5 Aug
2014

Sfântul Ioan Iacob-Hozevitul: La ușa milostivirii

Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului de pe Muntele Tabor,

Mănăstirea Schimbarea la Față

La ușa milostivirii

        (rugăciune către Maica Domnului)

                              de Sfântul Ioan Iacob-Hozevitul

 

 

Preasfântă Maică și Fecioară,

Nădejdea sufletului meu,

Tu ești a mea mijlocitoare

La Milostivul Dumnezeu.

 

 

De n-ar avea în ceruri lumea

Rudenie de pe pământ,

Atunci ar fi pustie viața,

Asemenea unui mormânt!

 

 

De nu erai Tu primavara

A veacului înțelenit,

Ar fi rămas de-a pururi iarna

Și soarele n-ar fi zambit.

 

 

De n-ai fi revărsat Tu zorii

Peste pământul adormit,

Atuncea umbra cea de moarte

Ar fi rămas fără sfârșit.

 

 

Iar astazi, Preacurată Maică,

Când toți ne-am abătut la rău,

De nu Te vei ruga fierbinte

Ne părăsește Fiul Tau!

 

 

Trimite semn de pocaință

Poporului nedumerit

Și adă iarași la credință

Pe sufletul cel rătăcit!

 

 

Dezleagă, Preacurată Maică,

Cătușele celor robiți

Și dăruiește-le răbdare

Creștinilor năpăstuiți!

 

Foto: M. G.

 

 

 

4 Aug
2014

D. DRAGHICESCO: ETICA, ECONOMIA ȘI RELIGIA. Traducere George Anca

Etica este o estetică a moravurilor și estetica o etică a formelor și a mișcărilor. – Domeniul eticii este mai restrâns decât cel al esteticii. În timp ce estetica se raportează la realitatea obiectivă la fel de bine ca și la realitatea subiectivă, etica se referă numai la viața individului și la cea a societății. Imperiul ei nu se întinde decât asupra istoriei; jurisdicția sa se exersează asupra vieții politice, economice și juridice. Pe terenul vieții economice, întru cât ea este producție tehnică de bunuri, etica se întâlnește cu estetica, fiecare considerând-o pe cealaltă dintr-un punct de vedere foarte special.

În fapt, realitatea obiectivă care îmbrățișează știința și estetica scapă moralei. Lumea fizică este amorală, după cum viața politică și juridică sunt inestetice. Frumusețea vieții politice și a vieții juridice și chiar a vieții economice în general nu este decât o metaforă sau o manieră de a vorbi. Doar procedeele producției tehnice și produsele industriei pot fi apreciate din punctul de vedere al artei.

Etica ne pare a se comporta față de drept, politică și economie, de aceeași manieră cum estetica se comportă față de natură, pe de o parte, și viața istorică a omului și a societății, pe de altă parte. La fel cum există, în natură sau printre produsele industriei obiecte urâte şi altele indiferente sau frumoase, și în viață, activități frumoase și altele simplu utile, la fel, există o politică morală sau imorală, legi morale sau injuste și imorale, o viață economică imorală sau morală.: politica morală nu este ca atare politică, dar ca atare ar trebui să fie; legile și dreptul nu sunt totdeauna ceea ce ar trebui să fie dreptul; la fel se cere ca viața economică să nu fie lipsită de morală și de justiție, ci să fie pe cât posibil ceea ce ea trebuie să fie, adică justă și echitabilă.

Viața politică, juridică și economică par să aspire la morală așa cum produsele industriei aspiră la o formă artistică. Dreptul, politica și economia, fără morală sunt ca și oarbe și se rătăcesc; le lipsește orientarea. Etica este lumina politicii, a dreptului și a economiei empirice.

Etica și utilul așa cum ar trebui să fie. – În activitatea spiritului, se disting două forme diferite, din care una poate fi numită utilitară sau economică și alta etică. După M. Croce, prima vrea și realizează ceea ce se raportează doar la condițiile de fapt în care omul se găsește; a doua vrea și realizează ceea ce se raportează, în același timp ca la aceste condiții, la un lucru care le depășește. În această distincție între util și moral găsim o formă specială a distincției ce se poate stabili în general între lucrurile care sunt așa cum sunt și lucrurile care s-ar vrea ca ele să fie sau ar trebui să fie. Viața economică este utilitate așa cum este ea și etica este utilitate așa cum ea ar trebui să fie. Dar M. Croce, precizându-și definițiile activității economice și ale activității etice, o concepe pe prima ca răspunzând la scopuri industriale și pe a doua ca răspunzând la scopuri universale (28).

(28) Philosophie de la Pratique, p. 193.

Acțiunea economică ne satisface ca indivizi particulari, plasați la un punct al timpului și al spațiului, dar nu ca ființe depășind spațiul și timpul. Dar M. Croce recunoaște în același timp că această satisfacție este bine efemeră și se poate transforma în sațietate și chiar în dezgust „dacă nu știm să despuiem contingentul de caracterul său de contingență rupând maleficența și oprindu-ne brusc în acest progressus ad infinitum, din lucru în lucru, din plăcere în plăcere, spre care el ne împinge, dacă nu știm, în contingent, a insera eternul, în individualul universal, în plăcerea datoriei ” (29).

(29) Ibid., p. 196-197.

Urmează că, după M. Croce, utilul nu rămâne astfel decât dacă el devine moral. Altfel, el devine sațietate și se transformă în insatisfacție și dezgust. În alți termeni, trebuie ca interesul individual să coincidă cu interesul general, el nu poate fi garantat față de pericolul care-l pândește decât cu această condiție.

Înseamnă a spune că dacă utilul individual, momentaneu, circumscris într-un timp și un spațiu determinate, adică utilul real, așa cum este, este instabil, efemer, și pentru ca el să rămână util trebuie să fie ceea ce ar trebui să fie, adică să se identifice cu interesul general care nu este circumscris într-un timp și spațiu determinate. Pentru ca el să continue să rămână util, trebuie să pună universalul în individual și datoria în plăcere. Plăcerea este deci utilul așa cum este, eticul este utilul așa cum trebuie să fie. Putem conclude din aceste premise ale lui M. Croce că utilul, realul așa cum este, tinde irezistibil către ceea ce el trebuie să fie, și că, pentru a rămâne util, trebuie să devină moral. Activitatea economică tinde să devină activitate etică, de sort că etica de astăzi va fi utilitatea de mâine. Deci, irezistibil, activitatea economică evoluează și se transformă în activitate etică; aceasta este forma evolutivă spre care tinde utilitatea economică și pe care ea o va realiza cu timpul.

Or, M. Croce vrea să reacționeze în același timp contra două concepții curente ale eticii: el respinge concepția care pune caracterul etic al unui act în renunțarea la interesul individual, care face din ideea de dezinteresare principiul moralei; dar el respindge de asemenea concepția morală a empiriștilor și a utilitariștilor, care reduc moralul la utilul materialist sau senzualist. Într-adevăr, pentru empiriștii materialiști, etica nu există. Când ei vor să definească morala, o distrug și o neagă, reducând-o la la egoism bine înțeles, la altruism, de unde teoriile hedoniste. Noi am spune că pentru empiriștii materialiști și hedoniști, realul este cel care trebuie să fie, sau foarte bine că realul care trebuie să fie, realul care ar trebui să fie, nu va fi niciodată. În principiu, empiriștii, negând astfel eticul, neagă evoluția; sau atunci, dacă ei îl admit, este pentru a se contrazice. Pentru a reacționa contra eticii utilitariste, M. Croce adoptă ideea unei distincții tranșante între activitatea etică și activitatea economică și pentru a reacționa contra eticului utopic al dezinteresării, el afirmă că etica este totdeauna utilă. El ia deci o atitudine imposibilă, contradictorie, afirmând că etica este utilă, dar că utilul nu este etic.

Nu există acțiune morală care să fie inutilă, căci, fiind inutilă, ea nu mai este morală, „Care este, spune el, onestitatea omului care tolerează să fie judecat ca inutil? Ce acțiune morală ar fi într-adevăr morală, dacă ea n-ar fi în același timp utilă? (30)”.

De aici, se conchide că utilul propriu-zis n-are nimic de-a face cu moralul, cu toate că moralul nu poate fi decât util. „Utilul nu este infinitul mic moral, ci premoral. Este vorba, în acest caz, de o diferență non aproximativă, ci riguroasă, non psihologică, ci filosofică. Trebuie în fine considerat… ca o mărturie a autonomiei acestui moment spiritual, tentativa care prezintă conștiința utilitară ca o conștiință morală, diferită și inferioară, față de o altă conștiință morală care i se suprapune” (21).

(30) P. 213.

(31) P. 214.

Bref, utilul este în el însuși amoral, dar moralul nu este și nu poate fi niciodată inutil.

Această afirmație, ne gândim noi, este o eroare; și o putem corija prin rațiuni și printr-o argumentare împrumutate de la autorul însuși.

Utilul este totdeauna moral. – Dacă utilul imoral este la fel de imposibil ca moralul inutil, utilul amoral este și el egalmente și pentru aceleași rațiuni. Tocmai am văzut că, după M. Croce însuși, luat individual, este nu numai o satisfacere efemeră, dar că el se poate întoarce în dezgust. În acest caz, nu mai este util, ci contrariul său. Nu este deci cu adevărat util decât întru cât noi îi putem insera eternul, universalul, datoria, adică moralul; adică așa cum îl armonizăm, atenuându-l, cu interesul general. Utilul veritabil nu este, deci, ca fiind moral; numai fiind moral el poate rămâne utilul și nu să degenereze în contrariul său. Prin urmare, dacă M. Croce are dreptate, spunând că moralul nu poate fi dacă nu e util, noi trebuie să-l completăm, și să spunem că utilul nu poate fi veritabilmente, dacă el nu este, în același timp, moral. Dacă imoralul este de asemenea inutil, cum ni se demonstrează foarte bine, amoralul este egalmente inutil și pentru aceleași rațiuni. Utilul individual este intenabil dacă nu devine moral, căci, cum tocmai am spus, pentru ca el să nu înceteze de a rămâne util, trebuie ca el să se transforme în etic, adică să se atenueze pentru a coincide cu interesul general.

Pe scurt, el este economic față de etic precum realul individual față de universal. După părerea lui M. Croce, realul nu există decât în măsura în care conține universalul: „el nu poate rămâne la mijlocul drunului, sub pedeapsa de a deveni neant, el nu poate afirma o parte din el însuși fără a afirma pe cealaltă… cel ce s-ar opri la această afirmare a individualului, considerând ca punct de odihnă ceea ce este primul punct de dezvoltare, s-ar pune în contradicție cu eul său profund. El trebuie să vrea nu numai eul său individualizat, ci în același timp acest eu care, fiind în toate eurile, este Tatăl lor comun”. Dar atunci, separând de-un fason tranșant utilul de moral nu înseamnă oare precizamente să riște reproșul de a se fi oprit la mijloc de drum, de a împiedica precizamente evoluția utilului în etic și în consecință, chiar prin aceasta, să împiedice utilul de a fi util?

Nu se poate deci avea util amoral. Și dacă este fals și periculos a reduce moralul la util, cum vor empiriștii utilitari, este încă și mai fals și mai periculos a separa moralul de util, cum vor utopiștii. Căci utilul tinde spre moral pentru a se realiza și a se conserva deplin, așa cum individul însuși nu se realizează decât universalizându-se.

Rectificăm deci pe M. Croce prin el însuși, spunând că sferele moralului și a utilului sunt concentrice și, contrar opiniei sale, ele tind să se acopere exact una pe cealaltă, căci eticul și economicul se adresează acelorași fapte; dar, una le anvizajează din punct de vedere al individului ca ființă particulară, cealaltă din punct de vedere general, social, universal sau etern, adică din punctul de vedere al individului totdeauna, dar ca ființă socială. Economicul le vede așa cum sunt și pot fi în acest timp și acest spațiu, etica așa cum ar trebui să fie și vor fi, în același spațiu dar într-un alt timp. Este suficient ca utilul răspunzând unui scop individual să devină utilul răspunzând scopurilor supra-individuale, universale, sociale, de exemplu, și este suficient ca interesul individual să se atenueze sau să se șteargă, pentru a se armoniza cu interesul colectiv, în care se modifică de asemenea sort încât el poate coincide cu interesul general, pentru ca utilul economic să devină ceea ce trebuie să fie, adică etic, și ca activitatea egoistă să devină activitate morală. Universalismul scopurilor, și interesul colectiv determină evoluția activității economice, transformarea sa în activitate morală, constrângând-o în oarecare sort spre a deveni cea care trebuie în loc de a rămâne cea care este.

În sferele lor concentrice, se poate constata că, spre periferie, utilul ca și eticul se diminuează până la zero; și către centru, utilul și eticul se condensează în oarecare sort și se augmentează și unul și altul în aceeași măsură. În această sferă, pe care o putem numi sfera pozitivă, corespund, sistematic, o sferă negativă în oarecare sort, cea a imoralului, care este de asemenea cea inutilului, sau mai degrabă nociv. În aceasta din urmă, indiferent, zeroul utilității și al moralității este plasat la periferie, și nocivul, care face pereche cu imoralul, merge condensându-se și intensificându-se spre centru.

Diferență de grad. – De altfel M. Croce sfârșește prin a reveni la un punct de vedere care ne confirmă, recunoscând că diferența dintre util și etică este o diferență de grad. „Economic și etic reprezintă două grade totodată „distincte și unite, unul inferior, celălalt, eticul, superior; ceea ce înseamnă că primul grad poate subzista fără cel secund, dar că secundul nu poate trece de primul”. Iată sub o altă formă, aceeași eroare pe care noi tocmai am semnalat-o și corijat-o. Momentul unității ar consista în aceea că moralul nu poate fi inutil, și deci moralul se confundă cu utilul, dar utilul există fără moral, și aici există principiul distincției. Deci, în acest caz, ar fi acțiuni lipsite de moralitate, și totuși perfect economice,atunci când nu există acțiune morală care să nu fie în același timp perfect utilă sau economică. De unde negarea ideii de dezinteresare ca principiu moral și a tuturor principiilor etice propuse de moraliști. Totuși, nu este deloc dificil a cita exemple de cea mai înaltă moralitate, care să contrazică principiile cele mai esențiale ale economiei, în timp ce nu s-ar putea da niciun exemplu de activitate cu adevărat economică care să nu fie în același timp direct sau indirect o acțiune morală. De aici, M. Croce trage această concluzie, la care toți materialiștii și hedoniștii pot subscrie: „Trebuie rejectată, în ultimul rând, teoria care subordonează plăcerea, sau fericirea, utilitatea sau economia, datoriei, virtuții, activității morale.” Și noi îl vedem vorbind cu dispreț despre „frapanta îngâmfare a celor care pretind să regleze moralmente funcțiunea artei, a științei sau a economiei și profetizează o știință economică moralizată” (32).

Universul etic și concretul economic, – În ceea ce privește arta și știința, M. Croce are dreptate. Dar pentru ce privește economia el se respinge pe sine când vrea să respingă „teoria celor care subordonează utilitatea sau economia datoriei, virtuții, activității morale”. Căci noi tocmai am văzut că el însuși subordonează economia eticului – considerând etica superioară în grad economiei . – Dar există o altă cale pentru a degaja eroarea. Etica este, după el, și cu just titlu, universalul și eternul, și economicul contingentul și individualul. Or, sau universalul există, sau nu există. Dar, el exită; și M. Croce afirmă că el nu poate exista decât în individual. Dar atunci: există individual sau universal care să nu fie conținut? M. Croce răspunde textual: „individul este real în măsura în care el este în același timp universal” (p. 276). Dacă individualul nu poate exista realmente decât în măsura în care el conține universalul, nu există individual care să nu conțină universalul. Deci, nu există nu există act util care să nu fie în același timp moral. „Moralitatea, M. Croce recunoaște, exersează un imperiu absolut asupra vieții și nu există niciun act al vieții cât de mic care să vrea a presupune că ea nu-l reglează sau trebuie să-l regleze. (33). Atunci, cum să spui că există

(32) P. 225.

(33) P. 224

utilități amorale? Tot ce s-ar putea acorda este că există utilități în care caracterul etic este foarte aparent, subliniat, și altele în care el este mai puțin, pentru că consecințele sale morale sunt indirecte, depărtate, complexe. Așa zisele acte inocente, adică inconștiente, par a fi amorale, dar ele nu sunt fără consecințe morale mai mult sau mai puțin directe.

Ceea ce-i pare lui M. Croce amoral nu poate să-i apară astfel decât pentru că efectele morale sunt puțin aparente. O invenție ale cărei consecințe economice sunt imense poate să pară un act moralmente indiferent, dar, în fapt, dar nu există un act calificat de înaltă morală care să nu fie mai morală decât o asemenea invenție, din cauza repercusiunilor sale.

Altfel, M. Croce recunoaște și afirmă deseori implicit teza pe care el o neagă explicit. Moralitatea nu acordă permisiune de a nu face, „ea impune totdeauna datoria de a face, de a realiza totdeauna universalul în viața ordinară, în ocaziile ce se prezintă în fiecare zi, la orice oră, în orice minut.” (34). Cum să să se spună mai elocvent că orice act util este moral, că el trebuie făcut? Și M. Croce adaugă: „Economicitatea este forma concretă a moralității…”

Este bine înțeles că, dacă moralul există, el nu poate exista decât de-un fason concret, și dacă forma sa cea mai concretă este utilul, care poate fi forma abstractă a utilului, dacă nu eticul? A spune că eticul este util, dar că utilul nu este totdeauna moral înseamnă a zice că abstractul nu este concret, și aceasta este evidența însăși; dar a spune că utilul nu este totdeauna moral ar fi a spune că concretul nu conține niciodată abstract, ceea ce n-are niciun sens.

Dacă, într-adevăr, economicitatea este forma concretă a moralității, cum să denunți atunci dreptul economiștilor germani sau catolici de a concepe o știință economică fondată pe etică? (35).

(34) P. 210.

(35) Pp, 235-236.

Căci aceasta ar însemna a spune că principiile, abstracte fără îndoială, ale vieții economice, sunt precizamente obiectul științei etice.

M. Croce crede a găsi în distincția între formal și material diferența între util și etic. Dar formalul este abstract sau universal, și materialul este concret, de sortul la care revine în raționamentul precedent. Grație acestei distincții, el ajunge să izgonească din domeniul etic toate aceste principii morale care s-au formulat până în prezent: sacrificiu de sine, bună-voință, ideal, adevărată plăcere, plăcere durabilă, demnitate personală, armonie, just milieu, justiție, perfecțiune, bine superior, Dumnezeu, imperativ categoric, ca fiind formule materiale sau formaliste sau tautologice.

Dar el demonstrează puținul validității acestei distincții prin faptul că, după ce le-a izgonit pe o ușă, în capitolul I, denunțându-le ca erori și cauze ale atâtor nelegiuiri contra logicii, ajungem să vedem că el nu le-a izgonit decât pentru a le reintroduce pe o altă ușă, în capitolul II, decernându-le de această dată toate elogiile.

Erezia antimoralismului. – Pentru a preciza punctul său de vedere, M. Croce adaugă: „…principiul nostru etic formal nu este o formă vidă… este o formă plină, o formă care este în același tim conținut și în consecință conținut universal.” „Nu ne-am mărginit la a defini forma etică precum o formă universală, ceea ce ar fi rezultat în tautologism; dar am definit-o ca pe o vrere de universal, distingând astfel forma economică care este simplă vrere de individual… Universalul a fost obiectul întregii noastre Filosofii a spiritului” (36).

(36) P. 275.

„Ce este universalul? Dar este Spiritul, este Realitatea, atât cât este ea reală, adică fiind unitate a gândirii și a voinței.” „Și individul moral, care vrea universalul, adică ceea ce-l depășește ca individ, se întoarce precizamente spre Spirit.” „Cel mai umil act moral se reduce la această voliție a Spiritului în universal… Acest criterium al spiritului, al Progresului, al Realității, este , în conștiința morală, măsura intimă a actelor noastre, cum el este fundamentul mai mult sau mai puțin clar exprimat al judecăților noastre morale… De aceea nimic nu este mai stupid decât antimoralismul, atât de la modă în zilele noastre, această urâtă rezonanță a condițiilor sociale nesănătoare și a teoriilor unilaterale și rău înțelese (marxism, nietzsceanism)” (37).

(37) Pp. 276, 277, 278.

Economicul, eticul și Religia. – Universalul, conceput ca spirit, libertate, creație, progres continuu, și în același timp ca suprem principiu etic, permite lui M. Croce să reintroducă în etică toate principiile mai mult sau mai puțin empirice pe care el le izgonise și, printre ele. Dumnezeu. Or, spiritul, astfel cum tocmai l-a definit, este un sort de alter ego al lui Dumnezeu. El are foarte bine sentimentul acesta: „oare această afirmație că actul moral este iubire și vrere a Spiritului în universal este mai ales manifestă în Etica religioasă și creștină, în Etica iubirii și a cercetării anxioase a prezenței divine? Acesta este caracterul fundamental al Eticii religioase”.

Nu este, pentru a spune astfel, adevăr al Eticii… care să nu se poată exprima în cuvinte pe care noi le-am învățat, fiind copii, de la religia tradițională și care ne vin spontan pe buze ca cele mai elevate, cele mai apropriate, cele mai frumoase… Dacă omul religios nu poate să nu vadă în filosof adversarul său, să vadă inamicul lui mortal, acesta, dimpotrivă, vede în celălalt pe fratele său mai mic, celălalt eu al său așa cum era el la un moment anterior. De aceea el se va simți totdeauna legat printr-o afinitate mai strânsă de o Etică religioasă austeră, zguduită și tulburată de viziuni decât o Etică superficial raţionalistă: nu este, în fapt, decât o aparență că acesta este mai filosof decât celălalt” (38).

(38) P. 279. (Sublinierile noastre).

Cum toate faptele realității subiective sau obiective, cu care interferează dorințele noastre, sunt valori (și aspectul valoare al lor este cel care le distinge de fenomenele fizice propriu-zise), utilul ar fi o formă a valorii și etica ar fi o alta. Utilul este valoarea unei acțiuni în care interesul individual predomină, și eticul este acțiunea în care interesul general predomină. Rezultă că valoarea etică este ca o condensare a valorii economice sau, în alți termeni, că valoarea este mai sus decât simpla utilitate economică. Această superioritate, acest primat al eticului implică pentru util datoria de a se căzni să se eleveze la nivel moral. Am văzut că etica nu acordă permisiune de a nu face ci ea impune totdeauna datoria de a face, pentru că nu există act al vieții pe care ea să nu-l regleze și să nu trebuiască să-l regleze. Într-adevăr, valoarea cea mai mare se impune valorii mai mici și o atrage. Dacă utilitatea este viața așa cum este, etica este viața așa cum ea ar trebui să fie; etica prescrie normele pe care trebuie să le urmeze utilul; ea arată calea pe care utilul se poate eleva și poate deveni o valoare superioară; prescriindu-i ce trebuie să facă, eticul ajută utilul să evolueze, îl împinge, îl forțează într-un anume sort să evalueze. Eticul de astăzi trebuie să fie utilul de mâine și, prin urmare, scopul spre care tinde utilul de azi. La fel de bine, morala a fost concepută ca știință a datoriilor, a normelor și a scopurilor. Care sunt normele și scopurile vieții, unde se găsesc cele mai pure, cele mai înalte? M. Croce, care este unul din spiritele cele mai clare și cele mai libere ale timpului nostru, fără nicio slăbiciune față de dogme și clericalism, le găsește cu toate acestea în etica creștină.

Chestiunea este de a ști în ce măsură etica poate ajuta și împinge utilul să evolueze, să fie ceea ce trebuie să fie, sau mai degrabă – căci aceasta ar fi mai exact – în ce măsură utilul este dispus să evolueze spre etic, să fie ceea ce trebuie să fie? În fond, aceasta echivalează cu a se întreba: în ce măsură și cum este posibilă etica, în ce măsură starea de fapt permite stării de drept să se realizeze? În acest sens noi admitem bine că există o diferență între util și etică. În fapt, etica este expresia aspirațiilor noastre care nu se pot realiza decât în limitele pe care le impun condițiile de fapt, care sunt exterioare și independente. Căci evoluția morală a umanității se face după exemplul evoluției formelor vieții. Aceasta a fost frumos determinată în structura intimă a celulei, a germenului și a embrionului, ea nu se efectuează decât în condițiile pe care i le oferă milieul cosmic, care are puterea de a reduce formele ce nu-i corespund, și să dea formelor vieții anumite caractere exterioare în armonie cu condițiile. La fel este de asemenea rolul condițiilor economice, istorice și sociale, prin raport cu evoluția etică. Condițiile de fapt care decid ceea ce este util decid în ce măsură etica poate incita evoluția utilului.

Nu e mai puțin adevărat că evoluția, atât economică cât și morală, ca și cea a embrionului, este dirijată din interior, adică, aici, prin aspirațiile profunde și infinite ale sufletului uman, condițiile exteropare nefăcând decât să dea măsura în care starea de fapt permite realizarea acestor aspirații și prin urmare de asemenea această evoluție.

Dacă noi suntem de acord cu M. Croce pentru a recunoaște că „nimic nu este mai stupid decât antimoralismului atât de la modă în zilele noastre”, dar nu vom mai fi când el afectează un anume dispreț pentru cei care „pretind să regleze moralmente economia… și profetizează o știință economică moralizată”. Și nu suntem de acord pentru că, așa cum se vede, nu este el însuși de acord cu sine însuși și cu faptele. Se vorbește astăzi, din ce în ce mai mult, despre o economie dirijată; și socialiștii nu pretind la nimic mai puțin decât să dirijeze și, prin urmare, finalmente, să moralizeze viața economică. Nu există deci decât diferența între util și etic, utilul tinde să devină etic în măsura în care condițiile de fapt ale evoluției sociale, istorice și economice îi permit; etica împinge utilul să evolueze și condițiile sociale și economice îi opun anumite rezistențe, care nu fac decât să tempereze puseul interior exersat prin aspirațiile noastre. A ignora sau a neglija etica și rolul său este ca și cum dacă s-ar face abstracție de structura intimă a germenului de viață și de rolul său, care este de a dirija dezvoltarea embrionului, atribuind acest rol condițiilor mecanice fizico-chimice; aceasta înseamnă a postula în lumea morală determinismul fatalist, valabil cel mult în lumea fizică.

Iată cum eticul ne împinge irezistibil spre religie, la care esteticul deja ne-a condus.

(Din VÉRITÉ ET RÉVÉLATION par D.RAGHICESCO, Paris, 1934, p. 379-392. Tr: George Anca)

 

30 Jul
2014

Maria Diana Popescu: Un stat al terorii, proiectilul nedetonat şi ambasadorii afacerişti

„Căldură mare, stimabile. Căldură mare!” Un pahar cu vin rece, vă rog!, de la crama guvernatorului! Domnul are nişte datorii la mine, la tine, române, şi e musai să ne cinstească de-acum înainte! De nu, papucii, halatul de casă şi, la pensie! Îi vom trimite noi în cutia poştală o citaţie în justiţie! M-am tot ţinut să-i cer banii şi aurul Ţării înapoi, dar Obama şi Putin m-au tras de mînecă să fiu atentă la opera lor din Ucraina. În tot acest timp nu mi-a dat pace o gravă declaraţie a guvernatorului benere. Iată cum sună: „într-un stat de drept, ce semnezi îţi asumi”. Doar că noi trăim într-un stat de drept fictiv, într-un stat de drepţi în faţa auto-aleşilor mondiali, a căror lăcomie este fără de sfîrşit. Înălţimea sa, inexpugnabil de un sfert de veac în vîrful piramidei B.N.R şi aflat în graţiile bilderbergilor (Vicontele Étienne Davignon, liderul Grupului Bilderberg a bătut drumul pînă în România nu doar ca să dea mîna cu unealta de la Bucureşti) se exprimă întotdeauna simplist, cinic, părtinitor cu băncile şi ştiinţifico-fantastic, cînd vine vorba despre fraudele bancherilor, hrăniţi precum vampirii din clauze, dobînzi şi comisioane abuzive. Adică trăiesc boiereşte furînd din buzunarul cetăţeanului român. Guvernatorul ar trebui să-şi recunoască complicitatea, apoi să fie trimis la cursuri intensive de Drept. Pînă se va înscrie la cursuri îi şoptesc eu din banca poporului că şi clauzele contractuale (abuzive) pot fi lovite de nulitate, aşa semnate de români şi parafate de bancherii-cămătari alogeni, Guvernul n-are bani cînd este vorba despre aducerea salariilor şi pensiilor la nivelul celor din uniune, de asistenţă medicală, locuri de muncă, învăţămînt, iar guvernatorul crede că Ţării nu-i mai trebuie aurul.

Un proiectil nedetonat în relaţiile diplomatice dintre România şi Rusia

Ruşii nu vor să ne dea înapoi tezaurul, ştiind că la ei este în siguranţă. Dacă s-ar întoarce acasă, muşterii Puterii şi-ar umple conturile cu „pui de cloşcă”. Tezaurul României, evacuat în Rusia în timpul Primului Război Mondial cu scopul de a fi protejat de armata germană, care ocupase o parte însemnată a României, includea  obiecte de patrimoniu naţional, 91,2 tone de aur, evaluate în prezent la 3,2 miliarde de euro. Circa 90% erau monede de aur, iar 10% aur fin, sub formă de lingouri. După Revoluţia din Octombrie/Noiembrie 1917, puterea sovietică a sechestrat tezaurul, refuzînd restituirea integrală. Cea mai mare parte a rămas la Moscova, iar acest fapt istoric s-a transformat într-un proiectil nedetonat în relaţiile diplomatice dintre România şi Rusia. Are vreun diplomat român curajul să condiţioneze Rusia? Nu. Diplomaţii ruşi nu sînt actori de operetă. Au Kalaşnicovul şi votca pe masă  şi dacă îi sîcîi la scenă deschisă te silesc să joci la „Ruleta rusească”.

Cu Rusia trebuie dusă o politică extrem de atentă, iar la noi diplomaţii de carieră sînt precum caprele negre. Preşedintele Băsescu tot pune paie pe foc şi aţîtă Rusia prin declaraţii absurde. Am avut un diplomat excelent, generalul-astronaut şi patriot român, Dumitru Dorin Prunariu, dar pentru că a îndrăznit să ceară înapoi Tezaurul de la ruşi, pe cînd era ambasador la Moscova, Mihai Răzvan Ungureanu i-a cerut întoarcerea la bază, ordonîndu-i să practice Omerta. Nici cu americanii nu mi-e ruşine, însă ei sînt mult mai obraznici, bazîndu-se, în general, ca şi ruşii, pe impunerea forţei. Armata Unchiului Sam este vestită pentru crimele dramatice comise în rîndul populaţiei civile, prin violenţa şi cruzimea atacurilor.Asupra acestor aspecte am insistat în editorialul „Bruxelles-ul salvat de invazia unui măscărici, sindromul spaimei de ruşi şi Pentagonul http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/COMENTARII/Bruxellul%20spaima%20de%20rusi%20si%20Pentagonul%20de%20mDP.htm

 

Ucigaşi ai  atîtor civili şi nu doar la nunţile din Irak şi Afganistan

Dacă ruşii în haină militară ne-au fost cei mai buni prieteni în trecut şi în timpul războiului au comis tot soiul de nenorociri prin satele româneşti, fiind extrem de violenţi, furînd, batjocorind şi violînd femei, soldaţii americani îi concurează astăzi, fiind asiguraţi că nu vor suporta consecinţe. Un exemplu edificator constituindu-l acordurile S.U.A.-România.[1] Să facem cunoştinţă cu doi yanchei, Gray Gerelle LaMarcus şi Edil McCough, ambii în vîrstă de 21 de ani, care au violat o româncă din Italia, însărcinată în luna a şasea, stîrnind tensiuni diplomatice între Roma şi Washington, în contextul în care justiţia americană solicită repatrierea celor doi soldaţi, scrie Il Giornale di Vicenza. Fiind soldaţi ai unor forţe mondiale de ocupaţie, imuni în faţa legilor italiene, bestiile vor scăpa nepedepsite, cu toate că primarul din Vicenza, Achille Variati i-a cerut ministrului italian al Justiţiei, Andrea Orlando să intervină pentru a opri extrădarea celor doi violatori în Statele Unite. Să ne amintim de cazul lui Teo Peter, ucis pe trecere de pietoni de Christopher Van Goethem, soldat american al Ambasadei S.U.A. din Bucureşti. Autorităţile române nu l-au arestat de teamă să nu fim daţi afară din N.A.T.O.. Militarul american, extras din România de către serviciile secrete ale S.U.A., ne-a dat cu tifla, iar acum trăieşte liber la o fermă de peste ocean. Alţi  militari americani au fost reclamaţi de primarul din Letonia pentru comportamentul animalic (ziua se uşurau pe florile din parcuri, făceau scandal prin baruri şi violau tot ce le ieşea în cale). Iată, la scurt timp, alţi soldaţi americani, au violat o româncă însărcinată. Bătută crunt către cei doi trupeţi de la baza militară americană din apropierea oraşului Vicenza, agresată sexual ore în şir, tîlhărită de banii pe care îi avea asupra ei, gravida a fost abandonată pe cîmp. Cu o superioritate delirantă cauzată de drogurile care li se administrează, soldaţii unchiului Sam, ucigaşii atîtor civili şi nu doar la nunţile din Irak şi Afganistan, se cred în război şi pe vreme de pace, chiar pe teritoriile aliate.

Foştii ambasadori gay şi afacerişti  fără scrupule

Seriozitatea americanilor  se poate vedea şi în cazul României. De aproape un an S.U.A. nu a mai trimis ambasador la Bucureşti. Nu-i mare pagubă. Cu ultimii ambasadori gay şi afacerişti fără scrupule, numiţi şi retraşi de la Bucureşti, S.U.A. ne-a jignit identitatea şi credinţa în Dumnezeu. Mark Gitenstein „a reprezentat interesele industriei de armament şi ale  marilor companii din sectorul energetic, dintre care nu lipseşte „Exxon Mobile”, cea care va exploata rezervele de gaz natural descoperite în Marea Neagră. Gitenstein a reprezentat cea mai importantă instituţie de drept privat din S.U.A. şi Camera de Comerţ a S.U.A. (prin care marile corporaţii americane influenţează deciziile politice ale Congresului American în redactarea legilor privind comerţul). Fondul Proprietatea care influenţează direct politică energetică a ţării noastre şi al cărei şef este acelaşi Mark Gitenstein deţine pachete de acţiuni la toate companiile de stat din sectorul energetic: Petrom-OMV, Hidroelectrica, Transgaz, Romgaz şi Nuclearelectrica, dar şi la Regia Naţională a Sării – SALROM. 45 % din valoare pe afaceri din sectorul energetic. De acest sector se ocupă acelaşi Mark Gitenstein”.[2] Despre Wesley Clark, alt agent de influenţă american plantat în România, despre Roşia Montană, gazele de şist şi afacerile aferente, într-un editorial viitor.

„Cei care îl condamnă pe Hitler, l-au depăşit în barbarie”

Polonia avea dreptate cînd afirma că nu dă prea mulţi bani pe garanţiile de securitate ale S.U.A. Cu toate că soldaţii americani sînt aici şi peste tot, plantaţi precum cînepa, dar cu alte preocupări. Conform locotenentului Libby Weiss, purtător de cuvînt al Ministerului Apărării din Israel, 1.000 de cetăţeni americani sînt încadraţi în prezent în Armata Israeliană, cîţiva dintre aceştia pierzîndu-şi viaţa în războiul din Fâşia Gaza, unde s-au înregistrat aproximativ 750 de morţi şi peste 2.500 de răniţi în rîndul palestinienilor. Prim-ministrul Turciei, Recep Tayyip Erdogan acuză Israelul că a devenit un „stat al terorii” prin ofensiva militară pe care o desfăşoară în Fâşia Gaza, împotriva militanţilor Hamas, menţionînd într-un interviu pentru C.N.N. că politica oficialilor din Israel este să creeze un „val de teroare”. Premierul turc a avut o reacţie extrem de dură la adresa Israelului, susţinînd că oficialii de la Ierusalim l-au întrecut în barbarism, prin atacurile asupra Gazei, inclusiv pe Hitler: „Israelienii nu au nicio conştiinţă, nici onoare, nici mândrie. Cei care îl condamnă pe Hitler mereu l-au depăşit pe acesta în barbarie”, a declarat Erdogan, în cadrul unui miting electoral din oraşul Ordu.

[1]- vezi http://washington.mae.ro/node/170

[2]-vezi http://www.realitatea.net/dosar-de-politician-mark-gitenstein-cel-mai-puternic-politician-al romaniei_1191557.html#ixzz38Z4VQzP9

Maria Diana Popescu, Agero

www.agero-stuttgart.de

28 Jul
2014

Maria Teleormăneanu: Simpozion Internațional Mihai Eminescu/ Petofi Sandor 2014

La Dumbrăvița, colț de rai, cu tradiție în cultura românească, a avut loc o minunată sărbătoare, care pentru câteva ore ne-am propus să ne întoarcem în spiritualitatea românească, comemorând : 125 de ani de la trecerea în neființă, a Luceafărului poeziei românești Mihai Eminescu,un Simbol al Națiunii Române și 165 de ani de la dispariția  pe câmpul de luptă a poetului revoluționar maghiar Petofi Sandor.

Întreaga așezare Dumbrăvița trăiește prin dragoste  față de trecut, prin mândria prezentului și prin speranța Viitorului.

Acest miracol al zilelor noastre, Dumbrăvița de Timiș,în ziua de 16 iunie 2014, a cunoscut fervoarea comemorării celui mai Mare Poet Român MIHAI EMINESCU, Luceafărul tuturor Românilor, Zeul tutelar al Neamului Românesc.

Dumbrăvița, pentru câteva ore, a fost capitala poeziei, capitala promovării toleranței și dialogului prin cultură, fiind comemorați doi mari poeți europeni și universali.

Întâlnirea a fost organizată de As. Cult. „Aripi de înger” Dumbrăvița președintă, poeta și pictorița Mariana Sperlea, inițiator  scriitor Constantin Sperlea, sub egida Primăriei Comunei Dumbrăvița, a  Consiliului Local Dumbrăvița, în colaborare cu Școala Gimnazială Dumbrăvița și Consiliul Județean Timiș.

La ora 11 00, invitați de seamă din Timișoara și înprejurimi, poeți , scriitori, simpatizanți ai culturii dumbrăvițene, elevi și părinți s-au adunat în fața școlii, pe platoul busturilor. Dir. aj. Deneș Ildiko mulțumeșe invitaților de seamă din platou pentru participarea la eveniment și salută venirea oaspeților maghiari din Szentesz.  Dă cuvântul dlui. primar Victor Malac, care spune bun venit la Dumbrăvița tuturor oaspeților și invitaților din Timișoara și împrjurimi.

Domnul primar vorbește despre însemnătatea simpozionului pentru Dumbrăvița fiind a V a ediție de comemorare a celor doi poeți de talie națională și europeană.  Mulțumește organizatorilor, familiei Marina si Constantin Sperlea care au fost,  de la dezvelirea busturilor ,sufletul  întregii acivități culturale ale comunei Dumbrăvița.  Mulțumește tuturor participanților la acest eveniment deosebit pentru Dumbrăvița, aduce mulțumiri profesorilor școlii, care s-au implicat în ralizarea programului și învită cele două grupuri de elevi îmbrăcați în costume populare românești și maghiare, să depună coroane de flori la bustul comemoraților .

Un sobor de preoți  : pr. ortodox Vasile Baboș, pr. Adrian Nicola și pr. catolic Mate Lajos, pr. ref. Szucs Andrasz Otto, au susținut un Tedeum în română și maghiară încheind cu Tatăl Nostru, și întreg auditoriu. Au luat cuvântul preotul Vasile Baboș , vorbind despre Eminescu.  În cuvântul său pr. ref. Szucs, a urat bun venit oaspeților maghiari la Dumbrăvița și a vorbit despre viața scurtă a lui Petofi, dar cu un volum mare de creații poetice.

A luat cuvântul organizatorul Simpozionului Eminescu/Petofi, scriitorul Constantin Sperlea, urează bun venit la Dumbrăvița a invitaților și oaspeților.  Discuțiile  și lucrările simpozionului,  se vor desfășurat pe două secțiuni : Eminescu în sala festivă a Primăriei , iar Petofi într-o sală a Școlii Gimnaziale.

Organizatorul Constantin Sperlea, invită participanții să vizioneze : Expoziția de carte rară  și tablouri Eminescu , a prof. universitar dr. Ion Iliescu, împătimit eminescolog.

Întregul program a fost înregistrat de către Tv. Europa Nova și Behela Tv. Dumbrăvița care poate fi vizualizat pe internet „behela tv@.ro”, iar Tv. Europa Nova a transmis pe 17 06 2014, pe canalul de cultură, evenimentul de la Dumbrăvița și interviul Dlui. Prof. Univ. dr Ion Iliescu la expoziția de carte rară și tablouri Eminescu, ce a avut un succes deplin.

Ora 12,00 , oaspeții și invitații au fost poftiți în sala căminului cultural la un spectacol,susținut de elevii Șc. Gimnaziale Dumbrăvița, îndrumați de profesorii de Limba Română : prof.Violina Luca,prof. Guia Ioana, prof. Narcisa Resiga, prof limba maghiară  dir. aj.Deneș Ildiko, fiind răsplătiți penru spectacolul prezentat cu aplauze la scenă deschisă de participanții la simpozion.

La orele 12,30 au fost îndrumați spre sala festivă a primăriei pentru discuții în plen despre Eminescu,iar oaspeții maghiari în sala de clasă maghiară, moderator înv. Deneș Ildiko.

Rolul de moderator la secțiunea Eminescu i-a revenit organizatorului Constantin Sperlea,care a scuzat lipsa moderatoarei de drept,pictorița și poeta Mariana Sperlea, care este în incapacitatea de a fi prezentă,din motive de sănătate.

Printre cei prezenți amintim pe eminescolog  prof. univ.dr. Ion Iliescu, prof. univ. dr Dumitru Mnerie, prof. dr. Eliza Ruse, conf. Univ.dr. I. V. Boldureanu, poeta Mariana Gurza, poet și critic literar Mariana Strungă, red. șef. „Coloana Infinitului” Monica  M Condan, poetă Maria Martinescu Sadovan, poetă în grai Livia Ilcău, prof. ing. dr Horia Ciocârlie,  prozator Armand Sperlea , Antuza Dârlea, Luminița Doina Radu și alții.

Poeta Maria Martinescu Sadovan în stilul caracteristic și vocea caldă câtă :„O mamă dulce mamă”, versuri Mihai Eminescu compoziția Maria Martinescu Sadovan și„ Mai am un singur dor”pe versuri M. Eminescu cu două compoziții:  Mihai Eminescu decedează joi 15 iunie 1889 la Caritas  și corpul neînsuflețit este dus la Biserica Sf. Gheorghe din București.

Sâmbătă 17 iunie 1889,după slujba de pomenire și adunarea de doliu, corul bisericii condus de Constantin Alexandru Bărcănescu a interpretat romanța„Mai am un singur dor,” compoziția lui C. Al. Bărcănescu pe versuri de Mihai Eminescu ,după care sicriul a fost așezat pe un car funerar, tras de doi cai.

În drum spre cimitir, cortegiul funerar, a oprit în fața Universității, unde deputatul consevator, junimist Laurian a ținut o cuvântare cu următorul final:

„Te-ai stins prea devreme prietene,

Dar, te-ai stins după ce ai revărsat valuri de lumină în cugetarea românească.

În această lumină va sta Vejnica Ta Pomenire”.Apoi corul condus de C. Al. Bărcănescu a intonat romanța „Mai am un singur dor” pe versurile lui Mihai Eminescu. Această variantă nu a fost difuzată niciodată și nu se cunoaște astăzi, dar că romanța „Mai am un singur dor” se păstrează într-un lăcaș de cultură din Brăila, orașul unde s-a născut C. Al. Bărcănescu.

A doua versiune a romanței „Mai am un singur dor” care s-a tipărit în mii și mii de exemplare și care a fost transmisă prin viu grai de la o generație la alta și pe care o cunoaștem astăzi, are ca autor pe copozitorul Guleilim Sorban , tatăl reputatului învățat Raoul Sorban din Cluj.

Guleilim Sorban s-a născut la 2 februarie 1876 în Arad. După moartea tatălui 1890, mama sa se stebilește la Gherla în casa  cunoscutului Mihail Sorban, pictor și compozitor de muzică bisericească. Guleilim urmează studiile de drept și muzică la Cluj, apoi merge la Viena unde are coleg pe compozitorul lugojan Tiberiu Brediceanu.

În 1896, G. Sorban publică:

„10 cântări poporali din Transivania” și tot în acest an 1896 compune în casa lui GHE. Pop de Băsești,romanța „Mai am un singur dor”  pe versuri de M. Eminescu.

În 1897, student la Viena, unde studiază pianul și compoziția la Conservatorul Kaiser,compune romanțele : „Pe lângă plopii fără soț” – versuri M. Eminescu , „Numai una” și  „Pe umeri pletele-i curg râu” pe versuri Ghe. Coșbuc, care împreună cu „Mai am un singur dor”  au fost achiziționate de casa de discuri G. G. Roder din Lipsca și multiplicate în mii de exemplare , sub formă de carte poștală, făcând ocolul pământului.

Numele poetului Mihai Eminescu și al compozitorului Guleilim Sorban, au fost pe buzele melomanilor din toată lumea.

Poeta în grai Livia Ilcău a pus pe note poezia Marianei Sperlea „Mireasa din tei” despre M. Eminescu pe care o prezintă în primă audiție la Simpozion.

Neavând un program impus, au vorbit : Prof. dr Eliza Ruse , despre viața lui Eminescu și prietenia dintre Eminescu și Ioan Slavici.

Red. șef  „Coloana Infinitului” Monica M. Condan, a vorbit despre filozofia  în poezia eminesciană.

 În discursul său de 60 minute Conf.dr. Ioan Viorel Boldureanu a adus elemente noi despre viața și opera lui M. Eminescu și mai ales despre ziaristica desfășurată la Timpul.

Prof. Univ. dr. Ion Iliescu, poate cel mai longeviv eminescolog, a vorbit despre viața lui Eminescu în peroada studenției la Viena.

A mai luat cuvântul Pogany Andrei, vorbind despre viața lui Petofi și despre M.Eminescu, făcând o analogie, deși au trăit în perioade diferite.

Salutăm în mijlocul nostru participarea unui grup de studenți străini, care studiază în Timișoara, conduși de două asistente preparator, dna. Eliana Popeți și Silvia Takacs cu studenți din Ungaria și un Peruan care studiază cu mare plăcere viața și opera lui Eminescu.

Peruanul, Guillermo Alva Delgado a prezentat-cum este văzut Eminescu pe internetul Amercii de sud și în special în Spania și tările ce vorbesc Limba Spaniolă. Studenții maghiari care studiază în Timișoara : Carina Vitalis și Medard Bucin au vorbit despre, cum a pătruns Petofi Sandor în Transilvania cu opera sa și impactul cu oamenii locului.

Participanții au primit : Diplome Comemorative. – Medalion Eminescu și Medalon Petofi, cărți poștale Eminescu și cărți poștale Petofi.

Comemorarea celor două personalități poetice, ca expresie a gândiri românești, a fost o sinteză extraordinară de românism, aducând EUROPA acasă la Dumbrăvița.

 MARIA TELEORMĂNEANU

De văzut și : http://telenova.ro/stiri/2014/06/simpozionul-international-eminescu-petofi-2014/

http://www.behelatv.ro/emisiune/471

 

Nota mea: O manifestare de suflet! Felicitări familiei Sperlea ! Este cea mai frumosă și onorantă medalie primită! Mulțumiri!

Mariana Gurza

 

 

27 Jul
2014

D.DRAGHICESCO: Arta îmbogățește și relevă realitatea. Traducere George Anca

Arta îmbogățește și relevă realitatea. – Care este, în fine, în ultimă analiză, raportul artei cu realul? Oare arta este a realului sau a iluzoriului? Aceasta depinde de diferite forme de artă. Fără nicio îndoială, artele plastice, de exemplu, îmbogățesc realitatea. Catedralele, statuile și picturile nu numai că sunt ale realului, dar ale realului la cel mai înalt punct, ale realului etern. Muzica de asemenea. Pentru literatură, discuția este posibilă. Aici, există iluzie, dar iluzia este conștientă. Aici, esența însăși a sentimentului estetic ar fi „o oscilație între iluzoriu și real”. Este vorba de realitatea subiectivă care este istoria. Literatura nu face decât să elaboreze datele pe care i le furnizează cronica. Aceasta explică oscilarea între real și iluzoriu. Arta este pentru moment iluzoriul, dar cum realitatea subiectivă a istoriei este continuu viață și creație, este foarte posibil ca arta iluzorie să încline către real și să se fixeze în el la sfârșit devenind real. Între literatură și utopie nu există aproape nicio diferență. Literatura, romanul mai ales, este adesea o prefigurare a istoriei ce vine. Realizarea tipurilor create de Stendhal sau Balzac este proba. Rolul literaturii ruse în transformarea societăților și politicilor Rusiei; rolul ideologiei franceze a secolului al XVIII-lea în marea revoluție; rolul literaturii socialiste a lui Cabet, Fourrier, Leroux etc. în transformările sociale în curs sunt bine cunoscute. „Arta fabrică un sort de natură; o lume care are aspectul realității și care este totuși la ordinele spiritului… Ne înclină deci la apropierea naturii de artă”. Nimic mai natural, de altfel, dacă opera de artă este expresia armonioasă a dorințelor, a aspirațiilor și a speranțelor sufletului uman. Cum activitatea practică are aceleași mobiluri ca și activitatea artistică, nimic mai necesar și logic decât întâlnirea lor în realul de mâine (28). Dacă istoria și progresul social sunt o

(23) „Miturile n-au nicio veritate logică sau istorică dar, pe de altă parte, este imposibil a le critica, fiindcă nu sunt nici erori, ci o proiecție fantastică a stării sufletești a indivizilor și grupurilor de indivizi acționând, și ele atestă existența dorințelor forate aproape de a se transforma în voință și în acțiune. Utopiile sunt poezii, și nu numai acte practice; dar, sub aceste poezii, se găsește totdeauna realitatea unei dorințe, care este un factor al istoriei viitoare. De aceea și poeții sunt asesea considerați clarvăzători, utopia de azi devenind realitatea de mâine. Utopicul și semi-poeticul Adresse des patriotes italiens către Directorat, din 18 iunie 1799, nu mai puțin utopica proclamație de la Rimini în 1875 și cântecul lui Manzoni, în care răsuna acest vers fatidic „Noi nu vom fi liberi dacă nu vom fi uniți”, deveniră pentru italienii de la 1860 acțiune efectiv istorică”. (B. CROCE, Philosophie de la Pratique).

mișcare de eliberare a umanității, arta muncește pentru ele.

Funcția veritabilă a artei este deci că ea transformă continuu realul, îl îmbogățește și, la limită, pare a tinde să se substituie realului dat, înlocuind obiectele acestui real prin obiectele artei. Tendința artei este deci de a se substitui progresiv realului. Este, spune M. Delacroiz, o nouă treaptă a existenței.

Exită, în natură, frumos care nu este opera artistului, pentru că natura pare a a avea momente de producție artistică. „Geniul imens al naturii… urmărește existența și deloc frumusețea; dar este inevitabil ca în această urmărire neobosită și această neîncetată creație de forme, în devenirea ansamblurilor pe care ea le malaxează etern, să se întâlnească modurile existenței pe care omul le-a adăugat naturii și să facă frumusețea și uneori chiar modelul frumuseții”.

„Arta ne dă așadar inevitabil impresia că natura este un geniu imens, cu creații multiforme, o genialitate care se cheltuiește etern în creații mereu diverse și totdeauna reînnoite. Se înțelege că idealismul post-kantian a fost tentat să observe activitatea creatoare a spiritului în natură însăși? Sentimentul creației, al divinității, pe care artistul îl încearcă în momentul concepției estetice, înainte de a fi simțit rezistența materiei, precum și sentimentul luptei contra materiei și al triumfului fidelității față de ideea, filosoful proiectului, hypostasiile din această natură imensă pe care o animă ca pe o operă de artă. Arta ne poartă deci invincibil a crede în natura artistă. Ei îi pare că nu face decât să desăvârșească natura, s-o pună în plină posesie de sine” (24).

(24) DELACROIX, op. cit., p. 459-460.

Diferit de activitatea practică, în aceea că face abstracție de utilitate și de știință, în ceea ce ea este expresia concretă și armonioasă a lucrurilor cărora noțiunile științifice nu le dau decât semnul abstract și cantitativ, arta este, ca și tehnica și prin urmare ca și știința, un instrument de transformare a realității obiective și subiective a lumii. Întru cât arta substituie operele sale realității date, ea efectuează în mare măsură evoluția realului; ea devine unul din elementele cele mai eficace ale evoluției naturii, a omului și a societății. Arta-joc este deci un veritabil pre-exercițiu, prin care umanitatea învață ceea ce trebuie să devină; și arta-reverie este latura mentală a procesului constructiv al idealului, care execută arta-joc, pus în acțiune pentru a recrea realul.

Din VÉRITÉ ET RÉVÉLATION par D.RAGHICESCO, Paris, 1934, p. 373-376.

Traducere: George Anca

25 Jul
2014

Vavila Popovici: Politica vicleană

 „Poți descoperi de ce se teme cel mai mult dușmanul tău, observând cu ce încearcă să te sperie.” 

– Eric Hoffer

 

 

 

Viclenia este după dicţionarul explicativ al limbii române sinonimă cu perfidia, ipocrizia, falsitatea sau înşelăciunea. Cu sens mai atenuat: Șiretenie, șmecherie, șiretlic, stratagemă.

„Omul viclean se îmbracă când în piele de oaie, când în piele de vulpe” spune un proverb românesc. Tema vicleniei este o temă veche și cât se poate de actuală. Cunoaștem astăzi viclenia socială, infracţională, armată, politică etc. Scriitorul, jurnalistul român Octavian Paler afirma că politica „nu are principii, are numai interese”. Formele vicleniei sunt multiple fiindcă oamenii vicleni ascund și se ascund, nu recunosc „manevrele” nici față de alții nici față de ei însăși. De mai multe ori ajungem să de dăm seama de cine este viclean numai după ce am fost traşi pe sfoară. Are mărimi diferite, de la viclenia unui om din preajma noastră, până la viclenia unui grup social, politic, financiar, este o temă de care ne lovim şi nu o putem lăsa neabordată. Viclenia odată ce ajunge să fie practicată, devine o a doua natură a omului, ajunge să-l definească, să reprezinte o trăsătură a caracterului său. Este practicată cu scopul de a profita sau de a trage beneficii de pe urma cuiva. Mulţi se îmbogăţesc de pe urma celor săraci sau lipsiţi, înșelându-i, furându-le câte ceva. Oamenii vicleni sunt lipsiţi de caracter şi de demnitate. Vicleniei i se opune starea de nevinovăţie, de corectitudine, de loialitate, de bunătate. Omul viclean este un păcătos, un om incorect, lipsit de cinste, un om rău.

  Acest mare demon numit Viclenie este folosit drept „meșteșug” abil,  în scopul de a face rău cuiva, de a obține fraudulos ceva, de a profita de slăbiciunea sau inocența cuiva. Viclenii se străduiesc întotdeauna să pară mai buni decât sunt, viclenia lor fiind asociată adesea cu perfidia, ipocrizia, falsitatea, șiretenia, tertipul și oricare alte manevre iscusite, adaptate și necesare momentului și omului respectiv, pentru a reuși să înșele. Falsa bunătate sau falsul adevăr sunt semne care ne pot deruta în cunoașterea omului și a intențiilor sale. Mai folositor îți este un prieten care îți vorbește direct și sincer, decât un străin lingușitor, dar așa e viața, omul are prieteni dar și dușmani care îl lingușesc o perioadă de timp, spre a-l nimici mai ușor. De cei răi ne putem feri singuri, căci avem dovada clară a răutății lor, de cei vicleni însă, ne poate păzi doar Dumnezeu, dându-ne puterea de a raționa pentru a cunoaște gândurile lor ascunse.

   Clevetirea, defăimarea, ura, pizma, invidia, răzbunarea, facerea răului se spune că sunt surorile acestei stări diavolești. Omul viclean este o făptură „murdară” în fața lui Dumnezeu. Sub masca falsei smerenii, a bunătății închipuite, a omeniei, a milei sau a dreptății, cel viclean pune curse în calea semenilor pentru a-i nimici. Viclenia este condamnată de Mântuitorul Iisus Hristos, când îi mustră pe farisei, zicând: „Voi, fariseilor, curățiți partea din afară a paharului și a blidului, dar lăuntrul vostru este plin de răpire și de viclenie” (Luca 11, 39).

   Viclenia nu ar fi avut putere asupra omului, ne arată Biblia, dacă acesta s-ar fi încrezut în cuvântul lui Dumnezeu și ar fi cercetat mai atent pe cel care, pe ascuns, a vorbit potrivnic –  șarpele – cel mai șiret dintre toate fiarele de pe pământ făcute de Dumnezeu. E greu, sigur că este greu să ții piept „împotriva uneltirilor diavolului”. Strategia diavolului, iată, se repetă în viața noastră. Falsa bunătate, aerul grandoman de cuceritor, minciuna sunt semne al vicleniei, deoarece ele încearcă a se prezenta fals, ca nobile înfățișări.  Aparent, celor vicleni le merge bine, ieșind mai tot timpul în câștig, în dauna celor de lângă ei, însă, după spusele scriitorului român Ion Neculce „Pasărea vicleană dă singură în laț”. Dar până să așteptăm să cadă singură în laț, poate ar fi bine să ne străduim de a-i fi dată-n vileag viclenia,  descurajată la timp, pentru a nu fi prea târziu.

   Concretizând, revenind la „oile noastre”, atenția lumii întregi se focalizează, în aceste zile, asupra  nenorocirii din data de 17 iulie 2014, dată la care cursa MH17 a Malaysian Airlines zbura pe ruta Amsterdam – Kuala Lumpur, când avionul a fost doborât de o rachetă. Kievul anunţă că avionul a fost doborât de „terorişti ruşi”. De cine, de necine, este o mare tragedie, o crima monstruoasă! Rusia neagă orice implicare şi transmite că „evident că este vina statului pe teritoriul căreia s-a petrecut tragedia”, adăugând că „Poroșenco are mâinile pătate cu sânge pentru că a demarat ofensiva asupra separatiștilor”. După câteva zile de presupuneri, analize în care separatiştii pro-ruşi au negat inițial orice implicare în atac, susţinând că nu au armamentul necesar pentru a doborî un Boeing 777 de la o asemenea altitudine, se fac publice mai multe interceptări care arată cum separatiştii pro-ruşi raportează comandanţilor lor din Rusia că au doborât un avion civil, președintele rus Vladimir Putin neagă însă orice implicare a forțelor armate ruse, susținând că responsabilitatea pentru cele 298 de vieţi pierdute – 189 olandezi, 44 malaiezieni, 27 australieni, 12 indonezieni, 9 englezi, 4 germani, 4 belgieni, 3 filipinezi, un româno-canadian, un neozeelandez și încă 20 de pasageri cărora nu li s-a confirmat naţionalitatea (la acea dată) – este în totalitate a Kievului, din cauza ofensivei demarate la 5 iulie împotriva separatiştilor pro-ruşi din estul ţării.  Vineri, 18 iulie, apar fotografii şi imagini video cu un sistem de rachete BUK care se îndreaptă spre graniţa cu Rusia. Mai apare și varianta susținută de ucraineni, că avionul a fost doborât pentru că separatiştii l-au confundat cu un avion militar ucrainean, care zbura tot în acea zi de joi, cu câteva ore înainte, separatiştii doborând anterior un avion de luptă Suhoi-25 al ucrainenilor și un avion de transport militar AN-26. Kievul susţine că separatiştii au capturat cutia neagră a avionului și după confirmarea rebelilor, se află în posesia acestora, ei insistând să o trimită la Moscova pentru a fi analizată. În cele din urmă la cererea Olandei, cutiile negre sunt predate Olandei.

   Față de filmul acestor acuzații reciproce, ziariști din multe țări iau atitudini pe baza informațiilor obținute până la această dată. Astăzi, la câteva zile după uciderea atâtor suflete nevinovate, când scriu acest articol, un ziar de prestigiu redă  cuvintele editorialistul german Berthold Kohler: „Rusia a devenit nu doar exportator de gaz şi ţiţei, ci şi unul de instabilitate şi nesiguranţă”. Se emite părerea că responsabilitatea pentru doborârea avionului de pasageri al Malaysia Airlines aparţine  Moscovei, armata rusă fiind singura care deţinea rachetele capabile să doboare avioane la asemenea altitudine, iar rebelii pro-moscoviţi nu ar fi recurs la un astfel de gest fără acordul Kremlinului. În acest context, Neue Zuercher Zeitung analizează discursul preşedintelui american Obama, în care acesta îi solicită liderului rus Putin să-şi asume responsabilitatea pentru tragedia din estul Ucrainei, evitând să utilizeze termenul „terorişti”, folosit de preşedintele ucrainean Poroşenko. SUA pregătesc noi sancţiuni, care-l vor afecta de data aceasta mai direct pe Putin şi pe cei mai apropiaţi colaboratori ai acestuia; unele state din UE dau dovadă de lipsă de fermitate, ținând mai mult la avantajele comerciale decât la siguranța, prestigiul valorilor europene. Şeful contraspionajului ucrainean declară că persoana care a lansat joi racheta ce a doborât zborul MH17 este cu siguranţă un ofiţer rus. „Un ofiţer bine echipat, bine educat şi instruit de ruşi (…) a apăsat acel buton în mod deliberat”. Un oficial ucrainean precizează că s-au interceptat conversaţii între un ofiţer rus şi biroul său din Moscova: „Ştim sigur că, cu câteva minute înainte de lansarea rachetei, a existat un raport către un ofiţer rus, care anunţa că avionul se apropie, a adăugat acesta”. Președintele României Traian Băsescu a adus învinuiri președintelui rus Vladimir Putin, a criticat şi poziţia prea moale pe care a adoptat-o UE faţă de Moscova. Printre altele a spus: „Putin nu poate fugi şi nu se poate ascunde sub amânări şi minciună de responsabilitatea punerii la dispoziţie a specialiştilor şi a echipamentelor militare cu care aeronava a fost lovită. Din păcate, Federaţia Rusă este partenerul teroriştilor în această operaţiune legată de uciderea a 298 de persoane”.

   Concluzia este că în acest război al acuzațiilor, nu ar trebui camuflată realitatea. Misterul trebuie elucidat. Viclenia, tertipurile folosite pentru deturnarea adevărului trebuie descoperite și date în vileag.

   Ne putem întreba, pe drept cuvânt, dacă nu a fost un act viclean, dacă nu s-a vrut „a se lua focul cu mâna altuia” sau „a scoate castanele din foc cu mâna altuia”, după cum spune proverbul românesc, adică a pune pe altcineva să întreprindă o acțiune primejdioasă și, ulterior a fugi de răspundere, aruncând vina pe seama altuia. Așa se cam procedează în politica vicleană. Când este o acțiune primejdioasă pui pe altcineva să întreprindă acțiunea, lași munca (acțiunea) în seama lui, coordonezi de la distanță, apoi fugi de răspundere, lăsând vina în seama celui folosit, care… „ți-a scos castanele…”.

   Confuzia,  neînțelegerile se scaldă, pe undeva, în baia neadevărului și cred că sunt amplificate de mentalitățile diferite ale celor două părți. De aici pornind presupun că trebuie analizate cu mare atenție: obiectul, motivul, scopul, intenția, împrejurarea și analizat caracterul celor implicați, în special a celor care au trăit o jumătate de secol în comunism. Vom constata că mentalitățile, comportamentul, abordarea problemei diferă, oamenii care au trăit în comunism, cei mai mulți dintre ei au învățat să trișeze, unii nevoiți să supraviețuiască la acea vreme, alții să se îmbogățească pe furiș. Uneori am numit această atitudine dedublare, deși în limbaj simplu, popular, oamenilor care folosesc această stratagemă li se spun oameni cu două fețe. Unii oameni erau conștienți de fățărnicia lor și nu o lăsau să pătrundă în fibrele ființei păstrându-și conștiința nealterată, dar oamenii fără discernământ, fără voința acelui filtru al rațiunii, cu scopuri viclene, au adoptat minciuna, viclenia, fățărnicia, înrădăcinându-le adânc și definitiv în ființa lor. A fost o caracteristică a sistemului imoral, temut, care a folosit o politică vicleană, fiindcă așa după cum a spus Platon „Morala determină politica”. Din acest sistem  s-au ridicat oameni, unii conducători care au viclenia implantată în sufletele lor.

  

Vavila Popovici – Carolina de Nord

 

25 Jul
2014

Părintele Arsenie Boca: ,,Iubirea e cărarea”

,,Potrivnicul L-a încercat pe Domnul prin aceste trei: prin neputinţa trupului, prin slava deşartă şi prin ispitirea de Dumnezeu. Toate aceste ispite au ascunse în ele momeala plăcerii, sau acul păcatului, însă în chip felurit. Toate la un loc alcătuiesc chipul dintâi al vrăjmaşului, sau, după Sf. Maxim, ispita prin plăcere. Tot războiul potrivnicului acesta a fost: ca să-L facă pe Domnul să calce dragostea către Dumnezeuca Tată. Căci ştia vrăjmaşul că plăcerea pământească, pentru cine umblă după ea, are drăceasca putere ca să desfacă pe om de dragostea lui Dumnezeu şi să i-o întoarcă spre plăcerea a orice altceva afară de Dumnezeu. Prin urmare, dacă mai avem inima prinsă de ceva de pe pământ, stăpânitorul lumii acesteia încă ne mai ţine legaţi în împăratia lui, de vreme ce dragostea noastră către Dumnezeu încă n-a ars şi aceea.

După ce Domnul l-a bătut pe diavolul în Pustia Carantaniei, a venit ca să-l bată şi între oameni. Satana i-a răsculat împotriva Mântuitorului pe oamenii puternici de atunci, viclenii vremii, cărturarii şi fariseii lumii vechi, unelte ale sale, oameni slabi dar cu putere mare, ca doară-doară Iisus îi va blestema sau îi va urî, şi aşa va greşi măcar împotriva celei de-a doua porunci, porunca iubirii de oameni. Aceasta e, cum zice Sf. Maxim, ispita a doua, prin durere, care e stârnită de potrivnicul, cu menirea de a învrăjbi pe Iisus cu oamenii şi pe oameni înreolaltă. Iată cuvintele Sf. Maxim Mărturisitorul despre acest numit al doilea fel de ispită, pe care l-a avut Mântuitorul de învins: „După ce aşadar, prin biruinţa asupra primei ispite, cea prin plăcere, a zădărnicit planul Puterilor, Căpeteniilor şi Stăpâniilor celor rele, Domnul le-a îngăduit să-şi pună în lucrare şi al doilea atac, adică să vină şi încercarea ce le mai rămăsese, ispita prin durere ”.

Să urmărim deci uneltirile protrivnicului, să vedem metoda lui şi metoda lui Dumnezeu, tot după cuvintele Sf. Maxim:„Neputând vrăjmaşul să-l facă pe Domnul să calce porunca iubirii de Dumnezeu, prin cele ce I le-a făgăduit în pustie, s-a străduit pe urmă, după ce-a venit în lume, cu ajutorul nelegiuiţilor iudei, să-L facă să calce porunca iubirii de oameni. Satana (care însemnează potrivnic) îi îndemna pe cărturari şi farisei la felurite meşteşuguri împotriva lui Iisus, ca, neputând răbda încercările, cum credea el, să fie adus să-i urască pe cei ce-I întindeau curse şi aşa să calce porunca iubirii de oameni. Dar Domnul, ca un Dumnezeu, cunoscând gândurile potrivnicului, n-a urât pe fariseii puşi la lucru de el (căci cum ar fi făcut-o fiind din fire bun?) ci, prin iubirea fata de ei, bătea pe cel ce lucra prin ei, iar pe cei purtaţi de el, nu înceta să-i sfătuiască, să-i mustre, să-i înfricoşeze, să-i plângă, ca pe unii ce puteau să nu se lase conduşi de el. Blestemat de ei, se purta cu îndelungă răbdare.

Mântuitorul, e drept, i-a mustrat şi i-a certat ce nimeni altul, însă nu i-a urât nici o clipă, de vreme ce diavolul din ei îl certa şi-l umilea dându-l la iveală şi arzându-l cu adevărat, iar pe ei îi iubea şi-i învata înainte. Pătimea cu îndurare şi le arăta toate faptele iubirii, îi învata căile vietii şi zugrăvea prin fapte chipul vieţuirii cereşti; vestea învierea morţilor şi făgăduia viaţa veşnică şi Împăratia Cerurilor celor ce cred; iar necredincioşilor (ateilor) le vestea înfricoşatele pedepse veşnice. Iar pe cel ce lucra prin ei (prin atei) îi bătea cu iubirea de oameni, iubindu-i şi pe ei deşi-i ducea acela.

O, minunat război! În loc de ură Iisus arată iubirea şi răpune pe tatăl răutatii prin bunătate. În acest scop, răbdând atâtea rele de la ei – mai adevărat vorbind, pentru ei – S-a străduit până l-a moarte, în chip omenesc, pentru porunca iubirii, şi dobândind biruiţa deplină împotriva diavolului, a primit cununa învierii pentru noi. Astfel Adam Cel nou a înnoit pe cel vechi.”

Trăirea acestor porunci arde pe diavol aşa de cumplit, încât acesta răscoală puterile iadului şi cu ele atâta pe oamenii lumii acesteia, care-s biruiţi de el, şi-i năpăstuieşte împotriva lui Iisus şi a oricărui ucenic al Lui. Iar prin lege, prin stăpânitorii lumii acesteia, prin slujitorii templului: arhiereii Ana şi Caiafa, prin Iuda vânzătorul, diavolul nu-L mai putea răbda să-i facă împăratia de jaf, şi-I cere nedreaptă răstignire pe cruce, în rând cu tâlharii.

„Când războiul nevăzut între iubire şi ură a ajuns aci, Iisus bate pe diavol – tot ca om, să nu uităm – prin neputinţa şi nepreţul trupului, adică prin desăvârşita lepădare de sine, sau prin primirea de bunăvoie a morţii. Plăcerea a alungat-o cu hotărâre puternică, durerea însă a primit-o cu dorire mare. Amin.”

Extras din cartea „Cărarea Împărăției”  a părintelui Arsenie Boca

 

 

 


Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii