12 Sep
2016

Vavila Popovici: Bucuria învingând tristețea

Imagini pentru Vavila Popovici: Bucuria învingând tristețea „Bucuria înnobilează sufletul”

Henrik Ibsen

   Nimeni nu poate să se implice cu adevărat în viață fără a fi uneori trist și alteori – stăpânit de bucurie. Sunt simțiri care aparțin ființelor și a căror intensitate diferă de la om la om. Sfântul Ioan Gură de Aur definea tristețea ca fiind „o rană a sufletului”. Un proverb arab spune că tristețea este a oamenilor care judecă, iar filozoful german Arthur Schopenhauer (1788-1860) credea că „inteligența mărește facultatea de a suferi și, prin urmare, atinge în om gradul său cel mai înalt”.

   Tristețea pătrunde din exterior în sufletul nostru prin simțuri, putând avea multiple cauze: ceva ce am dorit nu se realizează; am fost loviți în demnitatea noastră și protestul ne pare barat, ca atare zadarnic; asistăm sau luăm cunoștință de evenimente neplăcute; remarcăm inegalitatea și nedreptatea; pierdem o persoană iubită sau pierdem iubirea persoanei iubite etc. Puterea și speranța slăbesc în sufletul nostru, nu mai avem curajul necesar de a lupta împotriva cauzei, ne supărăm pe lume – ceea ce este inutil, chiar prostesc. Uităm că de cele mai multe ori, pentru ceea ce am pierdut, vine, mai devreme ori mai târziu, un câștig ca o compensație, ca o mângâiere a sufletului. Sau, după cum spune legendarul poet grec Homer, „Cine a rătăcit și a pătimit mult în lume, își găsește bucurii chiar și în durere”, iar scriitorul englez William Shakespeare (1564-1616) ne încurajează cu cuvintele lui: „Înțelepții nu stau niciodată să își jelească pierderile, ci caută cu voioșie să-și vindece rănile”, fiindcă, spune tot el, „Când sosesc mâhnirile, ele nu vin ca iscoade răzlețe, ci în cete”.

   Tristețea afectează toți oamenii. Este simțită aproape zilnic în viața noastră. Am scris cândva într-un poem:  „Nu toate zilele sunt la fel/ și nu simțim la fel în toate zilele./ Nu toate iubirile sunt la fel/  și nu iubim la fel în toate clipele vieții…”. Spre deosebire de Depresie, care  poate fi o afecțiune cu un impact drastic asupra vieții unei persoane – o boală, o tulburare a stării de spirit care cuprinde o varietate de simptome –, tristețea este o stare emoțională. Metaforic, scria cineva „tristețea este doar o „zgârietură superficială”, în timp ce depresia este mai mult decât o rană deschisă care necesită un garou”.

   Oamenii triști au nevoie de comunicare, consolare, mângâiere, îmbrățișare. Tristețea care ne cuprinde văzând schimbările în lume făcute în sens negativ, ne semnalează nevoia unei intervenții, unei schimbări cât mai rapide a vieții pornită pe o pantă greșită. Datorită sensibilității diferite, unii oameni se resemnează, alții reacționează, se revoltă. Tristețea te poate însingura atunci când renunți la luptă. Singurătatea nu înseamnă tristețe, dar este o stare care te poate îndemna la tristețe, uneori chiar la bucurie – când descoperim sensuri camuflate până în acele clipe. Nu mai spun de constatarea faptului că cea mai tristă singurătate, poate fi singurătatea în doi. De asemeni într-o colectivitate te poți simți singur, doar tu cu judecata ta și poate și a altora care preferă să tacă decât să-și expună părerile, să sară în ajutorul găsirii unor soluții care privesc viața ta, viața noastră. Când o persoană aflată în această situație caută o cale de ieșire, de schimbare a situației, voința și curajul intră în acțiune, se renunță la starea de tăcere, pasivitate, se dorește a se da ajutor societății, din iubire și prețuire față de semeni.

   Filozoful, psihologul român Constantin Rădulescu-Motru (1868-1957), în cartea sa „Românismul”, vorbea despre o „ordine spirituală” adânc înrădăcinată în sufletul românesc, de faptul că românul crede în existența forței divine și, de asemenea, primește cu încredere ideologiile politice, dacă acestea promit „întronarea dreptății și a armoniei între oameni”. Poetul, filozoful Lucian Blaga (1895-1961) vorbea despre o „matrice stilistică – mediul în care respirăm chiar și atunci când nu ne dăm seama”. Astăzi, se vorbește de faptul – experimental constatat – că emoțiile, năzuințele, aspirațiile unui neam generează „un câmp morfic” – o formă impregnată care rămâne și creează tipare de dezvoltare pentru noile generații – și că, normalitatea constă în a te hrăni cu o spiritualitate care îți aparține, ruperea rădăcinilor însemnând slăbirea neamului. În această idee scriam în alt poem: „Dacă n-ar fi rădăcinile, am vedea copacii prin aer zburând!?”

   Schopenhauer – spirit mistic, modern, filosoful voinței și al pesimismului, între Goethe și Nietzsche „mult mai chinuit decât primul și mai sănătos decât al doilea”, considera că putem afla adâncurile ființei noastre prin voință, aceasta determinând evoluția: „Voința este izvorul tuturor fenomenelor, inspiratoarea, creatoarea întregii lumi vizibile. Voința a vrut întotdeauna viața”.

   Ca atare, schimbarea în viziunea fiecăruia dintre noi duce la schimbarea societății, la atingerea armoniei care înfrânge tristețea, oricât de temeinic ar fi ea motivată. Și spun aceasta fiindcă întotdeauna am considerat sufletul omului ca „ambitus” al unei voci, unii fiind în stare să simtă intens sentimentul tristeții, deopotrivă sentimentul bucuriei și alte sentimente, și să compenseze, într-un fel, „ambitus” restrâns al celui care nu posedă această calitate a sufletului. Dorințele omului vor determina mișcarea sa, lupta, el va îmbrățișa durerea dar și bucuria vieții. Fiindcă, omul care voiește, având și credința în suflet, până la urmă – izbutește!

   Bucuria este sentimentul pozitiv, starea sufletească opusă tristeții care ne cuprinde când simțim că universul ajunge a fi constituit armonic, când întrezărim progresul, mișcarea sa ritmică făcându-se după o curbă sinusoidală în care alternează repausul cu activitatea, respectiv regresul cu progresul, când simțim că suntem, cum spune românul „pe cai mari”.

   Bucuria se caracterizează printr-o viziune optimistă a unei situații, este o trăire interioară aducătoare a stării de bine, cu mari nivele de energie și multă disponibilitate în fața acțiunilor constructive, exteriorizându-se prin multe căi: vorbire, fapte, gesticulații, atitudini. Nota cineva că bucuria este una dintre cerințele cele mai de seamă ale vieții omenești, „după ea aleargă sufletul omenesc, după cum aleargă cerbul după izvoarele apelor cristaline”. Cum ar fi viața fără bucurie, fără zâmbete, fără hohotele noastre de râs?  Ar fi „întunecată, apăsătoare și pustie”.

   Bucuria este o calitate a unui bun creștin. Simțim acest adevăr. Condiția esențială a Bucuriei este Credința, fiindcă o viață lipsită de credință este „o rătăcire în spațiu și timp”. Dacă metafizica – ceea ce nu poate fi perceput cu simțurile noastre – diferă în toate religiile, morala este păstrată. Ce poate fi mai minunat decât religia care predică iubirea pentru semeni, mila, împăcarea, credința și speranța?

   Scriitorul francez Antoine de Saint-Exupéry (1931-1944) credea că „dragostea nu constă în țintuirea privirii unuia asupra celuilalt, ci în contemplarea împreună a aceleiași direcții”. Cât adevăr! Este valabil și în dragoste, și în prietenie, în conviețuirea între semeni, în general – în clădirea viitorului. Ideal este să mergem spre sensul pozitiv al devenirii umane, adică a traiului în armonie, sub semnul spiritualității benefice, revelate nouă de Divinitate. Să fim convinși că nu ne naștem în zadar, că nu suferim în zadar, că viața este o carte a învățăturii: „Luați învățătura, că mult argint și mult aur veți câștiga cu ea!…” (Isus fiul lui Sirah 51, 30-36). Când comportamentul nostru este moral, sufletul se eliberează, ajunge la liniște, și războiul din afară și cel dinăuntru se potolesc. Solidaritatea și coeziunea socială sunt alte condiții ce depind de valorile care ne unesc, de spiritualitatea care ne definește și acest fond sufletesc comun poate fi dat în primul rând de cultură. Experimente recente au dovedit că există un câmp cuantic care ne unește cu tot ceea ce există în jurul nostru și că prin intermediul acestui câmp suntem într-o permanentă legătură cu toți și cu toate, fie că suntem conștienți sau nu, de acest fapt. Ar trebui să fim!

   Lucian Blaga spunea: „Orice colț sufletesc din noi are atâta rezonanță pentru tot ce se petrece în noi, încât de multe ori mi se pare că fiecare idee are o inimă care bate pentru ceva și fiecare simțământ un cap care cugetă”. În zilele noastre s-a dovedit că sentimentele care izvorăsc din inimă, bazate pe convingerile noastre puternice, pot modifica forma ADN-ului. Filozoful francez Henri Bergson (1859-1941) gândirii căruia Lucian Blaga i-a acordat un deosebit interes – curent filozofic numit intuiționism,

în opinia multor istorici ai filozofiei fiind cea mai mare filozofie pe care a avut-o Franța de la Descartes, iar Europa de la Kant încoace –, spunea: „Bucuria este semnul că viața a reușit”.

   Pentru a schimba lucrurile din rău în bine, pentru a ajunge de la tristețe la bucurie, este necesar curajul; el este cel care ne scapă de teamă și ne redă libertatea. Dar, avem nevoie să fim ajutați de timp. „Unde e ceasul meu?”, întreba pictorul spaniol Salvador Dali (1904-1989) apropiindu-se de finalul vieții, pictor care a reușit să redea imaginea timpului lipsit de rigiditate, ceasul său reprezentând conceptul de fluiditate a timpului, care curge în  afara voinței noastre sau, exprimat altfel – paralel cu voința noastră. Despre tablou, se crede că sursa de inspirație ar fi fost Teoria Relativității a lui Albert Einstein, Dali a explicat însă, că l-a inspirat brânza Camembert care se topește la soare – superbă metaforă! –, iar ceasul de buzunar din tablou  atacat de furnici – o metaforă a decăderii, a timpului în care se călărește „pe cai mici”, mai recent… „pe mârțoage!”.

   Să poți avea o viață armonioasă, să poți să iubești, să poți să te dăruiești, să poți să găsești mereu soluții miraculoase la problemele de zi cu zi, este nevoie de bucuria fiecăruia dintre noi. În interiorul nostru mai întâi trebuie să fim fericiți, să putem însuma fericirea noastră altor  fericiri. Și „să lăsăm petalele dulci ale bucuriei să se aștearnă lin pe covorul sufletului nostru”, după cum scria cineva, în tonul optimist.

   Simptomele timpului în care trăim se datorează unui complex de factori, de la cei tehnologici, până la factori ideologici, geopolitici, economici care duc la o accelerare a evenimentelor, schimbări și direcții, ne spune autorul și vizionarul Dr. James Canton (n. 1951). El prevede o revoluție care va avea loc în economia globală, ca urmare a convergenței dintre comerțul liber, tehnologie și democrație, ce va schimba semnificativ vechile echilibre sociale; noua forță de muncă va fi tot mai multiculturală și va valoriza mai accentuat potențialul feminin; schimbările globalizării ce se vor face simțite prin apariția unor noi centre de putere vor conduce la noi conflicte ale diferitelor civilizații, în care se vor confrunta valorile economice și culturale, ele vor produce schimbări greu de definit. Însăși schimbarea climaterică, adaugă el, va face lumea greu de recunoscut, prin provocările pe care le implică „încălzirea globală, poluarea și amenințările biodiversității”. Rezumând previziunile lui James Canton, se poate spune că viitorul este într-adevăr nepredictibil, iar ruptura de trecut va fi mult mai radicală decât cea marcată de trecerea de la marile descoperiri geografice și producția manufacturieră, la lumea modernă și industrializarea din sec. al XIX‑lea ‑ al XX‑lea. „Ocupat până ieri cu interpretarea trecutului, istoricul va trebui să învețe să-l priceapă, să-l expună și să-l explice prin prisma unui viitor alternativ, făcând din trecut trecut-uri și din prezent, o variantă potențială de coagulare coerentă a lumii”, ne mai spune James Canton.

  Lucian Blaga, la vremea sa, constata caracterul relativist al istoriei, totul depinzând de „felul liniei pe care un nou stil dorește s-o dea vieții” și concluziona, luând în calcul variația, veșnicele schimbări: „Istoria nu cunoaște cuceriri definitive!”

 

Vavila Popovici – Carolina de Nord

12 Sep
2016

Pr. stavr. Radu Botiș: Picuri (necesari) de înțelepciune – „Cugetări”, vol. IX

Sunt absolut convins că nimic nu este întâmplător, toate se petrec în viața aceasta prin Pronia Divină, care ne călăuzește, iar Duhul cel Sfânt rămâne Lumina permanentă către astral. Mulțumind pentru noul răsărit al vieții noastre, gândurile se întrepătrund adesea cu tumultul vieții care, vrem sau nu vrem, readuc în conștiința noastră semnalul că trebuie să ne pregătim pentru întâlnirea supremă cu Cel care ne-a creat. Atunci, întorcând capul în urmă, ne revedem această petrecere, analizând adesea ce am făcut și ce ar trebui să mai completăm la statutul nostru.

Într-o poezie personală gândeam la un moment dat:

,,Săraci, o prea săraci am fi
De n-am avea o călauză a noastră,
E prea puțin o pasăre măiastră-
Căci, cu nimic nu poți asemui
Această Carte reînviind istorii,
Balsam vindecător și fară de pereche,
Mai nouă parcă, dar atât de veche
Scriptura Sfântă, urcușul spre glorii.

…………………………………………

Ce încredere, ce stare, idee și speranță

Cuprinde și emană  izvorul Sfintei Biblii,
Purtând învățătură hotărâtoare lumii,
Simbol de împlinire, extaz și cutezanță.

               (Lumina Cărții Sfinte)

 

         Da, iată avem povățuitorul suprem, care este Sfânta Scriptură de valoare incontestabilă, codul după care trebuie să ne coordonăm viața pentru a ajunge cât mai aproape de desăvârșire. Avem și talanții pe care i-am primit din partea Atotputernicului Dumnezeu, iar datoria de căpetenie este să nu-i păstrăm sub țărână până la venirea Lui, ci să-i facem să se înmulțească – aceasta este adevărata datorie pe care o avem de indeplinit.

          Cu părintele Ilie Bucur nu m-am întâlnit întâmplător, așa trebuia să fie, iar prima impresie când l-am descoperit a fost oarecum de impact. Parcă revedeam chipul unui urmaș a lui Hristos revenit din vremi patriarhale, iradiind blandețe, dar și întelepciune. Mai apoi am descoperit preotul iubitor de norod și țară, cât și cărturarul neobosit, mereu aplecat cu drag și reverență către frumusețea slovei noastre străvechi. După cum singur mărturisește părintele: În urmă cu 11 ani, Bunul Dumnezeu, Întreit în Persoană: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, a dorit ca viața mea să primească o nouă direcție; o direcție pe care eu nu am anticipat-o niciodată. Așa se face că la acele momente delicate din ego-ul meu, am primit „de sus” o „veste-îndrumare” prin care eram nevoit să aștern pe hârtie, să scriu, din ceea ce citisem sau am acumulat în anii de școală. Îmi aduc aminte că am promis Providenței, ca o compensație bunătății divine asupra ființei mele, să scriu 12 cărți din înțelepciunea lumii, a marilor oameni de știință, religie și alte domenii.

  Întâmplătoare nu este această cifră, biblic vorbind, 12 reprezintă vârsta la care Fiul lui Dumnezeu merge la Templu, dar  și numărul căderilor sub cruce pentru asumarea deplină a suferinței crucificate în perspectiva restaurării noastre. Apostolii au fost tot atâția, 12 ne aduce aminte și de cele 12 coșuri cu firimituri și de săturarea mulțimilor cu Hristos euharistic – ,,Pâinea ce S-a coborât din cer”.

 Capitolul IX al Evangheliei de la Luca ne descoperă o cifră, 12, care este și simbol al tămăduirii, având ca singur izvor pe Hristos, Cel care vindecă boala și neputința din popor. Tot El vindecă pe femeia care de 12 ani se afla într-o grea neputință în timp ce se îndreptă spre casa lui Iair, mai marele sinagogii, pentru a înfăptui o nouă minune cu fiica acestuia în vârsta de 12 ani.

V-ați luat o … dulce povară și iată roadele nu au întârziat.

PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE „CUGETĂRI”, volumul IX, vine să ne îmbogățească cugetul, să ne redea, dacă era necesar, încrederea, să ne readucă în atenție cuvinte de suflet ale înțelepților neamului și nu numai. Folosind ca lectură un bogat material bibliografic din care amintim autori precum: Andrei Andreicuţ, Mitropolitul, Antonie Plămădeală Mitropolitul, Monahul Agapie al Athosului, Protosinghelul Nicodim Măndiţă, Sfântul Teofan Zăvorâtul, Episcop Ioan Mihălţan, Paul Evdokimov, Nicolae Iorga, Dan Puric, Nicolae Steinhardt, Petre Ţuţea, Marlova Nicuşor, iar lista ar fi prea lungă enumerându-i pe toți, dar și Sfânta Scriptură sau Filocalia, părintele Ilie, nume predestinat, dimpreună cu doamna prof. ROZALIA BRÂNDAȘ așează la loc de cinste în paginile cărții ,, …valori constructive ale marilor noștri înaintași, ale căror fapte sunt vrednice de urmat”, cum se menționează din primele pagini  pentru ,,o îndreptare a acestor „strâmbi democrați”, o redeșteptare din somnul imnic românesc, dar și cel biblic, adică, așa cum am spune „de la vlădică la opincă”, așa cum se menționează in alt loc, iar noi: „Fiecare în particular, în familie, în societate, la locul de muncă, dacă vom fi cu gândul curat și smerit care „face din om înger” (pr. prof dr. Mircea Păcuraru), spun că ne vom împlini menirea.

Ideea de Dumnezeu, sfințenie, biserică, patrie, popor, limbă, ințelepciune, istorie, dreptate, iertare, frumos, precum ,,mirosul de bună mireasmă” însoțesc lecturarea cărții de față, creează o stare reconfortantă, naște noi întrebări, dar generează și răspunsuri.

O selecție complexă de texte și citate, ceea ce ne îndreptățește să afirmăm faptul că pr. ILIE BUCUR și prof. ROZALIA BRÂNDAȘ cu rafinament și inteligență aduc în fața cititorului teme majore, teme necesare în evoluția noastră ca popor, neam tracic, ceea ce ne face să conchidem încă o dată  că statornicia noastră pe această ,,gură de rai” este bine sedimentată, certificând faptul că pașii Apostolului Românilor – Sfântul Andrei au călcat pământul Scythia Minor (Sciția Mică), Dobrogea de astăzi (mărturiile fiind indubitabile), iar dreapta credință motivându-ne întru totul.

Frumusețea acestei cărți se găsește în taina lecturii, trebuie să o descoperim fiecare.

Felicitând autorii pentru acest reușit demers, urându-le HAR și CONDEI în continuare aș încheia uzând de un citat care se regăsește tot în această carte: „JUR” că voi susține totdeauna națiunea noastră românească pe calea dreaptă și legiuită și o voi apăra cu toate puterile. „JUR” că voi ține și voi apăra legea și limba noastră cea străbună românească, precum și libertatea, egalitatea și frățietatea!…

,,Din jurământul lui Avram Iancu (1824-1872) ”.

 

  Pr.stavr. Radu Botiș, L.S.R. & U.Z.P.R.

12 Sep
2016

Geo STROE: Comunicat al Academiei DacoRomâne privind nominalizarea domnului prof. dr. Adrian Botez drept candidat la Premiul Nobel pentru Literatură pe anul 2017

Fundaţia Academia DacoRomână „Tempus DacoRomânia ComTerra” (F.A.D.R. „T.D.C.”), prin statutul său legal, este o societate liberă, constituită pentru studii şi cercetări în domeniul dacoromânisticii – ca ştiinţă despre conştiinţa, acţiunile şi inacţiunile naţiunii dacoromâne, de la origini pînă în viitorii posibili şi dezirabili –, cu scopul de a promova şi eterniza valorile temporale dacoromâneşti pe Terra comună, în ţară şi în lume.

 

Ea are ca obiectiv strategic pregătirea spirituală a renaşterii întru Reîntregirea naţiunii dacoromâne din întreaga lume, în contextul valorilor temporale, europene şi universale contemporane.

 

A.D.R. contribuie, independent de stat, la întărirea legăturilor dacoromânilor din ţară cu cei din afara frontierelor ţării şi acţionează, pretutindeni, pentru păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii dacoromâneşti, sub aspect etnic, cultural, lingvistic şi religios, cu respectarea legislaţiei statului, ai cărui cetăţeni sunt în prezent.

***

În conformitate cu Statutul şi Programul fundaţiei, Senatul ACADEMIEI DACOROMÂNE a nominalizat drept candidat al ANULUI 2017 la PREMIUL NOBEL pentru LITERATURA, pe domnul profesor doctor ADRIAN BOTEZ, din Adjud, judeţul Vrancea, născut la 10.11.1955, la Gura Humorului, judeţul Suceava – o adevărată conştiinţă naţională dacoromânească.

Rugăm autorităţile româneşti, conducerile asociaţiilor, fundaţiilor culturale din ţară şi din lume, instituţiile culturale, comerciale, financiare private româneşti care apreciază valoarea remarcabilă a operelor scriitorului român să sprijine eforturile necesare pentru traducerea operei domniei sale în cîteva limbi de circulaţie universală.

Chemăm alături pe toţi românii pentru susţinerea acestei nominalizări şi îndeosebi pe oamenii de cultură şi creaţie literară autentică şi originală.  Sperăm că astfel România va obţine, pentru prima dată în istoria sa, acest premiu ca o binemeritată recunoaştere internaţională a valoroasei sale contribuţii literare europene, precum şi a originalităţii operei celui nominalizat mai sus.

Pentru

SENATUL FUNDAŢIEI ACADEMIA DACOROMÂNĂ

“TEMPUS DACOROMÂNIA COMTERRA”

Dr. Geo STROE, preşedinte fondator

septembrie 2016

———————————————————————————————-

FUNDAŢIA ACADEMIA DACOROMÂNĂ „TEMPUS DACOROMÂNIA COMTERRA” (F.A.D.R.T.D.C.) este rezultatul unificării prin absorbţie a FUNDAŢIEI TEMPUS, fondată de preşedintele fondator Geo Stroe (constituită la 23.11.1991 în Traian-Ialomiţa; dosar 751/PJ/1991 la Judecătoria sect.1), cu ACADEMIA DACOROMÂNĂ – A.D.R. (continuatoare şi legatară unică a Institutului Naţional pentru Românitate şi Românistică – INPROROM, fondat la 1.12.1991, a ”Societăţii culturale Renaşterea Daciei”, a Cercului de studii ”DECENEU” din anii `70, a Societăţii ”Carpaţii” înfinţată la 24 ianuarie 1882 în Bucureşti, reactivată la 24.01.2014 la statuia lui Mihai Viteazul din Bucureşti, dosar nr. 34/PJ înregistrat la 24.01.1992 la Judecătoria Sect.1, prin sentinţa civilă nr. 49 din 31.01.1992, reorganizată, ulterior, reorganizată în Academia DacoRomână la 9.05.1995; apoi, cu alte modificări în dosarul nr. 51/P.J./2003), pentru înfăptuirea Programului PROTEMDACOM-10 050 (2 050). Ca fundaţie, este independentă de stat sau de partide politice, non-profit, are personalitate juridică de drept privat, de cercetare în domeniile ştiinţei, culturii, artei şi tehnicii, independentă în acţiunile ei. Ea se constituie ca o societate a oamenilor liberi, care au conştiinţă de dacoromâni şi deviza: „A fi pentru a şti, a şti pentru a avea, a avea pentru a putea, a putea pentru a face, a face pentru a fi oameni fericiţi!” A.D.R. este autonomă în cadrul F.A.D.R.T.D.C. cu deviza: “Întru eternizarea valorilor temporale dacoromâneşti pe Terra noastră comună, într-o lume comterristă, a fiecăruia şi a tuturora!” Scopul A.D.R. este cunoaşterea, cercetarea, crearea, stimularea, promovarea, apărarea şi eternizarea valorilor dacoromâneşti din întreaga lume, pe Terra noastră comună. Obiectivul strategic al A.D.R. este pregătirea spirituală a renaşterii pentru reîntregirea naţiunii dacoromâne din întreaga lume în contextul valorilor umane europene şi universale. Are cont CEC Bank S.A., Ag. Drumul Taberei nr.4, Bucureşti, sect. 6, Cod IBAN Cod IBAN R096CECEB60430RON4156049, Cod fiscal nr. 4929150.

www.tempusdacoromania.ro

www.academiadacoromana.ro

 geostroe@gmail.com

Tel: 0722 972 522

12 Sep
2016

Mircea BOTIŞ & Radu BOTIŞ: Funcțiile geoeconmice actuale ale orașului Ulmeni-Maramureș (1)

Cu dorinţa de a pune în evidenţă funcţiile geoeconomice actuale ale oraşului Ulmeni, trebuie să întreprindem o incursiune istoriografică asupra evoluţiei economice, încă din momentul existenţei sale şi pe parcursul unor etape surprinse distinct, în decursul devenirii istorice. La începuturile existenţei sale şi, pe tot parcursul evului mediu, satul Ulmeni, pe atunci, întrunea caracteristicile generale ale evoluţiei feudale. Baza economiei feudale era agricultura. Proprietatea asupra pământului domanial aparţine în exclusivitate stăpânului feudal. Iobagul este posesorul sesiei sau delniţei, acestuia rămânându-i doar răsplata muncii lui. În interiorul proprietăţii feudale exista şi o proprietate iobăgească care se transmitea pe linie ereditară, din tată în fiu. Ţăranul, locuitor obligatoriu al domeniului, putea să aibă proprietatea lui, achiziţionată prin cumpărare sau defrişare, de care putea să dispună.

În ceea ce priveşte repartiţia pământului iobăgesc, tabela conscripţiilor înregistrează pământul de arătură şi fânaţul care, pentru satul Ulmeni, avea următoarea componenţă: 272 iugăre – pământ arabil şi 70 iugăre – fânaţul. Mărimea pământului de cultură reprezenta şi criteriul de bază pentru clasificarea şi, mai bine zis, ierarhizarea iobagilor. După o ierarhizare simplă, pot fi remarcate valorile medii, între două şi cincisprezece iugăre, de iobag. Calitativ, pământul nu este egal; diferenţe evidente există între câmpie sau luncă şi deal, între pământul productiv şi cel neproductiv. După cum declarau iobagii, abunda pământul slab, pietros, spălat de ploi. Pământul hotarului satului Ulmeni, după aceleaşi spuse, este jumătate mai slab din cauza pânzei freatice situate mai la suprafaţă (caracteristic pentru pământul argilos), iar cealaltă parte o reprezintă pământul pietros.

Productivitatea slabă a muncii este influenţată în mare măsură de calitatea pământului, dar şi de precaritatea tehnicii agrare, cea mai mare parte a ei rămânând tradiţională, pe tot parcursul evului mediu. În ceea ce priveste culturile, rolul preponderent revine grâului, de cele mai multe ori amestecat cu secară. Urmează orzul, ovăzul de toamnă şi de primăvară. Pe proprietăţile ţărăneşti, preponderent era meiul (unul din alimentele de bază ale ţăranului), în timp ce pe marile proprietăţi funciare se cultivau inul şi cânepa; acestea erau topite în apa Someşului, pentru ca, mai apoi, să fie folosite ca materie  primă pentru îmbrăcăminte. Fânaţul are o reprezentare destul de mare în economia feudală naturală, însă ulmenenii se plâng de faptul că se poate cosi o dată pe vară, cu excepţia măierşigului (pământul domnilor).

Pământul era lucrat cu tracţiune animală, în general, cu 4 boi, rar cu 2, sau cu 6 boi. Se ara de obicei de trei ori (ogorât, întors, semănat). Animalele erau destul de puţine, oamenii fiind săraci, fapt ce duce la practicarea împrumutului pentru a-şi putea lucra pământul, sau la lucratul în tovărăşie. Sătenii folosesc tehnica rotirii culturilor, mai precis număratul câmpurilor. Tehnica asolamentului bienal şi chiar trienal este folosită în regim propriu: sistem 2 + 1, adică acela de două câmpuri alternative şi un al treilea cultivat permanent. Cultura cerealelor determina implicit şi o îndeletnicire secundară: morăritul. Acesta reprezenta însă monopolul exclusiv al stăpânului feudal, aducându-i venituri importante acestuia. Erau multe mori pe Someş, până în urmă cu aproximativ 20 de ani; exista o moară la care veneau nu numai locuitori ai satului, ci şi din satele din jur. Fiecare sat situat de-a lungul râului Someş îşi avea propria moară, cea din Chelinţa fiind,probabil, datorită calităţii măcinatului făinii, cea mai frecventată. Morarul era plătit, în cele mai multe cazuri, cu o parte din vama morii. Cum stăpânul nu dădea vama din măcinişul lui, aceasta provenea integral din măcinişul ţărănesc.

Pe Someş, sau pe văile satului Chelinţa, care se varsă în râul Someş, existau pive de pănură şi de pături, acestea reprezentau tehnica prin care era pregătită îmbrăcămintea ţărănească. Altă îndeletnicire importantă, aducătoare de venituri, nu numai atunci, ci şi astăzi, era vânzarea băuturilor, crâşmăritul. Stăpânul impunea satului Ulmeni, ca şi celor din jur, drept crăşărit (obligaţie în vin şi ţuică), câte două buţi anual, una la Crăciun şi cealaltă de Paşti. Ţăranii îşi puteau valorifica produsele excedentare, atât în regim propriu, cât mai ales prin frecventarea târgurilor; târg exista şi există încă de pe atunci, în Ulmeni, şi se ţine, de obicei, miercurea. Existau târguri şi în vecinătatea Ulmeniului, la Cehu Silvaniei – o milă de loc, sau la Berchez, o milă bună, respectiv, la Baia Mare, la aproximativ 2 mile de loc. La trecerea Someşului, care se făcea cu poduri plutitoare (bacuri), supuşii plăteau vămi, deoarece acestea se aflau în proprietatea stăpânilor domeniului. La Ulmeni, exista o vamă, după cum consemnează Urbariul din anul 1566, iar din 1569, o a doua vamă. Este menţionat şi tariful. La vama din Ulmeni, la podul de peste Someş, se lua vamă 5 dinari pentru un car încărcat, 8 dinari la un car de sare, plus o piatră de sare; de călăreţ se luau 2 dinari, pentru un pedestru – un dinar, la cireada de boi, un dinar pentru un bou, iar pentru turma de oi, se lua vamă o oaie. De la negustorul care cărăuşeşte marfa cu 4 cai negustoreşti, se lua un font de piper. Care este cuantumul acestei vămi nu ştie nimeni, nici măcar judele, care este conducătorul satului. Acest lucru îl ştie doar stăpânul feudal, pentru că el este stăpânul vămii. Venitul vămii este aşadar variabil, în natură şi în bani. Vameşul este scutit de prestaţiile obişnuite, specifice iobagului, el primind o parte din veniturile vămii. Nu ştim, deoarece documentele nu spun acest lucru, în ce măsură sunt scutiţi de vamă proprie supuşii stăpânului, iobagii satului Ulmeni. Stăpânul lua vamă percepută în funcţie de cât de mult era folosit podul umblător (bacul), care era întreţinut de către el. Vameşul era desemnat din rândul iobagilor.

În afara pământului arabil, pădurea reprezenta o altă bogăţie a domeniului, având variate utilităţi: pentru foc, scândură, şindrilă; în pădure erau crescuţi porci care foloseau ghindă. Ţăranii îşi luau liber lemnele de care aveau nevoie, indiferent ce utilitate le dădeau, dar cu acordul paznicilor. După informaţiile urbariilor rezultă foarte clar că pădurile erau păzite. În păduri erau animale care erau vânate, fiindu-le folosite des, pieile şi carnea. Pe domeniul Cehu, din care făcea parte şi satul Ulmeni, pădurile sunt înscrise în urbarii, la fel ca şi cele ale stăpânului. Nenumărate ordonanţe ale guvernelor Transilvaniei au interzis dreptul la vânat, însă această aplicare era valabilă doar pentru cei de condiţie ţărănească.

Un capitol important al evoluţiei societăţii feudale, îl reprezintă raportul dintre iobag şi stăpânul său. Faţă de stăpânul domeniului Cehu, ţăranul iobag are o sumedenie de obligaţii, în schimbul dreptului de folosinţă asupra sesiei. Ţăranul iobag din Ulmeni era un contribuabil feudal obişnuit, la fel ca toţi iobagii din alte locuri sau de pe alte domenii: era plătitor al censului, al dijmei, precum şi alte obligaţii, cum ar fi aceea de prestare a robotei (clăcii). Conform urbariului din 1569, după informaţiile pe care ni le oferă academicianul David Prodan, aflăm că satul Ulmeni avea la acea dată 39 de capi de familie. Aceştia erau obligaţi la toate formele rentei feudale, mai puţin daturile sau darurile. Aceste ultime obligaţii nu apăreau datorită faptului că satul era situat pe drumul principal şi, ori de câte ori stăpânul tranzita zona, se abătea pe aici, fie pentru prânz, fie pentru noapte. Acesta era găzduit de către ţărani, atâta timp cât locuia în sat. Sătenii plăteau însă dijma, la fel ca şi nona, care se percepeau din toate produsele animale şi vegetale: grâu, orz, ovăz, vin, porci, oi, păsări, chiar piei de animale sălbatice. De asemenea, nu lipsesc nici informaţiile referitoare la obligaţiile iobagului, cu titlul de slujbe. Astfel, ţăranii iobagi din Ulmeni erau obligaţi să presteze diferite lucrări în anumite locuri: în Arduzel, Chioar, Cehu, Satu Mare, Baia Mare. Muncile şi activităţile la care ne referim erau cele precum aratul, seceratul, cositul, căratul fânului. Aceste obligaţii creşteau proporţional cu averea stăpânului feudal.

Iobagii din Ulmeni, la fel ca mulţi alţii din alte locuri, plătesc consecvent censul (obligaţia în bani), de două ori pe an, având ca termene Sângeorzul şi Sânmihaiu. Obligaţiile financiare, din păcate pentru ţărani, nu aveau un cuantum fix; acestea erau într-o continuă creştere. O informaţie în acest sens avem de la acelaşi David Prodan care, în lucrarea sa, afirmă că, ţăranul iobag plătea în medie aproximativ 42 dinari pe cap de familie, în vremea principelui Gaspar Dragfi, pe când în timpul lui Gheorghe Bathory, media urca la 70 dinari. Tendinţa de creştere a censului este aşadar elocventă. Obligaţia financiară era în strânsă relaţie cu mărirea sesiei şi mulţimea vitelor pe care le avea ţăranul în proprietate.

Din istoria raporturilor feudale nu pot fi omise legiuirile care urmează răscoalei din 1514, condusă de Gheorghe Doja. Acestea condamnau de acum înainte pe toţi ţăranii locuitori, oriunde în Transilvania, la veşnică şerbie, având obligaţia de a rămâne definitiv pe domeniul stăpânului şi putându-se muta de pe acesta, doar cu acordul acestuia. Din rândul celor care prestează sarcini iobăgeşti, o categorie aparte o formează preoţii care, şi ei, aveau condiţie iobagă. Ei totuşi, în comparaţie cu marea masă a iobagilor, erau privilegiaţi, având drept de folosinţă asupra pământului,scutiri de taxele bisericii, dispunând şi de pământ în regim familial. Dotarea preotului cu favoruri, cu părţi din dijme, este o realitate evidentă.

Evoluţia satului Ulmeni rămâne secole de-a rândul neschimbată, istoria cunoscând acelaşi curs pe tot parcursul epocii feudale. Baza sistemului economic rămâne pe mai departe agricultura; nu lipsesc preocupări precum sporirea producţiei, a lucratului pământului, îmbunătăţirea calităţii lui, prin folosirea îngrăşămintelor, însă hotărâtoare rămâne tehnica agricolă bazată pe unelte tradiţionale. Tehnica evoluţiei uneltelor ţărăneşti rămâne în linii mari la fel, nefiind perceptibilă. Plantele de cultură rămân cam aceleaşi, dar, secolul al XVII-lea aduce un element agricol nou: porumbul, atestat pentru prima dată pe domeniul Cehu. Conscripţia din anul 1785 consemnează fărâmiţarea domeniului feudal. Satul Ulmeni are acum nu mai puţin de 5 stăpâni: baronul Bornemisza Iosif, contele Korda Gheorghe, contele Bethlen Grigore, contele Gylai Iosif şi contele Torozs-Kai Sigismund.

Cunoaşterea potenţialului economic al supuşilor este incertă pentru perioada dinaintea secolului al XIX-lea. Tabelele de impunere din primele decenii ale secolului al XIX-lea dau categoriile de contribuabili ai satului Ulmeni, dar şi bunurile de care dispun: numărul total al contribuabililor – 47; 3 văduve ale iobagilor; 7 jeleri; un evreu; 2 armeni; bunurile de care dispun: o suprafaţă de 241 câble de teren arător, o suprafaţă de fânaţă de 245 care de fân; o suprafaţă de vie de 48 urne de vin. Numărul animalelor din proprietatea celor 59 de contribuabili este de 20 de boi şi cai, 63 vaci, 11 juninci, 25 porci.

Patentele imperiale din anii 1853-1854, marchează o adevărată cotitură în evoluţia societăţii feudale. Acestea legiferau desfiinţarea servituţii personale, a iobăgiei, prin răscumpărarea plătită de către stat. Sumele de răscumpărare au fost folosite de către nobili, în marea lor parte, pentru dotarea marii proprietăţi. Largi perspective se deschid Ulmeniului odată cu prima jumătate a secolului al XIX-lea, în special datorită dezvoltării transporturilor. La 1900, în Ulmeni este atestată deschiderea gării. Se dau în folosinţă liniile ferate Jibou – Baia Mare (la 10 octombrie 1899) şi Ulmeni – Cehu Silvaniei. Prin ultima, Ulmeniul devine nod feroviar, fapt ce îşi va lăsa pozitiv amprenta asupra dezvoltării economice ulterioare a localităţii.

Localitatea Ulmeni, cu o economie preponderent agricolă, a fost marcată evident de consecinţele primului război mondial. Insuficienţa forţei de muncă, a inventarului agricol, pierderile umane şi materiale suferite din cauza războiului, starea de frământare datorată perspectivei pe care o avea reforma agrară, au avut ca efect imediat, reducerea suprafeţei însămânţate.

În anul 1921, este legiferată reforma agrară; se declarau expropriate moşiile mai mari de 100 ha. Astfel, 140 de îndreptăţiţi la împroprietărire, împreună cu instituţiile economice, ecleziastice, şcolare, au fost împroprietăriţi în Ulmeni, prin aplicarea legii reformei agrare, cu 38 iugăre, loc de casă, 289 iugăre teren arător, 195 iugăre păşune şi 250 iugăre de pădure[1]. A fost expus exproprierii moşierul local, Karoly Ladislau; era singurul mare moşier local care intra sub incidenţa legii exproprierii care, se referea la moşiile care depăşeau 100 ha. Era vorba de 100 ha într-un loc, adică într-o brazdă. Deci, practic, moşierii, care aveau pământ în mai multe locuri, puteau să-şi menţină în continuare suprafaţa de pământ de până la 100 ha, intrând sub incidenţa exproprierii doar diferenţa de moşie de peste 100 ha. Cu toate acestea, la nivel naţional, au fost expropriate aproximativ 2 milioane ha de teren arabil, fiind împroprietăriţi în jur de 6 milioane ţărani; a fost, de fapt, cea mai amplă reformă agrară din Europa interbelică.

Suprafaţa medie a locului de casă pe împroprietărit era de circa 400 stânjeni, iar suprafaţa medie a terenului arabil pe împroprietărit, de circa 2 iugăre arător. În ceea ce priveşte pădurea comunală, aceasta se constituie din pădurile expropriate conform articolului 6 din legea reformei agrare, din pădurile lui Karoly Ladislau şi Recsei Andrei, din pădurile din Dealul Purcăreţului, Dealul Pietrii şi Dealul Morii, situate în hotarul satului Chelinţa, din pădurile aflate în proprietatea lui Wesseleny Rozalia, cele din Dealul Mare (tot din hotarul satului Chelinţa) şi, din pădurile lui Degenfeld Maria, Dealul Îngust (Chelinţa), precum şi o mică parte din hotarul satului Ţicău. Pentru pământul expropriat, proprietarul primea despăgubiri din partea statului, care la rândul lui recupera banii eşalonat, de la noii proprietari. Vedem deci că este vorba de o împroprietărire prin despăgubire, cu menţiunea că, despăgubirea o suporta statul.

Cu toate că marea proprietate a fost serios bulversată, proprietăţi întinse, atât pe teritoriul localităţii Ulmeni, cât şi pe al satelor din jur (cele aparţinătoare), continuau să deţină mari proprietari precum Recsei Andrei, succesorul său, Ludovic, precum şi Degenfeld Maxim sau Pechy Francisc. Reforma agrară a avut efecte benefice pentru întreaga societate românească, deci şi pentru locuitorii Ulmeniului şi a satelor aparţinătoare, ducând la consolidarea categoriei ţărănimii mijlocii. Ţărănimea satului s-a angajat într-un efort susţinut în direcţia reorganizării gospodăriilor proprii, a cultivării pământului primit. Urmarea acestei atitudini – creşterea productivităţii agricole. Recoltele obţinute în primii ani, după intrarea în vigoare a reformei agrare, nu au fost spectaculoase, însă trebuie menţionat faptul că, factorii  naturali au avut un rol negativ în acest sens; facem aici referire la desele revărsări ale Someşului, în special primăvara, care provocau mai pagube locuitorilor. Un exemplu grăitor în acest sens îl reprezintă inundaţiile din primăvara anului 1932, apele învolburate ale Someşului măturând tot ce întâlneau în cale, inclusiv marea parte din pământul roditor din lunca râului.

Lucrările agricole se bazau în continuare pe tracţiune animală, arăturile făcându-se cu pluguri destul de grele din fier. În anul 1929, pe întreg hotarul plasei Ulmeni şi a satelor aparţinătoare, exista un singur tractor, iar acesta aparţinea moşierului Recsei Andrei. Tot în acest an au fost făcute lucrări de îmbunătăţiri funciare. Cu mijloace destul de rudimentare, locuitorii Ulmeniului, au realizat lucrări de curăţare, grăpare şi însămânţare cu lucernă, a unei mari părţi din păşunea comunală. Toate aceste lucrări au fost realizate prin prestaţii publice. Tot în vederea amenajării păşunii comunale, în 1935, au început lucrări pentru desfundarea şi regularizarea văii Cernei, ce despărţea păşunea comunală de hotarul satului Mânău. Au fost astfel salvate de sub ape circa 40 iugăre din această păşune. În toamna aceluiaşi an, 1935, a fost demarată acţiunea de amenajare a pepinierei silvice.

Perioada interbelică este cea care marchează începutul expansiunii economice, prin dezvoltarea industriei. Din start, trebuie precizat faptul că, la nivel naţional, datorită măsurilor luate de către guvernul liberal condus de Gheorghe Tătărescu, asistăm la o perioadă de creştere economică destul de substanţială. Anii 1933-1937, ai guvernării liberale, au fost cei care au determinat anul 1938, ca an de referinţă pentru întreaga existenţă capitalistă a României. Cu toate că aşezarea în discuţie, Ulmeniul, are doar statutul de aşezare rurală, pe teritoriul său apar întreprinderi, desigur nu de mari capacităţi, având în vedere volumul producţiei, cantitatea de materii prime şi producţia. Rămâne însă impresionant faptul că, deşi dimensiunile teritoriale sunt destul de limitate, este consemnată prezenţa unor întreprinderi, amplasamente industriale, calificate ca fiind de categoria I, având peste 50 de muncitori. Aceste întreprinderi absorbeau mare parte din forţa de muncă a satului.

Sunt atestate întreprinderi pentru valorificarea produselor agricole (vegetale, animaliere, piei). În anul 1937, exista de exemplu în comună, un cuptor pentru uscatul plantelor farmaceutice, construit de către Camera de Agricultură a judeţului Sălaj şi, care servea la uscatul fructelor şi în special a ciupercilor. Cuptorul a fost construit, având ca model un cuptor din oraşul bosniac Tuzla. La Ulmeni, funcţiona de asemenea şi o lăptărie care prelucra anual 29.200 litri de lapte, în scopul obţinerii untului, a caşului şi caşeinei, valorificarea acelor produse făcându-se pe pieţele oraşelor Satu Mare, Zalău, Şimleul Silvaniei, Carei. Este înregistrată de asemenea o secţie a Fabricii de cânepă de la Berveni (judeţul Satu Mare), „Giorgia”, societate anonimă; aceasta prelucra cânepa obţinută în urma contractelor încheiate de locuitori cu fabrica.

Amplasamentul industrial amintit mai sus aparţinea unor oameni de afaceri evrei; în această categorie intră fabrica de sticlă „Fortuna”, care în anul 1940, avea un număr de 65 de angajaţi; din acest efectiv, 61 reprezentau muncitori calificaţi şi necalificaţi, iar 4 din ei, personalul administrativ. Proprietarii erau Eugen Tevjovits şi Klein Ferenc, primul dintre ei fiind şi preşedintele societăţii. Unitatea se ocupa cu prelucrarea cuarţului extras din apele râului Someş, realizând o producţie diversificată de obiecte din sticlă: damigene, sticlă suflată şi presată pentru farmacii. Unor investitori evrei le aparţinea şi întreprinderea de împletituri din nuiele de salcie. Tot în categoria întreprinderilor care foloseau forţă de muncă salariată, includem şi moara din Ulmeni, aflată în proprietatea lui Soos Karol, care avea 8 muncitori.

Prin existenţa şi activitatea acestor întreprinderi, comuna tinde să capete înfăţişarea unei veritabile aşezări agro-industriale. Componenta principală a vieţii economice o reprezintă agricultura; activitatea industrială îşi are rolul şi locul său în peisajul economic al comunei. Rolul celor două componente, agricultură şi industrie, îşi aduc contribuţia, în mod inegal însă, la propăşirea materială a comunei. După terminarea celui de-al II-lea război mondial, comuna, ca şi statele aparţinătoare, arăta dezolant. Case distruse, poduri, străzi, podul de peste râul Someş, toate acestea alcătuiau un  peisaj suprarealist, de nedorit. Armata germană în retragere a dorit cu orice preţ să distrugă orice posibilitate de comunicaţie, ce ar fi putut fi folosită de către armata sovietică în ofensivă. Viaţa oamenilor şi dorinţa expresă a acestora de a reveni la viaţa de dinainte de război, a făcut posibilă situaţia bună ce se va realiza în perioada următoare. Eliberarea nordului Transilvaniei a însemnat şi lichidarea dominaţiei horthyste în zonă, însă, Ardealul de Nord, va rămâne până în primăvara anului 1945 sub administraţie sovietică.

Treptat, asupra României s-au abătut nori negri. Războiul se încheiase, poporul român încerca treptat, treptat să-şi vindece rănile provocate de cel mai catastrofal cataclism din istorie. Din păcate, aşa cum se întâmplă,de obicei,cu ţările mici, România avea să plătească din cauza neputinţei marilor puteri, care au cedat inexplicabil de mult în raport cu U.R.S.S. Treptat, şi cu paşi relativ mici,  s-a instaurat, începând cu anul 1945, regimul comunist, de inspiraţie sovietică. La început, destul de puţini oameni au acceptat să devină instrumente de acţiune ale noilor stăpâni. Cei care au apărut însă s-au manifestat cu mai mult zel decât stăpânii lor. Astfel, în fruntea prefecturii judeţului Sălaj a fost instalat avocatul Virgil Câmpianu, iar în funcţia de pretor al plasei Ulmeni, Mocanu Ioan, oameni care  au început să pună în aplicare politica partidului de construire a unei societăţi comuniste după model sovietic stalinist.

Pentru a-şi spori popularitatea, noul guvern comunist, condus de către dr. Petru Groza, a dat în martie 1945, o nouă lege de reformă agrară, fiind împroprietăriţi cu această ocazie, peste 2 milioane de locuitori ai României. Din păcate, comunismul avea să-şi arate foarte repede adevărata faţă, având dorinţa clară de a distruge proprietatea privată; în martie 1949, este anunţată colectivizarea agriculturii. Cu ocazia reformei agrare din martie 1945, pe teritoriul comunei Ulmeni, au fost împroprietărite 129 de persoane, din proprietatea lui Recsei Ludovic şi Pecsy Francisc. Din marea proprietate a lui Recsei Ludovic, au fost expropriate 17 iugăre de pământ arabil, 100 de iugăre de păduri şi 10 iugăre de pământ neproductiv; de la Pecsy Francisc, au fost expropriate 110 iugăre arător, 35 iugăre păşune şi 10 iugăre grădină din jurul casei. În general s-au primit câte 400 de stânjeni loc de casă sau, între un iugăr şi 800 de stânjeni pământ arabil, asigurându-se astfel triumful absolut al micii proprietăţi rurale în economia localităţii. Dacă ar fi să comparăm numărul locuitorilor care au fost împroprietăriţi cu pământ cu ocazia reformei agrare comuniste, raportat la suprafaţa de pământ care a reprezentat obiectul exproprierii, fiind mai apoi folosită pentru împroprietărirea ţăranilor, în raport cu cei care au fost împroprietăriţi în anul 1921, am constata că diferenţele sunt categorice în favoarea ultimei reforme, suprafaţa de teren pe care o primea fiecare ţăran, fiind mult mai mică decât în anul 1921. Pe lângă marii proprietari care au făcut obiectul exproprierii, îi mai putem menţiona pe Peterfi Alex, Fodor Blanca, Ştefuţiu Vasile. Au fost împroprietăriţi un număr de 362 de cetăţeni ai comunei, cărora li s-au repartizat, 243 ha teren arabil, mult sub necesităţile oamenilor, însă acest pământ a fost păstrat doar până  în 1962, an în care, la nivel naţional, s-a încheiat cooperativizarea agriculturii. Numărul ţăranilor împroprietăriţi a fost destul de mare (toţi ţăranii au primit pământ), dar, aşa cum arătam şi mai sus, suprafaţa primită a fost foarte mică. Astfel, 311 familii de ţărani, au primit până la 1 ha de pământ arabil, 609 familii, între 1 şi 3 ha, 145 de familii, între 3 şi 5 ha, 96 de familii, între 5 şi 10 ha, 24 de familii, între 10 şi 26 ha, nemaiexistând de la acea dată proprietăţi mai mari de 20 de ha.

Adevărata ofensivă comunistă în lumea satului se declanşează în primăvara anului 1949, plenara din 3-5 martie a acelui an, elaborând programul vizând transformarea socialistă agricolă, prin crearea G.A.C.-urilor (Gospodării Agricole Colective). Acestea erau conduse de stat, care indica tipurile de cultură şi fixa preţurile produselor agricole. Începând cu anul 1952, a luat fiinţă şi la Ulmeni, întovărăşirea agricolă, din care făceau parte 465 de familii, iar suprafaţa,pe care o lucrau acestea, era de 1.249 ha. Sistemul comunist şi modalităţile lui de exprimare în agricultură, poate că ar fi avut sorţi de izbândă în contextul în care, adevăraţii proprietari ai pământurilor rămâneau ţăranii. O astfel de abordare, cu ţăranul proprietar de drept, şi nu statul, avantajele ar fi fost mari: era permisă realizarea mecanizată a lucrărilor agricole, aplicarea îngrăşămintelor chimice, în special a amendamentelor pe soluri podzolice, precum şi îndrumarea acestora de către specialişti. Munca organizată a pământului, supravegheată de specialişti adevăraţi ai statului (ingineri agronomi şi horticoli), combinată cu proprietatea privată asupra pământului, ar fi dus la îmbunătăţirea reală a nivelului de trai în România. Într-o primă etapă, rezultatele obţinute în acest domeniu, păreau a fi foarte bune: astfel, la porumb, producţia medie la ha era de 1.300 kg, faţă de 70 kg, în sectorul individual, iar la grâu, se obţineau 1.100 kg/ha, în sectorul de stat, faţă de cel individual, unde producţia era de numai 650 kg/ha. Din păcate, lucrurile nu au stat tot timpul la fel de bine, deoarece ţăranii au sărăcit tot mai mult, de la an la an. Membrii cooperatori aveau dreptul să-şi păstreze până la 0,15 ha/membru de familie, cu condiţia ca acesta să lucreze în aceste forme de asociere forţată.

În cursul anilor 1961-1962, procesul de colectivizare socialistă a agriculturii, s-a încheiat în toate localităţile comunei. Se constituie astfel C.A.P.-ul, în fiecare localitate, dar acesta avea posibilităţi foarte limitate de dezvoltare economică. Spre exemplu, localitatea nucleu Ulmeni, avea în C.A.P.-ul propriu, 298 de familii, care dispuneau de 518 ha teren şi un fond indivizibil de bază de 243.041 lei; în Chelinţa, un număr de 270 de familii, posedau o suprafaţă de 365 ha de teren şi un fond de bază în valoare de 181.331 lei; în satul Mânău, 344 de familii lucrau 1.123 ha de teren, ş.a. Erau imposibil de lucrat suprafeţe atât de mari de teren, în contextul în care, din punct de vedere administrativ, nu exista unitate de vederi. Astfel, pentru a întări capacitatea economico-organizatorică, în anul 1965, s-a realizat procesul de unificare a micilor C.A.P.-uri în C.A.P.-uri mai mari, astfel: cel din Chelinţa a fost unificat cu cel din Ulmeni, unde, 692 familii, lucrau o suprafaţă arabilă de 750 ha de teren şi un fond de bază de 1.960 mii lei. C.A.P.-urile din Mânău şi Tohat, au făcut acelaşi lucru, un număr de 638 familii, lucrau o suprafaţă de 1.286 ha de teren arabil, iar fondul de bază era de 1.830 mii lei; cele din Arduzel şi Vicea se unifică, rezultând C.A.P.-ul Arduzel, singura unitate agricolă lăsată independentă fiind cea din Someş Uileac.

Au fost înfiinţate, de asemenea, I.A.S.-urile. Primul înfiinţat este cel din satul Mânău, cu o fermă mai mică în Ţicău. În contextul procesului de concentrare şi centralizare agricolă şi economico-organizatorică, această fermă a devenit structură în cadrul unui I.A.S. mai mare, şi anume, cel de la Baia Mare. Comuna Ulmeni dispunea astfel de patru unităţi C.A.P., respectiv Ulmeni, Mânău, Arduzel şi Someş Uileac, şi o fermă I.A.S., cea de la Mânău. Suprafaţa arabilă totală era de 4.009 ha, din care 483 sector de stat, 319 ha, asociaţie, unităţi de stat, 2.585 ha, aparţineau unităţilor cooperatiste, iar 622 ha, gospodăriilor populaţiei, sub formă de loturi în folosinţă. Cultivarea pământului a cunoscut astfel modificări substanţiale în perioada care a urmat. Înfăţişarea însăşi a comunei s-a schimbat. Mecanizarea şi modernizarea exploatărilor agricole, trecerea de la culturile extensive la cele intensive, într-o anumită măsură, utilizarea îngrăşămintelor chimice, a pesticidelor, asigurarea tuturor domeniilor agricole cu specialişti, amenajarea unei mari suprafeţe din cadrul comunei cu irigaţii, plantarea multor hectare cu livezi, rămân în continuare progrese incontestabile şi chiar repere demne de urmat.

Cooperativele agricole şi-au sporit potenţialul economic, grăitoare putând fi în acest sens câteva comparaţii. La C.A.P. Ulmeni, în anul 1961, fondul de bază era de 250.000 lei, pentru ca în anul 1971, acesta să crească la 2.681.634 lei. Producţia de grâu, în anul 1961, a fost de 1.050 kg la ha, pentru ca în anul 1971 să se ridice la 2.100 kg la ha. La porumb, dacă în 1961 producţia a fost de 1.130 kg la ha, în anul 1971 a fost mai mare cu 850 kg, adică de la 1.980 kg la ha. Efectivul de animale a crescut în 1971, faţă de anul 1961, cu 210 capete. Rezultate comparabile au fost obţinute şi în celelalte localităţi ale comunei, adică Chelinţa, Arduzel, Mânău şi Someş Uileac. Producţia vegetală şi animală au reprezentat o sursă destul de importantă de venit la nivelul fiecărei localităţi. Astfel, la Arduzel, veniturile obţinute sunt mari, iar cifrele sunt grăitoare în acest sens: 1966 – 566.980 lei; 1970 – 1.753.470 lei; 1971 – 2.245.956 lei.

Un domeniu important în care s-au obţinut rezultate bune a fost zootehnia, în special îngrăşătoria de tineret bovin pentru export, precum şi prestările de servicii şi industriale. Alte cifre, ilustrează rezultatele obţinute: numărul bovinelor a crescut până la finele anilor ’70, la 1.180 de capete. La ferma de la Mânău, unde în anul 1966, existau 365 de capete de bovine, la sfârşitul deceniului al 7-lea, numărul lor ajungea la peste 800 de capete, pentru ca, la finele anului 1985, numărul acestora să ajungă la 2.876 de capete.

Tot în această perioadă, mai precis în anul 1966, s-a executat un sistem de desecare a 168 ha, marea majoritate a acestei suprafeţe fiind destinată culturii porumbului. Lungimea canalelor a trecut de 10.000 m.l. Au acţionat în acest sens locuitorii localităţilor Ulmeni, Sălsig, Mânău, Arduzel şi Someş Uileac. Sistemul de irigare amenajat la Ulmeni acoperea 126 ha de teren. În unele locuri, şi mă refer în mod special la terenuri de foarte bună calitate, situate în lunca Someşului, au fost obţinute producţii de 4.000 kg de porumb la hectar. În anul 1968, Mânăul a ocupat locul II pe judeţ la producţia de grâu, obţinându-se în acest domeniu 1.800 kg la hectar. La Arduzel, s-a construit un grajd pentru bovine şi un saivan pentru 500 de oi.

Având în vedere faptul că o mare suprafaţă de teren din zona Arduzel-Mânău, este supusă anual excesului de umiditate, în anul 1983, au fost executate lucrări de desecări, fiind scoase de sub efectele negative ale stagnărilor de apă pluvială, peste 450 ha ce aparţineau unităţilor agricole din Ulmeni, Arduzel şi Mânău. În strânsă legătură cu Programul de dezvoltare a pomiculturii în judeţul Maramureş, în cadrul unităţilor agricole din Ulmeni şi Chelinţa, în anii 1975 – 1976, au fost plantate circa 60 ha cu meri din soiurile Jonathan, Golden Delicios şi Parmen Auriu. Câţiva ani mai târziu, respectiv în 1977-1978, a fost plantată o livadă de 70 ha, cu diverse specii de pomi fructiferi: meri, cireşi, vişini, pruni. Aceste livezi aparţineau de o fermă cu sediul în comuna Mireşu-Mare, numită A.E.S.C.H. Ulmeni.

—————–

(Va urma)

 

Bibliografie

  • Micaş, Lucia, Vicsai, Janos – „Schita Monografica a oraşului Ulmeni, Baia Mare, 2006, p. 17
  • Posea, Grigore, Posea, Aurora – „Judeţele patriei (Judeţul Maramureş)”, Editura Academiei R.S.R., Bucureşti,1980, p.16, 20.   
  • Prodan, David – „Iobăgia în Transilvania în sec. al XVI-lea”, vol. I, p.354
  • Filipescu, Alexandru – „Istoria Maramureşului”, 1940, p.42
  • Glanetaşu, Vasile – „Ulmeni, Pasi spre urbanizare”, Baia Mare, 1971, p.7,9
  • Arhivele Statului Sălaj, Zalău – „Fond Comisia pentru aplicarea reformei agrare din 1945, în judeţul Sălaj, comuna Ulmeni”, fasc. I, p.2.
  • Feneşan, Costin – „Izvoare de demografie istorică”, vol. I, Bucureşti, 1986, p.214
  • Regia Naţională a pădurilor „ROMSILVA”, op.cit., p.24,25
  • „Gazeta de Maramureş” – art. „Familii nobiliare de Maramureş” din 1.10.2007, Lucăcel, Ioana, Crişan, Mircea, Baia Mare, p.1.

——————————————————–

Prof. Mircea BOTIŞ & Pr. Radu BOTIŞ

Baia Mare, septembrie 2016

11 Sep
2016

Diana Ciugureanu-Zlatan: Satul Parcova – Legendă a picturii campestre românești

                   

Tot ce-i preafrumos, poate fi  și-adevărat!

Frumusețea poate fi savurată în orice, dacă slobozim lumina din interior, găsindu-ne, astfel, adevărata fericire în suflet pentru a deveni iubire necondiționată și dăruire din preaplinul nostru spiritual. Doresc să exemplific această constatare, prin chiar recenta poveste intens trăită la nordul republicii.

         ( Ion BÂLBA și Constantin COJOCARU)

Aprecierea pitorescului sat Parcova drept legendă a mirificului plai românesc, a reiterat-o de curând, reputatul critic de artă Mihai Pastragus din România, la Centrul de Cultură din orașul Cupcini, în discursul ținut la Vernisarea Expoziției de pictură a artiștilor plastici participanți la Festivalul-Tabără Internațională de Creație „Parcova-2016”, ediția a XIV-a, desfășurată în perioada 10-21 august curent. Iar dacă e să explic etimologia calificativului „campestră”, inserat în genericul prezentului articol, îmi voi exprima bucuria de a fi aflat din orele de discuție cu Mihai Păstrăguș, că acum un an, interlocutorul meu uluitor, a descoperit și a introdus în terminologia de specialitate, genul „pictura campestră”. Ce ar însuma aceasta și care i-ar fi semnele distinctive, emblematice? A enumerat, de fapt, frumusețile naturii, evocate de exponenții romantismului și denumite, iată, „motive campestre”: cerul, râul, pădurea, casa, gardul, poarta, soba, portul popular, ținuta vestimentară caracteristică zonei, cântecul oamenilor, precum și durerile lor.

  (Matei Valeriu şi Asociația Culturală ,,Parcova-Nova” în Parcova, Edineț, Moldova) 

Artist foto – Dinu Rusu

Astfel, descoperind frumusețile coloritului local (psiho-cultural, psiho-pictural) în toate manifestările acestuia, cum ar fi: muzica, etnografia, plasticieni valoroși de pe ambele Maluri ale Prutului, potrivit unui concept prestabilit, cultivă motive atât de înduioșătoare pentru noi, cei cu simțire românească, în picturi sau sculpturi create aici, în cele două săptămâni de tabără, pe parcursul a 14 veri consecutiv. Artiștii întruniți la acest tradițional for transfrontalier, fiind în căutarea noilor mijloace de reprezentare plastică, mai cultivă totodată viziunile proprii asupra frumuseții, armonizându-le cu interesele de promovare a satului. Or, Parcova și lumea rurală în general luptă să fie cunoscută și prin particularitățile mentalurilor oamenilor de aici, cu viziunile lor asupra vieții, a mai relevat Mihai Păstrăguș.

Plasticienii au alternat munca lor propriu-zisă, cu activitatea științifică, participând la ateliere de creație, la care unii dintre ei au susținut prelegeri:Isac Igor: „De la Mihai Grecu la Tudor Zbarnea”; Gavril Mocenco: „Un pictor modern: Theodor Pallady (la 60 de ani de la trecerea în eternitate)”;
Mihai Zaiț: „Tradiții ieșene în arta plastică”; Ștefan Bilba – „Generația 2000 în arta plastică din Republica Moldova”.

Ar părea incompletă mărturisirea mea, în absența unui detaliu esențial și definitoriu din perspectiva viziunilor unui organ de administrare publică locală de nivelul întâi: Primăria comunei Parcova este abonată, de ani buni, la săptămânalul „Literatura și Arta”, a relevat, Primarul Marcel Snegur, membru al Formației Folclorice „Ciobănaș de la miori” de la Căminul Cultural „Dumitru Fusu” din localitate. Frumusețea și autenticitatea repertoriului, precum și talentele acestui ansamblu, au cucerit pe orice plastician, critic, jurnalist sau oaspete de onoare al acțiunii „Parcova-2016”.

 Omul pentru artă sau arta pentru om?

 

          Am avut parte de o revelatoare cunoaștere din interior, a lumii plasticienilor, din primele clipe de aflare la Casa Părintească a Familiei Bilba, unde a fost dislocată ediția a XIV-a taberei de creație. O binecuvântată comuniune spirituală cu noi prieteni, aflați în febrila plăsmuire a unor demersuri plastice de adevărată valoare artistică, iar în context extins, aceste nobile suflete, prin munca lor aproape că non stop, contribuiau la înfiinţarea unei Colecţii de Artă Contemporană, deziderat circumscris obiectivului ediției „Parcova-2016”, menite să revitalizeze viaţa culturală din nordul Republicii Moldova. Ore bune, am dezbătut vulcanic, într-o discuție spontană cu tinerii mei amici: sculptorul Obreja Pavel și pictorii: АнастасияTrifan și Daniel Tonu, subiecte definitorii pentru viața și calea omului de creație, fie în artele vizuale, fie în cea poetică sau muzicală…

          Ne-am oferit reciproc, răspunsuri copleșitoare și încurajatoare, deși, aparent, ne aflam pe baricade opuse, inițial. Era, probabil, acea prietenie firească născându-se din mărturisiri sincere, căci numai astfel interlocutorul se poate regăsi în spusele noastre, ceea ce contribuie la stabilirea unei reale conexiuni între suflete. A doua zi, i-am solicitat arbitrajul în aceste „bătălii”, criticului de artă Mihai Păstrăguș, care ne-a mulțumit ulterior pentru „provocare”. El va publica unele constatări științifice la aceste frământări ale noastre, în materialul pe care îl pregătește pentru presa din România. Ne-a deconspirat, totuși, următoarele valențe ale creației în pictură, și anume: cea de a-i permite autorului să reprezinte imaginea conștiinței sale asupra unui lucru. Referitor la momentele procesului de creație, acestea sunt trei. Primul, cel cognitiv, prive şte capacitatea artei de a face şi un act de cunoa ştere prin metafore, figuri de stil şi imagini de un anume specific. Momentul axiologic apre ca firec şi necesar, întrucât arta face valorizări şi evaluari ale operei de artă create, acte de trancendentalizare , de insertare a valorilor create şi recunoscute în spaţiul public şi cel istoric, de unde , în timp produce efecte de influentare  creativ-educativă.  Momentul praxiologic, al treilea, constă în oportunitatea artistului de a plasa creaţia sa în viaţa socială, în scopul de a face viața mai ușoară, mai plăcută, mai înțeleaptă…

Pictorul Ștefan Bâlba

( Ștefan Bâlba, Lucia Bâlba, Obreja Pavel, Ion BÂLBA și Ecaterina BÂLBA)

O nouă victorie a spiritualității românești la Edineț

 

         Vernisarea expoziției plasticienilor întruniți la Tabăra Internațională de Creație „Parcova-2016”, prin care a fost închis acest for, se producea în cadrul unui eveniment istoric – Ediția I a Universității de Vară „Vasile Stroescu”, organizată în orașul Edineț în perioada 20-21 august curent. Semnificativă, această manifestare de reabilitare a faimei unui de mare luptător patriot, Vasile Stroiescu, nume aruncat cu înfrigurare, în întunericul ignoranței și al uitării, de fosilele regimului totalitar sovietic.

Voi mărturisi, în calitate de rudă a unui confrate al arhitectului identității naționale românești, Vasile Stroiescu – Daniel Ciugureanu, Prim-Ministrul Întregitor al Basarabiei cu România, devenit ulterior al doilea om în Regatul Român, după Rege, că durerea unei asemenea pierderi de rădăcini, m-a marcat personal și pe întreaga noastră familie, care a descoperit abia acum câțiva ani, numele acestui erou decedat din cauze necunoscute până în prezent. … „Întunecata tăcere a ajuns până acolo, încât numele său a fost exclus chiar și dintr-un pomelnic pentru un parastas întru cinstirea eroilor care au înfăptuit Unirea Basarabiei cu România.”, remarcă savantul sighetean Nuțu Roșca, în cartea Basarabia și ministrul întregitor Daniel Ciugureanu. Citatul a fost preluat în „Literatura și Arta”, în articolul „Dr DANIEL CIUGUREANU – UN IULIU MANIU AL BASARABIEI”, publicat, în ultimele zile ale vieții sale, de poetul umorist Efim Tarlapan, un alt descendent remarcabil al acestei familii.

Extinzând cercetările în paginile presei veacului trecut, aflăm că la chemarea din partea capilor mișcării naționale – Simion Murafa, Daniel Ciugureanu, Panelimon Halippa și alții – boierul Vasile Stroescu, închinându-și întreaga viață și avere, Neamului și Țării, a susținut un nou avânt în mișcarea de redeșteptare din bezna întunericului și halul Basarabiei muscălești, inclusiv prin acordarea întregului sprijin moral și material ziarului „Cuvânt Moldovenesc” – cel mai puternic mijloc de propagandă și reflector de lumină națională către acea vreme. Este vorba de un articol al Deputatului Ion Buzdugan, secretarul Sfatului Țării, publicat în respectivul ziar, anul V, joi, 4(17) octombrie 1918, nr 80 (395), pe care l-am citit cu respirația întretăiată, preluat de Revista de istorie și cultură „Oameni. Locuri. Destine”, aniul III, nr 5-6, ianuarie-decembrie 2013, publicație editată de Asociația Cultuală „Parcova-Nova”.

Organizată după modelul Universității Populare de Vară de la Vălenii de Munte, județul Prahova (creată în 1908 de marele istoric Nicolae Iorga), Universitatea Populară de Vară „Vasile Stroescu” a mai inclus o suită de acțiuni:

• sesiunea de comunicări: „Vasile Stroescu – om de cultură și mecenat, susținător al unității naționale”, la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din or. Edineț; acad. Mihai Cimpoi, Președinte de Onoare al USEM – „Vasile Stroescu – susținător al ciulturii române”; acad. Valeriu Matei – „Vasile Stroescu – mecenat, om de cultură și artizan al unității naționale”; dr. Ion Constantin (București) – „Vasile Stroescu – mecenat al românilor de pretutindeni”, drd. Constantin Cojocaru, membru al USEM – „Ctitoriile lui Vasile Stroescu din județul Hotin”; Ion Negrei, cercetător științific la Institutul de Istorie al AȘM: „Personalitatea lui Vasile Stroescu în conștiința publică din Basarabia”;

• lansarea cărților: „Edinețul de azi”, „Provocări ale scrisului”;
• Spectacolul muzical gratuit, la Palatul de Cultură din orașul Edineț, cu trei creații muzicale semnate de compozitorul Ghenadie Ciobanu, interpretate de Orchestra Simfonică a IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, dirijată de academicianul Gheorghe Mustea.
• Vernisarea expozițiilor ICR Chișinău „Poemele limbii române” și „Constantin Stere – scriitor, jurist și promotor al Marii Uniri”, la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, Edineț;
• Sesiunea de comunicări: „Un compozitor contemporan – Ghenadie Ciobanu”. Participanți: acad. Gheorghe Mustea și prof. Ion Gagim;
• Vizitarea bisericii din Trinca, ctitorie a lui Vasile Stroescu. Te-Deum. Moment omagial la mormântul părinților lui Vasile Stroescu din satul Trinca;
• Concertul formațiilor folclorice din Parcova și din Cupcini, în incinta Centrului de Cultură din orașul Cupcini;

Ediția de debut a Universității de Vară „Vasile Stroescu” a fost organizată de Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” la Chișinău, în comun cu Primaria orașului Edineţ, Consiliul Raional Edineţ, Asociaţia Culturală „Parcova Nova”, Primăria comunei Parcova, Primăria orașului Cupcini și Primăria comunei Trinca.

Voi prezernta și printr-un modest rod liric, impresiile personale despre recentele evenimente din raionul Edineț:

„Parcova – Simfonia Picturilor Veșniciei”
Motto: „Eu cred că veșnicia
S-a născut la sat”
(Lucian Blaga)

(Dedicație poetică Dl Ion Bâlba, Președintele Asociației Culturale „Parcova Nova”)

(Ion Bâlba, Președintele Asociației Culturale „Parcova Nova”)

Renaște, veșnicia,

Prin porți de Paradis,

Uniți în Simfonia

Picturilor de vis…

 

Pășim, smeriți, prin iarbă,

Chemați de-un tainic glas,

Ca inima să fiarbă

Prin lacrimi pe obraz…

 

Artiști cu dor de casă,

Copii, un pic cărunți,

La Parcova duioasă,

Ne-mbățișăm tăcuți…

 

Aici, la scumpa vatră

A Casei Părintești,

Trăim povestea sacră

A vieții românești…

 

Mai blânzi, mai grămăjoară,

În jurul pâinii dulci,

Reîntregim o Țară,

Cu forța unei Rugi.

 

Culorile nasc forme,

Iar formele – culori,

Adulmecăm și-aroma

Campestrelor comori.

 

Atâtea pânze cântă

Iubirea pentru sat,

Pentru credința sfântă

Din sufletul curat

Al oamenilor gliei,

Izvorâtori de rod,

Prin munca-bucurie,

Făcând spre Cer, un pod!

 

E Festival de Artă,

E Tabără de Dor,

Frumosul strigă-n șoaptă

Și ne inspiră-n zbor…

 

De cade, iar, cortina

Și-s paisprezece veri,

Rămânem în lumina

Cu Har de Mesageri.

 

În ample documente,

Iluzii ați lăsat:

Eterne monumente

Din Raiul unui sat,

Din viața plămădită

Cu doina-n vers-suspin,

La baștina preasfântă

A neamului român.

 

A neamului divin…

 

Diana Ciugureanu-Zlatan,

tele-radio-online-jurnalistă,

președinte-fondator al Uniunii Scriitorilor Europeni din Moldova.

11 Sep
2016

Călin GEORGESCU: Libertatea ca destin

În istorie se petrec uneori miracole, dar nu se instalează miracole. Cea mai mare primejdie astăzi pentru ţara noastră este aceea de a ignora că am fost beneficiarii unui miracol: Neamul Românesc.

Toată lumea constată că România nu merge la potenţialul ei. După 26 de ani ne uităm că nu avem drumuri ca în occident, nu avem spitale performante, nu avem şcoli libere şi, în special, educaţie liberă, minte şi spirit liber, nu avem o conştiinţă colectivă care să ne motiveze, nu avem steag pentru care să trăim bucuria vieţii. După 26 de ani, românilor le este frică de libertate. Este un sentiment de prăbuşire generală strivit sub teama tuturor şi abandonarea conştiinţei de sine şi de aici a conştiinţei colective. Depărtarea de sine şi frica de răspundere individuală a fiecăruia dintre noi ne-a aruncat la marginea lumii, dar şi la marginea vieţii. Trăim într-o stare de fericire retrogradă  nefiind capabili să simţim cine suntem noi şi să acţionăm în consecinţă. Gândim şi acţionăm doar cum ne-au făcut alţii să gândim şi să acţionăm.

Fariseii scriu astăzi o pseudoistorie, iar noi ne-am uitat şi abandonat istoria adevărată şi pe cei care au murit pentru ca noi să avem un destin. Prin Haret şi Mehedinţi, Romania a fost condusă jumătate de secol prin ştiinţă, rigoare şi şcoală a muncii. Tot munca este şi acum importantă, dar mai specială: munca din străfundul sufletelor noastre. O lume fără rădăcini cum este astăzi România, este o lume fără morală, care uită de Brătianu, Eminescu, Onicesu, Mihoc, Moisil, Carafoli, Gogu Constaninescu, George Manu. Aceştia şi mulţi alţii au făcut istorie şi nu evenimente. Au demonstrat că societatea este condusă de oameni care dau, nu care iau. Este clasică astfel diferenţa între celebritate şi popularitate.

România este  astăzi condamnată la neputinţă pentru a fi exploatată printr-o manipulare în masă şi absenţă totală a ideilor mari, minţi captive şi cădere morală uriaşă. Totul este acoperit de un mit politic. Oameni politci caută soluţii pentru ei, nu pentru ţară. Lipsesc cu desăvârşire viziunea pe termen lung, harta viitorului şi metoda. Se gândeşte mic şi se acţionează şi mai mic. Populaţia României continuă să se închine la zei de ceară arşi în cuptoarele unei tranziţii nesfârşite, sub toga cărora se ascunde marea fraudă.

Creionez bilanţul decadenţei, atunci când civilizaţia, ca fruct al mucii şi pasiunii, nu este înţeleasă: genialitatea copiilor abandonată şi  familia distrusă ca şi concept. Ce ţară este aceea care nu-şi iubeşte copiii şi îi abandonează? România a pierdut în exterior peste 4 milioane de români. Ne-am decimat biologic. În plus, familia, baza formării societăţii, este distrusă. Analfabetismul a ajuns la 20%.  Mortalitatea infantilă 13/1000 de nou-născuţi. Este uriaş. Politica demografică inexistentă. Într-o democraţie cu o clasă de mijloc slabă vor fi mereu populism, conflicte interne, invidie şi violenţă. Industria modestă, datorii externe mari, creştere zero, şomaj uriaş. Nimeni nu plăteşte şi nu este tras la răspundere. Legea fără dreptate este o vorbă goală. Polarizarea sărăciei şi bogăţiei este îngrozitoare. Sistemul unitar de amenajare a pădurilor bulversat. Solurile distruse, iar fără pădure şi sol bine gospodărite, hazardurile hidrologice şi geomorfologice sunt uriaşe.

Şi totul pleacă de la educaţie, care, dacă nu este liberă, nimic nu e. Totul merge prost în învăţământul nostru şi, desi sunt raportate de 26 de ani rezultate slabe şi foarte slabe, nimeni nu întreprinde nimic şi nimănui nu-i pasă. Nu se fac nici cele mai mici eforturi pentru formarea oamenilor de la catedră, chiar dacă există atâtea posibilităţi, dar nu există interes poate!? Părinţii sunt lăsaţi, la rândul lor, într-o ignoranţă totală, separaţi de şcoală şi nu se înţelege că simpla comunicare între ei şi şcoală nu are nevoie de legi, ci doar de iubire. Toţi oficialii rămân ignoranţi şi farisei, când este vorba de şcoala românească. Se face doar propagandă cu olimpicii şi geniile, când, de fapt, toţi sunt genii cu diferenţa că sunt săraci şi abandonaţi de familie şi de stat undeva la marginea ţării.

În fapt  nu suntem pregătiţi pentru o educaţie centrată pe om ca entitate. Nu  suntem pregătiţi să acceptăm diversitatea umană, modele distincte de succes, nevoia de opţiune, de drum personal, de stiluri de învăţare şi aspiraţii unice. Probabil că dacă am face asta, am primi o doză prea mare de libertate care ar putea să ne fie fatală, am scăpa de sub control, iar corporaţiile care au înlocuit statul în România ar pierde totul. Şi sigur, această stare de fapt este menţinută cu intenţie pentru că pământul conştiinţelor noastre nu este destul de desţelenit pentru a primi această sămânţă sacră a Divinităţii, pentru ca omul să ajungă ce a fost destinat să fie: Liber şi Independent.

Românii în continuare au nevoie de catalog unde să fie strigaţi pe numele de familie cu autoritate, mânaţi de la spate şi ţinuţi în chingile fricii de libertate şi de moarte. Dar în special de frica de responsablitate. Părinţii actuali le dau copiilor exact cât cred ei că merită ei înşişi… Adică neîncrederea lor în ei înşişi şi sentimentul neputinţei şi al sclaviei moderne în care se află întreaga ţară.

Şi cu toate acestea susţin ferm că nu există nicio fatalitate atunci când suntem animaţi de un ideal comun, atunci când ştim unde mergem şi atunci când, uitându-ne la geografia ţării, cu luciditatea de a privi viiorul, ne fructificăm şansele mari pe care le avem: hrana şi apa.  Capital natural bun şi poziţie geografică strategică la graniţa cu Asia. Încrederea în tineri motivaţi de istoria noastră şi investiţia în om care să fructifice genialitatea românească sunt căile de progres. Excelenţa şi competenţa nu depind de mărimea ţării, ci de sistemul ei de educaţie.

Condiţia regăsirii încrederii este însă unitatea naţiunii şi aici trebuie să ne aflăm, chiar dacă nu am căzut de acord întotdeauna. Clasa politică trebuie să înţeleagă că interesul naţional nu este dependent de rezultatul alegerilor, ci de o anumită gândire comună privind ieşirea ţării din starea de moleşeală colectivă generalizată.

Să aducem ţara la nivelul unei chemări! Să ne mobilizăm forţele şi să folosim atuurile noastre pentru a ridica un steag printr-un proiect de ţară unic în lume: hrană, apă, energie.

Statul este făcut să asigure buna funcţionare şi trebuie să fie imparţial. Nu aparţine celor care pe timp limitat au primit  gestionarea lui, ci naţiunii. Statul dă semnalul să fii om demn. Dacă nu este stat, nu este nici emergenţă şi nici demnitate. Din punct de vedere institutional, statul reprezintă legea. Echilibru între stimularea mediului de afaceri şi protecţia socială. Economia proprietarilor. Renaşterea locurilor de muncă.

Demnitatea provoacă demnitate, iar conducerea ţării se impune prin virtute. Avem de servit o cauză nobilă: o Românie reunită şi stăpână pe propriul ei destin. Să fim credincioşi idealurilor noastre şi să rămânem demni!

România trebuie să ştie ce vrea, iar poporul român să înţeleagă ce poate!

————————————-

Dr. Călin GEORGESCU

septembrie 2016

Bucureşti

 

 

 

 

11 Sep
2016

Emilia Ţuţuianu – Poduri de Dor

Dorul de Moldova lui Ştefan Cel Mare, întregită în hotare fireşti e foc mistuitor… Am participat azi, într-o frumoasă zi de toamnă, la Poduri de dor –  arme ale spiritului rostuite de scriitori și poeți din stânga Prutului la Muzeului Unirii din Iași, într-o roditoare simţire de cuget românesc.

         Cuvântul scris și pornit din suflet, răscolitor, sub pana scriitorilor din Uniunea Scriitorilor Europeni din Moldova, amintind nostalgic de Grigore Vieru cu a sa Scrisoare din Basarabia, având  invitați de marcă prin Horia Zilieru, Mihai Păstrăguş, Constantin Toni Dârțu, a zidit punţi de lumină peste dorurile noastre.

       Turneul de suflet al poetei Diana Ciugureanu Zlatan, președinta Uniunii Scriitorilor Europeni din Moldova, a făcut să freamăte simţirea românească din Basarabia în oraşul Unirii lui Cuza, marcând evenimentul istoric din viața cultural-spirituală a Iașului prin exprimarea sinceră și însuflețită a dorului de matca românească – Basarabia e România! Au rostit adevărul curat Ina Paladi, Diana Ciugureanu Zlatan, Nina Gonţa şi toţi fraţii noştri de peste Prut prezenţi astăzi la evenimentul de suflet ce a avut loc din sala Muzeului Unirii din Iaşi…

Salutul și gândul pios transmis celor prezenți de poeţii Mariana Gurza, Dorina Stoica, Mirela Șoimaru, Eugen Emeric Chvala și un scurt in memoriam dedicat poetului originar din Basarabia, Boris David au emoționat auditoriul.

Lansarea de carte a scriitoarei și poetei Nina Gonța, cu volumul În mrejele vieții, Editura StudIs, Iași, 2016 ne-a adus în suflet simțirea moldovenilor din stânga Prutului, tristețile și bucuriile celor care simt româneşte… dar și lacrima din colțul ochiului care nu poate fi ștearsă decât prin Iubire, Dragoste de Frumos şi Temeinicie. La eveniment au participat şi poeţii  Lucian Ioniţă, Titi Nechita, (colaboratori ai revistei Melidonium), Mihai Ganea şi Geo Moroşanu, membri USEM.

Momente artistice deosebite, ce au emoționat și încântat  publicul, au fost prezentate de actriţa Ina Paladi şi membrii ansamblului folcloric  ,,Foarea Dorului”din satul Cuizauca raionul Rezina, Moldova

Sursa: http://melidonium.ro/2016/09/10/emilia-tutuianu-poduri-de-dor/#more-50086

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii