15 Nov
2014

16 noiembrie, 102 ani de la nașterea Ieromonahului Adrian Făgețeanu. ,,Cum dobândim pacea?”

,,În primul rând, să nu-i judecăm pe alţii, să nu ne comparăm cu alţii, pentru că rugăciunea fariseului: „Mulţumescu-Ţi Ţie, Doamne, că nu-s ca acest vameş” e rugăciune de mândrie, de dispreţ, şi Dumnezeu n-a acceptat-o şi a ajuns în fundul iadului cel care dispreţuia pe altul.

Părinte, cum dobândim pacea? Războiul nevăzut cum îl înfruntăm mai bine?

– În primul rând, să nu-i judecăm pe alţii, să nu ne comparăm cu alţii, pentru că rugăciunea fariseului: „Mulţumescu-Ţi Ţie, Doamne, că nu-s ca acest vameş” e rugăciune de mândrie, de dispreţ, şi Dumnezeu n-a acceptat-o şi a ajuns în fundul iadului cel care dispreţuia pe altul. Trebuie să ne rugăm pentru toţi. N-avem voie să ne rugăm pentru vrăjmaşii lui Hristos, ci numai pentru vrăjmaşii noştri. Mântuitorul S-a rugat şi pentru vrăjmaşii Lui: „Iartă-i, Doamne, că nu ştiu ce fac!”. Dar Iuda şi toţi cei din sinagoga satanei ştiau ce fac. Mântuitorul S-a rugat pentru cei ce nu ştiu ce fac, nu-şi dau seama.”

(Părintele Adrian Făgeţeanu, Viaţa mea. Mărturia mea, Interviuri de Andrei Dârlău, volum coordonat de Ciprian Voicilă, Editura Areopag, București, 2011, p. 77)

15 Nov
2014

Petre Ţuţea: „Eu sunt român de meserie”

Petre Ţuţea

(6 octombrie 1902 – 3 decembrie 1991)

,,Se spune că intelectul e dat omului ca să cunoască adevărul. Intelectul e dat omului, după părerea mea, nu ca să cunoască adevărul, ci să primească adevărul.

Am avut revelaţia că în afară de Dumnezeu nu există adevăr. Mai multe adevăruri, zic eu, raportate la Dumnezeu, este egal cu nici un adevăr. Iar dacă adevărul este unul singur, fiind transcendent în esenţă, sediul lui nu e nici în ştiinţă, nici în filozofie, nici în artă. Şi când un filozof, un om de ştiinţă sau un artist sunt religioşi, atunci ei nu se mai disting de o babă murdară pe picioare care se roagă Maicii Domnului.

Shakespeare, scriitor din Găeşti

Acum, mai la bătrîneţe, pot să spun că fără Dumnezeu şi fără nemurire nu există adevăr.

Există o carte a unui savant american care încearcă să motiveze ştiinţific Biblia. Asta e o prostie. Biblia are nevoie de ştiinţă cum am eu nevoie de Securitate.

Luther, cât a fost el de eretic şi de zevzec, a spus două lucruri extraordinare: că creaţia autonomă e o cocotă şi că nu există adevăr în afară de Biblie. Mie mi-a trebuit o viaţă întreagă ca să aflu asta. El nu era aşa bătrân când a dibăcit chestia asta, că era călugăr augustinian… Mie mi-a trebuit o viaţă ca să mă conving că în afară de Biblie nu e nici un adevăr.

Shakespeare, pe lângă Biblie, – eu demonstrez asta şi la Sorbona – e scriitor din Găeşti.

În afara slujbelor bisericii, nu există scară către cer. Templul este spaţiul sacru, în aşa fel încât şi vecinătăţile devin sacre în prezenţa lui.

Ştii unde poţi căpăta definiţia omului? – te întreb. În biserică. Acolo eşti comparat cu Dumnezeu, fiindcă exprimi chipul şi asemănarea Lui. Dacă Biserica ar dispărea din istorie, istoria n-ar mai avea oameni. Ar dispărea şi omul. În biserică afli că exişti.

Ce pustiu ar fi spaţiul dacă n-ar fi punctat de biserici!

Hristos, eternitatea care punctează istoria

Platon are un demiurg care nu e creator, ci doar un meseriaş de geniu, fiindcă materia îi premerge. Prima idee de creaţie reală, au adus-o în istorie creştinii.

De creat doar zeul crează, iar omul imită. Eu când citesc cuvântul creaţie – literară, muzicală, filozofică – leşin de râs. Omul nu face altceva decât să reflecte în litere, în muzică sau în filozofie petece de transcendenţă.

Cum să fie creatura creator? „Hai tată, să-ţi arăt moşia pe care ţi-am făcut-o cînd nu eram în viaţă…” Păi cum să fie creatura creator?

Omul e un animal care se roagă la ceva. Caută un model ideal. Şi uneori nimereşte, alteori, nu. Cei care au descoperit modelul ideal şi succesiunea fenomenului din el sunt creştinii. Creştinismul nu poate fi identificat cu nici un sistem filosofic, monist, dualist, sau pluralist. Creştinismul este pur şi simplu. Despre creştinism, Bergson spune că noi îl respirăm. Are materialitatea aerului. Seamănă cu aerul. Noi suntem creştini fără să vrem. Şi când suntem atei suntem creştini: că respirăm creştinismul cum respirăm aerul.

Creştinismul nu e ideologie, că atunci se aseamănă cu marxismul. Religia e expresia unui mister trăit, or ideologia e ceva construit.

A fi creştin înseamnă a coborî Absolutul la nivel cotidian. Numai sfinţii sunt creştini absoluţi. Altminteri, creştinismul, gândit real, e inaplicabil tocmai pentru că e absolut.

Suveran faţă de natură, supus Divinităţii, nemuritor şi liber prin depăşirea extramundană a condiţiei sale – acesta este omul creştin.

Nimic nu poate înlocui creştinismul; nici toată cultură antică precreştină. Eu sunt de părere că apogeul Europei nu e la Atena, ci în Evul Mediu, când Dumnezeu umbla din casă în casă. Eu definesc strălucirea epocilor istorice în funcţie de geniul religios al epocii, nu în funcţie de isprăvi politice. Iisus Hristos este eternitatea care punctează istoria.

Poarta spre ateism

Eu cred că omul e făcut de Dumnezeu şi cred că Dumnezeu n-a instalat nici un drac în el. Nu pot să spun că Dumnezeu a făcut un om purtător de drac. Dacă omul e făptura lui Dumnezeu, dracul intră ocolit acolo, nu intră cu voia Lui.

Un filozof care se zbate fie să găsească argumente pentru existenţa lui Dumnezeu, fie să combată argumentele despre inexistenţa lui Dumnezeu reprezintă o poartă spre ateism. Dumnezeul lui Moise este neatributiv. Când îl întreabă Moise pe Dumnezeu: Ce să le spun ălora de jos despre Tine? – Dumnezeu îi spune: „Eu sunt Cel Ce sunt”.

În faţa lui Dumnezeu, geniul e văr primar cu idiotul.

Binele şi răul sunt conceptele pedagogiei lui Dumnezeu faţă de oameni.

Dumnezeu s-a revelat, ca dovadă că există. De fapt, vânzoleala asta haotică a lumii actuale, frământarea lumii actuale, mă convinge că nu există decât Dumnezeu. Că totul e muritor, şi universul şi omul, şi că lumea a fost făcută de Dumnezeu din nimic.

Inteligenţa lui Goethe şi a lui Nea Ghiţă

Dumnezeu a făcut lumea şi pe om; şi cu om a încoronat creaţia sa. Şi l-a însărcinat să cunoască lucrurile. De-acolo vine denumirea lor. Originea primordială a capacităţii de a determina numele lucrurilor, care este o operaţie logică; originea mistică a gândirii logice.

Apariţia unui mare gânditor e pentru creier ca o baie pentru un om care a muncit, a asudat, s-a murdărit şi se spală. Gândirea este o „îmbăiere” a creierului. Asta mă face câteodată să cred că gândirea nu e din creier şi că acest creier e numai un sediu… De ce gândirea nu e produsă de creier, care e numai un sediu? Fiindcă n-o produc toate creierele. Dacă inteligenţa ar fi produsul creierului, atunci între Goethe şi nea Ghiţă n-ar mai fi nici o diferenţă.

„Istoria e întemeiată pe istoria dintre Eva şi dracul”

Nu ştiu de ce gluma asta de-a face istorie se practică atât de mult. Dacă ai cultul istoriei, ai cultul apariţiei şi dispariţiei; e consolator acest joc? Istorismul, adică perspectiva istorică asupra vieţii şi lumii, a dus în cimitir. Ne înecăm în istorie. Pentru că istoria nu te învaţă numai să faci ceva, ca popor; cu istoria tot ce însemnezi în interiorul unui popor devine discutabil prin faptul că nu poţi, la infinit, să lucrezi la facerea ta, ci dispari şi apare altcineva care, chiar dacă nu te înlocuieşte, te prelucrează. Şi dacă nu poţi ieşi din devenire, nu poţi scăpa de tristeţe; tristeţea metafizică e fructul devenirii. Sunt proşti istoricizanţi care se consolează prin devenire. Devenim mai civilizaţi, nu? Sau mai culţi… Adică murim ca şi caprele, numai că e mare lucru că există Kant, Descartes, există Newton, mă rog, atâţia mari creatori de cultură, şi există şi făuritorul de religie, Hristos – dar nu ne interesează!

Istoria e întemeiată pe istoria dintre Eva şi dracul. Aşa începe istoria, această rătăcire a omului, ca o damnaţie. Dar la apariţia lui Hristos, atunci s-au suprapus teandric omul divinizat şi divinitatea om şi istoria a fost anulată. Cioran are o afirmaţie extraordinară: Istoric este tot ceea ce este supraistoric. Creştinismul a punctat supraistoric, deşi a apărut în istorie.

Primitivii contemporani

Libertatea eu o asemăn cu o frânghie agăţată de undeva, de sus. Te poţi urca pe ea la cer, participînd la actul mântuirii tale creştine, sau poţi să cobori în întuneric. Bipolaritatea libertăţii. După creştini, libertatea este vehicolul cu care poţi să cobori în întuneric, dacă eşti vicios. Infractorii sunt primitivii actuali, pentru că ei nu sunt adaptabili la morala zilnică şi o calcă fiind liberi. Am învăţat la închisoare că omul e un animal stupid, deoarece confiscă libertatea semenilor săi. Tiranul e un om absurd şi lipsit de ruşine. Nu îi e ruşine să îşi chinuie semenii. Oricum suntem captivi în univers. Ne ajunge această grozăvie. Dar să intensifici această captivitate până la nivelul puşcăriei – numai omul e capabil de asemenea nebunie.

Liberatea omului e partea divină din el.

Fără Dumnezeu nu există morală

Morala în sine, autonomă, e mai primejdioasă pentru religie decât ateismul. Ştiinţa moravurilor, ca teoretizare a moralei laice, este din punctul de vedere al Absolutului religios egală cu zero. Seamănă cu Mersul trenurilor, după părerea mea. Poţi s-o schimbi, ca pe tren, la care staţie vrei. Omul autonom nu e capabil să creeze o ordine morală. O primeşte de sus, sau nu o primeşte deloc. Cum e posibilă morala publică? Prin înstăpânirea absolută a moralei religioase creştine. Dogmele creştine trebuie să poruncească normele morale, care, fără ele, nu se deosebesc de Mersul trenurilor decât prin obiect. Morala publică într-un stat creştin trebuie să stea sub imperiul certitudinii dogmelor creştine reflectate imperfect de omul mărginit. Dacă nu situăm Biserica deasupra statului, ne aflăm în treabă şi face fiecare ce vrea.

Cateheza poate să furişeze morala – cum spune Dante – ca şarpele în răzoare.

Elitele morale sunt mai presus decât cele intelectuale. Mie îmi plac oamenii care fac judecăţi. Cei care fac silogisme sunt faţă de adevăr, cum sunt curcile alea care se încurcă printre popice.

Homo religiosus – singurul om care este om”

Fără nemurire şi mântuire, libertatea e de neconceput. Omul, dacă nu are în substanţa lui ideea nemuririi şi mântuirii, nu e liber. Seamănă cu berbecul, cu capra, cu oaia…

Omul a depăşit condiţia de animal abia atunci când în el a apărut ideea nemuririi, care nu trebuie confundată nici cu permanenţa speciei, nici cu concepţia estetică a gloriei.

Fără Dumnezeu omul rămâne un biet animal raţional şi vorbitor, care vine de nicăieri şi merge spre nicăieri. Şi el rămâne aşa chiar dacă este laureat al premiului Nobel sau măturător. Când, unde şi în ce scop a apărut el în calitatea asta de om? Dacă se întreabă singur şi nu e un Dumnezeu în dreptul casei care să-i reveleze data începutului, înseamnă că omul rămâne un biet animal raţional care vine de nicăieri şi merge spre nicăieri.

Drama omului este dualismul existenţei lui; e alcătuit din corp şi suflet şi joacă între corp şi suflet la infinit. Corpul nu e etern, iar sufletul, chiar dacă este, nu e convingător. Dar nici corpul nu este în nici un fel convingător. Capul nu are biruinţă definitivă; faptul că e muritor îi anulează esenţialitatea. Tot ce există în noi şi nu ne obligă să ne sinucidem din disperare, se cheamă spirit.

Renaşterea italiană, unde omul este situat în centrul universului, este eretică din punct de vedere creştin. Autonomizarea puterii omului este în sine demonică. Părerea mea este că omul este cel mai semnificativ, de fapt, singurul care este om, este homo religiosus.

Scara valorilor umane

Autonomia spirituală a omului este iluzorie şi ea se mişcă perpetuu între Dumnezeu şi dracul. Fără credinţă şi Biserică, omul rămîne un simplu animal raţional şi muritor, raţionalitatea având doar caracterul unei mai mari puteri de adaptare la condiţiile cosmice decât restul dobitoacelor. Când zici că omul e un animal raţional, şi muritor, raţionalitatea având doar caracterul unei mai mari puteri de adaptare la condiţiile cosmice decât restul dobitoacelor. Când zici că omul e un animal raţional, atributul raţionalităţilor îl distinge de restul vietăţilor, nescoţându-l din perspectiva morţii absolute. Moartea devine relativă, ca o trecere numai prin religie – ştiinţa, oricât de savantă, nescoţând omul decât aparent din regnul animal. Nici o consolare că eu mă deosebesc de elefant sau de capră pentru că fac silogisme, dacă apar şi dispar în mod absurd din natură.

Scara valorilor umane conţine: sfântul, eroul, geniul şi omul obişnuit – dincolo de aceştia situându-se infractorul. Sfântul, eroul şi geniul sunt fără voia societăţii, care e obligată să-i recunoască. Nimeni nu-ţi contestă dreptul la existenţă dacă eşti om obişnuit, dar nimeni nu trebuie să facă confuzie între tine, sfânt, erou şi geniu. Oamenii sunt egali în faţa legii, adică trebuie respectaţi ca atare, dar nu confundaţi, nu făcuţi identici, că e o gogoaşă… Nimeni nu-ţi contestă dreptul la o viaţă normală dacă porţi masca de om. Numai că dacă eşti mediocru, nu trebuie să te instalezi în vârf, pentru că nu e nici în interesul tău. Acolo trebuie să stea cei dotaţi. Sfântul stă în fruntea tablei valorilor pentru că el face posibilă trăirea absolutului la scară umană. Eroul se consumă făcând istorie şi nedepăşind sfera laicului. Eroul este admirat – aşa cum este şi geniul – dar nimeni nu i se închină, chiar dacă fapta lui aduce foloase reale omului. În vreme ce sfântul se situează dintru început în eternitate, eroul moare în istorie, pentru că urma pe care o lasă el, ca om împlinit, este fixată doar în timp şi în spaţiu.

„La români, prostia e o infracţiune”

La puşcărie am demonstrat vreme de două ore că istoria românilor dezgolită de crucile de pe scuturile voievozilor e egală cu zero. Că doar voievozii nu s-au bătut pentru ridicarea nivelului de trai! Istoria se face cu Biserica.

Prima condiţie a unui român este să creadă că poporul român este aşa cum sunt pomii, cum sunt animalele, cum e regnul vegetal sau animal… Ce face poporul român e mai puţin important decât faptul că el este pe lume.

Poporul român nu e cu nimic inferior poporului german sau francez. Că n-avem un Goethe, dar avem un Eminescu. Din punct de vedere politic, viforniţa din spaţiul în care s-a desfăşurat istoric poporul român ne arată că suntem unul din marile popoare ale Europei.

Cum văd participarea românilor de acum la mântuirea lor? – Simplu. Ducându-se la biserică. Şi folosind ştiinţa ca periuţa de dinţi. Tot ce spune ştiinţa să nu-i lase cu gura căscată şi tot ce spune un popă de la Cucuieţii din Deal să considere adevăr ritualic.

La români prostia e o infracţiune, căci vorba-ceea: „Poţi umbla două ore în galop prin Bucureşti şi să nu dai de un prost”.

„Eu sunt român de meserie”

Românismul a însemnat, pentru generaţia noastră, să fim noi înşine. Că a fi la stânga înseamnă a fi în pom. Fiecare popor vrea să fie el însuşi. Şi am vrut şi noi, ăştia de dreapta, să fim români.

Sunt român şi ca român mă socot buricul pămîntului. Că dacă n-aş fi român, n-aş fi nimic. Nu mă pot imagina francez, englez, german. Adică nu pot extrapola substanţa spiritului meu la alt neam. Sunt român prin vocaţie. Tot ce gândesc devine românesc.

Dacă există o ştiinţă a naţiunii, eu sunt de meserie român.

Naţionalismul poate fi practicat şi cuviincios. Nimeni nu poate interzice unui popor să-şi trăiască tradiţia şi istoria cu gloriile şi înfrângerile ei. Pârvan zice: etnicul e punct de plecare şi universalul punct de sosire. Eu, ca naţionalist, am gândit multă vreme că naţiunea e punctul terminus al evoluţiei universale. Când dispar popoarele, intrăm în Turnul Babilonului. “

 Petre Țuțea – cugetări

Sursa: http://www.doxologia.ro/viata-bisericii/biografii-luminoase/petre-tutea-eu-sunt-roman-de-meserie

15 Nov
2014

ÎNDEMN de Sfântul Ioan Iacob Hozevitul

ÎNDEMN

 

Fii pribegi ai țării mele,
Necajiți între străini,
Nu uitați menirea voastră
De Români și de Creștini.

 

Legea noastră strămoșească
Și pământul românesc,
S-au păstrat cu multe jertfe,
Care nu se pomenesc.

 

În prigoanele păgâne
Și-n vârtejul cel barbar
Sângele curgea șiroaie
Pe al Patriei Altar.

 

Câți nu mor pentru credință,
Apărând acest pământ,
Ori prin aspra nevoință
Știe numai Domnul sfânt.

 

Ca furtuna cea de veacuri
A cumpitului necaz,
Nu-i lasa pe vii să șteargă
Lacrima de pe obraz.

 

Carturari n-au fost pe-atuncea
Ca sa scrie viata lor.
Au in schimb in ” Cartea Vietii “
Numele nemuritor !

 

Sfântul Ioan Iacob Hozevitul

15 Nov
2014

Felix Roncea: Poesis

Loial pământului

 

istoria ființei mele se adună, e un cumul
dar nu ajung niciunde, ăsta-i drumul
mulțumită ție, ce te afli în cer, îți simt parfumul
ce- mi îmbie nările înfundate, la mână dă-mi drumul

 

istoria ființei mele se adună, fapte, vorbe, idei
sute, mii de oameni, trec pe lângă ei
etape ale vieții, urc pe trepte
sunt înalte, lungi și drepte

 

corpul călătorește prin timp, iar sufletul prin spațiu atemporal
ochii-mi privește și simt, încleștate degetele-n gol, încordate
așezatu-mi genunchii pe pământ cu capul ce-mi e plecat spre mal
mâinile-ncep încet să sape, mă cobor să-mbrățisez, stau în coate

 

intins pe acest magnet viu și rotund ce-mi învârte universul de mic
niciodată nu m-am gândit ca vertical stau doar întins, pe orizontal
raportat la calea lactee, să fii una cu pământul, sentiment mirific
poate privi prin ochii mei spațiul, norii-mi sunt retina, văd fractal

 

istoria corpului meu se-adună
zi de zi, lună de lună
an de an, dar nu ajung niciunde
ma pierd zilnic prin gânduri mărunte

 

istoria corpurilor noastre trece dincolo de noi
doar mintea trează observă trecând peste temeri
că trecem din corp în corp ca prin multe încăperi
ați fost și voi în mine, am fost și eu în voi

 

Istoria ființelor noastre se-adună zi de zi
iar calmul liniștii apăsătoare când e confuz
răbufnesc dinlauntrul sufletului frenezii
pe care cu greu pot să le refuz

 

cadavre peste cadavre, asta ni-i pământul
uscate, dizolvate, bătute ca frunzele vântul
ce corp frumos te poartă în suflet de mi-l vezi
crește prin copaci, coroanele lor verzi

 

când capul înflorește precum magnolia
iar visul neîndeplinit realitate devine
părăsești trecutul și viitorul, aceasta-i istoria
ce-ai simțit, ai renăscut și crezi în sine
Învinge moartea cu viața și gustă victoria!

 

Se scurg lacrimi sărate,
cristalizate în diamante
cu o floare nu se face primăvara
Dar zâmbetul larg ți-l învioara

 

atingerea ei poate șterge din greșeli
păcatele negre din adâncuri le speli
Ochii încetinesc parcurgerea vremii
Aș vrea să-ți simt la piept căldura inimii

 

 

Citind printre rânduri

 

M-a acoperit tristețea,
Vocea ei mă amețea,
O aud în gând adesea,
Nu știa niciodată ce-și dorea,
Durerea, m-a surprins o energie cuprinzătoare,
Sunt cuprins de soare,
Raze călduroase ce pâlpâie între gene
Emanând suflu din inima în vene,
Viața comunică cu noi prin semne,
Urmele mele lăsate-n spate
Sunt cicatrici înfiripate-n drum
Norul din apă se transformă-n abur și fum,
Foc de tabără tăbără pe mine,
Intrând adânc în sine
Cuvintele în continuare se lasă pe jos în jur,
Uscate precum frunzele toamnei și fără contur,
Încântate și încântate,
cântărite în grade absolut toate,
Încântătoare
Încărcate cu rime din sufletul gol,
Simt cum mor,
Pierdut, rătăcind în momentele de amor,
Vrăbii ciripind în jurul capului, îmi cântă toate
Din amintiri demult așteptate,
Aș bea un strop de apă rece de izvor,
Însă râurile au secat,
Iar marea cu valurile ei m-a uitat,
Le voi uita și eu la rându-mi,
Nu are rost să calc pe crengi și frânturi
Cred că am scris destul în aceste rânduri
Prea vie și colorată,
Deși pare natura moartă

 

 

Sunt atâtea…

 

păcat că… sunt suflete pereche
ce s-au rătăcit de datina veche
picături pline de rechini curg din strașină
ce-așteptă să cadă vina pe cineva
Rănile nu dor, sunt crestate de sânge
e roșu intens, prin vene ne curge
aievea se unesc într-o bulă protectivă
dar lumea lor este doar una fictivă
iluzii optice înconjoară inima
prin gesturi telepatice încep a mima
schița viitorului împreunat
nu duce departe, globul ne-a curmat
suferința ce taie răsuflarea dintre cei
ce își pun mâinile degete peste degete
și poate vei regreta într-o zi, de vrei
spicele de grâu galbene cu vârfuri negre de regrete
un gând adie ușor și mă întreba “tu cum te mai simți?”
grilajul cuștii se rupe greu, nu am în gura destui dinți
să mușc din suspiciune prin lumi străine
nu mi-aș dori să primești ce ți se cuvine
printre aceste cuvinte știu că respiri
viața ofrandă oferită alaturi de spice, trandafiri
roșii se ofilesc și mi-e dor
de un zâmbet firav, puțin râs, un pic de umor
alături de cea care-ți alintă mereu
părul bălai, chiar și când îți e greu
Îndepărtează chinul ce în străfunduri prinde rădăcina
Îți crește coroana cea verde și trece în sus de tulpină
ești mai mult decât o prințesă, ești o regină
însă din zbor îți pot zări acul ascuțit de albină

 

Drum Croit

 

Merg pe scări rulante,
toate colorate, fiecare treaptă
la finalul lor nu știu ce m-așteaptă
văd marcaje pe drum, semne marcante

 

am trecut de primul nivel, coroana împărăției pădurii
oare peste câte etape voi ajunge la El? se rup așchiile scândurii
ce nu sar niciodată departe de pom,
sunt curios ce-ar fi gândit despre asta primul om!

 

Frunzișul înverzit se vede din ce în ce mai mic, urcam
Dealurile în departare, dar și mai în zare munții îi vedeam
Coloanele infinitului pe orizontal, ridurile acestui glob pământesc
cu râurile lacrimilor lui, ce se scurg să învie tot ce-i omenesc

 

Cu cât ajunsem mai sus încep și realizez cât de mică-i lumea și firavă
nu cu mult timp în urma eram jos, printre elementele ei, și mă speria
sentimentul că ființa mea e minuscula, mă simțeam pierdut și ruginit ca o epava
însă încetul cu încetul ochiul global rotund îmi arata ce din cer ușor venea

 

m-am trezit printre nori deodată, iar pământul parca dispăruse fără urmă
Aerul rece intrându-mi în vene-mi făcea inima curată, toate acestea calculate
îmi oferi cugetul necesar, corpul forma mi-o uitai, gândul din cap mi-l scoate
la plimbare, am găsit fluturi în stomac ce-mi ieșeau prin scrisul ce-l consuma

 

printre nori totul e mai ușor, simt picurii ploii cum în juru-mi se formează
temperatura ridicata-mi ridică moralul, văd în fața ochilor creația divina
formele octagonice simetrice și perfecte ale primilor fulgi de zăpadă ce levitează
încep simțurile să-mi abdice, diferite aspecte și perspective curg prin retina

 

scările demult s-au terminat, nici nu am conștientizat
între timp și timpuri am aterizat, după un zbor lung și îndepărtat
încă-i simt rezultul prin corp, încep simțurile să-și revină
Merg precum trenul înainte, cu zgomotul său ruginit și subțire de șină

 

oameni, numere

 

mii de oameni trec pe lângă tine,
umbre, negrul trage din spate, te ține
mii de oameni cu fețe triste,
ochii sperând ca sufletul să le reziste,
mii de suflete se scurg pe drum
ce mai contează daca au rămas în stradă
de ieri, alaltăieri, mâine sau acum
mii de oameni încep să cadă
în abisul întunecat al deșertăciunii
asta-i apocalipsa, spun unii
nu i-am numărat, însă i-am simțit, sunt mii
mii de oameni vorbesc singuri în gând
având privirea în prăpastie
oamenii sperând ca oamenii
de tine, din mine, de lângă,
ține-mă, te țin, privire pustie
mii de oameni simt cum m-alungă
cărarea e lungă
și sigur nimeni nu mă confundă
privirea e cruntă
viața maruntă
ochii-i înfruntă
dar inima-i frântă

 

Copiii soarelui

 

Au sărit scântei din soare, de sus
Și-astfel s-au compus
Privirile oamenilor, tresar
M-a răpus un sunet singur de sitar

 

S-au risipit semenii noștri ca-n insectar
Nu mai seamăna nimeni cu feericul astral
Siluetele suple se distrug de fractal
Simt undele ce mă străpung dintr-un sonar

 

Balenele ucigașe ce din apa sar salivează
Insectele bâzâie cu șerpii din sertar
Nimeni nu mai seamănă, nu te salvează
Am semănat câteva răsaduri, cresc în solar

 

Nici soarele nu ne mai acompaniază
Mansardele sunt calde, în creștet serotonina
Apele respiră în sacrul zeilor, luna sus în plina amiază
O rasă superioară, sacral! Satana e de vină!

 

În surdină se scurg suflete stricate
Sparge smalțul zmeilor din antichitate
Asimilam speranța cu stricăciunea
Stai liniștit! Semnat: Lumea din sanctuary

 

Felix Roncea

http://bindiribli.ro/2013/01/25/poezii-de-pe-o-zi-roncea-felix/

 

 

 

15 Nov
2014

„Rezistă! Nu-L face de râs pe Hristos”! Părintele Adrian Făgeţeanu, de şapte ori declarat mort dar salvat mereu de Dumnezeu. Veşnica lui pomenire!

Părintele Adrian Fagețeanu

(16.11.1912 – 27.09.2011)

Părintele ieromonah Adrian Făgeţeanu (16 noiembrie 1912 – 27 septembrie 2011) s-a născut în comuna Deleni de lângă Cernăuţi. Pe numele de mirean Alexandru.

Preot la mănăstirea Căldăruşani, a fost închis prima oară în perioada 1950-1956, iar în 1958 a doua oară, prin sentinţa 125/1958 a Tribunalului Militar Bucureşti, la 20 de ani de muncă silnică şi 10 degradare civică, făcând parte din Rugul Aprins. După eliberarea din 1964, a slujit la Turda şi în parohia Piatra Fântânii, Bistriţa, iar din 1970 s-a retras la mănăstirea Cheia, jud. Prahova. A ajuns la mănăstirea Antim, apoi la schitul Locurele de lângă Lainici, la Putna şi din nou la Locurele.

Tânărul Alexandru termină liceul „Aron Pumnul” din Cernăuţi şi se înscrie în 1931 la Facultatea de drept. Duce ca student o intensă activitate politică şi culturală. Face parte din Asociaţia „Junimea”, participă la congresele studenţeşti de la Sibiu, Braşov şi Craiova. Se simte tot mai apropiat de Mişcarea Legionară. Participă la un congres legionar la Suceava, 1935, însă nu devine deocamdată membru. Pleacă la Fălticeni unde unchiul său avea o funcţie importanta în poliţie, ca să-şi facă stagiul în avocatură. Nu s-a adaptat vieţii de avocat stagiar şi dă concurs pentru unul din posturile Ministerului de Interne. A fost comisar la Biroul Administrativ Fălticeni, trece apoi la Judiciar, iar între 1939-ian 1941 este şeful biroului de Siguranţă.

Arestat şi condamnat pentru „rebeliune” de Tribunalul Militar Iaşi, sentinţa 68 din 17 februarie 1941, la 5 ani închisoare corecţională. Este deţinut până în iunie 1941, trecând prin închisoarea militară A.C.A., Galata, Văcăreşti, Braşov. În urma decretului de „reabilitare”, al lui Antonescu, pleacă pe front în linia întâi. Este rănit grav la Stalingrad (la un pas de moarte) şi revine în ţară, fiind internat în lagărul Târgu Jiu de unde este eliberat în 1943.

Pleacă la Cernăuţi, se înscrie la Facultatea de Teologie. Mănăstirea Putna devine locul unde se transformă în monahul Adrian. Se retrage la Râmnicu Vâlcea, de unde va reveni la studii în noul sediu al facultăţii, la Suceava. În vara lui 1945 este arestat pentru activitatea de poliţist şi internat în lagărul de la Slobozia, Ialomiţa, de unde este eliberat în august 1946. În aceste momente grele devine membru al Mişcării Legionare, înfiinţând cu alţi doi colegi un cuib, „Reînvierea”, care-şi propunea să lupte împotriva comunismului.

În februarie 1947, după absolvirea Teologiei, pleacă la Bucureşti să studieze filosofia. În iunie primeşte acceptul stareţului de la Antim, Vasile Vasilache, să locuiască la această mănăstire. Aici va avea ocazia să asiste la celebrele conferinţe ale „Rugului Aprins”, să-l cunoască pe Sandu Tudor, animatorul mişcării, care va exercita asupra lui o influenţă covârşitoare. În 1947 monahul Adrian se retrage împreună la mănăstirea Govora şi renunţă la facultate. La Govora stă în preajma marelui stareţ Gherasim Bica, până în martie 1950 când răspunde chemării lui Sandu Tudor de a veni la schitul Crasna. Securitatea însă îl arestează pe Sandu Tudor în iulie 1950, iar pe el în decembrie. Trece pe la Făgăraş, apoi la Jilava. Condamnat la 31 martie 1952, la 8 ani temniţă grea şi 5 ani degradare civică. Va fi dus în mai 1952 la Canal. În 1953 este transferat la Aiud, în iunie 1954 revine la Făgăraş, din nou la Jilava, de unde este eliberat pe 28 sept. 1956.

Din nou liber, se stabileşte la mănăstirea Lainici. Face călătorii la Slatina, Rarău şi Bucureşti, unde ia legătura cu vechii prieteni din grupul „Rugul Aprins” şi cu foşti camarazi de detenţie cu care discută despre combaterea comunismului prin mijloacele credinţei. Un exemplu este discuţia cu preotul Victor Moise din comuna Strunga, jud. Iaşi, căruia i-a repetat că singura posibilitate de a combate materialismul este linia Bisericii, recomandându-i să-şi ia doctoratul în teologie ca să poată influenţa în bine pe ceilalţi preoţi şi credincioşi.

Întâlnindu-l la Rarău pe Sandu Tudor, devenit ieroschim. Daniil (foto), acesta l-a convins pe părintele Adrian să se stabilească la Slatina, dar nu a mai ajuns deoarece a fost arestat din nou la 25 februarie 1958 şi dus la Suceava. Prin sentinţa 125/1958, este condamnat în lotul Rugului Aprins la 20 ani muncă silnică, 10 ani degradare civică şi 20 ani detenţie grea pentru „crima de activitate intensă contra clasei muncitoare şi mişcării revoluţionare”. Cel mai mult a stat la Aiud, unde L-a purtat permanent pe Dumnezeu în suflet. Eliberat în urma decretului din 1964, va reveni în viaţa monahală.

Mai târziu va reveni în Bucureşti la mănăstirea Antim. În 2003 s-a retras la schitul Locurele, în vârful muntelui, o scurtă perioadă pleacă la Putna şi din nou la apoi, la schit.

Părintele mărturiseşte că salvarea în închisoare era doar una spirituală:

„Nu o să mă crezi, frate, dar în închisoare am fost cel mai aproape de Dumnezeu. Acolo preţuiai tot darul lui Dumnezeu. Preţuiai aerul pe care, într-o celulă suprapopulată, îl căutai câteva secunde, cu rândul, stând cu nasul sub crăpătura uşii. Preţuiai pâinea (două felii, prin care întrezăreai lumina soarelui), alături de mierea unei vorbe bune. Eram slabi, dar ne ajutam între noi. Lui Vasile Voiculescu i-am dat din porţia mea. Firav şi abia ţinându-se pe picioare, era pus să ducă nişte hârdaie mai mari decât el. Nu putea să le ridice, şi atunci gardienii îl pedepseau tăindu-i raţia de mâncare… În închisoare aveai nevoie de hrană, dar, mai presus de toate, de cuvântul lui Dumnezeu. Prin El ne-am arătat puterea. Îmi amintesc că la Aiud îmi făcusem un calendar pe degete, după metoda Gauss. Am calculat data Paştelui şi mi-am dat seama că era exact în acea noapte. Fără să mă mai gândesc la urmări, am început să strig: Hristos a înviat! şi imediat din toate celulele a început să răzbată spre cer cântarea cea minunată, „Hristos a înviat din morţi, cu moartea pre moarte călcând şi celor din morminte viaţă dăruindu-le!”. Răsuna Aiudul de chemarea speranţei, de strigătul nostru de bucurie, spre disperarea gardienilor care credeau că am început o revoltă. Alergau nebuneşte prin curte şi trăgeau focuri de avertisment, dădeau telefoane şi cereau întăriri. Erau speriaţi de glasurile noastre reunite, de forţa spirituală a credinţei, pe care nici o fereastră zăbrelită nu o poate opri. Sunt multe lucruri pe care nimeni altcineva nu le poate înţelege. Tăria pe care ţi-o dă Dumnezeu ar fi una din ele… În închisoare încetezi să exişti, doar Hristos te ţine în viaţă” (la Gh. Penciu, Medici în recluziune, Ed. Vremea, 2001, p.1).

De-a lungul vieţii, părintele Adrian a fost de şapte ori declarat mort. Odată, când avea cinci ani şi era în timpul refugiului din Bucovina. Roata carului i-a trecut peste burtă. A murit pe loc. După o zi a înviat. O altă moarte clinică a avut-o la Stalingrad, salvat de acel avion nemţesc. „În tot acest timp, m-am gândit la multe. Mi-am revăzut viaţa, mi-am pus întrebări. Nu era vorba de frica morţii, de durere fizică sau altceva. Era vorba de Dumnezeu. Mi-am dat seama că şi dacă aş fi fost împărat sau celebru şef de stat, nimeni nu m-ar fi putut salva în pustietatea câmpiei ruse. Această întâmplare mi-a schimbat viaţa din temelii. După ce am ieşit din spital, în concediu fiind, primul meu drum a fost la Putna, unde în faţa altarului mi-am închinat viaţa lui Dumnezeu, Salvatorul meu”.

În închisoare, un securist pe nume Blehan l-a bătut cu bocancul în cap, încât cheagurile de sânge i-au afectat iremediabil nervul optic. La Aiud, brutele nu s-au mulţumit sa-l pedepsească băgându-l la carceră. Pe un ger de crăpau pietrele, au turnat două găleţi cu apă peste trupul său firav, iar în câteva ore apa a îngheţat pe el. Părintele îşi aminteşte însă de cele mai frumoase lucruri: figura serafică a părintelui Sofian, fineţea de neegalat a părintelui Ghiuş, ţinuta morală fără cusur a ţăranului Ilie din Săcele (pe care-l pomeneşte şi azi la rugăciune), dârzenia lui Sandu Tudor, care a murit asasinat chiar în celulă.

Când am fost arestat, anchetatorul mi-a smuls crucea de la gât şi a aruncat-o în lada de gunoi. Eu am luat-o de acolo. El m-a bătut crâncen şi a aruncat din nou crucea la gunoi. Eu nu m-am lăsat. Iarăşi, am ridicat crucea şi el m-a călcat în picioare. După 8-9 încercări, ofiţerul a cedat. M-a lăsat în pace… Fiind în camera de tortură, îmi spuneam: „Rezistă! Nu-L face de râs pe Hristos” şi poate nu o să mă crezi, frate, dar după 60 de lovituri nu mai simţeam nici o durere. Corpul singur lucra fără voia mea, parcă se autoanestezia. În închisoare încetezi să exişti, doar Hristos te ţine în viaţă. La ieşirea din Aiud, am aflat că sărmana mea mamă, atunci când scria acatistul pentru preot, îmi trecea numele şi la vii, şi la morţi, neştiind nimic despre mine. Avea mare dreptate – în puşcărie eram şi viu şi mort, deopotrivă” (din nr. 611/2004, revista „Formula AS”).

A fost un apropiat al stareţilor Caliopie Georgescu şi Calinic Cărăvan de la Lainici (mănăstire închisă în 1961 şi redeschisă în 1970, unde s-a închinoviat). Părintele Adrian îşi aminteşte cum s-a rugat pentru duşmani:

Ceea ce m-a impresionat la părintele Calinic era bunătatea fără margini şi, mai ales, rugăciunea necontenită. Se ruga mereu, oriunde, zi şi noapte. Se ruga pentru noi, pentru toată ţara, pentru cei prigoniţi pentru dreptate. Se ruga chiar şi pentru duşmanii văzuţi şi nevăzuţi, pentru comunişti, spunând: „Toţi sunt fraţii noştri. Dragostea noastră o să le înmoaie inima. Roagă-te şi tu pentru ei. Sincer, am zâmbit în sinea mea, după câte pătimisem de pe urma lor. Aş fi făcut orice, dar să mă rog pentru comunişti era peste puterile mele. Stareţul Calinic nu a zis nimic – doar a zâmbit. Nu a trecut mult timp şi în faţa mănăstirii a oprit un alai de maşini negre şi luxoase. Era mare agitaţie grozavă la poartă şi din maşină a coborât Nicolae Ceauşescu. Îndreptându-se spre mine, m-a întrebat: „Dumneata eşti preot?… Am venit cu părinţii mei şi aş vrea să le citeşti nişte rugăciuni pentru sănătate”. Cine ar fi putut crede aşa ceva? Căutând a nu mă pierde cu firea, am intrat în biserică împreună cu ei şi mi-am împlinit menirea de preot. M-am rugat pentru Ceauşescu şi, deci, pentru comunişti. Atunci, am înţeles zâmbetul părintelui Calinic. Părintele ştia totul. Avea rugăciunea văzătoare”.

Despre New Age spune: „Cei care azi vor să-l facă pe antihrist din cuvinte ticluite, ne spun că acesta este mântuitorul, nu Acela care a venit deja. Şi ne cer să ne împărtăşim şi să ne rugăm cu budiştii, cu iehoviştii, cu romano-catolicii, cu protestanţii, ca toată lumea să devină un nou Turn Babel”.

„Calm şi blajin, deschis la suflet, de o linişte plină de evlavie pe care nimeni nu i-o poate clătina, puţin la trup, meditativ, aşa l-am cunoscut pe Părintele Adrian Făgeţeanu, monahul de la Mănăstirea Putna, Ciorogârla… apoi la Antim. Obrajii supţi, de paloare discretă, sugera sublima taină a unei frumuseţi interioare deosebite. Pătimea pentru Mişcarea Legionară. L-am întâlnit la colonia de muncă Peninsula-Canal. Originar din Bucovina, tatăl său a fost preot… Avea facultatea de drept şi înainte de preoţie din ordin a lucrat ca ofiţer de poliţie.

Părintele Adrian povesteşte că în timpul războiului sfânt pentru Basarabia şi Bucovina a fost concentrat şi trimis pe câmpul de luptă. Era logodit. La retragerea armatelor albastre, unitatea sa a fost încercuită la cotul Donului, iar el cade rănit grav. Un avion german aterizează chiar în preajma sa pentru a culege răniţii. Este urcat şi el în avion. Părintele încă nu-şi pierduse cunoştinţa. Lucid şi stăpân pe judecată, conştient de situaţia gravă în care se afla, consideră că aterizarea avionului e o minune şi dacă se va însănătoşi se hotărăşte ca restul de zile să-l trăiască în Biserică, slujitor la altar… Intră în comă şi după zece zile se trezeşte şi se vede că se află internat într-un spital din Bucureşti. Îşi aminteşte de tot prăpădul prin care a trecut, precum şi de hotărârea sa. După restabilirea totală va fi externat şi conform hotărârii pleacă la Mănăstire. Se va preoţi.

Logodnica îl aştepta cu devoţiune şi trimite pe fratele său la Mănăstire pentru a-i comunica că îl aşteaptă. Părintele mulţumeşte pentru gestul şi statornicia cu care l-a aşteptat, cere iertare şi spune că a luat o hotărâre sfântă într-un moment de mare cumpănă pentru viaţa sa şi a depus un vot sacru pe care nu-l mai poate încălca…

El îmi spune: „Frate, Petrică, trăim vremuri grele şi cu urmări deosebit de rele. Surghiunul nostru e de lungă durată. Noi legionarii am stat în bătaia tuturor uraganelor. Mulţi camarazi şi de tineri au trecut în odihna veşnică. Astăzi Biserica lui Hristos e smulsă din matca virtuţilor strămoşeşti. Omul buimăcit, nu mai are personalitate, nu mai are voinţă, e scos din cumpătul firesc. Puţin câte puţin lunecăm în abisul marilor anulări a tot ceea ce a fost odată necinstind şi pângărind altarul”.

Eu am plecat la Capu Midia, Părintele a rămas la Peninsula. Părintele Adrian a fost un trimis scump. Din multa bogăţie a inimii sale şi din marea lui înţelepciune m-am înaripat cu noi puteri sufleteşti pentru bătălii viitoare” (Petru Baciu, Răstigniri ascunse. Mărturii, vol. 1, p. 274-276)

(v. şi C. Ioniţoiu, Martiri şi mărturisitori…)

Extrase din: Fabian Seiche, “Martiri şi mărturisitori români ai secolului XX – Închisorile comuniste din România”, Editura Agaton – Asociaţia pentru Isihasm, Făgăraş, 2010.

Sursa: MĂRTURISITORII

De citit și:

http://www.marturisitorii.ro/2014/09/28/sa-aveti-smerenie-si-jertfelnicie-trei-ani-de-la-inaltarea-la-cer-a-parintelui-adrian-fageteanu-16-noiembrie-1912-27-septembrie-2011-marturisire-si-interviu-video/

14 Nov
2014

Emilia Ţuţuianu: Traian Vasilcău, un ,,Sfeşnic în rugăciune!”

Vasilcău Traian, pseudonim Traianus – un sensibil poet basarabean, se dezvăluie printr-un vers copleşit de sfâşietoare sentimente. Istoria neamului prinde culoare în vers, poetul fiind preocupat de originea noastră ca popor şi aduce ofrandă limbii române, doinirea noastră de suflet. Un iubitor de pământ strămoşesc statornic crezului său.

,, Nu se putea să nu provenim dintr-un neam infinit,
izvodit din lacrima strămoşilor daco-romani şi ctitorit
în imensa columnă a lui traian.  
Toate drumurile duc la roma şi pornesc de acolo,
” noi de la Rîm ne tragem” şi voim spovada unei zodii să ne spună spre care din tării ne vrem tărîm. Aici ajunşi, vom scrie că limba noastră e doina ce doineşte în izvor şi-această glăsuire este limba unui popor ce-a izvodit din dor.
Sîntem şi scriem: limba română şi ne închipuim deodată că ea ar face parte din poporul român.” (Inscripţie pe catedrala de aur a limbii române)

Cu multă subtilitate ne introduce filozofic spre timpul ce nu-i ajunge:

,,Secunda-mi ajunge,
Vă las vouă ora,
Din ea să refaceţi
Veacul tuturora”

 

Legătura cu divinitatea este una personală, fiind el însuşi de multe ori un ,,sfeşnic în rugăciune”, lăsându-se purtat de Lumină.

,, Să mă-ngâne cântecul Luminii
Cât tristeţile nu mă vor fi.
Şi-apoi să mă răsădesc în Zi
Ca un crin la marginea grădinii.
O, şi cât visai într-un cuvânt
Vieţile să-mi înhumez odată,
Nesfârşindu-mi trecerea cea toată
În privirea cerului Preasfânt…”   (Sfeşnic în rugăciune)

 

Este ca un rug ce arde pe altarul limbii române şi nu numai. Aşa cum afirmă, este conştient că are de dus multe bătălii. Pentru poet ,,sinceritatea fiind ca sentinţă”, e durere, într-o lume globalizată când totul se poate negocia. Nu este cazul poetului, crezul geto-dac îl are dintotdeauna, emblematici fiind marii noştri voievozi. Într-un fel, versurile curg ca o avertizare pentru zilele pe care le trăim. O privire în oglindă a bătrânului dac şi a românului ce încalcă reguli esenţiale. Strigătul poetului este de jelanie, de revoltă, pentru tot răul ce s-a cuibărit nefiresc în lume.

,,Doamne,aşa de răi suntem
Că nici nu ne mai vedem,
Nici la chip şi nici la cer
Nu ne mai vedem defel,
N-avem rană de mister,–
Numai boală de stingher,
Doamne!

Doamne, – aşa de morţi suntem
Că nici nu ne căutăm..”  (precuvîntare)

Poetul, prin stihurile psaltice, cuprins de acel nevăzut şi văzut, în universul său unic şi de neclintit, ştie că doar Dumnezeu îi stă alături.

,,Doamne, numa-n tine mă încred,
Oamenii sunt neadevăraţi şi mint,
Pierde-m-aş, da-n ceruri nu mă pierd,
Oamenii sunt neadevăraţi şi mint.” (Psalm îngînat)

 

Că Traian Vasilcău nu este un pesimist, un elegiac, o dovedesc versurile ,,Dragoste la nesfârşit”, dedicate lui Artur Silvestri, în care îşi exprimă respectul unui prezent hrănit din trecut dar purtat de un puternic sentiment de dragoste ,,ce nu cunoaşte hotare” spre viitor.
În templul cuvintelor, ,,căutând poezia printre fiecare om în parte” (N. Stănescu) poetul Traian Vasilcău evocă, plin de emoţie şi dragoste, într-o lumină albă, celestă, pe poetul basarabean Grigore Vieru ,,frumos ca un poem doinit de vânt” (Nins de Cuvinte).
Traian Vasilcău, un poet complex. Poezia sa e străfulgerată de acel Duh Sfânt ce îmbracă poeții în straie de sărbătoare. Nu întâmplător se vorbeşte de menirea profetică a poeților. Poetul a pornit într-un zbor smerit, subjugat de cuvânt, de iubire, de puterea credinței, croindu-şi drum spre veşnicie. … Traian Vasilcău, un ,,Sfeşnic în rugăciune”!

,,Cu ochii dragostei privescu-mi lumea,
Vreau visul să-mblînzesc şi nu mai pot
Decît să strig că moartea suie culmea
De după care-nvie neamul tot.”     (psalmul apartenenţei la vecie)

 

Emilia Țuțuianu

13 Nov
2014

Valeriu Dulgheru: Lupta electorală continuă

Nu dor nici luptele pierdute, /nici rănile din piept nu dor.

Cum dor acele braţe slute /care să lupte nu mai vor”.

                 (Radu Gyr)

 

Zilele trecute s-au împlinit 25 de ani de la câteva evenimente, care au marcat viitorul Europei şi al fostei u.r.s.s. În luna noiembrie 1989 în două zone diferite ale Europei aveau loc două evenimente de importanţă majoră. Pe data de 7 noiembrie 1989 la Chişinău aveau să fie blocate tancurile sovietice scoase pe artera principală a Capitalei pentru a participa la parada militară legată de cea de-a 72 aniversare a „marii revoluţii (puci bolşevic-n.n.) socialiste din octombrie”. Se întâmpla acest lucru pentru prima oară într-o colonie a imperiului sovietic după 45 de ani de ocupaţie sovietică, în plin regim sovietic la doi ani până la decretarea independenţei. Grupuri paşnice de manifestanţi în frunte cu regretata, plăpânda Leonida Lari, o adevărată Jane D’Arc, cu alte personalităţi de vază ale intelectualităţii naţionale, au oprit tancurile sovietice, culcându-se în faţa lor. Ofiţerii sovietici şocaţi n-au îndrăznit să calce pe trupuri (exista acest pericol). Astfel a fost zădărnicită acea paradă militară, fiind învinsă frica din noi, inoculată de regimul stalinisto-comunist timp de 45 de ani, fiind doborât zidul dintre noi. În scurt timp, impulsionate de aceste evenimente, la Bucureşti cade regimul comunist al lui Ceauşescu.

În aceeaşi lună pe 9 noiembrie 1989 în altă margine a Europei, la Berlin, cădea simbolul războiului rece – zidul Berlinului, care a împărţit un oraş european în două părţi, o Europă în două lumi, a despărţit rude, tăind în jumătate cartiere, străzi, case ale Berlinului timp de 28 de ani.

Acele evenimente din noiembrie 1989 au marcat o nouă etapă în istoria acestui colţ de ţară. Evenimentele din acel an au fost precedate de alte mişcări în masă, care au avut loc în anii 1987-1988 şi au culminat cu Marea Adunare Naţională cu peste 700000 de participanţi. A fost o generaţie care nu s-a temut de tancurile sovietice, de militarii sovietici înarmaţi, de miile de miliţieni sovietici (înarmaţi şi ei) ai lui V. Voronin (pe atunci ministru de interne). De ce însă astăzi „acele braţe să lupte nu mai vor”? De ce nu mai suntem în stare să anihilăm nişte adunături dodoniste, care mărșăluiesc şi minciunesc poporul prin oraşele Basarabiei fluturând steaguri roşii şi pancarte cu simboluri sataniste: steaua roşie a lui Dodon sau secera şi ciocanul lui Voronin? „Nu vom permite ca în oraşul nostru drag (Iaşi – n.n.) să fluture alt steag decât falnicul nostru tricolor” declara în anii 30’ cunoscutul naţionalist Zelea Codreanu (se referea la tentativele unor forţe de stânga străine Neamului să mărșăluiască cu steaguri roşii pe străzile Iaşului). De ce noi însă permitem ca în oraşul nostru drag să fluture steaguri şi pancarte roşii cu însemne sataniste. Zilele trecute posturile de televiziune ruseşti puse în slujba lui Dodon şi Usatâi, declarau despre zeci de mii de protestatari, care au mărşăluit în Ungheni, Bălţi şi Cahul. Ei bine, de unde să ei la Ungheni 10000 de manifestanţi şi toţi prododonişti şi antieuropeni, în oraşul aflat chiar la hotarul cu Uniunea Europeană şi care beneficiază pe deplin de avantajele acestei vecinătăţi? Sau la Cahul? Minciuni gogonate. Problema e că ei ştiu cum să exploateze la maxim în folosul lor starea de lucruri, în care se află această frântură de popor.

Pericolul e mare. Desigur supăraţi pe actuala guvernare, mai bine zis pe unii din exponenţii ei, sunt mulţi. Au făcut multe găinării. Şi eu am unele rezerve faţă de ei însă un lucru mi-e foarte clar: în orice situaţie trebuie să ne mişcăm înainte pe cărarea europeană trasată. Staţionarea sau întoarcerea înapoi sunt mortale pentru noi acum când ursul tocmai asta aşteaptă să ne reînghită. De ce noi, aflându-ne pe muchie de cuţit împinşi de partidele – făcături ruseşti, continuăm să ne autobiciuim, folosind un anapoda tip de masochism. Televiziunile democrate (parcă ale noastre?) nu mai au acum alte subiecte pentru emisiunile lor decât despre oligarhii Plahotniuc şi Filat şi lupta cu această mafie. Există şi susţinători ai acestor mari luptători cu mafia. Din păcate, unii dintre cei care odinioară au fost activi, neînţelegând până la capăt riscul la care este supusă această frântură de popor acum, nu mai vor să lupte, declarând că „…nu vor vota partidele de la guvernare care sunt pline de mafioţi”. Nu cred că e cea mai bună soluţie. Atâta luptă dusă până acum şi când am ajuns foarte aproape de scop să lăsăm mâinile în jos, deschizându-le astfel drumul spre putere unor forţe oculte. De asemenea, nu-i înţeleg pe bunii noştri părinţi şi fraţi de la ţară. Eu le înţeleg perfect durerile, singur fiind venit de la ţară şi ştiu ce înseamnă munca la pământ: atâta muncă depusă în acest an şi ce s-a ales din truda lor „de un an şi o vară”? Dar să cazi atât de uşor în mrejele slugilor celora, din vina cărora ai nimerit în această situaţie, este chiar ridicol. Priveam cu câtă satisfacţie aruncau în piaţă merele unii pseudo agricultori, instigaţi de ţâncani de-ai lui Dodon. Să nu înţeleagă ei că într-un astfel de partener cum este Rusia nu poţi fi sigur în ziua de mâine. Nu poţi fi sigur că ceva nu l-ar supăra poimâine şi nu va trebui iarăşi să arunci merele în drum.

Mai există un aspect al politicii moldoveneşti actuale: încercarea guvernanţilor actuali de a face politică curată. Premierul Iu. Leancă, primarul D. Chirtoacă caută să lucreze în mănuşi albe. Aşa ar fi corect într-o societate civilizată. Însă atunci când îi ai alături drept concurenţi pe alde Dodon, Usatâii, Voronin, Muşuc, Petrenko ş.a. cum se poate lucra în mănuşi albe, oricum te murdăreşti. Din păcate în acest colţ de ţară politica se face prin metode murdare. Dodon declară că va mări pensiile, alocaţiile pentru naşterea copilului, salariile, acordarea creditelor preferenţiale tinerelor familii, înlesniri fermierilor prin redeschiderea pieţelor ruseşti. „Dodon a spus şi noi îl credem…” repetă seară de seară nişte zombaţi în clipurile electorale ale lui Dodon. Şi eu aş dori să-l cred pe Dodon (e frumos ce spune) însă nu am cum să-l cred. Îmi pun întrebarea: de ce nu a făcut acest lucru atunci când împreună cu doamna Greceanîi erau la guvernare, când nimic nu le încurca. Embargourile la vinurile moldoveneşti pentru prima oară au fost declarate în a. 2006 când ei se aflau la putere. Oare nu e clar că Dodon este un mincinos, iar unii naivi îl cred sau se fac a-l crede. Ceea ce nu minte e că pe vremea guvernării lui a adus bunăstare, însă doar familiei sale, socialistul de astăzi Dodon devenind atunc un capitalist prosper.

Parlamentul adoptă majorarea salariilor profesorilor din sistemul de educaţie cu 20% iar guvernul (înţeleg, din insuficienţă de mijloace) reduce această majorare la 10%. Nu se face aşa în plină campanie electorală. De asemenea, dl D. Chirtoacă a demarat optimizarea transportului de pasageri în Capitală (lucru strict necesar) şi a declarat că va merge până la capăt chiar dacă l-ar costa voturile alegătorilor (dar noi nu dorim ca din această cauză în locul lui să vină un mincinos care a făgăduit multe). Nu cred că această reformă nu ar mai fi aşteptat vreo două luni. Nu se fac astfel de acţiuni în plină campanie electorală atunci când şi aşa suntem pe muchia de cuţit. Repet, pericolul e mare.Ce ar trebui să facem noi cu toţii în aceste ceva mai mult de două săptămâni cât au mai rămas până la alegeri pentru a evita acest pericol, pentru a contracara venirea la putere a lui Dodon, Usatîi, Voronin, care ar însemna renunţarea la cursul proeuropean şi reîntoarcerea în lagărul siberian. Spuneam ceva mai înainte că n-ar fi rău să fim puţin ca cecenii. Acum aş spune altfel: n-ar fi rău să fim puţin ca ucrainenii. Cum le-au şters nasul ruşilor în recentele alegeri! O ţară cu o minoritate însemnată rusească şi cu profunde atitudini proruseşti (ca între fraţi!) până mai ieri ucrainenii au făcut o alegere atât de bună, partidele pro ruseşti luând un număr infim de locuri în parlament. Iar noi continuăm să votăm în masă satana. Să fie această orbire caracteristică tuturor românilor? Priveam deunăzi o hartă apărută după alegerile prezidenţiale din România. O hartă la 2/3 roşie cu secera şi ciocanul, care reprezintă judeţele, în care a câştigat reprezentantul PSD Victor Ponta. Din păcate la aceasta au contribuit şi basarabenii cu cetăţenie română. Cum s-a întâmplat acest lucru? Românismul în Basarabia prin definiţie este opus stângii, care în mare parte este alogenă.   Dacă ar fi făcută o hartă a sărăciei în România ar fi aproximativ aceeaşi. S-a observat că socialismul prinde acolo unde e sărăcie.

Mă îngrozesc la gândul că după 30 noiembrie noi am avea în Republica Moldova aceeaşi situaţie şi această roşaţă ar cuprinde şi spaţiul dintre Prut şi Nistru. În cazul nostru situaţia e mult mai grea, fenomenul fiind alimentat şi de susţinerea masivă a Moscovei. Mereu suntem puşi în situaţia eroului hamletian „A fi sau a nu fi”. Alegerea, pe care trebuie să o facă peste trei săptămâni această aşchie de popor român: „A fi” înseamnă să alegi Uniunea Europeană. „A nu fi” înseamnă să te întorci înapoi în ţarcul rusesc, din care abia am ieşit. De ce „Uniunea Vamală” înseamnă „A nu fi” pentru noi. Fiindcă are o Siberie unde ne va deporta ca şi pe bunicii şi părinţii noştri în momentul când vom ieşi din cuvântul ţarului. Fiindcă Rusia (ca şi Rusia ţaristă din a. 1917) este pe cale de dezintegrare (spun acest lucru toţi analiştii ruşi treji la minte), care nu va fi una liniştită ci va fi condusă de mai cataclisme sociale (ca şi în a. 1917. Atunci pe noi ne-a salvat de grăzăviile războiului civil şi foametei provocate de bolşevici unirea cu Ţara). Fiindcă Rusia de astăzi este copia cele ţariste (în perioada sovietică era mult mai camuflată) cu velicorusismul ei la nivel de politică de stat.

Valeriu Dulgheru

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii