31 Dec
2016

Adina Dumitrescu: Poeme de sfârșit de an

CE CAUTĂ

 

Oare ce caută zâmbetul de

gloată, circ sau bun simţ lipsă

în clisa pâinii coapte din casa

florilor? Printr-o pată îmi pot

şterge imaginea de alb, verdele

cânepii la dospit fuiorul

întregitor, al fiorului risipit

de viaţă. Îmi fac dorinţă dintr-o

poză voalată, tocmai în clipa cu

bătaia gongului, osana fiinţelor

bune,  perfecţioniste,

ale malului stâng.

Cabiria, cântă şanţul de bocetul tău,

ascultă scâncetul căţelului după proscris!

Mai am ceva  interzis de zis?

Da, prea multe pete negre

puse să-mi ascundă gânduri albe,

prea multe lucruri perfecte,

tăiate impulsuri, prea multe dări

la o parte, tăiate ca la cartea de etică.

Bulboana mi se face vârtej, mă înec

în ea, mă înghite, merg în jos cu

regretul refuzului inumanului,

singură mi-am fost inamicul

corpului, aşteaptă-mă

dacă poţi pe fundul oceanului,

prinde-mă, scoate-mă

vârtejului, târăşte-mă

în Grand Canaria, taie-mi

amocul, dă-l binelui înjumătăţit

răului dacă nu-i prea târziu,

plimbă-mă printre flori carnivore,

ia-mi putinţa trăirii în

rochia imaculată singură,

spune-mi că şi tu eşti o pată

nearătată, întoarce-mă

într-un An Nou, un amalgam

între ce am făcut bun şi ce trebuia

să fac vieţuind, păcătuind.

De Revelion, arată-mă din cenuşie,

neagră, ninge-mă zgură prezentului

maculat, timpului instaurat…

 

RENAŞTERE

 

– Ei, acum, asta la primăvară!
– Ştiu, dar, să zicem…
– Să zicem, spune, ce te paşte?
– Să zicem că am o grădină bătrână
şi-n ea un măr creţesc la fel de
bătrân. M-am tot întrebat,
dacă pe măr îl iubesc
ce să fac, cum să fac să-l
întineresc?
– Dă cumva semne?
– Nu dă, Doamne fereşte să
ajungă la aşa ceva, întreb mereu
grădina şi nimeni nu-mi spune.
– Prima soluţie şi după mine,
ar fi cel mai bine să mă asculţi,
e o tăiere zdravănă de
întinerire.
– O, nu, să n-aud de tăiere, taie unii
porcul, coada câinelui,
înţelesul cuvântului, capul!
-Atunci, fă-i o altoire!
– Aha, m-am gândit şi eu
mai mereu, dar m-am temut
de urmare şi-ţi spun de ce:
altoiul trebuie să fie tânăr
altfel nu merge altoirea nici
în ochi, nici în T, nici cap
în cap.
– Exact, exact!
– Am să-l altoiesc, prea
îl iubesc, am şi spus odată
că-i deschis ţarcul de mânze
cu nări dilatate, în loc să mă
înţeleagă măcar pe jumătate,
a luat-o anapoda, dar îmi fac
„mea” că prea-mi umple
grădina şi merele-s bune,

minune!

 

 

SONATA LUMII CU INSTRUMENTE DEZACORDATE

 

când în marginea de pădure nu dănţuieşte aer frânt şi-ntrupat iar în triluri,

în şoapte când e fuga mistreţilor mai săracă în tropote decât vocea gonacilor
când gâtul privighetorii se ascunde pe fundul cuibarului

şi răgacea are cleştii pliaţi lângă ramuri uscate trecute
iar din zare se-aude bubuit şi se vede doar fulgerul despicând vârful de brad
când poiana-i umbrită de norul cu ploaia cu praful

şi cu lipsa arcuşului în acordare de greier
când ca marea e lacul petrecut de stihia de valuri fără bras

de broscoi-despicare de aer
fără tremur d-elitră unduire de şarpe peste frunză de nufăr
când pe mirişte macul îşi pierde petala mestecând-o ciulinii de mov şi albastru
şi de praf şi de fir cenuşiu ce-a picat de pe oaia cu mielul alături
când se-ascunde pescăruşul sub mal
pe sub corp de stabilopod tot cu ochi pe pontonu-n mişcare de val

când se-nalţă acesta cât casa pe tălpici care muşcă din plajă-un castel de nisip risipit

răsucit şi urcat coborât şi pleznit de alt val ce-l aduce-napoi

şi-n cochilii golite de midii l-aşază
când alunecă dealul de sus de pe coamă pe casă şi pe văi de torente săpate
când plângându-şi din sevă cad retezaţi brazi peste boabele roşii de fragi

peste frunzele verzi şi uscate când stăpână-i furtuna
când stăpână-i tornada cu fir alb răsucit cum e miţa de lână de oaie pe fus
melodia se desface în sunete grave nebune şi te-ntunecă norul

şi te-ameninţă cerul când se ceartă căţeii pe ţâţa de lapte golită

şi se-ncalecă loc să apuce
mai aproape de pielea fierbinte-a căţelei numai piele şi os
când se-ascunde porumbelul rotat cu cap alb sub aripă
sau degeaba îşi cată cu ciocul penajul ce-i acoperă sternul
când te scuipă pisica şi-şi găseşte loc în ungher

şi cu coada făcută covrig se acoperă ea şi culcuşul
când se ceartă vecinii pe mejdina împărţită de ani de hârtii

şi de panglica de ruletă
când pluteşte veninul între fraţii de-o mamă de-o prispă
când pe stradă se plimbă cuţitul ascuţit în afara cămăşii
când străbate desculţă aleea ţâfna de orice din nimic
când poetului noaptea pe lună îi e frig de sonată

şi fugite-s ascunse şi rima şi muza
când la marginea drumului se încearcă-n zadar dezghiocarea din fiare
şi-n afară de piste se tot cată cutiile negre printre giulgiuri şi fumuri
când se uită vorbirea trecută legea apărând parapete
focuri pale sau vii când se-aprind peste lumi

se-nteţesc se înalţă se întind pe ţinut de legende
când îţi aperi în gând fapta bună şi-ţi bagi capu-între umeri numărând la mătănii
când dreptatea nu-şi găseşte nici acul nici locul nici omul
când se-ncuie sipetul cel de azi ca şi cel din poveste
când veninul lipeşte fişicul bancnotelor puse bine pentru zile mai negre
când se uită-nţelegeri şi răsar noi pretenţii
când nu ştii de apare sau nu curcubeul după ploaia cu stropii de sânge
când spre cer în plutire vezi pian răsturnat cu piciorul cu coada pe sus
ciocănel rămânându-i captiv corzii-ntinse a registrului grav
gravitând după el tot pământul pe-un bănuţ apărat doar de puşcă
s-a pierdut s-a uitat acordajul
şi-ţi astupi din urechi băgând capu-între umeri murmurând rugăciuni

imn închini spre iertare
imn te leagă de imn psalmi acoperă stâlpi într-o mare de-mpreunare
voci angelice aşteptând din eter acordaj de pian

în sonată acordaj dintre lume şi stare

———————–

Adina DUMITRESCU

Râmnicu Vâlcea

31 decembrie 2016

31 Dec
2016

Adrian Botez: Poeme pentru un Nou An

 

CÂNTECUL CAVALERILOR ROUREI

 

Sudori de înger bem în veac

Însărăcindu-l pe sărac

Şi din potir şi din aripă

Ne-agonisim în cer risipă

 

Scoici când se răstignesc – nu mint:

Tainic învie-n mărgărint –

Spăşirea sevei înspinate:

Naramzele încoronate

 

O – lină vină de lumină

Neistovit vis de Grădină:

În sânge slovenim amurg –

Din noi în Tine toate curg

 

Fiece deget e-o Golgotă

Şi – fremătând din notă-n notă –

Stârnim furtună-n mâna dreaptă:

În pumn e Fulgerarea-Faptă!

 

*

Albesc de har copacii-n munţi

Arhangheli fac – din spade – punţi

Din vizuini – spre Empireu

E alfabet de Dumnezeu

 

Păstori de raze – Miel de Foc

Plauri de lumi fără soroc

Zenituri şi entelehii

Asfixieri de elegii

 

Logos Divin – Perfectă Rimă

Spre epopee se înclină

Şi stele toate – fir cu fir

Se-ntorc în inima-Potir

*

 

frânţi în genunchi pe-un strop de rouă

şoptim feţele lunii – două:

căci între fulgere şi beznă

zării din Iuda doar o gleznă

 

spre răsărit Ierusalim

din cavalerii câţi venim

nu se zăreşte-n cavalcadă

decât o înfocată SPADĂ

 

 

JOACĂ DE ÎNGERI

 

la cină  –  Dumnezeu zahăr le-a-mpărţit

îngerilor : în zvăpăiată

joacă  –  ei alb zahărul l-au împrăştiat  –  dulce viscolire

a iernat  –  peste pomii pământului

 

stau în mijlocul lumii  –  ca-n

mijlocul unui tort de nuntă  –  în care

urmează lumânările să se-aprindă

mirii să intre-n colindă

 

somnoroşi  –  îngerii s-au dus

la culcare: să strângă  –  de pe mese

Sărbătoarea  –  nu se ştie cine va avea grija

rigoarea

 

fierbinte  –  afundat cu genunchii-n visul zăpezii

mă rog să nu apară

de nicăieri  –  servitorii  –  nici

zorii

 

e-atâta parfum cald  –  în plin frigul

minunii : alaiuri  –  crai şi crăiese de abur  –  zăbovesc

sporovăiesc  –  prin somn  şi haruri  –  la fântâna

sticlindelor daruri

 

 

MULŢI ANI

 

mulţi ani  –  nu-nseamnă motiv de

trufie: doar

să priveşti  –  cu liniştea soarelui

lumea-n ochi  –  iar privirea

 

maiestuos transatlantic  –  să-nainteze   –  trainic  –  prin

mrejele tulburi de

alge  –  printre bancuri de scoici

bănuit perlifere  –  printre bancuri de peşti sumedenii

brăzdând  neguroase mituri de chiţi

 

şi s-ajungă  –  în fine  –  dar

negreşit  –  la locul de proapăt

susur  Luminii

 

 

NINGE…

 

ninge  : artileria şi-a micşorat

pulverizat  –  microscopic  –  proiectilele  albe  –  spre-a obţine

astfel mărirea  –  halucinantă  –  a

orizontului de tragere  –  şi  –  prin asta

garanţia că

nimic nu-i va scăpa  –  din bătaie  –  iernatic dezlănţuit

tirului gheţii

 

 

VREMURI

 

au fost cândva  –  în vremuri pline

voievozi şi de mărire duhuri :

bouri veneau să se închine

l-al Pajurii tron din văzduhuri

 

au fost cândva  –  în vremuri sfinte

oşteni născuţi de stânci şi codru :

vârtej de vitejii şi modru

şi hori de zâne pân’ la grinde

 

au fost cândva  –  în vremuri pline

icoane şi grădini de rai:

eroi ai spadelor cu grai

arhangheli   –  împărţeau  lumine

 

au fost cândva  –  în vremuri sfinte  –

dar cine-şi mai aduce-aminte ?

acum e crivăţ şi pustie

zbătut neam în nemernicie

 

au fost cândva  –  în vremuri pline  –

azi  –  dintre păsări – corbul vine

şi din moşia necuprinsă

a mai rămas o vatră stinsă

 

a fost cândva  – cine s-o ştie

când bate vântul de robie…

lungi şiruri  –  umbre fără cale

se scurg pe drumuri voievodale

 

şi nici măcar nu-s rupţi de jale…

 

lumină  –  unde eşti  –  lumină ?

te-ai stins  – şi noi suntem de vină :

din sus de cruce  –  răstignit

Hristos ne mustră  –  şi-i mâhnit

 

 

E NOAPTE ŞI E VISCOL…

 

e noapte şi e viscol şi cutremur

stau în odaie ca în fund de peşteri

prin aer zboară aşchiile lumii :

s-au pus pe desfăcut nebunii meşteri

 

de frig  –  nici o fiinţă nu-ndrăzneşte

să spargă porţile încremenirii

sub pleoapă-o lacrimă îmboboceşte :

între pustiuri  –  seacă şi martirii

 

 

LICORNUL

 

Licornul blând

Coboarã sfânt

Dintre pãduri

De dumnezei

 

E tot flãmând

De duh şi cânt

Şi trece rar

Pe la smarald

 

Licorn tãcut

Coboarã scut

Peste virginul

Prinţ din tei

 

E tot amurg

Walkirii curg

Spre câmpuri pline

De eroi

 

Sub cornul dalb

Nebun hidalg

Scuturã pomi:

Cad dulcinei

 

Licorn din lunã

Arme sunã:

Iubiri – rãzboi

Suie în mit

 

Îngenuncheaţi

Fraţi cruciaţi:

Aţi fost aleşi

Paznici la Graal

 

Arhangheli grei

Sunteţi tustrei

Chemaţi la cer:

E-ospãţ de zei

 

Licorn de pazã

Ia în vazã

Pe cei ce-ajung

Prin rãstigniri

La Sfântul Duh

 

 

PLÂNGÂNDU-L PE IISUS

 

Plângându-L pe Iisus – un copil

Adormi la ferestrã: şi-L vãzu pe Ucis

Plutind lin – lebãdã sângerie

Scurgându-se-n cântecul ultim – spre

Lac

 

Rãnile Lui erau tot atâtea ciudate

Lumini – guri de peşteri – strãpungând spre

Orbitoare Grãdinã

 

Şi copilul – în vis – o porni spre

Eternele dimineţi – iar

Când s-a trezit – nu mai avea

Nicăieri de ajuns

————————-

Adrian BOTEZ

Adjud, Vrancea

Crăciun 2016

 

31 Dec
2016

Elena Buică: Al Francisc & Manuela Cerasela – Jerlăianu – Ecuații lirici – Lumina sinelui nostru

Aştern câteva cuvinte despre volumul „Ecuaţii lirice”, cu ochiul cititorului fără pretenţiile unui critic literar din tabăra cărora nu fac parte.

La primul contact cu cartea, constaţi că autorii, Manuela Cerasela Jerlăianu şi Al Francisc sunt nişte poeţi nonconformişti. Forma, în care îşi îmbracă ei creaţiile personale, este ceea ce se numeşte, îndeobşte, proză poetică, având caracteristica de a nu se supune nici unei reguli structurale precise privind rima, ritmul, numărul de silabe al fiecărui vers, etc. Dar proza poetică se realizează exemplar în cristalizări individuale inedite încărcate de infuzii lirice. Valoarea acestor proze poetice o dau tocmai această formă elaborată şi calitatea imaginilor, chiar dacă uneori se foloseşte un limbaj prozaic. Ea se distinge prin unitatea şi lapidaritatea sa, prin universul poetic bazat pe o constantă – esenţializarea. Originalitatea şi actualitatea acestora se desprind uşor, iar această structură este agreată ca stil postmodern.

Acest volum mai are o notă specifică, una mai rar întâlnită, e conceput sub formă de dialog. Pe fiecare pagină se aud vocea poetului Al Francisc şi răspunsul poetei Manuela Cerasela Jerlăianu. El spune: „Am să trec frumoaso/ prin dreptul tău/ de o mie de ori/ dar autobuzul care mă poartă/ n-o să oprească / nici măcar o singură dată” (Neşansa). Ea replică: „Mi-aş duce zilele una după alta/ într-un răsărit târziu/ să văd cum se opresc/ în faţa clipei/ în care noi/ hoinăream înfloriţi de speranţă” (Speranţă, p. 79).

Deşi nu o spun direct, amândoi poeţii pun mare preţ pe forţa vindecătoare a creaţiei poetice, pe lumina ei neînserată, poate şi ca o contrapondere a faptului că amândoi au dificultăti fizice împovărătoare. În urma unor accidente intervenite drastic în viaţa lor, Al Francisc şi-a pierdut vederea, şi Cerasela, mobilitatea membrelor. Ea se foloseste acum doar de degetul mic de la mâna dreaptă  pentru a scrie la computer.

Scrisul, această alchimie a vieţii, a devenit stâlp al bolţii pe care se sprijină neîntrerupt lumea  lor interioară. Între suferinţă şi speranţă, s-au aşternut frumuseţea şi înţelesul adânc al cuvântului care a făcut legătura între universul vieţii înconjurătoare şi sinele lor. Din multe poezii, se simte cum glisează spre o lume numai de ei cunoscută. „Trăiesc/ de azi pe mâine,/ cu câte o poezie, la cină, şi câteva semne/ de punctuaţie/ în cană”, aşa cum mărturiseşte Al Francisc în poezia “Viaţa”. „Viaţa mă învaţă zi de zi/ cum să o consum,/ dar eu îi arăt la sfârşitul zilei,/ că nu am făcut economie/ de rutină”, îi răspunde Cerasela Jerlăianu, în poezia cu acelaşi titlu (p. 38).

Creaţiile lor s-au născut din capacitatea cu care au reuşit să-şi asculte experienţele lăuntrice, raportând totul la eul poetic, ca apoi să le comunice îmbrăcate în haina cuvântului frumos rostit. Citindu-le cărţile şi notele lor biografice, aflăm dramele şi victoriile acestor poeţi care au păşit printre cioburi şi spini înghiţind-şi lacrima mută a durerii pentru a ieşi la suprafaţă, să soarbă o gură de aer curat şi dătător de energie. Intuim, cu emoţie drumul dus-întors făcut fără întrerupere în adâncul sinelui insondabil şi anxios, acolo unde s-au sedimentat secvenţele de viaţă, şi ni-i imaginăm căutând cu încordare calea spre lumina bucuriei de a trăi, încununată de speranţe. Acestea pot fi o lecţie de viaţă chiar pentru noi toţi, cei care avem sănătatea fără probleme severe. Se cere să  le citim poeziile ca pe adevărate litanii aduse biruinţei în lupta cu marile încercări ale destinului.

Printre multe altele, am admirat la ei şi faptul că au trăit din plin afirmaţia lui Paul Valery: ,,Omul care scrie nu e niciodată singur.” Încrederea în forţa cuvântului a făcut-o pe Manuela Cerasela Jerlăianu să spună: „ştiu că o simplă sintagmă poate schimba sau ghida omul”.

Harul cu care ei au fost înzestraţi, răbdarea, dăruirea şi neostoirea au transformat neşansele vieţii lor într-un univers original, cu totul special, înnobilându-l cu virtuţi artistice care respiră prospeţime lirică.

Referindu-ne la tematica acestui volum de poezii, remarcăm că Eul liric al poeţilor este încrustat într-o infinitate de idei, de visuri, de trăiri, de revelaţii care pun în mişcare energiile creatoare deschizătoare de ferestre, dar iubirea şi bucuria de viaţă, aplecarea spre o lume mai bună sunt puncte cardinale înscrise în sufletul lor, învăluite în  unduirea mătăsoasă şi tandră a emoţiei.

“Mireasma Iubirii şi miresmele plăcerilor lumeşti îmi stau aproape, atât de aproape, încât ele fac din mine omul care sunt azi, aşa cum mă puteţi distinge fiecare”, mărturiseşte Cerasela. Dacă iubirea lui Al Francisc este o iubire puţin mai pământeană, în care bărbatul este mai prezent, iubirea Ceraselei este mai spiritualizată, mai înălţată spre cer şi spre lumină.

EL: „Am spus-o zilnic şi fără oprire/ că fiecare colină aduce cu pântecul tău/ aşa că merg la deal/ şi cobor către vale/ cu răsuflarea tăiată/ şi aproape mereu”(Mereu).

EA „Am învăţat să te recunosc/ dintre munţi,/văi, copaci/ sau dealuri/ după zâmbetul dimineţii/ şi căldura excesiv de fierbinte/ a nopţii/ şi am înţeles că fiecare stea/ poartă numele tău/ pe umeri/ aşa că aleg să te ajut mereu”(Asemănare, p.76)

Te cuceresc imediat sinceritatea, candoarea şi spontaneitatea ideilor poetei, nu poţi să nu o îndrăgeşti, şi nici pe Al Francisc nu poţi să-l ţii departe, fiindcă îi auzi permanent respiraţia şi tumultul trăirilor sale.

În încheiere, nu stau la îndoială să afirm că poezia acestor poeţi va dăinui în timp, pentru felul cum sunt înregistrate mişcările lăuntrice, viziunile, contemplaţiile, întrega lume poetică încărcată de emoţie şi de frumuseţi turnate în forme care respiră prospeţime.

———————–

Elena BUICĂ

Puckering, Toronto, Canada

31 decembrie 2016

 

30 Dec
2016

Doina Constanța Spilca: Colind

Colind cu nașterea în ticăit de inversă numărătoare,
Colind de fulg de nea-cumințenia sufletului,
aninat de cetina verde-speranță
cu irizații-bucurii,
Colind de nădejdea de bine și lumină!
Colind de sănătate și belșug!

 Poveste de iarnă: https://www.youtube.com/watch?v=hum0qomY5hs

 

Doina Constanța SPILCA

 

30 Dec
2016

George ANCA: Pe strada Părintelui Stăniloaie (poeme)

PE STRADA PĂRINTELUI STĂNILOAIE

 

pe strada Părintele Stăniloae

între Moşilor şi Negustori

soarele după ploaie Mântuleasa

 

baltă mare Baltimore

vorbeşti cu Natanael

Urmuz revolver Dumnezeu

 

vorbitor pe ape

în vara înotată

ne apropiem de Gange

 

penultimei candori

diurnitatea amurgului

cerbi inundabili

 

om fi penitenţă

gata gita agită

clonţul cu glonţul

 

cârcei după orhidee

în menghina chiromanţiei

pe tentacul maxim

 

coborâm paratrăznetul

ne mai spuneţi genelor

din preajma joienelor

 

într-o verticală miră

martora vieţii noastre

fiindu-ne pelerinaj

 

nume muni

cântece oameni

pentaton pentarh

 

aşteptarea carităţii

ca o recunoaştere

cald herald

 

harul înainte

fără harul după

bastoane dans duel

 

CE CALD

 

ce cald ce apă sâmbătă

rune cardiace mai nebun ca mine

troncul de iubire sfărâmată ţeastă

bine conversase cu ambasadorul

 

căţeluşa Salomeea capul tău

cine rituri în verde om

vedea au cine-i zeulaski

jubilat-ai palimpsest reflex

 

îl respectai pe taică-meu

cu el ;i mine aproape un trio

părinţi şi soră dialectul

Ghergheştilor ţi se dicta

 

neam ucis depănare canţonei

copii nevăzuţi mamă arde

gard roşu plete negre taică-tău

ce dor îi este să mai vadă aleile

 

Blaga Ralu nu nu sunt rudă

Doiceştii doicile lui Brâncoveanu

şi tatăl ce mai zicea  o lumânare

flori Găeşti Dunăre frica drumului

 

fraţi năruire ajuns-am martori popii

ăştia se răzbunaseră pe gajo

i se aniversa batjocura asasină

plecat  de la pomană şi erizipelul

 

steiuri mângâind-o pe Salomeea

Leela nejumulită de mironosiţe

în curte la mese canibali

duminica tuturor asasinaţilor

 

AM PLECAT

 

am plecat nu trebuia

să ne întoarcem

pe drum ne-am tot

gândit cum va fi

nici n-am ajuns

şi ne întoarcem

sau ni se pare

 

soare lângă lumină

ape lângă bărci

ancore lângă colaci

bărbat lângă femeie

 

fugi cum ai fugit

te scufunzi în câmpuri

zidul te boceşte

trupul ţi-l cojeşte

 

sângele în vis

îmi curge

gura mea e

mortul neştiut

 

arderile nopţii

răcorile de

pelicani

mirositori

 

mi-e viaţa

sora

morţii

tale

 

braţele lunii

în jurul gâtului

ca o fiică

îmi cauţi urmele

 

pe locuri veştede

târăşte-te

apa Prahovei

avea-o-vei

 

mama pădurii

în rochie verde

niciun copac

fiindu-mi tată

 

frumoasă era

lumina dealului

pată de munte

ne întorceam

 

împrăştie sarea

pe negrul pământului

munţi înghiţindu-se

nori nenăscuţi

 

nordul părului sub frunte

gura să nu-ţi cânte

gâtul să nu-ţi cânte

curul să nu-ţi cânte

 

ochii pământului

pleoapele soarelui

mergem drepţi

privim în sus

 

sete pe cioburi

cette heure

galbenul tălpilor

vieux heures

 

cară piatră

se întoarce

spre o piatră

fuge-n ea

 

nehotărâtă în somn

frumoasă pe trezie

mi-e toamnă numai mie

în tine mă întomn

 

umbra se opreşte

urâtul iubirii

se apropie

pentru sărutare

 

lac roşu soare

curgând

vaci

apunând

 

la Ischimzi ascultă

sufletul actorului

Ion beat

pe scena patriei

 

 

LA AMIAZĂ

 

la amiază nu plângeai

seara tot copii pierduţi îţi dai

noaptea vii dimineaţa stai

altui piept cale de ştiut nu ai

când se rupe între fântânele

inima pătrunsă de coclele

şi femeia îndrăgeşte

iar năframa care creşte

 

la amiază ai îndrăznit şi tu

somnului să-i spui că nu te cunoscu

noaptea viile înlăcrimate cu

mâinile sau rupt pe trup sau nu

 

dimineaţa te aştepţi

croieşti piepţi

 

 

VENEAM PE LA VOI

 

veneam pe la voi sub via înflorită

aprinsă părăsirea altei raze

Tintoretto taie săbii noi croim la pronii

 

să ne înrudim

vinul fără cercuri

gol pe din afară

 

către cântec a vorbit

către mine a vorbit

cum ne-am iubit

 

nu cunoşteam venirea pe lume

şi zadarnic strigam spuneţi-mi voi

cum umblaţi fără fiinţă încoace

 

asemănam ţările mările întrebările

pe urmă au venit la noi

mama din păduri tatăl din război

 

sunet de leamnă

ne înseamnă

populaţii de legăminte

 

PĂRUL TĂU

 

părul ud de ploi de aur

aur de fulgerătură

foc de lemne să-l usuce

lemne din păduri aprinse

ploi de foc se duc în cer

ploi de foc vin pe pământ

o şuviţă de păr galben

voi salva-o s-o aştern

ci în iarba despletită

părul nu mai are loc

părul ud de ploi de aur

foc de lemne să-l usuce

IUBIM ÎN TEMPLE

 

iubim în temple

vina templelor

hai în temple

numai cum iubim

 

pe polei cu tipuri

antropologice

niciun crac de femei gol

în şanţuri ascunse

 

*

întâmplare întâmplare

creierul era să-mi zboare

chiar zăpada pe cărare

creierii putea să-mi zboare

 

cunoscând femeii pliscuri

a jurat să le răzbune

răsturnându-se din piscuri

triste de îngropăciune

 

acest ritm îl va-nţelege

cum din cântec s-o întoarce

tot astfel curata-n lege

va îngenunchea la parce

 

abătută şi spre coapsa

bărbătească s-o însume

întind mâna cu pedeapsa

s-o răzbuni târziu sub lume

 

*

luat la goană

de regnuri

ultimul diavol

înghite văile

 

cap de os

toartă înroşită

sugestia amurgului

pe lanul de răchită

 

stăpâna marginilor

hohot nepotrivit

astfel e viaţa

astfel e gândul

 

uşi reci în

satul de gheaţă

viii ascultă

ce-au cântat ieri

 

*

renunţi

a doaua oară

cuvânt pronunţi

cuvântul se însoară

 

ce se înţelege

prin linişte

aerul gurii

cenuşa palmelor

 

pe casă merge fiecare

din cei cu agerele membre

sau corpuri bine târâtoare

ca promoroaca de decembre

 

*

armă de război

sub şaua de măgar

din casa risipită

am ieşit afar’

 

poruncă flămândă

începe alt soare

aşteaptă la pândă

cum celălalt moare

 

pe tot instinctul

aruncat

degeră

ce ne-a născut

——————–

George ANCA

24 decembrie 2016

Bucureşti

30 Dec
2016

Octavian D. Curpaş: Confruntări, de Iosif Ţon – O carte despre cum îşi poate recâştiga biserica autoritatea

Este destul de uşor, atunci când trăieşti într-o societate în care principiile libertăţii de conştiinţă sunt respectate, să uiţi istoria plină de lupte şi de suferinţe a celor pe care Dumnezeu i-a ales să fie „campioni” ai credinţei, în mijlocul unei lumi pline de întuneric. De fapt, biserica creştină s-a ridicat tocmai datorită unor astfel de oameni, care depăşindu-şi slăbiciunile şi punându-şi toată încrederea în Dumnezeu, au reuşit să zidească o temelie puternică pentru libertatea de închinare a fiecărui om, conform cu credinţa pe care o are. Din rândul acestor oameni, face parte şi pastorul Iosif Ţon, care prin intermediul volumului „Confruntări”, ne pune la dispoziţie materiale pline de valoare pentru istoria bătăliei dintre ateismul comunist şi credinţa creştină.

Atlanta, Georgia, 27 iulie 1939

La peste 20 de ani de la căderea comunismului în România, s-ar putea ca pentru mulţi să nu mai prezinte interes ceea ce s-a întâmplat timp de 40 de ani în ţara noastră. Cea mai mare greşeală ar fi să uităm ce s-a petrecut atunci, să ştergem cu buretele toată seria de nedreptăţi, persecuţii şi încălcări flagrante ale drepturilor omului şi astfel, să devenim nu numai lipsiţi de apreciere, dar şi vulnerabili faţă de întoarcerea, oricând posibilă, a unor noi forme de despotism. Istoria anilor grei ai comunismului „biruitor” nu trebuie uitată şi nici nu trebuie să se repete în vreun fel. Iată de ce, volumul „Confruntări” ne oferă posibilitatea de a păstra vie memoria faptelor rele din acele timpuri, pentru ca ele să nu mai revină.

În acest sens, gândul central al acestei culegeri de documente este bine sintetizat de Declaraţia făcută la Congresul Mondial al Bisericilor Baptiste, desfăşurată la Atlanta, Georgia, în 27 iulie 1939. „Nici un om, nici un guvern şi nici o instituţie religioasă, civilă, socială sau economică nu are dreptul să-i dicteze vreunei persoane cum să se închine lui Dumnezeu sau dacă să se închine sau nu. În continuarea practicii noastre constante, suntem imperativ constrânşi să insistăm din nou, asupra deplinei menţineri a absolutei libertăţi religioase a fiecărui om, de orice credinţă sau fără credinţă.”

„Cine îşi va pierde viaţa?”

În continuare, suntem plăcut surprinşi de prospeţimea conceptelor pe care Iosif Ţon le exprimă într-unul dintre documentele marcante, scrise împotriva regimului totalitar, intitulat „Cine îşi va pierde viaţa?”, întocmit în anul 1973.

Prin intermediul unei prezentări sintetice de excepţie, Iosif Ţon ne conduce prin istoria conceptului libertăţii de conştiinţă, de-a lungul veacurilor. În final, autorul aplică elementele de dogmatică creştină cu privire la liberate, la situaţia cultelor religioase neoprotestante, din România comunistă. Oferind o binemeritată lecţie autorităţilor statului referitor la respectarea drepturilor omului, stabilite prin Declaraţia de la Helsinki şi având şi curajul de a distribui acest manifest document, Iosif Ţon transpune în practică ceea ce el a studiat atunci când şi-a realizat teza asupra martirajului.

Libertatea copiilor lui Dumnezeu

În privinţa libertăţii pe care Dumnezeu o recunoaşte omului, Iosif Ţon nota: „Cristos a plecat de la premiza că omul este liber să îşi aleagă destinul, că el are nevoie să experimenteze puterea eliberatoare a Evangheliei, înainte de a găsi această libertate, pe care Pavel a numit-o libertatea copiilor lui Dumnezeu.” În continuare, el spune, citând din Declaraţia de la Atlanta: „Religia adevărată se sprijină pe convingerea că fiecare om poate să intre în legătură directă cu Dumnezeu. A-i nega vreunui om deplina exercitare a acestui privilegiu, înseamnă a-l priva pe individ de dreptul lui cel mai sacru şi de a-i viola demnitatea şi valoarea ca fiinţă umană.”

Pornind de la aceste principii, Iosif Ţon demască complotul pus la cale de autorităţile comuniste, care acţionând din interiorul bisericilor neoprotestante, prin intermediul conducerii acestora, şi-a impus un sistem bine gândit de subminare a dezvoltării lor, sub aparenţa menţinerii libertăţii de conştiinţă. Acest duplicitarism nefast, manifestat de autorităţile comuniste, este pus în evidenţă de autor, care subliniază nevoia mutării centrului spiritual al bisericii de la conducerea organizată, la Cel care este Capul – Isus Cristos.

Stăpânul nostru suprem este Dumnezeu

„Ceea ce vrem să spunem este că prin reglementările şi instrucţiunile nescrise, bisericile au fost împinse într-o situaţie neconstituţională, nestatutară şi nebiblică. Este timpul să ne oprim si să ne întrebăm unde am ajuns, cum de am ajuns unde suntem şi dacă este bine asa. Iar dacă ajungem să vedem că nu este bine, să avem curajul să ne întoarcem de unde am căzut şi să ne refacem fiinţa biblică, nou-testamentală, aşa cum vrea Domnul nostru, Isus Cristos.”

Aceste cuvinte curajoase ale lui Iosif Ţon sunt însoţite şi de nişte cereri precise pentru oprirea imixtiunii autorităţilor de stat în administraţia bisericii, dincolo de ceea ce este legal, conform tratatelor internaţionale. „Biblia ne învaţă să preţuim ţara în care trăim şi să stimăm autorităţile ei, să le dăm tot ceea ce le aparţine acestora. Dar Biblia ne mai învaţă că Stăpânul nostru suprem este Dumnezeu şi pentru noi, autoritatea Lui este cea care ne cere angajare necondiţionată şi deplină.” Urmarea răspândirii acestui document se poate intui uşor. Nu a fost simplu pentru Iosif Ţon să facă faţă autorităţilor comuniste şi temutei securităţi.

Pe de altă parte, contextul internaţional era într-un proces de schimbare, iar dorinţa autorităţilor statale din România de a obţine „Clauza naţiunii celei mai favorizate” din partea SUA a condus la oprirea unui şir nefast de evenimente, care s-ar fi încheiat cu lichidarea fizică a autorului. Lucrul cu adevărat deosebit este acela că acest document ajuns peste hotare, a silit autorităţile comuniste să îşi revizuiască comportamentul faţă de cultele neoprotestante şi să dea curs acelor cereri privind neamestecul lor în viaţa internă a bisericii.

„Manifest creştin”

Un alt document cu un profund caracter istoric şi spiritual al acelor timpuri este aşa-numitul „Manifest creştin”, care se constituie ca o replică la „Manifestul comunist” scris de Karl Marx. Mergând pe principiul opunerii la teza ateismului comunist a unei antiteze bazate pe conceptele religiei creştine, pastorul Iosif Ţon demonstrează în mod admirabil, faptul că societatea comunistă a fost incapabilă în a produce acel om nou, „constructor devotat şi conştient al comunismului.” Singura învăţătură capabilă să producă un om nou este cea creştină.

„Să spunem direct şi deschis ceea ce credem şi ceea ce vom căuta să demonstrăm în continuare: cauza pentru care nu se realizează omul nou este tocmai ideologia materialistă, atee. Fiindcă aceasta este piedica cea mai formidabilă care a fost înălţată vreodată, în calea formării caracterului nobil al omului.”

Sufletul omului este însetat după lumea spirituală

Examinând obiecţiile împotriva credinţei aduse prin intermediul materialismului dialectic, conceput de Marx şi Engels, precum şi prin tezele evoluţioniste ale lui Darwin, Iosif Ţon ne oferă o imagine sintetică asupra lipsei de fundament ideologic al acestor învăţători, relevând contradicţia de fond a acestora. Sistemul comunist destinat să producă apariţia omului nou, era el însuşi cauza care împiedica dezvoltarea unui om cu adevărat nou, superior din punct de vedere moral şi spiritual.

„Ceea ce se poate constata este că materialismul a creat în oameni un imens gol spiritual. Sufletul omului nu poate fi satisfăcut numai prin bunuri materiale şi culturale; el este însetat după lumea spirituală şi nu poate fi satisfăcut decât în contactul viu cu aceasta.”

Locul creştinului în socialism

În continuare, autorul consemna: „Lucrul pe care-l dovedesc cu claritate toate faptele istorice este că religia creştină în forma ei autentică a fost cea care a reuşit într-un mod nemaicunoscut în istorie, să creeze un om moral şi o societate curată şi că prăbuşirea credinţei a avut ca rezultat prăbuşirea moralităţii societăţii în ansamblul ei.” Acest manifest creştin lansat în cursul anului 1974 defineşte în cele din urmă, „Locul creştinului în socialism”, reliefând faptul că nu este corect statutul de toleranţă acordat creştinilor neoprotestanţi.

„De Isus Cristos se tem numai aceia care ar vrea să transforme lumea întreagă, dar care se tem ca această transformare să înceapă în ei înşişi, în propriul lor caracter. Revoluţia trebuie să înceapă în noi înşine, în fiecare dintre noi şi aceasta o poate face numai acela care a iubit omenirea atât de mult, încât S-a răstignit pe Sine pentru ea.” Întrebarea finală a acestui manifest era în ce măsură comunismul avea să accepte creştinismul autentic şi dacă avea să respecte libertăţile fundamentale ale omului.

Schimbarea de direcţie a persecuţiei religioase după 1974

Răspunsul îl cunoaştem – comunismul a respins o astfel de ofertă, iar în cadrul documentului „Schimbarea de direcţie a persecuţiei religioase după 1974”, vedem cum autorităţile statale au trecut la alte forme de discriminare şi înăbuşire a cultelor creştine neoprotestante, prin retrogradări sau disponibilizări, prin amenzi pentru adunările în familie şi mai ales, prin persecutarea studenţilor şi elevilor creştini. Ca urmare a acestor lucruri, Iosif Ţon, alături de încă patru personalităţi marcante ale creştinismului evanghelic din România a întocmit un manifest numit „Chemarea la adevăr”, care a fost citit la postul de radio „Europa liberă”.

„Persecutarea noastră începe prin atitudinea generală a autorităţilor de la toate nivelurile faţă de noi, credincioşii. Pretutindeni suntem priviţi ca duşmani, ca oameni ai unui trecut care trebuie extirpat, ca anacronici, ca indezirabili. Ni se spune mereu şi deschis, că noi nu avem loc aici, că suntem periculoşi, că stricăm unitatea naţiunii, că subminăm regimul.” Aceste cuvinte scrise în anul 1977 ne dovedesc un spirit plin de curaj, abnegaţie şi jertfire de sine. Şi nu întâmplător trebuie menţionat acest lucru, pentru că toţi semnatarii aveau să fie supuşi detenţiei, anchetelor brutale şi persecuţiei.

„Învăţăminte spirituale”

Lupta împotriva comunismului ateu din România nu a fost nici simplă şi nici uşoară. Aceste documente stau ca mărturii ale celor care au avut curajul să urmeze pilda lui Isus Cristos şi a apostolilor Săi. Un lucru extraordinar pe care Iosif Ţon l-a descoperit, având ca bază inspiraţia Sfintelor Scripturi a fost acela al căderii comunismului. Acest lucru l-a condus la speranţa unui timp în care credinţa avea să fie liberă, când ateismul pretins ştiinţific şi impus cu forţa avea să dispară şi când Evanghelia avea să fie predicată în toată libertatea pe plaiurile româneşti. Faţă de alţi colegi de generaţie, care nu vedeau decât o întindere progresivă şi universală a comunismului, Iosif Ţon a avut intuiţia timpurilor pe care azi le trăim.

Iată de ce, în ultima perioadă a comunismului, atenţia sa s-a concentrat pe formarea noii generaţii de predicatori, care să aducă lumina Cuvântului în spaţiul românesc. Aici poate, se observă cel mai bine, nu numai talentul de evanghelist, dar şi cel de lider spiritual de excepţie al autorului. La finalul volumului „Confruntări”, sub titlul „Învăţăminte spirituale”, putem citi prin intermediul a două interviuri, realizate de postul „Radio Vocea Evangheliei”, opiniile, întrebările, frământările, dar şi răspunsurile pe care le-au găsit în acea perioadă tulbure, pastorul Iosif Ţon şi soţia sa, Elisabeta.

Intervenţia Sa în mijlocul evenimentelor istorice

Putem spune că experienţa familiei Ţon este un exemplu pentru ceea ce înseamnă a fi un adevărat creştin, care Îl mărturiseşte pe Isus chiar şi în vremuri de negură şi de încercare. Şi astfel, ne putem gândi că niciodată întunericul spiritual al acestei lumi nu va fi atât de dens, încât să-i distrugă pe cei ce aleg să rămână alături de Hristos. „Istoria nu este numai o înşiruire de fapte umane. Cel care crede în Dumnezeu şi a învăţat să umble cu Dumnezeu ştie să vadă intervenţia Sa în mijlocul evenimentelor istorice.”

Octavian D. Curpaş

Phoenix, Arizona

30 Dec
2016

George ROCA: Pianista Corina Ungureanu – Kiss într-un concert extraordinar din Germania

Asociaţia Artiştilor Germană organizează pe 13 ianuarie 2017, de la orele 19:00, Concertul Extraordinar de Anul Nou.

La Sala „Bechstein” din Düsseldorf (NRW) pot fi ascultate piese de la prelaclasic până la muzică contemporană/modernă, unde pianista Corina Ungureanu-Kiss va interpreta o lucrare modernă „Epitaf II (1987/1995) a compozitoarei românce Dora Cajocaru*.

Criticii de specialitate o apreciază pe Corina Ungureanu-Kiss ca pe o muziciană  fascinantă pentru calităţile ei interpretative, dovedind de fiecare dată o continuă reflectare asupra stilului componistic. A concertat în mai multe ţări (Ungaria, Belgia, Luxemburg, Italia, Spania, USA), însă cea mai susţinută prezenta artistică se înscrie în Germania.

——————————-

* Dora Cojocaru (n. 1963, Baia Mare) a absolvit Academia de Muzică din Cluj-Napoca şi Hochschule für Musik Köln. Este doctor în muzicologie, a obţinut 13 premii pentru compoziţie şi muzicologie, iar din 2002 trăieşte în Canada.

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii