19 Aug
2014

Cele zece porunci ale românului, înfăţişate de Ion Raţiu la primul Congres al Uniunii Mondiale a Românilor Liberi, desfăşurat la Geneva în anul 1984

“1. Fii mândru că eşti român. Afirmă-te întotdeauna ca atare. Suntem un popor nobil şi vechi. Civilizaţia are rădăcini adânci în pământul ţării noastre.

2. Afirmă-ţi dragostea pentru Patrie ori de câte ori ai ocazia. Nu faci asta pentru că eşti şovin ci pentru că doreşti să îi serveşti pe cei rămaşi acasă.

3. Apără drepturile poporului român, în totalitatea sa. Nu regăţeni, nu transilvăneni, nu basarabeni, nu timoceni, aromâni sau megleniţi. Toţi suntem români.

4. Ajută-ţi compatrioţii din mult-puţinul ce îl ai. Dă-ţi tainul, nu îl precupeţi.

5. Susţine instituţiile româneşti din diaspora, oricât de modeste sau de imperfecte ar fi acestea.

6. Nu critica niciodată, nici măcar prieteneşte, pe românul care se străduieşte să apere sau să promoveze cauza naţională. Fă tu mai bine decât el.

7. Nu aduce nicio critică, nici măcar „constructivă”, semenului tău care luptă. Critica ta să se afirme prin faptă: fă mai mult şi mai bine decât face el.

8. Fii întotdeauna conştient că gelozia, invidia şi calomnia constituie ultimul refugiu al omului frustrat şi slab, care nu mai are nici ţară, nici poziţie în societate. Nu te lăsa pradă acestor sentimente inferioare.

9. Opune-te numai celor care siluiesc voinţa poporului român. Opoziţia faţă de eforturile altor patrioţi români este o irosire de energie.

10. Fă ceva pozitiv pentru ţara ta şi pentru compatrioţii tăi. Oricât de modest sau neînsemnat este ceea ce faci, fă-o în fiecare zi.”

ION RAȚIU

19 Aug
2014

Indrei Raţiu – Meditaţii. Pentru a XCVII-a Aniversare de la naşterea lui Ion Raţiu (6 iunie 1917) şi a X-a Aniversare de la înfiinţarea Centrului Raţiu Pentru Democraţie (17 iunie 2004)

“Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge pentru ca tu să ai dreptul să nu fii de acord cu mine”… Apelul – deviză şi de crez moral individual pe care Ion Raţiu l-a considerat ca fundament al democraţiei.

M-am întrebat adesea ce înţelegea tatăl meu, Ion Raţiu, prin acele izbitoare cuvinte, exprimate pentru prima oară (ca pe o promisiune dar si ca un angajament) la Televiziunea Română, în anul 1990 în timpul dezbaterii, transmisă la o oră de vârf, dintre principalii candidaţi la funcţia de Preşedinte al României: Ion Iliescu, Radu Câmpeanu şi Ion Raţiu însuşi.
De-a lungul anilor, această frază îmi apărea mereu cu alte conotaţii, devenind tot mai bogată în înţelesuri.
Ceea ce eu va invit să citiţi acuma, reflectă înţelegera mea cea mai recentă a acestui crez moral exprimat de Ion Raţiu.
Permiteţi-mi să folosesc acest prilej şi să vă invit, pe fiecare dintre voi, să meditaţi împreună cu mine şi să încercaţi să împărtăşiţi opiniile sau gândurile pe care această frază vi le inspiră: ce înseamnă astăzi pentru d-voastră cuvintele, acum faimoase, ale lui Ion Raţiu?

…În timpul călătoriilor şi vizitelor din campania electorală pentru prezidenţialele din 1990, cei doi candidaţi ai opoziţiei (tatăl meu, Ion Raţiu din partea Partidului National Ţărănesc şi Radu Câmpeanu din partea Liberalilor) au suferit considerabile hărţuieli şi umilinţe de la membrii Partidului lui Ion Iliescu aflat la putere – Frontul Salvării Naţionale.
Prima campanie prezidenţială post comunistă din Romania era la sfârşit. Chiar dacă teoretic a fost o campanie liberă şi corectă, practic a fost, inevitabil, departe de a fi perfectă.
Era Ceauşescu era clar încheiată, dar nu era în nici un caz clar dacă în viitor România se va îndrepta spre Est sau spre Vest, către banditism sau către civilizaţie, către un alt soi de Comunism sau către Democraţie.
Ca figuri politice mature, revenite din exil să-şi servească ţara, tatăl meu, Ion Raţiu şi Radu Câmpeanu au înfruntat, pe străzile Bucureştiului şi în ţară, sloganuri ofensatoare de tipul ,,Nu ne vindeţi ţara”. Orele alocate ca spaţiu de emisie la televiziunea publică, pentru campania electorala a partidelor istorice erau derizorii. Liderii opoziţiei se aflau într-un dezavantaj tactic evident.
În aceste circumstanţe dificile, ca şi candidat la preşedinţie, nu voi putea atinge impactul maxim, dar atunci, măcar pentru viitorul democraţiei în ţara noastră, voi reuşi eu să ating acest impact de maximă atenţie? Asta era întrebarea care îl frământa, cred eu, pe tatăl meu.

Cuvintele pe care Ion Raţiu le-a ales pentru a defini crezul său “până când nu vei fi dispus să te baţi până la ultima picătură de sânge (să-ţi dai viaţa) pentru dreptul la a nu fi de acord cu mine, nu vei înţelege esenţa democraţiei”, amintesc de o frază celebră atribuită filosofului sceptic francez din secolul al XVIII-lea, Voltaire, pe care tatăl meu îl admira mult.
,,Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai pour que vous ayez le droit de le dire” ( ,,Nu sunt de acord cu ceea ce spui dar mă voi lupta pentru dreptul tău de a o spune”).
Fraza folosită de tatăl meu conţine însă, un mesaj mult mai puternic decât fraza lui Voltaire. Adăugând la celebra frază ,,până la ultima picătură de sânge”, Ion Raţiu dă un sens de extrem angajament: el spune că este nu doar dispus să lupte, ci chiar să-şi sacrifice viaţa pentru dreptul tău de a nu fi de acord cu el. Merge chiar mai departe, concluzionând: ,,doar când suntem dispuşi să facem acest sacrificiu suprem începem să înţelegem esenţa democraţiei”.
De ce să fi spus asta? Doar ca să şocheze şi să capteze atenţia telespectatorilor în acele câteva minute alocate lui ,,in prime time”? Cu siguranţă şi asta… Era, la urma urmelor, ajunul unor alegeri generale importante, potenţial, un punct de cotitură în istoria României.
Astăzi, eu cred că, de fapt tatăl meu se referea, prin aceste cuvinte la ceva mult mai important.
În mod deliberat el provoca moştenirea comunismului românesc şi filosofia lui oficiala – ateismul!
El ne invita, de fapt, pe noi toţi să îndrăznim să trăim diferit: să devenim, capabili, decişi să ne dăm viaţa pentru un principiu moral.
Să mori pentru un principiu moral este ceva despre care, cea mai mare parte a comuniştilor ar spune: ,,numai un prost ar face asta”…
Tatăl meu nu a avut o viaţă uşoară. Moartea şi agresiunile fizice le-a trăit în diverse momente ale vieţii şi aş putea spune chiar că era familiarizat cu situaţiile când pericolul morţii a trecut pe lângă el: ca tânăr soldat la Academia Militară din Craiova s-a accidentat grav la cap în timpul unei misiuni in Carpaţi, 10 ani mai târziu a înfruntat moartea într-un sanatoriu din Davos fiind bolnav de tuberculoză, iar în 1990 când au venit minierii înarmaţi în casa sa din strada Armindenului în Bucureşti i-a înfruntat cu curaj spunându-le ,,haideţi, omorâti-mă”.
De aceea nu cred că a folosit cuvinte cu impact atât de puternic de dragul hiperbolei, ori a unui truc retoric, doar ca să atragă atenţia, sau ca să şocheze telespectatorii.

Aşadar, ce a vrut sa spună schimbând în mod deliberat fraza rezonabila a lui Voltaire, într-un apel extrem către conaţionalii lui români: acela de a fi dispuşi ei înşişi la sacrificiul suprem pentru a apăra un principiu democratic?
Încercând să înţeleg acest lucru, îmi amintesc o altă frază excepţională, de data asta atribuită lui Alexander Hamilton: ,,Omul care nu apară nici o cauză, va fi uşor manipulat pentru a face orice!”
Deşi nu-mi amintesc ca tatăl meu să fi spus vreodată aceste cuvinte, fraza lui Hamilton este aşa de aproape de convingerile lui încât aproape ca îl aud rostind-o!
El spune in esenţa că: dacă nu am o busolă morală care să mă ajute să îmi găsesc drumul în viaţa, dacă nu cred în ceva mai înălţător decât satisfacerea propriilor dorinţe egoiste şi nevoi, atunci eu, precum Pinocchio în celebra poveste pentru copii, cel mai probabil voi cădea victimă oricărei tentaţii trecătoare sau fricii şi nu voi fi de folos nimănui”.
Fără un principiu călăuzitor pentru care să fiu dispus să îmi dau viaţa, mai mult ca sigur o să fiu condus şi tentat de orice oportunitate de moment pentru a mă îmbogăţi rapid, ori de anumite ocazii pentru a obţine avantaje materiale şi sociale, sau… voi fi condus în acţiunile mele de frica paranoică indusă de alţii, precum, de exemplu, frica răspândita pe străzile Bucureştiului în 1990, indusă de fraza: ,,românii bogaţi din exil vin să ne vândă ţara”.
Concluzia evidentă este că voi realiza, prin urmare, puţine lucruri de valoare reală sau durabile.
În sens politic, ţinând cont că pe scena politicii româneşti contemporane există o lungă tradiţie a corupţiei şi a oportunismului, fără un ghid de principii morale călăuzitor, pentru care să fiu dispus să lupt până la moarte, eu ca şi majoritatea oamenilor simpli, vom sfârşi prin a fi luaţi de valul corupţiei, devenind în timp, inevitabil, complet corupţi.
Ca un adevărat patriot cu experienţă de o viaţă în politica internă şi internaţională, atât în ţară cât şi în străinătate – în mijlocul diasporei româneşti – tatăl meu cunoştea aceste tentaţii.
Era, de asemenea, conştient de punctele sale slabe.
Cu afirmaţia sa, devenită acum celebră, de a fi dispus să moară pentru dreptul altcuiva de a nu fi de acord cu el, cred că Ion Raţiu a spus nu doar ceva esenţial despre el însuşi ca şi candidat politic, dar şi ceva despre esenţa umană, ceva despre noi toţi.
Se identifica în mod deliberat cu fraţii români – cu dificultăţile, cu lupta pentru supravieţuire şi strădania fiecăruia de a-şi construi un rost în viaţă, dar a rezistat întotdeauna tentaţiei de a deveni un ..moralizator” sau un ,,propovăduitor” în sens religios. Luând în considerare circumstanţele, un astfel de mesaj i s-ar fi întors în mod aproape sigur împotrivă.
Şi oricum, nu a fost niciodată stilul lui.
Deşi a crescut în spiritul Bisericii Greco – Catolice a strămoşilor săi unde a servit ca băiat de altar la Biserica familiei din Turda (vărul său FR Coriolan Sabău a slujit ca preot paroh. După venirea ruşilor FR. Coriolan a fost încarcerat de comunişti pentru credinţa lui), tatăl meu era un laic, nu un practicant religios.
Mi-l amintesc mereu, cum, în prezenţa credincioşilor de alte confesiuni: romano – catolici, protestanţi, evrei… era mereu atent să evite orice formă de fundamentalism…
Deseori îl auzeam spunând, în discuţiile private cu prietenii ,,sunt un păcătos”, refuzând categoric să discute chestiuni de credinţă, fie ale sale fie ale altcuiva.
Comportamentul tatălui meu în probleme de credinţă sugera că el era convins că Dumnezeu, oricare ar fi fost El, era cu siguranţă ,,Gentlemanul Suprem”care ne respectă mereu liberul arbitru, mereu preferând ca El să rămână în anonimat şi nu să creeze controverse şi certuri în numele Lui.
Credinţa, considera tatăl meu, trebuie să rămână o chestiune personală, intimă. Credinţa lui se comunica mai mult prin acţiune, mai puţin prin vorbe.
Datora aceasta atitudine, cel puţin parţial, cred, faptului că a crescut la Turda, o comunitate bine cunoscută pentru spiritul său de toleranţă religioasă încă din anul 1568, când a fost semnat Edictul de la Turda de către un prinţ transilvănean, primul Edict de libertate religioasă din istoria modernă a Europei.
Astăzi eu cred că tatăl meu, în acea seară din 1990, a ales să vorbească despre jertfa în numele unui crez moral pentru a câştiga simpatia numeroşilor credincioşi creştini din România: la cine se gândesc creştinii când aud cuvintele ,,să fii dispus să mori pentru alţii?” Desigur, doar la Isus Hristos!
Referinţa creştină a tatălui meu a fost însă atât de discretă încât a trecut pur şi simplu deasupra capetelor noastre. Eu nu eram creştin activ la vremea aceea, aşa încât acest mesaj nu m-a ,,atins”, cum de altfel nu a ajuns nici la sceptici sau agnostici in general.

În concluzie, cuvintele istorice rostite de tatăl meu în seara aceea din 1990, pe postul naţional al Televiziunii Române au avut menirea pe deoparte să şocheze şi să instige la meditaţie prin folosirea unei fraze intrinsec memorabile, dar mai ales el s-a adresat ca Ţărănist adevărat mulţimii de credincioşi creştini de toate confesiunile care se uitau la televizor în acea noapte.
Mesajul lui implicit era aşa:
Spre deosebire de liderii politici şi demagogii pe care i-aţi cunoscut sub comunism, incluzându-i pe cei prezenţi aici, în această seară, eu nu pot şi nici nu mă voi prezenta ca un model de virtute.
În schimb, eu vă ofer un cod moral, o busolă după care eu personal am ales să trăiesc şi după care vă invit să trăiţi şi voi români care iubiţi libertatea!
Acest cod îl găsiţi încapsulat în dorinţa de a muri pentru libertatea celorlalţi de a nu fi de acord cu noi, dar mai ales pentru dreptul lor de a nu fi de acord cu noi…
Pentru că, după 40 de ani de comunism, doar încercând să trăieşti – nu contează cât de imperfect – după un cod moral atât de exigent ne putem aştepta să facem ca democraţia să funcţioneze.

A reuşit tatăl meu, Ion Raţiu să transmită cu succes acest mesaj în acea noapte…?
Nu în timp util pentru a câştiga alegerile electorale din 1990…
Cu trecerea anilor, însă, a devenit evident pentru mulţi că mesajul lui Ion Raţiu a fost fundamental şi că are un mare potenţial de a schimba viaţa, atât pentru noi, ca indivizi cât şi pentru România, ţara pe care el o iubea nespus de mult.

Indrei Raţiu
Bournemouth
6 iunie 2014

In ziua de naştere a lui Ion Raţiu (6 iunie 1917).

traducere din limba engleză Maria Raţiu & colaboratorii

19 Aug
2014

Indrei Ratiu: For the 97th Anniversary of Ion Ratiu (June 6, 1917) and the 10th Anniversary of the Ratiu Democracy Centre (July 17, 2004)

“I WILL FIGHT TO THE LAST DROP OF MY BLOOD FOR YOUR RIGHT TO DISAGREE WITH ME…”. ION RATIU’s CALL FOR PERSONAL MORALITY AND FAITH AS FOUNDATIONS OF DEMOCRACY.

I have often wondered what exactly Ion Ratiu, my father, meant by those striking words he first expressed on Romanian television in 1990 during a peak-hour television debate between the principal presidential candidates, Ion Iliescu, Radu Campeanu and himself. My own understanding of what he meant that historic night has changed over the years. This short paper reflects my own most recent understanding. May it also serve as an invitation to you to share your own thoughts. What do Ion Ratiu’s now famous words mean to YOU…. ?!
During the run-up to the 1990 presidential election, the two opposition candidates (my father Ion Ratiu for the National Peasant Party and Radu Campeanu for the Liberals) suffered considerable harassment and humiliation by members of Ion Iliescu’s ruling National Liberation Front. The first post-communist era presidential campaign in Romania was drawing to a close. Although technically free and fair, it was inevitably flawed. The Ceausescu era was clearly over, but it was by no means clear whether the country’s future lay with the East or with the West, with thuggery or with civility, with communism of some kind, or with democracy.

Ion-Ratiu

As wealthy, seasoned political figures returning from political exile to serve their country, my father and Campeanu heard insulting slogans like “Nu ne vindeti tara!” (“Don’t sell the country!”) on the streets of Bucharest and around the country. The hours allotted to them for campaign broadcasting on state television were derisory. The opposition leaders were clearly at a tactical disadvantage. How, I suspect my father thought, under these difficult circumstances, can I achieve maximum impact, if not for this election, then at least for the future of democracy in our country?
The words he chose to use that night: “Until I become willing to fight to the last drop of my blood for your right to disagree with me I have not understood the essence of democracy” are reminiscent of a famous phrase attributed to the 18th century sceptical French philosopher Voltaire, whom my father much admired:
“Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai pour que vous ayez le droit de le dire” (“I disagree with what you are saying but I will fight for your right to say it”.
But my father’s phrase is FAR stronger than Voltaire’s. His addition of those words “to the last drop of my blood”…makes Voltaire’s phrase sound mild, even reasonable in comparison.
In contrast with Voltaire’s reasonable phrase, my father’s phrase is extreme. He is saying that he is willing not only to fight, but even to sacrifice his own life for your and my right to disagree with him. He then goes even further, concluding with the words: “only when we become willing to make that ultimate sacrifice, do we begin to grasp the essence of democracy….”
Why did he say this ? To shock and hopefully catch viewers’ attention within the few minutes of television prime time allotted to him? Certainly. This was, after all, the eve of a general election, potentially a turning point in Romanian history…. But today I believe his words were also about something even more important. He was deliberately challenging the legacy of Romanian communism and its official credo – atheism. He was inviting us all to dare to live differently, to become willing to actually die for a moral principle – something that most communists would have said , “only a fool would do”.
Although my father was familiar with both death and physical assault, I now believe it is unlikely that he used such strong words merely for the sake of hyperbole – a rhetorical trick to attract the attention of his audience. He had faced death as a young soldier attending military academy in Craiova, when he sustained a major head injury skiing in the Carpathians. The accident scarred him for life. Ten years later he faced death again from tuberculosis in a Davos sanatorium. And again in 1990, when his house on Str Arminendului, Bucharest was broken into by armed “miners” he is reliably reported to have challenged the intruders with the words: “Go ahead, kill me…”
So if, by 1990, my father was himself no longer afraid of either death or dying, what did he mean by deliberately choosing to turn Voltaire’s reasonable statement into an extreme call to his fellow Romanians, to become willing ourselves to actually die for the sake of democracy, in order that we might fully grasp its significance ?
To understand this, I am reminded of another powerful phrase, this time attributed to the American Founding Father Alexander Hamilton: “If a man does not stand for something, he will fall for anything…!”
Although I do not recall my father ever actually saying these words, Hamilton’s phrase is SO close to his own beliefs that I can almost hear him saying them! He is saying in effect (but the words here are mine) “if I lack a moral compass of my own to direct my path in life; if I do not believe in something more uplifting than the satisfaction of my own selfish ambitions and needs, then I, like Pinocchio in the famous children’s story, will likely fall for every passing temptation or fear, and be of no use to anyone”.
“If I do not have a guiding principal that I am willing to die for, then I am all too likely to be tempted by some passing opportunity to get rich quick, some glittering occasion to gain some material or social advantage…. or by some paranoid fear, such as the widespread fear heard on the streets of Bucharest in 1990, a fear of “wealthy former exiles out to sell the country”.
“Of work of any real or lasting value I will consequently accomplish little. And on the contemporary Romanian political scene, with its long tradition of corruption and opportunism, without a guiding principle that I am willing to die for, I, and indeed most ordinary human beings, will in due course find himself or herself utterly corrupted….”
As a Romanian patriot with a lifetime of experience of national as well as foreign politics both at home and abroad amid the Romanian diaspora, my father knew all about such temptations. He was also well aware of his own weaknesses. With his now famous words about being willing to die for another’s right to disagree with him, I believe he was not only saying something essential about himself as a political candidate, but also something about human nature, something about all of us. He was deliberately identifying with all his fellow Romanians – in our difficulties, in our struggle to live and to find meaning in our lives. But he carefully resisted the temptation to get in any way “preachy” or religious. That was never his style. And under the circumstances, such a message would almost certainly have backfired.
Although raised in the Romanian Uniate Church (the Romanian catholic church united with Rome) of his ancestors, where he served as altar-boy in his family parish church of Turda Veche (where his cousin Fr Coriolan Sabau served for many years as parish priest and later a prisoner in communist jails for his faith), as an adult, my father was not a regular churchgoer. He limited his visits to major feast days such as Christmas and Easter, which he attended every year with my brother Nicolae and myself.
He was not an openly religious man. But I remember him as comfortable with worshippers of many persuasions: Uniate, Roman Catholic, Protestant, Jewish….yet always careful to avoid fundamentalism of any kind. I and others do however recall him privately, and disconcertingly admitting, on a number of occasions, “I am a sinner”. But he always resolutely refused to discuss matters of faith, whether his own or anyone else’s.
My father’s behaviour in matters of faith suggests that he was convinced that God, whatever else he considered Him to be, is certainly the “Supreme Gentleman”, always respectful of our own free will, ever preferring anonymity for Himself – rather than having us shout about Him from the rooftops, thereby causing religious controversy and strife. Faith, my father believed, should always remain private. He owed this position at least partially, I believe, to the fact that he was raised in Turda, a community well-known for its spirit of religious toleration ever since the historic and uniquely tolerant Edict of Turda was signed there by a ruling Transylvanian Prince, in 1568.
Today I believe that my father, while giving nothing away about his own faith that night on television in 1990, also chose to add those extreme words about willingness to die for democracy, in order to appeal deliberately to Romania’s many Christian believers. I myself was not an active Christian at that time, so his appeal was lost on me personally, as well on sceptics or agnostics generally.
My father’s Christian reference that night was necessarily so discreet, it simply passed over our heads. But for hundreds of thousands of practising Christians watching the televised debate that night, his reference to the Saviour would have been self-evident, as it is for me also, today. Who, more than any figure in history, do Christians think of when they hear the words “To be willing to die for another”? Surely, Jesus Christ alone…!
To summarize, I now believe that my father’s historic words that night in 1990 on Romanian national television were designed partly to shock and provoke people into thinking, with his use of an intrinsically memorable phrase, but mainly, as a loyal national peasant (Taranist), to address himself to the important constituency of active, believing Romanian Christians of all denominations watching television that night…
His implicit message went something like this (and again the words are my own not his): “Unlike the political leaders and demagogues you have known under communism, including those here present tonight, I cannot and will not present myself as a paragon of virtue. But instead I offer you a moral code, a compass that I have personally chosen to live by, and that I invite all freedom-loving Romanians watching this debate to live by also. That code or compass is encapsulated in a willingness to die for another’s right to disagree with us… Because, after 40 years of communism, only by attempting, no matter how imperfectly, to live by such a demanding moral code, can we ever expect to make democracy work”.
Did my father get his message across successfully that night? Not in time to win the 1990 presidential election! But as the years go by since that historic presidential election, it is becoming increasingly apparent to many that his message was essential, and potentially life-changing, both for ourselves as individuals, and for the country that we love, asa whole.

Indrei Ratiu
Bournemouth
June 2014

18 Aug
2014

Victor Roncea: Scrisoare din Basarabia. O Biserică a Unirii Neamului Românesc. Susţineţi iniţiativa Basarabiei Literare şi a Societăţii Scriitorilor Români din Basarabia, reprezentate de Mihai Ciubotaru

,,Un posibil model demn de urmat la Bălți”

 

Mult stimate Victor Roncea,

sunteti un mare patriot roman si va multumesc foarte mult pentru sustinerea Dvs la ridicarea unei Biserici maramuresene la Balti. Nu va fi un proiect simplu, va fi un proiect de mare importanta nationala. Vom construi la Balti, la nordul Basarabiei o Biserica a Unirii Neamului Romanesc, care va deveni model, un imbold si pentru alti romani din alte localitati; sunt sigur ca si la Chisinau se vor construi asemenea biserici si, de ce nu, o catedrala! Va multumesc din suflet pentru sustinere! In 2006 ati fost alaturi de mine – cum sunteti si astazi -, in marea problema istorica a identitatii romane, cand am prezentat un dosar Ciubotaru versus Moldova la CEDO pe care l-am castigat in 2010, iar in 2012-13 autoritatile de la Chisinau au fost obligate sa schimbe legislatia si astazi romanii de pretutindeni pot face trimitere la cazul meu pentru a-si apara identitatea de roman. Atunci, langa Biblioteca Nationala din Chisinau, v-am povestit despre cazul meu de la CEDO si datorita Dumneavoastra am fost telefonat de la Bucuresti de la Romania Libera si a aparut un material in sustinerea mea. Aveti toata increderea, ca si in cazul meu de la CEDO pe care l-am dus pana la capat, si proiectul Bisericicii Unirii Neamului de la Balti, tot va fi realizat. Va multumesc pentru ajutor. Asa sa ne ajute Dumnezeu!

Cu un deosebit respect,
Mihai Ciubotaru
Presedintele Societatii Scriitorilor Romani din Basarabia
Redactor-sef Basarabia Literara

Mihai Ciubotaru

Dl. Mihai Ciubotaru (foto via Adevarul) imi ofera o amintire extrem de placuta. Tocmai lansasem AXA la Chisinau si, aflat pe strada, am fost abordat de dansul pentru a-si prezenta cazul. Dl. Ciubotaru lupta deja de ceva timp cu autoritatile de la Chisinau pentru a i se recunoaste in acte nationalitatea de roman si nu de “moldovean”, cum ii sta scris si cum si azi ii denumesc pe romanii din Basarabia multi cretini din Romania. Avea un dosar intreg din care curgeau felurite documente. Am stat de vorba cu dansul si l-am imbarbatat sa-si continue lupta pana va ajunge la CEDO, caci va invinge. Intors la Bucuresti am scris un articol in ZIUA – astazi indisponibil online – starnind si alti cativa colegi mai patrioti. Asa au aflat romanii cu un singur confrate de-al lor se zbate pentru alte cateva milioane de romani. Si invinge! Pentru ca asa este scris, că cel care luptă, chiar singur, pentru Dumnezeu și neamul său nu va fi învins niciodată. Dovada, ca peste alti cinci ani romanul Mihai Ciubotaru a reusit ceea ce la Chisinau parea imposibil: in 2011, al 23 martie a devenit primul cetatean al Republicii Moldova cu un “certificat de roman”, obligand apoi autoritatile, prin sentinta CEDO, sa perfecteze schimbarile legislative care azi permit oricarui cetatean roman de peste Prut sa se declare ceea ce este. Un interviu cu bataiosul roman pe aceast tema gasiti aici, la Basarabia Literara. Astazi, Mihai Ciubotaru are un nou proiect pentru neam: vrea sa ridice o biserica de lemn, maramureseana, la Balti, cu hramul Sf. Arhanghel Mihail, ca simbol al Unirii Basarabiei cu Tara. Daca singur a reusit sa faca dreptate romanilor basarabeni atunci, acum, daca suntem doi sau trei adunati pentru a ridica o Biserica, cu siguranta si Mantuitorului va fi in mijlocul nostru. Sa-l sustinem asadar pe Mihai Ciubotaru, cu mic cu mare, cu cate o donatie sau o promovare, dupa posibilitatile fiecaruia!


Iata proiectul sau: O Biserică a Unirii la Bălţi – O iniţiativă vrednică de laudă a Basarabiei Literare şi Societăţii Scriitorilor Români din Basarabia susţinută de Ziaristi Online

Doamne, ajuta!

Victor RONCEA

Foto: Cristina Nichitus Roncea

Sursa:  http://roncea.ro/2014/08/17/scrisoare-din-basarabia-o-biserica-a-unirii-neamului-romanesc-sustineti-initiativa-basarabiei-literare-si-a-societatii-scriitorilor-romani-din-basarabia-reprezentate-de-mihai-ciubotaru

17 Aug
2014

Narcisa Irina Siminiuc: Poesis

La mulți ani, poetei Narcisa Irina Siminiuc!

  Eu…

 

Sunt ultimul vers
dintr-un poem
de dragoste
ce face nota
discordanta
cu tipatul
pescarusului
rastignit
pe o coapsa
dezgolita.
Sunt ultima
neliniste
pierduta
printre ramurile
unei salcii
cu albia raului
secata.

 

Radacini noi

 

Gandul ca adaptarea

era raul necesar,

ii garbovi si mai rau

umerii pistruiati.

Isi renegase fara regrete

vechile radacini

si acum se trezi

in fata pamantului sterp

pe unde parea

ca anotimpurile,

uitau sa mai treaca.

Punand zabrele

unui stol de amintiri,

se lasa incarcerata

de o liana pamantie

(prea  materna

pentru gustul ei)

ce parea dornica

sa-si doneze

a treia parte

din radacina .

 

Umbre

Noaptea, tolanita
aproape pagan
pe o tufa de azalee,
statea la povesti
cu a treisprezecea stea
din Calea Lactee,
lasandu-si umbrele,
(slujitoare fidele,
de-altfel)
sa joace feste
trecatorilor intarziati
si mai slabi de inger.

Aflata in antiteza,
umbra zilei,
isi pariaza reticenta,
pe un vis efemer
cu livreaua rupta.

 

Narcisa Irina Siminiuc

17 august 2014

Foto: Carmena Tudoran

 

16 Aug
2014

Irina Haurileț nu mai este! Mafia imobiliară curmă vieți !?

În data de 15 august a.c. primisem un telefon neașteptat. Prietena mea, profesoara de franceză a copiilor mei, Irina Haurileț, fusese găsită în casă fără suflare…

Vestea a fost ca un bumerang. Prinsă cu probleme de familie, în ultima perioadă nu mai vorbisem așa cum obișnuiam odată. A fost o femeie puternică, săritoare, un om al dreptății. Deși bine pregătită profesional, din cauza verticalității, a rămas doar să-și dedice viața menirii de a educa și a-i urmări  în ascensiune pe toți elevii săi.

În perioada comunistă obținuse un apartament, ca noi toți, dar neavând copii nu s-a grăbit să-l cumpere. Împreună cu soțul ei Petru Haurileț, tot profesor (Pit cum îi spuneam eu), își duceau cu decență viața. Acum o lună de zile plecase și Pit în lumea veșniciei…Nici nu apucase anii pensionării…Un dascăl bun, un om cu inimă de aur. Depășit de evenimente, inima sa a cedat…și familia sa suferise opresiunea comunistă…

Născută în comuna Zimbru – Gurahonț, jud. Arad, Irina a fost legată mult de acel colț cu oameni calzi și gospodari. Fusesem impresionată de casa copilăriei ei. Într-o vară, am cutreierat acele locuri, vizitând într-o pădure de fag din vecinătatea comunei Zimbru, “Dosul Laurului”, singurul loc din ţară unde vegetează laurul, o plantă rară în România. Casa părintească, o casă țărănească care mă cucerise de cum am văzut-o. Atunci am mâncat din grădina casei cele mai bune pere primite de la mama Irinei.

Prietenia noastră a rămas una de excepție. În urma unui accident vascular, mama Irinei rămăsese imobilizată. A fost adusă în Timișoara. Cutremurătoare imagine: în mijlocul sufrageriei, un corp inert, îngrijit cu devotement. Câți copii din ziua de azi sunt capabili să-și sacrifice viața pentru părinții lor? Mai nou, există posibilitatea azilului, a centrelor medicale. Irina a ales! Să-i fie aproape mamei! Lacrimile mele erau ascunse după un zâmbet amar …

Mă sunase într-o zi Irina alarmată că apăruse un așa zis proprietar care își revendica apartamentul. Un german plecat plecat de mult din țară, probabil despăgubit de statul român, reprezentat de un avocat… Au încercat să-și găsescă dreptatea…dar fără rezultate. Există oare o verficare a celor care nu și-au cumpărat apartamentele? Așa începe vânătoarea? Nu răspunde nimeni?

Se mutaseră în casa părintească a lui Pit. Într-un timp scurt, se prăpădise soacra, mama Irinei și Pit…

Plecarea Irinei o văd ca o moarte de inimă rea! A fost prea mult! Odată cu părăsirea apartamentului, începuse declinul. Nu înțeleg de ce nu se face nimic…Mafia imobiliară nu are nici o răspundere? Până când oameni nevinovați ajung să moară cu zile din cauza indiferenței autorităților? Cum ne este garantat dreptul la viață? Prin falsuri? Dorise să apeleze la presă…Dar și presa este divizată…Cine ar putea să pună punct ingineriilor de deposedare de bunuri? Cu ce drept se joacă viața românilor prin tertipuri avocățești? Ce spun edilii cunoscând această situație? Întrebări fără răspuns…

Sunt năucită…dispariția Irinei a lăsat un gol și un regret că nu am putut să-i fiu alături. Poate, trebuia atunci să trag un semnal de alarmă când vorbisem personal cu avocatul…Dar, blindați cu hârtii, ajutați, nemernicii, își ating scopurile cu nepăsare și dispreț pentru românii de rând. Nu așa am văzut democrația în România! De 25 de ani suntem supuși umilinței! Democrația celor bogați! Presa timișoreană a mai semnalat abuzuri…Dar, familia Haurileț a plătit un preț prea mare pentru indolența unora…

Dumnezeu să o odihnească în pace alături de cei plecați!

O lacrimă și o rugăciune!

Nu te vom uita niciodată, Irina Haurileț! Rămas bun!

Nihil Sine Deo!

Mariana Gurza

16 august 2014

16 Aug
2014

Ben Todică: Interviu cu scriitorului Ioan Miclău-Gepianul

Ben Todică: De ce aţi plecat din ţară?

Ioan Miclău: Stimate d-le Ben Todică, bunul meu prieten, acum după aproape o jumate de viaţă trăită într-o ţară nouă, adoptivă, cum se spune, această invitaţie a dumitale la acest interviu îmi aduce o mare plăcere; cum s-ar zice bănăţeneşte, o invitaţie “la givan”, după expresia poetului Petre Talianu şi a confraţilor dumitale orăviţeni.

Eu, la o vârsta septuagenară, ca toţi cei asemenea mie, trecuţi prin bune şi rele, un asemenea dialog îl găsesc binevenit. Ce-i drept, nu sunt omul care să vorbesc mult prin acel fastuos  egou al fiinţei umane, fiindcă întotdeauna am considerat  faptele a fi măsura valorii unui caracter uman sănătos, dar a lăsa urme şi sfat celor tineri, din ţară sau străinătate, este chiar o obligaţie a părinţilor, a celor trecuţi prin viaţă, de aceea, apreciez mult ideea acestui interviu. Dumneata, dragă Benule, fiind în aceeaşi cămaşă a sorţii ca şi mine, vei înţelege exact ceea ce spun; deci, referitor la întrebarea dumitale: Eu nu am plecat din ţară fiindcă nu mi-am iubit neamul şi cultura, limba şi credinţa noastră românească. Altele erau pe acea vreme condiţiile unei emigrări, şi altele sunt azi. Doar visele noastre omeneşti pentru o libertate şi o viaţă omenească sunt şi azi aceleaşi. Am publicat recent cartea mea “Pe drumurile artei”, pe care o consider o adevărată autobiografie, iar cine va citi această carte va înţelege că eu trebuia să-mi urmez ceea ce mi-a fost dat de bunul Dumnezeu. Nu chiar neaparat lipsa unei bucăţi de pâine, m-a făcut să-mi iau lumea-n cap, ci grija şi frica de viitorul copiilor mei, sub un sistem politic tot mai presant, mai neomenos, comunismul dovedindu-se pe parcurs forma cea mai cruntă de exploatare posibilă. Dar, a emigra atunci, în acea vreme a anilor 1979-80, era un adevărat joc cu moartea, la fiecare răscruce de drum, pădure sau râu de trecere te putea aştepta un glonţ.

Cu mine a fost cu siguranţă Îngerul cel bun al sufletului meu, care m-a purtat pe căile salvării, ajungând cu bine, în această minunată şi primitoare ţară, Australia. Cum trebuie apoi să se comporte un om care ajunge să-şi lase familia, rudeniile, prietenii, într-un cuvânt ţara, este însăşi istoria străinătăţii, a emigrantului plecat de dorul libertăţii sale şi al familiei? Cu multă, foarte multă responsabilitate.

B.T.: Care a fost obstacolul cel mare pe care l-aţi înfruntat ca emigrant, la început şi după aceea? Ce a fost cel mai greu?

I.M.: Am zis şi am recunoscut de multe ori, şi la alte interviuri date căci, obstacolele unui emigrant din vremea mea, nu erau numai unul sau două, erau nenumărate.  Primul şi cel mai greu de suportat era acela că de acolo de unde ai plecat, deci de acasă, de-acolo erai imediat  catalogat de cei cu catalogarea direct un trădător, un aventurier aiurea, care murdăreşte prestigiul regimului şi al partidului comunist. O întreagă batjocură pusă pe capul meu şi al familiei mele, ca să fiu discreditat faţă de oameni. Din anii 1979 când am ieşit din ţară, trimis de fabrica Alfa la care lucram, pentru a repara mobilierul reclamat de o firma vest-germană, şi de aici refugiat în lagărul din Viena, şi până în anii 1989, a fost timp suficient de făcut praf şi nimica, duşman al clasei muncitoare.  Nu? Eu, un fost utecist şi comunist, mare ruşine! Ei, şi acum încep obstacolele cele fără de număr, fiindcă odată emigrat, ne constrângea lipsa de comunicare în limba engleză, lipsa de bani şi căutarea unui loc de muncă, apropierea de comunitatea românească unde să-ţi găseşti un prieten, un sfătuitor de cum să-ţi porneşti şi tu noua viaţă. Când mi-amintesc  că-mi veni şi familia, trei copii şi nevasta, vorba ardeleanului: “No amu ce-i de făcut?” La Dumnezeu mi-a fost nădejdea întotdeauna. Nu mă băteam cu cărămida în piept de mare religios, dar Duhul credinţei mele ştie nopţile albe şi nedormite rugându-mă Dumnezeului cel drept, pentru ajutor, sănătate şi luminarea minţii mele. Dragă Benule, tu ştii, astea nu-s palavre, nici vorbe goale căci le-ai cunoscut şi dumitale la vremea aceea.

Situaţia a fost aşa să fiu angajat la Oţelăriile Port Kemblei de lângă orasul Wollongong. Acest oraş este la o bună distanţă şi de Sydney, dar şi de Melbourne, oraşe metropole, unde comunităţile româneşti erau mai dense, cu asociaţii şi societăţi de mult existente. Nu le aveam direct la îndemână deocamdată, fapt ce mi-ar fi fost folositor, zic, dar nu am nici a mă plânge căci pe undeva eram mai depărtat de gâlcevuri, ce deseori măcinau convieţuirile acestora. Adevărul era că la început mă simţeam că un pustnic singuratic, dar speranţa în Dumnezeu, dorinţa de realizare în această ţară frumoasă şi primitoare, îmi întărea convingerea că am să înving toate obstacolele, muncind aşa cum am muncit şi în România, altă cale nu exista. Ţările occidentale ne primeau spre a muncii, ştiam asta, nu ne dorea să ne vadă plimbându-ne pe străzi, făcând lucruri neplăcute. Cine a înţeles asta, s-a realizat, iar cine nu, şi-a ales fiecare calea vieţii pe care şi-o trăieşte. Vorba proverbului, “cine ce-şi caută, aia găseşte”.

Nu am nesocotit eventualul sprijin al Ambasadei din Canberra şi Consulatelor româneşti din zonă. M-au încurajat ulterior în întărirea speranţelor mele de ridicare literară, dar asta numai după anii 1989, când se dărâmase  sistemul comunist, şi numai după ce eforturile mele proprii mă aduseră în pragul editurilor şi al publicării unora din cărţile mele. Mi s-au dăruit şi cărţi de literatură românească, fapt ce m-a bucurat la vremea respectivă.

Dar cel mai greu şi mai dureros sentiment te încearcă atunci când cel de-un Neam cu tine, şi asta am simţit uneori, te rupe şi te coase fără să ştii, fără să te mai poţi motiva. Dar, aveam un dar al meu de-a fi, întotdeauna îmi ziceam un proverb, o glumă românească, şi trimiţând totul la judecata lui Dumnezeu, îmi linişteam sufletul. Şi probabil că erau destule ocazii de reuşisem să adun o întreagă carte de ziceri şi proverbe sub titlul Cuvinte de Minte, încheiată prin anii 2012.

B.T.: Ce simţiţi pentru România, acum şi de-a lungul anilor?

I.M.: Întrebare cu inima! Pentru această Românie tainică, am simţit întotdeauna iubire şi respect, fiindcă este Neamul meu din care mă trag, şi aşa voi simţi mereu. Oriunde  te-ai duce în lume şi azi, eşti întrebat de unde eşti, adică ce naţionalitate ai? Deci e vorba de identitatea ta. Dacă te-ai născut român, român rămii în vecii vecilor în această globalizare a Terrei, ori pe unde ne-ar duce paşii vieţii noastre. Cu creaţia lui Dumnezeu nu avem cum ne juca, nici ascunde, nici minţi; dacă te consideri bineînţeles, om integru. Am fost întotdeauna mândru de Limba şi Cultura Românească, de simplitatea şi naivitatea poporului acesta, fiindcă este oglinda în care mă privesc şi mă recunosc.

B.T.: Ce faceţi sau aţi făcut pentru România (în România şi-n străinătate), pentru schimbarea imaginii)?

I.M.: Dragă Benule, întrebarea aceasta parcă îmi aduce mângâiere, cu atât mai mult cu cât este una de anvergură. În cei peste treizeci şi trei de ani trăind aici, ani în care am fost apropiaţi, prieteni, din multele noastre convorbiri, fie şi telefonice, fie faţă către faţă, fie la Emisiunile Postului de Radio Românesc  3zzz-Melbourne, al cărui director şi crainic eşti, cred că azi am avea câteva interviuri sau cărţi de scris. Timp de 10 ani cât am scos revista de artă şi cultură “Iosif Vulcan” , alt  timp în care am adunat şi investit în constituirea Bibliotecii româneşti “Mihai Eminescu” din Cringila, a cărţilor mele scrise şi publicate, aceasta am făcut, să redau imaginea cea adevărată a României, în lumea liberă în care trăiam, şi trăim. Am fost în acelaşi timp recunoscător şi voi fi întotdeauna acestei bune Mame Adoptive Australia care m-a primit la vreme de necaz. În România am fost acelaşi om de bun caracter, uneori prost de bun, dar acolo am crescut, învăţat, acolo am ştiut rostul muncii, credeam în cinstea şi onestitatea omului din popor, fiindcă oameni simpli mi-au fost şi părinţii, de la ei am cred acest simţ al moralei şi respectului pentru cel de lângă mine. Cu toate aceste bune şi omeneşti calităţi am emigrat, căci eram om matur la acea vreme. Răzbunarea şi invidia ştiam că nu-mi pot folosi la nimic, ca atare pot spune ca îi iubeam şi pe cei care mă nesocoteau de multe ori. Le căutam prietenia, cu sinceritate, nu cu linguşeală. Şi unde nu reuşeam,  rugam pe Dumnezeu să mă lumineze cu înţelepciune.

Aşa mi-a fost viaţa şi-mi va fi şi de-acu înainte. În viaţa comunităţii româneşti am fost şi eu implicat atât cât posibilităţile şi timpul mi-au permis, fiindcă aveam şi o familie de întreţinut şi crescut, iar de certuri şi insulte m-am ferit ca de foc, pentru că acestea umbresc  numai prestigiul şi imaginea noastră românească.

Am scris multe lucrări prin care elogiam bunul caracter al emigrantului român, aprecierile lăudabile ale guvernelor ţărilor unde comunităţile româneşti muncesc şi trăiesc. Îmi amintesc şi acum de anii 2011, când am fost invitat la sărbătoarea Zilei Australiei, aici în oraşul Wollongong, şi  desemnat  a vorbi şi eu la această festivitate. Mi-a înflorit inima de bucurie şi de cetăţean australian, dar şi de român care-mi cinsteam originea românească.  Ziarul Mercury, publicaţia municipiului, In the Weekender din 29 septembrie, 2001, îmi prezenta activitatea literară şi comunitară pe o întreagă pagină A3, inclusiv poza, numindu-mă “The Illawarra Muse”. Pentru România am scos din suflet şi conştiinţă cele mai iubite versuri: Mi-e dor de sat, Dragi copii din România, Ardealul, şi multe de tot, cărţile mele majoritatea în România  le-am publicat. Pe cheltuială propie, bucuros că o editură privată românească îşi va realiza un mic venit, muncind la publicarea cărţilor românilor din străinătate. Pentru meritul enorm adus comunităţii româneşti australiene de însăşi intervietorul meu de acum d-l Benoni, cu cea mai mare plăcere şi conştiinţă am trimis pe la anii 2010 acea nominalizare către National Australia Day Council, care a fost recunoscută şi acceptată pentru Award.  Bună şi creştinească relaţie am avut la Biserica “Sf. Ioan Botezătorul”, preot paroh Ioan Vasile Prunduş, care nu ne uită de Sfânta Bobotează a veni să ne sfinţească familia şi casa, grădina şi pomii fructiferi. Anul 2006 este anul când mi-am prezentat la Sydney, cartea mea “Poezii alese”, în prezenţa unui mare număr de români adunaţi la Consulatul General Român, pe vremea aceea Consul General fiind  d-l Ovidiu Grecea. În anii 2001 am  fost  în vizită în România, să-mi vizitez părinţii şi rudeniile din satul natal Gepiu. S-a instituit atunci la Biserica din sat o zi specială de rugăciune pentru holdele şi recoltele sătenilor, ziua de 17 iunie, 2001, care a rămas calendaristică pentru locuitori satului. Multă bucurie am simţit atunci la Sfânta Biserică din sat, mai ales că a avut loc şi Taina Sfântului Maslu, cu participarea a 10 preoţi din localităţile vecine. Această bucurie am adus-o cu mine în Australia, fiindu-mi şi azi, zi de amintire. Cu acea ocazie am vizitat localitatea Holod, locul unde la 31 martie, 1841 se năştea Iosif Vulcan. Am revăzut Şcoala Generală (azi Gimnazială) din satul natal Gepiu, unde învăţasem a scrie şi a citi româneşte. Am lăcrimat privind geamurile dinspre curtea în care ne jucam  noi copiii oina, geamuri pe care le-am construit eu pe vremea când directorul Şcolii era profesorul Pantea Toma, iar eu terminasem Şcoala de Meserii la Beiuş.

Aici în Australia eram membru la distinse societăţi literare din Sydney şi Wollongong, dar şi contributor la emisiunile posturilor de radio româneşti din Melbourne.

La pensionarea mea Societatea Literară South Coast Writer’Centre-Wollongong mi-a acordat calitatea de Membru pe viaţă (Life Member), iar acum, în acest an 2014, prin recunoştinţa concetăţenilor mei din satul natal, numit Cetăţean de Onoare al comunei Gepiu-Bihor.

Frace Benule, am satisfacţia sufletească acum la bătrâneţe, a mă şti demn de originea mea română, prin tot ceea ce am făcut şi muncit în România şi Australia.

B.T.: Dacă aţi avea mulţi bani, cum aţi ajuta România?

I.M.: Da, asta mi se pare cea mai interesantă întrebare! Dragă Benule, dacă aş avea mulţi bani, aş sta să-mi fac o socoteală; bazat pe ce văd azi, acum după anii 1989 încoace, când perceperea ideii de capitalism a fost greşit înţeleasă şi greşit interpretată, eu nu bani le-aş trimite, că-i toacă pe ce nu-ţi vine a crede, ori se fură, ci le-aş investi de aici direct în mijloace de muncă, cu care să-şi producă bani cu o continuă investiţie de viitor. Asta ar fi susţinător.  Să nu se obişnuiască omul zilei cu poziţia plebeului din vremile Romei antice. Şi nici guvernatorii zilei a da mese gratuite până ce doar devin guvernanţi! Să nu uităm învăţătura hristică ce zice: Cu sudoarea frunţii tale să-şi câştigi pâinea cea de toate zilele. Şi asta valabil de la opincâ până la vlădică.

B.T.: Neavând mulţi bani ce faceţi pentru România?

I.M.: Neavând mulţi bani, mă simt ca acel om sărac dar care a primit pe Dumnezeu şi pe Sfântul Petru la masa sa, cu puţin, dar cu multă iubire şi credinţă. Din puţinul ce am, iată am trimis şi trimit câte ceva, un pachet, două de haine pentru iarnă,  donez câţiva lei parohiei bisericii din satul natal care mă recunoaşte şi apreciază, cumpăr o carte, două din România, dăruiesc din cărţile mele, şi ce cred că este mai valoros, mă străduiesc  să fiu un român adevărat prin purtarea mea în străinătate pentru a crea o frumoasă imagine  României.  Pare-se că aceasta valorează mai mult ca banii.

B.T.: Credeţi că românul emigrant după ’89 simte diferit pentru România?

I.M.: Bună întrebarea! Fiinţa umană o văd aşa de când a creat-o ziditorul Dumnezeu. A evoluat prin invenţiile tehnologice, şi-a cizelat şi viaţa, dar cu sufletul încă mai are mult de cizelat. Vreau să spun că indiferent de sistemele sociale subiective şi schimbătoare, omul, generaţiile, fiinţează prin aceleaşi legi ale fiinţei, adică dornice de libertate, de asigurarea unor condiţii existenţiale potrivite, de o fericire pentru familia propie, siguranţa vetrei geografice în care există, ş.a.m.d. Emigrările acestea însă depind mult de sistemele sociale ale vremii, cum zic, care pot favoriza sau nefavoriza pe un emigrant. Şi ca să revin la întrebarea dumitale, emigraţia românească de după 1989, s-a uşurat fantastic. Cine vrea şi unde vrea. Şi de data aceasta, în general observ, românii plecaţi simt drag şi dor de România, de cei dragi lăsaţi acasă. Unii pleacă temporar şi se reîntorc, alţii se stabilesc în alte ţări definitiv, dar tot nu-şi uită ţara şi locurile natale, prin modul în care îşi trăiesc zilele vieţii. Trimit acasă diferite ajutoare, bani, haine, medicamente, vizitează România, ş.a.m.d.  Dar,  plecând din ţara ta începe şi marea epopee a emigraţiei şi emigranţilor. Nici ţările spre care se emigrează nu sunt fără de lipsuri şi greutăţi, au cum se zice şi ele acel procent al şomajului în creştere, şi atunci încep pentru emigrant frământările de tot felul. Greu de găsit loc de muncă, visul banilor şi al îmbogăţirii prin străinătate începe a se spulbera. Aşadar, această uşurinţă de a pleca, cine vrea şi unde vrea, nu ar fi neaparat una  ce-ar ţine de liberalizare şi democraţie. Acestea sunt noţiuni filosofice. Omul trebuie să ştie ce vrea de la viaţă, să aibă ochii deschişi a privi în jurul său, altfel e mai bine să stea acasă. Opinia mea.

B.T.: Despre atitudinea pentru limbă?

I.M.: Ei, aci intrăm la rădăcina identităţii de Neam. Cât Limba Românească există, există şi Neamul acesta al nostru. Ca emigrant eu am mai fost favorizat şi de aceea că nevastă-mea fiind tot româncă, ba chiar născuţi şi crescuţi în aceeaşi comună, aici continuarăm  a vorbi româneşte în familie, fapt ce a devenit o continuitate până în ziua de azi. Scrierile mele, cărţile mele în Limba Română au apărut, reuşind a ne păstra limba noastră şi mai ales acea limbă literară prin care nu se deosebea deloc că nu am trăi în România. În familiile în care partenerii sunt de naţionalităţi diferite, şi mă refer la fiicele mele căsătorite astfel, limba engleză este o necesitate directă, altfel n-au cum să se înţeleagă în familiile lor. Acoperirea acestor situaţii ţin de acea Iubire dăruită de Dumnezeu şi Duhul Său Sfânt tuturor oamenilor, din începuturi, şi, mai puţin înţeleg eu teama filosofiilor şi doctrinelor că s-ar pierde ceva; nimic nu se pierde din Creaţia Divină a Creatorului  lumii. Oamenii sunt oameni peste tot. Rămâne doar să mai învăţăm limba Sufletului, care este aceeaşi  în toate fiinţele omeneşti. Limba Românească este fiinţa noastră, iubirea noastră pe care  o extindem înspre acea iubire dumnezeiască prin care existăm! Zicea Al. Vlahuţă într-un proverb de duh şi inspiraţie că, “Nu se împuţinează cu nimic soarele dacă încălzeşte şi pe cel de lângă mine!” Acest Soare, simbolic, ar fi tocmai iubirea între oameni, indiferent de ce Neam suntem, căci un Duh comun ne-a fost izvorul Facerii. Cerul şi Pământul.

B.T.: Dacă aveţi vreo întrebare sau un sfat, ascultăm cu plăcere.

I.M.: Dragă Benule, eu aş încheia vorba de azi cu un proverb care mi se pare mie valabil oriunde în lume, şi oricărui nivel şi rang social. Iată-l: ”Arhitecţii şi constructorii întâi ridică scheletul unei clădiri, apoi pregătesc ornamentaţiile dorite. La fel şi despre oameni: mai întâi să li se asigure înălţarea moralei, apoi să li se dea funcţii sociale”. (Cuvinte de Minte, Ioan Miclău, Edit. Cuget Românesc, 2012, pag.11)

B.T.: Mulţumim domnului IOAN MICLĂU-GEPIANUL

CETĂŢEAN DE ONOARE AL COMUNEI GEPIU-BIHOR pentru că ne-a onorat cu răspunsurile frăţiei sale.

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii