29 Nov
2014

Gheorghe Constantin Nistoroiu: Apostolul Andrei-Corbul Alb al Carpaților

 Lângă DUNĂREA ce-adună mii de Primăveri în stoluri, ai sosit ANDREI,  Tu, cel dintâi între chemaţi. N-ai adus alte-nceputuri Neamului cel mai viteaz, ci doar  CRUCEA biruinţei s-o purtăm pe umeri veşnic…Resfira pământul aşteptarea sub a paşilor tăi vâltoare, suspinând a tămâioasă pârguită sub balada lunii blânde… Lângă a lor altare sacre , printre codri, munţi şi dealuri, ai săpat ANDREI, izvoare în Dumbrăvile de Aur…
 Ţi-au adus al jalei dor, al izvorului sfânt murmur , Lupii neamului rămaşi să vegheze -n codrii adânci Pâinea, Vinul şi cu Sarea …    Cocori de doine suia-n cerul cu albastru- Voroneţ  podit, ştergar amiezii ţeseau  rugile-nchinate Fecioarei Sfinte, acestui Neam Împărăteasă –n veci fiind …Rodit de-a lui ZAMOLXIS glie, sub aburul de soare al Pâinii- HRISTOS , ne-ai Dăruit Apostole Andrei drumul spre Mirele-Iisus :de la adevăr la Frumos; de la dreptate la Bunătate; de la sublim la Jertfă; de la curaj la Biruinţă; de la durere la Înviere; de la dăruire la Înălţare. ANDREI, suav cuvânt-undă a Luminii, chezaş de rugă şi iubire, izvor al focurilor sacre ce-au stat zănoagă-n faţa străinilor cotropitori …

          Ne-ai odrăslit în ieslea sufletului primul Colind al Naşterii PRUNCULUI izgonind atât de târzia aşteptare chinuită de tăcere şi veac…ANDREI, curcubeu pironit în apele Istrului, primăvară de smirnă, cu suave uliţe de azur, ai strâns Sângele toamnei în Potirul lui Decebal, cuminecându-ne Troiţă a veşniciei …CORB Alb zburând la Basarabi,la poalele Carpaţilor străbuni, coborâtori în NOI şi urcători în tine, cu vrerea făptuirii tale, ai cuibărit pe străbunul Ogor al MARIEI , dor de Părinţii coborâtori din stele …

           ANDREI, basm de Panduri-Prislop al CRUCII , Tismana –iederă a Credinţei, tulnic de răzeş al Putnei – amnar Nădejdii, corn de vornic, Capriana – al Biruinţei vestitor,  clipocesc cu solzi de aur, mari fântâni cu undă lină suspinând în sihăstrie … Prinşi în niturile Jertfei, peste crestele carpate, ai păşit având alături ale Neamului vlăstare, mari Voievozi şi Vlădici Sfinţi ,înpingând pe Calea ROBILOR  CARUL MARE al Daciei străbune,împreună aţi aşezat la picioarele Biruitorului IISUS, ferecând în firida năzuinţei noastre CREDINTA şi IUBIREA.

          ANDREI-Apostolul Bucuriei, ne-ai bucurat inimile argintate prin chipul tău înflorit de dor de DUMNEZEU.

          ANDREI-Apostolul Fericirii, ne-ai înflorit prin chipul Tău, unic, luminos şi covârşitor prin spiritul de Dreptate-pecetea Adevărului-adevărat.

          ANDREI-Apostolul Dreptăţii, ne-ai închis petală gândului tău alb, să-nflorim mireasmă cuvântului-rugă, în picătura unei fapte.

          ANDREI-ApostolulAdevărului, ne-ai zămislit în ipostaza sublimă a demnităţii, cât un hrisov de luceafăr hărăzit strălucirii.

          ANDREI-Apostolul Demnităţii, ne-ai fericit cu a ta minunată făptură, înfăşurându-ne în pacea de har, în care răsună cântecul Păsării unice-Sfântul Duh.

          ANDREI-Apostolul Bunătăţii, ne-ai rânduit Stejari milenari, sub streaşina cărora se adună Cuiburi, Cuiburi… Ctitoriile Voievodale.

          ANDREI-Apostolul Luminii, ne-ai îmbătat sufletele, de dragoste, ascultând Cântecul de Lumină al DUHULUI, transformându-ne în refrene de dăruire.

           ANDREI-Apostolul Credinţei, ne-ai botezat Mlădiţe ale BUNATAŢII, Într-un Răsărit ca pildă a Începutului firesc.

           ANDREI-Apostolul Nădejdii, ne-ai înmiresmat-presimţire de flacără, brâu de lumină, cu care ne-ai încins căinţa.

           ANDREI-apostolul Crucii, ne-ai prelungit umbră a Învierii, în răstignitul răstimp al speranţei.

         ANDREI-Apostolul IUBIRII, ne-ai picurat în suflete, stropi de lumină, ne-ai urzit gândul cu fir de răşină, ne-ai brodat dorinţa cu refren de scânteie, ne-ai deschis pleoapa cu zori de femeie; ne-ai făcut culcuş din cobiliţa lunii, ne-ai legănat visul în simfonia Luminii, ne-ai ţesut curajul cu fir de argint, ne-ai lăsat răbdarea sacru-labirint.

          ANDREI-Apostolul CUVANTULUI, ne-ai tors-ziurel de gând din Caierul Zorilor, ne-ai făurit Cămaşa albă a cuvântului, pentru a le putea vorbi Îngerilor, ne-ai înfrumuseţat în pilde, pentru a ne putea întâlni cu Eroii şi Sfinţii.

         ANDREI-Apostolul Buneivestiri, ne-ai adus Zorile DIMINEŢII, pe Aripa cerească a bucuriei pentru a se reface ALTARUL Începutului-Logodnă a Înţelepciunii.

         ANDREI-Apostolul LUPILOR, ne-ai adus Troica de Îngeri diafani, presărând peste uliţe, colinde şi colăcei…Sângerând de omăt, lăsăm dâre de nea, în curţile primitoare, peste clinchetul hohotelor de colindători…

————

                                        

           Bucuria de a-l cinsti pe Sfântul Apostol Andrei, ne oferă prilejul fericit de a-i mulţumi Bunului Dumnezeu pentru Credinţa lăsată nouă moştenire.

           Bucuria de a-l preţui pe CEL ÎNTAI CHEMAT, ne cheamă îmtâi la supracinstirea

Mântuitorului-Arhiereul Suprem, Care l-a trimis în Scythia spunându-i: <Andrei, sunt cu tine oriunde vei merge, dar Scythia te aşteaptă!>

           Bucuria de a-l venera, pe CEL ÎNTAI ALES, ne cheamă tot întâi la a-l supracinsti pe Mângâietorul-Duhul Adevărului.

           Bucuria de a-l iubi, pe Apostolul IUBIRII, ne conferă onoarea de a o supravenera pe Atotfrumoasa Fecioara MARIA.

           ANDREI-Apostolul LUPILOR, ne cheamă la  responsabilitatea religioasă de a sluji lui Dumnezeu şi Naţiunii noastre, cum frumos remarca Nicolae Bălcescu: “Fiecare Naţie are o misie evanghelică de împlinit pe pământ”; sau cum tot aşa de sublim remarca Părintele nostru, Dumitru Stăniloae; <Toată viaţa unui Neam poartă pecetea religiei sale>.

           Cinstirea Sfântului Apostol ANDREI, ne pregăteşte privilegiul şi bucuria de a participa la cea mai frumoasă Sărbătoare: Naşterea Sfântului PRUNC-Praznicul Impărătesc, ce deschide larg porţile celorlalte Sărbători Regale, inclusiv cea a Anului Nou, care intră fastuos în Caleaşca princiară a Sfântului VASILE cel Mare. Este minunat la Sfântul Apostol ANDREI misiunea sa, chemarea de a fi primul Ales-Ucenic al Domnului nostru IISUS HRISTOS dar şi alegerea de a fi primul Chemat în slujba Naţiei Daco-române.

Nu întâmplător, ci în chip minunat, Apostolul ANDREI, deschide inimile tuturor daco-românilor, pentru a pătrunde mireasma Zilei naţionale: “În trupurile sfinte ale Treimii Româneşti: HAR-DEALUL, VALAHIA şi MOLDOVA, va bate de acum o singură inimă-DACIA ROMĂNEASCA !” (MIHAI Viteazul)

           

Prietenia Sfântului Apostol ANDREI, dragostea Sfintei Fecioare MARIA şi Bunul DUMNEZEU, să vă ocrotească, să vă binecuvinteze şi să vă mântuiască !

                      

Prof.dr. GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU

PREŞEDINTELE FUNDATIEI ECUMENICE SFÂNTUL APOSTOL ANDREI

 Foto: icoana Sf. Andrei. Sursa:http://www.standrewpitt.org/icoana-sf.andrei.gif

 

 

 

 

 

 

29 Nov
2014

Vasile Alecsandri: Noaptea Sfântului Andrei

Noaptea Sfântului Andrei

                                  de Vasile Alecsandri

 

 

Zgomot trist în câmp răsună!

Vin strigoii, se adună,

Părăsind a lor sicrie.

Voi, creştinelor popoare,

Faceţi cruci mântuitoare,

Căci e noaptea-ngrozitoare,

Noaptea Sfântului Andrei!

 

 

Vântul suflă cu turbare!

A picat stejarul mare,

Cerul s-a întunecat!

Luna saltă-ngălbenită,

Printre nouri rătăcită,

Ca o luntre părăsită

Pe un ocean turbat.

 

 

Bufnele posomorâte,

În a lor cuiburi trezite,

Ţipă cu glas amorţit.

Lupii urlă împreună,

Cu ochi roşi ţintiţi la lună,

Câmpul geme, codrul sună,

Satan pe deal s-a ivit!

 

 

Iată-l! iată, Satan vine,

Răzbătând prin verzi lumini,

Pe-un fulger scânteietor.

Umbre, stafii despletite,

Cucuveici, iele zburlite

Şi Rusaliile pocite

Îl urmează ca un nor!

 

 

Sus, pe turnul fără cruce,

Duhul-rău zbierând se duce,

Şi tot turnul s-a clintit!

Miezul nopţii-n aer trece

Şi, lovind arama rece,

Ore negre douăsprezece

Bate-n clopotul dogit.

 

 

Strigoimea se-ndeseşte,

Horă mare învârteşte

Lângă turnul creştinesc.

Iar pe lângă alba lună

Nouri vineţi se adună,

Se-mpletesc într-o cunună

Şi împrejuru-i se-nvârtesc.

 

 

Voi, cu suflete curate,

Cu credinţi nestrămutate,

Oameni buni, femei, copii!

Voi, creştinelor popoare,

Faceţi cruci mântuitoare,

Căci e noaptea-ngrozitoare,

Noaptea Sfântului Andrei!

 

 

Acum iată, pe mormânturi,

Clătinaţi, bătuţi de vânturi,

Toţi strigoii s-au lăsat.

Aşezaţi într-un rond mare,

Adânciţi în întristare,

Pe sicriu-şi fiecare

Oasele-şi a rezemat.

 

 

Unul zice: Eu în viaţă

Cu o mână îndrăzneaţă

Multe drepturi am răpit!

Răpit-am pâinea de hrană

Unei gingaşe orfană

Ce, pierdută şi sărmană,

În mizerie-a pierit!

 

 

Altul zice: Eu în lume

Am avut putere, nume,

Căci am fost stăpânitor!

Dar în oarba-mi lăcomie,

Pentru-o seacă avuţie,

Am împins în grea urgie

Pe sărmanul meu popor!

 

 

Altul zice: Eu în ţară

Fost-am o cumplită fiară,

Plină de amar venin!

Împotriva ţării mele

Făptuit-am multe rele,

Şi-am legat-o în lanţuri grele

Şi-am vândut-o la străin!

 

 

Foc şi ură-n veşnicie

Pe voi cadă, pe voi fie!

Strigă-atunci un glas ceresc.

Şi pe loc cad în morminte

Păcătoasele-oseminte.

Iar pe zidurile sfinte

Trece-un foc dumnezeiesc!

 

 

29 Nov
2014

Zorica Lațcu: Pomelnic

Dumnezeu să-i odihnească în Împărăția Sa,

pe cei care nu mai sunt!

POMELNIC

Pe toți cei ce în veacuri au căzut luptând
Pentru biruința crucii prea cinstite
Cei ce în clipa morții au avut în gând
Numele Treimii prea blagoslovite
Și pe toți aceia care au râvnit
Slava și cununa mai presus de minte
Pomenește-i, Doamne, Tu când vei veni
În Împărăția Slavei Tale sfinte.

 

Pe toți mucenicii neamului eroi,
Luptători cu spada sau cu rugi sfințite
Toți cei ce se roagă astăzi pentru noi
Și ne scot în grabă tainic din ispite,
Și pe toți aceia care pentru neam,
Au trăit în temniți ca-n niște morminte,
Pomenește-i Doamne, Tu când vei veni
În Împărăția Slavei Tale sfinte.

 

Pe tot neamul nostru evlavios și sfânt,
Voievozi și doamne, boieri, jupânese,
Toți câți dorm cu trupul în acest pământ
În hotarul țării noastre prea alese,
Pe părinții noștri și pe frații dragi
Ce s-au dus la ceruri sus, de mai-nainte
Pomenește-i, Doamne, Tu, când vei veni
În împărăția slavei Tale sfinte.

Și pe toți aceia care neștiuți
Stinsu-s-au în vremea asprelor prigoane,
Cei ce încă astăzi zac necunoscuți,
Și-n Biserici nu au slujbe și canoane,
Pe toți sfinții, care numai Tu îi știi
Și al căror nume numai Tu-l ții minte,
Pomenește-i, Doamne, Tu, când vei veni
În împărăția slavei Tale sfinte.

 

Zorica Lațcu

http://www.trilulilu.ro/muzica-soundtrack/florin-nan-pomelnic-de-zorica-latcu-teodosia#ref=profil

 

28 Nov
2014

Artur Silvestri: „Noi suntem aici în Ţara Strămoşilor şi vorbim nu numai în felul lor ci şi în categoriile lor constitutive“

Artur Silvestri: Instinctiv, ori de câte ori mă aflu într-un spaţiu geografic nou, paşii mă poartă spre drumuri pietruite sau asfaltate, dar întotdeauna pline de colbul unor întâmplări deosebite. Atunci simt cum o piatră, o uşă, o fereastră încadrată întrucâtva „altfel“ îmi vorbesc despre prezentul şi viitorul acelei lumi care mi se destăinuie, tainic, prin ceea ce astăzi, prozaic, denumim, habitat“ ori, spus altfel, „spaţiu de locuire“. El se leagă întotdeauna de „noi“. Fiindcă poate părea ciudat unora, dar eu cred că ne naştem exact în acel loc care ne iubeşte, iar trecerea noastră prin viaţă ţine de această chemare şoptită a „pietrei“. Niciodată nu am fost eu cea care a ales o casă de locuit sau un spaţiu de lucru, ci acel spaţiu m-a atras spre o pasiune sau alta, pe care am numit-o fie profesie, fie soţ, fie „cetate“.

Cu dl. Artur Silvestri am avut mai multe convorbiri de-a lungul anilor, poate cele mai multe destinate unui „folos public“ din cele purtate cu scriitori, cărturari sau artişti. Una dintre cele mai interesante a avut loc la puţin timp după ce, la sfârşitul lunii septembrie, s-au acordat Premiile Patrimoniului Românesc, cu prilejul unei reuniuni deosebite.

Întemeietorul acestor premii (o „floare de aur“ la butoniera celor mai merituoşi cărturari români) mi-a vorbit despre ele dar mai ales despre „soarta noastră în istorie“, preocuparea sa de căpătâi, aşa cum a spus-o adesea.

Carmen Marinescu: Domnule Silvestri, vorbiţi întotdeauna de cultura unui popor ca despre un spaţiu ce se desfăşoară pe coordonate din cele mai diverse, dar întotdeauna convergente. Poate părea scos din context, dar cu prilejul acordării premiilor Asociaţiei pentru Patrimoniu, cred că s-a trecut cu vederea un aspect esenţial al culturii unei naţiuni, aspect pe care de altfel îl îndrăgiţi la fel de mult ca pe celelalte, cel care priveşte „spaţiul nostru de locuire“.

Artur Silvestri: „Spaţiul nostru de locuire“, cum îl denumiţi, nu s-a evocat direct şi, deci, nu a constituit „temă“ sau „obiectiv“ însă, la drept vorbind, această realitate este prezentă pretutindeni, în această panoramă de idei fundamentale ce încercăm a schiţa. Întâi de toate, însăşi noţiunea de „patrimoniu“ ar fi de neînţeles fără a se invoca geografia statornică şi felul cum aceasta se orânduieşte în reprezentările ce susţin marile colectivităţi. În această materie, noi avem o realitate cosmică impresionantă şi, până la urmă, un fel de „puncte ce iradiază“ asemănătoare constelaţiilor de pe cer. Când spunem Hobiţa, spunem Brâncuşi, când spunem Ipoteşti, spunem Eminescu şi este destul, câteodată, a rosti o denumire geografică unde stau încifrate idei-forţă, strat ireductibil, aproape de goetheanele „Mume“. Căci mai trebuie alăturat un cât de mărunt adaos când spunem „Voroneţ“ sau „Ceahlău”? De fapt, nu „cuvântul“ singur impune ci cuprinsul lui atât de insondabil prin extensiune şi chiar sentimentul neobişnuit al „altei limbi“, ce ne vorbeşte de la sine şi ne comunică pe un canal atât de enigmatic încât nici nu mai este nevoie de sens.

Totul ne apare ca un fel de revelaţie. Aceasta însemnează ca noi suntem aici „în ţara Strămoşilor“ şi vorbim nu numai în felul lor ci şi în categoriile lor constitutive.

Dar, în fond, acesta este „Patrimoniul“, adică locul de unde vin Părinţii şi locul unde ei se găsesc acum. Noi nu ne dăm seama decât arareori că, indiferent unde ne-am afla, acesta este „codul nostru inerent“, ce ne defineşte şi care, oricât ne-am strădui, nu îl putem înlătura căci se cuprinde în însăşi formula noastră de compunere rasială.

Carmen Marinescu: Ceea ce spuneţi este atrăgător dar, poate, prea teoretic. De ce rezonăm, totuşi, diferit, noi, romanii, indiferent de gradul de cultură pe care îl avem, la un mediu oarecum artificial, la un anumit stil de a locui?

Artur Silvestri: De obicei, când vorbim despre „românitate“ noi ne închipuim un fel unic de a ne manifesta şi chiar o atitudine ce s-ar observa în chip general, nesocotind modurile diverse şi chiar participaţia individuală. Acestea sunt iluzii sau, mai bine spus, „românităţi de retortă“ şi fiindcă istoria nu se scrie cu „idealităţi“ şi cu ficţiune antropologica este mai cuminte a vedea nu speţa pură (simplă ficţiune) ci înfăţişările ei, care, totuşi, oricât de complexe şi diferite, se întâlnesc într-un punct ce însemnează stratul ireductibil. De fapt, aceasta ilustrează marea noastră întindere de geografie însuşită.

Carmen Marinescu: Geografie însuşită?

Artur Silvestri: Întocmai. Noi nu avem doar o realitate de „navigator“, precum grecii sau portughezii, şi nici un fel de a vedea lumea de popor ce nu şi-a părăsit munţii, precum locuitorii din Tibet; nu ne manifestăm previzibil în spaţiul fără noutate precum beduinul în deşert şi nici exclusivamente ocult şi naturist, cum se întâlneşte la „omul de pădure“. Geografia, ce şi-a depus în „omul român“ fenomenala ei diversitate, se traduce printr-o extensiune de reacţii ce aparţin deopotrivă dacilor agăţaţi de munţi ca şi omului de codru şi omului de luncă, spre a nu exclude, totuşi, pe „orăşeanul“ recent, în forma lui de viitură heteroclită.

Carmen Marinescu: Vorbiţi despre conflictul clasic dintre „ţăran“ şi „orăşean“, „ţăranul“ fiind dac?

Artur Silvestri: Nu, nici pe departe. Acesta este un conflict inventat mai încoace, când, spre a se putea descrie autohtonul în termeni depreciativi, s-a născocit o tradiţie a „ţărănismului“ reacţionar, opusă în chip virulent“ orăşenismului“ civilizat, socotit a fi, mai mult chiar, un factor de progres. Dar ieşind din schema ideologică, suntem întâmpinaţi de cu totul alte realităţi. Noi aveam, la Sarmisegetuza, la Genucla, poate chiar şi la Petrodava, îndată după ocupaţia „Daciei aurifere“ de către Romani, o civilizaţie orăşenească despre care nu se vorbeşte în chip intenţionat, căci astfel s-ar răsturna nu doar prejudecăţi ci şi „versiuni doctrinare“ ce nu îşi află, de fapt, cine ştie ce reazem prin însumare de dovezi. Dar să nu uitam că, acum mai bine de 5.000 de ani, „cucutenienii“ locuiau într-un fel de oraşe.

Carmen Marinescu: Dumneavoastră folosiţi adesea noţiuni şi terminologie personală; acum aţi spus „ocuparea Daciei aurifere“. Ce să înţelegem prin asta?

Artur Silvestri: Ceea ce observaţi la o cât de sumară privire a hărţii Daciei de dinainte şi de după Decebal. Noi ar trebui să formulăm, în această materie, concluzii lipsite de prejudecăţi şi de iluzii şi să spunem că „războaiele dacice“, fiind o expansiune tipică, avuseseră drept etiologie stăpânirea zăcămintelor aurifere, tot atât de atrăgătoare atunci pe cât este astăzi petrolul arab. Odată ce „El Dorado“ este atins, invazia militară încetează şi îi lasă să pătrundă pe administratori. De obicei, orişiunde pătrunde, Imperiul aduce nu atât „veterani“ cât funcţionari; face recensământ, spre a cântări „impunerea la dări“, apoi organizează drumuri pe unde perceptorul va călători ca să încaseze birul şi zeciuiala, în fine, dacă se aşează mai bine, introduce „geometria omului în spaţiu“, adică, în termen modern, „sistematizează teritoriul“, spre a identifica de îndată sediul contribuabilului ce se va transforma într-un număr sau în punct de intersecţie de linii stradale. Acestea sunt desfăşurări de istorie de „Dacie Romană“, ce nu ne definesc, nici măcar în imediatul ocupaţiei, decât parţial. Adeseori, spre a se arăta „continuitatea elementului local“ se stăruie asupra factorului orogenic, zicându-se că „dacul izolat în munte“ s-ar fi sustras fără efort numărătorii, încasării de taxe şi, deci, nimicirii. Încheierea este elementară căci o confirmă realităţi ulterioare-şi, deci, schema de evoluţie specifică-atunci când găsim, în Ardealul Evului Mediu, „ţări“ autonome, izolate pe munţi, ignorate de Stăpânire şi, la rândul lor, impasibile înaintea veneticului ce se privea de pe creasta înzăpezită cum evoluează în funduri de văi, ca nişte gângănii minuscule.

Dar această idee, ce s-ar întruchipa în formula „societăţilor paralele“ (fapt indiscutabil!) nu-i esenţială, totuşi, în materia „ocupaţiei romane“. Noi am avut, fără de nici o îndoială, un stat dacic continuu, trăind în paralel cu „ţara ocupată“, ce poate doar şi-a strămutat capitala, aşezând-o la Petrodava, însă şi-a conservat muntele sacru care, fiind Ceahlăul, a rămas imaculat. Acum, se va obiecta că „sursele“ nu fac menţiune despre aceasta stăruinţă în statalitatea autohtonă şi că, deci, fără „izvoare“, nu ar fi existat nimic. Dar atunci când „triumful dacic“ s-a prefăcut într-o aproape modernă suprarealitate propagandistică ar fi fost cu neputinţă a se înregistra documentul „eretic“ şi informaţia „revizionistă“.

Bineînţeles că astfel de examinări nu se fac defel şi nici nu sunt de nădăjduit nici în viitor căci acelaşi fel de a scrie istoria după directivă se practică şi azi. De fapt, ca să reiau, noi am cunoscut o tradiţie „orăşenească“ cu vechime, ce va trebui clarificată cândva spre a nu se mai insista în ideea vieţuirii primitive şi în tabloul, devenit clasic, de „bordeieni“ lipsiţi de civilizaţie, adică de „troglodiţi“. Noi avem, în „ţările“ noastre a căror continuitate în evoluţia de termen propriu impune prin stăruinţă, un fel de a locui de un echilibru aproape clasic, fiindcă în geometria casei ţărăneşti aflăm ceva din secţiunea de aur a templului grecesc, care, într-un fel, este traducerea în piatră şi în marmură albă a proporţiilor aproape perfecte ale casei din Carpaţi.

Carmen Marinescu: Aţi mai spus, însă, despre „diversitate“ în raport de „spaţiul de locuire“ şi acum vorbiţi despre „casa ţărănească“, model pentru templul grec. Nu este o contradicţie?

Artur Silvestri: Nicidecum. Oriunde este geografie cu lărgime şi forme de relief atât de diferite precum sunt la noi, aparenţa de mod de viaţă diferenţiat apare dar nu stinge stratul cel mai profund, „lamura“, fondul ireductibil. Noi avem, cu adevărat, om de munte, de şes şi de lunca, „poienari“ ce fondează aşezări omeneşti tăind luminiş în păduri şi poate chiar atitudine de om de aşezare lacustră, însă mai presus de acestea stă întocmirea originară. În această ordine a lumii, „romanul prototipistic“ este, fără de nici o îndoială, Brâncuşi.

Carmen Marinescu: Să înţelegem că există o „civilizaţie „tradiţională, foarte puţin cunoscută? Istoric, în ani, am desăvârşit tehnici şi materiale de construcţie noi, am descoperit principii universale, înscrise în cărţi citite de toţi constructorii lumii. Cum explicaţi nevoia omului de a desăvârşi arta construcţiei înaintea altor meşteşuguri (uneori chiar simplul scris sau socotit) căci există, încă, oameni, care îţi fac locuinţe, sau construiesc poduri sau drumuri fără calcule de rezistenţă?

Artur Silvestri: Aici sunt două tematici ce se întâlnesc într-un punct foarte puţin vizibil căci, la drept vorbind, ne aflăm în „istoria enigmatică“. Ea se constată numai prin efect şi, pentru cei ce se rezumă doar la desfăşurările superficiale, se include în categoria „iregularului“, a „miticului“ şi, până la urmă, a „hazardului“. Dar, bineînţeles, fără să fie „hazard“. Unii, observând desfăşurările sistematice şi previzibile în urmarea principiilor de logică şi de calcul matematic, dobândesc un simţământ de confort şi de învoială cu o schemă ce reflectă „efortul uman“, adică progresul tehnic, reprezentat în felul unui adaos periodic de la „primitiv“ la „evoluat“. De aici provin marile erori de apreţuire şi de aşezare greşită pe cântar. „Primitivul“ rămâne astfel un soi de „pre-om“, un „ur-mensch“, şi, ca atare, etapă depăşită şi în mod definitiv inactivă. Numai „omul evoluat“, reieşit din „civilizaţie“, adică din „înaintare tehnică“, ar fi de urmărit şi de înregistrat în istorie iar aceasta devine, fără a se rezema această concepţie pe o realitate indiscutabilă, „formulă canonică de existenţă“. Dar aici sunt cantităţi uriaşe de argumente contrare.

Întâi de toate, „revoluţiile tehnice“, despre care se vorbeşte cu insistenţă şi adeseori se transformă în fetiş şi în cheie universală, explicând totul. Mulţi socotesc că în afara acestora nu se poate înţelege nimic şi că, deci, atunci când apare „noul“, el se constituie pe cale raţională şi prin „ştiinţă“, deşi nu se explică etiologia acestuia şi, mai pe înţeles, cum apare „noul absolut“. Noi, însă, avem, în această materie, un şir de miracole, ce impresionează atunci când se evocă, măcar pe scurt. Cine a născocit roata şi, mai ales, din ce motiv? ªi cine a orânduit întrebuinţarea focului şi „îmblânzirea „lui spre a se preface din stihie în factor de „punere misterioasă în lucrare”? Acestea ar fi episoade de neimaginat dacă „omul primitiv“ ar fi fost primitiv. Istoria însăşi cuprinde o taină de nedezlegat atunci când o privim de sus şi fără sentimentul, dezgustător prin subţirime, că nimic nu trebuie re-văzut şi, deci, înţeles.

Carmen Marinescu: Aşa se explică geniul meşteşugarilor – ţărani care clădesc case şi poduri fără calcule?

Artur Silvestri: Într-un anumit fel, da, aşa se explică, este evident. Dar, în acest strat foarte profund şi in-analizat dar analizabil cu altfel de metode decât „ştiinţa“ curentă, prea reducţionistă, există o „realitate paralelă“ care se revelează câteodată şi surprinde fiindcă noi suntem prizonierii unor prejudecăţi ce ne împiedică sa înţelegem totul mai distinct. Aceasta este „istoria sub – lunară“, socotita a fi „magică“ şi „miraculoasă“, când de fapt nu este decât dovada ciclurilor aproape „budiste“, adică uimitor de lungi şi ininteligibile în perspectiva vieţii noastre, prea scurtă ca să căpătam sensul timpului strivitor. Cândva, pe când eram tânăr, documentasem material divers în ideea de a face o „teză“ privitoare la „revoluţia industrială în Ţările Române, în Evul Mediu“; acestea ar fi fost inventare de civilizaţie aşa-zis „ţărănească“ şi, deci, un tablou de altfel de realităţi, de „lumi paralele“ unde Leonardo da Vinci, dacă o fi existat, este categoric un anonim.

Carmen Marinescu: Aţi scris-o? În ce fază se găseşte?

Artur Silvestri: A rămas un „dosar deschis“, în coperţi ce strâng fragmente. Eram încredinţat că o voi scrie degeaba şi că nu numai că nu o voi putea publica, dar şi că voi fi luat în derâdere. Prejudecata curentă, de fapt „sectarismul evoluţionist“, aduce astfel de reacţie descurajată.

Deocamdată rămâne un „document intelectual“ care, poate, într-o zi, se va adăuga la o carte ce o visez şi unde ar fi introduse cele câteva mii de teme obligatorii, cu neputinţă de a se consuma într-o viaţă de om. I-am spus „Enciclopedia cărţilor nescrise“.

Carmen Marinescu: În această carte să înţeleg că poate intra şi răspunsul la întrebarea privind „arta construcţiei „care apare înaintea „scrierii“ şi „socotitului“?

Artur Silvestri: Ideea este fascinantă, mai cu seamă că se confirmă istoriceşte. Aici eu am să spun ,însă, o fabulă, lăsând a se înţelege ce se poate din cuprinsul ei. Într-o tulburătoare „urmă“ rămasă de la „oamenii Cucutenilor“, un fel de altar din pământ ars, ce se orânduieşte într-o formă aproape cilindrică, se destăinuieşte forma unei case. Aceasta este o imagine ori, mai bine spus, o hieroglifă a sufletului. Casa este „semnul sufletului“ şi, înăuntrul ei, este „sufletul casei“, insondabil, nedesluşit. Poate un Înger.

 

Interviu de Carmen Marinescu

http://dacologica.wordpress.com/

28 Nov
2014

Părintele Arsenie Boca: Moartea care dobândește Învierea

,,Aproape n-aș putea spune când s-a smerit Dumnezeu mai mult înaintea omului: când S-a răstignit pe cruce, sau când S-a pogorât din slava Lui de Dumnezeu, întrupându-Se în biata fire omenească.
Făcându-Se om se face carne, cu toate înclinațiile ei. Dar Iisus n-a ascultat de ele de toate. Înclinarea senzuală a fost biruită, ca să trebuiască a fi biruită și de noi. Aceasta se petrece în viață prin neîncetata lepădare de sine, prin crucea noastră cea de fiecare zi- cât abia de rămân zile neumbrite de tristețe- și desăvârșit se biruie prin moarte. Așa se restabilește temelia cea străveche.
Prin moartea pe cruce trupul se purifică și ajunge expresie și mijloc direct al Duhului dumnezeiesc, devine adevărat trup spiritual al Dumnezeului- Om, înviat.
Tot așa și noi, ne rugăm lui Dumnezeu să ne curățească viața de întinăciune. El ne trimite câte-o răstignire în fiecare zi, câte-o săptămână a patimilor, câte-o viață pe cruce, iar noi, în nepriceperea noastră, neștiind căile lui Dumnezeu, ne rugăm mai cu foc să ne scape de cruce. Iisus n-a făcut așa; nici noi să nu facem.
S-ar putea spune că Iisus S-a născut pe cruce.
Toată viața lui Iisus a fost ca atare. Iar din cea mai grea cruce: moartea, a izbucnit și biruința cea mai mare: învierea, sau omorârea morții. Căci Iisus o biruise în viață; iar cu moartea Sa, cea de bună voie a biruit-o și pentru toți oamenii, de la începutul până la sfârșitul lumii.
Cu Învierea lui Iisus avem chezășia că vom învia și noi, ca Iisus, căci El e începătorul, pentru noi, în toate.
Altă mărturie a veșniciei noastre, mai tare ca aceasta, nu ne-a dat nimeni.
Poate că tocmai fiindcă e cea mai tare, uluiește obișnuitul în care dormim, și poate tocmai de aceea nu îndrăznim să credem în învierea noastră. Iar fără această credință , viața noastră parcă n-are sens, nici scop în sine, tare-i decolorată și neliniștită.
Creștinismul se întemeiază și dăinuiește pe Întemeietorul său: pe învierea Lui din morți, ultimul cuvânt.
Noi suntem care de obicei cădem din creștinism , iar nu creștinismul. Noi cădem , nu Iisus. Minciuna iudeilor n-a surpat învierea lui Iisus. Dumnezeu nu cade. Dar căzând noi din creștinism ni se pare că a căzut creștinismul, ni se pare că a căzut altcineva, nu noi.
Sunt foarte strânse: moartea cu învierea. Multora li se pare că se isprăvește totul cu mormântul. Creștinul însă își scrie pe crucea de la căpătâi: ” Aștept învierea morților”.
Credinciosul nu se teme de moarte, fiindcă a desființat-o Iisus. Iisus i-a schimbat sensul, întorcându-i altfel rostul. Acum, moartea pentru credincios e ultimul botez, ultima curățire a vieții.
Suntem în gândirea sf. Pavel, spunând că botezul nostru, prin care am intrat în creștinism, se desăvârșește cu botezul cu care s-a botezat Iisus; și că sfânta noastră împărtășanie se împlinește cu paharul pe care l-a băut Iisus.
Spre aceste sfârșituri: Botez și Pahar, – convingeri ca munții-, firește că trebuie nevoință, trebuie virtuți. Dar unde sfârșesc virtuțile, unde duc?
Ele nu sunt scopuri în sine. Nu urmărim virtuțile pentru ele însele; ele sunt mijloace pentru dobândirea Adevărului.
Și Dumnezeu e Adevărul.
Așa înțelese virtuțile, cu acest rost urmărite, ele duc pe om până la moartea pentru Adevăr, ceea ce e înviere. Că a-ți primejdui viața pentru Dumnezeu și oameni, nu poate fi moarte, chiar trecând prin ea, ci cu atât mai vârtos înviere și bucurie a învierii.
De ce nu ne temem noi de moarte?     Pentru a răspunde la întrebarea aceasta mă folosesc de învățătura celui dintre sfinți, Părintelui nostru Maxim Mărturisitorul, despre răsturnarea rostului morții.
Sfântul ne învață că: de unde, înainte de răstiginirea lui Iisus moartea era o pedeapsă dată firii, după pogorârea lui Iisus în împărăția morții, și stricarea ei, Iisus i-a răpit pe toți morții, care erau drepții Vechiului Testament, și a întors moartea asupra ei însăși, asupra păcatului, și nu mai mult asupra firii omului.
Omul a fost renăscut în Iisus, iar morții nu i s-a mai dat decât păcatul lui.
Primul dintre oameni care a fost sustras morții, a fost tâlharul de pe cruce, care a intrat în Împărăția Vieții  ”astăzi” (- vei fi cu Mine în Rai!”) adică din însăși această viață.
Cu stricarea împărăției morții, cu deschiderea Împărăției Cerurilor, sensul morții s-a schimbat, dintr-o pedeapsă într-o binefacere. De acum moartea nu mai e o pedeapsă dată firii, ci o pedeapsă dată păcatului. – Iar la aceasta ne învoim din toate puterile. De aceea nu ne temem de moarte. Dacă viața noastră a fost o viață a lui Iisus, nici moartea noastră nu va fi deosebită. Căci zice Sfântul Pavel: ” Toți cei ce vor să trăiască viața în Hristos, prigoniți vor fi !”
Dar credința a fost superioară celor mai înfricoșate chinuri. Organic, chinuri de moarte, îngrozitoare, se dovedeau neputincioase în fața vieții sfinților. Ei nu mureau când voiau muncitorii, ci când voia Dumnezeu. Așa ca și Iisus: că deși oricare dintre chinurile prin care a trecut, omenește puteau să-L scoată din viață, totuși a supraviețuit tuturora, și a murit când a îndeplinit toate cuvintele grăite prin Prooroci. Precum la Iisus așa și la sfinți vedem, de nenumărate ori, această superioritate a credinței asupra morții, când mucenicii supraviețuiau focului, strivirii între pietroaie, mutilărilor celor mai îngrozitoare, trebuind- spre a pune capăt rușinii pe care o mâncau prigonitorii- să le taie capul cu sabia.
Tot șirul sfinților mucenici  au biruit moartea, că i-au știut neputința și n-au fugit de ea, când împrejurarea le-a îmbiat-o. Ei au biruit moartea, ca moarte.
Iată în ce înțeles primim moartea, ca o eliberare, ca o ultimă spălare a vieții, un câștig al morții lui Iisus și o arvună a învierii Sale, premiza și concluzia tuturor învierilor.
Iată câtă înviere e în crucea noastră cea de toate zilele; câtă înviere e în săptămâna patimilor noastre, care e viața aceasta toată. Iar de vom fi vrednici și de asemănarea cu Iisus, aceasta numai din acestea se dovedește.
Deci viața noastră în Hristos și viața lui Iisus în noi ne duc de la chip la asemănare, de la început până la sfârșit.
Iar a trăi pe Hristos, e a învia din morți!
Slavă Învierii Tale , începătura învierii noastre.”

Părintele Arsenie Boca

Predică a Părintelui Arsenie Boca preluată din cartea ”Cuvinte Vii”, rostită în data de 25.IV.49

Icoană pictată de Părintele Arsenie Boca- Maica Domnului cu Pruncul Iisus îmbrăcat în zeghe .

28 Nov
2014

Ben Todică: Artur Silvestri, veșnică aducere aminte

Artur Silvestri

19 Martie 1953 – 30 Noiembrie 2008

Artur Silvestri a venit ca un fulger și a stârnit teama în dușmanii României, iar în români mândrie și drag pentru cultura română, pentru patrimoniul național, comori care ne legitimează ca națiune și ca proprietari ai acestor locuri. Direcția lui a pus pe gânduri vestul care deja înspăimântat de ideia parteneriatului cu România, o țară care s-a dovedit atât de ușor adaptabilă, trecând cu ușurință de la o țară cu profil țărănesc-agricol la una de industrie avansată, aliniată cu primele țări din lume și la un pas de arma nucleară, care i-ar fi asigurat loc la masa puterilor lumii, toate la un loc dovedind forța și capacitatea acestui neam. Toți ar fi vrut-o subjugată, demontată și împărțită, jefuită și înrobită. Artur Silvestri a înțeles pericolul care se prăvălea asupra țării și viguros a investit în promovarea literaturii române și a talentului neglijat de golul creat de după revoluție. Artur Silvestri precum Moise a avut revelația scoaterii neamului de sub vălul negru a lui Ramses care amenința identitatea românului. A hotărât să ridice și să promoveze talentul și valorile literare din toate colțurile lumii, să împletească și să împlânte adânc rădăcinile, să apere și să conserve istoria și monumentele neamului, lucru care i-a deranjat pe cei împotrivă. Însă, Artur s-a îmbolnăvit brusc și tot atât de fulgerător precum a venit în viața noastră ne-a părăsit într-unul din spitalele Vienei. Se împlinesc anul acesta șase ani de când a plecat în eternitate.

Îi datorez momente de neuitat acestui brav român.

Odihnească-se în pace!

 

Ben Todică

Melbourne, Australia

27 Nov
2014

Asociația Română pentru Patrimoniu: Comemorare – Artur Silvestri (19 martie 1953 – 30 noiembrie 2008)

ARTUR SILVESTRI

 (19 martie 1953 – 30 noiembrie 2008)

COMEMORARE

Se împlinesc, pe 30 noiembrie 2014, 6 ani de la decesul celui care rămâne în istoria literaturii române ca un important scriitor, critic literar, istoric al culturii, editor și generos promotor  al valorilor patrimoniului național dar și un mentor, prieten, sfătuitor, sprijin la nevoie pentru  cei care l-au cunoscut, apreciat, iubit și care resimt și acum marele gol lăsat în urmă de cel plecat  brusc și mult prea devreme spre eternitate.

 

Să-l pomenim creștinește, cu o rugăciune și o lumânare aprinsă și, dacă e posibil, participând  alături de familie  la

SLUJBA RELIGIOASĂ DE POMENIRE , SÂMBĂTĂ,

 29 NOIEMBRIE 2014, ORA 9,  la Mânăstirea PASĂREA,

locul odihnei sale de veci.

 

Să ne rugăm lui Dumnezeu să-l odihnească în pace,

în Împărăția Sa!

 

Cu aceeași  durere,

Mariana Brăescu Silvestri, soția împreună cu întreaga familie

 

Dumnezeu să-l odihnească în Împărăția Sa!

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii