8 Dec
2012

Poezii de Emilia Țuțuianu Dospinescu

***

Chemarea Mărului

Creanga imi este prea

incarcata de flori.

Vreau sa le daruiesc,

sa simt fiori.

Sa-mi salte trupu-mi prea lemnos,

in fata visului frumos

Acelor ce cuprinsi de dor,

cu soapte dulci isi spun ce vor…

Sa se-mplineasca-n viata lor.

Si-atunci ii chem:

„Veniti cu toti la umbra mea –

Parfum de mar si flori de nea,

Sfinti-va gandul, dragostea,

Si taina ce se-ascunde-n ea!”

Salcia

Pletoasa, ganditoare, cu pleoapele inchise

Si vantul dezmierdandu-i faldurile grele,

Pe malul solitar al unui rau ramase,

O salcie pletoasa, sub cerul plin de stele.

Era sublim sub luna, cand briza ne cuprinse,

Cu bratele ei grele de frunze si-nfloriri…

Ne-nfiora tainic de amintiri apuse,

Si-n oglinda apei se-apleaca murmurand:

       Tu la izvor, Eu la varsare

       ne leganam cu vise si iubiri,

       .. cuprinsi de neuitare!

Zefirul

Zefirul mi-aduse pe aripa,

Un gand de iubire stingher –

Timid, el se arata o clipa

In blanda lumina, pe cer.

Si, vantul se plimba prin paru-mi…

M-atinge cu pasu-i usor,

Ma-ntreaba:

„-Cui vrei sa te darui,

 Cu-atata iubire si dor ?”

S-atunci, murmure sfinte, curate –

Buzele-mi calde-ti sopteau

Regretul, ca nu esti aproape,

Spunandu-ti mereu …ca te vreau!

Inima mea

In inima mea,

         salasluieste un petic de cer

         si un pumn de pamant…

Pentru a-mi proteja inima,

         de buruieni omenesti,

Destelenesc pamantul cu eclata carului mic,

         pentru a afla in adancuri Misterele Eleusine, Ce le ascund apoi fericita,

         in al meu petic de cer.

(poezii de Emilia Țuțuianu Dospinescu )

 

 

8 Dec
2012

Emilia Ţuţuianu – Un pictor…de neuitat, Victor Stanciu

Victor Stanciu – Autoportret

***

“Când mă gândesc la Maestrul Victor Stanciu, mă văd cu foarte mulţi ani în urmă, trecându-i pragul casei, unde domnia sa ascundea un mic atelier în care se refugia să picteze.

Era un om micuţ de statură, îmbrăcat modest, cu un mers încet, cu ochii neastâmpăraţi, veşnic iscoditori, cercetând neobosit formele şi culorile din jurul său.

Această privire, adâncă, pătrunzătoare, şi-a redat-o foarte bine în autoportretele sale, în special cel din 1977.

Aspectul fizic nu-l dezminţea pe cel moral. Modest, calm, de o corectitudine şi cinste exemplară, artistul s-a dăruit Artei cu toată fiinţa sa, cucerind  sufletele iubitoare de frumos din lume.

S-a născut la Roman, în 18 noiembrie 1910. În anul 1944 a deschis prima expoziţie personală. Lucrările semnate de artist se găsesc în muzee sau colecţii din: Bacău, Râmnicu Vîlcea, Sighişoara, Târgovişte, Timişoara etc. precum şi în diferite ţări: Bulgaria, Austria, Franţa, Italia, Rusia, Germania, S.U.A., Grecia, Australia, Israel, Afganistan, Polonia ş.a.m.d.

Dintre locurile prin care şi-a purtat paşii, Romanul a rămas popasul împlinirii sale artistice. Aici şi-a desăvârşit, în cea mai mare parte, transpunând în pictură, simţirile creatoare şi convingerile sale artistice. Colindând cartierele Romanului, în căutare de modele,  artistul ne-a fasciant cu ceea ce ieşea dintr-un colţ banal de mahala, ne-a încântat cu diversitatea de peisaje care surprind, in culori vii, luminoase, succesiunea anotimpurilor, ajungând până la acele modele de studii: Portret de ţigancă, Bătrâni la masă, Doi fraţi, Dănuţa, Mucalitul, O soţie din Roman, Femeie, Zina etc.

Pânzele pictorului Stanciu depăşesc vicisitudinile vieţii prin artă, caracterizându-se mult prin culoarea albastră, iar anotimpul iarna, domină în cea mai mare parte arta sa şi a rămas predominant  până la plecarea dintre noi.

   În timpul războiului, iarna, doar albul imaculat al zăpezii şi cerul albastru aduceau acele clipe, rare, de linişte care îi strecurau în suflet speranţa că va scăpa cu viaţă.

Victor Stanciu s-a constituit pentru arta romaşcană, într-un model de dăruire şi un exemplu pentru generaţiile care i-au urmat. Mai târziu, la vârsta senectuţii, artistul ne-a arătat că împlinirea unei pasiuni din tinereţe, dacă te respecţi pe tine însuţi, poate dăinui în pofida anilor care se rostogolesc peste oameni.

Raportul om-natură, dezvoltarea fizică şi psihică a omului, divinitatea şi factorii importanţi din armonia universului, încercarea de a cunoaşte tainele acestui Univers, constituie tot atâtea probleme şi frământări în arta artistului. El ne-a învăţat, prin tot ceea ce ne-a lăsat în opera sa, cât preţuim şi cât primim de la tot ceea ce ne înconjoară.

Chiar şi la vârsta de 90 de ani a existat la artistul Victor Stanciu o predilecţie spre gândirea pozitivă care te dezarma. Eliminând răul şi realizând o armonie între trup şi suflet, pentru a dărui tot ceea ce mai putea crea, pictorul a învins eternitatea.

În spiritualitatea noastră căutăm să conştientizăm cele mai înalte valori, uitând că spiritualitatea nu este întotdeauna specific religioasă.

Pictorul Stanciu ne-a învăţat cum să scăpăm din constrângerile dimensiunilor umane şi cum să ne hrănim sufletul cu tot ceea ce ne înconjoară.

Într-o lume previzibilă, din punct de vedere intelectual, apărată de orice mister şi aşezată în conformism, artistul Victor Stanciu ne-a dat prilejul de a descifra o viaţă sufletească în culoarea siderală a penelului său.

Artistul a vrut să ştim că sufletului său i-a plăcut să fie surprins şi a răspuns printr-o emoţionată şi desăvârşită imaginaţie artistică atunci când se afla în faţa şevaletului.

Privind în afară a dorit Iluminare, plăcerea entuziasmului înflăcărat, pe când sufletul său, întotdeauna retras, a căutat contemplaţia şi aspectele cele mai misterioase, mai umbrite ale lumii adâncurilor.

,Mai am multe de făcut”, îmi mărturisea artistul, cu ochii umezi, la împlinirea a nouă decenii de viaţă. În halatul albastru, chipul artistului strălucea ca un astru nepieritor, rupându-se de cele ce sunt trecătoare. ” (Emilia Ţuţuianu – articol din revista Melidonium II)

Emilia Ţuţuianu Dospinescu

Sursa: Revista Melidonium

8 Dec
2012

Ioan Miclău: „Cartea şi valoarea ei“

Motto:

,,Arta ca răspânditoare a bunului gust, nu se poate coborî în noroi, ci are să ridice la sine pe toţi cei ce vin sub steagurile sale. Ridicarea  aceasta se face prin propagarea eternului frumos, a cărui temelie este adevărul”. (IOSIF VULCAN)

Trebuie să recunosc aici un anume adevăr, adică, iniţial aveam în minte a numi acest eseu ,,Cartea şi valorile acesteea”, dar mi se părea o prea lărgire a spaţiului de investigaţie. Mai ales că în ideea mea urmăream o ancorare în acea valoare a cărţii în sine, ca mijloc de expresie şi comunicare! Ca apoi, de aici să se desprindă acea universală valoare a cărţii în lunga şi zbuciumata evoluţie a fiinţei umane! Când omul a fost apt a-şi gândi simbolurile în litere şi a început a scrie, se năştea şi Cartea. Desigur, din dorinţa de expresie şi comunicare, cartea devenea pentru om o a doua fiinţă! Fie chiar prin acele tăbliţe de lut ars sau papirus, se dorea o notare a istoriei acelor vremi, a activităţilor de tot felul, adică a lăsa urme despre timpul şi spaţiul existenţei lor! Trecutul, prezentul şi viitorul în carte putea fi oglindit. Azi, aceasta a devenit atât de importantă, de necesară, încât ar  fi imposibil a se desprinde din viaţa de zi cu zi a societăţilor omeneşti! Și nu numai atât, dar, practic, omul s-ar sălbătici din nou, luându-i-se cartea. Odată cu genialele realizări în ale ştiinţei şi tehologiilor moderne, cartea a devenit un bun indispensabil, izvor de informaţie universală, de educaţie, de deservire a tot ceea ce se cheamă realizare umană. Cartea este la îndemâna fiecăruia spre a fi citită, spre a asigura pregătirea profesională şi intelectuală generaţiilor în şir. Lectura este plăcută şi necostisitoare, iar odată ce avem cartea într-o bibliotecă, pe fila acesteea stă pentru multe secole  acumulată experienţa fiecărui domeniu al artelor, fără pierderea ce bunăoară ar surveni la un ,,internet”, printr-o simplă lipsă de sursă electrică. Cartea şi omul  stau într-o interdependenţă, încât scriitorul  o defineşte deseori metaforic foarte sugestiv: ,,Cartea este viaţa unui om, iar omul este o carte în scriere”. La drept vorbind, cartea şi-a câştigat multe definiţii, încât s-ar putea scrie încă o carte numai dacă cineva s-ar apuca a aduna definirile făcute acesteea de către gânditori, scriitori şi poeţi, pedagogi şi învăţători, popor şi folclor ş. a. m. d. Vom vedea că aşa cum fiecare Neam creat de Dumnezeu îşi are o identitate a sa, la fel şi Cartea îşi are o identitate a ei, cu care se înregistrează, un certificat de naştere cu locul şi data, pentru a avea şi ea o recunoaştere! Să fiu direct, nu vreau să se creadă că scriu ficţiune, dimpotrivă, doresc să arăt ceva foarte real şi folositor, atunci când se ia o carte în mână. Mai ales în acest ,,univers al cărţilor”, când bibliotecile lumii sunt încărcate de cărţi, încât am ajuns şi la ,,biblioteci aşezate în ceruri(virtuale)” şi de unde a identifica o carte e nevoie, deci, de un anumit cod, de un digital, în care să se regăsească.

Este vorba despre cele patru litere majuscule ISBN, urmate de 10 numere(digitale), aranjate în patru grupe separate de cratime(liniuţe), ori o simplă distanţă între grupe. ISBN( International Standard Book Number), urmat de cele patru grupe digitale, formează, aşadar, identitatea cărţii. Interesant de ştiut că fiecare grup digital din cod are însemnătatea sa specifică şi care nu este un secret, ci, dimpotrivă, recunoaşterea unei cărţi apărute în circuitul său universal. Un exemplu ar fi concludent: ISBN 0-9588413-0-6. Primul grup reprezintă ţara unde s-a editat cartea, al doilea grup prefixul editurii care a publicat cartea, al treilea grup reprezintă numărul de titlu,  ultimul grup digital este unul de control general. Pe alte cărti vom găsi şi ISSN, adică(International Standard Serial Number). La bibliotecile mari se găsesc dicţionare întregi, în care se găsesc chiar în ordine alfabetică tările din toată lumea cu digitalul lor specific şi unic.

Din exemplul dat mai sus, primul grup digital 0 este pentru cărţile publicate în Australia şi UK. Franţa are numărul 2, Italia 88, Germania 3, Spania 84, Portugalia 972, Romania 973 etc. Unele dicţionare, cum este  Publisher International Directory with ISBN Index, K. G. Saur, publică şi editurile din ţările respective. Cu modestie, verticală însă, pot spune, că acel prim ISBN dat ca exemplu mai sus este cuprins in acest Dictionar şi este certificatul de identitate al cărţii mele The Romanian Life, un fel de antologie literară publicată în Limba Română. Deci, oarecum eram interesat să am acest dicţionar în două volume la biblioteca mea, ,,Mihai Eminescu”, privată, dar de interes public!

Apoi ştim bine, aşa cum se găsesc la oameni fapte bune şi fapte mai puţin bune, la fel şi cărţile pot fi  bune sau mai puţin bune! Lecturarea unei cărţi bune,  într-un domeniu al educaţiei etice bunăoară, aduce înobilarea caracterului şi deci a personalităţii cititorului. La fel al unei cărţi de istorie şi filosofie, de artă şi literatură, de ştiinţe, de scrieri confesionale ş. a. m. d. Pentru a înţelege valoarea unei cărţi, cât şi binefacerile lecturii acesteea, aduc aci sfatul Hristosului nostru, Mihai Eminescu, sau ,,Aminul”, cum îl numeşte vrednicul bucovinean Adrian Botez, sfat ajuns azi proverbial: ,,Citeşte! Citind mereu, creierul tău va deveni un laborator de idei şi imagini, din care vei întocmi înţelesul şi filozofia vieţii(Coloana Infinitului – din gandirea romana moderna, vol. II, Ed. ,,Cuget Românesc, 2009, pag.287).

P. Ispirescu, povestitorul nostru, care a adus mare folos folclorului românesc, afirma Vasile Alecsandri, şi ne-a lăsat, aşadar, acea poveste minunată,  Făt frumos născut cu cartea în mână, ne-a mai lăsat şi acest proverb: ,,Cine n-are plăcere a citi, n-are semne de a se face mai bun”.

Și acum un revers al monedei, zugrăvit de Liviu Rebreanu: ,,Nu există pedeapsă mai grea ca obligaţia de a citi cărţi moarte”(Ibidem).

Mai mult, I. Vinea într-un aforism spunea că, ,,Sunt cărţi care nu merită să fi fost scrise”, în acest caz va trebui luat aminte la vorbele lui N. Iorga, care  spunea: ,,Cetitorul să zică la mântuirea cărţii tale, nu: am cetit o carte, ci am cunoscut un om!” Ca atare, într-o astfel de situaţie revenim la noţiunea de cultură. Omului, în primul rând, cultura îi trebuieşte, fiindcă aceasta şlefuieşte fiinţa omenească. Rolul  şcolii şi al bibliotecilor, al artelor, scriitorilor şi preoţilor tocmai acesta  este, a lumina sufletele. Cartea, care este şi va fi întotdeauna mijlocul cel mai eficace prin care se desfăşoară procesul de educaţie, trebuie să poarte pecetea adevărului şi a iubirii între oameni. Aceasta este cultura cu adevărat vie, care pune în mişcare sentimentul gândirii, intelectul şi celula creerului, care să nu lenevească! Aici este zona oarecum negativă a internetului în raport cu cartea, şi mă refer la tinerii copii intraţi noi pe porţile şcolii. Direct la calculator, învaţă tehnologia rece, nesentimentală, bunăoară la o simplă înmulţire de numere, repede scoate copilul calculatorul  să-ţi spună că 5×4=20, dar acel calculator natural al copilului, creerul, nu a făcut nici un efort  să înţeleagă de ce e 20,  ci nu 25, spre exemplu! El, probabil, nu va prinde şi nici nu-l va interesa acel joc logic, cum adunând pe cinci de patru ori, sau pe patru de cinci ori, ne da acel rezultat al înmulţirii de 20. Asta în cele ale matematicii, dar când, pentru a lectura o carte scrisă pe virtual(aier), cititorul, dacă o avea computer, va fi satisfăcut, cu toate câte îl pot întrerupe din lectură, iclusiv permanenta cheltuire de bani, rămâne de văzut! Pe o carte investeşti o dată şi o pot avea şi strănepoţii cititorului. Valorile cărţii sunt inestimabile, formează caractere sănătoase, odihnesc mintea, dau  posibilitatea reflectării asupra binelui şi răului, asupra ştiinţelor şi economiilor, asupra istoriei şi, într-un fel, cartea a devenit parte a fiinţei umane, iar lipsa ei ar fi de neînchipuit, o mutilare a însăşi fizicului omenesc! Iar acele ştiinţe, care strivesc sufletul omenesc, nu trebuiesc proliferate, ci ţinute şi evoluate desigur în industriile tehnologiilor producătoare de bunuri materiale necesare vieţii. Atât. Fără a forţa biologia şi metafizica fiinţei umane, care aparţin Creaţiei Divine Naturale şi nu experimentelor cu care deja am siluit mediul ecologic, să nu ne siluim pe noi înşine.

CARTEA ESTE CUVÂNTUL LUI DUMNEZEU, ÎN CARE LIRICA DUHULUI NOSTRU POATE FI PREZENTATĂ ÎN ÎNTREGIME!

Ioan Miclău

8 Dec
2012

Ben Todică despre Ioan Miclău

IOAN MICLAU – “POEZII ALESE“ ( Ed. Cuget Romanesc, 2006)

Cred ca poetul este instrumentul prin care poezia este scrisa, pentru ca nu tot versul este poezie. Cred ca poetul este mijlocul prin care poezia patrunde in lumea noastra.

Daca impulsul vine din adancuri, atunci poeziea devine poem si cu cat este mai departe poetul, cu atat mai adanc este dorul de tara. Nimeni nu poate controla aceasta forta. Ea este un fel de har inzestrat si vine inspirata dintr-o profunda sursa divina. Nu vine din mintea folosita zilnic pentru rezolvarea problemelor de fiecare zi – sigur, poezia inoata din infinitul adanc spre suprafata lumeasca din locuri mult mai sacre decat ne inchipuim noi.

Ca artist, sunt constient de acest har, in sensul ca traiesc uneori zile intregi, alteori mai putin bune. Sunt zile cand lucrez cu viteza uimitoare, folosindu-ma de cunostintele si experienta vietii si descopar ca sunt complet lipsit de originaliate. Nu fac altceva decat sa ii imit pe predecesorii mei, pe contemporanii mei, lipsit de forta, farmec si mesaj, fara rezonanta intre mine si spectator. Si sunt alte dati, cand sunt lipsit de idei si muncesc, ma zbat, ma zvarcolesc ca un sarpe si cand nu te astepti, -divin- ceva apare din gradina cu o mireasma exotica si te captiveaza, te farmeca si atunci ingenunchezi, – in fata ta- imagini de neinchipuit. Si cred cu convingere ca ele vin dintr-o lume sacra, mult mai sfanta decat ne inchipuim noi, vin complet intregite dintr-un spatiu incomensurabil mintii noastre.

Poezia lui Miclau este o poezie pur romaneasca. Poezia exprima ganduri si emotii mostenite din mosi-stramosi, ce nu pot fi exprimate cu ajutorul cuvintelor. Limba vorbita si scrisa nu poate exprima mai mult decat cuvintele ei, pentru ca ea este relativ tanara, circa 45 de mii de ani, comparativ cu simturile, sunetele si emotiile noastre, care au o evolutie de aproximativ 45 milioane de ani. De aceea muzica si imaginile poporului nostru exprima mult mai mult decat cuvantul.

Asadar, poezia spune prin jocuri de cuvinte ceea ce nu se poate spune prin cuvinte. Ascult-o fara preconceptie sau analiza !

In poezia sa “DIMINEATA”, poetul Ioan Miclau impreuneaza cuvintele in expresia ideilor, nascand muzica. Tu intelegi idea, pricepi forma creata de muzicalitatea cuvintelor si toate la un loc sunt tema. Esti acasa. La o sezatoare, o mama inconjurata de fetele ei frumoase tes cu fire de aur si borangic portul neamului, portul tarii noastre. Mainile lor jucause alearga sub privirea inflacarata

a poetului. O alta familie, si o alta, etc.

Dimineata

Peste codrii, vai si sesuri roua-i un covor de-arginturi,

Rau-i spume, valul canta, lumea pare un sonet,

Scris pe portativul zarii de-a Naturii labirinturi,

Unde plin de dor si cuget studiaza un poet.

Zarea-n flacari se aprinde, cand urzeala-i de negreala,

Retragandu-si a ei neguri, lasa soarele sa iasa,

Cu-a lui coame aurite si zambire triumfala,

Diminetii dand placere, vietii cugetare-aleasa,

Nici o grija-n codrul verde, lumea-i vesnic in cantare,

Caci Divinul e in toate croitor si hranitor;

Poarta pasarile grija hranei lor ori de-mbracare ?

Totusi ele-s vii embleme pe-al padurii drag decor.

……………………………………………………………….

Poezia izvoreste dintr-un loc profund numit inspiratie, unde poti ajunge printr-un moment, o imagine sau o senzatie a carui ecou patrunde adanc in esenta fiintei noastre, devenind mesaj mesajer. Exemplu: Mirosind pentru prima data fanul proaspat cosit am inspirat in piept cu lacomie aerul. In acest moment, am realizat ca multe alte generatii ca mine, inaintea mea, au descoperit acelasi lucru si au inspirat cu aceeasi lacomie aerul inmiresmat de fanul proaspat cosit. Deci, eu traiesc un moment antic si total nou in acelasi timp, privind prin ecoul creat de numarul de persoane care au trait momentul in evolutie(Momentul poeziei “Dimineata”) Aceasta calitate de ecou infinit sub observatie declanseaza POEZIA.

Poetul Ioan Miclau evita metafora, pentru ca metafora in poezie e groteasca, or el nu poate fi decat uman, cald si parintesc. Nu trebuie sa umblam in poezia lui dupa ganduri ascunse sau idei obscure, asa cum se repede s-o faca criticul din noi, care, in mintea lui superstitioasa, umbla dupa mesaje codificate, ci sa lasam relaxat sunetul cuvintelor si al ritmului lor sa ne poarte in lumea poetului adevarata, simpla si sincera. Poezia e vie, daca o traiesti !

7 Dec
2012

OMILIA VII – din “Tâlcuiri la Epistola a doua către Timotei, Tit, Filimon”

Şi aceasta să ştii că, în zilele din urmă, vor veni vremuri grele; Că vor ii oameni iubitori de sine, iubitori de arginţi, lăudăroşi, trufaşi, bulitori, neascultători de părinţi, nemulţumitori, tară cu-f cernicie, lipsiţi de dragoste, neînduplecaţi, clevetitori, neînfrrânaţi, cruzi, neiubitori de bine, trădători, necuviincioşi, îngâmfaţi, iubitori de desfătări mai mult decât iubitori de Dumnezeu, având înfăţişarea adevăratei credinţe, dar tăgăduind puterea ei. Depărtează-te şi de aceştia. Căci dintre aceştia sunt cei ce se vâră prin case şi robesc femeiuşti împovărate de păcate şi purtate de multe feluri de pofte, mereu învăţând şi neputând niciodată să ajungă la cunoaşterea adevărului. (II Timotei 3, 1-7)

În întâia epistolă zicea că: „Duhul grăieşte lămurit că, în vremurile cele de apoi, unii se vor depărta de la credinţă” (I Timotei 4, 1), şi tot în aceeaşi epistolă, în alt loc, acelaşi lucru îl proroceşte, ca pe ceva care se va petrece în timpul de pe urmă. Deci, şi aici acelaşi lucru îl face, zicând: „Şi aceasta să ştii că, în zilele din urmă, vor veni vremuri grele”. Şi nu numai în timpurile de pe urmă, ci chiar şi în timpurile deja venite, după cum zice: După cum Iannes şi Iambres s-au împotrivit lui Moise. (3,8) Şi iarăşi, mai sus zice: „Iar într-o casă mare nu sunt numai vase de aur şi de argint”. Dar, oare, de ce face el aceasta? Ca să nu se tulbure Timotei sau vreunul dintre noi, când vedem că în lume sunt şi oameni răi. „Că, dacă pe timpul lui Moise, zice, au fost oameni răi şi vor fi şi după aceasta, nu este nimic de mirare dacă se găsesc şi în timpul nostru.”

„În zilele din urmă, vor veni vremuri grele”, adică foarte rele.

Şi cum vor fi timpuri rele? Aceasta o zice nu doar defăimând zilele, nici timpurile, ci pe oamenii cei din acele timpuri. Că şi noi avem obiceiul de a vorbi de timpuri rele sau bune, de la împrejurările ce se petrec atunci sau de la oamenii contemporani. Şi, după ce spune de acele timpuri, imediat arată cauza tuturor acelor rele, rădăcina şi sorgintea de unde se nasc toate celelalte, anume când cineva nu le are în vedere pe cele ale aproapelui, ci numai pe cele ale sale sau, mai bine zis, când le neglijează pe ale amândurora, căci el atunci nu se gândeşte nici la ale sale.

Că, după cum cel ce le are în vedere pe ale aproapelui său, va orândui bine şi pe ale sale, tot aşa şi cel ce le dispreţuieşte pe ale aceluia, le va dispreţui şi pe ale sale. Căci, dacă suntem mădulare unul altuia, apoi mântuirea aproapelui nu este numai a lui, ci şi a celorlalte mădulare, precum şi vătămarea nu stă numai la acela, ci îşi întinde durerile la toate celelalte mădulare. Dacă suntem zidire, ceea ce ar suferi o parte va vătăma şi restul zidirii, iar dacă acea parte este puternică, ea le va putea purta şi pe celelalte.

Întocmai ca şi în Biserică. L-ai trecut cu vederea sau l-ai dispreţuit pe fratele tău? Pe tine singur te-ai nedreptăţit. Cum? Apoi, tu singur ai suferit o vătămare nu mică. Că, dacă acela care nu-l împărtăşeşte pe cel sărac cu câte ceva, se duce în gheena, dar oare cel ce-l vede pe fratele său primejduindu-se în cele mai necesare şi nu-i întinde mână de ajutor, oare nu va pătimi mai mult decât acela, după cum şi paguba a fost în lucruri mai mari?

„Că vor fi oameni iubitori de sine”, zice. Dar tocmai cel iubitor de sine nu se iubeşte pe sine, în timp ce acela care-l iubeşte pe fratele său se iubeşte pe sine. Din iubirea de sine izvorăşte arghirofilia sau iubirea de arginţi. Căci, chiar pe dragostea cea mai întinsă şi mai răspândită în toate părţile, în scurt timp o umileşte boala cea grozavă a iubirii de sine. „Iubitori de arginţi.” Din iubirea de arginţi se naşte mândria, din mândrie dispreţuirea, din dispreţuire blasfemia, din blasfemie pierderea oricărei ruşini şi, în fine, necredinţa.

De altfel, oricine se înalţă pe sine contra oamenilor, uşor apoi se va înălţa şi contra lui Dumnezeu. Astfel se nasc şi păcatele; de multe ori, de la cele mai de jos, ajung până la cele mai de sus. Cel ce este smerit faţă de oameni, cu atât mai mult va fi smerit faţă de Dumnezeu. Cel ce este blând faţă de cei asemenea lui, cu atât mai mult va fi faţă de Dumnezeu, iar cel ce-i dispreţuieşte pe cei deopotrivă cu el, în trecerea timpului Îl va dispreţui chiar şi pe Dumnezeu.

CEL CE SE ÎNVAŢĂ A-I DISPREŢUI PE OAMENI, CU UŞURINŢĂ
ÎL VA DISPREŢUI ŞI PE  DUMNEZEU.  ÎMPOTRIVA IUBITORILOR DE ARGINŢI. DESPRE ADEVĂRATA PRIETENIE. 
CALITĂŢILE NECESARE FEMEILOR VĂDUVE

Deci, iubiţilor, să nu ne dispreţuim unii pe alţii, căci aceasta este o învăţătură rea, care ne va conduce la dispreţuirea lui Dumnezeu. Dar, chiar prin faptul că ne dispreţuim unii pe alţii, noi îl dispreţuim pe Dumnezeu, Care ne-a poruncit de a arăta unii altora cea mai mare dragoste. Dar, dacă voiţi, vă voi face aceasta învederată şi prin exemple. Cain l-a dispreţuit pe fratele său şi imediat L-a dispreţuit şi pe Dumnezeu. Cum L-a dispreţuit? Priveşte cât de batjocoritor ÎI răspunde lui Dumnezeu: „Au doară eu sunt păzitorul fratelui meu?” (Facere 4, 9).

Isac, de asemenea, l-a dispreţuit pe fratele său, şi la urmă L-a dispreţuit şi pe Dumnezeu. De aceea şi zicea Dumnezeu că: „Am iubit numai pe Iacov, şi pe Isac l-am urât” (Maleahi 1, 2-3), pentru care şi Pavel zice: „Să nu fie vreunul desfrânat sau întinat ca Esau”. (Evrei 12, 16) Pe Iosif l-au dispreţuit fraţii, care la urmă L-au dispreţuit şi pe Dumnezeu. Israeliţii l-au dispreţuit pe Moise, şi de aceea L-au dispreţuit şi pe Dumnezeu. Tot aşa şi fii lui Eli dispreţuiau poporul, şi-L dispreţuiau şi pe Dumnezeu.

Voieşti poate a vedea şi contrariul? Avraam l-a cruţat pe Lot, nepotul său, şi în acelaşi timp a ascultat şi de Dumnezeu, iar aceasta se învederează din ascultarea lui, când i s-a cerut a-l jertfi pe fiul său, Isaac, şi din toate celelalte virtuţi ale sale. Şi, iarăşi: Abel a fost evlavios şi cu bună-cuviinţă către fratele sau, şi evlavios a fost şi către Dumnezeu.

Să nu ne dispreţuim deci unii pe alţii, ca să nu ne învăţăm a-L dispreţui şi pe Dumnezeu. Cel obraznic cu oamenii, va fi obraznic şi cu Dumnezeu. Să ne cinstim unii pe alţii, ca să ne învăţăm a-L cinsti şi pe Dumnezeu. Deci, când iubirea de arginţi şi iubirea de sine, şi lipsa de ruşine se întrunesc la un loc, atunci ce mai lipseşte pentru pierderea totală a individului? Totul s-a stricat atunci şi din toate părţile curge mocirla cea puturoasă a păcatelor.

„Nemulţumitori”, zice. Şi cum ar putea fi mulţumitor iubitorul de arginţi? Cui ar putea fi mulţumitor? Nimănui, fiindcă pe toţi îi crede ca duşmani, de vreme ce voieşte a răpi averile tuturor. De ţi-ai deşerta toate averile unui asemenea om, nu-ţi va arăta nici o mulţumire; încă se scandalizează că nu ai mai mult şi că nu l-ai făcut stăpân pe mai multe. De l-ai face stăpân peste lumea întreagă, nu-ţi va arăta nici o mulţumire, căci el crede că n-a luat nimic.

Pofta acestui rău este fără saţ, este, aşa-zicând, pofta unei boli primejdioase, căci astfel sunt poftele bolilor. Şi cel bolnav de friguri nu poate niciodată a se sătura de băutură, ci pururea se găseşte stăpânit de poftă. Beţivul niciodată nu se satură, ci veşnic este însetat. Tot aşa şi cel îndrăgostit de bani niciodată nu-şi satură pofta de bani şi, de i-ai deşerta toate averile, el niciodată nu-ţi va arăta vreo mulţumire. Numai aceluia poate i-ar arăta, care i-ar da pe cât voieşte el, dar aceasta nimeni n-ar putea-o face, căci nici el n-are o măsură de cât voieşte şi, prin urmare, nimeni nu-l va putea mulţumi.

Nimeni nu poate fi atât de nemulţumitor ca iubitorul de arginţi, nimeni nu poate fi atât de fără simţire şi fără recunoştinţă, ca iubitorul de bani. El este duşmanul lumii întregi. Se necăjeşte în sine că sunt oameni pe pământ, căci el voieşte ca toiul să fie pustiu, iar dânsul să aibă pe ale tuturor. Şi multe de acest fel îşi închipuie în mintea lui. Dacă, de pildă, este cutremur de pământ, el zice în sine: „dacă s-ar îngropa toate în pământ, la urmă eu singur le-aş lua pe ale tuturor, dacă este cu putinţă. Dacă ar fi foamete sau boală şi de s-ar pierde toate, afară de aur; dacă ar fi vreun naufragiu pe mare sau vreo revărsare şi înecare de mare”, şi, în fine, mii de asemenea nenorociri făureşte în mintea sa, iar ceva bun, deloc, căci el doar doreşte în sufletul său cutremure, trăsnete, războaie şi boli, şi toate cele de acest fel.

Spune-mi însă, nenorocitule şi vrednicule de jale, şi mai rob decât toţi robii: dacă ar fi toate aur în lumea aceasta, oare te-ar mântui pe tine aurul, fiind prăpădit de foame? Dacă ar fi un cutremur şi s-ar scufunda întreaga lume, oare te-ai izbăvi de această poftă vătămătoare? Nefiind om pe pământ, la nimic nu-ţi va folos viaţa cu toate ale ei. Să ne închipuim că, deodată, fără de veste, toţi oamenii de pe pământ ar dispărea şi că argintul şi aurul lor ar trece automat în stăpânirea ta — fiindcă aceşti  oameni îşi închipuie în mintea lor lucruri nebuneşti şi peste putinţă — şi bogăţia acelora, aurul, argintul, hainele cele de mătase, cele aurite, toate, în fine, ar intra automat în mâinile tale.

Ei, şi care-ţi va fi folosul?! Atunci mai cu seamă te-ar găsi moartea, nefiind nici pitari, nici lucrători de pământ, ci numai fiare sălbatice şi demoni care îţi sperie sufletul. Desigur că şi acum îţi stăpânesc demonii sufletul, şi încă poate mulţi; atunci însă te-ar pune în uimire şi de îndată te-ar pierde. „Dar, zici tu, eu aş voi ca să fie şi lucrători de pământ, şi făcători de pâine, însă ar trebui ca şi cu dânşii să cheltuiesc; atât de nesăţioasă este dorinţa aceasta.

Şi ce ar putea fi mai de râs ca aceste vorbe? Ai văzut în ce strâmtorare se găseşte el? Voieşte şi a-i avea pe mulţi care să-l slujească, dar se şi scârbeşte că risipeşte cu hrana lor şi că în chipul acesta i se împuţinează averea. Dar ce? Spune-mi: oare voieşti tu ca oamenii să fie de piatră? Dar toate acestea sunt batjocuri, valuri de mare, ameţeală, furtună, vifor şi tulburare mare a sufletului, căci el veşnic este înfometat, veşnic, însetat.

Spune-mi însă: oare pe un astfel de om nu l-am plânge şi nu ne-ar fi milă de el? Când astfel se petrece cu trupurile omeneşti, şi se consideră a fi cea mai grozavă osândă — numită de doctori foame câinească (bulimie) — când cineva, îndopându-se întruna, nu se izbăveşte totuşi de a fi înfometat; dar, dacă se petrece aceasta cu sufletul, oare nu-l vom plânge pe un asemenea om? Foame câinească a sufletului este iubirea de arginţi, care umple cu multe sufletul, dar niciodată nu-l mulţumeşte, ci pururea este stăpânit de acea poftă.

De ar trebui să bea unul ca acela chiar din acea buruiană numită elebor (έλλέβορον = elehor, buruiană de leac pentru smintire) sau de ar suferi ceva de mii de ori mai greţos, numai ca să se poată izbăvi de această patimă, oare n-ar trebui ca să primească aceasta cu bunăvoinţă? Nu poate fi în lume atâta mulţime de bani, încât să poată sătura pântecele nesăturat al iubitorului de arginţi.

Dar, oare, nu ne vom ruşina noi dacă, fiind vorba de bani, atât de mult unii se entuziasmează sau, mai bine zis, se cuprind de o poftă nebună, iar când e vorba de Dumnezeu noi nu-I arătăm nici cea mai mică dragoste, deşi Dumnezeu este pentru noi mai fără de preţ ca argintul? Pentru argint oamenii suferă şi nedormire, şi călătorii îndelungate, şi primejdii necurmate, şi ură, şi zavistii, şi în fine toate relele, iar când e vorba de Dumnezeu, noi nu suferim a se pronunţa asupră-ne nici cea mai mică vorbă sau să suferim vreo ură pentru El.

Iar de ar trebui să-l apărăm pe vreunul din cei nedreptăţiţi, noi, sfiindu-ne de ura şi de primejdiile din partea stăpânitorilor, îl lăsăm în voia întâmplării pe cel nedreptăţit, aşa încât luând de la Dumnezeu putere de a-l ajuta pe fratele nostru, noi am pierdut acea putere, pentru că n-am voit de a fi urâţi de acei tirani. Şi cei mai mulţi imediat pun înainte vorbele: ,,Ce-mi pasă mie, nu voiesc a fi urât în zadar”. Dar aceasta înseamnă a fi urât în zadar? Şi ce ar putea fi mai bun decât această ură?

Pentru prietenia şi dragostea lui Dumnezeu, ura oamenilor este cu mult mai bună decât prietenia lor. Căci, când suntem iubiţi pentru Dumnezeu, noi ÎI suntem datori Lui de această cinste, iar când suntem urâţi, atunci El ne este dator. Iubitorii de bani, oricât ar iubi aurul, totuşi nu cunosc măsura iubirii; noi însă, de am face un lucru cât de mic, credem că totul am făcut; pe Dumnezeu nu-L iubim atât pe cât iubesc aceia aurul.

Mare este învinovăţirea acelora, că au atâta dragoste pentru aur, dar şi hula noastră este mare, pentru că nu avem atâta dragoste către Dumnezeu, pe câtă avem către pământ. Căci pământ este aurul, pământ în formă metalică. Câtă cinste dăm pământului, nu dăm pe atâta Stăpânului tuturor.

Să cunoaştem deci nebunia lor şi să ne ruşinăm. Şi ce este dacă noi poate nu suntem aşa de aprinşi după aur, dar nici de Dumnezeu nu ne temem mult? Din cauza avariţiei, unii oameni îşi dispreţuiesc femeia, copiii, ba până cniar şi mântuirea lor, deşi mi ştiu că vor putea spori averea lor, fiindcă de multe ori, chiar pe când se găsesc în cele mai bune speranţe, părăsesc lumea fără de veste, deşi s-au muncit în zadar, pe când noi, ştiind bine că e vom învrednici de Cel dorit de noi dacă-L vom iubi precum trebuie a-L iubi, totuşi nici aşa nu-L iubim, căci s-a răcit în noi orice dragoste către aproapele şi, prin urmare, şi către Dumnezeu; deoarece, de la răcirea celei către aproapele vine şi răcirea celei către Dumnezeu.

Nu este, iubiţilor, om care să aibă o cugetare sănătoasă şi să nu ştie a iubi. Temelia tuturor bunurilor este dragostea1, după cum şi zice Mântuitorul: „În aceste două porunci se cuprind toată Legea şi prorocii”. (Matei 22, 40) După cum focul ce cade pe materii arzătoare totul nimiceşte, tot aşa şi căldura dragostei, oriunde ar pătrunde, pe toate cele ce vatămă cuvântul lui Dumnezeu le nimiceşte, şi aşa face pământul curat şi prielnic pentru primirea seminţelor.

Unde este dragoste, toate relele sunt alungate. Acolo nu mai este iubire de arginţi, care e rădăcina tuturor relelor; nu mai este iubirea de sine, nu mai este mândria; căci, de ce s-ar mândri cineva înaintea prietenului său? Nimic nu-l face pe om atât de umil ca dragostea, căci îi servim pe prieteni ca slugi şi nu ne ruşinăm, ci încă suntem chiar mulţumiţi de această slujbă. Banii nu-i cruţăm, ta de multe ori nici trupurile, căci de multe ori se şi primejduieşte cineva pentru cel iubit.

Unde este adevărata dragoste, invidie nu poate fi, nici grăirea de rău, fiindcă nu numai că nu-i defăimăm pe prieteni, ci încă şi când sunt defăimaţi îi apărăm, închizând gura defăimătorilor. Toate sunt în linişte, toate în pace şi nici măcar urmă de ceartă sau luptă nu se vede, căci toate sunt încărcate de pace. „Iubirea este deci împlinirea legii” (Romani 13, 10), zice Pavel, aşa că nimic nu este displăcut.

Căci, care sunt păcatele contra ei? Avariţia, răpirea, invidia, grăirea de rău, lipsa de ruşine, minciuna, jurământul fals; dar, toate acestea sunt împrăştiate acolo unde este dragoste. Îşi calcă jurământul cei ce jură strâmb şi care voiesc a răpi; dar de la cel iubit nimeni nu încearcă a-i răpi ceva, ci încă îi mai dă cbiar din ale sale, căci noi simţim o mai mare mulţumire de a-i da, decât de a-i lua.

Toate acestea le ştiţi voi, care aţi avut prieteni; prieteni, zic, nu numai cu numele, nici numai de formă, ci dacă cineva a iubit precum trebuie a iubi, dacă s-a lipit de el; iar dacă unii poate nu ştiu, află de la cei ce ştiu. Acum însă vă voi povesti din Sfintele Scripturi despre o prietenie minunată.
Ionatan, fiul lui Saul, l-a iubit pe David. „Sufletul lui Ionatan, zice, s-a lipit de sufletul lui David”, iar când îi plângea moartea, zicea David către el: „întristat sunt după tine, căci tu mi-ai fost foarte scump şi iubirea ta a fost pentru mine mai presus de iubirea femeiască!” (I Regi 18, 1; II Regi 1, 26).

Dar ce? Oare l-a invidiat vreodată pe David? Deloc, deşi ar fi putut să-l invidieze. De ce? Pentru că din fapte vedea cum împărăţia venea la David; însă el nimic n-a pătimit, căci n-a zis: „acesta este cel ce mă lipseşte pe mine de părinteasca împărăţie”, ci încă lucra împreună au el pentru luarea împărăţiei şi deci nici pe tatăl său nu-l cruţa pentru prietenul său. Dar pentru aceasta, să nu-l considere cineva pe Ionatan ca omorâtor de tată, căci el nu-1 nedreptăţea pe tatăl său prin acea dragoste, ci numai cât stăpânea, aşa-zicând, nedreptăţile şi comploturile urzite contra lui David.

Mai mult îl cruţa decât îl nedreptăţea, căci nu l-a lăsat pe el să sfârşească deci cu un omor nedrept. Voia de multe ori chiar să moară pentru dânsul. Niciodată nu l-a acuzat, ci chiar şi pe tatăl său 1-a adus la tăcere; nu l-a invidiat, ci încă a lucrat împreună cu el. Nu numai că i-a dat bani, ci i-a mai dat şi mântuirea, ba cniar şi sufletul şi l-a pus pentru dânsul. Nu s-a sfiit de tatăl său pentru prieten, fiindcă acela (tatăl) urzea uneltiri nedrepte, iar acesta nu se ştia cu nimic vinovat pe sine. Prietenia lui era cu cel drept. Astfel  deci era Ionatan. Să-l vedem acum şi pe David.

N-a avut timp ca el să-şi arate recunoştinţa către Ionatan, fiindcă Ionatan a fost răpit de moarte mai înainte de a lua David împărăţia, aşa că, mai înainte de a veni la împărăţie cel ce pătimise, a încetat din viaţă cel ce făcuse bine. Deci, cum? Să vedem cum şi-a arătat – în cele ce era cu putinţă – prietenia acest drept. „Frumos mi-ai fost mie foarte, minunată a fost dragostea ta, mai mult decât dragostea femeilor”, zice. Dar oare numai atâta a fost – de altfel, nici aceasta nu este puţin lucru — sau poate dragostea lui a mers mai departe?

Apoi, iată că şi pe fiul aceluia, şi pe nepotul lui de multe ori i-a scos din primejdii, aducându-şi aminte de dragostea şi binefacerea tatălui lor către el, şi aceştia se găseau faţă de el ca nişte nepoţi de-ai fiului său, îngrijindu-se de ei şi apărându-i.  O astfel de dragoste voiesc eu de a avea noi, cu toţii, şi către cei vii, şi către cei morţi. Să audă aceasta femeile, căci în special cu privire la ele eu vorbesc de cei morţi; acele femei, zic, care au trecut la a doua căsătorie, după ce l-au urât pe bărbatul dintâi sau au necinstit patul celui adormit.

Acestea le spun, nu ca şi cum aş opri căsătoria a doua, dar nici a o lăsa neîmpiedicată, fiindcă nu mă lasă nici pe mine Pavel, punându-mi frâu în gură, şi zicând femeilor: „fecioara, de se va mărita, n-a greşit”. Şi ce altceva mai zice? Că „mai fericită este dacă rămâne aşa” (I Corinteni 7, 28, 40), astfel că este cu mult mai cine aceasta decât aceea. Pentru ce? Pentru multe. Că, dacă a nu se mărita deloc este cu mult mai tine decât a se mărita, desigur că a nu se mărita a doua oară este cu mult mai bine decât a se mărita.

„Dar, zici tu, unele n-au putut suferi văduvia, căci au căzut în nenorociri.” Fiindcă n-au ştiut ce este văduvia. Văduvia nu este numai aceea de a nu se mărita a doua oară, precum şi fecioria nu este numai a rămâne nemăritată; însă, ce? După cum principalul în feciorie este modestia şi statornicia în credinţă, tot aşa şi în văduvie principalul este de a trăi singuratic, a stărui în rugăciuni, a se izbăvi de desfătări şi petreceri. „Iar cea care trăieşte în desfătări, zice, deşi vie, este moartă”. (I Timotei 5, 6) Că, dacă ar urma ca aceea rămasă văduvă să aibă împrejurul său tot acelaşi vuiet şi tot aceleaşi fantezii, şi tot aceleaşi baine pe care le avea pe când trăia bărbatul ei, apoi e mai bine să se mărite, căci nu relaţia cu un bărbat este ceva rău, ci iscodirea şi limbuţia.

De aceea s-au întors unele ca acestea în urma satanei, fiindcă nu au ştiut să văduvească bine. Voieşti poate să ştii ce este o văduvă şi ce calităţi se cer ei? Ascultă-l pe Pavel ce spune: „dacă a crescut copii, zice, dacă a fost primitoare de străini, dacă a spălat picioarele sfinţilor, dacă a venit în ajutorul celor strâmtoraţi, dacă s-a ţinut stăruitor de tot ce este lucru bun”. (I Timotei 5, 10) Dar, dacă după moartea bărbatului te desfeţi în bogăţii multe, desigur că nu vei putea suferi văduvia.

Strămută însă bogăţia aceasta în ceruri, şi atunci îţi va fi uşoară sarcina văduviei. „Dar dacă eu am copii, zici tu, moştenitori ai averii părinteşti?” Învaţă-i ca şi ei să dispreţuiască averile. Strămută pe cele ce ţi se cuvin ţie şi opreşte pentru copii atât cât le ajunge; învaţă-i apoi ca şi ei să fie mai buni decât banii. „Dar, zici tu, dacă am o sumedenie de slugi şi de robi? Dacă am atâta aur, argint şi aşa de multe lucruri? Cum voi fi, oare, eu destoinică de a le păstra, având nevoie de sprijinul bărbatului?” Pretexte numai sunt acestea, după cum se învederează din multe părţi.

Căci, dacă nu te-ai îngriji sau, mai bine-zis, dacă nu ai dori averi şi nici n-ai voi ca să ţi se sporească bogăţiile, sarcina ţi-ar fi uşoară, căci cu mult mai greu este de a strânge, decât de a păstra. Deci, dacă ai tăia pofta de a   trânge, şi din cele ce ai deja îi vei împărtăşi pe cei ce au nevoie, Dumnezeu te va sprijini cu puterea Sa. Dacă într-adevăr tu zici acestea ca având sub îngrijirea ta moştenirea orfanilor, iar nicidecum nu ascunzi sub un astfel de pretext iubirea de arginţi, atunci Cel ce ţi-a poruncit de a creşte fii şi Cel ce cunoaşte inimile, va face ca averea acelora să fie în siguranţă.

Căci nu este nici o casă care, fiind sprijinită pe milostenie, să pătimească ceva rău; şi chiar de ar pătimi pentru un timp, se va sfârşi totuşi cu bine. Aceasta va fi încă pentru fiecare casă mai mult decât orice pavăză şi suliţă. Ascultă ce zice diavolul despre Iov: „N-ai făcut Tu gard în jurul lui şi în jurul casei lui, şi în jurul a tot ce este al lui?”. (Iov 1, 10) Pentru ce oare? Ascultă-l pe Iov ce spune: „Eram ochii celui orb, zice, şi piciorul celui şchiop; eram tatăl celor neputincioşi”. (Iov 29, 15)

După cum cel ce nu se desparte pe sine de nenorocirile străine, chiar în ale sale nu va pătimi nici un rău, căci s-a învăţat deja a suferi împreună, tot aşa şi cel ce nu voieşte a compătimi şi a se întrista de cele străine, în toate ale sale va pătimi relele singur. Şi, după cum se întâmplă şi cu trupul omului, când de pildă piciorul fiind rănit, mâna n-ar simpatiza,    n-ar curăţi rana,  n-ar pune doctoriile şi n-ar spăla puroiul, desigur că în aceleaşi rele se va găsi singură, aşa că mâna care, fiind afară de orice durere, n-a voit să slujească piciorului, ea singură va fi vinovată de patima ce o va suferi; căci de acolo venind răul, va cădea şi pe dânsa, şi de astă dată nu va mai fi vorba de o slujbă adusă ei, ci de vindecare şi scăpare de primejdie.

Tot aşa, zic, şi în cazul de faţă, cel ce nu voieşte a compătimi cu alţii, singur va suferi. „Ai îngrădit, zice, cele din afară ale lui, şi cele dinăuntru”, şi nu îndrăznea de a năvăli asupră-i. „Dar, zici tu, a pătimit multe rele.” Însă, relele acelea au fost pricină a multor bunuri: îndoită i-a fost averea, plata i-a fost mai mare, mai mare i-a fost şi dreptatea, strălucite cununile, minunate i-au fost premiile, şi atât cele dubovniceşti cât şi cele pământeşti i-au sporit. I-a pierdut pe fiii săi, dar a primit fii, nu pe aceia, ci pe alţii în locul lor, iar pe aceia i-a mântuit întru înviere. Dacă i-ar fi primit tot pe aceia, i s-ar fi împuţinat lui numărul; acum însă, dându-i-se alţii în locul acelora, îi va prezenta şi pe aceia la înviere.

Dar, toate acestea s-au petrecut prin faptul că el se îndeletnicea cu facerea milosteniei, pe care o întrebuinţa în orice ocazie, ceea ce şi noi să facem, ca astfel să ne învrednicim de aceleaşi bunuri, prin harul şi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh, se cuvine slava, stăpânirea şi cinstea, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

sursa: SFANTUL IOAN GURA DE AUR

7 Dec
2012

Sfântul Ioan Gură de Aur: Despre prietenie

Aşa trebuie prietenul [adevărat] să iubească, încât şi sufletul dacă îi este cerut, să nu refuze a-l da, dacă îi este cu putinţă. Dar ce zic eu: dacă îi este cerut? Chiar el trebuie să alerge [cu sârguinţă] să-l dea. Căci nimic, nimic nu este mai dulce decât această dragoste şi nimic întristător nu este în ea. Cu adevărat prietenul credincios este leacul vieţii. Cu adevărat prietenul credincios este scăpare tare. Ce nu face prietenul adevărat? Câtă dulceaţă nu aduce? Cât folos? Câtă siguranţă? Chiar dacă mi-ai vorbi de mii de comori, nimic nu se compară cu prietenul adevărat.

Să spunem mai întâi câtă dulceaţă aduce prietenia. Când [prietenul] vede pe prietenul său, se luminează si se revarsă din sine [se topeşte]2, se împleteşte cu acela cu o împletire care conţine o dulceaţă sufletească negrăită [şi tainică]. Şi chiar dacă numai îşi aduce aminte [anamnesis] de el, îi învie si i se-ntraripează mintea [dianoia]3. Iar acestea le spun despre prietenii cei adevăraţi care sunt de un suflet şi care aleg să şi moară unul pentru altul şi care se iubesc cu căldură.

Degeaba îmi mustraţi cuvântul gândindu-vă la cei care sunt prieteni numai aşa [de formă], având părtăşie la mese şi fiind prieteni numai cu numele. Dacă cineva are un prieten de felul celor despre care eu vorbesc, va cunoaşte ce spun4. Chiar dacă îl vede pe acest [prieten] în flecare zi, nu se satură5. Aceleaşi le cere pentru acela în rugăciune ca şi pentru sine. Iar eu ştiu pe cineva care, îndemnându-i pe bărbaţii cei sfinţi să se roage pentru prietenul lui, îi îndemna să se roage mai întâi pentru prieten, şi abia după aceea pentru sine.

Atât de mare lucru este un prieten bun, încât de dragul lui sunt iubite şi locurile şi vremile [legate de el]6. Căci după cum corpurile strălucitoare îşi lasă lumina7 să cadă în locurile din apropiere, aşa şi prietenii îşi lasă harul [farmecul] [charis] în locurile în care au fost prezenţi8. Şi adeseori stând fără prieteni în locurile acelea, am lăcrimat şi am suspinat, aducându-ne aminte de zilele în care eram [acolo] dimpreună cu ei.

Nu este cu putinţă să înfăţişăm cu cuvântul câtă dulceaţă este în prezenţa prietenilor. Numai cei care au experienţa [acestor lucruri] ştiu. Iar de la un prieten este cu putinţă să ceri şi să primeşti un har [favoare] [charis]9 fără nici o bănuială [şi împovărare]10. Când prietenii ne poruncesc, ca un har [charis] privim [porunca] 11. Iar când ezită [să ne poruncească] atunci ne  mâhnim 12. Nimic nu avem care să nu fie şi a lor.

Adeseori, dispreţuind toate cele de aici, de dragul lor totuşi nu vrem să plecăm de aici. Şi decât lumina ne sunt ei mai doriţi. Căci, cu adevărat, şi decât lumina este mai dorit prietenul. Mă refer la cel adevărat. Şi nu te minuna!

Căci mai bine pentru noi este să se stingă soarele decât să ne lipsim de prieteni. Mai bine este să petrecem în întuneric decât să fim tară prieteni. Cum vine asta? Vă spun.
Mulţi dintre cei care văd soarele sunt în întuneric13, pe când cei care sunt bogaţi în prieteni nu au necaz14. Mă refer la prietenii duhovniceşti care nu cinstesc nimic mai mult decât prietenia. Aşa era Pavel care şi-ar fi dat cu bucurie sufletul fără să ceară nimic şi l-ar fi zvârlit cu bucurie în gheenă. Cu aşa dragoste aprinsă trebuie să iubim.

Vreau să vă dau o pildă de prietenie. Prietenii – desigur prietenii după Hristos – trec cu vederea şi pe părinţi şi pe copii. Să nu-mi spui de cei de acum care, împreună cu celelalte, au lepădat şi acest bun al [prieteniei adevărate]. Gândeşte-te la cei de pe vremea apostolilor, nu zic la corifeii lor, ci la credincioşii [simpli]. „Sufletul şi inima tuturor”, zice [Scriptura], „era una; şi nici unul nu zicea că ceva din cele ce le avea este al lui… Şi se împărţea fiecăruia după cum avea fiecare nevoie” (Fapte 4, 32-35). Nu era atunci „al meu” şi „al tău”.

Aceasta înseamnă prietenie: să nu socotească cineva cele ale lui ca ale sale, ci ca ale aproapelui, şi cele ale sale să-i fie străine.15 Atâta grijire să aibă de sufletul aceluia ca de al său, şi acela din partea sa să facă dovada aceleiaşi dragoste. „Şi cum e cu putinţă”, ar zice [careva], „să afli pe unul ca acesta”? într-adevăr, nu e cu putinţă, pentru că nu vrem, căci dacă am vrea, este foarte cu putinţă. Că dacă nu ar fi fost cu putinţă, nu ar fi poruncit Hristos, nici nu ne-ar fi spus atâtea despre dragoste.

Mare [lucru] este prietenia! Atât de mare, încât nimeni nu ar putea să o înveţe [de la altul], nici nu ar putea vreun cuvânt să o înfăţişeze, în afara trăirii ei16. Acest lucru a produs ereziile, acest fapt îi face pe păgâniră fie încă păgâni? 17. Prietenul nu vrea să poruncească, nici să conducă [archein], ci are bucurie [charis] mai degrabă dacă este condus şi i se porunceşte18. El vrea mai degrabă sa dăruiască [charizomai] decât să primească vreun dar [charis]19. Căci el iubeşte pe prieten şi nu se mai satură de dorirea lui. Aşa de mult îl iubeşte. Nu se desfată aşa de mult când i se face lui bine, ca atunci când face el bine. Vrea mai degrabă ca acela să fie mai presus decât să-i fie datornic. Vrea mai degrabă ca el să-i fie datornic aceluia decât să-l aibă ca datornic20. Şi vrea să-i dăruiască, dar nu vrea să pară că dăruieşte, ci că de fapt îi este dator celuilalt.

Cred că mulţi dintre voi nu ştiu ce vorbesc. De aceea este de trebuinţă să spun iarăşi. [Unul ca acesta] vrea să facă de la sine o binefacere, dar să nu pară că o face de la sine, ci că de fapt [binefacerea] n-ar fi decât o răsplătire datorată celuilalt. Aşa a făcut şi Dumnezeu cu oamenii. Urma să-L dăruiască pe Fiul Său pentru noi, însă, ca să nu pară că ni-L dă în dar, ci că de fapt ne este dator, a poruncit lui Avraam să i-l dea pe fiul lui ca, făcând Avraam ceva mare, să nu pară că El face ceva mare.21 Când nu există prietenie [iubire] [filia], batjocorim binefacerile [primite], [iar cele pe care le facem], chiar când sunt mici, le socotim mari şi ne lăudăm cu ele. Însă când există dragoste [prietenie], [filia] ascundem binefacerile şi vrem ca şi cele mari să se arate mici ca să nu părem că îl îndatorăm pe prieten, ci că noi de fapt suntem datori lui prin aceea că el ne este dator.

Ştiu că mulţi nu pricep ceea ce spun. Iar pricina este că vorbesc despre un lucru care acum se află în cer22. După cum dacă vorbeam de vreo plantă ce se găseşte în India, cu care nimeni nu a avut nici un contact, nu ar fi putut cuvântul [singur] să o înfăţişeze, chiar dacă aş fi spus mii de vorbe, aşa şi câte le spun acum, le voi spune degeaba, căci nimeni nu le va putea cunoaşte, în cer este sădită această plantă şi are ramuri încărcate nu cu mărgăritare, ci cu vieţuirea virtuoasă cea cu mult mai dulce decât acestea23.

De ce fel de dulceaţă vrea să ne vorbească? De cea ruşinoasă? Sau de cea cuviincioasă?24 Nu! Ci dulceaţa unei prietenii le covârşeşte pe toate, chiar dacă mi-ai vorbi şi de cea a mierii. Căci dulceaţa mierii este trecătoare, prietenia însă niciodată. Fiindcă până rămâne prieten, mai mult creşte dorirea, şi o astfel de dulceaţă nu are nicicând saţ. Chiar decât viaţa aceasta de acum este mai dulce prietenul. Şi, de bună seamă, pentru că mulţi, după sfârşitul prietenilor, nu au mai trăit prea mult. Împreună cu prietenul suferă cineva cu bucurie înstrăinarea, pe când fără prieten nu ar vrea nici în ţara lui să locuiască, împreună cu prietenul şi sărăcia o putem răbda, iar fără el până şi sănătatea şi bogăţia sunt de nesuferit. Unul ca acesta pe altul [pe prieten] îl socoteşte ca pe sine însuşi. Mă sufoc că nu pot să vă dau un exemplu, căci am înţeles că mult mai mici sunt cele grăite decât realitatea25.

Iar acestea se întâmplă aici [pe lumea asta]. Dar la Dumnezeu atâta plată are prietenia, cât nici nu se poate spune. Ne dă plată ca să ne iubim unii pe alţii. „Iubeşte”, zice [Dumnezeu], „şi ia şi plată”, când de fapt noi am fi cei care am datora plată pentru acest lucru [pentru şansa unei prietenii adevărate]. „Roagă-te”, zice [Dumnezeu], „şi primeşte şi plată”, când de fapt noi am fi cei care am datora plată pentru că cerem cele bune. „Pentru ceea ce ceri, ia şi plată”, ne zice. „Posteşte, şi ia şi plată! Fii virtuos, şi ia şi plată”, deşi tu eşti dator cu plată. Dar după cum părinţii, când îi fac pe copii să fie virtuoşi, atunci le dau şi plată – căci ei se simt datori [faţă de copii], căci aceştia le fac bucurie [cu vieţuirea lor virtuoasă] -, aşa şi Dumnezeu zice: „Ia plată, de vreme ce ai devenit virtuos. Căci [făcând aşa], tu veseleşti pe Tatăl şi îţi sunt dator cu plata acestei veselii. Pe când dacă eşti rău, nu mai fac aşa, căci tu îl mânii pe Cel Ce te-a născut”.

Să nu mâniem pe Dumnezeu, ci să-L înveselim26, ca să avem parte de împărăţia cerurilor întru Hristos Domnul nostru. Amin.

1Extras din Omilia a II-a a Comentariului la Epistola  I către Tesalonicieni. Am tradus acest extras pentru a arăta modul cum ar trebui să fie şi relaţia între un băiat şi o fată înainte de căsătorie şi după. Soţul şi soţia trebuie să-şi fie reciproc prietenii cei mai adânci.

2 Se revarsă din sine în celălalt, trăieşte prin el şi împreună cu el şi nu poate concepe să existe fără el.

3 Iată şi efectul adevăratei pomeniri [anamnesis] în rugăciune: nu îl ajuţi doar tu pe cel pomenit, ci, prin pomenirea lui, te înalţi şi tu. Iar harul, văzând această dăruire, îi înalţă pe amândoi către vieţuirea cerească. Veşnicia va fi nu doar adâncire şi întrepătrundere la infinit cu Dumnezeu, ci acest proces se va petrece şi cu oamenii. Într-o astfel de prietenie, Duhul Sfânt descoperă fiecăruia starea celuilalt şi inima lor se face treptat una.

4 Ca să înţelegem vorbele, trebuie să avem experienţa realităţii lor, altfel le judecau din închipuiri sau din experienţele asemănătoare pe care le avem.

s Faptul că ne plictisim unii de alţii – prietenii de prieteni, soţii între ei – arată că de fapt între noi nu există relaţii adevărate. Ca să mă plictisesc de cineva, trebuie să-l epuizez, să-l ştiu ca în palmă. Or, persoana este infinit de adâncă, fiind chip al Treimii neajunse. Dacă ne plictisim de om, înseamnă că îl privim doar la suprafaţă. Dar atunci suntem superficiali şi ne plictisim şi de noi înşine. De aceea căutăm tot timpul noul de suprafaţă. Omul modern, în general, habar nu are ce înseamnă adâncimea unei relaţii. El este învăţat să fie superficial, din leagăn până la mormânt, prin modul de viaţă care i se impune. Esenţa căderii Evei este superficialitatea. Diavolul a îndemnat-o să fie superficială, promiţându-i cunoaşterea adevărată. Poate că a fost şi ea puţin superficială mai dinainte, din libera ei voinţă. Era cu neputinţă să epuizeze de contemplat creaţia lui Dumnezeu. Faptul că a dat atenţie şarpelui arată că încă poate nu se adâncise cu totul în ceea ce i se oferise să contemple („tot pomul”). Dacă ar fi adâncit cu adevărat contemplarea creaţiei, ar fi fost atât de uimită şi acaparată încât nu ar mai fi avut timp de nimic altceva. Poate prima neascultare, mult mai subtilă, a fost că nu a urmat sfatul lui Dumnezeu de a mânca din tot pomul. Şi noi cădem, în general, pentru că nu ne ţinem cu tărie de cugetarea necontenită la Dumnezeu. Ori de câte ori ne îngăduim să ne rupem de El, diavolul poate avea intrare. Adevărata relaţie între doi oameni nu poate fi decât aceea de a se umple unul de altul. Şi totuşi, simţind că eşti plin de celălalt, voieşti să te umpli şi mai mult, şi simţi că ai şi mai mult loc să-1 încapi. Deci, umplerea nesăturată de celălalt presupune golirea nemărginită de sine, lărgirea la nesfârşit a inimii tale. Cum amândoi prietenii se lărgesc necontenit, este nevoie ca fiecare să simtă că el trebuie să se lărgească mai mult decât lărgirea celuilalt, să crească mai mult decât creşterea celuilalt. Fiecare trebuie să iasă de la sine în întâmpinarea celuilalt. Aceasta este prietenia reală. Această lărgire este de neînţeles omului lumii. Ea este taina Maici Domnului, al cărei pântece este „mai desfătat, mai larg, decât cerurile, şi a tuturor sfinţilor care îl încap pe Iisus în inimile lor. Este ceva ce nu se poate explica logic, ci care se trăieşte.

6 De remarcat că nu făptura neînsufleţită este cea care face iubit pe om, ci ea este iubită pentru om. De aceea relaţiile care au la bază felurite contexte sau circumstanţe, iar nu persoana în sine, nu sunt adevărate. Adesea, de pildă, iubim o persoană dacă este îmbrăcată frumos, dacă arată bine, dacă locuieşte undeva, dacă are cutare lucru sau bani, poziţie socială etc., iar când nu le mai are, încet-încet subţiem relaţia cu ea. Aceasta este iubire şi relaţie pătimaşă şi egoistă. De acest gen sunt mai toate relaţiile din lumea de azi. Aceasta este răcirea dragostei de care amintea Mântuitorul.

7 Literal: floarea, înţelesul este „îşi lasă rodul”. Dar „rodul” unui corp strălucitor nu este decât reflectarea luminozităţii sale în jur.

8 Charis pentru vechii greci era farmecul, şarmul unei persoane, unui lucru, ceea ce te atrăgea la acela. Fiind vorba de o relaţie duhovnicească, credem că sf. Ioan nu a folosit degeaba cuvântul „har”. Harul pe care îl avea Adam la început strălumina şi creaţia din jur. La fel se întâmplă şi cu prezenţa plină de har a sfinţilor: transformă calitativ făpturile din jurul lor şi îşi lasă binecuvântarea în locul respectiv (de pildă, sunt multe izvoarele făcătoare de minuni care curg în locuri de nevoinţă ale sfinţilor). Deşi textul ar putea fi înţeles doar psihologic, credem că e vorba de acel har al Duhului care locuieşte în cei care au o asemenea relaţie de prietenie. Acest har se îmbibă în lucrurile care au adăpostit temporar prezenţa prietenilor.

9 Orice har conţine şi o favoare, dar nu orice favoare este un har. De la un prieten adevărat, efectiv se primeşte har, căci prietenia adevărată poate fi întreţinută numai de harul Duhului Sfânt. Aşadar, orice favoare primită de la el este plină de harul care îi uneşte pe cei doi. Cel care cere, de asemenea, nu cere ceva în afara harului. Deci într-o prietenie adevărată nici unul nu cere ceva care să-i satisfacă patimile. Relaţia nu e utilitaristă. Harul cerut şi primit de fapt îi creşte pe amândoi în dragoste. Cel care cere a cerut cu îndrăzneală, tocmai pentru că-l iubeşte pe cel de la care a cerut. Deci, deşi a cerut, prin însăşi actul cererii mai înainte a dăruit dragostea şi încrederea sa celuilalt, şi abia pe urmă a primit. Cel care dă favoarea cerută, prin însăşi faptul că a fost apelat a primit dragostea şi încrederea celui care l-a apelat. După cum se vede, într-o relaţie adevărată nu există delimitare clară între cine dă şi cine primeşte. Iar prieten cu sfinţii nu poate să fie decât cel care are harul Duhului Sfânt. Accentuăm: o relaţie adevărată nu poate avea loc decât în măsura în care ambii sunt părtaşi Duhului Sfânt.

10 Faptul că simţim că deranjăm pe cineva prin cererea noastră, stânjeneala în relaţiile dintre noi, arată că nu ştim ce e prietenia şi nici nu prea vrem să trăim adevărul ei. Pentru că nici noi nu vrem să fim deranjaţi, pentru că suntem închişi în noi înşine şi egoişti, şi nu vrem să dăruim, pentru aceea nutrim aceleaşi sentimente atunci când trebuie, tot pentru egoismul nostru, să întreţinem relaţii cu alţii (egoism care în termeni politicoşi se numeşte „nevoi” sau „afaceri”).

11 Dragostea ne face să înţelegem că nu noi facem lor o favoare împlinindu-le porunca, ci ei ne fac nouă o favoare poruncindu-ne. Tot aşa şi Dumnezeu, Se bucură când îi cerem, nu când nu Îi cerem.

12 Literal: „nu ştim ce să facem”.

13 Întunericul minţii.

14 Bogăţia prietenilor- se referă la calitatea, şi nu la cantitatea lor – aduce bucurie şi luminare în suflet, iar acestea ne ajută să trecem, ba chiar să nu mai simţim necazurile din lumea aceasta (boli, sărăcie, pagube etc.)

15   Asta înseamnă că rugăciunile fratelui sunt şi ale mele, şi nevoia mea este şi a lui,  darul lui esle şi al meu, şi talantul meu este şi al lui. Bucuria şi suferinţa ne sunt comune, într-un cuvânt, şi prietenia nu este decât o reflectare a tainei Bisericii, după cum şi o celulă conţine în sine întreaga informaţie genetică a unui organism, fără nici o lipsă. Tocmai acest lucru arată că acea celulă face parte din organism. Ciclul genetic înscris în ea reflectă întregul.

16 Viaţa duhovnicească nu se discută, se trăieşte. Ea nu se poate pricepe în mod academic, ci doar prin experienţa proprie. Teologie ar trebui să predea doar cel cu experienţă duhovnicească, dublată sigur şi de cunoştinţă teologică academică. Imperativul însă se referă la prima componentă.

17 Ereziile şi păgânismul nu sunt decât produsul pierderii harului şi faptului că nu-l simţim concret. Eretic sau păgân – care rămâne de bună voie aşa – nu poate fi decât cel care nu are experienţa harului. Ereticul sau păgânul doar îşi închipuie ce e harul Duhului şi îşi imaginează despre el, discută despre el, pe când cel cu adevărat ortodox – în sensul deplin al cuvântului, nu doar de formă – şi care este mădular viu al Bisericii – adică are în sine în chip conştient pe Duhul Cel Dătător de viaţă – îl experimentează deplin şi real în Biserică, şi el simte că despărţirea de Biserică e moarte veşnică. Doar acesta din urmă are cuvânt cu putere ca să schimbe inimile spre pocăinţă adevărată. Nu există dragoste în toată adâncimea ei – care e esenţa prieteniei -în afara Bisericii. Dumnezeieşte nu poţi iubi făptura, oricare ar fi ea, decât din Biserică.

18 O traducere mai adâncă ar fi: „rămâne în har (deţine har), dacă este condus şi i se porunceşte”. Esenţa ereziei este dorinţa de a stăpâni tu în locul lui Hristos. Atunci pierzi harul.Harul şi bucuria nu se poate afla decât fiind supus Bisericii. În acest context, chiar faptul de a conduce primeşte în Biserică înţelesul unei slujiri. Ţi se porunceşte să conduci. Nu vrei tu să conduci, dar dacă Hristos îţi porunceşte o accepţi ca pe o supunere şi ascultare. Deci în Biserică toate au alt conţinut, chiar dacă pe dinafară par asemănătoare celor ale lumii. Antihristul nu poate imita decât forma lui Hristos, Duhul nu-L poate avea. La fel şi lumea poate imita cele ale Bisericii, dar niciodată nu poate primi Duhul Ei.

19 Pentru un astfel de prieten, bucuria lui este a suferi pentru ca altuia să-i fie bine. Harul lui este să sufere Golgota pentru celălalt, în această lipsire de bucurie el simte puterea harului învierii. Este taina lui Hristos pe cruce. Orice prietenie adevărată este o răstignire pe cruce.Pentru un astfel de om, darul este însăşi existenţa prietenului. Şi îl simte ca dar, pentru că prietenul îi dă prilejul să iubească. În absenţa prietenului nu-şi poare revărsa iubirea şi cel care nu iubeşte nu există. Deci el îl crede pe prieten „sursa” şi „pricina” existenţei sale, fiinţării sale (nu e vorba de aducerea şi menţinerea în fiinţă, care ţine de Creator). Strigătul unui astfel de om către prietenul său este: „Lasă-mă să te iubesc şi îmi e de-ajuns. Lasă-mă să-ţi dau dragostea mea, oricâte ar trebui să sufăr pentru asta”. Aşa a făcut Domnul Hristos pentru noi.

20  Este o mare taină acest lucru. Cum să facem ca atunci când dăm altuia sau îi facem bine să ne credem în adâncul inimii datornicii lui şi să-l socotim ca binefăcătorul nostru? Faptul că el a acceptat să-l ajuti este pentru tine îndatorarea ta faţă de el, căci tu creşti în dragoste prin faptul că el te acceptă. Dumnezeu se socoteşte îndatorat să ne răsplătească, dacă vrem să-I acceptăm ajutorul – desigur în cazul lui Dumnezeu nu se poate vorbi de o creştere a Lui în dragoste. De neînţeles e iubirea şi smerenia lui Dumnezeu! Iar când ajutăm pe cineva, este esenţial să nu-i dau aceluia impresia că l-am ajutat, ci că el m-a ajutat.

21 De vreme ce Avraam a fost în stare să-şi dea fiul, nu mai pare aşa de minunat că Dumnezeu îşi dă Fiul. Dar Dumnezeu ascunde de la noi faptul că Avraam a avut puterea să facă acest lucru tot de la El şi că Dumnezeu i-a insuflat de fapt acest mod jertfelnic de a vieţui.

22 Adevărata prietenie nu se găseşte decât între sfinţi.

23 Ca să experimentăm o astfel de prietenie şi dragoste nu se poate în afara virtuţii. Fiecare dintre prieteni trebuie să lucreze virtutea, altfel nu va fi o prietenie dumnezeiească. Deci între oameni pătimaşi nu poate exista prietenie reală sau dragoste, fie chiar şi între soţ şi soţie.

24 Cei neexperimentaţi în viaţa duhovnicească cred că plăcerea unei vieţuiri virtuoase îşi găseşte termen de comparaţie – indiferent că e bun sau rău – în sentimentele legate de lumea aceasta. Sfântul tocmai acest lucru îl avertizează: plăcerea duhovnicească nu are echivalent lumea creată.

25 Literal: „decât ceea ce trebuie.”

26  Împărăţia Cerului nu este decât relaţia directă cu Sfanta Treime şi cu toţi sfinţii şi îngerii. Este împreună-veselie, provocată de dragostea de a fi cu cei iubiţi.

 

sursa: SFANTUL IOAN GURA DE AUR

7 Dec
2012

Prof. Dr. Radu Mihalcea din Chicago, Ilionois: Românii (!)…au ajuns în Canada!

Gypsies take curious route through US to asylum

DERBY LINE, Vermont (AP) — A minivan with California license plates and a dozen passengers zipped across the border between Vermont and Quebec in October, heading north in a southbound lane unblocked by traffic.

Border agents could only watch as the Dodge Caravan sped off into Quebec. But the vehicle and its occupants didn’t try to disappear.

About 22 miles later, they stopped in a Wal-Mart parking lot in Magog, Quebec, and asked someone to call the Royal Canadian Mounted Police. After the Mounties arrived, the Gypsies in the vehicle applied for political asylum.

“It’s as though they had it programmed into their GPS,” said Magog police spokesman Paul Tear.

That may not be far from the truth. Canadian authorities announced this week that they had broken up a circuitous but ingenious human smuggling ring that shuttled Romanians 11,000 miles from Europe to Mexico and across the U.S. to the famously porous border between the twin communities of Derby Line, Vermont, and Stanstead, Quebec.

Interviews and statistics gathered by The Associated Press in the weeks before the announcement revealed that the Romanians are largely ethnic Roma people, or Gypsies. Canadian officials say many of the immigrants move to Toronto and Montreal, which have large Roma communities.

“Quite frankly, we really haven’t seen anything like this in our immigration system before,” Canadian Immigration Minister Jason Kenney said at a news conference Wednesday in Stanstead.

At the other end of the U.S., domestic authorities are also watching the migration.

“We have noticed and are aware of an increase in the number of Roma who are being smuggled into the United States and are concerned about it,” said Lauren Mack, a spokeswoman for Immigration and Customs Enforcement in San Diego.

A 2004 agreement between the U.S. and Canada in how the two countries deal with asylum seekers is driving the latest migration, experts told the AP.

The Roma are descendants of nomads who moved out of what is now India 800 years ago. They speak a distinct language, a variation of Hindi. They have faced centuries of oppression in Europe that many advocates — and some countries, like Canada — say continues today. They have been forcibly resettled through the ages and were put in concentration camps during World War II.

More than 1 million Roma are believed to be living in Romania, a country of about 22 million. There is widespread prejudice against Roma, who are often unemployed and lack formal education because they do not always send their children to school. Because of poverty and prejudice, Roma often travel to Italy, Spain, France and Britain, where they beg, busk, live off welfare benefits or get involved in petty crime, according to authorities in those countries.

If the Romanians were to present themselves at a Canadian border post, they would be refused entry and told to seek asylum in the United States, which has more difficult requirements and where asylum seekers are not eligible for welfare benefits.

Romanians seeking to enter the U.S. or Canada need pre-approved visas. They do not need visas to enter Mexico.

Once in Canada, the asylum seekers are freed in most cases from detention while their asylum claims are pending, a process that can take years. At the same time, they are eligible to receive public assistance benefits.

The appeal of the border crossing between Derby Line and Stanstead, as opposed to other points along the long border with Canada, is apparent.

The two towns are separate only in name and country — otherwise, they are essentially one community. The border runs through yards and buildings. Until recently, people could freely walk across quiet residential streets to visit neighbors in another country.

Since Sept. 11, many of those streets have been blocked off and residents required to pass through border posts. It’s not entirely clear how Derby Line and Stanstead became the focus for Gypsies, but until repeated crossings like the one in October led Canada to beef up security on its side, agents didn’t have the resources available to their American counterparts.

In 2010, 85 people crossed the border illegally at Stanstead, according to statistics from the Canada Border Services Agency. In 2011, that number rose to 168, and so far this year, it is 260.

Gina Csanyi-Robah, the executive director of the Roma Community Center in Toronto, said before Wednesday’s announcement that she was aware of the border crossings between Vermont and Quebec only because of media inquiries. She doubted it was an organized smuggling system.

“This community works by word of mouth. So if you have one family going and finding it safe to claim asylum, you can guarantee there will be 10 families behind them, the relatives, the friends. And those 10 families are going to tell another 10 families each,” she said.

University of Vermont anthropologist Jonah Steinberg, who has studied Roma culture in Europe and North America, said the movement fits longstanding patterns.

“The coverage has been focused on what’s bad about this. Another thing you might be seeing is a kind of very well-informed mobilization of opportunities and possibilities for movement,” Steinberg said. “I think Roma are very skilled at moving across the world and at finding opportunities for new places to live. They can move pretty quickly and pretty easily.”

For the Roma in Canada, life is less oppressive than elsewhere, Csanyi-Robah said, but she believes the Canadian government is changing its immigration policies with the specific intent of excluding Roma. Aside from the government policies, Roma have been well received in Canada, she said.

Canadian officials said many Romanians have arrived indebted to a criminal organization and in some cases engaged in crime to pay back the smuggling debts. Twelve have been charged since arriving in Canada.

Thirty of the irregular arrivals have been arrested under newly enacted immigration laws that allow for the mandatory detention of those suspected to have arrived in Canada via smugglers, Kenney said.

Kenney declined to identify their ethnicity but said groups of Romanians illegally crossed into Canada between February and October. He noted that Canada has one of the most generous immigration systems in the world but won’t tolerate those who abuse or cheat it.

“We are sending a strong message to those who are thinking of using the services of criminal human smugglers to sneak their way into Canada: Don’t do it,” Kenney said.

Roma communities are known for their insularity, and authorities did not make any asylum seekers available for comment.

While Derby Line is the Canadian crossing of choice, funnel points along the Mexican border have shifted. In 2010, most Romanians were apprehended in the Tucson, Arizona, sector; in 2011, it was split between Tucson and the Rio Grande Valley of Texas. In 2012, the Imperial Valley of Southern California became the favorite crossing site, with 509 Romanian apprehensions there so far this year.

Statistics from U.S. Customs and Border Protection show that 384 Romanians were apprehended along the Mexican border in fiscal year 2010, 575 in 2011 and 901 in 2012. U.S. Immigration and Customs Enforcement officials have noticed the spike.

The agents apprehending them know they are dealing with Gypsies, said ICE’s Mack. And they are aware the Romanians are headed to Canada.

In the October crossing in Stanstead, Nicholas Dostie, the tow truck driver hired to take the California van back to the border, said the men, women and children were carried back in a caravan of Mountie cruisers.

Once at the border, officials said, the Gypsies began the process of applying for asylum.

Though it seems like a long detour to go from Europe to Mexico and across a continent to reach asylum, Csanyi-Robah said she could understand the pull.

“For people that are desperate for something,” she said, “it’s not a long route for a better life.”

Prof. Dr. Radu Mihalcea din Chicago, Ilionois.

By By WILSON RING and ROB GILLIES | Associated Press

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii