27 Nov
2012

Artur Silvestri despre “rostul nostru”

Draga Doamna Gurza

In tot ceea ce facem astazi prin efort colectiv se aduna o intaie pagina de “istorie de modele” si in aceasta consta, inainte de toate, forta si insemnatatea contributiei ce aducem. Acest mod de a vedea isi arata insemnatatea in imediat dar va veni o vreme cand va deveni insasi conditia de a fi si cand vom fi obligati, daca voim sa mai existam, sa ne compunem prin intregire “friza de semne secrete” sau Pantheon populat de chipuri carora Patria le este recunoscatoare fiindca si ei au inteles care este datoria lor fata de ea.

Esentiala este, deci, misiunea si prin aceasta felul insusi de a ne aduna. Unii stateau deoparte, in izolare si penumbra, altii isi cunosteau, unii altora, opera si infaptuirea de ani mai multi ori mai putini; dar au fost suficiente cateva minute de schimburi de cuvinte si de idei clare si hotarate si am stiut precis cine suntem si ce avem de facut. Aceasta a fost, de fapt, explicatia modului straniu cum s-a alcatuit ceea ce noi denumim astazi “Romania Tainica”, o realitate care nu este” un grup” si nici o”miscare” ci o “realitate” ce vine de demult si merge catre inainte intr-o vreme aproape paralela cu orice timp indecis, ca si cum se descopera deodata un rau subteran si roditor caruia unii ii apartinem prin insusi secretul de a exista.

Rostul nostru de a sta impreuna este, de aceea, nu doar sa pastram ceea ce am primit ci si sa ne lamurim unii altora intelegeri inca nedefinite, continuitati ce nu trebuie sa se iroseasca, obiective ce ne depasesc simpla fiinta trecatoare si, in cele din urma, sa ne putem comunica – prin cuvinte sau fara cuvinte-ceea ce ne este de folos in vederea Binelui ce ni s-a poruncit.

Cu drag,
Silvestri

( File de corespondenta din arhiva personala, 29 August 2006)

27 Nov
2012

Artur Silvestri – “traiesc numai ca sa scriu” (file de corespondenţă)

Draga Doamna Gurza,

Am fost mahnit si am cazut pe ganduri citind, printre randurile scrisorii primite, ceea ce mi-ati impartasit – sau am crezut ca imi impartasiti – mai deunazi; un fel de simtamant de descurajare care poate ca vorbeste despre singuratate si ingratitudine, “raul omenesc” irational, relatii formale si intalniri necontinutistice care fac, insa, partea cea mai cuprinzatoare a vietii ce traim. Daca despre acestea ar fi vorba printre altele-si nu gresesc-am sa va spun ca le cunosc si eu prea bine si ii multumesc Celui ce le chibzuieste pe toate ca mi le-a dat si m-a facut sa nu mai am iluzii si sa nu ma mai amagesc fara nici un rost; iau, de aceea, totul asa cum vine, fara sa ma afecteze atunci cand se produc(caci le cunosc) si daca nu le aflu la cate cineva (caci se intampla, desi rareori)stiu cu atat mai bine sa pretuiesc caracterul, tinuta nobila si gestul cuminte si cuviincios.

Tot ceea ce cred ca imi evocati intr-un mod nedefinit, dar cu o amaraciune continuta, ce o inteleg, trebuie, insa, tinut la departare si retinut in locul izolat ce i se cuvine mai ales in ziua de azi,cand toate sunt neverosimil de frivole iar echilibrul moral aproape ca nu mai exista.Caci, pana la urma, acestea sunt relele si suferinta nemeritata care ,indepartate, ne ajuta sa ne definim mai bine si sa ne gasim rostul nostru propriu si poate chiar si partea noastra de destin colectiv. Semnificatia acestor ganduri depaseste regimul clipei. Imi amintesc ca, odinioara, cand eram nu numai ceva mai tanar(caci astazi ma simt de parca as avea o mie de ani si uneori cred ca ii si am) ci si mai increzator ca voi putea face macar o parte insemnata din ceea ce proiectasem, aveam un sentiment atat de teoretic al sfarsitului incat convingerea ca acesta se intampla intotdeauna undeva, departe, si ca nu se va abate si pe la mine, imi dadea o iresponsabilitate apropiata de simtul vesniciei. Acum stiu ca era o iluzie si ca esentialul nu mai este sa nadajduim ca niciodata nu il vom cunoaste ci, mai degraba, ca va sosi cand macar o parte din ce avem de facut s-a asezat intr-o oarecare randuiala.
De aceea, poate, ma straduiesc sa duc pana la un capat vizibil ceea ce imi propun si reusesc cu greu,uneori trebuie sa si aman si incerc un simtamant de neputinta. In acest an ma gandisesc ca voi publica cu cel putin de trei-patru ori mai multe carti decat anul trecut si acum, cand se apropie toamna, observ ca aparute sunt mai putin de jumatate decat inainte. Ce m-o fi impiedicat? Si ce anume a adus in loc de intensificare -amanari si iritare surda, ca si cum nu as fi reusit sa ma concentrez indeajuns in felul in care asculti muzica sau cauti sa percepi un mesaj de departe? Nu imi pot da seama chiar daca incerc in fiecare zi. Poate ca este batranetea sau prea multele obligatii ce se aduna si nu se mai incheie. Dar nemultumirea exista. Cateodata imi vine sa cred ca nici nu mai am rabdare si ca ma grabeste gandul de a face cat mai multe si cat mai repede din ceea ce, probabil, doar eu pot sa fac, asa cum, de altminteri, sta in puterea fiecaruia sa faca anumite gesturi mai mari sau mai mici care ii sunt date lui si numai lui. O sa reusesc? Le voi implini intr-un fel ce ar putea sa semene macar cu o schita sau cu o ipoteza? Iata intrebari fara un raspuns deslusit; ramane doar nadejdea, imensa si nelinistita ca si banuiala ca nu vom muri de tot.

Pentru mine, care traiesc numai ca sa scriu, toate aceste simtaminte se rasfrang in nazuinta de a mai face sa existe inca o carte si inca una, si inca una.Iar faptul insusi ca acestea se nasc echivaleaza cu incredintarea unei datorii ce s-a indeplinit in felul ei, oricat de putin semnificativ caci important ar fi, pana la urma, ca ele vor exista. Si mai mult ca sigur ca vor face bine cuiva, candva,intr-un loc oarecare de pe Pamant.

 

Cu drag,

Silvestri

(File de corespondenta, 22 August 2006)

27 Nov
2012

Constantin Tomşa – Cele trei iubiri ale lui Ben Todică. (note de lector)

Cartea care marchează debutul editorial al lui Ben Todică(„Între două lumi”, Colecţia „Spiritualitatea românească de pretutindeni” la Editura „Muşatinia”, Roman, 2012), nimeni altul decât un român plecat în 1979 „spre Roma” şi ajuns, după un an, în Australia, este o avertizare adresată celor care, încă de pe băncile gimnaziului, nu se gândesc decât la plecarea din România, peste hotare, spre Vest.

În acelaşi timp, ţinem să-i dăm dreptate lui Ioan Miclău (autorul „precuvântării”) care avertizează cititorul că are în mână o carte născută din dorinţa autorului de a lăsă o mărturie scrisă despre „dâra de lumină, adică un anume model al conştiinţei sale, al faptelor sale”.

Dar cine este Ben Todică?

Pentru cititorii Revistei „Melidonium”, câteva date: este un român ajuns în pragul vârstei a treia (n. 23 noiembrie 1952, la Iezer, comuna Puieşti, Vaslui), stabilit, în anii ’60, ai secolului trecut, cu părinţii, în Banat, unde va absolvi Şcoala Generală de 8 Ani din Ciudanoviţa (1967), apoi, o şcoală profesională la Bocşa (1970), urmată de Şcoala de Film din Bucureşti (atestat proiecţionist, în 1978), după care a realizat, ca artist independent (cum îi place lui să spună), opt filme în România, până la plecarea din ţară. Au urmat anii, în Australia, când s-a perfecţionat ca inginer de sunet (1992-1993), a colaborat la radio şi televiziune, precum şi cu articole în diferite publicaţii, impunându-se în rândul comunităţii româneşti, dar atrăgând şi atenţia Guvernul Australian, care l-a nominalizat „Australian of the Year”, cu ocazia Zilei Naţionale a Australiei.

Alcătuită la îndemnul lui Ioan Miclău, cartea pe care o prezentăm acum, după propria-i mărturisire a autorului („Împărtăşire”), conţine „parte din scrierile mele apărute deja în diferite reviste şi ziare ale diasporei şi din ţară.”      

Volumul, deschis cu un frumos poem de dragoste dedicat soţiei sale MingMing „cu doi ani înainte de căsătorie” („Micuţul meu cântec, al dimineţii”), este structurat în patru părţi, inspirat intitulate: 1. – „Identitate şi valoare”; 2. – „Nostalgii”; 3. – „Impresii şi prietenii”; 3. – „Dialog între doua lumi” şi din el răzbat câteva principii care au călăuzit paşii autorului în toată existenţa sa de şase decenii, primul şi asupra căruia revine mereu, fiind mândria de a fi român, nu numai în ţară, ci şi după ce a plecat peste hotare (nu am folosit sintagma „a părăsit-o”!): „Un român se desparte de ţară. Acest act ne ajută să ne cunoaştem şi să realizăm cine suntem. Este metafora emigrantului.”

Dar Ben Todică nu este numai un observator atent, nu rămâne numai la stadiul constatării, ci oferă şi „chei” pentru salvarea fiinţei umane, inclusiv a fiinţei noastre naţionale, luând în discuţie conceptul de „valoare”. Referindu-se la integrarea în structuri internaţionale, face câteva precizări demne de luat în seamă: „România poate contribui la succesul Europei rămânând România”, pentru că altfel  „Dacă iei românul din acest mediu şi îl duci în pustiu – pentru că Europa asta este: un alt mediu, un pustiu ca românism – atunci, (pentru că-i perturbi ciclul natural, ordinea firească, Dumnezeiască! A lucrurilor), izvorul v-a seca, neamul se va stinge pentru că îl vei îndepărta de izvor! Îl vei scoate din ecoul strămoşilor şi-l vei transforma în «număr». Noi pulsăm prin cultura noastră, prin valorile noastre precum «Luceafărul» eminescian. România e o ţară mică. Nu se poate opune! Dar se poate conserva, aşa cum numai ea ştie s-o facă de mii de ani – prin trezire, realizare şi promovare. Promovarea valorilor ei sacre! Şi în niciun caz să lăsăm «valorile» să fie vândute la străini pe decoraţii!” (Sublinierile  aparţin autorului.)

Mai mult, deşi departe de ţară, Ben Todică se dovedeşte a nu fi străin de realităţile din ultimii douăzeci de ani şi ne îndeamnă să nu ne lăsăm copleşiţi de greutăţi, în lupta pentru păstrarea fiinţei naţionale, considerând că „România e o luptă continuă”.

Din carte aflăm şi care sunt cele trei mari iubiri ale autorului: „Am simţit, vorba lui Stanislavsky, cum a ţâşnit din centrul pământului focul direct prin tălpi, în mine vuind ca dintr-un furnal, ţâşnind prin vulcan lava pasiunilor împletite a celor trei mari iubiri: filmul, teatrul şi scrisul”. (subl. n.)

Am putea conchide că această carte este un monument de iubire naţională, de conduită civică şi de patriotism, scrisă cu mult patos, atrăgând atenţia că, inclusiv, prin intermediul artelor se poate şi chiar se face manipularea maselor, inclusiv în capitalism. Porneşte de la o afirmaţia lui Petre Ţuţea („Capitalismul îi transformă pe oameni în lupi ca să se mănânce între ei”), constată că „Societatea e bolnavă şi se cere vindecată, şi pentru asta trebuie să învăţăm să identificăm simptomele din timp”, apoi concluzionează: „Dacă sistemul în care trăieşti vrea să te manipuleze şi să te pregătească în scopul serviciului ideologic urmărit de el, atunci povestea sau filmul este cea mai bună formă de educare în masă”.  Dă mai multe exemple, în acest sens. Noi ne oprim doar la două. Iată cum prezintă autorul situaţia din cinematografia noastră de după 1989: „Şi pe mine mă interesează un subiect similar, cum este folosită cinematografia în schimbarea mentalului colectiv. Dacă te uiţi la filmele româneşti premiate naţional/internaţional după ’90, sunt aproape numai cele care respectă o anumită politică impusă românilor. Subiectele despre români trebuie alese în aşa fel încât să reiasă cât suntem de slabi, de răi, de degradaţi şi aşa mai departe. Nu lipseşte nici corectitudinea politică, că nu se poate altfel”.

Autorul nu are nici un complex, nici o reţinere în a-şi exprima convingerile, chiar şi atunci când cel „amendat” este Horia Roman Patapievici, nefiind de acord cu părerea acestuia că Eminescu nu mai este relevant astăzi: „Prin acest act de defăimare a lui Eminescu domnul HRP poate face două lucruri: se joacă cu identitatea poporului român sau, vorba lui Dan Puric, «se loveşte ca să se trezească» românul din amorţire şi să-l facă să reacţioneze cum reacţionez eu acum, fapt ce m-ar bucura”.

A doua parte a cărţii – „Nostalgii” –, după cum este şi intitulată, conţine câteva texte referitoare la locurile copilăriei („Ciudanoviţa vie, plină de amintiri”) şi ale adolescenţei („Oraviţa, întâlnire cu Thalia”) şi cum e şi firesc, indiferent de modalitatea de prezentare abordată (evocare, naraţiune, interviu, jurnal, corespondenţă, analiză), toate emană o nostalgie aparte a naratorului, care nu uită şi nu renunţă niciodată la valorile învăţate în familie, în şcoală, pe când era în România:  „Celebritatea e un abur / Popularitatea un accident / Cert! Până la moarte rămân / Cei şapte ani de-acasă.”

În partea a treia – „Impresii şi prietenii” – Ben Todică comentează şi se bucură  de măiestria şi frumuseţea creaţiilor confraţilor săi în ale scrisului, fie că este vorba de autori din diasporă, dintre cei „rămaşi acasă”. Astfel, în „File  de dor”, de Ileana P. Marian, descoperă o poezie „modernă, profundă, plină de metaforă şi imagini”; consideră haiku-urile Vasilicăi Grigoraş adevărate „bijuterii lirice”, în care descoperă „noi zări, noi tărâmuri, noi lumini” şi citează copios pentru cititor; se bucură de versurile semnate de „taica Marius Munteanu”, care îi aşază „o linişte neaşteptată în suflet”; apreciază cartea „Întâmplări şi vise”, de Alexandru Nemoianu (pe care îl consideră „un vas vrednic”), „o revelaţie, o trezire!”; volumul Marianei Gurza „Destine umbrite” este socotit „flacăra miilor de cititori din acest neam”; cele două volume ale lui Ioan Miclău, „Cântarea Primăverii” şi „Florile Crişurilor” „nu sunt altceva decât două iconiţe, două poeme de dragoste”; George Anca este socotit „un artist modern al cuvântului scris”, din a cărei poezie, „odată intrat, nu te mai scoate nimeni din vraja experienţei «halucinogene»”; Petre Talianu este considerat „un bănăţean cu o viziune pasionantă pentru patriotismul nostru naţional”.

Multe sunt şi informaţiile oferite de Ben Todică. Nu numai despre scriitori, ci şi despre alte personalităţi ştiute şi neştiute, precum despre „familia Gojdu” – „Sfinţii Ardealului”, renumiţi pentru contribuţia lor la înfăptuirea Unirii Transilvaniei cu România, la fel ca în partea a IV-a şi ultima a cărţii – „Dialog între doua lumi”, alcătuită din câteva interviuri.

Primul este un interviu acordat de Ben Todică Veronicăi Balaj, de la  Radio Timişoara, „despre exil”, mai ales despre integrarea în noul mediu care nu-i deloc uşoară pentru că „Un român n-o poate lua de la capăt pentru că este ca şi cum i-ai cere să fie «bolovan»” şi pentru că are „o rană – dorul”, pe care încearcă să şi-o vindece citind „pe Eminescu sau pe Caragiale”.

Acest interviu este ca un fel de spovedanie, prin care se realizează o imagine inedită, veridică a vieţii din Australia, intervievatul fascinând prin claritatea cu care prezintă ţinutul în care trăieşte de mulţi ani, dar şi prin crearea unei imaginii a Românii văzute de cel care consideră că ar fi „cel mai mare sacrilegiu [dacă] ar trebui să renunţ la memoria celor 27 de ani, la sânul mamei mele şi la cântecele ei de leagăn. Sunteţi nebuni dacă pretindeţi aşa ceva! Toţi cei plecaţi vom muri români într-o altă lume”.

Dar el ştie că „România e împărţită în două: „în România care aşteaptă de la Dumnezeu să pice ceva şi în şmecherii care pretind că o gospodăresc.” Mai mult, ştie şi nu se fereşte s-o spună că „România este ajutată din interior să se dizolve în Europa şi astfel să dispară din faţa noastră. Se pare că şi punţile care au mai existat până acum între România şi diaspora încep să fie abandonate”. El este conştient, ştie şi cauza acestei situaţii: „Românii ori sunt proşti grămadă ori sunt extraordinar de inteligenţi, nu ştiu din ce categorie fac parte şi nu am reuşit nici în ziua de azi să lămuresc acest mister”.

Un alt interviu, de data aceasta, este cel realizat în 2004, de Ben Todică, cu cea pe care o consideră „o icoană a teatrului românesc”, cu actriţa Stela Popescu, care oferă cititorului o imagine a Australiei văzută de un român ce a venit de mai multe ori pe aceste locuri, la diaspora românească: „Australia este superbă. Este un continent cu totul aparte. În special flora te impresionează. O ţară care-ţi dă senzaţia de calm. De calm, de pace. Oamenii nu sunt atât de agitaţi, de isterizaţi. Nivelul de trai este în aşa măsură crescut încât ei nu mai sunt disperaţi pentru ziua de mâine. O senzaţie de linişte”

            Deosebită este şi corespondenţa pe care autorul o poartă cu Cornelia Chifu, „colega de la blocul A” (de pe când era în ţară), unul din cei zece copii ai familiei sale, poetă inspirată, dar care nu găseşte sponsori să-şi publice cartea, pentru că „la câte uşi am bătut, nici una nu mi s-a deschis”, situaţie întâlnită frecvent în România…

Din corespondenţa cu George Anca, Ben Todică capătă informaţii interesante şi odată cu el, cititorul: desprelansarea, la Academie, a celui de-al doilea «installment» al manuscriselor lui Eminescu în facsimil”, prilej de a prezent cu maliţiozitate anumite personaje din fauna românească a anilor de după 1989.

După două traduceri din Leonard Jacobson(„Porţile înţelepciunii” şi „Porţile răului”), semnate de Ben Todică şi inserate, nu întâmplător în această carte, şi un comentariu intitulat „Drumul nostru”, cititorul mai beneficiază de o „postfaţă” semnată de profesoara Aurelia Satcău, din care se desprinde o concluzie a întregului: „Ben Todică este un artist al memoriei şi al transferenţei– între «aici» şi «acolo», «trecut» şi «prezent», «spaţiu» şi «timp», «universal» şi «particular», «viaţă» şi «moarte»”.

Pentru toate aceste merite semnalate de noi, şi pentru încă multe altele pe care cititorii le vor descoperi singuri, merită să menţionă eforturilor depuse de echipa Editurii „Muşatinia” (doamna Emilia Ţuţuianu-Dospinescu, editor; domnul Dorin Dospinescu, coordonator editorial; doamnele Mariana Gurza, consilier editorial şi Vasilica Grigoraş, lector),  pentru realizarea acestei cărţi – un frumos cadou oferit lui Ben Todică, la împlinirea celor 12 luştri ai săi, la care adăugăm şi urarea noastră:

La mulţi şi frumoşi ani!

Constantin Tomşa

26 Nov
2012

Maria Diana Popescu: Bancherii şi recuperatorii au abuzat milioane de români

Presa cumpărată de bancheri forfoteşte iar de reclame la credite. Dragi români, nu mai treceţi pe la bănci chiar de aţi mînca pită cu ceapă. Lăsaţi băncile să suporte efectul înşelării clienţilor prin comisioane uriaşe şi clauze abuzive, şi pe cel al fraudelor săvîrşite de către bancheri! Le vor rămîne destui bani că şă-şi cumpere lumînări pentru parastasul acestor instituţii de furat cetăţeanul. Spuneţi „Nu împrumuturilor”, dragi români! Îmi vine să-i plîng pe şefii de bănci şi pe ofiţerii de credit, care mai-mai să-i ducă acasă cu maşina pe clienţi, pentru a-i convinge să mai ia un împrumut sau să deschidă un cont la ei. Am un sfat pentru bănci: să-şi recupereze banii virtuali, mă rog, creditele restante „neperformante”, de la angajaţii lor, începînd cu directorii şi ofiţerii de credit, pînă la ultimul funcţionar. Ei le-au băgat pe gît clienţilor comisioane şi dobînzi crescătoare pentru suma împrumutată, care de la lună la lună s-au dublat, triplat, au crescut de patru, de cinci, de şase ori, de zece ori. Ei să plătească! Au cu vîrf şi îndesat. Dăunătoarele calcule isăreşti i-au vîndut pe românii cinstiţi cămătarilor mondiali.
Dobînzi înrobitoare, dobînzi frauduloase la dobînzi, comisioane de întîrziere, comisioane la comisioanele de întîrziere! O datorie de 500 de euro a devenit una de 5.000 de euro. Doar 10% din datoria creată artificial reprezintă împrumutul. Restul s-a dovedit a fi hoţie instituţionalizată! Stephen Hawking îi linişteşte pe datornici cu apropiata vizită a extratereştrilor din decembrie, care îi caută pe bancherii lacomi şi corupţi, slujitori ai familiilor Rothschild, Rockefeller & Co. Încă din secolul trecut omenirea a visat să pună capăt criminalităţii financiare generate de bancheri. Iată, abia astăzi, poporul islandez a aruncat la gunoi guvernul corupt, a arestat toţi bancherii supuşi familiilor amintite mai sus şi au pus bazele unei noi Constituţii, care garantează dispariţia criminalităţii financiare. Naţiunea română ar obţine aceeaşi performanţă dacă plătitorii de comisioane uriaşe la bănci, plătitorii de taxe şi impozite, ar spune: „gata!” Refuzînd plata birurile extrem de mari unui sistem corupt, ar obţine mult mai mult decît prin manifestaţiile de stradă. Potrivit „Le Monde”, bancherii supuşi lui Rothschild şi Rockefeller, implicaţi în prăbuşirea economică a Islandei (ţara cu cea mai veche democraţie – anul 930), au fost arestaţi şi ard de nerăbdare să-i văd în dungi pe bancherii şi pe recuperatorii din ţara noastră, care au abuzat milioane de români şi au făcut zeci de oameni să se sinucidă. Nicio ţară din lumea a treia n-a fost furată atît de gros, precum au furat cele peste 40 de bănci din ţara noastră.
Românii trebuie să-i facă să tremure de frică pe bancheri pentru criza creată din tastatură, care a zdruncinat România din temelii, la fel cum s-a întîmplat cu Barclays, la Londra şi Bankia la Madrid, care au falsificat dobînzile împrumuturilor dintre bănci şi au manipulat conturile pentru a intra la Bursă. Cînd vor refuza românii să plătească rechinilor financiari datoriile puse de stat pe spinarea lor? Cînd îi vom vedea pe bancherii şi pe directorii de bănci (sigur, şi guvernatorul), părăsind băncile în masă, ca şobolanii? Milioane de români au fost şi sînt fraudaţi. Bancherii au transformat Leul într-o pisică de maidan, căreia benere îi azvîrle din cînd în cînd cîte un bănuţ, cică pentru a rezista atacurilor valutelor. Ar fi timpul ca poporul să treacă la „epurarea” sistemului financiar românesc. Din pricina instituţionalizării cămătăriei şi a corupţiei din sistemul bancar avem o economie imaginară, avem datorii uriaşe, viitorul amanetat şi cele mai mici retribuţii din uniune: 200 şi 300 euro, comparativ cu europenii care au între 1500 şi 3000 euro lunar. Sărăcia erodează continuu societatea românească, iar corupţia, şantajul şi gunoaiele de prestigiu au ajuns endemice. Din această pricină sistemul sanitar şi învăţămîntul sînt la pămînt, în timp ce aparatul administraţiei guvernamentale, al finanţelor, băncilor, ministerelor şi companiilor geme de trîntori, de hoţi şi reţele de tot felul.
Asta e partea ilegală şi hidoasă a neo-capitalismului feudal românesc: chiar dacă nu mai vrea cetăţeanul să se împrumute, statul se împrumută în numele lui de la F.M.I. Şi mă refer la datoriile făcute de statul român pentru bunăstarea Puterii, care doarme cu somn de intenţie, astfel ca străinii care au mituit-o, să secătuiască cu totul bogăţiile patriei. Marea problemă e că rasa degenerată a Puterii de după 1989 a distrus absolut orice activitate economică productivă şi, odată cu acestea, nucleele sindicatelor muncitoreşti, de care tare se mai temeau, transformînd România într-o colonie de bănci, moll-uri, marchet-uri, farmacii, case de amanet, bordeluri, clanuri, dincolo de care supravieţuieşte miraculos o populaţie săracă, îngropată în datorii. Mă întreb ce se va întîmpla cînd nu va mai fi nici un obiectiv economic de furat, pardon, de privatizat. Probabil se va trece la privatizarea organele interne ale românilor. Preambulul acestei operaţii se numeşte „card de sănătate”.

Maria Diana Popescu

Sursa: Revista ART – EMIS

25 Nov
2012

Emilia Țuțuianu – În căutarea rădăcinilor lui Ben Todică la Iezăr-Puiești

23 noiembrie 2012…O zi frumoasă  de toamnă. Cu emoție și nerăbdare intrăm în satul Iezer, locul copilăriei scriitorului Ben Todică. Suntem întâmpinați de zâmbetul cald și deschis al lui nea Grigore, administratorul  bisericii din sat. Bucuros ne dă  multe  informații  despre biserică, despre invazia turcilor  ..cine cu ce a contribuit la refacerea picturii interioare…schimbarea calendarului de pe stil vechi pe stil nou…și pentru noi, timpul parcă s-a oprit în loc, în neguri de istorie…

Cu smerenie ne închinăm și părăsim biserica cu regret în suflet. Coborâm în tăcere pe ulița satului și ne oprim la nr.191, la o căsuță mica, cu cerdac.. O privim fascinați, în tăcere…În fața ei măsurăm măruntețea omului, măruntețea pământului….și în străfundul sufletului, curat și pios aducem un gând de recunoștință pentru cei plecați… ,,Aveți mare noroc, la anul căsuța va fi dărâmată, noul proprietar și-a construit alta alături,” ne șoptește nea Grigore.

Părăsim cu regret căsuța și rătăcim cu privirea la stolurile de pescărușii care zburau peste oglinda iazurilor de la marginea satului… Cu sufletul încărcat de poveștile ascultate  poposim  în comuna Puiești. Suntem întâmpinați cu pâine și sare de primarul  Costel Moraru. La biblioteca ,,Felix Aderca” începe lansarea cărților ,,În două lumii,” În două lumi de Ben Todică.

Vădit emoționat, domnul primar Costel Moraru ne înmânează ,,Diploma de excelență” pentru scriitorul Ben Todică și ne mărturisește: ,,Numele lui Ben Todică a ajuns cu bine, aici în satul în care s-a născut. S-a întors Acasă!…Mulțumim doamnei Emilia Țuțuianu și scriitorului Petruș Andrei pentru că ne-a dăruit această sărbătoare a satului. Avem în comună o frumoasă grădiniță, cu copii ca niște raze de soare…Ar fi o mare onoare pentru noi ca acastă grădiniță să poarte numele lui BEN TODICĂ.

Mulțumim lui Ben Todică pentru ocazia de a întîlni oamenii cu suflet cald și primitori ai Puieștii Vasluiului…am rămas impresionați de ospitalitatea generozitatea și căldura oamenilor satului Puiești  – Vă mulțumim!

***

Trecând prin acest labirint al existenţei noastre, nu de puţine ori ne întrebăm: cine suntem?…cum suntem?

Ca să răspundem la aceste întrebări, trebuie să ne cunoaştem pe noi înşine, să ne întoarcem în interiorul fiinţei noastre, la rădăcinile existentului nostru…numai aşa ne-am putea răspunde la întrebările care ne macină viaţa.

Când am primit cele două manuscrise a scriitorului Ben Todică, mi-am spus, din prima clipă că trebuie să merg la originile copacului unde a prins viaţă, acest emigrant român din îndepărtata Australie, care nu oboseşte în sufletul său să se reîntoarcă acasă, acolo unde visele şi inima au prins aripi de cunoaştere.

Departe de ţară Ben Todică şi-a redescoperit ŢARA, trecând prin experienţe culturale generate de culturi diferite – Acolo a învăţat o altă istorie, o altă dimensiune a valorii, strecurându-se precum „licuriciul prin întuneric” cum a ştiut mai bine, pentru aşi împlini visele.

S-a născut la 23 noiembrie 1952, în satul Ezer, comuna Puieşti, judeţul Vaslui, România, fiul lui Aurica şi Gheorghe Todică.

După anii 1955 părinţii pleacă din Puieştii Vasluiului şi se stabilesc în Banat, unde tatăl, Gheorghe Todică, a început să lucreze la exploatările de fier de la Ocna de Fier, apoi la minele de uraniu din Ciudanoviţa (Banat).

Pe pământ australian (Melbourne), a poposit  în 1979, deşi îşi dorea să ajungă în Suedia. Ajuns în Australia, viaţa lui Ben Todică, s-a desfăşurat, fără încetare pe două planuri paralele.

Alături de Ming, soţia sa şi de cei trei copii, şi-a creat în Australia, dar nu numai, un univers al armoniei, al păcii interioare după care tânjesc mulţi.

Personalitatea scriitorului Ben Todică se încadrează în acea orientare a românilor aflaţi dincolo de hotarele ţării, de a contribui la dezvoltarea culturii româneşti, pentru a promova valorile spirituale ale poporului nostru.

Cartea  Între două lumi,  defineşte prin titlul său, dubla trăire a autorului, determinată de liniile destinului său. O felie de viaţă din ţara în care s-a născut, a cunoscut bucuriile copilăriei, dragostea şi mângâierea părinţilor, succesul începuturilor artistice şi a doua parte consemnată de scriitor este cea în care trăieşte şi în care şi-a concretizat visurile.

Nota dominantă a volumului este patriotismul. Un patriotism ce exclude declarativismul, el izvorăşte din întreaga lui fiinţă, din dorul şi dragostea pentru ţara sa şi din mândria de a fi român.

De altfel, la prima ediţie a volumului Între două lumi, editat de poeta Mariana Gurza, scriitorul Ben Todică a ales un citat din Petre Ţuţea, drept motto este semnificativă pentru evidenţierea sentimentului naţional al scriitorului: „sunt român şi ca român mă socot buricul pământului. Că, dacă n-aş fi român n-aş fi nimic…Sunt român prin vocaţie, că altfel nu pot să ies. Tot ceea ce gândesc devine românesc.”

La volumul editat de Editura Muşatinia, în 2012, scriitorul Ben Todică şi-a ales ca motto un  citat din  Viaţa pe un peron de Octavian Paler :

  „Viaţa însăşi e o stare de tranzit între naştere şi moarte… un peron unde te zbaţi să ocupi un loc într-un tren…eşti fericit că ai prins un loc la clasa I sau la fereastră… altul e necăjit că a rămas în picioare pe culoar… alţii nu reuşesc să se prindă nici de scări, rămân pe peron să aştepte următorul tren… Şi fiecare uită, poate, un singur lucru… că trenurile astea nu duc nicăieri… cel care a ocupat un loc la fereastră este, fără să ştie, egal cu cel care stă în picioare pe culoar şi cu cel care vine abia cu următorul tren… în cele din urmă se vor întâlni toţi undeva, într-un deşert, unde chiar sinele se transformă în nisip… în loc să se uite în jur, oamenii se îmbulzesc, se calcă în picioare, îşi dau ghionturi”

În suita de reflecţii, meditaţii şi povestiri care alcătuiesc această carte, Ben Todică punctează valorile inestimabile ale poporului său: Brâncuşi, Eminescu, Creangă etc. demonstrând contribuţia lor la viaţa spirituală a românilor.

 În concepţia autorului nimic nu se face fără credinţa în Dumnezeu şi ne arată că românii sunt credincioşi (Icoana Mariei, p.128).

 Condeiul său ne lasă ca moştenire, păstrarea fiinţei naţionale – în orice condiţie te-ai afla, aprecierea valorilor, păstrarea patrimoniului naţional – şi obligaţia de-a  o  lăsa urmaşilor drept testament – demnitatea şi verticalitatea unui popor ce şi-a apărat ţara, credinţa şi tradiţia de-a lungul timpului.

 

Emilia Țuțuianu

25 Nov
2012

Artur Silvestri și “toamna universală în a carei enigmă stătea închisă însăşi inconsistența vieţii lui, ajunsă aici, acum, în faţa unei semnificaţii”

Artur Silvestri, istoric al civilizatiilor, editor, autor a peste 40 de carti, un “OM LIBER”, legat de puterea cuvantului, a gandului tainic, legat de pamant, de cer, de o lume nevazuta in care comunicarea cu ingerii buni devine o simfonie a noptii.

Dragostea de neam, de traditie nu este o lozinca, ci, un simtamant ce-l face mereu treaz plimbandu-ne in trecut si prezent. Esenta gandurilor o regaseste prin “miscarile aparente ale Naturii” intrebandu-se uneori daca “mesajele sufetului natural” este inteles   in Lumea Larga, unde, “alfabetul straniu” apartine “viului”.

UN OM al “LOCULUI” sfintit de pasii drepti ai parintilor nostri, un OM AL DREPTEI CREDINTE ORTODOXE, UN LUPTATOR impotriva “raului” ce a pangarit omenirea.Uneori ne vorbeste dintre ape, alteori prin miscarea florilor din glastra, prin boarea vantului, prin valurile marii. Cuvintele ii curg lin asemeneni unei ape curate de izvor in care uneori, noi, necunoscutii, ne oglindim chipul…. Parca asistam la un ritual liturgic prin randurile sapate de un “gradinar” bun ce-si doreste o noua deschidere spre lume in lumina si adevar.

Il zaresc uneori in noapte aplecat asupra ceasloavelor vechi, incercand sa descifreze misterul lumii, asa cum ii sta bine unui intelept. In “limbul literaturii indefinite” isi gaseste ragaz in a sta de vorba cu “fapturile lui”, cu acea “vietate misterioasa care, traind langa el, apucase sa-i vorbeasca in felul nedeslusit, povatuindu-l despre toate acestea si despre toate cate ar fi putut sa existe, pentru el, pe Pamant”. Un Inger mereu prezent, vorbind acea “limba tainica”, “un vesnic inceput care se naste ca sa poata disparea, renascand, renascand, un fel de pecete de inel”. Un timp altfel masurat, nepatruns, enigmatic si necunoscut. Lacrimi ce zabovesc si apoi devin cuvant…

Stratul de ape ascunse” devine palpabil. Cuvantul se transforma in simfonie, el este cel “care biruie, include si purifica si extrage totul din contingent spre a-l aduce dincolo de timp, in straturile ce nu pier”. Am descoperit in “PERPETUUM MOBILE” , “un tarm care nu se gaseste “ nicaieri. Doi eterni, iubitori de Dumnezeu desprinsi dintr-un tablou de Renoir, incercand sa elucedeze “metafizica norilor”, urmariti de cel mai frumos sentiment.  O “toamna universala in a carei enigma statea inchisa insasi inconsistenta vietii lui, ajunsa aici, acum, in fata unei semnificatii”…

Artur Silvestri, cu un simt filozofic incontestabil de a percepe cum se naste vesnicia. Uneori…,,oglinzi paralele, nesfarsite alte scene identice, ecou si oglindire, rasfrangere realitati, ipotetice fata de o singura alta realitate, unica, palpabila, sigura.”

Este OMUL FAPTEI MARI, stiind ca nu este singur, si nu are de ce sa fie temator…nici de “Apa Mare, de sfarsitul universal ..”

In vremurile ce vor veni, cartile oranduite ,, intr-un mister al timpului rotitor”, pline de intelepciune, vor fi pretutindeni, ca un mesaj pentru cei care vorbesc cu ingerii, cu natura vie, unde este loc de BINE,  de LUMINA, de ILUMINARE….”Misterul lecturilor intinse, parca la nesfarsit, ca si cerul ori precum firul Seherazadei” , Misterul OMULUI , a CARTURARULUI  care stie semnificatia “aducatorului de apa”, de apa vie.

Oare cati dintre noi am sapat o fantana? Inteleptii stiu semnificatia, cunosc taina lumii nevazute. De la  “izvoare” vom bea cei insetati. Cel de Sus ce le stie pe toate, vegheaza lucrarea…LUCRAREA FAPTEI MARI…

PERPETUUM MOBILE, o carte, “cu stea pe cer”.

Mariana Gurza

(Din file de corespondenta, 2008)

 

24 Nov
2012

Vasile Plăvan, un „autor de epocă“

VASILE PLĂVAN
(24.11.1889 – 23.01.1939)

Boabe de lacrimi

          Scriu despre un om cât o… Epocă Istorică. Un om cât sufletul neamului meu. O epocă în care se prelungeşte viaţa mea, un şir lung de mătănii…

           Undeva, înapoi, ca o verigă dintr-un lanţ care merge în adâncul unei fântâni.

     Vasile Plăvan s-a născut la 24 noiembrie 1889, în comuna Cupca, judeţul Storojineţ, într-o familie de ţărani înstăriţi. Avocat, gazetar şi publicist a fost un entuziast şi un idealist de o aristocratică nobleţe sufletească, de distincţie morală, de bunătate şi necuprinsă omenie.

Un tânăr ager, de o statură potrivită, cu alură nobilă, având ochii calzi, migdalaţi.

O mustăcioară elegantă, care îi sporea farmecul.

„Blând cu cei netrebnici, conciliant cu cei răi şi ignobili, blajin faţă de toţi hulitorii şi certătorii de profesie şi iertător faţă de toţi cari l-au nedreptăţit sau persecutat şi l-au jignit, Vasile Plăvan a fost întrega lui viaţă un îmblinzit fanatic al idealului şi în acelaşi timp o nefericită victimă a credinţei lui sufleteşti că oamenii sînt mai buni decât se învederează în josnicia lor de toate zilele.”
(Ziarul „Suceava”, nr. 20, din 27 ian. 1939, din Cernăuţi)

La 49 da ani s-a stins, lăsând în urma o luminoasă pilda de virtute, un nume de o rară puritate şi un exemplu de adevărat românism.
În cartea sa Boabe de lacrimi, include cele mai frumoase articole din ziar caracteristice prin căldura şi sinceritatea stilului.
Vasile Plăvan a iubit mult ţăranul român. Nu a uitat niciodată de unde plecase. Nu şi-a uitat imaşul şi toloaca. A ştiut să fie prezent, printre ţărani, printre elitele vremii, la fiecare eveniment.

A publicat Cele dintâi împroprietăriri în Bucovina — Sf. Ilie, Rarancea, Calafindeşti, Prisăcăreni. (Calendarul „Glasul Bucovinei” pe anul 1923, Cernăuţi, p. 59– 69)
A scris despre împroprietăririle din Bucovina, Mihova, Gura Humorului, Crasna, Rădăuţi, Berhomet, Selectiu. (Calendarul „Glasul Bucovinei” pe anul 1924, Cernăuţi, p. 41–49).

Vasile Plăvan a fost preocupat de a doua reformă agrară în Bucovina, de „Şcoalele de meserii şi de negoţ” (Calendarul „Glasul Bucovinei” pe anul 1925, Cernăuţi, p. 138–140).

S-a vorbit mult depre dezrădăcinare, despre suferinţă şi lacrimile tăcute ale celor ce şi-au lăsat în urmă vatra strămoşescă, căutând în zadar „mlădiţe de săcară”.

Nu putem uita, nu avem voie să ne uităm rădăcinile. Trecutul revine, ne urmăreşte, ne aminteşte de cei care şi-au lăsat „cuvântul” din dragoste pentru neam, în lupta pentru păstrarea identităţii noastre româneşti.

Cei dezrădăcinaţi, au găsit doar boabe, „boabe de lacrimi”, răzleţite într-o lume, poate rău întocmită de noi, de sisteme bolnave, de mentalităţi otrăvite.

Aşa a rămas şi Bucovina, „o lacrimă” a neamului românesc, „o lacrimă” pe care o ţin strâns în pumnu-mi de copil, ca să-i simt mângâiera. „Ţara Fagilor”, locul mirific al cărturarilor, al frumuseţii pure, a creştinismului înălţător.

Iată de ce am considerat că este bine să conturez imaginea omului Vasile Plăvan, prin texte vechi, completându-i portretul.

«În cursul celor 13 ani de muncă în redacţia ziarului „Glasul Bucovinei” am stăruit pentru întărirea elementului de baştină aici în Bucovina, pe temeiul credinţei străbune în Dumnezeu, în cinste, corectitudine şi mai ales în jertfă neprecupeţită pentru interesele superioare ale Statului. M-am încredinţat că meşteşugul scisului zilnic mistuieşte puterile omului mai mult decât alte îndeletniciri» — aşa se destăinuia în anul 1936, odată cu apariţia volumului său. (Vasile Plăvan, Boabe de lacrimi)

Citind cele scrise de unchiul meu Vasile Plăvan, după atâţia ani, am ajuns să cred, că acele „bobiţe”, acel plâns, mi-a urmărit existenţa mea, a părinţilor mei. Dacă Vasile Plăvan îşi găsea „săcara” înverzită, destinul familiei ar fi fost altul...

Şi noi cei pribegi, am fost ca „nucul cel fraged” scos din rădăcină. Istoria ne-a aruncat, ca pe nişte străini, devenind venetici în ţara noastră.

Dar când scoţi din rădăcini nucul fraged şi-l muţi în alt loc, la început el îşi păstrează în sălaşul său proaspăt verdeaţa sănătoasă a vieţii. Gospodarul care se razimă pe această spoială de gând şi nu grijeşte la vreme de pomul cu rădăcinile însângerate, bagă de seamă după un timp cum frunzele nucului se lasă în jos triste, îngălbenesc şi apoi cad la pământ. Cu mâhnire vede că tulpina nucului închirceşte şi prinde a se usca, se încredinţează că pomul nu s-a prins, rădăcinile bolnave şi necăutate la timp neavând puterea de a suge din mana pământului binecuvântarea vieţii.” Scria Vasile Plăvan.

Asemenea nucului fraged mutat, mulţi nu şi-au putut găsi locul. Am rămas mereu în căutarea „sevei pământului strămoşesc”. Soarta sau voia Domnului?

Mariana Gurza

http://www.youtube.com/watch?v=A6tKRyLTkMM&feature=relmfu

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii