14 Jun
2015

Sergiu Găbureac: Delete & Refresh

Un amic din Piaţa Universităţii 2013 îmi aminteşte, uşor iritat, că am votat USL. Corect! Am votat proiectul USL. Nu PSD, nu PNL! Atunci, proiectul era necesar pentru înlăturarea infiltratului Sistemului Cripto-Mafiot (SCM) pe Dreapta. De fapt, tot un membru al stângii FSN-iste, cu CV de mafiot 100%.

Parlamentul a devenit, astfel, ilegitim, iar guvernul toxic. Şi tot mai penal! Alegerile anticipate sunt singura soluţie pentru a pune capăt crizei politice declanşată zilele acestea şi care în ciuda zidului de monolit al baronilor în jurul conducătorului iubit se va accentua în lunga vară fierbinte.

După ce USL-ul a sucombat la ordinul păpuşarilor, PDL-ul spărgându-se în mai multe cioburi, talibanii regrupându-se în PMP-ul udrenian, un alt proiect a devenit prioritar. Unificărea Dreptei. Principalul reproş al Stângii monolite era că Dreapta nu e unită. Era o realitate, ce avea oarecare acoperire. Cum să existe, dacă pe Dreapta fuseseră infiltraţi, la greu, oamenii SCM-ului în frunte cu demisul naţional? Şi în prezent mai sunt în noul PNL multe rămăşiţe. Plantate din timpuri iliesciene.

După mişcarea politică de unificare necesară, deşi riscantă, Dreapta are, în sfârşit o singură voce. În ciuda reactivării agentului de influenţă, PMP-ul băsescian este tot mai izolat, udreniana trecând pe la Beciul Domnesc, ca mulţi alţi mulţi infractori ajunşi, temporar, la vârful Puterii. Punerea pe tapet a cazului Ponta-Münchausen, legat ombilical de fratele potlogar Dan, căpitan de autostradă, încinge plaja politică românească. Socialiştii sunt obligaţi să-şi apere capo de tutti capi. Constituţia şi bunul simţ, devenind cârpe de spălat cadavrele politice.

Paradoxal! Cu cât este „mai salvat” de şobolanii săi şparlamentari şi baronii locali, cu atât Pinocchio va dispărea mai rapid de pe scena politică! Sper ca PNL-ul să se cureţe în timp scurt. Să scape de şobolanii roşii vopsiţi portocalii, ca şi de liberali dalmaţieni. De fapt, deratizarea politică e o problemă generală. A tuturor partidelor din România, inclusiv a ong-ului UDMR, ce defilează ca partid, deşi maghiarii din România au propriile partide!

Cu siguranţă, Predoiu nu va fi prim ministru. Chiar şi el a înţeles acest lucru. E doar joc de glezne. De fapt, acum, nu e nevoie de un guvern PNl, ci unul de tehnocraţi şi alegeri anticipate. Parlamentare şi locale. Repet. Am votat, ca mulţi alţii, USL! Nu PSD. Cum USL-ul e împăiat, parlamentul rezultat din acele alegeri este ilegitim, ca şi guvernul! Pentru rezolvarea crizei politice tot mai adânci, cu urmări economice previzibile, urnele sunt singurele care îi pot pune capăt.

Constat că Ponta a ajuns să copieze până şi graficele de succesuri ale lui Ceauşescu, în timp ce datoria externă urcă pe culmi de neatins pentru acele timpuri!Iar deficitul ţării sporeşte, sporeşte!E din ce în ce mai bine! Comportamentul premierului Copy Paste, identic cu al marinarului-bişniţar, ajuns pentru două cincinale „şef de stat”, nu mă miră deloc. Acelaşi discurs, aceleaşi fraze! Amândoi, semănând cu ciuruitul aflat pe ultima sută de metri ai puterii discreţionare. Nu mai miră pe nimeni că demisul şi pisicul erau înţeleşi pe dedesubt, în public certându-se de mama focului. Pentru distracţia şi aburirea boborului!

Cât despre imaginea României, ce să mai afecteze? Şi aşa suntem consideraţi cretinii Europei!Din punct de vedere politic. Ce se întâmplă în România confirmă, de fapt, ceea ce Europa taxează de multă vreme. Şobolanii îşi dau, din nou, în stambă! Olanda, porta vocea U.E. ne anunţă blocarea la mantinelă, pentru o lungă perioadă de timp, intrarea în spaţiul Schengen. În Europa adevărată! Planeta democratică râde şi cu spatele de fanfaronii noştri. Politici. Care ne tot ameninţă cu Moscova! Tot vine 13 iunie, când bătrânul Iliescu, cu voia Moscovei, şi-a ucis, ca şi la Revoluţia confiscată, proprii semeni numai ca să rămână la putere. Dar Justiţia nu vede!

Cu votul din Camorra deputaţilor se împiedică Justiţia să-şi facă treaba. De fapt se repetă scenarii cunoscute. Unde, aţi văzut la americani vot secret în parlament. Cum, să nu ştiu cum a votat senatorul sau deputatul pe care l-am votat? Asta-i democraţie? Ne aflăm într-o premieră mondială pentru o ţară ce mimează democraţia. Cu un premier urmărit penal! Noi suntem români! Urmaşii dacilor?!

Abia acum criza politică s-a declanşat cu adevărat. Urmează o nouă vară fierbinte!A câta ? Nu vă atingeţi de penalul nostru iubit !…, strigă la unison şobolanii mafioţi. Văd că se adună mii de şobolani care să interzică votul prin corespondenţă. Cu siguranţă, moţiunea de cenzură pe acest subiect a Opoziţiei nu va trece. Cum să fie şobolanii de acord cu aşa ceva.

În criză economică ne-a mai băgat Băsescu cu gaşca lui de nenorociţi. La câtă finanţare europeană aveam, trebuia să trecem fluierând pe lângă criză. Guvernul Boc (în realitate, Băsescu) nu a fost în stare să tragă GRATIS fonduri de miliarde de euro pentru mari proiecte: autostrăzi, metrou, canal Dunărea-Bucureşti, sisteme de irigaţii, investiţiiîn turism, agricultură, industrie care generau locuri de muncă şi duceau la creşterea consumului, implicit a a nivelului de trai. Situaţia e aproape în acelaşi punct. Trăiască noua victorie a Ssitemului Cripto-Mafiot asupra democraţiei şi poporului român!

Culmea! Cum s-ar fi aşteptat neamţul să voteze şparlamentarii SCM? Ce spera Johannis? Ca aleşii socialişti să aibă vreo tresărire de conştiinţă? Ăştia o vând şi pe mă-sa! Televiziunile roşii au luat foc! Interesul naţional!? Aiurea! Să piara ţara, doar ei să se salveze. Tot Justiţia trebuie să rezolve problema. Ca infatuatul Ponta mai sunt câteva mii bune de penali. Sistemele mafiote din judeţe colcăie de şobolani roşii, dar şi de alte culori. DNA, şo pe ei!

Pilula destresantă 

– Soră, spune-mi te rog, ce avem de făcut azi?

– La început două operaţii uşoare! Un pacient de la un accident frontal de maşini şi un pacient cu traumatisme din construcţii. Apoi o operaţie mai dificilă: un soţ care a refuzat să spele vasele!

*

Toate bune!?!

Ai nevoie de o informaţie?

Mică, mică? O rezolvăm împreună.

Trimite mai departe! Mulţumiri! Să se vadă! Ne-am eliberat de frică!

————————————————-

Sergiu GĂBUREC

http://blogulluigabu.blogspot.ro

http://www.facebook.com/sergiu.gabureac.3         

Bucureşti

sâmbătă, 13 iunie 2015

14 Jun
2015

Prof. Constantin T. Ciubotaru: Eu am pitici pe creier, de aceea scriu

Eu am pitici pe creier, de aceea scriu

„Şi ne dăruieşte nouă, Doamne, cu inima neadormită şi trează să petrecem toată noaptea vieţii acesteia priveghind şi cuvântând la lucrarea poruncilor Tale cele negrăite. Pentru ce, Doamne, stai departe de noi? Pentru ce treci cu vederea la vreme de necaz? Cel ce face nedreptatea, pe sine se binecuvântează. Dar face pe altul să sufere! Cu limba noastră ne vom mări, cu cuvintele cercăm să înţelegem, cu ele ne rugăm. Ce bine ar fi dacă ura noastră ar rămâne înaintea înveşmântării ei în cuvinte! Cuvântul artistului, al celui care propovăduieşte ar trebui să fie curate, argint lămurit de foc, curăţat de şapte ori de pământ şi tot ce-i întunecă strălucirea.

În sufletul omului se ascunde gândul. În gând, omul nefericit încearcă să-şi ascundă durerea, care durere zace acolo zi şi noapte. Durerea cea mai mare este aceea că nu totdeauna ne putem face înţeleşi, că nu-i înţelegem pe ceilalţi …

 Ce ar fi să o scoatem la lumină? S-o lăsăm vântului s-o bată, soarelui s-o ardă, ploii s-o cureţe, frigului s-o congeleze, zăpezii să-i facă flori de gheaţă, apoi o ducem sub fum de lumânare, pe care să picure ceara. Iertării şi toleranţei. De ce, Doamne, omul simte tot timpul dorinţa de a vicleni prin cuvinte? Nu ca să facă rău, nu să ocărască, ci din plăcerea de a mângâia cuvintele într-o ţesătură de idei neaşteptată, aruncată pe hârtie … De ce mă simt adesea pom neroditor şi mă tem că va sosi vremea tăierii, dar nu mă sperii, nu ţip, nu plâng, dimpotrivă, caut să înţeleg mersul lucrurilor, să accept că sunt aproape de capăt, să-l accept ca pe un dat … Dă-mi, Doamne, inimă curată, minte trează, cunoştinţă nerătăcită spre câştigarea şi încredinţarea adevărului!”

 C.T.C.

————————–

 Taina scrisului? Nu cred. O meserie, da, are o taină pe care meşterul o comunică ucenicului. Am citit kilometri de mărturii şi studii legate de aceată idee. Concluzia mea: Scrisul este un talent. Sunt mii sau poate milioane de oanmeni care au încercat să scrie. Au rămas cei consideraţi genii sau mari talente: Homer, Shakespeare, Balzac sau Tolstoi, Eminescu, Creangă, Caragiale şi alţi şi contestaţi, dar mai ales apreciaţi. Dacă ar exista o „taină”, oare să se fi păstrat aşa de bine că nimeni n-a descifrat-o?

 Sunt feciorul unor ţărani care au rămas la coada vacii, fiindcă s-au grăbit să se însoare de tineri. Fraţii şi surorile părinţilor au plecat la meserii sau la şcoli. Ruda cea mai celebră a noastră era vărul drept al mamei, scriitorul Eusebiu Camilar, căsătorit cu Magda Isanos.

Se vizita cu unchii şi mătuşile care locuiau la Suceava sau Bucureşti. Nu era normal ca idealul meu să fie acela de a ajunge scriitor? Din cei 14 fraţi, au trăit 8, doar eu a făcut o facultate. Simţeam că am ceva de spus oamenilor, asta mai ales după ce am citit cărţi măsurate în metri cubi (majoritatetea traduse din ruseşte). Prin clasa a VI-a, fiind săraci, ne dădea mâncare la cantina şcolii. Eram conducătorul unităţii de pionieri din sat – prima generaţie. Am scris un articol la „Scânteia Pionierului”: “Soarele nu răsare la noi în casă!”.

 „Aşa se numeşte intovărăşirea din Udeşti, Suceava. Tata n-a semnat cererea, deşi a căpătat mai multe semne de lămurire pe coaste.

– De ce, mă tată, l-am întrebat cu lacrimi în ochi.

– N-am putut, băiete.

– Ştii că m-au dat afară de la cantină? Iar să rabd de foame, asta vrei? Spune-mi de ce n-ai semnat!

– Fiindcă nu ştiu să scriu”

Pe mine m-au scos în careu, mi-au luat funcţia şi cravata. Cică nu le mai meritam.

Nici la colectiv n-a vrut să se scrie tata şi la dispoziţia unui Bob, la care am fost cu alte zeci de oameni în audienţă ne-a spus textual: „Partidul nu are nevoie de oameni deştepţi, ci de soldaţi care să urmeze linia!”. Eram o mână de om, dar ştiu că am întrebat: „Dumneata eşti un om inteligent sau un linior?” A râs şi ne-a dat voie să dăm admiterea la Botoşani. 94 feciori de ţărani nelămuriţi şi meseriaşi. Patru locuri. Am intrat, dar fără bursă, deşi aveam o medie foarte mare …

Am scris al doilea articol, tot la „Scânteia tineretului”. care a apărut prin februarie: „Sunt fecior de Bolohan!”. „Străbunicul meu era din Reusenii lui Ştefan cel Mare şi aşa se numea: Bolohan! A fost printre cei care s-au alăturat preotului Andrei din Udeşti, care la 1777 s-a opus semnării tratatului de supunere a bisericii ortodoxe faţă de împărăteasa Maria Tereza. 30 de ani, părintele şi cei care au refuzat să semneze petiţia de supunere au fos prigoniţi. Tata a fost prizonier la ruşi şi a lucrat patru ani la colhoz. De aceea nu vrea să semneze. E problema lui. Cinci dintre fraţi sunt muncitori şi funcţionari. Dacă n-aveţi nevoie de noi de ce nu ne lăsaţi să emigrăm în lumea largă?”

După o lună mi-au dat bursă şi fraţii mei au fost reangajaţi. Am fost coleg de clasă cu Mihai Ursachi. Eram îndemnaţi să ne batem joc de el şi de cei care scriau poezii. Dar eu acasă aveam câteva caiete cu povestiri şi un proiectat roman: “Zodia cumpenelor”. Aveam, fiindcă mama a rupt foi ca să înfăşoare ouăle când mi le trimitea la liceu, iar tata spunea că foaia de maculator scrisă e mai bună ca foiţă de ţigară decât cea curată … La reproşul meu, mama m-a consolat: „Lasă, băiete, că o să scrii altele, că fabrica de caiete merge!”  Student în anul al doilea m-a „debutat” Geo Dumitrescu într-o culegere de „Cei care promit”, în „Gazeta literară”, la „Poşta redacţiei”, cu schiţa „Ideile mari se nasc în pat!” Mai ţin minte că printre condiţii era şi materialul din care e făcut patul, salteaua şi momentul când vine ideea … Majoritatea celor celebre au fost mai întâi visate şi fiindcă + 99% dintre oameni uită visele, eroul meu, un Şef de CAP nu avea decât idei mici …

Din anul al treilea de studenţie, în urma unui concurs am devenit, până în 1965, secretarul subredacţiei revistei “Viaţa studenţească” din Iaşi. Au mai concurat doi băieţi cu nume de haiduci, alţii spun că de bandiţi, care au devenit, unul prozator de talent, celălalt publicist infatuat … Îndrumător era domnul profesor C. Ciopraga. M-a rugat să nu le spun asta colegilor mei. „Cât trăiţi!”. O fac acum cu adâncă recunoştinţă fiindcă ne întâlneam la „Celula 11, o cămăruţă fără geam, joia, la Casa Studenţilor, când tineretul dansa madison şi pinguinul, iar noi, cei patru, căci mai era o Cornelie, ( Of, doctoriţo, că multe nopţi mi-ai furat)”. Dar acum te întreb de ce n-ai insistat să “evadez” şi eu. Pe unde mai eşti? Doamne, că multe am învăţat atunci despre cum ar trebui să se scrie. Şi am înţeles că lampadoforii ca Maiorescu şi Lovinescu îşi au marele lor merit …

În acei ani mă întălneam cu domnul Eusebiu Camilar, care venea mai des pe acasă, fiindcă o avea pe maică-sa, mătuşa Natalia cam bolnavă, iar eu aveam un frate felcer pe care-l căutam prin sat sau satele din jur – împreună – ca să-i facă injecţie noaptea … şi discutând… „am pus” de un volumaş de proză scurtă, cu o povestire, „Dor şi Dora”, care a apărut după … 37 de ani, în 2001. Asta fiindcă în 1965, când mergeam cu visata mea carte de debut la Bucureşti să mai stăm de vorbă, unchiul meu a plecat dintre noi.

 Am avut promisiuni de la Mihai Gafiţa, dar l-a luat Cutremurul … La „Cartea românescă” un oarecare Escu mi-a băut vinul, dar nu mi-a schimbat destinul. M-a dat pe mâna unui referent, care m-a dat pe alte mîini, gradate, fiindcă nu erau mulţumiţi cu varianta propusă. Mi s-a cam lehămeţit de amânări, prelucrări. La un moment dat romanul meu „Războiul chibiţilor” nu-mi mai plăcea nici mie, parcă nu mai era al meu. După un BT, în 1973 am renunţat să mai caut varianta dorită de redactor. Tot după peste 35 de ani, aduând ce am mai putut recupera am rescris romanul care a apărut în … 2011!

La sertar au stat ani buni şi „Securiştii au fost extratereştri”, varianta „Girueta”, şi „Suflete casante”, dar mai ales „Piticii pe creier”, roman gândit la liceu ca o „Zodie a cumpenelor” şi apărut la Timişoara prin îndemnul şi sprijinul a doi oameni-prieteni îi consider eu, Adrian Dinu Rachieru şi Constantin Călin.

Credeţi în teoria existenţei unor Linii astrale ale sufletelor noastre? Că la un moment dat ne sunt date nişte întâlniri cu oameni care ne schimbă, curbează sau buclează traiectoria vieţii? În anul 2000 mi s-a spus de acasă că m-a căutat Mircea Mortici, consătean-reporter teritorial la „Radio România”. Publicasem trei cărţi, una de umor, două de teatru scurt, radiofonic. În Teleorman eram cunoscut, acasă, deloc. L-am găsit alături de alţi viitori prieteni, George Muntean, Liviu Popescu şi Emil Satco. „Transfug, trădător” şi alte epitete fiindcă mă „lepădasem” de bucovineni şi nu participam la Festivalul naţional „Isanos-Camilar”. M-am scuzat că nu voiam să profit de pe urma asta, dar … prin ei şi mai ales prin fratele de suflet C.Blănaru am „revenit” pe meleagurile natale, am fost primit în Societatea Scriitorilor Bucovineni, am publicat în „Bucovina literară” …

Primirea în U.S.R. îmi lasă un gust amar, deşi George Muntean mi-a dat prima recomandare. Alţi amici au ezitat: cred că merită să reproduc motive: „N-am avut timp să te citesc. Ce-ar fi să-mi sintetizezi, la un mic şi un şpriţ … Acasă trebuie să-mi scriu capodopera” (Cred că mai ciobesc sau cioplesc la ea, încă n-am cunoştinţă că a fost tipărită!). Şau că şi aşa sunt prea mulţi scriitori … Mi s-a reproşt că n-am bătut la anume Porţi Împărăteşti! Mă tem că mia de cuvinte n-ajunge pentru a epuiza acest subiect.

Amintesc doar că în 2009 mi s-au publicat trei povestiri în antologia „Memorie di una Dittatura”, 2009, Torino, Italia. În acelaşi an Fundaţia Culturală a Bucovinei îmi atribuia „Premiul pentru proză Satirică”, pentru romanul „Securiştii au fost extratereştri”, care în anul următor, 2010 fost traduas în spaniolă: „Los securistas fueron extraterrestres”, Madrid, 2010, (Prologo per Fabianni Belemuschi. Editor, Tudor Şerbănescu…) Am deschis colecţia „Propuestas” a Editurii „Niram Art”, urmat de Vozganian, Lungu, Ştefan Mitroi şi alţii.

În 2010 primeam premiul pentru creativitate iniţiat de „Casa Naamans” pentru scriitori francofili şi apăream în Antologia „Naji Naaman’s Literary Prizes”, 2010, Liban. În 2011 mi s-a tradus parte din cartea despre „Spania şi Căpşunarii care protestează între Picioarele Europei”, varianta română: „Ole! Ole! Ole! Unde mi-am băgat picioarele”, cea spaniolă (lansată la Madrid, noiembrie, 2011) s-a numit „Aventura en tirra de Cervantes”, prologo de Diego Vadollo Lopez. Editura „Niram Art” (Editor Tudor Şerbănescu) Madid-Lisabona-Berlin.  Unii nu pot să scrie, alţii nu ştiu, majoritatea nu cred că ar putea face asta, nici că se poate şi altfel. Şi mai sunt mulţi dintre cei care pot, eu am avut cel puţin o sută de elevi care aveau o sensibilitate deosebită, simţul metaforei, dar fie că nu credeau în ei, fie că cei din jurul lor i-au descurajat. De fapt noi, românii n-am cultivat scrisul.

 De ce scriu? Încerc să-i feresc pe oameni de banalitatea existenţei, să le relev frumosul din ei şi din jurul lor. Pentru că revin, noi mai degrabă vegetăm, vieţuim deşi avem o tradiţie în cultivarea frumosului aplicată mai ales la lucrurile din jurul nostru, la cântece şi-n proverbe, toate acestea şi celelalte care formează cultura populară şi au fost moştenite.

Pentru cine scriu? Pentru puţini care mai citesc. Pentru cei care descoperă că dincolo de fiinţă există şi sentiment, suflet, afecţiune. Să le ofer o altă variantă la existenţa pe care o duc. Eu n-am nici o amintire veselă. Motivam doamnei Simona Botezan că „America din inima mea”, vol I, „O româncă la Washington D.C.” şi “Iarba verde de aiurea” (vol. al UU-lea de C.T.C.) aduc o cu totul altă prezentare a Americii … Dar de doi ani cartea stă la sertar. Criză mare, monşer! În memoria mea şi a familiei am rămas un plângăteţ. Pentru că am avut altfel de jucării? Pentru că din căştile găsite pe câmp, prin pădure mi-am făcut oliţă de noapte? Din proiectile, popice? Că am mutilat copaci şi schilodit păsări fiindcă pistoale erau peste tot? Că am fost aşa de slab încît la vizita medicală, după ce am mâncat trei pepeni mi-au pus pietroaie-n buzunar ca să am greutatea necesară? Apoi am plâns de frică …

Din liceu am devenit eu jucăria fricii că voi fi retrimis la sapă, deoarece tata nu voia să se facă colectivist. Tot l-au făcut! Cinci ani am uitat de frică, în anii de studenţie.

Ca angajat frica de a nu deveni ciripitor a ţinut cât a durat şi regimul. Au fost anii botezaţi „Frica de frică”. Şi totuşi, în tot acest timp, pe furiş, mi-am făcut o jucărie numai a mea: cuvintele. Cu ele-mi construiam castele, mă îmbrăcam împărăteşte, îmi mobilam vastele mele apartamentele imaginare. Ca să nu mă fac de râs, am botezat cuvintele „pitici”. Pentru că scriitorii nu sunt oameni obişnuiţi. Părinţii, bunicii lor au fost morari, blănari, ciubotari. Ne-am păstrat numele, dar având pitici pe creier, am devenit scriitori.

Scriu mai ales fiindcă am constatat că mulţi dintre cei din jurul nostru au uitat de război, tifos, de secetă, de abuzurile foştilor şi actualilor potentaţi. De zilele când camioanele cărau grâul spre marele frate şi ţăranii furau în săculeţi special făcuţi cât să aibă de o colivă. Ştiţi că în timpul evacuării fraţii mei mai mari, apoi şi eu, treceam linia frontului ca să „furăm” de la casele noastre o traistă de boabe, de fasole? Şi că unii au fost împuşcaţi? Că pe timpul tifosului morţii erau căraţi ca lemnele, fără sicriu, fără prapuri, fără să-i plângă cei dragi şi erau îngropaţi într-un fost tranşeu unul peste altul? Că jumătate din sătenii plecaţi au făcut grevă fiindcă au fost daţi afară deoarece părinţii lor nu voiau să se înscrie la colectiv? Că satele s-a golit fiindcă sărbătorile trebuiau transformate în zile de muncă voluntară. Că acum satele sunt şi mai pustii ca oricând? Nu ştiţi de ce? Oare cineva n-ar trebui să consemneze astea pentru ca să se afle cum au dus-o bunicii?  Unele se uită, pe altele noi le facem uitate tocmai fiindcă ne punem întrebarea: „De ce să scriu?” Pentru că sunt unul dintre fericiţii familişti virtuali! Da! Fac parte din cea mai originală familie, cea a iubitorilor de cuvânt frumos exprimat sau a metaforiştilor!

 Anul trecut, în Madrid mi-am găsit o soră geamănă întru metaforă: Ionela Flood. Tot aici l-am descoperit pe vărul Marin Traşcă, asta prin doi mari prieteni, Romeo Niram şi Teo Şerbănescu.  De aici am mai plecat cu alţi prieteni care au scris despre mine, despre care am însăilat câteva cuvinte: George Roca, din Sydney şi prin el pe Octavian Curpaş, Arizona, iar acesta mi-a făcut „cunoştinţă” pe net cu doamna Simona Botezan, din Washington DC, care va deveni „năshica” mea, eu fiind „finul Funny”. Şi aşa familia mea de metaforişti s-a mai mărit cu câţiva amici precum Fabianni Belemuski, primul traducător al meu în spaniolă. Cu Diegon Vadillo Lopez, al doilea. Cu profesorul universitar, exegetul, Hector Martinez Sanz. Cu artistul şi omul cu cea mai caldă inimă, Antonio Calderon de Jesus! Cu istoricul şi pictorul Constantin Popa. Cu poeta Ariadna Petri. Cu doamna Sanda Darolti şi publicista Giorgiana Stroe, poeta şi pictoriţa Eugenia Dumitriu, Alexandru Toma şi Maricica Manciuc, iar mai nou cu doamna Elena Buică (teleormăneancă) şi Veronica Pavel Lerner, ambele trăind în Canada, cu Georgeta Resteman din Cipru… Poate scriu pentru poetul George Filip şi Alex Cetăţeanu din Canada de care mă leagă o sinceră amiciţie … metaforică. Sigur scriu şi pentru finanţista Cornelia (Salcher) Stănescu şi domnul Hanes din Viena!

Pentru cine scriu? Pentru milenarii împrăştiaţi în toată ţara, de la fratele de suflet C. Blănaru şi confratele Emilian Marcu din Iaşi, la doamna Doina Cernica, Carmen Veronica Steiciuc, Nic. Cârlan, Liviu Popescu, C. Arcu, Ion Beldeanu din Suceava, la C. Călin şi Calistrat Costin colegi şi amici din secolul trecut, la Ion Păjişteanu, din Bacău, Mihai Merticaru din Piatra Neamţ, Vasile Ghica, Tecuci, Loredana Dănilă, Slobozia, Emil Iliescu, Chitila… Entuziasta şi poate cea mai sinceră prietenă de pe net, Mihaela Dordea, sau Mircea Coloşenco, sau Vladimir Alexandrescu, din Bucureşti?

Pentru Corneliu Vasile, Caracal, Ion Georgescu, Tufeni, Gigi Smarandache şi ceilalţi metaforişti din Slatina?  Poate pentru cele peste două duzini de „milenişti” din Teleorman, care au scris despre cărţile mele, care le-au citit şi m-am îndemnat să mai păcătuiesc?!? Pe care să-i citez ca să nu-i supăr pe ceilalţi? Liviu Comşia sau Mihai Petrescu? Stan V. Cristea, Vasile Delceanu sau prof. Alex. Dina, Şt. Marinescu? Florina Isache, Stelian Ciampuru, doctorul Viorel Dinu, Nicoleta Milea. George Tutcălău, D. Ciocan, Ciprian Anghel, Costel Păun? Şi poate mai scriu măcar pentru 2-3% dintre cei 15.000 foşti elevi?

Ce este o carte, m-a întrebat Eusebiu Camilar. O construcţie. Care are conţinut şi formă. Din cărămizi, ciment, marmură şi alte materiale cu care poţi ridica un palat, o vilă, o casă obişnuită un grajd şi un coteţ! (Un baron local a adus marmură de Carrara şi a proruncit să se ridice cea mai cea cocină. După ce i-a pus troc spoit cu aur a băgat acolo câţiva porci. Ştiţi ce au constata cu uimire martorii? Că foarte repede măreaţa construcţie a devenit cocină!). Cărămizile din care se face o carte se numesc cuvinte. Arhitectul va ridica un palat, o operă de artă. La fel se poate întâmpla şi cu scriitorul. Să realizeze o capodoperă sau cea mai banală maculatură. Cartea este însă şi altceva. Copertele, conţinutul, tehnoredactarea, sunt părţi componente care presupun oameni cu o anumită pregătire … Odată conţinutul realizat orice editură o va transforma în carte … Dacă „spune” ceva nou, va interesa pe cel care o deschide, deci va stârni curiozitatea cititorului. Dacă nu, va ajunge maculatură…

Prof. Constantin T. Ciubotaru

13 Jun
2015

Viorel Roman: Revoluția papală și revolta ortodoxă

Imagini pentru viorel roman ageroRusia, după marea vânzare din anii 90, se ridică sub Vladimir Putin din genunchi, nu mai acceptă o singură supraputere și e în război cu vestul fascist. Grecia premierului Alexis Tsipras și-a recâștigat demnitatea, refuză colaborarea cu FMI, BCE, CE și cere despăgubiri de război Germaniei. Premierul Victor Ponta nu semnează Acordul cu FMI.

Revolta ortodoxă e firească. După imensul eșec 1989, când lumea aștepta refacerea unității creștine, a urmat o perioadă de lehamite și de promovare, fără tragere de inimă, a unității tehnico-economice mondialiste, fără Dumnezeu: modernizare (laica) fără occidentalizate (religioasă). Ăsta e mărul discordiei, ne asigură Putin, nu Ucraina.

Occidentalii, azi prizonierii unui laicism arogant, unei imagini deformate a islamului și creștinismului sunt și ei în derută, așa că greco-pravoslavnicii profită de lipsa de unitate din lagărul catalicilor și protestanților, adică a catolicilor care au trecut prin Reformă. Ei câștigă timp până la Marele și Sântului Sinod Panortodox de la Constantinopol, 2016.

La începutul anilor 60, după ridicarea anatemei reciproce de către Patriarhul grec și Papa urma să aibă loc un Sinod Panortodox (ultimul a avut loc în anul 787) simultan cu al doilea Conciliul de la Vatican. Sinodul n-a avut loc din cauza Lagărului comunist. In timp ce Conciliul a pus bazele destinderii, sfârșitului Războiului Rece și unității creștine.

Ce vor greco-pravoslavnicii? Un Imperiu de la Moscova la Muntenegru (A. Dugin), o Uniune Eurasiatică, un URSS fără Karl Marx și izolarea, discriminarea Cortinei de Fier, dar care oricum ar genera „á la long” aceleași probleme socio-economice, care au dus la prăbușirea Lagărului moscovit. Vezi dictatura de dezvoltare, pan-ortodoxie, pan-slavism.

Occidentalii s-au luptat mereu pentru refacerea unității creștine și salvarea creștinismului oriental amenințat de Islam, cu sabia, cruciații, cu buna înțelegere a egalilor, la Conciliul de la Florența 1437 (vezi Biserica unită cu Roma din Ardeal), mai recent cu generozitatea de la Conciliul Vatican II. Creștinismul respiră cu doi plămâni.

Tensiunile, urmare a lipsei de unitate creștină a dus la deformări grave și în vest: ateism, modernism, materialism, naționalism, fascism, socialism, național-socialism, consumerism. De aceia așteptările de la Sinodul Pan-ortodox sunt la fel de mari în vest și est. Mai mult decât atâta, civilizația creștina este model pentru întreaga lume.

Un mileniu de adversitate a creat însă un întreg catalog de prejudecății reciproce, care în aceste zile de criză, din Ucraina pana în Grecia, reapar ca ciupercile după ploaie. Deja simpatia și respectul pentru ortodocși din anul 1989 e pe cale de dispariție, iar greco-ortodocșii, cetățeni de categoria II, se văd din nou amenințați de fantome fasciste.

Cum s-a ajuns aici? Imediat după Marea Schismă, în sec. XI-XIII Revoluția papală (vezi H.J. Berman; P. Nero) a pus bazele civilizației occidentale actuale prin sanctificarea:

  1. rațiunii: ratio, știința și școala de la greci
  2. dreptul, individualitatea și proprietatea privată de la români;
  3. ambele puse apoi în slujba eshatologiei și eticii Bibliei.

Sinteza complet străină ortodoxiei.

Occidentalii îl preamăresc pe Creator prin muncă (după protestanți condiția mântuirii), perfecționarea condițiilor de trai, ortodocși cred că astfel El este mai degrabă trecut cu vederea și trădat. Primii se uită de sus la mizeria materială din Est, ortodocșii cred în superioritatea lor duhovnicească și sobornicească. (F. Dostoievski; A. Solgenitin)

După eșecul modernizării țariste, început de Țarul Petru I, în sec. XX ortodoxo-comuniștii sperau a imitând revoluția industrială, cu ajutorul unei dictaturi de dezvoltare, ajung din urmă și chiar depășesc occidentul. Eludând însă Revoluția papală, dialogul, unitatea cu Roma, totul s-a năruit, iar azi ortodocși Putin, Tzipras, Ponta sunt dezorientați.

Ce-i de făcut? Lumea așteaptă ca Sinodul Panortodox să depășească dezorientarea, revolta actuală prin refacerea unității, fără de care civilizația creștina, fractura dintre Est și Vest, generează conflicte binecunoscute de la de Marea Schismă la Războiul Rece, 1054-1989. Vezi criza de astăzi din Ucraina, Moldova, România, Bulgaria, Serbia și mai ales Cipru și Grecia.

Istoria, firește nu se repetă, nimeni nu mai vrea un război mai ales al creștinilor între ei, sau o imitare superficială a vestului, o modernizare fără occidentalizare, că cea de după anul revoluționar 1989. Dorința de refacere a unității creștine în Era globalizării fără granițe e mai puternică ca niciodată. Suntem martorii debutului unei noi ere istorice?

 

Prof. dr. Viorel Roman

consilier academic la Universitatea din Bremen

Germania

 

www.viorel-roman.ro

 

12 Jun
2015

Invitație – Simpozionul Internaţional „Ioan Slavici în mileniul III”

INVITAŢIE

 

              Luni,  15 iunie 2015, începând cu ora 12,30 cu onoare vă invităm în Sala 102 a Parcului Ştiinţific şi Tehnologic TIM SCIENCE PARK Timişoara (str. Dr. Aurel Păunescu Podeanu nr. 144), unde  va avea loc deschiderea oficială a celei de-a V-a ediţii a Simpozionului Internaţional

Ioan Slavici în mileniul III

 

organizat de Fundaţia pentru Cultură şi Învăţământ „Ioan Slavici” Timişoara, Universitatea „Ioan Slavici” Timişoara, Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş, Liceul „Ioan Slavici” Timişoara, Liceul Teoretic „Vlad Ţepeş” Timişoara, Asociaţia Naţională Cultul Eroilor „Regina Maria” din România – filiala Timiş, Despărţământul „Ioachim Miloia” Timişoara al ASTREI, Asociaţia Culturală „Constantin Brâncuşi” Timişoara, Societatea Culturală „Patrimoniu” Timişoara, Sindicatul Independent al Învăţământului Preuniversitar Timiş – Federaţia „Spiru Haret”, Centrul de Cultură şi Artă al Judeţului Timiş, sub egida Consiliului Judeţean Timiş (cofinanţator al manifestării).

 

PROGRAMUL MANIFESTĂRII:

  • Ceremonialul de deschidere
  • Binecuvântarea lucrărilor simpozionului de către Prea Onoratul Părinte drd. Zaharia Pereş,  consilier cultural al Mitropoliei Banatului
  • Cuvânt de salut din partea organizatorilor
  • Prezentarea oaspeţilor şi a invitaţilor de onoare
  • Comunicări ştiinţifice în plen
  • Lansarea numărului 39 al periodicului de cultură şi educaţie „DEMNITATEA

 

Invitatul de onoare al manifestării este prof. dr. Viorel ROMAN, Bremen-Germania, care va susține conferința cu tema:

 

CREDINȚĂ ȘI RAȚIUNE

Revolutia papala si revolta ortodoxa

Rusia, dupa marea vanzare din anii 90, se ridica sub Vladimir Putin din genunchi, nu mai accepta o singura supraputere si e in razboi cu vestul fascist. Grecia premierului Alexis Tsipras si-a recastigat demintatea, refuza colaborarea cu FMI, BCE, CE si cere despagubiri de razboi Germaniei. Premierul Victor Ponta nu semneaza Acordul cu FMI.

Revolta ortodoxa e fireasca. Dupa imensul esec 1989, cand lumea astepta refacerea unitatii crestine, a urmat o perioada de lehamite si de promovarea, fara tragere de inima, a unitatii tehnico-economice mondialiste, fara Dumnezeu: modernizare (laica) fara occidentalizate (religioasa). Asta e marul discordiei, ne asigura Putin, nu Ucraina.

Occidentalii, azi prizonierii unui laicism arogant, unei imagini deformate a islamului si crestinismului sunt si ei in deruta, asa ca greco-pravoslavnicii profita de lipsa de unitate din lagarul catalicilor si protestantilor, adica a catolicilor care au trecut prin Reforma. Ei castiga timp pana la Marele si Sfantului Sinod Panortodox de la Constantinopol, 2016.

La inceputul anilor 60, dupa ridicarea anatemei reciproce de catre Patriarhul grec si Papa urma sa aibe loc un Sinod Panortodox (ultimul a avut loc in anul 787) simultan cu al doilea Conciliul de la Vatican. Sinodul n-a avut loc din cauza Lagarului comunist. In timp ce Conciliul a pus bazele destinderii, sfarsitului Razboilui Rece si unitatii crestine.

Ce vor greco-pravoslavnicii? Un Imperiu de la Moscova la Muntenegru (A. Dugin), o Uniune Eurasiatica, un URSS fara Karl Marx si izolarea, discriminarea Cortinei de Fier, dar care oricum ar genera a la long aceleasi probleme socio-economice, care au dus la prabusirea Lagarului moscovit. Vezi dictatura de dezvoltare, panortodoxie, panslavism.

Occidentalii s-au luptat mereu pentru refacerea unitatii crestine si salvarea crestinismului oriental amenintat de Islam, cu sabia, cruciatii, cu buna intelegere a egalilor, la Conciuliul de la Florenta 1437 (vezi Biserca unita cu Roma din Ardeal), mai recent cu generozitatea de la Conciliul Vatican II. Crestinismul respira cu doi plamani.

Tensiunile, urmare a lipsei de unitate crestina a dus la deformari grave si in vest: ateism, modernism, materialism, nationalism, fascism, socialism, national-socialism, consumerism. De aceia asteptarile de la Sinodul Panortodox sunt la fel de mari in vest si est. Mai mult decat atata, civilizatia crestina este model pentru intreaga lume

Un mileniu de adversitate a creat insa un intreg catalog de prejudecatii reciproce, care in aceste zile de criza, din Ucraina pana in Grecia, reapar ca cipercile dupa ploaie. Deja simpatia si respectul pentru ortodocsi din anul 1989 e pe cale de dispartie, iar greco-ortodocsii, cetateni de categoria II, se vad din nou amenintati de fantome fasciste.

Cum s-a ajuns aici? Imediat dupa Marea Schisma, in sec. 11-13 Revolutia papala (vezi H.J. Berman; P. Nero) a pus bazele civilizatiei occidentale actuale prin santificarea:

  1. ratiunii: ratio, stiinta si scoala de la greci
  2. dreptul, individualitatea si proprietatea privata de la romani;
  3. ambele puse apoi in slujba esatoligiei si eticii Bibliei.

Sinteza complet straina ortodoxiei.

Occidentalii il preamaresc pe Creator prin munca (dupa protestanti conditia mantuirii), perfectionarea conditiilor de trai, ortodocsi cred ca astfel El este mai degraba trecut cu vederea si tradat. Primii se uita de sus la mizeria materiala din est, ortodocsii cred in superioritatea lor duhovniceasca si soborniceasca. (F. Dostoievski; A. Solgenitin)

Dupa esecul modernizarii tariste, inceput de tarul Petru I, in sec. 20 ortodoxo-comunistii sperau ca imitand revolutia industriala, cu ajutorul unei dictaturi de dezvoltare, ajung din urma si chiar depaseasc occidentul. Eludand insa Revolutia papala, dialogul, unitatea cu Roma, totul s-a naruit, iar azi ortodocsii Putin, Tzipras, Ponta sunt dezorientati.

Ce-i de facut? Lumea asteapta ca Sinodul Panortodox sa depaseasca dezorientarea, revolta actuala prin refacerea unitatii, fara de care civilizatia crestina, fractura dintre est si vest, genereaza conflicte binecunoscute de la de Marea Schisma la Razboiul Rece, 1054-1989. Vezi criza de astazi din Ucraina, Moldova, Romania, Bulgaria, Serbia si mai ales Cipru si Grecia.

Istoria fireste nu se repeta, nimeni nu mai vrea un razboi mai ales al crestinilor intre ei, sau o imitare superficiala a vestului, o modernizare fara occidentalizare, ca cea de dupa anul revolutionar 1989. Dorinta de refacere a unitatii crestine in era globalizarii fara granite e mai puternica ca niciodata. Suntem martorii debutului unei noi ere istorice?

www.viorel-roman.ro

Vă așteptăm cu drag !

 

Fundaţia pentru Cultură şi Învăţământ IOAN SLAVICI

Preşedinte – Prof. univ.dr.  Titus SLAVICI

12 Jun
2015

Vavila Popovici: Înșelăciune, furăciune

Imagini pentru vavila popovici„Nu apuca pe calea celor fără de lege şi nu păşi pe drumul celor răi! Ocoleşte-o şi nu merge pe ea, treci pe alături şi du-te mai departe; căci ei nu dorm până nu făptuiesc rău şi nu-i mai prinde somnul până nu fac pe cineva să cadă. Căci ei se hrănesc din pâine agonisită prin fărădelege şi beau vin dobândit prin asuprire.”

(Pilde, cap. 4,14-17)

   Orice fiinţă prin mişcare emite şi absoarbe energie, generând în acest mod un câmp magnetic care atrage sau respinge ceea ce se află în apropierea sa. Când se cristalizează un gând, el se manifestă prin reacţii emoţionale: senzaţie, sentiment, dorinţă şi se exprimă în comportamentul nostru. Atragem în acest mod întâmplări, atragem persoane. Românul are proverbul: „Cine se aseamănă se adună” şi aceasta deoarece simţurile noastre lucrează ca nişte magneţi: atragem spre noi ceea ce dorim, ceea ce ne place şi este spre binele nostru, şi respingem ceea ce nu dorim, ceea ce nu ne place, ceea ce ar dăuna fiinţei noastre. Aşa se produce în mod normal, într-o lume instruită, educată în spiritul moralităţii, în care conectarea se face doar la ceea ce este în armonie cu vibraţia noastră dominantă, armonia avându-şi rădăcinile în iubire, căci Dumnezeu a făcut lumea din iubire. Astfel trăim în concordanţă cu rugăciunea pe care Iisus ne-a învăţat-o: „Facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ” (Mat 6:10), alungând din inimi şovăiala şi urmând voia lui Dumnezeu, întru fericirea noastră.

   Se întâmplă de multe ori, şi acum din ce în ce mai mult, să întâlnim conectarea cu ceea ce este în dizarmonie cu vibraţia noastră, adică o stare de anormalitate. Am putea spune că uneori această conectare scapă voinţei şi interesului nostru şi atunci atragem sau suntem atraşi spre vibraţii negative, conectarea putându-se face conştient, dar şi inconştient, uneori din necunoaştere sau din naivitate. Se intră într-o sferă a înşelăciunii, înşelăm sau suntem înşelaţi, comportamentul este deviat de la normal şi se acţionează în mod imoral. Vrem să fim unici în felul nostru, orgoliul cucereşte spaţiul inimii noastre, ne vin idei şi atunci începem prin a pofti, a jindui, cineva ne îmboldeşte de la spate, desigur cineva cu „coarne” şi încercăm să înşelăm pe cel de lângă noi, pentru a-i lua o parte din ceea ce posedă, ca materie, desigur! Prea puţini mai sunt cei interesaţi de cucerirea înţelepciunii, a cunoaşterii, a frumosului, a binelui. „Ele intră în sfera Îngerilor!, afirmă unii în mod cinic, nu satisfac poftele noastre, nu le putem pipăi!” Şi apare devierea, trădarea, înşelăciunea, într-un cuvânt corupția.

   „Scopul scuză mijloacele”, spunea filosoful, politicianul italian Niccolo Machiavelli (sec. XV) într-o cartea a sa, el însuşi fiind ataşat unui guvern totalitar, corupt. Şi fraza a devenit celebră, presupunând compromisuri care se abat de la propriile noastre principii morale. În minte se naşte ideea înşelăciunii şi ea creşte precum o ciupercă otrăvitoare. Deviza presupune obţinerea rezultatului dorit, fără a se gândi la calea pe care se obţine acest rezultat şi nici cum ajunge să fie nedreptăţit cel de lângă noi. Bunul simţ, corectitudinea, loialitatea sunt date la o parte şi înlocuite prin înşelăciune. Cea de a zecea poruncă din Decalog ne grăieşte clar: „Să nu pofteşti nimic ce este al aproapelui tău.” 

    Un proverb românesc spune: „Lucrul cel mai scump e cinstea, dar ce folos că unii o vând prea ieftin”. Despre acest cuvânt Cinste, parcă se aude din ce în ce mai puţin. Omul cinstit nu vrea să aibă decât ce este al lui şi ce a dobândit pe drept. Societatea are nevoie de această valoare morală de bază pentru echilibrul şi siguranţa vieţii şi ar trebui să elimine pe cât posibil, prin pedepsire, înşelăciunea şi furtişagul.

   Biblia este tot atât de categorică, clară şi în privinţa furtului. Porunca a opta a Decalogului spune: „Să nu furi!” A fura vine din latina vulgară – furare; acţiunea este denumită în fel şi chip: furt, hoţie, furătură, furtişag, furăciune, şparlire. Ne întrebăm, pe bună dreptate, de când se fură în lumea aceasta? Conform Bibliei – încă din Eden! Creatorul le dăduse primilor noştri părinţi întregul Paradis. Adam şi Eva nu duceau lipsă de nimic, aveau hrană, nu sufereau nici de frig şi nici de singurătate, erau el şi ea. Un singur lucru le-a fost interzis de Dumnezeu: să nu mănânce din pomul cunoştinţei binelui şi răului. Dumnezeu nu a oprit cunoaşterea, ci mâncarea din „pomul cunoştinţei binelui şi răului”, această interdicţie avea în vedere tocmai evitarea căderii din har, adică a desprinderii din unitatea armoniei şi purităţii divine, cunoaşterea păcatului prin gustarea nu numai a binelui, ci şi a răului. Amăgiţi, înşelaţi de diavol, au comis primul furt din istoria omenirii, cu consecinţe pe care le trăim cu toţii.

   Veacuri s-au scurs şi s-a ajuns ca astăzi, mai mult ca niciodată, să se fure mult şi orice, adeverindu-se zicala românească: „cine fură azi un ou, mâine va fura un bou!” Se fură alimente, îmbrăcăminte, bani, persoane, tone de cabluri electrice, avioane, poduri, tancuri, arme de tot felul. Dar ce nu se fură? Se fură obiecte de artă, idei, voturi, maşini… Se fură şi copii şi case şi bani din case, bani din bancomate, bani de pe card-uri. Chei, încuietori? Poveşti! Or mai fi bune pentru oamenii cinstiţi! Pe vremea comunismului, în ţară s-a furat un bloc, adică după construirea unui cvartal, la numărătoarea blocurilor, s-a constatat că era unul lipsă. În acele vremuri de necredință s-a amplificat furtul. Se fura discret, se falsificau acte.

   Jurnalistul Marius Ghilezan, autorul cărţii „Hoţia la români” afirmă că „fenomenul este adânc înrădăcinat, larg răspândit şi multiform.” Eu aş zice că el este răspândit pe întreaga planetă, desigur în mod variat. Cauza? La unii – lăcomia, la alții – sărăcia. La o concluzie binevenită a ajuns scriitorul şi eseistul român de origine armeană Bedros Horasangian vorbind despre această carte: „Suntem cum suntem, dar putem fi cum ar trebui să fim.” Şi aş mai adăuga: Cum am mai fost cândva! Fiindcă este ştiut că poporul român, format preponderent din lucrători ai pământului, a fost catalogat ca fiind harnic şi cinstit. Istoricul Neagu Djuvara a vorbit de curând despre calităţile neamului nostru, despre cinste, educaţie, punctualitate, încredere, onoare, păstrarea cuvântului dat, respectarea promisiunilor, despre energia pe care o posedăm, cât şi despre mentalul şi caracterul pervertit al românului de azi, despre schimbarea dramatică pe care comunismul a produs-o în acest sens, omorând practic spiritul adevărat, puternic înrădăcinat al românului.

   Credinţa creştină vorbeşte despre legea morală firească, ea fiind legea întipărită de Dumnezeu în inima omului odată cu crearea lui şi care se descoperă prin lumina minţii omeneşti. Legea morală firească se poate întuneca prin păcate, dar ea poate fi ştearsă definitiv din inima omului. Dovada multor oameni nelegiuiţi, a unor criminali care au regretat profund gestul, revenind la credinţă şi dorind să-şi ducă măcar ultimele zile ale vieţii în mod drept şi cinstit.

   Există oameni care mai păstrează caracterul cinstit al acestui neam, deși de multe ori sunt luaţi în derâdere, lăsându-se astfel cale liberă instinctelor primare, comportamentului lipsit de cinste.

   Pe de altă parte, cunoscându-se că instinctele şi poftele apar de la începutul vieţii fiecărui om, este necesar ca societatea în care trăim să impună anumite norme de convieţuire, pentru ca cel intrat în comunitate să nu se conducă după instincte şi pofte de tot felul. Vădit este, dacă în viaţa omului nu există rigori morale, omul nu poate avea nici tulburări de conştiinţă. Se respectă legile? Sunt ele făcute în mod moral? Sau și picul de moralitate vrem să-l anulăm? Corupție înseamnă necinste, abatere de la morală și într-o societate întemeiată pe cultul banului, corupția ia amploare. Nu demult, unul dintre corupții tranziției, spunea într-un interviu  că cel care încalcă legea e un prost pentru că legea e atât de permisivă în România, încât poți să faci și să desfaci o grămadă de lucruri cât se poate de legal. Iată ce înseamnă a gândi imoral și a găsi subterfugii pentru furt. De fapt el susținea că nu călcase legea scrisă, iar despre moralitate spunea că așa ceva nu există dacă vrei să câștigi bani în afaceri. Cutremurător! Trăim într-o societate în care există nu numai indivizi, dar și instituții specializate în înșelarea legii, ai căror angajați bine plătiți fac aranjamente, interpretări, minciuni, înșelăciuni prin care îi acoperă pe cei ce fură. Ei sunt recrutați ori dintre cei care au lucrat în trecut la stat și cunosc sistemul în care s-a lucrat, sau alții, mai tineri care au învățat de la ei și își dau osteneala ca acele „reguli” să poată fi folosite în prezent. Sunt, cu alte cuvinte, specializați în furt, pentru ei „legea sunt eu, legile suntem noi, clica noastră!”. Iată cum se poate schimba concepția despre viață a oamenilor, ne mai ținând cont de cinste, dreptate, onoare.

   Înșelăciunea, furtișagul sunt frecvente în viața de zi cu zi, au devenit droguri pentru diferiți indivizi, aflați unii în administrarea unor țări, alții în politică.

   Învăţături esenţiale ni s-au dat mereu de-a lungul existenţei noastre, învăţături verificate de viaţă, culese ca nişte pietre preţioase şi care mizează pe „vocea divină” întipărită în suflete, pentru ca fiecare dintre noi să poată purta frumoasa podoabă a cinstei şi nobleţei sufleteşti. Mă întreb pentru cine mai contează reflecție napoleoniană: „Dacă Socrate ar intra în cameră, toți ne-am ridica în picioare să-i dăm cinste, dar dacă ar intra Iisus Hristos, I-am cădea la picioare!”

   Părintele Dumitru Stăniloae (1903-1993) în cartea „Mica dogmatică vorbită” spune: „Creştinismul trebuie să accentueze mai cu seamă astăzi valoarea şi taina omului şi a lumii, pentru a-i salva pe oameni de la o gravă decadenţă morală şi de la un egoism înfricoşător în relaţiile interumane, şi a salva astfel lumea de la o catastrofă totală.”

   În mai 2011 publicam articolul  „Despre înșelăciune, furăciune”, inclus mai târziu în primul volum de „ Articole și eseuri” publicat în 2012. Astăzi am extras din el câteva fragmente redate mai sus.

   Suntem în anul 2015. Am evoluat în bine sau în rău? Când vom înțelege că trebuie să ne schimbăm optica și să mergem pe un drum al cinstei, să respectăm valorile europene pe care le-am îmbrățișat, respectiv principiile: Prezumția de nevinovăție, egalitatea în fața legii și neobstrucționarea justiției?. Proverbul românesc care a stat la baza moralității românilor a fost: „Unde-i lege nu-i tocmeală”, adică aceleași pedepse pentru toți, nimeni nu trebuie să scape nepedepsit. Să nu ascundem murdăria sub preș! Așa ar trebui! Oricine, cred, poate fi înlocuit din funcție, atunci când interesul țării îl cere, atunci când persoana este suspicionată de lipsă de moralitate.

   Perioada de tensiune care se poate prelungi în ograda noastră, într-adevăr îi poate determina pe unii vecini – vorba unui jurnalist de prestigiu – „să deschidă sticle de șampanie!”.

 

 

Vavila Popovici – North Carolina

 

 

 

 

 

11 Jun
2015

Constanţa – Doina Spilca : „Drumul nostru – militarismul” de Ben Todică

Imagini pentru constanta doina spilcaNoi dăinuim prin povestirile noastre, în noi e memoria neamului și secretul lui Dumnezeu. El s-a trezit într-un moment de iubire și-a strigat:  ,,SĂ SE FACĂ LUMINĂ! ”

Ben Todică

***

Vremelnicia pământeană

Sunt omul din fața ecranului care privește și înțelege filmul, nu după canoanele artei cinematografice, ci după propriile-mi trăiri născute din fascinația peliculei.

Unii ierarhizează realizările cinematografice după locul de zidire a artei, în filmul occidental și filmul socialist, estic. Supremația pare să fie deținută de filmul vestic. Iubesc și cred în filmul estic, fără a nega o posibilă doză de subiectivism. Filmul estic era realizat cu mijloace artistice. Era pelicula metaforei, care incita imaginația privitorului. Unii vestici, când văd un film din socialism, preconceput îl declară neinteresant și nu au răbdarea să urmărească realizarea artistică. O parte din filmele occidentale mi se par comerciale, fruste, la care nu prea ai ce „citi printre rânduri”, care trăiesc prin clișee.

Mulți sunt sclavii logicii binare, supersimplificatoare: capitalism versus socialism. Nu mai sesizăm nuanțele și discutăm la general despre socialism. Nu prea mai facem diferența dintre socialismul totalitar (unii teoreticieni ruși îl numesc „de cazarmă”) și socialismul democratic.

Vremurile vin ca tăvălugul peste noi cu o viteză amețitoare și nu mai avem tihna creării și a receptării. Muzica tinde să devină un zgomot de fond pentru alte activități, iar filmele sunt pretexte pentru nevoia de pop-corn.

În tot acest iureș, ARTISTUL își păstrează verticalitatea, respectul față de sine și de cultura adevărată.

Ben Todică este omul de cultură care, cu demnitate, a rezistat tăvălugului și a reușit să spargă falsele bariere ale culturilor est – vest și să devină OMUL celor două culturi sinergice.

În creația cinematografică „Drumul nostru – militarismul”, cineastul, prin har, se ridică deasupra filmelor documentare reci și le însuflețește, le transpune în adevărate bijuterii artistice, care transmit multă emoție.

Filmul lui Ben Todică rememorează istoria adevarată, cu sinceritate, cu naturalețe și ridică particularul, Ciudanovița copilăriei, la UNIVERSAL.

Pelicula cinematografică este modul artistului de a avertiza asupra pericolului nuclear, a militarismului, de a învăța din greșeli, de a trezi conștiințe. Militantismul autorului reprezintă arma spirituală pentru salvarea planetei.

Artistul nu privește cu mânie în urmă, doar semnalează cu o ușoară tristețe a metaforei :

„ – De la Cernobâl îți cad dinții?

– Da,…Dacă nu-ți ții gura”.

Imaginile aduc în prim – plan „dinții” copilei, persoanei mature si ai lui nenea Tibi, sugerându-ne devenirea noastră. Aparatul de filmat se oprește pe zâmbetul de pe chipul copilului. Balansul leagănului devine lent, parcă pentru a prelungi această perioadă a vieții, inocența copilăriei. Dar intervine, foarte sugestiv, sunetul lugubru, „vine lupul”, cadrul cu pădurea de pe munte. Această scena redă nefastul din istoria minelor de uraniu (particular) si „nefastul universal” care poate neantiza viața.

Acelaşi sunet ne alarmează și în imaginea copilei cu moneda în mână. Cineastul ne sugerează să reflectăm asupra supremației banilor în viața noastră. Unora banii le pervertesc conștiințele, lăsându-se guvernați de mercantilism și nu de valorile morale, de educație. Banul este idolatrizat, a devenit valoarea supremă a planetei. Uităm că banul, ca simbol, are o valoare materială, că este răsplata muncii noastre și nu un mijloc de vânzare – cumpărare a sufletelor. Cu câtă demnitate vorbește nenea Tibi despre munca lui. Iată, munca „zideşte”și caractere, chiar dacă era în perioada socialismului.

În filmul lui Todică, unii oameni sunt la muncă, unii pe terasă „introduc aer în pahar”. Toți scormonim în hățișul vieții (metafora imaginilor cu găinile). Iar acest hățiș, la nivel mondial, este o imagine a discrepanței dintre zonele bogate, puternic dezvoltate, cu înaltă tehnologie și cele sărace, slab dezvoltate. Ce bine a surprins aparatul de filmat al lui Todică această tristă realitate in cadrul cu porcii și antena digitală!

Marele merit al filmului lui Ben Todică este acela că nu îngrădește imaginația privitorului ci, din contră, o stimulează!

Filmul este un strigăt, este pledoaria ființării, repetabila emoție a ciclului vieții (nașterea, maturitatea, senectutea), vremelnicia terestră a ființelor și speranța în perenitatea planetei. Unii se duc, unii se nasc, alții se duc, alții se nasc…

 

Constanţa –Doina Spilca

Timişoara

11 Jun
2015

Vasilica Grigoraș – Haiku și senryu

emoții în zori-

lunecă printre storuri

umbre tremurând

x

lipsă de becuri-

stelele rătăcind prin

castanii-nfloriți

x

chef zi și noapte-

teița înflorită

îmbătând satul

x

bujori în floare-

vii amintirile din

prima iubire

x

casa cu salcâmi-

și ciutura fântânii

plină de stele

x

iarăși licurici-

se joacă cu chibrituri

luna prin iarbă

x

stejar secular-

iasomia în floare

zid de incintă

x

reverii adânci-

la fereastra deschisă

braț cu flori de tei

x

iubiri în floare

porumbei ciugulindu-se-n

parfum de salcâm

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii