25 Jun
2013

Nicolae Iorga: ,,Nu vroim compătimire!”

,,Din anume organe de presă ale țărilor pe care le știm prietene, căci n-am păcătuit cu nimic față de ele nefăcând ce nu putem face, cum nici lor nu li cerem să ni dea ceia ce nu se poate din partea lor, se trimet adesea, prea adesea, înștiințări despre soarta care ar fi să ne aștepte, ni se socot, cu incompetență, puterile materiale de care dispunem, căci, și după exemplul finlandez, moralul, și mai necunoscut, nu intră în socoteală, și se cheltuiesc declarații patetice, – pe lângă cele acuzatoare și amenințătoare -, despre „biata Românie”, ajunsă la „ momentul crucial”. Și scrisori particulare, mărturisiri orale contribuie la această căinare.

Trebuie să spunem tuturora că această atitudine nu ne mișcă provocând recunoștința noastră, că ne jignește și ne revoltă.

Am crescut și trăit două mii de ani în marginea pustiului și a  sălbăticiunii. Peste noi s-a aruncat cine a vrut. Am văzut trecând toate neamurile care erau, cu lăcomia și cruzimea lor, în starea celor mai de jos animale. Am trăit.

A fost nu o minune a soartei, ci o minune a noastră.


Azi avem aceiași liniște, de toate răbdătoare, ca și în tot acest lung șir de veacuri ale muceniciei. Suntem siguri de dreptul nostru,ne pregătim până la ultima limită a sacrificiilor, ne oferim, fără trufie, primejdie, oricare ar fi.

Și știm un lucru: supt acest stat e nația. Și națiile, orice li s-ar întâmpla, revin la ceia ce trebuie să fie.”

 

Nicolae Iorga


„Neamul românesc”,

anul XXXIV, nr. 25 din 1 februarie 1940

25 Jun
2013

Scrisoarea adresată lui Elie Wiesel de către un concetăţean de-al său din Sighet

“Stimate domnule Elie Wiesel,”La sfarsitul lunii iulie 2002 ati revizitat orasul dvs. natal – Sighetul Marmatiei, din Romania, si ati retrait atat amintirile frumoase din perioada copilariei cat si amintirile dureroase privind tragedia deportarii la lagarul de exterminare nazist din Auschwitz (1944).

“Cu aceasta ocazie ati spus locuitorilor din Sighetul Marmatiei urmatoarele: «Cei mai multi dintre dvs. v-ati nascut dupa aceea. Tot ce s-a intamplat atunci nu este responsabilitatea dvs. Poate ca parintii si bunicii dvs. mai traiesc. Duceti-va acasa si intrebati-i cum era atunci cand aici la Sighet traia o comunitate evreiasca prospera si cum acum nu mai este nici un evreu. Intrebati-i cum s-au simtit dupa acea noapte, dupa 1944, daca au dormit bine dupa aceea».

“Deci doriti ca baiatul meu sa ma intrebe ce am facut eu in 1944 cand trupele nemtesti si unguresti v-au trimis la lagarul de exterminare nazist de la Auschwitz. Doriti sa stiti daca «am dormit bine dupa aceea». Acum, in 2002, gasesc afirmatiile dvs. foarte jignitoare. Stiti foarte bine ce s-a intamplat cu populatia romaneasca din Sighet intre 1940-1944, deoarece citindu-va memoriile inteleg ca va place istoria. Sa mergem impreuna in timp si sa analizam ce am facut eu si ce ati facut dvs. in perioada 1940-2002.

“Eu m-am nascut in 1922, in Sighet. Parintii mei fusesera improprietariti in 1925 dupa reforma agrara si traiau destul de bine din munca pamantului si cresterea animalelor, fiind bine-vazuti in comunitate ca tarani instariti. In 1939, am urmarit cu frica miile de refugiati din Polonia care au trecut prin orasul nostru. Aveam 17 ani atunci si intelegeam ca ceea ce se intampla in Polonia era foarte grav. Parintii mei cautau sa ma linisteasca, spunandu-mi ca Anglia si Franta ne vor apara! Dar, la sfarsitul anului 1939, Polonia era impartita intre Germania si Rusia, timp in care Franta si Anglia au stat si s-au uitat si nu au facut nimic!

“In urma Pactului Molotov-Ribbentrop, pe data de 26 iunie 1940, Rusia a dat un ultimatum Romaniei sa evacueze Basarabia si Bucovina de Nord. Dupa cum stiti foarte bine, comunistii rusi imediat au activat ‘Coloana a V-a’ din Basarabia si Bucovina de Nord, formata din minoritatile ostile guvernarii romanesti (rusesti, ucrainene si evreiesti), care au ucis multi romani civili, autoritati romanesti si trupe romanesti care se retrageau. In urma acapararii de catre comunistii rusi a Basarabiei si Bucovinei de Nord, peste 350.000 de romani au devenit refugiati. 200.000 de romani au fost deportati in Siberia si peste 150.000 de romani, in special cei care in 1918 au militat pentru Unirea cu Romania au fost exterminati. Noi, romanii din Sighet am trimis bani si ajutoare refugiatilor romani din aceste provincii romanesti furate de rusi. Poate va aduceti aminte ca si prin Sighet au trecut cateva sute de refugiati romani din Bucovina de Nord.

“Acum, la randul meu, va intreb: dumneavoastra, familia dumneavoastra si comunitatea dvs. evreiasca din Sighet, ce ati facut pentru acesti refugiati romani? Cum ati dormit intre 26-27 iunie 1940, cand atat de multi romani au suferit cumplit?

“Din pacate, peste putin timp, la o luna si jumatate dupa tragedia din Basarabia si Bucovina de Nord, a venit si randul nostru, al romanilor din Sighet sa suferim. Pe data de 30 august 1940, in urma Dictatului de la Viena impus de Hitler, Romania a fost fortata sa cedeze Ungariei Transilvania de Nord, inclusiv orasul Sighet. Peste 300.000 de romani au devenit refugiati sau au fost expulzati, mii de romani au fost batuti si omorati. Prigoana autoritatilor unguresti impotriva romanilor a fost cumplita. Dupa cum stiti foarte bine, dle Wiesel, o mare parte din populatia romaneasca din Sighet a fost nevoita sa se refugieze in Romania. Cei care au ramas au fost terori-zati (batuti, inchisi, omorati), de catre autoritatile unguresti. In perioada 1940-1944, peste 50.000 de romani au fost omorati de autoritatile unguresti in Transilvania ocupata. Imi amintesc cum in primele zile cand au intrat trupele unguresti in Sighet, comunitatea ungureasca si evreiasca din oras era foarte fericita pentru ca «s-a terminat cu ocupatia romaneasca».

“In cartea All rivers run to the sea singur declarati: ‘A conse-quence was that Sighet became Maramorossziget again. The popula-tion joyfully greeted the first ‘motorized’ units of the Hungarian Army: troops on bicycles. My mother, too, was pleased with our change of nationality. For her is was a kind of return to her childhood for which thanks were due to God’ – pag. 28. (’O consecinta a fost aceea ca Sighetul a devenit din nou Maramorossziget. Populatia a salutat cu bucurie primele unitati ‘motorizate’ ale armatei ungare: trupe pe bicicleta. Si mama mea s-a bucurat de schimbarea nationalitatii. Pentru ea aceasta a insemnat o intoarcere la copilarie, fiind recunoscatoare lui Dumnezeu’).
Asa ca acum, la randul meu, va intreb, dle Elie Wiesel, cum aveti tupeul si lipsa de omenie sa ma intrebati cum am dormit in 1944, cand intre 1940-1944 nu ati facut nimic pentru familia mea, care a suferit cumplit in urma teroarei unguresti.

“De ce acuzati pe romanii din Sighet ca nu au facut nimic pentru comunitatea evreiasca, cand stiti foarte bine ca romanii din Sighet din 1940 si pana in 1944 au suferit cumplit sub teroarea administratiei unguresti, erau oropsiti si nu aveau puterea politica si militara sa faca ceva?
“Dle Elie Wiesel, la randul meu, vreau sa stiu cum v-ati simtit dupa august 1940 cand romanii din Sighet au fost prigoniti si omorati de autoritatile unguresti. Vreau sa stiu daca dupa august 1940 «ati dormit bine».

“Dar sa continui amintirile despre Sighet. In 1941, autoritatile ungare au dat afara familia mea de pe pamantul pe care il obtinuse in urma reformei agrare din 1925. In septembrie 1941, am ajuns refugiati la Ploiesti, la un unchi al mamei. In anul 1943, cand aveam 21 de ani, am fost inrolat in Armata Romana. Pana in 1944 am luptat pe frontul rusesc, din 1944 am luptat pentru eliberarea Transilvaniei de sub unguri si in 1945 ma aflam cu trupele romanesti la granita Ungariei cu Cehoslovacia.

“Impreuna cu familia mea m-am intors la Sighet in primavara anului 1946, la varsta de 26 de ani, dupa o absenta din Sighet de 5 ani. Ne-am intors la pamantul nostru si cu greu am incercat sa ne refacem viata. Casa noastra am gasit-o distrusa si tot ce lasasem fusese furat de vecinii nostri (!) din Sighet.

“Dupa cum stiti si scrieti in cartea All rivers run to the sea, dupa 1944, trupele rusesti au pus ca sefi ai politiei, inchisorilor si lagarelor de munca obligatorie pe o multime de tineri evrei comunis-ti. ‘The red army had given control of the police to some young Jewish communists returning from Bucharest, the labor battalions, and the camps. Whom else could they have any confidence in? (one of them, Aczi Mendelowics, later became Amons Monor, chief of formidable Shin Beth Security Service in Israel’) -pag.147-148 (’Armata Rosie a dat politia pe mana unor tineri evrei comunisti intorsi din Bucuresti. De asemenea si lagarele de munca si inchisorile au capatat sefi similari. In cine altcineva sa fi avut rusii incredere? (unul dintre acestia,
Aczi Mendelowics, a devenit mai tarziu Amos Monor, seful formidabilului Serviciu Secret israelian, Shin Beth). Acesti comunisti evrei au inceput o adevarata teroare impotriva a tot ce era omeneste’.

“Incepand cu primavara anului 1947, in inchisoarea din Sighet, pe care cred ca v-o amintiti deoarece era o cladire impozanta, construita la 1897, au inceput sa fie inchisi “dusmanii poporului si ai noii societati”.

“Dupa abdicarea fortata a Majestatii Sale Regele Mihai I al Romaniei, comunistii au venit la putere in toata Romania. La inchisoarea din Sighet a fost adus mai intai “Lotul Visovan”, compus din 18 elevi si studenti maramureseni arestati de comunisti (stiti foarte bine cine au fost acesti comunisti in Sighet). Pe urma au urmat fosti ministri, militari, academicieni, profesori universitari, ziaristi. Printre ei se numarau Iuliu Maniu, Constantin (Dinu) Bratianu, Gheorghe Bratianu, Mihai Manoilescu, Aurel Vlad, Daniel Ciugureanu, Ioan Pelivan, Constantin Argetoianu, generalii Mihail Racovita si Ion Rascanu, preoti greco-catolici si romano-catolici, precum Ioan Suciu, Anton Durcovici, Traian Frentiu, Vasile Aftenie. Toti acestia si multi altii au murit in inchisoarea de la Sighet.

“Cu ce i-ati ajutat, dle Elie Wiesel, pe acesti romani exterminati de teroarea comunista? La vremea respectiva erati la Paris si ati fi putut ridica glasul despre holocaustul rosu, care a exterminat peste 1.200.000 de romani in lagarele de exterminare raspandite pe intreg teritoriul Romaniei!

“Holocaustul rosu a durat in Romania din 1946 pana in 1989. In toata aceasta perioada, ce ati facut, dle Elie Wiesel, pentru romani si Romania in care v-ati nascut, «cum ati dormit: bine»?

“Si cum se face ca in 2002, cand ati revizitat casa natala din Sighet, nu v-ati oprit si la muzeul holocaustului rosu din Sighet, care se afla aproape de casa dvs.? De ce nu ati avut curajul sa vedeti prin ce teroare si tragedie au trecut toti cetatenii Romaniei (romani, unguri, evrei, germani etc.) in perioada 1944-1989? Dle Elie Wiesel, laureat al Premiului Nobel pentru Pace si purtatorul a U.S. Congressional Medal of Honor, de ce nu ati gasitpotrivit si cuvenit sa depuneti o floare la Sighet in memoria celor exterminati in timpul holocaustului rosu? Prin aceasta atitudine a dvs., toti acei martiri ai neamului romanesc au murit pentru a doua oara! «Ati dormit bine dupa aceea», dle Elie Wiesel?

“Viata mea dupa 1946 a fost un cosmar. Trupele rusesti si tinerii comunisti la putere in Sighet terorizau populatia, iar in 1950 au inceput colectivizarea. In 1954, impreuna cu alti “tarani instariti”, am fost arestati si judecati ca dusmani ai poporului si trimisi la lagarul de exterminare de la Canal, din Dobrogea. Doar cu ajutorul lui Dumnezeu am supravietuit! Dupa ce am fost eliberati in 1960, mi-am continuat viata mizerabila in Romania sub dictatura comunista.

“Prin intermediul ziarului Meridianul Romanesc va trimit aceasta scrisoare, dle Elie Wiesel. Vreau sa stiu: in toti acesti ani, din 1945 pana in prezent, ce ati facut pentru cetatenii romani (romani, unguri, evrei, germani etc.) terorizati si exterminati de holocaustul rosu? Vreau sa cunosc: cand stiati ca noi suferim asa de cumplit, cum puteati sa dormiti bine la Paris, Florenta, New York, Washington D.C.?

“Cu stima, “Gheorghe Dima, “Concetatean din Sighet”

Sursa: “Saptamana Rosie” – Paul Goma

foto: http://ro.wikipedia.org/

“Minunată atitudine! De ce nu a publicat-o și în ziare de alte limbi, mai ales engleză. Acest text trebuie adus la cunoștința lumii, căci acest … de Wiessel, ca mulți alții ne împroașcă frecvent cu noroi, acuzându-ne de holocaust.

Vă rog trimiteți acest e-mail către  prieteni și cunoscuți, oriunde puteți. Vă mulțumesc.”

Ion Marin Almăjan

25 Jun
2013

Thomas Moore: At the Mid Hour of Night / La ceasul miezului de noapte – Versiune de George Anca

Thomas Moore

Thomas Moore (n. 28 mai 1779, Dublin — d. 25 februarie 1852) a fost poet și prozator irlandez, supranumit și “bardul Irlandei”.

                At the Mid Hour of Night

de Thomas Moore

At the mid hour of night, when stars are weeping, I fly
To the lone vale we loved, when life shone warm in thine eye;
And I think oft, if spirits can steal from the regions of air,
To revisit past scenes of delight, thou wilt come to me there,
And tell me our love is remember’d, even in the sky.

Then I sing the wild song ’twas once such pleasure to hear!
When our voices commingling breathed, like one, on the ear;
And, as Echo far off through the vale my said orison rolls,
I think, oh my love! ’tis thy voice from the Kingdom of Souls,
Faintly answering still the notes that once were so dear.

 


                   La ceasul miezului de noapte

 

 

La ceasul miezului de noapte, când stele plâng, zburai

În valea unde ne-am iubit, și viii ochi lucind ți-i deschideai;

Și mă întreb dacă din aer spiritele spații ar putea fura,

A retrăi scene de fericire, acolo tu m-ai vizita,

Spunând că dragostea ni-i pomenită și în rai.

 

Atunci sălbatic urlu atât de draga melodie veche!

Când vocile-mpletite ne respirau, ca una, în ureche;

Ecou departe-n vale rotește rugăciunii pasul,

Cred, o, iubirea-mi! că din Cer de Suflete ți-e glasul

Stins încă răspunzând notelor odinioară-ne pereche.

                        

                                           Versiune de George Anca

24 Jun
2013

Sandu Cătinean: Sânzâienele

                

                  Sânzâienele

 

                                Fiicei mele Cezara, de ziua ei

 

Din pământ se-aude-un cântec îngeresc
Florile gălbuie aprig se rotesc
Tinere fecioare cânt de zurgălăi
Strigă împreună nume de flăcăi

Zânele se-adună hora să-ntregească
Doamne ce magie noapte îngerească !
Mii de fete albe au umplut pământul
Peste câmp cu floare să-şi afle ursitul

Luna se-nfioară razele-i curg line
Curg din crânguri parcă ape cristaline
Florile se-agită noaptea-i pe-ncepute
Hora se încinge parcă tot mai iute

„Cine strigă Ioane, cine-i pe hotar „?
„Sânzâiene frate, dau cununi în dar”
Uff, ce de fecioare cântă-n crucea nopţii
Fură flori din câmpuri de-ai zice că-s hoţii

Noaptea se topeşte-n focuri de lumină
Sânzâiene albe îşi aleg regină
Fetele se-adună să afle verdictul
Le ursesc iubirea le aduc iubitul

Peste frunţi suave cununiţi de flori
Fiecare şoaptă adâncind fiori
Râsetele urcă peste cer şi toate
Ce magie albă în această noapte

Luna-ncet clipeşte apele se-agită
Pentr-o clipă parcă inima-i oprită
Ioana vine iute şi-a visat ursitul
Ah, este Vasile, el este iubitul…

Flori gălbuie cântă toate într-un cor
Este noapte sfântă este noaptea lor
Peste câmpuri cânturi şoapte prin poiene
Ce tristă-ar fii lumea fără sânzâiene…

 

                             Sandu Cătinean din Bonţida

 

24 Jun
2013

Henry Lawson: A Prouder Man Than You/Mai mândru decât tine – Versiune de George Anca

Henry Lawson

Henry Archibald Lawson (pe numele adevărat Henry Hertzberg Larsen, n. 17 iunie 1867 – d. 2 septembrie 1922) a fost un poet australian.

Personalitate culturală dinamică, a stimulat și promovat literatura națională, pronunțându-se cu fermitate împotriva literaturii de imitație. A scris o lirică de inspirație folclorică sau protestatară. Proza sa prezintă, cu umor și compasiune, scene emoționale din viața existențelor mărunte.

                A Prouder Man Than You

de Henry Lawson

 

If you fancy that your people came of better stock than mine,
If you hint of higher breeding by a word or by a sign,
If you’re proud because of fortune or the clever things you do —
Then I’ll play no second fiddle: I’m a prouder man than you!

If you think that your profession has the more gentility,
And that you are condescending to be seen along with me;
If you notice that I’m shabby while your clothes are spruce and new —
You have only got to hint it: I’m a prouder man than you!

If you have a swell companion when you see me on the street,
And you think that I’m too common for your toney friend to meet,
So that I, in passing closely, fail to come within your view —
Then be blind to me for ever: I’m a prouder man than you!

If your character be blameless, if your outward past be clean,
While ’tis known my antecedents are not what they should have been,
Do not risk contamination, save your name whate’er you do —
`Birds o’ feather fly together’: I’m a prouder bird than you!

Keep your patronage for others! Gold and station cannot hide
Friendship that can laugh at fortune, friendship that can conquer pride!
Offer this as to an equal — let me see that you are true,
And my wall of pride is shattered: I am not so proud as you!

 

George Anca

 


                         Mai mândru decât tine

 

De-ți închipui mai de viță neamul de cât aș fi demn,

Dacă fluturi maniera-ți cu o vorbă ori un semn,

De ești falnic pe avere întru lucruri filistine –

Atunci nu-s vioara-a doua: sunt mai mândru decât tine!

 

De gândești profesiunea a-ți fi tot gentilitate,

A-mi conscende să ne vadă împreună-n societate,

Seamă iei la ponosirea-mi când te porți în țoale fine,

N-ai făcut decât brodeală: sunt mai mândru decât tine!

 

Dacă ai un baș tovarăș când mă vezi pe bulevard

Și gândești că prea de rând îs pentru șic-ul-ți camarad,

Astfel, dacă mă apropii, n-ai ochi să mă vezi, vecine,

Atunci orb mereu te ține: Sunt mai mândru decât tine!

 

Caracter fără prihană și trecut curat pretinzi,

Când eu am antecedente ne la locul lor fiinzi,

Să nu riști contaminarea, de-ți faci nume de rușine,

Pene-n pene, două păsări: Sunt mai mândru decât tine!

 

Ține-te patron la alții! Aur, stare nu ascund

Râs prieten de avere pe-al, învins, mândriei rund!

Îți ofer ca la egalu-mi – a vedea de ești de bine,

zid, mândria mi se sparge: mândru nu mai sunt ca tine!

 

                                       Versiune de George Anca

 

foto: Alexandra Citirigă

 

24 Jun
2013

Părintele Dumitru Stăniloaie: “Sfânta Treime, structura supremei iubiri”

“1. Dumnezeu este in sine un mister. Despre existenta Lui in sine nu se poate spune nimic. Dar El se coboara prin creatie, prin providenta, prin opera de mantuire la nivelul credinciosilor. El care ne-a facut fiinte ganditoare si vorbitoare, s-a facut accesibil gandirii si vorbirii noastre. Atingandu-se de spiritul nostru, trezeste in noi ganduri si cuvinte care redau experienta atingerii Lui de noi. Dar noi ne dam seama in acelasi timp ca gandurile si cuvintele noastre despre El nu-L cuprind deplin, asa cum e in sine. Ele sunt pentru noi crestinii flori crescute din adancimile misterului Lui negrait. Gandurile si cuvintele noastre despre Dumnezeu sunt in acelasi timp catafatice (spun ceva) si apofatice (sugereaza negraitul). Daca ramanem inchisi in formulele noastre, ele ne devin idoli; daca refuzam orice formule, ne inecam in haosul indefinit al oceanului. Ele sunt finitul deschis spre infinit, stravezii pentru infinit. Prin aceasta pot intretine in noi o viata spirituala.

Mitropolitul grec Emilian Timiades zice : “Se poate spune ca asa cum intruparea Cuvantului in viata si actiunile lui Hristos cel istoric este o coborare a Dumnezeirii spre obscuritatea umana, prin care “sunt revelate taine ascunse de la intemeierea lumii”, asa acelasi Cuvant, sau Adevarul insusi, coboara pentru a se “intrupa” in formulele si dogmele noastre care servesc crestinului spre a-l calauzi prin labirintul confuziei si ignorantei in care se afla. In alti termeni, formularile doctrinare au un aspect dublu. Pe de o parte ele “reveleaza” Adevarul in termeni accesibili inteligentei umane si in acest sens au un aspect afirmativ sau catafatic, servind credinciosului atat ca suporturi in realizarea lui spirituala, cat si ca aparari impotriva conceptiilor gresite pe care inteligenta umana e ispitita sa le adopte. Pe de alta parte, ele nu sunt Adevarul insusi, ci numai expresia Lui in termeni umani, si in acest sens ele au un aspect negativ sau apofatic”;

2. Dumnezeu s-a revelat in mod clar ca Treime in opera mantuirii. De aceea s-a revelat in mod clar numai in Hristos in care Dumnezeu a coborat intre oameni pentru a-i mantui. Un Dumnezeu monopersonal ramane un Dumnezeu exclusiv transcendent, care nu lucreaza El insusi mantuirea credinciosilor, ci se poate comunica acestora o invatatura despre felul cum se pot mantui ei insisi. Iar un Dumnezeu exclusiv imanent, care se identifica intreg cu lumea, nu mai este un Dumnezeu personal, sau daca este, nu mai sunt oamenii persoane reale, ci persoane aparente, manifestand o unica esenta, insasi esenta lor. Un Dumnezeu personal si mantuitor este un Dumnezeu in acelasi timp transcendent si revelat in imanenta. In Vechiul Testament, unde Dumnezeu ramane inca numai transcendent, chiar daca actioneaza de la distanta asupra istoriei, nu se reveleaza ca Treime.

Revelarea Treimii s-a realizat in Hristos prin faptul ca o persoana divina ,s-a facut om ca sa mantuiasca pe oameni, iar alta persoana divina a ramas deasupra oamenilor, ca persoana divina devenita om sa poata ridica pe oameni la persoana divina neintrupata, transcendenta. Fiul se face om, dar Tatal ramane tinta de referire a Fiului devenit om si a oamenilor pe care ii uneste cu sine. Fiul intrupat nu putea ramane fara aceasta tinta de referinta, caci in acest caz n-ar fi putut imprima tuturor credinciosilor tensiunea spre ea.

Fiul se face om pentru ca sa fie modelul si centrul din care trebuie sa iradieze o forta prin care credinciosii sa se faca asemenea Lui, tinzand spre Dumnezeu-Tatal. Aceasta forta, care devine principiul intim in interiorul fiecarui om care crede, dar ramane superioara lor, este o a treia persoana divina. Este Duhul Sfant in care Dumnezeu se face deplin imanent, dar imprimandu-le tensiunea spre Dumnezeu cel transcendent, Duhul Sfant trebuie sa fie persoana pentru a ne dezvolta si pe noi crestinii ca persoane. Dar trebuie sa fie egal cu Dumnezeu cel transcendent ca sa ne poata duce pana la El, sa ne poata aseza, indumnezeindu-ne, intr-o relatie de adevarati parteneri cu Dumnezeu.

Dumnezeul in Treime, revelandu-ni-se, ni se reveleaza ca Dumnezeu-mantuitor si ca Dumnezeu-trait de noi in actiunea mantuitoare exercitata de el asupra noastra si in noi; ni se reveleaza ca Treime iconomica.

Dar in aceasta revelare a sa, Treimea ne indica si anumite premise despre raporturile intrinsece ale persoanelor divine. Invatatura teologica despre Sfanta Treime in sine se bazeaza pe aceste indicii si pe legatura dintre relatiile vesnice dintre persoanele divine si opera lor mintuitoare.

3. Dumnezeu unul si intreit in acelasi timp este un mister dincolo de intelegerea logica a noastra, e suprema realitate apofatica. Dar acest mod de a fi al lui Dumnezeu e suprema treapta a adevaratei vieti spirituale si o tinta spre care nazuieste continuu crestinul ca fiinta spirituala. Noi crestinii ne voim una si necofundati intre noi, ca sa realizam o viata spirituala bogata; voim sa realizam un echilibru desavarsit intre unitatea noastra si neconfundarea noastra ca persoane in aceasta unitate. Noi ne dam seama ca cea mai perfecta si mai plina de sens unitate este unitatea in iubire, adica unitatea intre persoanele necofundate. Orice alta unitate e lipsita de semnificatie si de viata spirituala. De aceea expresiile Unul in fiinta si Intreit in persoane nu trebuie sa ne faca sa contemplam fiinta divina in sine deosebita de persoane si de iubirea intre ele, ci ca iubire existenta in persoane si intre persoane.

Teologul rus Boris Bobrinskoy zice : “Unitatea divina nu e simplu “unul din atributele” lui Dumnezeu ; ea e mai degraba viata lui profunda si fructul iubirii care exista intre persoanele divine. Unitatea nu e nici o confuzie depersonalizanta, nici o structura a monadelor, nici suma partilor unui intreg. Numai in Dumnezeu unitatea asigura o completa uniune care salveaza calitatile distinctive si absolute ale persoanelor”.

4. Dumnezeu este subiect pur. Dar caracterul de subiect pur se traieste numai de cel ce nu se traieste pe sine in nici un fel ca obiect al altuia, sau nu traieste pe altul de acelasi fel cu sine, ca obiect al sau. Aceasta ar crea o anumita opunere intre ei. In acest caz fiecare eu s-ar trai si pe sine ca obiect al celuilalt. Eul divin ca subiect pur trebuie trait ca atare de alt eu divin si trebuie sa traiasca ca atare pe alt eu divin. Subiectivitatea divina pura se traieste in comuniunea perfecta a unor euri unite intr-o unica subiectivitate. De aceea vorbim de un Dumnezeu (un unic subiect) si de trei euri (trei -subiecte).

Invatatura crestina afirma, pe baza Revelatiei, ca Tatal naste etern pe Fiul. Aceasta nastere nu e actiunea unui subiect asupra altuia, pe care l-ar face prin aceasta in oarecare privinta obiect al sau. De aceea se spune despre Fiul ca este nascut de Tatal, dar si ca se naste din Tatal. Iar nasterea este eterna, ceea ce indica acelasi caracter de subiect pur si pe seama Fiului. Nasterea Fiului din Tatal exprima numai pozitia neschimbata a celor doua persoane si unitatea intre ele prin termenul de nastere. Fiul este etern in miscarea nasterii din Tatal.

Termenul purcede nu indica nici el o pasivitate a Duhului Sfant, care l-ar face in oarecare privinta obiect al Tatalui. Mantuitorul a spus ca Duhul “de la Tatal purcede” (Ioan XV, 26). Duhul este intr-o miscare eterna de purcedere de la Tatal. Dar nici Tatal nu e pus prin aceasta intr-o pasivitate. Duhul purcede, dar si Tatal il purcede. Actul nasterii Fiului si actul purcederii Duhului Sfant sunt acte de pura subiectivitate comuna, primul al Tatalui si al Fiului, al doilea al Tatalui si al Sfantului Duh. Dar in aceste acte comune fiecare isi are pozitia proprie. Tatal si Fiul sunt uniti, dar si distincti in actul nasterii ca un act de pura subiectivitate, Ei traiesc impreuna acest act, fara sa se contopeasca intre ei. De asemenea sunt uniti si distincti, Tatal si Sfantul Duh, in actul purcederii Sfantului Duh.

5. Subiectivitatea divina nu poate fi subiectivitatea unui singur eu. Un eu fara alt eu si fara obiect, un subiect scufundat in sine, este gol de realitate. Continutul eului divin trebuie sa constea nu in subiecte sau obiecte opuse, ci in alte subiecte interioare lui, intr-o intersubiectivitate interna. Neavand naturi posedate separat, eurile divine isi pot fi perfect interioare. O persoana divina neposedandu-le pe celelalte persoane ca continuturi propriu-zise, relatia eurilor divine trebuie conceputa ca o comuniune atat de perfecta, incat fiecare subiect trebuie sa se traiasca pe sine ca subiect intreit, ca subiect triform, dar fara sa-si schimbe pozitia proprie. Tatal se traieste ca Tata, dar in acelas timp traieste toata subiectivitatea Fiului ca Tata ; subiectivitatea Fiului ii este interioara, dar ca unui Tata. Ii este nesfarsit mai interioara de cum ii este interioara unui tata pamantesc subiectivitatea filiala a fiului sau.

E o potentare la gradul suprem a trairii unei mame care se poate substitui fiului ei traindu-i bucuriile si durerile. Dar precum Tatal traieste subiectivitatea Fiului ca subiectivitatea sa, dar ca Tata, asa si Fiul traieste subiectivitatea paterna a Tatalui, dar ca Fiu. Totul e comun in Treime, fara sa se confunde in acest comun modurile distincte ale trairii comunului.

Raspunderea ce o traieste un credincios pentru altul, rugaciunea ce o face pentru altul, reprezinta grade imperfecte ale substituirii reciproce si permanente a persoanelor divine, grade imperfecte ale unei identificari permanente fara contopire.

6. Plenitudinea existentei, de care tine si bucuria si fericirea deplina, plenitudine care nu poate avea decat forme de subiectivitate pura, nu poate fi traita de un singur eu. Bucuria de unul singur nu e bucurie deplina, deci nici o plenitudine de existenta. Iar bucuria de existenta comunicata de un eu altui eu trebuie sa fie in cel ce o comunica tot asa de deplina ca si in cel ce o primeste. Deci si plenitudinea de existenta. Dar aceasta inseamna daruirea deplina a unui eu altui eu, nu numai o daruire a ceva din sine sau din bunurile sale. Ea trebuie sa fie o daruire si o primire totala a unui eu de catre alt eu pentru a realiza un fel de cuprindere reciproca a eurilor care pe de alta parte ramin distincte in aceasta cuprindere.

Dar aceasta inseamna ca Dumnezeu este din veci un act comun de iubire pe masura caracterului Sau absolut si a subiectivitatii Sale pure. In iubirea deplina persoanele nu se daruiesc numai reciproc si nu se accepta numai, ci se si afirma, se pun in existenta prin daruire reciproca. Iubirea divina este atoteficienta. Tatal pune pe Fiul din veci in existenta, prin daruirea integrala a Sa, iar Fiul afirma pe Tatal continuu ca Tata, prin faptul ca se accepta pus in existenta prin Tatal, prin faptul ca se daruieste Tatalui ca Fiu. Iar Dumnezeu nu poate fi lipsit de o iubire perfecta si vesnica. Punandu-se reciproc in existenta prin iubirea perfecta, actele prin care se savarseste aceasta sunt acte din veci si au un caracter de acte cu totul personale, desi sunt acte in care persoanele divine sunt impreuna active.

Iubirea lui Dumnezeu numai fata de fiinte conditionate care au inceput sa fie, ar fi si ea o iubire care a inceput si care este conditionata. Ar insemna ca in Dumnezeu iubirea incepe sa fie, provocand o schimbare importanta in El, sau ca iubirea nu este esentiala Lui. Aceasta ar face inexplicabila aparitia si existenta iubirii si i-ar acorda un rol lipsit de importanta in existenta peste tot. Pe de alta parte, ca sa iubeasca o lume conditionata, Dumnezeu trebuie sa o aduca la existenta, adica sa aiba o iubire fata de ea, inainte ca ea sa fie. Numai din actul infinit si vesnic de iubire se poate explica crearea altor existente si toate actele iubirii lui Dumnezeu fata de ele. Iubirea trebuie sa preexiste in Dumnezeu tuturor actelor indreptate spre exterior, trebuie sa fie legata de existenta Lui eterna. Iubirea este “fiinta lui Dumnezeu“, este “actul lui substantial”.

Desigur insa ca iubirea, ca si bunatatea, nu trebuie inteleasa intr-un mod care exclude tot oceanul de insusiri si posibilitati ale fiintei divine, ca iubire in sensul special al cuvantului. Actul de vesnica iubire care este in Dumnezeu inseamna daruirea reciproca si comuniunea perfecta intre eu si eu cu tot ce inseamna ele. Aceasta comuniune inseamna si adevar si existenta perfecta si caracter absolut. In fiecare insusire sau act divin se implica toate celelalte. In iubire este totul.

7. La Dumnezeu iubirea intre euri este perfecta ; de aceea si unitatea lor este superlativa. Totusi eurile nu sunt anulate in aceasta unitate, caci altfel n-ar fi posibila relatia vie intre ele.

Daca iubirea tine fiintial de Dumnezeu, atunci si raportarea reciproca in care se manifesta iubirea este fiintiala. in Dumnezeu trebuie sa fie o raportare, dar o raportare ca de la egal la egal, nu ca la ceva superior sau inferior, cum se intampla la oameni. Pe de alta parte, raportarea nu trebuie sa se refere ca la ceva strain. Aceasta ar insemna ca Dumnezeu are lipsa de ceva deosebit de sine. Raportarea lui Dumnezeu trebuie sa aiba loc in El insusi. Dumnezeu trebuie sa se raporteze la sine, dar acest sine la care se raporteaza trebuie sa fie in acelasi timp un altul, ca raportarea si prin urmare iubirea sa fie reala. Imbinarii paradoxale a acestora ii raspunde structura treimica a lui Dumnezeu.

Ca sa mentinem definitia iubirii ca act divin fiintial, dar in acelasi timp definitia acestui act ca relatie, iar fiinta divina ca una, e necesar sa vedem fiinta divina simultan ca relatie-unitate, sau viceversa. Nici unitatea nu trebuie sfaramata in favoarea relatiei, nici relatia anulata in favoarea unitatii. Relatia sau raportarea reciproca este act, iar actul acesta este fiintial lui Dumnezeu. Raportarea este comuna in Dumnezeu, desi fiecare persoana are alta pozitie in acest act comun al raportarii. Un teolog ortodox a spus : “Subiectul adevarului este o raportare a celor trei, dar o raportare care apare ca substanta, o raportare substantiala”.

8. Ca sa reluam ideea daruirii, orice iubire intre persoana si persoana se manifesta in daruire. A tine un lucru pentru tine, sau a-l avea pentru tine, inseamna a nu te bucura de el cu adevarat. Bucuria ta vine din capacitatea altuia de a renunta la el pentru tine, dar si din capacitatea ta de a-l putea da altuia. Lucrurile au rostul demonstrarii iubirii intre persoane.

Cu cat e mai mare iubirea, cu atat volumul si calitatea celor daruite e mai mare, ajungandu-se pana la daruirea a tot ce are cineva. Orice daruire transforma pe cel care daruieste, dar si pe cel caruia i se daruieste, nu prin bunurile daruite, ci prin dovedirea iubirii manifestata in daruire. Mai mult, in iubire e tendinta daruirii propriei persoane, a jertfirii proprii pentru a spori existenta celuilalt si a-l transforma intr-un grad maxim. Dar intre oameni nicicand nu se poate darui cineva in intregime, in sensul ca existenta proprie sa se adauge existentei celuilalt. Un om isi poate pierde existenta sa in pornirea lui de jertfa, dar nu o poate adauga existentei celuilalt. Aceasta se poate realiza numai la Dumnezeu. O persoana divina se daruieste in iubirea sa suprema alteia, fara sa se poata pierde. Dar ea nici nu se adauga numai alteia, caci aceasta ar insemna ca ea nu este atoteficienta. Daruirea unei persoane divine pune chiar prin actul acesta in existenta persoana careia intentioneaza sa i se daruiasca, facand-o intru totul dupa chipul sau. Persoana pusa in existenta are totul din daruirea celeilalte, e existenta celeilalte insasi traita de o alta persoana ca dar. Dar daruirea e reciproca intre persoanele ce se iubesc, prin urmare si intre persoanele divine. Astfel bucuria persoanei divine care are etern initiativa daruirii este indoita : aceea de a se darui, punand in existenta pe alta care sa poata primi darul, care sa se poata impreuna-bucura cu ea de plenitudinea fiintei, si aceea de a primi iarasi fiinta daruita, dar ca semn al iubirii celeilalte. Un tata omenesc care da totul copilului sau are o bucurie mare cand face el aceasta ; dar bucuria lui e completa numai cand copilul ii intoarce din ceea ce a primit de la el. Fiecare se bucura de ceva numai in masura in care o primeste de la altul ca semn al iubirii aceluia. Ceea ce hraneste existenta fiecaruia este in fond iubirea altuia. Existenta fara iubire nu constituie in ea insasi o bucurie.

Tatal si Fiul isi pastreaza insa in aceasta reciproca daruire pozitia proprie. Fiul se bucura de darul existentei primite de la Tatal, iar Tatal se bucura de darul darului sau primit de la Fiul.

9. Crestinii au constiinta ca toti oamenii sunt frati. Dar fratii se nasc dintr-un tata comun si dintr-o mama comuna, ceea ce inseamna ca oamenii sunt frati pentru ca sunt dintr-o sursa fiintiala comuna, pentru ca isi trag existenta din aceasta sursa comuna. In fiecare om, fratele meu, eu trebuie sa vad manifestata in alt fel, intr-un fel care ma completeaza, aceeasi sursa care se manifesta si in mine. De aceea trebuie sa ma bucur de toate darurile lui, pe care eu nu le am, de toate succesele lui si el sa intinda aceasta binefacere a darurilor si succeselor sale si asupra mea, pentru ca eu sunt intr-un fel in el, si el este in mine, sau aceeasi sursa manifestata in el imi este proprie si mie. Aceasta este omousianitatea noastra umana. Dar in aceasta omousianitate noi suntem diferiti, cum nu sunt persoanele divine, si ne completam reciproc. Aceasta provine dintr-o anumita separatie a noastra, pe care o putem face mai mare sau mai mica; provine din faptul ca natura umana se repeta distinct cu fiecare eu. Totusi separatia nu e totala. Nu e ontologica, nu e ca de la natura la natura.

Omousianitatea noastra, dar si imperfecta ei realizare se arata in faptul ca desi eu pot zice eu, sunt constient ca sunt eu numai cand zic sau cand sunt constient de un tu, iar pe tu il caut, sau il pot schimba, nu-l produc din mine. De aici provine faptul unei reciproce nasteri spirituale, sau a unei nasteri la constiinta apartenentei noastre complentare, care este nasterea la constiinta deplina.

Tu apartii existentei mele, caci fara tine eu n-as fi iesit din starea de inconstienta, sau m-as prabusi in disperare. Dar tu apartii exisei mele ca tu neprodus de mine. Cand zic noi, accentuez mai mult unitatea noastra, neconfundata totusi intr-un eu. Cand zic tu, sau eu-tu, scot in relief mai mult deosebirea noastra si totodata caracterul complementar al eurilor noastre.

Eu nu pot zice el decat dupa ce am constiinta despre tine. El este pronumele celui ce-mi poate deveni tu, sau a incetat pentru o vreme sa-mi fie tu. Este manifestarea faptului ca nu fiecare persoana imi poate fi in mod simultan cu alta, tu. Dar este si manifestarea faptului, ca despre el nu prea vorbesc singur, ci impreuna cu tine.

Deci si el imi apartine mie, sau apartine unitatii eu-tu, fiind un complement al ei. Eu nu sunt complet nici in relatia cu tu, ci mai am lipsa si de relatia cu el. Fiecare ne implinim printr-un numar indefinit al celor numiti pe rand tu sau el.

Omousianitatea acestor trei persoane este la Dumnezeu perfecta. Dumnezeu este modelul perfect al formei tripersonale omousianice a existentei umane, al interioritatii reciproce perfecte a celor trei persoane.

10. Omousianitatea perfecta nu poate exista decat intre subiectele care nu treneaza dupa ele nici o povara de caracterul lucrului sau obiectului si intre care iubirea este perfecta. Pe cand lucrurile se compun din parti, subiectul este un intreg necompus si nedecompozabil. Un subiect nu poate cuprinde alt subiect decat intreg, fie intr-un grad mai mic, fie intr-unul mai mare. Dar obiectele nu pot fi cuprinse intregi de un subiect, desi exista intre subiect si lucrurile din cosmos, sau intre toate lucrurile din cosmos, o legatura care le face un intreg compus. Persoanele umane nu se pot cuprinde nici ele in intregime pentru ca au si corpuri. Ele se cuprind ca subiecte mai mult sau mai putin pentru ca corpurile lor, desi intra si ele intr-o legatura, nu-si pot deveni intru totul interioare si de aceea nici persoanele umane nu-si pot deveni total interioare. Crestinul priveste si la trupul sau care-i apartine in gradul cel mai mare numai lui, ca la o parte a sa, intr-un fel exterioara a lui. O iubire deplina intre oameni ar face ca toti sa se ingrijeasca de toti si in ce priveste trebuintele lor trupesti, iar transfigurarea trupurilor prin inviere introduce pe credinciosi intr-o existenta cu adevarat omousianica. Hristos fiind perfect de o fiinta cu noi si transfigurat cu trupul si intru totul curat, ne da prin Sfanta Impartasanie trupul Sau.

11. Dar mai e o piedica in calea omousianitatii noastre depline. Fiecare ins se traieste, pe sine in relatie cu celelalte persoane, ca eu Si le traieste pe acelea ca tu si el. Dar fiecare e trait la rindul sau t ue acele persoane ca tu si el. Fiecare are simultan acest intreit aspect, sau aceasta intreita pozitie, tocmai pentru ca pe de o parte se priveste pe sine din interiorul sau in raport cu ceilalti asezati in alte doua pozitii, pe alta e privit din acele doua pozitii in care sunt asezati ceilalti. Dar pentru ca insul nu se poate privi pe sine din acele doua pozitii care sunt ale altora, el nu-si poate inchipui exact cum e trait ca tu si ca el, nu se poate experia ca tu si ca el. Cunoaste insa in experienta sa ca eu repercursiunile faptului ca e privit ca tu si ca el de ceilalti. Aceia il pot trata mai mult sau mai putin ca subiect si in proportie cu aceasta mai mult sau mai putin ca obiect, ceea ce poate face si el in raport cu aceia. Cu cat e tratat mai mult ca obiect, cu atat se simte mai strain de aceia, si cu cat trateaza pe ceilalti mai mult ca obiecte, cu atat mai mult ii simte pe aceia ca se instraineaza de sine, ca i se inchid si se inchid in ei insisi. Transformarea altora in obiecte de catre mine si a mea in obiect de catre ceilalti e o slabire a omousianitatii, o coborare intr-o oarecare omiusianitate, coborarea iubirii prin comuniune intr-o asemanare mai mult sau mai putin redusa.

Cel ce se simte tratat ca obiect, se simte nu numai instrument, ci si umilit si revoltat. Umilinta aceasta e deosebita de smerenia sau de modestia, care e benevola si care provine din renuntarea de a trata pe altii ca obiecte. Smerenia se traieste in comuniune, spre deosebire de umilinta care e un semn al necomuniunii.

Dimpotriva, cel privit ca subiect se simte in acelasi timp atras in interiorul celorlalti si sporit in subiectivitatea sa, facand la randul sau loc acelora in interiorul sau. La fel, daca ii priveste pe ceilalti ca subiecte, le face loc in sine si aceia isi deschid interiorul lor pentru el. Subiectivitatea fiecaruia sporeste in masura in care se deschide altora ca subiecte si altii se deschid lui. Numai in aceasta reciproca inferioritate, care e o traire a subiectivitatii celorlati, se intareste subiectivitatea proprie si se inainteaza in omousianitate.

Dumnezeu este din veci si pana in veci o astfel de omousianitate perfecta, din care ia putere si spre care inainteaza omousianitatea subiectelor create.

12. A fost o vreme cand coincidenta celor opuse era socotita incompatibila cu ratiunea. Oriunde intalnea o sinteza de felul acesta — si toata realitatea este asa — ratiunea o faramita in notiuni ireconciliabile, contradictorii.

Dar cunoasterea stiintifica mai noua a constitutiei unitar-pluraliste a atomului si a intregii realitati materiale a obisnuit ratiunea sa uneasca principiul distinctiei si al unitatii in intelegerea realitatii in asa masura incat nu-i mai este de loc greu sa vada modul antinomic de a fi al intregii realitati. Pentru ea este azi un fapt general ca pluralitatea nu sfasie unitatea si unitatea nu anuleaza pluralitatea. Este un fapt ca pluralitatea este in mod necesar interioara unitatii sau ca unitatea se manifesta in pluralitate. Este un fapt ca pluralitatea mentine unitatea si unitatea pluralitatea si ca slabirea sau disparitia uneia din acestea inseamna slabirea sau disparitia celeilalte, inseamna disparitia vietii unei entitati oarecare. Acest mod de a fi al realitatii e recunoscut azi ca superior notiunii de odinioara a rationalului, iar notiunea rationalului a devenit, sub forta realitatii, mai complexa si antinomica. Afirmatii care se considerau odinioara ca irationale din pricina caracterului lor aparent contradictoriu, s-au recunoscut acum ca indicmd o treapta fireasca spre care trebuie sa se intinda ratiunea, ca un suprarational care constituie destinul firesc al ratiunii, fara ca acest destin sa se instaleze de la sine in modul de functionare cotidian al ratiunii, solicitand un continuu efort.

Acest efort spre suprarational ca destin firesc al ratiunii in nazuinta ei de a se nuanta si inalta este solicitata si de invatatura crestina despre Sfinta Treime.

Desigur, efortul ei nu ajunge ca sa se ridice, urcand pe linia posibilitatilor ei naturale, la un rezultat intru totul corespunzator credintei revelate, ci e necesar ca el sa fie si un efort de depasire a posibilitatilor ei actuale, prin smerenie si respect in fata datului Revelatiei, pentru ca, acceptand invatatura despre Treime prin harul credintei, sa se faca partasa, ca de o binecuvantare, de harul intelegerii mai presus de ratiunea ca act, ca efort propriu.

Caci in general unitatea si distinctia in ordinea spirituala sunt de un alt ordin decat in planul lucrurilor naturale. Lucrurile nu au o unitate interioara indestructibila. De aceea ele stau in unitatea lor numai prin elementele componente, sau se contopesc in mod indistinct. Persoanele sunt insa in primul rand euri interioare, necompuse si nedecompozabile. Ele se pot uni ca unitati interioare in intregime, fara sa se piarda ca unitati. Pe culmile unei desavarsiri spirituale putem cugeta la o omousianitate a lor, la o identitate a continutului lor trait in comun si totusi pastrandu-se distincte. Aceasta se intampla in mod eminent in Sfanta Treime.

“Ridicandu-se peste marginea naturii sale, eul iese din limitarea sa tempo-spatiala in vesnicie. Acolo intregul proces al raportarii reciproce a celor ce se iubesc este unul si acelasi act, in care se sintetizeaza sirul nesfarsit al momentelor singulare ale iubirii. Acest act unic, etern si infinit, este unitatea de esenta a celor ce se iubesc in Dumnezeu, in care eul apare ca unul si acelasi cu celalalt eu si totodata ca deosebit de acela. Fiecare eu este un non-eu, adica un tu, in baza renuntarii la sine in favorul celuilalt, si un eu, an baza renuntarii celuilalt eu la sine in favoarea primului, iin locul eurilor insingurate, sfarimate, persistente in ele, rezulta o dualitate, o fiinta uniduala, care are principiul ei in Dumnezeu”. “Aceasta dualitate are ca esenta ei iubirea”.

13. Dar faptul ca lucrurile, chiar daca nu sunt deplin interioare ca eurile, stau intr-o continuitate, se arata in aceea ca eul le cuprinde cu memoria si gandirea, nu numai in imagini si idei, ci chiar dispune de mari ansambluri ale lor. Eul poate cuprinde virtual si poate dispune intr-un grad tot mai mare si mai actual de universul lucrurilor tocmai din cauza legaturii dintre ele, nu numai din cauza unei mai mari sau mai mici asemanari.

Eul este un intreg concentrat care cuprinde in felul lui totul, in care se cuprinde universul vazut dintr-o anumita perspectiva intr-un anumit fel, daca nu in mod actual, macar in mod virtual. De aceea un eu cuprinzand un alt eu il cuprinde ca pe un univers mai mult sau mai putin actualizat, cu un univers al lui.

14. Aspiratia si in parte capacitatea realizata a eului uman, de a fi un intreg nestirbit, dar in acelas timp de a cuprinde totul si mai ales de a cuprinde celelalte euri ca intreguri intr-un intreg, este o realitate desavarsita in Dumnezeu, caci altfel nu s-ar explica modul amintit de a fi al eului uman.

Dumnezeu este prin fire totul si cuprinde toate radacinile lucrurilor in gandirea sa, inainte de a fi, intr-o unitate perfecta, iar dupa ce sunt in realitatea lor. Dar iubirea divina si fericirea lui Dumnezeu consta in faptul ca in Dumnezeu un eu care e totul cuprinde alte euri care sunt si ele totul si fiecare din aceste euri cuprinde pe celalalt. Aceste euri nu se intampina din exterior, cum se intampina eurile omenesti. Ele isi sunt din veci desavarsit interioare, cum aspira sa-si devina eurile omenesti. Totul divin nu e multiplicat exterior ca la oameni, caci in acest caz divinitatea n-ar mai fi absoluta. El ramane desavarsit unul si totusi sunt trei moduri de a fi, fiecare mod cuprinzand perfect in sine si celelalte moduri. Fiecare este, ca sa zicem asa, “universul” divin infinit in unire interioara cu celelalte euri divine. Nici un eu divin nu-si poate separa “universul” sau divin de celelalte euri. “Universul” divin este propriu fiecarui eu divin in comuniune reciproca interioara cu fiecare eu divin.

Tatal, fiind “universul” divin intr-un mod, cuprinde celelalte doua moduri de a fi ale aceluiasi “univers”, nu in sens de perfecta egalitate, ci de identitate. E ca si cum un alt eu launtric eului meu ar fi titularul a tot ce sunt eu, fara sa incetez a fi si eu titularul a ceea ce sunt. Greutatea intelegerii pentru noi sta in faptul ca la Dumnezeu un eu nu e titularul a ceea ce are alt eu, ca deosebit de al eului propriu, ci al aceluiasi continut. De aceea la Dumnezeu nu e posibil ca un eu sa se afirme in fata celuilalt eu, ci il socoteste continuu pe celalalt ca inlocuitor al sau. Fiecare eu divin pune in locul sau pe tu. Fiecare se vede numai in relatie cu celalalt. Tatal nu se vede, decat ca subiect al iubirii Fiului, uitandu-se pe Sine in orice alta privinta. Nu se vede decat in relatie cu Fiul. Dar eul Tatalui nu se pierde prin aceasta, caci e afirmat de Fiul, care la randul sau nu stie de Sine decat ca iubitor al Tatalui, uitand de Sine. El se afirma pe Sine numai implicit, intrucat afirma pe Tatal. Aceasta este circularea fiecarui eu divin in jurul altuia ca centru. Ele sunt trei, dar fiecare priveste numai spre celalalt, le traieste numai pe acelea. Tatal priveste numai pe Fiul, Fiul numai pe Tatal, reducandu-se prin iubire in mod reciproc la eul celalalt, la un singur eu. Iar doua cate doua persoane din Treime, reduse la una, vad numai pe a treia, reducandu-se toate trei numai la una. Fiecare persoana descopera nu eul sau, si doua cate doua nu eul lor, ci pune sau pun in fata pe celalalt eu, ascuzandu-se asa-zicand sub acela. De aceea in fiecare ipostas se pot vedea celalte. “Vezi, prin urmare, zice Sfantul Vasile cel Mare, ca uneori Tatal descopera pe Fiul, alteori Fiul pe Tatal. Deci toata Dumnezeirea ti se arata uneori in Tatal, alteori in Fiul si in Duhul”. “Caracterul ipostasului Sfantului Duh este de a iubi stergandu-se, cum Tatal iubeste, uitandu-se, pe Fiul in care el a pus toata bucuria sa, si cum Fiul este iubit pentru ca se dezbraca de eul sau, ca Tatal sa se manifeste si Duhul sa straluceasca”.

Treimea este culminatia smereniei si a jertfei iubirii. Ea reprezinta mortificarea continua a fiecarui eu, a carui afirmare face imposibila unitatea desavarsita a iubirii, dand nastere individualismului. Pacatul individualismului ne impiedica sa intelegem deplin Sfanta Treime, ca desavarsita identificare a eurilor, fara pierderea de fapt a lor.

15. Afirmarea eului filial prin eul patern si viceversa se manifesta concret in faptul ca toate lucrarile Tatalui sunt savarsite de Fiul si viceversa. Asa trebuie inteleasa ideea ca toate lucrarile divine sunt comune celor Trei persoane. In actul etern de reciproca punere a altui eu in locul eului propriu, initiativa o are continuu Tatal. El face pe Fiul titularul real sau purtatorul actului de intelepciune care rasare in fond din Tatal. Sfantul Atanasie spune : “Apoi Tatal, cum a spus Pavel, fiind singur intelept, Fiul este intelepciunea Lui”. Initiativa Tatalui de a se socoti reprezentat prin alt eu este implicata in actul care se numeste in sens apofatic “nasterea” Fiului din Tatal; Fiul e atat de mult inlocuitor si revelator al Tatalui, dar prin voia Tatalui, incat Sfantul Grigore de Nisa il numeste pe Fiul o alta “Sine” a Tatalui. “Dar cel ce vede pe Fiul, vede pe Tatal; Tatal a nascut un alt Sine al Sau, neiesind din sine, dar aratandu-se in acela intreg”. Mantuitorul a spus : “Cine M-a vazut pe Mine, a vazut pe Tatal” (Ioan XIV, 9). Reprezentarea Tatalui prin eul filial si viceversa e atat de perfecta pentru ca eul filial, acest alt mod de a fi al universului divin, e nascut de Tatal.

16. Sensul nasterii divine depaseste orice putinta de intelegere umana. Dar desi nasterea Fiului e conforma voii Tatalui, ea e legata necesar de existenta Lui divina, pentru ca numai impartasind-o altui eu Dumnezeu-Tatal poate avea bucuria deplina de plenitudinea existentei divine. Dumnezeu nu poate fi fericit decat ca Tata si Fiu. Sfantul Vasile cel Mare spune ca e un bine pentru Tatal sa aiba un Fiu si nu poate fi lipsit ca Dumnezeu de un astfel de bine. Totusi Fiul nu se naste din Tatal fara voia Lui, ci conform cu ea. Caci Tatal nu poate sa nu voiasca ceea ce e un bine atat de esential pentru el. Conform corespondentei eterne a acestui bine cu existenta divina si cu voia eterna a eului patern, corespunzatoare dumnezeirii sale, Fiul se naste din veci. Sfantul Vasile cel Mare spune : “Binele este pururea in Dumnezeu cel peste toate; dar e un bine ca sa fie Tata al unui astfel de Fiu; deci niciodata nu lipseste binele din El, nici nu vrea sa fie Tatal fara Fiul, iar voind, nu e fara putere, iar voind si putand, e firesc sa aiba vesnic pe Fiul, pentru ca vesnic El voieste binele”. Fiul provine din “fiinta Tatalui”, nu din voia Lui ca creaturile. Dar El e nascut in acelasi timp de Tatal, conform voii Lui. Fiinta divina e existenta absolut libera. Iubirea intre persoanele divine nu poate fi conceputa nici ea “decat in contextul libertatii”. Desigur, aceasta libertate e in armonie cu binele care e existenta sau “fiinta” divina.

Plenitudinea existentei divine e legata in mod necesar de impartasirea de ea a unor euri in comuniune interpersonala, de bucuria de ea, pe care nu o poate avea un singur eu. Numai asa e cunoscuta si traita deplin aceasta plenitudine, pentru ca numai prin aceasta ea e o realitate deplin actuala. De aceea Fiul e pentru Tatal si cel prin care el se cunoaste, caci Fiul e chipul si stralucirea eterna a Tatalui. Fiul e intelepciunea Tatalui, e Cuvantul revelator al plenitudinii Lui, precum Tatal este izvorul acestei intelepciuni si al Cuvantului revelator.

17. De aceea se obisnuieste sa se considere nasterea Fiului din Tatal ca gandirea pe care o are Tatal despre sine insusi, iar Fiul ca un “chip” gandit al Tatalui, cum spun unii Parinti orientali, sau ca Logosul iesit din Mintea (vous) paterna, desigur, in “existenta cu adevarat existenta” divina, orice act e substantial, e partas de existenta. La Dumnezeu gandirea nu e una si existenta alta. Gandindu-se pe sine, Tatal se reduplica ipostatic, fara sa se dubleze ca fiinta. Gandindu-se pe sine, El se cunoaste pe sine si ca cel ce gandeste si ca cel gandit, cunoscut de sine. El priveste pe Fiul, “Adevarul” ipostatic, adica pe sine insusi ca alt eu, stiindu-se in acelasi timp ca izvorul acestui “chip” perfect al Sau.

18. Scriitorul elvetian Ramuz a spus “exprimer c’est agrandir”. Dar exprimarea este o gandire comunicata. De aceea chiar gandirea “mareste” realitatea gandita. Pe de alta parte cel ce mareste lucrurile prin gandire, se mareste si pe sine insusi. Dumnezeu insa nu numai mareste realitatile existente prin gandire, ci le si creeaza. De altfel insasi marirea unei realitati prin gandire este o oarecare creare prin ceea ce da cel ce gandeste lucrului gandit din sine, fara a-l priva de o originalitate a lui si fara a se imputina pe sine. Tatal gandind creeaza lucrurile, daca o si vrea aceasta, dandu-le din puterea Sa, mai bine-zis facandu-le sa existe prin puterea Sa, fara sa le faca identice cu Sine. Dar in mod principal Tatal gandind naste pe Fiul din fiinta Sa. Aceasta e o gandire comunicanta in cel mai inalt grad, o gandire in care o persoana se daruieste din iubirea suprema, in mod integral. Noi simtim cat de mult un altul ne sporeste prin gandirea lui comunicanta, cat de mult ne modifica in bine, ne “renaste” prin imaginatia lui binevoitoare fata de noi. Eu “renasc” si confirm pe celalalt intr-o existenta tot mai sporita si mai inalta prin imaginatia gandirii iubitoare despre El, pe care i-o comunic. In acelasi timp ma sporesc si pe mine. Constiinta mea, deci si existenta mea in gradul superior de fiinta constienta, este conditionata de continutul gandit al altuia. Se poate spune ca si Dumnezeu este fiinta suprema, deci si constienta prin faptul ca se gandeste, adica e un eu care gandeste un alt eu, un eu a carui constiinta e plina vesnic de alt eu. Fara sa fi devenit candva prin aceasta Tata si Fiu, este vesnic Tata si Fiu prin aceasta gandire iubitoare comunicata.”

Părintele Dumitru Stăniloaie

22 Jun
2013

Predica Părintelui Ilie Cleopa la Rusalii – Pogorârea Sfântului Duh

Darul limbilor va înceta (I Corinteni 13,8)

Iubiţi credincioşi,

“Pe cît ne va ajuta mila şi îndurarea lui Dumnezeu astăzi vom vorbi despre încetarea darului vorbirii în limbi în Biserica lui Hristos.
Darul vorbirii în limbi a fost dat de Dumnezeu Sfinţilor Apostoli la Duminica pogorîrii Duhului Sfînt, dar numai pentru o vreme, cu scopul de a se converti mai uşor neamurile păgîne la creştinism.
Într-adevăr, la pogorîrea Duhului Sfînt, Dumnezeu a vorbit iudeilor prin gurile străinilor. Căci iudeii străini, auzind pe apostoli vorbind în limba lor despre faptele minunate ale lui Dumnezeu, au crezut (Fapte 2, 11).Despre darul vorbirii în limbi Apostolul Pavel a proorocit că va înceta în Biserică (I Corinteni 13, 8 ) deoarece a fost un dar şi un semn numai pentru începutul creştinismului ca să-i convertească mai uşor pe necredincioşi (I Corinteni 14, 22-28). Despre încetarea darului vorbirii în limbi în Biserică, arată luminat şi marele dascăl şi luminător a toată lumea, Sfîntul Ioan Gură de Aur care zice: “Pentru care pricină a fost dat şi luat dintre oameni darul vorbirii în limbi? Nu pentru că Dumnezeu ne necinsteşte, ci pentru că ne cinsteşte foarte mult. Şi iată cum: Oamenii erau atunci mai nepregătiţi, deoarece erau de curînd izbăviţi de idoli şi mintea lor era încă neascuţită şi mai nesimţitoare; erau atraşi şi încîntaţi de toate cele trupeşti, nu aveau încă nici o idee despre darurile netrupeşti şi nu ştiau ce este harul spiritual care se contemplă numai prin credinţă. Pentru aceea se făceau atunci semne. Unele dintre harismele cele duhovniceşti sînt nevăzute şi se înţeleg numai prin credinţă. Iar altele se fac prin semne văzute pentru încredinţarea celor necredincioşi.
Deci, eu acum n-am nevoie de semne. Cel ce nu crede are nevoie de zălog. Dar eu, care nu am nevoie de zălog nici de semne, ştiu că am fost curăţit de păcate, chiar dacă nu aş vorbi în limbi. Cei de atunci, însă, nu credeau dacă nu aveau semn ca mărturie a adevărului în care credeau. Prin urmare li se dădeau semne nu ca unor credincioşi, ci ca unor necredincioşi, ca să devină credincioşi”. În acest sens zice marele Apostol Pavel: Limbile sînt spre semn, nu credincioşilor, ci necredincioşilor (I Corinteni 14, 22).

Iubiţi credincioşi,

Pînă aici v-am arătat, nu cu cuvintele mele, ci cu ale Sfintei şi dumnezeieştii Scripturi, că darul vorbirii în limbi a încetat în Biserica lui Hristos şi totodată v-am arătat şi pricina pentru care a încetat, ca să ştiţi şi să puteţi spune şi la cei rătăciţi de la dreapta credinţă, care se laudă că ei ar avea darul vorbirii în limbi.
Dar oare, fraţii mei, seamănă vorbirea lor în limbi cu vorbirea cea adevărată în limbi care a fost la începutul creştinismului? Nicidecum. Căci aceşti pretinşi vorbitori în limbi fac nişte bolboroseli şi nimenea nu înţelege ce spun şi aşa înşeală pe cei ce nu cunosc ce spune Scriptura despre adevărata vorbire în limbi. Noi ştim că glosolalia este vorbirea în limbi, iar pronunţarea unui amestec ciudat de sunete nu poate fi numită vorbire, ci bolborosire. În Sfînta Scriptură este vorba de “limbă” sau de “limbi”. Un amestec ciudat de sunete nu poate fi numit vorbire, iar sunetele încîlcite şi gîngave nu pot fi numite “limbi”, cîtă vreme sînt neînţelese şi fără nici o rînduială.
Prin darul vorbirii în limbi, Dumnezeu îşi descoperă tainele Sale cele minunate (Fapte 2, 11; I Corinteni 14, 2), însă este de neconceput ca El să facă vreodată vreo descoperire prin bolborosire. Dumnezeu ne-a dat fiecăruia la îndemînă limba noastră maternă, care este mijlocul cel mai bun şi cel mai potrivit pentru a ne face să înţelegem tot ce El ne descoperă. Ori, prin mijlocirea bolboroselilor, Dumnezeu mai mult ne-ar încurca decît ne-ar lămuri.
Aceşti oameni zic că nu sînt înţeleşi cînd vorbesc în limbi, pentru că nu vorbesc oamenilor, ci lui Dumnezeu şi că în duh vorbesc taine (I Corinteni 14, 2). Noi însă învăţăm că cei insuflaţi vorbeau limpede, pe înţeles şi oamenilor şi lui Dumnezeu, uneori putînd fi înţeleşi, iar alteori nu, în funcţie de felul ascultătorilor pe care îi aveau, străini sau localnici. În Ierusalim Apostolii au vorbit oamenilor şi au fost înţeleşi pentru că ascultătorii erau oameni străini de altă limbă (Fapte 2, 1-12).
În Corint însă cei insuflaţi nu vorbeau oamenilor ci lui Dumnezeu, pentru că ei nu aveau în faţă decît localnici neştiutori de alte limbi şi de aceea nimenea nu putea înţelege. În aceste cazuri se poate spune, cu drept cuvînt, că cel ce vorbeşte în limbi (I Corinteni 14, 2) nu vorbeşte oamenilor, ci lui Dumnezeu, deoarece pentru ascultători cele vorbite de ei sînt taine pe care nu le pot înţelege fără tălmăcire.
Fiecare creştin ar trebui să dovedească prezenţa şi lucrarea Duhului Sfînt în el. Dar prezenţa Duhului Sfînt nu se dovedeşte numai prin vorbirea în limbi. Marele Apostol Pavel zicea că roadele Duhului Sfînt sînt: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine, credinţa, blîndeţele, înfrînarea, curăţia (Galateni 5, 22-23). Iată, însă, că printre roadele Duhului nu este pomenită vorbirea în limbi, deoarece a fost un dar al Bisericii numai pentru un anumit timp, nu cum sînt cele enumerate mai sus, pe care trebuie să le aibă creştinul din toate timpurile. Cine se dovedeşte că are aceste roade ale Duhului Sfînt, acela are şi pe Duhul Sfînt.
Oare noi ortodocşii nu avem deloc darul vorbirii în limbi? Sau îl avem mai puţin decît alţi creştini? A spune aşa ceva înseamnă a osîndi pe alţii din mîndrie şi a judeca prea părtinitor. Darul vorbirii în limbi nu este un dar obişnuit, ci unul deosebit şi nu este dat fiecăruia (I Corinteni 12, 10). De ce atunci unii sectanţi l-au socotit drept o condiţie a mîntuirii? Apostolul zice: Oare toţi vorbesc în limbi? (I Corinteni 12, 30). Deci şi cei ce nu vorbesc în limbi pot să fie buni creştini în comunitatea creştinilor adevăraţi întrucît nu toţi creştinii au aceleaşi daruri. Atunci cum se poate pretinde ca toţi să aibă darul vorbirii în limbi? Apostolii nu l-au cerut, ba chiar au arătat că între localnici e nefolositor. Nici ei înşişi nu au folosit darul vorbirii în limbi, decît în cazuri extraordinare cînd a avut un anumit rost, cum a fost pogorîrea Duhului Sfînt din Ierusalim. Altfel l-ar fi cerut şi nouă tuturor.
Iată acum care sînt condiţiile principale prin care se poate cunoaşte adevărata glosolalie sau vorbirea în limbi:
1. Cel care vorbeşte într-o limbă insuflată să fie înţeles de toţi cei străini care sînt de faţă (Fapte 2, 1-13).
2. Cînd cineva vorbeşte într-o limbă insuflată între localnici, care nu cunosc lucruri străine, cum a fost cazul din Corint, este nevoie de un alt dar, de acela al tălmăcirii, fără de care vorbirea în limbi este o vorbire în vînt şi o nebunie (I Corinteni 14, 23).
3. Darul vorbirii în limbi nu a fost dat Bisericii pentru totdeauna, cum am arătat, ci a fost dat numai la începutul creştinismului spre a trezi pe păgîni şi pe iudei ca să creadă în Hristos. De aceea Marele Apostol Pavel a arătat că darul vorbirii în limbi va înceta în Biserică (I Corinteni 13, 8).
4. După ce am crezut în Hristos că este Dumnezeu adevărat, nu mai avem nevoie de vorbirea în limbi, deoarece limbile sînt semn, nu pentru credincioşi, ci pentru cei necredincioşi (I Corinteni 14, 22).
5. Chiar la începutul creştinismului darul vorbirii în limbi a fost unul din darurile cele mai mici în Biserică faţă de cel al proorociei (predicii), al tălmăcirii, al dragostei şi altele care erau superioare. Despre aceasta zice Sfîntul Apostol Pavel: De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător (I Corinteni 13, 1).
Este cu totul exclus să se creadă că vorbirea în limbi prin darul Sfîntului Duh ar însemna o bolborosire de vorbe într-o limbă neexistentă sau numai concepută, deoarece atunci nu s-ar mai vorbi de limbi (Marcu 16, 17) şi mai presus de toate ar fi de neînlăturat contrazicerea din Faptele Apostolilor, la capitolul 2. Bolborosirile şi sunetele nearticulate precum şi cuvintele încîlcite pe care le auzim la vorbitorii în limbi în ziua de azi se aseamănă foarte mult cu manifestările păgîne în faţa zeului Dionisos şi cu ale ereticilor montanişti, gnostici şi ţuackeri de mai tîrziu, pe care Biserica lui Hristos cea dreptmăritoare i-a dat anatema pentru totdeauna.
Aşadar, fraţilor, să ştiţi că este cu totul străină de Duhul lui Dumnezeu vorbirea în limbi a acelor ce li se pare că o au azi, şi îndrăznesc fără de Dumnezeu să răstălmăcească adevărata glosolalie, care a fost cu adevărat un dar harismatic la începutul creştinismului.

Iubiţi credincioşi,

Astăzi este Duminica Cincizecimii, numită şi Duminica Rusaliilor sau Duminica Mare. Astăzi, la 50 de zile de la Înviere şi la zece zile de la Înălţarea Domnului la cer, a fost trimis pe pămînt în chip de limbi de foc Duhul Sfînt Mîngîietorul, a treia persoană a Preasfintei Treimi, “Care din Tatăl purcede”, cum mărturisim în Crez. El a fost trimis de către Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, pentru a desăvîrşi opera de răscumpărare şi mîntuire a neamului omenesc prin jertfa Sa de pe Cruce. Mai înainte de patima Sa, Mîntuitorul spunea ucenicilor Săi: De mă iubiţi, păziţi poruncile Mele şi Eu voi ruga pe Tatăl şi alt Mîngîietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaşte. Voi îl cunoaşteţi, că rămîne la voi şi va fi în voi va fi. Nu vă voi lăsa orfani. Voi veni la voi… (Ioan 14, 15-18).
În alt loc Mîntuitorul iar făgăduieşte Apostolilor, şi prin ei tuturor celor ce vor crede în El, pe Duhul Sfînt, zicînd: Iar cînd va veni Mîngîietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine (Ioan 15, 26). Iar scopul trimiterii Sfîntului Duh pe pămînt ni-l descoperă Domnul nostru Iisus Hristos, zicînd: Iar cînd va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci cîte va auzi va vorbi şi cele viitoare vă va vesti. Acela Mă va slăvi pentru că din al Meu ia şi vă vesteşte vouă (Ioan 16, 13-14).
Deci ce trebuie să ştim noi despre Sfîntul Duh? Că este a treia persoană a Preasfintei Treimi, că purcede de la Tatăl şi că a fost trimis în lume prin Fiul, după înălţarea Sa la cer. Dar de ce a venit pe pămînt la zece zile după Înălţarea Domnului? Pentru că Fiul lui Dumnezeu, cînd S-a înălţat la cer, a zăbovit cîte o zi la fiecare din cele nouă cete îngereşti pentru a le înnoi şi bucura prin Învierea Sa. A zecea zi, spun unii Sfinţi Părinţi, după ce Fiul S-a aşezat de-a dreapta Tatălui pe tronul slavei Sale, a trimis pe Duhul Sfînt în lume.
De ce se numeşte Sfîntul Duh “Mîngîietorul” şi “Duhul Adevărului”? Pentru că Duhul Sfînt mîngîie pe creştini cît sînt pe pămînt. El mîngîie mamele care nasc şi cresc copii, mîngîie pe copiii orfani, pe săraci, pe infirmi, pe văduve şi pe cei bolnavi şi pe bătrîni. Duhul Sfînt mîngîie şi întăreşte în credinţă şi în răbdare pe mucenicii care rabdă grele chinuri şi îşi dau viaţa pentru Hristos. Duhul Sfînt mîngîie pe credincioşi, pe călugări şi pe slujitorii Bisericii în timpul rugăciunii şi al grelelor ispite care vin asupra lor de la diavol, de la oamenii răi şi din firea lor înclinată spre păcat. Duhul Sfînt mîngîie inimile celor smeriţi şi rîvnitori pentru Hristos şi mustră prin conştiinţă pe cei păcătoşi care nu se pocăiesc.
Duhul Sfînt se numeşte “Duhul Adevărului” pentru că prin El se mărturiseşte şi se apără dreapta credinţă pe pămînt, se întăresc dogmele ortodoxe, se vesteşte Sfînta Evanghelie în lume, se inspiră sfinţii, proorocii, ierarhii, preoţii şi cuvioşii care păstoresc Biserica lui Hristos, care vestesc cele viitoare şi povăţuiesc sufletele pe calea mîntuirii. Pe toate le sfinţeşte, le îndreptează şi le călăuzeşte “la tot adevărul” Duhul Sfînt, care rămîne cu noi “în veac”, adică şi pe pămînt şi în cer, după mutarea noastră la cele veşnice. Duhul Sfînt “va mărturisi” despre Hristos că este Fiul lui Dumnezeu Mîntuitorul şi Judecătorul lumii şi “va vesti”, adică va descoperi celor aleşi tainele Sale cele viitoare. Tot Duhul Sfînt va mustra şi va vădi necredinţa celor lepădaţi de Dumnezeu, eresul şi reaua credinţă a sectelor rupte din sînul Bisericii, ca şi răutatea păcătoşilor robiţi de păcate şi nepocăiţi.
Dar de ce a venit Sfîntul Duh Duminica şi în chip de limbi de foc s-a aşezat pe capetele Sfinţilor Apostoli aflaţi în foişorul Cinei din Ierusalim? Domnul a înviat Duminica, în ziua cea dintîi a săptămînii, şi tot Duminica pe la orele nouă dimineaţa S-a coborît Duhul Sfînt peste Apostoli, ca să sfinţească această zi, ca zi de odihnă veşnică a creştinilor în locul sabatului Legii Vechi şi să ne îndemne Duminica dimineaţa, mai ales la biserică, pentru a asculta Sfînta Liturghie şi cuvîntul de învăţătură din Evanghelie.
Limbile de foc ce s-au aşezat peste Apostoli ca un vuiet şi suflare de vînt ce vine repede (Fapte 2, 1-4) simbolizau focul Duhului Sfînt ce avea să ardă toată necredinţa, tot eresul şi păcatul în lume.
Prin limbile de foc ale Duhului Sfînt s-au sfinţit cei doisprezece Apostoli, s-a întemeiat în lume Biserica şi urma să se hirotonească diaconi, preoţi şi episcopi. Prin acest foc dumnezeiesc urmau să se săvîrşească cele şapte Taine ale Bisericii şi să se reverse peste creştini harul mîntuitor al Duhului Sfînt.

Iubiţi credincioşi,

Iată cît de mare este praznicul de astăzi! S-a înălţat Hristos la cer de-a dreapta Tatălui, dar a venit la noi Duhul Sfînt Mîngîietorul, ca să ne sfinţească, să ne călăuzească, şi să lucreze mîntuirea sufletelor noastre. Noi toţi care ne închinăm cu dreaptă credinţă Preasfintei Treimi, ne împărtăşim cu harul Duhului Sfînt prin cele şapte Sfinte Taine întemeiate de Hristos. Prin botez devenim fii ai lui Dumnezeu după dar şi fii ai Bisericii Ortodoxe. Prin taina Ungerii cu Sfîntul Mir primim pecetea harului Duhului Sfînt.
Prin spovedanie ne spălăm şi ne dezlegăm de păcatele făcute după botez, tot cu puterea harului dumnezeiesc, care împreună cu Botezul şi Mirungerea revarsă peste noi cel mai mult harul mîntuitor al Duhului Sfînt. La fel şi ultimele trei Taine şi mai ales Preoţia, ne împărtăşesc în viaţă harul mîntuirii, prin care ne curăţim, ne iluminăm şi ne sfinţim în Hristos.
Datoria noastră principală este să nu întristăm pe Duhul Sfînt care este în noi de la botez, prin păcate.
Nici să alungăm pe Sfîntul Duh de la noi prin necredinţă, mîndrie, desfrînare, ucidere şi mai ales prin căderea în cursele sectelor. Am greşit? Să ne pocăim de îndată ca să nu ne părăsească Duhul Sfînt. Spovedania şi Sfînta Împărtăşanie ne ajută în viaţă cel mai mult la mîntuire. Să nu le amînăm la bătrîneţe, ca să nu murim aşa, că nu ne putem mîntui fără dezlegarea păcatelor şi fără Trupul şi Sîngele lui Hristos.
Să fugim de păcate, că păcatul îndepărtează Duhul Sfînt de la noi. Să ne ferim de adunări şi învăţături sectare, că acelea nu au Biserică nici harul Duhului Sfînt. Vrem să ştim tainele credinţei? Să citim cărţi sfinte şi să cerem sfatul preoţilor. Vrem să vorbim limba îngerilor, care este cea mai frumoasă? Să ne rugăm din inimă cu smerenie şi lacrimi şi să lăudăm pe Dumnezeu acasă şi în Biserică.
Prin rugăciune vorbim cu Dumnezeu, cu Maica Domnului, cu Apostolii, cu sfinţii din cer şi cu oamenii de pe pămînt. Rugăciunea este cea mai preţioasă vorbire duhovnicească în limba Duhului Sfînt. Vrem să biruim răutatea lumii şi a diavolului? Să iubim curat pe toţi oamenii, să iertăm şi să ajutăm după putere pe toţi. Vrem să lăudăm pe Duhul Sfînt? Să rostim zilnic rugăciunea “Împărate ceresc Mîngîietorule”. Vrem să lăudăm cu toţii îngerii şi cu toţi sfinţii pe Preasfînta Treime? Să cîntăm adesea “Sfinte Dumnezeule”, lăudînd pe Tatăl, pe Fiul şi pe Duhul Sfînt. Amin.”

Părintele Ilie Cleopa

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii