9 Oct
2017

Ioan Nicolae Mușat: Mă iartă frate

Mă iartă frate

 

Mă iartă frate că sunt plin de păsări
Și-n cerul lumii voia îmi tot zboară
Sunt plin de neputințe și ocară
Ce-mi tulbură a bucuriei zări

 

Mă iartă zână bună pentru toate
Nici eu în clipă nu mă regăsesc
Cu dor de viață vreau să împlinesc
Dar toate cad sub aripă de moarte

 

Mă iartă soră că tot sunt absent
Tot mă agit pentru un cer senin
Dar fiarele-mi tot fac un alt destin
Și nici cu mine nu sunt contingent

 

Iertați-mă că sunt doar pe departe
Ca-n mine cataclismele să sting
Și peste lumea arsă cu dalbe flori să ning!
Iertați-mă când zborul greu mă-mparte

—————————–

Ioan Nicolae Mușat

Buzău

8 octombrie 2017

8 Oct
2017

A recunoaște și a mulțumi – Happ Thansgiving!

Manifestãri deosebite au avut loc din vechime, in fiecare toamnã, la multe popoare pentru a celebra recoltele imbelsugate, a aduce multumiri si a-si exprima recunostinta fatã de Pronia Divinã si de cei care au contribuit la obtinerea acestor roade.

Cu timpul, sãrbãtoarea a cãpãtat, in Nord-America sensul mai larg, de “Zi a Recunostintei” in general, pentru binefacerile primite, pentru sãnãtate si prosperitate, statornicindu-se si fixându-se intr-o zi anume pentru o intreagã tarã.

Ca imigrant, fiecare dintre noi reface, într-o mãsurã mai mare sau mai micã, traseul primilor pelerini, confruntându-ne cu dificultãtile supravietuirii în climatul Lumii Noi, iar când primele roade incep sã aparã, nu se poate sã nu se nascã mãcar un gând de recunostintã si multumire pentru sansa oferitã de a o lua de la început.

In fiecare dintre noi, ca români, stãruie, speram, chiar dacã uneori superficial, o mentalitate crestinã si agrarã, asa incât o asemenea sãrbãtoare, înteleasã în profunzimea ei, n-ar putea decât sã ne umple inimile de bucurie si de recunostinta .

Datorãm, recunostintã tãrii de unde venim..

Datorãm, recunostintã si multumim celor care au contribuit la formarea noastrã, la constituirea experientei noastre de viatã, fie ei pãrinti, profesori, colegi, prieteni.

Cum recunoscãtori suntem si noi cititorilor, colaboratorilor, celor care ne sunt aproae ca aceastã revistã si actiunile culturale intreprinse de ea, sã reziste, in ani , vremurilor, valurilor.

Happy Thanksgiving !
La multi ani !

Grupul de la Observatorul

http://www.observatorul.com/events_main.asp

8 Oct
2017

Alexandru Nemoianu: Răspuns la câteva comentarii

Ultimele două articole postate şi pe pagină de Facebook, ”Un proiect de lege cinic şi criminal” şi “Un om nevrednic” (dedicat deconspirării condamnatului penal Pavel Verindeanu) , au fost onorate cu numeroase aprecieri şi comentarii pozitive. Cu profundă şi umilită recunoştinţă mulţumesc celor care le-au făcut.

În acelaşi timp am fost, iniţial,suprins de tonul înverşunat, personal, cu care câţiva au comentat articolele mele. Mi-a trebuit un timp să înţeleg “ce-i mână pe ei în luptă”.

Amândouă articolele mele se refereau în esenţă la încercări de a scoate din cuprinsul “ ”ariilor protejate” din Banatul monatn largi suprafeţe. În acest scop erau folosite argumente plângăcioase, neconvingătoare, false, de genul” pentru binele oamenilor” (care oameni? buzunarele investitorilor?). Oricum acest lucru, dacă Doamne fereşte s-ar întâmplă, ar preschimba Banatul montan, una dintre cele mai frumooase regiuni din lume, într—un deşert post industrial. Fără urmă de folos pentru locuitorii băştinaşi şi urmaşii lor, strict în interesul unor politicieni veroşi. Am căutat să aflu cine se află în spatele acestor “proiecte”. Iar în lumea internet-ului nu mai există secrete.

Firma care presează este “Alset mineral”, cu sediul în Vancouver, British Columbia, Canada. Această firma are un record absolut oribil de masacre ecologice , mai ales în Mexic şi America Latină. De altfel, pentru acest record, firma cu pricina este practice persona non grata în mai toată Europa. Dar iată că acest criminal ecologic, ”Alset mineral”, şi-a deschis o sucursala în oraşul Oţelul Roşu (Ferdinand) şi urmăreşte construirea de microhidrocentrale în Banatul montan; deci urmăreşte distrugerea mediului înconjurător. Acea firma are strânse legături cu oameni asociaţi cu Dl.Senator Marcel Vela (PNL) dar şi D.na deputat Valeria Schelean-Somfulean (tot PNL), prin tatăl ei Nicolae Schelean. Această firma caută să distrugă zona din jurul satului Zăvoi. La timpul sau a fost dovedită reaua credinţă şi au avut urmări penale cei amestecaţi. Dar firma asta nu se lasă, persistă. Mai mult, firme fantomă patronate de acelaşi Alset au fost cele care au încercat, prin machinaţiile penalului nevrednic Pavel Verndeanu,  să distrugă răul Nera. Deci iată care sunt adevăratele motive ale iniţiativelor legislative atât ale D.lui Vela cât şi ale mărinimoasei D.na deputat Valeria Schelean Somfulean. Deci iată “cauza motivului”. Cu această revin la comentariile negative la adresa ultimelor mele două articolle.

Un asemenea “critic” caută să îmi spună că nu se poate preschimba în jungle de vânătoare Banatul montan. Categoric nu. Dar trebuie amintit că în partide de vânătoare tip “jungle” sunt amestecaţi chiar neo-ciocoii din jurul Alset şi politicienii corupţi pe care îi controlează. Exemplu sunt masacrele de la Bâlc. Deci aici nu este vorba de “jungle” este vorba de a apară Banatul montan, repet a nu ştiu câtă oară, una dintre cele mai frumoase regiuni din lume, de distrugerea printr-o firma specializată în dezastre ecologice. Politicienii PNL care colaborează cu Alset sau promovează interesele Alset, fie ei Dl.Vela sau foarte generoasă D.na Valeria Schelean-S, să fie consteienti că suntem cu ochii pe ei!
Dar între comentatori am aflat şi unul, hai să-i zic hazliu, până la un punct. El semnează Constantin Ion şi îşi zice “pemul din Prigor”. Într-un limbaj rudimentar la limita necuvântătorilor şi într-o ortografie proprie, care nu are nici o legătură cu cea oficială a limbii roomane, o ortografie care l-ar fi împiedicat să absolve fie şi două clase elementare, acesta se iuțeșete în aprarea penalului nevrednic Pavel Verindeanu. (Îmi vine în minte vorba că ”cine se aseamănă se şi adună”). ”Pemul din Prigor” (între altele acelaşi  “pem din Prigor, fără să-i fi cerut, mi-a mărturisit că a “făcut pârnaie”; bănuiesc pe merit) împinge lipsa să de logică până a compară pe actualul Primar al Prigorului, Dr. Antonică Moţ cu penalul nevrednic Pavel Verindeanu. Asta este că şi cum ai compară Munţii Hercinici (să mă ierte “pemul din Prigor” dar sunt convins că habar nu are despre ce vorbesc) cu Everestul.

Dr. Antonică Moţ este un intelectual şi un om cinstit iar Pavel Verindeanu este un “neica nimeni” şi un condamnat penal. Un condamnat penal nu mai poate să administreze bun public, nu mai poate fi crezut, a înşelat încrederea.
Acestea fiind spuse sunt convins că locuitorii Banatului montan vor şti să apere ce este al lor şi să alunge pe politicienii corupţi şi firmele de tinichea care îi finanţează.

————————————–
Alexandru Nemoianu

Istoric
“Centrul de Studii și Documentare al Românilor-Americani”
(Valerian D. Trifa. Romanian-American Heritage Center)
Jackson , Michigan, USA
la

8 octombrie 2017

8 Oct
2017

Colocviile de Marți – Recunoscându-ne

Colocviile de Marți

31 octombrie 2017, 5 pm, Calderon 39

Anul X nr. 10 (96)

Tema:  COLOCVII  PORTRETE

Memento  Octombrie 525 m Piero della Francesca – 125 m Gheorghe Sion – 125 n Tache Papahagi – 25 m Amita Bhose

Prezentatrea albumului  Colocvii  Portrete de George Anca și Cristian Radu Nema

 

Intervenții

Portretizați prezenți: Recunoscându-ne

George Anca: Amita Bhose după 25 de ani

Puși Dinulescu:  Portrete dramatice deja lansate deunăzi

Corneliu Zeana: Tache Papahagi in memoriam

Viorel Speteanu: Din vremea lui Gheorghe Sion

 

Teatru de Poezie: Gabriela Tănase, Vali Pena, Puși Dinulescu, Gheorghe Dănilă, Ștefan Opreanu

 

Lansări de carte

Lia-Maria Andreiță, Ion Andreiță: Iubiri lângă Marele zid, Antim Ivireanu, 2017

Liana Nicolae: Destin renăscut, Vox, 2016

Coordonator: Dr. George Anca

 

DIMITRIE GRAMA

Magul (fragmente)

*

M-am intins in fata deschizaturii si un timp indelungat le-am vorbit puilor de lup, incercind astfel sa-i obisnuiesc cu vocea si cu mirosul meu strain. Cind am bagat mina in vizuina sa-i scot, nu s-au impotrivit, ba din contra mi s-au chirciut in brate ascunzindu-si capetele in pulovarul meu. Mi-am ridicat privirea, sa vad unde-i pitigoiul, sa vad daca era multumit de performanta realizata de mine cu ajutorul lui, dar el nu mai era acolo si acum privind puii de lup si padurea care ma inconjura ca un mister verde si viu, nici nu mai eram sigur de faptul daca pitigoiul a existat cu adevarat sau a fost doar o inventie a imaginatiei sau a hazardului.

*

Ingrijirea puilor de lup, m-a facut sa uit de speculatiile existentiale care ma framintasera in ultimul timp si de asemenea, m-a facut sa uit de mag, iar atunci cind magul s-a reintors, nici macar nu am bagat de seama. Privindu-ma cum ma hirjoneam cu puii de lup, magul a spus ca “acest lucru” se intimpla foarte rar asa de devreme, in primii ani de ucenicie. L-am intrebat nedumerit: Ce lucru se intimpla asa de rar? Nu mi-a raspuns imediat, poate intentionat, sa mareasca efectul teatral al explicatiei si acest obicei al magului ma scotea din sarite.

*

Avind grija de puii de lup, am inceput o scoala noua si exact cum magul a prevazut, nu eu am educat puii de lup, ci ei, incet, incet,m-au reeducat pe mine. In compania acestor “animale”, mi-am dat seama ca viata la oras m-a blazat, amortindu-mi simturile si transformindu-ma intr-un fel de aparat, o masina de inregistrare si de producere selectiva, bine teleghidata. Aceasta selectie, imi dadea falsa impresie de control si mai ales impresia ca eu eram acela care decideam randomizarea obiectiva a tot ceea ce se intimpla, randomizare bazata pe o discriminanta scara a valorilor. In felul acesta, in afara de citeva activitati legate de “cariera” mea academica, restul trecea la capitolul “neimportante”. (Dimitrie Grama)

*

Instantaneu, am recunoscut-o! Era mireasa eternitatii, era fascinatia unui maraton niciodata inceput si niciodata sfirsit in limitele expresiei umane, era copia fidela, inseparabila a vietii. Era nedescris de frumoasa, ingrozitoare, urita, trufasa si umila. Era acolo linga mine si privind-o cu o amestecatura de spaima si fascinatie, imi venea sa-i vorbesc. Dar ce oare poti vorbi cu Moartea? Si este oare posibil un dialog cu, in conceptia mea umana, o notiune abstracta?

*

Am dat sa plec, dar atunci magul m-a prins puternic de brat si cu un gest si ton imperativ, mi-a ordonat sa-mi amintesc. A repetat de mai multe ori: “Trebuie sa-ti amintesti! Trebuie sa-ti amintesti!”… Privind din nou ciobul de ceramica, m-a cuprins o melancolie combinata cu un fel de senzatie ciudata de spaima si am inceput sa ma zbat, avind clara senzatie ca ma inec. Imaginea magului a disparut in adincuri tulburi si impenetrabile, iar eu m-am trezit intins pe iarba la marginea padurii. Am cautat cu disperare lacul, dar nu mai era acolo.

Nu lumea e o tablă de șah, dar nu există nicio lume, doar tabla de șah. (Dimitrie Grama)

            *

            Eroarea, maya regizează. Psihologia șahului este și a coroanelor. Teatrul șahului nu există. Calul negru intră și iese numai de formă, își rezervă un avatar emfatic. Piesele zac din eternitate unele contra altora. Nu apar jucători și, oricum, ei nu sunt Ignațiu și Eroarea.

            A juca șah după A Game at Chess pare periculos psihologic. Fiecare epocă își are accentele ei, iar generalizarea lui Middleton scoate șahul din realitate. Dar ar fi prea mult pretext, pe prea puțină dramă. În fapt, masca-auto-play-ul are ceva pentru spectatorul de pretutindeni și de oricând, ori pentru nicăieri și niciodată. (George Anca)

 

Un academician cere Academiei Române să oprească SOROSIZAREA pe ascuns a ROMANIEI!!! ESTE INCREDIBIL CE SE INTAMPLA!!

 

Maestrul Sorin Dumitrescu, unul dintre cei mai importanți oameni de cultură și spiritualitate ai contemporaneității, a citit un text extrem de puternic, prin mesajele transmise, în Aula Academiei Române.

Academicianul a vorbit miercuri, 24 august, despre fenomenul „colonizării în act a culturii identitare a României.” Acesta a cerut prestigioasei instituții să-și exercite rolul pe care îl are în societatea românească, opunându-se asaltului ideologic colonizator al „grupărilor Soroș”.

”În fine, am lăsat dinadins la urmă dezastrul, aflat în plină desfășurare, al colonizării în act a culturii identitare a României.  În aceste zile, vînzătorii de pămînt românesc, veritabili vînzători de țară, sînt dublați de intelectualii vînzători și ei de valori, adevărați uzurpatori  adevărați uzurpatori ai axiologiei identitare. În ordine spirituală, colonizarea axiologică se execută într-ascuns, la adăpostul vacarmului politic generat de scenariul public al pedepsirii corupților. Ca urmare, colonizatorul poate umbla liniștit la tabloul de siguranțe ale sistemului de valori identitare, fără ca cineva să observe. „Grupurile Soroș” din România au fost special instruite și finanțate pentru a numi și implementa în posturile de conducere ale principalelor instituții responsabile cu orientarea culturii spirituale persoane și simpatizanți devotați „cauzei Soroș”!

MNAC, MȚR, ICR-urile, Uniunile de creație, Ministerul Culturii, ca să nu pomenim decît o mică parte, au devenit, peste noapte, adevărate centre de colonizare abuzivă, încît puțin lipsește ca în curînd să ne trezim chiar și cu un „Patriarh Soroș”!

Pentru națiunea română fenomenul colonizării reprezintă astăzi un „secret al lui Polichinelle”! Am putut asista de curînd la mazilirea șanselor electorale ale unuia din liderii politici proeminenți, operată, în timp record, doar de zarva cîtorva fundații fidele „cauzei Soroș! Lumea a tăcut și tace mîlc! Mi-ar fi greu să cred că acest mizerabil asalt ideologic colonizator ar fi rămas necunoscut actualei conduceri a Academiei Române. Atunci de ce se tace? Rolul excelentisim statal, conferit illo tempore de ctitorii Academiei, o obligă să ia urgent atitudine publică. Altminteri riscăm să ne trezim împresurați cu modificări care, treptat vor reuși să facă din Academia Română o instituție dezamorsată axiologic și identitar, de nerecunoscut. Să nu fie!

Profit de împrejurare, pentru a cere respectuos Academiei Române, plenului și actualei conduceri, să-și exercite grabnic nobilele atribuții pentru care a fost creată.”, a spus Sorin Dumitrescu.

Iată textul integral, publicat în revista Convorbiri Literare:

Distinși colegi,

Calea istoriei recente a statului român beneficiază de două stele polare: Biserica Ortodoxă Română (BOR) și Academia Română (AR).

BOR și AR – o știe toată lumea – sînt cele două instituții fundamentale ale României, cărora le revine uriașa sarcină de a garanta, axiologic și identitar, stabilitatea statală.

Dar prin puterea creativă de excepție a personalităților care o compun – acum și în trecut – AR îi revine în mod special transmiterea modelelor formative pe care le produce de-a lungul vremii o axiologie identitară în act. Potrivit regulamentului AR, excepția personalității academice este dată de valoarea contributivă a creativității sale și, implicit, a operei. Citez: „unicul criteriu de primire în AR este caracterul de excepție al contribuției candidatului… într-un cuvînt excelența în creație”. Nimeni nu explică însă la ce fel de contribuție se referă regulamentul. Cel mai adesea se consideră, că pentru arte ca și pentru cercetarea științifică, ar fi de ajuns ingeniozitatea mentală a autorului, caracterul „inspirat” al lucrării, splendoarea abilităților ei științifice sau artistice, talentul originalității sau gradul de înnoire tematică și modală care, toate la un loc, ar reprezenta, valoarea contributivă. Experiența dovedește că aceste calități native nu pot fi votate de jurii decît subiectiv, după cum unul sau altul din membrii juriului se încîntă sau se plictisește…

De aici decurg în mod inerent o seamă întreagă de erori de apreciere, care uneori ajung să pună la îndoială însăși justețea și corectitudinea selecțiilor. Iată de ce, pentru a aprecia corect o operă sau o candidatură, este neapărat nevoie de un reper; un reper valoric autoritar și maximal, în funcție de care, poate fi rapid stabilită, destul de precis și de obiectiv, valoarea contributivă. Or, adevărata valoare contributivă a unei opere artistice sau științifice nu poate fi decît fără precedentul în lume a exprimării ei , care de la sine pune capăt selecției subiective, votată superficial: candidaturi, opere, premii, distincții ocazionale etc. Fără precedentul unei imagini, a unei viziuni științifice sau a unei cercetări poate să nu convină, unuia sau altuia, dar nimeni nu le va putea nega obiectivitatea valorii contributive. Dacă criteriile exclusiv subiective impun automat VOTUL secret, selecția, prin raportarea la un reper autoritar (fără precedentul în lume ), cere, ca și în cazul juraților, ca stabilirea valorii contributive a unei opera sau a unei candidaturi, să se facă în biroul de secție al AR., în regim deschis și prin decizie comună a majorității. AR nu ar trebuii să întîrzie explicarea și familiarizarea publicul tării cu criteriul solid al fără precedentului în lume, prin însăși selecția de personalități și de lucrări pe care și le asumă. Astfel contribuie încă odată și nemijlocit la modificarea standardelor gustului public, și implicit la potențarea cotelor spirituale ale națiunii.

Însă ceea ce deprimă este încăpățînarea cu care continuăm, la indicația conducerii secțiilor, să facem, selectarea membrilor onorifici, corespondenți și titulari, servindu-ne de criterii subiective, periferice și extrem de indulgente. Asta pe banii, și așa destui de puțini ai AR! Fără precedentul unei opera este foarte puțin luat în seamă de juriile secțiilor. Primirea în AR se rezumă, majoritar, la „talentați” și la aplombul estetic al acestora, adică la valori laice modeste, care pretutindeni fac inflație.

Și ca și cum la noi acestea n-ar fi fost de ajuns, inflația axiologică coexistă adesea cu dăinuirea unor nenorocite peceți lăsate de vechea așezare politică a țării.

Bunăoară, cui datorăm acele inepte prevederi regulamentare care, mimînd ordinea valorilor, insultă în serie întreg corpul membrilor AR: potrivit acestora, „onorificii” nu pot participa la selecția „corespondenților” iar „corespondenții” nu sînt vrednici nici ei să voteze „titularii”! O birocrație ierarhică smintită, care se cere grabnic abolită, înainte ca AR, în mod justificat să intre în gura presei!

Potrivit acelorași habitusuri trist împămîntenite, posibili „onorifici postum” ca HORIA BERNEA, PAUL NEAGU, AUREL STROE, VASILE GORDUZ, EMIL BOTTA sînt sortiți să aștepte decenii la rînd în subterana culturii, momentul confirmării valorii lor academice. Din păcate, aceste nenorocite sechele ale mentalității totalitare se află la rîndul lor în conjuncție cu presiunile academiilor și academioarelor nou înființate și zdravăn finanțate, care împresoară și tind treptat să anuleze, prin ușurătate și sufocare, prestigiul secular al AR.

Distinși colegi,

toate semnalele arată că AR este pîndită de un grav impas axiologic și de o scădere a eficacității publice. Bruiată abundent de clonele academice pomenite mai sus, credem că se impun două acțiuni urgente: obținerea grabnică de fonduri necesare recuperării în justiție a importantului patrimoniu moștenit și ridicarea imediată a ștachetei de selecție a cererilor de intrare în AR, în așa fel încît aceasta să fie treptat gazda de necontestat a adevăratei elite intelectuale a României. Acea elită, căreia, din pricini binecuvîntate, îi lipsește răgazul și ideea de a face presiuni pentru a intra pe orice cale în posesia unui mult rîvnit rang academic.

Trebuie pusă stavilă urgent arivismului cultural.

În fine, am lăsat dinadins la urmă dezastrul, aflat în plină desfășurare, al colonizării în act a culturii identitare a României. În aceste zile, vînzătorii de pămînt românesc, veritabili vînzători de țară, sînt dublați de intelectualii vînzători și ei de valori, adevărați uzurpatori ai axiologiei identitare. În ordine spirituală, colonizarea axiologică se execută într-ascuns, la adăpostul vacarmului politic ,generat de scenariul public al pedepsirii corupților. Ca urmare, colonizatorul poate umbla liniștit la tabloul de siguranțe ale sistemului de valori identitare, fără ca cineva să observe. „Grupurile Soroș” din România au fost special instruite și finanțate pentru a numi și implementa în posturile de conducere ale principalelor instituții responsabile cu orientarea culturii spirituale, de persoane și simpatizanți, devotați „cauzei Soroș”!

MNAC, MȚR, ICR-urile, Uniunile de creație, Ministerul Culturii, ca să nu pomenim decît o mică parte, au devenit, peste noapte, adevărate centre de colonizare abuzivă, încît puțin lipsește ca în curînd să ne trezim chiar și cu un „Patriarh Soroș”!  Pentru națiunea română fenomenul colonizării reprezintă astăzi un „secret al lui Polichinelle”! Am putut asista de curînd la mazilirea șanselor electorale a unuia din liderii politici proeminenți, operată, în timp record, doar de zarva cîtorva fundații fidele „cauzei Soroș! „Lumea a tăcut și tace mîlc! Mi-ar fi greu să cred că acest mizerabil asalt ideologic colonizator, ar fi rămas necunoscut actualei conduceri AR. Atunci de ce se tace? Rolul excelentisim statal, conferit illo tempore de ctitorii AR, o obligă să i-a urgent atitudine publică. Altminteri riscăm să ne trezim împresurați cu modificări care, treptat vor reușii să facă din AR o instituție dezamorsată axiologic și identitar, de nerecunoscut. Să nu fie!

Profit de împrejurare, pentru a cere respectuos Academiei Române, plenului și actualei conduceri, să-și exercite grabnic nobilele atribuții pentru care a fost creată.

Acad., Dr. Prof. Univ., Sorin Dumitrescu, pictor,

 

 

CONSTANTN  COJOCARU

Cifre cutremurătoare referitoare la jefuirea poporului român

Zilele trecute, am primit, la adresa mea de e-mail, un foarte interesant studiu semnat de domnul Profesor Eugen Stănescu, director la Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie Prahova.

Domnul Profesor Stănescu s-a încumetat să pună cap la cap informaţii adunate din documentele păstrate în muzeele de specialitate ale ţării şi să încerce să evalueze dimensiunile jafului la care a fost supus poporul român, în ultimele cinci secole, începând cu anul 1415, anul în care Muntenia a început să plătească tribut Imperiului Otoman..

Iată cifrele la care a ajuns domnul Profesor Stănescu.

În perioada 1415-1877, deci, în 460 de ani, Imperiul Otoman a scos din Muntenia, Moldova şi Transilvania echivalentul a 341 tone de aur.

În perioada 1678-1918, deci, în 240 de ani, imperiul Habsburgic a scos din Oltenia, Banat, Transilvania şi Bucovina, echivalentul a 876 tone de aur.

În perioada 1711-1877, deci, în 166 de ani, Imperiul Rus a scos din Principatele  Române, echivalentul a 46 tone de aur.

În total, cele trei imperii, în perioada 1415-1877, deci, în 460 de ani, au scos din teritoriile locuite de români o avuţie echivalentă cu 1.263 zone de aur.

Domnul Profesor Stănescu ne spune, însă, că jefuirea românilor s-a intensificat după obţinerea independenţei, în 1877, şi după Marea Unire, din 1918, astfel că în perioada care a urmat, până în anul 1945, la cele 1.263 tone de aur s-au mai adăugat alte 12.564 tone de aur, reprezentând daune de război  şi profiturile scoase din ţară de corporaţiile străine care, în perioada interbelică, ajunseseră să controleze peste 80% din capitalul românesc.

Domnul Profesor Stănescu a făcut un efort extraordinar să convertească în aur diversele plăţi făcute de români către imperiile cotropitoare de-a-lungul veacurilor, sub formă de bani, sau în natură etc., astfel că cifrele în aur le putem, acum, converti în banii actuali, în lei sau în euro, luând în considerare preţul actual al aurului.

În Raportul Anual al Băncii Naţionale a României, 2016, ultimul dat publicităţii, se precizează că rezervele de aur ale României la data de 31 decembrie 2016 erau de 104 tone, cu o valoare de 3,5 miliarde de euro. Preţul luat în considerare de BNR este de 35 euro pe gramul de aur, respectiv 35 milioane de euro pe tona de aur.

Dacă aplicăm preţul de 35 milioane de euro pe tona de aur la cantitatea de 13.827 tone estimată de Domnul Profesor Stănescu, ajungem la concluzia că, între anii 1415 şi 1945, poporul român a fost jefuit de o avuţie egală cu 484 miliarde de euro, în banii de astăzi.

Conform datelor publicate în Anuarele Statistice ale României, valoarea imobilizărilor corporale, deci a capitalului fix al României, la sfârşitul anului 1989, era egală cu 480 miliarde euro, în banii de astăzi.

Asta înseamnă că, între anii 1945 şi 1989, poporul român reuşise să acumuleze un capital egal cu avuţia de care fusese deposedat de străini în cele cinci secole anterioare.

Tot conform datelor publicate în Anuarele Statistice ale României, în perioada 1990-2016, PIB-ul realizat în România, exprimat în preţurile anului 2016, a fost egal cu suma de 3.200 miliarde de euro, din care 1.100 miliarde de euro au fost încasate de poporul român, sub formă de salarii, pensii, ajutoare sociale şi de statul român, ca venituri bugetare rămase după plata salariilor bugetarilor, a pensiilor şi a ajutoarelor sociale, restul, de 2.100 miliarde de euro au intrat, sub formă de profituri, în buzunarele şi conturile celor care au devenit proprietari ai capitalului românesc, după anul 1989.

Din cele 2.100 miliarde de euro trebuie să scădem 200 de miliarde care reprezintă veniturile mixte realizate de cei 2 milioane de mici întreprinzători români care se chinuie să supravieţuiască în climatul total ostil impus de marile corporaţii autohtone şi transnaţionale.

Mai rămân 1.900 miliarde de euro care reprezintă profiturile încasate de marile corporaţii străine şi autohtone, cele create prin megahoţiile numite privatizări şi retrocedări.

Conform datelor  publicate de către Ministerul Finanţelor Publice referitoare la execuţia bugetară, îu ultimii 27 de ani, numai 20% din cele 1.900 miliarde de euro profituri au fost declarate şi impozitate, ceea ce înseamnă că, în această perioadă, valoarea profiturilor nedeclarate şi neimpozitate se ridică la peste 1.500 miliarde de euro.

Conform comunicatului nr 102/2015 al Institutului Naţional de Statistică al României,88% din capitalul utilizat în România este controlat de corporaţiile străine, restul, de 12%, fiind controlat de cele autohtone.

Dacă aplicăm cele 88 de procente la cele 1.500 miliarde de euro profituri nedeclarate şi neimpozitate, aflăm că partea care a revenit străinilor, corporaţiilor transnaţionale, este de 1.320 miliarde de euro. La acestea trebuie să adăugăm suma de 296 miliarde de euro, care reprezintă profiturile nete, după impozitare, încasate de aceleaşi corporaţii transnaţionale, pentru profiturile declarate, şi să scădem cele 6 miliarde de euro, cât au investit aceste corporaţii în România, în perioada 1990-2016.

Ajungem, astfel, la cifra de 1.610 miliarde de euro, care reprezintă valoarea avuţiei scoase din România de Imperiul Transnaţional, în ultimii 27 de ani.

Aplicăm preţul de 35 milioane de euro pentru tona de aur şi aflăm, astfel, că avuţia pe care a scos-o din România Imperiul Transnaţional, în ultimii 27 de ani este de 46.000 tone aur, pe care o putem compara cu cantităţile de aur scoase din România de către străini, până în anul 1945.

Deci, în ultimii 27 de ani, Imperiul Transnaţional a scos din România o avuţie de 3,3 ori mai mare decât au scos toate imperiile, în 530 de ani, între anii 1415 şi 1945.

În ultimii 27 de ani, Imperiul Transnaţional a scos din România o avuţie de 135 ori mai mare decât a scos Imperiul Otoman în 460 de ani.

În ultimii 27 de ani, Imperiul Transnaţional a scos din România o avuţie de 53 ori mai mare decât a scos Imperiul Habsburgic în 240 de ani.

În ultimii 27 de ani, Imperiul Transnaţional a scos din România o avuţie de 1.000 ori mai mare decât a scos Imperiul Rus în cele 10 invazii făcute în teritoriile româneşti pe parcursul a 166 de ani.

În acest an, 2017, PIB-ul României va fi, foarte probabil, de circa 180 miliarde de euro, din care cel puţin jumătate, adică 90 miliarde de euro, vor intra în buzunarele şi conturile corporaţiilor transnaţionale, vor fi scoase din ţară. O sumă care echivalează cu 9.000 kilometri de autostradă, sau 2.600 tone de aur.

Imperiul Transnaţional a ajuns să scoată din România echivalentul a 2.600 tone de aur, într-un singur an, de 2 ori mai mult decât au scos din teritoriile româneşti Imperiul Otoman, Imperiul Habsburgic şi Imperiul Rus, ÎMPREUNĂ, în 460 de ani.

Acesta este rezultatul ÎNSTRĂINĂRII capitalului românesc.

Acesta este rezultatul erorii strategice făcute de guvernanţii României în vara anului 1990, când au respins Varianta Cojocaru şi au adoptat Varianta Brucan, Legea 15/1990, prin care au deposedat poporul român de capitalul acumulat până în anul 1989, au trecut acest capital în proprietatea privată a statului, l-au falimentat, prin inflaţia declanşată de BNR, şi l-au trecut, apoi, cvasigratuit, în proprietatea străinilor, a transnaţionalilor, prin megahoţiile numite privatizări şi retrocedări, luându-şi şi ei partea din pradă, cele 10-12 procente din capital, cu care s-au autoîmproprietărit.

Ajunşi proprietari asupra capitalului, transnaţionalii au capturat şi statul român, prin corupţie, pe care îl folosesc pentru crearea sistemului juridic şi financiar, prin care îşi însuşesc mai mult de jumătate din avuţia pe care o crează poporul român, prin munca sa, prost plătită.

Din păcate, poporul nu cunoaşte nici dimensiunea jafului la care este supus nici complicatul mecanism prin care este jefuit. Adevărul este bine ascuns de către presa coruptă şi controlată de către proprietarii capitalului.

Jaful poate fi oprit prin ROMÂNIZAREA şi DEMOCRATIZAREA capitalului, obiective care pot fi atinse prin adoptarea Constituţiei Cetăţenilor, adoptare care poate fi realizată printr-o amplă mişcare de eliberare națională.


DIMITRIE GRAMA

Magul (fragmente)

*

M-am intins in fata deschizaturii si un timp indelungat le-am vorbit puilor de lup, incercind astfel sa-i obisnuiesc cu vocea si cu mirosul meu strain. Cind am bagat mina in vizuina sa-i scot, nu s-au impotrivit, ba din contra mi s-au chirciut in brate ascunzindu-si capetele in pulovarul meu. Mi-am ridicat privirea, sa vad unde-i pitigoiul, sa vad daca era multumit de performanta realizata de mine cu ajutorul lui, dar el nu mai era acolo si acum privind puii de lup si padurea care ma inconjura ca un mister verde si viu, nici nu mai eram sigur de faptul daca pitigoiul a existat cu adevarat sau a fost doar o inventie a imaginatiei sau a hazardului.

*

Ingrijirea puilor de lup, m-a facut sa uit de speculatiile existentiale care ma framintasera in ultimul timp si de asemenea, m-a facut sa uit de mag, iar atunci cind magul s-a reintors, nici macar nu am bagat de seama. Privindu-ma cum ma hirjoneam cu puii de lup, magul a spus ca “acest lucru” se intimpla foarte rar asa de devreme, in primii ani de ucenicie. L-am intrebat nedumerit: Ce lucru se intimpla asa de rar? Nu mi-a raspuns imediat, poate intentionat, sa mareasca efectul teatral al explicatiei si acest obicei al magului ma scotea din sarite.

*

Avind grija de puii de lup, am inceput o scoala noua si exact cum magul a prevazut, nu eu am educat puii de lup, ci ei, incet, incet,m-au reeducat pe mine. In compania acestor “animale”, mi-am dat seama ca viata la oras m-a blazat, amortindu-mi simturile si transformindu-ma intr-un fel de aparat, o masina de inregistrare si de producere selectiva, bine teleghidata. Aceasta selectie, imi dadea falsa impresie de control si mai ales impresia ca eu eram acela care decideam randomizarea obiectiva a tot ceea ce se intimpla, randomizare bazata pe o discriminanta scara a valorilor. In felul acesta, in afara de citeva activitati legate de “cariera” mea academica, restul trecea la capitolul “neimportante”. (Dimitrie Grama)

*

Instantaneu, am recunoscut-o! Era mireasa eternitatii, era fascinatia unui maraton niciodata inceput si niciodata sfirsit in limitele expresiei umane, era copia fidela, inseparabila a vietii. Era nedescris de frumoasa, ingrozitoare, urita, trufasa si umila. Era acolo linga mine si privind-o cu o amestecatura de spaima si fascinatie, imi venea sa-i vorbesc. Dar ce oare poti vorbi cu Moartea? Si este oare posibil un dialog cu, in conceptia mea umana, o notiune abstracta?

*

Am dat sa plec, dar atunci magul m-a prins puternic de brat si cu un gest si ton imperativ, mi-a ordonat sa-mi amintesc. A repetat de mai multe ori: “Trebuie sa-ti amintesti! Trebuie sa-ti amintesti!”… Privind din nou ciobul de ceramica, m-a cuprins o melancolie combinata cu un fel de senzatie ciudata de spaima si am inceput sa ma zbat, avind clara senzatie ca ma inec. Imaginea magului a disparut in adincuri tulburi si impenetrabile, iar eu m-am trezit intins pe iarba la marginea padurii. Am cautat cu disperare lacul, dar nu mai era acolo.

Nu lumea e o tablă de șah, dar nu există nicio lume, doar tabla de șah. (Dimitrie Grama)

            *

            Eroarea, maya regizează. Psihologia șahului este și a coroanelor. Teatrul șahului nu există. Calul negru intră și iese numai de formă, își rezervă un avatar emfatic. Piesele zac din eternitate unele contra altora. Nu apar jucători și, oricum, ei nu sunt Ignațiu și Eroarea.

            A juca șah după A Game at Chess pare periculos psihologic. Fiecare epocă își are accentele ei, iar generalizarea lui Middleton scoate șahul din realitate. Dar ar fi prea mult pretext, pe prea puțină dramă. În fapt, masca-auto-play-ul are ceva pentru spectatorul de pretutindeni și de oricând, ori pentru nicăieri și niciodată. (George Anca)

8 Oct
2017

Viorel Roman: Cine, cum a declanșat războiul mondial? (8)

Anonimus: In legătură cu Cine, cum …? (7): D-ul prof. Roman nu l-a citit pe Hitler, în Mein Kamp în Hitler spunea clar că trebuie evitat un război cu Rusia. El nu era prost și acest lucru demonstrează că a înțeles ce-i pregătea Stalin și a ales să atace primul. De unde știa că Rusia este cel mai periculos inamic? De la Frederic cel Mare care a suferit cele mai umilitoare înfrângeri de la ruși.

VR: Nu numai in Mein Kampf era Hitler impotriva razboiului. Dupa 1933 a declarat de mai multe ori ca misiunea sa e stabilizarea proaspatul Imperiul III, lupta impotriva judeo-bolsevicilor o va duce urmasul sau. Ideea ca el ar fi vrut sa cucereasca toata lumea e numai un produs de succes al dezinformarii al organizatiei Focus.

Anonimus: Cum putea să accepte Churchill și Marea Britanie o pace separată cu Germania când în armata britanică erau armate ale foștilor aliați polonezi și francezi. Ce le spunea acestora? Că sunt Albionul perfid și interesul poartă fesul? De credibilitatea lor ca Imperiu și ca democrație depindea respingerea propunerilor de pace ale nemților care oricum nu erau serioase.

VR: Hitler garanta Imperiul Britanic in schimbul garantiei Imperiului III. De aceea a permis retragerea peste Canalul Manecii a armatei engleze infrante si au dus tratative anglofilii Ribbentrop, Hess cu Partidul Pacii die Anglia. A invins insa Partidul Razboinicilor / Focus si Germania invinsa e dezmembrata pana in 1991.

Anonimus: Germania a văzut România doar ca pe o piață de materii prime și cereale, documentele Reichului prezentate de George Damian și postate aici sunt elocvente. O Românie sub Germania era mai păcătoasă decât sub sovietici. Aceștia aveau o limită pe care nemții cu arianismul lor nu o aveau.

VR: Dictatura de dezvoltarea sustinuta de Stalin pana in la Ceausescu justifica opinia rusofila de mai sus. Probabil ca evolutia in Imperiul economic informal german, Romania ortodoxa la Limes ar fi avut soarta din UE/NATO de azi, adica, pana la refacerea unitatii de credinta cu Roma, drenarea fortei de munca si a materiilor prime spre metropolele occidentale.

Anonimus: Politica Republicii romane a fost ca NICIODATA să nu încheie pace înfrântă. Britanicii începând cu Pitt au încercat să aplice și ei acest dicton. Ce nu înțelege prof. Roman și mulți care comentează este că ei condamnă arma și nu criminalul. Am mai spus-o, o mai repet, mozaicii datorită segregationismului religios și vanitatea sunt un instrument docil, maleabil în mâna “celor fără nume”. Am scris câteva rânduri despre cei fără de nume, evreii sunt pentru ei exact ce erau câinii pentru porci în Ferma animalelor.

Anonimus: Mozaicii, everii sunt internationalisti si intelectuali prin execenta, pe cand anglo-saxonii sunt protestanti provinciali si antiintelectuali fara orizont, de aceea formularea anglo-mozaicii scoate in evidenta aceasta simbioza dominata in vremea noastra. Hitler a fost adus la putere de Stalin, a fost finanțat de Stalin, armata germană s-a pregătit în URSS totul ca la momentul respectiv să fie pretextul declanșării Revoluției Mondiale. Stalin a fost singurul lider comunist care l-a înțeles pe Lenin și de ce este necesară Revoluția Mondială. Stalin a înțeles exact politica mondială pentru următorii 200 de ani. Ceaușescu care l-a citit cu creionul pe Stalin l-a înțeles cel mai bine. Restul sunt orbi și surzi, deși au ochi de văzut și urechi de auzit. Cât despre mozaici și utilizarea lor ca instrument perfid stă mărturie Biblia.

VR: Hitler era pentru Stalin, ceea ce ruşii numesc «polezni durak», un «idiot util». Planul sovieticilor de a arunca in aer Europa cu ajutorul anglo-mozaicilor a reusit, dupa care au faurit cel mai mare Imperiu din istorie, pana in 1991.

Anonimus: Aș încheia cu o pildă lăsată de Alexandru Macedon. Când generalul Paramenion i-a spus “Dacă aș fi Alexandru aș accepta propunerea lui Darius”, Alexandru a răspuns sec “Și eu, dacă aș fi Paramenion aș fi acceptat”.

În rest, toate-s vechi și nouă toate, tu te-ntreaba și scoate, ce e rău și ce e bine.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

http://www.viorel-roman.ro/articol_big.php?id=711

http://armoniiculturale.ro/2017/09/09/viorel-roman-cine-cum-a-declansat-razboiul-mondial-5/

http://ioncoja.ro/noi-ipoteze-ale-dlui-prof-viorel-roman/

http://bentodica.blogspot.com.au/2017/08/cine-cum-declansat-razboiul-mondial.html

http://bentodica.blogspot.com.au/2017/09/cine-cum-declansat-razboiul-mondial-4.html

http://bentodica.blogspot.com.au/2017/09/cine-cum-declansat-razboiul-mondial-3.html

http://www.revistasingur.ro/altele/17395-viorel-roman-cine-cum-a-declansat-razboiul-mondial.html?q=altele/17395-viorel-roman-cine-cum-a-declansat-razboiul-mondial.html

http://www.marianagurza.ro/blog/2017/08/28/cine-cum-a-declansat-razboiul-mondial/?preview=true&preview_id=31655&preview_nonce=56b6b75f9d

https://gradinaculecturi.wordpress.com/category/viorel-roman/

7 Oct
2017

Vavila Popovici: Libertatea – Victorie a spiritului

„Toți suntem robii legilor, ca să putem trăi liberi.” – Cicero

 

   Libertatea este definită ca modul de a gândi și simți în conformitate cu propria construcție și funcționalitate interioară pe care o are toată lumea în orice sistem socio-uman. Mai este înțeleasă ca opinie deschisă, adică posibilitatea și dreptul de a-ți exprima public ceea ce simți și gândești.

   Pentru filozoful britanic al epocii victoriene John Stuart Mill (1806-1873) libertatea este determinată de raporturile dintre individ și societate. Astfel, sfera libertății umane cuprinde libertatea lăuntrică, libertatea de exprimare, libertatea alegerii unui stil de viață, și libertatea de asociere liber consimțită. El afirmă că singura libertate demnă de acest nume este de a-ți urmări binele propriu, în felul tău propriu, atâta timp cât nu încerci pe alții să lipsești de binele lor, sau să-i împiedici să și-l dobândească.

   În viziunea filozofului francez Jean Paul Sartre (1905-1980), reprezentant al existențialismului,  „omul este condamnat să fie liber, el este responsabil de lume și de el însuși în calitate de maniera de a fi”. Astfel, omul are  întotdeauna libertatea de a alege să facă un anumit lucru sau de a nu-l face, prin urmare el nu poate să învinovățească pe nimeni altcineva decât propria lui persoană de un eventual eșec/păcat. Această libertate – considerată absolută de către Sartre – pe care omul o are, nu este decât o simplă revendicare logică a consecințelor libertăților lui. Prin urmare, suntem ceea ce am ales să fim, „suntem singuri fără nici o scuză”.

      Dar, se spune că omul este un animal nărăvaș care trebuie îmblânzit. Cum se face îmblânzirea lui? Prin cultură, educație și prin legi. În ce scop? În cel al obținerii adevăratei libertăți. În termenii lui Constantin Noica (1909-1987), filozoful creștin român a cărui viață, fapte de cultură și de credință săvârșite duc la această caracterizare, spunea că libertatea este deschiderea care se închide, deschidere deoarece oferă oportunitatea alegerii din mai multe alternative, dar odată alegerea făcută ne-am închis în ea, libertatea devenind non-libertate. Astfel libertatea este de dorit în sine și nu pentru altceva, devine scop, iar alegerea mijloacelor este opțiunea fiecăruia. „E curios cum sub regimurile de libertate oamenii cad sub o tiranie: cea a locului comun. Și mă întreb dacă nu e mai tristă decât oricare alta”, exprima sugestiv Noica.

   Eseistul, filozoful, economistul român Petre Țuțea (1902-1991) lega ideea fericirii de ideea libertății, considerând libertatea iluzorie precum fericirea, implicând sentimentul nesiguranței din Faust. Libertatea reală a omului, spune Țuțea, este „partea divină din el” legată de nemurire și perfecțiune, iar cea imanentă „o ficțiune utilă sau semănând cu frânghia pe care cobori în întuneric, acest aspect ni-l arată anarhia, tirania și viciul, având două rădăcini: omul și natura”.

   Mitul faustic a dominat ultimele secole. Într-un studiu făcut de un jurnalist, „reflexivul” Faust începe cu un păcat și ajunge în final la mântuire, deosebindu-se de Don Juan care trăiește clipa și permanenta sa întoarcere este „eternitatea” lui, legenda apariției lui fiind meteorică, din „nimic” și dispariția tot în „nimic”. Constantin Noica apreciază că Don Juan este cel care face ceea ce găsește de cuviință să facă. El ,,s-a desprins din inerția lui a fi în ceva gata dat, dându-și el un chip propriu. El nu mai vrea să fie prins în adevărurile (prejudecățile) societății și ale credinței. Și-a dobândit el prin aceasta libertatea? Acestei întrebări nu putem să-i răspundem decât printr-o negație, și asta pentru că, deși Don Juan a recuzat ordinea care îl stăpânea, nu găsește de cuviință să caute o alta. El nu este căutătorul unui alt sens și nici nu înțelege că numai acesta i-ar putea aduce libertatea deplină. […] Necesitatea sub care stă el și pe care nu o sesizează este dată de iluzia că și-a dobândit libertatea. Numai că astfel dobândită, libertatea este consumată sau mai degrabă pierdută în același moment. […] Don Juan este un individ condamnat la el însuși, libertatea lui este una lipsită de conștiința unui sens și devine simplă risipire”.

  Pentru a nu rămâne o iluzie, cred că, libertatea interioară trebuie integrată în cea exterioară, pentru a fi un punct într-un cerc și nicidecum, undeva izolat în afara cercului.

  Interesante sunt reflecțiile filozofului, logicianului, profesorului român Nae Ionescu (1890-1940), în „Metafizica” sa, curs ținut în anii 1925/1926, de care își amintea unul dintre cei mai buni studenți ai săi – Mircea Eliade – , cum că nu a simțit trecerea celor cincizeci de minute de curs, fiindcă „din interpretarea câtorva texte din Faust, profesorul Nae Ionescu desprindea ideile principale, una fiind cea a dispariției categoriilor pure, clare, bine-conturate – de bine și de rău – , a căror contopire/amestec nefericit o intuia în sufletul modern”. „Nu există libertate absolută a omului, spunea profesorul, ci libertate înseamnă putința de a alege, de a alege între mai multe posibilități, adică înainte ca faptul să se fi întâmplat”. Problema libertății se pune deci, după părerea lui, în domeniul posibilului. „Este un nonsens să se vorbească despre o libertate absolută. Omul nu este liber să facă ce vrea el. Libertatea își are limitele ei, care sunt indicate de natura omului.[…] Prin urmare, tot ceea ce depășește normalul, natura omului, poate să fie interzis, fără însă ca aceasta să reprezinte un atentat la libertate. Adică, există o reacție a normalului, o împotrivire, și reacția aceasta a normalului arată limitele în care se exercită libertatea. Într-o societate normală nu se încercuiește niciodată libertatea individuală pentru simplul motiv că societatea normală este singura lege naturală pentru indivizii din lăuntrul ei. Există însă întotdeauna o încercuire a libertății individuale, există, cu alte cuvinte un conflict atunci când societatea nu este normal constituită, atunci când individul crește peste limitele lui firești și devine un element de anarhie, un element de tulburare a echilibrului dinlăuntrul societății. Libertatea este posibilitatea de alegere într-un anumit cadru”.

   Libertatea este antrenată de voința noastră care se sustrage unor îngrădiri. Este necesară precizarea: căror îngrădiri. Dreptatea, binele sunt cele care desfac libertatea ca pe o floare, pe când nedreptatea, răul o pot ucide, tăind lujerul florii.

   Mai spunea cineva că libertatea este o acțiune spontană ca urmare a unei conștientizări clare, limpezi a situației existente și că „libertatea este o stare, un element care revalorifică totul, care pune sub semnul întrebării orice și că este suficient să trăim conștienți, liberi de trecut”.

   Cu ultima afirmație nu cred că putem fi de acord, fiindcă trecutul este istorie, este icoana pe care trebuie s-o ținem în odaia sufletului nostru, întrucât viața noastră, a fiecăruia dintre noi este înscrisă în filele istoriei, și fără a ne cunoaște trecutul, nu putem intui, câtuși de puțin, pașii viitorului nostru. Instalați în scaunul de la masa prezentului, ne este greu să mai alergăm în cele două sensuri ale vieții – trecut și viitor, când bucatele servite ne fură privirea și gândurile. Dar, îmi reamintesc de John Stuart Mill care apăra libertatea de exprimare, ea fiind o condiție necesară pentru progresul intelectual. Fiecare trebuie să înțeleagă de ce renunță la anumite idei și aderă la altele. De asemenea îmi vin în minte cuvintele lui Voltaire: „Îți dezaprob spusele, dar voi apăra până la moarte dreptul tău de a le rosti”.

   Apropiat oarecum zilelor noastre a fost Nikolai Alexandrovici Berdiaev (1874-1948), filozof rus, reprezentant al existențialismului, născut la Kiev, pe vremea imperiului rus, dintr-o familie de aristocrați militari. A urmat școala de cadeți, apoi Universitatea, s-a apropiat de marxism, apoi a fost deportat în nord împreună cu mai mulți studenți social-democrați, și foarte curând perioada sa marxistă s-a sfârșit. Fac o paranteză amintind cuvintele înțeleptului Petre Țuțea: „Dacă până la 30 de ani nu ești de stânga, nu ai inimă, dacă după 30 de ani mai ești de stânga, ești cretin”. Într-o lucrare a sa de mai târziu spune: „Știu bine ce e marxismul, pentru că nu-l știu din afară, ci dinăuntru, și îmi provoacă chinuri”. Devenise preocupat de filozofia religiei, a înființat o „Societate filozofic-religioasă” la Moscova și a devenit profesor de filozofie și istorie. A fost arestat, anchetat de serviciile de securitate sovietice, în 1922 – exilat de regimul bolșevic, din motive ideologice, împreună cu alți 25 de intelectuali. Doi ani a stat la Berlin unde a înființat o Academie rusă de filozofie, a plecat lângă Paris de unde a ținut conferințe și a publicat lucrări. Universitatea din Cambridge i-a conferit titlul de „Doctor în teologie honoris causa”. A scris mult despre sclavie și libertatea omului, chiar o carte cu acest titlu, ideea principală fiind: „spiritul înseamnă libertate, iar libertatea înseamnă victorie a spiritului”.

   Scriind despre eliberarea spirituală a omului, explica cum omul trăiește în sclavie, adesea inconștient și uneori chiar se complace în această stare. Dar omul aspiră spre libertate, ce-i drept nefiind îndrăgostit de ea, fiindcă nu este ușor a o dobândi. Sclavia este mai ușoară. Omul iubește libertatea din momentul în care conștiința lui ajunge la un nivel ridicat, când în interiorul său a încetat să mai fie un sclav, fiindcă eliberarea omului nu este o exigență a naturii, a rațiunii sau a societății, ci a spiritului, deși omul e în același timp animal, un produs al lumii materiale. Or, „spiritul înseamnă libertate, iar libertatea înseamnă victorie a spiritului”. Partea lui spirituală poate fi grav afectată de „boli” care determină complexitatea problemei libertății și a sclaviei spiritului. Eliberarea spirituală înseamnă o luptă permanentă, înseamnă realizarea persoanei, integrali­tatea omului. Lumea e rea, afirma Berdiaev, nu din cauza materiei, ci pentru că omul nu este liber, pentru că omul este aservit. Excelentă mi s-a părut reflecția sa: „Dacă materia apasă asupra noastră cu toată greutatea ei, este din cauza greșitei direcții date spiritului”. Victoria spiritului mai înseamnă și înfrângerea iluziilor mincinoase care reprezintă pentru om o sursă de sclavie, a unei sclavii de care el nu își dă seama, nu o realizează. Răul se poate prezenta în existența umană nu numai în forme ușor de descoperit, ci chiar sub falsul aspect al binelui. Anticristul poate seduce prin falsa asemănare cu Christos. Și acest lucru trebuie sesizat. Pe om îl face sclav nu numai păcatul real, ci și obsesia ideii păcatului îi poate otrăvi viața. Sclavia pe care omul o simte ca pe o violență exterioară, excitându-i ura, este mai puțin îngrozitoare decât sclavia care îl seduce și pe care până la urmă ajunge să o iubească. Berdiaev mai susține că raporturile cu statul pot deveni demonice. Dar nu numai cu statul.

   Omul trece de la sclavie la libertate, de la starea fragmentară la integralitate, de la impersonal la persoană, de la pasivitate la activitatea creatoare, altfel spus, la spiritualitate. Berdiaev compară cele două lumi, „cea de aici” și „cea de dincolo” – o lume întru totul a spiritualității, a iubirii, a libertății. Raportul între cele două lumi concepute ca o transcendență obiectivă absolută este o iluzie care îl face pe om să aștepte pasiv trecerea dintr-o lume în altă lume, fără nici cel mai mic efort activ. În realitate, lumea spiritualității, „cealaltă” lume, împărăția lui Dumnezeu, nu este numai un obiect de așteptare, ci este o transfigurare creatoare a lumii de aici, acea revoluție spirituală. Dacă „cealaltă” lume nu poate fi creată numai prin eforturile umane, ea nu poate fi creată nici fără această activitate a noastră creatoare.

   Am mai spus cândva că omul are nevoie de libertate, dar trebuie să accepte și non-libertăți, altfel echilibrul social nu este posibil; că soluția optimă este greu de găsit, dar ea trebuie mereu analizată și determinată în funcție de condițiile concrete interne și externe dintr-o țară sau alta. Libertatea pentru a fi înțeleasă și prețuită, trebuie acordată funcție de gradul de educație, de cultură, de înălțare a spiritului fiecărui popor. De aceea există legi după care omul să se conducă, legea fiind „rațiunea neatinsă de dorință”. Legile, nu trebuie să fie „pânze de păianjen care prind musculițe, dar lasă să treacă viespile”. Rațiunea va căuta adevărul, ascuns cu dibăcie de mințile demonice ale unor indivizi. Păcatul/greșeala făcută trebuie pedepsită conform legii; cel care a înfăptuit-o să ajungă să o conștientizeze și astfel să urce o treaptă a spiritualității. Libertatea este victoria obținută în urma unei lupte interioare a fiecărui individ și ea se însumează victoriei colectivității din care face parte.

   În epistola întâi a lui Pavel către Timotei – copilul lui în credință – se spune: „Noi știm că Legea este bună dacă cineva o întrebuințează bine, căci știm că Legea nu este făcută pentru cel neprihănit, ci pentru cei fără de lege și nesupuși, pentru cei nelegiuiți și păcătoși, pentru cei fără evlavie, necurați, pentru ucigătorii de tată și ucigătorii de mamă, pentru ucigătorii de oameni, pentru curvari, pentru sodomiți, pentru vânzătorii de oameni, pentru cei mincinoși, pentru cei ce jură strâmb și pentru orice este împotriva învățăturii sănătoase– potrivit cu Evanghelia fericitului Dumnezeu care mi-a fost încredințată mie”.

   Închei cu versurile din volumul Poemele iubirii: „…libertatea, iubirea erau strigate, / porțile iadului sfărâmate, / în finalul simfoniei beethoveniene / cu numărul șapte.”

   Să reascultăm această simfonie!

——————————

Vavila Popovici

 Carolina de Nord

7 octombrie 2017

 

 

7 Oct
2017

Alexandru Nemoianu: Un om nevrednic

Comună Prigor, de fapt satele: Prigor, Patas, Borlovenii-Vechi, Borlovenii Noi şi Putna, alcătuiesc o zona absolut minunată. Cu mâna pe inima şi în cunoştinţă de cauza pot spune că este una dintre cele mai frumoase zone din lume. Nu spun că este “cea mai frumoasă” , dar cu toată hotărârea pot spune că “este la fel de frumoasă”. Zona, peisajul fizic nu poate fi însă separat de oamenii care îl locuiesc şi această combinaţie, ”loc” şi “oameni”, crează un întreg, de o frumuseţe spirituală, culturală, de obiceiuri şi de credinţe, absolut fascinant şi unic. În multe, dacă nu în toate, privinţele, acest loc păstrează o valoare de model, de arhetip, de standard de referinţă. Dacă, Doamne fereşte, fenomenul românesc ar intră în eclipsa existenţială, acest loc, ”comună Prigor”, conţine în sine toate elementele care ar face cu putinţă readucerea în existenţa a fascinantului, miraculosului  “fenomen românesc”, viaţă românească în toată splendoarea ei şi în profundă ei înţelegere a diferenţei dintre bine şi rău.

Dar pentru a putea să continue în această condiţie, comună are nevoie că în fruntea ei să se afle oameni vrednici, cu rădăcini adânc înfipte în zona. În fruntea comunei trebuie să fie un om de bună credinţă, cu frică de Dumnezeu şi ruşine de oameni şi mai ales un om cinstit. Un asemenea om, tip de om, pe care vechile documente îl defineau “bun şi bătrân”. Nu bătrân în ani, bătrân în cuminţenie, în bun simt şi, repet, în cinste. Sunt mulţi oameni în satele care alcătuiesc comună Prigor care întrunesc aceste calităţi. Dar există şi unul care categoric nu le întruneşte. Acel om nevrednic este Pavel Verindeanu.

Acest om a ajuns din nefericire Primar al comunei şi a fost acolo ani mulţi. Cu viclenie a ştiut să se strecoare din formaţiune politică în formaţiune politică, ajungând şi “independent”. El este un om care a făcut rău şi este gata să facă oricând rău. Exemplul limpede este modul în care, în tot cursul mandatului sau, a căutat să negocieze hotarul comunei, pe care prin funcţie avea datoria supremă să îl apere. ”Găselniţă” lui a fost “concesionările”. Adică cedarea de părţi din hotar. A căutat să “concesioneze”, în dreapta şi în stânga, fără rost. A încercat să instaleze mori de vânt pe platoul alpin al Semenicului, un loc de o frumuseţe fără egal. Pavel Verindeanu nu ascultă de nimeni, decât de interesele lui. Nu ştiu ce foloase va fi obţinut. Dar fapt este că a fost prins în flagrant delict de luare de mită. Deci cu bani nemeritaţi în buzunar. El a primit o prea uşoară, dar totuşi penală condamnare la închisoare cu “suspendare”. Deci el este un condamnat penal care sub nici o formă nu mai poate fi crezut cinstit în manipularea fondurilor publice. Dacă a fost prins odată, este firesc să ne întrebăm de câte ori nu va fi fost prins? Mai rău, după condamnare, sfidând populaţia locală, a căutat să revină în funcţie. Doar încăpăţânarea unora dintre locuitori, între care şi subsemnatul, insistenţă de a trimite sesiszari şi pretinde răspunsuri, a făcut cu putinţă alungarea lui din Primăria Prigor. Chiar şi aşa el a încercat o ultima şi supremă mârşăvie.
A încercat să distrugă răul sfânt al Almajului, Nerganul(Nera). Fiind parte dintr-o firma dubioasă, consultată de un specialist la rândul lui penal, Pavel Verindeanu a căutată să oblige la construirea a două microhidrocentrale care nu ar fi avut alt rost decât să îl îmbogăţească pe el şi pe cei cu care se asociase. Doar protestul în masă al locuitorilor a oprit acest adevărat sacrilegiu.
Pavel Verinddeanu este un om rău. El nu este capabil să înţeleagă nimica nici din încercările şi mustrările pe care le primeşte de la Dumnezeu. (Despre relaţia lui cu Dumnezeu se poate spune, ”îţi rânjeşte la tunetul vocii”).

Cu uluire am aflat că acest răufăcător încă mai contempla ambiţia de se alege Primar în Prigor.Eu cred că aşa ceva nu se va putea întâmplă.Nu poate fi de crezut că locuitorii satelor din comună Prigor să se lase înşelaţi de către un om rău şi necinstit al cărui nume este Pavel Verindeanu.

————————————–
Alexandru Nemoianu

Istoric
“Centrul de Studii și Documentare al Românilor-Americani”
(Valerian D. Trifa. Romanian-American Heritage Center)
Jackson , Michigan, USA
la

7 octombrie 2017

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii