30 Dec
2013

Pluguşorul

Plugușorul

 

Aho, aho, copii şi fraţi,
Staţi puţin şi nu mânaţi,
Lângă boi v-alăturaţi
Şi cuvântu-mi ascultaţi:

S-a sculat mai an bădica Traian,
A încălecat un cal laur,
Cu nume de Graur,
Cu şaua de aur,
Cu frâul de mătasă
Cât viţa de groasă,
Cu coama de argint
De ajungea până la pământ.

Mânaţi, măi: Hăi, Hăi!

Ş-a pornit la arat,
La arat şi semănat.
Brazdă neagră răsturna,
Grâul roşu semăna,
Cu boroana boronea,
Grâu-n urmă răsărea,
Cu graparul grapa,
Grâu-n urmă înspica.

Ia mai mânaţi, măi: Hăi, Hăi!

La lună, la săptămână, bădica Traian
Într-o dimineaţă s-a sculat
Pe cal a încălecat
Şi la câmp a alergat
Să vadă de-i grâul copt.

Grâul era copt-răscopt
Numai bun de pus în snop.
De trei ori lanul a înconjurat,
Trei spice în mână a luat,
În palme le-a frecat,
În buze le-a suflat,
În băsmăluţă le-a legat
Şi acasă la femeie a alergat.

Mânaţi, măi: Hăi, Hăi!

– Măi femeie, măi femeie,
Grâul nostru o să pieie.
– Taci, bărbate blestemate,
Nu te îngrijora,
Că te-i duce la târg la Soroca,
Unde se vinde fierul cu oca
Şi-i face seceruici mărunţele
Pentru fete tinerele,
Seceruici cu mănunchi de tei
Pentru flăcăiaşi holtei
Seceruici mai zgrunţuroase
Pentru babe grebănoase.

Mânaţi, măi: Hăi, Hăi!

S-a dus bădica Traian la târg la Soroca,
Unde se vinde fierul cu oca.
Dă pe uliţa cea mică,
Nu găseşte nimică,
Dă pe uliţa cea mare
Şi-ntâlneşte un meşter mare,
Cu luleaua-n dinţi, cu doba-n spate,
Plin de toate.

– Măi dobare, meşter mare,
Fă-mi seceruici mărunţele
Pentru fete tinerele,
Seceruici cu mănunchi de tei
Pentru flăcăiaşi holtei,
Seceruici mai zgrunţuroase
Pentru babe grebănoase.

Secerile s-au gătit,
Pe la toţi le-au împărţit
Şi la lucru s-au pornit,
Şi la lucru mi s-au dat,
Mi s-au dat la secerat,
Cu dreapta secerau,
Cu stânga mănunchi făceau,
Cu amândouă snopi legau
Şi în clăi îi aşezau.

Ia mai mânaţi, măi: Hăi, Hăi!

Bădica Traian loc de arie căta,
Loc de arie şi-a găsit
La capătul pământului,
În bătaia vântului.
A ales nouă iepe – sure iepe,
De nouă ani sterpe,
Cu copitele crăpate,
Cu măligă astupate,
Cu fâşii legate,
Pe unde călcau
Pământul prăbuşeau.
Şi le-a pus la treierat,
Cu copitele spicele fărâmau,
Cu nările vânturau,
Cu cozile felezuiau,
Cu botul în saci puneau.

Mânaţi, măi: Hăi, Hăi!

A încărcat 12 care mocăneşti
Şi 12 boiereşti
Şi le-a dus la moară la Hârlău
Unde se macină încet şi rău
Şi-a dat de-un morăraş
Cu chica toporaş:
– Măi morare, măi morare,
Hătu-ţi mama cui te are,
Până mâine-dimineaţa
De nu-mi va fi făina rece ca gheaţa,
De mână te-oi apuca,
Peste moară te-oi arunca
Şi guzganii te-or mânca.
A doua zi dimineaţa
Făina era rece ca gheaţa.

Mânaţi, măi: Hăi, Hăi!

Când vedea boii venind,
Carele scârţâind
Şi flăcăii chiuind,
Lelea Tamara a alergat în cămară
Şi-a găsit o sită rară,
A alergat din cămară-n casă
Şi-a găsit o sită deasă.
A cernut un sac
Şi-a făcut un colac,
Un colac mare rotat
Pe piatra morii măsurat
Cu zahăr zăhărit
Pentru noi plugari gătit.

Opriţi, măi: Aho, Aho!

Am mai ura, am mai ura,
Dar nu suntem de ici-colea,
Da suntem de la Mitoc,
Unde-ngheaţă apa-n toc
Şi găluştele la foc,
Iar motanul cotonog
Într-un fund de poloboc!

Am mai ura, am mai ura,
Dar nu suntem de ici-colea,
Da suntem de la Ciuca-Buca,
Unde se face mămăliga cât nuca
Şi-o păzesc 12 cu măciuca.
Când am dat să iau o fărâmitură,
Mi-a tras unul o despicătură
De mi-au sărit toţi dinţii din gură!

La anul şi la mulţi ani!


 

30 Dec
2013

Maria Diana Popescu: Oriunde-ai fi, române, fii sănătos şi fericit! La mulţi ani!

Cu toate că „în cuşti, aripile sînt şi pentru păsări o povară”, la miezul nopţii dintre ani, vom ciocni paharul cu vin pelin în cinstea Moş Crăciunilor din guvernul României, care, umblînd tot anul cu sacul plin de şiretlicuri, fraude şi fărădelegi sub acoperire, s-au îmbogăţit vînzînd discursuri penale. O, ho, ho! Anul 2013 a fost şocant, la fel ca şi cărţile vulgarului cărtărel, adică rupt în dos şi necîrpit. S-au întîmplat multe în lume şi la noi, eu am apăsat pe acceleraţia protestului scris, chiar dacă a echivalat cu o înţepătură de ţînţar, învinuit a fi fantoma virusului West Nile. Omenirea a fost în 2013 un spaţiu al ameninţărilor. Puterile mondiale rapace au dus războaie injuste, suveranitatea unor state a fost tranzacţionată la sînge între nebunii făcători de bani şi pionii de grad secund. 2013 e acum un călăreţ pierdut în zare, ce-şi îndeamnă calul spre cine ştie ce depărtare!

Noi tragem linie şi socotim mărunţişul care a zornăit la tot anul şocurilor venite din strîmtorările interne şi externe, dar constatăm că tot acasă la noi e mai bine, chiar buletinul meteo al Puterii anunţă de 24 de ani gheaţă la mal. Nu-i secret de stat că anul nou ne prinde cu aceiaşi paraziţi burghezi în spinare. Tot anul ne-am uitat prin spărturile gardului la mesele de taină ale puterii, noi, muşcînd din pîinea neagră a sărăciei. De fapt, care pîine neagră? E plămădită din făină albă colorată cu malţ, mai nocivă decît pîinea albă. Un bidon de 5 kg de colorant vărsat în malaxorul de 100 kg, şi gata 350 de pîini negre de 450 g fiecare, pentru masa săracului. Lăcustele şi bancherii străini îşi numără galbenii la sfîrşit de ani, s-au simţit în apele lor în mediul de afaceri românesc. Ştiind să jongleze cu legile isăreşti, cu fraudele bancare şi cu ţepele, i-au stors pe români  prin dobînzi şi comisioane ilicite. Economia e pe butuci, Ţara a fost sărăcită pe baza poruncilor din afară, iar în 2014 vom primi un alt brînci pe derdeluşul din ograda noastră, astfel încît tot mai mulţi români se vor simţi liberi, adică şomeri şi săraci. Felicitările clasice nu se mai cumpără, de la un capăt la altul al Pămîntului circulă pepeseuri şi felicitări electronice. Ironia trebuie administrată cu economie, pentru că e posibil să fie impozitată.

Tot anul am gîndit şi am lucrat cu ochii pe ceas, în amăgire sau premeditare, am cinat cu privirea scufundată în cărţi şi ziare pefir, am trăit ca un disperat cu teama că ni se ia totul din ordinea de zi. Cred că celor întregi la minte le-a fost tot anul lehamite de siliconatele show-uri, de răfuielile politice, de feţele aceloraşi demagogi, pedestraşi sau călăreţi pe „cai mari”, de trepăduşii şi traseiştii corupţi din guvern, de toată banda rulantă a noxelor puterii, care au făcut din corupţie şi fraudă branduri de succes. 2013  fost anul experimentelor de laborator, românii au trăit disconfortul maxim şi ostentaţiile crizei. Atunci de ce să nu avem motive de optimism cu anul viitor, măcar în ceea ce priveşte talentul inegalabil al politicienilor de a face şi drege. Adică tot nimic pentru naţiune. Oricîtă profunzime poetică ar fi în politica guvernului, economia tot în ghips este şi va merge şontîc-şontîc, sprijinită în cîrjele dăruite cu vicleană cumsecădenie de F.M.I. Care au vrut şi care n-au vrut au jupuit pielea românului, dar ce mai contează, s-a tras cortina, marchetingul de sărbători joacă sclipitor şi opulent, iar pe noi, rădăcinile ne cheamă acasă cu sunete de Stradivarius şi colinde sfinte.

Tuturor, Sărbători, cu bine! Vom petrece după posibilităţi pînă pe şapte ale lui ianuarie 2014. Dacă vacarmul oraşelor nu e o soluţie, bunicii de la ţară – cine-i mai are – rămîn alternativa: foc în sobă, cozonac, sarmale, vin curat şi cîntat de cocoşi. Voi avea mai mult timp pentru scris, deşi nimeni nu s-a îmbogăţit scriind. Mi-ar plăcea să împart bani pe stradă săracilor, aş vrea să am puteri să-i salvez pe toţi bolnavii de la moarte, să-i înţeleg pe politicieni, dar cred că e nevoie să mă înscriu la o şcoală de înţeles. Mi-ar plăcea ca Moşul să-mi aducă o casă veche cu păianjeni în colţurile odăilor, o lampă cu gaz, că energia electrică s-a scumpit rău – şi un cîine credincios, care să nu latre la lună. Sănătate şi mulţi ani, române, oriunde petreci sărbătorile! Oriunde ai fi, fii sănătos, deştept şi fără frică! La mulţi ani cu sănătate!

Cîteva zile vom arunca în debara capitalismul barbar, lăutăria găştilor de la Putere, psihologia de haită, cumetria politică şi exemplarele din guvern, care au făcut foarte mult rău Ţării. Ce sens ar fi avut să-şi piardă vremea cu poporul? Cu pensionarii, cu medicii, cu profesorii! Şi-au făcut datoria faţă de şefii clanurilor şi au fost răsplătiţi, după caz, cu un sac de fonduri europene, cu un os de dinozaur sau cu un fotoliu catifelat. Cei mai zeloşi au primit titlul suprem de „cîine rău”, scris cu vopsea pe poartă. Important e că am ajuns şi Anul nou, deşi parlamentarii europeni au fost ocupaţi mai mult cu prunele uscate, votînd asupra chestiunii, dacă au sau nu proprietăţi laxative pentru Europa unită. Anul acesta am înţeles şi mai bine că democratizarea e motiv de război şi de ocupare a popoarelor, criza e un plan deştept de îndatorare a naţiunilor; nu există încălzire globală, ci doar o afacere mondială, iar omenirea este condusă de conjuraţii secrete care vor face ce vor cu omuleţii-jucărie. Hai noroc şi la mai mare! În vacarmul făcut de pietrele aruncate în geamul românilor, cu greu s-a putut auzi vocea patrioţilor. Asiguraţi-vă din timp rezerve de patriotism, va fi mare nevoie de ele la anul! Clasa politică n-a înţeles nici pînă acum că, poporul a supravieţuit multor trădători, fie ei şi regi, multor intemperii de-a lungul istoriei, prin credinţă în Dumnezeu, prin tradiţia, cultura şi spiritualitatea lui, terfelite azi de autointitulata elită al Puterii, pentru care totul se reduce la politică distructivă, corupţie, avariţie, orgolii şi vanităţi. Cu toate că ne dorim în anul viitor o schimbare funcţională, nu ne vor lăsa în pace muşteriii europeni şi mondiali. Ei nu dialoghează cu badea Vasile, cel angajat la patron sau cu şomerul Ion, ci cu Guvernul României. Dacă guvernul va fi la fel de trădător şi laş, vom trăi tot aşa şi în 2014. Sau, ferească Dumnezeu, de mai rău! Circul electoral programat pentru anul viitor a început deja.

La mulţi ani cu sănătate, oriunde ai fi, române, fii sănătos, deştept şi fără frică!

Bucură-te române! Moş Crăciunii au Crăciuniţe cu minijup! Au chiar şi progenituri. Uite cum au falsificat imaginea Crăciunului Sfînt! O, ho, ho! Nu vi se pare aşa dintr-odată viaţa mai minunată? Uitaţi-vă la sutele de mii de luminiţe de pe stîlpi! De ce nu sînteţi mulţumiţi? Trăim în România şi  tot noi vom achita nota de plată a megaluminilor!

Maria Diana Popescu

Sursa: Revista ART – EMIS

30 Dec
2013

Sufletul meu…

La mulți Ani!

Mulțumesc tuturor celor care  au poposit pe acest blog.

Un An Nou mai bun, cu pace și bucurii ! Doamne ajută!

Mariana Gurza

30 Dec
2013

Boris David: Pentru un iluzoriu volum “Tandem”

                 Întoarce-te!…

 

 

Întoarce-te de unde pleci

De dor atrasă, ca de-o lege –

A mele gânduri în zadar

Misteru-ncearcă să-l dezlege.

 

Cândva plecam şi eu c-un dor

De vremi ascunse în memorii –

Dar m-ai trezit la un prezent

Ce-aş vrea să spun, c-alungă norii.

 

Dar dacă pleci, tu chiar trădezi,

Ce ai sădit discret în mine –

Eu nu mai plâng al meu trecut –

În visul meu, eu zbor spre tine.

 

Şi ce e rău în tot ce scriu?!

Cândva scriam doar pentru mine –

Astăzi eu scriu s-audă toţi –

Astăzi îmi pasă doar de tine.

 

Mă leg doar de al tău CV,

Căci scris e parcă pentru mine –

Sau de mine?!

Ascultă-l:

„Sunt ceea ce nu voi şti niciodată

O frunză verde rătăcită

Spre piscul tău iubito

C-un dor ce nu mă iartă.

Sunt ceea ce nu voi şti niciodată

Clipă minusculă în timp

Zâmbet,

Lacrimă curată,

Sunt doar anotimp…”

 

Mai pot adăuga ceva?!

Ar fi şi indecent, şi inutil!

Eu mă retrag în lumea mea,

Unde te-aştept umil…

 

Boris Davis

28 decembrie 2013

27 Dec
2013

Un model de “monografie locala”

OBICEIURI DE ANUL NOU DIN BUCOVINAculese și povestite de prof. PETRE CIOBANU

“Monografia satului Cupca este o preţioasă cărămidă la temelia aşezării adevărului românesc, privind Istoria Bucovinei“, după cum afirma in întâmpinarea monografiei omul de cultura Adrian Dinu Rachieru. Am simtit nevoia sa-l amintesc pe prof. dr .ing. Petru Ciobanu, el fiind plecat undeva intr-o lungă călătorie, mistuit “de-a pururi “ de dorul Bucovinei.
“Ca şi celelalte sate nord-bucovinene, Cupca îşi are fiii săi risipiţi prin lume.Unii au plecat de la vetrele lor de bună voie, pe alţii i-au mânat soarta vitregă şi nevoile.” ne spune Eleonora Schipor, în reportajul aparut în Almanahul Tuturor românilor “ApaVie”-2000 Timişoara, Petru Ciobanu, “Un ambasador bucovinean în Ţara Bârsei”.Viaţa îşi are legile ei nescrise şi neimpuse de nimeni…

OBICEIURILE DIN CICLUL VIETII (tradiţii, credinţe)

(Cupca, un sat din Bucovina-monografie istorică-prof. dr. Petru Ciobanu)

Obiceiuri de Crăciun şi Anul Nou.

Obiceiurile populare au o deosebită importanţă pentru cercetarea şi cunoaştere particularităţilor istorice ale Etnogenezei poporului nostru, a istoriei, filozofiei, esteticii şi eticii populare romaneşti (T.Bănăţeanu, 1975).
Sărbătorile de iarnă încep la 24 decembrie şi se termină la 7 ianuarie. În junul Crăciunului, preotul umblă de la casă la casă cu icoana, anunţând naştere lui Hristos. Preotul intră in casă, binecuvintează bucatele de post : bob fiert cu oloi, sarmale cu crupe de porumb, oloi şi varză murată, borş de mazăre cu tăiţei, ciuperci (hribi) cu oloi. Cine are pregăteşte peşte gătit cu oloi, mere şi pere uscate, compot din prune uscate, mălai, plăcintă cu mac şi grâu fiert cu zahăr, toate pregătite de gospodina casei.
Înainte de a pune bucatele, masa se aşterne cu otavă ce simbolizează ieslea în care s-a născut Hristos, tărâţele de la grâul pisat şi apoi faţa de masă albă. Preotul ia o lingură de grâu şi-o aruncă în pod după care gustă din bucate.
Aceeaşi pregătre se face şi în ajunul Iordanului, numai că atunci preotul umblă cu aghiazmă şi cu crucea, vestind botezul lui Hristos.După ce pretul stropeşte cu aghiazmă, gospodina casei îi pune pe cruce fuior de in sau cânepă. Înaintea preotului se iese cu lumânarea aprinsă.Obiceiul a fost descris de Elena Niculiţă Voronca în 1903, fiind răspândit în toată Bucovina.
Românii întâmpină Anul Nou cu mult ali, cu zurgăitul clopoţeilor, cu strigăte de “mânţi, mâi !” şi “hăi, hăi”, cu pocnetul bicelor, cu simbolizarea aratului “ară şi seamănă în dricul iernii” (S.Fl.Marian,1898).
Ca în toată Moldova, şi în Cupca aceste obiceiuri se păstrează din trecutul îndepărtat.Cu două-trei sptămâni înainte, feciorii din sat şi copii încep pregătirile pentru Anul Nou, cei mici pentru a umbla cu “clopoţelul”, iar flăcăii cu “malanca”, cu “buhaiul”şi cu “capra”. În general, în sat se organizau 3-4 mălănci, fiecare în cătunul de domiciliu, uneori şi în cătunele vecine.Malanca este, în general, un fel de carnival în care flăcăii se maschează în babă, moşneag, jandarm, evreu, crai, ţigan, ş.a. Afară de aceştia, unul cântă din flier, altul urează, altul pocneşte din harapnic, unul duce buhaiul. Un tânăr cu mai multă autoritate numit “calfă” răspunde de organizare.
Masca şi-o confectionează fiecare purtător din pânză albă găurită la ochi, gură şi urechi, vopsită la faţă cu roz, cu excepţia ţiganului care are faţa vopsită în negru cu funingine.Moşneagul este cu plete şi barbă mare din fuior de cânepă, cu cocoaşă în spate (gheb), incălţat în opinci şi îmbrăcat în manta de pănură.
Baba, încălţată în ciubote (cizme), mai tânără, cu cămaşă cu altiţe, cu catrinţă, împodobită cu miniştergură şi legată deasupra cu tulpan de flori, îmbrăcată în cojoc, îşi caută de lucru prin casele gospodinelor unde intră, ia mătura, să spele blidele (vasele), să facă focul. De aceea, în seara de Anul Nou gospodinele care ştiu că o să vină malanca (mai ales unde sunt fete de mătitat) strâng mătura, vasele, chibriturile.
Evreul, mare negustor, îmbrăcat în haine “nemţeşti”, cu o cioară în mână, o face de vânzare şi duce tratative cu gospodarul casei să-I cumpere boii, cârlanii.
Ţiganul, zdrenţuros şi amărât, cu un vătrai în mână, ciocan şi câteva bucăţele de tablă, încearcă să facă gospodarului diverse reparaţii.
Irozii, îmbrăcaţi în alb, brâie tricolore prinse în cruciş peste piept, căciula în ton cu cămaşa, împodobeste cu mărgele, panglici, paiete, steluţe lucitoare din hârtie.Căciula o mai împodobesc cu oglinzi mici.
Jandarmul, îmbrăcat în haine militare, are grijă ca cei din organizaţie să nu facă “potlogării” pe la case unde sunt primiţi.
Urătorul, cu un clopot ce sună frumos, îşi pregăteşte urătura potrivită la fiecare casă unde sunt fete de măritat.
Doi flăcăi sau chiar bărbaţă însuraţ care ştiu a cânta din fluier însoţesc malanca cu cântecele lor de bucurie şi de joc.
Buhaiul, o putină fără fund la capăt, iar cealaltă cu o piele găurită la mijloc în care se află o şuviţă de păr din coamă sau coadă de cal, care îi acoperă fundul.La “trasul” buhaiului când lipseste zăpada, se foloseşte borş de putină.
Harapnicul care simbolizează prin pocniturile sale îndemnul la plug, este un bici lung cu coadă scurtă şi mai groasă ca la biciul obişinuit, din fuior de canapé împletit în şapte sau opt , la capăt mai subţire, se termină cu câteva fire de viţă sau cal, să pocnească mai tare.
Calfa are grijă de “sâmbraşii” săi să nu facă stricăciuni pe la casele la care ură.
Unele mălănci fac capra.Capul caprei se confecţionează din lemn cioplit, avand forma capului de capră. Partea de sus, “scăfârlia”, iar partea de jos, botul, este făcută aparte tot din lemn, prins de capul caprei cu un cui. Deasupra capului se fixează două coarne, se pun urechi din linguri de lemn fără coadă, ochi din mărgele şi în frunte o oglindă între coarne, Corpul caprei este alcătuit dintr-un flăcău îmbrăcat în manta ţărănească purtând în cap – capul caprei.
Astfel, pregătrile făcute, în seara de Anul Nou, tot satul sună de clopote, de bice şi muget de buhai.
Copiii, asociaţi câte 2-3, umblă şi ei cu uratul până la miezul nopţii, pe când mălăncile, până a două zi – Anul Nou după masă.
Malanca umblă numai pe unde erau fete, la rude, la prieteni, unde era bine primită, cu “cinste şi spăţ” şi cu bani. Pe când copiii, pentru urătura lor, primeau drept plată plăcinte, colaci, “malauţe” din făină de porumb, mere, nuci şi rareori bani.
În ziua de Anul Nou, de dimineaţă copiii umblu cu sămănatul, în special cu grâu, uneori cu sămănat de cânepă sau secară.
De Craciun, se umbla cu steaua, cu care ocazie se cântau colinde. În Cupca, acest obicei era practicat mai puţin de copiii de ţărani şi mai mult de ţiganii veniţi din alte sate.
De Anul Nou, unii gospodari fac călindare, obicei vechi moştenit din tată în fiu.Aceste călindare se fac cu pahare, ceapă sau cărbuni.
-Se iau 12 pahare de aceeaşi mărime, se umplu cu apă şi se aşează în seara de ajun pe fereastră. Fiecare pahar reprezintă o lună din an. A doua zi, dimineaţă de Anul Nou, se verifică paharele. Dacă în pahare a scăzut apa (s-a evaporat), înseamnă că în acea lună va fi secetă, dacă au rămas pline -însamnă că va ploua.
-Se iau 12 foi de ceapă la fel de mari, după ce s-a curaţat ceapa de îmbrăcămintea ei, se aşează într-un rand pe ferastră şi în fiecare foaie se pune aceeaşi cantitate de sare şi se lasă până a doua zi, de Anul Nou. În foaia în care a rămas sarea nedizolvată, în acea lună va fi secetă mare şi arşiţă.În foaia în care va fi mai multă apă, acea lună va fi ploioasă, iar foaia în care sarea va fi numai umedă, timpul va fi schimbător.
-Se iau cărbuni aprinşi de aceeaşi mărime şi din acelaşi lemn tare – fag, se înşiră pe vatră (horn), la fiecare se pune câte un bob de grâu, orez, secară, ovăz, porumb, hrişcă, cartofi, mei (mălai mărunţel). A doua zi, de Anul Nou, cărbunele care s-a prefăcut în cenuşă înseamnă că recolta (“pâinea”) se va face din belşug; cărbunele care a ars pe jumătate înseamnă că acea recoltă va fi slabă, iar cărbunele care rămâne cum a fost pus înseamnă că nu se va face deloc recoltă..

MARIANA GURZA

http://arhivaromaneasca.wordpress.com/spiritul-locului/un-model-de-%E2%80%9Cmonografie-locala%E2%80%9D/

26 Dec
2013

Victor Roncea: ,,Hristos S-a născut! Slăviţi-L! Indemn al Părintelui Justin…”

(daca doriti sa imprimati fotografia sau/si sa o trimiteti mai departe puteti sa o descarcati cu un  clic dreapta pe imagine – gasiti mai multe fotografii la ParinteleJustinParvu.Ro)

Si iata, mai jos, si chipul impresionant al Parintelui Justin, la varsta de 29 de ani, dupa doua luni de ancheta la Securitatea din Roman. Fotografia inedita a fost obtinuta in premiera de Asociatia Civic Media, gratie muncii asiduue a cercetatorilor CNSAS, carora la multumim deosebit, fiind publicata pentru prima oara, in ajun de Craciun, de cotidianul Lumina al Patriarhiei Romaniei. Felicitam inca o data cercetatorii CNSAS care au descoperit acest nou Dosar al Grupului Fratiilor De Cruce torturat salbatic de Securitatea bolsevica pentru conspiratii imaginate doar de anchetatorii alogeni sovietici si urmasii lor nemernici din Institute anti-nationale care opereaza sub steag strain si pe banii nostri, sub acoperirea Guvernului Romaniei. Despre conspiratii bolsevice si istoria Grupului FDC din care facea parte Parintele Justin gasiti mai multe detalii in articolul istoricului Adrian Petcu si in materialul extins publicat de Manastirea Petru Voda in ajunul Nasterii Mantuitorului 2013, primul Craciun fara Parintele Justin…

Totodata, Manastirea Petru Voda publica si va roaga sa cititi Pastorala Mitropolitului Teofan la Naşterea Domnului şi cuvînt de pocăinţă al obştii noastre. Hristos S-a născut! Slăviţi-L!

Vedeti si: CALENDAR 2014 CU PARINTELE JUSTIN

Nota VR – Cer iertare tuturor celor pe care i-am suparat si ma rog pentru iertarea pacatelor mele si mantuirea tuturor, fie ei prieteni sau dusmani. Amin.

Victor Roncea

Integral, aici: http://roncea.ro/2013/12/25/hristos-s-a-nascut-slaviti-l-indemn-al-parintelui-justin-si-o-fotografie-inedita-din-inchisoare-pastorala-a-inaltului-teofan-si-strigat-al-manastirii-petru-voda-pentru-copiii-romaniei/

23 Dec
2013

“Pastorala Preasfințitului Părinte Lucian Episcopul Caransebeșului la praznicul Naşterii Domnului din anul 2013”

† LUCIAN,
DIN MILA LUI DUMNEZEU EPISCOP AL CARANSEBEŞULUI

Iubitului cler, cinului monahal şi dreptcredincioşilor creştini, binecuvântare, bucurie şi pace de la Dumnezeu Cel în Treime lăudat: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh

„Fecioara astăzi pe Cel mai presus de fiinţă naşte şi pământul peştera Celui neapropiat aduce. Îngerii cu păstorii slavoslovesc, iar magii cu steaua călătoresc, că pentru noi S-a născut Prunc tânăr, Dumnezeu Cel mai înainte de veci.” (Condacul Naşterii Domnului)

Iubiţi fraţi şi surori în Hristos Domnul,

,,Am început cuvântul acestei scrisori pastorale cu inegalabilul condac al Praznicului Naşterii Domnului, compus de Sfântul Roman Melodul în chip minunat, cu binecuvântarea şi cu ajutorul Fecioarei însăși.[1]

Naşterea Domnului Hristos din Preacurata Fecioară Maria este cel mai important eveniment care s-a petrecut în istoria neamului omenesc după crearea lumii şi căderea oamenilor în păcat. Venirea în lume a Pruncului Mesia, Dumnezeu desăvârşit care se face om desăvârşit, este consemnată de Sfântul Ioan Damaschin ca „cea mai mare noutate din toate noutăţile, singurul lucru nou sub soare, prin care se arată puterea infinită a lui Dumnezeu, căci ce poate fi mai mare ca Dumnezeu să se facă om?”[2]

De aceea, Naşterea Domnului a devenit evenimentul care a împărţit timpurile şi a centrat istoria omenirii, iar Sfinţii Părinţi au numit-o maica tuturor sărbătorilor. Crăciunul împlineşte şi desăvârşeşte Bunavestire şi este prilej pentru celelalte praznice împărăteşti. Fără Naşterea din Maica Fecioară nu ar fi existat nici Boboteaza, nici Patimile, nici Răstignirea, dar nici Învierea şi Înălţarea lui Hristos la cer, cu alte cuvinte nu ar fi existat mântuire. Toate praznicele stau într-o legătură tainică, pe care o trăim şi noi în mod permanent prin Sfânta Liturghie.

Dreptmăritori creştini şi creştine,

Mari şi minunate sunt întâmplările ce au însoţit Naşterea Domnului şi toate o au în centru pe Maica Domnului nostru Iisus Hristos. A doua zi de Crăciun preacinstim Soborul Preasfintei Stăpânei noastre, de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria, cea care a prilejuit Praznicul de faţă prin evlavia şi ascultarea ei.

Importanţa Maicii Domnului pentru mântuirea noastră este profeţită neamurilor încă din primele cărţi ale Vechiului Testament. În Cartea Facerii Dumnezeu ne revelează mântuirea prin femeie şi făgăduinţa izbânzii asupra diavolului ispititor, metamorfozat în şarpe: „Duşmănie voi pune între tine şi între femeie, între sămânţa ta şi sămânţa ei; aceasta îţi va zdrobi capul, iar tu îi vei înţepa călcâiul” (Facere 3, 15). În viziunea patriarhului Iacob, Maica Domnului se aseamănă cu o scară rezemată de marginea cerului, prin care cerul se coboară pe pământ şi pământenii se urcă la ceruri: „Şi a visat (Iacov) că era o scară, sprijinită pe pământ, iar cu vârful atingea cerul; iar îngerii lui Dumnezeu se suiau şi se pogorau pe ea. Apoi S-a arătat Domnul în capul scării… şi, spăimântându-se Iacov, a zis: «Cât de înfricoşător este locul acesta! Aceasta nu e alta fără numai casa lui Dumnezeu, aceasta e poarta cerului!»” (Facere 28, 12-13 şi 17). Deci, Fecioara Maria, Maica Domnului, avea să unească cerul cu pământul, fiindcă Fiul lui Dumnezeu a luat trup omenesc din ea, coborându-se la noi. Profetul Isaia, evanghelistul Vechiului Testament, a prezis că o Fecioară îl va naşte pe Mântuitorul Hristos în chip minunat, acesta fiind semnul de izbăvire a lumii: „Pentru aceasta Domnul meu vă va da un semn: Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele lui Emanuel“ (Isaia 7, 14). Un alt mare prooroc, Iezechiel, a vestit despre Maica Domnului şi despre naşterea ei minunată, spunând: „Şi mi-a zis Domnul: Poarta aceasta va fi închisă, nu se va deschide şi nici un om nu va intra pe ea, căci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea va fi închisă“ (Iezechiel 44, 2). Proorocul Ieremia şi-a închipuit tot Israelul ca pe o fecioară care se întoarce la Domnul şi Stăpânul ei pentru ascultare, ca să devină „Locaş al dreptăţii şi munte sfânt“, binecuvântat de Dumnezeu (Ieremia 31, 21-23); iar psalmistul David o descrie pe Sfânta Maică Fecioară ca pe o Împărăteasă ce stă de-a dreapta lui Dumnezeu: „Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta, îmbrăcată în haină aurită şi prea înfrumusețată“ (Psalm 44, 11).

Părinţii Bisericii au reliefat în multe din scrierile lor importanţa Maicii lui Dumnezeu în iconomia sărbătorii Naşterii Domnului. Sf. Andrei Criteanul este cel care a evidenţiat în imnurile sale rolul central pe care-l ocupă Maica Domnului la această sărbătoare: „Să dăm Fecioarei titlurile ei de laudă. Să aducem ca daruri reginei neamului nostru omenesc şi ca miruri de mare preţ profeţiile proorocilor. Să i ne adresăm împreună cu Gavriil. Să zicem aceleia, care a dat naştere bucuriei: «Bucură-te, ceea ce eşti cu dar dăruită»; «Bucură-te, cea plină de strălucire, prin care întunericul a fost alungat şi prin care lumina a fost adusă». «Bucură-te cea cu dar dăruită, prin care legea a încetat şi harul a luminat»”.[3]

Acelaşi Sfânt Andrei Criteanul mai spune: „Despre tine, o, Marie, toţi cei insuflaţi de Duhul cântă. Nicăieri nu te poţi uita în Sfânta Scriptură fără să găseşti vreo trimitere la fecioara. Bucură-te Mijlocitoare a Legii şi a harului, pecete a Vechiului şi Noului Testament, cu adevărat împlinitoare a tuturor profeţiilor, a adevărului Scripturilor însuflate de Dumnezeu, ceea ce eşti carte vie şi preacurată a lui Dumnezeu-Cuvântul, în care, fără de glas sau scriere, El se citeşte în fiecare zi.”[4]

Prin naşterea lui Hristos, Fecioara Maria a fost înălţată nu numai pe culmea umanităţii, ci şi a cetelor îngereşti, adică a întregii creaţii. Sfântul Teofan al Niceei afirmă şi el în acest sens: „Cum nu s-ar numi mai presus de toţi îngerii cea lăudată de noi ca podoaba îngerilor…, cea care a adus zidirii întregi nu doar cuvinte şi vreun sfat dumnezeiesc, cum au adus îngerii şi proorocii, ci pe Însuşi Cuvântul ipostatic Cel unic şi Unul-Născut al lui Dumnezeu, Care rămâne în veci…” [5], iar Sfântul Grigorie Palama crede că: „Toată Scriptura cea insuflată de Dumnezeu a fost scrisă pentru Fecioara, care L-a adus pe lume pe Dumnezeu cel întrupat”.[6]

Iubiţi închinători ai Pruncului Mesia,

Icoana Naşterii Domnului este un alt reper pe care trebuie să-l avem atunci când vorbim despre Maica Vieţii. În toate variantele iconografice, scena Naşterii Domnului o are în centru pe Fecioara Maică, alături de Iisus înfăşat, celelalte personaje fiind reprezentate discret. Îngerii, Dreptul Iosif, păstorii şi magii sunt şi ei prezenţi la locul Naşterii doar ca vestitori, martori sau închinători ai Pruncului divin şi ai Macii Sale.

Prin evenimentul întrupării şi Naşterii Domnului, Fecioara Maria devine Maica lui Dumnezeu şi element indispensabil al mântuirii noastre. Naşterea feciorelnică devine o taină a cerului şi a pământului, depăşind condiţia umană unde fecioria exclude naşterea. Maica Domnului e şi fecioară şi mamă în mod desăvârşit. Această situaţie excepţională între femei e datorată Pruncului nou născut, care e Fiul lui Dumnezeu.[7]Maica Domnului se defineşte prin Hristos-Dumnezeu, pe care l-a născut cu trup omenesc şi, de aceea, puţine sunt icoanele care o înfăţişează pe Maica Sfântă fără Pruncul Dumnezeiesc purtat în braţe.

În chip teologic, importanţa Maicii Sfinte în actul Naşterii Domnului este arătată şi din întâlnirea Fiului lui Dumnezeu cu umanitatea. Hristos primeşte şi îşi asumă firea omenească din Fecioara Maria. În această legătură rezidă şi suprema iubire dintre Maică şi Fiu,[8]precum şi cinstirea pe care oamenii o datorează în chip cu totul deosebit Născătoarei de Dumnezeu.

Textele liturgice ale sărbătorii sunt şi ele grăitoare în acest sens: „Toiag din rădăcina lui Iesei şi floare dintr-însul, Hristoase, din Fecioară ai odrăslit, Cel lăudat din muntele cel cu umbra deasă. Venit-ai întrupându-Te din cea neispitită de bărbat, Cel fără de trup şi Dumnezeu. Slavă puterii Tale, Doamne!… Din pântece pe Iona, ca pe un prunc, l-a lepădat fiara mării, precum l-a primit. Iar Cuvântul în Fecioară sălăşluindu-Se şi trup luând, a ieşit lăsând-o nestricată; că Cel ce n-a pătimit stricăciune, pe ceea ce L-a născut a păzit-o nevătămată.” [9]

Iubiţi credincioşi şi credincioase,

Modelul pe care îl oferă lumii Maica lui Dumnezeu este modelul rugăciunii, al ascultării şi al jertfelniciei. Cu aceste calităţi, Fecioara Maria s-a învrednicit a fi „chivot al lui Dumnezeu” şi „locaşul sfânt al Domnului”, aşa cum este numită adesea în textele bisericeşti. Ea a devenit şi model de vieţuire pentru toate mamele creştine, dovedind că naşterea de prunci este binecuvântată de Dumnezeu.

Sfânta Elena, mama împăratului Constantin cel Mare şi Sfânt, prin viaţa şi petrecerea ei, a urmat Maicii Domnului. Prin rugăciune, a fost luminată de Dumnezeu şi a crescut un fiu care a schimbat cursul lumii, arătând omenirii rostul şi importanţa mântuirii în Hristos. Sfântul Împărat Constantin, influenţat de educaţia pe care i-a oferit-o mama sa, a devenit eliberatorul creştinismului şi primul său legiuitor civil. Sfânta Elena a dublat faptele fiului său prin organizarea operelor de binefacere şi prin ridicarea şi împodobirea de biserici creștine.[10]

Una din bisericile ctitorite de aceşti sfinţi împăraţi, numiţi, pentru faptele lor, „cei întocmai cu apostolii”, a fost şi Biserica Naşterii din Betleem, biserică ce preamăreşte Naşterea Domnului din Fecioara Maria.

Urmând Maicii Preacurate, Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena, pe care i-am prăznuit anul acesta pe întreg cuprinsul Patriarhiei Române, au fost izvoare de roade duhovniceşti, spre lauda lui Dumnezeu. Pentru noi, creştinii, Sfinţii Împăraţi sunt descoperitorii Naşterii Domnului şi a întregii sale activităţi mântuitoare, dar şi exemple de vieţuire după modelul Maicii Domnului.

La acest mare praznic al creştinătăţii, să-L rugăm pe Dumnezeul nostru Cel întrupat, ca pentru rugăciunile Maicii Sale să ne învrednicească pe toţi de o viaţă aleasă şi sfântă. Bucuraţi-vă de aceste sărbători ale Naşterii lui Hristos şi împreună să o preacinstim pe Născătoarea de Dumnezeu şi Maica Luminii. AMIN! “

Al vostru al tuturor de tot binele doritor,
† LUCIAN,
Episcopul Caransebeşului


NOTE
:
[1]. Înainte de începerea slujbelor de la Vecernia Praznicului Naşterii Domnului Sfântul Roman Melodul se găsea în Biserica Kyrou din Constantinopol şi, după obicei, se ruga în faţa cunoscutei icoane a Maicii Domnului – Kiriotissa. Întotdeauna Sfântul Roman se ruga pentru ajutor la cântările lui, dar mai ales în seara aceea, când era rândul lui la strană. Ştia că nu poate cânta la fel de bine ca şi ceilalţi şi că nu poate alcătui cântări tot atât de frumoase precum ale lor, dar îi cerea Maicii Domnului să îl ajute. După ce s-a rugat astfel vreme îndelungată, a aţipit din pricina oboselii, iar atunci Fecioara i s-a arătat în vedenie şi i-a spus: „Deschide gura să îţi pun înăuntru acest Condac.” Diaconul a făcut ascultare, iar Preacurata i-a pus pe limbă un sul şi i-a spus să îl mănânce. Supunându-se el şi mâncând sulul, îndată s-a trezit din somn, dar nu a mai văzut pe Maica Domnului. Simţea doar o dulceaţă plăcută în gură. În seara aceea a mers la Patriarh şi a cerut binecuvântare să slujească. A îmbrăcat veşmintele de diacon şi, apoi, în mijlocul bisericii, şi-a deschis gura să cânte. Şi, iată, minune: vocea lui a răsunat puternic şi plăcut. A cântat acest Condac al Praznicului, pe Glasul III, uimindu-i pe toţi cei de faţă. Astfel, prin mijlocirea şi cu binecuvântarea Maicii Domnului, Sfântul Roman a primit darul cântării şi al compunerii de condace. Apud Viaţa Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria, ediţie îngrijită de arhim. Constantin Chirilă, editura Doxologia, Iași 2013, p. 483-484;

[2]. Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, traducere de pr. D. Fecioru, Editura Scripta, Bucureşti, 1993, ediţia a III-a, p. 96;

[3]. I. G. Coman, „Şi Cuvântul Trup s-a făcut”. Hristologie şi mariologie patristică, Editura Mitropoliei Banatului, Timişoara, 1993, p. 372;

[4]. Viaţa Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria, ediţie îngrijită de arhim. Constantin Chirilă, editura Doxologia, Iași 2013, p. 142;

[5]. Dumitru Stăniloae, Chipul nemuritor al lui Dumnezeu, în „Dumitru Stăniloae – Opere complete”, Editura Basilica, Bucureşti 2013, p. 592;

[6]. Viaţa Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria…, p. 142;

[7]. I. G. Coman, op.cit., p. 368;

[8]. Dumitru Stăniloae, op.cit., p. 588;

[9]. Din Canonul Naşterii Domnului, Cântarea a IV-a şi Cântarea a VI-a;

[10]. Eusebiu de Cezareea, Scrieri. Viaţa lui Constantin cel Mare (Studiu introductiv de Prof. Dr. Emilian Popescu, traducere şi note de Radu Alexandrescu), în P.S.B., vol. 14, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al B.O.R., Bucureşti, 1991, p. 142-143.

Sursa:http://www.episcopiacaransebesului.ro/stiri/pastorala-preasfintitului-parinte-episcop-lucian-la-praznicul-nasterii-domnului-2013-1585.html

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii