31 Jan
2014

Vavila Popovici: Nevoia de altruism

„Adevărata societate trăiește în noi înșine”, sunt cuvintele filozofului italian Giovanni Gentile (1875-1944). Sistemul lui filosofic este considerat idealist, întrucât pentru el ideea – creațiunea spiritului nostru – este singura care ne poate spune ceva. Nu admite nimic care să nu fie înăuntrul conștiinței. El consideră întreaga existență spirituală un act viu, în fiecare clipa altul: „Atâta spirit, atâta bogăție spirituală, câtă viață spirituală în act”. Se bazează pe înțelepciunea filosofiei creștine: „Adevărul este înăuntrul omului, nu în afară”; „omul nu e om de la natură”; „omul este om întrucât se face om”; „omul este o eternă făgăduință”. Conform concepției sale, Societatea trebuie concepută ca un sistem de sfere concentrice, în care sfera cea mai apropiată de centru este omul cu raza cea mai scurtă, apoi familia, comuna, națiunea, omenirea, universul, centrul fiind cel mai viu, cel mai activ, din care iradiază voința noastră. Dacă s-ar stinge lumina acestui centru, întreg sistemul ar intra în întuneric. Lumea morală deci, este creată, susținută de vigoarea fiecăruia dintre noi, conform celor semnalate mai sus: „Adevărata societate trăiește în noi înșine!”

   Toate acestea sunt concluziile lui în urma unei analize adânci a sufletului omenesc. Preocupat de moralitatea lumii, îl citează pe Sfântul Francisc, italianul care a trăit la începutul secolului XII și a cărui învățătură este a iubi, a îmbrățișa realitatea lumii, prin altruism.

   Aduc în amintire cuvintele Sfântului Francisc, citate de „Doamna de Fier” – Margaret Thatcher -, cu ocazia unei vizite făcute în centrul Londrei: Acolo unde este neînțelegere, să aducem armonie. Acolo unde este greșeală, să aducem adevăr. Acolo unde este îndoială, să aducem credința. Acolo unde este disperare, să aducem speranța”.

   Prin termenul de altruism se înțelege „atitudinea morală sau dispoziţia sufletească a celui care acţionează dezinteresat în favoarea altora; doctrină morală care preconizează o asemenea atitudine”. (Dicţionarul explicativ al limbii române, Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan”). Altruismul este definit ca opusul egoismului. Mai simplu și lămuritor, altruismul este grija pentru binele altor persoane și acțiunea de ajutorare, salvare a lor, în caz de nevoie.

   Enciclopedia internațională de științe sociale, definește altruismul psihologic ca „o stare motivațională cu scopul de a crește bunăstarea altora”, altruismul psihologic fiind în contrast cu egoismul psihologic ce se referă la motivația de a crește bunăstarea personală.

  Din nefericire, n-am învăţat să oferim celui de aproape ceea ce ne dorim noi înşine, n-am învăţat să-l înţelegem (cu atât mai puţin să-l ascultăm) şi nici să-i înlesnim calea pentru a face lucrurile mai frumoase şi mai uşoare. Suntem uneori altruişti pentru a epata în faţa lumii şi pentru a sublinia, ulterior, că suntem altruişti şi că oferim lucruri pe care alţii le pun greu la dispoziţie sau nici nu ni le oferă. Un fel de grandomanie. Altruismul a devenit, în acest fel, o modalitate de a te face să te simţi bine, un egoism involuntar, o modalitate de a te împăca cu anumite aspecte personale care nu sunt plăcute celor din jur. Am devenit altruişti-grandomani pentru a plăcea altora, pentru a ne plăcea nouă înşine, pentru a ne auto-satisface poftele nepotrivite, pentru a ne bucura de micimea sufletului, devenit egoist.

   Altruismul adevărat este însă altceva, el caracterizează moralitatea, interiorul, dar și exteriorul, un mod prin care poţi dovedi bunătatea unei inimi căreia îi pasă de ceea ce se întâmplă. Conceptul are o lungă istorie în gândirea filosofică și etică. Termenul a fost inițial inventat în secolul XIX de către sociologul și filosoful francez Auguste Comte (1798-1857) care a urmărit înființarea unei filosofii pozitive, corespunzătoare stadiului în care a ajuns omenirea și spre care trebuie să tindă, adică progresul umanității, umanitate pe care el o iubea, se spune, cu pasiune mistică.

   S-a constatat că altruismul dintr-un domeniu poate avea un impact asupra altor domenii, că există o tendință de reciprocitate, presupunând că oamenii se vor simți obligați să răspundă dacă cineva îi ajută.

   Sociologii au fost mult timp preocupați de modul de construire a unei bune societăți, cu altruism, moralitate și solidaritate socială. Religiile lumii promovează altruismul ca pe o valoare morală de mare importanță. În Creștinism, de exemplu, altruismul este centrul învățăturilor lui Iisus aflate în Evanghelie. Prezența și semnificația iubirii este cuprinsă nu doar în cuvinte, reflecții, ci și în fapte. Astfel, noi trebuie să urmărim binele comun mai mult decât binele personal, întrucât binele comun este mai folositor pentru om. Referitor la aproapele nostru, în Levitic (Cartea a treia a lui Moise) Domnul a grăit: „Să nu furați, să nu spuneți minciuni și să nu vă înșelați aproapele” (Levitic 11). În Sfânta Evanghelie după Matei, cap. 22, cele mai mari porunci sunt: „Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău” și „Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți”. Mulți autori biblici subliniază o puternică legătură între iubirea pentru aproape și iubirea pentru Dumnezeu. Întâia epistolă a Sfântului Apostol Ioan, cap. 4, 21 ne grăiește: „Și această poruncă avem de la El: cine iubește pe Dumnezeu să iubească și pe fratele său”.   

   Două evenimente s-au succedat de curând în țara noastră: cel al accidentului aviatic – avionul de mici dimensiuni care a aterizat forţat, în 20 ianuarie, în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba, la bordul căruia se afla echipajul medical în care au decedat două persoane si alte cinci au fost rănite și cel de al doilea – ninsorile abundente ale iernii neîndurătoare, viscolul produs în partea sudică a țării. Din informațiile ziarelor, unii au acționat din altruism – acei localnici care s-au dus să-i caute pe cei dați dispăruți, pur și simplu din dorința de a ajuta, poate din datorie morală, loialitate și chiar imbold religios, dar mai mult din sacrificiu, riscându-și sănătatea, poate chiar integritatea vieții pentru a salva alte vieți, ceea ce s-a făcut și în al doilea caz, al nămeților care au acoperit case și drumuri, în timp ce alții au dat dovadă de nepăsare, de nepricepere și teamă, lipsindu-le acel sentiment de compasiune pentru semeni, și alții, mai grav, n-au acționat la timp, au bătut în retragere cum s-ar spune, din lipsă de cunoaștere și responsabilitate. Sunt convinsă că se va face lumină în desfășurarea intervențiilor.

   Altruismul, această atitudine morală, omul o poate avea în sufletul lui, dar dacă-i lipsește, poate fi învățat. Dobândirea altruismului, dar și refuzul lui se vor face văzute în  rezultatele binefăcătoare sau distrugătoare ale societății în care trăim. Românul este inteligent și poate redobândi razele luminoase ale altruismului pierdut în ultima vreme. Dar acolo unde inteligența lipsește, ea este înlocuită cu întunericul egoismului, al șmecheriei, vicleniei, ironiei, a singurei dorințe de a dobândi puterea prin orice mijloace.

   Viața de fiecare zi este plină de acte de altruism și egoism, cu motivații umane sau inumane. Suma acțiunilor noastre este societatea pe care o clădim și în care vrem să trăim. Parafrazând cele afirmate de Giovanni Gentile: Omul devine cu adevărat om când dobândește calități umane și clădește societatea după tiparul acelor calități dobândite.

Vavila Popovici – Carolina de Nord

31 Jan
2014

George Anca: Saroda Indore

jhinjhoti – shahna – bhairavi-kajri

 

încetul binevoitor în plâns o zi

țara veche de tristeți bătute ci

pe o cale aurie lunii cerului și morții

noi ne trecem la o parte chemător la valea sorții

îți voi aminti o lacrimă de nu mă vei ucide

în glumă într-o doară cu aspide

 

mai bine fericiți o mie de fluturi

în gheenă de ți s-o încânta sufletul

din templu vom cânta o dimineață cerul

neștiut în inima ta voi fi tăcere

de demult domolită mă vei recunoaște

 

și pornește suflete nu sta

o să te aștepte muzica în loc

la răscruci ne-o aminti de viață

ce-am uitat ne va petrece-n seară

cu o melodie deasă rară

pe de ritmuri niciodată prinse

de curând mereu iubite-așa

admirai un foc de corzi sub iarnă

nici ninsori nu cad atunci pe lume

doar ființa cântului poemă

sau melancolia zariștii de-a pururi

 

mama era vie inimă aveam

ne știam pe cale ziua în amiază

ce departe zare niciodată plânsă

mâine e viață inimă aveam

ce tristeți pe cale poate de apus

ascultăm saroda întârziaseră

fata știe mama noi la miezul nopții

unul după altul dorurile sub

soare pe ghirlandă aur dăruind

îi râdeam la ureche ca un împărat

acum neodihnit dar mâine cine știe

 

el sufletește noi îl ascultam

pe după două vieți într-una

bat inimile table dacă mor

și reînvie pe o melodie

așa din lume parcă trecătoare

dar sufletește noi îl ascultăm

 

decembrie torid

 

decembrie torid Bharata Natyam

din dans ne vom întoarce 96 rotiri

pe viață și pe moarte ideii întrupate

cu balade din paradisul Ganesh

și vom însemna într-un poem duminica

de dragul amintirilor din cer

în jocul de cuvinte vom și plânge

în apele musonice vom fi din nou

astfel destinul ne recompensează

o zi pierdută în durerea serii

poate demult a fost târziu a-mi naște

în lumea asta întunericul

 

Din așteptări la amiază

printre adormiții din iarbă

și din unghiuri moderne filmați

ne adunăm my Jack și tu

dragostea mea iubire va să încep

alt dans pe o muzică familiară

până în adâncul inimii

de pământ roșu întrupat

zaruri de elefanți pe tobele

urcioarelor din părinți mezi

într-o limbă indoeuropeană

roșie de pan plescăind cancerul astm

astfel se amestecă visul

hermafrovisul versul

tradus a nu se recunoaște

 

între ceapă și ceapati mâna fecioarei

întoarce timpul mesei în reverie

unde e conversația în draci de ieri

s-o audă îngerii și să ne lase

apoi de unii singuri vom visa

instrumente inspirând dansul

și până la căderea în noapte ne

va fi în gând pururea

fecioară

căci ea va naște peste o săptămână

un copil adorat de păstori

din junglă gemetele tigrilor în somn

ne vor trezi să dansăm

la lumina pruncului sfânt

 

s-au plecat sălciile băute

amețind cu îmbrățișările aripi

se îndesesc bananierii grei în decembrie

să ne țină calea neînvățată

iar mințile vântură țărână la pas

nici inima nu-și îngână trecutul

tot cântecul dus se traduce

urechile șuieră singure de șerpi

vii în aurora nedezmințită

o vechiu-mi eu entuziast

în adierea vântului de-o seamă

și dragostele violente

sau marile melancolii

rămână-mi

 

străin mirosind a ceapă divină

din spectrul incinerărilor

aștept cu ochii și glia ceasul

dansului dezbălsămat

mă tem de poeții infernului

și-i amăgesc în uitare

cred în încruntate inscripții

ce nu-mi vor șopti veacul lor

astfel usturați și liberi globii

roșii precipitați spre homeopatie

se vor închide în neodihna

de mai apoi când zadarnic

fumul parfumurilor va dărui

viață sufletului singur pe lume

acum te cânt inimii ancoră

luciditate smoală în dorință

îți petrec inteligența în market

culegem plopilor perele

răchitelor micșunelele

bumbăcim anteporțile

și ne binecuvântăm ghirlănzile

când să-ți mai șoptesc o iubire

se face cald cald cald

la vară va lua foc dumnezeu

ne vom face umbră umbrei

dar vom nimeri frânți în brațe

trupuri de ceară înamorată

tăcerea dintre muzică și dans

dintre viață și moarte

dureri de sunet pași de pașă

întru o amintire musulmană

înfrântă de o fată

de zei sedusă veșnic

la glasul harului

de poezie vizitat

în serile apuse

doar aparent ne

cuprind și azi și mâine

ca dorul de totdeauna

și trist și marmoreic

mântuitor o viață

 

am pornit

 

am pornit odinioară

pe un drum lăsat în seară

nu tu bani nu tu vioară

doar un dor și într-o doară

aveam dodii ca și minte

fie-mi țărâna cuminte

 

ce ți-e inima unde te afli

mergi prin văile dorite vine

cine te caută poate în

eternitate să te știe

viu odinioară la pornire

într-o zi de primăvară

dintr-o slăvită copilărie de țară

 

colindă-ne și pe noi duh vechi

de copii perechi lăsați

cu tălpile în zăpezi mici

de Carpați bătrâni sufletului

apoi ne vom aduce aminte

un cântec sitari de la sfârșitul

anilor lui Cristos

 

în templu fumegă durere sfântă

un cântăreț își uită viața

în trecutul sunetelor

sosite la cină

și picură aisberguri de

junglă cerească

frică mi-e de alți ani

plânși în liane cântărețe

ce-l strâng pe omul

domnului Raga Ras

 

ce numai atâta tot sitari sau

altă asemănare cântam auzind

mie îmi cântă inima fumului

ție timpul tras în corzi aurii

pe două vieți murind în ascultări

de aceea ți-ai părăsit zeii

în zei și ei te-au urmat

pe sine se audiază sunetele

acestei lumi născute în auz

spre a nu mai fi decât uneori

numai ce numai atâta tot

liniștea jos scară urcă ape

de minune tristă hai mai departe

pe o moarte două neîncepută

 

așez un poem la poartă să se spulbere

la mai tari povârnișuri de lin

înlăcrimând anotimpul meu amintit

ce vere familial lasă-mi-l

pe calea robilor neschimbată

te inspiră știe cine o bucurie

de sculptor al păsărilor

să filmăm într-o zi creația

pe muzică mică tot divină

urcându-ne în atmosfera unică

se ceartă astfel diavolii învinși

de a mai suferi în viitor

fiți fericiți sosit-am din infern

mai înainte de toți vecii

creștinii nu ne mai cunosc

nici noi seducători de râpi

 

s-a rupt o coastă

nici tăcere nici iad

o muzică diluviană

da de unde o fiică

a aceluiași tată al nostru

cu zile lungi și gene asemeni

s-o iubească împărații

mai mult decât puterea

până se află cine-i muzica

tot ea sau alta

s-a mai rupe coasta

 

ai plâns în triumf pe degeaba

ar fi sărit stropi de inimă în cer

când altă raaga și astăseară

și-a răsunat ființa în artă

pururi sfârtecând mintea de pe urmă

a eroilor dintre sunete

 

muzicianul nu seamănă sculptorului

nici eu mie nici sunetului

nimeni nu seamănă voi

lasă-mi timpul nu-l bate să ritmeze

știm o limbă de mamă moartă

iubim sfânt și-n tăcere

o știm de-acum mai apoi

semănându-și cu noi o leacă

 

în locul fericirii adăpostite de vânt

din zori alegem căderi muzicale

neliniștile și tragice adesea

romantic pătrunzându-se de sentimente

ne privim parcă parcă

vântul dimineților peste vie

demult ne-am dezlipit de aerul tare

ne rărim de moarte respirații(le)

cu exaltări în loc și fericire

neverosimilă ca lutul

din unul doi pentru (nimic) niciunul

ierte-ne sărbătoarea copii

întru nonrafinamentul dumnezeirii

 

suntem și noi aici

să ne auziți în muzici

ofurile reținute

de la rădăcina tulpinii

admirativi și mai mult

suprapământești de-o fi

ne-om fi înecat de plâns

pentru nevedere

de acum într-o viață

cu inimă bună

de scris sânge

pe unul de lume

în joc de mai

 

ascunsă în multele sfere clipa

maestră se așteaptă cu sonuri

învinse între ele de vreme

ne pomenim în altă muzică

înviați după trei zile

fără acest cânt

unde ne ascultăm în zadar

de ne-ar trăi părinții aproape

îndurerându-ne cu lună

la ei cântând ca la nebune instrumente

în sitari și table

aiurea să ne ierte

în lucii sori înlăcrimați

 

cu gândul încep continuitatea

din ea mă întorc sitari

să delirez pe tăcerea mea

de nu m-aș visa sunet

înconjurat de muți judecători

sau ahuri veștede-n durere

mistificată de părere

să fiu drac să mă cunosc

și lucrul bun doar visul dăruit

o suprarațiune mă doboară

în copilăria aurului

zdruncinată de neasemănare

pe sorții corzilor mânuite

de inima Indore

 

cântecul cine se continuă în vis

răsturnat vasul ființei în vieți

fără vedere la mări auzite

râu de râu zaruri pleznite

de cozile peștilor pe raze

cu norocul din tăierea pierdută

cu pluta odată viața durează

o durere de mii dimii cusute cu sute

 

de muzică sau copilărie

de două ori copilărie

de niciodată sau târzie

nu-i liber duhul în vecie

topită-ne aurărie

fiu vrednic inimii din lume

și noi ne vom iubi mai iute

pricepuți în vreme rost

cât am înțeles o jale

și ne-am prefăcut în ea

zboară-ne vulcanii altfel

ca la pasărea măiastră

în cărarea paradisă nu

ne îndrăgim de floare

într-o lavă adormită

că bătrână ne mai plânge

 

lasă orele în sine timpul serii

preumblat în templu os crescut

păduri să ne împletească

vino raaga neadăpostită

de a ei întruchipare-n fulger

doar visat ca de zăpadă

peste morții fără vină

întru gânduri de durere

suferite în părere

 

fie a doua zi sitari

acum de ieri iubesc un arc

rugăciune ca acasă

de moarte să intre-n traistă

e viu să asculți

săgeată cântecul

din zbor de aur pasăre

nemaimințindu-l cu sabia

 

știam că voi înțelege plânsul și am plâns

ascultam cântecul și am plâns

am plâns și am plâns până într-o melodie

adusă de inimă pe nevăzute

cu o poveste adeverită străină

și încă o dată Indore

pasărea de aur odihnei

între mările fumului meu

o ador pe maica domnului

în mintea clară pe maica mea

la adormire mi-e frică și plâng

de bocetul neamului mamei

ascultați o femeie cântând

aceasta va naște pe lume

cu plânsul vocii lăsat

 

pe lângă artă să aștepți o viață

uitată în tânguitorul melos

dintre ocean și munții munților

zilnic e noapte veacul se sfârșește

în casa pietrei steaua săgetează

întru nașterea lui Mesia

ce fericiri de iarnă zvântate în soare

din nou întrupându-ne pe pământ

 

spune mori mai așteaptă așa

o zi pentru viață să fi visat

în altfel aveai scăpare atunci

acum niciodată nimic

doar gândurile nebune

de la ascultări

 

așa se ruga ne păruse tragic

pe încetul așa neștiutori

nu mai eram niciunul

plângându-ne-n absență

și fără lacrimi de jale

vara viței de decembre

sufletul femeilor nevinovate

în timpul rugăciunii

spre o filosofie salvată

în nașterea pruncului veșnic

mai în Indore

 

 

George ANCA

30 Jan
2014

Părintele Sofian Boghiu despre Sfinții Trei Ierarhi: Vasile, Grigorie și Ioan

In fiecare an, pe data de 30 ianuarie, sunt praznuiti Sfintii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz si Ioan Gura de Aur. Aceasta sarbatoare semnifica unitatea crestinilor. Dupa ani de dispute intre comunitatile crestine, pe tema – cine este mai mare ca teolog dintre cei trei ierarhi, s-a hotarat in urma visului pe care l-a avut episcopul Ioan al Evhaitelor, in timpul imparatului bizantin Alexios I Comnenul (1081-1118), ca 30 ianuarie sa fie ziua de cinstire comuna a celor trei ierarhi.

Pentru a recunoaste valoarea teologica a Sfintilor Trei Ierarhi, prin hotararea luata la Atena, la primul Congres al Profesorilor de Teologie din anul 1936, Sfintii Trei Ierarhi au devenit patronii spirituali ai institutiilor de invatamant teologic ortodox din intreaga lume.

 

 Frati crestini,

,,In cinstea Sfintilor Trei Ierarhi s-a mai vorbit si de-a lungul lunii acesteia: la 1 ianuarie Sfantul Vasile, la 25 Sfantul Grigorie si la 27 Sfantul Ioan Gura de Aur. S-a vorbit si aseara si astazi, insa ei sunt inepuizabili. Asa de bogati in viata lor asa de multe fapte au facut si asa de frumos au scris, asa de mult au scris, incat oricand se poate vorbi cu foarte mult folos despre ei. Opera lor este intinsa, volume intregi. E o colectie numita Migne, in greceste si latineste, volume intregi din operele lor. Si acesti barbati au trait putin in comparatie cu multi altii, Sfantul Vasile cel Mare a trait numai cincizeci de ani, Sfantul Grigorie mai mult, optzeci de ani si Sfantul loan Gura de Aur saizeci si ceva de ani. Insa in acesti ani au lucrat si s-au consumat pe ei, asa cum o lumanare de ceara curata arde luminos si nestingherit pana cand se topeste, pana la ultima picatura de ceara. Asa au stralucit asa si-au mistuit viata acesti mari sfinti ai Bisericii.

Ii praznuim si separat, ii praznuim si impreuna. Ii praznuim separat pentru ca au niste deosebiri intre ei, fara indoiala, sunt trei mari personalitati. Dar ii sarbatorim si impreuna, pentru ca au si niste calitati care ii unesc. Vi s-a mai spus, ceea ce-i uneste pe ei, pe acesti trei sfinti luminatori ai Bisericii, sau trambirele Duhului Sfant, este in primul rand cultura lor extraordinara. Pentru ca au invatat si stiinta veche, pagana, de pana la ei si au adancit foarte mult sfintele Scripturi care sunt izvor nesecat de intelepciune si de idei. Deci aceasta cultura, pe care toti au avut-o, Vasile, Grigorie si loan, ii uneste pe roti. Mai ales ca traiesc in acelasi veac, veacul IV: cei doi se nasc, Sfantul Vasile si Sfantul Grigorie, in 329; Sfantul loan mai tarziu, 347 si la 407 moare, se stinge undeva in Cucuz.

Deci traiesc in aceeasi epoca si in aceleasi probleme de atunci: era lumea pagana care trecea catre crestinism incet, incet si, in acelasi timp, [erau] foarte multe erezii, indeosebi erezia lui Arie care a tulburat foarte mult Biserica lui Hrisios [si] care castigase convingand si pe imparatii vremii de atunci. Mai ales pe Constantiu, fiul lui Constantin cel Mare. Si pe Valens, care a fost contemporan cu acestia; cu sfantul Vasile cel Mare a avut [Valens] niste scanteieri, niste dialoguri, incat si-a dat seama ca atunci abia se intalnea cu niste episcopi care cu adevarat stiau sa-si apere credinta lor, doctrina in care cred si pentru care mor.

In aceasta epoca traiesc toti [trei], adapati din vechea cultura si din cea noua, crestina. Insa fiind asa de culti, erau totusi niste oameni extraordinar de smeriti, umili. Stiau ca totul le vine de la Dumnezeu si nu-si insuseau nimic din meritele lor. In acelasi timp, erau niste oameni foarte generosi, iubitori de straini, iubitori de bolnavi, iubitori de saraci, si unii si altii, si Sfantul loan, in capitala imperiului si Sfantul Grigorie – a fost si el patriarh la Constatinopol – si Sfantul Vasile cel Mare in Cezareea Capadochiei, patria lui. Foarte milostivi, au indemnat si cu cuvantul, rupand pungile bogatilor si revarsandu-le saracilor, unificand, cat au putut ei sa faca intr-un timp destul de scurt, rupand aceste diferente intre bogati si saraci, cum nu ne putem inchipui noi astazi. Erau mari latifundiari care aveau mosii prin alte continente si robi cu miile si erau in acelasi timp saraci si necajiti care abia isi castigau painea de toate zilele. Au lucrat cu foarte multa energie, cu foarte multa putere, ca sa deschida inimile bogatilor, sa daruiasca acestor multimi sarace si flamande. Deci foarte generosi si iubitori de oameni, foarte omenosi, acesti Sfinti Trei Ierarhi.

Si inca o calitate care a uimit lumea pagana: sfintenia vietii lor. Prin post, prin rugaciune, prin renuntarea la sine au devenit cu adevarat vase ale Duhului Sfant, temple ale Duhului Sfant cum spune Sfantul Apostol Pavel, niste oameni cu adevarat sfinti, plini de mireasma Duhului Sfant, in toata fiinta lor. De aceea au rodit asa de mult in viata lor si a ramas nemuritor tot ce au facut ei, si faptele si scrisul lor.

Acestea ar fi, in general, calitatile care ii apropie, insa… totusi erau deosebiti. Sfantul Vasile avea statura inalta, slab, negricios la fata, cu o barba mare, neagra – n-a avut timp sa se inalbeasca, a trait numai cincizeci de ani. Un om insa cu o extraordinara energie, incat nu se puteau ascunde de la ordinele lui: porunca lui era porunca, trebuiau s-o implineasca numaidecat. Daca si imparatul Valens, si Iulian Apostatul, dusmanii crestinilor, ai dreptei credinte, nu aveau incotro! Vasile era cu adevarat un stalp puternic peste care nu se putea trece, o mare autoritate omeneasca si dumnezeiasca, acest mare Vasile.

Grigorie – colegul lui de studii si prieten iubit despre cate se spunea: “sunt doua trupuri, Vasile si Grigorie, insa un singur suflet”, asa era de mare aceasta unitate intre dansii, asemanare in ceea ce este frumos si bun. Sfantul Grigorie era de statura mijlocie, batran catre sfarsitul vietii sale, cu par alb, plesuv… Un ochi era bolnav, a fost lovit de cineva, anume cand vorbea in Constantinopol despre Sfanta Treime… Arienii aruncau cu pietre in el, ca intr-un netrebnic iar el nu s-a aparat, mergea si vorbea in cinstea Sfintei Treimi. L-au lovit si a suferit acest ochi. Insa era un om cu ochi duhovnicesti care au vazut clar Sfanta Treime si a scris niste lucruri cu mintea lui agera care au ramas doctrinarii, au ramas niste stalpi, niste faclii de luminare pentru toate veacurile crestine. O minte extrem de agera si in acelasi timp o fire blajina, o fire duioasa, o fire foarte sensibila. Sfantul Grigorie era si un mare poet. A scris peste unsprezece mii de versuri. Viata lui toata e scrisa in versuri si anumite minuni [sunt] povestite de el in aceste versuri. O fire de poet, de filozof si de adanc teolog.

Sfantul Vasile cel Mare, intre altele, pune bazele vietii calugaresti de obste; el insusi, ca si Sfantul Grigorie au fost niste mari calugari in acelasi timp. Insa cum traiesc…

Sfantul loan Gura de Aur, cu statura mijlocie -spune in Viata lui – avea capul marisor, era putin chel, cu parul negru, ochii stralucitori, patrunzatori si avea indeosebi o mare energie in a spune adevarul pe fata. A mustrat pe Eudoxia cea vicleana si trufasa, imparateasa Bizantului care l-a si aruncat de doua ori in exil; datorita ei Sfantul loan a murit mai devreme decat trebuia, aruncat intr-un exil departe de patria lui si de tronul sau patriarhal. Insa Sfantul loan avea o fire totusi blanda cu cei saraci, cu cei necajiti, cu cei bolnavi, cu cei care aveau nevoie de ajutor, dadea tot ca sa fie ajutati cu adevarat.

Era foarte bogat, ca si Grigorie si ca Vasile cel Mare [care] au dat tot. Sfantul loan si-a vandut averea sa si a impartit-o la saraci toata. A facut case de milostenie, case de ingrijire a bolnavilor, a saracilor, a bolnavilor irecuperabili din Constantinopol, incat era un om cu adevarat daruit altora. In predicile lui pe care le-ati mai auzit, gasea toate mijloacele oratoriei lui extraordinare ca sa-i convinga pe pacatosi sa se intoarca la calea cea buna, placuta lui Dumnezeu. El mustra, insa mustra cu foarte multa blandete, foarte multa bunatate, incat de la el plecau oamenii convinsi ca trebuie sa asculte de cuvantul lui, ca e cuvantul lui Dumnezeu. Spre deosebire de ceilalti, sfantul loan Gura de Aur ne covarseste cu graiul lui, cu puterea lui de evocare, de orarorie. Din ceea ce spun biografii lui de atunci si de mai tarziu, sfantul loan a ramas neintrecut ca orator al Bisericii. Un mare orator in vremea aceea, Libanius, care i-a fost profesor de oratorie in vremea lui, insa de la el, de la Libanius incoace, sfantul loan a ramas cel mai mare orator al lumii, crestine in special.

Se distinge Sfantul loan Gura de Aur printr-o mare putere de a evoca, in care se vede toata grija lui pentru sufletele care il ascultau si care doreau sa afle pe Dumnezeu. In seara aceasta am ales sa va citesc aici, de veti avea rabdare sa ma ascultati, un cuvant din Sfantul loan Gura de Aur, in care arata ce l-a indemnat pe el sa vorbeasca lumii, ce l-a mistuit pe el sa spuna cuvantul lui Dumnezeu celor din vremea lui. Si dupa aceea, cuvantul lui a rodit mereu de-a lungul istoriei pana astazi. Si profetii si apostolii au fost manati de un foc launtric sa spuna, nu de trufia lor, nu incapea trufie la ei, insisi ii ardea acest foc al Duhului Sfant care ii obliga sa rosteasca. Spune Sfantul Pavel undeva: “Vai mie, daca nu voi vesti cuvantul lui Dumnezeu! Vai mie!” Asa spune sfanta! acesta mare, loan Guta de Aur. Si o sa va citesc un cuvant despre aceasta grija de a vesti cuvantul lui Dumnezeu si ce folos se urmareste prin aceasta vestire a cuvantului lui Dumnezeu: Tot crestinul trebuie sa fie osardnic in sfatuirea celor rataciti. Si acuma incepe cuvantul lui:

“Cand pacatosii, inca dupa sfatuirile noastre, raman in pacatele lor, totusi noi nu trebuie sa incetam a le impartasi sfatul nostru.” Asculta unul si pleaca, nu-i place, pleaca; insa cuvantul pe care l-a auzit din cand in cand il bate la ureche si la inima. Si ascultati cum se compara cuvantul rostit cu cele din natura: “Fantanele curg chiar cand nimeni nu scoate apa din ele, izvoarele clocotesc cand nimeni nu ia apa dintr-insele si cand nu beau, si paraiele curg chiar si cand nimeni nu inseteaza.” Ce frumoase figuri de stil si cat adevar poarta! Sunt izvoare reci, e pe Ceahlau Duruitoarea, apa limpede si foarte buna si sanatoasa, cine bea din ea? Beau calatorii in timpul verii, care au indrazneala sa urce pe Ceahlau. Curg insa mereu aceste izvoare, asa curge si cuvantul invataturii.

Spune Sfantul loan mai jos: “Asa si predicatorul trebuie sa-si faca datoria sa din toate puterile, desi nimeni nu-l baga in seama.” [Invatatorul] vorbeste, lasa-l in treaba lui! “Asa Dumnezeu cel plin de dragoste a dat lege, ca noi, cei care suntem pusi a predica cuvantul cel ceresc, sa nu lasam nimica din cate stau in puterile noastre. Sa nu tacem niciodata, asculta-ne cineva sau nu. Cand Ieremia prorocul”, marele proroc Ieremia, “ameninta pe iudei si le predica nenorocirile care veneau asupra lor…” Din cauza pacatelor lor (…) – se departasera de la Dumnezeul cel adevarat si-si insusisera baalii, acei zei pagani, le aduceau jertfe si ucideau pe copiii lor, fete si baieti, aduceau jertfe acestor baali – S-a maniat Dumnezeu pe ei si i-a amenintat cu robia Babilonului. Profetul Ieremia le-a spus cu foarte multa putere si precis ce-i asteapta. Insa desi a spus un cuvant, le-a spus toata aceasta veste din partea lui Dumnezeu, cel care era stapanitor acolo l-a bagat in temnita. De ce-a facut asa? Sperie poporul. Si a iesit dupa aceea din temnita si a amenintat pe cel care il aruncase in temnita, Pashur: Tu insuti si prietenii tai o sa fiti dusi in Babilon si acolo o sa mori.

Deci “cand profetul Ieremia ii ameninta pe iudei si predica nenorocirea ce avea sa vie, el era batjocura si ras” contemporanilor sai. Toti radeau de profetul Ieremia: a mai venit si asta. “El se hotarase a se lasa de dregatoria sa profetica”, sa-l lase in pace, “caci prinsese slabiciune omeneasca si nu mai vroia sa sufere deraderea si batjocura. Dar ascultati-l pe el insusi, zice asa: “M-au facut spre ras, toata ziua am fost batjocorit si-am zis: Nu voi mai numi numele Domnului, si mai mult nu voi mai grai in numele Lui in fata acestui popor. Dar s-a facut ca focul ce arde in inima mea si se aprindeau oasele mele si era sa pier, pentru ca nu vorbeam”.” Nu voi mai pomeni de El si nu voi mai grai de numele Lui, dar iata, era in inima mea ca un foc, ca un fel de foc aprins, inchis in oasele mele si eu ma sileam sa-l infranez dar n-am putut. Cu adevarat vroia foarte mult pe dinlauntru sa vorbeasca, sa le spuna, chiar daca nu le convine. “El voieste sa zica”, talmaceste Sfantul loan “gandeam sa ma las de dregatoria profeteasca, caci iudeii nu ma ascultau. Dar indata ce mi-am facut acest plan, puterea Duhului s-a aprins in sufletul meu ca un foc care a invapaiat tot launtrul meu si asa de tare imi mistuia oasele, incat eu n-am putut suferi acest parjol”. Deci daca acel profet care in toate zilele fusese ras, batjocorit si ocarat, a trebuit sa sufere o astfel de pedeapsa cand s-a hotarat sa taca, de ce iertare ne vom invrednici noi care nu suferim asa de mult cum suferea el, ca ne imputinam cu duhul pentru usuratatea mintii unora dintre ascultatori si voim sa incetam de a-i invata, atunci cand inca multi altii ne asculta?” – cum sunteti dumneavoastra acum.

“Eu stiu ca unii vor zice in batjocura sau in deradere dispretuitoare: “Tu ai intors pe toti cu predica ta?” Ce zici, omule? Am fagaduit noi oare ca intr-o zi sa dobandim pe toti? Daca noi am miscat numai zece, ori numai cinci, ba chiar numai pe unul din ascultatori, nu este oare aceasta indeajuns spre a ne da un curaj bun? Dar eu voi zice inca trai mult. Presupuneti ca noi, prin cuvantarea noastra, n-am dobandit pe nimeni, cu toate ca este cu neputinta ca o cuvantare semanata in atatea auzuri sa ramana cu totul fara roada. Insa fie si asa. Cuvantarea noastra si atunci, totusi, n-ar ramanea nefolositoare. Cand ascultatorii nostri iarasi vor fi pacatuit, o vor fi facut aceasta nu asa, fara de rusine, ca mai inainte. Totusi isi vor fi adus aminte”, de pilda in timpul unei betii, “de mustrarea noastra, de dojanele noastre, iar aceasta amintire negresit a produs rusine, ei au rosit inlauntrul lor si au savarsit pacatul lor nu cu obraznicia cea mai dinainte” h-au dat seama ca pacatuiesc, gresesc. “Iar aceasta esre inceputul indreptarii si al intoarcerii celei desavarsite, cand cineva se rusineaza de pacatul savarsit si singur osandeste cele facute.” Deci inca un folos: chiar atunci cand nu-i bagat in seama, atunci, cuvantul insa ii vine mai pe urma in minte. Cuvantul, frati crestini, are o mare putere asupra noastra, a oamenilor. Cuvantul te poate rataci, cuvantul te poate indrepta, te poate mustra, te poate reinvia.

“Afara de aceasta, urmeaza pentru noi si un alt castig care este nu prea mic. Noi am facut pe cei luatori aminte mai imbunatatiti si i-am convins ca aceia mai bine s-au gandit, care nu se amagesc de multimea cea mare. Asadar eu, desi n-am vindecat pe cei bolnavi, totusi am facut mai tari pe cei sanatosi.” I-a convins de adevarul faptei bune si al gandului celui bun. “Cuvantul meu, negresit, pe multi nu i-a oprit de la pacat, totusi el a intarit pe cei imbunatatiti.

Voiesc a cumpani inca si un al treilea punct. Eu astazi nu am miscat, dar poate voi misca maine. Si daca nu maine, poate poimaine, sau inca mai tarziu. Cine ne asculta si ne respinge astazi, poate ne va asculta si primi maine. Cine nu ne baga in seama astazi si maine, poate dupa mai multe zile va darui ascultare cuvantarii noastre. Inca si pescarul adeseori toata ziua a aruncat mreaja sa in zadar si seara voia chiar sa plece, dar totusi la urma a prins pesti multi, seara tarziu. Daca noi, pentru neizbutirea intreprinderilor noastre, indata am inceta si ne-am lasa de lucru, atunci s-ar prapadi toata viata noastra, si cea trupeasca si cea duhovniceasca. Daca de pilda, lucratorul de pamant pentru o vreme rea intamplata o data, de doua ori sau de mai multe ori, ar parasi lucrarea pamantului, atunci noi toti curand ar trebui sa pierim de foame. Si daca corabierul pentru o furtuna intamplata o data, de doua sau de mai multe ori ar fugi de mare, si viata noastra ar pierde foarte multe indemanari”.

N-ar mai calatori lumea pe mare. Au fost niste accidente de avion si ar trebui sa stea lumea, sa nu mai mearga cu avionul. Cu trenul la fel, cate accidente nu sunt, cu masinile, insa lumea merge. Asa si cu aceste cuvinte. “Daca la toate mestesugurile, meseriile, ar lua cineva aceeasi hotarare, ar trebui totul sa piara si pamantul s-ar face o pustietate, fiindca toti oamenii pricep aceasta, de aceea ei totdeauna cu barbatie se apuca iarasi, din nou, de indeletnicirile lor si adeseori nu au avut de pierdut. Pe langa acestea se adauga ca acestia, in caz de neizbutite au numai paguba, la noi insa nu se intampla asa, ca predicam si sfatuim. Cand tu imprastii samanta invataturii si ascultatorii nu au primit si n-au adus rod ascultarii, totusi tu primesti de la Dumnezeu plata cuvenita pentru sfatuirea ta. Si cand aceia nu vor sa te asculte, tu vei primi tot atata de mare rasplatire, precum ai fi primit cand ei ti-ar fi urmat, caci tu ai facut tot ce atarna de tine”. “Noi suntem datori sa semanam”, spune sfantul Pavel “si Dumnezeu sa faca sa rodeasca.” Noi nu suntem raspunzatori de ceea ce fac ascultatorii nostri. Ci suntem datori numai a le da sfaturi drepte, a-i indruma, a-i indemna e datoria noastra, a urma si-a face este datoria lor – adica a dumneavoastra.

“Cu toate acestea, predicatorul nu poate singur si sa ispraveasca toate”. Aici e un lucru foarte important pe care o sa-l ascultati acum. E vorba de aceasta lucrare a dumneavoastra care ascultati cuvantul lui Dumnezeu, care cunoasteti niste lucruri si le puteti impartasi altora care nu vin sa asculte. Noi nu putem intra in anumite case, dumneavoastra insa puteti face acest lucru. Asta spune mai departe Sfantul Ioan: Cu toate acestea, predicatorul nu poate singur sa ispraveasca, sa faca toate. El nu poate sa fie la toti, in toate zilele spre a-i sfatui.” Intr-o comuna mare sau intr-un oras, el nu se poate duce la fiecare familie, insa “daca voi veti voi sa impartiti intre voi lucrarea intoarcerii, daca fiecare va voi sa ia asupra-si ingrijirea pentru unul dintre fratii sai, atunci curand zidirea Bisericii va spori mai bine.

Asadar, vorbeste cu fratele tau si-l indeamna, chiar daca el nu te-ar asculta, totusi tu vei dobandi prin aceasta plata cuvenita. Insa numai atunci cand nu vei inceta si vei continua cu indemnarea, cu sfatuirea”. Chiar daca s-ar plictisi sau te-ar repezi. Sa-i spuna cu binisorul, ii mai lasa putin, iar ii spune cu dragoste si cu un accent, nu de porunca, ci de compatimire. Si atunci primeste, adica cu un duh smerit. Asa erau sfintii acestia care au lasat cuvantul, ni l-au spus de la inima lor, sufereau impreuna cu cei care erau in necazuri. De aceea au fost primite cuvintele lor. Asa si noi cand predicam, cand spunem altuia la ureche, intre patru ochi sau intre sase ochi, sa-i spunem cu aceasta compatimire, cu acest duh umilit, cu aceasta dragoste sincera de a-l ajuta, de a-l indrepta si atunci el primeste.

“Fara obosire pandeste satana” – ascultati acum alt aspect al lucrurilor: “Fara obosire pandeste satana mantuirea omului si noi nu trebuie, oare, sa ne rusinam de a fi nepasatori de manuirea oamenilor celor asemenea noua, cand satana de-a pururea gandeste la pierzarea lor?” E o lupta aici intre duhul rautatii, al vicleanului si aceasta lucrare a lui Dumnezeu in lume pe care trebuie sa o facem intre noi – suntem toti frati in Hristos si de aceea ne rugam cu Tatal Nostru, avem un singur Tata ceresc.

“Satana ne ingrozeste cu lupta impotriva oamenilor, desi Dumnezeu il opreste de la aceasta, iar tu oare te vei feri cu lenevire, macar ca Dumnezeu insusi te indeamna si cere ca iarasi sa dobandesti pe cei cazuti? Pe cand satana arata o astfel de ravna pentru pierzarea oamenilor, noi n-aratam nici cea mai mica parte din asemenea ravna pentru mantuirea fratilor nostri? Pentru aceasta, cand tu vezi un frate invartosat si neplecat care nu voieste sa te asculte, atunci zi intru sine-ti: “Oare nu-l voi putea dobandi cu timpul?” Aceasta si Pavel ne-a poruncit sa facem cand scrie asa: “Slugii Domnului nu i se cade sa se sfadeasca, ci bland sa fie catre toti, invatator si suferitor.” Se intampla in casele noastre crestine, de aici si din alte parti ale tarii, cineva din familie merge la biserica, citeste, se roaga, citeste Acatistul Maicii Domnului, insa nu poate convinse pe cei din familia sa sa mearga si ei pe aceeasi cale. De ce oare? Poate sa se ascunda un dram de mandrie in persoana care merge pe calea lui Dumnezeu.

Poate un pic de dispret catre ceilalti, poate porunceste cu autoritate si cu un accent de rautate si cu aceasta dorinta, de a face toti ca ea sau ca ei. Asta e foarte greu… Vezi cum creste un arbore, cat de mic, abia il vezi, abia rasare din pamant si astepti sa creasca. Creste, daca se indoaie la varfuri ii pui o proptea si incet-incet creste pana cand se instapaneste si creste singur. Cam asa crestem si noi, avem o viata nu prea lunga, insa o viata in care crestem mereu. Toata viata e o cumpanire intre bine si rau si daca cineva e in preajma noastra si ne ajuta pe arborele care se ridica din pamant, ca sa fie ocrotit de vanturi, sa creasca drept, e mare merit cu acela sau pentru aceea. Si asa sunteti dumneavoastra care stiti [si] ascultati din cand in cand cuvantul lui Dumnezeu. Insa sa se faca aceasta cu smerenie si cu dragoste, cu duhul umilintei si atunci va prinde cuvantul nostru, altfel [celalalt] intoarce capul si pleaca, ramanem singuri.

Spune Sfantul Pavel aici, “slugii Domnului nu i se cade sa se sfadeasca”. Cand il inveti pe cel din casa ta, nu mustra prea tare si nu bate la cap prea mult. Spune-i putin, lasa-l sa se mai odihneasca, iarasi revii, pandeste momentul.

Aceasta lucrare de indreptare a omului este foarte grea. Sunt [lucrari] speciale pentru educatia tineretului si a lumii. Foarte greu sa inveti pe altul. Daca tu pe tine nu te poti indrepta, si stii o multime de lucruri, cum poti sa ai pretentii sa faci pe altul ca tine? In primul rand sa nu se sfadeasca, “ci bland sa fie catre toti, invatator si suferitor, rabdator, cu indelunga rabdare, cu blandete certand pe cei ce stau impotriva, poate candva le va da Dumnezeu pocainta si cunostinta adevarului spunea Sfantul Pavel catre Timotei, ucenicul sau”.

“Nu vezi tu oare”, spune Sfantul loan, “ca un parinte, chiar cand este deznadajduit despre insanatosirea copilului sau, totusi plangand, suspinand, sade langa patul lui, il saruta cu dragoste si intrebuinteaza toate mijloacele de vindecare pana la suflarea cea mai de pe urma. Tot asa trebuie sa faci si tu cu fratele tau”. Fratele tau, in intelesul de oricine, aproapele nostru. “Acela cu lacrimile sale nu poate sa alunge boala, nici sa respinga moartea ce se apropie. Tu insa pe un suflet bolnav de moarte poti adeseori a-l mantui si a-l scula, prin lacrimile si suspinurile tale, daca tu esti neobosit si nu te indepartezi de dansul. Tot asa face si Dumnezeu cu noi, desi noi suntem nebagatori de seama si totusi in toate zilele vorbeste catre noi prin profeti si apostoli si nu inceteaza a indemna pe cei cerbicosi” – mandri, trufasi – “neluatori aminte.

Ganditi-va, in sfarsit, ca acel ce nu inceteaza cu sfatuirea, desi o face in desert, va secera o rasplata inca mai mare decat acela care prevede ca cuvintele sale vor fi ascultate. Caci acela care de-a pururea indeamna fara sa fie ascultat si totusi nu oboseste, da dovada de dragostea cea mai calduroasa si mai adevarata de aproapele sau”.

Frati crestini, asa a invatat Sfantul loan, asa invatau si Sfantul Vasile, Sfantul Grigorie si asa invatau si invata sfintii. Sa ne insusim duhul lor, duhul smereniei, duhul dragostei lor, sa ne facem si noi cat de cat asemenea lor. Amin.”

Părintele Sofian Boghiu

30 Jan
2014

Victor Roncea: Radu Golban candidează la europarlamentare! Independent! “N-a văzut Bruxellesul ce poate România!”

Cunoscutul militant pentru drepturile românilor, Radu Golban, s-a decis să candideze la europarlamentare. Iată mesajul sau:

N-a vazut Bruxellesul ce poate Romania! Am decis sa candidez la europarlamentare. Independent.

Eu nu voi sta cu mainile in san la Bruxelles. Sunt un roman care s-a dedicat Romaniei si intereselor ei: am spus adevarul chiar si cand era incomod. M-am batut mereu pentru cauza in care am crezut, indiferent de consecinte. De acum inainte, putem lupta impreuna ca sa fim tratati ca parteneri egali in plan european. In cei cinci ani de cand Romania este reprezentata de 33 de europarlamentari nu am auzit de nicio initiativa parlamentara care sa promoveze cu adevarat interesele tarii.

Europarlamentarii nostri au tras sfori politice pentru ca politicienii corupti de la Bucurest sa ramana in functii. S-au lasat cumparati si manevrati de grupurile de lobby  de la Bruxelles, au actionat ca mercenari ai propriilor interese si au uitat de interesele romanilor. Au fost trimise la Bruxelles personaje create in laboratoarele politicii dambovitene care nu ne reprezinta. EBA ne-a facut de ras in Parlamentul European cu discursuri inculte, intr-o limba engleza stalcita, care au facut ocolul lumii virtuale, ca exemplu de prostie extrema la nivelul cel mai inalt al
politicii europene. Harnicia sa notorie – cele 1387 de activitati in forurile europene cu care se lauda EBA – este un exemplu de harnicie a prostiei: inutila si fara un scop masurabil. Gigi Becali la fel. Si exemplele pot continua.

IMPLICATI-VA! STRÂNGERE SEMNĂTURI PROMOVARE / VOLUNTARIAT (trimiteti mai departe va rog acest mesaj)

Am nevoie de sustinerea vostra pentru a ma lupta, la Bruxelles, pentru a pune pe agenda europeana interesele Romaniei. Un candidat independent pentru Parlamentul European are nevoie de cel putin 100.000 de semnaturi (ATENTIE – pe hartie si nu online!!!) de sustinere pentru inregistrarea candidaturii. Ajutati-ma va rog la strangerea de semnaturi! Oricate pueti (5, 10 sau 1000), sunt binevenite si necesare!

IMPORTANT! Va rog sa trimiteti listele cel tarziu la sfarsitul fiecarei luni (cel tarziu pe 15 martie) la adresa:

Telesource SRL
Str. Mures 143
300778 Timisoara

Ce vreau sa fac? Pentru cei care doresc sa ma cunoasca mai bine: Cine sunt si ce ma recomanda?

Am un doctorat -pe bune- in economie, un master in studii europene avansate, si pun pasiune zilnic in ceea ce fac. Sunt un roman care s-a dedicat Romaniei si intereselor ei: am spus adevarul chiar si cand era incomod. M-am batut mereu pentru cauza in care am crezut, indiferent de
consecinte. Acum sunt gata sa lupt la Bruxelles pentru Romania si romani, si am sase mari prioritati:

G – Germania trebuie sa isi plateasca datoria la Romania

In 2010 am facut dezvaluirea spectaculoasa dar riguros documentata ca Germania are o datorie istorica fata de Romania, de peste 18 miliarde de euro. Cine are datorii la Romania, sa si le plateasca. Daca ar avea acesti bani, Romania nu ar mai avea motive sa se imprumute mai departe, la Fondul Monetar International.

O – Organizarea Romaniei pe baze sanatoase: modelul elvetian

Romania e de peste 20 de ani intr-o continua tranzitie, care ne-a obosit pe toti. Avem nevoie de un model de tara, de un model national. Cred ca Romania poate deveni o Elvetie a Estului, un factor stabilizator, de democratie, echilibru si prosperitate, atat pentru noi, cat si pentru regiune.

L – Libertatea romanilor de a fi stapani in tara lor

Ceea ce se intampla cu retrocedarile abuzive catre straini nu e normal. Romanii merita sa fie proprietari, nu chiriasi in tara lor. Politica abuziva prin care sunt restituite sute de proprietati in Transilvania, de care beneficiază, in special, Forumul Democrat al Germanilor din Romania, Biserica Catolica, Biserica Evanghelica si ungurii din Transilvania, genereaza cheltuieli “colosale” pentru buget pentru ca, astfel, statul devine chirias in scoli, spitale si universitatii.

B – Blocarea erodarii statului si a refeudalizarii tarii

Eu nu mai vreau baroni locali care sa taie si sa spanzure cand vor ei, care comanda deseori partidelor la Bucuresti. Avem nevoie de o regionalizare dupa cele mai bune modele si practici europene, nu de refeudalizarea Romaniei. Avem nevoie de gospodari moderni, de manageri competenti, nu de smecheri cu idei feudale. Nu “mergem inainte ca inainte era mai bine”: nu era!

A – Atragerea de bani europeni, fara furturi si ineficienta

Romania are un numar mare de miliarde de euro de atras, in fonduri europene, de la Uniunea Europeana. E dreptul nostru, de care unii hoti si incompetenti si-au batut joc. Avem nevoie de proceduri simple si clare ca romanii sa poate atrage banii europeni, si de un control adecvat care sa previna furtul.

N – Natiunea trebuie sa iasa din pasivitate, nu suntem colonie

Dupa cum bine spunea Petre Tutea, statul roman actual nu apara bogatiile tarii si nu garanteaza munca natiunii. Eu cred ca romanii trebuie sa ridice capul si sa spuna clar si raspicat ca asa nu mai merge: nici la Bucuresti, nici la Bruxelles. Gata cu bataia de joc, gata cu mirajul Uniunii Europene. Meritam sa fim tratati ca parteneri egali in plan european si meritam o clasa politica mai buna, care sa ne reprezinte cu adevarat, la
Bucuresti. Impreuna vom face dreptate! Romania, romanii merita sa fie reprezentati cu adevarat.

Numai bine si
multumesc,
Radu Golban
www.radugolban.ro / urmareste mereu si pagina oficiala pe Facebook

PS. Daca vi se pare ca acum sunteti reprezentati extraordinar de europarlamentarii romani, ignorati-ma. Daca nu, promovati-ma, nu aveti nimic de pierdut, totul de castigat! revin cu informatii actuale. Neaparat sa trimiteti acest mesaj tuturor prietenilor si cunostintelor dv.

Formularul aici:

LISTA SUSTINATORILOR CANDIDATULUI INDEPENDENT RADU GOLBAN

Sursa:http://roncea.ro/2014/01/30/radu-globan-candideaza-la-europarlamentare-independent-n-a-vazut-bruxellesul-ce-poate-romania/

30 Jan
2014

Ben Todică: Salvați calea ferată Oravița-Anina, călătorind și admirând peisajul!

Versiunea a doua are text adăugat. Calea ferată se va închide, iar ce se vede în film, jumătate a dispărut deja. Nu te forțez spectatorule și nu mă supăr dacă filmul nu-ți incită interesul de a elabora un comentariu obiectiv,  matur și cu conotație  artistică. Înțeleg. Majoritatea sunt pudici, țin capul în nisip și nu realizează că a sosit timpul “ciomagului”.  Să ridice privirea și să pătrundă printre gratii. Eu nu am avut posibilitatea să urmez IATC-ul in țară ca să satisfac cerințele criticului profesionist. Asta explică stilul meu liber și unorthodox. Am învățat de la zece ani pe băncile cinematografului din Ciudanovița limbajul cinematografic. FIIND O COMUNĂ ȘANTIER, LA NOI FILMELE AJUNGEAU TÂRZIU, după ce erau rulate și făcute ferfeniță, rupte și relipite, cu părți lipsă din secvențe, zgâriate și pline de praf, care pe ecran îl prezenta pe Roco din “Rocco și frații săi” plângând într-o ploaie de zgârieturi și gaze pe ecran, că filmul din cauza părților lipsă sărea din sărut drept în cuțit, că filmele vizionate de mine nu erau toate frumoase și strălucitoare ca cele pe care le vizionau proaspăt criticii și dumnezeii filmului din România. Eu fac film de la 12 ani și îl fac așa cum simt eu, educat de marii regizori ai lumii pe ecranul unui cinematograf de țară, la capăt de linie distribuțională. Camera la mine e extinderea inimii și trebuie să iubești locurile filmate dacă dorești să le împărtășești. Dacă nu le iubești, nu poți scoate frumosul din ele. Fiecare tăietură și zgâlțîiere de cameră e parte din emoția dialogului meu cu subiectul și dacă aș scoate-o afară și-ar pierde energia mesajului. Dacă vorbești azi cu specialiștii din tv și cinema, ei îți vor răspunde profesional și rațional, dar nicidecum artistic. Ei ÎNȚELEG DOAR REGULI ȘI PROFIT.

Parcă nu mai avem țară. Desacralizăm totul în jurul nostru. Părinții noștri au trăit cu DEVIZA că OMUL SFINȚEȘTE LOCUL. Au construit linia Oravița – Anina, acea salbă de perle, pentru că practic a fost ca o sculptură presărată cu gări și cantoane făcute din piatră de granit, ornamentate elegant, la fel ca și viaductele și tunelurile la capetele lor cu mici sculpturi și statuete (pentru că acești specialiști aduși din Italia nu erau numai pietrari, ci erau și artiști sculptori printre ei), și au lăsat (SFINȚIT) locul (LINIA) cu statuete de marmură și granit încât atunci când ieșea trenul din tuneluri te minunai, nu doar când vedeai priveliștea, dar și la căldura statuetelor, unele cu fântâniță de apă. Toate furate azi și așezate prin casele hoților sau vândute. Au demolat gările și cantoanele și au construit altele (ca pe niște veceuri din cărămidă) și le-au așezat în alte locuri de pe traseu ca să se piardă orice urmă de aducere aminte. Chiar și crucile morților au fost furate. Unde e respectul din partea noastră și a autorităților. Mii de oameni au muncit pentru această perlă a Banatului și sute poate că au fost răniți sau unii chiar și-au dat viața, iar noi privim pasivi cum ne este furată de sub priviri.

Români! Voi chiar nu meritați nimic pentru contribuția voastră și a părinților voștri la viață?

E timpul să facem deosebire între istorie și comunism, între viață și orânduirile trecătoare.

Eu mă bucur ca filmul să fie vizionat pe You Tube de oameni ca tine, tu care simți existența într-un mod nobil de înălțare.

Încă odată ”Mulțumesc Spectatorule”!

Benoni din Ciudanovița, Blocul A, Ap 22 (așa cum zicea Țuțea)

29 Jan
2014

Tanța Botezatu: Am să mă lupt să-nving mereu!

                      

                         Am să mă lupt să-nving mereu!

 

Calvar mi-e viața da-l îndur

Ca pe-un blestem nemeritat

Chiar daca uneori l-am înjurat

Eu singura mi l-am creat.

 

C-am plecat în depărtări

Ca o nomada-n coviltir

Am ignorat orice urmări

Jertfindu-mă ca o martiră.

 

Nimeni nu stie ce mai fac,

Prin ce coclauri rătăcesc

Pe cei de-acasă să-i împac

Prin truda mea să-i fericesc…

 

Nimeni nu știe dacă plâng

S-au dacă sufletul mi-e greu

Eu inima să nu mi-o frâng

Am să mă lupt să-nving mereu!

 

Prin telefon din când în când,

Încerc ca să-i mai informez,

Cu glasul meu duios și blând,

Că, unde sunt, e ,,minunat”.

 

Și i-am rugat stăruitoare:

Cuminți să fie cum îi știu

Că, de comportamentul lor,

Eu liniștita am să fiu…

 

Căci viața noastră-i un mister,

Pentru tot neamul omenesc,

E-o componentă din eter

Și monopol Dumnezeiesc

 

 

Tanța Botezatu

Italia

29 ianuarie 2014

29 Jan
2014

Maria Diana Popescu: Scuze datorate fraţilor de peste Prut şi bătălia pentru scaunele din Parlamentul European

Dezgustată de jignirile adresate românilor de peste Prut, m-am gîndit că trebuie să punem un pic lucrurile la punct în lumea Banciului de la „B1”, taxat de C.N.A. cu, totuşi, o amendă dulceagă: 10.000 de lei, din cauza declaraţiilor la adresa fraţilor români şi a premierul Republicii Moldova, Iurie Leancă, căruia i-a spus că e „un terchea-berchea”. Folosind un limbaj injurios (stilul său caracteristic) a stîrnit furie şi indignare în rîndul românilor. „Niște lături în toate domeniile”, a spus acesta, „care au atârnat de România exact ca borfașul care a zis: «mai dă-mi și mie niște bani de țigări». «Nu-ți dau, bă»! «Mai dă-mi atunci niște bani de pâine». «Nu, că tu-i bei»! Ăştia sunt moldovenii! […] Am explicat şi cu toți nătărăii ăia care veneau studenți din Republica Moldova, unu’ nu reuşea să treacă clasa! Zeci, erau bursieri pe banii statului român, primiţi în braţe, toate curvele alea ale lor care rămâneau gravide în primul semestru şi aşa mai departe. O ruşine de oameni!”, a spus Baciu, cel care a reinventat violenţa limbajului tv. Parafrazîndu-l, „e foarte greu să fii huligan perpetuu. N-are cum să îți iasă o veşnicie, iar dacă îţi iese înseamnă că eşti un huligan genial”. Şi iată dovada huliganismelor sale: „Moldova este exact ca ţiganul român care stă cu mâna întinsă pe Champs-Elysees. Ăsta este moldoveanul: un ţigan sau un ţăran care n-a făcut altceva decât să cerşească pe lângă România de când îi ştim noi. Sunt nişte cârnaţi, nişte incompetenţi, nişte lături. Toţi nătărăii ăia care veneau, studenţi din Republica Moldova, unul nu reuşea să treacă clasa. Zeci erau, toţi bursieri pe banii statului român, toate curvele alea ale lor care rămâneau gravide în primul semestru. O ruşine de oameni”, a declarat Baciu în direct la televiziune.

Prea slobod la gură şi mai mereu pe arătură

El, „specialistul”,a mai dat-o în bară şi cu Roşia Montană, promovînd campania de exploatare a resurselor naturale, dar şi a gazelor de şist. A devenit încă o pată de ruşine pentru România, din momentul în care i-a atacat vicios pe demonstranţii pentru Roşia Montană din Bucureşti. Ştim cu toţii cum a susţinut acest proiect oneros pentru România! În mod mod vădit la comandă şi, evident, „stimulat” să apere interesele R.M.G.C. Ca să nu intre în era foametei, citeşte şi el, acolo, ce-i scrie şeful pe hîrtie, cîntă pe melodia dictată de patron, intrînd în sfera penibilului a penalului chiar, altfel… dacă nu eşti înregimentat politic şi nu execuţi, ajungi să faci voluntariat. Emisiunile sale nu au de-a face cu problemele românilor sau cu starea de fapt în care a fost tîrîtă România de către clasa politică. Atitudinea tot mai bombastică nu e una firească pentru o persoană publică. La început se trata cu Espumisan. Pe atunci era calm, iar balonările verbale nu se manifestau aşa vehement. De ceva vreme, mult mai slobod la gură, a luat-o rău pe arătură cu exprimări ce caracterizează de fapt propriile sale limite şi limitări. Prezint scuze fraţilor de peste Prut! Presa video e plină de frustraţi şi de roţi de rezervă umflate de partidele politice! Şi la noi şi peste Prut. Apoi, m-am mai gîndit la un aspect: aşa „frumuşel şi inteligent” cum e, probabil, refuzat de o moldoveancă, s-a întors furios pe sticlă ca să sară calul! Nu de alta, dar „vulpea cînd n-ajunge la struguri zice că sînt acri.” De fapt, în 90% din emisiunile sale umblă pe arătură cu „vedetele” fabricate tot de televiziuni. Iaca ce fac oamenii cînd dau de mirosul banilor şi de un loc cu vizibilitate la public! Se leapădă de demnitate şi umblă cu cei şapte ani de după blocuri la purtător.

Iată unde se duce o parte a cotizaţiei României la U.E.!

Cu toţii ne-am săturat de elucubraţiile unor televiziuni, cum ne-am săturat de nebuniile anti-româneşti ale agentului cu sutană Tökes, de ariviştii, trîntorii, nevestele şi copiii politicienilor şi de toţi cei care au dat buzna în fotoliile Parlamentului European, şi ne reprezintă doar pentru că au adunat o sută de mii de semnături. N-au făcut nimic pentru România! Au ars gazul de pomană. Anul acesta se anunţă o inflaţie de independenţi la europarlamentare. Şi politicienii ieşiţi din linia de front a partidelor vor da din coate să prindă un loc confortabil în Parlamentul European pentru următorii cinci ani. Fiica preşedintelui nu mai poate spera la susţinerea P.D.L., dar e foarte posibil să primească sprijinul partidului de buzunar, Mişcarea Populară, inventat ad-hoc. Gîndiţi-vă la cei aproape 100.000 de euro pe an – sumă pentru care funcţia de europarlamentar este foarte rîvnită, fiind vorba doar de indemnizaţia pe care o primesc anual – la care se adaugă 304 de euro pe zi pentru prezenţa la reuniunile oficiale ale Parlamentului European. De obicei, aceştia lucrează de 3 ori pe săptămână, ceea ce înseamnă încă 3.600 de euro pe lună, apoi alţi 4.000 de euro pe lună pentru cheltuielile cabinetului de europarlamentar. Se mai adaugă diurna pentru cazare, transport şi masă. Deplasările din ţară la Bruxelles şi Strasbourg, de aproape 2.500 de euro pe săptămână, sînt şi ele decontate de Parlamentul European. Iată unde se duce o parte a cotizaţiei României la U.E.!

Scaunele din Parlamentul European sînt cu adevărat confortabile, iar beneficiile mandatului, considerabile. În aceste condiţii, mulţi dintre europarlamentarii noştri au reuşit să pună deoparte sume consistente. Banii din visteria Parlamentului European au făcut ca mulţi dintre cei care ocupă un loc în Legislativul European să îşi dubleze averile. Atunci, cum să nu avem inflaţie de candidaţi independenţi!

Maria Diana Popescu

Revista ART – EMIS

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii