14 Jan
2015

Sandu Cătinean: Pe prispa casei tale, Eminescu

Pe prispa casei tale, Eminescu

 

Pe prispa casei tale, Eminescu
Mă prinde seara, uneori, visând
Privesc la dealuri, cum atârnă umbre
Dar nu te am, decât pe tine-n gând

 

Învălurite-n seara-ndoliată
A frunzelor mişcare mă-nspăimântă
De undeva, din veşnica pădure
Doar visele-n uitare parcă-mi cântă

 

Tăcerea lor mă-mbie, mişcătoare
A teilor savoare s-o percep
Ascult un vis, şi mă gândesc la tine
Iar visele să-mi cadă-n piept, încep

 

Mă-ntorc uimit, la umbra ce mă prinde
Şi înţeleg înfiorat, că-mi eşti
Alăturea de mine-ţi simt suflarea
Iar eu, timid, aştept să-mi povesteşti

 

Din tei porneşte-un murmur ce mă doare
Iar umbra ta se-alătură de mine
Mă-aşez încet, pe prispă, ca să tremur
Căci dorul greu, nu poate-a mă mai ţine

 

Şi simt aşa…că îmi şopteşti o doină
Ce-o murmurau potecile-n trecut
Pădurile când fremătau nelinişti
Şi turmele venind de la păscut

 

Iar seara aceasta-mi pare tot mai dulce
De-acuma doar un bucium voi să-ascult
În freamătul de umbre ce mă-ncântă
Aş vrea să mor, din ce în ce mai mult…

 

Să te-ntâlnesc pe tine, geniu tandru
Pe malul trist, al apelor de munte
Să plec în zori, să-ţi întâlnesc vecia
Iar cântecu-ţi, să-mi fie veşnic punte…

 

Pe prispa casei tale, Eminescu
Am să revin, cât timpul m-a mai ţine
Să-mi mai doineşti trecutele-anotimpuri
Iar de-oi muri…măcar să fiu cu tine…

 

Sandu Cătinean din Bonţida

14 Jan
2015

Mugurel Puşcaş: Pași de Luceafăr în Reghin

PAŞI DE LUCEAFĂR ÎN REGHIN

 

Stau singur contemplând tăcut în noapte…
Privesc cum doarme “Oraşul de pe deal”,
Luceafărul veghează de departe…
Dar paşi se-aud pe caldarâm stelar.

 

Porni Luceafărul….Spre noi se-ndreaptă,
Iar preafrumoasa fată din poveşti
Pe-aleile cu tei din parc l-aşteaptă,
Ard felinare cu sclipiri cereşti.

 

Porni Luceafărul, plin de dorinţă,
Din sfera lui se coborî cu greu…
Amorul său nestins, fără putinţă,
Trăieşte-n noi şi va trăi mereu.

 

Paşii lui blânzi se-aud, sus, la “Padure”
În urma lor răsar mereu poeţi,
Să poarte mai departe nemurirea
Trecutului…Spre alte şi-alte vieţi.

 

Îl văd apoi plimbându-se pe stradă,
Stând de taifas la un pahar cu vin,
Într-o tavernă încă mohorâtă,
Cu cei prea plini de-amaruri şi de chin.

 

Paşii lui blânzi se-aud mereu în Reghin,
Iar cei de-aici îl simt, îl vor iubi,
El însuşi, Demiurgul poeziei,
Se va întoarce sigur într-o zi.

 

Stau singur contemplând tăcut în noapte…
Mi-e dor de el…Luceafăr absolut!
În era glacială şi căruntă,
Visez un Eminescu renăscut.

 

Mugurel Puşcaş
(Liga Scriitorilor din România)
(vol.”Cabana de foc”)

 

13 Jan
2015

Poetul Dimitrie Grama: ,,Voi lua cu mine noaptea”- Interviu realizat de Emilia Ţuţuianu (partea a II-a)

Emilia Ţuţuianu: Atunci când îţi mărturiseşti afinităţi literare cu Borges şi Jimenez ori Aleixandre, nu crezi că nutreşti şi ceva înrudit cu universul (şi limbajul chiar) unui Saramago (bineînţeles, pe urmele unor Kafka şi Camus?) În această situaţie, nu te-ai depărtat prea mult de un Urmuz, sau, mai aproape, de Marin Preda?

Dimitrie Grama: Afinităţile mele literare cu Borges, Jimenez sau Aleixandre, cred că se bazează pe interpretarea pe care eu, ca şi cititor, o dau versurilor sau prozei acestor creatori.
Poate că o mare parte din ceea ce asimilăm şi, în parte „copiem” din operele înaintaşilor, corespunde cu o imaginaţie similară, cu un model de gândire aparte şi un simbolism deja acceptat şi de unii şi de alţii.
Versurile mele, nu se aseamănă aproape deloc cu cele ale lui Borges, Jimenez sau Aleixandre şi cu toate astea, cred că suntem apropiaţi în „filozofia” textului, în răspunderea faţă de cuvântul expus.
Ai dreptate atunci când aminteşti „universalitatea limbajului şi a expresiei literare”, deoarece majoritatea celor care scriu, combină o inspiraţie proprie, caracteristic individuală cu cunoştinţe mai vechi, cu frânturi de text şi vers ale unor înaintaşi care, vrând-nevrând, ne-au influenţat şi chiar aş avea curajul să susţin, ne-au forţat să le urmăm calea. În fiecare din noi este ascuns şi puţin Homer şi puţin Ovidiu şi puţin Shakespeare, Cervantes, Dostoievski, Creangă, Eminescu sau Sorescu.
Camus este unul din dascălii mei preferaţi, nu atât în ceea ce priveşte nuvela în sine, ci în profunzimea şi seriozitatea cu care te priveşti pe tine însuţi în contextul ideii şi cel al existenţei umane. La fel şi Kafka sau Urmuz, care in absurditatea textului, introduc „omul” care, în fond, creează orişice absurditate.
Pe Marin Preda l-am citit demult, în adolescenţă, atunci când literatura nu avea mare importanţă pentru mine. Îmi aduc aminte vag de „Moromeţii” lui, dar am impresia, că pe lângă proza chinuită, fiind supusă unor reguli de constrângere şi de cenzură, Marin Preda a fost un reprezentant demn al literaturii române din acea perioadă.
Vezi, eu nu mă pot lăuda, ca mulţi alţii, că am început să citesc şi să scriu deja din pruncie şi nici nu am la îndemână „şabloane” pe care unii le folosesc excesiv, cum ar fi: ” Am citit de mic copil tot ce mi-a căzut în mână şi graţie profului cutare de limba română, am fost stimulat să scriu şi texte şi versuri şi teatru şi romane şi, şi, şi…..”.
Nu, eu am fost clasat ca mediocru la limba română, mai ales la liceu, şi la scurt timp după terminarea liceului, am părăsit ţara. Limba în care eu scriu este o limbă pe care mi-o amintesc, câteodată mai uşor, câteodată mai greu şi de aceea mi-a luat mult timp până am „debutat”, primele versuri fiind publicate abia în 1985 de Virgil Ierunca, când aveam aproape 40 de ani.
Deci, nu m-aş mira prea tare, dacă cineva descoperă în versul sau textul meu afinităţi cu Borges, Urmuz, Creangă, Camus, Dante Aligheri sau Stănescu, pentru că nu pretind nici o exclusivitate sau totală originalitate şi sunt mândru că am putut înţelege şi reda, poate în altă formă, puţin mai personală, frânturi din gândurile sau simţămintele unor înaintaşi iluştri.
Cred că marea majoritate suntem influenţaţi unii de alţii. Există şi excepţii, creatori care pretind că sunt inspiraţi doar de muze divine, dar de obicei acei creatori sunt analfabeţi şi înfiinţează religii.

Emilia Ţuţuianu: În literatura română, din timpul nostru istoric, atât de politizat, vezi posibilă, la noi (după Al. Soljeniţîn, Paul Goma ş.a.) o proză-poetică, de elevaţie filosofică, în stare să respingă (fie şi liric!): minciuna, lăcomia, corupţia, diversiunea şi delaţiunea, trădarea şi protecţia politică?

Dimitrie Grama: Sunt convins că România are multe talente culturale şi are o tradiţie sănătoasă în literatură. Nu pun aici la socoteală, perioada socialist-comunistă de întunecime, dar chiar şi atunci au apărut şi s-au dezvoltat talente de excepţie ca Sorescu sau Stănescu şi chiar controversatul Păunescu şi probabil mulţi alţii pe care eu nu-i ştiu.
În legătura mea literară cu ţara, sunt foarte impresionat de Adrian Alui Gheorghe, poet şi prozator autentic, o voce importantă în acea ţară la ora actuală, acum când intelectualul român încă bâjbâie în ceaţa post-comunistă şi este în continuare „timorat” de vechea gardă, de vechea gaşcă fost comunistă, acum naţionalist-patriotică.
Cred că cu timpul mulţi impostori, oameni fără caracter şi mai ales lipsiţi de talent, dar ridicaţi în slăvi de o noua nomenclatură coruptă şi incompetentă, vor fi înlocuiţi de adevăratele talente care aşteaptă să dispară odată mucegaiul ăla care acoperă şi înăbuşă adevărata cultură românească.
În proza şi versul lui Alui Gheorghe văd talent, văd decenţă umană, văd o perspectivă de viitor. Undeva suntem fraţi de cruce în gândire şi expunere şi asta mă bucură şi îmi dă speranţe.
Probabil că vor mai dura vreo cincisprezece-douăzeci de ani, de literatură şi cultură obscură, servilă unor interese politice sau financiare sau altfel spus, cred că România culturală se va lupta cu o perioadă, sper cât mai scurtă, de literatură mediocră sau chiar slabă, proastă. Acest lucru va dispărea odată cu troglodiţii, corupţii, foştii comunişti care în continuare au monopol la „cultură”.
Nu-mi permit, de aici de unde sunt, să dau sfaturi, dar cred că este foarte important ca intelectualitatea decentă română, care are ca prim interes promovarea unei culturi sănătoase să se ,,găsească”, să se sprijine unii pe alţii şi mai ales să fie ,,dascăli buni celor care acum cresc şi se formează ca intelectuali”.
Doar aşa se poate scăpa de o cultură şi literatură bazate pe „minciună, lăcomie, corupţie, diversiune şi protecţie politică”.
Ţara Românească are nevoie de dascăli buni în toate domeniile vieţii publice, dar mai ales în cel al culturii, care este motorul genetic al unei societăţi sănătoase.

Emilia Ţuţuianu: O întrebare îmi stăruie în minte: Cum s-ar fi auzit în limba daneză, metafore atât de inedite precum: ,,pasărea melancoliei”, ,,făptura cuvântului”, explozie ontologică”, ,,râsu-plânsu”, ,,umbra gândului”? Crezi că minunile poeziei (şi limbii) noastre pot fi translatate cu uşurinţă şi în alte limbi, mai ales în limbile nordice?

Dimitrie Grama: Nordicii, în general, sunt foarte poetici şi limbile nordice sunt şi destul de „sentimentale” şi destul de abstracte, încât aproape orişice ar putea fi tradus şi asimilat de daneză, suedeză, norvegiană sau islandeză.
Ioan Grigorescu, fostul cineast, poliglot şi scriitor român, entuziast cititor al poeziei mele „scurte”, a crezut puternic că versurile mele se pretează foarte bine traducerii în alte limbi. Probabil că dacă mai trăia, s-ar fi străduit în această direcţie, dar el mort, eu diasporean…Am citit câţiva poeţi români actuali traduşi şi expuşi Vestului ca virtuoşi, dar ori traducerile au fost de proastă calitate, ori poeţii slabi, pentru că impresia pe care mi-au făcut-o acele „opere” a fost deplorabilă. Multe texte de mare vulgaritate, greoaie în metaforă (dacă exista vreo metaforă) şi mai ales fără miez, fără noimă, fără inimă. Vorbesc aici de traduceri şi nu de textul original, care sper, spre binele creatorului, să fie mult mai interesant şi mai bun.
Cred că există o mână de „poeţi ai curţii”, care continuă „tradiţia” comunistă în post-comunism şi sunt susţinuţi puternic de cei care acum încearcă să-şi ascundă trecutul şi să-şi construiască un viitor promovându-şi slugile.
Din păcate, există încă multă prostituţie culturală în România şi eu înţeleg foarte bine de ce acest fenomen este posibil, dar cum am mai spus, sunt convins că această perioadă de vreo 50 de ani, reprezintă o formă de tranziţie, de metamorfoză, din „vierme” în fluture.
Aleşi cu grijă şi răspundere, poeţi şi scriitori români din ţară dar şi din diaspora ar putea să fie traduşi bine şi ar putea avea succes literar în ţările scandinave şi în restul lumii.

Emilia Ţuţuianu: Cum ar putea înţelege nordicul (în Europa) problemele de care se loveşte, astăzi, România: corupţia, diversiunea (noaptea minţii), impostura (în plan axiologic sinonim cu răsturnarea ierarhiei valorice), nepotismul politic ?

Dimitrie Grama: Bine-nţeles că toate aceste „fenomene sociale”: corupţia, imoralitatea, nepotismul, etc. există şi în societăţile din Nordul Europei, dar oricum există o mare diferenţă de atitudine şi responsabilitate. Pe când în Sudul Europei nepotismul, şmecheria şi iresponsabilitatea, fac parte din activităţile cotidiene curente şi sunt acceptate de toate păturile sociale şi politice, ca un „armament” pentru succes, în ţările nordice, aceste atribute fac parte din Codul Penal.
De multe ori am auzit români, chiar şi aici în străinătate, comentând diverşi parveniţi sau criminali social – politici atribuindu-le caracteristici, în mentalitatea lor, „pozitive”: „Ce vrei domnule, s-a învârtit, a fost deştept!”
Deci adânc în concepţia românului Şmecheria este pusă la egalitate cu Deşteptăciunea/Inteligenţa şi omul imoral care foloseşte tot felul de trucuri murdare ca să parvină, este deştept!!!
Mai la început, mă revoltam şi aceşti oameni „normali” mă întrebau foarte serios: „Lasă-mă domnule în pace, parcă D-ta dacă aveai posibilităţile alea, nu făceai la fel?”
Ei, bine, eu nu făceam la fel, pentru ca „sa fac la fel”, însemna să mint, să fur, să distrug alţi oameni, etc., etc. şi n-am fost niciodată antrenat în acest sens.
Lumea din ţările nordice ştiu că există corupţie în România, dar ei ştiu lucrul acesta aşa, în teorie, dar nu sunt capabili să-şi imagineze amploarea corupţiei de care suferă acea ţară. Pentru ei este de neimaginat că un ales al poporului este hoţ, fură avutul poporului şi prins la furt, este iertat! Nu pot să-şi imagineze ca un Prim Ministru îşi pune gagica sau sora sau fiica în diverse posturi grele prin ministere sau pe la ambasade. Etc., Etc., Etc.
Aici iresponsabilitatea politică, furtul, minciuna şi în general corupţia oricărui demnitar este aspru pedepsită. Un om compromis din punct de vedere moral, nu poate face cariera politică şi probabil că nu poate funcţiona nici ca portar la Primărie.
În principiu, Nordicul poate să-şi creeze o imagine mintala a Corupţiei , dar în realitate nu înţelege nimic. Pus în direct contact cu „cotidianul românesc”, face scurt circuit cerebral şi exclamă: „Aşa Ceva Nu Există!”

Emilia Ţuţuianu: Asistăm la o schimbare în ce priveşte criteriile de apreciere a artei. A existat o artă păgână, care a fost căutată în umbre, mistere, aspiraţie şi infinit, într-un cuvânt: melancolie şi o artă creştină. Acum romantismul este exclusivist şi exagerat. Într-un vers care m-a fascinat afirmi:

,,la moarte, voi cădea
din vise, de memorii
din viaţă şi din fotografii.
La moarte, numai moartea
o voi lua cu mine
în pumnii strânşi închişi”.

Un scriitor, Mateiu I .Caragiale – mai puţin cunoscut, din păcate – ne-a lăsat o valoroasă observaţie de inspiraţie proustiniană, un mare adevăr psihologic: ,,imaginile ce le păstrăm despre semeni sunt alcătuite dintr-o serie de clişee parţiale şi moartea nu le eclipsează pe toate deodată”. Putem spune că în poezie există o lume ideală împăcată, unită, în care se liniştesc discordanţele realităţii şi durerile pământului?

Dimitrie Grama: Arta şi Cultura s-au schimbat mult de-a lungul veacurilor şi probabil că acest dinamism va continua şi în viitor. Noi, oamenii, putem să avem mai multă înţelegere şi afecţiune pentru o anumită formă de expresie, pentru un anumit stil şi acest lucru este normal şi face parte din selecţiile atât conştiente, cât şi inconştiente pe care, presupun, le facem ca să ne simţim bine. Şi mie îmi place mai mult „romantismul” clasic, aşa cum îmi place şi muzica clasică armonioasă, dar apreciez mult şi proza sau teatrul absurd. Sunt de asemenea fascinat de evoluţia tehnică, sunt fascinat de acel viitor în care voi fi jumătate om, jumătate maşină. Care parte din acest organism simbiotic va crea? Fiecare cu arta lui, sau vor colabora, sau şi una şi alta?
Această atitudine indulgentă faţă de diversele curente, nu mă face să fiu imun la tâmpenie sau la extrema vulgaritate.
Oskar Wilde a spus că: „tot ce este scris şi publicat, este făcut cu cele mai bune intenţii” şi sunt de acord cu el, dar acest lucru nu mă obligă să accept totul sau să-mi placă totul în aceiaşi măsură.
Vezi, dragă Emilia, eu sunt un romantic şi mare parte din poeziile mele, cu toate că sunt scurte, sunt romantice. Dialoguri cu dumnezei, şoapte de iubire, prietenia, iarba, păsările şi lacul, dar şi relaţia cu actualitatea şi cu eternitatea.
,,La moarte numai Noaptea
o voi lua cu mine
În pumnii strâns închişi”…Ca să vă las vouă Lumina!
Poezia, zic eu, este un act de ,,descărcare”, aproape instantaneu, care se produce atunci când eşti plin de cuvinte care „spun ceva”, cuvinte care se potrivesc aşa de bine unul cu altul că aproape că au sens şi luate doar două – câte – două la o poezie pe care o aştern pe hârtie, nu prea am ce să schimb, nu vreau s-o fac mai frumoasă sau mai interesantă decât este. Pentru mine sau pentru demonii mei am scris-o şi dacă cititorului nu-i place şi ar vrea s-o schimbe, însemnă doar că eu şi acel cititor nu avem aceleaşi forme de expresie şi de înţelegere. Nimic rău în asta! Dar de aceea cred că în poezie nu poate fi redată doar o lume ideală, împăcată şi unită. Lumea poeziei este nemărginită, atât în conflicte, durere şi mizerie, cât şi în înţelegere, compasiune şi fericire. Şi aceste sentimente îl bântuie atât pe poet cât şi pe cititor.
Eternitatea şi Moartea, reprezintă pentru mine, cei mai buni sfătuitori.
O poezie în care magia instantaneului este şlefuită prea tare, nu mai este poezie!

 

Interviu realizat de Emilia Ţuţuianu

~ Va urma ~

http://melidonium.ro/2015/01/13/poetul-dimitrie-grama-voi-lua-cu-mine-noaptea/

12 Jan
2015

Sandu Cătinean: Lui Eminescu

Lui Eminescu

 

Trece timpul peste tei
Neguri negre-n poezie
Versu-ţi dulce nu-i de zei
Credincioşi în erezie

 

Geniule, prea mulţi ar vrea
Ca să mânuiască lira !
Coarde reci, inimă grea
Fără ţintă, ce e mira ?

 

În zadar se scurge timpul
Veri, mereu cu tei în floare !
Florile inundă câmpul
Doar în rimă arzătoare…

 

Geniule, pe lângă plopi
Cât vom fi, iubita-ţi trece
Chiar de scriu de izotopi
Zăluzi moderni, cu suflet rece

 

Iubind în taină, îţi citeam
În rima-ţi dulce, versul
Pe veci în inimă te am
Şi-ţi duc în gând eresul

 

Te simt ades pe unde trec
Cu rima-n grea risipă
Dar nu vreau daruri de la grec
Nici viaţă de o clipă !

 

Mai bine rima ta iubesc
Tu, veşnic rege-al rimei
În cântu-ţi dulce mă topesc
Ca-n ochii calzi ai mumei…

 

Acum, mai tainic ca oricând
Îţi port în gând tăcerea
Prin spaţii ample alergând
Tristeţe-ţi şi durerea

 

La tine-acasă uneori
Pe deal la Ipoteşti
Mă-ntorc cu-aceiaşi dragi fiori
Te strig, dar nu mai eşti…

 

Şi-atunci alerg la cimitir
La Belu dor mă poarte
La tine, regele martir
Să plâng de trista-ţi moarte…

 

Dar de uitat, nu te-oi uita
Nici de mi-or frânge lira
Chiar de-oi muri voi asculta
Doar rima ta, martira…

 

Sandu Cătinean din Bonţida

 

12 Jan
2015

Poetul Dimitrie Grama: ,,Voi lua cu mine noaptea”- Interviu realizat de Emilia Ţuţuianu (1)

Pe medicul-poet Dimitrie Grama l-am ,,cunoscut” pentru prima oară în anul 2006, pe când lucram la editarea volumului O antologie a literaturii nemţene, o carte document, o carte de suflet, purtând semnătura regretatului scriitor Laurian Ante.
Mărturisesc că un vers al poetului Laurian Ante, a fost mereu în gândul meu, în toţi aceşti ani de activitate editorială: ,,Chiar dacă suntem săraci, vieţii nu avem voie să-i rămânem datori”… Se pare că acum, în anul 2014, viaţa nu vrea să îmi rămână datoare şi îmi oferă posibilitatea de-al ,,reîntâlni” la mare distanţă geografică (şi geopolitică), pe poetul Dimitrie Grama.

Interesantele articole, adevărate eseuri, apărute în revista Neamul Românesc, cât şi prietenii din alt ,,timp istoric” m-au edificat asupra credinţei literare a poetului Dimitrie Grama. Ştiam că medicul de notorietate europeană Dimitrie Grama, născut la 25 octombrie 1947 la Reşiţa, după perioada suedeză, petrecută la Stockholm – unde a obţinut un Master of Science la Facultatea de Ştiinţe şi a absolvit Medicina la faimosul Institut „Karolinska“ se stabilise în Danemarca, dar cu stagii profesionale şi în alte ţări europene: doctor chirurg la diverse spitale renumite, cum ar fi Upsala University Hospital (unde a stat 11 ani), Liverpool University Hospital, Norfolk & Norwich University Hospital, King Abdul Aziz Teaching Hospital în Arabia Saudită, iar acum este rezident în Gibraltar. Prin anii 1985-86 a publicat câteva poezii în ziarul lui Virgil Ierunca, ,,Limite”, la Paris, iar din anul 2000 a publicat cărţile: Făptura cuvântului, Vânătoarea de umbre, Elegiile depărtării, Suflete atârnate de catarge, Pasărea melancoliei, Neguţătorul de imagini, Voi lua cu mine noaptea, Dă-mi mâna ta, străine, Bastian şi alte confidenţe, poetul creând o poezie singulară, de o factură inedită, încadrată cel mai adesea ,,cotidianului mistic”.
Îndrăznesc să-i pun şi eu câteva întrebări, poate incomode, dar fireşti:

Emilia Ţuţuianu: Dragă Dimitrie, dacă a trebuit, fatalmente, să alegi exilul sau calea pribegiei prin Occident, de ce ai ales Danemarca, micuţa patrie a filosofului Sören Kierkegaard precum şi a fizicianului Niels Bohr (care a fost şi fotbalist în echipa naţională daneză) cel care a calculat şi magnetonul (momentul mecanic al electronului) alături de marele nostru fizician ieşean (român, deci) Ştefan Procopiu? Aşadar: de ce Danemarca şi acum ai ajuns, iată, la porţile Mediteranei, în Gibraltar?

Dimitrie Grama: Sufleteşte şi mintal am ales calea pribegiei pe la vârsta de 14 – 15 ani, atunci când, fără să caut, fără să mă străduiesc în vreun fel, am văzut adevărata faţă a comunismului.
În cartea ,,Ilidia”, care în mare parte este autobiografică, am încercat să mă reîntorc în copilărie, tocmai poate pentru că, acum la a treia vârstă, voiam să-mi explic mie însumi de ce am făcut ceea ce am făcut.
Copil cu origine nesănătoasă, am încercat cu disperare să fiu acceptat de societatea mea, care, pe vremea aia, era şcoala primară şi atunci când până la urmă am fost şi eu făcut pionier, nu numai că am acceptat îndoctrinarea comunistă, ci am devenit un tânăr luptător comunist. Această perioadă de confuzie a durat vreo trei ani, de la vârsta de unsprezece ani şi până pe la paisprezece ani. Atunci realitatea mi s-a arătat în toată cruzimea ei şi m-a schimbat pentru totdeauna. Mi-a deschis ochii şi m-a forţat s-o ,,vad” despuiată de minciună omenească. De atunci încoace, ascult discursul ,,omului” şi îl accept doar când sunt convins că acest discurs este sincer, fără ambiţia parvenirii şi că este folositor umanităţii în general şi mai ales folositor acestei planete care ne găzduieşte, printre milioanele de specii şi pe noi oamenii. Da, cum spui, am ales calea pribegiei şi de multe ori cred că sunt un pribeag profesionist, sunt unul care îşi tot căută locul de odihnă şi nu-l poate găsi, până când, bag sama, odihna eternă îl va găsi şi odihni în îmbrăţişarea ei rece. În anul 1969, făcând parte din Echipa Naţională de Atletism, după un concurs internaţional la Stockholm, am rămas acolo, în Suedia, cu doar ce aveam pe mine şi vreo 150 de dolari.
După vreo cinci zile, din întâmplare, m-am întâlnit cu un alt fugitiv din acelaşi lot, Valeriu Raut, săritor de triplu salt. S-a mirat să mă vadă acolo, dar mi-a destăinuit că ,,m-a bănuit” că vreau să fug din ţară, deoarece ştiam limbi străine şi nu prea aveam de-a face cu ceilalţi sportivi. Planuri de emigrare sau de fugă în Vest nu se discutau pe vremea aia nici cu cei mai buni prieteni!
În orice caz, în Suedia am reuşit să-mi fac toate studiile şi acolo am întâlnit şi alţi români de excelenţă: Prinţul Cantacuzino, Paul Lahovary, Magda Mantu Ljungberg, Sergiu Celibidache şi pe Mihai Palade, când a venit la Stockholm să primească Premiul Nobel. Eram student la medicină atunci şi Palade ne-a ţinut o lecţie la Karolinska. Am vorbit cu el câteva minute pe româneşte.
Tot în Suedia am început să-mi notez gândurile şi să fiu mai ordonat cu ceea ce scriu, mai ales acele scurte frânturi de text, pe care acum le numesc poezii.
Ciudat că-l aminteşti pe Kierkegaard! Unul din vechii mei prieteni de când eram student la Cluj, Adrian Arsinevici, mare sportiv şi el, are 6 dan în karate şi e stabilit la Arhus în Danemarca de prin 1973, este cel mai bun traducător în limba română a lui Kierkegaard..
În Danemarca am ajuns târziu, în 1996, primind un post de chirurg şef în sudul Danemarcei. Îi sunt foarte recunoscător Danemarcei cu berea ei bună, care m-au ajutat să fiu foarte ,,productiv” în ale scrisului!
Gibraltarul, ca şi probabil celelalte locuri, nu l-am ales eu, ci el m-a ales pe mine acum vreo cinci ani şi de atunci mă tot încordez şi mă screm să mişc Pilonii lui Hercules, mai acana, mai înspre noi. Nu plec de aici până nu reuşesc!

Emilia Ţuţuianu: Cum explici – pentru noi cei mai puţin iniţiaţi – cununia, armonia transcendentală – dintre medicină (mai ales, chirurgie) şi poezie, în întreaga ta creaţie?… România este cunoscută mai cu seamă în Europa, dar nu numai! prin operele unor savanţi poeţi sau savanţi filosofi (cazul unui Ştefan Lupaşco, fiind de departe revelator!), dar sinteza dintre o lirică non-creştină şi sapienţială şi prestaţia (praxis-chirurgicală) unei ştiinţe (medicina) se poate întâlni mai rar. Cum explici ,,cazul” Dimitrie Grama?

Dimitrie Grama: Mai demult timp am observat că lumea, mai ales doctorii încearcă cu disperare să facă nişte legături între medicină şi alte creaţii artistice: muzică, literatură, pictură şi sculptură. Eu nu cred că doctorii, mai ales generaţia actuală, ar avea vreun avantaj genetic sau cultural faţă de alte meserii, oricare ar fi ele şi, proporţional, doctorii nu produc mai multă artă in comparaţie cu, hai să zicem „omul de rând”. Şi dacă ne uităm cu atenţie la cei care sunt amintiţi în istoria literaturii/artelor, sunt oameni care nu erau numai doctori, ci erau, aşa cum erau mai toţi oamenii educaţi în antichitate şi evul mediu: matematicieni, preoţi, fizicieni, filozofi sau avocaţi. Cred că multe legături poezie – medicină se fac din simplul motiv că grecii antici, ca să facă economie de zei, l-au intitulat pe Apollo ca zeu al poeziei şi al medicinei şi pe Pallas Athena zeiţă a poeziei dar şi a vindecării rănilor de război. Deci este vorba de o confuzie veche…. Sunt câţiva doctori care au excelat în vers şi proză şi pe care îi cunoaştem doar pentru că ne-au lăsat mărturia cuvântului, gândului şi sufletului scris. Rabelais, von Schiller, Bulgakov, Cehov si John Keath, cel care ne spune din ţinuturile nefiinţei:

,,Here lives One
Whose Name was written
in Water
Îmi place mult şi Voiculescu. Îmi place foarte mult. Nu, doctorii obişnuiţi sunt nişte tocilari, unii mai talentaţi alţii mai tăntălăi. Obişnuiţi înainte vreme să fie ridicaţi în slăvi de ,,prostime” acum, în această eră modernă în care egalitatea este cea care defineşte orişice, doctorii se simt neglijaţi, se simt prost trataţi că li se acordă semnul de egalitate cu alţii, vezi doamne, lor inferiori.

De aceea poate se organizează în diverse mişcări ,,doctoro-culturale” şi se expun pieţei nu ca poet sau scriitor, ci ca ,,doctor-poet”, ,,doctor-scriitor”! Cred că este vorba de nesiguranţă atunci când încerci să expui mai mult decât este necesar.
Un doctor bun este un doctor bun fără să fie nevoit să adauge ,,doctor violonist bun” şi invers.
Prin anii 1975-80, fiind prin Franţa, am auzit de Ştefan Lupaşco şi am încercat să înţeleg filozofia lui. Ceea ce am înţeles era doar partea matematică, ştiinţifică a ambiţiei lui de a lămuri discursul filozofic. Bine, la fel ca majoritatea filozofilor moderni şi Lupaşco cade pradă dialogului filozofic absurd, de neînţeles şi până la urmă fără importanţă practică.
Vorba lui Cioran: ,,poţi să vorbeşti mult mai multă filozofie cu orice cioban din Carpaţi decât cu filozofii Parisului”.
În concluzie, cred că orice fiinţă umană are caracteristicile şi talentele pe care le poate asimila şi folosi. Sunt oameni cu ,,talente ascunse” sau cu ,,potenţial”, dar aceste însuşiri nu au nici o valoare dacă nu sunt expuse şi criticate. Pe lângă însuşiri, cel care se expune publicului, trebuie să aibă curaj sau niţică nebunie. În continuare se descoperă opere-capodopere anonime. Păcat că acei creatori nu au avut curajul să împartă atunci, în timpul vieţii, creaţia lor cu semenii lor. Sau poate că aşa a fost mai bine pentru ei, putând să-şi continue munca în arta lor, neconturbaţi de părerile unora şi altora. Nu toţi caută gloria! Mediocrităţile sunt cei mai avizi după glorie.
Eu am avut norocul să-l întâlnesc pe Virgil Ierunca care edita ziarul „Limite” la Paris şi el m-a încurajat să scriu şi să public.
Mai apoi, scriitorul nemţean, Laurian Ante mi-a adunat materialul şi ajutat să public primele cărţi de poezii. Nu cred că fiind doctor sau chirurg am avut o mai mare inclinaţie spre poezie sau artă ci mai curând fascinaţia ştiinţifică, fizica şi matematica, mi-au adunat şi cristalizat gândurile şi m-au obligat să le expun aşa cum le-am expus.

Emilia Ţuţuianu: Cum arată o zi din viaţa ta, Dimitrie?

Dimitrie Grama: O zi din viaţa mea se remarcă prin nespectaculosul cotidianului urban şi deci banalitatea preconizată lasă spaţii imense pentru surpriză şi vis. Mă trezesc ca un automat, niciodată nu am avut nevoie de ceas deşteptător şi cred că există şi alţii ca mine care posedă un ceas interior programat instantaneu, programat doar de simpla dorinţă sau necesitate de a te trezi. Fără acest ceas poate că aş prefera să rămân în vis pentru totdeauna şi să nu mă mai trezesc.
În afară de munca de la spital, nu-mi fac planuri. În afară de lucrurile legate de meserie, nu am avut vreodată ambiţia să termin ceva ,,la termen”, să citesc, să mă documentez, sau să scriu un anumit număr de pagini. Nu sunt disciplinat în acest sens şi am avut mult timp o admiraţie pentru oamenii care puteau să-şi planifice ziua şi să respecte acea planificare. Acum mi-am pierdut admiraţia pentru astfel de oameni!
De mic copil am fost învăţat să nu mănânc micul dejun. Primeam, de obicei, o ceaşcă de ceai ,,rusesc” sau o cafea cu lapte, iar mai târziu, depinde de veniturile familiei, mâncam un „corn” sau vreun covrig la şcoală, în pauza mare. Această obişnuinţă, pe care unii o critica că ar fi nesănătoasă, mie mi-a priit şi chiar m-a avantajat în munca de chirurg, unde deseori eşti nevoit să-ţi păstrezi calmul şi concentraţia mintala ore în şir, fără să mănânci. Apoi, nu doar ore, ci zile întregi, pot să ,,ard gazul”, fără să-mi pese că sunt nefolositor omenirii sau mie însumi.
Dacă din întâmplare îmi vine vreo idee sau vreun gând interesant, încerc să-l notez, chiar dacă sunt la clinică, faţă în faţă cu un pacient, sau la restaurant. Multe idei interesante sau versuri le-am pierdut prin diverse buzunare sau nu le-am notat crezând că o să mi le amintesc mai târziu.
Seara mă pregătesc să adorm şi cel mai bine adorm acum la televizor ascultând diverşi idioţi care ne tratează pe noi de idioţi şi încearcă să ne vândă tot felul de aiureli: propagandă politică, democraţia americană, drepturile homosexualilor, problema palestiniană şi cea ucraineană, educarea liberă a copiilor, ş.a.m.d.
Mă ţin treaz programele ştiinţifice despre univers şi filmele ştiinţifico-fantastice, filme de o naivitate clară, dar care şi acum fascinează copilul ascuns în mine.
Mă fascinează în continuare medicina şi mai ales genetica cu toate că, la sfatul profesorilor de la Karolinska şi Uppsala, am fost educat/antrenat să devin şi să profesez ca şi chirurg. M-au păcălit cu vorbe dulci; „Dimitrie, ai mână bună şi judecată de chirurg”.
Din când în când citesc sau recitesc anumite cărţi. Tocmai acum citesc cartea lui Paul L. Nunez: Brain, Mind, And the Structure Of Reality şi în paralel recitesc cărţile lui von Rezzori: Memoirs of an Anti-Semite şi An Ermine in Czernopol.

Emilia Ţuţuianu: Nunez trezeşte interesul prin abordarea profundă a echilibrului între cunoaștere și ignoranță: Ce știm cu adevărat despre noi înșine și universul nostru?… Un subiect interesant care nu poate fi abordat superficial. Ce mai lecturezi, mai citeşti poezie?

Dimitrie Grama: Citesc rar poezie şi aproape deloc teatru.
Am lipsuri mari în privinţa literaturii şi cu toate astea dorm bine! Cred că sunt destul de inconştient privitor la ce şi cum este important pentru un om de cultura. Nu sunt membru în nici o asociaţie literară sau culturală şi deci ziua mea obişnuită este lipsită de întâlniri importante, lipsită de „simpozioane şi prezentări”. Nu mă pot lăuda, ca alţii că am participat la întruniri importante şi nu prea am multă experienţă în experienţa altora.
La sfârşit de săptămână, dacă nu mă dor prea tare spatele şi încheieturile, mă duc să joc golf. De obicei şi Livia, soţia mea, vine cu mine. Se supără pe mine dacă îi comentez loviturile, se supără tare, cu toate că eu îi vreau binele fiind jucător mult mai bun.
Mi-am dat seama că nu-i bine să comentezi strădania altcuiva, chiar dacă ai cele mai bune intenţii…
Cam aşa îmi trec zilele şi rog cititorul să mă scuze pentru banalitatea în care trăiesc.

Emilia Ţuţuianu: Un prozator se exprimă prin scris ca o justificare a incursiunilor filosofice în domeniul epic. Perpessicius consideră că romancierul nu uită niciodată că misiunea lui este să facă faţă fiecăruia: nenorocitul şi bogatul sunt egali în faţa condeiului său – pentru el ţăranul are măreţia mizeriei sale, după cum bogatul micimea ridicolului său, bogatul are pasiuni, ţăranul are nevoi. Prin prisma profesiei, ca medic – şi încă, chirurg – ai avut avantajul să studiezi toate ,,plăgile” societăţii în care trăim. Să fie această incursiune în domeniul liric, o evadare?

Dimitrie Grama: Cred că-i destul de greu de explicat cum şi de ce un om oarecare alege o anumită formă de expresie literară. Înţeleg că pictorul sau sculptorul încep să-şi cultive un talent evident şi anume, reproducerea naturii şi a formelor existente. Ei pot să deseneze, lucru greu, pentru mine aproape imposibil. O frunză, un purcel sau o casă, dacă le desenez eu, arată cam la fel!
De asemenea marii compozitori, prin care muzica curge ca un izvor de o nesecată frumuseţe! Poetul şi el, dacă este vizionar şi mai ales dacă poate sintetiza esenţialul în câteva cuvinte, are un ,,dar”.
Cred că majoritatea celor care scriu, fac acest lucru cu cele mai bune intenţii şi îşi publică proza cu speranţa că împart ,,ceva” cu altcineva, cu un străin oarecare şi de asemenea cred că majoritatea celor care scriu găsesc oameni care le apreciază rândurile, găsesc adepţi. Chiar dacă un singur cititor te ,,descoperă” şi te citeşte astăzi, cine poate să prevadă ce se va întâmpla mâine?
Pe van Gogh nu l-a ,,descoperit” şi nu l-a cumpărat nimeni în timpul vieţii şi totuşi ce păcat şi pierdere ar fi fost dacă el nu persevera….?!
De mic copil am asistat la un „dialog” filozofic, întreţinut de tatăl meu cu fratele lui. Nu am înţeles multe atunci, la fel cum numai în parte înţeleg acum ce vreau să spună diverşi şcolari pretenţioşi, care în tratate grele încearcă să încurce şi să complice lucrurile, numind această activitate filozofie.
Perpessicius nu poate fi luat în serios! El confunda ţăranul cu nevoia-măreţia şi bogatul cu pasiunea şi micimea, dar ce te poţi aştepta de la unul care confunda mereu noţiunile: legionar – comunist, etc. Cred că a fost un bun comerciant, un om care s-a orientat şi s-a adaptat ,,pieţei”. A ştiut să se vândă bine!
Apoi mai cred că majoritatea oamenilor experimentează cu „Evadarea”, care bine-nţeles face atunci parte din cotidianul fiecărui individ şi poate că nu este o ,,evadare”, ci mai degrabă o regăsire, o re-întregire. Experienţa mea de doctor şi de chirurg cred că m-a învăţat să fiu atent la om şi la nevoile lui. Să-l iau în serios şi să încerc să-l înţeleg şi atunci când, din cauza bolii, devine agresiv în neputinţa lui, dar şi atunci când, scăpat de belea, hiperbolizează meritul doctorului.
S-ar putea ca, fără să-mi dau seama, experienţa mea de doctor să mă fi ajutat să judec anumite personalităţi, dar acest lucru nu prea l-am folosit în ceea ce scriu. Eu, după cum poate ai observat, scriu poezie simplă, proză simplă, fără personaje complicate psihic sau social.
De multe ori mă întreb dacă nu cumva această cunoaştere a omului, de la măruntaie până la ochii frumoşi şi schizofrenie, mai mult mă încurcă decât să mă ajute. Cumva parcă complică lucrurile şi eu încerc să le desluşesc.

(partea I)

Interviu realizat de Emilia Ţuţuianu

~ Va urma ~

http://melidonium.ro/2015/01/12/voi-lua-cu-mine-noaptea/

12 Jan
2015

Maria Diana Popescu: Europa şi-a dezbrăcat mantaua propriilor fundamente creştine

În atentatele sîngeroase din Paris s-au ciocnit două maladii ale democraţiei fără limite, care macină de ceva vreme trupul Occidentului: invazia imigranţilor, care a metamorfozat sistemele de valori tradiţionale, şi doi, modul sinucigaş prin care Europa însăşi şi-a dezbrăcat mantaua grea de semnificaţii a propriilor fundamente creştine, ce i-au dat viaţă şi pe care s-a clădit, impunînd statelor membre, inechitate, austeritate, o laicitate agresivă şi modele umane degradante. Să nu uităm că Franţa este a 14-a ţară care a aprobat căsătoriile între persoanele de acelaşi sex. Ca să răspund la întrebarea „de cine rîd francezii”, păi, cam de toată lumea. Inclusiv de români. Dar noi sîntem un popor iertător, echilibrat, un popor care iubeşte pacea şi înţelegerea între naţiuni. Pe lîngă ironiile din presa franceză la adresa românilor, mult prea cunoscute, să ne amintim de comediantul francez Antoine de Caunes, care l-a pus într-o situaţie jenantă pe actorul  Kevin Costner,  la Théâtre du Châtelet din Paris. Actorul s-a trezit fără voie într-o piesă de teatru şovină. După cîteva ironii neinspirate, i-a oferit  lui Costner un „cadou” de prost gust. I-a adus un cal în scenă, spunîndu-i că e o vacă din România – „o vacă foarte dulce, ca temperament şi gust, care îi va fi  livrată la hotel, şi-l va aştepta ori pe canapea, ori în congelator”. Comedianţii francezi n-au nici umor, nici talent şi sînt întru totul dezagreabili, luînd în calcul antecedentele umoristice anterioare pe seama românilor. Cînd arată cu degetul spre noi, ascund de fapt gunoiul lor sub preş. Oare umoristul Antoine de Caunes a depus cumva la muzeu  vreun exemplar dintre acelea cu care bunicii şi străbunicii lui se scărpinau de păduchi? Francezii au dat vina pe noi că am fi livrat carne de cal în loc de carne de vită unor restaurante franceze, dar în urma investigaţiilor s-a constatat că mizerabila faptă comercială aparţinea unor firme franceze, oficial, România fiind scoasă din culpă atunci, iar francezii au fost obligaţi să-şi prezinte scuze, recunoscînd nechezatul propriilor mîrţoage cabaline în preparatele lazania.

Se tot reia spirala înarmărilor şi cucerirea altor state

Cu atacurile teroriste din Franţa ni s-a distras atenţia de la problemele de fond ale lumii. Asemenea întîmplării din 1938, cînd, în atmosfera tensionată a acelui an, la radioul american, Orson Welles, prezentînd scenariul radiofonic „Războiul Lumilor”, a adus milioane de oameni în pragul isteriei prin celebrul anunţ: „Marţienii au invadat Pămîntul!”. În timp ce populaţia planetei era cu ochii pe Franţa, în timp ce frica şi teroarea cuprinsese Europa şi intrase în casele noastre prin intermediul televizoarelor, poliţaii planetei îşi bifau satisfăcuţi acţiunea şi următorul pas. În făcătura din Franţa, de acasă şi din lume, o mînă de nelegiuiţi conduc omenirea spre dezastru. Uite aşa se tot reia spirala înarmărilor şi cucerirea altor zone ale lumii. Armele aduc bani frumoşi şi ar însemna ca „luptătorii” pentru implementarea democraţiei în lume să rămînă fără aer dacă, spre absurd, extratereştrii le-ar confisca tot armamentul. Mitralierele, rachetele, avioanele, bombele, navele şi dronele sînt viaţa lor. Şi, uneori, de ochii lumii, Biblia! Observaţi cîtă morală! Vorbesc de Dumnezeu cu mitraliera în poziţie de tragere, popoarele lăsîndu-se înşelate că ei, „iluminaţii planetei”, sînt izbăvitorii lumii, care le scapă de dictatură şi le instaurează libertatea. După cum am observat, au instaurat-o în Europa de Est, Irak, Egipt, Libia, Afganistan.

Lovituri „ştiinţifice”, nu glumă!

Extrapolînd, nu trebuie să fii Mafalda ca să înţelegi că, în următoarele decenii, nu va fi bine deloc. Pe fondul globalizării galopante, războiul s-a perfecţionat, reţelele de criminalitate s-au sofisticat, iar terorismul şi-a perfecţionat procedurile la şcoala americană. În America – săptămîna şi atacul armat. Şcoli, cinematografe, universităţi, grădiniţe, zeci de victime nevinovate cad secerate de psihopaţii purtători de arme, care se vînd precum bananele. Să ne amintim de Iranul îngenuncheat de un prim cutremur de pămînt, care a afectat centrala nucleară de la Basher, cutremur care a avut loc cu două săptămîni înaintea atentatului din Boston (aprilie, 2013) şi de un al doilea cel mai mare val seismic din lume la numai 24 de ore de la atentat. Hm! Adevăr sau provocare? HAARP-ul nu se foloseşte decît în scopuri ştiinţifice, nu-i aşa? Bomba nucleară subterană poate declanşa cutremure la comandă în orice punct „fierbinte” al globului. Lovituri „ştiinţifice”, nu glumă! La fel ca lovitura de stat din decembrie 1989, din Ţară, la fel ca Primăverile arabe şi europene! Miliţienii planetei ar trebui să se intereseze din timp de temperaturile din iad, pentru că vor avea acolo locuri rezervate pe veci. A, nu! Nici vorbă de sentimente anti-americane. Americanii au venit şi la noi. La Kogălniceanu şi la Deveselu e veselie mare! Vom avea în bătătură bebeluşi cu tătici din infanteria americană. Cum să aibă nevoie americanii de terorişti, cînd sînt capabili să se omoare şi singuri?  Ei au creat terorişti pentru diversiune pe teritoriile altor state.  Ştie cineva cîte victime a făcut pe glob sloganul de eliberator şi apărător al păcii, care, de fapt, lua puţin cîte puţin supremaţia economică şi militară a statelor atacate? La fel s-a întîmplat şi în Franţa! Teroriştii aparţineau unor celule izolate, dar teleghidate, poate din interior, poate de la distanţă! Istoria contrafăcută se scrie cu sînge nevinovat. Pe seama românilor au rîs nu numai francezii, ci şi curcile din regatul unit şi americanii, cei mai buni prieteni ai omenirii (vorba vine, „prieteni”: ei nu dau o centimă pe noi), dar poporul român este blajin, iertător şi iubitor de Dumnezeu.

Românii sînt paşnici şi muncesc cinstit în ţările lumii

Orice ştire are un preţ şi, cum întotdeauna este cineva la post să-i vegheze mersul, vă amintiţi bine că tabloidul „The Sun” scria negru pe alb, inducînd în eroare englezii şi publicul planetar că spre Marea Britanie se îndreaptă un batalion de români invadatori. Chiar dacă lucrurile ar fi stat astfel, românii sînt paşnici şi se duceau să muncească cinstit, mulţumiţi cu ceea ce refuză englezii, pakistanezii, indienii şi africanii, beneficiind de locuri de muncă remunerate mai bine decît în Ţară. Francezii, englezii, italienii, vest-europenii, nici măcar americanii, nu ne doresc în ţările lor, pentru că îşi au şi ei propriii săraci. Oare de ce nu ne lasă guvernanţii să ne putem sluji Ţara, Neamul şi familiile, muncind la noi acasă? Nu de alta, dar „fie pâinea cât de rea, tot mai bine-n Ţara ta!”

Maria Diana Popescu

Revista ART – EMIS

11 Jan
2015

Mugurel Puşcaş: Gândiți-vă, români, la Eminescu

GÂNDIŢI-VĂ, ROMÂNI, LA EMINESCU

 

Gândiţi-vă, români, la Eminescu
Şi fruntea la icoana lui plecaţi,
Bătrâni şi tineri să-nchinăm omagiu,
Celui mai drag Luceafăr dintre fraţi.

 

Gândiţi-vă, români, la Eminescu,
El e mereu cu noi…Etern va fi…
E diamantul poeziei noastre
Din alte vremi, din alte sihăstrii.

 

Ştiu, este greu…Ne-ncearcă vremuri grele,
I-aşa departe timpul său de noi,
Dar poezia-i e mereu aproape…
Citindu-l cele vechi, s-or face noi.

 

Ninge-i, Părinte, linişte şi pace
Celui ce-a fost mereu neliniştit,
Ce ţara şi-a iubit cu prisosinţă
Şi prin iubire s-a făcut iubit.

 

Ninge, Părinte, peste el cu inimi,
Ninge cu codrii şi alei de tei,
Sărută ochii lacului albastru…
E Eminescu zeul intre zei.

 

Mi-e dor de el…Îl simt păşind prin Reghin,
În altă epocă, în alt decor,
Cu mantia de poezii pe umeri,
Cu părul mirosind a merişor.

 

Mi-e dor de el iar Reghinu-l aşteaptă…
Oraşu-i însetat de absolut,
Să vină Eminescu….Vom pricepe!
O vom lua din nou de la-nceput.

 

Spiritul său în veci de veci n-a piere,
E Eminescu sprijinul ceresc,
E universul său de poezie
Trăind în orice suflet românesc.

 

Oriunde-am fi, oriunde ne vom duce,
Pe plaiuri mioritice, târzii,
El, Demiurgul poeziei noastre,
Ne însoţeşte-n fiecare zi.

 

Să îl iubiţi, să-l recitiţi, prieteni,
Noi, fără el, am deveni un mit..
El e izvorul lacrimilor noastre,
Al începutului…Fără sfârşit…

 

Mugurel Puşcaş
(Liga Scriitorilor din România)
(vol.”Cabana de foc”)

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii