15 Jun
2014

Vavila Popovici: Avem nevoie unii de alții!

„O familie trebuie să fie unită şi solidară, căci altfel nenorocul bate la uşă.”

Thomas Mann

 

   Solidaritatea este coeziunea socială bazată pe dependența indivizilor unul față de celălalt în cadrul societăților avansate. În societățile simple ea se bazează în principal pe rudenie și valori comune. În cele complexe, există alți factori care contribuie la sentimentul de solidaritate socială.

   Solidaritatea socială constituie un ansamblu de interese, idei, credinţe, sentimente şi opinii care creează un scop, o dorinţă pentru un mod unitar de acţiune şi reprezintă un mediu care generează capital social. Politica socială este dusă în general în favoarea acestei atitudini de solidaritate, având în vedere programe şi acţiuni îndreptate spre rezolvarea diferitelor probleme sociale. Acest proces cuprinde deopotrivă implicarea autorităţilor publice, acţiunile organizaţiilor neguvernamentale şi acţiunile persoanelor individuale, reunind sectoarele public, privat şi societatea civilă. Politica socială se defineşte în cadrul principiilor, valorilor şi tradiţiilor ce guvernează relaţiile sociale dintre indivizi, grupuri, comunităţi şi instituţii cu referire la alocarea resurselor şi nivelul bunăstării populaţiei.

   Potrivit filozofului și sociologului francez lui Emile Durkheim (1858-1917) considerat fondatorul școlii franceze de sociologie, tipurile de solidaritate socială corelează cu tipurile de societăți. El a introdus termenii de solidaritate „mecanică” și „organică”, ca parte din teoria dezvoltării societăților și a descris  evoluția societăților pe măsură ce ele devin tot mai complexe, de la solidaritate  mecanică, la solidaritate organică, instituindu-se conștiința colectivă. Într-o societate care manifestă solidaritate mecanică, coeziunea și integrarea este datorată omogenității indivizilor – oamenii se simt conectați prin activitate, educație, religie și stil de viață similar. Solidaritatea mecanică funcționează de obicei în societăți „tradiționale” și de mici dimensiuni. În societăți ca cele tribale, de exemplu, solidaritatea se bazează de obicei pe legăturile familiale. În general, în societățile simple, oamenii sunt conectați la alții pe baza legăturilor personale și tradiții. În astfel de societăți, oamenii au destul de puține opțiuni în viață. Într-o societatea mai mare, modernă, ei sunt conectați la ceilalți din cauza dependenței crescute cu privire la îndeplinirea obligațiilor de specialitate necesare pentru societatea modernă, extrem de complexă pentru a supraviețui. Cu alte cuvinte, solidaritatea organică provine din interdependența dintre specializarea activității și complementaritatea dintre oameni, o dezvoltare care apare în societățile industrializate și moderne.

   O influență hotărâtoare asupra gândirii lui Durkheim a fost pozitivismul sociologic al lui Auguste Comte (1789-1857), sociolog și filozof francez, pentru care totalitatea convingerilor și sentimentelor comune pentru membrii unei societăți formează un sistem determinat, cu o viață proprie și care poate fi numit conștiința colectivă sau comună. Comte a urmărit înființarea unei filozofii pozitive, corespunzătoare ultimului stadiu spre care omenirea trebuie să tindă, după ce a trecut prin starea teologică și acea metafizică, ce reprezentau trepte necesare ale omenirii. El nu mai caută explicarea cauzelor ascunse ale fenomenelor, ci se mulțumește cu studiul datelor experienței. Nu este o simplă adunare de date, ci tinde să descopere legile ce guvernează datele și faptele, scopul științei pozitive fiind „Voir pour prevoir, prevoir pour prevenir”, adică a studia ceea ce este pentru a conclude ce va fi, după dogma generală a invariabilității legilor naturale. Deci, un scop practic care ajută progresului umanității. Progresul îl întrevedea înfăptuit cu ajutorul unei reforme sufletești, în sensul spiritului pozitiv, altruismul luând locul egoismului. Și în zilele noastre se reafirmă această idee: „să mergem spre sensul pozitiv al devenirii umane, adică a tr[i în armonie, sub semnul spiritualității benefice, revelate nouă de Divinitate, spiritul benefic fiind creator, spre deosebire de cel malefic care este distrugător”.

   Revenind la ideile lui Durkheim, în solidaritatea organică, spune el, oamenii sunt mult mai integrați, interdependenți și cooperanți în același timp. Progresul de la mecanic la solidaritatea organică se bazează în primul rând pe creșterea populației și a densității ei (numărul de interacțiuni crește, iar societatea devine mai complexă), în al doilea rând pe creșterea moralității în interacțiunile sociale și în a treilea rând, pe creșterea specializării la locul de muncă. Diferența dintre cele două tipuri de societăți este că în societatea mecanică legea este axată pe aspect punitiv și are scopul de a consolida coeziunea comunității, de multe ori prin pedepse publice și extreme, în timp ce în societatea organică legea se concentrează pe repararea prejudiciului făcut și se concentrează mai mult pe persoane decât pe comunitate. Una dintre principalele caracteristici ale societății moderne, ecologice este importanța individului, el devenind  punctul central al drepturilor și responsabilităților. „Este societatea care a instituit și a făcut din om zeu al cărui slujitor este”, mai spune Durkheim.

      Vorbind despre evoluția culturii, Durkheim subliniază că moda servește la diferențierea între clasele de jos și clasele superioare, deoarece clasele de jos vor să arate (și să aibă – completez) ca cei din clasele superioare; se vor adapta în cele din urmă la moda claselor superioare, iar moda acesteia se va deprecia și clasa superioară va fi forțată de a adopta o nouă modă. Cred că este de apreciat factorul concurențial din opinia sa și care în final înalță societatea. Procesul fiind, socotesc, de durată, dar inevitabil favorabil. Este inevitabila sinusoidă a vieții!

   Cu privire la societate, Durkheim remarcă drept pericol existența mai multor posibile patologii care ar putea duce la dezintegrarea societății: creșterea prea rapidă a populației reduce cantitatea de interacțiune între diferite grupuri, care la rândul ei duce la neînțelegerea unor norme, valori etc. El aduce remarca situației în care deținătorii de putere sunt conduși de dorința lor de profit (lăcomia), unii oameni ajungând să presteze munci necorespunzătoare (se poate lua în calcul și muncile făcute peste limita posibilității fizice a omului), astfel de oameni ajung a fi nemulțumiți, iar dorința lor de a schimba sistemul poate destabiliza societatea.

   Durkheim a văzut religia ca fiind cea mai fundamentală instituție socială a omenirii, cea care a dat naștere la alte forme sociale și care a determinat sentimentul puternic al  conștiinței colective. El a văzut religia ca o forță care a apărut la începutul societății, de-a lungul timpului a devenit mai organizată, oferind o creștere a diviziunii între sacru și profan. Cu toate acestea, Durkheim credea că religia a devenit cu timpul din ce în ce mai puțin importantă,  fiind înlocuită treptat de știință, dar, cu toată pierderea importanței, ea încă stă la baza societății și în ciuda forțelor alternative nu a fost creat nici un înlocuitor pentru forța religiei. Durkheim a văzut modernitatea ca pe „o perioadă de tranziție și mediocritate morală”.

   Tot el consemna că deși indivizii desfășoară munci diverse, adesea cu valori și interese diferite, ordinea și solidaritatea societății depinde de încrederea între ei, de a îndeplinii activitățile lor specifice.

   În concluzie, solidaritatea implică o răspundere comună, ea înseamnă prietenia care leagă oamenii privind principiile și valorile. Am mai spus cândva că dezbinarea este demonică, fiindcă distruge încrederea partenerilor și este practicată de persoane sau grupuri cinice, din plăcerea de a distruge armonia, sau din orgoliu, din interese meschine, din inconștiență sau din interese ascunse cum ar fi cel al trădării. Solidaritatea se obține atunci când la baza prieteniei stau percepte morale precum sinceritatea, integritatea, întrajutorarea, motive raționale dar și sufletești. Omul trebuie să fie însetat de înțelegerea cu altul. Avem nevoie unii de alții. Valabil este la scară globală.

   Faptul de a fi solidar implică spiritul de înțelegere, de interes, de sentimente, de idei. Dovezi de solidaritate întâlnim foarte des la locul de muncă, între prieteni, vecini, în diferite localități, în situații de calamitate, între diverse țări de pe glob. Indiferența doare, ura ne dă fiori! Din punct de vedere sufletesc, dar din punct de vedere practic aceste atitudini pot avea repercusiuni dureroase pentru ambele părți care ar fi putut să se asocieze și să formeze un tot, bazat pe un liant puternic de idei și fapte.

   Scriitorul irlandez George Bernard Shaw, laureat al premiului Nobel în anul 1925 spunea: „Cel mai grav păcat săvârșit față de semenii noștri nu este de a-i urî, ci de a fi indiferenți față de ei…”.

   În acest fenomen al solidarității, toţi trebuie să fie pentru unul și unul pentru toţi. Românul are minunatele versuri ale poetului Vasile Alecsandri: „Unde-i unul nu-i putere/ La nevoi și la durere/ Unde-s doi puterea crește/ Și dușmanul nu sporește!”.

   Intelectualității unei ţări ar trebui să-i revină responsabilitatea în primul rând a ceea ce se petrece în ţara sa, dar și dincolo de granițele ei, prin implicare directă sau colaterală. Or, intelectualii sunt de multe ori marginalizați, intenționat sau inconștient dezbinați, pentru a nu fi acea forță care să lovească în interesele murdare ale găștilor formate, ale mafiei instaurate. Clasa politică de azi pare să dorească să se debaraseze de intelectuali, așa cum au făcut comuniștii, dar într-un mod mai perfid, dezbinându-i, ca ei să poată să guverneze peste o populaţie derutată, prostită, umilită. Dau exemplu modul cum s-au bucurat sovieticii în anul 1940 la plecarea intelectualității din orașele și satele Basarabiei românești, ca să nu mai aibă cine să întrețină flacăra patriotismului.

    Uneori am vrea să fim solidari dar nu știm cu cine, suntem divizați, suntem manipulați, suntem derutați. Dar atunci când lucrurile par să se limpezească, când ni se prezintă o cauză în interesul căreia trebuie să ne solidarizăm, atunci acțiunea ar trebui făcută rapid, deoarece dușmanul nu așteaptă, din contră, o ia înainte, pregătit fiind de atac.

   Intelectualii tuturor țărilor ar trebui să se confrunte cu viitorul, să gândească cu seriozitate asupra lui și nu cu oportunitate. Aduc în atenție euroscepticismul manifestat de către unii intelectuali și care poate influența marea masă a oamenilor. Oare uităm cu cât efort s-a pornit la drum, pentru prima oară înființându-se Comunitatea Europeană la Roma, în 1957, sub numele de Comunitatea Economică Europeană de către Belgia, Germania, Franța, Italia, Luxemburg, Olanda, unită pentru interesele comune ale cărbunelui și oțelului și apoi prin Tratatul de la Maastricht înființându-se Uniunea Europeană în 1993? Oare nu trebuie să existe în continuare o solidaritate în construcția ei? Începem să fragmentăm ideile, acțiunile, să dezbinăm prin anumite viziuni sceptice, în loc să ne concentrăm atenția asupra obiectivelor pe termen lung și nu numai asupra programelor imediate, să dăm o mână de ajutor, ajutorul fiecăruia fiind important și gândindu-ne la viitorul pe care-l dorim, pe care l-am ales, pentru a-l face mai util și a-l umaniza, și a nu lăsa să se piardă această șansă. Afirmația: „am senzația că pentru a construi Europa demontăm într-o bună măsură Europa în sens de civilizație” cred că este o afirmație retorică a unui filozof contemporan. Filozoful britanic Bertrand Russel (1872-1970) era cel care spunea: „Nenorocirea omenirii este că proștii sunt așa de siguri și inteligenții sunt  cuprinși de îndoială”. Există greutăți, există greșeli, există și sacrificii, este adevărat, orice câștig include și anumite pierderi, dar scopul nobil trebuie să fie prioritar și inteligibil, solidaritatea fiind sentimentul care trebuie să stea la baza acestei construcții. Așa cum poetul german J.W. Goethe era convins că trebuie să existe o unitate într-o operă de artă, ar trebui și noi să fim convinși că trebuie să fie o solidaritate între oamenii cu idei favorabile societății, în vederea progresului mult așteptat.

   Viziunile eurosceptice sperăm să fie fenomene trecătoare, exprimările retorice să nu răstoarne convingerile umanitare. Reamintesc, după înțelegerea mea, argumentul lui Durkheim, cel invocat mai sus: unii pierd momentan, alții câștigă, cei care pierd nu se lasă învinși ci se înalță pe o treaptă mai sus. Astăzi, înțelegerea și aplicarea unei politici flexibile, curajoase, loiale, va putea îndeplini visul unei Europe Unite, puternice.

   Unde nu există solidaritate, oamenii sunt scindați și cei de rea credință asta așteaptă! Sentimentul solidarității poate fi trezit în sufletele oamenilor, în orice moment necesar.

Vavila Popovici – Raleigh Carolina de Nord

14 Jun
2014

Radu Gyr: Balada iconarului de lângă rai

 

Balada iconarului de lângă rai

 

Din evlavii de vladica
si porunci de Domn pios,
manastire se ridica
pe tulpina ei de os.

Dintre schele se desface,
parguita sub mistrii,
ca un mar care se coace
langa ceruri aurii.

Zidurile cresc usoare
si-n urcusul alb al lor
parca vor aripi sa zboare
si sa cante parca vor.

Turlele melodioase
prind in aer moliciuni,
mladieri de chiparoase,
fragezimi de rugaciuni.

Dar cum creste din lumina
ctitoritul sfant altar,
n-are pranz si n-are cina
mare mester iconar.

N-are pace pamanteasca
de cand Voda Basarab
l-a poftit sa zugraveasca
mucenici cu chipul slab.

De doi ani pe zid aseaza
cand stravechi Ierusalim,
cand Craciun si Boboteaza,
cand sfieli de heruvim.

Se cutremura peretii
de-nvieri si rastigniri.
Pe iconostas, ascetii
merg cu talpi de trandafiri.

Doar o sfanta diafana
sub un limpede inel,
tot incearca pe-o icoana
sa se iste din penel.

In zadar se tot framanta
mester fara de ragaz.
Pentru dulcea fata sfanta
inca n-a gasit obraz.

N-a gasit nici ochi sa-i deie,
cat ii cauta-n strafund
de fantani si elesteie
sau de ceruri ce se-ascund.

Zi si noapte, printre scule,
langa panza pironit,
cu peneluri nesatule
musca zari necontenit.

Pranz si cina daca n-are
si-n culcus n-a pogorat,
suspinand peste culoare
n-o-mblanzeste cat de cat.

Ba o roaga si-o rasfata,
ba o cearta cu mustrari,
dar vopseaua lui ingeata
si la rugi si la ocari.

Nici alintul nu-i da vlaga,
nici ocarile puteri…
Chip si zambet nu se-ncheaga,
nu vin ochi de nicaieri.

In oftatul si-n pojarul
care-i fura somn si blid
s-a uscat si iconarul,
ca ierarhii de pe zid.

*

Peste rau, la manastire,
urca lin cu pasul mic,
o logodnica subtire
si sfioasa ca un spic.

Vine-n zori si la amiaza
cu paner mereu adus,
vine iar, cand insereaza,
la biserica de sus.

Miere, azima si lapte
pentru mesterul posac,
care tace, zi si noapte,
langa scule fara leac.

– De trei ori pe zi, la tine,
trist logodnic, mester drag,
vin purtand panere pline
si la fel le-ntorc din prag.

Gura ta n-atinge cana,
nici cu mana blid n-atingi.
Lang-o umbra de icoana
ca o candela te stingi.

M-as topi, daca mi-ai cere,
in ospatul din paner,
lapte, azima si miere,
sa-ti fiu cina, langa cer.

Dar el tace. De pe buze
nu-si desprinde un cuvant.
Peste pensule ursuze
se-nconvoaie si mai frant.

si tanjeste mai departe,
si vopselele tanjesc
langa ceata umbrei moarte,
care-asteapta chip ceresc.

*

Peste rau, la manastire,
urca zilnic pasul mic
de logodnica subtire
si sfioasa ca un spic.

Vine-n zori si la amiaza,
cu paner mereu adus,
si cand umbrele-nsereaza
la biserica de sus.

– Mester trist, ti-aduc zadarnic
darul meu de peste rau,
lapte proaspat, fagur darnic,
paine tanara de grau.

Pleaca vara, fug lastunii,
si-n biserica, aici,
inca n-ai pus chip minunii,
biet zugrav de mucenici.

Nici un inger nu mai cade
pe culoarea fara spor ?
Din uneltele-ti schiloade
nu mai urca nici un zbor ?

De-as putea vapai domoale
si dulci umbre sa ma fac,
sa dau zambet panzei goale
si penelului sarac…

Dar el tace. Nu-si desprinde
de pe buze un cuvant;
cu maini reci si suferinde,
cum sunt mainile de sfant.

si cum tace, ea se frange,
in genunchi, pe lespezi, jos.
ii ia mainile si plange,
desmierdandu-le duios.

Pe mahnirea lor se lasa
tampla calda, chipul mic
de logodnica sfioasa
si subtire ca un spic.

si pe mainile lui slabe,
scrise parca pe feresti,
cad din ochii ei podoabe
si inele ingeresti.

Cad din ochii triști  inele
si pe mainile ce zac,
si pe harburi de ulcele
cu vopsele fara leac…

Mesterul acum le simte.
Mohorat de saptamani,
simte plansul ei fierbinte
pe-nghetatele lui maini.

Fiecare picatura
parca-l frige dinadins.
Ah, din nou de el se-ndura
un crampei de necuprins.

Azi, din nou, un colt de slava
are mila de zugrav.
Arde pensula bolnava,
arde mesterul bolnav.

Ard vopselele-n ulcele,
framantate cu vazduh
si cu lacrimile grele
care cad sa le dea duh.

Panza moarta se desteapta,
linii gurese se-aprind,
sfanta care chip asteapta
s-a sculat din somn zambind.

Din culcusuri se ridica
desmortitele culori,
cu zvacniri de randunica
dintr-un cuib trezit in zori.

Mana mesterului treaza
lumineaza ca si el.
Orice deget pare-o raza,
cand se-atinge de penel.

– Plangi, tu, limpedea mea Oana
si vopseaua prinde chip.
Plangi si, frageda, icoana
din lumini o infirip.

Pica lacrimile tale,
iar culorile surad.
Cine le-a sculat din oale
Ca sa calce somnul had ?

El luceste ca o spada
smulsa beznei unei teci.
Ea e freamat alb de mlada,
in genunchi, pe lespezi reci.

E uimita ca el canta
gingasii de viers fugar…
Dar cum ochii ei se zvanta,
mana lui se stinge iar.

Fata panzei se usuca
si culori si umbre mor.
In privirea lui nauca
e un tipat de cocor.

Deznadejdea il cuprinde
si el cade din avant,
cu maini reci si suferinde,
cum sunt mainile de sfant.

si din nou se-aprind de mila
si de roua ochii ei;
in ulcele de argila
ard si tremura scantei.

Pe vopselele invinse
pica lacrimi fecioresti,
si pe mainile lui stinse,
scrise parca pe feresti…

si din nou, zvacnind, adie
un suspin de vant razlet
prin culorile ce-nvie
desteptate din inghet.

Fruntea lui din nou straluce,
gura canta gingasii,
si, trezit, penelul duce
umbrei moarte linii vii.

– Plangi, si-n mine neprihana
se oglinda ca-ntr-un iaz.
Plangi, tu, limpedea mea Oana,
iar icoana ia obraz.

Plangi, si nu pricep ce vlaga,
ce puteri m-au dezmortit.
Plangi, si panza stearpa leaga,
ca o creanga, rod sfintit…

Beat, lucreaza, canta, spune.
In genunchi, cum a ramas
ca-ntr-o mare rugaciune,
ea l-asculta fara glas.

si, deodata, intelege
ca icoana lacrimi vrea
si ca el minuni culege
doar atunci cand plange ea.

*

Zile trec si nopti ca una,
scuturate din manunchi,
si fecioara plange-ntruna,
jos pe lespezi, in genunchi.

Tot mai tinere, mai zvelte,
peste plansul ei tresar
si vopsele si unelte
si maini dragi de iconar,

Lacrimi si culori se-mbina
si se fac intr-un sarut
ochi de dincolo de vina,
chip de dincolo de lut.

Fata plange, plansul suie
si, pe lemn cum sta supus,
e obrazul ei si nu e,
parca-s ochii ei, si nu-s.

Cu cat urca, mai cereste
fata Sfintei din vopsea,
trupul fetei se-ofileste
supt de panza care-l bea.

Cu cat mesterul straluce
in taria lui de-acum,
ea se frange ca o cruce
povarnita langa drum…

Par penelurile torte,
mainile, fierbinti catui,
iar el arde, beat de forte,
sus, in fericirea lui.

si nu vede, dintre ingeri,
cum, sub plansul ne-ntrerupt,
trupul mic e numai frangeri,
tot mai stins si tot mai supt.

*

Peste rau, la manastire
nu mai urca pasul mic
de logodnica subtire
si sfioasa ca un spic.

Nu mai vine la amiaza
cu paner mereu adus,
nici cand tainele-nsereaza
la biserica de sus.

Nici n-aduce, de cu noapte,
pentru bunul iconar,
miere, azima si lapte,
feciorelnicul ei dar.

Ci, departe,-ntr-o coliba,
ochii vesteji de dogori
cu lumini nu mai imbiba
nici peneluri, nici culori.

De sub cerga, mana slaba,
cheama umbrele de ieri.
Gura tot de umbre-ntreaba,
ofilita de zaceri.

Umbre cheama, taine-ngana
sau isi striga, langa pat,
maica blanda si batrana,
toata bocet si oftat.

– Maica buna, du-te-n goana
la biserica de sus,
unde-un mester pe-o icoana
numai zambete a pus.

Spune-i mirelui, in soapta,
ca mor ochii stinsi de dor,
dar ca tot il mai asteapta,
scufundati in bezna lor…

Ostenind spre manastire,
suie, alba, prin livezi,
pe sub crengi cu patrafire,
o maicuta de zapezi.

Vine-n zori, la pranz, la cina,
cu trudit si jalnic glas,
mai batrana cand suspina,
si mai alba, ceas de ceas.

– Mestere cu fruntea-n stele,
iconar cu maini de vis,
sa te-aduc dintre vopsele
ochii oarbei m-au trimis.

ti-ai sfarsit de mult icoana,
langa ea de ce mai stai ?
Parca nu-mi auzi dojana
si n-ai inima, nici grai.

Ci el glas lumesc n-aude
si nu vede chip strain.
Doar icoana ce-i surade
il imbata ca un vin.

Nici o vorba nu-l imbie,
nu raspunde nimanui.
Ca-ntr-o dulce, grea, robie,
sta vrajit de sfanta lui.

– Mestere pierdut de lume,
facatorule de sfinti,
ochii oarbei de sub brume
te vor mire; sa-i alinti.

Vino de le-nchide rana,
iconar de langa rai…
ti-ai sfarsit de mult icoana,
langa ea de ce mai stai ?

Dar el nu mai tine minte
plansul ochilor secati,
ci de ochii fetei sfinte
se imbata cu nesat.

Nu asculta, nu raspunde,
si, de vraja istovit,
parca vrea sa se scufunde
in surasul zugravit…

Maica pleaca, maica vine,
pleaca iar cu jalnic pas,
mai batrana de suspine
si mai alba, ceas de ceas.

– Fata mea, la manastire
urc zadarnice poteci.
Nu-i acolo nici un mire…
Sunt doar sfinti si lespezi reci.

*

Pajisti verzi intind chilimuri
si covoare ca-n povesti,
parca noi ierusalimuri
cer sosiri imparatesti.

Toata floarea neculeasa
pe mormantul alb s-a strans.
Crangi in rochii de mireasa
se cutremura de plans.

Cu suspinele de mana,
toata bocet si lumini,
maica buna si batrana
rataceste printre spini.

Urca pan’la manastire
si coboara la mormant
Nu aduce nici un mire
ochilor ce nu mai sunt.

Urca iar, cu truda multa,
printre spinii nesatui.
Nici un mire n-o asculta
sus, in fericirea lui.

Pasii-abia mai pot s-o poarte
pe poteci cu pietre seci…
El ramane mai departe
langa sfinti si lespezi reci.

*

– Doamne, din lumesti podoabe
ridicasi, pe truda grea,
sfinte ziduri basarabe,
limba vremilor sa dea.

De la sfesnic la icoana,
de la strana la triod,
toate sunt, fara prihana,
darul tau de voievod.

si, smerit si preajertfelnic,
daniei de peste veac
i-ai pus cel dintai jertfelnic
langa cel dintai colac.

Deci,Maria Ta, se cade
sa stii cate sunt si cum:
Iconarul inca sade
in biserica si-acum.

De-a sfarsit de mult cu treaba,
nu vrea galbeni, nici arginti,
dar intarzie degeaba
printre candele si sfinti.

De-a pus magilor privire
si arhanghelilor pas,
intr-o galesa uimire,
langa sfanta a ramas.

Cand calugarii l-alunga,
el se-ntoarce mai aprins.
Neagra patima si lunga
de icoana l-a cuprins.

Voda zice: stim icoana,
mult ne mira si pe noi.
Parc-un inger si-a pus pana
pe obrajii calzi si moi.

Fruntea-i scrisa – pare-mi-se –
cu penel din alte vieti,
iar surasu-i smuls, ca-n vise,
ne-nceputei frumuseti.

Bietul vostru mester, poate,
s-a smintit cand a crezut
c-a scos el aceste toate
din vopseaua lui de lut.

S-a smintit si-n patimirea
grea de vina si alean,
indragind nemarginirea
unui chip nepamantean…

Cu mahnire se cuvine
panda aspra de pandar.
Azi, icoana nu mai tine
de-un vremelnic iconar…

Ci minunea ei senina
e a rugii celor multi,
care vin de i se-nchina,
de la Voda la desculti.

*

Cand o spada de jaratic
taie zarea, cand un bici.
Cerul negru si salbatic
varsa ploaie cu basici.

Beznele isi fierb ceaunul
sus, pe tunet de potop.
Inc-un fulger, inca unul,
cade-n inima de plop.

Noaptea joaca-n pielea goala
pe lungi strune de tambal.
Din grozav cazan de smoala
iese raul peste mal.

Se mai rupe-n cer o grinda
sau in iad cate-un zagaz.
Strajile se-aduna-n tinda
cu sudalmi si cu necaz.

Sub puhoaiele zalude,
prin mocirle de namol,
o naluca-n straie ude
da bisericii ocol.

Umbra vine pe suvoaie,
numai ochi adanci si goi,
numai zdrente lungi de ploaie,
numai umblet de strigoi,

Cu bufniri de vant patrunde
pe fereastra in altar.
Cand in bezna se ascunde,
cand pe fulger calca iar.

Pasi desculti si uzi coboara
dogorind de-aprins indemn.
Mana smulge, ca o ghiara,
Chipul fraged scris pe lemn.

– Nimeni nu ne mai desparte,
Sfanta alba, cer deschis.
Raiul vietii fara moarte
pe obrazul tau e scris.

Chipul Tainei, smuls din cuie,
langa inima l-a pus.
parca-i Oana lui si nu e;
parca-s ochii ei si nu-s.

Fuge. Fulgerul l-arata.
– Uite mesterul nebun !
Panda chiuie muscata,
pasii lui nu se supun.

– Da-ne mestere, icoana,
unde-alergi, zanatic fur ?
Baltile, zbarlindu-si blana,
cresc ca haitele-mprejur.

Zarile-si trimet, grabite,
catre el cate-un hanger.
Bat napraznic din copite
hergheliile din cer.

Mai adanc la piept isi strange
vraja sfintei fara veac.
Ploaia-n drum se face sange,
sange baltile se fac.

– Mestere beteag de minte,
da-ne Sfanta inapoi !…
El o strange mai fierbinte:
o tulpina amandoi.

Mai aproape, mai aproape,
raul spumega turbari.
Pe dihanii mari de ape
vin padurile calari.

– Nimeni nu ne mai dezleaga,
Sfanta alba, rai cules.
Ceru-ntreg si lumea-ntreaga
in surasul tau se tes.

Ape lacome si hoate
casca negrul lor gatlej.
Cu icoana stransa-n brate,
piere mesteru-n vartej.

*

Curgi, lumina, curgi balada,
si tu, raule senin.
Ziua paste ca o iada
roua campului sorin.

Verde apa de bulboana,
Din adancuri ce-ai adus ?
Ba e zambet, ba icoana,
ba e chip cazut de sus…

Uluiti, culeg plutasii
taina galesului chip.
Mainile scriu cruci, si pasii
ingenunche pe nisip.

De surasul blandei fete
nu se satura cat vor.
Sorb senina frumusete
cum ar bea dintr-un izvor.

Vad, si nu pricep de unde
s-o fi fost ivit in dar,
din taceri de ape-afunde,
taina fara de hotar.

Dar, cucernici in smerire,
duc plutasii chipul sfant
la domneasca manastire,
peste vreme si mormant.

si minunea din lumina
se re-ntoarce celor multi,
gloatei care i se-nchina,
de la Voda la desculti.

 

Radu Gyr

13 Jun
2014

Victor Roncea: 20 de ani de la fondarea Ziarului ZIUA, 24 de ani de la evenimentele din 13-15 iunie 1990.

In urma cu 20 de ani raspundeam chemarii lui Sorin Rosca Stanescu si vizitam sediul noului ziar ZIUA, cu cea mai tanara si energica redactie post-decembrista, unde media de varsta era undeva la 25 de ani. Era 13 iunie 1994 si se lucra la primul exemplar al ziarului, ce avea sa intre in tipar a doua zi, ca sa apara pe piata pe 15 iunie. Eu urma sa ma reintorc in Statele Unite, de unde am transmis cateva corespondente, pentru a ma alatura total echipei ZIUA peste doi ani, la intoarcerea acasa, inainte de alegerile care l-au debarcat pe Ion Iliescu. Au urmat 14 ani de munca pentru cel mai serios cotidian de analize si informatii din Romania. Ca sa citez editia in engleza a Wikipedia – intotdeauna ceva mai normala decat cea in romana, virusata de inamicii adevarului – “ZIUA It was the most conservative of the major Romanian dailies, often taking a Christian-nationalist point of view in its opinion pieces. The Internet site of the paper, in addition to featuring almost all the contents of the Romanian edition, featured a daily selection of articles translated into English. Moreover, Ziua’s website featured one of the most complete free online newspaper archives in Romania, stretching back to January 1998″. ZIUA a fost primul ziar din Romania publicat si online. ZIUA a fost primul in multe.  In ianuarie 2010, la cateva luni dupa ce am fost eliminat de cateva slugute ale noului stapan, ZIUA a sucombat lamentabil. Soarta ziarului fusese decisa de cand Sorin Rosca Stanescu isi vanduse actiunile, dupa cum imi divulgase chiar in acele zile un agent de influenta al Rusiei din Romania, prieten si al fostului si al actualului proprietar, Sorin Ovidiu Vintu. La randul meu, ca un oarece cunoscator in ale informatiilor ce eram, pastram legatura cu toate taberele profesioniste care isi adjudecau conducerea din umbra a Romaniei. Stiind ce ii va astepta pe colegii mei, i-am privit cu mila la plecare. Motivul ingroparii ZIUA? Pai poate fi citit mai sus, in descrierea ziarului facuta de Wikipedia in engleza. Gasca neokominternista care l-a inconjurat pe Basescu, sustinuta din umbra de batranii kaghebisti cu pasapoarte vopsite, a jubilat. S-a bucurat ca, prin eliminarea de pe net a unui urias volum de informatii, minciuna va triumfa. Stupid. „Adevarul ramane, oricare ar fi soarta slujitorilor sai”.

In urma cu exact 24 de ani, faceam fotografiile de mai jos. In dimineata zilei de 14 iunie, aveam sa fiu arestat ilegal impreuna cu mai multi studenti refugiati in Institutul de Arhitectura si dus intr-un hangar la Unitatea de  Jandarmi de la Magurele – dupa ce facusem o escala la Guvernul Romaniei (!) -, unde aveam sa fim cazati pe ciment  “in genunchi, cu mainile la ceafa si fata la perete”, conform “ordinelor”.  Un ziarist cu care colaboram in Piata Universitatii, din partea ziarului Glasul al Ligii Studentilor, avea sa ma caute la poarta, cu scandal. La iesire, marturiile nostre aveau sa intre intr-un serial cu titlul “Infernul se numeste Magurele”. Numele lui era Sorin Rosca Stanescu, un fost agent al Unitatii anti-tero a DSS. El m-a angajat la proaspat infiintata sectie de “Tineret” – formata la inceput doar din persoana mea – a “Romaniei libere”, unde aveam sa devin cel mai tanar ziarist din redactie. A urmat “Ultimul cuvant” si apoi… ZIUA, tot cu Rosca-Stanescu. Chiar daca ne-au despartit multe, tot atat de multe ne-au legat, in special la ZIUA. De aici m-a luat putin “Curentul” pana mi-am gasit singur calea. Acum inteleg ca o amanta flescaita de-a lui bulibasa Plesu, din tagma pretutindenarilor care se corceau pe podelele Hotelului Lux din Moscova, urla in pseudo-presa de limba romana ca “tot i se aude vocea lui Roncea” desi “de ani buni de zile trebuia interzis”. Pe bune?  Am ras cu totii la prostioarele “prospaturii” din Plantelor, colt cu Matasariul presei. Stai linistita, cucoana, vocea mea e ciripit de privighetoare pe langa boloboroselile smoalei incinse cu care il veti unge pe stapanul vostru pe spate, pe vesnicie… Dumnezeu le va aseza pe toate, dupa mare mila Sa. Amin!

……..

Victor RONCEA

 

 

13 Jun
2014

Simpozion internațional „Eminescu-Petofi” 2014, Dumbrăviţa

12 Jun
2014

Valeriu Dulgheru: Basarabie, păzea!!! Moscova îți pregătește un nou scenariu

„De câte ori ruşii se vor pune în atingere cu noi, vor trebui să simtă superioritatea individualităţii noastre, să fie supăraţi de acest simţământ şi să ne urască mai mult şi tot mai mult”

(M. Eminescu. Timpul, 28 ianuarie 1978)

„Trădată, prădată mereu”, scria maestrul Matcovschi despre Basarabia. Numai din partea Rusiei pe parcursul a peste 200 de ani am avut parte tocmai  de 12 „eliberări”.Cineva şi-a pus întrebarea despre originea rusofobiei la români. Cumpăraţi la începuturi de misiunea declarată de eliberatori şi apărători ai creştinilor ortodocşi românii foarte rapid şi-au înţeles greşeala. „Au avut loc excese groaznice. Contribuţii de tot felul în produse, furaje, vite, corvezi, hoţii, omoruri etc. Bărbaţi si femei au fost înhămaţi la care cu vizitii cazaci care nu-şi cruţau nici bâta, nici vârful lăncii lor. Peste 30.000 de romani fură smulşi de la munca câmpului pentru a servi ca animale de munca”, scria K. Marx, idolul ideologic al lui Voronin, Dodon şi Tkaciuk. „…ruşii s-au arătat aşa cum sunt: jaful şi ocuparea Basarabiei au spulberat toate iluziile şi ţăranul care suferise cel mai mult de pe urma ocupaţiei n-avea pentru muscal (moscovit) decât cuvinte de ura”, continua K. Marx după victoria asupra lui Napoleon a lui Alexandru I, care avea cuvântul hotărâtor în Congresul de la Viena, când a fost trădată de europeni pentru prima oară de europeni. Trădată a fost Basarabia atunci când a fost cedată fără nicio împuşcătură întocmai cu 74 de ani în urmă (pe data de 26-28 iunie 1940).

Speranţa este că de această dată bunii noştri parteneri europeni nu ne vor lăsa pradă ruşilor. Însă proaspătul exemplu al Crimeei (nu doar exemplul Poloniei călcată în picioare de Rusia Sovietică în a. 1939) demonstrează cât de compromis poate fi viitorul nostru în faţa ruşilor îndoctrinaţi şi îndobitociţi de propaganda putinistă. „Propaganda oficială trâmbiţează despre recrearea frăţiei slave şi a lumii ruseşti. Atunci cum se explică faptul că în ultimii ani Rusia luptă în exclusivitate  cu Gruzia şi Ucraina ortodoxe, iar între ţările slave practic nu au rămas aliaţi…”, scrie cunoscutul disident rus B. Nemţov. „Ar fi foarte greu să vorbeşti cu un om care se uită doar la posturile de televiziune ruseşti. Unui asemenea om trebuie să-i vorbeşti ca unui bolnav mintal, pentru că tot ce se întâmplă pe ecranele canelelor de stat ruseşti este o demenţă propagandistică. Din păcate, judecând după ratingurile lui Putin, această propagandă are efect… Nu vreau să fac parte dintr-o țară care agresează Ucraina (astăzi locuieşte la Kiev – n.n.). Îmi este ruşine să fiu cetăţean rus…”, a declarat cunoscutul jurnalist rus, fostul director general al NTV, Evgheni Kiseliov la Radio Svoboda. Mai sunt şi adevăraţi intelectuali ruşi, din păcate însă puţini. Suntem astăzi faţă în faţă cu rechinul rus.

Scriam undeva că acum în situaţia noastră cel mai bun lucru e să ne conducem de proverbul „Câinii latră, iar caravana îşi caută de drum”. Aşa este. Până la semnarea Acordului de Asociere au mai rămas ceva mai mult de două săptămâni. Trebuie însă să fim vigilenţi ca nu cumva vreo javră naţională hrănită de Moscova, de care s-au plodit în ultimul timp peste măsură, să nu ne muşte.

Se creează impresia că nimic nu ne mai poate abate Republica Moldova din cursul ei proeuropean, de la semnarea Acordului pe 27 iunie. Aflată în conflict cu Ucraina şi izolare tot mai pronunţată pe plan extern Rusia nu poate repeta scenariul ucrainean cu noi (să ne amintim că doar la o săptămână până la semnarea Acordului de Asociere Putin prin pârghiile pe care le deţinea a stopat semnarea Acordului). Nu se ştie cum se va termina pentru Rusia atacul asupra surorii sale Ucraina. După blietzkriegul reuşit în Crimeea se pare ca blietzkriegul în estul Ucrainei s-a împotmolit. „Republicuţele” plodite de Rusia în estul Ucrainei s-au transformat în instrumente docile ale Moscovei împotriva integrităţii teritoriale a Ucrainei. Creând bande separatiste înarmate până în dinţi Rusia împinge Ucraina pe muchia războiului civil. Deja sute de victime, în special, din rândul populaţiei civile, sunt rezultatul politicii imperialiste a lui Putin în Ucraina. Atât de cinic se comportă regimul Putin cu sora sa slavă. De fapt unde să căutăm la ruşi acest bun-simţ, pe care l-au pierdut fără întoarcere de secole.

Să revenim la situaţia noastră actuală. Să fim vigilenţi! Inactivitatea Rusiei acum în preajma semnării Acordului de Asociere, necaracteristică pentru ea în astfel de cazuri când „interesele ei geopolitice sunt puse în pericol”, nu ar trebui să ne liniştească. Moscova la sigur are un plan de rezervă. Să încercăm să calculăm ce plan secret a pus în aplicare Putin pentru a ţine în sfera lui de influenţă acest colţ de ţară „aflat în calea tuturor relelor” – vorba poetului? Se pare că miza Moscovei sunt alegerile parlamentare din toamnă. Până atunci poate şi problemele sale cu Ucraina vor fi rezolvate într-un fel favorabil Rusiei. S-a observat deja că în preajma alegerilor numărul salvatorilor naţiunii creşte exponenţial ca după alegeri, în special, dacă nu au trecut concursul să dispară până la următoarele alegeri. Să încercăm să analizăm evenimentele din ultima perioadă, care ar putea avea tangenţă la problema examinată.

Se observă cu ochiul liber că Moscova încearcă să schimbe mârţoaga comunistă cu armăsari de soi. Ceva mai înainte din mastodontul comunist s-a desprins o aşchie, care s-a altoit pe trupul Partidului Socialiştilor al dnei Veronica Abramciuc, pe care până la urmă, în stilul unui parazit, i l-a confiscat, dând-o afara din partid. Nu-l vedeţi cu cât zel acest Dodon apără interesele Moscovei. Se dă mare moldovenist, moldovean sadea îmbrăcat într-o „rubaşcă rusească” (v. blogul lui), adept al federalizării Republicii care, de fapt, înseamnă lichidarea statului Republica Moldova şi transformarea ei într-o anexă a în geopolitica Kremlinului, cum a mai fost odată. Cunosc o personalitate cunoscută, fost rector al Universităţii Transilvania din Braşov, fost ambasador al României în Germania prof. Florea Dudiţă care, fiind de formaţie inginerească, a scris vreo 10 cărţi cu aforisme caracteristice pentru clasa politică românească („Machiavelisme”, „Miticisme”, „Cotrocisme” ş.a.). Poate îl rugăm să scrie o carte pentru noi, basarabenii, dedicată dodonismelor. Dodon nu e un nume, e un diagnostic – diagnosticul unui socialist altoit pe portaltoiul comunist. Este chiar mai periculos decât comuniştii fiindcă comuniştii acţionează direct, iar Dodon şi căţeii săi se acoperă cu diverse lozinci şi dodonisme.
Un alt proiect al Moscovei este şi acest R. Usatâi, un nou „salvator al naţiunii”,  apărut nu se ştie de unde (se vehiculează legăturile sale cu gruparea criminală moscovită Solnţevo, de asemenea, numele lui răsare şi în cazul bancherului rus Gherman Gorbunțov, care se face vinovat de mai multe escrocherii în Rusia şi Republica Moldova. Poate cu astfel de arcane a fost prins şi pus să-şi spele vina faţă de stăpâni, îndeplinind misiunea specială de a contribui la venirea stângii la guvernare) cu sacul cu bani. A cumpărat partidul Popular Republican al lui N. Andronic (a se vedea ştampila. Este prea grăbit ca să treacă toate treptele de formare şi înregistrare a unui partid!), pe care-l rebotează în „Partidul Nostru – Naşa Partiia (adică al lui: natural, cine plăteşte acela comandă muzica)”. „M-am gândit mult cum să numim un partid, care va uni întreaga ţară (belicoasă dorinţă – n.n.), îi va uni pe acei de la care a fost furată patria, viitorul şi libertatea (scriam mai sus că vine ca un profet, ca un mesia aducător de libertate – n.n.). Şi iată care este denumirea cu care vom întoarce tot ce ne-a fost furat – “Наша Партия” sau “Partidul Nostru”. Suntem o ţară întreagă şi Partidul Nostru va învinge, pentru că puterea este în adevăr. Duşmanii noştri vor acumula la alegeri cât vor putea, iar noi – cât vom dori!” declară pompos nou plămăditul cu ajutorul serviciilor secrete ruseşti salvator al naţiunii R. Usatâi. Aruncă „dezinteresat” milioane de lei (de unde îi are la această vârstă!) în diverse acte de caritate. Se pregăteşte omul pentru alegeri. Cu sacoşe cu câteva kilograme de făină, împărţite „dezinteresat drept ajutoare”, îşi va cumpăra voturile pentru a accede în parlament aşa cum şi-a cumpărat partiduţul. Şmecher băiat. Îşi slujeşte credincios stăpânii.
De asemenea, plină de mister este excluderea din conducerea pcrm a grupului Tkaciuk-Muntean-Petrenco, grupul cel mai revoluţionar, talibanii pcrm. Tcaciuk (dar şi Moscova) îşi dau foarte bine seama că dacă pcrm nu revine la putere în viitoarele alegeri, atunci până în 2018 va dispărea complet de pe arena politică.

Îi mai avem pe alde Garbuz, Şelin, Stepaniuc cu Formuzal, care deunăzi a avut o întâlnire secretă cu Garbuz şi episcopul Marchel la Bălţi (ce pun la cale aceşti indivizi?). Prea mulţi „salvatori ai naţiunii” pentru o frântură de naţiune atât de mică. Toată această scursură va încerca să formeze o majoritate de stânga în viitorul parlament împreună cu pcrm. Iar noi, cei pentru alianţa democratică, ce facem Domnilor? Desigur foarte mult va depinde şi de conjunctură. Cine se mai gândea acum 1-2 ani că Republica Moldova va avansa atât de rapid în procesul de apropiere de UE.

Ceea ce ar trebui să ne pună pe gânduri este faptul că de la 90’ încoace nicio guvernare democrată nu s-a menţinut la putere două mandate consecutiv. Acest lucru ar trebui să ne mobilizeze ca să rupem această practică vicioasă. Este nevoie ca de aer aflarea la guvernare a coaliţiei democrate (aşa imperfectă cum este astăzi) încă cel puţin un mandat, timp în care ar putea continua procesul de integrare europeană până, poate, la aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Dar pentru aceasta trebuie de lucrat, de informat masele. Presa are o funcţie responsabilă în acest sens pentru informarea corectă a maselor. În loc de „chemarea seară de seară” a lui Dodon la referendum în problema identificării opţiunii proEruropa sau proRusia mai bine ar pune pe post mai multe emisiuni despre avantajele integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană.

Valeriu Dulgheru

12 Jun
2014

Nicolae DABIJA: Tkaciuk se pregăteşte de război

„Eminenţa cenuşie” a partidului comuniştilor, adevăratul conducător din umbră al Republicii Moldova din cei zece ani de guvernare a lui Voronin, troţkistul Mark Tkaciuk şi-a depus mandatul de parlamentar, motivând că pleacă (vine!) să-şi pregătească partidul de alegerile de la sfârşitul acestui an.

Dar motivul este cu totul altul: Tkaciuk se pregăteşte de război. Timp de aproape jumătate de an, acesta a încropit o organizaţie şovină, care însumează până în prezent peste 6000 de tineri din Transnistria, Găgăuzia, Bălţi, Vulcăneşti, studenţi agresivi de la Universitatea Slavonă din Chişinău, de la Şcoala Antropologică a lui Tkaciuk ş.a. Ea îşi zice „Antifa”, care s-ar descifra „antifascism”. Fascismul pentru cei care fac parte din organizaţia lui Tkaciuk e o noţiune largă, care include Uniunea Europeană, România, SUA, NATO, unioniştii, toţi cei care se pronunţă contra intrării Republicii Moldova în Uniunea Euroasiatică a lui Putin, şi se vor în Uniunea Europeană, cei care afirmă că vorbesc limba română şi nu „moldovenească” etc.

În aceste zile Mark Tkaciuk cu alţi doi ideologi ai partidului comuniştilor, Grigori Petrenko şi Iurie Muntean, detaşaţi formal de Voronin (ca să nu dea motive Comisiei Electorale Centrale să-i scoată partidul în afara legii mai înainte de alegerile din noiembrie 2014), ţin conferinţe în tabere paramilitare (şedinţele pot fi urmărite pe diferite adrese de youtube) din Vulcăneşti, Tiraspol, Bălţi, unde membri ai asociaţiei extremiste „Antifa” se antrenează pentru manifestaţii „antifasciste” – provocări, destabilizări, dezordini de masă. Ei sunt împărţiţi în grupuri „de şoc” a câte 5-6 persoane, care să acţioneze pe cont propriu în provocările care vor urma.

Aceştia se pregătesc de un „antieuromaidan”  chişinăuian, care ar culmina cu „victoria poporului” (unul dintre cei care i-au încurajat la o ultimă conferinţă comunistă că „poporul are dreptul la răscoală” este „democratul” Anatol Plugaru, un alt instigator e fostul „revoluţionar de profesie” Iurie Roşca) şi ar fi însoţită – ceva mai înainte de alegeri şi de semnarea documentelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană – cu arestarea Guvernului Republicii Moldova, cu arestarea preşedintelui Republicii Moldova, a primarului municipiului Chişinău, cu reţinerea mai multor deputaţi „trădători”, cu asasinarea unor „activişti extremişti” etc. Există zeci de ascunzişuri clandestine cu armament, pregătite pentru „poporul revoltat”, care nu sunt decât emisari ruşi, sosiţi, chipurile, „pentru odihnă” în Republica Moldova, detaşamente bine pregătite şi instruite care aşteaptă la Tiraspol şi Tighina, mulţi dintre ei trecând deja Nistrul. Unul dintre acele „cuiburi de muniţii” a fost descoperit întâmplător acum două luni în Ciocana. Mihail Amberg, cetăţean al Republicii Moldova şi al statului Israel, avea ascunse sub patul pe care dormea lăzi cu automate, grenade, cuţite etc. Fiind descoperit, acela l-a sunat pe Mark Tkaciuk şi imediat la domiciliul lui s-a deplasat întreaga conducere politică a partidului comuniştilor, ca să ameninţe poliţiştii: „Lăsaţi-l în pace, că o să venim la putere şi voi o să fiţi cei care veţi înfunda puşcăria”. Poliţiştii, intimidaţi, au început să-şi ceară scuze de la bandit, i-au confiscat doar cele vreo 4 automate Kalaşnikov şi grenadele, unica pedeapsă aplicată fiind arestul la domiciliu al şovinului. Cei care n-au permis ca acest terorist (s-a dovedit că el a fost cel care în august 2012, la Bălţi, i-a spart cu o piatră capul unei ziariste) să fie încătuşat au fost deputaţii Grigori Petrenko, Zurab Todua, Ina Şpak, Mark Tkaciuk (care aştepta în stradă în maşina sa), consilierii comunişti Igor Grişko, Ivan Pavlov, Nikolai Mârâi şi Ivan Muntean, fratele deputatului Iurie Muntean.

Ce interes au avut aceştia să apere depozitul clandestin de muniţii al celui vizat? În care ţară din lume nişte deputaţi sau politicieni care ar sări în apărarea unui terorist n-ar fi înfundat puşcăria?!

Dar se vede că la noi e altfel.

Banii pentru „revolta poporului” din Republica Moldova contra intrării noastre în Uniunea Europeană şi pentru aderarea noastră la Uniunea Gulagurilor, iniţiată de Putin, Nazarbaev şi Lukaşenko, peste o sută de milioane de euro, sunt direcţionaţi de către Federaţia Rusă prin conturile unui miliardar rus, Aleksandr Beleaev, către beneficiarii Renato Usatâi, Mark Tkaciuk, Igor Dodon ş.a., care trebuie să recurgă la tot ce le trece prin minte, inclusiv la „revolte armate”, doar ca să împiedice intrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană.
Putin îşi dă seama că fără Ucraina şi Republica Moldova Federaţia Rusă devine un stat asiatic, iar aşa-zisa Uniune Euroasiatică e una mai degrabă musulmană, aşezată doar cu o margine a ei pe continentul european.

Cei 6000 de membri ai organizaţiei troţkiste „Antifa” se antrenează în aceste zile pentru confruntări cu „fasciştii”. Patriotismul lor rus, plătit bine, urmează să le astupe gura tuturor celora care nu se doresc cu Moscova. Planurile de ocupare a Republicii Moldova de către „popor”, dar de fapt de agenţi FSB ruşi şi de provocatori sosiţi de la Moscova şi Tiraspol, despre care Putin ne va cere şi nouă să dovedim că sunt trimişi de el, sunt pregătite în cele mai mici amănunte. Pe clădirile care urmează a fi atacate la „ora X” sunt aşezate însemne, aparent nevinovate, cunoscute doar de provocatorii lui Tkaciuk. (Pe sediul redacţiei noastre încă acum câteva luni a apărut un ciudat înscris-criptogramă „Здесь даже солнца не видно” (în rusă: „Aici nici soarele nu luminează”. Asemenea fraze au fost imprimate şi pe alte clădiri).

Cred că puterea din Republica Moldova, – preşedinţia, guvernul, SIS-ul, Ministerul de Interne etc. – cunoaşte mai bine situaţia, precum şi poznele pe care le pune la cale Tkaciuk (care nu mai are imunitate parlamentară şi poate fi deferit justiţiei), ca să ia măsurile care se impun, pentru evitarea unui război civil, precum cel din Ucraina, care e de fapt un război dintre Ucraina şi Federaţia Rusă, „armata poporului” care ocupă aeroporturi cu tancuri şi lansatoare de rachete fiind toată alcătuită din ostaşi ruşi care doar şi-a dosit însemnele.

Armata a 14-a de la Tiraspol arde de nerăbdare să treacă Nistrul, ca să devină a „poporului” moldovenesc şi, condusă de comandantul Mark Tkaciuk, să-l poată decima în voie.
Îl mai poate oare cineva opri pe Mark Tkaciuk din aventura lui diabolică? Există oare legi şi pentru fiii diavolului sau ele au fost făcute doar pentru noi, cei care le-am suporta la nesfârşit nesfinţeniile?

Nicolae DABIJA

(Material primit electronic)

12 Jun
2014

Victor Roncea: Chipul Maicii Domnului și cel al Pruncului așa cum au fost, pictate de îngeri. Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului Prodromita alături de cea a Sf. Ioan Botezătorul de la Mănăstirea (Schitul) Prodromu din Sfântul Munte Athos.

Acestea sunt chipurile Maicii Domnului si al Pruncului Iisus Hristos, exact asa cum au fost. Ele “au fost pictate de ingeri” – asa cum a concluzionat rapid un copil pelerin la Sfantul Munte la aflarea minunii -, prin Harul Sfantului Duh, in Romania, la Manastirea Bucium din Iasi, in urma cu 151 de ani, pentru Manastirea romaneasca Prodromu (Inaintemergatorul) de la Sfantul Munte Athos. Am avut privilegiul sa ma rog in fata acestei sfintei si unice icoane facatoare de minuni si sa privesc indelung minunatele chipuri ale Maicii si Mantuitorului nostru, observand si detaliul extraordinar care consta in lipsa urmelor penelului (aspect verificat stiintific si prin analiza microscopica). Prezint cateva date din istoria icoanei, mai jos. Cred ca daca fiecare roman de parte barbateasca ar face macar o data in viata un pelerinaj la Athos pentru a se ruga la Icoana Prodromitei, Romania ar scapa mult mai repede de toate buruienile care ameninta sa sufoce Gradina Maicii Domnului din Carpati. La Bucuresti, o copie a acesteia se afla la paraclisul de pe santierul Catedralei Mantuirii Neamului. Realizata la sfarsitul lunii iunie a anului 1863, Cinstirea Sfintei Icoane Prodromita de la Muntele Athos se praznuieste la 12 iulie.

Preiau din ziarul Lumina al Patriarhiei Romane: “La mai puţin de jumătate de deceniu după zidirea Schitului Prodromu, aşezământul monahal al românilor de la Sfântul Munte Athos, ieroschimonahul Nifon, primul stareţ, a căutat să aşeze în biserică o icoană a Maicii Domnului care să fie ocrotitoare obştii. În anul 1863, ajungând la Iaşi cu treburi mănăstireşti, stareţul Nifon însoţit de ieroschimonahul Nectarie au început să caute un iconar care să zugrăvească icoana dorită. În oraşul moldav a aflat că vieţuia un bătrân pictor evlavios, Iordache Nicolau, care ar fi putut realiza o icoană a Maicii Domnului de 1 metru şi 10 centimetri, pe scândură de tei, urmând condiţiile date de călugării atoniţi. Aceste condiţii erau: rugăciune continuă către Născătoarea de Dumnezeu cât timp va lucra, cu Acatist şi Paraclis în toate zilele, să lucreze în fiecare zi doar înainte de a mânca sau bea, să păstreze curăţenie trupească până la finalizarea lucrării, să fie spovedit şi să nu aibă ceartă cu nimeni. Deşi la început se gândea că vârsta înaintată îl va împiedica să lucreze, Iordache zugravul a primit, la insistenţele părinţilor, să picteze icoana Maicii Domnului.”

….

Victor RONCEA

Integral:http://roncea.ro/2014/06/12/chipul-maicii-domnului-si-cel-al-pruncului-asa-cum-au-fost-pictate-de-ingeri-icoana-facatoare-de-minuni-a-maicii-domnului-prodromita-alaturi-de-cea-a-sf-ioan-botezatorul-de-la-manastirea-schitul/ http://roncea.ro/2014/06/12/chipul-maicii-domnului-si-cel-al-pruncului-asa-cum-au-fost-pictate-de-ingeri-icoana-facatoare-de-minuni-a-maicii-domnului-prodromita-alaturi-de-cea-a-sf-ioan-botezatorul-de-la-manastirea-schitul/

Foto Victor Roncea

Să vă fie de folos acest pelerinaj, domnule Victor RONCEA!

Doamne ajută!

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii