29 Jul
2013

George Anca: UN PICARO DUIOS-AMAR

UN PICARO DUIOS-AMAR

Puși Dinulescu, Călătoriile lui Nea Puși, Editura  Lider, București, 2013

 

            24 de retrocălătorii pușiene – de sertar, recompuse, cumva testamentare, incluzând o revoluție și informații amoroase – tentează imposibilul unei armonii cu sine și cu viața lumii călătorite sub vechiul regim, în zorii neocapitalismului, și la început de mileniu. Poate umorul, de la argou la subsol eufonic, va încânta pe mulți, pe alții, mai puțin. Însuși autorul-personaj, picaro bucureștean, se împieptează ori se ia peste picior, întru descătușarea propriei literaturi, printre sirene-dulcinei, parcă anume pentru a se dezlega în sfătoase cumpăniri moral-politice, îndeobște anticomuniste, anticapitaliste, totdeauna scriitoricești, cinematografice, teatrem.

            Romanul picaresc, de aproape 450 de pagini, este scris cu bucuria molipsitoare a autorului nedoborât nici de propriul geniu, arborat glumeț ori ba, nici de opușii pe care-i rade comic și nu prea. Călătoriile, deja trecute – turism jalnic, parodic și astfel cu atât mai poetic-plastic – sunt surse de meditații confesive, mereu retezate de reveniri la locul faptei, ca pentru o demonstrație flaubertiană a stilului de transcendență descriptivă. Tot ce spune cititorului își spune sieși, în oglindă, sparge oglinda, călătorul a dispărut, s-a transfigurat, complice, călătoria-viața,-odiseea.

            Călătorie (auto)polemică, de nu răzbunător melancolică. „Felul în care am scris și am rescris această carte e ca o răzbunare pe timpurile acelea, când nicio pagină din astea ale mele n-ar fi putut apărea, cu stilul ăsta al meu sifilitic” (Prefața autorului, p.5). Dickens „prefera autenticul, ca și mine”. (p.38). Pe aceeași pagină (46), Hamlet și poporul român: „Deși conspirația sigur există. Dar nici transcendența care se organizează prin călătoria înapoi în viață a acestui spirit neîmpăcat cu minciuna, cu uzurparea, nu poate fi neglijată”; „O! Doamne! Ce faci tu, popor român, ești doar o gelatină fără gânduri, cum te cred Cioran sau Patapievici sau Mircea Badea sau țeparii tăi politici, economici și care mai de care mai… / Huo! / Nu, nu cred că merit să vorbesc despre Veneția, prea sunt plin de teatru și de politică și de futu-i mama ei de treabă!”. De final, „Ce să mai adaug? E totul atât de trist, ca un șoșon rupt, abandonat pe o câmpie nesfârșită, pe care plouă, tot plouă, fără sfârșit” (p. 446)

            Greu de povestit acest text(ualism) arhitecturat în scriitură de poate cel mai bun povestitor al epocii noastre oraliste, cu obstinația conștiinței unic literare (vinovată? fie)  – „atât îndrăznelile mele lingvistice, cat mai ales viața unor gânduri, ieșite din pana mea, alergătoare numai după o întristată chibzuință, care să nu fie totuși numai matură, dar poate și inteligență și tânără. Încă…” (p.6).           Detensionarea prin călătorie, în comunism (mai ales de la distanța căderii acestuia) – Praga și Budapesta, Orient-Expres, Paris, Mannheim, Bulgaria, Atena – face loc, în postcomunism, unui fel de libertinaj voiajor, subjugat sporit păstrării cumpătului evocator, construcției stilistice, fotografiei cinematografice, comediei scenometrice – O revoluție în București; A ajunge sau a nu ajunge la Lisabona; O vâjâială-n Brescia; Papagalul din Malta; Pe plaja turcă; În spania lui Federico; Soarele de Amsterdam; Parisul, după 18 ani; Idilă în Seychelles – și tot așa la începerea mileniului – De la New York la Miami; Opatija, de lângă Cehov; Chetroaiele Cartaginei; Fiordurile Norvegiei; La degetul cel mic al lui Fidel; Con Italia da tasca!; Mirajul Germaniei.

            „Luasem alea două burse de la Annette, mai tapasem, mai mă-mprumutasem, ca să înapoiez în țară banii românești, mai profitasem de ospitalitatea românilor, chiar și a unor francezi, necunoscuți înainte, de fapt a unui francez: Alain, dar, gata! Începeam să mă plictisesc de mine însumi. Ăsta era lucrul cel mai grav. Și apoi mai era Camus!” (p. 69).

            „Știți? Viața mea e scrisul! Credeți că dacă mi-aș turna prietenii, aș intra în casa lor și p-ormă v-aș raporta dumneavoastră, m-aș mai putea vedea în oglindă? Aș mai putea scrie? Pe dumneavoastră care sunteți niște profesioniști și serviți patria, desigur, cu competență și devotament și pe față, toată lumea vă prețuiește! Dar pe turnători nu-i priviți și dumneavoastră cu dezgust?” (p.94).

            „Vroiam s-ajung la Statuia Libertății și mă tot duceam spre sud. Și nu mergeam decât pe jos. / Până la urmă n-am ajuns. N-am reușit să depășesc  Chinatown. Acolo am dat de niște scene cam sinistre. Am observat că-n fața unei case se tot opreau niște mașini extraordinare, ieșeau apoi (din casă) tipii dintr-o fanfară, trăgeau niște sunete țipate, apoi scoteau ceva, din casa aia, am observat că erau sicrie, d-alea mișto, de lemn scump și bogat ornamentate” (p.336).

            „Din Norvegia în Seychelles,

            Eu, românul cel mai bel…” (p. 388)

            Poeme subțiri-groase / grație-injurioase sunt și din  Turcia sau Italia, traduceri din Lorca via Spania.  Zeci de artiști își vor surprinde crochiurile duioase ori amare. Turiștii se vor vedea năpădiți de contra-ghidul mai pe șleau decât orice ghid, în plin experiment ultracoerent. Hiperbola eului, călătorie de călătorie, se deversează narativ din pâlnia încă-Stamate a lui Nea Puși.

            Picaro P ”Personaje central del subgénero literario de la picaresca, que representa al antihéroe desgraciado y de mal vivir, desengañado de la sociedad y que pone por encima de todo el mantenimiento de su libertad y el instinto de supervivencia.”

 

George Anca  

29 Jul
2013

Victor Roncea: “Părintele Justin Pârvu sau starea de trezvie permanentă…”

IPS Teofan la Pomenirea de 40 de zile a Parintelui nostru Justin Parvu de ZiaristiOnlineTV

Sâmbătă, 27 Iulie 2013, la pomenirea Sfântului Mare Mucenic Pantelimon, doctorul cel fără de arginţi, într-o atmosferă foarte emoţionantă, s-a săvârşit, în mijlocul a mai mult de 5000 de închinători, pomenirea a 40 de zile de la trecerea din viaţa aceasta a Părintelui Justin Pârvu, informeaza portalul Manastirii Petru Voda.

“La vale”, maicile au reusit sa amenajeze un Muzeu in chilia Parintelui Justin, dupa cum publica site-ul Manastirea Paltin.

Inregistrarea Audio a Predicilor IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei: PetruVoda.Ro

Foto sus: Tudorel Rusu/ Doxologia

Sursa Video: Doxologia via ZiaristiOnlineTV

Tot astazi a avut loc, la Catedrala Patriarhala, o slujba de pomenire pentru Prea Fericitul Parinte Teoctist, regretatul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane, la sase ani de la trecerea sa la cele vesnice, oficiata de PS Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, transmite Basilica.

Dumnezeu sa-i pomeneasca in Imparatia Cerurilor! Vesnica lor pomenire!

Vedeti si: 40 de zile de la plecarea Parintelui Justin. Dumnezeu sa-l aiba la dreapta Sa! Ultima slujba si ultima binecuvantare de la Petru Voda a ultimului arhanghel al românismului autentic. Micul nostru omagiu: VIDEO/FOTO

Sursa si alte materiale pe : http://roncea.ro/2013/07/27/parintele-justin-parvu-sau-starea-de-trezvie-permanenta-pomenirea-de-40-de-zile-la-petru-voda-cu-ips-teofan-si-peste-5000-de-dreptcredinciosi-si-parastas-la-sase-ani-pentru-prea-fericitul-parinte-teoctis/

Victor Roncea

 Vesnica lor pomenire!
29 Jul
2013

ILIE MOTRESCU – „Cântarea Carpaţilor”, volum de poezii, ediţie bilingvă română-ucraineană, îngrijit de Eleonora Schipor

Motto:

“Plămadă de neoromantic”, cum îl caracterizează criticul Mihai Cimpoi, şi pretendent “pentru cel mai bun cântec al lui Orfeu”, cum se autodefineşte, Ilie Motrescu se dezvăluie (îşi “scrie numele ca poet”) sub “toaca singurătăţii”

Prin „Cântarea Carpaţilor”, volum de poezii aparținând poetului Ilie Motrescu, ediţie bilingvă românăucraineană, îngrijit de Eleonora Schipor, traducere în limba ucraineana, poeta Maria Gulei, Editura ‘Prut”, Cernauți, 2011, neobosita scriitoare și-a implinit visul.

,,Iată ca mi s-a împlinit și acest vis de a vedea poeziile lui Ilie Motrescu, din perioada adolescenței, traduse în limba ucraineană. (Eleonora Schipor-postfață)

Volumul surprinde plăcut prin cele 27 de poezii ale tânarului poet crâsnean, Ilie Motrescu. cu imagini din arhiva surorii poetului, Maria Motrescu-Popescu și a fiului  Vasile, fotografii din copilărie, adolescență și fragedă tinerețe.

Ilie Motrescu a devenit pentru mulți ,,emblema tânărului poet şi ziarist care plătise tribut de sânge pentru demnitatea de a fi român, pentru gândirea şi atitudinea sa nonconformiste, ce  nu se prea înscriau în schemele ideologice ale regimului.”

Destinul scriitoricesc al Eleonorei Schipor s-a împletit cu destinul iubitorului de neam românesc Ilie Motrescu. Precupată de a recupera tot ce a scris poetul, “plămadă de neoromantic” sub “toaca singurătăţii.”Mihai Cimpoi)

Poetului Ilie Motrescu a trăit prin vers, /…puține rânduri,/Mai multă viață, multe gânduri. Fiorul liric este present, vrajit de magia noptilor frumoase, “o altă noapte mai frumoasă/ Ca asta,-n care scriu…/.”(Noaptea, pag.6)

Poetul își strigă dorul, ascultand tacut “doinirea codrului cea lină/ și-un murmur tainic de izvor”(Regret, pag.11)

,,Brădetul munților se-aprinde/Când soarele-și arată iar…/E totul plin de duhul tainic. Născut în Carpați, mesajul poetului este unul foarte clar. Suntem un popor binecuvântat. Atâta amintire/Voi mai purta de-acum/Atâta mângaiere/În nesfârșitul drum. ”( (Năcutu-m-au Carpații, pag. 34)

Satul său este surprins cu toate amintirile. Anotimpurile îl determina să surprindă frumusețea locului, preocupat de timp, de acea dragoste de neam in spiritual dreptății.

Ilie Motrescu a lasat un mesaj ,,poetului. ,, Te simți cuprins de spiritual dreptății/ Și simți că ai în suflet o muză de poet?…/O, mai domol, poete, nu răsturna pămantul…/Sut pomi ce pot să aibă o scură magaiere/Facand mereu la roade din cele timpurii,/Pe cad alți pomi dau rodul fecund cu-ntarziere,/Și trebuie cu aceștia mai răbdatori să fii.” (Poetului, pag. 24)

Cântarea Carpaților, un volum necesar. Același neam, aceeași limbă. Carpații ne unesc printr-o hora a vieții, Ilie Motrescu un dac semeț. ,,Bătrâni Carpați cu mândre creste,/Cu dulci izvoare argintii/Și codrii falnici ca-n poveste,/Pe-alocuri netede câmpii./Carpați pletoși, Carpați cu fală,/Privesc la voi mai mulți străini;/Cântarea voastră-i mondială…/Da, vouă face să te-nchini! ”(Carpații, pag.28)

“Ce mi-e sufletul cînd cînt –
codru răvăşit de vînt,
fluviu revărsat spre zare
doina mea potopitoare.
Ce mi-e inima cînd plîng –
pasăre rănită -n crîng,
tăinuită-n ramuri ude…
Plînsul cine i-l aude?
Maică, ce-am să mă răsfac,
că mi-s falnic dar sărac?..”

 (Ce mi-e sufletul de Ilie Motrescu)

Felicitări scriitoarei Eleonora Schipor, o truditoare pe câmpul literaturii române din Bucovina.

Ilie Motrescu pretendent “pentru cel mai bun cântec al lui Orfeu”, cum se autodefineşte, poetul se dezvăluie încă din tinerețe prin versuri de o gingășie rară.

Personal, îmi doresc ca versurile lui sa fie mai cunoscute în Romania.  Un dar minunat facut de Eleonora Schipor. ,,Despre acest vrednic fiu al neamului nostru care și-a iubit atât de mult baștina, graiul, neamul, portul, credința, datinile, tradițiile și obiceiurile care sunt comoara de neprețuit a unui popor ” vom mai auzi.
Zestrea sa culturală stă măturile a vremurilor ce au fost, a celor ce vor venimereu neclintiți purtând pe buze Cântarea Carpaților.

,,În acest an jubilar pentru Ilie Motrescu, am dorit mult să fac tuturor un frumos cadou – aceasta carte.

Elevilor, studenților, profesorilor, dar și tuturor iubitorilor de poezie sper ca le va fi de folos.

Ca ingrijitoare de ediție, țin să aduc sincere mulțumiri stimatei doamne profesoare Maria Gulei din s. Banilov-Podgornâi, poetesă, autoare de cărți. Anume ea a tradus în limba ucraineană cele 27 de poezii ale tânarului poet crâsnean.

De asemenea aduc mulțumiri surorii poetului, d-nei Maria Motrescu-Popescu, pentru că mi-a pus la dispoziție fotografiile necesare, feciorului ei Vasile, pentru peisajele carpatine de o rară frumusețe. Aceleași mulțumiri le aduc și lucrătorilor tipografiei Storojineț.

Dumnezeu să le ajute tuturor!”

Eleonora Schipor

(Postafața ILIE MOTRESCU – „Cântarea carpaţilor”, volum de poezii, ediţie bilingvă românăucraineană, îngrijit de Eleonora Schipor, traducere în limba ucraineana, poeta Maria Gulei, Editura ‘Prut”, Cernauți, 2011.)

Pentru a-l cunoaște mai bine pe poetul Ilie Motrescu, iată cateva date bibliografice culese din prefața cărții „Cântarea Carpaţilor

 

Ilie MOTRESCU

(1941 – 1969)

,,Poetul Ilie Motrescu s-a născut la 18 august 1941 într-o familie de meseriași (cojocari) din comuna Crasna-Putna, județul Storojineț (Bucovina). După absolvirea școlii generale din sat (1959) a intrat la Institutul Pedagogic “Alecu Russo” din Bălți (Republica Moldova) la Facultatea de filologie moldovenească și muzică pe care a absolvit-o în 1964. Dupa un an de armată, s-a întors la baștina lucrând ca profesor școlar la școala generala nr.4 (1965-1967). Dupa aceea s-a transferat la Cernauti angajandu-se la ziarul nou înființat “Zorile Bucovinei”, în calitate de lucrator literar în secția de cultură pâna la dispariția sa.

Ilie Motrescu are publicate, postmortem, două culegeri de poezii: “Cântarea Carpaților”- poezie timpurie din perioada adolescenței (Bălți, Hliboca, Storojineț) și “Hora vieții” – poezie matură, publicistică (Timisoara, Romania).

Despre Ilie Motrescu și creația sa s-au tipărit cărțile: “Restituri – Ilie Motrescu” (Bucuresti – 2003), autor – Laurențiu Dragomir), “Ilie Motrescu – coborâtor din semeția dacă” (Bucuresti – 2003), “De-a pururi logodit cu tinerețea” (Hliboca – 2004), “Nestinsă-i faclia poetului” (Cernauti – 2005), “Cu gândul la poetul Ilie Motrescu” (Cernauti – 2008), (autoare – Eleonora Schipor).

Ilie Motrescu a fost un harnic culegător de folclor, a posedat o voce bună, îi plăcea dansul, cânta la vioară, practica sportul…

Despre poet, viața și destinul său s-au publicat în ultimii ani zeci de articole, schițe, interviuri, recenzii, prezentări de carte, comemorări, în mai multe ziare și reviste atât din Bucovina, cât și din Moldova și România.

Avem încă multe de scris și de publicat despre acest vrednic fiu al neamului nostru care și-a iubit atât de mult baștina, graiul, neamul, portul, credința, datinile, tradițiile și obiceiurile care sunt comoara de neprețuit a unui popor.”

(Ilie Motrescu – „Cântarea Carpaţilorvolum de poezii, ediţie bilingvă românăucraineană, îngrijit de Eleonora Schipor, traducere în limba ucraineana, poeta Maria Gulei, Editura ‘Prut”, Cernauți, 2011).

.

 

Mariana Gurza

Timișoara

2013

 

29 Jul
2013

Maria Diana Popescu: Furt din buzunarul cetăţeanului

Hai să vedem prin ce ţări umblă deputaţii şi senatorii noştri, care sînt foloasele deplasărilor în străinătăţuri şi ce notă de plată plăteşte poporul pentru ei. Tot timpul se plîng că nu le ajung banii alocaţi şi cer alte şi alte fonduri de la Guvern, dar nu renunţă la ţările exotice, unde îşi prelungesc durata şederii. În ciuda bugetului „de avarie” pe care l-au invocat în mod repetat, în primele cinci luni ale anului s-au preumblat în afara ţării pe o notă de plată de 540.000 lei (circa 122.000 euro). Dacă o deplasare în Franţa sau Belgia cuprindea două-trei zile, în Maroc, Senegal, Ecuador, se întindea pe zece zile. Cu ce realizări vin ei de acolo? Cu maculatură pentru sertare şi cu suveniruri personale. La urma, urmei, cine să-i verifice la „măsele şi la portofele”? Bine că pentru aceste deplasări scumpe sînt bani, dar ca să facă şi ei ceva bun pentru Ţară, nu sînt! Îl văd, aşa, pe premier tot timpul cu foarfecele în mînă şi mă gîndesc că poate i-o da prin minte să mai reteze nişte bani din diurna de deplasare a demnitarilor, să mai taie din prea desele deplasări, pentru că toacă banii contribuabilului de pomană, pe excursii fără folos pentru naţiune.

În timp ce românul trăieşte de pe o zi pe alta, ei huzuresc cu burţile la soare sau la umbra palmierilor. Nu e criză pentru ei deloc! Nici la Benere nu-i vorbă de criză: profituri de peste două ori mai mari, de la an la an.  Numai la ei împuiază banii. Politicile monetare şi fiscale antinaţionale ale benere au sărăcit poporul. Cum ulciorul nu merge de prea multe ori la apă fără să se crape, iată că setea de bani nemunciţi şi lăcomia fără margini ale bancherilor au adus cele peste 40 de bănci de pe teritoriul Ţării la un pas de faliment. Şi îl merită din plin. Bieţii români, traşi pe sfoară prin contracte frauduloase, abia aşteaptă dispariţia băncilor. Lacheii lui Rothchild şi Rockefeller trebuie trimişi în şomaj şi lăsaţi să rabde de foame, pentru cît i-au jumulit pe români. Sau poate, de mila lor, Guvernul va mai îndatora România, împrumutînd alţi bani de la F.M.I., ca să infuzeze băncile. N-au fost de ajuns banii împrumutaţi pînă acum de la F.M.I.? Tot în bănci s-au dus indirect, prin reducerea provizioanelor de la B.N.R., odată cu intrarea împrumutului în conturile băncii centrale. Nu juraseră bancherii la Viena că nu vor transfera banii astfel cîştigaţi la băncile mamă? Totuşi, bancherii din întreaga lume au perseverat în „inginerii financiare” şi în fărădelegi. Spuneam şi în editorialul de la Agero că, toate guvernele româneşti au primit pe asasinii F.M.I. cu pîine şi cu sare, în timp ce Ungaria închide definitiv porţile acestui organism parazitar. Banca Naţională a Ungariei a cerut lui Lagarde să închidă biroul de la Budapesta, pentru că va returna împrumutul pînă la sfîrşitul anului, înainte de scadenţă. Taman ca Nicolae Ceauşescu… Să vedem ce-o să iasă!

Pentru că tot suntem la capitolul bănci şi hoţii, directorul Băncii Vaticanului, Paolo Cipriani şi adjunctul său, Massimo Tulli, şi-au prezentat demisiile în urma unei anchete a justiţiei italiene. Uite pînă unde a ajuns corupţia! Demisiile au venit în contextul în care monseniorul Nunzio Scarano a fost arestat, alături de un agent secret şi de un broker. Cei trei au fost acuzaţi că intenţionau să transfere 20 de milioane de euro în Italia din Elveţia pentru prietenii monseniorului Scarano. În aceste condiţii, guvernatorul recomandă băncilor din România că „abuzarea clienţilor e un rău necesar supravieţuirii lor”. Clauzele abuzive au devenit, astfel, oficial, piatra de temelie a sistemului bancar românesc, B.N.R. recunoaşte public că este complice furtului din buzunarul cetăţeanului. Deponenţilor ar trebui să li se spulbere încrederea în bănci, conştienţi fiind că băncile abuzează alţi clienţi, pentru a le păstra (în nesiguranţă, oricum) economiile.

Băncile străine care împestriţează peisajul mioritic nu sînt altceva decît un grup infracţional sub umbrela benere, care nu mai reprezintă interesele româneşti. Cu cît benere lungeşte boala cleptomanică a băncilor, cu atît acestea vor avea mai mult de tras. În România, orice credit, inclusiv cel de consum, reprezintă un furt sub pălăria legii, prin care cetăţenii Ţării sînt jefuiţi în scopul îmbogăţirii bancherilor. Cei care contractează un credit sînt obligaţi să restituie de trei ori suma împrumutată. Din cîştigurile ilicite, bancherii-cămătari finanţează reclame pentru prinderea în capcană a altor nevoiaşi. N-avem nevoie în Ţară de 40 de bănci cu mii de filiale ! Bancherii ştiau că va veni criza prefabricată şi că vor transfera efectele ei în spinarea clienţilor. De aceea au venit şi s-au aşezat confortabil, ca ciorile, pe crengile şi la adăpostul benere. Disponibilizările de personal din bănci sînt de ochii lumii, de fapt şi-au transferat slujbaşii în firmele de recuperatori şi de executori – alte căpuşe apărute instant în capitalism, care trăiesc din firmiturile de la masa bancherilor şi din comisioanele stoarse de la clienţii escrocaţi de bănci. Ce-i interesează pe ei drepturile consumatorilor prevăzute în directivele europene şi încălcate, nu numai de către bancheri, ci şi de şeful lor? Într-o ţară cu adevărat democrată poporul l-ar invita să-şi dea demisia. Cum la noi toată lumea se sfieşte să-i spună, în calitate de cetăţean european, care are şi drepturi, nu numai obligaţii, şi nu mai tolerează abuzurile, îl invit să stingă lumina, să închidă uşa pe dinafară şi să predea misiunea unui om competent şi cu dragoste de Ţară. Benere trebuie să menţină echilibrul, nu să favorizeze cămătarii.

Din momentul în care a prezentat public argumentul că bancherii pot fura liniştiţi prin clauze abuzive, ca să nu piardă profitul, Guvernatorul B.N.R. s-a auto-exclus ca profesionist şi şef al instituţiei. Acţiunile sale sînt antiromâneşti. Cum poţi afirma că trebuie să salvezi un sistem rapace în dauna deponenţilor şi împrumutaţilor? Cum poate afirma guvernatorul că „abuzarea clienţilor este un rău necesar?” Încasările băncilor prin fraude nu se iau în calcul? Cine are credite neperformante? Nu cumva „marii oameni de afaceri” şi „investitorii strategici” cu fir direct sau indirect la Guvern? Care nu-şi plătesc nici măcar impozitele la stat? De la „creditul cu buletinul” din 2007 şi pînă azi, cursul valutar a fost dublat. Cum sîntem plătiţi în lei, cine a cîştigat enorm din speculaţii şi din creditele în valută? Împrumutatul sau bancherii? „Unde eşti tu, Tepeş, doamne?” Poate că ar fi bine ca românii să-şi plătească creditele, precum le-a plătit Mihai Viteazul. Să bage niţel spaima în ei. Aşa cum Ţarul Putin a băgat spaima în deviaţii sexuali. După o lege în care termenul „homosexualitate” a fost înlocuit în constituţia Rusiei cu „relaţii sexuale netradiţionale”, votată în unanimitate de Duma de Stat, a promulgat o altă lege care interzice propaganda homosexuală, şi prevede pedepse cu amenzi şi cu închisoarea, lege aplicabilă inclusiv în cazul străinilor. Potrivit unui sondaj recent, 88% dintre ruşii sănătoşi la minte susţin interzicerea „propagandei homosexuale”, iar 54% dintre ei cer pedepsirea homosexualităţii. Aceste legi se înscriu în efortul Kremlinului de a promova valorile tradiţionale ale Rusiei în detrimentul liberalismului occidental deformator, văzut de Moscova drept sursă de infestare şi decădere a tinerilor. „Vrem doar să ne protejăm copiii. Le cerem celorlalte ţări să nu se bage în legile noastre interne” – a declarat Putin!

Maria Diana Popescu

Revista ART – EMIS

27 Jul
2013

Rămas bun de Valeriu Gafencu

    Rămas bun

                       de Valeriu Gafencu

 

Sângernând de răni adânci,
De zile fără soare,
De răni ascunse şi puroi,
Cu oasele slabe şi moi,
Stau ghemuit în pat şi mâ gândesc
Că în curând am să vă părăsesc,
Prieteni dragi.

Nu plângeţi că mă duc de lângă voi
Şi c-o să fiu zvârlit ca un gunoi
Cu hoţii în acelaşi cimitir,
Căci crezul pentru care m-am jertfit
Cerea o viată grea şi-o moarte de martir.

Luându-L pe Iisus de Împărat,
Năvalnic am intrat pe poarta strâmtă
Luându-mă cu diavolul la trântă
Şi ani de-a rându-ntr-una m-am luptat
Să devin altul,
Un erou,
Om nou.

Şi-am vrut
Neamul să-l mut
De-aici, de jos,
La Domnul Iisus Hristos.
Nu vă-nfricaţi de cei ce-n temniţi vă închid
Şi nici de cei ce trupul v-il ucid.
De Cel ce viaţa-ţi scoate din robie
Şi fericirea-ţi dă în veşnicie,
De El să-ţi fie frică, turmă mică.

Acum, când văd cât sunt de păcătos,
De mic şi de neputincios,
Că am nevoie multă de-ndurare,
De dragoste, de milă, de iertare,
Că numai Dumnezeu le poate toate
Şi lumea din robie El o scoate,

Devin copil supus,
Sunt umilit
Şi-s fericit.

 

Din cerul tău înalt şi prea ales,
Părinte, când mă vei lua la Tine,
Prietenilor mei de pe pământ
Redă-le, Tu, în alb veşmânt
Un suflet care i-a iubit şi i-a-nţeles.

Valeriu Gafencu

 

27 Jul
2013

Poetul Ilie MOTRESCU: “Eşti bărbatul neamului tău, fii tare în credinţa de neam”

POEZIE NĂSCUTĂ DIN MONADELE FIINŢEI

“Într-o notaţie-blitz din manuscrisele sale, care sunt nişte jerbe de sidefuri pe buza unui Graal de ingenuitate, Ilie Motrescu se destăinuieşte: “Deşi străbunii mei s-au făcut de mult una cu pământul, spiritele lor sunt vii şi mă însoţesc pretutindeni… În cele mai grele, (mai) deznădăjduite clipe, vocile lor răspicate îmi spun: “Eşti bărbatul neamului tău, fii tare în credinţa de neam”. În alt loc, poetul reifică: “Drumul meu începe de la cimitir: mă petrec strămoşii, dându-mi sfaturi cum să fiu în viaţă”. Tot în mărturisitoarele sale dezvăluiri de taină el reţine afectiv, cu fibra intimităţii depline, două entităţi genetice de esenţă: “tăria sângelui” şi “idealul-torţă (citiţi: cel al înainte-mergătorilor) în mâna de oţel” a urmaşilor, pentru a confia răscolitor un palpitant legământ de inimă: “Pe buză port… fiorul lespezilor sure de pe mormintele străbunilor”. Acest postulat de viaţă (şi de moarte!) se materializează, ca un conjunct revelatoriu, în întregul demers liric al autorului, cu rotunjire osmotică în memorabila poezie “Semn” — o metaforă – simbol concentrată in extremis, un topoi al inefabilului, înţeles dialectic şi răstălmăcit alegoric drept argument de afirmare a neamului nostru carpatic în istorie:

“Sub muntele bătrân şi-mpădurit
molizii grei se prăbuşesc în mit,
străbunii mei se prăbuşesc şi ei
cu vremile de-a valma peste zei.
Şi-aşa cum vin din coame de Carpaţi,
se-ntunecă genunea de bărbaţi
scoborâtori din semeţia dacă,
se luptă aici cu moartea şi se-mpacă.
Până aici veniră să se-nfrunte
virtuţile romane cu cremenea de munte;
molizii tari şi brazii aici s-au prăbuşit
peste mânia turcului pocit.
Cu braţul vlăguit de grele arme
sub muntele acesta Ştefan doarme…
Sub muntele acesta neamul meu,
răsare-ntre Pământ şi Dumnezeu”.

Născut din monadele fiinţei, enunţul poetic este trăit adânc, sublimat de flăcările unei mistuitoare simţiri patriotice, într-o clipă miruită de har, sub candela inspiraţiei divine.
“Plămadă de neoromantic”, cum îl caracterizează criticul Mihai Cimpoi, şi pretendent “pentru cel mai bun cântec al lui Orfeu”, cum se autodefineşte, Ilie Motrescu se dezvăluie (îşi “scrie numele ca poet”) sub “toaca singurătăţii”, într-un spaţiu închis, obstruat prematur de neîndurătoarea seceră a morţii, dar efectiv comprimat artistic şi bine conturat valoric, întreţinut de irigaţii catalitice viabile, izvorând din mănăstirea lecturii, atestate puternic de consemnările manuscriptice. Notele distincte ale creaţiei sale sunt antinomice (“Contrariilor le şade bine împreună”, zice Heraclit): intimitatea paralel cu endofazia, colocvialitatea paralel cu extravertirea. Ion Țibuleac, care i-a publicat opera, analizând-o cu o exemplară acribie şi păstrând ca editor o ireproşabilă discreţie (aviz nechemaţilor insoliţi şi ignari!), observă undeva cu pertinenţă că “tot ce a scris Motrescu este un dialog, o conversaţie cu cineva de alături, cu cineva din inimă sau şi din inimă”, un fel de dublu al lui Diderot. Conştient de faptul că bipolaritatea este o instituţie a artei, însuşi poetul visa un regim de alteritate, o evoluţie în dedublare, concomitent, o retragere în datele dialecticii fiinţiale şi o fixare în obiectivitate: (“Să-mi găsesc un alter ego al meu, cu gura lui să aprob, să comentez, să condamn”), pentru ca, într-un context similar, să declare în cheie metaforică: “Sunt orga materiei”, adică un armoniu spiritualizat contrapunctic, zămislitor de polifonii complinitoare, de sonuri contigui.

Autorul “Semnului”, piesă antologică, emblematică pentru poezia nord bucovineană, este un liric structural de turnură organicistă, care profesează un vers-atitudine, evocă pentru a se invoca, aleas a-şi trezi energiile intime în stare de germinaţie, a răscoli spuza alchimică a talentului şi a aprinde talazul benefic al focului sacru. Plasma meditaţiei curge pe o albie deschisă în două direcţii, ca o luptă între latenţe, altfel spus, într-o diadă dihotomică: spre o permanentă întâlnire cu sine şi cu lumea. Poetul se adresează unor cititori şi comentatori inteligenţi, cultivaţi artistic şi, transfigurând verbul, îi dă o ţinută stilistică aleasă, întraripată, infralogică, uneori chiar absconsă, antrenând inspiraţia lecturii şi interpretării aşa cum gimnastica antrenează bioenergia corpului fizic. Astfel, creând un stil propriu de expresă originalitate, autorul se creează de fapt pe sine însuşi (un genus semnificans) într-o nedeie a stării de graţie, care mişcă literatura, arta în genere. Or, creaţia este un blestem prin strădanii şi o sărbătoare a sufletului prin căutări şi împliniri.”

Mircea LUTIC

http://euromedia-ucraina.blogspot.ro/2011/12/ce-mi-e-sufletul.html

27 Jul
2013

Orfan de Bucovina: Dumitru COVALCIUC – Golgota Neamului Românesc

GOLGOTA NEAMULUI ROMÂNESC*

APA TRECE, PIETRELE RĂMÂN?

 

Regiunea Cernăuţi, cea mai mică din Ucraina, nu cuprinde doar nordul Bucovinei, cum s-ar crede, ci include şi plasa Herţei din fostul judeţ Dorohoi, precum şi o parte din nordul Basarabiei, care anterior a făcut parte din judeţul Hotin. Împărţit în 11 raioane săteşti, teritoriul acestei regiuni, al cărei centru politic, administrativ, economic şi cultural este oraşul Cernăuţi, divizat şi el în trei raioane urbane, este populat pe întreg cuprinsul lui, într-o măsură mai mare sau mai mică, şi de români autohtoni.

Deşi statistica oficială împarte populaţia est-romanică de aici în „români” şi „moldoveni”, numărul acestora este în prezent, după cum s-a observat, de numai 184836. Românii (moldovenii) mai trăiesc compact în raioanele Herţa, Noua Suliţă, Hliboca (unde sunt majoritari), Storojineţ, precum şi în suburbiile oraşului Cernăuţi. Aria lor de răspândire compactă s-a îngustat, treptat, în perioada în care Bucovina a făcut parte din Imperiul Habsburgic (1775-1918), căci atunci, datorită factorilor externi, care au favorizat migraţiunea în fostul ţinut moldovenesc a unei populaţii de origine slavă, a început şi s-a intensificat asimilarea elementului românesc autohton. Funcţionarii austrieci, care făceau parte din Comisia de delimitare a proprietăţilor funciare din Bucovina, încă în 1782 au recoman­dat Vienei oficiale să întreprindă măsuri urgente privind colonizarea, cu familii din Galiţia vecină, a regiunii dintre Prut şi Nistru. Astfel funcţionarul Budinski, răspunzând la un ordin expres al consiliului de război al Curţii imperiale, constata în acelaşi an 1782 că în cele 40 de comune dintre Prut şi Nistru, adică pe domeniul episcopatului de Rădăuţi, puteau fi colonizate 1902 familii, care au şi fost aduse mai apoi din Galiţia.

Valul înstrăinării, ridicându-se pe Nistru, s-a năpustit fără oprelişte peste zeci de sate şi târguri româneşti, peste vetrele strămoşeşti ale mazililor, ruptaşilor şi răzeşilor din cel mai nordic colţişor al Moldovei lui Ştefan. La o sută de ani de la anexarea Bucovinei de către Austria, în regiunea dintre Nistru, Colacin şi Prut elementul românesc mai opunea o rezistenţă dârză valului migrator din Galiţia, dar timpul lucra împotriva autohtonilor. Năluca înstărinării a început apoi să cutreiere prin aşezările răzeşeşti de pe Ceremuş şi de la izvoarele Siretului. În anul 1918 în regiunea dintre Prut şi Nistru, în zona Ceremuşului şi în localităţile de la izvoarele Siretului limba română mai răsuna în forma ei arhaică, iar români se declarau acolo mii de oameni, care îşi pierduseră graiul strămoşesc.

Existenţa românilor din nordul Bucovinei, ca şi cea a tuturor autohtonilor din actuala regiune Cernăuţi, creată din teritorii ce până la 1940 au aparţinut României, a fost primejduită de năpăstuirile şi fărădelegile bolşevico-staliniste. Măsurile represive ale regimului totalitar, orientate prac­tic la dezrădăcinarea românilor de pe ocina lor strămoşească, au provocat scăderi esenţiale din numărul populaţiei băştinaşe. A început un alt proces de asimilare, un proces mai drastic, desfăşurat sub steagul roşu al „internaţionalismului proletar”. Numărul de 114 şcoli româneşti, care au funcţionat în regiune în primul an de ocupaţie sovietică (1940- 41), s-a redus simţitor după 1944.

Limba română a fost izgonită din unele biserici, din unele instituţii de cultură şi din unele şcoli superioare şi medii de specialitate. Şcoala, în care la copii n-a fost cultivat sentimentul mândriei şi demnităţii naţionale, în care învăţământul s-a făcut într-o limbă ce n-o pricepeau elevii, a devenit şi ea un instrument al înstrăinării şi asimilării românilor. Apoi, şi căsătoriile mixte, atât de la modă în anii 70-80, au constituit o altă pepinieră de deznaţionalizare, căci, indiferent de originea etnică românescă a tatei sau a mamei, copilul devenea (şi mai devine!) automat rus sau ucrainean. Ca să nu aibă probleme în armată, la instituţiile de învăţământ superior din „necuprinsa ţară natală”, la serviciu, în viaţa publică şi ca să poată urca scările ierarhice ale şefismului, foarte mulţi tineri români şi-au schimbat naţionalitatea, devenind în actele de identitate ruşi sau ucraineni. Aşa au apărut renegaţii şi mancurţii, care în momentele cardinale legate de redeşteptarea noastră naţională, au lovit mai dureros în românii de aici decât ar fi lovit „ideologii” din aparatele administrativ-birocratice. Alţi vor­bitori de limba română s-au pomenit, fără să ştie când şi cum, „botezaţi” ucraineni în buletinele de identitate. Bancurile la adresa „moldovenilor”, atât de difuzate de rusofoni în anii ’80, i-au făcut pe mulţi consângeni să se ruşineze de originea lor etnică şi să se dea în actele oficiale drept „ruşi” sau „ucraineni”. Şi, în sfârşit, de vreo cinci ani încoace o altă molimă s-a abătut asupra noastră, cea a emigrării românilor din regiunea Cernăuţi pe continentul american. De regulă, emigrează membrii familiilor ce fac parte din diferite secte religioase. Nu ne-ar îngrijora emigrarea ca atare, ci faptul că în familiile de sectanţi români natalitatea este cea mai înaltă în regiune (9-16 copii). Şi, evident, şi pe această cale numărul nostru se împuţinează.

Aria, mult mai restrânsă decât odinioară, în care românii (moldoveni) din regiunea Cernăuţi mai trăiesc compact, începe în prezent de la poalele Carpaţilor şi cursul superior al Siretului, cuprinde toată valea acestui râu până la trecerea lui pe teritoriul României, valea Sireţelului, satele bucovinene care până la 1918 s-au aflat în apropierea frontierei austro-române, zona păduroasă a Cosminului cu salba de frumoase localităţi ce se înşiră până sub creştetul fostei cetăţi medievale Ţeţina, apoi, de la Cernăuţi, în jos, include, pe partea dreaptă a Prutului, până la Mamorniţa, localităţi pitoreşti de la marginea Bucovinei istorice, iar mai departe – întreaga plasă a Herţei, pe partea stângă situându-se, până la frontiera Ucrainei cu Republica Moldova, mândrele aşezări din raionul Noua Suliţă. Anume în acest spaţiu sunt situate cele 105 localităţi, precum şi oraşul Cernăuţi cu suburbiile sale Horecea Urbană, Horecea Mănăstirii, Caliceanca, Clocucica, Roşa, Roşa Stâncă, Ţeţina şi Mănăstirişte, în care românii (moldovenii) alcătuiesc un procent considerabil din numărul populaţiei. (Colincăuţii şi Şişcăuţii, alte două localităţi, în care elementul moldav este cu mult majoritar faţă de cel slav, sunt despărţite de această arie printr-un şir de localităţi cu populaţie majoritară ucraineană).

În temei, aşezările rurale din primul tablou statistic, alcătuit cu migală de domnul Ion V. Popescu, au fost, iar unele mai sunt şi acum curat româneşti (moldoveneşti). Şi totuşi, numărul trăitorilor ruşi sau ucraineni (în afară de poloni, care s-au stabilit aici cu mult înaintea acestora) din unele localităţi româneşti pare exagerat. Cauza nu trebuie s-o căutăm numai în rezultatele căsătoriilor mixte, care sunt un adevărat cataclism pentru românii de aici, ale renunţării unora la naţionalitate, ale diferitelor falsificări de date statistice, ci şi în fenomene anterior nesesizate. De exemplu, în ultimii ani se face tot mai simţită invazia persoanelor străine de nevoile neamului nostru, care ocupă terenuri şi îşi construiesc case în suburbiile, odinioară curat româneşti, ale Cernăuţilor, precum şi în satele româneşti din imediata apropiere a oraşului (Corovia, Ceahor, Valea Cosminului, Ostriţa, Buda, Mahala, Cotul Ostriţei). Evident, în urma acestui fapt se schimbă structura populaţiei, au loc salturi demografice în defavoarea românilor băştinaşi.

În unele localităţi cu populaţie românească (moldovenească) numărul nu mic de ucraineni sau ruşi se datorează unităţilor industriale care funcţionează pe teritoriul lor (Crasna, Ciudei, Pătrăuţii de Sus, Carapciu, Noua Suliţă, Mămăliga ş.a.) şi la care au fost aduse cadre din alte regiuni, în urma cărora au venit încoace rude, prieteni şi cunoscuţi ai acestora. Şi numărul elevilor de la instituţiile şcolare speciale şi auxiliare, deschise în sate româneşti pentru copii ucraineni (Ciudei, Tereblecea, Boian) poate trage la cântar, la fel, în defavoarea românilor băştinaşi în timpul recensămintelor. Unde mai punem faptul că mai avem în sate româneşti case de copii handicapaţi (Mahala), aziluri de bătrâni (Petriceanca, Cireş), în care nimeresc persoane aduse de cele patru vânturi! Şi aşa ne pomenim că în cutare sau cutare localitate românească numărul locuitorilor de alte naţionalităţi creşte ca pe drojdie, pe când băştinaşii, răbdători, nici nu sesizează de ce satul sau orăşelul nu mai este declarat curat românesc, ci figurează ca aşezare cu populaţie mixtă.

Un alt tablou statistic ne înfăţişează, conform datelor oficiale, structura populaţiei din foarte multe localităţi din actuala regiune Cernăuţi, în care flacăra românismului e cu neputinţă de a o mai reaprinde, ori abia mai pâlpâie.

În temei, aceste localităţi se află în zona bucovineană a regiunii Cernăuţi (raioanele Coţman, Zastavna, Vijniţa, o parte a raionului Storojineţ), căci anume aici, între Prut, Nistru şi Colacin, pe Ceremuş, la izvoarele Siretului, procesul deznaţionalizării a început cu peste două decenii în urmă. O situaţie asemănătoare există şi în raioanele Hotin Chelmenţi şi Secureni din nordul Basarabiei, inclus în regiunea Cernăuţi. Aici, după anexarea în 1812 a Basarabiei de către Rusia, ţarismul a desfăşurat acelaşi proces de deznaţionalizare a românilor ca şi Habsburgii în Bucovina.

Ar fi ridicol însă să afirmăm, să declarăm că românii au fost asimilaţi în masă în munţii Putilei şi ai Vijniţei, ştiindu-se faptul că populaţia românească n-a fost aici majoritară, deoarece de veacuri în această zonă bucovineană îşi au sălaşurile huţulii de dincoace de Ceremuş.

Pe parcursul numeroaselor anchete desfăşurate pe teren, am putut constata, pe baza rezultatelor obţinute, că numărul real al românilor (moldovenilor) din actuala regiune Cernăuţi ar fi nu acel de 184836, ci de 280-300 mii. Acest număr s-ar fi ridicat acum la o jumătate de milion, dacă românii    n-ar fi nimerit în orbita politicii staliniste de genocid. De la 1944 până în prezent, românii care au înfruntat cu curaj exilările, batjocura, tot felul de nedreptăţi sociale şi economice, care au luptat din răsputeri pentru a supravieţui ca neam pe plaiurile strămoşeşti, au înregistrat şi pierderi numerice inevitabile. Ei au tot fost ridicaţi şi duşi de pe la casele lor şi de multe ori nici n-au mai avut  unde se întoarce. După cum lesne se poate observa dintr-un tablou statistic, numărul românilor născuţi pe locurile deportării părinţilor, care s-au mai întors în localităţile de baştină ale acestora şi al celor veniţi din Basarabia vecină e numai de 4613 oameni. În schimb, ca lăcustele flămânde, au curs spre Cernăuţi, spre orăşelele şi satele noastre zeci şi zeci de mii de străini. Prin emigrarea în Bucovina a ruşilor şi ucrainenilor, a altor căutători de viaţă uşoară pe spatele altora, structurii demografice a regiunii i-au fost provocate modificări serioase. Deci, în timp ce românii au fost strânşi în chingile politicii de deznaţionalizare, puhoiul venetic a adus încoace 130743 de oameni străini de limba, datinele şi obiceiurile acestui mult pătimit picior de plai mioritic. În faţa acestui puhoi al migraţiei din Podolia şi Galiţia mai ales, românii au ştiut încă să stea cu fruntea sus, să se păstreze ca neam şi să continue lupta pentru supravieţuire şi dezvoltare naţional-culturală.

Stimate cititorule! Pericolul noilor revărsări de populaţie străină peste plaiurile arcaşilor lui Ştefan e încă mare. Citeşte, deci, cu luare-aminte datele statistice, care pentru prima dată au fost puse în circulaţie ştiinţifică, şi cugetă adânc asupra lor, observând cât de multe cimitire ale românismului se află în nordul înstrăinat al Bucovinei. Şi mai întreabă-te, cititorule, de mai pot rămâne pietre în calea apelor ce nu mai trec.

Dumitru COVALCIUC

Sursa: http://tgvliterara.blogspot.ro/

* Ţara Fagilor, Almanah cultural-literar al românilor nord-bucovineni, Cernăuţi – Târgu-Mureş,1993.

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii