28 Aug
2013

Ioan Slavici – “Eminescu şi limba românească”

“Eu rostiam la început vorbele cum se obicinuieste prin Podgoria de la Arad. Eminescu se enerva adeseori si zicea că-i sfarăm timpanul pocind vorbele, dar nu se supăra si nu-si pierdea sărita ca multi dintre gramaticii de atunci. După părerea lui, cea mai dulce si mai bogată în sunete era rostirea moldovenească. Ea însă nu poate să fie reprodusă prin literele pe care le avem. El stăruia dar pentru rostirea bucuresteană si în-deosebi pentru cea din mahalaua Lucacilor, care e mai simplă si poate să fie fixată cu destulă preciziune. Îi plăcea însă tot ceea ce avea un caracter particular nu numai în rostire, ci si în genere în felul de a vorbi si trăgea cu urechea când catanele adunate la Viena din deosebitele părti ale împărătiei stăteau de vorbă între ele. Adeseori întreba apoi «unde se zice asa»?

Asa ajunseserăm să ne formăm convingerea, că cea mai bogată e limba vorbită de românii de la miazănoapte, începând din judetul Sucevei peste Câmpulungul Moldovenesc si peste Năsăud până la Sălagiu, unde se întrebuintează multe vorbe de origină romană, care aiurea s-au pierdut. E lumea în care a trăit mult jălitul nostru prieten Simeon Marian Florian si din care a iesit Gheorghe Cosbuc. Interesant si astfel si frumos într-un fel oarecare i se părea lui Eminescu tot ceea ce era neobisnuit în materie de limbă, si el întreba mereu: «unde se zice asa?». Dar tocmai de aceea lua în bătaie de joc pe cei ce vorbeau cum nu «se zice» nicăieri. El vorbeste adeseori despre o limbă «păsărească», si «păsăreasca» e pentru dânsul cum nicăieri nu vorbeste poporul, tot ceea ce în materie de limbă e născocit, rezultat din impulsiuni momentane ori alcătuit, fie în pripă, fie fără destulă pricepere. Erau atunci si sunt si azi oameni care zic, ba chiar si scriu, «un pahar cu apă», «cu pălăria pe cap» ori «mă duc în Bucuresti». Eminescu îi întreba: «unde se zice asa» si-i lua în bătaie de joc.

Nu avem să ne facem limba, ci să ne-o iubim si să cinstim pe cei ce ne-au plăsmuit-o, atât de frumoasă si de înteleaptă cum o avem.

Sunt si azi între scriitorii nostri multi, cari n-o simt aceasta si «aruncă vorbele cu furca». Unii dintre dânsii cunosc felul de a vorbi al poporului din vreo parte a pământului românesc, dar n-au citit nici cronicarii, nici cărtile bisericesti; altii sunt mai cărturari, dar n-au trăit niciodată în mijlocul poporului si n-au nici o slăbiciune pentru limba românească; iar altii s-au dezvoltat sub înrâuriri străine ori trăiesc în cercul strâmt al vreunei mahalale ori prin încă mai strâmtele «saloane», cu ale cărora atmosferă s-au deprins: sunt de tot putini cei ce umblă pe drumul deschis de «Junimea» si cuprind în gândul lor, ca Eminescu, întreagă viata sufletească a poporului român!

Încă mai putini sunt însă cei ce scriind, cumpănesc, ca dânsul, orisicare vorbă, si îsi dau silinta să se desăvârsească pe sine însisi.

Eminescu si-a petrecut toate clipele vietii lui lucrând, fiindcă nu se socotea îndeajuns pregătit pentru ceea ce vroia să facă, si e foarte putin ceea ce ne-a rămas de la dânsul, iar din putinul acesta partea cea mare sunt lucrări după părerea lui încă neisprăvite, pe care le-a publicat cu inima îndoită – cedând stăruintelor puse de altii.

Numai rar de tot se întâmpla, ca să fie multumit si el însusi de ceea ce a scris, si nemultumit era – nu de ceea ce a zis, ci de forma, în care îi era reprodusă gândirea. «Nu e asta», zicea el cuprins de neastâmpăr, si era în stare să tină manuscriptul ani de-a rândul în săltarul «mesei de brad», să revadă mereu ceea ce a scris ori să scrie în mai multe rânduri acelasi lucru, căci cea mai frumoasă icoană e stricată si ea, dacă a rămas într-însa o pată ori un colt neisprăvit.

Exigentele lui în ceea ce priveste forma erau atât de mari, încât nu se multumea, ca limba, ritmul si rimele să-i fie de o corectitate desăvârsită si să se potrivească cu simtământul reprodus, ci tinea ca muzica limbii să fie si ea astfel alcătuită, încât să simtă ceea ce voieste el si cel ce nu întelege vorbele.

Astfel în:

“O mamă, dulce mamă, prin negură de vremi
Prin freamătul de frunze la tine tu mă chemi.”

sunetele sunt sumbre si aspre, iar în:

“Somnoroase păsărele
Pe la cuiburi se adună,”

sunetele sunt senine si clare, pe când în:

“S-a stins viata falnicei Venetii” – ele sunt de bronz.

Pentru ca să poată ajunge la această desăvârsire a formei, de care numai în putine dintre poeziile sale s-a apropiat, el trebuia să-si câstige deplină stăpânire asupra limbii în toate privintele.

Aceasta si era una din cele mai constante preocupări ale lui până în ziua, în care i s-a curmat lucrarea.”

Preluată de pe www.mihaieminescu.ro

28 Aug
2013

Limba românească de Gheorghe Sion

Gheorghe Sion

1822-1892

Limba românească

de Gheorghe Sion 

 

Mult e dulce şi frumoasă
Limba ce-o vorbim,
Altă limbă-armonioasă
Ca ea nu găsim.

 

Saltă inima-n plăcere
Când o ascultăm,
Şi pe buze-aduce miere
Când o cuvântăm.

 

Românaşul o iubeşte
Ca sufletul său,
Vorbiţi, scrieţi româneşte,
Pentru Dumnezeu.

 

Fraţi ce-n dulcea Românie
Naşteţi şi muriţi
Şi-n lumina ei cea vie
Dulce vietuiţi!

 

De ce limba românească
Să n-o cultivăm?
Au voiţi ca să roşească
Ţărna ce călcăm?

 

Limba, ţara, vorbe sfinte
La strămoşi erau;
Vorbiţi, scrieţi româneşte,
Pentru Dumnezeu!

 

Gheorghe Sion (sau George Sion; n. 18 mai 1822, Mamornița, azi Ucraina, d. 1 octombrie 1892, București) a fost un scriitor român bucovinean, membru titular (din 1868) al Academiei Române. Se trage dintr-o familie boierească din Hârșova, județul Vaslui[1]. În 1848 a luat parte la mișcarea revoluționară din Moldova. În 1860 a scos „Revista Carpaților”. A scris versuri și teatru. Proza memorialistică („Suvenire contimporane”, 1888), remarcabilă prin culoarea și fluența evocării, cuprinde portrete memorabile și pitorești, descrieri de atmosferă, realizând în cuprinsul povestirii valoroase nuvele autonome. A tradus din clasicii și romanticii francezi. Au rămas în conștiința populară versuri scrise de Sion, precum „Mult e dulce și frumoasă / limba ce-o vorbim” sau „Astăzi anul se-nnoiește / Plugușorul se pornește”.”(sursa http://ro.wikipedia.org/wiki/Gheorghe_Sion)

28 Aug
2013

“Sfânta Zi a Limbii Române”

“Sâmbătă 31 august se va serba oficial, pentru prima oară, Sfânta Zi a Limbii Române !

Sfântă, asemeni zilelor Paștelui și Crăciunului, când uităm de politică și politicieni și ne strângem cu toții, rude și prieteni, în jurul Sfintei Mese ……

Așadar, în Sfânta Zi a Limbii Române, nu deschideți televizoarele, nu citiți ziarele!

Gândiți-vă cu evlavie și recunoștință la învățători și profesorii noștri de limbă română, cei care nu mai sunt în lumea aceasta dar datorită cărora ne câștigăm astăzi pâinea cea de toate zilele !

Vizitați-le mormintele cu o floare de pioasă aducere aminte, așa cum poate n-ați mai făcut-o din ziua în care v-ați văzut cu diploma de absolvire în mână….

Deschideți bibliotecile casei și alegeți câțiva dintre scriitorii și poeții noștri pentru care nu v-ați mai făcut timp în ultima vreme. Strângeți-vă laolaltă, în casele voastre, ale prietenilor de-o seamă, vizitați pe cei în suferință în casele lor ori în spitale, ieșiți în parcuri sau grădini publice, cu două-trei cărți sub braț și citiți pagini nemuritoare, în gând ori cu glas smerit, până când veți simți primele semne de înduioșare .. Atunci, chiar dacă nu credeți, închipuiți-vă doar pentru o clipă că în jurul capului aveți o aură …..

Asemeni clopotelor din toată țara care bat la unison la ceasul de taină al Învierii Domnului, tot așa fiți siguri că în această Sfântă Zi a Limbii Române, este posibil ca inimile tuturor românilor de pretutindeni să bată la unison pentru Limba, Poporul și Țara noastră!

Dacă din întâmplare veți da și peste vorbe de ocară, tot ale limbii noastre fiind, adresați-le în gând celor care după un sfârșit de decembrie plin de speranțe, au făcut totul pentru a ne învrăjbi ……”

“septuagenar”fr.

 

http://www.youtube.com/watch?v=4UzJ14DJDJE

28 Aug
2013

În limba ta – Grigore Vieru

 

În limba ta

de Grigore Vieru

 

În aceeaşi limbă
Toata lumea plânge,
În aceeaşi limbă
Râde un pământ.

 

Ci doar în limba ta
Durerea poţi s-o mângâi,
Iar bucuria
S-o preschimbi în cânt.

 

În limba ta
Ţi-e dor de mama,
Şi vinul e mai vin,
Şi prânzul e mai prânz.
Şi doar în limba ta
Poţi râde singur,
Şi doar în limba ta
Te poţi opri din plâns.

 

Iar când nu poţi
Nici plânge şi nici râde,
Când nu poţi mângâia
Şi nici cânta,
Cu-al tău pământ,
Cu cerul tău în faţă,
Tu taci atuncea
Tot în limba ta.

28 Aug
2013

Cântecul gintei latine – Vasile Alecsandri

 

Cântecul gintei latine

de Vasile Alecsandri

 

Latina gintă e regină
Între-ale lumii ginte mari;
Ea poartă-n frunte-o stea divină
Lucind prin timpii seculari.
Menirea ei tot înainte
Măreț îndreaptă pașii săi.
Ea merge-n capul altor ginte
Vărsând lumină-n urma ei.

Latina gintă e vergină,
Cu farmec dulce, răpitor;
Străinu-n cale-i se înclină
Și pe genunchi cade cu dor.
Frumoasă, vie, zâmbitoare,
Sub cer senin, în aer cald,
Ea se mirează-n splendid soare,
Se scaldă-n mare de smarald.

Latina gintă are parte
De-ale pământului comori
Și mult voios ea le împarte
Cu celelalte-a ei surori.
Dar e teribilă-n mânie
Când brațul ei liberator
Lovește-n cruda tiranie
Și luptă pentru-al său onor.

În ziua cea de judecată,
Când față-n cer cu Domnul sfânt
Latina gintă-a fi-ntrebată
Ce a făcut pe-acest pământ?
Ea va răspunde sus și tare:
„O! Doamne,-n lume cât am stat,
În ochii săi plini de-admirare
Pe tine te-am reprezentat!

Mircești

 

27 Aug
2013

Justin Pârvu: “Smerenia și mândria”

“Smerenia este haina dumnezeirii, iar mandria este haina diavolului. Pe care o imbracam, aceluia ne asemanam. Iar lucru interesant este faptul ca atat de departe fiind una de alta, omul poate intr-o clipita sa alunece din smerenie in mandrie.”

 

PR. JUSTIN PÂRVU

 

27 Aug
2013

Justin Pârvu: “Eu sunt rupt din acest popor și trăiesc ca să mă împletesc cu durerile lor.”

“Moneda de schimb pentru viata ramane tot banutul vaduvei! Dar romanul nu-i platit in tara sa cat munceste, de asta pleaca unde vede cu ochii. Si cine nu-l plateste? Ai lui nu-l platesc, pentru bani multi ar fi in stare sa-l stoarca pe aproapele sau, sa-l omoare. Goana dupa bani, dupa avere, a uratit lumea noastra.

Azi, oamenii traiesc pentru forma si sunt asa de timorati incat nici nu mai vor sa afle Adevarul, nicidecum sa-L mai apere .

Suntem tot mai slabi, mai obositi, mai tracasati de lumea aceasta interesata sa descompuna natiunile si viata noastra. Exista o continua tendinta de descompunere si o tendinta negative asupra finite noastre spirituale, ortodoxe si solutia este san e pastram credinta in care ne-am nascut, in ciuda tuturor greutatilor. 

Tineretul este intoxicat metodic cu ideea de violenta, este distrus metodic cu sensibilitatea sa, cu sufletul sau. Daca nu vom avea grija de tineretul nostru, ne vom cai amarnic peste o vreme. Tineretul e ca o investitie pentru viitor. Daca investesti bine talantul, o sa traiesti binela batranete. Daca investesti prost talantul, ai sa tragic ponoasele. De asta, semnele viitorului pot fi citite in comportamentul nostru si al tinerilor de azi. Pentru lipsa noastra de orientare de azi ne vor judeca tinerii peste o vreme. Ce le spunem? Ca n-am stiut? Ca nu ne-a pasat? Cu scuze nu repari ceea ce ai stricat din egoism sau din indiferenta. 

“Inceputul are in el toate semintele evolutiei ulterioare .Orice pacat trebuie rascumparat, il rascumpara cei care vin dupa, cu sacrificiul lor. 

Istoria devine imprevizibila la un moment dat.

Sunt incercari in care omul trebuie sa demonstreze ca a invatat ceva din istoria de pana la el. Desi mai spuneam ca omul nu s-a schimbat, in esenta, de la inceputul lumii. Sunt cauze cand oamenii sunt solitari intr-o idee. Acestea sunt momente frumoase in istorie.  

In adancurile pamantului erau cele mai puternice, cele mai smerite si cele mai traitoare rugaciuni. 

Cine spune adevarul poate sa piarda azi, dar sa castige pentru totdeauna, fiindca nimic nu se face fara stiinta lui Dumnezeu. In toate e o incercare si o dovada de dragoste a lui Dumnezeu.  

Eu sunt rupt din acest popor si traiesc ca sa ma impletesc cu durerile lor.  

Omul nu traieste pentru sine, omul este binecuvantat sa traiasca pentru celalalt. Traind pentru celalalt, traiesti pentru sine .

Trebuie sa ai in vedere ca de la lucrarile cele mai simple pana la cele mai complexe, cand gandesti pentru altul,  pentru cel de alaturi, in necaz sau nu. Dumnezeu iti da de cinci ori mai mult. 

Omul are atata sfintenie cata rugaciune are in el. Omul primeste sfintenie prin botez si o poate spori prin faptele sale. “

 

Părintele Justin Pârvu

Sursa: Neamul Romanesc

Foto: “Precum în cer, așa și pe pământ” – Cristina Nichitus Roncea

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii