29 Jun
2014

George Anca: Poeme din Tangoul tigrului

 

nu mai sunt

 

nu mai sunt aşa trist

să scriu un tango

nu sunt argentinian

abia ghitara Gita

pe post de cumparcita

Montevideo vide

cu viza se divide

mi-o trece săptămâna

zicându-ţi săru-mâna

 

 

la trei

 

la trei cu Dante timpul

dilatat vântului

în goană după minge

 

ne-om mai vedea

de dincolo de noi

în coarne cocardă

 

cei din Ushuaia

vor muri ultimii

iubiţi ucigaşi

 

Sarmiento a adus

profesori din Boston

Borges l-a iubit pe Poe

 

citeşte egumene

tămâie pe nările

aerului de lemn

 

Matilda cu

băiatul în Huşi

însurat în Ushuaia

 

crucea de pedeapsă

niciun templier

n-am ţară pe mară

 

de-ar exista români

m-aş sinucdie

cu doxa pe Moxa

 

talie înaltă

sânge muzical

tango sub măslin

 

 

de talie

 

de talie înaltă

cu sânge muzical

femeia o dansează

gaucho şi pe cal

 

când şi creastă casnică

la praznic năprasnică

la a noastră paşnică

la a voastră straşnică

 

n-am convivialitatea

gaucho

necum urbanitatea

tango

 

calc balc

pe gheizer

piritele

fărăpământului

 

magia maja

orga orgie

bucla de timp

paralelă pampei

 

taci calomnii

paradă prada

întorci din pampa

caravela

 

pune-ţi tu acele cancerului

pe lucerna tăiată să-nvie

fluturelui alb soarele

lătrându-ni-l căţel de pământ

meniul canibalilor

ne-o fi diferenţiind

mai stăm noi

de vorbă hapleo

 

mi-e frig în bucătăria

cu mâncare rece

încarcerat în

tunsoarea câinelui

 

 

ajută-mă Doamne

 

ajută-mă doamne şi toţi din vitralii

culori pe arhitecturi decorate

şi oameni închinăciuni estetice

nu-mi domoli credinţa

nu-mi întări păcătoşenia

iarna frigului mi-e cald de tine

te compun în ce am de făcut

mai ca o descoperire Doamne

credeam că vreau să văd

într-o doară departe domul

poate pe via Dante biblioteca

văd că te ţin de vorbă

iartă-mă îmi eşti aură

o mântuire fără prurit

mă împăroşase bătrâneţea

o chiuvetă o porneşte crâsnicul

şi bate ca ăl de az-noapte

de vreme încă da’ eu picasem

aste nepotriviri ambiţioşilor le căşună

am drum lăudat a arătare

ce străbătui o viaţă până aici

în faţa ta nici apăsătoare ceaţă

lumina electrică de scris

închinata compoziţie râvnită

fără şansa auscultaţiei întru

slava ta singuratică lumea

se va înfiinţa peste două ore

în odihna orgilor din tot catolsoborul

Catilina şi n-ar mai fi fost ceruit

piatra alpină nu se mai tăia palat

de-mi caut umilinţa de dinţi

edentarea împăcarea rugarea

în Trento Doamne să trăieşti

şi viaţa păcătosului de mine

cât nu te-o abate de la

globalismul altora mai inhibant

unde-l voi suporta săptămâna asta

iar chiuveta crâsnicului

răcoarea de neviscolit pe când muzica

nu ţi-ar veni să mă devii

vorbesc cu îngrijitorul

deviatorul rămăşiţelor

tsunami la rece în Alpi

scrisoare cui şi maicii şi fiicei

o feminizare trentin-catedrală

bisericoasă ocazională catolicizare

promise inspiraţii din stradă

cum devremele duminical

puse pe mine valea construită

s-o slăvesc dumnezeiesc

păi fie-i episcopii prinţii părinţii

fiii fiicele şi-aşa fericire

defilau paşi de gheenă

la pridvorul pietruirii

înaltul înaltului coroana

cerească în turle ascuţite

mă îndemn o pagină absconsă

finirea lunii de sărbători

şi plecarea în munţi la modă

o căutare dinspre orgă

tăcută încă o oră şi ceva

aş fi zvăpăiat arhitecturi

cu brăcinarul îngheţat

aşa ştim unul Dumnezeu

omenindu-ne prin fiul său

ce evanghelie ce chetă

pe tren de-o şi opri încet

mergând şezând pregând

preghiamo pregându-ne

pederostul convenţiei

care-mi tuşeşte aşteptarea

ne-om celebra neadresă

mamelor din biserică

nici să ni se întâmple minciuna

neîncercării de vers o pală

pe spală ca-n albie cu om

Adige limpede peşte

Cristos ne binevoieşte

Krishna pe capră ne războieşte

sabia cui adusă cui

neagăţată în nici cui

pe pace adormirea la ziua

transcrisă ezitare fericirii

ce faci nu-mi place milităria

ani de părinţi la austrieci

tocmai şi kaiseri de Sibiu

ce de romani până-n nord

auto Dacia paradisul reclamei

cât ne-om auzi împărăteşte

satele basmelor redivivant

ce batic din Bathinda şal din Trento

unde ne ţesem urare tardivă

oricum de bine-primit la o adică

de n-aş mai pleca şi mai am de colindat

speriaşi absida speriaşi omida

vitraliile altarului liber cu noi

oprire blitzului a zăpezi cu voi

penumbra să trăiască tot cu mine

viaţa să vă fie aer de zăpezi

oceanul ucigaş vă ocolească

de unde sufletele dârdâie pe palton

planton morţii de instantaneitate

pedepsitoare din ce părtinire

 

dansul singur

 

 

dansul singur de-a pădurea cu zăpadă-mea de-amurea

poza valsului în valţuri vă sară şi vouă smalţuri

de la schiţă la pojghiţă Aşchiuţă Aghiuţă

cum te cheamă bradule camaradule nu mă Radule

 

dragoste cu avatarul verde nu ca varul

caviarul jarul face trotuarul

brad cu barda în peţit ţipurit

am iubit încetinit în cetini nit

 

balul donează sînge zăpezi înge

rul în ger rumege-ne în g

am broboada bob olar a da

nada pe cărare promenada

 

 

în pădure

 

în pădure lupi îngheaţă

oilor verdeaţă ceaţă

fum de lemn de pom cu gnom

ne închipui domn dom

leagănă copilul veda

văduvei fratelui Preda

ce fondată arcuire

peste îndoite şire

chiar mi-e frig muşate paltin

fără aur fără platin’

numai nici copil de ger

inspiraţie jungher

ba închisă librăria

porumbeii vitejia

sus în domul din Milano

instruieşte-te cătano

şi ne zboară avioano

rusoaico americano

teroristo petrarcano

americăneşte-amaze

miez amiezii kamikaze

să nu cază rază crasă

din balaurul de casă

coasă arhitecturoasă

de-am venit se vede

mistero di fede

iarnă condeieră

pătratul în sferă

cubul dinamită

nobilului pită

m-au luat clopotele

tsunami bobotele

din adâncul oblâncului

gigantului ţâncului

hula se învolbură

volbura înscorbură

o tăcere o chenoză

de pe doză cu batoză

 

 

clopot

 

clopot scutura duminica

pe-o parte călăria

în frunte asasinii

limba de pe bronz

nu mai aştepţi muniţia

dreptul la înţelegere îl

are numai călăul

 

fosforeşcenţe

pe sârma arsă

 

din secetă pic

irigat canibal

 

noiţa Noe

cărunteţi canoe

criminal carmin

 

 

crimă în abis

în somn ditiramb

trezindu-mă ritm

 

cremene crema

zvonul uciderii

 

ne-am întâlni destinul

până într-o asasinare

 

nu erai aşa alb

mă spălasem

 

pas plumb

foc muzică

 

fârtate plăcerea

de a fi fost cosit

 

clasicii bancuri

morţilor de treflă

 

petrece piatra

atracţia patriei

 

serendipity gold is

where you find it

 

electorat nici

cât mâncaţi mici

 

caloiene kalos

călare pe zar

 

trovant trovattore

din minnesang

 

desfrunzite

clopotele polare

 

 

în suflet nostratic

 

în suflet nostratic în ce ţară

ceruri geruri leruri

collective madness

white saris sweet mangoes

vorbea în limbi

necunoscute nu

nimeri tigrul

 

bine să vă şadă

 

bine să vă şadă

unde mă ascund

dacă nu de voi

iubindu-vă fum

neaua cîntătoare

plutitoare cupluri

 

 

cu dumneavoastră

 

cu dumneavoastră vorbesc

englezi ’nalţi români pinguini

înapoi în Europa şi argentinienii

la antipod autorecunoaştere

 

în limba unbrei numele cocardă

ne-om picta clopote distanţe inaudibile

balene la braţ cu pinguinii

amuţind profeţia aceleiaşi sinucideri

 

ce-o fi şi-n sufletul nostru caii la păscut

noaptea ai mai bate cu maiul glia

la cules de galbene drăgăici

ţărănoi împuţit cu tuberculoasă jepată

tot alt rod prin grădina ta

deschise ancore vântului

scriere de icoană sărutată

la poalele pădurii mariane

 

conquista regretată religiei

guguştiuc de zi greier de noapte

pânzele plutelor verzi vijelii

nici de copii nu mai e timp

 

ne scuturarăm teilor

ne îmbujorarăm stejarilor

sfânto pecetluieşte-mă

îmi vei pălmui cruce

 

jos frunzele pământului

câini la câine oameni la om

Medeea de acelaşi Delacroix

epilepsia lui Alfred

 

mai jură pe capul calului

cunoştinţă aproape destin

să fi răsărit şi atât ca tine

să fi apus tăietură

 

tristeţe buddhistă pe bucurie creştină

şi la revedere lui Christos

mortua est vecină strigoilor

ferice de cine apucă să moară

 

profesoara ţi-a spus să te scrii

frunză scuturându-se banj în Himalaia

ceaţa duşilor aduşilor îngălbenită pajură

nu lătra din vale haită agale

 

moliciune putredă nescorojire

în marginea gălbinării negritudinea crucii

ori maica ta berberă Amina

zburătăcindu-mă ceaţo creolo

 

voi pune de o parte o mie

de poezii inedite frunzarele

să mă depene la rasul

ierburilor măturoaie

 

 

sfârşit de toamnă canibal

nicio mână în afara formolului

nici o mină deminată sărut

epitom de scuturare drepţii

 

îi aprinsei lumânare să vină

să mă apere de ai lui panta răii

diazepamul sodiu soda pe natră

apa grea mai ieftină deuteriu

 

plătind tinda ens mens

prin lume cu trai pe vătrai

fiecare cu victoria lui

(ne)recunoaşterea Sakontalei

 

ne convorbească soarba oarbă

în oblânc văduvia

mă duci unde vii vidmo

rarului înnegritorului

 

George ANCA

 

20 Jun
2014

Vavila Popovici: Credința trebuie să ne unească!

Dacă oamenii sunt atât de răi, având o religie,

cum ar fi, dacă nu ar avea-o?”

Benjamin Franklin

   Zilele acestea am citit articole și comentarii care m-au întristat. Până acum Biserica era criticată că rămâne în urma spiritului vremii, acum, că o ia prea înainte. Totul îi deranjează pe necredincioși, pe cei care dintr-un spirit de revoltă sau chiar ură, desconsideră religia și biserica și pe cei care o conduc. Petre Țuțea spunea: „… Între un credincios și un necredincios, nu există nici o legătură. Ăla e mort, sufletește mort, iar celălalt e viu și între un viu și un mort nu există nici o legătură…”.      

   Fără pic de condescendență, jurnaliști și comentatori atacă Biserica, vorbesc împotriva Religiei. Și știm că întotdeauna Bisericii, dar și preotului care ocupă un rol major în viața noastră, trebuie să li se acorde respectul. Cred că Dumnezeu este Cel care are dreptul să judece Biserica și preoții; orice preot poate greși, dar el va da seama înaintea lui Dumnezeu pentru binele și greșelile sale. Mă întreb de ce mai avem nevoie de Biserică, de preoți, de ce ne mai botezăm copiii, de ce ne înmormântăm creștinește părinții, dacă-i hulim? Fără să fim experți în teologie, ne dăm seama  că mergând la Biserică, ascultând slujbele și predicile, simţim că sufletele noastre se ataşează de Biserică, înțelegând și iubind Divinitatea. Părintele Ilie Cleopa, renumit trăitor al credinței ortodoxe, spunea: După cum nu se amestecă aurul cu cenușa, așa nu se amesteca la preot păcatele lui cu harul care este dat de la Dumnezeu, măcar de ar fi el cât de păcătos”.  

   Biserica este „trupul tainic al Domnului” întemeiat de Fiul lui Dumnezeu cel întrupat prin care oamenii ca mădulare participă în comun la viața dumnezeiască. „În biserică afli că exiști”, sunt vorbele atât de adevărate ale lui Petre Țuțea! Biserica îi unește pe toți cei botezați în Hristos, Biserica este „luptătoare”, se spune, pentru că membrii ei trebuie să „lupte” cu dușmanii eretici și schismatici.

   Se construiește Catedrala Neamului și oamenii în loc să se bucure, critică. Dar, când s-a construit edificiul imens Casa Poporului, cea mai mare și cea mai scumpă clădire administrativă pentru uz civil ca suprafață din lume, astăzi una dintre cele mai controversate construcții din România, atât în ceea ce privește rolul și utilitatea ei dar și ca aspect estetic, făcută cu prețul înfometării populației, demolându-se o întreagă zonă a capitalei pentru a-i face loc clădirii, nu a scris nimeni un cuvânt împotrivă. Unde ne-au fost „curajoșii”? Nu se putea, o să-mi spună cineva. Dar acum se poate? Și îi răspund cu cuvintele lui Nelson Mandela: „Când am ieșit pe ușa care mă purta spre libertate, am știut că dacă nu las ura și amărăciunea în spate, voi continua să fiu în închisoare”.

   Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României a sfinţit şi inaugurat de curând, la Sărbătoarea Sfintei Treimi, noile studiouri ale Radioului şi Televiziunii TRINITAS din incinta Centrului Social-cultural. Au apărut imagini și critici referitor la gestul Patriarhului, de sfințire cu un „trafalet”, dar și pentru faptul că Patriarhia și-a „permis” să fie în pas cu vremurile, privind tehnica nou folosită a calculatoarelor. Reprezentanţii Patriarhiei Române au explicat că obiectul nu este un trafalet şi că acesta se foloseşte frecvent pentru a sfinţi încăperi înalte: „Nu este trafalet. Trafalet este pentru cei neiniţiaţi, cei care habar n-au în ce constă slujba de sfinţire şi ce se foloseşte la slujba de sfinţire. Este o tijă de aproximativ 2-3 metri, având în vedere faptul că sunt şi încăperi mai înalte şi care este folosită pentru a unge cu untdelemn sfinţit pereţii încăperii respective”, a trebuit să declare Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române. Cu adevărat, sunt printre calomniatori și persoane care „nu au habar”, adică nu cunosc modul și scopul unei astfel de sfințiri. Dar vorbesc, cu ură și amărăciune! Despreţuind Biserica noastră naţională şi înjosind-o, sau denaturând anumite gesturi, acțiuni ale Bisericii, inconștienții sau rău intenționații încearcă să deposedeze credincioșii de arma cea mai puternică în lupta naţională, deoarece Credința și iubirea de neam a unit poporul român de-a lungul vremurilor. Filozoful, psihologul român Constantin Rădulescu Motru spunea: „Omul se înalță deasupra bestialității prin virtualitatea pe care i-o pune în suflet sentimentul religios. Dar acest sentiment religios trebuie constatat cu adevărat. El nu se confundă cu sentimentul de turmă, pe care îl au fricoșii și animalele. La el nu se poate apela ca la un instrument de ură. Religia unește, nu separă”. Etimologic, cuvântul religie provine din latinescul religare (a pune împreună, a uni, a lega), iar credincioșii își iubesc semenii și îl iubesc pe Dumnezeu. Prin Credință am putea scăpa de dezbinarea care există între noi la ora actuală, de îndoiala pe care mulți dintre noi o poartă în suflete. Ne îndoim de credință, de învățăturile frumoase, ne îndoim de adevăr! Credința moare sub ochii noștri „…materialismul brutal îi ia locul” scria și Mihai Eminescu la vremea sa. Acum, parcă mai mult ca atunci. Tot ce se străduiește să facă Biserica în folosul sufletelor oamenilor, este răstălmăcit, blamat, neacceptat. Dacă se fac biserici mai încăpătoare pentru credincioși să se poată ruga în tihnă și să se concentreze asupra slujbelor și rugăciunilor, nu este bine! Iubim desigur bisericile mici – adevărate perle – construite în vremuri de demult, dar nu ne gândim că atunci oamenii erau mai puțini și că bisericile de astăzi vor să deschidă ușile tot mai multor credincioși, care, uneori, incomodați de înghesuiala din biserici, le frecventează din ce în ce mai puțin. Nu ne gândim că Religia face parte din cultură, că ea este o creangă din tulpina a unui arbore care include și arta și filozofia și știința. „Ce pustiu ar fi spațiul dacă n-ar fi punctat de biserici!”, „Religia transformă poporul într-o masă de oameni culți”, exclama românul nostru Petre Țuțea. Sunt și oameni care consideră că religia nu este de natură divină, precum Marx care în lucrarea sa Manifestul partidului comunist era părere că „Religia este opiul popoarelor” şi de aceeaşi orientare au fost şi alţii, printre care Engels, Lenin etc. Generalul și omul de stat american, devenit primul președinte al  Statelor Unite ale Americii spunea că „un popor fără religie nu poate fi condus decât cu tunurile”, făcând aluzie la lipsa conștiinței morale a unor popoare.

   Una dintre manifestările vieții sufletești care are mare apropiere cu religia, este arta. Arta a fost întotdeauna nedespărțită de religie și s-a dezvoltat alături de ea, atingând culmi înalte. Mulți artiști au atribuit inspirației dumnezeiești frumusețea operelor de artă. Arhitectura, sculptura, muzica, pictura, poezia, literatura s-au dezvoltat în epocile de înflorire a religiei. Ideea de inspirație dumnezeiască este comună religiei și artei, iar fără inspirație nu poate fi cineva artist. De multe ori am citat cuvintele lui Petre Țuțea despre inspirație: „Inspirația se aude, nu se caută, se ia, nu se întreabă cine dă…”.

   Religia și arta corespund aspirațiilor spre desăvârșire ale sufletului omenesc. Omul nu este satisfăcut numai din punct de vedere material, ci el are o sete de înalt, înaltul sufletului –  cunoașterea. Gândul lui zboară peste marginile timpului și spațiului, plutește într-o lume ideală în care-și găsește plenitudinea, deoarece și religia și arta au ca scop ultim aspirația la absolut. Religiile cele mai spirituale au produs arta cea mai desăvârșită și artiști mari s-au inspirat din religie; mulți artiști au fost religioși. Poeţi ca Ovidiu, Horaţiu; muzicieni ca Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert; pictori şi sculptori ca Leonardo da Vinci, Tiţian, Michelangelo, au fost oameni profund religioși. S-a spus şi s-a adeverit că arta care stă în slujba religiei, dobândeşte un plus de frumuseţe spirituală. Pe lângă asemănări sigur că sunt și deosebiri. Dintre acestea amintim că lumea transcendentă a religiei este o lume real-obiectivă, pe când lumea artei este imaginară; arta se adresează părții emotive a sufletului și scopul ei este atins dacă acțiunea de a crea sau contemplarea unei opere de artă produc sentimentul de mulțumire, fericire, dar acest sentiment este trecător, pe când  cel al religiei este nepieritor; religia are legătură cu concepția despre lume, o explică, pe când arta o redă și prilejuiește momente de graţie. Poezia, de exemplu, creează stări sufleteşti asemănătoare dacă nu chiar identice, cu starea de rugăciune, ca atare poetul nu poate fi imaginat în afara dimensiunii religioase. Au fost însă și excepții, dar ele nu au bucurat sufletele.

   Religia este legată de morală, credința fiind aceea care realizează o practică morală în înfăptuirea de fapte „Credința fără fapte este moartă” (Iacob 2:17). Religia pune la baza existenței ideea de Dumnezeu, iar morala ideea binelui și a dreptății. Întotdeauna morala a avut la bază principiile din învățătura religioasă. Ele duc omul spre desăvârșire. Religia și morala îl înalță pe om, din sfera materială în sfera sensibilității, în lumea valorilor adevărate, îl fac mai nobil, mai bun. De fapt religia și morala urmăresc fericirea omului. Și în religie și în morală există ideea de sancțiune, adică faptele bune trebuie răsplătite și cele rele pedepsite și în amândouă există ideea de libertate.

   Religia este legată și de filozofie. Atunci când omul se întreabă despre rostul existenței sale, ajunge să filozofeze. Filozofia a preluat din religie ideile de „Dumnezeu”, „suflet”, „destin”, „lege”. Religia se exprimă în simboluri poetice și în termeni de personalitate mitică, filozofia preferă limbajul abstracțiunii, vorbind despre substanță, cauză, materie etc. Dar, diferențele părelnice ascund afinitatea interioară și substanțială dintre ele, la bază având conștiința. Marii filozofi ai lumii au căutat de fiecare dată să armonizeze pe cât posibil filozofia cu religia, întrucât filozofii au dorit și doresc în continuare cunoașterea adevărului și pentru aceasta au nevoie de religie care aspiră la descoperirea marile mistere ale lumii invizibile. Religia ne învață că Dumnezeu nu poate fi localizat în spațiu și temporal, fiindcă El nu aparține acestei lumi. Filozofii greci asemănau lumea noastră cu cea a simțurilor care își ia realitatea din lumea superioară, lumea ideilor, lume identificată mai târziu de alți filozofi (Plotin) ca fiind Dumnezeu însuși. Problemele în jurul cărora se mișca filozofia lui Plotin erau: Cum s-a născut lumea din „Unul” și cum ajunge omul la unirea cu Dumnezeu pentru a-și găsi fericirea.

   Religia astăzi este din ce în ce mai legată și de știință, cunoașterea lumii fiind și obiectul științei. Nimic nu poate opri mersul cugetării. Filozoful român Ioan Petrovici (1882-1972) spunea că deși nu ne este îngăduit să trecem de anumite limite, putem să ne dăm seama că limitele noastre nu sunt și limitele lucrurilor, ceea ce „îngăduie pentru filozofie schițarea unei înfățișări ideale, indiferent de măsura în care aceasta se poate realiza” și că știința nu pune pietre de hotar între cugetarea științifică și dreptul de a căuta absolutul în religie”. Sunt mulți oameni în zilele noastre cari nu mai cred decât în energia materială a lumii vizibile, dar  trebuie să înțelegem că viaţa e mai mult decât simplele noastre funcţiuni biologice.

   Ca atare religia, arta, morala și știinţa, trebuie să constituie un tot, ajungându-se astfel la armonie, să aibă acelaşi scop, acela de a-l face pe om cât mai fericit. Cei mai mari oameni de ştiinţă, Newton, Einstein Pascal, Leibniz, Descartes au posedat atât spiritul ştiinţific cât şi pe cel filozofic şi au fost animaţi de un profund spirit religios. Teoriile lor sunt fructul observaţiei, al experimentului, al meditaţiei filozofice și al inspirației, având ca postament credinţa în lumea spirituală, divină.

   Educația religioasă este una din problemele importante ale societății. Ea trebuie să înceapă încă din copilărie, deoarece copilul poate învăța deprinderile bune mai ușor în copilărie, ele constituind mai târziu o frumoasă obișnuință în viață. Credinţa este astfel purtată pentru toată viața în minte, în adâncul sufletului, cu o intensitate profundă şi cu o solemnitate tăcută, care poate crea acea armonie mult visată.

Vavila Popovici – Carolina de Nord

19 Jun
2014

Acad. Ioan-Aurel Pop: Eminescu și străinii – o reconsiderare

 

“Mihai Eminescu, aidoma oricărui om de pe lumea aceasta, a trăit într-o perioadă de timp determinată și a exprimat, în general, ideile epocii sale. Unele dintre aceste idei au valoare perenă, trec peste locuri, oameni și ani, iar altele sunt strict ancorate în prezentul trăit de marele creator. Nu există scriitor, artist sau chiar om de știință care să fi exprimat numai adevăruri, numai sentințe, numai afirmații general valabile și acceptate. Oamenii de geniu însă – între care se plasează fără nicio îndoială și Eminescu – au privilegiul de a fi lăsat opere durabile, așezate sub semnul eternității, modele de receptat și de neimitat, surprinzătoare, unice.

Elogiatorii lui Eminescu au fost și sunt foarte numeroși, iar elogiile au îmbrăcat de-a lungul timpului forme variate, de la analize detaliate, realiste și pertinente până la discursuri ditirambice si encomiastice și la formule sacrosancte, exprimate într-un limbaj de lemn, în expresii stereotipe, lipsite de conținut. Același lucru se poate spune și despre detractori, unii existenți încă din timpul vieții poetului, oameni de diferite calibre, de la Alexandru Macedonski până la Anghel Demetriescu și Alexandru Grama, de la Lucian Boia până la Horia Roman Patapievici. Eminescu a fost ponegrit, la modul josnic adesea, deopotrivă de critici și de adulatori, voit sau întâmplător, atunci când aceștia au vorbit și vorbesc despre opera sa fără a o cunoaște, fără a-i pătrunde sensurile, fără a avea habar despre modul cum se face analiza unei creații și, mai ales, fără a plasa viața și opera lui Eminescu în contextul timpului și spațiului. De exemplu, a vorbi despre Eminescu numai în contextul gustului estetic și al exigențelor criticii și teoriei literare de la începutul secolului al XXI-lea este ca și cum l-ai judeca pe Arhimede după grila cunoscătorilor de IT, după modele cibernetice sau după teoria expansiunii universului!

În acest sens, revenim asupra judecăților relativ recente, legate de naționalism, xenofobie, rasism și antisemitism, puse în raport cu gândirea eminesciană, cu poezia sa și, mai ales, cu publicistica sa. Naționalismul a fost definit în secolul al XX-lea drept o ideologie care susține o națiune prin câteva elemente de identificare comună valabile pentru un grup de oameni. Ulterior, spre vremurile noastre, termenul a dobândit contații negative. Xenofobia a însemnat inițial frica față străini și de necunoscut și, abia din secolul al XX-lea, s-a definit prioritar ca ură față de străini, față de popoare și națiuni străine. Rasismul este considerat de unii o formă a xenofobiei, când de fapt acesta înseamnă cu totul altceva: convingerea că oamenii sunt inegali în funcție de etnia căreia îi aparțin și de culoarea pielii. Și rasismul a fost teoretizat cu-adevărat tot în secolul trecut. Antisemitismul este o atitudine ostilă față de evrei ca atare, numai pentru faptul că sunt evrei. Noțiunea (Antisemitismus) a apărut abia în 1879, fiind folosită de jurnalistul german Wilhelm Marr (1819-1904) într-o broșură propagandistică îndreptată contra evreilor. Dacă preluăm conținutul acestor noțiuni, așa cum este el definit științific în secolul al XX-lea și îl aplicăm operei eminesciene, găsim destule mărturii în favoarea prezenței unor idei naționaliste, xenofobe, rasiste și antisemite în anumite texte scrise de marele creator romantic aflat în atenție. Din păcate, cadrul și timpul nu-mi permit acum să trec în revistă toate aceste exemple și nici nu pare să fie necesar. Vom exemplifica numai cu poezia „Doina” (1883), luată adesea drept reper pentru ilustrarea xenofobiei lui Eminescu. „Exegeții” grăbiți pornesc, de regulă, de la versurile „Cine-au îndrăgit străinii/ Mânca-i-ar inima cânii” și decretează gravitatea acestei afirmații, scoase din context, pentru psihologia poporului român. Dacă cel care exprimă esența spiritului românesc este xenofob, atunci și poporul român trebuie sa fie așa! Dar, istorici fiind, nu putem să nu ne referim la contextul general al poeziei și al epocii în care aceasta a fost scrisă. Oare Eminescu îi urăște pe toți străinii, fără excepție și îi preamărește pe toți românii, în chip nediferențiat? Cei dintâi „străini” invocați de Mihai Eminescu sunt rușii: „Din Hotin și pân’ la mare/ Vin muscalii de-a călare,/ De la mare la Hotin/ Mereu calea ne-o ațin”. Următorii „străini” sunt nenumiți, dar sunt aceia situați „Din Boian la Vatra Dornii”, adică în Bucovina. Nu este greu de ghicit că poetul se referea la austrieci (nemți) și la cei colonizați de aceștia printre românii din Țara de Sus. Alți străini sunt cei aflați „Din Sătmar pân’ în Săcele”, adică din colțul nord-vestic în cel sud-estic al Transilvaniei. Aici este vorba desigur despre stăpânii unguri și, poate, și de populațiile așezate și colonizate printre români în regiune (secuii, sașii, șvabii etc.). „De la Turnu-n Dorohoi/ Curg dușmanii în puhoi” sunt versuri următoare cu o conotație geografică și par să se refere la România întreagă, visată de generația noastră romantică, dar inexistentă încă la 1883, fiindcă diagonala respectivă pornește din sud-vest și ajunge în nord-est, trecând peste Transilvania. Alte referiri geografice nu mai există în această poezie, cu excepția numelui Moldovei, invocat simbolic, alături de numele celui mai important principe român din Evul Mediu, Ștefan cel Mare, nume de domn și nume de țară românească, menite, împreună – în viziunea poetului – să reconstituie unitatea națională. Ca urmare, trebuie să observăm că Eminescu îi urăște, în primul rând pe „străinii” care ocupaseră partea de răsărit a Țării Moldovei la 1812, apoi pe „străinii” care ocupaseră, în 1775, Bucovina, vatra Țării Moldovei, locul de unde pornise țara, unde erau situate vechile capitale Baia, Siret și Suceava și unde se aflau gropnițele domnești cele mai slăvite și, în primul rând, Putna lui Ștefan cel Mare; în fine, scriitorul îi „urăște” și pe acei străini care, de multe secole, ocupaseră vechea Dacie Superioară, unde fuseseră așezate capitala lui Decebal și apoi a împăraților romani, unde se plămădise sinteza românească și unde „ducele Gelou, un anumit român”, domnise pe la anul 900 peste români și slavi. În fine, Eminescu îi numește „dușmani” și pe „străinii” de la sud și est de Carpați, de la intrarea Dunării în țară și până pe Valea Prutului.

Firește, ca să înțelegem toate aceste „uri”, trebuie să vedem cum era țara noastră atunci, ce teritorii cuprindea ea. Prin anii ʼ80 ai secolului al XIX-lea, România avea cam 137 000 de km pătrați și cuprindea Oltenia, Muntenia, Moldova dintre Munții Carpați și Prut (dar numai de la sud de Suceava începând) și Dobrogea (părțile centrale și de nord ale acestei provincii). Basarabia era, din 1812, ocupată de „muscali”, Bucovina se afla, din 1775, sub stăpânire austriacă (din 1867 austro-ungară), iar Transilvania, Banatul, Crișana și Maramureșul fuseseră cucerite încă din secolele XI-XIII de către Regatul Ungariei (fiind, din 1688 sub autoritatea Vienei, iar din 1867 sub regim austro-ungar). Aceste din urmă provincii aveau să se unească cu Regatul României abia la 1918-1920, când țara avea să aibă aproape 300 000 de km pătrați. Dar nici Regatul României nu era, pe la 1880, o realitate puternică și sigură. Independența țării fusese proclamată abia în 1877 și cucerită cu arma, pe câmpiile Bulgariei, în războiul din 1877-1878. Marile puteri se codiseră mult să recunoască această independență, impunând țării fel de fel de condiții, unele nedrepte. Cu alte cuvinte, dependența de Imperiul Otoman era încă o amintire vie, ca și prezența turcilor la nord de Dunăre, ca putere suzerană, căreia i se plătea tribut. Vii erau și protestele Greciei, din clipa în care statul român autonom, sub Cuza, decretase secularizarea averilor mănăstirești. Vie era și existența raialelor de la Turnu, Giurgiu și Brăila, reunite cu Țara Românească abia în 1829, locuri cosmopolite, formate din importante grupuri alogene, adăpostite unele de urgia otomană și libere să-și pregătească în România mișcarea de emancipare națională. România de la 1880 era firavă și nesigură nu numai în ochii lui Eminescu, ci ai contemporanilor în general. De vină pentru toate acestea erau, natural, „străinii”, dar nu oricare și nu toți, ci numai otomanii (care supuseseră Moldova și Țara Românească și le sleiseră de sevă), rușii (care răpiseră Basarabia), austriecii („nemții”, ocupanții Bucovinei), ungurii (stăpânii Transilvaniei) etc. Și nici ei în totalitatea lor! Eminescu nu acuză nicăieri popoarele ca fiind demne de ură, ci doar pe conducătorii hrăpăreți, care luaseră ceea ce era al românului. Este semnificativ în acest sens numele de „muscali” sau „moscali”, adică moscoviți, dat ocupanților Basarabiei. Termenul peiorativ era cel de „muscali”, fiindcă la Moscova se aflaseră prin tradiție țarul, conducerea, factorii de decizie (noua capitală, orașul lui Petru I, nu intrase în conștiința publică), adică aceia care trimiseseră armate ca să frângă Țara Moldovei (de fapt, intenția era ca s-o ocupe toată!).

Astfel, Eminescu îi evoca în „Doina” pe „străinii” care au trebuit să părăsească țările românești ocupate și să se retragă în 1918, făcând loc României. Evocând, la 1883, o țară românească situată „de la Nistru pân’ la Tisa”, Eminescu era un vizionar realist și nu utopic, fiindcă România anului 1918 urma să se întindă exact de la Nistru și până la Tisa! Viața avea să dovedească, după aproape o jumătate de secol, că „străinii” condamnați și criticați de Eminescu fuseseră condamnați și de istorie, de lume, de societate. La 1918, se împlinea de fapt ceea ce prevăzuse Eminescu, iar salvarea fusese tocmai Moldova, care conservase, în clipele cele mai grele (1916-1918), nucleul de stat românesc.

Se știe că Eminescu a exprimat idealurile generației sale, sintetizate în curentul romantic. Să vedem ce idei au exprimat alți poeți (autori) romantici din regiune. Taras Șevcenko – poetul național ucrainean – scria, pe la 1838, în poemul „Kateryna”: „Nu vă iubiți cu muscali,/ Fete sprâncenate,/ Că muscalu-i străin vouă/ Joc de voi își bate!”. Alexandr Sergheevici Pușkin, exilat în Basarabia, dar beneficiar al unui regim de bejenie princiar, scria cu dispreț, pe la 1821, că moldovenii erau „țigani nomazi” și că Basarabia era sfântă numai pentru că era aureolată de „slava rusească”. Tot el, poetul, se vedea pe sine între moldovencele cochete ca un zeu printre imbecile, iar printre moldovenii triști ca un leu între maimuțe sau ca un armăsar arab într-o turmă smerită de măgari. La aceste jignitoare gânduri (exprimate poetic) față de români, Vasile Alecsandri, le-a alăturat pe ale sale, la fel de tăioase (tot în formă poetică). Petőfi Sándor – poetul simbol pentru spiritualitatea maghiară – scria într-o poezie de slavă închinată lui Lehel (conducător ungur legendar, pomenit în raidurile de jaf împotriva Vestului, spânzurat le Regensburg în 955): „Neamțule […], trăsnetul să nu te omoare,/ Maghiarului să-i încredințeze această treabă”. În poezia „Poporul maghiar”, publicată în iunie 1848, același poet declară că doar maghiarul trebuie să fie stăpân în țară (adică în Ungaria Sfintei Coroane, compusă și din Croația, Slovacia, Transilvania, Voivodina etc., adică și din croați, slovaci, români, sârbi, germani, ruteni etc.), zice că zilele „neamțului”, comparat cu lipitoarea setoasă de sânge, sunt numărate, ca și ale altor popoare: „Oare să poruncească în țară neamțul, slovacul?/ Aici, unde atâția maghiari și-au dat sufletul?/ Sângele maghiar a cucerit cu glorie această glie/ Și milenii la rând au apărat-o maghiarii./ Doar maghiarul are aici drepturi de stăpân,/ Iar cel ce vrea să ni se urce în cap,/ Capul lui va simți pașii noștri,/ Și-i vom împlânta pintenii în adâncul inimii…”. În poezia „Viață sau moarte”, din același an, poetul național îi amenință pe „croați, germani, sârbi și români” cu sabia care „sclipește în mâna maghiarului”, îi face pe aceștia „corbi scârboși”, cu „inimi blestemate”, „hoardă” din care ungurii aveau să scurgă „ultimul strop de sânge” sau „cloacă de păduchi”, menită a fi devorată, firește, tot de vajnicii unguri. În altă poezie, numită „În ziua de Anul Nou” (este vorba despre 1 ianuarie 1849), Petőfi îi numește pe străini și mai ales pe germani „hoardă de tâlhari”, „câini sângeroși”, dintre care nu avea să rămână în viață decât unul singur, doar ca să spună tremurând  „Vai de cel ce nu-l cinstește pe maghiar!”; invocarea finală a diavolului din această poezie ajunge să fie apocaliptică: „Acum Dumnezeu nu ne ajunge, căci el nu este destul de aspru; ție mă rog, iadule, în dimineața de Anul Nou: sădește în inimile noastre întreaga ta mânie, să nu cunoaștem îndurare până mai mișcă vreunul dintre nemernicii ăștia pe acest pământ”. De altfel, ideea că maghiarul trebuie să fie „fără îndurare” față de popoarele conlocuitoare (și față de străini în general) a traversat deceniile și chiar secolele, devenind un laitmotiv al conștiinței publice elitare ungare, până la finele primei jumătăți a secolului al XX-lea. Mai toți contemporanii creatori de valori intelectuale ai lui Petőfi gândeau și exprimau aceleași idei. Széchenyi István (1791-1860), scriitor și om politic, unul dintre cei mai importanți reformiști maghiari (a dat numele și Bibliotecii Naționale din Budapesta), spunea (la 5 octombrie 1844) în dieta țării de la Bratislava: „Urăsc din străfundurile sufletului meu orice evoluție care nu este maghiară”. Spre deosebire de „străinii” veștejiți de Eminescu – minorități dominante asupra majorității supuse – cei urâți de Petőfi, în ciuda blestemelor sale, au ajuns până la urmă (în general), prin voința popoarelor și recunoașterea marilor puteri, stăpâni acolo unde, prin forță, dominase Coroana Sfântului Ștefan. Cu alte cuvinte, „ura” lui Petőfi nu a fost validată de istorie, Ungaria revenind la frontierele sale etnice. Nici „urile” lui Șevcenko și Pușkin nu au avut, în linii mari, o soartă mai bună. Eminescu însuși nu s-a impus în conștiința publică prin combaterea „străinilor”, dar mulți dintre „străinii” hrăpăreți evocați de el s-au dovedit, într-adevăr, demni de condamnat, din perspectiva nevoii făuririi statului național român, așa cum a fost el recunoscut de istorie. Altminteri, în focul argumentației poetice și, mai ales, publicistice și în același spirit romantic, și Eminescu pus accente grave pe numele unor contemporani de altă etnie și credință.

Cu toate acestea, eu nu știu să existe în peisajul public din Ucraina, Rusia și Ungaria vreo critică serioasă la adresa acestor titani ai romantismului, care – așa cum era firesc, moral și drept atunci – îi proslăveau pe ucraineni, pe ruși și, respectiv, pe unguri, în detrimentul străinilor, dăruiți cu epitete teribile și sortiți pieirii. Nu am auzit niciodată ca vreun analist politic sau eseist să fi spus sau scris că Ungaria nu va putea intra în NATO sau în Europa cu un simbol național ca Petőfi Sándor, denigratorul de popoare străine. Pe când în România ni se atrăgea atenția în chip foarte serios, încă din anii ’90 ai secolului trecut, de către intelectuali subțiri – ajunși apoi, unii dintre ei, înalți demnitari de stat – că Eminescu este complet revolut, învechit, desuet, că era bun de pus între paranteze (în „debara”) și că, în niciun caz, România nu putea visa la NATO și la UE pe buze cu „autohtonistul”, „antioccidentalul” și „xenofobul” Eminescu! Iar ideea că Eminescu nu mai este citit este falsă și menită să distragă atenția de la chestiuni culturale reale. Câți englezi mai citesc azi integral piesele sau chiar sonetele lui Shakespeare, câți spanioli pot citi și comenta de la cap la coadă „Don Quijote”, câți tineri unguri mai știu poeziile lui Petőfi? Și, totuși, manualele îi cuprind, îi comentează, iar oamenii – chiar și cei simpli – se mândresc în continuare cu ei. Ei continuă să fie – în universalismul lor – și simboluri ale spiritualității naționale engleze, spaniole sau ungare. Nu au fost decretați ca atare de parlamente, nici de academii și nici măcar de confrații lor, ci au intrat în chip firesc în conștiința publică, dincolo de voința cuiva.

La fel este – de ce ar fi la noi altfel? – și cu Eminescu! El a fost omul vremii sale, cu mărimile și cu micimile sale, cu ideile general valabile și cu lamentabile, pentru noi, obsesii locale și trecătoare. Poetul și publicistul a scris uneori cu asprime despre anumiți străini, i-a veștejit cu epitete grele, pentru venalitate, politicianism, rapacitate, dar, câteodată, și numai pentru „vina” de a fi fost străini. Ca și alți contemporani din elita intelectuală, Eminescu voia să-i vadă pe români stăpâni, în fine, în România și să vadă România întreagă, condusă și organizată de români. Mai toate sunt de înțeles, după atâtea secole de supunere și umilință, venite din partea unor vecini lacomi. Cum și de ce să-i cerem lui Eminescu să fi fost vizionar, când Pușkin, Șevcenko sau Petőfi nu au fost? Cum putea Eminescu să prevadă, de exemplu, Holocaustul, să știe că va urma, după Al Doilea Război Mondial, Declarația universală a drepturilor omului (adoptată de ONU) sau să știe că, mai recent, UE avea să reglementeze chestiunea minorităților? Este ca și cum l-am condamna pe Isac Newton că nu a știut teoria relativității!

Oare nu ar fi mai corect să-l restituim pe Eminescu timpului său, ca să vedem mai bine cât a fost el de atemporal? Știți bine domniile voastre că nici vremii sale nu s-a potrivit prea bine și că s-ar fi vrut contemporan cu Alexandru cel Bun, trăitor în „umbra sfântă” a Basarabilor și Mușatinilor”, așa cum îi stă bine oricărui romantic, glorificator al Evului Mediu. Eminescu a iubit sincer poporul și țara aceasta, cărora le-a închinat pagini nemuritoare, dar nu a urât cu-adevărat popoare și nu a ridicat arma contra străinilor. A urât și veștejit – uneori cu vorbe grele – oameni, dar cine nu face asta, într-o formă sau alta? În schimb, câtă lumină a revărsat asupra omenirii! Vă îndemn să vrem să vedem această lumină, în centrul căreia stătea poporul său și România. A scris, cu patimă, la 17 ani și a publicat în „Familia” (în 1867), poezia „Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie”, pe când România abia exista, cuprinzând cu puțin peste o treime din România împlinită la 1918. Dar încă de atunci, el vedea aievea România întreagă, exact în sensul în care Kogălniceanu numea patrie toată acea întindere de pământ pe care se vorbea românește. Citam altădată o scrisoare a poetului către Iosif Vulcan, în care Oradea este plasată, cu decenii înainte de Unire, în România. Cu alte cuvinte, Eminescu a fost și un patriot vizionar, cum erau toți marii oameni atunci!

Critica lui Eminescu este firească și aceasta poate fi făcută și se face din varii unghiuri, de la erori de prozodie până la cronologii șchioape și de la narațiuni filosofice greoaie până la decizii de viață discutabile. Dar critica nu are nimic a face cu denigrarea și cu demolarea poetului. Azi, la 125 de ani de la moartea poetului, nu putem decât să constatăm cât de intensă continuă să-i fie nemurirea, cât de vie rămâne „tăria parfumurilor sale” și câtă dreptate avusese Călinescu când l-a numit pe „băietul” care cutreiera demult pădurile eternității „cel mai mare poet pe care l-a ivit și-l va ivi vreodată, poate, pământul românesc”. Eminescu, dincolo de ura exprimată contra inamicilor țării sale, a construit România în și prin poezie, iar această construcție s-a dovedit la fel de reală ca Țara în hotarele sale din 1918. Eminescu este demiurgul sufletului și trupului nostru național, iar prin aceasta el ne-a proiectat în universalitate, în rând cu popoarele lumii.”

Acad. Ioan-Aurel Pop

Comunicare prezentată la Sesiunea solemnă a Academiei Române dedicată comemorării lui Mihai Eminescu

“125 de ani după Mihai Eminescu”

 16 iunie 2014

 

17 Jun
2014

Mircea Eliade despre Eminescu

“Dupa rezistentele pe care le-a intampinat in timpul scurtei si chinuitei lui vieti, opera lui Mihai Eminescu s-a impus fulgerator, neamul intreg, iar nu numai paturei culte. Nu stiu daca s-a facut vreodata socoteala exemplarelor tiparite din Poeziile lui Eminescu. Dar in mai putin de o jumatate de veac, poeziile acestea au fost reproduse in multe zeci de editii, de la modestele tiparituri populare pana la admirabila editie critica a Fundatiilor Regale, ingrijita de Perpessicius. Astazi, dupa ce-au cunoscut atatea culmi si atatea onoruri, Poeziile lui Eminescu, cenzurate in tara, apar asa cum le vedeti, in haina sfioasa a pribegiei. Gloria lui Mihai Eminescu ar fi fost poate mai putin semnificativa, daca n-ar fi luat si el parte, de peste veac, la tragedia neamului romanesc.

Ce inseamna pentru noi toti, poezia, literatura si gandirea politica a lui Eminescu, o stim, si ar fi zadarnic s-o amintim inca o data. Tot ce s-a creat dupa el, de la Nicolae Iorga si Tudor Arghezi pana la Vasile Parvan, Nae Ionescu si Lucian Blaga, poarta pecetea geniului sau macar a limbii eminesciene. Rareori un neam intreg s-a regasit intr-un poet cu atata spontaineitate si atata fervoare cu care neamul romanesc s-a regasit in opera lui Eminescu. Il iubim cu toti pe Creanga, il admiram pe Hasdeu, invatam sa scriem de la Odobescu, il respectam pe Titu Maiorescu si anevoie putem lasa sa treaca mult timp fara sa-l recitim pe Caragiale. Dar Eminescu este, pentru fiecare din noi, altceva. El ne-a relevat alte zari si ne-a facut sa cunoastem altfel de lacrimi.

El si numai el, ne-a ajutat sa intelegem bataia inimii. El ne-a luminat intelesul si bucuria nenorocului de a fi roman.

Pentru noi, Eminescu nu e numai cel mai mare poet al nostru si cel mai stralucit geniu pe care l-a zamislit pamantul, apele si cerul romanesc. El este, intr-un anumit fel, intruparea insasi a acestui cer si a acestui pamant, cu toate frumusetile, durerile si nadejdile crescute din ele. Noi cei de aici, rupti de pamant si de neam, regasim in tot ce-am lasat in urma, de la vazduhul muntilor nostri si de la melancolia marii noastre, pana la cerul noptii romanesti si teiul inflorit al copilariei noastre. Recitindu-l pe Eminescu, ne reintoarcemm ca intr-un dulce somn, la noi acasa.

Intreg Universul nostru il avem in aceste cateva zeci de pagini pe care o mana harnica le-a tiparit si le imparte astazi in cele patru colturi ale lumii, peste tot unde ne-a imprastiat pribegia. Pastrati-le bine; este tot ce ne-a mai ramas neintinat din apele, din cerul si din pamantul nostru romanesc.”

MIRCEA ELIADE

Paris, septembrie 1949

http://neamul-romanesc.com/

17 Jun
2014

Salvați Muzeul Național al Literaturii Române! Muzeul Național al Literaturii reprezintă identitatea acestui popor!

Motto:

,,Un popor fără cultură e un popor uşor de manipulat.” I. Kant

Probabil acest lucru se urmărește, de a deveni mai ușor înlânțuiți în ignoranță. Puterea actuală prin încercarea de a desființa instituții de cultură, reprezentative poporului român, uită de ,, nivelul culturii generale a nației ce nu-l poate ridica nimeni cu umărul, doar timpul și munca umplu neajunsurile” parafrazându-l pe Mihai Eminescu.

Evacuarea Muzeului Naţional al Literaturii Române stabilită chiar în data de 15 iunie 2014, ziua comemorativă a Românului Absolut, Mihai Eminescu, nu este doar o sfidare, ci obrăznicie la adresa poporului roman. În urmă cu câţiva ani, clădirea Muzeului a fost retrocedată proprietarilor ei, aceştia nereuşind să se înţeleagă cu reprezentanţii Primăriei. Proprietarul dacă și-ar fi recuperat pretențiile, poate ar fi fost puțin mai tolerant de a lăsa o instituție națională acolo unde este locul. Dar, cum banul a ajuns rege în România, nu mai avem timp de lecții de patriotism și de mărinimie sufletească. Să fie vorba de o ramură a aceleași familii care în trecut a înstrăinat-o pe Sfânta din Carpați, Ucrainei (cum este denumită Teodora de la Sihla) pentru un rând de veșminte?  Sunt multe întrebări privind această retrocedare…și așezarea lucrurilor pe făgaș normal. Desigur că, Primăria Generală încă de la pronunțarea sentinței ar fi putut să găsească o soluție pentru a salva acest edificiu de patrimoniu, având buget substanțial și alte locații pentru un schimb. Ministerul Culturii nu se implică cu nimic?

Muzeul Naţional al Literaturii din Bucureşti se află în pragul evacuării, după ce, pentru a forţa acest proces, clădirea care găzduieşte instituţia a fost debranşată de la gaze şi apă.

Primăria Generală nu a soluționat problema Muzeului Literaturii în schimb, a emis un comunicat:

“Primăria Municipiului București se ocupă deja de igienizarea și pregătirea spațiului și are în responsabilitate și întreținerea lui ulterioară, astfel încât valorile inestimabile ale Muzeului Național al Literaturii Române să fie păstrate în condiții optime și de maximă siguranță. În perioada imediat următoare, vor fi făcute demersuri pentru identificarea unui imobil adecvat funcționarii Muzeului Național al Literaturii Române, pentru expunerea tezaurului literar, pe măsura prestigiului instituției de cultură.”

Comunicatul Primăriei este revoltător. Acum se fac demersuri pentru identificarea unui imobil? Ce ați păzit atâția ani, domnilor? Unde stau manuscrisele vechi? Se respectă normele legale? Sau ați dorit cu orice preț să-l mai omorâți odată pe Eminescu?

Inclusiv costurile mutării nu au fost aprobate de edili. Pe 30 mai, proiectul de suplimentare a bugetului Muzeului Naţional al Literaturii Române cu 2,55 milioane de lei, pentru eliberarea sediului instituţiei, care a fost retrocedat, a fost respins de Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB).

Casa monument ce adăposteşte Muzeul Naţional al Literaturii Române a fost construită de marele vornic Alexandru Villara în anul 1839 în mahalaua Popa Cosma. Era considerată una dintre cele mai frumoase clădiri ale Bucureştiului. Villara i-a oferit-o drept zestre fiicei sale la căsătoria acesteia cu Scarlat Al. Kretzulescu.

Întemeiat în 1957, Muzeul Literaturii fiinţa pe Şoseaua Kiseleff, într-un imobil care în prezent este sediul central al Partidului Social Democrat, şi a trebuit mutat ulterior pentru că acea clădire nu dispunea de suficient loc pentru întregul patrimoniu literar al instituţiei, conform Mediafax.

Muzeului Naţional al Literaturii Române i-a fost repartizat actualul sediu în anul 1967, când Tudor Arghezi a avut o intervenţie la fostul dictator Nicolae Ceauşescu pentru ca spaţiul din Bulevardul Dacia să fie o casă a manuscriselor, documentelor şi studiului.

Muzeul Literaturii Române și-a închis porțile, tezaurul se mută. O parte ajunge în incinta Casei Presei din Bucureşti, o altă parte va fi găzduită în depozitele Muzeului Țăranului Român, ca “un gest de minimă solidaritate între muzeele României”.

Am rămas năucă! Cum, nimeni nu face nimic? În Ungaria ministrul culturii ar fi acceptat așa ceva? Uninunea Scriitorilor tace? Domnul Manolescu nu se implică? Unde este unitatea oamenilor de cultură?

Tezaurul despre care vorbim înseamnă peste 300.000 de manuscrise, obiecte de patrimoniu şi cărţi vechi (unele mai vechi de 500 de ani), evaluate la peste 1 miliard de euro. Printre ele, manuscrise de Ioan Slavici, Marcel Proust, Thomas Mann, Giovanni Papini şi Mihai Eminescu, în numele căruia a fost creat muzeul.

Evacuarea a început, din informațiile apărute, încă o dovadă a neputinței și a sfidării neamului românesc. Nu trebuia să se ajungă aici!

Sunt mândră că sunt româncă, dar cei care vor confiscarea sentimentului național, nu  dovedesc  iubirea de neam.

Muzeul, pentru cine nu ştie, adăposteşte câteva zeci de mii de exponate, constituite într-un adevărat tezaur literar, format din manuscrise, cărţi, obiecte personale şi de artă, fotografii şi înregistrări audio-video, ce redau, cât se poate de elocvent, profunzimea, complexitatea şi frumuseţea inegalabile a literaturii noastre.

Este salutar comunicatul oficial al Rețelei Naționale a Muzeelor din România cu privire la situația Muzeului Național al Literaturii Române, care, printre altele, “constată în situația Muzeului Național al Literaturii Române din București faptul că suntem puși în fața unei probleme de siguranță națională, având de-a face cu un patrimoniu unic și de o valoare inestimabilă care trebuie să fie prioritate zero pentru autoritatea tutelară în subordinea căreia se află instituția, în detrimentul altor programe și proiecte de investiție importante, pentru care există fonduri, dar care nu implică o acțiune de salvare a tezaurului cultural și literar al țării…”

Ce se întâmplă în România ? Ce faceți oameni buni? Nu mai pângăriți prin acțiunile voastre sfințenia acestui loc binecuvântat, ROMÂNIA!

Toți intelectualii României  să-și unească vocile strigând Guvernului, cum bine precizează scriitorul de marcă Ion Marin Almăjan: “APĂRAȚI FIINȚA NEAMULUI, VALORILE ROMÂNILOR ȘI ROMÂNIEI ! “

Academia Română trebuie să se implice direct pentru  salvarea acestui patrimoniu unic și de o valoare inestimabilă!

Salvați Muzeul Național al Literaturii Române!!!

http://www.petitieonline.com/muzeul_literaturii_romane_din_bucureti_actul_de_identitate_al_c

 

 

Mariana Gurza

Timișoara

17 Iunie 2014

17 Jun
2014

Nicolae Iorga: „Cei ce au jucat pe mormântul nației noastre au căzut în el și s-au mirat că nu ne găsesc într-însul”

“Națiunea ta nu e numai națiunea de unde vii, ci aceea din care meriți să faci parte.”

“Primește în tine o viață întreagă sufletul neamului tău înainte de a avea pretenția că el să se îndrepte o singură clipă după un gând al tău.”

«Frația» sentimentală dintre români trebuie schimbată într-un simț de unitate, cu toate urmările de solidaritate și muncă-mpreuna.

“Unitatea națională fă-o în inimi, și de la sine se va scrie pe steag.”

“Cei ce au jucat pe mormântul nației noastre au căzut în el și s-au mirat că nu ne găsesc într-insul.”

“Nimic nu poate împiedica o nație de a se întoarce la unitatea ei primordială și necesară.”

“Morții se duc în pământ pentru a-l păzi.”

“La bucurie vin și străinii, în durere numai cei de un sânge și de o simțire.”

“Strămoșii trăiesc totdeauna: ori ca o dojană, ori ca o binecuvântare.’

“Nimic nu e mai tare decât un stat ce înfățișează o societate și nimic mai slab decât statul pe care societatea îl repudiază.”  

“A admira o civilizație străină – vrednică de respect – e o datorie, a o imita fără schimbare e o umilință, și una fără folos!”

“Avântul către civilizație poate fi pentru un popor o foarte mare primejdie, dacă uită două lucruri: ce are și ce poate. Tradiția poate fi uitată, dar ucisă, nu!”

“Un popor civilizat este acela care a ajuns să satisfacă sănătos și armonios nevoile sale cele adevărate, înălțate către un ideal care întrece cerințele vieții elementare și biruie egoismul individual.”

Nicolae Iorga

15 Jun
2014

Victor Roncea: Pentru Martirul Mihai Eminescu în Sinaxarele “Mamei Neamului Românesc”, Biserica Ortodoxă Română. 125 de ani de la asasinarea “Românului Absolut”.

„Marţi, 16 iunie (*), se vor îm­plini 20 de ani de la moartea marelui poet şi cugetător Emi­nescu, care stăpâneşte şi astăzi inimile tinerimii noastre. Alţii vor scrie despre geniala sa activitate literară, noi vom reproduce cugetări şi fragmente din articolele politice pe care le-a publicat în Timpul în anii 1880 şi 1881, prorociri care s-au adeverit pe deplin şi care probează o pătrundere şi o preve­dere fără seamăn. Nimeni n-a iubit şi nu s-a întristat mai mult ca el de neamul românesc de pretutindeni, nimeni nu a scris cu mai multă căldură pentru reînvierea şi păstrarea moravu­rilor bune strămoşeşti. Duşman neîmpăcat al vorbelor goale şi al şarlatanilor politici, el a biciuit cu cea mai mare asprime demagogia liberală, câştigul fără muncă şi onoarea fără talent. Preocupat de consolidarea reală şi temeinică a statului ro­mân, a apărat din convingere şi cu pricepere programul par­tidului conservator, fiind încredinţat că numai prin realizarea acestor idei putem ajunge la un program real.

Suflet mare, care te-ai zbuciumat şi ai suferit pentru toate păcătoşeniile noastre, apostol sfânt al neamului tău, trupul pământului ţi-a fost prea şubred, şi nu a putut conţine multă vreme focarul arzător şi dătător de lumină ce clocotea în ti­ne. Prin moarte ai devenit martirul muncii şi al sărăciei, şi ai lăsat neamului nostru cea mai curată şi mai frumoasă glorie. (…) Prorocirile tale s-au îndeplinit. Statul român ajunsese la marginea prăpastiei. Am avut revolte sângeroase, însă, ca o pe­deapsă dumnezeiască, ele au fost potolite cu cruzime de în­şişi provocatorii lor. Demagogii biciuiţi de tine odinioară, cei fără caracter, fără cultură şi talent, prin tertipuri necinstite au devenit milionari şi spre ruşinea noastră conduc destinele acestei nenorocite ţări”.

Epoca (Nicolae Filipescu), 14 iunie 1909

(*)

Data de 16 iunie a fiecărui an a fost considerată, până în perioada inter­belică, zi comemorativă a lui Eminescu. 15 iunie, care i-a luat locul după 1939 (semicentenarul morţii poetului) este o dată convenţională simetrică faţă de 15 ianuarie, apropiată de sărbătorile sfârşitului de an şcolar, etc.

Extras din studiul RECEPTAREA ZIARISTICII EMINESCIENE – capitolul “Nicu Filipescu, primul eminescian politic”, de Prof. univ. dr. Nicolae Georgescu

Inainte de a da curs indemnului lui Nicu Filipescu facand trimitere la referintele de mai jos, amintesc ca cercetarile din ultimii ani, la care a contribuit si Asociatia Civic Media,  demonstreaza caracterul criminal premeditat al uciderii lui Mihai Eminescu, ceea ce, dupa o atenta analiza a Patriarhiei, l-ar putea ridica pe Romanul Absolut acolo unde ii este locul, in sinaxare, ca demn martir al neamului romanesc, pe care l-a cantat si aparat cu toata fiinta sa.

Documente și mai multe articole găsiți pe blog Victor Roncea

Foto și alte precizări:  Ziaristi Online

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii