14 Jul
2013

Veronica Balaj – Interviu cu editor Emilia Ţuţuianu

În contextul actual, când se  intersectează atâtea  informaţii în domeniul cultural şi când  totul se află cu repeziciune, ar fi o pierdere dacă accentele culturale dintr-o zonă sau alta a ţării nu ar intra în atenţie, nu ar fi parte din imaginea întreagă a efervescentei culturale naţionale. Orice  act cultural este un adaos, un câştig adus spiritualității  unei regiuni. O emblemă care se  diversifică  mereu prin valorile create de persoanele interesate de acest palier al existenţei. O individualizare spirituală, cu marca fiecărei culturi regionale este absolut necesară tocmai acum, mai mult ca oricând, când se poate vorbi de un amalgam cultural. Cum să ne individualizam? Cum să  marcam ceea ce ne caracterizează şi ne preocupă,  decât  prin  intervenții diferite, prin acţiuni  variate, susţinute cu şi din dăruire?

     Acest  lucru îl exersează de ani buni şi dna. Emilia Țuțuianu din Roman care conduce Editura Muşatinia. În  discuţia care urmează vom înțelege  că mai există oameni pasionaţi, care nu-şi precupețesc  forţele  întru propagarea  unor idei  sau în interconectarea de valori culturale.

 Veronica Balaj: Doamnă Emilia Ţu­ţuianu, cum v-a venit ideea acestei edituri pe care cu dăruire o conduceţi şi în ce împrejurări aţi pus bazele ei. De ce Editura Muşatinia?

 Emilia Ţuţuianu: Această statornică vatră de locuire, în care oamenii au ştiut întotdeauna să mânuiască şi spada şi gândul, are încărcătura sa istorică şi culturală. Viaţa spirituală a Romanului a oferit de-a lungul anilor, opere ce au rezistat timpului, dezvăluind valori culturale incontestabile: Cezar Petrescu, Garabet Ibrăileanu,  (definind Romanul ca leagănul emoţiilor sale), episcopul Melchisedec Ştefănescu, Otilia Cazimir, Max Blecher, Haralambie Mihăescu, Dumitru D. Botez, Filip Brunea Fox, Sergiu Celibidache, Calistrat Hogaş, Mihail Jora, Virgil Gheorghiu şi mulţi alţii.

Am înfiinţat Editura Muşatinia la îndemnul poetului Daniel Corbu, cel care a editat primul meu volum de versuri: Flori de măr, apărut la Editura Princeps Edit, Iaşi, 2002. În oraşul Roman nu exista la vremea aceea nici o editură laică şi se simţea interesul publiciştilor pentru o editură locală, care să fie la îndemâna tuturor condeierilor. De obicei, cei care publicaseră până atunci editau fie la Piatra Neamţ fie la Iaşi şi Bacău, asta presupunând costuri mai ridicate.

Aşa s-a născut  Editura Muşatinia, din dorinţa de a impulsiona şi de a încuraja procesul evolutiv al actului creator romaşcan. Obiectivul nostru fiind editarea operelor aparţinând unor oameni de cultură din Roman dar şi promovarea, încurajarea tinerelor talente.

Denumirea Muşatinia vine din istoria locurilor, a celor dintâi voievozi ctitori ai vetrei Romanului, a glorioasei familii muşatine a domnilor Moldovei.

 Veronica Balaj: O editură serioasă trebuie sa aibă şi o misiune, care ar fi misiunea editurii pe care o conduceţi?

 Emilia Ţuţuianu: Nicolae Iorga a făcut mereu trimitere la cuvântul scris: „în cărţile pe care le alege cineva, le păstrează şi le lasă după sine ca moştenire se vede icoana sufletului său”. Ar putea exista aceste cărţi fără editor? În ultimul timp asist cu stupoare la neglijarea rolului pe care îl are un adevărat editor. Diminuare „impusă” tacit fie de societate fie chiar de cei care publică. În opinia mea sunt două categorii de editori: cei care înţeleg rostul unei cărţi – habet sua fata libelli – care ştiu că rostul cărţii este acela de a comunica, conserva gândirea şi valorile umane. Iar el, Editorul are misiunea să aducă în lumină aceste valori…Dacă tipărirea unei cărţi implica matriţerie, zeţari etc. tehnica de acum este simplificată pentru tipograf şi devine mai complexă pentru editor. Nu orice scriere predată unei edituri poate fi tipărită aşa cum o prezintă autorul…

 Veronica Balaj: Vorbiţi-ne  mai detaliat despre paşii parcurși până la tipărire…

 Emilia Ţuţuianu: De multe ori manuscrisele predate la editură sunt scrise de mână ceea ce implică tehnoredactare, corectare, lecturare şi eventual propunerea către autor de a reveni asupra anumitor aspecte…Mă refer la lucrările ce ţin de beletristică. Oricine poate scrie dar nu oricine poate ajunge scriitor, poet etc. Primii paşi a unui posibil condeier sunt călăuziţi şi de un editor competent, în ipoteza în care un autor obţine în prealabil girul unui filolog sau critic literar. Editurile cu  multe apariţii lunare funcționează la parametri mult mai largi: secretar, lector, redactor corector …o echipă întreagă care pune la dispoziţia editorului lucrarea care urmează să fie tipărită. Şi acesta ia decizia finală. Lucrurile se schimbă când vorbim despre o editură dintr-un oraş de provincie, precum Romanul. O editură nu mai poate lucra la aceşti parametri pentru că costurile nu pot fi acoperite. Eu de exemplu cumulez toate aceste roluri: de tehnoredactor, lector şi corector. Şi culegerea textului este de multe ori foarte anevoioasă…timp, consum nervos…La cărţi de  specialitate autorul îşi asumă în totalitate corectitudinea datelor, editorul putând interveni doar la punctuație, lexic, gramatică, ca şi în cazul lucrărilor din beletristică, unde se are în vedere şi  compoziţia, exprimarea, mesajul lucrării. Nu am admis niciodată să editez o carte cu erori, ambiguităţi…Nu de puţine ori sub ochii mei au stat texte, notiţe (mă refer la monografii care au fost prezentate ca nişte poveşti), haotic structurate, dar odată regândite au devenit adevărate bijuterii culturale. Nu poţi, nu ai dreptul să ignori acele valori care păşesc timid pe acest drum şi au nevoie de ajutorul tău. Cât i-a trebuit lui Hölderlin ca să fie cunoscut în lumea întreagă? Decenii întregi au trecut până ce el a fost cunoscut. Sau Ţiganiada lui Ion Budai Deleanu, care a fost editată în 1875 şi nu în timpul vieţii autorului? Cine a pierdut?…Literatura română, noi toţi…pentru că am fost lipsiţi de efectele unei capodopere ce ar fi influenţat pozitiv evoluţia literaturii noastre… Îmi vine în minte acum dedicaţia scrisă de Shakespeare la sonetele sale: „singurului creator fericire deplină şi acea veşnicie făgăduită de nemuritorul nostru poet. Binevoitorul şi îndrăzneţului editor”. Deci, eternitatea poetului este asigurată de aceste editări. Textul cărţii, imaginea, suportul material, întreaga arhitectură a unei cărţi pe care un editor adevărat le aplică şi le respectă atunci când editează o carte exprimă esenţa societăţii înseşi – starea intelectuală şi artistică a acesteia…Asta nu trebuie să scape din vedere un editor.

 Veronica Balaj: Înţeleg că un scriitor adevărat nu trebuie să piardă nimic din spiritul critic al vremii şi editorul trebuie să intuiască aceste adevăruri care trebuie cunoscute la timp şi să facă tot posibilul să le salveze…Puteţi să-mi daţi un astfel de exemplu, din experienţa dumneavoastră?

 Emilia Ţuţuianu: Orice operă editată se apropie de realitatea în care s-a născut. Şi ea trebuie editată şi tipărită la vremea şi timpul potrivit. În anul 2008 am scris şi editat un volum bibliofil, dedicat poetelor: Ioana Balaban, Irina Brânduşa Irimescu şi Viviana Michiu,  plecate mult prea devreme dintre noi…Umbre ce dispar iremediabil, ceea ce nu se întâmplă cu veşnicia, această implacabilă eternitate abstractă şi impenetrabilă gândirii noastre…Un volum argumentativ despre ceea ce a pierdut literatura română prin moartea prematură a acestor poete…Am realizat acest volum printr-o frumoasă colaborare cu scriitorul pietrean Emil Bucureşteanu. Şi tot în anul 2008 am retranscris şi editat pentru prima dată,  cu deplin curaj şi înaltă responsabilitate, Chronica Romanului şi a Episcopiei de Roman, operă datorată marelui episcop Melchisedec Ştefănescu (sec. al – XIX-lea), istoric de mare valoare, atât de preţuit de către Nicolae Iorga. O lucrare care a necesitat doi ani de muncă asiduă, pentru că a fost nevoie de însuşirea unor informaţii despre scrierea slavonă şi tehnoredactarea cu multă atenţie a textului original. Lucrarea s-a bucurat de sprijinul profesorului univ. dr. emerit Tudor Ghideanu, specialist în istoria filosofiei româneşti. Da, acesta este responsabilitatea şi rostul Editurii Muşatinia. Sunt zile şi nopţi de lucru şi lectură, depăşirea unor momente critice, inclusiv de sănătate, momente de căutări şi incertitudini materiale şi toate aceste zbateri pentru a transforma cele câteva sute de pagini de manuscris în zeci de pagini de istorie culturală.

 Veronica Balaj: Şi care ar fi cea de a doua categorie de editori?…

 Emilia Ţuţuianu : De fapt, cea de a doua categorie sunt produsul societăţii de acum…Se editează mult, orice, fără valoare culturală…doar pentru câştig financiar. Şi culmea, aceşti editori nu dau faliment…ştiu să se descurce. Aceste edituri percep bine cererile comerciale ale pieţii şi iniţiază publicarea unor cărţi destinate anumitor categorii de cititori. Lucrări care intră în zona kitsch-lui, a gusturilor îndoielnice, a subculturii…Oameni care nu mai ştiu să admire frumosul, să accepte modele de mare ţinută morală şi culturală şi nu mai ştiu ce este altruismul. Pentru aceşti editori  calitatea nu mai contează şi vai de cultura care se face cu scuze, vai de naţiunea care se justifică şi nu are capodopere.

 Veronica Balaj: Distinsă doamnă Emilia Ţuţuianu, motivaţia implicării dumneavoastră în viaţa culturală a zonei din care  faceţi parte  are desigur  şi coordonate particulare. Să  începem cu acestea..

 Emilia Ţuţuianu: Am urmat Liceul Roman Vodă din Roman şi Facultatea de Filozofie, Iaşi, unde avut şansa să cunosc oameni de mare valoare ai culturii româneşti:  Gheorghe A.M. Ciobanu, Tudor Ghideanu, Daniel Corbu, Sorin Ullea, Ion Rotaru, episcop Ioachim Băcăuanul, stareţ Ciprian Zaharia, preot Ilarion Argatu, stareţ Iustin Pârvu, personalităţi complexe, care au fost adevăratele mele repere culturale în devenirea mea ca poet şi editor. Aceste modele mi-au marcat traiectoria existenţei… Colaborarea fructuoasă cu publicişti ca: Mariana Gurza, Mariana Cristescu, Rodica Cernea, Maria Rugină, Tudor Ghideanu, Constantin Tomşa, Petruş Andrei, cât şi frumoasa prietenie legată cu publicişti români din diaspora ca: Maria Diana Popescu, Vavila Popovici,  Iulia Barcaroiu, Adrian Erbiceanu, Ioan Miclău, Ben Todică, Octavian D. Curpaş, mă motivează să merg pe acest drum şi să continui această muncă… Da, există o implicare totală în tot ceea ce fac. Viața culturală a zonei mă preocupă în mod deosebit, încerc mereu să descopăr ceva în cartea veche, în autorii de azi. Exista ceva ce nu pot explica. Dragostea pentru oameni şi mirosul cărţii ce îşi va găsi locul în bibliotecă. Este o trăire unică, care mă împlinește cu fiecare apariție. Așa înțeleg să trăiesc, pentru cei de lângă mine, oferindu-le o picătură din sufletul meu, prin tot ceea ce fac.

 Veronica Balaj: Am înţeles ce calităţi trebuie să aibă un editor şi care este contribuţia dumneavoastră la editarea unei cărţi. Spuneţi-mi ceva despre lectură, mai sunt citite aceste cărţi?

 Emilia Ţuţuianu: Lectura nu e doar un joc gratuit, pentru înfrumuseţarea ornamentală a vieţii, ea e umană şi există prin amprenta omului. Spiritul omului trebuie întreţinut şi de focul sacru al lecturii…Prin lectură se stabileşte ceremonios şi inalterabil legătura Cuvântului cu Omul. Prin lectură încercăm sentimente sacre, magice. Chiar dacă viitorul stă sub sceptrul tehnicizării, omul  rămâne sub acelaşi dintotdeauna semn al perenităţii, al bucuriei de a simţi veşmântul concret al ideilor din carte..

 Veronica Balaj: Care credeţi că e viitorul cărţii – în condiţiile în care formatul electronic câştigă teren?

 Emilia Ţuţuianu: Sublimul nu poate fi atins prin intermediul calculatorului, el se identifică cu natura, care ne ajută să-l definim…Având în mână opera unui om, trăirile  sale, gândurile sale, încerci acele emoţii şi le trăieşti, pe când lectura virtuală anulează aceste trăiri. Relaţia dintre fiinţa umană şi calculator a devenit o problemă importantă în ultimii ani. Există două puncte de vedere în legătură cu acest lucru: primul – cercetările asupra calculatorului au încurajat oamenii să considere creierul uman ca fiind asemănător unui calculator, o metaforă intrinsec periculoasă, deoarece ignoră anumite aspecte importante ale fiinţei umane, de exemplu: conştiinţa socială, moralitatea, responsabilitatea socială, liberul arbitru etc.; a doua încercare – este de a produce calculatoare inteligente. Dar se pune întrebarea, este de dorit să se realizeze calculatoare care să emuleze oamenii?…Cartea este absolut necesară fiecărui om. O carte e scrisă de om şi pentru oameni. De aceea s-a păstrat în timp, fie pe manuscrise, foi de papirus, ceea ce au scris oamenii, şi tocmai aceste lucrări vechi  demonstrează iubirea faţă de carte, necesitatea unei cărţi, pentru a descoperi şi descifra sentimentele generaţiilor trecute, gândurile, aspiraţiile. Vă puteţi imagina pe Socrate sau pe Platon în faţa calculatorului? Aceşti giganţi ai artei dialogului, care au recurs la strategii ale vorbirii pe baza agerimii gândirii, a simţului limbii, a luptei de opinii…ce ar spune despre timpul pe care îl alocăm azi calculatorului? Sau, genialul Aristotel, care ne-a demonstrat exigenţele sale faţă de limbă – claritatea, eleganţa şi accesibilitatea ei în relaţiile interumane? Dacă la început a fost Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu, atunci în carte este viaţa şi viaţa este Lumina Oamenilor. O lumină absolut necesară pentru a ne putea înţelege şi tolera între noi.

 Veronica Balaj: O editură poate fi şi o afacere rentabilă în România? De ce anume ar depinde acest lucru?

 Emilia Ţuţuianu: Dacă faci parte din prima categorie de editori enunţată mai sus, categoric nu! Este prea multă uzură fizică şi psihică. Dar dacă faci parte din a doua categorie şi mai faci şi ceva politică poţi reuşi…Aproape niciodată nu s-a vorbit de câte responsabilităţi trebuie să se achite un editor, niciodată munca lui nu a fost apreciată şi aşezată acolo unde este locul ei…darmite să mai fie şi plătită. Fiecare editor pune o amprentă personală asupra publicaţiei. El ajunge să se identifice cu acea lucrare, de aceea uzează de întreaga pricepere şi migală în alegerea formei optime înaintea tipăririi. Mă bucur că volumele editate  la noi au fost receptate şi apreciate, la adevărata lor valoare, atât de către autori cât şi de cititori, ceea ce demonstrează că ne-am găsit un loc bine meritat în cadrul existenţial al celorlalte edituri din ţară.

 Veronica Balaj: Este apetitul cultural al românilor scăzut? Poate fi stimulat?

 Emilia Ţuţuianu: Din păcate foarte puţină lume mai achiziţionează o carte sau mai frecventează o bibliotecă. Se uită că graţie puterii şi influenţei cărţii se nasc idei şi acţiuni care pot duce la schimbarea lumii în bine…Parcă nimeni nu-şi mai doreşte o schimbare…parcă este o concurenţă de supraviețuire, oricum şi în orice fel…valoarea umană  a dispărut, se trăieşte instinctual…

 Veronica Balaj: Care ar fi câteva din titlurile şi autorii volumelor apărute până acum la Editura Muşatinia?

 Emilia Ţuţuianu: Am editat până în momentul de faţă peste 120 de cărţi, într-o paletă diversă plecând de la monografii, albume de artă, literatură, studii muzicale, filosofice, poezii etc. Amintesc doar câteva: Constantin Noica în context european, autor Carmen Emanuela Biru; Mioriţa mit triadic, autor: Gheorghe A. M. Ciobanu; Starţun, între temniţă şi vecie, autor Victor Leahu; Chivotul syncategorematelor şi infinitul, autor Tudor Ghideanu; Melchisedec lumina ortodoxiei, de Tudor Ghideanu; Ben Todică, Ambasador al românismului în lume; Ontifonismul, Omnifonismul, Olnifonismul, autor Gheorghe A.M.Ciobanu; Gh. A. M. Ciobanu – Mecena medic şi misionar Teodorescu şi multe altele.

 Veronica Balaj: Care sunt strategiile culturale în ultimii ani? Cum aţi încercat să impulsionaţi activităţile culturale romaşcane?

 Emilia ŢuţuianuAm alocat din timpul meu liber apariţiei unei reviste, Melidonium, atât în format tipărit cât şi on-line, în paginile căreia am promovat îndeosebi autori romaşcani. Din nefericire aceste idei generoase au obţinut girul mai ales al scriitorilor şi poeţilor din diaspora şi din ţară şi mai puţin al celor din zonă.

 Veronica Balaj: Care sunt direcţiile în care vedeţi dezvoltarea editurii? Altfel spus, ce proiecte de viitor aveţi? Ce anume urmează să mai publicaţi? Vorbiţi-ne puţin despre următoarea apariţie.

 Emilia ŢuţuianuNu vom renunța la principii. Ne vom păstra crezul de a edita operele scriitorilor ce merită a-şi găsi locul în biblioteci. Vom încerca să dăm o șansă celor care merită să aibă o carte. Poate, daca am avea sprijinul celor care răspund de cultura romașcană, ne-ar fi mult mai ușor de a lăsa o zestre culturală mult mai bogată acestui ținut încărcat de istorie. Există din păcate mulți autori necunoscuți care din motive financiare nu reușesc să se bucure de publicarea scrierilor lor. Nu puţine au fost momentele când am reuşit să sprijin financiar poeţi, consacraţi acum, şi să-i promovez aşa cum merită. Acum, lucrez la volumul Cartea cu vise, a pictorului Gheorghe Stoica, ce reprezentă scrierile şi năzuinţele unui tânăr ce bătea la porţile vieţii la vârsta de 17 ani, în perioada 1947-1948, visele, gândurile unui poet de real talent,  ce merită citit şi cunoscut, un vis împlinit postum pentru artistul Gheorghe Stoica.

 Veronica Balaj: Integrarea dumneavoastră în  spaţiul  spiritual din zonă, este  o împlinire? Sunt şi greutăţi în acest sens? Cum vă receptează  oamenii  interesaţi de acest segment al vieţii?

 Emilia Ţuţuianu: Între profesia de psiholog şi editor există o puternică legătură, o consider parte componentă atât a pregătirii mele profesionale cât şi a aspiraţiilor mele. Relaţiile umane, sociale pe care le cultiv prin intermediul profesiei mele, se împletesc armonios cu trăirile şi gândurile unor oameni talentaţi care trec în nemurire lăsând în urma lor o carte. Am reuşit să edităm multe cărţi de referinţă pentru oraşului Roman: Istoria bibliotecii, Istoria muzeului de Artă, Cronica Romanului şi a Episcopiei de Roman etc. Prin toate volumele editate, am contribuit la zestrea de aur a culturii romaşcane, am înscris în circuitul culturii naţionale opere ce au aparţinut unor personalităţi demult trecute în uitare.  Vanitas vanitatum et omnia vanitos? Nefiind implicată politic, uneori suntem marginalizați de autorităţi,  oamenii de cultura din ţară şi străinătate ne sunt alături… Fiecare apariție, pentru noi este o împlinire. Orgoliile niciodată nu le putem opri. Nu am sa înțeleg niciodată de ce? În cultură, vorba lui Nichita Stănescu este loc pentru toată lumea. Cărţile editate de noi sunt trimise în toate colţurile ţării, prin donaţii la biblioteci şi prin mediatizarea lor pe internet, în paginile revistei Melidonium. Şi, credeţi-mă, este o mare satisfacție pentru mine să văd cum aceste cărţii sunt receptate şi asimilate de alţi scriitori şi publicişti, cum intră în atenţia  criticii literare şi îşi găsesc ecou în paginile revistelor de specialitate. Cu ajutorul lui Dumnezeu ne vom duce menirea mai departe în ciuda vremurilor ce știu să vremuiască.

Veronica BalajVă mulţumesc şi vă doresc să continuaţi cu succes nobila dumneavostră misiune.

Sursa: Revista Melidonium – Emilia Țuțuianu Dospinescu

14 Jul
2013

Poeta Cecilia Bănică-Pal, între cele două linişti…

Protagoras este autorul celebrului aforism: “Omul este măsura tuturor lucrurilor, și a celor care există precum există, și a celor care nu există, precum nu există”.
Poeta Cecilia Bănică-Pal, în volumul La umbra timpului, editura Muşatinia, Roman, 2010, prefațată excelent de prof. univ. dr. emerit Tudor Ghideanu, cu o postfaţă semnată de Ghe. A. M. Ciobanu, ,,măsoară timpul / dintre cele două liniști…/ așteptând mereu liniștea de după noi”. (Măsura timpului, pg. 19)
Așa cum însăşi autoarea ne atenționează: ,,tot ce am scris s-a născut la umbra timpului
Volumul într-o formă grafică de excepție, cu o coperta deosebită, aparținând fiului poetei, Sabin Pal, îţi trezeşte curiozitatea prin ,,labirintul paşilor uitați” poeta reușind să-şi atingă urma, ,,urme fixate în timp/ urme uitate de timp.”(Labirintul pașilor uitați, pg. 16)
Viziunea poetei despre timp şi spațiu face trimitere spre estetica transcendentală a lui Kant care expune în prima secțiune concepțiile despre spațiu, pentru ca în cea de-a doua secțiune să vorbească despre timp. ,,Iluminarea este ieșirea omului din starea sa de imaturitate auto-impusa”.
Problematica umană constituie o preocupare frecventă a oamenilor de cultură.
Conform Dicţionarului de Filozofie (Editura Politică, Bucureşti, 1978) spaţiul şi timpul desemnează ,,formele de bază ale oricărei existenţe”. Încă din antichitate au fost abordate filozofic de cei mai mari cugetători. Spațiu şi timpul, teme inepuizabile pentru gânditorii de ieri şi de azi.
Cecilia Bănică-Pal aidoma lui Blaga, se pare că ,,a făcut un pact de coexistenţă paşnică cu timpul: nici el nu mă urmăreşte, nici eu nu fug de el. Într-o zi ne vom întâlni”.
Fiorul istoriei o regăsește ,,pe căi târzii” urmărită de ,,umbre de zei” ce o înfioară. ,,Aşa plecară, an de an/ vremurile de glorii şi durere…/iar osemintele sub lan/ se transformă în flori şi-n stele.” (Fiorii istoriei, pg.20)
Amintirea, ca să-l parafrazez pe Blaga, ,,e o seră a fericirilor trecute”, chiar dacă lacrimile păstrează urme ,,pe zidurile vechi, uitate”.
Ca o ,,trestie gânditoare”, Cecilia Bănică-Pal, prin toate simțurile îşi dorește să cunoască ,,înțelepciunea umanităţii.
Într-un dialog intim, poeta visează în miez de cuvânt, bucurându-se de lumină, temătoare şi totuși încrezătoare în divinitate. ,,O, Doamne, câte-aş mai vrea să-ţi spun!…/Tu, însă, le cunoști”/…,,stând la umbra timpului”, speră în binele suprem. (Dialog intim, pg.25)
,,Odată câştigată intelectualitatea unui popor, biruinţa Bisericii este asigurată” – scria Nichifor Crainic în 1924 (Gândirea, an II). Aceasta legătură dintre poeta şi dumnezeire, este edificatoare în fiecare poem. Doar El, Cel ce le știe pe toate, ne poate aduce starea de ,,bine”.
Fiorul liric al poetei străbate fiecare pagină. Iubirea, singurătatea, dorul, visele şi speranțele se prefac ,,în cânt de soare”, considerându-se un copil. Un copil al nimănui? Cum ,,ram mi-e brațul, / trunchi mi-e trupul…/ Cecilia Bănică-Pal rămâne ,,copilul dorului”. (Singuraticul copac, pg. 26)
Prin porția de viață, privește spre ochiul străzii într-un ton profund şi jucăuş, dorind să ne avertizeze ca şi Blaga: ,,Oprește trecerea! Știu că unde nu e moarte nu e nici iubire, dar, te rog, oprește, Doamne, ceasornicul cu care ne măsuri destrămarea!”
,,Iluziile moderne” nu o captează. Suferă de un romanism autentic, conştientă că noi ca nație, iubind doina, dorul, hora, suntem cu adevărat nemuritori. ,,Ceea ce nu opreşte legea, opreşte buna-cuviinţă” cum ar spune Seneca.
Cecilia Bănică-Pal păstrează ,,fereastra cerului” deschisă pentru a se hrăni cu dulcea iubire.
Umbra anotimpurilor o urmărește. Retrăiește momente unice, necruțătorul timp îl dorește ,,în nemurire”. Prin surâsuri șăgalnice descoperim o alta lume. ,,Să te gândești spre ce vei fi? Regretele tale n-au viitor. Şi nici un viitor nu-i al tău. În timp nu mai loc, în timp zace groaza.” (Emil Cioran)
Printre iubiri pierdute, dureri înăbușite o ascuțime a versului. Întrebări, metamorfoze…Spațiul şi timpul sunt intuiţii pure a priori, sunt joncţiuni ale intelectului pentru autoare.
,,Timpul este suficient pentru oricine îl folosește”, așa spunea Leonardo Da Vinci.
Cecilia Bănică-Pal, știe că ,,trăim timpul ce ni s-a dat”, știe cum să-l folosească, ,,retrăind totul cu ochii sufletului,/ căutând mereu liniștea de dinainte de noi./ așteptând mereu liniștea de după noi.”

Cu emoție m-am aplecat asupra acestui volum, având un titlu incitant. ,,Clipa ce vine este, prin faptul doar că bate mai târziu, oarecum inferioară clipei antecedente”. (Lucian Blaga)

Doamna scrisului nemţean Cecilia Bănică-Pal, un nume de referință printre scriitorii contemporani. Multe roade pe ,,câmpul literaturii române”!

Mariana Gurza

Timișoara

13 iulie 2013

13 Jul
2013

Victor Roncea: “Să nu uităm! APELUL Părintelui Justin Pârvu împotriva actelor cu cip…”

“Nu primiți acest însemn diavolesc care vă răpeşte ceea ce vă aparține prin moştenire de la Dumnezeu!”

Atitudini: “Este vremea muceniciei! Luptați până la capăt! Nu vă temeți!”

Intreg articolul si altele:

http://roncea.ro/2013/07/12/sa-nu-uitam-apelul-parintelui-justin-parvu-impotriva-actelor-cu-cip-nu-primiti-acest-insemn-diavolesc-care-va-rapeste-ceea-ce-va-apartine-prin-mostenire-de-la-dumnezeu/

Victor Roncea

Foto: Cristina Nichitus Roncea

12 Jul
2013

Nichifor Crainic: “Grija copiilor e pregătirea viitorului creştin şi românesc al neamului.”

“Dintre toate varstele, copiii sunt preferati indeosebi de Mantuitorul, si lor, inaintea tuturor, li se da imparatia Cerurilor. In logica misterioasa a acestei preferinte, oamenilor maturi li se adreseaza urmatoarea conditie: “Amin zic voua: oricine nu va primi imparatia lui Dumnezeu ca pruncul, nu va intra in ea!“. Iar pruncul acesta, care e numai un pui de om, e ridicat pe brate de Iisus si, peste capetele tuturor, e aratat omenirii drept pilda de crestin model. Daca te lasi sfatuit de orgoliul tau de om in varsta, ti se pare aproape scandalos ca trebuie sa redevii copil ca sa castigi iubirea lui Iisus Hristos. si totusi, aceasta e legea imparateasca a increstinarii noastre. Trebuie intr-adevar, psihologic, sa te reintorci la starea copilariei pentru a-ti regasi linia marelui destin de dincolo de moarte.”

“Grija copiilor e pregatirea viitorului crestin si romanesc al neamului.”

“Insemnatatea pe care o da Mantuitorul copiilor in scena evanghelica a binecuvantarii lor, e de o dumnezeiasca dragalasenie si devine principiu normativ in crestinism, intelegem din ea ca intre Iisus Hristos si copii exista o atractie spontana. El are bratele deschise catre toti copiii din lume, iar acesti copii sunt impinsi catre Dansul ca de o putere tainica a sufletului lor. In icoanele care infatiseaza intrarea triumfala in Ierusalim, copiii sunt cei care Il primesc cu entuziasm mai fierbinte, si ramurile verzi cu care il omagiaza sunt parca prelungiri in aer ale sufletului lor fraged. Dar este in aceste icoane un amanunt de o frumusete indumnezeitoare: pe planul intai e zugravit un copil, care se pleaca cu o cucernicie de-o infinita gingasie si saruta din mers piciorul Mantuitorului calare pe asin. Zugravul a concentrat in acest amanunt toata adanca pornire si toata recunostinta copilariei din lume pentru Fiul lui Dumnezeu Care vine. Avem noi dreptul, parinti sau dictatori politici, oricine am fi, avem noi dreptul sa impiedicam aceasta atractie spontana si adanca dintre Iisus Hristos si copii? “Lasati copiii sa vina la Mine si nu-i opriti, ca a unora ca acestia este Imparatia lui Dumnezeu!“, ne porunceste El. si sensul acestor cuvinte este ca mai presus de noi, oamenii, copiii apartin lui Iisus Hristos.”

“Nu vedem noi oare in copiii nostri, in candoarea fiintei lor, in simplitatea spiritului lor, in neprihana inimii lor, in toata preacurata lor faptura, ceva din frumusetea fara asemanare a raiului si a cerului cu ingeri? Fragezimea trupului lor ca de lujer, din alta lume, surasul pe care il numim ingeresc al gurii lor, lumina suprapamanteasca a ochilor lor nevinovati, ciripitul lor ca de pasarele nestiute, ramase undeva departe, in paradis, totul ne sugereaza o lume superioara, necorupta de pacat, dominata de armonie, de iubire si de lumina nesfarsita. Dostoievski zice ca daca a ramas ceva in lumea noastra care sa ne aminteasca de frumusetea raiului e fragezimea frunzelor de primavara, e ciripitul pasarelelor si ochii copiilor. Dati-mi pe toata viata ochii unui copil, si nu voi mai vedea altceva decat lumina fericita a raiului dumnezeiesc. Darul acesta supraomenesc nu-l au pe pamant decat Sfintii si copiii. Copiii, din natura lor simpla si neprihanita cu care vin pe lume din marele mister al lui Dumnezeu. Sfintii – din nevointa unei vieti intregi de a redeveni asemenea copiilor.”

“Truda educatorului adevarat nu este sa-i faca pe copii asemenea noua, ci sa-i salveze pe toata viata in simplitatea de spirit si in curatenia inimii cu care au venit pe lume. O generatie noua e o primavara noua a omenirii, si ea e menita sigur vestejirii daca voim s-o crestem dupa asemanarea noastra. Exista insa un singur mijloc de a o salva: cand educatia, fundamental innoita si increstinata, va creste pe copil dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu.”

Nichifor Crainic

12 Jul
2013

“Copiii sunt adevarata comoară a neamului nostru românesc.”


 

                Motto:

                   “Copiii sunt adevarata comoara a neamului nostru romanesc.” (Patriarhul Teoctist)

 

 Privindu-mi fiica, viata mea este ca un poem nesfarsit. Prin ochii ei imi pot masura timpul, clipele daruite de Cel Preainalt.

La inceput il primisem pe Vlad in dar, intr-o zi de 13…Apoi, venise Ioana tot intr-o frumoasa zi de 13 iulie…

Poemul meu primise contur, imbracat intr-o corola de lumina. Au fost ani frumosi si binecuvantati. Inca o fila intr-o carte deja deschisa, ma priveste acum curioasa, prin ochii lui Alexandru, ginerele meu. Iubirea, cea care ne-a fost mereu aproape, a imbobocit din nou…Sunt bogata! Dumnezeu mi-a daruit o comoara.

Nu vedem noi oare in copiii nostri, in candoarea fiintei lor, in simplitatea spiritului lor, in neprihana inimii lor, in toata preacurata lor faptura, ceva din frumusetea fara asemanare a raiului si a cerului cu ingeri?”( Nichifor Crainic)

In copiii nostri ne oglindim acum noi. Incercam sa-i intelegem, sa ne adaptam, pretuind fiecare clipa. Am invatat sa le daruiesc mereu neconditionat, dragoste. Nu am timp sa ma gandesc la batranete, prin ei devenind si eu parte a tineretii… Azi maine, nepoti ce ma vor duce spre  tainica frumusete, asemanatoare raiului ceresc.

Doamne, nu stiu cum sa-ti multumesc!

M-am straduit sa-mi cresc pruncii in credinta si adevar.

Intr-o perioada critica din viata, cand eram la o rascruce de drum, m-ai salvat, Doamne al meu…

Un intelept monah imi spusese ca ruga fiicei mele Ioana, catre Maica Domnului a fost ascultata…Parca acum il aud: “Fata ta, te-a salvat!

Iti multumesc Ioana! Puterea credintei,  rugaciunea, sunt “apa vie”…

“Pentru vremurile acestea atat de haotice pe care le traim, tinerii si noi toti trebuie sa apelam cu toata ravna la rugaciune. Rugaciune, rugaciune, rugaciune si nadejde in ajutorul lui Dumnezeu.”(Adrian Făgețeanu)

La multi ani, Ioana!

Fiti fericiti!

Mariana Gurza

13 iulie 2013

 

12 Jul
2013

Adrian Păunescu: Cântec femeiesc

Cântec femeiesc

                      de Adrian Păunescu

Aşa e mama şi a fost bunica
Aşa suntem femei lângă femei
Părem nimic şi nu-nsemnăm nimica
Doar nişte “ele” ce slujesc pe “ei”.

 

Ei neglijenţi, iar ele foarte calme
Ei încurcând ce ele limpezesc
Ei numai tălpi şi ele numai palme
Acesta e destinul femeiesc.

 

Şi-n fond, ce fac femeile pe lume?
Nimic măreţ, nimic impunător.
Schimbându-şi după ei şi drum şi nume
Pun lucrurile iar la locul lor.

 

Cu-atâţia paşi ce au făcut prin casă
Şi pentru care plată nici nu cer
De-ar fi pornit pe-o cale glorioasă
Ar fi ajuns şi dincolo de cer.

 

Ei fac ce fac şi tot ce fac se vede
Ba strică mult şi ele-ndreaptă tot
Şi de aceea nimeni nu le crede
Când cad, îmbătrânesc şi nu mai pot.

 

Aşa e mama şi a fost bunica
Şi ca ele mâine eu voi fi.
Ce facem noi, femeile? Nimica,
Decât curat şi uneori copii.

 

Suntem veriga firului de aţă
În fiecare lanţ făcut din doi
Ce greu cu noi femeile în viaţă
Dar e şi imposibil fără noi…

12 Jul
2013

Vladimir Ghika – Aforisme

Nu-L iubim pe Dumnezeu asa cum se cuvine dacã, iubindu-L, nu stim sã-l facem iubit.

Felul în care Dumnezeu ne spune sã-L iubim… Nu este: “Iubeste-mã”, “dacã nu…”

Chiar pe asprele table de piatrã ale Legii era scris:”Vei iubi…” si nu “Esti obligat sã iubesti” sau “Trebuie sã iubesti…”. “Vei iubi…” este mai mãret, mai categoric, mai frumos, mai patern sub aceastã formã decât sub oricare alta…

Cu privire la lucrurile lui Dumnezeu, singurii care stiu ceva cu adevãrat, sunt cei care iubesc.

Dumnezeu dãruieste celor care dãruiesc.
Dumnezeu Se dãruieste celor care se dãruiesc.

Dacã stii sã-L pui pe Dumnezeu în tot ceea ce faci, o sã-L regãsesti în tot ceea ce ti se întâmplã.

Viata este frumoasã prin ceea este.
Mai frumoasã încã prin ceea ce ascunde.
Dar mult mai mult încã prin ceea ce dobândeste.

Tot ceea ce deformeazã viata nostrã interioarã se poate reduce la felul, mai mult sau mai putin constient, în care denaturãm în noi textul din “Tatãl Nostru”.

Il loc sã spunem “Tatãl Nostru care esti în Ceruri”, ceea ce spunem este potrivit calitãtii noastre sufletesti, “Judecãtorul Nostru care esti la Tribunal”, “Furnizorul Nostru care esti la Tejghea”, “Creditorul Nostru care prea des ne bati la usã”, “Cauza noastrã primã al cãrei efect pierdut în depãrtãri suntem”, “Stãpânul nostru Suprem în fata cãruia nu suntem decât pulbere”, “Camaradul nostru cu care tratãm liber” – si asa mai departe, într-o dezolantã varietate… Nu mai spunem în adevãrul lor tocmai cuvintele pe care Dumnezeu ne-a învãtat sã le rostim cînd ne rugãm. Tatãl Nostru… si care esti în Ceruri.

Cu cât Îl iubim mai mult pe Dumnezeu, cu atât simtim mai mult cã vointa noastrã se face nu numai asemãnãtoare cu a Sa, ceea ce ar fi natural (si n-ar merita sã fie subliniat), dar, lucru surprinzãtor, cã voinþa Sa devine din ce în ce mai asemãnãtoare cu a noastrã…

A fi supus numai lui Dumnezeu – nu poate exista o libertate mai absolutã decât aceasta, sioricare fiu al Bisericii o poate cunoaste…

“Itinerarul sufletului cãtre Dumnezeu” este, aici pe pãmânt, calea urmatã de Spiritul Sfânt de la Tatã spre Fiu si de la Fiu spre Tatã, prin mijlocirea tuturor lucrurilor.

Cele nouã coruri ale îngerilor în suflete cântã, în timp ce urcã scara:
A-L iubi pe Dumnezeu.
A iubi întru Dumnezeu.
A nu iubi decât întru Dumnezeu.
A iubi totul din dragoste de Dumnezeu.
A iubi totul întru Dumnezeu.
A nu iubi totul decât întru Dumnezeu.
A nu-L iubi pe Dumnezeu decât pentru Dumnezeu.
A nu iubi nimic atât de mult ca pe Dumnezeu.
A-L iubi pe Dumnezeu cu toatã puterea lui Dumnezeu.

De la un Dumnezeu al filozofilor la Dumnezeul cel Viu… Dumnezeu despre care se vorbeste… Dumnezeu care vorbeste… Dumnezeu care ne vorbeste… Dumnezeu care ne vorbeste despre El… Dumnezeu care vorbeste pânã si în noi…

Poti avea dusmani. Tu însuti n-ar trebui sã fii dusmanul nimãnui.

A sti cum trebuie sã-ti iubesti dusmanii, înseamnã a începe sã întelegi ce este Dumnezeu.

Dacã nu iubesti din profunzimea ofensei care ti-a fost adusã, încã n-ai ajuns cu adevãrat sã rãscumperi, prin bine, rãul.

Nu reprosa nimãnui ingratitudinea sa fatã de tine. N-ai reusi decât sã-i faci ingratitudinea mai putin ingratã, fãrã sã aduci vreun remediu potrivit greselii sale. Acestea sunt obligatii care, pentru a fi bine fãcute, trebuie sã fie îndeplinite de altii decât de fiinta nesocotitã sau rãnitã.

A fi tratat cu ingratitudine: unul din felurile – si nu cel mai neînsemnat – de-a semãna cu Dumnezeu.

Simtitã, o absentã de Dumnezeu e mare ca însusi Dumnezeu si, tocmai prin aceasta, ea ni-L readuce ca prezentã, în chip straniu si uluitor.

“Dacã par a nu-ti da nimic, o fac pentru cã Eu vreau ca tu sã pari a-Mi da ceva…”

Dumnezeu si-a deschis gura ca sã spunã: “Sã se facã Luminã !” si s-a fãcut Luminã. – Acelasi lucru s-a petrecut uneori si în sufletul tãu. – Dacã alteori însã aceastã gurã – totusi atât de apropiatã si de dãtãtoare de har- pãrea sã se fi închis fãcând loc întunericului cu aceeasi fortã cu care a fãcut luminã, nu te teme. Dimpotrivã, lasã bucuria sã te îmbete… Buzele se-nchid când vor sã sãrute… Repetã dimpreunã cu Cântarea: “Sãrutul gurii Tale Tu mi l-ai dat”.
Pentru a sãruta, buzele se-nchid.

Suferinta este […] o vizitã a lui Dumnezeu; un fel de sacrament nemaiauzit, prin care Fiinta eternã vine la noi, pe fondul unui neant, al unei absente, în care privatiunea, nu numai de un lucru, ci de un lucru iubit, posedat ori dorit, înseamnã Dumnezeu si poate produce un har […] Este o vizitã, dar una misterioasã, o vizitã a Fiintei supreme, pãtrunzând în noi tocmai prin acea imputinare a fiintei noastre, prin acea lezare a iubirii noastre…”

(Vladimir Ghika – “Gânduri pentru zilele care vin” )

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii