fi din nou pusă Europa la pământ?

Cu toate că este evident, conflictul multisecular continental european cu civilizaţia  anglo-americana, ca şi problemă religioasă a Chestiunii Orientale, sunt tabuizate. Euro, Schengen sunt în pericol. Siria, Irakul se destramă acuma în mici state clientelare. Se destrăma şi UE în mici state neofeudale, cum ne informează mai multe studii pesimiste de peste ocean!?

 

Prof. Dr. Viorel Roman

www.viorel-roman.ro

Consilier academic la Universitatea din Bremen

25 ianuarie 2016

 

 

 

26 Jan
2016

Valeriu Dulgheru: Alegeri anticipate imediate – Care vor fi rezultatele?

Imagini pentru Valeriu Dulgheru gurzaBasarabia, acest colţ de ţară al patimilor, se află la răspântie. Este o situaţie fără precedent în ultimii 25 de ani de aşa numită independenţă, aflată în vizorul agenţiilor străine, care vin cu diferite comentarii. Sursele de informaţie ruseşti explică situaţia „…prin dorinţa guvernanţilor (de parcă Plahotniuc nu este omul ei!) de a duce cu orice preţ Moldova în Uniunea Europeană chiar cu preţul sărăcirii totale a populaţiei”. Vă imaginaţi câtă ipocrizie. Dar tocmai din Uniunea Europeană, din România (nu din Rusia!), au venit în ultimul rimp atâtea ajutoare, care au europenizat drumuri, localuri de menire socială. Din păcate şi omul simplu confundă cursul proeuropean cu Plahotniuc şi valeţii lui.

Ce vedem ce avem la momentul actual în acest colţ de ţară atât de prost guvernat: o guvernare cu cea mai joasă încredere a populaţiei, adică a acelora care iau ales în noiembrie 2014; o profundă criză economică şi politică cu o stradă tot mai agitată din cauza guvernării foarte proaste, a miliardului furat care nu este căutat. După atâtea găinării comise de actuala guvernare ea nu mai are dreptul moral să ne mai reprezinte. Oligarhul Plahotniuc a mers prea departe cu şmecheriile lui. După ce de două ori a fost refuzat de preşedintele Republicii la funcţia de prim ministru îl împinge pe omul său (Plahotniuc II – Filip a recunoscut direct în unul din primele interviuri că îl va asculta pe Plahotniuc fiindcă sunt prieteni şi are ce învăţa de la el!) în această funcţie şi îl promovează insistent, încălcând toate canoanele ce ţin de această procedură: grăbindu-se (nu ştiu de ce fiindcă legal avea un termen până la 28 ianuarie!) schimbă ziua şedinţei parlamentului privind investirea guvernului, anunţând parlamentarii (şi nu pe toţi!) cu câteva ore înainte de şedinţă; trece fulger acest guvern prin parlament în doar 27 de minute (probabil suntem unicii care ne lăudăm cu astfel de performanţă), nefiind ascultat nici programul guvernului, nici audiaţi miniştrii noului guvern. Se crează impresia că dacă ar fi fost propuşi nişte măgari ar fi fost votaţi cu aceeaşi repeziciune. Apoi cu aceeaşi iuţeală, hoţomăneşte, la miezul nopţii, neavând componenţa deplină, guvernul a depus jurământul în faţa preşedintelui. Acest mod tâlhăresc au stârnit nemulţumirea mulţimii care putea conduce în seara de 20 ianuarie la un final tragic similar celui din 7 aprilie 2009.

Într-o situaţie jalnică se aflau cei din clădirea parlamentului care nu puteau să plece pe la casele lor din cauza că clădirea era înconjurată de protestatari. D. Diacov (cea mai mare vină a lui este că şi-a vândut partidul oligarhului Plahotniuc) se destăinuia în faţa unei televiziuni că a ieşit din clădirea parlamentului „…punându-şi o cască de poliţist şi scoţându-şi ochelarii”. Îmi amintesc de un caz mediatizat pe larg pe timpuri de propaganda leninistă cum Kerenski (cel care a realizat revoluţia rusă din februarie 1917) a părăsit Palatul de Iarnă (înconjurat de bolşevici) travestit în femeie. Vă imaginaţi la ce situaţie s-a ajuns ca guvernarea să fugă de propriii alegători.

Într-o situaţie jalnică se aflau cei 14 candidaţi în miniştri (nu-i cunosc personal, dar printre ei pot fi şi oameni de treabă) care pe furiş, ca nişte hoţi, sau adunat la cina cea de taină de la miezul nopţii pentru a aduce jurământul. Cui? Cei cu frică de Dumnezeu fac acest lucru ziua, pe lumină, iar cei cu Satana – pe întuneric, la miezul nopţii.

Într-o situaţie extrem de jalnică a nimerit preşedintele PL M. Ghimpu, care a ajuns exact în situaţia iudei Iu. Roşca, fiind huiduit de mulţimea (mare parte care a votat pentru el), chiar şi agresat fizic (priveam faţa lui în una din imagini care îmi amintea de faţa lui Ceauşescu când era dus la execuţie). E dureros când şi alţii (precum Filat) ne-a trădat însă cel mai dureros este că ne-a trădat cel, în opţiunile proromâneşti, proeuropene ale căruia mulţi am crezut sincer. Am mai spus-o şi o mai spun: pupatul comunist este extrem de veninos, chiar dacă peste noapte el a devenit social-democrat. Parcă este blestemată această dreaptă. Atâtea găinării a făcut M. Ghimpu. A comis marea trădare a aşteptărilor celor care l-au votat, care s-au încrezut în el. A îngropat un partid pronaţional atât de promiţător. A îngropat un tânăr politician cu o pregătire foarte bună, cu mari perspective politice. Să fi cedat conducerea partidului lui Dorin Chirtoacă aşa cum au cerut un grup de militanţi de frunte ai Partidului Liberal acum aproape trei ani ar fi fost o cu totul altă situaţie. De ce n-a făcut acest pas? Nu avea încredere în nepotul său Dorin Chirtoacă, în capacităţile lui de a conduce un partid, care de peste 8 ani conduce (de altfel, în general, nu rău în pofida multor insinuări!) o capitală cu ¼ din populaţie într-o perioadă atât de tulbure? Este ceva la mijloc. Cert e că am pierdut noi toţi, cei cu simţ românesc.

Aceşti guvernanţi se pare că au pierdut complet şi elementarul simţ al autoconservării. Să fi acceptat colacul de salvare aruncat de preşedintele Timofti, mă refer la guvernul Sturza, avea să fie o cu totul altă situaţie. Graţie încrederii partenerilor europeni în capacităţile lui Sturza ar fi fost recuperată asistenţa lor, făcuţi (şi nu mimaţi) paşi reali în căutarea miliardului furat şi relansarea economiei aflată la fundul fundului. Nu ar fi avut loc acest anacronic mariaj al Platformei DA cu partidele lui Dodon şi Usatâi. Nu s-ar fi ajuns la temperatură maximă (în pofida gerurilor!) din ultimii 25 de ani în stradă şi crearea acestui babilon al străzii, care au dus la blocarea clădirii parlamentului şi protestul de duminică. Nu am fi umblat acum cu mâna întinsă (mă refer la întâlnirea premierului P. Filip cu omologul său român D. Cioloş), care este o situaţie umilitoare pentru o aşchie de popor muncitoare, de parcă am fi nişte trântori.

Este clar că alegerile anticipate sunt iminente. Întrebarea însă e: când să fie efectuate aceste alegeri şi ce vor da ele? Analistul politic Oazu Nantoi (de altfel, cu pregătire inginerească la bază!) se întreabă ca şi mulţi alţii „Guvernarea actuală coruptă trebuie demisă dar pe cine aducem în locul ei?”. Iată aici e problema!

Mă întreb şi eu „Ce dorim să avem după alegeri?”. Fiind inginer încerc să modelez urmările acestor alegeri imediate, pe care le cer cei din fruntea acestui babilon. Ei bine, Dodon şi Usatîi ştiu bine ce vreau: să preia puterea (aceasta este porunca şefilor de la Kremlin), să reorineteze vectorul spre est, să federalizeze Republica, aducând regimul criminal de la Tiraspol în legalitate, aruncându-ne datoriile lor de miliarde pe umerii noştri, şi ei sunt pregătiţi pentru aceasta. Ce însă vor liderii din Platforma DA? Să nu înţeleagă ei că fără partide create pe Centru-Centru Dreapta (PL şi PLDM sunt trupuri politice) nu îţi poţi atinge scopul declarat: de a continua cursul proeuropean; de a aduce miliardul înapoi şi ai pune la dubă pe toţi hoţii (indiferent de ai cui sunt!). Dacă nu înţeleg acest lucru simplu atunci nu merită să conducă mase. Dacă înţeleg acest lucru şi totuşi insistă la alegeri anticipate atunci ei nu sunt de-ai noştri, ei urmăresc un cu totul alt scop: înlocuirea unor hoţi cu alţii, unui oligarh cu altul.

Este absolut clar (pentru orice minte trează!) că alegerile anticipate imediate sunt contraproductive pentru noi, pentru cursul proeuropean al acestui colţ de ţară. Energia abordantă a maselor (în mare parte cu vederi de centru-dreapta) va fi fructificată la maxim de Dodon şi Usatîi. Nici măcar Platforma DA nu a fost încă înregistrată ca partid. La ce bun să te arunci cu pieptul dezgolit asupra ambrazurii pentru interesle lui Dodon şi Usatîi? Cea mai bună soluţie în situaţia creată ar fi organizarea alegerilor parlamentare anticipate şi a celor prezidenţiale directe concomitent în toamnă. În acest răstimp ar putea fi fondate şi, relativ, consolidate noi formaţiuni politice pe Centru-Dreapta. Un interes major în acest sens prezintă proiectul Maiei Sandu şi ex-premierului Ion Sturza, care ar putea fi cea mai bună alternativă Partidului Liberal Democrat de altă dată. Ne va veni oare mintea moldovanului cea de pe urmă? Să ne lumineze Dumnezeu!

 

Valeriu Dulgheru

23 Jan
2016

Gheorghe Constantin Nistoroiu: Radu Mărculescu – Pătimiri și iluminări din captivitatea sovietică – Editura Humanitas

   „Fericiţi cei prigoniţi pentru dreptate, că a lor este împărăţia cerurilor.”

  (IISUS HRISTOS-MÂNTUITORUL  OMENIRII)

 

   Radu Mărculescu, descendent dintr-o ilustră şi veche familie boierească, nepotul moşierului Tudorache Mărculescu(1828-1908) şi al Zamfirei Pârâianu (1845-1897), tatăl său fiind renumitul avocat liberal Aurel Mărculescu, moşier, erou şi martir al primului război mondial (1878-1916, ucis în munţii Perşanilor, la 23 Septembrie 1916, în bătălia pentru dezrobirea Ardealului), căsătorit cu Jeana Mihăescu (1887-1953), licenţiată în Litere la Universitatea Bucureşti şi studii postuniversitare la Sorbona, s-a născut în scutecele de nea împodobite cu voioşia serafică a Colindelor Naşterii Domnului, la 29/ 30 Decembrie 1914.

   Deşi s-a născut şi a copilărit în Bucureşti, icoana tinereţii lui Radu,  rămâne conacul de la Perişani-Dâmboviţa, care răspândea până departe admiraţia şi renumele tatălui său, conac încărcat de vremuri, rămas în picioare până în 1949, când a fost devastat şi făcut una cu pământul de sacra mânie proletară.

    Urmează liceul la Spiru Haret, în timpul căruia debutează şi publică articole în Vlăstarul, revista liceului, pe care-l absolvă pe primul loc. Devine pentru câteva minute partenerul celebrei cântăreţe şi dansatoare, Josephine Baker, într-un focos charleston pe scena grădinii palatului Ministerului de Externe, apoi în toamna anului 1932, se înscrie la Facultatea de Litere şi Filosofie a Universităţii Bucureşti.

   După licenţă ajunge profesor de limba română la Colegiile Gheorghe Lazăr şi Aurel Vlaicu.

   În celebrele reviste Dacia Rediviva şi Preocupări literare publică traduceri din poezia franceză, studii filosofice şi literare.

   A doua conflagraţie mondială îl concentrează ca ofiţer de rezervă în Regimentul 28 al Diviziei a V-a, unde se remarcă deosebit în bătăliile de pe Orhei, Nistru, Transnistria, Odessa, primind meritul Coroana României cu spade şi panglică de Virtute militară, în grad de Cavaler.

   Într-un mic răgaz se întoarce în ţară şi se căsătoreşte cu Nicole Constantinescu, apoi la 25 August 1942, este din nou concentrat pe front. Participă cu mult zel la bătălia de la Cotul Donului, dar în Noiembrie 1942, după marea trădare, regizată şi programată de conspiraţia sionisto-iudaico-sovieto-română, cade prizonier.

   Tânărul şi bravul ofiţer Radu Mărculescu îndură urgiile înzăpăzite de la Cotul Donului, Cercul Polar, Urali, Siberia, împletite cu ororile gulagului din lagărelor de muncă forţată: Tambov, Oranki, Schit, Suzdal, Monastîrka, Uscioara <<Gaura Dracului>>, Morşansk, Mihailovo, Odessa, Sighet, Bragadiru, Periprava, Capul Midia, prin refuzul de a se înrola în Diviziile roşii, ale mişeliei, ruşinii şi  trădării naţionale, timp de aproape un deceniu (1942-1951).

   După cei 9 ani de prizonierat sovietic, Radu Mărculescu mai face un „curs de pregătire” în ţară la Bragadiru, de supraveghere politică.

   Pe arpegiile eliberării din 17 Iulie 1951, cad fulgerele relei vestiri: soţia sa divorţase şi se recăsătorise.

   Trauma sufletească îl însoţeşte pe Radu timp de 8 ani pe un şantier de construcţii, până când o cunoaşte Ligia Mociulschi (Manolescu) cu care se va căsători. Timpul bucuriei este scurt, fiindcă în Octombrie 1959, este din nou arestat cu un lot de ofiţeri foşti prizonieri în URSS.

   Procesul fiind bine pregătit şi înscenat, marele Erou mai primeşte o condamnare fără sentinţă şi trimis la renumitul lagăr, Periprava.

   După eliberare şi pensionare la vârsta de 60 de ani urmează cursurile superioare de pictură bisericească de pe lângă Patriarhia Română, care îi aduc timp de 25 de ani, mari satisfacţii, bucurii, faimă şi cununa celor 16 biserici pictate singur, plus 9 pictate alături de fiul soţiei sale Ligia, Mihai Bogdan Mociulschi, unul dintre cei mai valoroşi pictori bisericeşti de la noi, din ţara Grădinii Maicii Domnului.

   Pictura religioasă l-a înnobilat spiritual pe Radu Mărculescu, purtându-l pe o aripă de înger sub streaşina cerului: „Am înţeles atunci că o icoană e ca o sfântă Liturghie, dar în linii şi culori, la care cel ce o oficiează nu are dreptul să pună nimic de la el.”

   Piesa de teatru Meşterul fără nume i-a adus Eroului Radu Mărculescu prin gala UNITER în 1992, locul 2 din cele 102 piese înscrise în competiţia de artă concurenţială a momentului respectiv.

   Pentru salvarea libertăţii spiritului, a entităţii ontologice, a conştiinţei creştine pe care e imprimat chipul lui Dumnezeu, pentru lupta crâncenă a camarazilor de război şi gulag contra terorii fizice şi morale, Radu Mărculescu trebuia să depună mărturie şi în faţa oamenilor, nu numai înaintea Bunului Dumnezeu, prin volumul lucrării monumentale, Pătimiri şi iluminări din captivitatea sovietică.

   Succesul cărţii s-a înfrăţit în 3 ediţii succesive: 2000, 2007, 2010.

   Lucrarea lui Radu Mărculescu a fost prezentată în cadrul celor două simpozioane de istorie ale asociaţiei Fantom e.V., la Berlin în 2006 şi 2008, an în care este tradusă în limba germană sub titlul Leid und Offenbarung in der sowjetisken Gefangenschaft, C/N Verlang, Berlin. Tot la Berlin Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” a prezentat la 12 mai 2009, lansarea cărţii, apreciată de preşedintele Asociaţiei Federale a Foştilor Luptători de la Stalingrad, Dr. Gerhard Luther, drept „testamentul unei generaţii pierdute”, iar Hans Bergel, reputatul scriitor a ţinut să afirme despre opera marelui român că este „una dintre cele mai complexe, mai aşezate şi mai suverane cărţi din punct de vedere spiritual, care nu completează doar literatura română pe acest subiect cu un titlu în plus, ci îmbogăţeşte scrierile europene de gen cu un nou ton.” (op. cit., p. 209)

   Lucrarea lui Radu Mărculescu este nominalizată pentru anul 2000, drept cea mai bună carte de istorie, prin Premiul acordat de Fundaţia Culturală, Magazin istoric.

   Cea de-a doua lucrare de referinţă a lui Radu Mărculescu, Mărturii pentru Judecata de Apoi adunate din gulagul românesc, s-a bucurat expres de ediţiile, 2005, 2011, 2012.  

   Radu Mărculescu, se aseamănă prinţului gruzin fără pereche în lumea aristocrată contemporană, născut în acelaşi an 1921, cu marele erou-martir român Aurel State, Ciabua Amiredjibi. Persecutat, prigonit, arestat, anchetat în lagărele de muncă, evadat, prins, rearestat, reevadat pe un traseu de teroare, fatidic, timp îndelungat, pe mii de kilometri, cu 16 ani de lagăre polare, cu 83 de condamnări politice, condamnat la moarte, care i-a învins totuşi pe cei mai răi ai lumii: Stalin, Beria, Ceka, NKVD-ul, Gulagul, întregul sistem marxist-leninist-stalinist-sionist, reabilitat, de două ori nominalizat la Premiul Nobel, deputat în Parlamentul Georgian, fondator şi preşedinte al Asociaţiei Scriitorilor Georgieni, căsătorit, cu 6 copii, iar din 2010, monah cu numele David, Mzechabuk Ciabua Amiredjibi Iagor Kargareteli-Surâsul Destinului alias Gora Mborgali, de cel puţin două ori neastâmpărat: (Gora=Neastâmpăratul; Mborgali=cel care nu s-a învăţat minte ), coleg cu eroul nostru într-unul din lagărele de exterminare stalinisto-bolşevice.

   Curajul aristocratului ofiţer, al neatârnării, avântul tineresc în somtuoasa uniformă verde a sufletului său în care lăcrima filosoful, îl azvârle pe Radu Mărculescu pe culmile gloriei între cuceritorii inespugnabilei cetăţi a credinţei divine, sub flamura surâsului său înlăcrimat al destinului.

   Spirit mereu tânăr, vesel, primitor, boierul Radu Mărculescu radia de sinceritate, de echilibru, de omenie, de politeţe, de cultură, de armonie: „Spirit înalt şi luminos, cum l-a caracterizat prof. univ. dr. Radu Şerban Palade, iubitor de Dumnezeu şi de semeni, de neam şi de ţară, Radu Mărculescu a fost un etalon de umanitate şi moralitate. A suferit imens, dar a ieşit victorios. Dumnezeu l-a supus la mari şi aprige încercări, dar l-a şi ajutat să se bucure şi să ducă la bun sfârşit creaţia lui artistică, literară, plastică şi spirituală.

   A fost un om monumental: profesor, pictor, scriitor, poet, dramaturg, traducător, eseist, istoriograf, teolog, român, creştin…

   A devenit membru al Uniunii Scriitorilor din România, al Asociaţiei Foştilor Deţinuţi Politici din România, al Asociaţiei Veteranilor de Război. Aşa cum spunea psalmistul:

   L-au lovit valurile şi nu l-au clintit!

   L-au bătut vânturile şi nu s-a plecat!” (op. cit. p. 210)

   Lucrarea mărturisitorului şi eroului nostru Radu Mărculescu cuprinde 13 capitole şi se evidenţiază prin darul minunat, viu ce păstrează în harul ei memoria unei înalte conştiinţe creştine în care se derulează suferinţa căderii în prizonierat ori în infernul robiei.

   Dacă pentru mulţi prizonieri această înfrângere s-a transformat în cădere, devenită apoi o catastrofală prăbuşire, pentru foarte mulţi camarazi, căderea s-a înălţat pe culmile de azur ale Biruinţei.

   În fiecare trăitor creştin, temelia, stâlpul, farul conştiinţei sale spirituale este Adevărul revelat, singurul pe care se poate clădi: viaţa, binele, dreptatea, frumosul, crezul, nădejdea, suferinţa, dăruirea, veşnicia sa şi a celorlalţi cu care îşi împleteşte destinul haric.

   Adevărul divin revelat, în credinţa creştin-ortodoxă, nu trebuie manifestat în credincios, în luptător, decât în conştiinţa sa mistică, harică, mesianică, hristică, prin trăire, ca menire, ca atitudine, ca responsabilitate, ca iubire, ca mărturisire, asumându-se demnităţii şi onoarei Neamului său, indiferent de încercări, de zguduiri, de drame ori tragedii, care se văd mult mai clar când suferi cu ele, prin ele: „Astfel, avea să spună eroul nostru Radu Mărculescu, pas cu pas, cu inima strânsă, am urmărit toată drama poporului nostru: ocupaţia sovietică, foametea, dezorganizarea organizată, arestările, condamnările, execuţiile, deportările, în genere toată răsturnarea lumiii noatre cu capul în jos şi cu fundul în sus. Dar şi începuturile unei << rezistenţe>> (eroică, disperată, dar fără noroc). Iar în final, abandonarea noastră de către Occident (din interese de joasă specie) la picioarele de lut ale uriaşului sovietic.” (op. cit. p. 447)

   În lagărul-schit al captivităţii, dincolo de constrângerile exterioare şi polare, în candela sufletului fiecărui prizonier mijea totuşi licărul unei ancore, a unei speranţe. Poate că harul schitului mai împrăştia sacralitatea acelor ostenitori, înmiresmată de duhul trăirii liturgice. Pronia cerească încălzeşte sub aripile Ei procesul de remodelare şi de renaştere interioară, a celor care nu abandonaseră lupta combativă şi dinamică a creştinismului, revenirea la credinţa călăuzitoare, care transcende destinul într-o tainică solidaritate ce pune piatră de temelie lăuntrică, ca stâlp al rezistenţei spirituale, al rezistenţei prin religie:

   „Eram cazaţi la etajul clădirii într-o mare încăpere ce slujise cândva de paraclis, cu ferestre mari care deschideau minunate vederi spre pădure. Mi-aduc şi acum aminte de un magnific mesteacăn din dreptul ferestrei mele. Sub lumina lunii, pe cerul limpede ca o băutură tare, se caligrafiau ramurile lui până la cele mai mici rămurele prin care copacul-în închipuirea mea-sugea din tăriile cerului o licoare dumnezeiască pe care, prin miile lui de rădăcini, o difuza pământului, transfigurându-l. Mesteacănul îmi sugera cam ce ar trebui să fie pe pământ menirea noastră: să absorbim măcar un strop din licoarea cerească şi să o difuzăm lumii, ca să o facem nu-Doamne fereşte-un <<paradis pe pământ>>, ci un tărâm de existenţă puţin mai suportabil. Aş putea spune că de această metaforă vie din faţa mea, mesteacănul răsturnat, cu rădăcinile în cer şi roadele harice sub pământ, se leagă pentru mine începutul unei vieţi de meditaţie şi de discretă rugăciune, ale cărei prime urmări au fost o stare de linişte şi de împăcare cu mine şi cu destinul… Până la captivitate citisem Biblia o dată în întregime şi Noul Testament de vreo trei, patru ori… Pe parcursul prizonieratului am mai reuşit să citesc o dată Vechiul Testament şi de câteva ori Noul Testament. Ei bine, lecturile acestea, de acum mi-au fost revelatorii. La tot pasul găseam asemănări şi aluzii la situaţiile pe care le trăiam noi în vremea de faţă. Totul din ce citeam mi se părea de o actualitate uluitoare, fantastică. Aş fi rămas la o înţelegere mediocră a Evangheliilor dacă experienţa captivităţii nu mi-ar fi revelat adevărata semnificaţie a mesajului lor, care nu e de renunţare şi resemnare (cum mi-ar fi putut apărea-şi nu numai mie-la o lectură în condiţiile unei vieţi banale şi confortabile), ci de luptă şi îndrăzneală, atunci când îl receptezi în condiţiile dramatice ale unei confruntări pe viaţă şi pe moarte cu cei ce umblă să-ţi prindă nu numai trupul, ci şi sufletul în plasa Satanei. <<Ce-i va folosi omului dacă va dobândi lumea întreagă şi sufletul său îl va pierde? Sau ce va da omul în schimb pentru sufletul lui?>>iată replica evanghelică la toate tertipurile <<puterii>> de-a ne prinde în capcanele ei.

   <<Îndrăzniţi! Eu am biruit lumea!>> a fost de asemenea, deviza <<rezistenţei>> noastre şi a contribuit prin forţa mesajului ei evanghelic la eliberarea noastră din frica şi angoasa sub care ne duceam un simulacru de viaţă, făcându-ne-desigur, într-un târziu şi la capătul multor sacrificii-să impunem <<puterii>>respectul demnităţii noastre ca oameni.” (Capitolul 4, p. 172)

  Mănăstirea Oranki, ctitorie şi metoc ţarist, devenită lagăr sub auspiciile purpuriului bolşevic după 1918, a „cazat” din vara lui 1944, primele loturi de români, lângă nemţi, unguri, italieni şi spanioli. Alături de munca anevoioasă, hrana era destul de insuficientă şi proastă, dar compensată prin suplimentul propagandei susţinut îndârjit de comisariatul politic, de a se alcătui Diviziile roşii ale trădării şi ruşinii. Deşi, lupta era acerbă şi total neegală, majoritaea ostaşilor români au rămas dârzi în demnitatea lor, dincolo de scrâşnetul ruginit, ameninţător al tovarăşei Ana Pauker: „Vom trece peste cadavrele voastre şi nu ne vom lăsa până ce nu ne vom face stăpâni în România.” (Pr. Dimitrie Bejan, Oranki-Amintiri din captivitate. Ed. Tehnică, Bucureşti, 1998, p. 23)

   Cum rezultatele erau din ce în ce mai mediocre, s-au hotărât măsuri de la vârf, printr-o reprezentare spectaculoasă jucată în mai multe lagăre, cu o distribuţie deloc neglijabilă: Ana Pauker, colonelul Cambrea, şeful Statului-Major al Diviziei a V-a, coloneii Captaru, Maltopol, Tedu, Codler, maiorul Haupt, căpitanul Bodiu ş.a., în centru căreia trona colonelul NKVD-ist Samoilov, orchestrând pe partitura de deschidere cu ruşinoasa propunere şi încheind-o cu ameninţările de rigoare. Soldatul Căprăroiu a deschis şedinţa de la masa roşie, încredinţându-i conducerea Anei Pauker: „Mare şi ciolănoasă, aceasta se propti în pumnii ei puternici pe masa roşie, aruncând peste mulţimea capetelor noastre o privire de ură şi provocare. Faţa osoasă şi dură era încadrată de laţe groase de păr cărunt, aidoma şerpilor ce întregeau faţa Gorgonei din mitologie, care împietrea pe oricine o privea. În esenţă, discursul ei recapitula sloganurile limbajului politic sovietic din care nu lipseau salvarea ţării noastre de ocupantul fascist, luptând alături de Armata roşie eliberatoare; în concluzie, ne cerea adeziunea la cererea ce urma să fie trimisă Generalissimului. Cuvântarea ei a fost punctată de frenetice aplauze, dar numai din partea celor de la masa roşie. Cele câteva rare şi zgomotoase aplauze ale câtorva activişti plasaţi strategic printre noi ca să ne antreneze în astfel de simulări de entuziasm sunau fals şi nu făceau decât să sublinieze dezacordul tăcerii noastre faţă de penibila farsă la care eram obligaţi să asistăm. Iritată de această pasivitate ostilă, Ana Pauker trecu în final la atacuri directe asupra noastră. Ştia ea bine care sunt sentimentele noastre atât faţă de URSS, cât şi faţă de mişcarea antifascistă. Dar ne atrăgea atenţia că divizia de voluntari oricum se va forma, fie cu noi, fie fără noi şi împotriva noastră…

   Atunci ceru cuvântul, din partea noastră, căpitanul Nicolae Popescu-Tudor. Ofiţer de stat-major, inteligent, citit, bine pregătit, dar mai ales om de caracter, el îşi asuma acum riscul, care friza sacrificiul, de a demasca în mod public trădarea care se dădea drept patriotism, cum şi eliberarea de ocupantul fascist, care, în realitate, nu era altceva decât eliberarea României de români şi înrobirea ţării noastre pe termen nelimitat sub sovietici. Cum s-a şi întâmplat, de altfel.

   Cu un glas ferm şi tăios, atacă mai întâi pe ofiţerii superiori din prezidiu, în cap cu Cambrea, fostul lui şef de stat-major de divizie, manifestându-şi uimirea de a-i întâlni la această masă roşie, pe ei, care instruiseră atâtea serii de ofiţeri în cultul onoarei, al respectului faţă de jurământul către Rege şi Neam şi al dispreţului pentru trădare. Apoi trecu la noua Gorgonă, sovietică, Ana Pauker, care, militând pentru o stăpânire străină asupra ţării noastre, îşi repudiase patria, cum şi aceasta o repudiase pe ea.

   „Cu ce drept vorbeşte dumneaei în numele naţiunii române împotriva căreia a luptat şi care, la rândul ei a repudiat-o şi ea?” întrebă căpitanul, arătând-o cu degetul.

   <<Zi-mi mai bine jidancă>> replică în sotovoce Ana, care ţinea să de-a filipicei căpitanului o conotaţie antisemită pe care aceasta în nici un caz nu o avea.  

   „Cât priveşte mâna generoasă de care ne vorbeşte dânsa, aceasta e o mână de fier într-o mănuşă de catifea, care ni se întinde nu ca să ne elibereze, ci să ne subjuge, fiindcă ea aparţine unei puteri care în expansiunea ei spre apus şi sud se împiedică de noi, românii, ca de un obstacol. Această linie nu e de azi, de ieri. Ea este o constantă a politicii marelui nostru vecin de la răsărit, care funcţionează încontinuu, indiferent de ideologia sau forma sa de guvernământ, fie sub pajură bicefală ţaristă, fie sub steaua roşie comunistă. Această linie de politică externă a fost elaborată încă de la începutul secolului al XVIII-lea şi articulaţiile ei desprind cu o claritate care nu lasă loc nici unei iluzii-cum ar fi cea cu care se vrea azi să fim îmbătaţi-din acel faimos document care este Testamentul lui Petru cel Mare.”

 

   „Aici se produse catastrofa. Samailov, care se învineţea pe măsură ce expunerea căpitanului avansa, când auzi de Testamentul lui Petru cel Mare sări în sus ca un diavol stropit cu aghiazmă şi începu să urle: << Agiunge, agiunge băndit făscist! Ai vinit arma la mâna pacinic narod savietic, ucis şi  jefuit la el şi acum faci aici complot…>>”(Capitolul 5, Înapoi la Oranki, p. 202-203)

 

   La Mihailovo era un fel de lagăr-filtru, unde se triau  şi se expediau între solstiţii şi echinoxuri prizonierii sovieticilor. Dintre toate gările cu rănile de război încă necicatrizate prin care mişunau umbre şi stafii, încadrate între garnituri de soldaţi balşoi-ceasovoi, Voronejul se deosebea prin numărul excesiv de mutilaţi şi invalizi. Garniturile de bou-vagoane nu pridideau să adune mulţimea răniţilor.

  O astfel de garnitură a pus faţă în faţă într-una din zile două grupuri de prizonieri: ostaşi români şi o şatră de ţigani tot români care se priveau uimite:

 

   „Ce-i cu voi?” îi întrebarăm.

   „Suntem ţigani din România, răspunseră ei uimiţi că aud vorbă românească. Dar voi ce sunteţi?”

   „Suntem ofiţeri români prizonieri”…

   „Hauleo, hauleo, începu bulibaşa să-şi smulgă barba şi să plângă. Chivo, Safto, Marghioalo, Titilico! Veniţi să vedeţi pe ofiţerii noştri săracii în ce hal au ajuns”…

   „Hauleo, ofiţerii noştri, săracii, ce frumoşi erau!…Cum sclipeau toate pe ei!…Şi cum le curg zdrenţele acuma!”…

   „Dar voi cum aţi ajuns aici şi încotro vă duc acum?întrebarăm”  

   „Noi, domnilor ofiţeri, am ajuns aici la Buh (Bug) dintr-o greşeală la <<tilifon>>. Fluierul Iclăr(Fuhrerul Hitler) a spus la <<tilifon>> lui Antonescu să-i trimită <<jidanii>>, şi Antonescu a înţeles <<ţiganii>>, şi de aici ni s-au tras toate belelele.” (Capitolul 10, p. 550). Pe drumul repatrierii statul român ateu a ieşit în întâmpinarea bravilor ostaşi şi a dârzilor eroi pe zdrenţele cărora mândria ostaşului mai triumfa alături de tresele regale decolorate, cu baionete şi câini poliţişti. Însoţitorul convoiului care se repatria era nedespărţit de voluminoasa geantă în care erau încarcerate umbrele lor, bandajate cu dosarele întocmite de NKVD, pentru a fi predate Secăturităţii noi Republici populare, ce trebuia să facă corectura de rigoare: încadrarea de la „prizonier de război” la cea de „criminal de război”.

   Radu Mărculescu în faţa urii şi a furiei satanic dezlănţuite asupra sa, asupra Neamului său, asupra Dumnezeului nostru a învins prin puterea de sacrificiu a ostaşului român, prin autoritatea jertfei sale hristice, prin tăria dreptei credinţe, prin imensa răbdare, prin profunda smerenie, prin infinita sa iubire.

   În faţa unui taifun ateu al sistemului antiuman, anticreştin şi represiv plămădit din aluatul fariseic al urii, minciunii, delaţiunii, profanării şi trădării, să se ancoreze cu nădejde de Crucea salvării şi a biruinţei ortodoxe, oferindu-ne Icoana oglindirii sale ca model de integritate, de curaj, de înaltă şi regală ţinută culturală, de o dimensiune eminamente spirituală în care se solidarizează eroul şi creştinul, ascetul şi pedagogul, îndrumătorul şi misticul, frumosul şi mărturisitorul:

   „Noi ne-am hrănit din tot ce-am dăruit,

   Avutul nostru, tot ce-am risipit.

   Nu pregeta să suferi şi să sângeri!

   Izbânda noastră creşte din înfrângeri!”

 

   (Din testamentul lăsat de erou camarazilor de suferinţă)

   Să-I mulţumim Bunului Dumnezeu pentru acest Neam!

   Să fim demni de astfel de Eroi, Martiri şi Mărturisitori!

   Din ciclul: Filocalia Suferinţei şi a Jertfei.

   Cu Noi este Dumnezeu!

   Dacoromânia, Brusturi-Neamţ, Ianuarie, 10. 2016.    

      

GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU

23 Jan
2016

Viorel Roman: Criza doamnei Merkel

Criza d-nei Merkel este cea provocată de migraţia a zece milioane de musulmani şi idolatri afro-asiatici spre Europa – primul milion a venit sau mai bine zis a naufragiat 2015 -, e una tipică germana. Căutarea soluţiilor în afară realităţii, romantismul cancelarului federal Angela Merkel nu numai că nu este agreat de partenerii din UE, dar nu e nici măcar înţeles. La fel idealizarea refugiatului de peste mări şi ţări pe care inchiziţia creştină nu l-a chestionat, civilizaţia industrială nu l-a dezumanizat, care-şi caută numai cu ce are pe el un viitor mai bun etc. Reînvie nobilul sălbatic din literatura idealistă, iată un nou aliat în lupta împotriva capitalismului anglo-mozaic.

Cum este altfel posibil să proclami în Germania o cultură a ospitalităţii fără margini şi fără graniţe, la propriu, şi apoi să te mir că vin, pe ruta balcanică sau cea mediteraneană, sute de mii de refugiaţi fără acte de identitate, care refuză ordinea ţării gazdă, se dedau la acte de tâlhărie şi agresează, sau chiar violează femei. Câţi din noii veniţi refuza ab ovo normele civilizaţiei creştinilor occidentali, câţi vor forma o societate paralelă cu moschei şi şaria, câţi sunt terorişti ai Califatului islamic?

Ţările cu monedă comună euro, dar şi celelalte membre ale UE au simpatie pentru esteuropeni, pentru România, Bulgaria, Cipru şi Grecia, care după 500 de ani de colonialism turco-musulman, nu găsesc încă o cadenţă cu lumea creştinilor occidentali, în UE. De aceia au urmat-o pe doamna Merkel fără discuţii în acţiunea sa generoasă de a-i salva pe greco-ortodocsi de la faliment în vara anului trecut şi a le oferi în continuare o perspectivă în Europa. Într-adevăr, era o opţiune fără alternativă (Alternativlos), cum îşi prezintă doamna Markel de obicei proiectele politice.

Cu totul altfel se pune problema la invazia afro-asiatica actuală, care nu-i deloc fără alternative. Confruntată cu un refuz unanim european, în Anglia se pune problema părăsirii UE, în USA se discută viza pentru musulmani, sub 1% în ţara tuturor emigranţilor şi posibilităţilor, în Japonia s-a acceptat o duzină de azilanţi, doamna Merkel începe să intre în rândul cancelarilor germani pe care lumea nu le înţelegea şi nici nu acceptă romantismul, idealismul, când ei nu vor decât binele, să salveze întreaga lumea după modelul lor/ Am deutschen Wesen mag die Welt genesen.

Azi doamna Merkel este în situaţia critică de a pierde şi credibilitatea electoratului şi a Alianţei Uniunii Creştin Democrate, Uniunea Creştin Sociale, Partidului Socialdemocrat, care-i asigura majoritatea în Parlament Federal. Pe 6 martie 2016 au loc în Hessen alegeri locale, pe 13 martie 2016 se aleg parlamentele, pe cinci ani, în Land-urile Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz, Sachsen-Anhal. De rezultatul acestor alegeri depinde soarta, viitorul primului cancelar federal german femeie.

Prof. Dr. Viorel Roman

www.viorel-roman.ro

Consilier academic la Universitatea din Bremen

19 ianuarie 2016

 

 

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii