11 Jul
2016

Emilia Țuțuianu la aniversară

La mulți ani, Emilia!

La aniversări, simțim nevoia de a fii alături de prieteni. Suntem atât de mulți și prieteni tot mai puțini…V-ați întrebat vreodată în ce se măsoară prietenia? Nu, nu în talanți! Nu în interese meschine și lingușeli. Prietenia este un pocal tainic ce adăpostește noblețea, la fel ca iubirea. Un sentiment ce curge ușor, ca apa cea vie într-o lume zgomotoasă. Este prezentă lângă tine la nevoie, să-ți șteargă lacrima din geană. Nu strigă, nu se laudă, nu se trufește. Știe să asculte și îți întinde mâna la greu. Nu cunoaște invidia…Da, Emilia este o prietenă de nădejde.

Nu doresc să vorbesc despre realizările ei personale. Nu are nevoie de un laudațio deși s-ar impune să punctăm ce a făcut și continuă să facă pentru urbe, pentru scriitorii din țară și diaspora. Toate la timpul lor, vor inunda peisajul literar prin adevăr și trudă, materializată prin diverse proiecte. Ceva ce nu se cunoaște la nivel local,  activitatea ei este monitorizată în țară și peste ocean. Un argument bun de atenționare pentru detractari…

La mulți ani, Emilia!

Este urarea noastră românească de la suflet la suflet, de la inimă la inimă. Anii îi numără Dumnezeu, nu oamenii. Noi doar putem să ne bucurăm pentru clipa dată, pentru prieteni și dușmani. Și dușmanii sunt ai noștrii…dacă nu am avea, nu am exista…Ei ne certifică viul! Ne dau puterea de a merge mai departe, demni și încrezători în ziua de mâine.

La mulți ani, Emilia!

Prietenia ta, este o frăție ce știe să șlefuiască timpul în favoarea noastră prin iubire și credință. Cel ce îți priveghează viața, Tatăl Ceresc, să-ți îndrepte pașii pe calea binelui și-n brațele Sale părintești să-ți găsești pacea, ferită de vrăjmășia oamenilor răi  și vicleni. Dumnezeu să-ți dea multă sănătate și zile îndelungate și tot ceea ce faci, să fie din iubire. Menirea ta, prin râvnă, este de a zidi noi conștințe și nu numai…Știu, nu este ușor dar Cel Preaînalt știe cum să le rânduie. O truditoare prin cuvânt și faptă!

Nu am să închei cu versuri, draga mea prietenă. Dacă avem dragoste, avem totul…

,,Dragostea este răbdătoare, dragostea este plină de bunătate, nu este invidioasă, dragostea nu se laudă, nu este mândră,  nu se comportă indecent, nu-şi urmăreşte propriile interese, nu se supără, nu se gândeşte la rău,  nu se bucură de nedreptate, ci îşi găseşte bucuria în adevăr,  suportă totul, crede totul, nădăjduieşte totul, suferă totul.” (1 Corintieni 13:4-7)

La Mulți și Fericiți Ani, Emilia!

Mariana Gurza

12 iulie 2016

Timișoara

11 Jul
2016

Harry Ross: Versuri

Imagini pentru pictura clasica din israel a poetului harry ross

Nu râdeţi

 

 

Nu râdeţi cu voce tare

De-ale mele poezii

Le-am extras de prin sertare

Doar pentru o zi

 

De vor trăi însă o lună

Şi  altele mai apoi

Meritau a fi scrise

Pentru tine,  pentru voi

 

 

Am rămas aici

 

Am rămas aici

unde n-am rădăcini

nici părinţi,

nici amici,

doar steaua lui David

ca şi sulul strămoşesc

pe care  scrisă-i istoria

de la geneză, până acum…

Trăiesc  un vis?

da, şi încă unul măreţ

atâtea-mi lipsesc

după atâtea tânjesc

dar glia mă ţine în loc

şi jurământul de a nu fi-n veci

supus altuia,

în bătaie de joc.

 

 

Istoria

 

 

Am clădit turnuri de dovezi

Am săpat adâncuri pentru a scoate la lumină

Palate, unelte, aşezări omeneşti

Am fost aici stăpâni de mii de ani

Până la împrăştiere.

Cu sânge am plătit fiecare petec de pământ

Acum alţii îl revendică

Locul şi ţara şi mitul strămoşesc

 

Istoria e vie şi moartă în acelaşi timp

Ne luptăm cu umbrele trecutului

Dar şi cu monştrii  zilei de azi

Care-s vii şi poartă  la brâu

Gloanţe sinucigaşe

Ca niciunul din noi

Să nu rămână viu.

 

Neamul evreiesc e puternic

Aşa a fost din faşe

Rămâne-va în veci

 

 

De ce?

 

 

De ce nu lăsăm aripile

Să crească?

Picioarele să se odihnească

După nesfîrşite marşuri

Prin istoria bătută de furtuni

 

Gândurile caută

Zările  luminii

Şi porţile spre o eră nouă

 

Avem nevoie de aripi

Să ne înălţăm pe piscuri de clarviziune

Să ne întâlnim cu Domnul,

Să fim deasupra tuturor

Nimicniciilor  terestre

 

Doar înălţimile ne pot salva

De ţintele duşmane

Atât de multe,

Atât de otrăvite.

 

 

Trenul vieţii

 

 

Aşa mi se pare viaţa:

o lungă călătorie

din gară în gară.

cu opriri fugare,

zdruncinături fără încetare

şi reporniri amare

Trenul nu urcă mereu

şi nici nu coboară într-una

iar noi privim afară

spre o nouă gară

mai primitoare, mai ademenitoare

Ni se oferă însă adesea

una pustie,

alta murdară,

uneori prost luminată

în care orbecăim exact ca-n viaţă

Trenul pufăie şi se arată voios

De parcă ne-ar duce în locul cel mai frumos

Îi place să fie în veşnică mişcare

Şi noi la fel

Totuşi vine,  pe neaşteptate,

o gară finală, cu lume, fanfară, flori

şi lacrimi de întristare

tu numai cobori, alţii te duc

unde rămîi, pentru totdeauna,

singur cuc

 

 

Închinare pietrelor

 

 

Mă închin pietrelor

pentru că nu-şi schimbă faţa

nici vorba, nici gândul

sunt mereu aceleaşi,

mai ciobite pe la colţuri,

mai netede în creştet,

bătute de vânturi şi  ploi

statornice, neclinitite –

simboluri ale naturii

mult prea iubite.

 

Pietrele nu trăiesc niciun sentiment

nu cer, nu plîng, nu dăruiesc

totuşi le iubim,

şi le ocrotim

prefăcîndu-le în monumente

pentru alte ere

 

Un zid cum nu este altul

clădit din pietre şi lacrimi

din rugăciuni şi chemări

stă mărturie  unui crez

că ele, pietrele-s create de mîna Domnului,

stând la temelia aspiraţiilor noastre

spre eternitate

 

Omul e om

 

iubindu-i pe alţii

pe sine se adoră

sinelui se închină

şi nimic nu-l clinteşte

din crezul acesta sfânt

 

 

E dureros

 

E dureros, dar vine o clipă

când trebuie să ne delimităm

de ce a fost şi ce este

de ce vom fi, când nu vom fi

facem un bilanţ

şi acceptăm că viaţa s-a oprit

calm sau tulburat

oricum, e păcat.

Recunoaştem cu umilinţă

că am fost cândva o fiinţă

plină de viaţă, curaj şi dărnicie,

încărcată cu  doruri,

dar toate astea nu sunt destule

să rămâi  nemuritor.

Zici: nu-i nimic,

voi petrece dincolo

într-o linişte solemnă

altă viaţă, fără zbucium

fără vise, dormind

nesocotind

de e zi ori e noapte

ce clevetesc  vecinii în şoapte

de  urzesc mici războaie

sau incendii pustiitoare.

Să fie ce-o fi,

Zic tuturor adio!

chiar şi frumoaselor dansatoare ale

Carnavalului de la Rio…

 

 

Harry  ROSS

Israel

 

10 Jul
2016

Vavila Popovici: America din nou însângerată

Imagini pentru împușcat un om de culoare în Louisiana Ca să-ți pierzi capul, trebuie să-l ai.”

– Albert Einstein

   Deschidem zilnic televizorul și vedem imagini macabre, auzim împușcături, țipete și plânsete. Nu este suficient că avem imagini de groază din alte părți ale lumii, trebuie să avem și aici, în interiorul Statelor Unite?

   Pot numi această săptămână care se termină ca fiind Săptămâna groazei. Marți a fost împușcat un om de culoare în Louisiana, după ce a fost imobilizat și pus la pământ de către polițiști. Imaginea soției îndurerate, prezentă la conferința de presă, a impresionat profund opinia publică. Miercuri în Minnesota un tânăr de 32 ani a fost oprit de poliție pentru un control de rutină și a fost împușcat în mașină – ucis prin mai multe focuri de armă trase de polițist. Tânăra de lângă el transmitea, din mașină, prin intermediul telefonului mobil – crima, sângele care se scurgea din trupul partenerului.

   Mă opresc puțin asupra acestui fapt. M-a impresionat sângele rece al femeii, m-a uimit reacția lucidă a ei, capacitatea rațională a eului său, ce cuprindea starea de fapt, realitatea, o detașare dinspre persoana tânără, înspre zona de neutralitate și obiectivitate; puterea de a arăta clar și cu curaj adevărul cel mai imediat și atât de dureros. Filozoful german Friedrich Nietzsche spunea, și avea dreptate: Câtă luciditate, atâta dramă”. În acele clipe ființa de lângă cel care se stingea, renunțase la iubire, îmbrățișase luciditatea… Interesant! Nu oricine ar fi putut avea această putere.

   A urmat  atacul de ieri – vineri 8 iulie a.c., din orașul american Dallas, în care cinci polițiști și-au pierdut viața și alți șapte au fost răniți, după ce un bărbat înarmat a deschis focul, în timpul unui protest pașnic la adresa acțiunilor polițiștilor americani din ultima perioadă. Autoritățile americane au reușit să-l identifice rapid pe bărbatul care a comis crima  abominabilă. După împușcături s-au încercat negocieri între forțele de ordine și atacator, în timpul cărora atacatorul și-a arătat nemulțumirea față de acțiunile polițiștilor și, culmea, „voia să omoare oameni albi, în special polițiști”. Tânărul, în cele din urmă a fost ucis, după detonarea unui robot exploziv. Este vorba despre Micah X. Johnson, un bărbat de culoare, în vârstă de 25 de ani, fost rezervist în Armata americană și care participase chiar la o misiune derulată în Afganistan, în anul 2013.

   Și dacă această crimă a fost atât de dureroasă pentru familia întreagă americană și nu numai, dacă uciderile, crimele se denumesc efecte pe care le-am simțit cu toții – cei care s-au aflat în locul respectiv, dar și cei care au privit la televizor – ne putem întreba care a fost adevărata, profunda lor cauză. Întotdeauna, pentru a nu se repeta astfel de întâmplări, trebuie cunoscute, analizate și înlăturate adevăratele cauze.

   Totuși, se bănuiește că multe detalii mai pot fi descoperite cu privire la acest tânăr, Micah Johnson, în legătură cu viața lui și despre motivele care l-ar fi putut conduce la înfăptuirea unei asemenea crime, mai ales că a ales ca loc de desfășurare un protest care s-a dorit a fi pașnic, fără niciun fel de incidente. Forma în care a acționat tânărul, pare a fi nevrotică; poate o tulburare depresivă să-l fi condus la săvârșirea acestei fapte, poate ura și-a făcut cuib mai demult în sufletul lui? Să nu uităm că aceste acțiuni criminale sunt rezultatul unor stări dobândite, a stării morale în care el se găsea, mai precis a stării imorale și ne gândim la faptul că pregătise arme în locuința sa, că era, probabil, lipsit de credință, de încredere în Dumnezeul nostru care este iubire și ne cere să fim iubitori.  Iubirea, cred că este emoția care ar trebui să nu lipsească din sufletele oamenilor. Iubire în loc de ură! Iubirea poate ierta foarte multe, poate uita răul și șterge nedreptatea făcută, în spre binele colectivității. Iubirea este orientată întotdeauna către celălalt de lângă noi, iubirea este puterea care ne transforma în oameni buni, ea este cea care caută corectitudinea și dreptatea. Nu ar trebui să uităm că trebuie să dăm dovadă că suntem umani, că devenim din ce în ce mai umani, așa cum spunea cineva, „Omul este om fiindcă se face om”.

   Președintele Statelor Unite a condamnat, de la Varșovia, unde se desfășoară summitul NATO, atacul din Dallas, catalogându-l drept unul „violent, calculat și demn de dispreț”.

   Am scris cândva despre consecințele accesului facil la arme în Statele Unite. Acum este impresionant cum răzbunarea despre care am vorbit cândva, ia înfățișarea urii crescânde în sufletele oamenilor, ducând la pierderi de vieți omenești, la crime care zguduie din temelii comunitatea. Polițiștii reacționează rapid, poate prea rapid, cu o teamă justificată totuși, că cel controlat poate scoate o armă în loc de permis, și aceasta datorită regimului de acordare a armelor, mulți americani posedând arme de foc. Este o realitate, o problemă care trebuie rezolvată, cred, nu cu jumătăți de măsură, ci cu măsuri clare, poate chiar radicale.

   Unde ne este blândețea ființei, unde ne este seninătatea cu care priveam cândva lumea? Albert Einstein mărturisea: „Idealurile care mi-au luminat calea și mi-au redat din timp în timp curajul de a înfrunta viața cu bucurie, au fost: bunătatea, frumusețea și adevărul”. 

   Atât de fericiți suntem prin naștere și atât de umiliți de semeni în viață!

Vavila Popovici – Carolina de Nord

10 Jul
2016

Dulgheru Valeriu: Dihorele a ieșit din nou la vânătoare

Am avut o lună plină de evenimente: 22 iunie – Ziua Dezrobirii Basarabiei comemorată însă de mulţi basarabeni drept ziua „începutului marelui război pentru apărarea patriei (a cărei patrii, Basarabia fiind la moment teritoriu ocupat de doar un an!!!); 22 iunie – Ziua Ocupaţiei Sovietice, o zi neagră în istoria Basarabiei; 6 iulie – ziua celei mai mari deportări sovietice a românilor basarabeni. Şi, în final, deunăzi am fost „fericiţi” de vizita (a câta oară!!!) a celui mai detestat politician rus – Dm. Rogozin, mâna dreapta a lui Putin şi „guvernator al Transnistriei”. Acest sinistru personaj şovin rus, declarat în a. 2004 persona non grata în Letonia, care ne-a scuipat de atâtea ori şi ne mai scuipă în suflet, la noi e întâlnit cu toate onorurile de oficialităţi. Totuşi de această dată, aterizând la Chişinău chiar la aeroport Dm. Rogozin, a fost întâlnit cu huiduieli şi cu un bilet dus spre Moscova de către tinerii unionişti de la asociaţia ODIP (Onoare, Demnitate şi Patrie). De asemenea, i-au trimis un SMS cu textul „Bine aţi venit în România!”. Bravo tineri!!!. S-au găsit măcar cineva cu coloană vertebrală în acest colţ de ţară să-l întâmpine pe potrivă pe acest ultra şovin rus. „Este inadmisibil ca un oficial rus, care a luptat cu arma în mână împotriva regimului constituţional al Republicii Moldova în războiul de pe Nistru în 1992, care a ofensat în repetate rânduri cetățenii Republicii Moldova şi conducerea statului, care a încercat să strângă și să transporte ilegal documente electorale, ce confirmă separatismul din stânga Nistrului, să-și facă apariția în cadrul unei vizite pseudo-oficiale la Chișinău, capitala de fapt servind drept escală pentru a merge la Tiraspol” declarase în a. 2014 dna Ana Guțu, pe atunci fiind membră a guvernării. Astăzi nu s-a găsit nici un membru al guvernării să protesteze.

Acum doi ani Rogozin ne ameninţa că „o să îngheţăm la iarnă dacă semnăm Acordul de Asociere”. Iată că am semnat şi nu am îngheţat, iar din data de 1 iulie 2016 Republica Moldova a deve­nit şi membru-asociat al UE. Supărat pe noi pentru neascultare Putin ne-a impus embargo pentru vinurile, fructele, legumele moldoveneşti, iar harnicii noştri producători au ridicat calitatea produselor pentru a corespunde standardelor internaţionale şi acum găsesc alte pieţe de desfacere, unde economicul nu este legat de politic. Ceea ce face Rusia împotriva noastră (mă refer la embargourile ruseşti a vinurilor, fructelor, legumelor) cât nu e de straniu se face spre binele nostru. Rusia a înţeles acest lucru şi pentru a ne sustrage de pe calea bună vine cu bombonica rusească (o foaie de parcurs privind reluarea comerţului până la următoarea supărare a lui Putin). La mijloc, probabil, mai este şi faptul că cetăşeanul rus a simţit lipsa produselor moldoveneşti pe piaţa rusească în primul rând prin preţurile exagerate la produsele aduse de peste mări şi ţări, care sunt şi de o calitate îndoielnică. Ruşii s-au obişnuit cu vinul, fructele şi legumele moldoveneşti, care erau mai ieftine şi mai gustoase decât cele importate din alte ţări. De fapt producătorul basarabean a fost întotdeauna jecmănit de Moscova. Pe timpurile u.r.s.s., de ex. pentru un litru de șampanie producătorul moldovean primea doar 87 copeici, pe când fiind doar turnată în sticle la fabricile de șampanie din Moscova sticla „Sovetskoe shampanskoe” de 0,7 litri era vândută cu 5 ruble 60 copeici. Comentariile sunt de prisos.

Care ar fi scopul adevărat al vizitei? Dincolo de scopul oficial (de fapt s-a autoinvitat!), care s-a redus la un discurs tinut la Chişinău privind „reluarea relaţiilor economice între Rusia şi Republica Moldova, elaborarea unei foi de parcurs (parcă nu am şti că Rusia nu are nevoie de parteneri comerciali ci de vasali) şi un absolut altul ţinut la Tiraspol, scopul de bază este salvarea transnistriei, dar odata cu aceasta transnistrizarea întregii republici. Cum n-ai da această vizită are şi o pronunţată tentă electorală, este una în sprijinul lui I. Dodon la prezidenţiale. A se vedea prezentarea pe larg de către televiziunile lui Dodon a „salvatorului” Rogozin.

 Campania electorală pentru alegerile prezidenţiale a început. Putin a pus în aplicare artileria grea, care timp de vre-o doi ani tăcuse. După vre-o doi ani de uitare iată că s-a trezit din nou interesul lui Putin (Rogozin) faţă de coteţ. Dacă vă mai amintiţi, anterior acelaşi Dm. Rogozin şi-a permis să compare Republica Moldova cu un coteţ: „Eu nici măcar nu am deschis gura, dar în coteţ deja s-a făcut atâta tărăboi” (în stilul său, maestrul N. Dabija l-a comparat cu un dihore care emană duhoare într-un coteţ!), comentariu făcut la reacţia Chişinăului privind numirea sa în calitate de „emisar special al preşedintelui Rusiei pentru regiunea transnistreană”.

Un alt scop este „salvarea Transnistriei din colapsul economic cu mâinile noastre, dar să rămână enclava Rusiei”. O veche tactică rusească. Vă mai amintiţi cum în prima jumătate a secolului XIX Rusia de facto stăpânea principatele române, le jefuia, le domina politic, însă de iure Turcia era suverana principatelor, şi pentru toate relele ea era vinovată. Chişinăul a fost doar o escală spre Tiraspol, unde a venit „să-i îmbărbăteze pe transnitreni” pe fundalul crizei economice profunde, în care se află. Rusia nu mai are posibilităţile anterioare de a susţine regimul de la Tiraspol din cauza crizei economice profunde, legată de scăderea preţului la petrol, şi a blocadei Transnistriei din partea Ucrainei (dacă blocada ar fi fost instituită de ucraineni în anii ’90, această enclavă rusească n-ar fi existat nici câţiva ani spre binele Republicii Moldova, dar şi al Ucrainei, pentru care acum este ca un ghimpe în coastă). Vă mai amintiţi răspunsul lui Medvedev dat locuitorilor Crimeii care cereau bani pentru pensii şi salarii: „Nu sunt bani”. I-au ocupat, i-au rupt de la Ucraina şi acum îi ţin semiflămânzi. E în stilul pur rusesc. S-au întins pe a 6-a parte a Terrei, îşi ţine în mizerie propriul popor dar permanent caută să „elibereze” alte popoare. De unde să aibă bani pentru regimul de la Tiraspol. Pentru a-şi salva faţa Moscova declară în mod mincinos că Republica Moldova blochează Transninstria.

Mai este un motiv al vizitei lui Rogozin: sosirea misiunii FMI la Chişinău (ce coincidenţă a acestor două vizite!) pen­tru lan­sa­rea nego­ci­e­ri­lor pri­vind sem­na­rea unui nou Acord de finanţare a Republicii Moldova cu FMI. Această mirifică „foaie de parcurs privind reluarea comerţului cu Rusia” este un fel de bombonică din partea Rusiei pentru guvernanţii noştri, dar care nu este altceva decât pielea ursului din pădure.

Ca o blasfemie adusă sutelor de mii de deportaţi vizita lui Rogo­zin în Republica Mol­dova a mai coincis cu un trist eve­ni­ment: come­mo­ra­rea vic­ti­me­lor depor­tă­ri­lor sta­li­niste, fapt practic nerecunoscut de Rusia, care s-a declarat succesoarea URSS. Pe când Republica Moldova să înainteze Rusiei o notă privind compensaţia daunelor materiale şi morale aduse sutelor de mii de deportaţi basarabeni (aşa cum a procedat Germania)!

De asemenea, iarăşi întâmplător!, două zile mai târ­ziu (8-9 iulie) la Varşo­via, în Polo­nia, era pro­gra­mat cel de-al 27-lea sum­mit NATO, la care a par­ti­cipat şi Republica Mol­dova cu sta­tut de invi­tat şi la care au fost abor­date şi pro­bleme de secu­ri­tate regio­nală şi apă­rare colec­tivă, în con­tex­tul inse­cu­ri­tă­ţii de după ocu­pa­rea Cri­meii de către Rusia şi inva­da­rea Don­ba­su­lui. Cum să nu ne amintim de declaraţia care îi aparţine acestui şovin imperialist: „Pentru tancuri nu trebuie vize”. E în stilul ruşilor de a mătăhăi cu rachetele lor.

Dar probabil unul din scopurile de bază a fost să „con­vingă” Chi­şi­năul să nu se opună „reven­di­că­ri­lor Tiras­po­lu­lui” la viitoarele negocieri în formatul „5+2”. De menţionat că în zilele de 2-3 iunie 2016, la Ber­lin, după o între­ru­pere de doi ani, au fost relu­ate nego­ci­e­rile în for­ma­tul ”5+2”, pen­tru „regle­men­ta­rea dife­ren­du­lui trans­nis­trean”. În acest sens a fost sem­nat şi un Pro­to­col între Chi­şi­nău şi Tiras­pol, care vizează o „agendă comună de acţiuni pri­vind inte­re­sele popu­la­ţiei de pe ambele maluri ale Nis­tru­lui”. La mij­lo­cul aces­tei luni, Chi­şi­năul şi Tiras­po­lul tre­buie să pre­zinte, într-o con­fe­rinţă în Bava­ria, rezul­ta­tele la cere­rile făcute de părţi. „Chişinăul aproape că nu se gândeşte la Transnistria şi acţionează practic ca şi cum acest teritoriu nu i-ar mai aparţine. Bazându-ne pe această realitate, vom trage propriile concluzii” a declarat în 2015 ultranaţionalistul rus Dmitri Rogozin. Vizita recentă a lui Rogozin vine să demonstreze că Kremlinul se gândeşte mai mult la Transnistria.

Deci, e clar: Rogo­zin a venit la Chi­şi­nău nu pen­tru a redes­chide pieţele Rusiei pentru produsele moldoveneşti, ci pen­tru a o impune să facă noi cedări inte­re­se­lor ruseşti la Tiraspol. 

 

 

Dulgheru Valeriu

8 Jul
2016

George Anca: Fiii Luceafărului

FIII LUCEAFĂRULUI

Lumi eminesciene la Lawrence şi Eliade

                                            George Anca

„Ca un luceafăr…

 

„Lumea iese din scenă”.

 Din şcoală, ne urmăresc ultimele cuvinte ale luceafărului-geniu – „în lume mea mă simt / Nemuritor şi rece”. Din prima poezie publicată, din prima strofă aflasem că „se stinse un luceafăr”, Aron Pumnul. Citim într-un manuscris: „Un luceafăr, un luceafăr/…/ În viaţa-mi de-ntuneric/…/ cu braţele-amândouă cătră dânsa mă îndrept”. Dimitrie Vatamaniuc numără 19 subvariante la varianta (… după model german) Iar când voi fi pământ, printre care:

Luceferi în cetini

Luceferi pe veci

Luceferi dulci pe lac

Luceferi ce apar

Luceferi blând răsar

Luceferi blânzi ce rar

Se strecură-n cetini

Luceferi ce s-aprind

Luceferi mari de foc

Luceferii de foc

            Întrebat, pe e-mail, de la Universitatea din Târgu-Mureş, ce titlu are comunicarea mea, am răspuns, din Washington Convention Center: Lumile lui Mircea Eliade (literatura vs ştiinţă?). Am precizat, după câteva momente: Lumile eminesciene ale lui Eliade (româneşti, luceferi?). Cititor, în India, al lui D.H. Lawrence, mi-am amintit de morning star – Quetzalcoatl, din Plumed Serpent şi am început să pregătesc un paper cu titlul (intenţie): Lumi eminesciene la Eliade şi Lawrence (luceafăr). Îmi argumentam, cumva gen critical fiction, legătura dintre cei trei, destul de ilustrabilă în ce-i priveşte pe români. Pentru traducătorul în româneşte al Revoltei în deşert a colonelului Lawrence (şi cu un articol despre geniul personajului interpretat, mai târziu, în film de Peter O’Toole), ar putea scandaliza tăcerea asupra scriitorului afin D. H. Lawrence, şi totuşi, încă în Şantier, Eliade evocă: „La Uttarapara, zemindarul mă primeşte iarăşi în biblioteca lui magnifică, şi îmi arată ultimele achiziţii, printre care şi Lady Chatterley’s Lover”. D. H. Lawrence, se vedea, într-o scrisoare, „queer and desolate in my soul  – like Ovide in Thrace” (starea o transferă şi unui personaj feminin de roman). Şi fără a substitui pe Ovidiu lui Eminescu, tema independentă a luceafărului (şi apocalipsului?) se oferea ca un subiect tentant. S-a spus, de altfel, că Ovidiu este „un D.H. Lawrence al antichităţii”.

            Cum se întâlnesc lumile celor trei? Eliade vorbeşte de Brahma locas comparabile subînţeles lumilor eminesciene, Lawrence îşi asumă cosmosul (chiar „împreună” cu Eminescu).

            O călătorie prin lumea lumilor lui Eminescu n-are, probabil, sfârşit, continuându-se până şi în „tăcerea”-deconstruire pecetluită pe creaţia lui mai cu seamă în postmodernism. Poetul nostru împărtăşeşte „damnarea” cu Ovidiu, Eliade, Lawrence. Înainte de a privi luceafărul fiecăruia, ne amintim din universul de formulări-lume eminesciene:

 

Fără naţiunea mea nu e lume

Mundus sensibilis şi inteligibilis – Mundus phaenomenon, mundus noumenon

Să ne închipuim lumea redusă la dimensiunile unui glonte

ARBORE

… Adeseori m-adâncesc în noaptea acestui suflet bătrân şi rece, în marea lui cea adâncă şi întinsă… căci alta-i lumea ce-o vezi cu ochii – şi aceea tristă, şi alta-i lumea ce-o vezi în oglinda speranţei şi în visul cel frumos al trecutului – şi aceea-i frumoasă… alta-i fundul cel amar al mării, alta-i faţa apei cea lucie. Adeseori iau de la basmu, de la păzitorul cel posomorât al trecutului, cheile lui de aur şi deschid porţile inimii mele. Adeseori, în sufletul meu, întorc înapoi roata cea uriaşă a timpului cu codrii să-i de secoli, cu popoarele sale… Cu creştinătatea şi Păgânătatea sa… Într-un loc îmi place să opresc roata… să privesc cu tot estasul lumea ce se-ntinde înaintea ochilor! Lumea… Roma! Roma, coroana de marmură a pământului, cu împăraţii ei mari ca Dumnezeii seninului. // Pe tronuri cu trepte multe, îmbrăcaţi în aur, fruntea lor încinsă cu luceferi, privesc la lumea îngenuncheată la picioarele lor. (Ştefan cel Tânăr)

Şi inima-i bătrână din nou o mai inspiră,

De cugetă lumi nouă – cum cugetă o liră

Mira, Doamna lumii, ar fi încă femeie, şi eu vreau ca iubita sufletului meu să fie o zeitate, să domnească peste mult mai mult – adică peste inima mea. Inima mea, acest pustiu nemărginit populat de urmele durerii, de lumile palide ale trecutului, tu ai înflorit-o cu zânele râzânde ale viitorurilor. /…/ tu nu ştii că bătăile astei inimi sunt orologiul după care se-ndreaptă o lume, lume necunoscută, a cărei Dumnezeu sunt eu – bătăile astei inimi sunt destinul unei lumi – la tremurul ei tremură lumea – la zâmbetul ei se-nsenină pustiurile sale – şi când orariul stă – timpul stă – timpul neci nu mai esistă căci se topeşte-n vecinicie şi lumile inimei mele s-a stins//ca o clipă. (Mira)

Minunaţi ginii ai pământului cari luciţi în fier, cari pâlpâiţi flăcări, cari zvâcniţi în inima omenească, cu voi vreau să înving lumea.

Sălbatec fulger răsculat împotriva lumilor şi esilat de univers în spăimânta lui într-un veşted corp de om.

Văd caosul că este al lumilor săcrii,

Că sori mai pâlpâi – roşii gigantice făclii –

Şi-apoi se sting. Nimicul linţoliul se întinde

Pe spaţiuri deşarte, pe lumile murinde (Mureşanu)

Şi ce nu se pun de-i cer trei luceferi de pe cer

O, Adonai! al cărui gând e lumea

Muzica sferelor: Seraphi adoară

Inima lumilor ce-o înconjoară

Ah! îmi îmblă ades prin gând

O cântare veche.

Parcă-mi ţiuie-aiurind

Dulce în ureche:

Lume, lume şi iar lume!

Ca un luceafăr am trecut prin lume

(Citatele sunt extrase din: Eminescu Opere, vol. I-V, Ediţie îngrijită de D. Vatamaniuc, Univers enciclopedic, Bucureşti, 1999)

            Lumi eminesciene ritmează Mircea Eliade în Secretul doctorului Honigberger – „Este o lume nouă, dar rămâne totuşi o lume … lumea spectrală… lumea supranormală… lumea noastră… zborul lui Buddha… zborul însemnă, în limbajul simbolic şi secret, capacitatea omului de a transcende lumea simţurilor şi, deci, de a avea acces în lumile nevăzute… lumea întreagă, în totalitatea ei, o vedea – ca să citez din manuscrisul lui – ’cu totul contrarie decât pare unui om în stare de veghe’ … lumea celaltă… lumea cunoscută-n extaz, ’cu totul contradictorie celei pe care o vedem cu ochii trupului’ … ’noua viziune pe care o dobândeşte iniţiatul prin acest ochi’ nu are nimic de a face cu lumea formelor şi a iluziilor, ci se referă exclusiv la lumea spirituală, adică are acces la niveluri suprasensibile”.

„Lucifer e în deplină libertate numai în Răsărit” (Meditaţie asupra arderii Catedralelor).

            Din lumile lui D.H. Lawrence: „Vrem să scăpăm de ’universul’ nostru mic, înghesuit şi maşinal, şi să revenim la marele cosmos însufleţit al păgânilor ’neluminaţi’ ”… „Suntem una cu cosmosul”… „ ’lumea’ se sprijină pe cifra doisprezece, numărul doisprezece este esenţial pentru tipul de cosmos stabilit. Ciclurile evoluează sprijinindu-se pe cifra şapte”. „Luceafărul de dimineaţă a fost întotdeauna un zeu, de când au început să existe zei. Însă atunci când cultul zeilor muribunzi şi renăscuţi a devenit frecvent în toată lumea veche, cam în jurul anului 600 e.n., el a ajuns să-l simbolizeze pe zeul cel nou fiindcă domneşte în amurg, între zi şi noapte, şi din acelaşi motiv se presupune că este stăpânul ambelor şi stă în toată strălucirea cu un picior pe întinderea nopţii şi cu celălalt pe lumea zilei, cu un picior pe mare şi cu celălalt pe uscat. Ştim că noaptea era o formă a aburilor sau a şuvoaielor” (Apocalipsul, Holding Reporter, 1993, traducere de Radu Paraschivescu). Apokalypto, filmul lui Mel Gibson din 2006, relansează zeul aztec Popol Vuh, sfârşitul lumii fiind programat pentru 21 decembrie 2012.

            Domnişoara Christina

            Motto-ul din poemul filosofic Queen Mab de Shelley (altfel nelipsit de „luceafăr” – „And Vesper’s image on the western main/Is beautiful still”, canto IV; ori, în  The Revolt of Islam, XXVI: „A blood-red Comet and the Morning star/Mingling their beams in combat) ales de Eliade pentru romanul său Domnişoara Christina – spre deosebire de cel în bengali la Maytreyi – nu pare direct legat, aici, de povestea răsturnată a Luceafărului eminescian. Totuşi, „The perefect semblance of its bodily frame” este ceea ce caută mai orice personaj eliadian, mai orice bărbat iubind câte două femei, una reală, alta ideală, fie şi strigoaică. „Nu i-au mai găsit corpul să i-l îngroape/…/ oamenii spun că s-a făcut strigoi/…am să străpung inima strigoiului”. „Şi totuşi, din bezna dezgustului, se împlânta tot mai adânc otrava atât de dulce a aşteptării; dezmierdări cum nici în vis…/ ’Nu mai vreau să fiu în vis, îi continuă domnişoara Christina gândul. Nu mai vreau să fiu rece şi nemuritoare.”

Avatar feminin al Luceafărului, Christina preia replicile fetei de împărat (de la prima, la ultima întâlnire), în atmosferă insinuîndu-se autoral şi o stanţă de rol feminin din Strigoii:

 

„Mă dor de crudul tău amor

A pieptului meu coarde,

Şi ochii mari şi grei mă dor,

Privirea ta mă arde”

„Arald, nu vrei pe sânu-mi tu fruntea să o culci?

Tu, zeu cu ochii negri… O, ce frumoşi ochi ai…

Las’ să-ţi înlănţui gâtul cu părul meu bălai…

Viaţa, tinereţea mi-ai prefăcut-o-n rai –

Las’ să mă uit în ochii-ţi ucizători de dulci!”

 

            Ritualul luceafărului – ca şi al Şarpelui (în romanul cu acest titlu) – are ceva de operă, de înscenare epistemică, la nivel de arii poetice (anti)macabre, început snob-boiereşte cu lectura în franceză, din carte – …„Je pourrais pour ton sang t’abandonner ma vie/Et mon ame” – pentru a suprapune, din memorie, în delir, Luceafărul, până la strofa de mai sus, „Mă dor de…”, „cele mai frumoase versuri din Luceafărul. Recitalul în transă al doamnei Moscu este partea luminoasă din vraja de roman erotic-thanatic al destrigoirii.

            The Plumed  Serpent

            În the Plumed Serpent, D. H. Lawrence rescrie mitul lui Quetzalcoatl, şarpele cu pene care uneşte cerul cu pământul, moartea cu învierea în chip de luceafăr.

„Then the drum began softly to beat, as if of itself. And a man began to sing, in a small voice:

The Lord of the Morning Star
Stood between the day and the night:
As a bird that lifts its wings, and stands
With the bright wing on the right
And the wing of the dark on the left,
The Dawn Star stood into sight. /…/

‘Listen!’ said Ramon in the stillness. ‘We will be masters among men, and lords among men. But lords of men and masters of men we will not be. Listen! We are lords of the night. Lords of the day and night. Sons of the Morning Star, sons of the Evening Star. Men of the Morning and the Evening Star.

‘We are not lords of men: how can men make us lords? Nor are we masters of men, for men are not worth it.

‘But I am the Morning and the Evening Star, and lord of the day and the night. By the power that is put in my left hand, and the power that I grasp in my right, I am lord of the two ways.

‘And my flower on earth is the jasmine flower, and in heaven the flower Hesperus.”

 

Ceyks şi Daedalion

            Lucifer creştin – deşi însuşi Cristos s-a văzut ca luceafăr – este mai adesea luat drept Satana, de Dante, Milton, Goethe. Diferit, Shelley îl laudă pe Dante ca „the Lucifer of his age”. Ca exilat, Eliade preferă pe Dante lui Ovidiu, iar Lawrence se simte Ovidiu şi crede luceafărului mexican. Păgânismul, cosmismul, erotismul, genialismul, ritualismul par elemente comune luceafărului la Eminescu, Lawrence, Eliade. Mai nimic din Satana miltonic. Eos, Usha, Quetzalcoatl generează continuu parcă o lucerferie antiapocaliptică faţă de luceferismul satanic în vogă.

            În antichitate, Hesiod, Homer, Virgiliu, Ovidiu, Seneca plătesc tribut lui Eosphoros-Lucifer. Ovidiu creează genealogia mito-tragică a lui Lucifer în Metamorphoses, pe care o reîntâlnim în modernitate, inclusiv  în contextul prezentului colaj comparatist.

Keyx domnea în Trachina fără vărsare de sânge şi pe faţa împărătească purta strălucirea tatălui său, chiar dacă atunci, când Peleus, fratricidul, venise să-i ceară adăpost, el  plângea cu durere pierderea propriului său frate, Daedalion, acesta metamorfozat în erete când se aruncase de pe o stâncă pentru că Diana, jignită, îi ucisese cu o săgeată fiica, pe frumoasa Chione. Keyx , pe cărarea păcii, şi Daedalion, războinicul, erau fiii stelei care trezeşte zorii (Eosphoros/Lucifer) şi părăseşte ultimul cerul. (Metamorphoses, 11.270).

            Neînduplecat pornind pe mare, nu pe uscat, să consulte oracole, Keyx îi spune soţiei sale atât de iubită Alcyone: Ard cu lucirea tatălui meu în jurământ, dacă îmi îngăduie Fata (Moirai, Fates) mă voi întoarce până ce luna să-şi umple de două ori orbita. (Metamorphoses, 11.42).

            Corabia fiindu-i distrusă de furtună, cu mâna ce odată a purtat sceptrul, Ceyx se prinde de o scândură, cerând în zadar ajutor de la tatăl soţiei sale, Aiolos/Eol, şi de la propriul tată, Eosphoros/Lucifer. Un val negru îl îneacă în timp ce el o tot cheamă pe Alcyone. Tatăl său, acel Lucifer de ziuă, arăta stins şi ascuns, neputând părăsi cerurile, îşi învăluia faţa îndurerată într-un acoperământ des de nori plângători. (Metamorphoses, 11.452). Din graţie divină, cei doi soţi sunt prefăcuţi în păsări (alcioni – poate pescăruşi, poate albatroşi; cf. Ovidiu, Metamorfoze, 1972, traducere de David Popescu)

Lucifer ne întâmpină peste tot în cărţile (liberi) lui Ovidiu:

Metamorphoses:

Lucifer et caeli statione novissimus exit. (II)

quanto splendidior quam cetera sidera fulget
Lucifer, et quanto quam Lucifer aurea Phoebe (II)

                           dum Lucifer ignes (IV)

Lucifer ortus erat (IV)

    Lucifero cadit Eurus (VIII)

  Quae dum Lucifero genitus miracula narrat (IX)
Ars amatoria:

  Roscida luciferos cum dea iungit equos

 Tristia :

  Lucifer ortus erat. ( I)

 Lucifer albus equo!( III)

Lucifer amborum natalibus affuit idem (III)

Ex Ponto:

qualis ab Eois Lucifer ortus aquis (II)

Fasti:

non habet officii Lucifer omnis idem. ( I)

Quintus ab aequoreis nitidum iubar extulit undis
Lucifer, et primi tempora veris erunt. ( II.)

nec tamen haec ultra, quam tot de mense supersint
Luciferi, quot habent carmina nostra pedes. (Fasti, II, 567-568)

Restat ut inveniam quare toga libera detur
Lucifero pueris, candide Bacche, tuo (III)

 Tres ubi Luciferos veniens praemiserit Eos,
tempora nocturnis aequa diurna feres. ( III)

Sed iam praeteritas quartus tibi Lucifer Idus
respicit; hac Hyades Dorida nocte tenent. ( IV)

                Lucifero praeveniente, dies? ( V)

muneris est tempus qui Nonas Lucifer ante est (VI)

et vigil Eois Lucifer exit aquis ( VI)

 Lucifero subeunte Lares delubra tulerunt ( VI)

Heroides:

iam noviens erat orta soror pulcherrima Phoebi
et nova luciferos Luna movebat equos;  ( XI)

ut tibi luciferas adferat illa manus? ( XX)

praevius Aurorae Lucifer ortus erat; ( XVII)

ut tibi luciferas adferat illa manus? (Heroides XX)

            Arundhati

            Cătălina-Kate-Christina iubesc până la identificare avatarică luceafărul blând şi atotputernic în dedublarea sa cosmic-erotică. Prin 1980, când Eliade a salutat (într-o scrisoare către noi) versiunea sanscrită a Luceafărului eminescian, Dyviagraha, de Urmila Rani Trikha, va fi avut în minte personajul său Domnişoara Christina, – …avatara divyagraha … – dar poate şi pe divina Arundhati, întruchipare a luceafărului vedic şi a şarpelui spiral kundalini, soţie ideală – a lui Vashista – invocată de Sita în Ramayana lui Valmiki.

            La D.H. Lawrence, Kate se abandonează luceafărului dincolo de lumea tauromahic-militară, dincolo de bine şi de rău, în rol de  Malintzi:

„So, when she thought of him and his soldiers, tales of swift cruelty she had heard of him: when she remembered his stabbing the three helpless peons, she thought: Why should I judge him? He is of the gods. And when he comes to me he lays his pure, quick flame to mine, and every time I am a young girl again, and every time he takes the flower of my virginity, and I his. It leaves me insouciante like a young girl. What do I care if he kills people? His flame is young and clean. He is Huitzilopochtli, and I am Malintzi. What do I care, what Cipriano Viedma does or doesn’t do? Or even what Kate Leslie does or doesn’t do!” (The Plumed Serpent, XXV)

            Între Roma şi Tomis, între cer şi pământ, între Trachina şi Tracia, glasul alcionilor, fii ai luceafărului ubicuu şi etern, îngână pe Ovidiu. După cum indienii Pawnee se ştiu născuţi de fiica luceafărului de dimineaţă masculin (Marte) şi a luceafărului de seară (Venus).

            Plecarea în lume, cu iubita, are, pentru Cătălin, un tâlc momentan antipărintesc şi anti-luceafăr:

Vom pierde dorul de părinţi

Şi visul de luceferi.

                                          (Eminescu, Luceafărul)

8 Jul
2016

The Case of Eva Michalakova – An Absurd Norwegian Decision

If the state takes away your children do not complain – a short summary of the twenty-nine-page decision of the Norwegian court in the case of Eva Michalakova’s children. It is an utter impertinence to complain about the Barnevernet publicly.

The Case of Eva Michalakova – An Absurd Norwegian Decision

If the state takes away your children do not complain – a short summary of the twenty-nine-page decision of the Norwegian court in the case of Eva Michalakova’s children. It is an utter impertinence to complain about the Barnevernet publicly.

If you read carefully the decision of the Norwegian court you do not know what to think about it. If anyone expected the court to decide on the basis of some evidence, he was very wrong. All the court needs are the statements of the foster families and the Barnevernet saying that children are ok in their foster families and that they are simply not going back.

Despite the fact that the decision might seem ridiculous, it is not a bit funny at all. And Norway is asking for the follow-up shame in the case of taking away of children who should have never been taken away from their family at all.

Seven sad lessons we can learn from the case of Eva Michalakova:

Lesson one: If the child gets used to his foster family, do not want him back.

Lesson two: If you want your child back from his foster family, you upset the foster family and then they upset children. It is all your fault and the court will take away your parental rights.

Lesson three: The Norwegian court says: Rule one: The Barnevernet is always right. Rule two: Even if the Barnevernet is not right, the rule one applies.

Lesson four: Healthy mother must lose her rights because unlike ill father she complaints to media.

Lesson five: The grand-father who did not do anything to anybody cannot see the children, because the biological grand-father is not a member of the foster family.

Lesson six: If the foster parents say that the children do not want to see their mother, it is an absolute true and it is not necessary to inspect it any further.

Lesson seven: Do not look for any logic in the decisions of the Norwegian committees or courts, there is simply not any.

Posted by Tomas Zdechovsky at 07 July 2016

Sursa:   http://www.eubusiness.com/Members/zdechovsky/michalakova

6 Jul
2016

Harry Ross: Aforisme

Imagini pentru Harry Ross

 

Viitorul este o placă turnantă, nu știi de urcă ori că e în pantă.

X

Între două eșecuri, un mic succes este mare.

X

Doamne, dacă mi-ai luat potența,

de ce mi-ai lăsat dorința?

X

Un răsărit de soare face cât mii de apusuri.

X

Nimeni nu e mulțumit cu ceea ce are, vrea mai mult și mai mare.

x

De mii de ani ne căutăm în univers și avem încă o mulțime de mers.

X

Zodiile știu totul despre noi, dacă  suntem  desculți  ori umblăm goi.

X

Avem o țară mică și toți vor din ea o bucățică.

X

În lumea asta mare suntem o pată de culoare, dar cu ce valoare!

X

Străinii ne calcă des și mereu găsesc ceva ales.

X

După rânduiala noastră evreiească tot omul în omenie trebuie să trăiască..

X

Ne e tare dor după cei plecați care ne erau tați ori frați.

X

Deși ne-am născut în dușmănie, gândul nostru e la frăție.

X

Neam de neamul meu a fost urgisit, dar ideeea de a fi nimicit nu a reușit..

X

Cei născuți în zodia Taur sunt buni și blânzi, cu sufletul de aur.

X

Veacurile nu se sfiesc, ele mereu ne păcălesc.

X

Pentu noi nu există dilemă, a fi sau a nu fi evreu nu-i o problemă.

X

Am trecut prin apă și foc, dar am rămas pe loc.

X

Ar trebui să reînvățăm,

din când în când, purtarea bună, să fim exemplu pentru generația nebună.

X

Omul de ceară este ideal, nu strică, nu țipă, nu jignește nici măcar un cal.

HARRY ROSS

Israel

30 iunie 2016

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii