21 Feb
2015

Anna Nora Rotaru: Poezii

                         CHEMARE

 

E liniștea asta atât de-adâncă și apăsătoare…
O grea povară ce-ncet încet m-absoarbe.
În singurătatea mea de tristeți copleșitoare,
Mă dor privirile pierdute-n gol și oarbe.

 

Te chem ca însetată în viață să-mi revii,
Căci totu-mi este atât de plin de tine!
Alături vreau să-mi stai și mâna să mi-o ții,
Spunându-mi basme din cele ce știi tu mai bine !

 

Să-mi fii de sprijin când pașii mi se-mpleticesc,
Când la răscruce stau și nu știu-ncotro s-apuc,
Când vreau să strig dar vorbele mi se-opintesc,
Tăcerea-mi este umbră oriunde să mă duc!

 

Să vii și să-mi arăți cum soarele din nou răsare
Și cum nu trebuie să mă tem de-atâta fericire!
Că bucuria,de-mi va veni e bucurie și nu doare,
Chiar visurile aievea le pot aduna,nu-i amăgire.

 

Să-mi pui în sân o părticică din tine,sublimă,
S-o am ca talisman atunci când îmi lipsești,
Ca o amprentă-n suflet,caldă și de doruri plină,
Să-mi repete că singură nu sunt și mă iubești.

 

Mai dulce o să-mi pară atunci așteptarea!
Strop cu strop,iubirea-n palmă o voi ține strâns!
Lumina se va cerne pe-a sufletului cărarea,
Și plânsul n-o sa-mi mai fie râs și râsul plâns !

 

SE DUC PĂSĂRILE, SE DUC ….

 

Se duc păsările-n cârd, drum lung se duc,
Precum în goană fug și gândurile mele
Și nu mai știu de-am vreme să apuc,
Să le mai văd pe cer zburând, vreodat’ pe ele .

 

Mă tem, că nu mă mai așteaptă timpul
Și simt un ghiont să mă împungă-n spate.
O mână, nu mă lasă să-ntorc capul,
Ca să nu văd cum crudă soarta mă răzbate .

 

Cu cap plecat și fruntea-mi coborâtă,
Pășesc țărâna,pe drumul bătucit de pași.
În vâna simt apusul să se stingă,mohorâtă
Îmi va fi ziua ce ma va duce spre ultimul lacasi.

 

Dar mai ajută, DOAMNE, mai fă să am vigoare,
Să mai apuc să trag cu mâinile de pânza vieții,
Ca să mai văd iar păsările-n cârd să zboare
Și cum apusul roșu s-așterne peste umbra ceții.

 

    MĂ-NTORC PE-ACELAȘI DRUM…

 

E liniște în casă,îmi arde focul în cămin
Și în cenușă,lemnu-aprins trosnește.
Deodată ,flacăra se-naltă, așa ca din senin
Și pentr-o clipă, întunericul gonește.

 

Inghemuita stau în colțișorul meu,
Cu ochi pierduți în gol,cu mintea cufundată-n gânduri
Și valuri de-amintiri mă împânzesc mereu,
Mă trag spre anii cei pierduți în neguri.

 

M-opresc din drumul spre -napoi
Să mai privesc măcar o data,
Pe-ai mei înscriși în lumea de-apoi,
Neșterși pe veci din inimă vreodată .

 

Și tot pe-același drum mă văd copilă,
În colb , la sat,mă joc în grâne și livezi
Și lacrimi curg din ochi și-mi este milă,
De noi, copii din ulicioară ,ce azi imbatraniti îi vezi.

 

Mă scol de unde stau,ridic privirea la oglindă,
Să văd ce timpu-mi face,ce urme mi-a brăzdat.
În flacăra de lumânare,ce joacă pâlpâindă,
Văd parc-același chip de fată ,aceiași parcă ochi de-altadat.

 

Anna Nora Rotaru

21 Feb
2015

Ştefan Ciobotăraşu : Poezii

         PRELUDIU

 

Lumina din iaz, se cuminecă,

Mai albă ca alba Duminecă,

În liniştea plină de flaute,

Vin sturzii să mă caute,

Sau poate chiar soarele ‘n trecere,

Coboară, cu el la petrecere,

Să ‘nşire podoabele raiului,

În cucii şi mierlele naiului,

Să-mi vindece rănile, visele,

  • Iubirile mele, ucisele, –

Să-mi mângâie florile-sclavele

  • Nădejdile mele, bolnavele.

 

Hai, viaţă, adună-mi risipele

Şi numără-mi zilele, – clipele!

Dă flori cerului proaspete,

În pajiştea mea, soare oaspete!

Pădurile mele te ‘nscaună,

Măreţ voevod, peste faună,

Cu foc la aripile glesnelor,

Să creşti din prăpastia besnelor.

 

Fântânile ochilor gemene,

Fântâni, cu adâncul asemene,

Se uită la culmea ta matură,

Se uită – şi nu se mai satură.

Cuptor cu mirezme de azimă,

Pământul, de tine se razimă.

În creanga ce-şi suie ofrandele,

Cuibarele tale ard candele;

Sub leagănul lor, să tot gângure

Pădurile basmului singure.

 

…Bondarii, – doar ei – parc’ar fi nişte

Chemări, din a vecilor linişte…

 

Ci, singur, pe marginea buturii,

De-a valma cu iarba şi fluturii,

Mi-aud încă sbuciumul inimii…

Visând că trăiesc cât de bine mi-i!

 

Ştiu… plopii, cu gura lor harnică,

Dau anilor svoană zadarnică;

Ştiu zilele mele din datină,

Spre ţărmul tăcerii se clatină;

Mi-i gândul, ca negura ‘n rumpere,

Vin umbrele, Doamne, să-l cumpere;

Mi-s ochii noptaci, ca ceţile

De unde s’adapă tristeţile;

 

Dar tu, dimineaţă prietenă,

Să-mi spânzuri urâtul de-o cetină.

Cu rază ‘mpletită pe degete,

Din roua fâneţii, culege-te.

Mai du-mă vremelnic şi ‘mbată-mă

De focul trăirii de vatămă!…

 

(“Însemnări ieşene, Anul II, Vol. IV, Nr. 22, 15 noiembrie 1937, p 548-549)

 

 

POEM PENTRU NOAPTEA ASTA

 

Am ostenit de-atâta căutare;

Să poposim o clipă, lăutare,

Ştii tu ce tristă viaţa mea o suni,

În goana ei după deşertăciuni?

Dă-mi scripca ta de-apururea nestinsa,

Să-mi logodesc durerile cu dânsa

Şi bucuria clipelor puţine

Ce flutură trecând pe lângă mine.

 

Ştii tu ce zbuciumări se cetluiesc

În lemnul ei cu suflet omenesc?

 

Să poposim o noapte laolaltă,

Lăsând zădărnicia lumii baltă,

Că ochii mei adâncă zare ‘mpung,

Dar vreme nu-i la drum atât de lung;

Nici aripi n’am, la glesne să-mi încalţ,

Cu cerurile-alături să mă ‘ncalţ…

 

Şi să cinstim aici sătui de lume,

La hanul înserării fără nume,

Ştii tu ce vinuri putrezesc sub cheie,

De trag aici durerile să beie-

Crăşmaru-i bun, dar sufletul vândut ‘i-i,

Că ţine iadul ferecat în butii.

Numai hangiţa-i meşteră să culce

Cu cântec lin şi vin amar de dulce…

 

Ne-o da balsam de inimă bolnavă,

Un chiot bun şi-o gură de otravă.

Din ochii ei vremelnici ca o rouă,

Ne-o da să bem cu lacrimile ‘n două;

Iar din surâsul ei, ne-o da pahar

Frumos ca floarea de mărgăritar.

 

Hai lăutare, biciue-mi pe coardă

Nepotolita sufletului hoardă:

Să văd durerea ‘n preajmă cum se ţese,

Jucând de gât cu dracul printre mese!

Hai, cât a bate vremea din aripă,

Să pară veac sărmană astă clipă!

C’am strâns mergând prin viaţă ca prin tău,

Sub sânul stâng un pumn de sânge rău:

Mi se tot suie nod vrăjmaş în gât

Şi când oftez mai tare-l întărât!…

 

Aduce-mi aproape, ochi domol,

Tovărăşia corbilor din voi;

De dulcea voastră noapte să mă ‘mbăt,

Visându-mă cu anii îndărăt.

Ce basm uitat, ce dor adânc de moarte,

Învie mincinoasa voastră carte?…

 

Luaţi-mi viaţa, caldă ca o pâne

Şi mântuiţi-o ‘ntreagă până mâne,

Că să mi-o ‘ntorc vreo-dată n-am să pot,

Vândută pe nimica şi pe tot…

 

(„Însemnări ieşene”, Anul III, vol. V, nr. 1, 1 ianuarie 1938, p 50-51)

 

Ştefan Ciobotăraşu

20 Feb
2015

Solemnii – versiuni de George Anca

Unul Dumnezeu / Imn egiptean

 

Dumnezeu este Unul, Singurul, nimeni altul nu este cu el.

Dumnezeu este Unul, Cel ce-a făcut toate lucrurile.

Dumnezeu este Duh, Duh ascuns, Duhul Duhurilor, marele Duh al Egiptului, divinul.

Dumnezeu este dintru început și a existat dintru început.

Ele este Cel primordial, a existat când nimic nu exista:

A existat când încă nu era nimic, și orice este

l-a făcut după ce El a fost. Ele este Tatăl începuturilor…

Dumnezeu este ascuns, nimeni nu i-a zărit forma, nimeni nu i-a adâncit asemănarea, El

e ascuns făță de Zei și oameni, este mister pentru creaturile sale.

Dumnezeu este adevărul… Este Regele Adevărului.

Dumnezeu e Viață și omul trăiește numai prin el.

Dumnezeu este Tată și Mamă: Tatăl taților și Mama mamelor.

Dumnezeu dă naștere, dar el nu este născut…

El naște Însuși, își dă naștere Sieși: El face, dar nu este făcut…

Ceea ce emană din inima lui se înfăptuie de îndată și odată ce El

a vorbit, aceasta vine să treacă  și să dăinuie mereu și mereu.

 

 

Din Bhagavad Gita

Dă-mi întreaga ta inimă,

Iubește-mă și adoră-mă,

Roagă-mi-te într-una,

Pleacă-te numai mie

Și mă vei afla:

Asta mi-e promisiunea

Iubindu-te blând.

Lasă-ți toate îndatoririle

Întru mine, adăpostul tău,

Fiindcă te voi mântui

de păcat și din robie.

Zoroastru

 

Imn / Gatha

 

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr: când e vremea laudei, cum să o compun către Unul ca Tine, o Mazda? Unul ca Tine s-o rostească întocmai unui prieten ca mine, astfel prin Dreptatea Ta întru noi să ne dai prietenesc ajutor, astfel încât Unul ca Tine să ne vină aproape prin Mintea Ta Bună întru suflet.

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr: cum, spre a fi plăcut Lui, avem a sluji pe Cel Suprem al lumii mai bune?

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr: cine prin facere a fost primul părinte al Dreptei Rânduieli? Cine a dat soarelui și stelelor recurente calea lor neschimbătoare? Cine a hotărât cum să crească și cum să descrească luna, afară de Tine? Aceste lucruri, O Mare Creator! aș vrea să știu, și încă altele asemeni.

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr: cine de dedesubt a susținut pământul și norii deasupra ca să nu cadă? Cine a făcut apele și plantele? Cine a înjugat vântul la norii de furtună grabnic și iute. Cine, O Mare Creator? este inspiratorul gândurilor bune întru sufletele noastre?

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr: cine, ca un dibaci artizan, a făcut luminile și întunecimea? Cine, atât de îndemânatic, a făcut somnul și avântul orelor treze? Cine a răspândit Aurorele, amiezile și miazănoaptea, sfetnice omului cugetat, meniri, adevărate călăuze?

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr aceste lucruri pe care o să le vorbesc mai departe, dacă ele sunt cu adevărat astfel? Evlavia (pe care noi o împărtășim) în fapt sporește rânduiala sfântă întru faptele noastre? Acestor sfinți adevărați ai Tăi le-a dat ea Tărâmul prin Mintea Bună? Pentru cine ai zămislit Tu Mama-vacă, aducătoarea de bucurie?

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr: cine a modelat iubita-ne pietate-Âramaiti, deodată cu Puterea Ta Suverană? Cine, prin înțelepciunea sa călăuzitoare, a făcut fiul să-și cinstească tatăl? Cine l-a făcut îndrăgit? Cu astfel de întrebări, atât te abundente, O Mazda! Te presez, O Spirit frumos, Tu făcător a toate.

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr că aș putea cumpăni cele ce sunt ale Tale revelații, O Mazda! și cuvintele cerute Ție de Mintea Ta Bună întru noi, și cum să atingem, prin Rânduiala Ta, perfecțiunea vieții. Și cum cu bucurie sufletul să-mi crească în bunătate?

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr că sfânta credință ce este a tuturor Lucrurilor bune și care, mergând mână în mână cu poporul Tău, îmi va purta pământurile în Asha, Rânduiala Ta, și, prin cuvintele evlaviei- Âramaiti, vom avea fapte drepte. Rugăciunile înțelegerii mele te vor căuta pe Tine, O Ahura.

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr: cine este cel drept în privința în care pe Tine te întreb? Și cine este rău? Pentru ce este hain? Sau cine este însuși cel mai nemernic? Și ticălosul ce-mi stă împotivă în această căpătare a binecuvântării Tale, de ce nu e ridicat și declarat a fi păcătosul care este?

Aceasta cer Ție, O Ahura! spune-mi întru adevăr: cum să alung acest Demon-al-Minciunii de la noi către cei de dedesubt ce sunt plini de revoltă?

Homer

 

Iliada

(Funeraliile lui Hector)

 

Și de cum s-adunară-mpreună-ntâlnindu-se toți troienii,

mai întâi rugul stropiră cu vinul de codru pâlpâitor,

astfel puterile focului învăluindu-l cu totul,

iar între-acestea frații lui Hector și ceilalți strânseră oasele-i

albe, tot comândându-l, cu ochii în lacrimi potopind obrajii –

le așezară-ntr-o urnă de aur sub purpurie pânză

și la iuțeală urna o puseră într-o groapă scobită,

și-o astupară cu lespezi una aproape de alta,

repede-apoi grămădiră movila și-n jur privegheau gărzi,

parte de parte, ca nu cumva mult înarmați aheienii

pretimpuriu năvălind. Iară tumulul sus gata durat,

cale întoarsă făcură strângându-se pentru mărețul praznic,

în rânduială, la casa lui Priam, cel ajutat de Zeus.

Astfel îl îngropară pe Hector îmblânzitorul de cai αλογομάχου Εχτόρου.

 

 

Seneca

 

Menirea ființei

 

Menirea ființei este a-l afla pe Dumnezeu!

Și ce e Dumnezeu? O Forță atotputernică

Mare, nemărginită, a cărei aspră voie

Duce la îndeplinire ce-și dorește.

El este numai spirit. Ființă infinită,

Tot ce vedem și tot ce nu vedem.

Stăpân pe cer și pământ, Zeul Zeilor.

Fără El nimic nu e. Ci noi nu cunoaștem

Ce este El! Când încercăm a înțelege,

Ghicelile ne pierd mai toată taina.

Lui datorăm  bunul numit al nostru,

Trăim ai Lui, ai Lui îngăduindu-ne.

El e un prieten mereu de partea noastră.

Ce-i pasă Lui de jertfa sângeroasă?

Cu inimă curată du-ți viața întru bine!

Nu-n fala templelor de piatră

E placul Său, ci întru pietatea

sufletelor sacrate, a vieților crezând.

 

Pythia

 

Delphi

 

Sunt două drumuri,

muritorii a le ocoli:

unul spre casa libertății,

celălalt spre casa robiei.

Se poate urma cel

cu bărbăție și înțelegere;

poartă-ți dar oamenii pe acestă cărare.

Celălalt e bătut

în ura dezbinării

și lașă distrugere;

cel mai mult ocolește-l.

 

Iubirea de arginți și altceva nimic va ruina Sparta

 

Întâi jertfă războinicilor ce casa și-au avut în insula aceasta,

Acoperiți de rotitoarea câmpie a frumoasei Asopia,

Puși în mormintele eroilor, cu fețe întoarse spre apus.

 

οἶδα δ᾽ ἐγὼ ψάμμου τ᾽ ἀριθμὸν καὶ μέτρα θαλάσσης, καὶ κωφοῦ συνίημι, καὶ οὐ φωνεῦντος ἀκούω. ὀδμή μ᾽ ἐς φρένας ἦλθε κραταιρίνοιο χελώνης ἑψομένης ἐν χαλκῷ ἅμ᾽ ἀρνείοισι κρέεσσιν, ᾗ χαλκὸς μὲν ὑπέστρωται, χαλκὸν δ᾽ ἐπιέσται.

Știu numărul nisipului

măsura mării

pricep mutul

aud nevorbitorul

miros carapace

grea de țestoasă

fierbând în bronz

cu carne de miel

sus bronz

jos bronz.

 

Acum statuile îți nădușesc

Tremură de groază

Sânge negru picură

de pe cele mai înalte acoperișe

Afară din sanctuarul meu

Zvârle-ți spiritele în vaer.

 

Puterea bivolilor ori a leilor

nu poate opri dușmanul

nu

nu va pleca

până nu rupe cetatea

ori regele

limb

cu

limb.

 

Auziți-vă soarta, O locuitori ai Spartei cu largi spații;

Fie vestitul, marele vostru oraș va fi distrus de fiii lui Perseu,

Fie, de nu, întreaga țară a Lacedemoniei

va boci moartea unui rege din casa lui Heracle,

Căci nu puterea leilor ori bivolilor îl pot ține,

Putere contra putere; pentru că el are forța lui Zeus,

Nu va fi știut până una din două nu se va fi mântuit.

 

Rugați-vă Vânturilor

Se vor dovedi

tari aliați

ai Greciei.

 

Cu lănci de argint

vei cuceri

lumea.

 

Înapoi

matricide

Numărul 73

ți-e ceasul

căderii.

 

Spune împăratului

că bolta mi-a căzut la pământ

Phoibos nu-și mai are casă

nici mantic dafin

nici izvoru-i profetic

apa a secat.

 

Pitagora

 

Katharsis / ΚΆΘΑΡΣΙΣ

 

Τοὺς τε γονεῖς τίμα, τοὺς τ᾽ἄγχις᾽ ἐχγεγαῶτας.

Toús te goneís tíma, toús t᾽ánchis᾽ echgegaó̱tas

 

Fii un bun fiu, frate drept, soț tandru, tată bun.

Alege-ți ca prieten prietenul virtuții;

Ascultă-i sfatul blând, învață de la viața lui,

Nu-l părăsi la nicio supărare niciodată;

Dacă nu poți, atunci măcar pentru că legea cea mai aspră

Leagă Puterea cu Necesitatea.

Ți-e încă dat să lupți învingându-ți

Nebunele patimi, nesupus supunându-le.

Fii sobru, harnic și neprihănit; nu te înfuria.

Între oameni ori în taină nicicând să nu-ți îngădui

Vreun rău; mai presus de toate respectă-te însuți.

 

Nu vorbi, nu făptui înainte să fi cumpănit.

Fii drept. Adu-ți aminte că o putere de neînvins

Ordonă a muri; că bogății și onoruri

ușor agonisite, ușor astfel se pierd.

Cât despre relele mișcând Soarta,

Ia-le cum sunt: îndură-le pe toate și te zbate

Cât poți de mult a le schimba amenințările:

Nici zeii cei mai cruzi nu l-au primejduit pe Înțelepț.

Ca Adevărul și Greșeala-și are-ndrăgitori

Grijuliu Filosoful încuviințează sau ceartă;

Dacă triumfă Greșeala, el pleacă; așteaptă.

Ascultă și crestează-ți în inimă vorbele mele;

Ochi și urechi fii împotriva prejudecății;

Teme-te de-al altora exemplu; gândește mereu cu capul tău:

Consultă, deliberează, alege liber.

Lasă nebunilor faptele fără țintă și cauză.

Tu, din prezent, ai a contempla viitorul.

 

Ce nu ți-e cunoscut nu pretinde a ști.

Înțelepțește-te: timp și răbdare la toate-s prielnice.

Veghează-ți sănătatea: împarte cu măsură

Hrană trupului, iar minții odihnă.

A ocoli prea multă ori prea puțină seamă; că tot astfel

Invidia se leagă de orice prisos.

Luxul și avariția au urmări asemănătoare.

Alege în toate cale dreaptă și bună.

 

Πρῆσσε δὲ ταῦθ᾽, ἃ σε μὴ βλὰψη· λόγισαι δὲ πρὸ έργου.

Prí̱sse dé ta͂f̱th᾽, á se mí̱ vlápsi̱: lógisai dé pró érgou.

 

Sfântul Augustin

 

Mare ești Tu, O Doamne

 

Mare ești Tu, O Doamne, și mult a fi lăudat;

Mare e puterea Ta, iar înțelepciunea Ta n-are sfârșit.

Și omul, fiind o parte a creației Tale dorește să Te laude,

Omul, care-și poartă cu el mortalitatea,

Martorul păcatului său, chiar martorul căruia Tu ‘alungi trufașul’,

Ci omul, această parte a creației Tale, dorește să Te laude.

Tu ne porți în fericire când Te lăudăm:

Pentru că tu ne-ai format pentru Tine,

Și inimile noastre sunt fără odihnă până își află odihnă în Tine.

 

Grigore de Nazianz

 

O, tu, Cuvânt de adevăr divin!

 

O, tu, Cuvânt de adevăr divin!

Luminii toate nu ți-am fost afin,

Nici ziua Ție-ntreagă să o țin;

Că pete negre ai văzut întin.

 

Ziua căzu, noaptea s-a răspândit:

Crez, Doamne, Ți-am ămpărtășit;

Jurând, gândind s-ajung, m-am rătăcit,

Pașii în altă parte au pășit.

 

O beznă a venit de dedesubt

Întunecând ai mântuirii fii.

Lumina Ta, Hristoase, dar de frupt,

Întoarcă întunericul în zi.

 

 

Francesco d’Assisi

 

Cântecul Creaturilor

 

Atotnalt, Atotputernic, bune Doamne

ție laudele, slava și cinstea

și toate binecuvântările.

Numai ție, Atotnalte, se cuvin

și nu e om demn de tine.

 

Fii lăudat, o, Doamne al meu,

pentru toate creaturile,

mai ales pentru messer Frate Soare,

cel ce aduce ziua ce ne ilumină

și este frumos și strălucitor în splendoare:

de tine, Atotnalte, poartă significație.

 

Fii lăudat, o, Doamne al meu,

pentru sora Luna și Stele:

în cer le-ai format

limpezi, frumoase și prețioase.

 

Fii lăudat, o, Doamne al meu, pentru fratele Vânt și

pentru Aer, Nori, Cerul senin și orice vreme

prin care dai susținere creaturilor tale.

 

Lăudat fii, o, Doamne

al meu, pentru sora Apă,

ce-i mult folositoare, smerită, prețioasă și castă.

 

Fii lăudat, o, Doamne al meu, pentru fratele Foc

cu care ne ilumini noaptea:

e robust, puternic și vesel.

 

Fii lăudat, o, Doamne al meu, pentru a noastră Mamă Terra,

care susține și guvernează și

produce felurite fructe cu flori colorate și iarbă.

 

Fii lăudat, o, Doamne al meu

pentru cei ce pierd pentru iubirea ta

și îndură moartea și suferința.

Fericiți cei le vor suporta în pace

pentru că de tine vor fi încoronați.

 

Lăudat fii, o, Doamne al meu,

pentru Sora noastră Moarte corporală,

de care niciun om viu nu poate scăpa.

Vai de cei ce mor în păcat mortal.

Ferice de cei ce se află în voia ta

pentru că moartea lor nu va face vreun rău.

 

Lăudați și binecuvântați pe Domnul și mulțumiți-i

și slujiți-l cu mare smerenie.

 

 

Thomas Aquinas

 

Sacre solemnii

 

Sacre solemnii

cu bucurii

și ale inimii

ecouri vii;

ce-i vechi s-acoperă,

toate-s noi noimii,

inimă, voci, operă.

 

Noapte aminte

cina novissima;

Christus credinte

mielul și azyma

fraților dată,

dreapta legitima

din vechi încredințată.

 

După miel typicum,

ospățul s-a încheiat,

Corpus Dominicum

ucenicilor dat,

astfel tot totului,

fiecăruia dat

chiar din mâinile lui.

 

Le-a dat firava

carne a trupului,

trist a-ntins, na-vă,

pocalul sângelui,

zicând: Accipite

pahar ofrandă;

toți din el bibite.

 

Astfel jertfire

instituit-a,

cărei slujire

preoți menit-a,

numai prelații

congrui din vipt a

da și la alții.

 

Pâinea angelică

se face hominum;

dar pâine cerică

simbol terminum;

ce lucru mirabil

a mânca Dominum

pauper, rob, umil.

 

Sfântă treime

într-unul, ne rugăm:

vino-ne, divine,

cum te adorăm;

pe calea-ți divină

voia ne urcăm,

locuim lumina.

 

 

Dante Alighieri

 

 

Într-o zi veni la mine Melancolia

 

Într-o zi veni la mine Melancolia

și zise: „Vreau să stăm de vorbă puțin”;

ci-mi păru că adusese la cin

Durerea și Ura să-i țină compania.

 

Și eu îi zisei: „Pleacă, va via”;

și ea îmi răspunse grecin:

eu, gândind într-o doară latin,

mă uitai și văzui Amorul che venia

 

în haină nouă din pânză tare,

de pe cap o capelă scoate;

e cert, cu adevărată lăcrimare.

 

Îi spusei: „Ce ai, răutate ?”

îmi răspunse: „Necaz, când îmi pare

că domana noastră muri, dulce frate”.

 

 

 

Teresa de Avila

 

Trăiesc fără-a trăi-n mine

 

Trăiesc fără-a trăi-n mine,

De-altă viață îmi e dor

Că mor pentru că nu mor.

 

Trăiesc deja în afara-mi,

Mor din dragoste de rai;

Că în Domnul aflu trai,

Și facă-se voia sa:

Când vorbește inima

Pusă în acest versor

Că mor pentru că nu mor.

 

Astă temniță divină

A iubirii-n trai schismatic

L-a făcut pe Domn ostatic

Liberându-mi inima;

Pasiunii-mi cauza

Văd ocnașul domnitor,

Că mor pentru că nu mor.

 

Ay, ce lungă-i viața asta!

Aste surghiuniri ce grele!

Astă carceră, zăbrele

De țin sufletul în gheare!

Doar sperata evadare

Și mai îndurerător,

Că mor pentru că nu mor.

 

Ay, că viața e amară

Domnul de nu e ferice!

Pentru că-i iubirea dulce,

Dar speranța este rară:

Ia Doamne astă povară,

Mai grea ca plumbuitor,

Că mor pentru că nu mor.

 

Numai cu o confianță

Trăiesc trebuind morir,

pentru că murind vivir

Îmi asigur esperanță;

Moartea de vivir se-agață,

Neîntârziat, espero,

Que muero porque no muero.

 

Uite că iubirea-i forte;

Viață, nu te supăra,

Uite, doar te-i prescurta,

A te câștiga, te pierde,

vino ya la dulce muerte,

Morir vii luminător,

Că mor pentru că nu mor.

 

Viața-aceea din ogivă,

Care-i viață-adevărată,

Până nu-i viața-asta moartă

Nu se bucură că-i vivă:

Moarte, să nu faci eschivă;

Viva muriendo primero,
Que muero porque no muero.

 

Viață, ce-ai putea să dărui

Domnului trăind în mine,

Dacă nu pierdută-n fine

Pentru a te mântui?

Vreau să mor spre a trăi,

Rog iubitul meu cu dor,

Că mor pentru că nu mor.

 

Pues tanto a mi amado quiero,
Que muero porque no muero.

 

 

Ioan al Crucii

 

Stai, umbra mea

 

Stai, umbra mea, pe loc, în apărare,

imagine de vrajă încă-n dor,

iluzie frumoasă-n care vesel mor

ori dulce ficțiune viața-mi doare.

 

Imamul grațiile de-ți năzare,

mi-nfige-n piept oțel ascultător,

la ce de lingușire să m-amor

de-aș fi batjocorit în evadare?

 

Mai blazonat nici că se poate, fală,

că tirania ta triumfă-n mine:

lăsând batjocora, tot strânsă zală

 

încercuind fsntasticele mine,

puțin importă-n brațe, piept năvală

dar fantezia-n temniță nu-mi ține.

 

 

Joost van den Vondel

 

Lăcrimările poeților

 

Ce prăpăd, ce năpastă peste părul meu sur!

Ce ocară și eu vai-eilacy! încă îndur!

Ce durere, ce dor, suferire, tot alean,

În toiul iernii de-n curând fi-va dantan!

Când mi-aduc aminte cum eram înainte

Iară acuma esență de grele cuvinte;

Mă uit în oglindă nevoindu-mă altul,

Prea-prea suferință, și mai și păcatul.

Ci dacă-indien suferit-am curenții

Atâtor suferințe providenții,

Le sufăr iar de la capăt, nu-mi pierd paciența,

Adaug, după un timp, cum urlă accidența.

Daar tu, Mary! și tu, O, cor murmurat de virgine!

Atât, viață și bunuri, și rugăciune,

Ai, primește-mi cu blândețe respectul ardent,

Aibi milă de soarta-mi ce mi-e accident!

Ai, ție ți-am încredințat toate zilele,

După ce s-a aprins iubirea cu milele;

Devoțiunii Tale ofrandă să fiu

Ai, iar (pentru că poți) cu Tine veșnic viu!

 

 

William Shakespeare

 

Toată lumea-i o scenă

 

Toată lumea-i o scenă,

Și toți bărbații și femeile jucători;

Își au exituri și intrări,

Și un om în viață joacă multe roluri.

Actele sale fiind șapte vârste. Întâi, infantul,

Scâncind și vărsând în brațele doicii,

Apoi școlarul smiorcăit cu traista lui

Și față strălucind dimineața, târâindu-se melc

Nedornic de școală. Apoi îndrăgostitul,

suspinător cuptor, cu jalnică baladă

Întru sprânceana dragei lui. Apoi soldat,

Jurând stranii sudalme, bărbos precum un pard,

Gelos onoarei, grabnic și iute la gâlceavă,

Căutând bășica reputației

Până și-n gura tunului. Apoi judecătorul,

Rotund la foale bine căptușite cu clapon-capon,

Cu ochi severi și barbă formal tunsă,

Plin de-nțelepte ziceri și pilduiri moderne;

Și-așa își joacă rolul. A șasea vârstă se shimbă

Într-un sfrijit, papuci, un panataloon,

Cu ochelari pe nas și punga pe o parte;

Ciorapu-i tineresc, bine ținut, prea largă-i lumea

pentru țurloi împuținat, iar vocea mare de bărbat,

Întoarsă iar sopran copilăriei, în sunet

De fluiere, șuiere. Ultima scenă din toate,

Ce-ncheie strania istorie d’evenimente,

E a doua copilărire, numai uitare,

Făr’ dinți, făr’ ochi, făr’ gust făr’ orișice.

 

 

 

Luis de Camoens

 

Rime / Sonete

 

CXCIV.

 

Aici e Babilonul unde în chip de mană

Materia creează atâta rău în lume;

Aici unde Amorul nimica nu înseamnă;

O mamă profanându-i pe toți cu alte nume;

 

Aici e răutatea afină de pomană,

Poate că tirania mai onorată cum e;

Aici e monarhia greșită și corbană

Pe dumnezeu luându-l în râs deșertăciune;

 

Aici e Labirintul unde nobiliarii

Valoarea și Știința le văd abia capcane

Spre porți de Lăcomie și Lașitate varii;

 

Aici e negrul e haos, confuzele eoane

Prin curgerea naturii, cuprinsele fruntarii,

Ci vezi-mă uitării de-o să te dau, Sioane.

Miguel de Cervantes

 

Dansează gitanele

 

Dansează gitanele,

privește regele;

regina, geloasă,

trimite să le prindă..

 

De Paștele regal

făcură regelui

un dans gitan

Belica și Ines.

Belica, tulburată,

căzu lângă rege,

regele o ridică

din pură curtoazie,

regina, geloasă,

trimite să le prindă.

 

Mirabai

Cel Oacheș e Krișna

 

Norii de sus

ai musonului

desfată inima fierbinte.

Anotimpul ploii

în nestrunite șoapte –

Oacheșul se întoarce!

O, inimă umflată,

O, cer de umezeală –

limbi fulgerate întîi,

apoi tunet,

convulsiile ploii,

apoi vânt hăituind căldura verii.

 

Mira spune: Oacheșule,

Te-am așteptat –

e timpul să-mi iei cântecele

în stradă.

 

 

Lalleshwari

 

Acolo am văzut

 

Acolo am văzut pe Șiva și Șakti

Împreunați în unul:

Absorbită în acea VIZIUNE,

M-am dizolvat în El de vie.

Realizând esența și

Gustând dulceața

Secretului divin, voi muri fiind vie,

Cum mă poate El opri?

Mary Qjieen of Scots

 

Rugăciune înaintea execuției

 

O, Tată milostiv, speranța mi-e în tine!

O, Milos Mântuitor, pogoară la mine!

Robia-mi jelind cu dureros vaer,

Mi-e dor să fiu liberă;

Plângând, renunțând, smerită căindu-mă,

O, Iisus, Salvatoru-mi, mă sting pentru tine!

 

20 Feb
2015

Camelia Cristea: poesis

 

Ruga de noapte

 

Ruga mea din noapte pare obosită

În genunchi se pune, brațul în amin,

Dragostea aprinde inima firavă,

Trup și suflet Doamne, Ție mă închin !

 

Și adun cuvinte picurând cu ceară

Gândul care doare și apoi să-l cearnă,

Să ducă neghina în necunoscut,

Iar eu mai curată, crucea să mi-o duc.

 

 

Parastas

 

Poporul meu e parcă mai sărac

Îmbracă haina strâmtă, ponosită,

Schimbările în rău ne tot irită

Prea mulți vorbesc ușor de mită.

 

Afișele ne râd frumos în nas,

Pe aici prin țară circul a rămas

Mai vor sărmanii o bucat de pâine,

Trăiesc din greu de azi pe mâine.

 

Speranța a fugit în altă țară

În neputință timpul se măsoară,

Un ghem de ață firul e subțire,

De ne-am veni cu toți în fire!

 

Cu mugurii de floare ce-au rămas

Să punem toți măcar de parastas

Lumina dintr-un muc de lumanare

Să -aprindă conștiință ce ne moare!

 

 

  

Rază de soare

 

Am plecat din mine și-am pornit spre noi,
Lacrima tăcerii zăvorâse – o poartă,
Pașii doar de vise mai erau plimbați
Zmeul fără teamă către cer zburase.

 

 
Nopțile atârnau grele la cântar,
Balanța-și pierduse parcă echilibru
Tu de toate astea nu aveai habar…,
Fără teamă însă defineai întregul.

 

 
Rugăciunea zilei doar eu o spuneam,
Căci credeam în soartă și în drumul crucii
Pietrele aruncate uneori răneau
Și scânceam în mine, mă închideam în șoapte.

 

 
Urc fără oprire chiar de drumu-i greu,
Piscul am să-l văd când e nins de floare,
Cerul îmbrățișat de un curcubeu
Și-am să-ți scriu senin c-o rază de soare.

 



Camelia Cristea

18 Feb
2015

Mugurel Puşcaş: Rug de stele

   RUG DE STELE

 

Iarna celor vechi şi sfinte,
O chitară pe noptieră…
Viaţa?…. Ca o etajeră
Spre un pumn de oseminte.

Părul tău e rug de stele,
Noaptea mea de armonie
Te include pe vecie,
Între duhurile rele.

Ce-ai făcut?…Doar amintire-i
Viaţa noastră de lumină,
Mi-eşti atâta de străină…
Unde-i marea de iubire?…

Sub mesteceni ninşi, albaştri,
Mă preling încet spre seară,
Iarna mea cu chip de ceară
Se topeşte-ncet sub aştri.

Palid înveliş de umbre
Renăscând în mintea noastră…
Mai există o fereastră?…
Mantie de visuri sumbre.

Vino, deci, spre mai departe…
Te aştept în miez de iarnă,
Armonie să recearnă
Clipa care ne desparte.

 

CA O LUMINĂ…

 

Ştii, uneori răsari ca o lumină,
Eu, desuet, mă-ntorc visând spre ieri,
Coboară, diafane, calde veri…
O iarnă ne-nconjoară, cabotină.

Ştii, uneori, doi disidenţi suntem,
Împărtăşind doar vina si minciuna,
Ca doua ramuri rupte din sistem,
Doi demagogi, îmbălsămând furtuna.

Ştii, nu exista farmec detractat,
Nici moarte fără viaţă, nici iubire…
Ne înconjoară trist anonimat,
Cupiditate, ger şi risipire.

Ştii, deseori apari ca o lumină,
Crochiu de crisalidă, amintire…
Peste greşeli de ieri şi risipire,
O iarnă ne-nconjoară cabotină.

 

              RUGĂCIUNE…

 

Dă-mi, Doamne , lumina ochilor Tăi,
Dă-mi, Doamne, puterea braţelor Tale,
Dă-mi, Doamne, curăţenia zâmbetului
Pruncului nenăscut…
Dă-mi, Doamne, putere
Să trec peste toate
Şi pavăză-mi fi
În iubire şi moarte…
Dă-mi, Doamne, blândeţea chipului Tău,
Dă-mi, Doamne, mânia pedepselor Tale,
Dă-mi,Doamne, iubirea curată
A începutului.
Dă-mi, Doamne, putinţa
Să fiu ca şi Tine,
….Cu sânge ceresc,
Să păşesc către mâine.

 

 Mugurel Puşcaş
(vol.”Rug de stele”)

 

18 Feb
2015

Istoria unei trădări naţionale – Tratatul cu Ucraina

Notă asupra ediţiei

 Această carte este scrisă în perioada iulie 1997 – iulie 1999, imediat după semnarea tratatului cu Ucraina. Prima ediţie a apărut în vara anului 2000. Formulări ca ,,actuala Putere” şi ,,actuala Opoziţie”, ,,la … luni de guvernare a actualei coaliţii” corespund perioadei sau momentului în care au fost scrise paginile respective.
Cartea este în primul rând un rechizitoriu, amplu documentat juridic şi istoric, la adresa unui act de politică externă pe care o bună parte a românilor l-a considerat un act de trădare naţională: prin semnarea tratatului cu Ucraina, în 1997, România recunoaşte dreptul de succesiune al Republicii Ucraina asupra unor teritorii româneşti ocupate prin forţă de fosta Uniune Sovietică. Astăzi când, după summit-ul de la Praga a devenit clar că invitarea României de a adera la NATO nu a depins de semnarea Tratatului cu Ucraina, ci de cu totul alte considerente, de geopolitică globală, acest act politic dovedeşte, după caz, iresponsabilitatea, oportunismul, dezorientarea sau incompetenţa celor care l-au decis.

În al doilea rând, această carte este un act de restituire a istoriei. Sub acţiunea propagandei şi educaţiei antinaţionale, comunizantă până în 1989 şi globalizantă după 1989, generaţiile care au fost supuse acestui veritabil proces de spălare a creierului au pierdut conştiinţa apartenenţei teritoriilor de peste Prut la spaţiul etnic unitar românesc şi nu cunosc istoria desprinderii, relativ recente, a acestor teritorii din spaţiul statal românesc. Două capitole ale cărţii redau această istorie, începând cu ocuparea Bucovinei de către Imperiul Habsburgic în 1775 şi a Basarabiei de către Imperiul Rus în 1812 şi terminând cu marea revoluţie naţională de la Chişinău din 1988 –1991.

  Prof. Dr. Tiberiu Tudor


La 7 iulie 1997, cu 65 de voturi pentru, 50 contra, 3 abţineri, într-o atmosferă de totală confuzie, Senatul României ratifică „Tratatul cu Ucraina”. Republica Ucraina – stat apărut în 1991 – dispune de un act prin care actuala graniţă îi este recunoscută de statul român. Bucăţi din marmura trupului ţării se desprind, ducând cu ele zidurile Cetăţii Albe şi ale Hotinului, Ţinutul Herţa, sanctuarul de cultură al Cernăuţilor. La data votării acestui act, preşedintele Senatului era Petre Roman, ministrul de Externe – Adrian Severin, preşedinte al României – Emil Constantinescu.
Profesorul Tiberiu Tudor face un rechizitoriu foarte dur prin această carte, care a fost scrisă imediat, în perioada iulie 1997 – 1999, şi a apărut într-o primă ediţie în anul 2000. Această nouă ediţie a cărţii arată că încă în România se poate aborda şi scrie despre istoria recentă a ţării. Cartea este un document juridic şi istoric la adresa unui act de politică externă considerat, de o mare parte a românilor, un act de trădare naţională. Prin semnarea tratatului cu Ucraina, în iulie 1997, România recunoaşte dreptul de succesiune al Republicii Ucraina asupra unor teritorii româneştiocupate prin forţă de fosta Uniune Sovietică. Astăzi este cât se poate de clar că invitarea României de a adera la NATO nu a depins de semnarea Tratatului cu Ucraina. Considerentele aderării României la NATO erau de natură geopolitică, de locul în care România este aşezată în Europa.

„Istoria unei trădări naţionale” cuprinde şi pagini de restituire a istoriei românilor.

Sub acţiunea propagandei şi educaţiei antinaţionale – comunizată până în 1989 şi globalizată după 1989 – generaţiile care au fost supuse acestui amplu proces de spălare a creierului au pierdut conştiinţa apartenenţei teritoriilor de peste Prut la spaţiul etnic unitar românesc şi nu cunosc istoria desprinderii, relativ recente, a acestor teritorii din spaţiul statal românesc. Două capitole ale cărţii redau această istorie, începând cu ocuparea Bucovinei de către Imperiul Habsburgic în 1775 şi a Basarabiei de către Imperiul Ţarist în 1821 şi terminând cu marea revoluţie naţională de la Chişinău din 1988-1991”.

La sfârşitul lunii ianuarie 1997 are loc reuniunea de la Dovos, pe teme de politică externă ale ţărilor europene participante. În cadrul acelei reuniuni, preşedintele Emil Constatinescu „îşi permite să avanseze disponibilitatea României de a ceda de jure Ucrainei Teitoriile Ocupate, fără să aibă niciun mandat în acest sens, fără să consulte Parlamentul sau poporul român, fără să-şi pună problema că un asemenea sacrificiu priveşte întregul neam românesc”.
Despre aceste „discuţii” lansate atunci, presa românească, care încă era haotică în frunte cu nou apăruta televiziune PRO TV, nu s-a pronunţat. Practic, ratificarea Tratatului cu Ucraina s-a produs într-un fel de taină politică, pe care acum actanţii de atunci nu o mai recunosc. Iar actanţii, cei care au „pus în operă” acest tratat de trădare naţională, Petre Roman şi Adrian Severin, sunt vii. Încă se agită în politica românească. Nimeni nu a venit să spună că, de fapt, la îndemnul lui Silviu Brucan, „ideologul”, prin intermediul PRO TV, au acţionat cei doi oameni de stat, Petre Roman şi Adrian Severin. Iar preşedintele Emil Constantinescu a semnat tratatul ca pe un document de rând, măsurat de o iresponsabilitate pe care astăzi nu o recunoaşte.

 

18 Feb
2015

Ştefan Ciobotăraşu: Poesis

TOAMNA

Toamnă grea, de peste veacul veacului,

Moartea şi-a bătut în mine cuiele.

Svârle de pe suflet haina dracului, –

Gândurile la văratec suie-le,

Ţipă sus, în ceruri, să ne mântuie,

Ploile, – netălmăcite şopote –

Singur, numai soarele, să bântuie,

Linişte ca după val de clopote. –

Murmurând în fumuri de descântece,

Arde-mi toate rănile iubirilor.

Viitorul pune-mi-l în cântece,

Iar trecutul lasă-l mănăstirilor.

Rupe toate sforile cuvântului,

Fă morman din jalnica paragină,

Arde tot şi dă cenuşa vântului,

Rând cu rând şi pagină cu pagină.

Vântul mi-o aduce de pe-o ramură,

Pe deasupra anilor şi-a sorţilor,

Smulse din trecut, ca dintr-o flamură,

Fire albe de mătasa morţilor…

 

– Haideţi paşi, bătătoriţi aleele,

Chiuind răsbit, ca la petrecere.

Zilele-mi bătrâna moarte iee-le, –

În curând vă veţi culca sub secere…

Că de când tot bat şi vântur lumile

Inima de-atâta bocet acră mi-i;

Ia-mi de mână sorţile şi du-mi-le

Să nu beie din paharul lacrămii.

 

Mi-or urzi cu vântul şi cu ploile

Gândul răvăşit pe drum, ca şetrele,

Dorul mort, rătăcitor ca foile,

Sufletul nepăsător ca pietrele

( „Însemnări ieşene”, Anul II, Vol. III, Nr. 2, 15 ianuarie 1937, p. 90)

 

SARĂ MOLDAVĂ…

Sară lină şi domoală…

Norii duc lumină’n poală.

Peste lan, a prins să curgă

Apa veacurilor murgă.

 

Boii, bând, răsfrâng în iazuri

Truda grea de pe grumazuri.

Şi-i atâta necuprins…

Numai zare, – numai brâe, –

Parcă Dumnezeu a’ntins

Plutitoarea lui tămâie.

 

Sub lumina ca o veghe,

Ţara s’a culcat pe zeghe.

Peste anii ei cei mulţi,

Ca o turmă fără număr,

Au trecut români desculţi

Robi cu soarele pe umăr. –

 

Svon adânc, ecou rotat, –

Gura freamătului muşcă:

Clocotind îndepărtat,

Lung harapnicul împuşcă…

 

Car cu boi, alene tras,

Merge cu tălanga’n pas.

Bate’ncet şi pe’ndelete

Toaca roţilor încete, –

Parc’aşează’n urma lui

Pace plină de căţui,

Cârduri de urechi ce-ascultă

Şi câmpie multă…. multă…

 

…Cine s’a oprit s’ntreme

Basmele, pe lângă foc?

Ca la un sfârşit de vreme,

Veacurile stau pe loc;

Şi’n lumina asta moartă,

Peste ierburile vii,

Numai liniştea se poartă,

Plină de hulubi târzii…

 

Ce minuni roiesc în hău?

Pe ce creştete de munţi,

Ard, în’noaptea lor de tău,

Stelele, cu ochi mărunţi?

 

De pe culmea ei, pădurea,

Plimbă buciumul pe-aiurea…

Aplecate pe oblânc,

Dealurile dorm cu totul;

Apa fură cer adânc, –

Crengile şi-apleacă botul,

Greerii, ca un îngân,

Parcă şi-au rărit îndemnul…

 

…Numai stelele rămân

Sfârâindu-şi undelemnul.

 

(Însemnări ieşene”, Anul II, vol. IV, nr. 17-18, 15 septembrie 1937, p. 237-238)

 

VECIE

Pe singuratecele văi,

Strâng negurile clăi pe clăi.

Aici, vecie, să mă ‘ngheţi,

Cu faţa către dimineţi…

Aleargă ochii cât ce pot,

Spre largul ulilor înnot,

Sau cad cu negurile ‘n gol,

Pe apa ta cu vad domol.

 

Şi toate vin şi toate trec

Şi toate pier, ca ‘ntr’un înnec.

 

Pe ţărmul ce-a ‘ncuiat în morţi

Tăceri cu lacătul la porţi,

Vin pomii să ‘nflorească iar,

Cu gâtul peste pălimar.

Din ierbi, se uită uneori

Tăcerile, la căpriori,

Le dă, din mână, mugur crud

Şi le desmiardă bolul ud…

Foşnind cu frunza pe potici

Vin clopotele pân’ aici,

Vin glasuri, să le tot ascult

Vin de departe, – de demult,

Şi stele vin, cu tot cu zări,

Şi vânturi cu miresme ‘n nări,

Şi toate vin şi toate trec

Şi toate pier, ca ‘ntr’un înnec…

Dar codrul tău, muncit de vânt,

Stă cu picioarele ‘n pământ,

S’adune liniştile lui,

Peste mormântul nimănui…

 

Dintr’însul – abur, – mă ridic

Şi-ascut urechea spre nimic;

Cu flori ce cresc de capul lor,

Singurătatea mi-o ‘mpresor;

Cu soare mă culeg din stropi;

Cu noapte mă ‘nvelesc prin gropi;

M’aud crescând în trunchi bătrâni;

Mă uit cu stelele ‘n fântâni…

 

Şi – Doamne, în acest noian,

De zi cu zi, de an cu an,

Pământul tău, mi-i căpătâi,

Frumos, ca ‘n ziua lui dintâi…


(„Însemnări ieşene”, Anul III, Vol. IV, Nr. 21, 1 noiembrie 1937, p 481-482)

Ştefan Ciobotăraşu

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii