6 Jul
2012

“Călătorul călătorului” – Prof. univ. dr. George Anca

“Matematician universal şi scriitor român, Florentin Smarandache publică, stilat, al treiela „Jurnal instantaneu”, Prin bătrâna Europă, după Pura Vida, si Aventuri Chineze (lansate la Colocviile de Marţi, în Bucureşti), Sitech, Craiova, 2012. M-a şi făcut atent, volumul acesta este de calatorii în Franta (unde a lucrat ca cercetator), Ungaria (unde a luat Medalia de Aur a Academiei de Stiinţe Telesio-Galilei), Anglia, şi Scoţia („la ultima tara am prezentat lucrari la o conferinta stiintifica”). „Aventuri chineze” este o carte despre o conferinţă de calcul granular din Taiwan (în oraşul sudic Kaohsiung), între 4-11 noiembrie 2011, plus un tur ştiinţific desfăşurat în perioada 11 decembrie 2011 – 6 ianuarie 2012 în patru oraşe din China: Beijing, Xi’an, Shanghai, şi Hangzhou. Poetica paradoxistului, neutrosofului, extenicului etc. autor este simplicisimă, dacă nu o nimica toată: „poze multe, plus text explicativ, iar jurnalul scris pe locul vizitei la prima mână”. Autoprefaţa şi-o semneză „Călătorul” (la nesfârşit; încotro?)

Frenetica empatie autoreferinţială vânează, ca mereu în scrisul său, un complice şi frate de drum (fericit? Mai e până pe Olteţ backward, cât că, din vreo jenă, finally, Academia Română l-a premiat, remorcă, mai ştii timpul, ori va fi dat năvală; el şi-ar dori, probabil, să fie cetăţean de onoare al Vâlcii, al României, după cel al lumii). Modelarea matematică prin călătorie, pe un itinerar al propriului destin, împărăşit nemainarcisist – apa oglindei însumând oceane – se abandonează mai degrabă colegilor din copilărie, cotransfugilor, necălătorilor ciopliţi pe înalt ca în coloana lui Vieland, a lui Brâncuşi. Anul trecut propusesem, în înţelegere iniţială cu Florentin Smarandache şi Germain Droogenbroodt, un proiect european; Arhipelaguri şi Insule Poetice – Dodii-neosensacionismo-paradoxism vs coeur de l’Europe se referă la creaţii poetice curajoase, libere, cumva, de curentul oficial, aşa cum ar fi „le coeur de l’Europe”. A vorbi „în dodii” (în nonsensuri dar şi în oracole) ar fi o opoziţie in spe la o anume cenzură represivă, neo-sensacionismo este o aducere la zi a sensacionismo (Fernando Pessoa) de poeţi din Spania şi China, în timp ce paradoxismul, cu nuanţa lui matematică, poate codifica abil lucrul creator. Cu o astfel de deschidere, poeţi şi matematicieni, vizionari şi semioticieni se pot întâlni în persoană/antologie/recunoaştere ca pentru a reinventa rădăcinile literare şi lingvistice înăuntru şi în afara limbii unei ţări/lumii.

Se înfiripase o echipă: Elisabeta Isanos, George Anca, Germain Droogenbroodt, Florentin Smarandache, Federico Barroso, Jose Luiz Fernandez, Mihai Cimpoi, Pushi Dinulescu, Dan Mircea Cipariu, Lucian Chişu, Florin Epure, Lucia Negoitsa, Florica Bud, Vasile Andru, Sorana Gorjan, Marcel Petrisor, George Astalos (Paris), Corneliu Popa (Lisabona), Elena Liliana Popescu, Mihaela Maria Popescu, Maria Diana Popescu (Stuttgart), Mariana Braescu, Vanda Decca (Los Angeles), Vasile Menzel, Baki Ymeri (Tirana), Sorin Paliga,Vinod Seth (New Delhi), Gheorghe Lupascu, Vasile Pupeza (Pittsburg), Nicolae Baciut, Doru Motoc, Silvian Floarea, Mihai Stan, Florin Costinescu, Ion Andreita, Dan Tsop, Aurelian Silvestru (Chisinau), Ben Todica (Melbourne), Anca Negulescu, Augustina Constantinescu, Doina Boriceanu, Mihaela Gligor, Olivia Balanescu, Hanna Bota, Florina Dobre, Alexandra-Maria Citiriga, Victor Citirigă, Sanda Ghioaldă, Adrian Sahlean (Boston), Felix Sima, Constantin Mendea, Corneliu Moţiu, Noni Cristea, Gheorghe Neagu, Nicolae Tomoniu, Mircea Gheorghe (Toronto), Claudiu Popescu, Petru Costinescu, Nicolae Vasile, Chitranjan Kumar (New Delhi), Dan Mateescu, Mihai Teodorescu, Matei Ladea, Sebastian Vaduva.
PARADOXISM is an avant-garde movement in literature, art, philosophy, science, based on excessive used of antitheses, antinomies, contradictions, parables, odds, anti-clichés, deviations of senses, against-the-grain speech, nonsense, paraphrases, paradoxes, semiparadoxes, etc. in creations. It was set up and led by the writer Florentin Smarandache since 1980’s, who said: “The goal is to enlargement of the artistic sphere through non-artistic elements. But especially the counter-time, counter-sense creation. Also, to experiment.”

Un pic peste viteza luminii, şi gata încă un fotojurnal instantaneu.
Ce facem în rămăşiţa lui 2012? Acum te îmbii, Florentin, la ce, parcă s-ar căuta. Se spune despre romane precum Mizerabilii, Dracula, Moby Dyck, Robinson Crusoe, că ar avea o poveste epopeică, întrucât s-ar asemăna, ca scop, cu epopeile tradiţionale în versuri. Redescoperibilă, ori nu, o epopee în versuri, cu Dracula erou, Ţiganiada (1812) de Ioan Budai-Deleanu (1760 – 1820), ar putea intra într-o lumină mai bună prin acest proiect, alături de multe alte epopei, „necunoscute”, uitate, pierdute, în limbi „mici”, care vor fi propuse de parteneri. Subiectele epopeii eroi-comice a lui Budai pot fi sugestive: luminatul Vlad (Ţepeş), duşmani în ţeapă, Romica răpită, zodia rea a unora, străbaterea iadului şi paradisului etc. Cele două capitale ale lui Vlad – Târgovişte şi Bucureşti – ar găzdui evocarea sa prin artă, împreună cu eroi şi evenimente epopeice din alte toposuri europene. Moştenirea de pretutindeni a lui Homer ar face loc unor noi experienţe epice îndrăzneţe, ca şi unei reprezentări artistice şi savante a unor epopei pe nedrept mai puţin cunoscute.

Eu sunt consolat, de pe acum, cu prezentul jurnal-paradox, oarecum a la Einstein.”

Prof. univ. dr. George Anca   

Sursa: Revista ART – EMIS

6 Jul
2012

“Iluminismul”

IluminismulConsideratii introductive

“In dorinta de a descatusa gandirea omeneasca de orice constrangere si autoritate exercitate din afara, Renasterea a lasat mostenire epocii modeme indemnul de a cultiva stiinta si de a dezvolta spiritul critic. Aceasta nu numai ca nu va fi abandonata, dimpotriva, tendintele sale novatoare vor spori de-a lungul intregului secol al XVII-lea pentru a atinge o adevarata culme a dezvoltarii lor in secolul al XVIII-lea. Acesta, e socotit secolul luminilor. Strict cronologic vorbind el se intinde de la pasnica revolutie engleza din 1688 pana la sangeroasa revolutie franceza din 1789, amandoua aceste revolutii au consacrat cucerirea puterii politice de catre clasa sociala a burgheziei orasenesti in ascensiune. De aceea, secolul luminilor este revolutionar in primul rand dar in egala masura, umanitarist si progresivist. Desi este englez prin originea ideilor pe care se bazeaza, apare ca un secol francez, prin forma pe care aceste idei sunt chemate sa le umple. Prin haina stilistica eleganta si clara pe care ideile iluminismului o imbraca in Franta, prin caracterul lor prea putin sistematic si datorita aluziilor mai mult diletante, printr-o nota de accentuat radicalism social, aceste idei strabat de la un capat la altul Europa si sub actiunea acestui factor ideologic, s-a putut vorbi pe buna dreptate de Europa franceza a secolului al XVIII-lea.

Dezvoltarea impetuoasa a stiintelor, ca fenomenul cel mai caracteristic existentei spirituale a lumii modeme, asociaza intr-o inseparabila legatura doi termeni fundamentali pentru fizionomia intelectuala a secolului al XVIII-lea: ratiunea si natura in contextul acestei legatun. stiinta nu apare decat ca si cunoasterea rationala a naturii ridicata pe cea mai inalta treapta a sa. Astfel, ca in manifestarile exercitiului critic cu care este investita acum ratiunea, ca noua sa functie sociala, ea va respinge nu numai ceea ce este nerational dar si ceea ce este nenatural, scestea doua pana la un anumit punct confundandu-se din perspectiva sa. Exercitiul ratiunii apare pentru om ca fiind cel mai natural, mai indreptatit indreptandu-se atat impotnva traditiilor trecutului cat si a autoritatilor prezentului, acestea amandoua manifestandu-se constrangator in raport cu spiritul omenesc ingradindu-i libertatea de miscare. Sirul de manifestari critice ale ratiunii primeste si o investitura sociala, prin care ratiunea insasi se lasa incalzita de idei si idealuri politice, coboara in arena confruntarilor date de ele, devine cea mai de temut arma de atac.

In lupta pe care masele omenesti cele mai largi nemultumite de supravietuirea unor vechi institutii medievale – intre care Biserica si Regalitatea au facut cel mai strans pact pentru a putea rezista trecerii timpului, sub forma doctrinei monarhiei de drept divin – caracterizate prin cea mai abjecta coruptie. In aceasta lupta ratiunea devine indreptarul, idolul marturisit, un fel de divinitate inspiratoare prin prestanta sa a multimilor dornice de a inlatura vechiul.

Intruchiparea cea mai fidela a acestei ratiuni, ce isi asuma indeplinirea unei functii sociale de prima urgenta, devine filosofia; pe cand ratiunea stiintifica ramane pe mai departe inchisa in sfera stramta a preocupanlor sale teoretice de cunoastere a naturii fara niciun impact major asupra realitatii nemijlocite a omului, cea sociala, cu exceptia celei ofente de revolutia tehnica, ratiunea filosofica se angajeaza in schimbarea lumii. Incepe epoca cand important este nu de a cunoaste lumea ci de a o transforma. Prin aceste functii, pe care si le asuma in cadrul cultural si social-politic trasat in epoca luminilor, filosofia dobandeste un nou prestigiu De altfel, secolul acesta se va numi pe sine plin de orgoliu, un secol al filosofiei, angajat in numele ratiunii in rasturnarea vechii ordini sociale a lumii. Adaptata la masura nevoilor sociale ale epocii, filosofia dobandeste un caracter popular si democratic, puternic marcat de tendinte pedagogice, urmarind multipla educare si formare a maselor; este, intr-un cuvant, o filosofie a luminilor. Probabil pentru prima oara in istone, filosofia se solidarizeaza strans cu epoca sa intr-un front comun de lupta. Filosofia cucereste nu numai scena exterioara a vietii sociale, dar ea patrunde in saloanele deschise noului suflu de gandire ale aristocratiei care cocheteaza cu ideea de schimbare si progres, intra in cafenelele intelectuale si in mediile artistice, paseste in bancile bogatasilor, se furiseaza in budoarele curtezanelor si chiar in biserici, tulburand si ispitind preotimea. Dar marea realizare este ca iesind in strada si in piete publice, filosofia se adreseaza direct poporului si amplificand revolta nelamurita a acestuia, se va pricepe sa-i imprime o directie de actiune, indreptand-o in energice valuri de furtuna impotriva edificiului vechi si invechit, medieval, al vietii sociale, pe care il va zdruncina din temelii.

Secolul al XVIII-lea mai crede, apoi, cu o tarie de nezdruncinat in evanghelia progresului. Omenirea ajunsa la varsta maturitatii sale rationale este capabila de a se bucura de lanturile trecutului si de exploatare, si stapana pe puterile ratiunii sale. Increzatoare in ea insasi, in stare sa inainteze de la ignoranta la cunoastere. Acest progres, ce are ca resort intim al sau ratiunea, va conduce omenirea catre libertate si o va instala intr-o stare de fericire, care, amandoua constituie statia finala spre care inainteaza miscarea istorica a omenirii. Cu toate ca apeleaza la progres ca mijloc de realizare a programului ideologic ce l-a afisat, iluminismul este lipsit de simtul istoriei, nu poseda ideea de individualitate ireductibila si irepetabila. care alcatuieste stofa, materia interna a vietii istorice. In aceasta lipsa rezida si puterea sa curajul de a se avanta pe terenul speculatiilor generale, abstracte. De aici provine dogma rationalista anistorica, de care se imbata iluminismul omul este pretutindeni acelasi indiferent de loc si de timp, fiindca exista o natura generala comuna, identica in toti. Toti poseda aceeasi ratiune iar formele de realizare politica si culturala pe care le ia viata omenim sunt accidentale, alterari conjuncturale trecatoare ale ratiunii si naturii umane, ale dreptului natural Universal in om. Evoluand pe aceste coordonate ale naturalismului si rationalismului, iluminismul va cadea in antinomia teoretica din care nu va putea iesi: pe de o parte, prin naturalism el este anistoric, natura fiind eterna, aceeasi oriunde si oricand, identica in toti oamenii; pe de alta parte in contradictie cu aceasta, prin rationalism va trebui sa admita si un anume evolutionism ce accepta progresul ratiunii, care implica deci o anumita acceptare si a istoriei.

Din aceasta perspectiva rationala, judecand trecutul din punct de vedere intelectual, ca o greseala si o ratacire a mintii, o eroare ce abate omenirea de la directia drumului ei drept inainte, iluminismul se va incheia ma ales in Franta, cu o tentativa de violenta rasturnare a trecutului, care va lua totodata, si aspectul unei reactii antiistorice ca atare. Se vor aseza in loc fundamentele unei noi oranduiri politice, care va face din ratiune si libertate insemnele cele mai nobile ale demnitatii omenesti, oferind, in acelasi timp, modelul de urmat al eforturilor de reforma sociala ivite pretutindeni pe continent.

Iluminismul francez

Dupa ce in Anglia, la sfarsitul secolului al XVIII-lea, filosofia luminilor a inspirat infaptuirea acelei revolutii pasnice care va aseza societatea pe calea unei evolutii constitutionale, ea trece pe continent pentru a alimenta miscarile revolutionare de aici. Daca in secolul al XVII-lea Anglia venea pe continent ca sa invete de la francezi, in secolul urmator situatia se schimba. Dupa aparitia celor doua lucrari ale lui Voltaire. Scrisori engleze (sensa in 1728 si aparuta in 1734) si Elemente ale filosofici lui Newton (1738), atentia continentului, si a francezilor in special, se fixeaza in intregime asupra Angliei. Incepand perioada pelerinajului cultural in sens invers. Soarta rationalismului francez a fost decisa in cadrul iluminismului, de influenta empirismului englez.

Gandirea filosofica a iluminismului francez din secolul al XVIII-lea este saraca din punctul de vedere al originalitatii ideilor: fondul principal de idei este extras din empirismul englez, dar meritul iluminismului francez este acela de a se fi priceput sa prelucreze si sa sporeasca acest capital intelectual. Spiritul englez dominat de tendinte mai conservatoare, nu s-a rupt niciodata de traditii. Gandirea engleza a mentinut formele trecutului pe terenul gandim religioase si etice, care constituie domeniul ei de preferinta, chiar si atunci cand continutul acestora si-a pierdut orice valabilitate si valoare pentru prezent. In schimb, in ciuda influentelor exercitate asupra ei. Franta ramane patria lui Descartes, impartasind cu fidelitate cultul ratiunii. Ea este vrajita in continuare de ideea unei ratiuni naturale pure, amestecand, astfel, lumea conceptelor ideale cu lumea lucrurilor reale. Aceasta ratiune va fi aplicata in toate si la toate, manie ei domenii de manifestare fiind considerate natura si umanitatea. Se formeaza un triplet conceptual ratiune – natura – societate. In afara caruia gandirea franceza a secolului al XVIII-lea nu poate fi inteleasa.

In schimb, iluminismul francez nu va putea impaca ratiunea cu ideea de istorie. El a rupt cu constiinta de sine a trecutului, si-a stins simtul pentru istone pe motivul ca, conceptul rational nu are istorie. Mai putin conservatoare si traditionalista, dar mai revolutionara, gandirea franceza se elibereaza de apasarea istoriei, pentru a ne pune in fata schita teoretica a conceptiilor in deplina lor nuditate rationala. Si face aceasta cu intorsaturile de gandire ale unui gen plin de spirit si cu mijloacele unei arte literare cizelate printr-o expenenta estetica ce atinge, in Franta, datorita clasicismului, o varsta de cateva secole. Iluminismul a devenit un curent universal numai datonta gandirii franceze. Ganditorii francezi fabrica fara sa-si dea uneori seama, niste explozibile morale, neputand sa prevada ravagiile sociale la care acestea vor duce. Prin francezi, cultura moderna burgheza devine o putere sociala, un motor spiritual, o afirmare a colectivitatii omenesti libere si intreprinzatoare. Este cert ca fara francezi filosofia iluminismului englez nu ar fi dobandit o valoare universala europeana. Ideile revolutionare ce au schimbat mentalitatea continentala, desi engleze la origine, poarta amprenta spiritului francez. De aceea, in felul acesta, Franta devine calauza spiritului european modern. Limba franceza ajunge o limba internationala, un eficient instrument de propaganda.

In cazul culturii franceze, spiritul iluminismului a patruns in asa masura intreaga gandire a secolului al XVIII-lea, incat in cadrul acestuia nici nu conteaza atat operele individuale cat spiritul general comun, care le strabate si le face cu putinta, se manifesta prin acestea. Cele trei mari opere, care exprima in cea mai larga masura acest spirit au aparut pe la mijlocul secolului al XVIII-lea; in 1748 Montesquieu editeaza Spiritul legilor, in 1749 Buffon Istoria naturala, iar in 1750, Diderot da la iveala schita marii intreprinderi intelectuale care va fi Enciclopedia, ale carei 29 de masive volume impreuna cu adaosurile lor vor aparea intre 175l- 1780.

Enciclopedia. Dintre aceste trei mari opere ale geniului francez, ultima este cea care a creat cea mai intensa miscare a spiritului pentru ca cititoni ei au recunoascut in paginile sale insusi glasul spiritului cel mai inaintat al epocii lor. Locul Enciclopediei in cultura franceza a vremii este central.

Enciclopedia reprezinta o mare lupta: razboiul spiritului modern impotriva traditiilor transmise de epocile vechi, anterioare. In ochii multora din cele mai alese spirite ale vremii, deocamdata este cu mult mai importanta daramarea fortaretelor trecutului dusman:  biserica, sistemul social de casta – decat problema, cu mult mai dificila, a ceea ce urmeaza sa fie construit, ridicat pe terenul odata astfel golit. Dar pe langa dorinta arzatoare de a darama vechiul, exprimata mai ales in zambetul batjocoritor si ironic, plin de nestatornicie, care se poate citi pe crupul lui Voltaire, asa cum ni l-a redat plastic Houdon. Isi ridica deja capul si nevoia reconstructiei, pe baza careia se va contura, incetul cu incetul, cu toata hotararea, idealul societatii burgheze.

Enciclopedia este dimensionata catre viitor, deschisa in asteptarea lui. Prin ea gandirea omeneasca reuseste sa darame toate zidurile despartitoare dintre oameni si sa dea nastere acelei iubiri teoretice de oameni, sentimentul filantropiei, marelui principiu al umanismului umanitarist, pe care secolul al XVIII-lea le-a lasat, prin paginile Enciclopediei, secolelor urmatoare, ca una dintre cele mai pretioase mosteniri ale sale. Totodata Enciclopedia aduce o noua conceptie asupra naturii: daca in secolul al XVII-lea Pascal mai tanjea sa treaca omul din ordinea naturii in cea superioara a gratiei divine, acum, sufletul omenesc este invadat de un optimism naiv si o incredere aproape nesfarsita fata de natura. Cum s-a spus, Enciclopedia reprezmta arsenalul de arme spirituale al epocii.

Montesquieu (1689-l755) s-a hranit, in mod deosebit, din ideile social politice ale lui Locke. Simtul istoric, ce va constitui adevarata cucerire a iluminismului, se manifesta in cazul sau deja cu destula putere. Schiteaza ideea ce va face cariera in romantism, a “sufletului popular”, si sustine ca in viata istorica a omenirii intalnim legi care trebuie interpretate ca “raporturi necesare care deriva din natura lucrurilor”. Tocmai de aceea, intre legile, institutiile si caracteristicile naturale, respectiv etice, ale unui popor vede o asemenea relatie reciproca ce face imposibil transferul mecanic al institutiilor de la un popor la altul. Idealul sau este constitutia engleza, bazata pe separarea puterilor in stat: executiva, legislativa si judecatoreasca. Prin raportare la aceasta face critica relatiilor si institutiilor politice ale vremii sale.

Voltaire (1894-l778), supranumit patriarhul de la Ferney, prieten cu Friederich al II-lea, regele Prusiei, patronul Aufklarungului, este sufletul iluminismului francez si conducatorul miscarilor spirituale ale epocii. Nu este un ganditor original, dar ramane un mare scriitor enciclopedic, cu o activitate universala, poet, prozator, dramaturg, istoric. Avocat in slujba cauzelor drepte, se manifesta ca un dusman neinduplecat al Bisericii si al clericalismului in filosofie se situeaza, in general, pe pozitiile empirismului si scepticismului, care vede in cunostintele omenesti mai mult limitele lor, iar realitatea insasi o considera ca fiind deosebit de infirma. Mai presus de orice, apare insa ca vulgarizator al nou conceptii teoretice ce porneste din stiinta mecanica a lui Newton Conceptia sa politica se sprijina pe liberalismul sustinut de Locke. In timp ce in atitudinile sale practice se lasa calauzit de liber cugetatorii deisti englezi. Admite totusi existenta lui Dumnezeu. Ar trebui sa cadem prada celei mai negre disperari daca nu ni s-ar oferi spre salvare, credinta intr-un Dumnezeu drept. Si dincolo de aceasta, conceptul de Dumnezeu nici nu prea mai prezinta, pentru el vreo alta importanta pozitiva Dimpotriva, Biserica, in calitatea sa de institutie cu actiune in campul social, gatuieste intreaga noastra libertate de miscare tocmai prin conceptul de Dumnezeu. De aceea vocea sa va suna mereu cu tonul ironiei si al urii – Ecrasez l’infame!”. Totusi, in legatura cu conceptul de Dumnezeu afirma: “Si Dieu n’existait pas, ii taudrait l’inventer”. Puterea lui Dumnezeu nu poate fi lipsita de limite daca lumea nu este perfecta. De aceea, rolul omului este mai degraba acela de a fi un colaborator in programul divin de desavarsire a perfectiunii realitatii in munca acesteia de a crea chipul moral al lumii. Aceasta inseamna un rol activ pe seama omului: in cadrul cercului stramt asupra caruia se exercita controlul puterii sale, el trebuie sa contribuie la scaderea cantitatii de durere si suferinta omeneasca, si pe cat il lasa puterile sale sa contribuie la triumful adevarului. Ironist de mare clasa, paradoxal si sarcastic, nu-i scapa speculatiile vechii metafizici, manifestand o preferinta deosebita pentru optimismul lui Leibniz Etienne Bonnot de Condillac (1715-l780), pe terenul filosofiei propriu zise, este un adept al teoriei cunoasterii a lui J.Locke, fiind un reprezentant al empirismului in sensul strict al cuvantului. Originalitatea sa filosofica rezida in exagerarea, dusa pana la ultimele limite posibile, a empirismului Locke.

Nu exista decat senzatii. Condillac sustinand ca orice cunostinta provine din exterior, de la lucruri, pe calea “simtului extern”. De aceea, fiecare dintre ele este fie o senzatie pura. fie o senzatie transformata -sensation transformee. Ea explica gandurile, sentimentele si actele de vointa: atentia este o senzatie unica sau mai energica, iar judecata consta dintr-o impartire a constiintei intre mai multe senzatii. In afara de senzatiile primite din afara, nu exista nici un alt izvor de cunoastere, respingandu-se, prin aceasta, si conceptul de reflexie interna a lui Locke. Ceea ce acesta socotea drept cunostinte dobandite prin reflexie, prin simtul intern, admis ca un alt izvor al cunoasterii alaturi de senzatii, pentru Condillac se reduce tot la senzatii. Acestea sunt elementul de baza care intra in componenta intregii noastre vieti sufletesti.

In Tratat despre senzatii (1754), pentru a ilustra plastic aceasta origine unica a tuturor cunostintelor. Condillac recurge la fictiunea unei statui, care prinde viata si devine om prin dobandirea succesiva a senzatiilor incepand de la cele mai simple. La inceput aceasta statuie devenita om este numai nas iar sufletul sau este, din acest motiv, doar mirosuri. Treptat, intra in joc si celelalte organe de simt cu senzatiile corespunzatoare lor, prin prelucrarea si folosirea datelor acestora fiind posibila cunoasterea intregii realitati. Intre aceste senzatii cele mai importante apar cele ofente de simtul tactil, care ne sugereaza existenta unei lumi materiale, in afara de noi. Aceasta este schita, genetic realizata, a vietii sufletesti, elaborata in intregime din perspectiva mecanicista, in care activitatea voluntara a omului abia daca isi poate gasi un loc si un rol. Un empinsm atat de consecvent nu putea sa nu duca la un anume scepticism colorat de nuante agnostice, chiar impotriva dorintei lui Condillac, de fapt omul nu cunoaste decat senzatiile din el si nu si realitatea din afara lui.

Acest senzualism, ce la prima vedere parea atat de consecvent cu sine, se fereste insa, din motive de natura predominant religioasa, de a trage consecintele antisufletesti la care a ajuns Hume. In ultima instanta, Condillac afirma existenta unui suflet imaterial, descinzand cu aceasta, in metafizica, pe pozitii spiritualiste. Cu toate acestea, materialismul lui La Mettrie si al lui D’Holbach sunt o consecinta logica a evolutiei pe drumul astfel inceput de Condillac prin senzualismul sau.

In plan metafizic propriu zis, senzualismul empirist din teoria cunoasterii se impaca mult mai bine cu materialismul decat cu spiritualismul. Trecerea de la senzualism la materialism se realizeaza prin intemeietorii noului materialism, specific gandirii franceze a secolului al XVIII-lea: La Mettne si D’Holbach. Materialismul acesta ofera o solutie monista a dualismului cartezian suflet-materie. Nu exista decat materie, sufletul este o manifestare materiala, senzatia fiind o vibratie a substantei cerebrale.

La Mettrie (1709-l751) medic ca formatie, influentat mai cu seama de Descartes si Locke. In Omul masina (1748), aparuta mai intai anonim, aplica la cazul omului teoria carteziana a omului-masina. Considera omul drept o masina fara suflet. Din perspectiva unui matenalism antropologic lupta, din toate puterile, contra ideii de independenta a sufletului, pe care il reduce la un fenomen dependent in intregime de stari corporale, avand la baza procesele fizice si fiziologice ale creierului. Senzatiile constituie materia de baza a cunoasterii omenesti, dar nu numai ele ci si toate celelalte manifestari ale vietii sufletesti pot fi intoarse inapoi la asemenea stari corporale. Unde nu exista senzatii, acolo nu exista nici idei. Celelalte cunostinte se nasc din asocierea mecanica a reprezentarilor miscarii.

Sufletul nu este altceva decat un nume separat, prin care desemnam partea ganditoare a trupului nostru, adica creierul. Mobilul tuturor actiunilor omenesti este placerea. La Mettrie oprindu-se, astfel, in hedonism.

Dar cu aceasta doctrina a unui materialism al sufletului, La Mettrie inca nu sustine ca orice realitate are doar un caracter material. Astfel, nu intalnim la el un raspuns clar si explicit la intrebarea, daca existenta lui Dumnezeu ca realitate spirituala trebuie admisa sau respinsa.

D’Holbach (1723-l789), baron de origine germana, stabilit in Franta, prin Sistemul naturii (1776) largeste matenahsmul de la studiul omului la ansamblul realitatii, dand prin aceasta ceea ce s-a numit evanghelia materialismului.

Natura este necreata si nepieritoare, eterna, alcatuita din atomi in miscare, conform cu legile mecanice ale atractiei si ale respingerii. Orice fenomen este un rezultat pe care miscarea il scoate la iveala din sanul materiei vesnice in care atomii inchid in ei si instinctul conservarii lor in natura, totul apare ca fiind strict determinat mecanic. Determinismul acesta izvoraste din insasi alcatuirea materiei: miscarea nu se exercita din afara asupra matenei ci este inerenta acesteia. D’Holbach merge mai departe si face si acel pas pe care La Mettrie s-a fent sa-l faca: neaga si existenta lui Dumnezeu. Sufletul nematenal, libertatea vointei si existenta lui Dumnezeu nu sunt decat niste simple fantome ale inchipuim. In once caz, nu exista nimic dincolo de simturi despre care sa putem afirma cu o certitudine absolut indubitabila ca exista. Atractie si respingere, ca legi fundamentale ale lumii fizice, prezinta si o prelungire in sectorul etic al nivelului uman al existentei prin legile de iubire si ura.

Helvetius (1715-l771) este un om jovial si amabil, care a dat expresia formei etice a senzualismului si a materialismului. Sta mai ales sub influenta lui Mandeville. Egoismul constituie resortul principal si unic al faptelor omenesti, “secretul lumii intregi”, cum zicea Doamna du Deffand Fapta in aparenta dezinteresata constituie si ea doar un egoism deghizat, un interes bine inteles, caci omul facand, fara nici un exces de zel, bine celorlalti, cultiva, indirect, profitul personal. In perspectiva vietii, foarte adesea, actiunea dezinteresata este singura actiune din care omul poate scoate un folos pe seama sa. Egoismul reprezinta o pasiune omeneasca obsteasca, a-l inabusi inseamna a extirpa din om forta creatoare de progres si rafinament pe linia vietii. Egoismul ca si viciul sunt conditii indispensabile ale progresului omenesc.

Fericirea, dupa care alearga toti oamenii, este doar o placere a simturilor. In aceasta privinta, oamenii sunt toti la fel, conform naturii. Diferentele care se pot constata intre ei sunt numai de un caracter exterior, cele mai multe provenind din educatie, caci aceasta fixeaza si directia de care depinde cautarea intereselor noastre. Daca doi oameni ar putea primi o educatie perfect identica, spune Helvetius, in marea sa incredere manifestata in educatie, atunci si sufletele lor ar putea fi identice. Prin aceasta, Helvetius nu separa interesul individual de cel colectiv, caci omul care traieste in societate participa atat la fencirea cat si la durerea colectiva. Cel care actioneaza dupa interesul sau bine inteles – l’interet bien entendu -foloseste nu numai lui ci si intregii colectivitati. Tocmai acest lucru trebuie sa-l pnmeasca tineretul ca un dar din partea educatiei.

Acest teoretician fanatic al egoismului a dat probabil glas coruptiei morale a paturilor sociale superioare ale Frantei, din vremea usuraticului rege Ludovic al XV-lea. Ca o sanctiune etica a acestei stari s-a declansat si potopul Revolutiei, razbunarea celor nenorociti si dispretuiti.

Diderot (1713-l784), sufletul Enciclopediei, opera monumentala realizata prin colaborarea tuturor savantilor timpului, cel mai periculos arsenal de arme spirituale ale epocii, s-a ridicat de la materialism la un naturalism panteist, insufletit de avant poetic. Desi gandunle lui Diderot nu sunt turnate intr-o forma sistematica, scanteia geniului straluceste de multe ori printre ele. In universul inconjurator procesul vietii este resimtit ca o eterna miscare circulara. Astfel, lucrarea sa Interpretarea naturii se incheie, intr-un mod semnificativ, in felul urmator: “Am inceput cu Natura, pe care ei au numit-o creatiunea Ta si voi sfarsi cu tine, cel care te numesti pe pamant Dumnezeu. O, Doamne! Nu stiu daca existi, dar voi gandi ca si cum tu ai vedea in sufletul meu si voi lucra ca si cand as fi in fata ta. Nu-ti cer nimic pe lumea aceasta, deoarece cursul lucrurilor este necesar prin el insusi daca tu nu existi, sau prin vointa ta. daca existi. Nadajduiesc ca voi fi rasplatit de tine pe lumea cealalta, daca asa ceva exista, desi tot ce fac pe lumea aceasta fac de la mine. Daca savarsesc binele, il insusesc fara ca sa fac eforturi, daca urasc raul il urasc fara sa ma gandesc la tine. Nu m-as putea opri sa nu iubesc adevarul si virtutea si sa urasc minciuna si viciul, fie ca as sti ca nu existi, fie ca as crede ca existi si ca savarsesc un pacat fata de tine, Iata cum sunt eu. o parte in chip necesar organizata a materiei eterne si necesare, sau poate creatura ta” (Rugaciune).

Jean d’Alembert (1717-l783), coleg de redactie al lui Diderot in elaborarea Enciclopediei, este acela in care trebuie sa-l recunoastem pe primul reprezentant al pozitivismului francez.

In introducerea pe care o sene la Enciclopedie, pune in discutie originea si formarea cunostintelor omenesti si incearca sa dea o clasificare a stiintelor inainteaza pe urmele trasate de Bacon si Locke, dar spre deosebire de acestia apasa cu un accent mai puternic pe evolutia istorica a cunoastem omenesti, ceea ce il apropie pe de o parte de Condorcet. Pe de alta parte de Comte D’Alembert sustine dublul caracter al experientei; ca simpla observatie ea este in intregime pasiva caci receptioneaza doar influentele venite din lumea de afara, dar ca expenenta stiintifica dezvaluie deja o anume activitate, prezinta anumite initiative, caci ratiunea nu se apropie goala de lumea obiectelor, ci avand deja o problematica gata elaborata. Geneza stiintei sta, in felul acesta, sub semnul inaintarii de la concret catre abstract.

Faptul empinc este determinat, definit pe calea abstractiei, pentru ca aceasta sa poata deveni apoi axioma In felul acesta gandirea omeneasca poate da peste conceptele ultime nedemonstrabile ale oricarei cunoasteri. Metafizica este considerata ca si principiul teoretic cel mai general al stiintelor, caci – spune D’Alembert – “filosofia nu are nicidecum menirea sa se piarda in proprietatile generale ale existentei si substantei, in diviziuni arbitrare si in nomenclaturi nesfarsite. Ea este sau o stiinta a faptelor, sau o stiinta a iluziilor” (incercare asupra elementelor defilosofie sau asupra cunostintelor omenesti – IV)

Jean Jacques Rousseau (1712-l778) da o intorsatura neasteptata filosofiei luminilor. Este un cetatean genevez, cum ii placea sa se declare, care in atmosfera parcurilor aristocratice franceze cu copacii lor perfect aliniati, cu boschetele lor ingrijit tunse, a adus un sanatos spirit burghez ce a reusit sa pastreze amintirea maretiei Mont Blanc-ului si a frumusetilor peisajului elvetian.

Conceptiile filosofice ale iluminismului francez au ignorat, pe cat posibil, omul sensibil, fiind dispuse sa vada in acestea numai latura sa rationala. Materialismul si empirismul vremii s-au dovedit dintr-un anume punct de vedere unilaterale, aducand o atmosfera rece si trista pentru toti aceia care ar fi vrut sa vada viata intregita cu o anumita caldura si bunatate a inimii. Evolutia gandirii a dus cu necesitate in directia unei rationalitati integrale, dar a trebuit sa soseasca si momentul cand sensibilitatea innabusita pana atunci, a strabatut la suprafata. Aceasta s-a produs odata cu aparitia acelui mare nefericit care a fost Rousseau. Prin el rationalismul luminilor dobandeste caldura comunicativa si o putere de viata vecina cu o adevarata explozie vulcanica.

Desi idealul ce-l misca este impartasit de intreaga sa epoca, eliberarea omului de opresiunea oricaror autontati despotice, totusi impotriva epocii sale, Rousseau credea ca aceasta eliberare nu poate veni ca un dar primit din partea progreselor culturii.

Acestea, de fapt, au provocat numai coruperea moravurilor, iar prin apelul la forta au creat nedreptatea si au consfintit inechitatea sociala. El a simtit, mai bine decat oricare altul, ca cultura inseamna acea lume a ratiunii, in care omenirea traieste acum, in modul in care se petrece aceasta la Paris, adica o viata de un caracter artificial, ce il scoate pe om din acel mediu originar, natura, ce i-a fost destinata de catre divinitate.

Intregul crez al lui Rousseau este acela de a protesta contra conceptiei dupa care omul este redus numai la ratiune. Cultura ratiunii nu aduce fericirea, care este scopul iluminismului, ci doar rafinament si desfrau, nedreptate sociala. Cei saraci intretin cultura stearpa a celor bogati, fara ca cei dintai sa se poata bucura si ei de binefacerile acesteia.

Este convins ca omul rational, ganditor, reprezinta o fiinta degenerata, un fel de animal care cu pretul pierdem fericim sale originare, a cumparat dreptul de a putea trai in sanul unei societati mari si luminate. Din strafundurile cele mai tainuite ale personalitatii sale se inalta, victorios, o dorinta rar intalnita de perfectionare a fiintei omului, condusa de credinta sa de nezdruncinat ca omul este la origine bun, dar ca societatea l-a stricat.

Cu nostalgia uneori violenta a sensibilitatii omului, Rousseau tanjeste dupa fericirea vietii naturale iar leacul contra oricarui necaz al omului il vede in intoarcearea la o viata naturala. Este necesara o noua organizare sociala, care sa inlature exploatarea si nedreptatile, de o noua educatie individuala care sa realizeze aceasta intoarcere a omului la natura. Dar pe de alta parte, Rousseau este convins si de faptul ca varsta inocentei primitive nu mai poate reveni niciodata in istoria omenirii. Deci, omul care traieste numai conform cu preceptele ratiunii trebuie sa caute asemenea conditii intre care sa poata iesi din nou la lumina fiinta cea originara, cu bunatatea si libertatea sa. Nu vrea anihilarea cadrului social al vietii, dar viseaza, in mod constient, la o asemenea societate in care fiecare poate deveni cu adevarat om, poate fi intr-adevar el insusi. Intemeiat pe credinta mai mult sentimentala decat rationala, in perfectibilitatea omului. Rousseau construieste imaginea unei societati ideale, fericite, in care domneste vointa generala a poporului, societate pe care revolutionarii francezi vor cauta s-o realizeze zadarnic, deopotriva prin forta si teroarea ghilotinei. Pentru a realiza acest ideal social, Rousseau vede doua mijloace posibile: pe de o parte educatia, pe de alta statul.

In Emil sau despre educatie (1762), Rousseau infatiseaza principiile nou educatii, care stau in slujba dezvoltarii naturale a sufletului tanarului. In buna parte, ideile sale pedagogice pot fi intoarse inapoi in doctrina despre educatie a lui Locke. Rousseau se arata ca un adept al educatiei negative: tanarul trebuie sa fie cat mai departe de mediul social si de influenta sa distrugatoare, si sa-si creeze pe seama sa un asemenea mediu in care sa se poata manifesta si afirma adevarata sa fiinta. Rousseau se afla intre cei dintai pedagogi moderni care vede in copil o asemenea realitate independenta pe care educatorul se simte obligat sa o pastreze in toata integritatea valorii sale, in starea naturala, oamenii care traiau doar pentru ei nu cunosteau relatiile sociale.

Conform cu doctrina social politica infatisata in Contractul social, starul s-a nascut prin intelegerea libera a unor indivizi suverani, prin contract social Popoarele sunt formate din totalitatea indivizilor care au acceptat un asemenea contract Poporul va fi de acum inainte singura putere suverana si in locul vointelor individuale de mai inainte – volonte de tous – paseste inainte vointa generala – volonte generale – calitativ deosebita de aceasta. Expresia acesteia din urma o constituie legile, pe care in cazul popoarelor mici este chemata sa le formuleze adunarea poporului, iar in statele man adunarea nationala, constituita din reprezentantii alesi ai poporului. De altfel, Rousseau vede posibile statele man numai ca rezultatul federalizarii celor mici.

Interesante sunt si vedenie religioase ale lui Rousseau. expuse in Confesiunile unui vicar din Savoya. El admite ca religia este pe deplin rationala si naturala impotriva frontului facut contra religiei de ganditorii materialisti, Rousseau nu conteneste sa sublinieze ca noi avem nevoie de conceptul de Dumnezeu. Esential pentru el este faptul ca omul sa simta in adancul inimii sale sentimentul religios.

Influenta ideilor lui Rousseau a fost enorma. In el isi are originea romantismul, care porneste din verva sa pasionala, dar si din cultul vietii, al pasiunii si al instinctelor. Rousseau a ramas apostolul sentimentului, al misticismului pasional si social, al lirismului romantic, filosoful care cucereste si misca masele, dar inspaimanta pe conducatorii constienti de responsabilitatea lor sociala.

Hegel spune despre Rousseau ca este primul ganditor care a afirmat ca esenta omului o constituie libertatea: acest principiu strabate gandirea lui Kant, care avea in cabinetul sau de lucru portretul lui Rousseau, devenind fundamentul intregii sale conceptii Rousseau a formulat primul in termeni expliciti problema culturii si cu aceasta, implicit, si pe cea a istoriei. Aici este punctul in care se leaga de el ganditorii germani Herder, Goethe si Schiller, Fichte, care prin adancimea sensibilitatii lor l-au simtit mai aproape pe acest sentimental al iluminismului francez decat pe ceilalti ganditori care il reprezinta, increderea ce a investit-o in perfectabilitatea omenirii. In progresul societatii, Rousseau nu a clatinat-o niciodata, ci dimpotriva, a intarit-o. Pe urmele lui un apologet al progresului este si Condorcet in Schita a unui tablou istoric al progresului spiritului omenesc.

Conceptiile social politice ale lui Rousseau reprezinta o culme a gandirii iluminismului francez al secolului al XVIII-lea. Prin Declaratia de independenta a Statelor Unite si prin documentul teoretic fundamental al revolutiei franceze, Declaratia drepturilor omului si ale cetateanului, ideile sale au fructificat realitatea. Doctrina democratiilor moderne, care se ridica pe ideea libertatii inalienabile a omului, se inradacineaza in conceptia lui Rousseau. Desi in mare parte indirecta, influenta lui Rousseau asupra secolului al XIX-lea este reala si puternica.

O ultima mentiune cu privire la Turgot (1727-l781). celebru ca ministru, care in filosofia istoriei urmareste o descriere exacta a legilor ce carmuiesc progresul societatii omenesti. Astfel, el descopera ca omenirea strabate trei faze culturale succesive: faza religioasa – antichitatea, faza speculativa – evul mediu, si faza matematic stiintifica – epoca moderna. Ideea aceasta a celor trei faze ale neamului omenesc va fi reluata in secolul al XIX-lea de catre A. Comte. care va face din ea piatra de temelie a pozitivismului

Iluminismul german

Ideile iluminismului englez si francez au patruns si in Germania, dar aici in parte din cauza situatiei social-politice cu totul speciale de accentuata inapoiere feudala, in parte datorita inclinatiilor specifice spiritului german, aceste idei nu se traduc intr-o miscare atat de insufletita si avantata ca in Anglia sau in Franta

Daca in Franta, sub influenta hotaratoare a gandirii engleze a lui Locke si Hume, a lui Newton, a deistilor, filosofia luminilor a primit un caracter empirist, naturalist si social. In Germania ea va infatisa un cu totul alt tablou. Aici filosofia luminilor sta sub influenta predominanta a lui Leibniz din care isi scoate sevele hranitoare; ea se va mentine in limitele unui caracter rationalist dar marcat de puternice evaziuni mistico-religioase, preocupata intens de probleme teologice de care nu se va putea rupe. Realizandu-se printr-o miscare ce nu tinde catre o rasturnare revolutionara a situatiei social-politice existente, iluminismul german se multumeste sa incerce o fundamentare metafizica si speculativa, abstracta, a posibilitatii de a ameliora continutul ei spiritual. Doar Leibniz este acel ganditor care sustinuse ca sufletul nu este perfect decat realizand pasajul de la confuzie la lumina, iar samburele acestui progres este sadit chiar in natura spirituala, eterna a omului.

Iluminismul german constituie in continutul sau esential un reflex al celui francez, din care imprumuta rationalismul, si a celui englez, din care isi insuseste empirismul. Faptul ca el se aseaza sub spiritul tutelar al unui geniu de intindere enciclopedica cum a fost Leibniz ii asigura, de la inceput, si o evidenta nota rationala, care se va accentua mai ales catre perioada sa de sfarsit, transformandu-se apoi intr-o adevarata miscare de ridicare culturala nationala. Daca prin sustinatorul sau oficial, care a fost regele Prusiei Friederich al II-lea cel Mare, “filosoful de la Sans-Souci”, iluminismul german isi recunoaste un model de imitat in cel francez, de unde importa idei si carti, moravuri si mode si chiar limba, prin marii sai populanzaton care sunt Lessing (1729-l781) si Herder (1744-l803). Iluminismul german va fi deturnat intr-o directie puternic marcata national

Conducatorul spiritual al iluminismului german de dinainte de Kant este socotit profesorul din Halle, prieten cu Leihniz. popularizatorul ideilor acestuia. Christian Wolff (1679-l754) in scopul facilitarii propagarii gandirii lui Leibniz o simplifica turnand in ea si unele elemente straine, din care iese un amestec eclectic, lipsit de onginalitate si profunzime. Sub numele oarecum impropriu de filosofia leibniz-wolffiana, ea va cuceri invatamantul filosofic german, exercitand de la catedrele universitatilor o influenta durabila atat asupra mersului filosofiei cat si a literelor germane. Pe aceasta cale, ea a ajuns un fel de filosofie a vremii.

Meritul incontestabil al lui Wolff rezida in aplicarea, cu o staruinta de neclintit, a ratiunii la toate ramurile filosofiei teoretice si practice. Aceasta tendinta rationalista a spiritului sau se observa imediat si din titlurile operelor sale numeroase, scrise in buna parte in germana, care incep de obicei cu “ganduri rationale ” despre Dumnezeu, suflet, lume si alte teme ale gandirii. Din straduinta de a da o intemeiere rationala moralei s-a nascut un intreg sistem filosofic de o amploare enciclopedica, cu o foarte riguroasa sistematica, ce desparte disciplinele teoretice ale filosofiei de cele practice in orice caz de la Wolff s-a pastrat impartirea disciplinelor filosofice in ontologie – stiinta existentei in general, mai presus de corp si suflet, cosmologia – stiinta despre universul fizic – teologie, psihologie, etica.

Desi nu a fost spirit creator, stapanit de tendinte eclectice. Wolff si-a castigat merite nepieritoare pe taramul invatamantului filosofic german. Este socotit, apoi, creatorul terminologiei filosofice germane. Incetatenind o serie de termeni noi. Abia, prin el, la inceputul secolului al XVIII-lea limba nationala devine in Germania, ca si in alte tari, o limba stiintifica. Gandirea lui Wolff se caractenzeaza prin spiritul ei metodic si logic, care a lucrat deosebit de eficient in sensul temeiniciei culturi si spiritului german, dar nu e lipsita nici de o anume pedanterie scolastica, ce a actionat, adesea, intr-un sens negativ.

Intre adeptii lui Wolff mentionam, in primul rand, pe Martin Knutzen, care ca si profesor la Universitatea din Komgsberg, l-a introdus pe Kant in conceptia mecanica a lui Newton despre lume. Tot ca un wolffian se remarca Alexander Baumgarten care in Aesthetica sau doctrina simturilor – (1750-1758). Intregind sistemul lui Wolff, vorbeste pentru prima oara, de estetica, ce va deveni de acum inainte o disciplina autonoma. Ea se defineste, in conceptia sa, ca si stiinta perfectiunii, a armoniei in lumea sensibila, a frumosului, corespunzator cu logica, stiinta a perfectiunii in gandire.

Actiunea rationalismului wolffian este atat de puternica, incat nici un ganditor german al acestei vremi, nici chiar Kant. nu se va elibera de influenta sa. Castigul a constat intr-o disciplinare logica a gandim, care a fost de bun augur pentru dezvoltarea filosofiei germane. In ciuda acestui fapt, se fac vazute tot mai multe incercari de a gasi o formula eclectica de a apropia acest rationalism de pozitiile empirismului englez. Amintim in primul rand intre acesti eclectici pe Andreas Rudiger (1673-l731) si pe Christian August Crusius (1712-1776). Importanti prin anticiparea unora dintre ideile care vor fi mai tarziu dezvoltate de Kant.

Cel mai insemnat ganditor al directiei eclectice este Johann Heinrich Lambert (1728-l777), prieten cu Kant, si socotit de acesta cel mai mare ganditor german al vremii. Criticand wolffianismul prin prisma empirismului lui Locke, el distinge intreg forma produsa spontan de ratiune si continutul cunoasterii venit din experienta. Inainte de Kant, dar cu alte rezultate, din care nu se pricepe sa scoata niste concluzii atat de importante ca si acesta, in orice caz, aceasta idee va constitui piatra de temelie a edificiului criticismului.

Johann Nikolaus Tetens (1736-l805) sta deja mai aproape de empirismul lui Locke si al lui Hume decat de rationalismul lui Wolff in incercari filosofice asupra naturii omenesti si a dezvoltarii ei (1776-l777) accepta distinctia dintre continutul si forma cunoasterii, facuta deja cu toata claritatea de catre Kant in dizertatia sa de la 1770, dar la randul sau il influenteaza pe acesta prin subtilitatea analizelor sale psihologice. Adauga ca o idee originala diviziunea tripartita a facultatilor sufletesti fundamentale. Acestea nu mai sunt doua, ca in vechea psihologie aristotelica – gandire si apetit sau dorinta – ci trei, gandire, vointa, sentiment. Aceasta diviziune, preluata de Kant, va fi consacrata de acesta, ramanand pana astazi in filosofie ca si in psihologie.

Ideea diviziunii tripartite a facultatilor omenesti, se gaseste schitata inainte de Tetens, la Moses Mendelssohn (1729-l786) cunoscut “filosof popular” al vremii El s-a remarcat mai ales prin eficienta popularizarii ideilor filosofice ale iluminismului, aceasta insa foarte des cu riscul banalizarii lor. A fost un prieten apropiat al lui Lessing si corespondent al lui Kant.

Gotthold Ephraim Lessing (1729-l781) ramane geniul creator al iluminismului german. Poet si dramaturg de exceptie, estetician, nu a elaborat un sistem filosofic, dar prin intreaga forta spirituala a maretiei personalitatii sale, prin toate operele sale a actionat pentru a impune acel climat de libertate spirituala in care ideile iluminismului si-au putut dovedi rodnicia lor.

Tabloul filosofilor iluminismului german aflati sub influenta lui Wolff este cu mult mai bogat; el poate fi completat cu numerosi alti ganditori de mana a doua si a treia. Prin incercarea de a apropia empirismul de rationalism, el fixeaza tema centrala a gandirii germane a vremii, creand acea atmosfera filosofica in care va aparea Kant. Criticismul kantian va depasi insa eclectismul de care sufera toate tentativele anterioare de a impaca rationalismul si empirismul elaborand o solutie, care invingand unilateralitatile se va impune prin generalitatea sa, deschizand o noua era a gandirii.

In cadrul iluminismului german s-a manifestat cu forta si o tendinta opusa acestui rationalism dominant sub forma curentului sentimentalismului ce aduce o revitalizare a afectivitatii. Macinand idealul rationalismului absolut, el va inspira in gandirea germana a secolului al XVIII-lea o reactie antistiintifica. Pe teren religios, apare drept o asemenea manifestare pietismul protestant, ca interiorizare a vietii religioase si a credintei pe temeiul sentimentului, iar in planul gandirii filosofice trebuie retinuti Haman (1730-l788) supranumit si “magul Nordului” si Jacobi (1743-l819), care aseaza iluminarea prin credinta si avanturile sentimentului deasupra cunoasterii rationale. Alaturi de influenta lui Rousseau. pietismul a actionat cu adanci consecinte in formarea personalitatii si gandirii lui Kant, care va impaca in planul teoriei cunoasterii empirismul cu rationalismul, dupa cum in filosofia sa generala va imbina exigentele ratiunii cu cerintele sentimentului.”

Vasile Musca

Sursa: http://www.crestinortodox.ro/religie-filosofie/perioada-etica-religioasa/iluminismul-71758.html

 

5 Jul
2012

Labirint întru lumină

Emilia Ţuţuianu

Labirint întru lumină

 

Cu cea de-a doua carte de poezie, “IN AMURG” aparuta la Editura Timpul, Iasi, 2004, Emilia Ţuţuianu urcă pe treptele consacrării unui stil care-i rememorează pe Dimitrie Anghel, alături de Şt. O. Iosif, iar mai aproape de noi, pe George Mărgărit şi Dan Laurenţiu.

Este stilul unei adoraţii a Erosului, sub toate faţetele lui. Iluziile  plinătăţii  iubirii se împletesc cu genele arse ale plânsului unei decepţii stelare: Rugăciune şi  Aşteptare, Blamare  şi Resurecţi a ceea ce nu mai poate fi înviat.

Revelatoare  pentru trezirea din somnul floral este poezia-centru a dezvăluirii pudice „Iluzii” :

„Când căzut o petală,

m-am bucurat

Am crezut că va creşte

Fructul

Am aşteptat…, dar

el n-a mai apărut

Atunci mi-am dat seama

Cât de mult am cerut.”

Aidoma revelaţiei lui  Dan Laurenţiu regretatul poet-filosof cu ale sale „Poziţia aştrilor” şi  mai ales    „Ave Eva”, Emilia Ţuţuianu pluteşte între astral şi teluric, între solar şi floral, între ardere şi îngheț, într-un monism de creaţie ce-şi serbează, deopotrivă, triumful şi neliniştile de amurg:

„Tristeţile nopţilor sunt

         neîngăduitoare.

Ele se nasc din trăirile zilelor,

       şi mor din dorurile  neîmplinite,

De aceea nu ne iartă,

      ci ne împovărează…

cu dorinţa cunoaşterii de sine”.

Deci, Heanton ti morumenos, cum a zis inegalabilul Charles Baudelaire, pentru vecie în vers Socraticul delphic: „Cunoaşte-te pe tine însuţi”…Aşa  o rosteşte poeta, aflată pe drumul fără întoarcere al creaţiei: de pădure. de câmp, de ispită: Holzwege!

„Păcatul Evei” dezvăluie multitudinea de întrebări pe care poeta şi le pune pentru a descifra eternul feminin. Este ea, Eva vinovată pentru că i-a oferit lui Adam mărul?! Sau este cea aleasă să poarte în sine acuzele pierderii paradisului, rămânând ca un simbol al dăruirii, al inocenţei, al iubirii şi bunătăţii…

Dumnezeu i-a dăruit lui Adam pe Eva;

– ca să nu fie singur –

Din dragoste, a făcut-o frumoasă,

Cu ochii iscoditori şi trup mlădios.

Şarpele s-a supărat…

numai el trebuia să-şi unduiască trupul.

Şi viclean,

s-a prefăcut c-o iubeşte pe Eva,

dăruindu-i un măr din pomul oprit.

Ea,

iubitoare şi bună, 1-a îndemnat şi pe Adam

să muşte din fructul minunat…

Şi Adam.

a gustat…

şi i-a plăcut.

Care e păcatul Evei?”

Sub flăcările umbroase ale divinei Interogaţii se construiesc în joacă, simulacre de „Iubire pe internet”, „Nostalgie” între ..Viaţă şi Moarte”, aspiraţiile ludice: de pietricele azvârlite în apa Scaldei îndrăgostiţilor fără viitor, cele patru feluri de pietricele: „albe şi negre, maro, cenuşii” care s-ar putea crede cu ardoare şi sfinţenie poeta: să-şi recapete strălucirea, să redevină, flori roşii-aurii, autentici „maci roşii”, precum la marele poet. de azi. Dan Grosu cu a sa Vânătoare a lui,, Pan “.

În Jocul ei celest-teiuric, poeta re-trăieşte continuu şi cotidian, un Viitor care să re-întemeieze Copilăria, un imposibil care să instituie fiinţial Realităţii. Ea spune cu o sinceritate derutantă. aproape stinsă dar mereu, veşnic revigorată:

„De mică, am visat să merg pe valul apei înspumat,

S-adun în ochi mişcarea lui şi reflectarea cerului,

Să simt răcoare-i la picioare,

Să simt că-ntregul corp mă doare.

Şi într-o zi…” (Joc)

Iată că se poate: Sic itur ad Astra, aşa posibilul şi realul merg împreună…

 

Tudor GHIDEANU!

5 Jul
2012

George Petrone – „Potcoave de cai verzi”

 George Petrone scrie epigrame, potrivit declaraţiei din prolog, de cînd purta pantaloni scurţi şi trăgea cu praştia după vrăbii. Născut pe 14 aprilie 1936 la Paşcani, Iaşi, a fost preşedintele Grupării umoristice „Academia Liberă Păstorel” şi a predat ştafeta în 2007. „Gata, nu se mai poate, odată cu intrarea în Europa, mă retrag. Treizeci de ani îmi sunt de ajuns”. Dar se întîlneşte periodic cu epigramiştii ieşeni la Anticariatul lui Dumitru Grumăzescu, pe Lăpuşneanu.

Dincolo de latura epigramei, George Petrone este un scriitor serios care nu face greva foamei în faţa primăriei, nu deturnează avioane şi nu-şi înşeală nevasta după ieşirea la pensie, pune toamna castraveţi la murat, face vin din cacadâr, cară cartofi cu sacoşa de la piaţă. Pe stradă şi în literatură, spune autorul, se strecoară fără a fi băgat în seamă şi este perceput cu indulgenţă atunci cînd nu este privit chiorîş. Modest, cărturarul George Petrone se scuză în prolog că face umbră pămîntului de cînd a venit pe lume. Am citit însă că onorabilul profesor abordează toate genurile literaturii umoristice, de la epigramă la proză scurtă, şi că este publicat în majoritatea antologiilor şi culegerilor editate în ultimii treizeci de ani. Deţine numeroase premii la concursuri, distincţii şi trofee, a publicat în presă de specialitate articole şi comentarii despre starea umorului, a prefaţat peste cincisprezece volume, a publicat alte cincisprezece volume individuale.

Volumul de schiţe şi tablete umoristice – „Potcoave de cai verzi” iese de sub tiparul Editurii „Timpul” într-o formulă impecabilă. Autorul ne-a obişnuit deja cu eleganţa cărţilor şi cu umorul „sănătos” şi ne oferă prin acest volum o (re)întîlnire cuceritoare, prin trimitere polemică la contextele politico-sociale ale prezentului şi la exponenţii acestora. În atmosfera schiţelor transpar ecouri din Rafael Perez („Estrada”), un pic mai mult pigmentate de tonalitatea gravă a autorului, de umorul sobru şi stăpînit, ferit de stridenţele comicului violent. George Petrone consideră umorul un tip de literatură (puternic ancorat în social, în politic) care presupune nu doar simţ estetic, ci şi cunoştinţe care ţin de realităţile culturale şi politice ale mediului vizat de autor.

Curaj, aciditate, săgeţile umoristice ale lui Petronius („simplă apropiere de nume”) au mize coborîte din principiul lui Swift: „rîsul este o terapie morală”. Potcoavele verzi sînt un fel de etică aplicată moravurilor, vremurilor trăite de autor, pe care le critică fără menajamente. Nu le lipseşte sarea, nici piperul şi pot fi citite în galop. Cartea este o veritabilă „radiografie” a societăţii de „dinainte”, şi de „după” 1989. Umoristului George Petrone nu-i scapă nimic. „Taxează” cu aciditate comportamente, situaţii şi cazuri care atrag atenţia prin nefiresc şi imoralitate. Una din plăcutele lecturi ale acestei veri ar putea fi cartea cu douăzeci şi opt de „potcoave de cai verzi”, pe care ne-o propune cu emoţie şi cu sfială, cum spune autorul. Curat Caragiale, în „Cum am câştigat concursul pentru ocuparea unui post de răspundere”, în „Întristătoarea poveste a onestului funcţionar Ţâmpău Costică”, sau în schiţa „Din ce pricini a cenzurat «Dumnezeu» presa comunistă” etc. Ei, da, „umoriştii sînt oamenii veşnic cu zîmbetul pe buzele… altora”.

Maria Diana Popescu   

Sursa: Revista ART – EMIS

5 Jul
2012

OCTAVIAN D. CURPAȘ – PREMIU DE EXCELENŢĂ


OCTAVIAN D. CURPAȘ

***

“Grupul Oamenilor de Cultura din Galati, „Atelierele de lectura ale poetei Angela Baciu”, „GalART PENTRU TINERI”, si Cenaclul Artelor „ION CHIRIC” initiate de poeta si publicista Angela BACIU ii acorda

Domnului OCTAVIAN CURPAS –

PREMIUL DE EXCELENTA PENTRU INTREAGA ACTIVITATE PUBLICISTICA, LITERARA, EDITORIALA SI DE PROMOVARE A CULTURII ROMANESTI SI A VALORILOR SPIRITUALE IN LUME, cat si pentru parteneriatul cultural realizat in perioada 2009 – 2010.”

http://angelabaciu.blogspot.com/

Felicitări Domnule Octavian D.Curpaș !

M. G.

5 Jul
2012

NICHITA TOMESCU – Reprezentant juridic al Canadei la ONU, avocat al mafioţilor şi poet al Bărăganului

Dumitru Sinu, alias Nea Mitică, neobosit în dezvăluirea celor mai straşnice momente din viaţa lui din exil, nu-şi revărsase nici pe departe sacul plin cu amintiri. Mă avertizase încă de la prima noastră întâlnire că viaţa lui este un adevărat roman şi iată că spusele lui îmi dovedeau că avea dreptate! Neîntrecut artizan al detaliilor, fascinant şi jovial, ştia într-un mod aparte să îţi stârnească curiozitatea, să te transpună în momentele despre care vorbea şi să-i descreţească fruntea, presărând cu abilitate câte-o glumiţă aleasă cu grijă, astfel încât timpul petrecut în prezenţa lui să ţi se pară mereu prea scurt. Aşa s-a întâmplat şi atunci când mi-a vorbit despre Nichita Tomescu, un personaj interesant, care a avut rolul lui bine determinat în viaţa lui Dumitru Sinu.

             Agreat de unii, controversat din punctul de vedere al altora, avocatul Nichita Tomescu a fost o figură proeminentă a diasporei române, reuşind să ajungă reprezentant juridic al Canadei la Organizaţia Naţiunilor Unite, dovedind un incontestabil profesionalism şi în acelaşi timp, desfăşurând o bogată activitate în cadrul organizaţiilor şi asociaţiilor româneşti din afara graniţelor.

De acum să-mi spui unchiule, iar eu  îţi spun nepoate”

             Închisoarea Panciova din Iugoslavia a fost locul de unde viaţa lui nea Mitică a început să-şi schimbe cursul şi să şerpuiască sinuos pe cărările necunoscutului… Aici l-a întâlnit pe Nichita Tomescu, un avocat din Bucureşti care reuşise să scape din ghearele comuniştilor şi pornise în lumea largă pentru a-şi făuri o nouă viaţă.

              De cum l-a remarcat pe nea Mitică, Nichita l-a privit îndelung cu ochi scrutători şi ageri, căutând să-i pătrundă fiinţa; s-a apropiat de el şi l-a întrebat: De unde eşti? „Din zona Sibiului” – i-a răspuns calm, Mitică Sinu. Aha, bănuiam eu că eşti ardelean! şi a continuat pe un ton întrebător şi foarte circumspect: Cine sunt ăştia? Sunt comunişti? „Nu, sunt refugiaţi. Pe noi ne-au trecut legionarii graniţa” – a venit răspunsul prietenului meu. Surprins, Nichita Tomescu l-a întrebat imediat: Păi legionarii te treceau graniţa? „Da”, i-a răspuns zâmbind nea Mitică. Lovindu-se cu palma peste frunte şi parcă reproşându-şi pentru această lipsă de informare, avocatul a rostit cu o undă de regret în glas: Oooo, cum n-am ştiut asta?! Ca să ajungă în Iugoslavia el se aruncase în apele Dunării de pe puntea vaporului care-l ducea spre Moldova Nouă şi înotase spre malul sârbesc. După primele minute de conversaţie, intuind caracterul puternic şi cinstit al lui nea Mitică, l-a bătut pe umăr şi i-a spus zâmbind: Auzi, tu, de-acum, mie să-mi spui «unchiule», iar eu îţi voi spune «nepoate». Nu se ştie când vom mai avea nevoie unul de altul”.  Şi aşa au făcut!

Cea mai bună meserie

             Profesorul Ionescu, un alt bucureştean care era împreună cu nea Mitică în închisoarea din Panciova, l-a întrebat într-o zi: Măi, Mitică, dar cum ai devenit tu nepotul lui Nichita, tu, din Transilvania, iar el din Bucureşti? „Păi el m-a făcut nepotul lui”, i-a răspuns zâmbind Dumitru Sinu. Atunci profesorul a făcut lumină în privinţa lui Tomescu, cel cu care îi era dat să se reîntâlnească şi în alte împrejurări pe meridianele exilului:

              Cu ăsta înveţi cea mai formidabilă meserie. Ăsta joacă la cai! Aşa a aflat că avocatul Tomescu era foarte cunoscut prin faptul că aranja cursele de cai în Bucureşti, sport practicat în timpul liber de către cei bogaţi. Nichita Tomescu îi plătea pe cei care aveau potenţial să câştige şi paria pe calul care ştia că o să iasă învingător. Era de o agilitate rar întâlnită şi de un curaj nebunesc, iar ceea ce îşi propunea, realiza întotdeauna.

              Nea Mitică şi Nichita s-au reîntâlnit în Franţa, la Paris. Acolo s-a constituit o asociaţie a studenţilor români (care avea în jur de 700 de membri), iar Nichita Tomescu era preşedintele acesteia. Cunoscut în toate cercurile diasporei pariziene, activa cu sârg în cadrul asociaţiei, care nu era altceva decât strigătul exilului românesc către cei ce nu-şi uitaseră obârşia, neamul şi valorile culturale.

             Neuitându-şi hobby-urile, şi în Franţa, Nichita a început să joace la cursele de cai; punea pariuri pe cai, aşa cum făcea odinioară la Bucureşti. Întotdeauna cu adrenalina în concentraţii maxime, avocatul îşi vedea de drum luptând pentru ţelul ce îşi propusese şi în acelaşi timp amintindu-şi mereu de rădăcini, de ţara în care se formase ca om şi profesionist.

   Deşi Parisul nu se compara cu niciun alt loc din lume, el oferind fiecăruia posibilitatea realizării, atât pe plan profesional, cât şi pe tărâm spiritual, o mare parte dintre românii refugiaţi acolo, care au luptat cu mijloacele pe care le-au avut la îndemână împotriva comunismului, au decis să părăsească Franţa în momentul în care a început războiul din Coreea. Principalul motiv care i-a determinat să ia această decizie a fost teama de extindere a comunismului în Europa. Aşa că, au traversat Atlanticul plecând înspre Canada, zona Quebec, mai exact la Montreal, unde se vorbea tot franceza. Printre cei care au părăsit atunci Franţa au fost, bineînţeles, nea Mitică şi unchiul său, avocatul Nichita Tomescu…

                                      Tainele prieteniei şi secretele „succesului”

              Începută în Iugoslavia la închisoarea din Panciova şi continuată la Paris, prietenia lui nea Mitică cu avocatul Nichita Tomescu s-a intensificat după ce au ajuns pe continentul nord-american, la Montreal.

Nea Mitică mi-a vorbit multe ore despre acest personaj controversat, care ştia să ajungă acolo unde îşi dorea, pe care îl fascina întotdeauna ineditul şi risca totul, ştiind să-şi direcţioneze acţiunile spre zona ţintită. Aşa a ajuns Nichita Tomescu să practice avocatura, la Montreal. Devenise un avocat recunoscut, neîntrecut în meseria sa. Jurnalele canadiene au scris mult despre el ca fiind cel mai bun avocat din Montreal. A avut clienţi din toate sferele sociale, cazuri delicate, rezolvate toate în mod profesionist. Beneficiind de o minte ascuţită, care în tandem cu flerul său de invidiat rezolvau cele mai complicate şi ciudate cazuri, îi creşte cota profesională şi ajunge avocatul celebru din Montreal.

              Nichita avea doi prieteni apropiaţi: pe nea Mitică şi pe Radu Bumbaru. Când ieşeau cu el la o cafea sau la o cină, le povestea ore în şir despre secretele succesului său. Cel mai greu este să plăteşti un judecător – le spunea el -. Dacă nu ştii cum să o faci, poţi să-ţi pierzi meseria. Şi Nichita le povestea că pentru a mitui un judecător el căuta oameni din anturajul acestuia pentru a-i studia preferinţele şi pentru a afla ce ar putea accepta. Când identifica pe unul care accepta mita, el apela la prietenii acestuia pentru a-l contacta şi a-şi atinge scopul. Niciodată nu oferea direct cadourile celui vizat pentru a-şi rezolva cazurile, era inteligent şi agil, şi astfel faima lui a crescut şi clientela s-a extins şi în rândurile mafioţilor.

De exemplu, trei italieni furaseră un vagon care transporta rom. Unul dintre ei a fost arestat. Mafioţii l-au contactat pe Nichita şi i-au spus: Nu contează cât ne costă. Noi vrem să-l scoţi afară pentru că trebuie să dăm o altă lovitură mai mare, în altă parte, şi numai el ne poate ajuta. Şi Nichita a fost angajat!

                                     „Bine, măi, Nichita, dar cine plăteşte?”

             Şirul destăinuirilor lui nea Mitică despre avocatul bucureştean a continuat. Pe măsură ce discuţia noastră se adâncea, îmi dădeam seama cât de mult şi-a pus amprenta asupra vieţii lui Dumitru Sinu, personalitatea lui Nichita Tomescu.

„Mergeam cu el la restaurant şi ne spunea să comandăm ce dorim” – a continuat nea Mitică -. Noi întrebam: ”Bine, măi, Nichita, dar cine plăteşte? – la care avocatul răspundea cu un zâmbet complice: Lasă, că este deja aranjat! Când am plecat din restaurant, la o masă de lângă ieşire erau nişte mafioţi care, la vederea noastră, s-au ridicat în picioare şi l-au salutat, făcând o reverenţă în faţa lui… Vedeţi, măi, cine a plătit?” Mafioţii îi plăteau masa lui Nichita Tomescu ori de câte ori mergea la un restaurant de lux din Montreal, era, doar, apărătorul lor preferat.

                                                              „Unde-s banii?”

   Nea Mitică s-a oprit un moment din povestit; l-am văzut cum se luminează la faţă şi izbucneşte într-un hohot de râs. Amintirile se derulau cu repeziciune în mintea lui şi nu reuşea să-mi povestească în ritmul în care îşi aducea aminte câte ceva. L-am urmat şi eu cu un zâmbet, aşteptând nerăbdător să aud continuarea poveştii lui Nichita Tomescu.

   Îşi amintise de un român, pe nume, Radu, poreclit Radu Spital pentru că era prieten apropiat cu directoarea celui mai mare spital din Montreal, unde lucrau zece români, printre care şi nea Mitică.

             Radu Spital împrumutase bani cu dobândă de la un evreu, avocat de profesie. Împrumuta câte 1.000 de dolari, apoi 5.000, apoi 10.000, apoi 50.000 cu dobândă mare, pe termen scurt şi îi returna la timp. Până i-a câştigat încrederea! La un moment dat i-a spus evreului că are nevoie de 250.000 de dolari. Evreul i-a dat suma de bani solicitată, iar Radu a dispărut cu banii. Autorităţile canadiene l-au prins şi l-au băgat în puşcărie. Nichita Tomescu a fost angajat să-l apere. Ajungând la tribunal, evreul l-a acuzat pe Radu de escrocherie. Când şi-a început Nichita Tomescu pledoaria în favoarea acuzatului, s-a ridicat în picioare, calm şi cu un zâmbet plin de carismă, a vorbit destul de scurt, iar la finalul pledoariei a adresat retoric, o întrebare completului de judecată: Păi dânsul, ca avocat, nu ştia că nu are voie să împrumute bani cu o asemenea dobândă? Şi astfel l-a scăpat Tomescu pe Radu Spital de ani grei de puşcărie.

   Înainte de proces însă, Nichita Tomescu l-a întrebat pe Radu: Bine, bine, eu te scot din puşcărie, dar unde-s banii? Radu i-a răspuns spăşit: Măi, Nichita, tu mă întrebi aşa ceva? Doar de la tine am învăţat:  «pe ei, pe ei, pe ei »!” (adică pe cai). I-am cheltuit la cursele de cai..

„De atunci a rămas o vorbă printre noi, românii din Montreal: Unde-s banii?”, mi-a spus zâmbind nea Mitică, încheind episodul Radu Spital din povestea despre Nichita Tomescu: „Nichita miza uneori pe sume exorbitante, cea mai mare ridicându-se undeva pe la 100.000 de dolari. Erau bani foarte mulţi la vremea aceea…”

   Şi Nichita fusese un mare jucător la cursele de cai. Era o patimă care durase foarte mulţi ani. Într-o zi însă a spus: Gata, de acum n-am să mai joc! Şi n-a mai jucat!

                                    „Tu nu ştii nici cine a fost Cicero!”

              Un interesant episod din relatarea lui Dumitru Sinu a fost cel în care mi-a povestit cum Nichita i-a tras o palmă logodnicei lui pentru că fata i-a spus: Măi, Nichita, tu nu ştii nici cine a fost Cicero! Indignat, Nichita i-a răspuns, roşu de furie: Eu am dat lucrarea de licenţă din Cicero şi tu ai neobrăzarea să mă insulţi şi să-mi spui că nu ştiu cine a fost Cicero?, şi i-a tras o palmă zdravănă, ca să-l ţină minte.

   Fata l-a dat in judecată şi, la proces, judecătorul îi zise: Domnule Tomescu, am înţeles că v-aţi revoltat că v-a spus domnişoara că nu ştiţi cine este Cicero. Vă rog să ne spuneţi ce ştiţi dumneavoastră despre Cicero.  Atât i-a trebuit! Nichita Tomescu a vorbit mai mult de o oră despre marele filosof. Judecătorul a fost impresionat: O astfel de pledoarie nu am auzit până acum, iar Nichita, cu tupeul de care nu ducea lipsă, slavă Domnului, i-a răspuns zâmbind: Păi unde ai fi vrut să auzi? La Montreal? Aşa ceva nu auzi decât în Europa. Era un tip foarte spontan şi îndrăzneţ. Apoi,  judecătorul s-a întors către fată, spunându-i contrariat: Să ştii că ai scăpat ieftin cu o palmă. Cum ţi-ai permis să spui că acest om nu ştie cine a fost Cicero?

 „Toată lumea în genunchi!”

   La un moment dat, nea Mitică s-a oprit din povestit. Simţeam că va fi palpitant ce îmi va spune. Calm, cu o atitudine sobră, nea Mitică mi-a relatat o întâmplare de suflet, petrecută în locul de închinare al românilor ortodocşi din Montreal, biserica pe care o frecventa cu regularitate şi el şi avocatul bucureştean. Era locul în care se întâlneau, când le permitea timpul, şi îşi povesteau bucuriile şi necazurile pe care le aveau, inevitabil, fiecare dintre ei.

   Într-o zi în care se afla în acea biserică alături de câţiva confraţi români, la un moment dat, Nichita Tomescu a strigat: Toată lumea în genunchi! În dimineaţa aceasta aveţi în mijlocul vostru un sfânt. Lumea a amuţit pentru câteva secunde şi toţi cei care erau în biserică au căzut în genunchi. În mijlocul lor se afla poetul Aron Cotruş, deja la o vârstă venerabilă şi care a rămas stupefiat de atitudinea lui Nichita. Avusese plăcerea să-l cunoască pe onorabilul domn Cotruş pe vremea când făcea liceul la Braşov. Toţi românii din Montreal îl cunoşteau pe Tomescu, aşa că nu au fost prea surprinşi de gestul său. Ştiau că, în ciuda faptului că era plecat de ani buni din România, rămăsese un adevărat patriot şi un mare iubitor de cultură.

             „Când plecăm din lume, nu luăm cu noi nici greutatea scamei”

   Trecuseră deja câteva ore bune de când stăteam şi povesteam cu domnul Dumitru Sinu. Nici n-am simţit cum a trecut timpul şi cum poveştile adevărate ale prietenului meu m-au făcut să trăiesc alături de el emoţia amintirilor.

             „Nichita Tomescu era un tip foarte cult şi vorbea franceza mai bine decât canadienii. În momentele lui de linişte, scria. Avea nişte poezii extrem de sensibile. Îmi pare rău că nu i le-am cerut. Îmi aduc aminte că una din ele spunea: Când plecăm din lume nu luăm cu noi nici greutatea scamei… Era un om puternic!” Nea Mitică nu s-a gândit  vreodată că unchiul din lagărul titoist al anilor ’48 va fi prietenul său aproape 30 de ani…

                                     „Dar din  uitare, cine-o să mă cheme?”

              Povestea lui Nichita Tomescu m-a impresionat şi m-a incitat, stârnindu-mi curiozitatea de a afla mai  multe despre el. Am încercat să găsesc amănunte pe care nu le auzisem de la nea Mitică, pe de-o parte din pură curiozitate jurnalistică şi pe de alta, mă gândeam că dacă Nichita Tomescu scrisese poezii, este imposibil să nu descopăr măcar una din creaţiile sale. Aşa am ajuns la un articol scris de profesorul Ioan Man despre Nichita Tomescu, găsindu-l în numărul 6, din luna iunie 2007 al revistei ialomiţene de cultură, Helis, care apare lunar.

         Singurul material din care-am reuşit să completez informaţiile referitoare la ilustrul avocat român, articolul intitulat „Nichita Tomescu – poet valoros al Bărăganului”, vine ca un răspuns al consătenilor săi, reprezentaţi de însuşi autorul, în persoana profesorului Ioan Man, la întrebarea cu care avocatul-poet încheie unul din frumoasele sale poeme: Dar din uitare, cine-o sa mă cheme?

            Nichita Tomescu – reprezentantul Canadei la Naţiunile Unite

             Nichita Tomescu s-a născut în inima Bărăganului în anul 1919, la 23 august, în localitatea cunoscută în acele timpuri sub numele de Principesa Maria, astăzi Ioan Roată, în familia arendaşului şi negustorului de cereale, Marin Tomescu. Harnic şi foarte inteligent, tatăl lui Nichita a fost cel mai bun primar al comunei, în perioada interbelică. Avea o avere considerabilă şi a donat primăriei tot salariul său de primar, contribuind la construcţia unei clădiri a primăriei, care mai târziu a devenit sediul poliţiei locale.

             Trei copii i-a adus pe lume Ioana, soţia sa: pe Nichita, Mişu şi Lucreţia. După terminarea studiilor primare la şcoala din sat, Nichita Tomescu îşi continuă studiile la Liceul „Andrei Şaguna” din Braşov şi urmează apoi cursurile Facultăţii de drept din Bucureşti.

              Sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial aduce multe necazuri şi durere în familia Tomescu: Marin Tomescu este decretat chiabur, i se confiscă mare parte din avere, şi trăieşte sub continua ameninţare a comuniştilor. Nu o dată este persecutat şi bătut de securitate. Neplăcerile datorate originii nesănătoase s-au răsfrânt şi asupra băieţilor familiei Tomescu. Mişu devenise medic, iar Nichita, avocat. Sătul de  urmărirea securităţii şi de permanenta teamă de a nu fi arestat, în toamna lui 1948 părăseşte România într-un mod original, după cum a relatat nea Mitică. După popasul pe malurile Senei, Nichita pleacă spre Canada, unde se stabileşte definitiv.

              În Canada, cunoaşte o ascensiune profesională pe care nici el n-ar fi putut-o bănui, dar înainte de toate este nevoit să reia studiile juridice, pentru că cele absolvite în România n-au fost recunoscute de către canadieni. Câştigă procese grele şi se remarcă în avocatură, astfel că la un moment dat este numit reprezentant juridic al Canadei la Naţiunile Unite.

              Avea o carieră strălucită, se căsătorise cu o canadiancă de origine franceză, cu care a avut trei copii. Doi dintre ei s-au stabilit ulterior în Franţa. Era un om împlinit pe toate planurile: şi familial şi profesional.

             Este de remarcat faptul că, deşi în Canada se realizează pe deplin, nu uită nicio clipă că este român şi, alături de alte nume de seamă ale diasporei române din ţara frunzei de arţar, pune piatra de temelie a Asociaţiei Românilor din Canada, numărându-se printre membri ei fondatori.

             Însă o puternică criză hepatică îi curmă viaţa, fulgerător, la numai 58 de ani. În data de 29 decembrie 1977, se stinge din viaţă departe de ţară, aşa cum parcă intuise după ultima vizită pe care o făcuse în România… În numărul din ianuarie 1978 al revistei românilor din Canada, „Le courier roumain”, un coleg de pribegie al lui Nichita Tomescu mărturisea: L-am ascultat cum îşi declama singur versurile, fericit de a-şi fi regăsit rădăcinile, satul lui, pământul lui, credinţa lui. Când a terminat, m-a întrebat: «Oare ne vom mai întoarce vreodată? Eu nu mai pot crede»!

              A fost înmormântat în Canada, departe de satul din Bărăgan care-i fusese atât de drag. În semn de preţuire, consătenii i-au ridicat un monument funerar alături de mormintele părinţilor săi, pe care-i iubise atât de mult…

   Poeme adunate în „Genuni”

              Îmi povestise nea Mitică despre talentul literar al lui Nichita Tomescu şi-acum, iată că am avut ocazia să citesc câteva din poeziile sale. Majoritatea au fost scrise încă din anii de liceu şi adunate într-un volum intitulat „Genuni”, tipărit în anul 1939, în 500 de exemplare.

            Toate poartă-n ele amprenta dragostei de locurile natale şi de oamenii lor, constituind parcă un preambul al cărţii exilului de mai târziu. Însuşi titlul  îmi inspiră acest lucru: „Genuni”! – odată ce-ai păşit pe drumul exilului, nu poţi să ştii niciodată spre ce prăpăstii te îndrepţi sau pe ce culmi te poţi înălţa. Dacă în Canada cunoscutul avocat a atins înălţimile în carieră, prăpastia din suflet rămânea aceeaşi – depărtarea de locurile şi oamenii pe care i-a iubit dintotdeauna.

             „Sunt un băiat firav, cu părul de lan / Cu ochii pierduţi, cu fruntea de ceaţă. / În fiecare dimineaţă / M-a fugărit fata Morgana-n Bărăgan” – spune Nichita în prima strofă a poeziei „Eu”, o adevărată radiografie a sufletului său, dăltuit din lutul Bărăganului. „Pe pieptul salcâmului plângeam în vânt / Noaptea-mi arăta Calea Robilor. / Pe buze simţeam bucuria stropilor / Când sărutam flori şi păpuşi de pământ” – ce dovadă mai clară a legăturii cu locul în care a fost plăsmuit, vrem, oare? Mai bine să-i desluşim frământările ce transpar din următoarele versuri: „Anii m-au fugărit şi m-au pierdut în vreme./ M-am îmbătat cu picurări de flaut / Ca între stele şi ceruri să mă caut, / Dar din uitare, cine-o să mă cheme?

              Într-un alt poem, evocă într-un mod absolut original, moştenirea dobândită din trăirile înaintaşilor săi: „Moşii mei vânau dropiile tăcerilor / Din rădvanul singurătăţii….//…au murit într-o pagină / Din cartea amintirilor…”, dar, „…peste mine aplecaţi / Sapă nostalgii în a inimii mele paragină. // Ei mi-au dăruit setea de ceruri şi pustiu / Şi mi-au tors peste inimă, depărtarea” („Atavism”). Frumos, profund şi foarte trist, în acelaşi timp.

              Din majoritatea poeziilor acestui volum răzbate către sufletul cititorului dragostea poetului faţă de satul din Bărăgan, respectul şi preţuirea faţă de cei în mijlocul cărora s-a născut şi a crescut, pe fondul trăirilor sale intense de etern neînţeles… „ Nimeni nu mă-nţelege, tată. / Pentru asta mi-e teamă că odată / Am să plec din sat, de n-o să mai mă-ntorc / Şi din inimă toate durerile o să-mi storc.” („Scrisoare tatii”)

Din păcate, multe dintre creaţiile lui Nichita Tomescu au rămas necunoscute, pentru că se află risipite prin diverse publicaţii din ţară şi străinătate şi nu ştiu dacă vreodată, cineva le va aduna într-un volum.

             În necrologul apărut în revista românilor din Canada în ianuarie 1978, scria:

„Joi, 29 decembrie 1977, avocatul Nichita Tomescu a trecut la cele eterne…În ultimii zece ani, fiind suferind, îi era greu să se mai consacre şi activităţilor româneşti, motive din care, omul şi poetul Nichita Tomescu a fost mai puţin cunoscut decât avocatul distins al cauzelor, aşa zise, dinainte pierdute dar pe care el ştia cum să le câştige.

              Totuşi, Nichita, chiar din această «retragere» continuă să simtă şi gândească româneşte, pentru el şi pentru noi. Chiar cu câteva săptămâni înainte de a muri mi-a trimis un poem pentru «Curierul Român», de sărbători, purtând chiar acest titlu: «De sărbători», în mijlocul cărora el ne-a părăsit pentru totdeauna!

Şi, citind aşa, mai multe dintre poemele lui Nichita ne-am simţit purtaţi într-o altă lume pe care n-o poţi atinge decât cu aripile sufletului. Şi Nichita a fost un om de suflet!

 

Octavian D. Curpaş

Phoenix, Arizona


5 Jul
2012

“Forumul presei românești nord-americane 2012”


“Chicago, IL:   Weekend-ul trecut a avut loc cea de-a 3-a editie a forumului presei Romanesti din SUA si Canada.  Evenimentul a fost organizat de catre NARPA (North American Romanian Press Association). Printre cei  prezenti s-au numarat jurnalisti din mass-media romano-americana precum: Miorita USA, Gandacul de Colorado, Tribuna Romaneasca, Curentul International, Romanian Television Network, Radio Diaspora Online si Jaams Media. Din Romania  la eveniment au luat parte si cativa reprezentanti ai  ProTv International.

Ziaristii romani veniti din diferite parti ale continentului nord american, ajunsi inca din ziua de vineri la Chicago,  au avut parte de o intalnire cu colegii lor ziaristi de la prestigiosul ziar american Chicago Tribune. Ziaristii romani au asistat la una din sedintele de redactie a editiei de week-end a publicatiei americane,  acestia avand ocazia de a afla in premiera stirile care urmau sa fie selectate si publicate pe prima pagina. Ulterior,  ziaristii romani au purtat discutii pe diverse teme cu colegii lor americani.

In cursul zilei de sambata dimineata, o parte din ziaristi au participat alaturi de alti lideri de organizatii din comunitate, la o intalnire cu secretarul de stat Natalia Elena Intotero, noul sef al Departamentului pentru Romanii de Pretutindeni din Guvernul Romaniei. Aceasta a fost insotita la Chicago de Daniela Fratila, o alta reprezentanta a departamentului, iar intalnirea  a avut  loc la sediul consulatului romanesc din Chicago, in prezenta domnului consul Lucian Leustean.

In cursul dupa-amiezii ziaristii romani s-au intalnit la Romanian Heritage Center, in sala de conferinte pusa la dispozitie prin amabilitatea celor de la AAmerican Flooring,  pentru a discuta diverse teme de interes pentru mass-media romano-americana.  Atat festivalul, cat si intalnirea jurnalistilor a fost mediatizata  in presa locala Americana  prin discutii si interviuri oferite  unor jurnalisti americani prezenti la eveniment.

Jurnalisti prezenti au avut totodata ocazia sa il intalneasca si pe John D’Amico un reprezentant in congresul statului Illinois.

Pentru inceput, a fost facuta o scurta trecere in revista a activitatilor la care NARPA a participat in anul calendaristic 2011-2012. Printre cele mai importante evenimente in  care asociatia jurnalistilor a fost implicata se numara: lansarea la Chicago a cartii „Portrete din Cioburi” de Ligia Seman; participarea in cadrul maratonului de la Chicago; participarea la Forumul Romanilor de Pretutindeni de la Bucuresti; participarea la salonul international Auto de la Chicago;  intalnirea cu Victor Ponta aflat in vizita la Chicago; participarea la turneul de tenis caritabil al organizatiei „Sf. Paraschieva” Chicago; prezenta la conferinta internationala „ Crossing Boundaries in Culture and Communication” de la Bucuresti; participarea la summit-ul NATO de la Chicago si intalnirea cu delegatia Romaniei prezenta la eveniment si la intalnirea cu comunitatea; participarea la petrecerea organizata de primaria orasului Chicago si intalnirea cu primarul Rahm Emanuel; promovarea in calitate de parteneri media a unor evenimente comunitare  romanesti din SUA si Canada.  


Printre  punctele cele  mai dezbatute in cadrul intalnirii a fost si acela cu privire la relatarea trunchiata si distorsionata de catre mass-media din Romania a unor evenimente pretrecute aici in Statele Unite.  S-a evidentiat necesitatea ca presa romaneasca din SUA,  sa dea replica la ceea ce se publica distorsionat in presa de la Bucuresti, in special la subiecte care reflecta in mod dezavantajos  imaginea comunitatii.

S-a subliniat faptul ca cei din tara ar trebui sa stie ca in America exista presa de limba romana si ca ar fi de preferat ca ei sa contacteze jurnalistii romano-americani pentru a le cere parerea,  legat de subiectele abordate.

Nu ma intereseaza ca e PDL sau  PSD la guvernare, ci ma intereseaza ce se intampla in Romania. Ca si jurnalist ma intereseaza perspectiva lor- a politicienilor- si punctul lor de vedere despre Romania. “ a declarat  Petru Amarei  presedintele televiziunii Romanesti din Chicago.  “Am fost catalogat ca simpatizand PSD-ul daca am luat un interviu lui Ponta, dar pe mine m-a interesat doar sa ofer audientei si o alta perspectiva.” a concluzionat acesta.

Punctul cel mai asteptat de pe agenda intalnirii a fost citirea listei cu numele jurnalistilor castigatori la concursul organizat de asociatie, prin care s-au premiat cele mai bune articole din presa romaneasca din SUA si Canada. Premiile din acest an au fost oferite cu sprijin si din partea Smart People Foundation din California. Juriul format din jurnalistii: Daniela Soros –Romanian Global News, Simona Constantin-Radio Romania International, si Vlad Teodorescu –Evenimentul Zilei au decis in urma notelor acordate, urmatorii castigatori:

Reportaj

1. “Adevarata poveste a familiei von Trapp din ‘’Sunetul Muzicii’” – de Laetitia Militarul –ziarul Zig-Zag Roman-Canadian

1. “Eroii de lângă noi: O familie din Braşov are patru copii în armata SUA” – de Simona Botezan –ziarul Miorita USA

2.”Vă rugăm, linişte! Sare Iolanda Balaş! Povestea Iolandei Balaş-Soter înseamnă o adevărată lecţie de viaţă”  – de Mădălina Corbeanu – ziarul Acasa

3. “Stellwagen Bank National Marine Sanctuary” – de Simona Botezan -ziarul Miorita USA

Cultura

  1.  “Muntii Apuseni si mestesugul cauaciei”- de Nicholas Buda- ziarul Gandacul de Colorado
  2.  “Străini în noapte, cu Florin Piersic şi Medeea Marinescu Prinţul şi tânăra Meryl Streep” – de Dan Micu – ziarul Acasa

3. “Prietenii mei, indienii abenaki…“ de Vania Atudorei – ziarul Zig-Zag Roman-Canadian

Editorial

1. “Patimi si saptamana luminata” -de  Grigore Culian – ziarul New York Magazin

2.  “Diaspora și ciuma portocalie” – de Kasandra Mann Nasaudean – ziarul Gandacul de Colorado

3. “Iarna pe uliţa îngheţată a reformelor “- de  Mihai Manolache-  ziarul Acasa

 

Interviu

  1. “Dumitru-Dorin Prunariu -”Gagarin” de Romania!”  de Viorel Vintila –ziarul Gandacul de Colorado
  2. Ghiţă Mureşan: “În America continuu să mă maturizez în fiecare zi” –de Ciprian Rus –ziarul Gandacul de Colorado
  3. “Oameni de lângă noi  Călin Ionescu – din Toronto,  la B&B în Costa Rica” -de Dan Micu – ziarul Acasa”

Sursa:  http://narpa.info/latest-news/forumul-presei-romanesti-nord-americane-2012/

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii