20 Jul
2015

Harry Ross: A f o r i s m e

A f o r i s m e

 

Speranța este un antidot împotriva disperării.

x

Roata a pus lumea pe roți.

Trăitorii pe degeba,

ocolesc cu dibăcie…treaba.

X

Tăcerea este arma vinovatului.

x

 La finele fiecărui război, se numără cadavrele, nu eroii.

x

Printre cuvintele goale cresc și buruieni.

X

Un război solid naște o corcitură de pace.

X

Fericirea este o monedă cu cu valoare îndoielnică.

X

Șarpele din rai a fost primul turnător, restul, oameni cu venin.

x

Dacă tot acasă e mai bine, de ce fugi în străini?

X

Viața este mama tuturor lucrurilor bune pe care ni le-a dat natura în clipele ei  de euforie

X

Regalitatea este o stemă, câteva palate, niște domenii întinse, bijuterii scumpe, voiaje  pompoase și 1-2 capitole de istorie.

X

Răpirea miresei e un obicei strămoșesc, răpirea copiilor e un act pirateresc.

X

În fața necunoscutului, tu însuți rămâi un semn de întrebare.

X

Înaintea morții, conștința mai are de făcut  vreo mărturie vitală?

X

Pe măsură ce globalizarea înghite noi teritorii și domenii, prăpastia dintre oameni și țări se adâncește.

X

Trecutul nu-i o sursă de fericire, ci de meditație.

X

Locurile bune sub soare se vând la suprapreț.

X

Miracolele sunt capodopera  fanteziei umane.

X

Liniștea nu are preț decât dincolo de fruntariile vieții.

X

Omul este o comoară, născută din fecundarea a doi spermatozoizi.

X

Dacă viața este cea mai bună școală pentru noi, de ce atâția repetenți?

X

Când s-au luat, ea avea un trup de sirenă, când s-au despărțit, ea arăta ca o balenă.

X

În politică, sunt figuri și figuranți.

X

Istoria nu-și vindecă rănile, ci le expune vederii pentru a-i înspăimânta pe urmași.

X

Românul are șapte vieți în pieptul său  de aramă, dar moare după prima, ceea ce este inacceptabil și revoltător.

Harry Ross

Israel

Iulie, 2015

20 Jul
2015

Sergiu Găbureac: Chișinău și București – Două inimi românești !

Copiii Basarabiei au făcut istorie !

După marele vot din Piaţa Mare a Chişunăului pentru reîntregirea neamului românesc, din 5 iulie, au venit la Bucureşti pe un traseu pedestru până la Ungheni pentru preluarea mesajelor din localităţile Moldovei de peste Prut, stârnind admiraţia românilor şi iritarea ocupanţilor sovietici prin activarea agenţilor sovietici din România. În Basarabia se manifestă zi de zi de peste 75 de ani. De asemenea, mulţi politicieni români şi-au arătat, a câta oară, adevarată lor faţă de laşi şi trădători ai intereselor naţionale.

Mass media românească a reacţionat ca la un eveniment banal, pe primul loc în comentariile lor fiind tot furturile, accidentele, crimele, violurile, ce-a mai mâncat Cotabiţă, cum s-a îmbrăcat soţia lui Johannis sau cum arată noua faţă a Ebei. Horror! Se continuă, de ani de zile, acelaşi program de destructurare a identităţii naţionale a poporului român, de imbecilizare a naţiunii: Cum afirmă mulţi sociologi şi istorici de prestigiu. Sunt prezentate, non stop, în detaliu, obsedant, doar noncalităţile poporului român. Orice ştire tonifiantă este trecută sub tăcere sau expediată în câteva secunde. Ştiţi, de pildă, că acum se recoltează grâul? Aţi văzut la tv vreo combină pe vreun ogor al patriei! Sau că s-au făcut cireşele şi vişinile în ciuda veştilor şoc de prin aprilie că nu vom avea deloc fructe în pieţe? Sau că s-a deschis o nouă fabrică? Nicio vorbă!

Ore întregi suntem tocaţi numai cu ştiri apocaliptice, demobilizatoare, pesimiste, isterice, panicarde pentru distrugerea mentalului românesc. De aceea, nu e „cutremurător” că nu s-a mediatizat mai mult Marşul lui Ştefan Mare pentru Reîntregirea a neamului românesc, cum îmi comunica un postac. Evident antiunionist!

Nu prea mai avem o mass media românească, jurnaliştii noştri servind doar interese străine sau de grup infracţional, cu misiunea clară a destructurării identităţii naţionale!  Analfabeţi, bârfitori, plini de ifose, ţăţismul, prostul gust, exacerbarea instinctelor primare şi grobianismul tâşnind non stop prin sticla ecranelor. Aţi sesizat că „jurnaliştii” noştri sunt mult mai bârfitori, mai ţaţe decât jurnalistele, care au mai mult bun simţ! I-aţi văzut cum se prostituează în direct şi la ore de vârf ca nişte cocote de pe centură?  Hăhăială continuă a fost preluată (!) de la demisul naţional, care şi-a însuşit, mai nou, rolul de guru ocupând locul lui Vadim! Javras, tot javră!

Media a uitat de rolul ei formator, misiunea educativă, ridicarea moralului naţiunii, păstrarea limbii şi unităţii naţionale, apărarea adevărului, deontologia profesională!  Unde nu e educaţie şi profesionalism nu ai ce să ceri! Aşa că e bine să ne implicăm mai mult noi, românii de rând, adaptându-ne la condiţiile existente! Aşa cum am făcut-o şi înaintaşii timp de sute de ani!

Nu mă mir că evenimentul a fost expediat în câteva secvenţe, comentate alb, de parcă era vorba de un popor dezbinat din Africa, cu imagini de amatori. Un asemenea subiect ar trebui să stârnească dezbateri ample ore, zile, ani. Reîntregirea neamului românesc despărţit prin aberantul şi criminalului pact Ribbentrop-Molotov nu poate fi tratat ca un subiect de scandal. Mai ales că pactul este menţinut şi astăzi în ciuda declaraţiilor „democraţilor” de la Moscova şi Berlin!

E vorba de hotarele moştenite de la întemeierea Ţării Ardealului, Ţării Româneşti şi Ţării Moldovei, reunite prin voinţă naţională în 1918 şi recunoscute internaţional. La manifestare au participat mii de români, de pe ambele maluri ale Prutului, majoritatea tineri, ce au scandat pe parcursul marşului spre Parlament şi, apoi, Cotroceni, doleanţe absolut îndreptăţite. Din nou trecute sub tăcere de mass media. Românească?! Mă îndoiesc!

George şi Anatol, doi tineri reprezentanţi ai celor de pe ambele maluri ale Prutului, au explicat clar care este obiectivul tinerilor români. Noua generaţie de români nu mai vrea să trăiască despărţită de gardul de sârmă ghimpată pus pe Prut de ocupanţii sovietici. Jos hotarul de la Prut! Traseul ales în Bucureşti pentru Marşul lui Ştefan cel Mare, cât de frumos sună, a cuprins puncte esenţiale. Cu mari rezonanţe istorice, culturale, politice.

Piaţa Universităţii este locul celor mai intense trăirilor ale bucureştenilor şi tuturor românilor, din ultimii 25 de ani. Toate marile victorii politice, sociale, culturale, sportive aici au fost marcate prin manifestaţii de bucurie sau de proteste intense. În perimetrul acesta au fost ucişi, la Revoluţia din 1989, sute de oameni, doar pentru dorinţa lor de a fi liberi de comunism. Au fost ucişi atât de dictatorul Nicolae Ceauşescu, cât şi de criminalul „democrat” Ion Iliescu&echipa, care a confiscat Revoluţia instaurând Sistemul Cripto-Mafiot ce suguşă ţara. Ucişi, apoi, şi cu prilejul marilor proteste din primăvara-vara anului 1990 sau în timpul mineriadelor. Fibra morală a poporului român a fost atacată aproape ireversibil, mulţi semeni fiind târâţi în mocirla imoralităţii politice. SCM a distrus bunuri materiale realizate de români de-a lungul anilor, furând miliarde şi miliarde de lei / dolari / euro, pe care nu le vom recupera vreodată. Dar, măcar vinovaţii să fie aspru pedepsiţi. Lucruri similare s-au petrecut şi au loc şi în Moldova basarabeană. Cu personaje la fel de pro-moscovite.

Am manifestat bucuria întâlnirii cu fraţii basarabeni sub privirea îngăduitoare a lui nenea Iancu fericit, pentru câteva clipe, că o părticică a poporului român şi amintit cine este cu adevărat. De fapt, istoria nu a fost făcută niciodată de „masele populare”, cum am fost intoxicaţi decenii la rând, ci de grupări patriotice. Să ne amintim Revoluţia de la 1848, dar şi de Revoluţia din 1989. Confiscată, ulterior, de un alt grup. Mafiot.

S-a plecat de la Teatrul Naţional Ion Luca Caragiale, instituţia formatoare a sute de mii de români, apoi, s-a defilat prin faţa Universităţii Bucureşti, care a dat ţării, şi altor ţări, sute de mii de specialişti de înaltă clasă. Mulţi alungaţi din ţară prin dispreţul manifestat deschis de regimurile Iliescu, Constantinescu, Băsescu, primul şi ultimul aplicând consecvent programul fesenist de demolare a valorilor româneşti şi de vânzare a ţării pentru propria îmbogăţire.

Însuşi Mihai Viteazul ne-a salutat! I-am adus omagiul cuvenit pentru încercarea sa temerară de unire a ţărilor române la 1600. Precum şi corifeilor învăţământului românesc uimiţi de ceea ce văd. Explodează mămăliga!? Piaţa este şi astăzi dominată, indecent, de firma partidului care a contribuit din plin la jefuirea ţării. Alte partide politice, mai puţin compromise, au avut bunul simţ şi au retras de mai mulţi ani propriile firme. Rămâne ca PSD să înţeleagă că nu are ce căuta propaganda politică în centrul capitalei unei ţări europene!

Ajuns la Piaţa Drapelului şi Cercul Militar, îţi aminteşti instant de jertfele bravei armate române pentru păstrarea vechilor hotare lăsate de voievozii români la întemeirea principatelor Ardeal, Moldova şi Ţara Românească, confirmate prin cucerirea Independenţei de stat, adevărata Zi Naţională a României, de care unii se tem ca dracul de tămâie să o recunoască sau de rolul ei în întregirea neamului românesc din 1918, după bătăliile glorioase de pe câmpurile de luptă.

Calea Victoriei a răsunat de chemările manifestanţilor: „România n-a avut graniţă la Prut!” un adevăr istoric ignorat de cvasitotalitatea politicienilor de pe cele două maluri ale Prutului. Ratarea reunirii cu Basarabia la începutul anilor ’90 nu este nici azi asumată de Ion Iliescu şi Mircea Snegur, care, cu ordin de la Moscova, au temporizat entuziasmul de atunci al românilor, cu tot felul de poduri de flori şi alte aiureli. Aceste adevăruri trebuie repetate răspicat!

Calea Victoriei a primit întodeauna pe învingători, aşa cum sunt şi aceşti tineri ai Basarabiei, conştienţi că doar împreună putem construi o Românie puternică pentru toţi românii şi etnicii aciuaţi pe aici de-a lungul timpului.

„Trăiască! Trăiască! Moldova, Ardealul şi Ţara Românească!”

În Piaţa Naţiunilor, Taraful Ştefan Vodă a dat un minirecital ce a entuziasmat auditorii, după care imensa coloană s-a deplasat către Parlamentul României. Şobolanii Zgonea şi Tăriceanu/USL 2.0 (ce invenţie machiavelică!) erau ascunşi, ca de obicei, prin hrubele Parlamentului! Nicio reacţie! Nicio fluturare de mână! Nimic! Pustiu! Toţi parlamentarii erau în week-end savurându-şi indemnizaţiile grase şi drepturile de nababi de care se bucură de ani şi ani de zile. Pesemne îşi sărbătoreau recenta victorie a autovotării in corpore a unui nou „drept”. Pensiile speciale nemeritate. Apropo! Am văzut între manifestanţi doi parlamentari, uşor dezorientaţi, nu sexual, ci uimiţi de ceea ce văd şi aud ! Unul din ei a fost şi la Chişinău la Marea Adunare Naţională din 5 iulie! Respect ! Trecerea podului peste Dâmboviţa mi-a amintit de trecerea podului, cu o zi înainte de la Ungheni!

„România Mare în vechile hotare!”

Urcăm Dealul Cotrocenilor plini de speranţă. Ne cunoaştem tot mai bine cu cei veniţi acasă din Basarabia. Schimbăm idei, convingeri personale, vise… Primirea delegaţiei tinerilor basarabeni s-a făcut în marea sală a Unirii de către consilieri ai preşedintelui. Se ştia dinainte că Johannis este plecat într-o vizită oficială în Spania. Poate pentru a învăţa cum trebuie reinstaurată regalitatea în România? Nici azi infirmată de vreun document comunist! Mesajul său a fost bine primit de solii Basarabiei: „Sunt foarte impresionat de drumul pe care îl fac tinerii de la Chişinău la Bucureşti. Din păcate, nu voi fi în ţară şi nu îi pot întâmpina la Palatul Cotroceni, dar fiţi convinşi că mi-ar fi făcut o reală plăcere”, a afirmat preşedintele Klaus Iohannis. Lelea Safta îmi spune că putea fi prezent, dar a preferat Sibiul! Diplomaţie?!

În marea sală a Unirii consilieri ai preşedintelui „au transmis tinerilor aprecierea preşedintelui Klaus-Werner Iohannis faţă de efortul depus. În cadrul întâlnirii cu liderii Platformei Unioniste Acţiunea 2012, reprezentanţii admnistraţiei prezidenţiale şi-au exprimat deschiderea pentru consolidarea dialogului cu societatea civilă din ambele ţări, implicată în problemele din Republica Moldova.” Alt tur diplomatic! Cei mai mulţi am înţeles că o astfel de vizită se programează cu luni de zile înainte. Dacă se programează! Ştim foarte bine că preşedinţii postdecembrişti ai României nu au fost frecventabili puţin invitaţi prin ţările civilizate ale lumii. Se ştie şi de ce!

Victor Ponta, le-a transmis tinerilor basarabeni: „Consider că românii de pe ambele maluri ale Prutului au un destin comun (pe care doar nedreptatea istoriei l-a întrerupt de mai multe ori)! Şi cred că oamenii tineri şi sinceri au mai mult curaj şi mai multă putere în realizarea acestui destin comun decât politicienii! Un salut personal de admiraţie pentru aceşti tineri şi gestul lor de azi!”. În schimb Parlamentul, cheia întregii ecuaţii, nu au avut nicio reacţie. Patrihoţii neamului au băgat capul în nisip. Penali şi complici prin tăcere!

La Monumentul Leu, închinat celor care au luptat pentru păstrarea fiinţei naţionale pe câmpurile de bătaie, din faţa intrării principale la Palatul Cotroceni, a avut loc un adevărat spectacol al bucuriei celor care scris pe 5 iulie, la Chişinău, şi 11 iulie 2015, la Bucureşti, o adevărată pagină de istorie. Cu mijloace paşnice.

Reunirea neamului e tot mai aproape!

Asta datorită mobilizării şi sensibilizării tuturor românilor de către tineri ca George Simion (România) şi Anatol Ursu (R. Moldova) susţinuţi de sutele de mii de membri şi simpatizanţi ai platformei unioniste Acţiunea 2012. Platformă ce cuprinde multe organizaţii civice, care au ca principal obiectiv reîntregirea neamului. Un cârcotaş de serviciu mi-a spus că au fost vreo 500 de participanţi! Ori era vreun fost corigent la aritmetică, ori agent sovietic pripăşit prin Bucureşti? Tot el era foarte îngrijorat să nu-l supărăm pe tov. Putin! Ce treabă are Putin cu naţia română? Să fie Putin virusat de morbul sovietic al ocupării altor teritorii? Pare, totuşi, un tip deştept! Vom vedea! Constat că agenţii Moscovei, atât din România, cât şi din R. Moldova s-au dezlănţuit! Plus postacii fesenişti. Nu s-au săturat sovieticii, nu ruşii, cât au ucis şi deportat sute de mii de basarabeni-români prin siberii, cât au împânzit Basarabia cu colonişti strămutaţi de peste Volga şi puşi numai în funcţii de conducere. Au cumpărat mii de conştiinţe autohtone, devenite cozi de topor ale puterii sovietice! Cum sunt azi Voronin, Usatîi, Plahotniuc, Dondon şi alţi mancurţi, care pentru un pumn de ruble şi-au uitat adevăratele origini! Aşa cum trădători ai neamului se află şi în Parlamentul României! E drept, mai puţin vocali!

Tov. Voronin e deranjat de faptul că români din două state româneşti vor să se reunească! Adică, pot fi ţinute la un loc, într-o federaţie, 88 de entităţi federale cu peste 160 de grupuri etnice diferite şi popoare indigene, iar două state născute în aceleaşi trup, cu istorie comună sute de ani nu au voie să se reunească? Tovarăşe Dondon, stau la un loc ruşi, udmurţi, tătari, mariiţi, ucraineni, osetini, başkiri, beloruşi, ciuvaşi, kabardini, ceceni, kumâci, armeni, iakuţi, avari, lezghini, mordvini, buriaţi, kazahi, inguşi, azeri, darghini, iar românii cu românii nu au voie să se reunească în trupul secular de odinioară? Însuşi V. I. Lenin a scirs negru pe alb în lucrarea „Dreptul naţiilor la autodeterminare”: «Basarabia este pământ românesc»! Pe ce lume trăim?

Moldoveni-basarabeni-români, treziţi-vă! Suntem de-o mamă şi de-o samă! E timpul reunirii! Copiii voştri vă spun asta! Ascultaţi-i! E viitorul lor în joc!

E cert, tot mai mulţi, vrem o Românie mare, prosperă şi democrată în vechile hotare ! Fără extremişti! Pactul criminal Ribentrop-Molotov să fie anulat!

RE-U-NI-RE pentru întregirea neamului românesc !

ULTIMA ORĂ!

Primesc ştirea amendării av. Alexandru Cristian Surcel, unul dintre organizatori, cu suma de 10.000 (zece mii) de lei pentru abateri minore ale manifestanţilor în timpul marşului. Domnule preşedinte Johannis, avem agenţi sovietici chiar şi în rândul Jandarmeriei Române? Aştept răspunsul Dumneavoastră.

*

Toate bune!?!

Ai nevoie de o informaţie?

Mică, mică? O rezolvăm împreună.

Trimite mai departe! Mulţumiri! Să se vadă! Ne-am eliberat de frică!

————————————————-

Sergiu GĂBUREAC

http://blogulluigabu.blogspot.ro

http://www.facebook.com/sergiu.gabureac.3         

Bucureşti

sâmbătă, 18 Iulie 2015

17 Jul
2015

Iuliana Paloda-Popescu: Poesis

Trandafirii sălbatici

Doamne,
noaptea se stinge şi însetată
beau roua dimineţii, pe când pasărea
zorilor se roteşte aprinzând Cerul…merg
pe ierburi târzii, iar prin Valea Cireşului trec
amintiri, văluri de ceaţă se-ntind peste apele
Câlniştei dintr-un alt veac…singură ating
apa cu palmele, o strecor printre gene
şi-mi descopăr plutind în adâncuri
chipul suav, încă neatins de
suflarea morţii, iar
dinspre

câmpie aud
vocea străbunilor care
vin să asculte clopotul inimii –
biiing-baaang!…Trupuri de humă şi
Cer se ridică în vântul de seară, iar Soarele
se topeşte în apa de foc, din care trandafirii
sălbatici beau nemurirea şi se înalţă apoi, peste
spinii de aur, cum doar Tu Te înalţi şi aduni
lacrimile celor răniţi, umiliţi, părăsiţi în
dureri până la uitare, până la iertare,
până la primirea dragostei
Tale !…

Asemenea Îngerului

 

Asemenea
Îngerului, astăzi voi
invoca zorile – poate va
ploua peste câmpurile arse,
poate gura mea va sorbi aerul
proaspăt al crângului înflorit
lângă lacrima Cerului
şi îngândurată

voi rosti
cuvinte de lumină,
voi număra stelele albe şi
roşii din icoana în care Iisus
Hristos pogoară de pe Crucea
înaltă şi trece prin lanurile
vii, cu braţele deschise
într-un alt veac!…

Cred

Cred, Doamne,
ajută aşteptării mele!…
Oglinda mă arată cu ochii stinşi
peste noapte, numai zorile îmi aduc
pasărea cu zbor prelung, oprindu-se
pe zidul în care degetele mele
caută rana Ta!…

Doamne,
în zadar ştim durerea,
nimic nu putem schimba,
chiar dacă am urla, sfâşiindu-ne
hainele şi trăgând cu mâinile
amândouă de baierele
inimii!…

Chiar dacă
am întoarce timpul şi am
sângera, acolo, unde este încă
proaspăt locul prin care au voit să-Ţi
smulgă inima, locul de care ne-am
atins şi-am început să credem
veşnicia Ta!…

Azi, inima-şi întinde
ramurile peste Crucea pe care
singur stai cu braţele deschise şi
suspini, plecându-Ţi fruntea peste
lanurile vii şi luminându-le
cu lacrima de
foc!…

Într-o privire albastră

Seara
coboară, lungi pânze de
fum adie pe ziduri, pe străzile
albe, făclii se aprind la răscruci,
iar în pieţe, cei săraci se încălzesc
lângă focuri şi visează nopţile în
care Îngerul trece înveşmântat
în cămaşa lui de mătase
albă, Îngerul ce

ne cunoaşte
şi ne ţine de mână sub
felinarul aprins, şoptind vorbe
de neînţeles, Îngerul ce ne apropie
de vis şi de aura Lunii, fără să ştim
gândul lui, pentru că El este cel
ce veghează, să nu cazi, iar
de se-ntâmplă să
luneci pe

frunzele
reci, lăcrimând uneori,
El întinde o aripă şi te înalţă
încet, lângă inimă, pentru că ştie
cum treci, ca un cântec pe ape sau
pe ţărmul de aur, unde El, numai El
te cuprinde într-o privire albastră
şi te poartă în taină sub
pleoape!…

Ca o petală albă

Acum,
orizontul este departe,
numai dacă întinzi braţele vei
atinge mătasea Cerului şi-ţi vei afla
numele – spune Îngerul… iar pasărea
apelor te va trece dincolo şi te vei trezi
din somnul adânc, în care ai căzut pradă
vânătorilor, singur, pe câmpiile albe, cu
braţele deschise, purtând sub pleoape
amintirea mărului din care ai muşcat
cândva lumina dulce, azurie,
sperând ca

fructul
rumen să te poarte-n
veşnicie!… Biruinţa e a celor
ce-aşteaptă – spune Îngerul şi-ţi
pune-n palme tipsia de argint pe care
stă o carte ferecată, apoi, priveşte Cerul
şi îţi aminteşte că-n puterea nopţii piere
întristarea şi intrând în vis cu sufletul
curat, vei fi mereu mai tânăr
şi mai singur, plutind pe
ţărmurile vii, ca o
petală albă!…

Floarea pustiei

 

Doamne,
pe apele gândului,
o corabie trece, cu pânzele
albe şi catarg de rubin, iar în vis,
licăre steaua iubirii pe cerul de fum!
Scriu poeme lângă unicul far, pe când
Îngerul vine cu Floarea pustiei în dar şi
parfum de tămâie pe tâmple şi suflare
de viaţă pe pleoape adie, ca un dor,
ca o flacără vie, în care Îngerii
ascund păsări cu
aripi de

foc ce
se înalţă în zori,
peste uitare şi învaţă să fie,
să zboare şi cântă a veşnicie, pe
când singuri, cu sufletele deschise,
visăm că atingem zarea şi cu braţele
întinse vrem să cuprindem marea, în
care amintirile noastre se leagănă
şi se înalţă în vântul de seară,
cum numai trandafirii
ştiu, înfioraţi de
un sărut!

Semnul Îngerului

 

Când va fi,
nu vreau să ştiu dinainte,
ci doar să lunec precum frunza
de aur, pe apele râului străjuit
de arini – spune bărbatul
îngândurat, în timp
ce priveşte Cerul
înalt!…

Când va fi,
vreau să mă înfăşaţi
în vălul de fum al câmpiei,
dar să nu îmi acoperiţi mâinile,
pentru că va veni vremea când
Îngerul va suna din trâmbiţa de
argint şi mă voi închina –
spune femeia!…

Amin! Iar
când veţi adormi, eu
voi veni la puntea dintre lumi
purtând în slavă semnu-acesta –
şopteşte Îngerul şi-apoi, dispare
în cireşul înflorit, lăsând în
urmă o mireasmă vie
şi o adiere de

petale albe!…
Totul s-a petrecut
prea repede, încât nici nu
am văzut semnul Îngerului –
strigă bărbatul întristat, în
timp ce vântul înfioară
apa şi arinii
tineri!…

Nici eu
n-am înţeles nimic –
suspină-n zori femeia, în
timp ce-şi scutură petalele
din părul nins şi vede vălul
fumuriu cum se scurtează
încet, de la un
capăt!…

Iuliana Paloda-Popescu

Din vol. “Semnul Îngerului”, Editura Rawex Coms, Bucureşti, 2015

17 Jul
2015

Florentin Popescu: Confesiune şi sacralitate

Eveniment editorial

A apărut un nou volum de versuri al poetei Iuliana Paloda-Popescu, intitulat “Semnul Îngerului”, Editura Rawex Coms, Bucureşti, 2015, cu o Prefaţă de Florentin Popescu. Volumul cuprinde 54 poezii de inspiraţie religioasă, Notă biobibliografică, Referinţe critice în publicaţii, Referinţe critice în volume, Opinii critice.

Confesiune şi sacralitate

În 1992, când doamnei Iuliana Paloda-Popescu îi apărea primul volum de poezie, “Urme pe zăpadă”, nu cred să fi fost prea mulţi critici şi cititori care să intuiască evoluţia ulterioară a autoarei.
Remarcată încă din 1985 de către Cezar Ivănescu într-o cronică a Cenaclului „Numele Poetului“, domnia sa părea să-şi acrediteze prezenţa în lumea atât de numeroasă a poeţilor tineri printr-o lirică „solară, vitală“, proprie scriitorilor venind din câmpie şi marcaţi încă din copilărie de nesfârşitul Bărăganului, cel dătător de energii, dar şi de tainice melancolii, într-un cuvânt de misterul acelor ţinuturi care de la Odobescu şi până la Zaharia Stancu şi chiar mai încoace au inspirat, sub varii forme, numeroşi creatori de literatură.
Ceea ce observa Cezar Ivănescu cu prilejul amintit avea să fie în bună măsură reconfirmat, dacă putem zice aşa şi de cartea de debut a doamnei Iuliana Paloda-Popescu, unde, nu întâmplător, figura şi o poezie închinată celui care ne-a dat “Pădurea nebună” şi “Şatra”. Vagi notaţii şi termeni (sau, mai degrabă, oarecari aluzii) ce puteau trimite atunci şi la o lirică sacră însemnau – totuşi! – în economia cărţii mult prea puţin pentru ca poeta să fie arondată poeziei religioase şi să se poată afirma că vine în literatură în continuarea unei lungi tradiţii, începută, să spunem, cu Dosoftei şi atingând cote superioare prin V. Voiculescu, Tudor Arghezi, Nichifor Crainic, Radu Gyr şi alţi autori semnificativi în domeniu.
Cu “Dincolo de măceşii roşii”, 2006 (unde un anume panteism dădea vigoare şi originalitate poemelor), dar mai ales cu volumul următor (“Cu privighetoarea pe umăr”, 2010, cu o prefaţă de Radu Cârneci) doamna Iuliana Paloda-Popescu îşi radicaliza discursul, descoperindu-şi atunci adevărata vocaţie – aceea de poet eminamente religios, care-şi pune întrebări şi caută răspunsuri deopotrivă prin sondarea propriului eu, dar şi prin contemplarea minunilor lumii.
Alimentată pe de o parte de propriile-i nelinişti, iar pe de alta de lectura textelor biblice şi de lumea fascinantă a icoanelor (autoarea fiind un pasionat cercetător şi expert restaurator în domeniul conservării şi restaurării acestor obiecte de cult), lirica doamnei Iuliana Paloda-Popescu a ajuns la un fel de chintesenţă a universului său de gândire şi de frământări în “Lumină pentru Manuel” (2012), volum conceput ca un singur poem, pe care l-am asemăna, ca să ne păstrăm în terminologia domeniului sacru, cu un original, foarte personal şi convingător Acatist, închinat celui care a fost martirizat în chiar ziua venirii pe lume a poetei.
Dincolo de coincidenţa calendaristică, însă, cartea proba un rafinament literar aparte, atât în ce priveşte expresivitatea cât şi mijloacele poetice propriu-zise. Faptul nu a putut trece neobservat, această apariţie editorială bucurându-se de numeroase comentarii în presă.
Am recurs la o rapidă trecere în revistă a antecedentelor editoriale ale poetei Iuliana Paloda-Popescu tocmai pentru a înţelege mai bine şi mai exact palierul pe care se află autoarea la această nouă apariţie în volum, sub un generic pe cât de simplu, tot pe atât de sugestiv: “Semnul Îngerului”.
Cartea se deschide cu un remember, în egală măsură al copilăriei petrecută sub soarele dogoritor al câmpiei şi al strămoşilor, ale căror „lacrimi“ le identifică în boabele de rouă din zorii zilei, la ceasul în care „Pasărea zorilor se roteşte aprinzând Cerul“. În acest peisaj de început de zi, de renaştere, „Soarele/ se topeşte în apa de foc, din care „trandafirii/ sălbatici („măceşii roşii“ din volumul cu titlu omonim ?/ n.n.) beau nemurirea şi se înalţă apoi, peste/ spinii de aur“. Numaidecât asocierea cu Dumnezeu, cel care adună „lacrimile celor răniţi, umiliţi, părăsiţi în/ dureri până la uitare, până la iertare/“ apare ca un fapt firesc, conferind poemului măreţie şi o simbolistică surprinzătoare ce trimite la sensuri şi mesaje de mare profunzime.
De altfel, în mai toate poemele de acum tonul este unul oracular, poeta oficiind aidoma unei preotese din antichitate, de cele mai multe ori din mijlocul câmpiei, invocând roadele şi ploile pentru pământul pârjolit de secetă. Cuvintele ei sunt „de lumină“, iar raţiunea caută către „stelele albe şi/ roşii din icoana în care Iisus/ Hristos pogoară de pe Crucea/ înaltă şi trece prin lanurile/ vii, cu braţele deschise/ într-un alt veac!…“. Peste lanuri de grâu autoarea vede ori simte bătând aripi de înger. Peisajele ei – de o fineţe şi candoare trimiţând cu gândul, ca tehnică artistică, la liniile şi sugestiile din stampele orientale – conţin un mister, un suflu interior, un „ceva“ inefabil. Este, poate, tocmai poarta care se deschide celor înzestraţi cu darul credinţei în Dumnezeu – cum limpede se poate desluşi mai ales în poemul care dă şi titlul volumului.
Este interesant de observat că recuzita folosită de poetă (preluată din universul în care se află, gânditoare şi contemplativă totodată, receptivă la semnele sacrului pe care îl descoperă în fiinţe şi lucruri) este menită să-i dezvăluie, de fapt, peisajul interior, sufletesc, rezultând de aici un fel de simfonie în tonuri blânde, întrucât sentimentele se cer a fi rostite aproape în şoaptă şi nu clamate cu voce asurzitoare. Lumini difuze, nopţi albastre, păsări albe, sălcii ninse, câmpii în lumina roşietică a amurgului sau în cea albastră a zorilor, porumbei sălbatici aşteptând grăunţele visului, flori sălbatice, Iisus Hristos răstignit pe Cruce la răspântii de drumuri şi în lanuri de grâu, păduri de argint, îngeri blânzi, ocrotitori şi îngăduitori cu o lume nedreaptă, care îşi caută refugiul în rugăciune şi în speranţă – toate acestea şi încă multe altele alcătuiesc spaţiul poetic al doamnei Iuliana Paloda-Popescu, dând congruenţă gândurilor şi întrebărilor autoarei despre univers, viaţă şi moarte, despre rostul omului în marea trecere pe pământ.
Să mai observăm, pe de altă parte, că aşezarea strofelor sub forma unor sfere nu este un simplu artificiu grafic, la care s-a recurs neapărat din dorinţa de originalitate, ci a fost impusă de conţinut, de arhitectura generală a fiecărui poem. Sfera simbolizează cosmosul, globul pământesc, orizontul câmpiei sau al mării, perfecţiunea spre care tindem. Bunăoară, o singură strofă trimite cu gândul la discul pe care se aduc ofrande Divinităţii. Când sferele sunt în număr de două sugerează potirul, clepsidra, cu semnificaţiile specifice acestora. În număr de trei sugerează silueta unei fiinţe umane, iar când se desfăşoară într-o înşiruire de mai multe prefigurează infinitul sau mărgelele dintr-un şirag de mătănii. Metaforic vorbind, poemele formează un spaţiu sacru, în centrul căruia poeta îşi înalţă ruga, stând de vorbă cu îngerii şi aducând slavă lui Dumnezeu. Invocând fiinţele şi lucrurile create în Univers, autoarea se adresează totodată Omului, văzut ca o făptură chemată să dea noi străluciri „corolei de minuni a lumii“, cum ar fi spus Blaga.
Cu certitudine “Semnul Îngerului” este şi va rămâne şi „Semnul“ unei maturităţi poetice depline. Citiţi volumul şi vă veţi convinge!

Florentin Popescu

28 Florar 2015

16 Jul
2015

Viorel Roman: Europa fără Dumezeu

Esecul Uniunii Sovietice, a Lagarului ortodoxo-comunist a fost urmarea fireasca a scoaterii lui Dumezeu din societate, a decuplarii muncii de remunerare, a sexualitatii de procreere, a inchiderii granitelor si interzicerea stricta a criticii acestor anomalii marxist-leniniste strigatoare la cer.

Esecul Uniunii Europene este aparent numai o chestiune de timp, pentru ca o Constitutie a UE cu Dumezeu in preambul e indezirabila, decuplarea muncii de remunerare e in curs, o vedem la greci unde salariul e de cateva ori mai mare decat in Romania, pensiile mai mari decat in Germania si totul pe banii altora. Decuplarea sexualitatii de procreere e deja politica de stat prin legiferarea avorturilor si a casatoriilor celor de acelasi sex. Se autodistrug, sinucid europenii?

Critica institutiilor UE nu-i politc corecta si este deja sanctionala ca in fostul Lagar. Recent un prof. de imunologie, cu Premiul Nobel, a fost data afara de la o universitate din Londra pentru ca afirmat in Coreea ca in laboratore, femeile se indragostesc de barbati, sau invers, dupa care ele plang.

Esecul refacerii unitatii crestine in anul de gratie 1989, omogenizarea fara a lua in consididerare ca fiecare neam are o evlavie proprie, a generat o lehamite generalizata in UE, conflicte si blocaj socio-politic de la Kiev la Atena. Catolicii, protestantii sau ortodocsii se deosebesc in modul de a-si organiza viata social-economica. Protestantuii accepta o piata neagra de 10%, catolicii de 25%, ortodocsii de 50%. Germanii respecta reguli, chiar daca contrazic aparent logica etc.

UE incearca sa mature sub pres toate astea si se apara politic corect inpotriva celor ca-l vad pe Imparat in piele goala. Toti trebuie sa-l admire. Nu poate fi pus la indoiala generozitatea de a-i trata ca egali pe musulmanii sau africanii idolatrii, care trec acum cu riscul vietii Mediterana, dar efectul este deseori contrar nobilei intentiei. Drumul sper iad e pavat cu bune intentii?

Cruciatii au luptat doua secole si jumatete cu expansiunea islamului pana au reusit cu sabia in mana sa refaca unitatea crestina sase decenii. Au esuat in final pentru ca l-au desconsiderat de Celalalt: ortodox, evreu, musulman. Cruciatii de azi, mutatis mutandis, vor sa faca o unitate quasi religioasa economico-financiara. Dupa teologia inclusivista, toti suntem crestini, im mod latent, asadar si greco-ortodocsii, evreii, musulamanii, idolatrii etc. sunt cu totii crestini occidentali, dar inca nu au constientizat. De o mie de ani stim unde duce o astfel de lipsa de respect pentru Celalalt.

Speram ca Sfantul si Marele Sinod Panortodox de la Constantinopol, Anul Sfant de la Roma si vizita papei Francisc in Romania vor depasii impasul UE / Europei fara Dumezeeu.

viorel-roman.ro
Bremen la 13 iulie 2015

16 Jul
2015

Cristian Petru Bălan: Apel către românii de pretutindeni

Frați români de pretutindeni !

 

În calitate de mai vechi membru al COMITETULUI ROMÂN-AMERICAN DIN STATELE UNITE PENTRU UNIREA ROMÂNIEI CU BASARABIA, vă anexez mai jos două documente:

1) O POEZIE CARE SUSŢINE NECESITATEA UNIRII ROMÂNIEI CU REPUBLICA MOLDOVA (pe care am scris-o recent – 15 iulie 2015)

şi…

2) PROTESTUL NOSTRU, AL ROMÂNILOR AMERICANI, PT. INDIFERENŢA GUVERNULUI OPORTUNIST DE LA BUCUREŞTI FAŢĂ DE DORINŢA BASARABENILOR DE A SE UNI CU ŢARA.

Acest protest este semnat de Acad. Prof. Dr. Nicholas Dima, fost director şi redactor al Departamentului românesc al postului de Radio VOCEA AMERICII, actualul preşedinte al Comitetului menţionat mai sus. Domnia sa, m-a rugat să fac public acest protest. Îl anexez mai jos, fiind foarte important. De fapt, textul lui m-a inspirat la poezia ce urmează:

Cristian Petru Bălan

                  INEVITABILA UNIRE

 

Candoare ideală şi univers feeric,

Unirea dintre ţărmuri la Pontul Euxin

S-a scufundat în Prutul proscris de vânt siberic

Să fie-un râu de jale, de plânset şi de chin.

 

Dar iată, fraţi de sânge din cele două maluri,

Că timpul tânguirii şi de-amânări se gată…

Veniţi să umplem Prutul cu flori şi cu portaluri

Şi s-alipim Moldova de Maica-i venerată !

 

Veniţi la sânul Mamei, veniţi făr’ să vă pese

De nesimţiţii care sunt simpli trădători !

Nu le cerşim dreptatea, nu-s lideri de progrese !

NOI suntem milioane!… Ei pier – că-s impostori !

 

Stând braţ la braţ, în valuri, sfidând cărări cu hăuri,

Cu-n singur glas de tunet, strigăm prelung: UNIIRE !…

Şi-atunci Carpaţii falnici vibrează de ecouri,

Iar codrii ni se pleacă în clipa de-alipire !

 

Măreaţă Românie, Moldova mea străbună,

Aflaţi că sus în ceruri, e-o CARTE DE DESTINE

În care-i scris că veşnic veţi fi iar împreună

Şi Dumnezeu Preasfântul la pieptul Lui vă ţine !

 

***

2) Romanian – American Committee for Bessarabia,

5150 Leesburg Pike, Alexandria, VA 22302-1030.

E-mail : Bessarabia44@gmail.com

APEL:

Iubiti tineri compatrioţi din ţară şi din Basarabia, care luptaţi pentru Unire:
În numele Comitetului Româno-American pentru Basarabia şi in numele Forumului Româno-American, vă felicitam din nou pentru marşul pe care l-ati făcut de la Chişinău până la Bucureşti pentru reunificare cu Patria Mamă.

Din nefericire, primirea pe care v-au făcut-o autorităţile de la Bucuresti a reprezentat un duş rece care ne-a şocat pe toti. Nimic nu poate spăla ruşinea politicienilor din tară care indraznesc sa se numească români !

De aici, de la mii de kilometri depărtare, noi vă îmbrăţişăm cu toată căldura şi vă îmbărbătăm să nu vă lăsaţi descurajaţi. Istoria o scriu eroii, deseori cu sange si sudoare, nu lasii care se infunda in fotolii parlamentare.

Tot inainte, copii, demni urmasi ai lui Stefan Cel Mare ! Nu cedaţi ! Viitorul este al vostru ! Unirea nu poate fi evitată! În faţa istoriei se vor prabusi nu numai pigmeii politici, dar si marii colosi care se cred invincibili. Istoria e plina de cadavrele lor.

Aşa să ne ajute Dumnezeu!

In numele celor două comitete,

Acad. Prof. Dr. Nicholas Dima

USA,14 Iulie 2015

 
Prof. Dr. Nicholas Dima, President

Lia Roberts, Executive Vice President

Neculai Popa, Public Relations Vice President

Valentin V. Tepordei, Communications Vice President

Nicholas Buda, Vice President for Youth Issues

Alexandru Tomescu, Vice President for Canada

Prof. Dr. Cristian Petru Bălan, scriitor, Member, Chicago

 

16 Jul
2015

Gheorghe Constantin Nistoroiu: Petru C. Baciu, luptătorul, eroul, mărturisitorul

„Cele îndurate cu propriul sânge se aştern pe hârtie ca un document al sufletului transfigurat şi luminat de flacăra talentului.”

(Varlam Şalamov)

Omul creştin-ca expresie ziditoare a Chipului Atotcreatorului său, trebuie să se reflecte ca experienţă a vieţii sale ortodoxe în icoana inimii, în lumina cuvântului odrăslit din Adevăr, Credinţă, Libertate şi Iubire. Altfel, spus: toate darurile duhovniceşti să rodească în el ca un spic bogat de virtuţi creştine în faţa ispitelor torenţiale ale vieţii, zămislind Luptătorul creştin al lumii Ortodoxe. Gândurile sale albe cu reflexe albăstrii de azur, dăltuiesc fruntea de zenit cuprinzând soarta sa sub povârnişurile destinului Neamului.

Vieţuirea Luptătorului creştin în această lume trebuie să fie eonul ceresc al dăruirii sale pentru Crucea lui Hristos, întrupându-se harului hristic al Piramidei Fericirilor, ca taină mistică a Axis Mundi, asumându-şi menirea permanent ca vocaţie a martirului. Harul  primit de credincios ca Dar dumnezeiesc înrâureşte destinul creştinului în lupta sa pământească pregătindu-l pentru suişul serafic al mântuirii ca sens al vieţii cereşti.

Purtând pecetea logosităţii lui Hristos, Luptătorul creştin este purtătorul deplinei mărturii divine, celei privitoare la Dumnezeu şi la Creaţia Sa: „Mărturia lui Hristos s-a adeverit întru voi.” (Sf. Ap. Pavel, I Corinteni 1, 6) Mărturia Luptătorului creştin este crezul inimiii sale, mugurele înflorit în mireasma nădejdii cugetului, care dă rodul iubirii sufletului îmbrăţişat la Sânul comuniunii dumnezeieşti: „Comuniunea noastră cu Hristos Mântuitorul constituie mântuirea; comuniunea cu El ca Sfinţitor este sfinţenia; comuniunea cu El ca Dumnezeu este îndumnezeirea; comuniunea cu El ca Nemuritor este nemurirea; comuniunea cu El ca Înviat este învierea; comuniunea cu El ca Înălţat la cer este înălţarea la cer şi şederea de-a dreapta lui Dumnezeu-Tatăl.” (Sf. Iustin Popovici, Omul şi Dumnezeul-Om. Abisurile şi culmile filosofiei. Trad. Pr. prof. Ioan Ică şi diac. Ioan I. Ică jr. Ed. Sofia, Bucureşti, 2010, p. 219)

Idealul Luptătorului creştin s-a realizat şi se realizează în Persoana Dumnezeului-Om, Iisus Hristos, prin sinergie, conlucrare, comuniune, împreună-lucrare a credinţei şi faptelor bune în lumina harului primit: „Căci noi împreună-lucrători cu Dumnezeu suntem.” (Sf. Ap. Pavel, I Corinteni 3, 9) Creştinul prin harul Duhului Sfânt devine astfel, un mod propriu de viaţă, de existenţă, de acţiune, de gândire, transformându-se pe sine din luptător al vieţii în Erou al Dreptăţii, al Libertăţii, al Conştiinţei, călit şi desăvârşit prin curaj, suferinţă şi jertfă ca Mărturisitor al Crucii, al Adevărului şi al Iubirii întru Dumnezeu şi Neam. Numai Duhul Sfânt-Mângâietorul ca Martor dumnezeiesc realizează în creştinul luptător  spiritualizarea ortodoxă a Evangheliei, în care se recapitulează tot Cerul Vieţii lui Hristos şi Pământul Întrupării Sale, săvârşite ca taină a mântuirii omului.

Finalitatea creştinului ca luptător al mântuirii proprii în cadrul mântuirii Neamului său, trece prin meridianul Eroului încununat de apoteoza Martirului: „Cel care în cele din urmă se va mântui, spunea Arhimandritul  Simeon Kraiopoulos, va trebui să treacă mai întâi prin martiriu.” (Arhim.  Simeon Kraiopoulos-Taina suferinţei. Trad. Pr. Victor Manolache. Ed. Bizantină, Bucureşti, 2007, p. 15) Aşadar, Luptătorul creştin ortodox se recapitulează în Iisus Hristos ca martor, erou, mărturisitor şi martir. Un astfel de luptător, martor şi mărturisitor este eroul nostru băcăoanul Petru C. Baciu, trăitor la venerabila vârstă de 93 de ani.

Sub purpuriul unei zile de Cuptor, la 12 Iulie 1922, ca un zâmbet la ecoul Mişcării Studenţeşti de la ’22, a venit pe lume aducând o undă de bucurie în familia Baciu, viitorul luptător şi erou Petru. Familia creştinului ortodox Constantin Baciu şi Aguriţa au dăruit lui Dumnezeu şi Neamului dacoromân 7 copii: 2 fete sprintene, frumoase şi 5 băieţi, toţi luptători voinici şi viteji: Ioan, Petru şi Emil-veterani de război, iar Aurel şi Vasile alături de Petru, deţinuţi politici.

Luptătorul-veteran Petru a pătimit 15 ani de temniţă, iar fraţii mai mici, Vasile, 5 şi Aurel 6 ani. După absolvirea Liceului Comercial, Petru s-a căsătorit cu frumoasa studentă Aurica Munteanu, fiică de învăţător. Educaţia creştină primită de la părinţi şi bunici l-au crescut, întărit şi înflăcărat în mărturisirea dreptei credinţe, călăuzindu-l pe drumul onoarei şi demnităţii, fapt pentru care nu a fost graţiat de arestările regimurilor totalitare, sub Antonescu de 2 ori: 3 Noiembrie 1941-28 Februarie 1942, la Galaţi şi Aprilie-Iunie 1942, la Văcăreşti, iar sub comunişti tot de 2 ori: 30 Nov. 1948-28 Iunie 1961 şi Oct. 1975-Aug. 1977, însumând o cruntă persecuţie şi prigoană prin purpuriul celor 20 de închisori înfiorătoare la: Galaţi, Văcăreşti, Suceava, Iaşi, Jilava, Piteşti, Bacău, Rahova, Craiova, Aiud (celular şi zarcă), Canal, Poarta Albă, Peninsula, Capul Midia, Grindu, Periprava, Constanţa, pe Bac la stuf, Borzeşti şi Oneşti.

Conştiinţa de Român i-a purtat paşii şi sufletul în lupta Neamului pentru neatârnare şi dezrobire înnobilându-l cu meritul de erou în campania de eliberare a Ardealului de Nord. După război, urmează cursurile Academiei de Inalte Studii Comerciale şi Industriale din Bucureşti, întrerupte de vicisitudinea evenimentelor nefaste care populau ţara la vremea respectivă. Luptător zelos pe altarul Patriei şi al Bisericii străbune, Petru C. Baciu a primit de la Bunul Dumnezeu şi talantul scrisului, zămislind  cu propriul sânge cremenea mărturisirii în vadul cugetului prin care se prelinge propria viaţă ca un susur cristalin al poeziei sau ca un surâs înlăcrimat al destinului. Literatura concentraţionară a deţinuţilor politici-pătimitori, slujitori ai Adevărului este în fapt un document rar, dar mai presus de el, ea este o memorialistică şi un îndem sacru al spiritului creştin de jertfă.

 

„Suferinţa, spunea marele Părinte Arsenie Boca, pe lângă durere, este şi ascultare şi această ascultare binecuvintează chemarea.” („De dincolo am să vă ajut mai mult”-Mărturii despre Părintele Arsenie Boca. Ed. Agaton, Făgăraş, 2014, p. 20)  Creştinii trăitori ai dreptei credinţe în libertate sunt nişte luptători iscusiţi, dar îngrădiţi de libertate devin circumscrişi libertăţii harice, devin eroii temerari ai spiritului mistic care trăiesc profund suferinţa, sacrificiul suprem, jertfa, pe cea mai înaltă treaptă a iubirii: martiriul. „O, voi eroi şi martiri, mucenici ai luptei pentru Hristos, care aţi urcat vitejeşte Drumul Golgotei biruind moartea pământească între zidurile de sânge ale temniţelor, sau pe crestele de foc ale munţilor, călăuziţi de lumina biruitoare a Sfintei Cruci aţi trăit zguduitoarea dramă a sfintei chemări, răspunzând prezent la supremul apel al Mântuitorului Iisus Hristos, întru apărarea sfintei Sale aşezări.  Din carnea voastră răstignită pe lemnul Crucii, sau străpunsă de pumnalul trădării şi mişeliei, vor creşte glorii mari de noi mucenici care vor sta scut în faţa potrivnicului-biruinţă ascunsă când zidul de ură şi mişelie se va prăbuşi.” (Răstigniri ascunse-mărturii- vol. I, Editura Fundaţia culturală „Buna Vestire”-Bucureşti, 2004, p. 504)

 

În acest context scriitorul nu mai este nevoit să facă deplasări de cercetare pentru a strânge materialele documentării, ci pe conştiinţa luminată de adevăr, zugrăveşte cu propriul sânge Icoana mărturisirii. Memorialistica creştină mărturisită ca taină ortodoxă trăită de erou, urcă deasupra evenimentului literar, ca apoteoză a unui monument al veacului în care strălucesc destinele unor generaţii, în care se bucură însăşi destinul Neamului său.  În clipele de cugetare creştină ale tumultului răgazului rămas, luptătărul Petru Baciu a depus mărturie în scris pentru răstignirile ascunse ale Neamului sub regimurilor totalitar-torţionare în operele:

-Răstigniri ascunse-mărturii- 2 vol. Editura Fundaţia culturală „Buna Vestire”-Bucureşti, 2004, 2009;

Sunt strigătul din urmă. Editura Babel-Bacău, 2012;

Veşnic osândiţi. Editura Babel-Bacău, 2014;

 A creat două volume de poezii: „Cine?” şi „Inimi Zăvorâte”, conducând într-un colectiv ales de pătimitori <<Crezul nostru>>, revistă de atitudine creştin-românească.

 

În volumul I al „Răstignirilor ascunse”, luptătorul-erou Petru Baciu mărturiseşte povara şi destinul atâtor milenii de încercări ale Neamului dacoromân concentrate în cel mai diabolic secol, al omenirii, veacul XX, în care lui şi camarazilor săi li s-au mutilat sufletul, li s-au schingiuit şi frânt trupul, li s-au impus pervertirea conştiinţei, li s-au asaltat credinţa, li s-au asediat nădejdea, li s-au alterat trăirea, li s-au zguduit din temelii dragostei întru Hristos şi iubirea creştină pentru Neam şi lume. Dar, în iezerul de foc al încercărilor, Dumnezeu le-a binecuvântat suferinţa împletind-o din tăria faptelor lor măreţe, mistice, deosebite, într-o Scară a biruinţei spirituale rezemată cu capătul de cer, ipostază harică ilustrată în poezia  de răsunet patriotic, NOI:

Suntem pământul roditor al unui dacic neam/ Profeţii marilor căderi de azi/ Cuvânt pustiu ce am rostit când sângeram/ şi ne-ngropam martirii camarazi. // Noi suntem oseminte risipite mii/ Şi glas de clopot ce-am vestit furtuni/ Când tulnicele sunau jale pe câmpii/ Noi deşteptam chemarea din străbuni. // Noi celor drepţi le-am înălţat un steag al lor/ Necoborât de-atunci spre învieri/ Cu el am străbătut prin mlaştini sau ogor/ Şi l-am sfinţit cu jertfele de ieri. // Noi suntem mărturia unei lumi ce-a fost./ Cu sânge cald roşit-am caldarâm şi flori, / Noi am slujit vecia neamului şi-un rost./ Pe fruntea ţării pus-am aurori. //Legenda noastră stă şi azi ascunsă-n lut,/ Ne pângăresc martirii, alţi strigoi/ Ne toarnă mărăcini peste mormântul mut/ Şi numele ni-l scuipă cu noroi. // Noi am căzut răpuşi, dar înviem mereu/ Prin mucenicii, care se întorc prin prunci,/ Sorbim luceferi din genuni spre Dumnezeu/ Şi-ajungem iar la El când sângerăm pe cruci.

Sensurile trăirii profunde se găsesc doar într-un mare destin.

  • Numai Adevărul, Credinţa, Dragostea şi Libertatea se plătesc cu viaţa, restul se rabdă.
  • Numai dacoromânul, nemuritor fiind, păşeşte în timp peste veşnicie.
  • În Suferinţă, Eroul învinge. În durere luptătorul moare.
  • Trăirea ortodoxă este să răspunzi permanent lui Dumnezeu: prezent!
  • Suferinţa şi ruga depăşesc dimensiunea unei Biblioteci în cunoaştere.

Luptători ai Credinţei, mărturisitori ai Adevărului, eroi ai Libertăţii, martiri ai Dragostei au făcut din Suferinţa lor, o Icoană a Crucii biruitoare: „căci forţa ai cărei slujitori ei vor să fie, este etern invincibilă, iar rănile căpătate în luptă pentru Hristos sunt mărturii care vorbesc despre măreţia luptei lor.”  (Răstigniri ascunse-mărturii- vol. II, Editura Fundaţia culturală „Buna Vestire”-Bucureşti, 2009, p. 296) Strigătul din urmă al lui Petru Baciu este o chemare la demnitatea întru Neamul dacoromân, o cinstire a memoriei memorabililor noştri Străbuni, un îndemn la alegerea unei Elite spiritual-creştine, călăuzitoare a multor generaţii spre un destin asumat mântuirii, un apel la conştiinţa harică ce se întrupează misiunii de mărturisitor şi vocaţiei de martir. Ecoul strigătului luptătorului, eroului şi mărturisitorului Petru Baciu se răsfrânge asupra multor chemări de seamă, dar în mod expres şi asupra Femeii. Dacă firescul bărbatului constă în <<a face>>, entuziasmul religios al Femeii se întrupează veşnicului << a fi!>>, săltându-şi astfel frumuseţea într-o Icoană a strălucirii.

Numai frumuseţea şi sfinţenia Femeilor înmiresmează sublim armonia cosmosului.  „Despre femeia creştină, despre femeia-fecioară şi femeia-mamă, scriem cu un condei înmuiat în dragoste şi recunoştinţă, dar şi cu intenţia de a sublinia uriaşul rol al femeii în istoria omenirii… Gestul de smerită supunere al Noii Eve, Sfânta Fecioara Maria, prin acel <<Fiat!>> rostit pentru omenire, ne-a izbăvit din moarte, blestem şi suferinţă, dându-ne şansa mântuirii, prin naşterea Domnului nostru Iisus Hristos pe acest pământ…

 

Maica Domnului este modelul suprem pentru femeia creştină din toate timpurile…

Femeia este mult mai înţelegătoare decât bărbatul faţă de tot ceea ce înseamnă viaţă: ea iubeşte florile, iubeşte păsările şi animalele, iubeşte oamenii. Femeia este o făptură mai fragedă, mai delicată şi mai simţitoare decât bărbatul… De soarta femeii depinde soarta lumii, aşa cum afirmă, ca un adevărat vizionar Mihai Eminescu: << Daţi-mi mame creştine şi voi schimba soarta lumii!>>…

 

Femeile-mame au dăruit totul neamului…, au concentrat forţa neamului nostru, uimindu-ne de capacitatea lor de jertfă şi viziune lucidă asupra vremurilor în care trăiau. N-au dat înapoi nici o clipă, pe braţele lor au legănat destinul nostru ca neam, crescând şi educând voievozi, eroi, patrioţi, martiri, preoţi şi monahi… Şi-au aşteptat, cu suspinuri caste, ani de-a rândul, soţii sau logodnicii luaţi sclavi sau prizonieri, deportaţi, exilaţi, închişi în temniţele comuniste, primind din depărtări doar un colţ de fotografie ştearsă sau vreun rând de haine însângerate…

  

Toate au căzut secerate sub povara Crucii, dar s-au ridicat cu nădejdi de Învieri în priviri şi în suflet purtând mai departe destinul acestor ostaşi şi dăruind lumii înfometate de Adevăr pilda vieţii eroilor martiri şi mărturisitori, pe care însuşi Dumnezeu binevoieşte să ne-o descopere nouă prin sfintele moaşte ale acestora care răsar din gropile comune, de pe tot cuprinsul ţării,ca o nouă armată, mai puternică şi mai înfricoşătoare pentru duşmanii neamului şi ai credinţei şi care fac şi vor face minuni cu noi şi cu ţara noastră.

 

Dumnezeu a primit jertfa lor curată şi e cutremurător să constaţi că omulnu o recunoaşte, situându-se pe o poziţie de negare a adevărului şi înfruntare a lui Dumnezeu. De multe ori au asistat chiar la torturile şi supliciile la care erau supuşi cei dragi ai lor de către duşmani, amintind aici chipul nobil şi prea al Doamnei Maria Brâncoveanu…

 

Alte aureolate eroine au suferit ele însele torturi pentru că nu au vrut să-i trădeze pe bravii luptători. Au fost închise în cruntele închisori comuniste, umilite, înfometate, bătute crunt, unele chiar născând prunci pelespezile reci, prunci ai nădejdii şi ai suferinţei pentru ideal… Au mers cu bucurie în temniţe sau la moarte decât să trădeze şi să provoace cuiva suferinţă.

 

Obrazul curat şi luminos al acestor eroine ale neamului a fost pălmuit de brutele regimului comunist, pieptul cald le-a fost strivit, mâinile însângerate, mândrele haine, ţesute de ele în nopţile lungi de iarnă, le-au fost rupte, frumosul păr feciorelnic le-a fost smuls.”

(Sunt strigătul din urmă. Ed. Babel, Bacău, 2012, p. 77 ş.u.)

 O soartă temerară şi un destin mult încercat l-au urmat ca o umbră şi ca o cunună, pas cu pas, clipă de clipă, în prigoane, în anchete, în torturi, în „libertate”, în foamete, în lagăre, în geruri, în izolări, în persecuţii, în temniţe, în tranşee, în asalturi pe metereze, în calomnii, în urzeli mişeleşti, dar luptătorul creştin Petru Baciu a ţâşnit deasupra tuturor biruind vremelnicia vitregiilor, mustind poeme de balsam ţării însângerate, înălţând altare sfinte munţilor de oseminte înlăcrimate.

 „Luptătorii din munţi şi cei căzuţi acolo au reînviat pururi vuietul de altădată  al codrilor, au reînviat morminte şi au deschis altele noi. Cei căzuţi în lupta cu diavolul roşu sunt tămâie şi smirnă care arde neîncetat, sunt altarul lui Dumnezeu. Rămaşi acolo, în munţi, neştiuţi de nimeni, sunt prohodiţi doar de susurul izvoarelor şi de tremurul frunzelor.”(Veşnic osândiţi. Ed. Babel, Bacău, 2014, p. 34)

 

Scânteie divină din Rugul Aprins al marelui Suflet traco-geto-dac, Petru Baciu se naşte într-un moment de răscruce, după înfăptuirea mult prea însângeratei Uniri de la 1918, care deşi aşezase Patria în hotarele ei milenare, furtunile dzmembrării spirituale o bântuiau necontenit zgâlţâind-o din temelii. Sub pavăza Crucii lui Hristos şi-a regăsit identitatea străbună, născând în viitorul luptător zelul aprig al afirmării Naţiei sale ca o Naţiune creştină, demnă şi autoritară, urmaşa princiară a nobilei Dacii. Înrolat între Adevăr şi credinţă, energia şi eroismul curajului său justifică lupta cauzei şi înflăcărarea idealului de a deveni cu adevărat un ostaş al conştiinţei şi un mărturisitor al faptei, un iubitor al jertfei.

Întru mulţi ani binecuvântaţi, poetului, mărturisitorului, luptătorului şi eroului nostru creştin Petru C.Baciu! 

  

Gheorghe Constantin NISTOROIU

Brusturi- Neamţ

16 iulie 2015

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii