19 Aug
2013

“Buddha în iad și singularitatea adevărului creștin”

 

Un calugar budist l-a vazut pe Buddha in iad si recunoaste ca doar crestinii detin adevarul”

Marturisirea de mai jos e scrisa de un fost calugar budist. Redam cateva fragmente din ea:

“ Numele meu e Athet Pyan Shinthaw Paulu si sunt din Myanmar. M-am nascut in 1958 in orasul Bogale din sudul Myanmar-ului. Parintii mei erau budisti devotati, asa cum sunt marea majoritatea a oamenilor din Myanmar. La 18 ani, am fost trimis la o manastire budista pentru a deveni calugar novice. In Myanmar, multi parinti incearca sa-si trimita fiii intr-o manastire budista, considerand ca e o mare onoare in a servi in felul acesta.

Cand am implinit 19 ani si 3 luni (in 1977), am devenit calugar obisnuit. Calugarul senior de la manastirea mea mi-a dat un nou nume budist, acesta fiind obiceiul in tara noastra. El era cel mai faimos calugar budist din tot Myanmar-ul. Toata lumea stia cine era, fiind onorat pe scara larga de catre oameni si respectat ca un mare invatator. Din pacate, in 1983 el muri brusc, fiind implicat intr-un accident de masina mortal. Moartea lui a socat pe toata lumea. La momentul acela eram calugar deja de sase ani.

Am incercat din greu sa fiu cel mai bun calugar si sa urmez toate preceptele budismului. La un moment dat, m-am mutat intr-un cimitir unde am trait si am meditat continuu. Unii calugari care doresc sa cunoasca adevarurile lui Buddha fac lucruri ca mine. Unii se duc in adancul padurilor si duc o viata solitara. Am incercat sa ma detasez de gandurile mele egoiste si de dorinte, pentru a scapa de boala si suferinta si pentru a ma elibera de ciclul acestei lumi. Cat am stat la cimitir, nu mi-a fost frica deloc de fantome. Atunci cand am incercat sa ating pacea interioara, un tantar a aterizat pe bratul meu si, in loc sa-l alung, l-am lasat sa ma piste. Si asta pentru ca invataturile noastre budiste ne spun ca nu trebuie sa facem rau niciunei fiinte.

Putin timp după piscatul tantarului, m-am imbolnavit foarte grav. M-am dus la spital pentru tratament, iar medicii mi-au spus ca am atat febra galbena cat si malarie. Am stat o luna i spital, timp in care nu numai ca nu m-am facut mai bine, dar mi-era din ce in ce mai rau. Medicii mi-au dat drumul, spunandu-mi ca nu aveam nicio sansa de supravietuire.

Dupa ce am fost externat din spital, m-am intors la manastire, unde alti calugari au avut grija de mine. Mi-era atat de rau, incat, la un moment dat am intrat intr-o stare de inconstienta. Am aflat mai tarziu ca de fapt am murit timp de trei zile. Inima mea incetase sa mai bata, iar trupul meu a fost pregatit pentru incinerare, pentru a fi supus unui ritual de purificare conform traditiilor budiste.

Desi cei din jurul meu spuneau ca sunt mort, totusi mintea si spiritul meu erau constiente. Sa va povestesc acum experienta mea dincolo de moarte. Am simt deodata un vant foarte puternic si cand privi in jur vazui un loc pustiu, fara persoane. Am mers un timp, pana cand am vazut un rau. De partea cealalta a raului se afla un lac oribil de foc, asemenea iadului. In budism nu avem conceptul de iad. La inceput am fost confuz si nu am stiut ca era un iad pana cand l-am vazut pe Yama, regele iadului (n.t. Yama este numele atribuit regelui Infernului, in numeroase culturi din Asia). El avea un trup si o fata de leu, dar picioarele erau asemenea unui naga (spirit de sarpe). Pe cap avea o serie de coarne. Imi era extrem de frica. Tremurand, am intrebat cum il cheama. El a raspuns, “Eu sunt regele iadului, Distrugatorul”.

Regele iadului mi-a spus sa se uite in iazul de foc. M-am uitat si am vazut mai multi calugari budisti. M-am uitat mai aproape si am vazut capul ras al unui om. Cand m-am uitat la fata omului am vazut ca era calugarul meu senior, cel care a murit intr-un accident de masina in 1983. L-am intrebat: “De ce se afla el in acest lac de foc? El a fost un invatator foarte bun.” Regele iadului a raspuns: “Da, a fost un invatator bun, dar nu credea in Iisus Hristos. De aceea, el este in iad.”.

Mi s-a spus sa ma uit la o alta persoana care se afla in foc. Am vazut un barbat cu parul foarte lung infasurat pe partea stanga a capului sau. L-am intrebat regele iadului “Cine este acest om?” El a raspuns: “Aceasta este cel caruia voi va inchinati: Gautama Buddha”. Am fost foarte deranjat sa-l vad pe Gautama in iad. Am protestat: “Gautama a fost un om bun si a avut un caracter moral desavarsit. De ce sufera el in acest lac de foc?” Regele iadului mi-a raspuns: “Nu conteaza cat de bun a fost. El este in acest loc pentru ca nu a crezut in Dumnezeul cel vesnic.”

Am vazut apoi un alt om care purta o uniforma de soldat. El avea o rana mare pe piept. L-am intrebat: “Cine este acest om?” Regele iadului mi-a raspuns: “Acesta este Aung San, liderul revolutionar din Myanmar. El este aici pentru ca a persecutat si a ucis crestini, dar mai ales pentru ca nu crede in Iisus Hristos.”

Epilog

Dupa descrierea infieratoare a iadului, acest fost calugar budist ne descrie cum a vizitat si paradisul, in cele 3 zile cat timp el a fost mort. Apoi, ca un miracol el s-a trezit. Iată ce ne mai povesteste el:

Imediat am inceput sa le spun calugarilor si oamenilor lucrurile pe care le-am vazut si auzit. Toti au fost uimiti. Le-am spus despre cine se afla in iazul de foc, si le-am spus ca numai crestinii detin adevarul si ca stramosii nostri ne-au inselat de mii de ani! Le-am spus ca tot ce credem noi este o minciuna. Oamenii au fost uimiti pentru ca stiau ce fel de calugar am fost, plin de ravna pentru invataturile lui Buddha.

Dupa acest eveniment marcant, fost calugar deveni crestin si se lapada de credinta sa pentru Buddha.”

sursa: moldovacrestina.info

19 Aug
2013

Radu Gyr: “Studențimea și idealul spiritual”

“Bucuriei mele de a fi fost poftit de către tineretul intelectual al Craiovei să cuvântez despre aspiratiile si idealul studentimii de azi, ca unul al cărui suflet simte o solidaritate deplină cu întreaga dinamică a viselor tinerilor cărturari de pe băncile universitătii , acestei prime bucurii i se alătură, desigur, bucuria de a conferentia în orasul în care am copilărit cu toată limpezimea anilor mei de-atunci, am scolărit si, mai târziu, am vibrat cu toate frământatele lăute ale adolescentei mele.

Au fost ani, aici, în inima Olteniei, peste care am trecut, cu azururile zărilor boltite pe suflet : ani, în a căror lumină m-am îmbăiat ca-n apele de miere ale Amaradiei si pe care n-am să-i pot uita niciodată.

Îngăduiti-mi , deci, ca aceste dintâi cuvinte ale mele să fie, în acelasi timp, un salut adus tineretului cărturăresc de care mă stiu legat cu veriga de foc a aceluiasi ideal si un omagiu închinat orasului unde mi-am plâns lacrimile primelor deceptii si unde mi-a înseninat obrajii surâsul bucuriilor priore.

Căci dacă, uneori, rigiditatea fără nici o rază de comprehensiune pentru sufletului copilului, a unui director de liceu bolnăvicios , a înveninat ultimii ani de scoală ai liceanului care am fost, am întâlnit, în schimb, sfatul de dascăl luminat, dragostea sfântă pentru artă, îndemnul si încurajarea profesorului meu iubit, C. D. Fortunescu, în casa deschisă ca un zâmbet, a poetei Elena Farango, unde amfitrioana, cu marea ei aristocratie sufletească, a asternut catifele peste începuturile mele literare, apoi întreg sirul de prietenii, dragi mie si azi, primele avânturi literare – si lângă acest entuziasm cu aripi al adolescentei mele-, prietenia lilială si ochii tristi de tânăr voevod bolnav ai scumpului meu Milcu, poetul cu inimă de crin si cu zăpezile topite într-un mormânt, pe care amintirile – brătări la gleznele mortii – mi-or arde, totdeauna, vâlvătăile lor de topaz, în acele ore mătăsoase si pure ale reculegerii depline.

Tânărul de ieri, tânărul de acum.

Si fiindcă am întreprins o palidă incursiune în amintiri, să-mi dati voie să-mi retrăiesc în clipele de fată, câteva din stările mele sufletesti, în preajma vârstei de 19 ani, când, sfârsind liceul, mă pregăteam să intru în universitate.

Această aducere aminte a unor stări interioare îmi serveste nu numai de cărăruie initială spre miezul conferintei mele, dar, mai ales, de identificare a procesului meu lăuntric de atunci, cu frământările sufletesti ale majoritătii camarazilor mei de generatie. Tânărul, a cărui configuratie psihică mă voi strădiu să o fixez acum în câteva linii largi, nu e simpla imagine a celui ce vă vorbeste.

El coincide prin sufletu-i de atunci, cu câteva sute, cu câteva mii de tineri dintr-o aceeasi epocă, mai putin senină de cum ati crede-o, mai tulbure, prin viscole interioare, de cum s-ar fi părut.

Tânărul, cercetat acum, caz de sincronism psihologic, poate creea un prototip : prototipul adolescentului pe punctul de a-si isprăvi studiile secundare si de a pătrunde în facultate, adolescent cu aripi mari deschise pentru zbor, dar dezorientat în fata zărilor amăgitoare, nestiind spre care puncte cardinale să-si îndrume zborul ; cu cascade si luminisuri lăuntrice , dar si cu lunecări si povârnisuri ; cu aprinderi dar si cu lâncezeli ; si mai cu seamă cu vii răni sângerânde peste care nu se apleca întelegerea mângâietoare a vreunei mâini. . . Un tânăr inegal, înaripat si difuz totodată ; flămând de aspiratii, dar fără a avea o axă a lor ; apt pentru un ideal dar tatonându-l în obscurităti si confuzii ; derutat de stiintă si de lecturi variate si inegale ; cu începuturi de ostilităti fată de generatiile precedente ; încercând prin visătoria unei etice noi, revolte, dar incapabil de intensitate reactionară ; sincer, dar nestiind cum să-si canalizeze sinceritatea.

Vagă si disparată frondă diletantă împotriva ipocriziei trecutului ; capabil, prin structură, de spiritualitate dar neorganizat definitiv spiritualiceste si discontinuu. Torturat de întrebări si amăgit de formule ; momit, superficial, de etichete sonore dar vide de esente si adevăr , cum acea republică universală visată de materialismul istoric al lui Marx, care, totusi, nu avea ancore mari, otgoane puternice, în sufletul adolescentului. Tânăr , a cărui substantă sta gata să se deschidă receptiei unui ideal nationalist, pe care tânărul totusi îl ocolea, îl evita în procesul său psihic, fie din cauza mirajului vremelnic al formulelor de „universalitate” si pretins „umanitarism”, fie din cauza scepticismului pe care i-l inspirau, laolaltă, emfatismul, inflatia de demagogism si sterpele discursivităti patriotarde ale anumitor insi politici – sărmane clocote de carton.

Tânjind subterane energii, pe care dezorientarea si lipsa de front comun al unei generatii le tineau în pasivitate, tânărul pe care vi-l prezint si care eram mai multi împreună, se caracteriza, cu deosebire, prin izolare, prin singurătatea care-l detasa de ansambluri spirituale, si care, când reprezenta o valoare singulară, îl sihăstria într-un hermetism de fildes, într-o impasibilitate de aderente la psihicul colectiv.

Peste absenta de directivă si peste mobilitatea interioară, plutea, asa dar, drama neintegrării într-o colectivitate sufletească, în unitatea spirituală a unei generatii .

Într-adevăr , asa îl văd retrospectiv pe tânărul , foarte tânărul si proaspăt student din primii 5-6 ani care au urmat sfârsitului războiului , si asa mă văd, îndărăt , peste umărul vremii, si pe mine, pe o parte din mine care eram. . .

Mă pregăteam pentru Bucurestii universitari, cu avânturi, dar fără zale si gata de îngenuncheri la orice retezare a unei aripi de vis. Cu limpezimile apelor mele tulburate de bulgării zvârliti din afară. Temperament de răzvrătit si totusi timid si dibuindu-mă confuz. . . Cu o roată mare de aur si flăcări alergând prin mine, dar care nu avea osie. Cu aspiratii multiple dar fără axă centrală ; cu zeci de idealuri, dar fără un ideal ; ispitit în artă de insurectia noilor forme poetice fată de dogmatismul clasicismului si de traditie.

O, dar a venit curând, foarte curând, marea găsire de sine. Au venit ancorele si rădăcinile de argint, care l-au fixat pe tânăr într-o disciplină spirituală ! Crepusculului dezorientărilor i-a urmat intersectia tuturor planurilor interioare într-un punct central numit ideal : idealul unei generatii.

În ciuda perioadei postbelice de agitatie continuă, de crunt materialism, de haos si cinism, de superficialitate si de dezertări de la idealuri, tineretul cărturăresc român – singurul valabil prin contributia-i spirituală – si-a aflat un echilibru, prin ridicarea unui stindard comun, prin închegarea unui front al generatiei noi, cu exponentul de bază : studentimea.

S-a trecut de zece ani de când tineretul studentesc lucrează temeinic la adâncirea albiei idealului unic si la consolidarea digurilor sale de pază. Astăzi, pe acest mare santier al spiritului, opera e aproape sfârsită. Cei peste zece ani de trudă au dus la o constructie de grele armături , si nu la un beteag prepeleag de sindrilă.

Trebuie rostit limpede : marea catastrofă care părea că amenintă cu distructia generatia tânără si care nu consta decât în absenta – vremelnică din fericire – a idealului comun de generatie, a fost înlăturată .

Pentru a dărui un ideal etic si un ideal national tineretului cărturăresc , dar mai cu seamă pentru a-l constitui în generatie – caracterizată prin prezenta unei singure axe de aspiratii – a trebuit să existe în universităti , în afara prelegerilor universitare, o altă scoală , mai adâncă, a spiritului, care să cimenteze valori într-o etică nouă si un crez nou.

Această scoală, mijind în începuturi oarecum superficiale, manifestate extern printr-o reactie împotriva infiltratiei evreiesti în facultăti si, câtva timp, după aceea, împotriva comunismului a cărui fază initială de incubatie ameninta chiar o parte din tineretul universitar, a canalizat treptat energiile, le-a dat o directivă în profunzime, un echilibru si o disciplină. O rară disciplină.

N-as vrea să întâmpin surâsuri de neîncredere, accentuând asupra acestei discipline.

Multi dintre domniile-voastre n-au avut cum si când s-o cunoască. Dar poate că tot au putut s-o întrezărească , într-unul din aspectele ei : congresul studentesc de la Craiova, din preajma sărbătorilor Pastilor.

Energie si ordine. Ordine, fiindcă acesta era cuvântul conducătorilor studentimii.

Eu vin din mijlocul marei studentimi verzi, pe care o cunosc, căreia îi analizez, perpetuu, manifestările si care mă uimeste prin transfigurarea, de câtiva ani încoace, a tineretului român. Cuvântul meu este sincer si relatează numai stări de fapt.

Evident, această luptă de seninătăti si bronzuri pentu o disciplină si un ideal, a mers paralel cu boicotul pornit de cei cuprinsi de panică în fata încadrării tineretului într-un ideal de autentic nationalism, de purităti morale si de lichidare a falselor valori si a formulelor dubioase. Era boicotul unui politicianism meschin si corupt, alături de boicotul iudeo-masonic ! Ani de zile, o „anumită” presă, aceea a Sărindarului , mistificatoare si potrivnică oricărui sfânt ideal românesc, a încercat să stropească numai cu mocirle azurul unui suflet nou care se năstea limpede si cu aripi de soim.

Si peste toate zăgazurile si boicoturile, noua generatie si-a fâlfâit flamura si a călcat înainte spre consolidarea spirituală.

Au fost mărăcini, mârsăvii si sforării de culise care i-au stat în cale. . .Au fost prigoane lungi, cu tinte de bocanci scrâsnind pe tânără carne strivită ; au fost puscării largi si mucede, în care a bolit si a flămânzit – luni întregi – floarea tineretului românesc. . .

Dar acest tineret n-a mai putut fi înfrânt. Acest tineret n-a mai căzut în genunchi, ca odinioară la primele deceptii. Inima lui crescuse prea mare si suna acum ca un clopot de verde clestar , în freamăt adânc, peste întreaga tară. Acuma nu mai erau izolări si singurătăti, dezolări si dezorientări, simpli tineri răzletiti si împrăstiati , tulburi si întrebându-se fiecare ce vor. . .

Acum era un tineret omogen, ferecat în fierul unei energii colective, construit sufleteste si dinamic, ridicând o rezistentă morală ca un bloc de cremene.

Un tineret înăltat la rangul de generatie cu unitate de ideal.

De aceea puscăriile în care s-a bolit si s-a murit chiar au fost senine.

De aceea cizmele care sfărâmau carnea tineretului prigonit au stârnit cântece si nu lacrimi.

Cauzele care au tinut tineretul departe de un ideal comun.

Dar dacă, procedând la sinteza structurii sufletesti a tineretului universitar actual aflăm substanta unui ideal energetic, ne apare ca firească întrebarea : care au fost, atunci, cauzele care au tinut tineretul, în primii ani de după război , departe de un ideal comun ?

Era oare, exclusiv, imposibilitatea de adaptare la spiritualitatea unei generatii ? Nu.

Erau numai dezorientările vagi, confuziile si refugierile în sine, rezultate fatale ale epocii de febră morală si de dezaxare generală, epoca imediat postbelică.

Întreaga etică a lumii si însăsi civilizatia păreau să fi primit o lovitură de moarte. Războiul, scornitor al unei serii de crize, a adus, în primul rând, incapabilitatea de readaptare a generatiei întoarsă de pe front si-a generatiei care i-a succedat, la vechile valori morale si culturale. O structură sufletească nouă se ivise. Căci războiul făcuse marea scindare în două lumi : lumea veche, a celor rămasi la dogme si fideli valorilor trecutului, si lumea nouă, instinctiv revolutionară, dar revolutionară neomogen si disparat, fără a sti clar ce ideal urmăreste impulsul ei spre reactie, ci numai călcând în picioare si negând trecutul.

De acest haos moral, la care s-a adăugat haosul economic, într-un vârtej satanic, au profitat pseudo-valorile, pentru a se introna pe treptele tuturor manifestărilor în viata de stat. De-aici si despicarea moralei în două mari aspecte : de o parte, inflatia valorilor etice, de către generatiile mai vechi ; romantizarea inutilă a acestor valori si centrifugarea moralei în dogme, care, ca tot ce e simplă dogmă, se exteriorizează numai, anulând purele valori intrinsece si reale, tiranică si intolerantă fată de adevăruri pe care nu le-a ridicat la rangul de dogme.

Astfel, prin artificializare si prin îndepărtare de la morala naturii, prin costumarea în carnavalul unor false valori si teama de autenticul moral al vietii, s-a ajuns la ipocrizia care, în mod fatal, avea să determine o reactie .

De altă parte, însăsi această reactie.

Dar o reactie nu întemeiată pe parităti si reconstructii morale, ci limitată la un anarhism de suprafată, fără obiective profunde ; un anarhism de ceată, necreator si inutil dizolvant, secundat de strecurările din umbră ale unor alte pseudo-valori, care, la clipe oportune, s-au constituit într-o falsă si putredă dominatie si care amenintau printr-un pericol mult mai grav chiar ipocrizia vechii societăti, împotriva căreia pretextau că reactionează.

Lângă toate acestea, dezechilibrul politic.

Aparitia cangrenei omului politic postbelic, cancerat de arivism, sterp de ideal, păpusar demagog, egocentric si mârsav în interese meschine, cu fata sub oribilul zâmbet de complezentă al măstii democratiei. Iar imediat lângă democratia redusă la simpla pastisă grotescă, strâmbată si diformată până la parodie si caricatură, ghiarele rosii înaintând treptat, ale marxismului iudeo-bolsevic, camuflat patetic, sub evocarea unui martiriu proletar, într-o stângă reactionară, anarhic dizolvantă, cu doctrina sonoră de tinichea : materialism istoric !

În preajma acestor rictusuri rosii, clasele sociale îsi zvâcneau panica asteptând răsturnări si inversări în ordinea de stat. Confuziile sociale, la adăpostul aceleiasi democratii, cresteau si alăturea de ele crestea ignoranta ; marea ignorare a unui adevăr fundamental : acela că dinamica evolutiei sociale, a progresului real, o constituie nu topirea iluzorie a diferentierilor sociale, ci tocmai distinctia dintre clase, stabilirea definitivă a contributiei, a aportului, în travaliu si civilizatie, a fiecărei dintre ele.

Si în vreme ce, subteran, se lucra la răsturnarea valorilor sociale, în cadrul unui alt haos, în care subliniez în treacăt tragedia intelectualului autentic, pururi un ghilotinat moral, însăsi cultura si civilizatia, în criză de unitate si de esente de spiritualitate, ce torsionau în căutări superficiale de directive. Iar pseudo-cultura deschidea portile invaziei de anarhisme si insurectii, de curente brusc reformatoare în artă. Derutei, ivită în urma rapidei succesiuni de revolutii estetice, cu viduri interioare si etichete importate, îi răspundea confuzia acolo unde , existând totusi sinceritate si nu falsă tendintă de-a se primeni unele forme de expresie artistică, evolutia prea bruscă a noilor valori estetice fată de zăbava evolutiei comprehensiunii publicului, nu aducea decât ceată si rupere de punti între artist si ambiante.

Iată deci un ansamblu de stridente si de răsturnări, în care pseodos-ul triumfa si-n care crizele : morală, economică, politico-socială, se aliau crizei de omogenitate în spirit si cultură.

Si în timp ce, din orizonturi vinete, îsi revărsa lesia amurgul caracterelor de bronz, al spiritualitătii , alături de amurgul cultului trecutului, iubirii de neam, al autenticii intelectualităti si-al artei, printre putregaie si ruini crestea, ca o floare bolnavă, copilăria rănită a generatiei noi. . .

În loc de zurgălăii anilor strălimpezi si de râul aprilin al micilor bucurii îngeresti, copilăria aceea a mers, cu tălpi însângerate, printr-o lume din care basmele si cântecul de leagăn plecaseră departe, si unde stăpâneau materialismul crunt si dezaxarea generală. Si asa, în mijlocul coruptiei, al ipocriziei sau al cinismului, în cadrul otrăvit al absentei sanctiunilor morale si în vacarmul falselor valori, ochii măriti si speriati ai copilandrului au resfrânt numai tristeti de crepuscul.

Iar când, zbuciumat si călcând ametit spre dezorientările de pretutindeni, adolescentul a voit să intre în viată, cu ascunsele lui comori de seninătăti si cu inelul de aur, tinut cu teamă si grijă la o parte, al entuziasmului tânăr, în fata lui au apărut cernite, zări fără perspectivă, cărări înfundate pentru viitor, porti zăvorâte. Pentru el totul părea închis. Oricare pas interzis. Întreaga lume părea că-i strigă : nu mai e loc si pentru tine. Înainte nu se mai poate !

Ei bine, acest tânăr putea să fie rostogolit în toate prăbusirile : de la anarhia rosie, la mlastina morală si la cenusă.

Ce fortă tainică i-a dăruit , atunci, umeri de granit ca să azvârle jos dezorientarea care-l încinsese si să se înalte , limpezit si nou, din energii si substante până aici latente, de parcă ar fi sorbit cu nesat dintr-un izvor cu apă vie ascuns pe un crestet de munte spiritual ?

Sovăirilor tânărului, determinate de toate corelatiile divulgate mai sus, le-au urmat coordonarea si echilibrul aspiratiilor, disciplina spiritului si idealul sub stindardul căruia s-a închegat o generatie nouă.

Sustras pericolului care-l ameninta cu dezagregarea, tânărului i s-au deschis luminisuri si lucidităti. Necesitatea unui ideal comun i-a înflorit în suflet mai mult printr-o revelatie mistică, decât printr-o simplă comprehensiune.

Permanenta idealului în întreg trecutul.

Întregul trecut, străin si românesc, s-a deschis deodată, ca o magică usă, iar permanenta unui ideal s-a ivit înflorită în toate marile epoci ale istoriei, în toate marile evolutii ale spiritului omenesc.

Astfel în idealul istoric, s-au circumscris idealul elin si idealul latin.

Idealul elin, cu liniile de bronz ale efebului curgând în spirit si trup, si cu uriasa constructie a civilizatiei antice.

Idealul latin,cu obiectivul politic al creării statului roman si-al expansiunii latinitătii.

Si lângă acestea :

Idealul Renasterii, cu admirabila-i sinteză de civilizatie, contopind artele, stiinta si idealul politic si legând punte de azur cu marele trecut spiritual, al antichitătii.

Dar în acelasi cadru istoric, idealul românesc al lui Mihai Viteazul, alături de toate celelalte înalte idealuri românesti :

idealul lui Horia, Closca si Crisan ;

idealul Domnului Tudor, sfârtecat, numai pentru soarele său si aruncat, ciosvârte înstelate, în fântâna Târgovistei ;

idealul bătrânilor cronicari,oftând si tânjind de visul contopirii neamului românesc ;

idealul lui Sincai, cu picioarele sfâsiate de bolovanii pribegiei si cu marele-i vis atârnând în desaga din spinare care îi purta cronica ;

idealul boierilor, fugăriti peste munti, numai fiindcă îndrăzniseră să visătorească frumos la unire ;

în sfârsit, idealul ciungilor si mutilatilor din crâncenul război de întregire. . .

Sau, mai departe, idealul în artă : secolul lui Pericle si acele ale lui Cesar, alături de idealismul lui Platon si de idealul estetic al lui Aristotel.

Renasterea italiană si Pleiada franceză.

Idealul clasic al celui de-al XVII-lea veac francez.

Romantismul, îmbibat de tinerete si idealism, simbolizat prin vesta rosie a lui Theophile Gautier, de la reprezentarea lui „Hernani”. . .Idealul romantic englez cu Byron, Shelley sI Tennynson. . .Idealul lui Heliade Rădulescu , cu acel naiv dar admirabil îndemn la „scris”. Idealul olimpian ca un cer de primăvară al poeziei lui George Cosbuc, sau acel tumultos si năvalnic , ca un torent carpatic, al liricii înspumate a lui Octavian Goga.

Dar mai ales quintezenta idealului artistic si românesc în poezia de curcubee si orgi marine, de viscole si ninsori lunare, a geniului nostru national : Mihail Eminescu.

O serie de frământări , de curente literare si estetice, toate pentru un ideal !

Si, după idealul istoric si cel artistic, iată, rezumativ, galeria idealului etic, întrupat simbolic în :

a) etica eroului elin, sintetizată, la rândul ei, în eroii lui

Homer sau în sufletul de bronz al lui Leonida ;

b) eroul crestin,cu largile lui blajinităti , pregătit

oricând, pentru jertfă si granit sufletesc neclintit, creând o morală si-o spiritualitate nouă, urcând spre purităti de asceză si transcendente ;

c) eroul cornelian, purificat în stalagtită de vointă si ideal moral, elevat peste mocirlele vietii ;

d) eroul, atât de ridiculizat pe nedrept si atât de

sublim în candorile naivitătii luminate de vis , al lui Cervantes, sfânt Don Quichote, umbră înstelată în goană eternă după vis, înfrânt de morile realitătii brutale.

e) eroul moral al lui Carlyle, lespede de clestar pentru marile altare ale eticei ;

f) eroul ibsenian, întruchipat în Brand, în acest Brand cu umerii necocârjati de viforele vietii ; ca un cerc de fier în strasnica lui tinută morală, în neclintirea lui de bloc umano-ceresc ;

g) eroul tolstoian, turnat în minunatul Nekludov

din „Învierea”, descătusându-se , prin revelatie mistică, de toate bunurile vremelnice si pământene , transfigurat interior si pornit spre ascensiuni de spiritualitate crestină ;

h) si, în sfârsit, chiar în eroul lui Jack London, acel „vagabond des etoiles”, ocnasul condamnat la carceră grea, cu gleznele prinse în ghiulele de fier si bratele strivite în lanturi, ajuns prin durerea continuă a cărnii , la amortire si anulare trupească si la o limpezire neobisnuită a spiritului, la o evadare a sufletului din trup si la o siderală plutire pe drumul astrelor eterne. . .Admirabil simbol al sufletului destelenit din suferintă banală, în albă lunecare peste ea.

Studentimea si idealul spiritual.

Ei bine, permanenta aceasta de idealuri, istorice, etice si artistice, de-a curmezisul veacurilor, demonstrează setea si nevoia de ideal în marile epoci, mai cu seamă în acelea care au succedat perioadelor de tulburări si dezaxare.

Hotărât ; trăim o mare epocă istorică.

Anii ce vin vor contura-o tot mai precis.

Mobilitatea aspectului actual, politic si spiritual, al întregii Europe, va înceta mai curând decât ne asteptăm . Vechile valori si sisteme ratate se vor lichida prin ele însăsi. Criza democratiei – presărată de sincope – si agonizând în apus, se va refugia în ultimu-i bârlog – Republica rosie – iar în fata ei vor creste digurile de grele armături ale nationalismului latin si germanic. Din transfigurările în nationalism, va apărea , înaripată, o dinamică nouă a spiritului si a civilizatiei, cu aporturi si cu structuri noi.

Noul european, nationalist, spiritualist si energetic, va zdrobi desmătul moral, va prăbusi falsele-valori si purificat în el însusi, va întemeia o lume nouă, o etică nouă. Desigur, promovatoarea europeanului-latin, precursor al omului de mâine de pe continent, a fost Italia fascistă.

Să nu ni se spună, însă, că tineretul românesc intelectual, în marile lui primeniri interioare de acum, în disciplina si aspiratiile sale, e o imitatie, o simplă copie a tineretului fascist sau hitlerist. Nu ! Tineretul nostru detestă servilismul si parodiile.

El nu imită. El crează.El ar fi profund rănit , adânc durut, dacă l-am crede un palid hipnotizat, un incapabil de ideal propriu.

Linia pe care tineretul nostru se formează este produsul unui moment european, al unui spirit care-si revarsă efluviile spontan, printr-o consecintă logică a unei epoci si a unor structuri lichidate.

Tineretul românesc merge paralel si nu satelitic cu noul suflet nationalist latin, asa cum va merge întreg tineretul francez, asa cum a mers, victorios, tineretul italian.

Conversiunea tineretului nostru la un ideal spiritual si national e un fenomen de sincronism si nu o pastisă.

Nu imitatie după organizatii străine visează acest tineret, ci, dimpotrivă, deplină eliberare din orice vasalitate, de orice pasalâc străin . El vrea adâncirea până în străfunduri a sufletului autohton si valorificarea fortelor lui subterane si inedite în orice manifestare.

El vrea zidirea României-Noi, cu mâini proprii si cu spirit propriu.

O vrea construită din arămurile adânci si încă neuzate ale vigorii românesti, centrifugă si necanalizată. De aceea studentul român a defilat simbolic în fata Regelui Tării, pe un car alegoric, într-o mână cu cartea grea de învătătură si în cealaltă cu fierul carabinei, contopind într-un singur tânăr : stiinta cu dârzenia si eroismul.

Si-n marele lui vis de noi temelii si zidiri, tineretul cărturăresc pe care-l cunosc e gata de jertfe, dacă zidurile i-o vor cere. E gata să se tencuiască în piatra lor, ca un alt mester de la Arges, care, de data asta, s-ar zidi pentru visul turlelor înalte pe el însusi.

Tineretul nostru universitar este un mag, în acelasi timp. El merge purtat de un luceafăr propriu care îi arată calea : Crucea, Regele, Natiunea.

De aceea el este un mistic.

În misticismul lui, se arcuieste, alături de boltile tuturor energiilor spirituale, cearcănul de smaragd al crestinismului, iar umbra purtătorului de cruce ca o lumină curge peste acest tineret.

Asa îl visa, poate, Eminescu, în umbra stihurilor lui : curat la suflet, mântuitor al „bietului român săracul” si arhanghel pedepsitor al celor „care-au îndrăgit străinii, mânca-le-ar inima câinii”.

Asa îl vrem astăzi cu totii :

Iscător al românului de mâine : bărbatul de bronz, cu sufletul limpede si fără oscilări , lucrând, cu patimă, la ferecarea tării sale în aramă.

Aspectele idealului spiritual.

Si acum să vedem care ar fi fatetele idealului spiritual al tineretului cărturăresc , asa cum s-ar desprinde din manifestările lui active si teoretice.

Ele ar fi : idealul unei etice noi ;

idealul spiritualist crestin ;

idealul national, si

idealul cultural si artistic.

Idealul unei etice noi.

a) Prin sinceritate si cinste, la reactia împotriva ipocriziei.

b) O nouă ierarhizare a valorilor reale.

Crearea individului nou : energic si pur.

Crearea unui eroism sufletesc pe care poporul nostru nu l-a mai avut de mult.

Crearea unei generatii de elită si a unui Pantheon moral al României, în care marile spirite si nobletea sufletului românesc – indiferent de clasă socială si pregătire intelectuală – să-si primească încununarea.

c) Fuziunea dintre cărturar si muncitor.

Tara, de câtiva ani, cunoaste santierele pe care tineretul universitar lucrează, cu mâinile lui, plămădind cărămidă, ridicând ziduri, cioplind lemn sau îngrijind răzoare de ferme.

De sub brazdele studentesti, răsar – minune nouă, în tara în care trândăvia devenise oficială – biserici, case de adăpost, cămine culturale, grădini.

Prin aceasta, o nouă educatie se dă tânărului : munca fizică se leagă, prin inel spiritual, de intelectualitate.

Se crează, astfel, disciplină, simplitate, constiintă, modestie.

Si-n timp ce directori de liceu „venerează” în loji francmasonice, otrăvind scolărimea care a avut nenorocul să-i aibe ca dascăli, – tineretul acesta lucrează, cu piepturile goale si descult, cu o bucată de pâine si-o strachină de ciorbă la prânz si cină !

d) Spiritualitatea crestină.

Promovarea spiritului si evitarea bucuriilor cărnii , prin elevatie transcedentală.

Ascensiunea în spirit si apropierea de puritătile ascezei.

Am văzut de-aproape tineretul universitar – numai cântec, numai gând, numai viată interioară – odihnindu-si trupul istovit de muncă, după o zi de lucru la fermă sau la cărămidărie , pe-o mână de fân sau pe o rogojină, în bordeie simple, de stuf.

Dar , în acelasi timp, tineretul mai cultivă o altă experientă spirituală, un fenomen mistic invers ascezei. Transcendenta nu în altitudinea divină, ci în profunzimea mistică a spiritului national. Penetrarea străfundurilor spiritualitătii românesti, pentru scoaterea la lumină a inelului de aur care licăreste în adâncurile lor. Un fenomen nou de spiritualitate natională, pe care l-as numi : asceza etnică a tineretului român.

e) Cultul trecutului.

În loc de negativismul sterp si anarhic de până mai acum, tineretul trebuie să aducă respectul valorilor trecutului si-al traditiei, legând, prin verigă solară, datina, trecutul si prezentul.

Idealul national.

a) Constructia viguroasă a statului nou : ordine.

Valorificarea spiritului autohton în toate manifestările vietii de stat : politică, socială, economică si culturală.

Exploatarea marilor rezervoare ale acestui spirit.

b) Dreptul românilor de-a fi la ei acasă, si de-a fi folositi numai ei pe noile santiere românesti.

De la „numerus clausus” al universitătilor, la „numerus nullus” în viata de stat.

Extirparea suzeranitătii evreiesti si-a străinismului în Statul românesc.

c) Arderea, cu fierul rosu, a cangrenei si-a cancerului democratiei infectate.

d) Ridicarea Statului pe bronzuri de : autoritate, prestigiu, dinamică constructivă. Întreaga Tară transformată într-un imens santier : românimea întreagă la lucru !

e) Responsabilitatea si sanctiunile. Sanctiuni puternice si imediate.

Versul lui Eminescu :

“Îndrăgi-i-ar ciorile

Si spânzurătorile. . .”

se va preschimba, din imagine poetică, în fapt.

f) Crearea unei adevărate independente a spiritului national. Sfârsitul dictaturilor străine si sfârsitul pasalâcului mafiei iudaice si-a lojilor francmasonice. Interzicerea amestecului străin în ordinea de stat si sfărâmarea directivelor economico-politice impuse de sforarii finantelor iudeo-europene – gen Finaly – sau de presa Sărindarului .

g) Într-un cuvânt : ivirea românului nou“`, demn si inflexibil la influente, constructiv si fixat pe-o axă si pe-o spiritualitate.

h) De-aceea studentimea va sprijini cu tânăr entuziasm actiunea marelui român Vaida-Voevod, fără , însă, a se înregimenta efectiv în partidul său politic, ci constituind, permanent, o rezervă neîntinată, neuzată, proaspătă si pregătită , încet, pentru completarea si cimentarea operei înaintasilor.

i) De aceea, adevărata studentime nu poate decât dispretui actiunea dezertorilor ei – din norocire atât de putini – care condusi din umbră, sărmane victime hipnotizate de dusmanii românismului curat, se constituie, hilar, în caricaturi de atitudini, ca un asa-zis „front studentesc democratic” sau „front anti-fascist”, ( înapoia cărora veghează comunismul si jidovimea de la „Adevărul” si „Lupta”) si care nu au nici o tangentă cu aspiratiile noastre etnice.

Idealul cultural si artistic.

a) Pătrunderea în străfunduri a specificului autohton, în autentica lui substantă mistică si ridicarea la rangul de valori estetico-culturale al acestui specific – unică mină de aur – transfigurat estetic.

b) Inflorirea unei civilizatii si-a unei arte reprezentativ românesti. Să nu fim gresit întelesi : nu o artă artificializată prin tezism si traditionalism didactic, ci una vie, de circulatie universală, dar cu atât mai vie, cu cât va utiliza toate resursele inedite pe care specificul spiritual românesc le poate oferi.

O artă îndrumată pe linia marilor artisti români, care au căpătat valoare universală tocmai prin prospetimea sufletului inedit, zidit în actul lor : Eminescu, Cosbuc, Creangă, Caragiale, Goga, Grigorescu, George Enescu…

O artă, cu obârsia în argintariile frumusetii artei populare : folclor, artă decorativă, plastica populară.

Să ne gândim ce minunat si permanent izvor de inspiratie constituie lirica si etosul populare, – de la „doine”, la „Miorita”, la „Mihu Copilul”, la „Toma Alimos”, sau la „Mogos Vornicul” – alături de marea poezie a chilimurilor, a scoartelor, a costumelor sau a ornamentatiei nationale. O întreagă baladă se resfiră, de pildă, pe chilimurile oltenesti : curcubeie se aprind, se potolesc, se întunecă. Energia rosului se îmbină cu lingoarea de visătorie a galbenului, cu doina haiducească a verdelui întunecat de codru. Întreg chilimul e, rând pe rând, vivacitate, incendiu, potolire si stingere de mari melancolii, sau haiducească evocare de lunci albastre. . .

Dar iată pitorescul costumului de tară. Sobrietatea vestmântului gorjean. Serpii negri, subtiri, împletiti pe alb. Armonii de alb si negru. Sobrietate, în contrast violent cu văpăile costumului doljean. Evoc, iarăsi, poezia cioarecilor, tuzlugilor si ipingelei panduresti.

Întreaga răscoală , eroică si romantică, a Domnului Tudor, sintetizate într-un costum gorjean ! Si, alături , frumusetea calmă de amurg, stropit cu flori mari, a vâlnicului !

Duhul Olteniei, cu marile lui aprinderi si cu umbrele lui de dor si visătorie , culcat pe-o tesătură de artă populară !

Arta noastră cultă nu poate, nu trebuie să ocolească această fântână doldora de rouă a specificului artistic national.

Căci specificul national, transfigurat estetic, departe de-a avea glezna prinsă în plumb, fâlfâie o aripă nouă, colorează si aromeste opera de artă, căreia îi dăruie un suflu, o caracteristică si-o valoare în plus.

Diferentiază, reliefează, asează sub steme grele de aur propriu. Specificul national în artă conturează potentialul spiritual al unui neam, crează dinamica unei expresii proprii si-a unei contributii vii si bine precizate. Fără specific national, topit si prelucrat esteticeste, arta ar fi de-o uniformitate exasperantă.

Ce admirabil exemplu, pentru contactul continuu cu arta populară, ne oferă, bunăoară, Yugoslavia ! O serie de cântăreti populari – pevacii – care dăinuiesc , printr-un straniu reflex, guslarilor de odinioară, colindă si azi sate si târguri, chemati ca să cânte vechile balade sârbesti la sezători familiare. Desi redusi, astăzi , la rolul de simpli recitatori ai bătrânului cântec popular, pevacii demonstrează, însă, via necesitate a sufletului yugoslav de-a sorbi, pătimas si ne-ntrerupt, din marea poezie a trecutului întipărit în balade, trecut pe care-l actualizează, astfel, mereu, pe plan estetic !

c) Asa dar : întronarea stimei pentru arta si cultura românească.

Vechiul „le respect de l’art” al Pleiadei franceze, se va converti în „respectul valorilor artistice nationale”.

Atunci, da, fireste, nu se va mai putea ajunge, cu atâta usurintă, la distrugerea focarelor de cultură, cum, atât de tragic, s-a întâmplat cu bătrânul teatru craiovean, căzut pradă indivizilor suspecti si străini de neam, si jocului meschin al politicienilor.

d) scriitorii si artistii români nu vor mai putea rămâne , mult timp, în imposibilitatea de până acum fată de gravele frământări interioare ale acestui neam si de înaltele lui aspiratii.

Ei vor trebui să vibreze simultan cu tara, iar opera lor să capete o rezonantă nouă si adâncă. Nu hermetism, nu rafinerii, nu importatii superflue de etichete si formule „estetice” de peste hotare, – ci suflet, emotie sinceră, tâsnită din îmbrătisarea cu pământul tării !

Dar aurora unei poezii noi fulgeră la orizont. O poezie „nouă”, prin tumultul ei lăuntric , dar pe linia de traditie a marilor cântăreti ai neamului.

Iată, de pildă, cum stie să cânte poetul A. Cotrus, în versuri de piatră si cer, pe „Horia”, pe care-l vrea ivit si-n restristea zilelor de-acum.

Horia.

de jos

te-ai ridicat drept, pietros, viforos,

pentru moti,

pentru cei săraci si goi, pentru toti. . .

si-ai despicat în două istoria,

tăran de cremene

cum n-a fost altul să-ti semene,

Horia ! . . .

te-ai desprins aspru din gloată

cu-obraji supti,

cu ochi crunti,

să lupti,

să înfrunti

din sălbaticii-ti munti :

ostile craiului, temnită, roată. . .

vrut-ai să spinteci pe munti, pe văi ,

largi, netede, slobode căi

pentru-ai tăi

cei mâncati de străini , despuiati

de biruri, de zbiri,

de rele-orânduiri. . .

sI uitati

de regi si-mpărati . . .

pân’la Bălgrad pe roată,

uimind călăi, nemesi, gloată,

ti-a bătut neschimbat sub tundra săracă

aceeasi mare, ne-nfricată inimă romano-dacă. . .

duhul trăieste încă treaz în munti

si va trăi dârz cât vor domni peste moti

sbiri cruntI

si miselnici despoti. . .

urias domn

pe-al adâncurilor noastre sfâsiat somn,

pe-al răzmeritelor rosu praznic, –

mai rosi-vei oare vreodat’, năpraznic,

acestui neam, viata si istoria, –

tu

munte

al vrerilor noastre celor mai crunte,

Horia ? ! . . .

de-ai iesi din mormânt. . .

de-ai iesi din mormânt între noi

si-ai vedea atâtia moti zdrentosi pe munti goi

si neamu-ti flămând ca acu,

ce-ai zice, Horia, tu ? ! . . .

te-ai jelui, ai doini din fluier

ori ai da un nou, si lung, si rosu suier,

muntii toti să se cutremure,

liftele câmpiei să tremure,

să le vezi, îngrozite, de pe culmea-ti săracă,

din ale belsugului târguri cum pleacă ? ! . . .

de-ai trăi tu

acu,

ce-ai face Horia, cu miseii ce vând

norodul flămând ? ! . . .

nu ti-ar veni să-i cauti pe toti,

de gâturi să-i scoti,

din paturi, de la cini, de la prânzuri,

si-n mijlocul pietilor celor mai mari,

ca pe cei mai miselnici tâlhari,

de limbă să-i spânzuri ? ! . . .

Lângă acest Horia „viforos” si „pietros”, izbucnit din cremenea versurilor lui Cotrus si viguros simbol pentru cruntele zile de-acum, să-mi fie îngăduit să vă înfătisez versurile de restriste ale unui tânăr , foarte tânăr poet, Constantin Goga. Noul poet, într-o carte de poeme verzi : „Inscriptii pe veac”, cheamă vedenia de flăcări a lui Tudor, izbăvitor pentru cei cărora le-au „rupt cei lacomi si răi mejdina răbdării ”.

Poezia pe care o citez e, mai ales, semnificativă în ceea ce priveste noua năzuintă lirică la un pâlc de tineri scriitori, care nu se mai solidarizează cu impasibilitatea celorlalti scriitori „oficiali” si „hermetici” fată de frământările colectivitătii si de aprigele amaruri ale tăriilor :

Un semn.

Să stii,

Că noi

Am fost stăpâni pe codrii si pe glii. . .

Am fost stăpâni pe codrii si pe glii

Si n-am slujit străinilor adusi de vânturi ;

Avem altare si pământuri,

Si, spune slova din pisanii,

Că-n plaiul nostru niciodată

N-au curs pâraie de jelanii. . .

Am fost, de mult, odată. . .

Am fost o minunată gloată

Si-am coborât năvalnic de la munte

cu Tudor Slugerul în frunte. . .

Tudore, Tudore,

Azi gloata română

Se zbate

În plug de durere, în jug de nevoi

Si-o fiară străină

O bate, –

O pleacă cu fruntea-n noroi ;

Azi gloata rumână

Cerseste pe drum,

Iar cerul si norii

Apasă pe sate urgia ;

În tară, – puternic blestem, –

Stăpânii cu inimi de scrum

Îi fură mosia,

I-aruncă în temniti feciorii. . .

Auzi-i Tudore, auzi-i cum gem. . .

Nu mai putem, Tudore, nu mai putem,

Căci ne-au rupt cei lacomi si răi

Mejdina răbdării. . .

Un semn, Tudore,

Un semn doresc nepotii tăi

Si vor zvârli securea-n fruntea depărtării,

Va pune Jiul pieptul lui de taur

Si va izbi în stânci,

Din temnite flăcăii vor iesi atunci

Si nou rumân,

Cu suflet si cu inimă de aur,

Va fi numit si ctitor si stăpân

Pe vremuri noi, pe neamul meu, pe codri si pe lunci.

E, după cum se vede, un început de reactie în arta scrisului, care, desigur, se va amplifica din ce în ce, încadrând, încă de pe acum, si alte contributii lirice, ca, de pildă, volumul de zbucium si tulnice „Gloata” al poetului ardelean, sau versurile poetilor legionari Ion Hodos si Vasile Posteucă.

Dar să-mi fie îngăduit , înainte de-a încheia acest capitol din conferinta mea, să mă alătur si eu acestei poezii românesti printr-o baladă în care am încercat să-l reîmprospătez pe „Corbea” din legendă si să-l smulg dintre zidurile cu mucegai în care zăcea.

Corbea.

De ce-mi zace Corbea-nchis

în temnită la opris ?

Pentr-un palos fermecat,

si cu aur ferecat,

de nu stiu cine furat.

Baladă veche.

Zace Corbea ca pedeapsă

în mocirlă până-n coapsă.

Ziduri cu pecingene,

ocnă cu funingine.

Troznesc gleznele-n butuci

de aramă si de tuci.

Funii mari ca bârnele

îi usucă mâinile.

Barba-i salcie prin ani

rădăcină-n bolovani.

Mucegaiul si duhoarea

înverzitu-i-au spinarea.

Creste mlastină adâncă

pana gleznei i-o mănâncă.

Când l-au fost adus în fiare

era fulger, era zare,

bratu-i suier de mierloi,

umerii luceferi noi,

iepuri gleznele zbătute ,

trupul lunecări de ciute,

joc albastru si tâlhar

de văpaie de clestar.

Lacăt de argint bătut

lumina, la poartă, mut.

Brostile, năucile,

erau mici ca nucile.

Serpii ca inelele

cu pui ca mărgelele .

Chitorani subtiri cu plozi

se-ncurcau, fugind, în cozi,

iar păinginii : scântei

teseau fum de funigei.

Lacăt negru de cenusă

azi se-ntunecă la usă.

Brostile

ca plostile.

Serpii si-ntind grinzile

lucii ca oglinzile.

Puii lor cât puntile

îsi serbează nuntile.

Chitoranii – roscovanii,

sobolanii si chitcanii

s-au umflat ca bolovanii

si tesându-si funia

torc păingi cât inima.

Corbeo,

o năpârcă ra

scoate pui în barba ta.

Grosi guzgani somnuri grele

dorm pe umerii-ti de stele.

Si din geana-ti somnoroasă

torc păingenii mătasă !

Corbeo,

suflete în funii,

furule, tâlhar al lunii,

Corbeo, pană de soiman,

muica ta de hotoman,

umflă-te suvoi răslet

si spinare de mistret,

tună lung ca o sâneată,

aprinde-te dimineată,

rupe funiile-n sase,

calcă brostile râioase,

crapă lacătul în trei

fulgeră lespezi si stei,

clatină ocna-n văzduh ,

săi afară jar si duh,

încalecă haiduceste

scuipă-n frunte si păleste

potere voevodale,

ochii Mârsăviei-Sale,

stelele să le plesnească,

anafura lor crăiască !

Du-te iară lotru-n tară,

flacără de piatră rară,

cu soarele de-a călare

si luceferii-n spinare.

Mierlele, poenele,

corbii, cotofenele

să-ti mângâie genele.

Serile si apele

să-ti fluture pleoapele.

Ciutele si trestia

să-ti sărute inima,

văile si linistea

să-ti legene dragostea.

*  *

Iată, pe scurt, fresca idealului spiritual al studentimii.

Ca un comandament suprem se asează, în fruntea lui noul individ si noua colectivitate sub aureola unei eroice morale si cu o limpezime de suflet ca un iezăr de munte.

Iată studentimea pornind în cântece de năier , spre tărmurile verzi de mâine.

Iat-o, mai ales, căpătând un suflet de bronz, din sufletul omului pe care-l stiu eu.

Acel „flăcău de tară” – cum îl numea Dragos Protopopescu, – pe frunte cu arsita nămiezilor lui Ciresar, în ochi plutind calmul de smaragd al mărilor, dar si ascunzând, în fundurile lor, furtunile marine ; capabil de spiritualizare până la asceză, dormind pe pat de scânduri si pe rogojină, atunci când lucrează în biserici, lângă flăcăii lui ; neînfricat si limpede ca o stalactită, dar arzător si biciuitor ca o vifornită, îngenuncind si sărutând pământul tării, cu ochii umezi, – dintr-o pornire pe care nu si-o poate stăpâni si purtând tărână culeasă la Putna si la Mărăsesti în săculet pitit lângă inimă : Căpitanul.

Iar lângă icoana acestui adâncitor al spiritualitătii românesti, dati-mi voie să evoc si imaginea acelui, atât de drag nouă, general-grănicer si legionar, alb de leaturi ca un sfânt Nicolai, întelept ca un cronicar moldovean sau ca acel Stolnic Cantacuzino din care se trage, dar tânăr si înaripat la suflet ca un student si înalt în vitejie si dârzenie ca un crestet al Rarăului,

Aceste două icoane morale, studentimea trebuie să le poarte săpate, adânc, în suflet.

Prin limpezimea si prin spada arhanghelului pe care studentimea legionară si l-a ales patron, tineretul nostru calcă spre ideal.

Să credem în pasii lui, – să credem în tineretul nostru !”

Radu Gyr

Craiova –   Conferința din 9 iunie 1935

(Sursa: Radu Gyr, Studentimea si idealul spiritual, BIBLIOTECA ACADEMIEI ROMÂNE, 1935 – Tipografia „I.N.Copuzeanu”, strada Izvor, nr.9)

19 Aug
2013

Maria Diana Popescu: “Gândacii uriaşi şi acciza pe nunţi şi cumetrii”

“Dacă statul va impozita nevestele casnice ale bogătaşilor, ele se transformă automat în active şi pot aduce profit, potrivit formulei: Active = Pasive+Capitalul propriu. Prin definiţie, un activ este o resursă controlată de societate, care aduce beneficii economice acesteia. Activul poate fi ipotecat, gajat, vîndut, donat. Sau, în speţă, pentru neplata impozitului, se pune sechestru pe nevastă. Nu cumva de aceea şi-a lăsat Ileana Cosînzeana cocoşul în ogradă şi-a fugit măre colea? Ca să nu profite statul de pe urma ei. Dacă guvernul propune taxa pe nevasta casnică a celor cu bani, eu plusez şi propun acciza pe amante şi preacurvie, pe nunţile politicienilor, ale bogătaşilor, pe botezurile odraslelor, acestea fiind prilejuri excelente de a da/primi şpagă fără teamă de lege. Fostul tăricean – ministru prim – bietul de el, s-a însurat de cinci ori pînă acum. Dacă ar plăti impozit pe toate cele cinci neveste, ar fi sumă bunicică!

Iaca de ce Fiscul şi îşi face poliţie proprie, cu uniforme, pistoale, spray-uri paralizante şi bastoane cu electroşocuri.  Poate pentru a contrabalansa disponibilizările de la Oltchim, C.F.R.-marfă, Poşta Română şi alte companii electrice şi neelectrice. 2.000 de inspectori anti-fraudă vor primi maşini similare cu cele ale agenţilor şi jandarmilor. Vor avea la dispoziţie 490 de maşini cu sirene şi girofar pentru care vor avea dreptul la 500 de litri de benzina lunar, ceea ce le-ar permite să călătorească aproximativ 7000 de kilometri. Sigur, astea sînt doar mărunţişurile. Chestiunile mai serioase nu ajung pînă la noi. Dar cu „păcătoşii” de poliţişti, neagreaţi de şeful statului, cum rămâne? Nu tu dotare, nu tu parale… Ca pe timpuri: „Şantieru’ Cucu, bani puţini şi mult de lucru!” De-aia au dat cu caschetele de-a dura în faţa Cotrocenilor. Pe noi, ăştia „de rînd” cine ne mai apără de hoţi şi de agresorii de tot felul? O ţară de birouri speciale pentru o mînă de muncitori, cîţi au mai rămas. Mediatori, recuperatori, executori, iaca şi inspectori o grămadă, pe lîngă armatele de funcţionari din administraţii, Guvern şi restul structurilor organizatorice. Cred eu că, special pentru ei, construieşte Ţiriac super-baza „Stejarii Country Club” în Băneasa, în valoare de 82.494.812,75 de lei, d-ăştia noi. Nu-i aşa că pădurea era prea deasă şi era musai să mai tăiem din ea? Alte păduri au fost distruse de gîndacii ăia uriaşi, Haisamm, Seche, Hrebe, care au împărţit frăţeşte buştenii de pe Valea Trotuşului, din Suceava, Neamţ, Bacău, apoi s-au mutat în Covasna şi Harghita, unde i-a ajutat din plin, însuşi Verestoy baci.

Revenind la super-baza din Băneasa şi la viitorii membri, adică mistreţii milionari, ei au nevoi personale ieşite din comun: servicii wellness, relaxare şi sport, fitness, aerobic, piscină, terenuri de squash, terenuri de tenis, paddle, pereţi de căţărare, arte marţiale, gimnastică şi S.P.A. Iată unde se duc banii încasaţi, ca orice bancher „isteţ”, din clauze abuzive, comisioane uriaşe şi penalizări ilegale, percepute clienţilor băncii. În loc să lumineze cîteva sate complet neelectrificate din Ţară, să construiască şcoli, grădiniţe şi case în satele uitate de lume, nu scapă niciun prilej să mai puşte nişte mistreţi, să mai taie nişte copaci. Statul român ar trebui să facă un exerciţiu de normalitate şi să ceară îmbogăţiţilor prin fraudă să direcţioneze plus valoarea spre normalizarea civilizaţiei prin unele sate, unde românii vieţuiesc la fel ca în evul mediu. Fără lumină electrică, se spală în lighean sau în butoi şi au privata în fundul curţii, săpată în pămînt. Un muncitor cinstit abia reuşeşte să-şi întreţină familia şi copiii la şcoală, trăind la limita sărăciei din pricina salariilor mizerabile şi ale serviciilor către populaţie extrem de scumpe, iar bogătaşii strîmbă o dată din nas şi îşi mai fac două trei căsoaie din banii statului. Nici nu-i de mirare de unde au aşa averi! Ajunşi la guvernare, găsesc la discreţie modalităţi ca să-şi bage bani în buzunare.

Un caz recent, Legea nr.96/2006 privind statutul deputaţilor şi senatorilor, potrivit căreia banii de cazare se acordă doar „deputaţilor şi senatorilor care nu au domiciliul în Bucureşti sau judeţul Ilfov”. Cu toate acestea, au fost identificate mai multe cazuri de aleşi ai neamului care, deşi au averi impresionante, case în Capitală, vile pe alte coclauri şi conturi grase, au cerut Parlamentului să le deconteze cazarea. Paradoxal e faptul că tot ei au votat prevederea care le interzice să ceară bani de cazare. Dacă nu ar frauda, cum ar putea să-şi petreacă concediile la Miami-Beach, Bahamas, pe Coasta de Azur, la Monte Carlo, Dubai… Un singur parlamentar, unul măcar, din armata care se roteşte de 23 de ani la putere, n-a demonstrat prin fapte că a intrat în politică să ajute Patria. Toţi, după luat. Dacă tot e vorba de înşelăciuni şi gafe, cîţiva „oficiali” isteţi s-au deplasat pînă, hăt, în Taiwan, deşi România nu are relaţii diplomatice strînse cu această ţară. Şi încă ceva: cît timp se merge la vot doar de dragul de a vota, fără să se penalizeze promisiunile deşarte, aşa vom trăi. Parlamentarii papă numai pe chirie aproape 15 milioane de lei anual, adică peste 3 milioane de euro. Să li se reducă suma la atît cît este necesar, nu cît cer ei. Şi numărul lor să se reducă, pentru că avem cei mai mulţi din lume, raportaţi la numărul de locuitori! Să vedem atunci cîţi mai stau în politică pentru bani puţini. Dacă n-ar mai fi grosul de pus în traistă, credeţi că ar mai rămîne vreun parlamentar sau guvernant de dragul Ţării? Avram Iancu şi-a lăsat toată averea naţiunii române. Paraziţii noştri şi alţi paraziţi străini au luat cît ai zice peşte averea şi palatele naţiunii. Şi parlamentul comunist de pînă în 1989, Marea Adunare Naţională avea foarte mulţi parlamentari, cu deosebirea că se întruneau doar de cîteva ori pe an. În restul timpului, fiecare profesa meseria pentru care îşi primea salariul din care trăia. Capitalismul a făcut din politică o profesie fără limită de vîrstă. Adică pot fura fericiţi pînă cînd moartea îi desparte de putere. Ce-ar fi ca demnitarii să iasă la pensie potrivit Codului Muncii, tot la 65 de ani, ca restul lumii? Domnule preşedinte, domnule premier, ia, hai, operaţi acest amendament!

Aruncîndu-mi ochii prin punctele fierbinţi ale globului, am văzut cum Obama şi-a luat jucăriile şi s-a bosumflat pînă prin 2017 pe Rusia, după ce Putin l-a lăsat să se umilească cu tot felul de cereri prin care dorea predarea lui Snowden (un fel de Pacepa – Made în U.S.A.). Mînios că Putin a acordat azil fostului consultant american Edward Snowden, Obama a anulat întîlnirea cu Ţarul, programată în septembrie. Statele Unite ţin, ca întotdeauna, nasul pe sus şi „nu doresc să coopereze cu Rusia pe picior de egalitate”, a afirmat Iuri Ushakov, consilierul diplomatic al Kremlinului.”

 

Maria Diana Popescu  

Sursa: Revista ART – EMIS

16 Aug
2013

Vasile Voiculescu – Ştiu, Fără Ca Să Pricep

(Sfânta Treime,  de N. Grigorescu, Mănăstirea Agapia)

Ştiu, Fără Ca Să Pricep

 

Ştiu, fără ca s-o pricep, Treimea
Şi pe Ea viaţa îmi aşez,
Cum îmi cred, cu toată adâncimea,
Inima, pe care nu mi-o văz:

Tainica, neistovita ei lucrare
Într-o rană mi s-a-mpărtăşit:
Rodnicul de viaţă fără încetare
Sânge, în trei feţe, dar nedespărţit…


Vasile Voiculescu

luni, 19 aprilie 1954, Bucureşti

16 Aug
2013

Ion Măldărescu: “Dictatura Hoţiei Organizate a Ciocoilor Postdecembrişti”

„În România multe greve ale foamei s-au încheiat la restaurant!”

(Radu Paraschivescu)

Nu trebuie să ai inteligenţa lui Henri Coandă sau a lui Stephen Hawking pentru a înţelege că situaţia de pe plaiurile mioritice, nuanţată sumbru, între gri şi negru, este demnă de atmosfera din „Ferma animalelor” a lui Orwell. Dictatura unuia singur a fost înlăturată, dar înlocuită cu alta, mult mai dăunătoare: Dictatura Hoţiei Organizate a Ciocoilor Postdecembrişti (D.H.O.C.P.). Să fie cumva o aplicaţie experimentală a Noii Ordini Mondiale, propovăduită de unii şefi de stat rataţi şi/sau imbecili, ce se vrea a fi instalată pe întreaga planetă? Sub „blestemul dezunirii” cum îl denumea cândva Vasile Pârvan, cei mai mulţi dintre cetăţenii ţării sunt loviţi de amnezie, dovedind, o dată în plus, că românul prinde greu şi uită repede, aşa că să dăm crezare scriitorului Radu Paraschivescu când spunea: „În România multe greve ale foamei s-au încheiat la restaurant!”. Anul Caragiale încă nu s-a incheiat. Va dura încă mulţi ani de aici înainte. Deşi circul localelor s-a consumat în toamna anului trecut, bâlciul de vară al acestui an a înmulţit fel de fel de mutări de „şah la rege”. Mihăiţă, după ce şi-a depus blazonul regal în Casa de Savoy, s-a cam dat la fund să-şi lingă rănile, provocate de atacurile la onoarea lui de familist. Iar vine luna august – calvarul vieţii sale ratate. Iar îi vor lua pielea la la tăbăcit „obraznicii” care i-au pus ştampila de trădător. Aşa-i toamna.

Toamna se numără bobocii

La intrarea în cel mai mare spital psihiatric din Portugalia se afla o inscripţie înţeleaptă : „Nu toţi cei care se află înăuntru sunt bolnavi şi nu toţi cei care se plimbă liberi, afară, sunt sănătoşi!” Inscripţia cu pricina oferă prilej de profundă meditaţie. Pentru trezirea la realitate a celor mulţi, o placă inscripţionată cu textul de mai sus, parafrazat, ar putea fi montată la intrarea fiecăreia din instituţiile importante ale statului român, la Cotroceni şi la Casa Poporului, denumit acum Palatul Parlamentului: „Nu toţi cei care se află înăuntru sunt sănătoşi mental, nu toţi cei care se află înăuntru slujesc interesele poporului şi nu toţi cei care se află în afara lor sunt proşti!”

O zicala străbună glasuieşte: „Toamna se numără bobocii”. Care boboci şi care toamnă? Să fie vorba de bobocii princiari gen Nicholas ori Harry? Să fie vorba de Fata Morgana după care aleargă frânturile generaţiei expirate ale nostalgicilor babalâci monarhişti,? Oricum, nu capul lor a zămislit himera. Ori medicii de la Spitalul Obregia – „Nr. 9”, după vechiul nume -, le-au greşit tratamentul, ori aşa a ordonat cineva „din umbră”! Mai degrabă e un surogat din ambele.

Ţepe şi tunuri care zgâlţâie Ţara

Prestidigitatorii şi experimentaţii „ingineri” în afaceri oneroase trag ţepe şi dau tunuri care zgâlţâie Ţara mai abitir decât cutremurul din ’77, mai tare decât perfidele fracturări hidraulice, provocate pentru extragerea gazului de sist din subsolul încă românesc. Banul face mult, dar şi uzurpă bunul simţ. De ochii lumii sau urmare a lucrăturilor cotroceniste, se mai întâmplă ca unii suicizi de conjunctură să ajungă purtători de brăţări ale statului. Dar nu stau prea multă vreme la domiciliile flotante. Nu le prieşte regimul de chiriaş la hotelul statului. Pe de o parte, penitenciarele se becalizează, pe de alta statul compensează lipsirea de libertate cu cazane pline cu  parale reparatorii. Moartea unui fost prim-ministru de duzină este trâmbiţată la toate posturile alogeno-române de televiziune, în vreme ce dispariţia (suspectă, după opinia unora) a unui veritabil savant este ocultată cu premeditare. Până şi un banal accident de circulaţie este mai mediatizat! Ecranele televizoarelor sunt pline de „showuri păcătoase”, unde abundă arătări deşucheate, siliconate şi căzătoare la aşternut, adunate de prin baruri rău famate şi aruncate pe sticla televizoarelor, mai ceva ca la Casa de Piatră. Strânşi la grămadă, anal-iştii, coloneii şi păreriştii ne obosesc până la disperare cu gogoşile lor anoste. N-ai pentru ce schimba canalul. Toate-s la fel.

Lichelele „votează cu stânga, dar mănâncă cu dreapta!”

Ipocrizia, impostura, hoţia şi trădarea sunt practicate şi promovate mai abitir decât sporturile olimpice. „Inginerii” escaladărilor din interes nici nu mai ştiu cărei ideologii sau doctrine aparţin… sau dacă au aderat vreodată la vreuna. Se mută de la un partid la altul ca şi cum şi-ar muta greutatea de pe un picior pe celălalt. U.D.M.R.- iştii, traseiştii-permanenţi ai vieţii politice îşi bat joc de sentimentele româneşti, abuzând de înţelegeri secrete cu potentaţii vremelnici ai fiecărei legislaturi. U.D.M.R. şi P.P.M.T. nu-s nici cal nici măgar. Ambele sunt formaţiuni politice, iniţial declarate culturale şi create împotriva prevederilor Constituţiei României, pe criterii etnice, deci ilegale. Dar cui îi pasă? Satana în sutana răspopită, cu ale lui demente porniri antiromâneşti, luptă din greu împotriva statului care, nefiresc, l-a propulsat în bâlciul european. Între timp, popa, spion dovedit, dar nejudecat şi nepedepsit, a jurat credinţă „ţării vecine şi prietene”, al cărui agent a fost şi cetăţean este. Lătrătorii zilei, „sătui de România” – precum, în alt deceniu se declara un oarecare -, se dau în stambă ori de câte ori se iveşte prilejul, bucurându-se de „arginţii Iudei” sau de vreo promisiune de la Înalta Poartă. MeReU, câte un ex-demnitar detronat mai iese pe câte-o scenă improvizată, răcnind insipid din toţi bojogii, întru apărarea nu ştiu cui sau a unei cauze pierdute, făcându-se de doi bani la fiecare ieşire la rampă. Poate în decembrie ’89 ar fi prins lătratul său, exprimat cu supra-doză de avânt revoluţionar şi mânie proletară, de sorginte alogenă. Însăşi marea sa patroană, Ana Pauker ar fi rămas consternată. Are noroc ca femeia-comisar a apus de mult. Dacă ar fi trăit pe vremea ei, aceasta ori l-ar fi aruncat la gherlă, ori l-ar fi trimis direct la morgă.

Lichelele „votează cu stânga, dar mănâncă cu dreapta!”. N-am spus-o eu, ci fostul „Führer” de la I.C.R. – cel care nu se putea dezlipi de confortabilul fotoliu, precum apusul premier-primar, de pe vremea Convenţiei Democrate. Nici patronul său, Marele Timonier nu l-a mai putut ţine pe scaun, instituţia trecând sub controlul Parlamentului României. Deloc aiurea pus, succesorul lui şi-a mai dovedit o dată incompatibilitatea, dacă nu incompetenţa cu fonţiile publice: ‘geaba ministru, geaba preşedinte la calorifere – pardon, I.C.R. -, ‘geaba fonţie grasă!

Puşcăriabilii României au subscris la condamnarea şi dezmembrarea Ţării

Cum bine spune generalul Aurel Rogojan, citând pe Jean-Michel Berard, „«Roumanie – Le demembrement teritorial a commence» (România – Dezmemembrarea teritorială a început). […] noua Românie europeană a fost descoperită de Comisia de la Bruxelles printre lamele a «două cuţite oculte» – Uniunea Federalistă a Comunităţilor Etnice (U.F.C.E.) şi Centrul European pentru Minorităţile Problemă (E.C.M.I.) – ca o Românie hibridă. România regionalizată se prezumă a deveni, consecinţă a metehnelor unei clase politice lipsite de conştiinţa naţională, «un Etat feodal», în care seniorii vor capta maximul de resurse de la guvernul central, în numele prerogativelor lor locale, iar sub autoritatea Comisiei de la Bruxelles, pentru a se individualiza şi întări faţă de «Centru», vor realiza alianţe transfrontaliere”. [deja proiectate şi chiar existente, dar nefuncţionale – n.A.R.]. Puşcăriabilii guvernanţi şi şefi de stat ai României, care au subscris la condamnarea şi dezmembrarea Ţării prin regionalizare ar trebui trimişi la galere ori puşi la Zidul Chinezesc. „Zidul de la Târgovişte” ar fi prea mic pentru câţi sunt! Imbecilii, servitori ai intereselor străine, hoţii şi corupţii trebuie judecaţi şi condamnaţi – cu executare – pentru toate faptele lor şi pentru dezastrul în care au adus Ţara!  În locul lor să fie puşi cei competenţi şi cu drag de Neamul Românesc! Dacă tot ne luăm după alţii şi imităm, dacă tot se umblă – a câta oară? – la Constituţie, atunci să se prevadă ca în Parlamentul României, în Guvernul României să fie aleşi şi numiţi numai Cetăţenii României. Cei cu cetăţenie dublă, triplă sau multiplă fac jocuri la fel de „multiple”, aşa cum se întâmplă cu cei care şi-au vândut conştiinţa pentru cetăţenia „ţării vecine şi prietene”.

Şi totuşi, România, aşa cum arată ea, este ţara în care m-am născut, din pământul căreia îmi trag rădăcinile şi unde-mi odihnesc strămoşii. Ori de câte ori mă supără hulpavii ciocoi postdecembrişti – căţăraţi pe munţii de bani nemunciţi -, sfertodocţii, sicofanţii, agramaţii, plagiatorii şi vânzătorii (sau regionalizatorii) de ţară, îmi amintesc de cuvintele pe care, cu înţelepciune le spunea unul dintre cei mai mari români, Mareşalul Ion Antonescu şi pe care le reamintesc compatrioţilor ori de câte ori am prilejul: „Fii bun, fii drept şi nu uita că deasupra tuturor intrigilor şi urilor este Patria, este Veşnicia Neamului şi acolo trebuie să ne întâlnim întotdeauna, chiar dacă nu ne înţelegem de fiecare dată.”

Ion Măldărescu, Agero

Sursa: Revista Agero Stuttgart – LUCIAN HETCO

15 Aug
2013

Victor Roncea: Adormirea Maicii Domnului. El Greco și Sf. Luca – Icoane. Mihai Eminescu și Zorica Lațcu – File de acatist. Părintele Sofian, cu lacrimi în ochi, despre o minune a Maicii Domnului din închisoare – VIDEO. Hramul Mănastirii Paltin”

Sfantul Apostol Luca in timp ce picteaza o icoana a Maicii Domnului. Icoana realizata de El Greco – Domenikos Theotokopolous in 1567, la varsta de 26 de ani, si aflata in Muzeul Benaki din Atena (Sursa: crestinortodox.ro)

 

15 Aug
2013

Părintele Arsenie Papacioc: “Maica Domnului este o nouă lume”

“Iubitii nostri frati crestini,

Cu toate cerurile, cu toată creaţia lui Dumnezeu, dacă n-ar fi Maica Domnului, n-ar fi atât de frumoasa şi împlinită. Este stăpâna cerului şi a pământului! (…) Este atâta loc în împărăţia lui Dumnezeu, să stea ca o împărăteasă, dar îi convine mai mult să stea la căpătâiul nostru!

Şi să ştiţi că oricare ar fi motivul întristărilor şi al supărărilor, sunt numai de la draci! Cum e posibil să deznădăjduim când avem un frate atât de grozav şi de puternic, care este Hristos, şi o mamă atât de cuprinzătoare, peste tot, care e Maica Domnului!

(…).

În Evanghelia de aseară Maica Domnului spunea la Sfânta Elisabeta că mare dar mi-a dat, de acum mă vor bucura toate neamurile pământului, a căutat spre smerenia roabei Sale! Ce-o să zică duşmanii Maicii Domnului, care zic că-i o simplă femeie, măcar că şi chiar femeia simplă înseamnă viaţă, înseamnă nădejde! Dar cum să vorbeşti aşa de Maica Domnului? E îngrozitor de vinovat! Şi totuşi acestor oameni la judecata cea din urmă, Maica Domnului le va arăta această nebănuită pedeapsă: „Vă iert, dar…” Fraţi creştini! Domnul Dumnezeu poate să facă orice dar un lucru nu poate, să-şi calce cuvântul! Şi dacă este vorba aşa şi nu se va pocăi, în focul iadului zice că o să se ducă! Ne aşteaptă clipă de clipă, veacuri întregi, ne aşteaptă să ne îndreptăm inima către El, pentru că o simplă suspinare e o rugăciune mare!

Nu vă descurajaţi! Am spus că e nevoie de cruce, de jertfă, pentru că trebuie să dărâmăm în noi tot ce a creat păcatul şi tot cu darul lui Dumnezeu vom face şi această nebunie. Pentru că nu este ruşine să mori strivit de dureri! E ruşine să mori istovit de plăceri!

(…)

Avem pe Maica Domnului, dacă este atât e destul! Maica Domnului este o nouă lume, Maicii Domnului îi place să stea la căpătâiul dureroşilor, la capătâiul suferinzilor, deşi stăpâneşte întreg cerul şi pământul. Este o enorm de mare greşeală aşa cum spuneam, să nu-i ceri nimic! E foarte supărată pe acei care nu-i cer nimic.

(…) Iadul e o realitate care nu poate fi dezminţită, o confirmă: „mergeţi în focul cel de veci“. Focul veşnic e fără lumină! E de mii de ori mai tare în calorii decât asta de aici! Cât stai acolo? “O mie de ani“. Nu! O veşnicie! Pentru că nu i-ai spus ăluia: „Iartă-l Doamne!“. M-a înjurat, m-a lovit, m-a furat… Ce puţin! Eu m-am convins la căpătâiul atâtor morţi că toţi se căiau grozav, voiau să mai trăiască o zi! Ca să-şi pună lucrarea în regulă, care era foarte greu, nu s-a mai putut, decât atât. Astăzi este ziua aia! Dacă nu murim ne împodobim cu daruri deosebite, să putem sufla şi răsufla. Fraţi creştini, suflarea şi răsuflarea e un dar de la Dumnezeu, nici asta nu este a noastră! Totul – suntem guvernaţi, stăpâniţi de marea Lui iubire.

Vă daţi seama dumneavoastră ce se poate întâmpla dacă Mântuitorul Dumnezeu refuză să ne mai iubească?! Pentru că suntem cu gânduri frumoase, nu vă descurajaţi niciodată, este omeneşte să greşeşti, îngereşte să te ridici şi drăceşte să rămâi în groapă!

Acesta-i timpul, nu amânaţi cu nici un chip pe mâine! Nu vreau să fac istorie în tot ce vreau să vă spun, dar vreau să vă spun că este cel mai preţios timp acum, dovada este că stăm în picioare şi că am venit cu râvnă să împodobim aici cu prezenţa noastră acest grozav de mare praznic!

Ne spune Mântuitorul că atunci vei trece de la moarte la viaţă… Moartea-i o realitate, iadul de asemenea, v-am spus, Dumnezeu nu poate să facă un lucru, să-şi calce cuvântul. A spus aşa, aşa va judeca! A apărut iadul care este cea mai mare durere a lui Dumnezeu. Vă amintesc, să nu vă îngrijoraţi, nici să vă înspăimântaţi. Sunt foarte convins că veţi vedea la răscrucea cea din urmă ce important a fost momentul acesta, prezenţa dumneavoastră aici.

Noi batem clopotele, ne luptăm să fim prezenţi, şi nu vi se cere nimic decât atât: să fii prezent şi să spui: „Maica Domnului, nu mă lăsa!. Credeţi că e puţin? Nu e puţin unde e dragoste desăvârşită. Acolo unde e dragoste desăvârşită totul este posibil. Încercaţi să vă iubiţi! Vă spun dragii mei, iubirea este criteriul judecăţii de apoi. Nu faceţi pofta acestui drac, că iar spun: e cu neputinţă să nu mori dacă dai în adevărata lui răutate, urâciune. O fetiţă mai mărişoară a văzut un drac, nu în adevărata lui urâciune, şi a preferat să meargă toată viaţa cu picioarele goale pe jar decât să mai vadă un drac! E o realitate, atât de mult l-a sluţit păcatul, lepădarea, urâciunea, şi tot ceea ce a făcut şi face. Dar nu vă speriaţi! Dumnezeu ne-a ascultat, ne-a dat înger păzitor, ne-a dat pe Maica Domnului, avem toate cetele de îngeri. Un părinte, îi citea ucenicul rugăciunea, părintele a făcut aşa şi a zis fratele: „Ce e părinte?“, „Ai greşit că am văzut îngerul dând din aripi!” Orice gând îl ia şi-l duce la Dumnezeu că-i înger păzitor, nu doarme în post!

Aveţi îndrăzneală, e tot ce vă putem spune, pentru că avem multe de spus, pentru că în inimile noastre foarte pretenţioase, aici nu mai e nevoie de multe, e nevoie de mult [de calitate, intensitate, n.n.]! E nevoie de adâncime, de a trăi acolo unde suntem!

E o mare bucurie pentru noi mânăstirea de-aci, că sunteţi prezenţi aici, şi cu alte cuvinte suntem una!

Nu vă temeţi de judecată dacă aveţi pe Dumnezeu şi pe Maica Domnului! În noi stă toată fericirea veşnică. Luaţi lucrurile aşa cum sunt şi încercaţi, fraţilor încercaţi să vă iubiţi! Dacă nu se poate, cel puţin să nu vă omorâţi, să nu vă duşmăniţi!

N-am alt termen, decât ăsta: „Moarte sau viaţă!” Şi m-au întrebat mulţi ce e viaţa şi am răspuns: „Viaţa e moarte continuă!“, pentru că e mereu jertfă. Nu contează celelalte, ce spune lumea şi ce latră dracul! Contează ce spune Dumnezeu despre mişcarea inimii noastre.

Vă preţuim sincer, noi ne rugăm aici, chiar dacă nu vă interesează dar barem să ştiţi, ne rugăm pentru toată lumea şi sigur, pentru dumneavoastră acesta-i semnul material că sunteţi cu inima prezentă. N-aţi venit la praznicul din Techirghiol, aţi venit la un praznic ceresc sub oblăduirea, mângâierea, bucuria, nespus de marea veşnicie fericită a Maicii Domnului!”

Sursa: Război întru Cuvânt

 

 

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii