5 Feb
2014

George Anca: ex-trageri

CONTINUA

1987

*

multele întâmplări ale vremii

biserici zdrumicate

frica turcească

muscali dinspre Brăila amărâți

și ei și caii lor

acest scris al norodului

mulți au murit din creștini

ni s-au arătat o mare spaimă

o lumină mare din cer

(transcrieri spre teatru)

 

Păcătosul Iordache (negru/roșu)

O prea frumoasă pustie

Priimește-mă întru a ta desie,

Ca pe pruncu a sa maică

Când la țâță îlu pleacă.

O prea frumoasă pustie,

Nu mă spăimânta cu frică

Și să nu mă temu de nimică.

O prea frumoasă pustie,

Nu mă înfricoșa cu moarte,

La miezu de miază noapte

Nici cu altă îngrozire,

Ca să-n facă pe voire.

 

Iordache Sion (roșu)

Taci dar Valahie a te mai lăuda

Și cu nunte domnești a te înălța,

Că Domnul mieu bine au socotitu

Cu nunta Domniții de m-au împodobitu,

Care după beizadea Ioniță

Fiul Domnului Racoviță

Cu străluciri mari o au măritat-o

Și cu învățături creștinești o au înzeatrat-o

(Epithalamion la prea luminată

nunta a prea înaltului și prea

creștinului Domnului nostru

Ioan Constantin Neculai Voevod)

 

Ștefan Șandru

(Paul et Virginie, ciumă, Mănăstirea Slatina, 1829, Noemvrie 24)

Patriei să ne jertvim

Și printr’însa să’nflorim,

Să se bucure și ia

De fireasca roada sa

(mai pe urmă)

O! înalte ziditoriu,

De ești drept judecătoriu,

Privește cu bune grații

Asupra acestii nații.

 

Iv:An

(fiind țară ființară – triunghi roșu cu vârful în jos – fațade templului Artemidei)

De împărăteasa Amazonilor sunt zidită

și de cel cu răotate Erostrat prăpădită

Vrând să-ș facă pomenire

Și la nume nemurire;

Nu sunt basnu, ce minune

Assiană văd și spune,

Căci acolo ș’astăzi suntu

Temeliile-n pământuț

*

A pământului podoabă iaste omul

și a omului învățătura

Nicule fătul mieu această condică

să o păstrezi foarte bine neișindu-ți

din mână căci vremi viind

îți va fi de mare trebuință

 

Gregoriu

notele am veni straformate

șî la toata intemplarea amplificate

cu aplicări natiunali-romanesci

cum șî traducerea întreaga

supusa unei revisiuni

patrundiatoarie

șî stilul s-ar mai polei șî netedî

 

Marcel (Alexandru – Thais)

mai frumoasă a fost cealaltă

ferocitate a ascultătorului

bucuria neînțelegerii

post-secundei terține

vechi concepții undele

conversației alexandrine

istoria Dachiei de inginerul

Alexandru Popovici aer

aplauzele frunzelor uitare

Haret și har e totul

în înscrumitul Pompei

Ghiorghița sinucigându-se

onoarea de a ne fi fost călcat

pământul de mai marii lumii

te-ai m-am îngândurat metaforei

am mâncare la mine

noi i-am hrănit

 

An:Iv (fărăcopistul)

apar-dispar și magnetofonul

nu mai învârte banda

cadouri la despărțire comisie

de alegeri alergătură

unde era jumătatea de țigan

în Bianu cu aldinele lui Pârvan

subiect dimineața prânz gol

voi tăia toată necopierea

țigara de pe urmă întoarcerii

rânduiala mirului dacă

Jacob de Bie din Haga

o ilustrație a unei mănăstiri

Tractatus Italicus de Georgio

Basta et Wallachiae defectione

pârghii ce producu mișcare

 

Lesbia

încerc să alung

o adiere de înstrăinare

car bate dinspre

dumneavoastră

Continua

încecat în romanul fluviu

nu scriitorul

prolific nici mai toată

lumea cei mari tac

*

(prolog englez traducere liberă

aproape gramaticală selecție lecție

prime rostiri de înscrisuri)

lemne înghimpoase jerătaec înțelegătoriu

Tot pământul să ridică

Și să legănă de frică (Dosoftei)

Pod mereu peste Nistru (N. Costin)

Pod mereu peste Dunăre (Pseudo-Muste)

miserenincă moimă

într-o mică denoimă

DEZICERE DE PIEMONT

2014

dezicere de

 

dezicere de Piemont aprinzi țigara

mai niciodată renunțării

rar bătrâneți lichide nufăr

și încă potcoavă haltă

altor regi de pe cărți dengue

destule descenarizări călări

vers ers fiecarnic la a doua stație

s-a îngrășat de moartea tatălui

nu se mișcă vorba duh schilodirii

 

ciori vederea

ciori vederea savitură

n’energie pinul cură

ăla în sarwanga jură

nama revedere suriu

surya pe insulă are you

Sauron Suran juguriu

ce nume mic

ce nume mic bârlădene din popă

doișpe nu unu jum păi ce facem

doamna Damianov pe scaun

poimâie până când metrou

ce faci cu moartea cui

și mai unde via Durban

 

chiar o veni

chiar o veni un an mai bun

cu două mii de pagini

singur spectacol cu lume moartea

suntem destui și-ajungem

frustrările lui Dumnezeu

arbaletele pe morminte

nemișcați sărbătorilor

nemișcați sărbătorilor femei înghițindu-se frați nevăzuți împărăția

fețe răsfețe galenți agalenți gali papagali aramă aramaică onomaști

Roxana că slăbise aveai altul petrecere în ceață al treilea te desperechea

invazilanția anzimelor emailări căzi de baie duloaica albă tărtărie

credințe talii pe scoborâtoare dalii retro santa a nu mai suferi suferire

sinonimie avatarică a da a dat în transgayatri de mine und’ ești ceațo

tarabostes neglijabili din pleaznă arabilă ce ne mai țară arțară păcară

la anu’ capelanu’ vaca vacarmului karma voi ai țărilor imnice schimnice

banta lui Bento panta în Agrigento nimic nedistrus cramponate copite

rămași filosofiei mulți ai cărții tale de ne-o trăirăm căzuți în scrisori

înjumătățită ființă de ce n-oi mai fi în scris pe înțelesul mâinilor cornute

nemai ajuns la teatru de la funeralii explorare neinvazivă pacienți eroici

prostioarele sale salice zurbaralice filocalice virebelalice minus olfalice

interschimbabile bile izbindu-se la noroc pe săbii că genele nu se lasă

tușiți orarelor a ne trezi fierarilor pe dealuri meșterul spirit de gală algă

chiar mă apropii de ora mea o pronunț pe a petrecutei de-om mai citi scrisori

luminat Brâncoveanu Colțea Kebab non-stop

două fabrici de cauciuc pe Principatele Unite

lefter complet v-a cerșit droguri îl cunosc

tocilar fără memorie semnificant semnificat

bine-mi pare de tot vadu’ beau și văd teatru

că adaugă biletul la notă mai și plătești

 

pe dispariție

pe dispariție lăscaie

întreme neclaie d’aie

de ce și plecai gonit

pe mâine orânduit

dintr-o parâmă râm

funambul colăstun

alte murale tende

răcorile-n arende

 

pictoinfini

pictoinfinimuzchinimir

zerabilis

laurului adversar

instruite scene

expoziții de iarnă

bisturiu volubil în bistrou victoriact

cum ar fi ținut-o pe-a lui Rousseau

retragere din judecată în spații metamorfice

de nu cu pseudonim recunoscându-mă

recif în Philips pe dispariție lăscaie

ce m-o mitoc otânci

conversație amnezii

de bine scara mamă

stropiți ariergardei

n-o să desfac eșarfă

din dâmb de harfă

coșcov surtuc pătrățele glisate parâng angus în parabenignitate

iar ajung prea devreme brânci victoriozei și titlul mă trase la vad

altfel galeria orteză ca-n box pantofii turcești la jumătatea grosimii

oseminte în loc de aur și mai ce trădare Troțki n-a înapoiat tezaur

desen cadavru dragoste de maidanez de fapt Roussian Rulette se trage

frecvența fiecăruia este propriul timp Kalașnikov tot trăgând setotra

super mood de dragoste de viață very American sicriu de var chamber 6

stare mentală creată de contrastul dintre limbajul specializat și limbajul poetic

the art is dead deathlicious plastic is fantastic noi suntem consumați de produse

de ce să porți o mască dacă nu mai ai chip Emil Cioran machiaj Maria Jarda

linga max la artă contemporană pe Victoriei Madame Briolette pe Magheru

ce să te mai întorci din Israel

pe frig sosit sosie machiajului femel

vie împărăție păr negru testemel

nu mai ești Katanga

să-l vedem pe De Gaulle

mai intre în diagonală

Sergiu la Scala

Ganesh în Bombay

Maxbet de-alaltăieri

pe scris învinețirea

vedem poimâine lake

mă vei mai recunoaște avatar mască

yoga în cruce eu în scris până jos

triști copii tronați

infinitezimați

oranta or ante

nume de infante

ținuții în Pescara

de țară inspirara

berberilor harara

măcar și explicație

decanului orație

nu înturna relație

că ne văzum în Ruda

mia de ani saluda

zăluda paparuda

hențili pențili

palatinențili

aisha urzicata

sapă Basilicatta

Bob și Rose pe dos

sfertul câine ros

trecere migrenaur

pe lângă tezaur

ne-om reveni ravenă

încurajat amurg din

primă a prunciei voie

fata că doi cu mine trei

zăpada somnului costrei

ce listă poză se supoză

conformamente ălor gnoză

că vest că est diasporeni

ai câtelea născuți pe yeni

evreul frate la pian

americanul Erevan

sanctum la foc știindu-i băjani bejenii denii

cum merg acum în gol a nu mă nici pecetlui

la nesosiți bariton nu tu silabei prunc dux basc

în Donostia ce te compusese artifex către viscol

provanțuri lăsate Cartaginei prind cai de sinucidere

chiar voi ajunge stepen pretenției superbe mai stei

Virginia împăcămu-ne

 

George ANCA

5 Feb
2014

Cornel C. Costea: Poezii

R O U A  S O A R E L U I

 

E încă dimineaţă, iar soarele îmi scaldă,

În roua de lumină, ferestre ce răsar

Din ale mele gânduri şi zboară către tine

Prietenă preabună cu suflet de cleştar.

 

Deşi suntem departe, ne-atingem inefabil

Cu valuri de petale ce se revarsă-n noi

Din râuri nevăzute ce şerpuiesc năvalnic

Prin munţi de fericire ce se înalţă-n doi.

 

Sunt sigur că de-acum putem privi spre soare

Şi ne putem plimba prin roua de senin

Ce ne veghează-n taină ştiind că nu-ntâmplarea

Făcut-a să te caut pe-acest tărâm divin.

 

Cernavodă Pod, 29 noiembrie 2005

 

D I M I N E Ţ I

                   Ionelei

 

Deşi e încă toamnă, a iernii sită cerne

Din înălţimi sublime, podoabe de pripas

Ce îţi dezmiardă fruntea la ceasuri de taifas

Cu zvârcoliri de rouă ce-n suflet se aşterne.

 

Deşi nu ne cunoaştem, ne preumblăm prin lume

Vrând parcă să-nţelegem întregul Univers,

Şi o privire-n grabă-i mai dulce ca un vers

Pe care, cu-ncântare, îl înşirăm pe strune.

 

E timpul un cântar ce ne va spune-odată

C-ai noştri paşi n-au fost o joacă de copii,

Ci mersul înţelept al unor magici fii

Pe care Preaînaltul îi aştepta în poartă.

 

Cluj-Napoca, 24 noiembrie 2004

 

                        P R I V I R I

 

Aprinde o lumină în negura-nserării

Şi fă-o să vegheze al nopţilor hotar

Dezvăluind în cuget misterul fericirii

Pe care o tot cauţi, dar pare în zadar.

 

Nu te-ntreba acuma ce e această lume

Şi pentru ce poeme se scriu în pribegie,

Întreabă-te, mai bine, de ce sub al tău nume

Se-ascunde-un infinit de doruri şi magie.

 

Sunt dorurile vieţii ce se trezesc în tine

Şi e magia clipei ce veşnică rămâne,

Atunci când vei cunoaşte că totul e în sine

Şi-e dincolo de spaţiu, dar regăsit şi-n mine.

 

Cluj-Napoca, 24 mai 2005

 

                     U I T A R E

 

Vei întâlni pe altcineva

şi mă vei uita.

Vei uita lacrimile, poeziile, privirile.

Vei uita clipele de dor, de zbor şi de cădere.

Universul le va păstra, însă,

pentru totdeauna

în memoria lui necuprinsă.

 

Cluj-Napoca, 11 august 2006

 

                            Î N T Â L N I R E

 

Privirile trec dincolo de hotarul întunericului

şi deschid o poartă spre lumină …

E lumina inimilor noastre

ce bat, în tăcere, în acelaşi ritm.

 

De ce ne-am întâlnit?

E o întrebare simplă

ce-aşteaptă un răspuns pe măsură

desprins din poveştile cu zâne

ce ştiu că fericirea există şi poate fi atinsă.

 

Ne-am întâlnit pentru a zbura împreună

cu aripi de dor

pe cerul vieţii

ce e, pentru noi, senin.

 

Ne-am întâlnit pentru a plânge împreună

tu acolo, eu aici şi amândoi

atât acolo, cât şi aici

pentru a gusta din fructele raiului

ce nu ne sunt interzise.

 

Ne-am întâlnit pentru a înţelege

că sufletul e un ocean

în care se scaldă zi de zi

privighetori atinse de degetele noastre

ce colindă prin anotimpurile Iubirii …

 

Cluj-Napoca, 17 iunie 2006

 

              C E T Ă Ţ I L E  L U M I N I I

 

Cetăţile luminii rămân necucerite,

Iar zidurile albe se-nalţă spre zenit.

Te caut, preaiubito. Pe unde ai fugit?

Voiai s-ajungi tu prima pe-aleile sfinţite?

 

Atunci când noi umblam să cucerim lumina

Pornită la-ntâlnirea cu albii pescăruşi

Ce-şi cântă fericirea pe mări departe duşi

Neştiind că fluturi negri au înghiţit fântâna

 

Din care nu o dată sorbit-au fără teamă

Caimanii singuratici uitaţi de a lor mamă…

 

Sibiu, 11 noiembrie 2008

 

                              R U G Ă C I U N E

 

Îţi cer, acum, Părinte, să mă ajuţi să fiu

O mare de iubire, un înger străveziu

Ce ştie să Te vadă şi-n lacrima durerii

Curgând din ochii celui ce e supus căderii.

                

Îţi cer, acum, Părinte, să mă ajuţi s-ating,

Cu-a Ta blândă privire, făclii ce nu se sting,

Când vântul îndoielii porneşte iar la drum

Cu gândul să prefacă iubirile în scrum.

 

Îţi cer, acum, Părinte, să mă ajuţi să trec

În Liniştea din care să nu mai vreau să plec

Şi unde la o masă cu-ai mei fraţi serafimi,

Să ne privim Iubirea, tăcuţi şi fără patimi.

 

Lechinţa, 28 iulie 2007

 

                         P A T R I A  M E A

 

E-o patrie-acolo

în inima mea

cu munţi şi legende

cu linişti de stea.

 

O văd cum îşi scrie

al ei sfânt destin

în roca din care

se-nalţă-un suspin

 

La margini de umbre

topite de-un vis

în Hora Unirii

din Paradis…

 

Apahida, 8 decembrie 2009

 

CORNEL C. COSTEA

 

4 Feb
2014

Valeriu Anania: Anotimpuri

 

                    Anotimpuri

 

Pe-acest mormânt – al cui o fi? – a nins.

Nu plânge, heruvimul nu s’a stins.

 

Pe-acest mormânt a răsărit o floare.

Nu plânge, heruvimul n’o să zboare.

 

Pe-acest mormânt se scutură cucută.

Nu plânge, heruvimul o sărută.

 

Pe-acest mormânt s’a veştejit o fragă.

Nu plânge, heruvimului i-i dragă.

 

Pe-acest mormânt se cântă o colindă.

Nu plânge, heruvimul e’n oglindă.

 

Pe-acest mormânt nu s’a’ntâmplat nimic.

O lacrimă se-aprinde’n cerul mic.

 

 Valeriu Anania

Din volumul Anamneze, 1984

4 Feb
2014

Cornel C. Costea: Suflet sihastru – In Memoriam Î.P.S.S. Bartolomeu Anania

    SUFLET SIHASTRU

                     In Memoriam Î.P.S.S. BARTOLOMEU ANANIA

 

Suflet sihastru, ce cauţi Lumina,

Te urcă-n trăsură, coboară cortina,

Te du cu Speranţa că vei fi primit

În Ceruri, de unde, cândva, ai venit.

 

Ardealul e-n  doliu, iar clopote cântă

Din zi până-n noapte în Casa Ta Sfântă,

Poporu-Ţi aduce făclii şi zambile,

În Cartea-Ţi de aur adaugi noi file.

 

Ai scris, cu Iubire, în sufletul nostru

Poemele Păcii, ştiind care-i rostu’,

Ne-ai dat, zi de zi, îndemn şi povaţă,

Ne-ai  luat de pe frunte coroana de gheaţă.

 

Acum, când Te plângem cu toţii, Părinte,

Îţi cerem iertare, de azi înainte

Vom fi mai aproape de Domnul Preasfânt

Prin Tine, Înalte, aici, pe Pământ.

 

Chiar dacă-n Duminici nu vei mai fi-n altar,

Îţi vom simţi prezenţa în inimi, al Tău Har

E pentru noi cărarea ce duce, ’colo, sus,

E răsărit, e-amiază, dar este şi apus.

 

Să fii primit la Domnul, ne vom ruga mereu,

La Cluj, în catedrală, se-aprind lumini de seu,

Cei mulţi, cu inimi blânde,-şi coboară, azi, privirea

În timp ce al Tău Suflet atinge Mântuirea …

 

Cornel C.Costea

Cluj-Napoca, 3-4 februarie 2011

3 Feb
2014

George Anca: LAL HAVELI

LAL HAVELI
Il semble, jusqu’a présent, qu’il existe
entre la vie en général et l’esprit
comme un divorce
et une véritable incompatibilité.
D. Draghicesco
Ați ajuns ieri acasă? Se și întorsese azi-dimineață, fiul îl luase în altă cameră, să nu mai vadă meciul, iar nevestei îi zisese, noaptea asta-ți fac infarctul. de la Piața Romană la Piața Unirii, stil coadă, mai rătăcitor pe la așezămintele foste brâncovenști, cu sergent în Libertății, cam unul câte unul înfundându-se-n cimitire la umbra panourilor de metrou – după depășire, pe la cireșele pietroase, femeia le revindea, arborându-și strungăreața între dinții negri. a semnat rectorul împreună cu mine. eu am dormit stil japonez, pe linoleum avea s-o facă să plângă și pe fie-mea, cum se isteriza la fiu-său. nici ăla, mai apoi, nu se împăca, lăsându-l să aștepte cu mâna întinsă. sergentul, era de părere, nu-și aprinsese întâmplător țigara în Libertății. copii puțini pe la Giganți, unul chemat la ceai. instalatorul n-are caracter, probabil nici nu s-o fi pricepând, doar să facă bani și să-și aducă, grec, aminte de idila de cicnci ani cu italianca, de-i împiedicase bunicul ei să se ia. care a adus mâncare, care a spălat cristalul de la baie care a reparat siguranța. – am mai reparat-o. – știu, am mai fost, era o femeie. – vezi azi cu leafa.
Termenele prea demult prestabilite, măcar și telefonul de aseară al folcloristului, pe-al instalatorului l-am pus prin bibliotecă, nu găsesc adresa frumuseții persane. – noi plecăm să cărăm cărți, răspundeți dumneavoastră la telefon.
Îți spuneam, parcă ție, de-o pagină scrisă pur și simplu de cineva, poate de mine: m-am dus de două ori, până ieri, adică alatăieri și ieri la debarcaderul libertății, azi am avut parte de depozitul orhideelor, plus clasificarea zecimală univesală pentru electrotehnică și domeniile înrudite. Pope spusese dumnezeu când obținuse o scânteie pe care numai ei doi ar fi putut-o dovedi, plus cel de la Scânteia, mai târziu. copilul gazdei ți-era elev, ceea ce nu schimba Borsecul, cum ai schimbat și aculturația pe progres cultural. n-am lua, de dragul mobilelor și scărilor, biblioteca. vorbea-n somnurile cancerului întrebând mereu unde s-o fi aflând, pe ce front, cine dă ordinele. murise și Vasilca, hermafroditul perfect și fără pată – abia de se lăsase pipăită pe bust, niciodată jos, și nimeni nu-i știuse sexul, cât că i s-ar fi văzut creierul de femeie, la interne rulase călugărița și se inventariau cazurile de inse care nenorociseră alte inse. ținea minte de preferință ordinul lui Napoleon, cu intelectualii și măgarii la mijloc, și că își căra biblioteca după el. altfel nu dusese grijă în tinerețe, că erau atâtea văduve după război, unele-și îngrijeau bărbații muribunzi și-ar fi dat orice să stea de vorbă cu cineva. arestarea fostului secretar de stat nu se datorase fratelui primar de-a dat în primire, de cancer la care o să caute în dicționar ce e metastază – acum faci lună. la prânz mânca de ani de zile un covrig și practica totuși karate cu antitero de la seco.
Heat and dust și heat and vedas, anul trecut, ieri heat and technology – calore e tecnologia. i-a părut bine și a adus salutări de la ministerul mașinilor. că vremea furnicilor albe era ca-n Marquez, iar crabul shakespearean s-ar preta la interpretări psihanalitice… alergica e prietenă cu mulțumita ce recunoaște, totuși, tristețile. oferă o prismă. merg pașii printre gărari, în mâncări vestice, până-n nordul de odinioară, pe comparate, piei albe, numai ele nehinduse. destule fete mirate de revedere, călătorii sunt la ei acasă, parcă și înghesuielile din 95 au mai slăbit, de concedii. Bless the beasts and children (Glendon Swarthout).
Singur în mulțimea de femei, zice una că ai trăi, în fine, cerebral, inconștient de realitate, conștiința cât mai de sine, cât mai inconștient, e voie s-o chemi și pe una și pe alta, cele de la amenzi sunt neirtătoare cu puținele femei ale meseriei, prădalnic masculine, mai pierd și alea cărți, cu un regret similar cu al băieților, de pierdere, de plată, probabil fetele simt că au de plătit mai mult, cel puțin când aprob pedeapsa cu oarecare teatru reciproc. ele-ntre ele, cum nu era-nghesuială mare în zorii ploioși, una mai liberă-și îndrepta, din față, spatele spre scaun, din urmă, cea alta masivă, cu ochii rimelați, își aruncase pruncul ce numai al ei nu părea, de mic, țipăt tot mic, de-o să i-l strivească, se așezase alături și-l luase pe genunchi, înfiere, ochii se dezrimelau de-o ură, la vreo trei stații se eliberează alături și muntoasa creionată, își ia copilul, rămâne locul stâng gol și-și instaurează băiatul, înghesuiala se întețise și pluteau nespuse disprețuri de care numai copilul, împrejmuit de simplu decor, nu se sinchisea, ba-ncă o joacă. de spălasem jaluzelele după ce pusesem cu inimosul meu vecin cuierul și reparasem banca Nanei, pe-atunci alte mame spălau linoleumul – intrași cum țineam cu cleștele piulița să nu se-nvârtească șurubul la deșurubare, apoi copilele, cu inima făcutului rău al maică-sa de stat prea mult pe sus la geamuri, patru statuițe ale Platagicii și-au luat drumul în Italia. cu spatele la cilindrul scufundat, se uita aceea ca-n puțul nesfârșirii, râdea numai sus semnatul, ranchiuna pe seniori se copulase răvășitei vârste de ghișeu, vor mai fi și avut fii de același sex, deodată anti-femeiesc, simptomele. nu se mai discută, vagi bârfe greu de individualizat, probabil precauții paralele delirului de-un singur sine. de n-ai începe cu majuscule, nu mai latri (?) contrazis de lanț. textul. am anunțat nescrierea niciunui vers. proză deliberată, preferință psihologică. relanti agonic. uitături de superdrakula. portretul poate fi color. mai depinde de spate și părți. poimâine, finala. ca să vină și maică-sa. cartonașul roșu a luato-n jos. ce este un cap? s-or termina țigările da și mai plouă, o femeie te primește sub umbrelă și abia te obsedezi că femeia ta va fi primind alt bărbat sub umbrela ei, tot așa. le e frică și spun că le e rușine. au rărit-o. se colaborează numai pe transcrise. făurești de Drăgășani. nu se mai pleacă pe motiv de roman. Schizocontagiunea. cavouri vacante intransmisibile. se făcea ca o mulțumită sutașului, a lui ori către el. ne-am lua câmpii. revers și simetrie. balansul nonsensului te potolești bucată cu bucată, din timp.
A fi evitat coloanele, coada taxiurilor și malurile de cozi la autobuz-troleibuz, deci, de-a lungul gardului-metrou, prin Matache Măcelaru, traversată Calea ori Dinicu Golescu, da, asta, trecută Cameliei, curând Ștefan Furtună, rămăsese de urcat Grădina Botanică, un 236, sus, jos, mireasmă de tei, copila sacrificată, dă doamne și pruncul nou. la 43 de ani nu mai găsea timp de copil, avea lege de permisiune a avortului, aflase de Claudia Cardinale, că vedere de două ori pe lună, mamă-sa și-ar fi luat zborul în Colentina, la ea, unde are muncitori în gazdă și o vecină rea. altceva când ai băieți, nu fete. ce-a zis frunzița, ce-a auzit mierța, ce legătură, un an fără semnătură și dreptul păstrării legitimației de gunoier, adică mnc, muncitor necalificat. îmbrățișare. notasem ordinea fișelor, sălățirea, cum o merge verso-ul, concurența, smirna – altfel de părere de ne-ncântare, cât că nu m-aud, s-a-nțeles nesabotajul cinstit, asistența-și verifica diferența de la Florentin la Florența. letrasetul roșu pe rol, un pic la sentiment și telefon, biscuit Berceni. acordul întâlnirii cu pierzătorii, unii negri. cum se leagă revistele. fata secretară, bărbatul muncitor, legătoarea politiciană, că la ele e ușor, iar ca stil să scrie m și l, pentru metri și litri, ceea ce alții nu. periodicele verificate socialele, bravo ei domnișoarei sexagenare. iar cu Goethe și niciodată nu ești bătrân pentru prostia aia anume. greu va veni vreo vreme a bancurilor. se lansase vânătoarea unui autograf. mincinos, albume restituendo, pe sobrietate, comitet, fumătorie contra-prohibită, furtul studențesc al tractorului. cu monument și cadou doinit credea aceea că a venit timpul să pățim pedepsitul mimotic, de-am permanentizat un interior de cutie probabil în salutul necunoscutului inexistent. coatele Tîrnavei. poate un hint de comitere. ieri mai îndemnam să ne umilim obraznic, pe-acuma nu numai sculptura miniaturală moare după adjectivul măreț, îmi teoretizezi nevăicăreala, primul foc al dulapului celui mai bun când te instalezi undeva, e un tată de andros, numără multe fete libere, îl telefonez că i-l botez, să plătească, el își dă cu părerea invers. merci de darul băuturii ce-o ai, ți-oi întoarce vizita după, nu zic after, confirmarea, zici, de român la 40. dacă nu suspectez eu lumea, îmbrățișarea. las de-o parte un limbaj de ținere a umorului. ținuta se întreține. adâncurile poate renasc. aia se oferise pe inspirația din discuția cu îndoliate. buhul curge. trist cazi, bradule. fetele pe post de băieți. ce te-or fi înfiorând legionarii, dinaintea copilăriei nebătute de inconștientul târziu. flora spontană la putere computing. de vrei să-ți însoțești părintele-n hârzob, o fi și-așa, devreme trezire. nu suntem numai noi copii. stăpână și copilă. deruta nemiluitei pumnilor în cap, oi fi intuind tu ceva. s-a aprobat odihna. o ironie. dactilografie de cometă.
Înapoia zilelor am băut și rom, am jucat și șah. compozițiile pe vară, măcar de ele să ne fi liberat. Antoanela avea și ea mențiune – nu s-a păstrat momentul de reculegere, să nu se strice serbarea. accidente fatale au fost povestite într-o scrisoare de la miliție, de-a citit-o adjuncta. distincțiile politice prea numeroase plictisiseră audiența, probabil și familiile primitorilor. câte-o poză.. târziu meritul școlar, ultimul – mai beam rom. poză aproximativă. plăcerea bunicilor. criza mării. că de ce s-o fi băgând ea-n viața altora și toți o resping, unul că e departe, unul că fără unul din noi nu merge. măcar și la coloane, sâmbătă, cu flori, în umbră bună, în urmă-n Dinicu, totuși, acasă și toți banii. datorii camerun, unu-unu și la șah. a ustura. scrisori de trimis. curând veniseră banii cu un aer de aglomerație. pe alaltăieri și veste artemică, o, ce frumoasă sunteți, au mai adăugat din apropiere. beată legătoarea cerea recuperare pe așteptatul lefii, de s-ar fi putut duce mai devreme la coadă. îndulcire târziu, nu curând. fumatul în prezența copilului. al doilea, al treilea. stradă în Londra. soțul i-a interzis cu desăvârșire fumatul. atunci, pe furiș. iar Eminescu, Brâncuși, Arghezi. unind, în arhivă. ce-a fost. ne întristează orice perspectivă. mângâiere. cei nouă, sunt și vreo nouă femei, careva a ieșit la pensie.
Florile uscate, încă înțepând aerul, pe tarabă, de vânzare, de le-or fi cules tot copiii. prima săptămână de vacanță. grea acomodarea cu bunicii de oraș, să vedem la țară, sălile de lectură pentru admitere, tot, perspectiva câmpului, zâmbiți. să fi căzut și tot am simulat anume senzaționalisme spioane asociate cu inspecțiile pe ploaie de cu ziuă. teribilismul polițist n-ar fi stricat somnul dacă nu avea ce. doar ne temusem din ce-o fi fost în aer, în cosmos și deci în sufletele noastre. îmi păruse rău de Joshi. iarăși distanțarea și nostalgia, din straturile adormite altădată, acum singurele treze ale sufletului. cum înțelese că-i era, în loc de foame, khana pakhana, ca apoi să diagnosticheze că i-a picat bahut acha, să judece porțelanurile calde încă, să cumpere ciuta-n lan de la Plata, pedantizând tabuuri lingvistice ca pe o glumă fără perdea, aia cocoșească de prin clasele primare. doctorița vrea să facă rost de un post de zece mii (în meseria ei ar avea de plătit o sută de mii), eventual în bibliotecă, pe bibliografierea acupuncturii. l-a plăcut pe inginerul de aeronave, atunci prima oară divorțat, de nave, când și-a lăsat-o pe englezoaică, ba nu, era deja la atomo-nuclear, dar acum l-a respins nemțoaica, pe tema celor două neveste dintâi și a revenit la ănvățătoarea suplinitoare, fostă traducătoare de engleză, pe când soție, ce i-a plăcut c-au mers cu barca și un anonim, totuși subaltern al atomistului, se tot scufundase pentru scoici și fun al copiilor, tema era premiul întâi al fetei mici, acordat cu încurajare pe viață, cum ar fi așteptând-o legiunile defectologilor de ocazie și nevoie obsedați de navete, primari, agricultură forțată, feminitate umilită. greșeala fusese a dactilografei, șefa o semnase chiar observând-o, o semnasem și noi, de-am văzut pe urmă, cu ștampilă. a-ul în plus, agramatizant de la sine, un dublu genitiv pe o amânare între două regimuri, cu noroc la 13, cum o fi, reabilitare a prestigiului, registru civil, pe vorba civilizației. nebărbierit și încă tânăr, viitorul medgidiot, repartizările over, mai ieri cel mai în cercetare, ori întreabă de afli în Cărbunești de inginera cu fursecul, n-o mai măresc, o aprob pe-aia, voi s-aveți memorie, eu nu mă amestec, mai citesc regulamentul, că și omul frontului jucase cum i se cântase, și apoi zadarnic a cântat el însuși, nu mai juca nimeni, nici nu jucăm, nici nu cântăm, cincinalizăm calendarul, într-o doară, liberând nuanța, de leac și koara, altfel numit galaxie, prin văile zeelandeze, antipodice, de-o mioriță grasă și neînspăimântată. fără să se fi simțit izolat, inspectase de predilecție sălile goale prin facultăți, rejecta pretențiile de extindere, măcar și aulele le putea lua în primire. preoteasa elvetă va fi încunoștințată în open de traducere și răspuns, pe când se va juca nemistic cu copilul născut în paseism românesc. cum dracului se năascuse la toate celelalte rece, ori-ori. eu îi ziceam de microfoane, el îmi număra mucurile din scrumieră – avem scrumieră, răspunseseră italienii, adică bârfeau cinci, unul îi sperie cu microfoanele, ceilalți nimic, ăla merge la recepție și comandă cinci cafele la ora zece fix, cam pe atunci, cu ei, cere, spre scrumieră cinci cafele, se aduc, se sparge gașca, îi caută a doua zi pe cei patru, fuseseră arestați, de ce nu și el? ne-a plăcut poanta cu scrumiera. orașe secrete. canale de separații. supraviețuire nu numai în draci, și pe neve. un leit-motiv ce ne-a interesat. pe lângă carieră. timpul verii, cu dilatațiile capricioase, dacă veți considera sexul femeilor, aproape neospitalier prin abstinențele dintre călduri. regret acel a. nu e rușine nominalizată. un apendice latino-sanscrit. semnul decadenței nedezmințite. toată viața. nădușeala palmelor. costumul de ieri cu mânecă scurtă, la care jurasei că nu merge cravata. mai așa te lauzi. firea tace. dușmanii se inventă și singuri. îți reproșează nepotrivirea cu scenariile lor, în special în materie de elocință. te vezi din auzite și nu ai voie o tăcere, o bâlbâire, o anti-retorică, depinde, careva, cu vreun interes, iartă și reține, se publică o remarcă, acolo. fără grabă două săptămâni. bate odihna. găsită adresa iraniană și războiul reîncepe. ilustrațiile Andreescu ar putea conta și francofil. te cramponezi de aventura destul de nefardată, îi fugise bărbatul, și-l însuflețise pe gardist, de tot la Medgidia fusese exilat, și nu la ciment, în circuit, la gărzi de iarbă de amor pierdut. ploaia o lungise. finalul însorit prea târziu – un invers la film, asemănarea cu eminescologul, rolul bunicului și la toate examenele din viața ta ți-a picat ceva din Eminescu, de-ai zis că e o veste bună apelul la omologarea ancademiei. n-ai voie să câștigi la camerun că te întreabă învinșii ce-o fi făcând bărbatu-tău. pe la anul vom călători cu trenul. cine-o-ntorsese cu cumnata de rusă, exemplarul ros de furnici albe, ori dorința de cunoștință, lume înciudată. dolarul crește, un deputat e Townsend, prietena din cartierul Mansfield și băiatul ei. antionservatori, femeia, ca din interior, vor fi salutat subiectul pinguinului scris de Nana ca băiat ori insulă, ci frații ei vorbeau de războiul curat, însângerat. secretul trecerii orelor, întâlnirilor, așteptărilor. mai bătrân și cam bătrânește. s-o supăra cine-o vrea. rămânere-n fotoliu. scaunul în caricatura inginerească. pierduse cartea fostei soții și plătrea. amenda cu dragostea de dinainte de divorț, cu o eleganță pe care n-o are niciun neînsurat și chiar nicio nemăritată, doar una, de n-o fi fost fosta-i soție. 500 de albume frumoase și multe, nu toate, înapoi, nici aiurea, mai țineți de proces verbal, înțeleg povestea cu spațiul, mai aduc și aici, ce dumnezeu. reversibilitatea mecanică este cu totul altceva decât reversibilitatea termodinamică și totuși ele se pun față în față atunci când se analizează paradoxul ireversibilității al lui Loschmidt sau Zermello, zgomotul rece – termic – Barkhausen – atmosferic. hăinuța pe afară, în camera de baie. cucu și nepoata. fefiștii c.d. olița în depozit. măseaua și felicitările, cultura și tehnica. comparația licornei. separată koara și franțuzirea. aseară-miez de noapte, reducere la solo și de partea cealaltă, o partenogeneză de dictat-contra-dictat. singura raționalitate a fotbalului și arhitecturii franceze. te poți anina de litera ce-acceptă și ea să fie kitsch, dacă nu, rămâi în aer, aura mâinii bălăngănite ireflex. torni în pahar o anti-transparență nemaitentând vicisitudinea. libelulele se zvântă abuziv. ploaia și dedesubt pământ de mormânt de flori. femeia nu protestase. uterul infectat de la nașterea trecută se trădase la cea din urmă. biopsie. sleire. loc de chirurgi. văduve dornice de leadership. bravo, fetelor, nu mă lăsați să mor. brazda de aer. aplauze document. alături cine s-a aflat. se revine. alternare-repetiție. blossom in the dust.
Peste câte ore mă voi trezi, poate niciodată, Bignetta, ungurește. povesteam de minunatele programe. venise vorba de Mohit, copilul, și soră-sa și mamă-sa și taică-său, e, și ei aveau, chipurile, o prietenă, din Franța, mi-a scris un Henri, demult, mai apoi această Marianne. difuzia indiului în aliaje lichide. undă de viitură. pasarela de pietoni. progresul rutier. turn de extracție cu h=100 m. siguranța structurilor. sinteza și cristalizarea sticlelor. sarea Reinecke. extracția lichid-lichid. reogramele argilei de Jugănaru și caolinului de Aghireș. energie critică. fluajul. materials & design. ura și jumătate. nodul drept, moda cu strâmb, evidența-n stânga. testele le-au introdus la noi nu psihologii, ci metalurgii, totuși, aruncat din cercetare în uzină, psihologul ajunsese iar la teste, de oțel, după opt luni venise în bibliotecă, cu vechea leafă, ceva mai târziu plătise bani înapoi, greșeală de calcul, bun văzut măcar în index ori bibliografie empatică. alături, nu pe-afară, cuantele, dodiile, referințe în vrie, cereri de titluri, gift de compromis ori exploatarea temperamentului, prelungire a momentului doin de-am călătorit aproape prin găurile din templul de aur și prin cuanta academiei, pardon, tovarăși, o fată care uitase ziua căsătoriei, care-și aniversa nunta de argint cu flori nu de la bărbați. deschiderea discuției despre limbă, cu o solemnitate vinovată. cine-necine. suferitul s-o răzbuna pre-protector la prorector obsedat de omenire și of fizic. ăsta e oful lor, zice străinel, că nu sunt recunoscuți. ecranul reurcase. metoda Kraiski de economisire a energiei și replica unui nuclearist din cinci la un milion. vorbitorul de partea asta revenea la marea unificare a electornului. vise de valoare deosebită. materia fără viață, mecanismul vieții, energia și informația. se evocase labirintul. minim citit din Joshi. pe ziua grăbită. asistase la discuția telefonică. evoca, întrerupt, Arizona, după hipnoza fakirului, spre utilitatea unui psiholog. se intitulează colocviu, dar e național. ce alți scriitori vor fi fost împușcați de extremiștii sikhși, cum îi botează Lumea, pe necititul lui Eliade al sichiților, cum sunt mai la locul lui, mai bine sici, fi-le-ar engleza, pâra, de cap răscomentatorilor răstălmăcitori. conflictul se numerotase pe suburbii. se va trece la intimisme înregistrabile, ne-am comis întru atenee, sobrietatea strângerii mâinilor, neîmbrățișării, mișcarea făcută. cine n-a fost. a venit peste noapte la toți. Phoenix. filiala de la germanice de unde ideea latino-greacă de biblie pe mâna preoteselor. cunoștințe vechi, generație nouă. excepția Vrancei. board cu vaideeni. miliardele de celule dolari scrisoarea lui Galoia. campania andropauzei. sceptrul pe orizontală, tradus. tehnicile de sub troleu. Moxa. Moksha. neștiință de tine. n-ar interesa pe nimeni altcineva. i-am zis de cartea aia, n-o reîmprumut, nici synergetics, îmi ceruse tăieturile psihiatrice din ziare, vreo scuză lipsă fervoarea. cum și cui și de ce te-ai plânge, ți-ai trăda energia necredinței, ai fi contabilizat cruzimile celor puțini asupra celor mulți în chipul numai al tău, ce cititor. silaba a treia nes tipărită nies. Ravel-ul studenților. năpăditor sens. că să nu i se lege de nevastă, recomandare la derută, ieșiri de curiozitate, provocări la capră, curând cum și ce, again incompatibilitate. măcar și discuția numai în engleză a corespondenței și business-ului. diviziunea de gift. sezonul directorial. jenante deziluzii împrejurul iluziei de-a câta. și-or fi punând niscai speranțe rituale. poate fi și o rutină a scufundării tuturor, cu subiectivizarea șanselor eroizate. complexul de martiraj. un mariaj de nuntă și nu virgulă garanțele. limba femeilor biruit-a. cadru metalurgic. copilării trei sfertur. marmuri pe sub cupolă. planul mâine dimineață. eșecurile documentate ca la post, până-n cărți, geaba cine mai decretase cum că altul greșește din temperament și foc, se pot întoarce replici la o adică pe bătrânie. ura de fericire. schimbată adresa. așezarea consolărilor. cerbi. Odihna 5-6. tihna rasei. popoul de hipopotam gâdilat de mustățile lui Dali. dragi plopi nedeținuți mândriei, cinci figurine medievale, degete robe. stilul omniscient, pedanteria soră cu nebunia. mii de zile.
Inițierea instantanee și reacția de terminare de ordinul doi în raport cu concentrația centrilor activi. abia-ntre Sisir și Chaudhuri, apoi și Gupta, pe intersecția aleii spre pagbandi, de două ori înăuntrul fostului nostru apartament, fără nimeni, fără mobilă, un fel de tejghea și o țeavă ca un dop pe lângă care mai țâșnea apă, noii ocupanți puteau să se întoarcă, n-aveam sentimentul că se vor supăra, totuși ne-am lăsat într-o cameră de oaspeți, pe-un pat, așezată dimpotrivă, Suzana, de fapt Memna, desfăcându-se la cearta de formă, aminte de dușmanul șef, de plecarea precipitată, în pierdere, în neprimire, teroarea ca-n avionul deturnat, ce va mai fi stând și la un loc, munții și marea erau mai departe, dădea să plouă, ați luat umbrela ruptă, mi-am luat la revedere a doua oară, până mâine și la toamnă, oarecare-nghesuială, subterana somnolent anticomercială, mai antren la suprafață, în hol hallo, în rotondă, bronzul izgonit de aur pe moroi din cărți, la reîmprumutul militaro-popesc, insistență mihaio-vitraliană, țigări, cafea, un formular, Londra separat, încă o teroare neteoretică, pusul pe hârtie șiomvedeaul, cu un ministru, ministerele din Mendeleev, dus-întors, studio, iudeul cumsecade și cu biscuit și aprobare, foaie, carte, larevederi, pe dedesubt, 95, prin secretariat, nimic, interioare, mute, programe comise, dactilo, broboadă, venitul la povestit, singura revistă de acupunctură de la Paris, în stație, 25 de ani mai târziu, ca fiu-său cioban, o veveriță-n dor, foaia, pe unde-o mai fi Mihăiță, naveta Găești-Cernavodă, puțină havelizare, până-n Romană, post-individual nix, cuplaj auzit, orezul frigiderului, vasele, nou-născutul, cartea de weekend și admitere, muște-muște, ceasul, de două ori, pomeniți, uitare cronologiei de nevastă, limbajul pactelor și tot e uitat, bine de neinvitare.
Încotro ai întoarce capul? fără o vorbă. puritatea târzie a neîndrăznelilor și totuși regretul nu al pocăinței. ăsta nu văzuse, n-auzise papagalul. Chimist. cum își numise pachistanezul românizat compatrioții zgârciți și cum n-am știut mai nici unii când a fugit Mohamed, abia aproximație în devreme, spre șase sute, întrebătoarea se continuase parcă 720 și pasjul Moise de la faraon. crezându-se dumezeu, de ne-asculta și iudeul în drum spre Sinaia, oricum vitralistul fusese și-al Pelișorului. o necitire. audiția-n obscuritate. care era bun la fotbal de când eram copii. scrisori pe reproduceri de pictură. cererea de fragmentare în găuri amritsare, auzise hijacking, acordul de substituire a filosofiei de 8. o strigi pe Nana. poezie cu ghitară est. insatisfacții. răcoare. lectura ironiei. mâine-poimâine recul. și părerea că Lal Haveli nu sună Lal Haveli decât Lal Haveli. ce casă roșie? tone de dezorientare și-n strigătul doctorului pensionar. vag. intelect de-o totalitate. ironia obsesiilor. cât mai aleargă și câte un copil, peste o oră, sub nor, încet-încet.
Toate zilele cât a fost la mare a plouat, n-a înțeles nimic. telefonase aseară, știa de copilul nou, niciun deces, dorul. teme întristate până lucrezi la gară și-ți întâlnești mai ales trecutul. Cernavodă ai tradus agricultură, de-am trecut la fotbaliști și antrenori plecați. ne cam bucuram. e mai bine să vorbești. cum face și poetul modei sale. limba inginerilor. ieri pe politică de când lumea și cuminți. trenul pierdut de soru-mea, coborâsem la gară, băiatul plânsese de oul piciorului și-am și uitat să-i dau cartea Nanei. îmi pare rău. chibrituri puține. nei ziar. nici adormit, nici treaz. mi-a plăcut infarctul din sentiment. poezia continentului mare. dublul extern al modernității.
Discutasem, într-adevăr, și altceva, în paranteză, chestiune de șantaj, pasat la replica depeizării celui ce pleacă, în bună necunoștință a surprizelor disproporționat insuportabile, poate din diferența ritmului și neînconjurării de numai răbdători și suporteri în veac, închiși între noi abia auzindu-ni-se guguștiucii împăcați din răscruce în răscruce cu prihana bătrâneții. tirada să-și ia seama. alt pas. foaia de peste două săptămâni, a splendid expanse of dense virgin forest, wairaurahiri din Waitutu. pervazul, pat al porumbeilor. etimologiile grecești în tehnică, n-am nicio lucrare, găsim, scrie-ți separat de nașterea copilului un paper, lasă sanscrita, cum n-ai aflat de tranziențele aparente la timp, acum e prea târziu, iar ție nu ți-ar strica o conversație franceză, cu toată preferința englezei aceleia de secol 19 românesc. povestirea n-a început. gustul e înțelegerea, că Danny s-a dus singur la Constanța și o știe pe toată, de folosea maică-sa pluralul în prezența celui mare. se leagă de conștient, cum s-ar fi întristat de luciul aurului hohenzolernian și-n restaurare. ce ostași, ce călugări – nemți, curând exclusese sexul din freudism, cabaretul scopitor, se întorsese în Saraswati puja, dacă dumnezeu era o piatră, se căzuse de acord, vag, că există. la toamnă-n via de la Iași. preferința gândacilor, hârtiilor, borcanelor, nu a unui program de altă bibliotecă, plus o bere spre munte în sus, fără gorile, domnilor, la întoarcere mai vedem. începem altceva astă-seară de-ai veni acasă, cum te lăudai, și cu o țuică. ie-te planu dracului că s-a sculat de la 3 noaptea și altfel n-ar putea, ce dacă ține sticla ca un bărbat. și toate-ntâlnirile din gară, copilărie, bătrânețe de-i ziceți Craiovei Cracovia și veniți de la Constanța unde se duc toți, loc, loc, chibrituri pe peron.
  George Anca
3 Feb
2014

Ion Rotaru: Fragment din ,,O Istorie a literaturii române de la origini până în prezent”

Printre ultimii nemţeni apăruţi în arenă, trebuie menţionată neapărat şi Emilia Ţuţuianu (n.12 iulie 1961, Rîşca, Suceava) absolventă a facultăţii de filozofie din Iaşi, fondatoarea Editurii Muşatinia din Roman (2002) cu două cărţi de poezie: Flori de măr şi În amurg (editura Timpul, 2002).
Cum era de aşteptat (v. Finalul secţiunii de faţă, unde apare întrebare: „Poezia – încotro?”) este o poetă liberă de orice veleităţi- prejudecăţi post- trans- ultra etc. moderniste, nu caută originalitatea cu orice preţ.
Emilia Ţuţuianu este ea însăşi în tot ce a scris, nu mult  mai originală decât toţi ceilalţi din generaţia sa.
Printr-o intuiţie artistică absolut normală, pe potriva temperamentului său şi talentului firesc, e o… neoeminesciană sau mai bine am zice, pioniera unui fel de nou dulce stil clasic retro şi totodată… romantic, aproape unic în câmpul liric de azi. Se lasă captată în curata anarhie a firescului, a naturii, în chiar sensul schillerian şi totodată, repetăm, (neo) eminescian din celebrul eseu din Uber naive und sentimentalische Dichtung (1796-96).
Cu asta vrem a spune că poezia ei, poezie adevărată, liberă de orice „mode”, rezidă într-o fericită fuziune dintre Natură şi Ideal, totodată eliberată de idealismul filosofic livresc, dar şi de realismul vulgar, prin definiţie banal, artificial, contrafăcut.
Ca atare, poeta de la Romancântă Casa bunicilor, Bunica, Bunicul, frumuseţea, în spirit, a Agapiei, totul interpretat printr-o permanentă fuziune sentimentală în sensul unui Ionel Teodoreanu sau Ibrăileanu şi ceilalţi nostalgici ieşeni şi moldoveni „middle class” de pe la începutul secolului XX:

„Pereţii casei bunicilor

sunt prăfuiţi cu dureri,

Pereţii casei bunicilor

sunt văruiţi cu lacrimi…

Icoanele de pe pereţi,

Vorbesc despre IUBIRE!” etc.

„în celesta lumină sidefată,

Cu stiraxe pleoape de fum

în Agapia tainic s-arată,

Al reginei nopţii parfum”.

Anticul adagiu, fugit irreparabile tempus, filtrat prin proustianism, este de rigoare:

„Vreau să retrăiesc totul…

pentru că timpul devine un hoţ

al vârstelor şi fuge… fuge… fuge”. (Pioşenie).

De astă dată „Inima”, „petic de cer”, protejat de un pumn de pământ, ţine loc de turn de fildeş al eului liric:

„în inima mea

sălăşluieşte un petic de cer

şi un pumn de pământ…

Pentru a-mi proteja inima,

de buruieni omeneşti,

desţelenesc pământul

cu eclata carului mic,

pentru a afla în adâncuri Misterele Eleusiene,

le ascund fericită,

în al meu petic de cer” (Inima mea).

Vântul „se plimbă” prin părul poetei, „timid”, în chip de suav Sburător – „Zefir” care o urmăreşte „cu pasu-i uşor” şi-i şopteşte:

„Cui vrei să te dărui

Cu atâta iubire şi dor?”.

Ninsoare cu flori de măr, un laitmotiv în poezia Emiliei Ţuţuianu, sugerează interpenetrarea elementelor, trăiri inefabile acute ale erosului adolescentin etern: „De câte ori ninge (sintagmă nichitiană, v. p. 740 şi urmat nota de subsol, supra) cu flori de măr,/ simt că trăiesc miracolul devenirii…/ Le iau în palme, le sărut dar ele se metamorfozează/ în lacrimi, ce cad una câte una…/ pentru a îmbrăţişa pământul/ cu flacăra iubirii…” (Secvenţe).

Unda satirică la adresa stricării frumosului sentimental-impresionistic abia se simte, discret în ,,Iubire prin Internet”. Piesa datează violent momentul când tehnica ultramodernă urâţeşte iubirea:

„S-au cunoscut pe Internet

Ea brunetă – El blond,

El brunet – Iar ea blondă –

ei blonzi amândoi…

sau amândoi bruneţi”

Ea numai o… jucărie care denotă compunerea calculată, automatismele de rând, radotajul în gol nefiind în stilul poetei de la Roman, repet, o cunoscătoare a „clasicilor”, de la Eminescu încoace, mai ales cu tot cu simboliştii.

Stilul frumos retro, cât se poate de nimerit în contextul volumului intitulat ,,În amurg” se poate vedea bine şi în… pantumul din Viaţa şi Moartea, reluare cu mare demnitate epigonică, la vedere, după baudelaire-iana Harmonie du Soir, secvenţa a XLVII-a din Les fleurs du mal, parcă anume ţinându-se seamă de Bolileau care îndeamnă imitatoarea (creatoare!) a marilor maeştri. Exoticile ritmuri malayeze sună şi în româneşte cât se poate de exact, denunţând cultura şi meşteşugul:

„În zori, când soarele cu şoapte se răsfrânge,

Lumina cu steliţe piteşte-n ea ivirea…

Suav parfum de roze mărturisesc iubirea,

Şi în tăcute vise,chemarea lor se frânge…

Lumina cu steliţe piteşte-n ea ivirea…

Clipa străvezie ca amintire trece,

Şi-n tăcute vise, chemarea lor se frânge,

Pământul reînvie ca dintr-o lume rece.

Clipa străvezie ca amintirea trece,

Cu gânduri grele, crengi de cais s-apleacă,

Pământul reînvie ca dintr-o lume rece,

Să le adune-n vise ce vin, trăiesc şi pleacă.

Cu gânduri grele, crengi de cais s-apleacă,

Îmbrăţişând pământul cu amăgiri deşarte

Să le adune-n vise ce vin, trăiesc şi pleacă.

Tot ce a fost viaţă şi neatins de moarte.”

Ion Rotaru – fragment din ,,O Istorie a literaturii române de la origini până în prezent” p. 916

1 Feb
2014

D. Draghicesco: Noua Cetate a Lui Dumnezeu. Traducere George Anca

D. DRAGHICESCO: NOUA CETATE A LUI DUMNEZEU , Paris, 1929, p.19-32)

INTRODUCERE

La începutul acestui secol, Rudolph Eucken declara că sarcina cea mai presantă și mai dificilă a timpului nostru este de a da o religie umanității. Cam în aceeași epocă, și chiar puțin înainte, o renaștere catolică se desena în Franța, manifestată mai ales prin convertirea scriitorilor iluștri: Huysmans, Francois Coppee, Claudel, Paul Bourget, Ernest Psichari, Peguy etc. În același timp, filosofi cu tendință spiritualistă sau pragmatistă, ca Boutroux, Bergson sau William James, ca Eucken însuși dădeau problemelor religioase o atenție cu totul nouă. „Mai putem noi încă să fim creștini?” se întreba Eucken, și concluzia sa era că nu numai că putem fi creștini, dar că nu putem, sub pedeapsă cu moartea, să nu fim, precizând de altfel că nu era vorba în gândirea sa de fondarea “unei religii noi” ci de “a însufleți creștinismul în toată profunzimea sa”. Totodată, lui nu-i scăpa că unui număr de spirite moderne îi repugna creștinismul și eforturile pe care le cere. De asemenea el prevedea că această necesară renaștere morală nu se va produce fără a fi pregătită de o tulburare profundă. “Trebuie mai întâi, scria el, ca umanitatea să fie scuturată de această lene spirituală, fie prin sentimentul devenit intolerabil al vidulului situației mijlocii, fie prin mari catastrofe publice.” Atunci scopul ar putea fi atins: nu prin “o simplă întoarcere la vechile forme ale creștinismului” nici “atenuarea” lor sau „interpretarea liberală” a lor: „o formă de creștinism esențialmente nouă, corespunzând stării istorice a vieții spirituale”.

Aceste rânduri au fost scrise puțin înainte de război. Astăzi cele două condiții ale lui Eucken puse pentru scuturarea în sfârșit a torporii sale spirituale au fost realizate peste previziunile lui. De multe ori, ateii și scepticii au confesat „vidul intolerabil” al existenței lor și cel mai adesea cu accent de angoasă. Acesta este sentimentul care a condus sau a adus înapoi în același timp un mare număr de intelectuali. Să ne limităm la două exemple caracteristice. Iată câteva din mărturisirile pe care Jacques Riviere le adresa în 1907 lui Paul Claudel: „… o neliniște, o neliniște îngrozitoare, care mă urmărește de-o viață, și mă ridică neîncetat, și neîncetat mă împiedică a mă satisface; o neliniște care mă ridică în transporturi de voluptate, în transporturi de disperare, o neliniște neobosită.” – ”Într-o seară, spiritul sătul de a se fi distrat atâta, am simțit din nou explozia anxietății mele, strigătul interior, chemarea, revolta, pasiunea mea.” – „Vă voi spune cel mai teribil și tot răul meu: această deșteptare, această izbucnire, această revoltă, această dorință, această neliniște, această nelmulțumire mă sfâșie, dar le ador” – „Neantul. Iată ce mă otrăvește… În unele momente, îi simt brusc prezența, îi resimt prezența și toată ființa mi se tulbură. Este ceva care nu este și care, deodată, fără un cuvânt, îmi spune: iată-mă. În spatele a ce văd, deodată oribila față a ceea ce nu este. Monstru, formă informă, prezență pe care aș vrea s-o resping și nu pot, nu pot” – „Simt că ‘acesta tot’ este în van, nu are sens, nu vrea nimic, nu tinde spre nimic, e acolo pur și simplu, pus fără intenție, fără scop, fără dorință – e acolo, ba încă de un fason atât de precar, abia acoperind oribila prezență a ceea ce nu este” – „Mă resemnasem demult a nu vedea decât neantul și haosul în fața mea, vanitatea, fără-de-rațiunea în tot; nu vreau să înțeleg, pentru că nu e de înțeles, pentru că acest univers, despre care nu știu măcar cu certitudine dacă el există, este cel mai inutil, cel mai gratuit zadarnic ce se poate visa”. – Invers, un alt convertit, M. Henri Gheon, ne va descrie sentimentul de plenitudine și de echilibru moral care-i umple sufletul de când credința veni să-l ilumineze:”În ziua când îmi strig ‘cred’, sau încerc, rațiunea mea și-a găsit ghidul, limitele, un teren ferm pe care se poate spijini; atunci ea devine liberă de ea însăși și munca ei începe.” – „Actul de credință pus, plantat, asemeni stâncii lui Moise, toată doctrina susură ca o apă transparentă și salvatoare pentru toți. Cel ce va bea-o nu va mai afla tenebre, nu numai în Dumnezeu, dar nici în el însuși, și nici în destinul omului, și nici în istoria popoarelor, și nici în imensa creație.” – „Un astfel de om nu mai este pietricica pe pantă care acumulează învârtindu-se zăpada frumoasă ce se va topi, ci o fixeză piatră de edificiu, solidară tuturor celorlalți, vinovată față de toți ceilalți, dacă le va lipsi.”

Dar catastrofa nemaiauzită care fu războiul va reașeza și mai complet previziunile lui Eucken. Nu se va spune nicicând tot ce a distrus acesta și, în același timp, tulburarea pe care a zvârlit-o în spirite. Cu doi ani înainte de a se termina, în 1916, M Paul Otlet putea caracteriza războiul în acești temeni: „Douăzeci de milioane de soldați sub arme. Război pe mământ; război prin dreadnoughts, submarine și mine flotante, război în aer. Însumate, armatele lui Gengis-Khan, Timur, Xerxes, Hanibal, Cezar, Saladin, Napoleon, armate pitice comparate cu cele din prezent; 200 milioane franci bogății distruse în fiecare zi… Comorile acumulate prin secole de muncă la mila bombelor și incendiilor. Mai multe victime decât în toate războaiele adiționate ale omenirii. Cel mai mare eveniment după potop.”

Acest eveniment este astăzi destul de departe pentru noi încât să putem medita asupra cauzelor sale cu o anume libertate de spirit, destul de aproape încă pentru a le putea cunoaște exact. Chestiune capitală pentru problema care ne ocupă: este clar într-adevăr că, pentru ca, războiului, să poată urma o renovare religioasă, trebuie ca înainte ireligiunea să fi apărut ca una din cauzele determinante ale imensei catastrofe.

Se vorbea mult, înainte de război, de „experiențele religioase”. Războiul avea să fie cea mai vastă și mai intensă pe care umanitatea a făcut-o vreodată. Noi căutăm în altă parte cauzele sale îndepărtate. Pentru a rămâne aici la cauzele secundare, este incontestabil că dezvolatrea unui egonism care punea în conflict marile popoare europene, în același timp cu dezlănțuirea în interiorul statelor a luptei claselor, trebuie ținut drept responsabil al uciderii universale. Dar acesta nu putea să se dezvolte decât pe un teren de scepticism total, de o ireligiune ireductibilă. Astfel, dacă este adevărat că religia este unul din atributele esențiale ale umanității, niciodată ca în acest început de secol omul nu fu mai aproape de bestialitate. Legea naturală a selecției, a luptei excesive, cu supraviețuirea celor mai feroce, care domnește peste viața animală, fu singurul dumnezeu care prezidă acest eveniment monstruos.

Scepticismul care afectează gândirea eurupeană de trei secole, care dizolvă toate conceptele și toate tradițiile, trebuia să ducă la un dezastru. Războiul fu ca un imens abces în care toate toxinele scepticismului se strânseră înainte de a-l elimina. Liberat de Dumnezeu și de dogme, omul se liberă progresiv de toate restricțiile moarale, de toate obligațiile de fraternitate, de justiție și caritate. Egoismul, setea de juisare materială, senzuală, nu mai cunoscură frână. Acolo unde Dumnezeu și prescripțiile sale fuseseră găsite deja insuficiente, nu rațiunea era cea care-l putea reține.

Războiul apărea astfel ca o consecință directă a zguduirii credinței creștine, cauză și în același timp operă a Renașterii și a Reformei, ale căror efecte vor crește de la Montaigne până la secolul luminilor, pentru a atinge vârful la Revoluție. Spiritul libertin, contra căruia încercă să acționeze Pascal și jansenismul, și pe care iezuiții îl tolerară, își dădu fructele, printre care trebuie socotit, la fel de bine ca războaiele lui Ludovic al XIV-lea și cele ale Revoluției și ale lui Napoleon, războiul din 1914.

S-ar putea prezenta această evoluție a spiritelor de maniera următoare:

La origine, se observă zguduirea credinței, căreia îi vom determina apoi cauzele. Slăbirea credinței liberă rațiunea care, cu Bacon, Galileo, Descartes dădu avânt filosofiei și științei. Dar ea liberă de asemenea instinctele, setea de posesiune și putere, pe care religia le conținea, și relaxarea moravurilor, sub conduita rațiunii discursive, contribui la rândul său la ruinarea a ceea ce rămăsese din credința religioasă. Atunci, bătută în breșă în același timp de spiritul critic și de libertinaj, conștiința religioasă se eclipsă și, mai vie și mai puternică, se ridică peste ruinele sale, lumina rațiunii, ale cărei fructe aveau să fie filosofia critică și științele naturale.

Din aproape în aproape, progresiv, insensibil, ateimul Renașterii avea să se soldeze cu război; cel din 1914 fu absolut punctul culminant săvârșit, fructul său cel mai proaspăt și cel mai complet.

Un tablou rapid al situației generale în ajunul războiului va confirma net această analiză a cauzelor.

În timpul întregului secol al nouăsprezecelea, scepticismul ruinase credința la intelectuali. Socialismul – mai ales socialismul care își zicea științific și materialist – își îndeplini opera și o făcu să coboare în popor. Vechile tradiții morale, toate formele de datorie creștină deveniră din ce în ce mai puțin eficace. În locul lor, autorizându-se prin darwinism, lupta pentru viață luă o acuitate implacabilă și sub toate formele: concurență, luptă pentru posesiuni materiale și pentru putere, și, în fine, ceea ce se înțelege astăzi prin imperialism, se exasperară.

În același timp, și anume grație emulației provocate de concurență, cercetările științifice se multiplicară. Setea de juisanță, de confort și de putere suscită și încurajează aplicațiile tehnice ale științelor fizico-chimice. Progresele industriei devenind cu fiecare zi mai formidabile, pământul întreg fu luat în posesiune de europeni.

Dar această augmentare extraoerdinară a puterii omului, această acumulare nemaiauzită a posesiunilor și bogățiilor, pe care secolele trecute nu și le-ar fi imaginat niciodată, nu aduceau deloc satisfacție poftitorilor. Aceștia crescură în același timp, și încă mai rapid, și atât între clase cât și între popoare, concurența, pe care nicio doctrină morală sau religioasă n-o tempera, multiplica ocaziile de conflixct. Veni momentul când, sub amenințarea acestor conflicte iminente, descoperirile științei luară o destinație nouă; ele fură organizate – mobilizate s-ar putea spune – în vederea luptei. Puteri necunoscute de distrugere se acumulară și toate națiunile se pregătiră să le folosească unele contra altora.

S-ar spune că Europa era ca un copil care se juca cu bombe. Această speță de atotputernicie și bogății infinite de care dispuneau popoarele puteau fi folosite la fel de bine pentru rău ca și pentru bine; erau un mijloc de fericire sau de sinucidere.

Dar într-o stare morală în care scepticismul și egoismul împingeau vertiginos la conflict armat , problema era dinainte rezolvată. Miza era atât de mare încât învingătorul în posesia tuturor bogățiilor pământului devenea invincibil: aceasta fu probabil perspectiva mincinoasă ce se deschise concurenților acestui război. Se cunoaște rezultatul: ceea ce ar fi putut reprezenta pentru Europa un sort de paradis aproximativ, fu, pentru o duzină de ani, cel mai cumplit infern.

Aceste reflecții ne par a da o greutate particulară pronosticului emis de Benoit XV, în timpul primelor luni de război:„Dumnezeu permite ca națiunile care și-au plasat toate gândurile în lucrurile acestui pământ să se pedepsească unele pe altele, prin carnagii mutuale, pentru disprețul și neglijența cu care ele l-au tratat; alte evenimente li se vor adăuga pentru a constrânge oamenii să se umilească sub puternica nână a lui Dumnezeu.” Contra acestui limbaj, M Loisy nu s-a putut împiedica de a protesta, dar el însuși, totuși, chiar liber de orice dogmă religioasă, nu emite o previziune mult mai puțin sumbră: „Aceste științe (naturale) au realizat foarte mari progrese, au modificat economia exterioară a vieții contemporane, au lansat umanitatea pe calea unei imense dezvoltări industriale, a unei intense exploatări a planetei pe care trăim și pe care materialmente omul pare să fie din ce în ce mai mult stăpân. Cu toate acestea, excelente spirite s-au întrebat dacă, avansându-se impetuos pe această pantă, umanitatea nu merge către pierderea sa, dacă nu vor rezulta rivalități teribile între popoare, în fine dacă avantajele exterioare care vor proveni din această efervescență a civilizației materiale nu se va acompania de o decadență care va compromite ansamblul evoluției umane și, pe drumul științei astfel înțelese și aplicate va întoarce omul direct la barbarie.”

Marea lecție a războiului mondial este că umanitatea nu trebuie să dobândească prin știința sa o atât de formidabilă putere înainte de a fi realizat alte moravuri. Atâta timp cât un spirit de justiție și de fraternitate nu se va fi dezvoltat, atât cât va domni egoismul național și individual, progresele științei nu vor face decât să multiplice instrumentele măcelului. Or, nu trebuie să ne facem iluzii: fără religie, această morală superioară nu are nicio șansă să se nască și să înflorească. Suntem astfel duși într-o dilemă: sau trebuie oprit net (și este ceea ce nu pare deloc posibil) orice progres științific și tehnic și toată prosperitatea economică, sau trebuie creată o religie, a se întoarce la religia creștină, adică la un creștinism compatibil cu starea socială și intelectuală a umanității prezente, care să-i permită să acceadă la o moralitate mai înaltă. Iată de ce ni se pare că Eucken vorbea cu gură de aur. Se poate spune că imensa experiență religioasă care fu războiul a contrasemnat opinia sa și cele ale tuturor filosofilor care, precum Renouvier, Boutroux, M. Blondel, au proclamat iminenta necesitate a religiei.

În absența unei moralități noi, inspirată de o religie nouă, popoarele civilizate sunt candidate sigure la sinucidere. Ultimul război fu pentru ele ca o tentativă de suicid nereușit: dacă moralitatea actuală persistă încă doar un secol, este inevitabil ca ele să o reia, și atunci poate cu succes astfel ca toată umanitatea civilizată să piară. Să nu pară că noi întunecăm tabloul din plăcere. De multe ori, specialiștii au încercat să calculeze ce ar însemna un război nou, cu tehnici perfecționate pe care le întrevedem. Ei au de considerat catastrofe care să înspăimânte imaginațiile cele mai cinice. Nu vor mai fi distruse numai armatele, ci popoarele întregi, și acest război nu se va sfârși din lipsă de combatanți, ci din lipsă de oameni. „Se promite civilizației noastre rafinate, zice Ferrero, de a vedea distrusă orice specie de viață în câteva minute, într-un oraș mare ca Parisul, prin douăsprezece bombe mari încărcate cu Lewisite vésicant și aruncate de un aeroplan… Acest gaz diaboic e greu, cade la nivelul solului, pătrunde în profunzimi și urmează linii subterane; distruge și viața vegetală și otrăvește fântânile. ”

„Progresele științei, spunea M. Branly, marele fizician francez, de-acum în douăzeci și cinci sau treizeci de ani, vor face din următorul război o ucidere analogă celei pe care am văzut-o și suferit-o, și incomparabil mai rapidă și mai masivă; în loc de 8 la 10 milioane, el va culca 100 milioane, adică va aneantiza o parte a rasei umane; toată producția muncii umane va trece cu el și civilizația umană nu-i va supraviețui; omul se va întoarce fără îndoială la starea sălbatică de unde îl văd revenind lent, toate clasele nivelate, sub un regim social de genul celui al albninelor sau al furnicilor, al căror instinct minunat ar putea bine să nu fie în scurt decât o inteligență veche pe jumătate sfărâmată de vreun cataclism îngrozitor… Nu contați pe ceea ce se cheamă unde herziene pentru a împiedica distrugerea onului… nu contați pe ele, nici pe tot ce a realizat și va realiza știința, decât pentru a distruge.”

Rezumăm: Exasperând poftele egoismului și aservind omului imensele energii ale naturii, progresele științei au o altă consecință: multiplicând ocaziile de conflict între popoare, ele le pun în mâini, în același timp, mijloacele de a se inter-distruge. Adică dezvoltarea actuală a tehnicii științifice are exigența unei umanități mai bune. Sau altfel, s-ar putea spune că rațiunea, după ce a contestat religia, dogmele sale și moralitatea sa tradițională, contestă astăzi indirect viața, prin intermediul științei și al tehnicii.

Fiind în particular vizibile în catastrofa care este un război universal, efectele scepticismului nu sunt deloc mai puțin ucigătoare în timp de pace. Dar atunci sunt de o manieră mai secretă și perfidă, ca printr-o intoxicare lentă.

Pentru omul pe care nu-l ghidează nicio doctrină religioasă, pentru omul care a putut sufoca în el aspirațiile la o viață transcendentă, viața terestră nu are nicio rațiune de a fi în afară de ea însăși și nu are, în ea însăși, nicio valoare. Ea nu este decât un fenomen natural. Un singur scop: plăcerea; evitarea durerilor și căutarea posesiunilor. Solidaritatea unui asemenea om cu semenii săi nu are altă sancțiune decât interesul său mai mult sau mai puțin imediat; ea nu constituie pentru el o datorie – să zicem mai bine: o înțelepciune – decât în limitele acestui interes, pe care nicio preceptă nu-l invită să-l limiteze. Și de ce interesul altora ar trece în ochii săi înainte de al său? Nu există deci nicio rațiune pentru ca sentimentul solidarității să-l rețină de la urmărirea plăcerii sale în detrimentul celei a celorlalți, pe măsura forțelor sale și până la un punct în care legile țării sale ar risca să-l pedepsească. A nu se scandaliza nici a se mira de această morală: dacă totul se termină cu această viață, nu mai este nimic mai logic decât de a o vrea cât mai plină posibil de toate juisanțele.

Dar natura umană este astfel făcută încât juisanța să se tocească prin repetare. Urmează de aici că în timp ce mijloacele de satisfacție cresc în progresie geometrică juisanța le urmează abia în proporție aritmetică. Bogăția cere totdeauna mai multă bogăție, puterea o putere mereu mai mare în vederea satisfacerii dorințelor cu fiecare zi mai exigente. Și nu numai că nu sunt niciodată satisfăcute, dar curând setea de plăceri și de putere conduc omul la abuz, căci abuzul este termenul inevitabil al juisanței fără restricție. Abuzul duce la uzură, la oboseală și dezgust. Finalmente, viața popoarelor și a indivizilor este minată de o intoxicare nemiloasă.

Lucru remarcabil: ceea ce contribuie cel mai mult la pierderea omului este ceea ce face superioritatea sa asupra animalului. Dublu mărginit de exiguitatea mijloacelor sale și de simțurile sale, animalul nu poate abuza. Dimpotrivă, inteligența sa dă omului posibilitatea de a lărgi, a intensifica, a varia indefinit satisfacțiile sale. Spiritul uman, conștiința conține în ea infinitul. Ceea ce se aplică la satisfacerea simțurilor și a nevoilor sale, ea le multiplică printr-o exigență infinită. Dar mașina fizică a omului nu e mai puțin mărginită materialmente și ea pocnește ca și cum i s-ar fi introdus un exploziv foarte puternic, fiindcă finitul nu poate conține infinitul fără a se distruge. Exiguitatea și limitele simțurilor neputând conține infinitul juisanței pe care inteligența vrea să-l introducă în ele, mașina umană și organele sale crapă ori se detrachează. Juisanța se transformă în vicii și viciile descompun organismul.

Este aici o superioritate a omului asupra animalului care are urmări nefaste. Se pare, până în prezent, că între viață în general și spirit există ca un divorț și o veritabilă incompatibilitate. Animalul nu ajunge la acesta, iar omul piere de el. Inteligența, introducând în juisanța senzuală, pe care omul o are în comun cu animalul, infinitul ce îi este inerent, dezlănțuie abuzurile senzuale, destructive pentru viață, pe care animalele nu le pot cunoaște. Când spiritul nu reușește să-și subordoneze simțurile, el cade sub dominația lor. Când, dimpotrivă, inteligența reușește să se impună simțurilor, ea ne dă veritabilii filosofi și sfinți.

Când simțurile au reușit să stăpânească inteligența și să facă din ea un instrument de intensificare, avem ceea ce păgânismul concepea prin satiri, Iar Biserica prin demoni. Aceste ființe contradictorii, cu cap de om și corp de animal, simbolizează în fapt un adevăr empiric, inconștient sau subconștient, omul în care atributele naturii animale au pus sub ordinele lor inteligența, atribut al naturii umane. Diavolul este expresia figurată a omului în care animalitatea a învins natura umană și în care resursele de inteligență aservită au fost puse la dispoziția simțurilor pentru a le intensifica juisanța până la infinit. Ceea ce este strigător la cer și neînfrânat în sensualism se alfă la infinitul ineligenței căruia se datorează.

Reamintim o polemică, pe această temă, care a provocat o carte de M. Benda: Belphégor. După M. Benda, societatea contemporană trăiește sub semnul acestei oribile divinități senzuale și devorante a vieții umane, căci semnul cel mai distinctiv al timpului noastru este senzualismul neînfrânat, consecință nefastă a decadenței spirituale, a regresiunii intelectuale a epocii noastre. Printre cei care au conbătut teza lui M. Benda, M. Gaetan Barnoville a putut face facil proba că este, dimpotrivă, Minerva divinitatea dominantă a timpului nostru. M. Bernoville, făcut cu ușurință vizibil că, dacă senzațiile și imaginile domină în operele literare și artistice ale acestor ultime timpuri, este grație inteligenței care le-a accentuat relieful și culoarea..

Or, cum rezultă din cele tocmai spuse de noi, cei doi autori au abordat îndeaproape marele adevăr care domină epoca noastră, dar, fără a observa, ei au trecut pe lângă. Da, societatea contemporană este dominată de senzație și senzualism, adică de Belphégor; și, egal, de inteligență, adică de Minerva. Dar ceea ce ei nu au observat este că Minerva s-a aservit lui Belphégor, că inteligența a intensificat sensibilitatea și cu precizie această aservire este cea care face triumful complet și definitiv al lui Belphégor, în atmosfera morală în care avea să izbucnească uraganul cel mai formidabil pe care l-a cunoscut istoria.

Dacă omul nu era decât sensibilitate, dacă, în umanitatea contemporană, Belphégor nu ar fi reușit să aservească pe Minerva, dezlănțuirea neănfrânată a senzualismului, pe care o constată M. Benda, nu s-ar fi putut produce pentru a face să zdrobească popoarele în marele război și să ruineze moravurile și moralitatea în timp de pace. Omul în care simțurile aservesc inteligența este totdeauna amenințat de aceste pericole. Animalul, el, nu cunoaște pe Minerva, nu-i este expus și de aceea nu există animal vicios. La el, orice funcție fiziologică se îndeplinește normal, regulat. Poate de aceea nu există pentru el problema natalității, ca pentru popoarele inteligente în măsura în care inteligența lor se dezvoltă. Cu regularitatea anotimpurilor, fecundarea și natalitatea își urmează normal cursul la ei: nicio nevoie de intervenție rezonată a legilor. La om, dimpotrivă, inteligența, în serviciul simțurilor, îi dă mijlocul de a disocia plăcerea de scopul său natural și, pe această cale încă, senzualismul dezlănțuit de scepticism atacă însăși originea vieții.

Considerați numai satisfacția alimentației la om: toate comorile naturii sunt puse la dispoziția noastră pentru a varia plăcerile gurii noastre, dar și petru a ruina sănătatea corpului nostru. De asemenea, pe această cale, progresele științei împing omul spre propria destrucție.

Trebuie să conchidem că dezvoltarea inteligenței, când o disciplină morală și religioasă nu vine să-i regleze folosirea, este cel mai sigur mijloc de destrucție a vieții. Nenorocirea este că inteligența și rațiunea, dacă ele fac religia în particular necesară, au ca prim efect distrugerea credinței. Poate de aceea trebuie ținută ca primă beatitudine pe aceea care proclamă:

Fericiți cei simpli, cei săraci de spirit.

Abuzul juisanțelor senzuale nu atacă mai puțin direct funcțiunile superioare ale spiritului. Este bine cunoscut că o viață mateială foarte bogată diminuează viața spirituală și inteligența, în același timp cu sufocarea conștiinței morale și obnubilarea conștiinței religioase. Nu este cel mai adesea aici explicația faptului că cultul științelor, artei și filosofiei este mai răspândit în mica burghezie decât în cea foarte mare? Mâncarea bună este aproape incompatibilă cu viața austeră care cere cultul înaltelor facultăți intelectuale și al lui Dumnezeu.

Se poate deci spune că știința și rațiunea nu pot fi asigurate decât prin mijlocirea unei discipline morale solid stabilite, care, la rândul său, nu se poate dispensa de o religie vie care s-o sprijine și s-o consolideze. Viața, morala, știința și rațiunea nu se pot dezvolta și menține decât pe terenul unei credințe vii. Scepticismul care decurge dintr-o rațiune dizolvantă este opera morții.

Aici este fără îndoială una din rațiunile pentru care religia creștină a privit totdeauna cu puțină simpatie avântul științelor și al rațiunii. De asemenea, tot de aceea, din toți arborii paradisului terestru, Dumnezeu a interzis lui Adam să guste din cel care dădea fructle cunoașterii. Nu i se poate face unui om lipsit de moralitate un serviciu mai rău decât a-i da să guste din fructul acestui arbore. Gustându-l, străbunul nostru deveni conștient, inteligent, se excluse pe el însuși din paradis. Îngerul cu sabie de foc, care-i interzicea accesul, era această știință dobândită, sursă abundentă a tuturor viciilor și abuzurilor posibile.

Religia creștină, care fără îndoială fu cea mai vivifiantă din toate, nu putea să nu observe consecințele distrugătoare ale cunoașterii și ale rațiunii. În aceasta, credința creștină a fost atât de clarvăzătoare încât există un savant contemporan dintre cei mai stimați și mai autorizați, care face dreptate în acest punct, iar acest savant fu însuși Marcelin Berthelot: „Într-adevăr, spune el, legea științifică este fatală și indiferentă. Cunoașterea naturii și puterea care rezultă din ea pot fi îndreptate spre rău ca și spre bine… Posesiunea lor, chiar legitimă, corupe oamenii. Și spiritele mistice au avut totdeauna o tendință de a privi știința, și mai ales știința naturii, ca sacrilegiu, pentru că ea induce omul să rivalizeze cu Dumnezeu.”

Iată deci un adevăr religios confirmat de unul din cei mai mari savanți ai epocii noastre. Creștinismul a construit în jurul acestui adevăr o lungă serie de legende pentru a-l ilustra și a atrage atenția asupra lui, începând cu aceea a arborelui interzis al cunoașterii. Între alte legende, pe care Berthelot le menționează, cităm pe cele după care „unii îngeri, îndrăgostindu-se de femei, coborâră pe pământ și învățară operele naturii… Din acest comerț se născu rasa giganților… cartea din care ei au învățat artele este numită Chéma.” După Enoch, spune Berthelot, și îngerii păcătoși revelă muritorilor artele și științele oculte: „ei se obișnuiră cu ele și îi învăță vrăjitoria, descântecele, proprietățile rădăcinilor și arborilor, semnele magice, arta de a observa stelele… folosire brățărilor, a picturii, a pietrelor prețioase, toate sorturile de vopsele, așa fel că omul fu corupt.” – „Tertulian asimilează acești ]îngeri discipolilor lor, magii și astrologii și matematicienii, și stabilește o paralelă între expulzarea acestora din Roma și cea a îngerilor din cer.”

Este deci vechi ca știința și religia acest conflict care le pune astăzi în luptă. Dacă Galileo fu strămoșul inventatorului grosse Bertha, care făcu atâtea victime într-o sfântă vineri în biserica Saint-Gervais, și al celui care inventă gazele asfixiante, se pare clar că episcopii care au eșuat punerea sub tortură a acestui precursor al științelor erau vizionari mai puțin imbecili decât aveau aerul.

Dar creștinismul a avut totdeauna un presentiment al ce poate deveni știința în mâinile omului, el niciodată n-a luat o cunnoștință clară și n-a spus veritabilele rațiuni ale ostilității contra științei, dacă el însuși le-a știut bine. El a persecutat știința pentru motive absurde și jalnice și este ceea ce îl făcu realmente odios. Dar, în fond, el avea dreptate. Numai că nu pedepsind știința se rezolva problema. Era mai bine să încerce să amelioreze omul și morala sa, și să deriveze din această parte energia pe care o risipește în pură pierdere pentru a opri cursul fatal al științei, care nu este fatal decât pentru că de asemenea este de origine divină, ca tot ce este mai nobil în om. Căci nu este cunoașterea fructul arborelui divin din Paradis? Pentru ce s-o combată atunci? Știința nu este rea decât în mâinile omului imoral sau amoral. În acest caz, e bun cadou celui ticălos, căci este făcut omului pentru răul, nu pentru binele lui; și de aceea secole de amoralitate savantă, cum fu cazul optsprezecelui și nouăsprezecelui, fură cele ale lui Satan-Mefistofel.

Mai mult ca niciodată, este urgent, acum, ca conștiința să țină seama de pericolul de moarte în care o știință fără morală și fără religie conduce omul. Numai aceasta ne poate asigura binefacerea științelor și garanta contra abuzului pe care-l fac egoismul și senzualitatea. Știința și rațiunea au contribuit odinioară la ruinarea credinței; le revine acum să contribuie la readucerea acesteia printre oameni. De aceasta depinde nu numai soarta, viața și fericirea umanității, dar și existența însăși și progresul științei. Iată lecția acestui război pe care l-am eșapat frumos. Știința noastră ne omoară dacă o credință vie și pozitivă nu i se adaugă și nu-și reglează uzajul.

Nec sine te, nec tecum esse possum

Științei ca și religiei, iată cuvântul pe care-l adresează umanitatea; și toată problema este de a le concilia.

Noi conchidem în două cuvinte. Cu rațiunea noastră și știința noastră, dacă religia nu ne dirijează, noi suntem hărăziți neantului. Trebuie ca rațiunea și știința să ne dea o religie în locul acesteia pe care ele ne-au alungat-o.

Este posibil? Cele mai eminente spirite contemporane nu se îndoiesc. S-au multiplicat indicațiile și tatonările. Această carte ar vrea să aducă clarificări și precizări în această chestiune. Dar ne trebuie pentru aceasta să căutăm în istorie situații analoge. Analogia perioadei greco-romane cu a noastră nu a scăpat nici unui gânditor cu adevărat liber (1), adică liber chiar de ceea ce s-a numit până în prezent gândirea celor libres-penseurs: de aici trebuie să pornim.

—————————————–

  1. „Există, spune Paul Valery, în istorie momente și locuri unde ne putem introduce, noi modernii, fără a tulbura excesiv armonia acestor timpuri, fără a le părea obiecte infinit curioase … ființe șocante, disonante, neasimilabile. Sau intrarea noastră ar face mică senzație, acolo noi suntem la noi. Este clar că Roma lui ‘Traian’ sau că Alexandria Ptolemeilor ne-ar absorbi mai facil decât multe localități mai îndepărtate în timp” (Variétés, p. 18)

Traducere din limba franceză de George Anca

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii