20 Feb
2014

George H. Mead despre D. Draghicesco. Traducere din limba engleză: George Anca

GEORGE H. MEAD DESPRE D. DRAGHICESCO

Recenzie la Du Role de l’ individual dans le Dterminisme Social și Le Probleme du Dterminisme Social, Dterminisme Biologique și Dterminisme Social. D. Draghicesco .

Du Role de l’ individual dans le Determinisme Social . D. Draghicesco . Paris , Felix Alcan, 1904. Pp 367.Le Probleme du Determinisme Social, Determinisme Biologique et Determinisme Social. D. Draghicesco. Paris, Editions de la Grande France, 1903 . Pp 99 .

M. Draghicesco , într-o broșură intitulată Le Probleme du Determinisme Social și într-o carte urmând cu un an mai târziu, Du Role de l’ individual dans le Dterminisme Social, a prezentat o declarație asupra relației dintre sociologie și psihologie, care, în orice caz, scoate in relief puternic problemele legate de relațiile acestor științe .

În prima sa lucrare, M. Draghicesco se ocupă de diferența pe care el o concepe ca existând între științele sociale și științele naturale pozitiviste. Acestea din urmă, potrivit lui, servesc să profețească viitorul, printr-un studiu al trecutului. Trecutul le oferă faptele care în uniformitatea și invariabilitatea lor dezvăluie legile care determină succesiunea necesară a evenimentelor în viitor. Acestui grup de științe trebuie să aparțină biologia, iar dacă individul urmează să fie definit și analizat de o fiziologie și o psihologie dependentă de fiziologie, și de o sociologie care urmează același traseu, determinismul științelor sociale va fi cel al biologiei .
Îpotriva acestui fapt, autorul face un protest viguros. Baza protestului este că evenimentele de conștiință nu pot fi predicate, pentru că ele izvorăsc dintr-o sursă care se află mai sus decât cea a fenomenelor naturale. În primul rând, el constată că fenomenele de conștiință sunt de un caracter cu totul diferit . Ele sunt într-o mare măsură raționale și teleologice în structura lor, în timp ce fenomenele naturale sunt mecanice. De aici el trece la discuția despre natura relației dintre corp și conștiință. Ipoteza că conștiința este un epifenomen este respinsă din cauza eficacitatății evidente a conștiinței în conduita noastră, în timp ce doctrinele paralele ale materialismului și spiritualismului sunt trase în țeapa contradicțiilor și implicațiilor lor metafizice.

Alternativa pe care autorul o substituie acestei ipoteze este cea a societății, sau o conștiință socială generală (este imposibil să se determine pe care anume dintre acestea o are el în minte), care este matricea din care apare conștiința individuală. Relațiile sociale sunt reale , obiective , și, potrivit autorului, sursa tuturor stărilor de conștiință care se află mai presus de de cea mai simplă senzatie și impuls. În loc, deci, de un creier cu epifenomenul său, conștiința, care nu este decât umbra realitatății, acolo se află plexul social, care nu este doar ca o țesătură și bătătură de fapte, dar este, la urma urmei, însăși substanța conștiinței. Fazele mai simple, nereflexive, ale conștiinței ar fi, prin urmare, dependente de determinismul fiziologic al corpului fizic, în timp ce procesele superioare din care apare individul conștient s-ar ridica din și ar depinde de complexul social și determinismul său, un determinism care este teleologic pe când cel dintâi este mecanic.

Autorul aduce în această discuție problema moștenirii de trăsături dobândite, ajungând la concluzia că pot fi precizate numai acele trăsături care decurg din condiții permanente în mediul înconjurător, și care vor continua să aibă aceeași valoare pentru forme descendente pe care le-au avut acele forme parentale în care a apărut variația. El conclude de aici că acele condiții atât de instabile și variante precum cele ale mediului social nu pot fi, eventual, temei pentru moștenirea trăsăturile dobândite ale vieții conștiente. Astfel apare un alt tip de moștenire în lumea socială prin care caracteristicile dobândite sunt pronunțate pe calea instituțiilor sociale. Baza moștenirii în lumea biologică este că rezultatele dezvoltări au fost asimilate în textura materiei biologice, astfel încât forma-copil aduce caracteristicile sale complet determinate cu ea în lume; în timp ce în lumea socială forma vine pe cât posibil ca o pagină albă, cu nicio caracteristică încă înscrisă pe ea , dar gata pentru determinarea mediului său social prin educație și formare . Astfel, se face o distincție capitală între cele două lumi, care pare pentru M. Draghicesco cel mai important moment .

Așa cum am indicat, există o întreagă lipsă de analiză a acestei dependențe de mediul social. La un moment dat, autorul subînțelege că complexul social este un mediu obiectiv antecedent existent înainte de conștiința căreia îi este substratul într-un anume sens. Altădată el implică faptul că există o conștiință socială generală din care apare conștiința individuală. În timp ce părea să respingă poziția lui Wundt că această conștiință socială trebuie să apară în cea a indivizilor, el nu discută nicăieri în mod adecvat această asumare, nici relația acesteia cu o teorie a conștiinței cognitive.

Se adugă la aceasta prezumția autorului că evenimentele din lumea conștiinței pot rezulta din cauzație fără nicio serie fixă ori recurentă, și, finalmente, urmând pașii lui Tarde, sugerează că lumea socială este tânără în comparație cu aceea fizică; că nenumăratele ere necesare pentru a clădi sistemul solar și una din planetele sale au rezultat prin evoluție continuă într-un curs aproape invariabil al evenimentelor; că lumea socială este , prin comparație , decât într-o epocă de haos, comparabila cu stadiul nebular timpuriu al sistemului solar; că scientiștii care vor fi speculat la începuturi perioada nebulară nu puteau cumva prezice evenimentele ce aveau să vină în cadrul sistemului, așa cum pot acum prezice cu certitudine o eclipsă; și vedem că o mare varietate de considerații pe niveluri cu totul diferite logic sunt aduse în față. La un punct, el sugerează că este de conceput o perioadă viitoare când o astfel de evoluție va avea loc în cadrul lumii sociale, că se va petrece o integrare socială completă, astfel încât procesele de drept și metodă vor fi trecute complet în conștiința omenirii și toate acțiunile sale vor fi determinate, așa cum sunt evenimentele mecanice ale lumii fizice. La un alt punct el implică faptul că inițiativa conștiinței face orice astfel de rezultat o imposibilitate.
Când ne întoarcem la cartea lui M. Draghicesco despre rolul individului în determinismul social, găsim un efort mai detaliat pentru a dovedi identificarea sociologiei și psihologiei, care este teza finală a broșurii sale . El insistă din nou că lumea fizică nu poate fi la temei pentru explicarea conștiinței din cauza complexității extreme a conținutului conștient. Pentru autor, lumea fizică este extrem de simplă, făcută din serii care se repetă fără excepție, neoferind nicio varietate, pe de-o parte, și niciun principiu de sinteză, pe de alta. Varietatea și activitatea sintetică sunt acceptate a fi condițiile conștiinței noastre personale, iar varietatea infinită a lumii fizice și sintezele sale sunt oarecum disprețuitor respinse ca fiind destul de inadecvate pentru trezirea conștiinței reflexive umane, în timp ce acestea ar putea fi suficiente pentru stimularea proceselor vitale ale formelor animale inferioare . Mediul social este cel la care trebuie să ne uităm pentru condițiile în care poate apărea reflecția .

Procesele sociale, în plus, merg în paralel cu psihologicul. Întreaga evoluție socială este un proces de integrare, iar această integrare are două faze ale sale, care răspund direct celor două cerințe ale conștiinței reflexive. Toată istoria arată societatea măturând continuu tot mai multe comunități una în alta, în timp ce însuși acest proces de creștere a extensiei societății implică o diferențiere a noilor funcții sociale și o organizare mai profundă decât ar fi putut exista în oricare dintre comunitățile mai mici . Această mișcare este atât de continuă și neîncetată încât nu i se poate pune nicio limită, cu excepția integrării finale a rasei, deși pas cu pas cu această răspândire a vieții comunitare, trebuie să crească adâncimea și intensitatea conștiinței sociale. Atunci, aici avem ivirea continuă a sintezei noi și neîncetate.

Dacă vom examina procesele de conștiință și procesele sociale mai în detaliu vom găsi că percepția este exprimată în termeni de psihologie modernă ca o formă de sugestie, că asociația de idei revine la procesele de atenție și repetiție, și că atenția este decât expresia subiectivă a prestigiului, autoritatea cu care un element din mediul înconjurător ne comandă, în timp ce repetarea este o chestiune de educație, dacă luăm educația în sensul său cel mai larg. Dar sugestia și prestigiul , autoritatea și educația pot fi concepute doar din punct de vedere social . Avansând la imaginație, este de a fi identificată cu invenția, iar abstractizarea cu funcționarea controlului social prin legi și obiceiuri, în timp ce activitatea voluntară își găsește marea și de adâncime expresie în ceea ce M. Draghicesco definește ca geniu. Geniul este persoana care dă expresie noii legi și prin identificarea lui cu mediul său pe de o parte , și inițiativa lui, pe de altă parte, imprimă ideea asupra comunității , și ridică masa până la ea , astfel că ideea devine o parte din conștiința întregii societăți.

Aceste legi sociale sunt inculcate tinerei generații, prin toate instituțiile sociale . Schimbările care au loc trebuie să facă acest lucru prin geniul care face avansul posibil, care este voința socială . Avansul este necesar datorită însuși procesului de continuă integrare socială care implică absorbția neîncetată de conținut nou și tot neîncetată organizare nouă. Concluzia întregii materii este că psihologia este decât pedagogie aplicată , declarația în termeni individuali ai operației prin care societatea își controlează membrii, și ia din timp măsurile necesare pe care le implică integrarea socială. Astfel, sociologie și psihologie devenin identificate, fiind decât aceeași știință privind spre același domeniu prin ferestre diferite.

Recenzentului îi pare o chestiune de nicio mare importanță că un paralelism complet se poate urmări între conștiință și mediul pe care-l cunoaște. Cunoașterea este universal recunoscută ca fiind constructivă, așa încât astfel de paralelism între proces și produs este de așteptat. Cu siguranță, ceea ce M. Draghicesco reproșează psihologului fiziologist că face este ceea ce el a făcut cu niciun mandat mai bun ca psiholog social. Psihologul a subliniat că lumea fizică este alcătuită din reprezentările noastre, că legile sale sunt doar asociații ale ideile noastre, și că obiectele sale au unitatea apercepției noastre sintetice . Dacă ar fi fost de conceput că o conștiință ar putea obține o putere de sinteză din sintezele care-o afectează prin mediul său , cu siguranță, acestea puteau fi găsite în lumea științei fizice. James Mill a dedus asocierea ideilor din succesiunea de evenimente în natura fizică despre noi . Dacă stimulul social poate comanda atenția noastră, cu siguranță cel fizic a exercitat această autoritate pentru perioade mai lungi, și obiectele sale au dat mai departe sugestiile cu care impulsurile native au răspuns la percepția naivă. Legea naturală prezintă cu siguranță cazuri clasice de abstractizare, și cine va trage linia între impuls și voință? Există , totuși , o problemă ridicată aici care merită o analiză mai profundă decât îi acordă M. Draghicesco. Este problema relației individului, de care se ocupă psihologia, cu acel proces de conștiință în ansamblu. Pe de o parte acest lucru este cu deosebire o problemă de psihologie socială, dar problema care apare deodată este dacă individul cu care se ocupă psihologul este același cu cel al sociologului. Autorul nostru insistă că sunt aceiași și că științele sunt doar o știință .
Există un punct de vedere din care obiectul social pare esențial diferit de cel al percepției fizice . Celelalte sine stau pe o bază diferită de cel a obiectelor fizice. Obiectele fizice sunt doar obiecte de percepție, în timp ce alte sine sunt subiecte perceptive precum și obiecte percepute . Se pune întrebarea dacă această diferență are vreo semnificație pentru procesul de cunoaștere . Înțeleg că simțământul acestei diferențe este ceea ce stă în spatele poziției autorului după care conștiința socială stă pe un plan mai înalt decât conștiința fizică. și prevede mecanismul de cunoaștere în sine. Potrivit prezumției sale, conștiința reflexivă, reprezentativă este esențial o conștiință socială.
Pusă în termeni oarecum diferiți, situația este aceasta : cunoașterea este în esență un proces de sinteză care implică un sine organizator, dar acest sine apare numai în măsura în care alte sine, alii, apar în conștiință . Profesorul Baldwin în a sa Dezvoltare mentală a descris, poate , la fel de satisfăcător ca orice psiholog, procesul prin care personalitatea proprie a copilului rezultă din diferențierea unei conștiințe sociale generale într-un ego și alii. Și aceste alte sine sunt acceptate ca subiecte ca întru subiectul cunoscător, și deci nu ca obiectul cunoascut. Acest fapt, din punctul de vedere al eticii, este de o importanță capitală. După cum a afirmat Kant, aceste alte sine nu pot fi simple mijloace așa cum sunt obiectele fizice. Ele trebuie să fie recunoscute ca scopuri . Are vreo importanță acest fapt pentru psihologia cunoașterii? Dacă ne întoarcem la conștiinta imediată, nu găsim nici o dovadă directă specifică a unei valori cognitive care să fie inerentă în percepțiile noastre sociale în comparație cu percepțiile fizice . Una este la fel de reală precum cealaltă . Din punct de vedere psihologic, intrebarea devine aceasta : prezintă introspecția sinele cunoscător cunoscătorului ca un conținut social implicând necesarmente alte sine, în timp ce obiectul fizic cunoscut este subiect de analiză în stări care să se refere la acest sine? Dacă acesta ar fi cazul, am putea într-adevăr deduce întreg procesul cognitiv dintr-o conștiință care a fost în primul rând socială și în al doilea rând fizică. Dar fapt este că acest sine pe care intrespecția noastră îl revelă este așa-numitul sine empiric, și este la fel de mult un construct ca și obiectul fizic. Un sine constructiv nu apare niciodată ca obiect al introspecției. El nu mai poate fi ajuns pe masa de disecție, decât pe cea a ego-ului transcendental al lui Kant. Este, egal, adevărat că nu putem construi sine empirice, fără a construi alte euri. Este la fel de adevărat că nu putem construi corpurile noastre fizice ca obiecte, fără a construi alte obiecte fizice, și aceasta este o bucată de idealism berkeleyan de a raporta conștiința obiectelor fizice la conștiința sinelui empiric, dând precedență în realitate celui din urmă asupra celui dintâi. Este greu să vezi că psihologia, ca o analiză a conștiinței reflexive, este, în esență, socială în caracterul său .

Există o altă atitudine a autorului, care duce mai mult sau mai puțin direct la această chestiune. El presupune că științele fizice ne dau o teorie fixă a naturii, care nu se schimbă , nu este supusă reconstrucțiilor constante care fac obiectul unor teorii sociale. Ipoteza este una neîntemeiată . Ar fi dificil pentru teoria socială să se schimbe mult mai rapid sau mai fundamental decât a făcut-o teoria materiei în ultima jumătate de secol. Fapt este că atitudinea noastră față de teoria fizică este exact aceeași ca și față de teoria socială . Fiecare nouă ipoteză aduce cu ea o schimbare radicală de un asemenea caracter încât ar fi fost imposibil pentru omul de știință de a fi prezis noua ipoteza de la cea mai deplină cunoaștere posibilă a lumii în vechime. Din punctul de vedere ptolemaic, nimeni nu ar fi putut vreodată argumenta sau prezice pe cel copernican. Și este esența nu numai a pragmatismului, dar a celor mai multe alte doctrine filosofice moderne ale cunoașterii, să apeleze la această cunoaștere științifică realmente teleologică precum cea a științelor sociale. Punctul care trebuie accentuat este faptul că conștiința reflexivă, atunci când întâlnește o dificultate esențială și formează o ipoteză pentru a rezolva această problemă, are întocmai aceeași atitudine față de teoriile sale sociale ca și aceea pe care o are față de teoriile fizice, și vice- versa. Întregul corp de cunoștințe este deschis reconstrucției.

GEORGE H. MEAD

 .
Universitatea din Chicago .

Publicat în Psychological Bulletin 2, (1905): 399-405.

Traducere din limba engleză: George Anca

Nota editorilor:

De peste un deceniu, am ortografiat greșit numele lui Draghicesco. Mulțumim lui Filipe Carreira de Silva pentru corectare.

20 Feb
2014

Ce mai este omul azi?

 

 

 

              uimită privesc

 

 

uimită privesc

cum lumea încet

coboară

fără tăgadă

în adâncuri.

Dorința de a capta

universul

dezlănțuit

de răutatea din noi.

Purtăm încă povara

neîmplinirilor

a iubirilor risipite

în troiene de aur

pentru a stăpâni

ceea ce nu vom avea niciodată…

 

                  am obosit…

 

Am obosit de toate…

de micimea ta omule,

de indiferență

de miniciună.

Privesc cameleonii

cum caută copacul

stufos

doar pentru

a-și satisface

capricii

fara sens.

Să domini prin tot

doar pentru a demonstra

ca tu, ești în vârful copacului

stăpânind

fără remușcări

ultima suflare umană…

 

 

                          singuratate

 

Singuratatea ta este și a mea

durerea ta o simt

fara să vreau.

Nopțile chinuite în așteptări

aruncă cu praf de stele

pe așternutul alb…

Întind mâna

și văd un loc gol…

Mă înspăimânată imaginea

singurătății

cu  forme diferite.

Să fie vorba de noua figură geometrică

descoperită de savanți

în singuratatea lor?

 

 

                          poezia

 

 

Poezia mea este și a ta

poezia ta este și poezia mea.

Iubirea este aceeași…

Trufașă,

intangibilă,

interesată.

Ne aplecam spre ape

ca trestiile

și ele singuratice

în universul lor.

Apa vie

este cea care ne dă speranța,

ea, este cea pe care o căutăm toți.

Cine ajunge primul,

se poate considera

fericit…

 

 

                      Ce mai este omul azi?

 

 

Ne-am ascuțit armele

Pregatiți de ce va veni…

Mirosul de pușcă

Îl simt de la cei care îl produc…

Totul a deviat într-o șaradă,

Un joc al celor care se vor stăpâni…

Ce mai este omul azi?

O țintă,

O sfidare,

Un încătușat…

Te simți liber?

Poți oare zbura

În trecut, prezent și viitor?

Ne războim cu Dumnezeu

Pentru că așa vor alții?

Unde am ajuns

Prin indiferența si toleranța noastră

Sau prin voia “stăpânilor”?

Mă doare ce văd

Cuvintele par cenușii

Moartea nu mai este o pedeapsă

Doar o binecuvântare

Pentru cei care se frâng

Pentru visele lor.

Doar acolo sus

Cineva are grijă

Să ne primească eroii

Cu lauri,

În Grădina Veșniciei…

 

 

Mariana Gurza

20 feb. 2014

 

20 Feb
2014

George Anca: ,,Adormirea răzbunarii”. Lăcrămioara Stoenescu. Copii – Dușmani ai poporului

George Anca

„ADORMIREA RĂZBUNĂRII”

Lăcrămioara Stoenescu: Copii – dușmani ai poporului, București, Curtea veche, 2007

Pe când apariția memorialelor din temnițele comuniste se estompa îngrijorător, profesoară, Lăcrămioara Stoenescu și-a deturnat, aparent, cariera, publicând, la debut, în 2007, la Curtea veche, romanul-document Copii – dușmani ai poporului, dedicat tatălui ei, cu un motto din Mircea Vulcănescu: „Să nu ne răzbunați”. În 2014, urmează a fi publicat în italiană, cu sprijinul Institutului Cultural Român.

„Fetița e ‘poetă’, cu publicații în revista Pionierul și cu vise de scriitoare. Preocupările sale literare o fac să suporte mai ușor arestarea tatălui, deportarea, exmatricularea din clasa a V-a, toate umilințele și mizeriile îndurate în Moldova. Am prezentat gândurile și mai ales nedumeririle sale, în deosebi aceea că un copil de numai zece ani poate fi numit ‘dușman al poporului’, al unui popor de oameni mari” (p.22)

Poetă, dușman al poporului, la zece ani, familia, deportată, cu D.O./domiciliu forțat, din Giurgiu, în Rădășeni-Fălticeni. Tatăl, Corneliu Stoenescu, arestat, îmbogățind, tragic, foițe-epigrame de recluziune, cu o listă a deținuților politici (1952-1954), și ironii lui însuși, la nr. 35:

Prietenul nostru Cornel

Face rime-n închisoare,

Dar ce gândește el?

Să-i cresacă aripi la picioare (p. 49)

Sau lui Buzdugan și Strat:

Am visat o mare dramă

Pentru o proastă epigramă.

Caricaturistul Dragoș

Îmi tăia capul c-un paloș. (p. 42)

Să mănânci ca Strat,

să pui pe tine un strat,

Să te simți, aici, claustrat,

Să nu fii castrat. (p. 48)

Microantologia penitenciar-epigramatică ar fi singura acuzabilă de umor (și nu dușmănos de popor), altfel, cu inhibată venerație și mândrie, autoarea listează (p.232-268) arestații din închisoarea Onești (31) și deportații (1953-1954) din Giurgiu la: Rădășeni (93), Frumosu (36), Găinești (96), Vama (95), Stulpicani – C.L. Moldovenesc(17), Stulpicani – Gura Humorului (52), Prisaca (32), Părți (2), Cacica (34), Bacău (2), Brăila (3), Piatra Neamț (5), Sascut (2),Târgu Neamț (11), Alexandria (21), Mizil (17), Sucevița (50), Buzău (2), Răchitoasa (4), Marginea (14), Botoșani (2), Câmpulung Moldovenesc (2), Piatra Neamț (9), Sibiu (6), Blaj (14), Fântânele (2), Copșa Mică (3), Blaj (5), Câmpulung Muscel (12), Slatina (4), Răsuceni (5), Clejani (1), Putineiu (3), Comoara (2), Băbeni (4), Găești (15), Pitești (4), Sâmbăta (4), Mihăilești (5), Seghereanu (2), Flămânda (3), Slobozia (2), Malu (3), Dimitrie Cantemir (15), Frătești (8), Vieru (3).

Atâția arestați și deportați numai din Giurgiu. Premiu literar, colegial, dușmancei de zece ani a poporului, o listă minimală a scriitorilor români trecuți prin temnițele comuniste: Dumitru Alexandru, Valeriu Anania, Nicolae Balotă, Nicolae Batzaria, Gabriel Bălănescu, Ernest Bernea, Emil I. Bocșa-Mălin, Harry Brauner, Gheorghe Brătianu, Barbu Brezianu, Olga Caba, Dimitrie Caracostea, Ion Caraion, N. Carandino, Virgil Carianopol, Radu Cioculescu, Dumitru Ciurezu, Andrei Ciurunga, Al Claudian, Alexandru Constant, Lena Constante, V. Copilu Cheatră, Ștefan A. Cosma, Ovidiu Cotruș, Aurel Covaci, Nichifor Crainic, Paul Dimitriu, Leonid Dimov, Ștefan Augustin-Doinaș, Anton Dumitriu, Zoltan Franyo, Laurențiu Fulga, Sergiu Al George, Onisifor Ghibu, C. C. Giurescu, Paul Goma, Haralambie Grămescu, Sergiu Grossu, Emil Gulian, Radu Gyr, Traian Herseni, Al Hodoș, Mircea Ionescu-Quintus, D. Iov, Ion Iovescu, Alexandru Ivasiuc, George Ivașcu, Alexandru Lapedatu, Ecaterina Lovinescu, Ion Lupaș, Emil Manu, Adrian Marino, Aurel Martin, Victor Valeriu Martinescu, Victor Medrea, Istrate Micescu, Teohar Mihadaș, Vasile Militaru,, Al Mironescu, C. Motaș, Octavian Neamțu, Ion Negoițescu, Petronela Negoșanu, Ștefan Nenițescu, Vasile Netea, Horia Nițulescu, Constantin Noica, Al. Paleologu, Petre Pandrea, Ovidiu Papadima, Victor Papilian, Edgar Papu, Lucrețiu Pătrășcanu, Ilie Păunescu, Isac Peltz, Marcel Petrișor, Ion Petrovisi, Dinu Pillat, Monica Pillat, Leonida Plămădeală, Grigore Popa, N. Porsena, Ștefan Radoff, Banu Rădulescu, Mihai Rădulescu, Ion Sadoveanu, George Sbârcea, Teodor Scarlat, Romulus Seișanu, I. D. Sârbu, Henriette Yvonne Stahl, N. Steinhart, Vladimir Streinu, Petre Strihan, Cornelia Ștefăneascu, Păstorel Teodoreanu, Gheorghe Tomazu, Constant Tonegaru, William Totok.

Despuierea dosarului informativ al tatălui (Arestarea, Urmărit până la moarte / activ-pasiv-activ) face loc literaturii deportării și postdeportării dușmancei poporului, de o lizibilitate remarcabilă, la persoană și la scara poporului chiar dușmănit de arestatori și deportatori: Reconstituire târzie, Copilărie deportată, Exmatricularea, Un copil – dușman al poporului, Originea nesănătoasă, Moartea tătucului Stalin, Alt Paște fără Ticu, Iarnă în suflet și afară, Eliberarea tatei, Postdeportarea, După moartea tatei, Alți copii – dușmani ai poporului. Contemporanii stricți ai Lăcrimioarei Stoenescu, știutori despre ce este vorba, ar putea- o citi pe sărite, dar patosul retrosalvării copilăriei, poate al elanului vital bergsonian-drăghicescian, sinonim cu Dumnezeu, îi empatizează complice, chiar salutar. Cât despre elevii profesoarei, nici că ar găsi ceva mai horror și totuși modelator până la unirea trăirilor lor cu ale autoarei, după cum străinii și-ar menaja cu greu stupefierea și compasiunea.

Autoarea ia legătura cu supraviețuitorii dintre deportații din Giurgiu, alți foști (prezenți?) dușmani ai poporului. Așa cum în Midnight’s children de Salman Rushdie, primii copii născuți la miezul nopții când s-a declarat independența Indiei rămân pe viață în comunicare, la chemarea lui Shiva, primul născut, aici prima deportată, epic, este Lăcrămioara. Mai ales că, într-o monografie consemnând victimele din Giurgiu ale regimului comunist, unele familii, printre care și a autoarei, au fost omise.

Astfel se încheie scrisoarea deschisă foștilor deținuți și deportați: „Nouă, victimelor comunismului, ne revine în primul rând această datorie. Să iertăm și să ne conciliem cu torționarii noștri, dar să nu-i lăsăm să ne înșele din nou.

Știu că va fi greu să uităm zilele nefaste ale copilăriei furate și ale tinereții traumatizate, dar, altfel, între noi va fi un contiuu război, o luptă ce nu ne va lăsa să avem pace în țară și în suflet. Nu vă invit la adormirea vigilenței, ci la adormirea răzbunării.

Fie ca spiritele celor morți în închisori să ne dea binecuvântarea” (p. 228).

George ANCA

18 Feb
2014

Maria Diana Popescu: ,,Pârvulescu şi Ed Miliband o caută cu lumânarea”

Dacă barza nu venea în ʼ89 cu lovitura de stat clocită la Malta, astăzi, mulţi dintre „analiştii” care se pretind a fi erau români de mijloc, ocupaţi cu munca în fabrici sau la aprozare. Nu şi-ar fi putut depăşi lungul intelighenţiei, nici n-ar fi avut cum pişca din bucata de pîine a poporului. Nu şi-ar fi putut cumpăra şi adăuga la biografie diplome de „doctori” în ştiinţe despre care nu ştiu o buche. Bunăoară, Preşedintele de onoare al Asociaţiei Pro Democraţia (o altă instituţie care arde gazul pe seama naivilor), afirma: „Danemarca este cea mai fericită ţară din lume pentru că are taxe şi impozite mari, iar un stat puternic se construieşte prin taxe şi impozite mari. Un stat care asigură un nivel de trai decent cetăţenilor săi costă. Şi costă din taxe şi impozite.” Unde-i traiul decent al românul, domnule vorbitor la lună? Cine vă plăteşte să lucraţi la sărăcirea şi exterminarea populaţiei? Cine vă dă dreptul de a reprezenta poporul şi de a da verdicte? Numai un duşman al României e în stare să pretindă că, asemenea raţionamente (străine realităţii româneşti) pot fi numite analize, iar autorul lor, analist. „Dacă ţara cea mai fericită din lume se numeşte Danemarca este pentru că are taxe şi impozite mari”, continuă stimabilul urmaş al lui Trahanache „care asigură tuturor o viaţă decentă. Acolo, cetăţenii şi le asumă.”Da, stimabile, şi le asumă, dar nu din salarii mizerabile ca ale românilor. Toate guvernele româneşti postdecembriste şi-au bătut joc de popor. Românii au cele mai mici salarii şi cele mai multe şi mai grele taxe din Europa. Unde trăiţi domnule „analist”? Sau postul de onoare vă obligă să manipulaţi pe cei care comit imprudenţa să vă asculte?

În Danemarca, un cerşetor cîştigă mai mult decît un medic, un profesor sau un pensionar din România

Avînd în vedere că mai mult de jumătate din banii vărsaţi de români în buget iau căi bizare şi răzleţe, România ar fi un stat puternic dacă taxele ar fi mai puţine şi mai mici, dacă salariile românilor s-ar ridica la nivelul statelor civilizate ale Europei, dacă în guvern, în parlament, în partidele politice, ministere, consilii judeţene, justiţie, în miile de organisme şi instituţiile nu s-ar mai ascunde pe motiv de salarii astronomice şi evaziunea fiscală, corupţii, incompetenţii şi ţepuitorii statului român. România ar fi un stat puternic dacă s-ar face investiţii chibzuite, dacă locurile de muncă s-ar înmulţi, dacă nu s-ar face disponibilizări şi şomajul n-ar mai creşte, dacă hoţii n-ar mai fi promovaţi în funcţii decizionale. În Danemarca, un cerşetor cîştigă mai mult decît un medic, un profesor sau un pensionar din România. Dacă Danemarca ar fi condusă de clasa politică românească, un an numai, atît, în al doilea ar cere bani de la F.M.I. Domnule vorbitor fără discernămînt, dacă nu ştiţi, „ciocu mic”! Staţi jos şi luaţi notiţe: veniturile românilor reprezintă 19 % din veniturile danezilor. „Un stat puternic costă… Şi costă din taxe şi impozite”, glăsuieşte urmaşul lui Trahanache. Nu-i aşa, domnule că statul trebuie să aibă bani ca să se poată servi cînd şi cît poftesc armatele de la cîrmă?

Marile averi continuă să fie manipulate de aceiaşi 85 de superbogaţi ai lumii

Pot să vă întreb, dacă tot aveţi legitimaţie de „analist”, cum se face că numai 85 de oameni, cei mai bogaţi ai lumii, au averi cît totalul deţinut de jumătate din populaţia planetei? Practic, aceşti 85 de bogătaşi au averi de 1.700 de miliarde de dolari, cît totalul deţinut de 3,5 miliarde de oameni, arată un studiu al Oxfam, publicat înainte de deschiderea Forumului Economic Mondial din staţiunea elveţiană Davos. Vedeţi cît de mult s-au adîncit discrepanţele sociale din anii ʼ90 încoace ? Criza artificială îndelung chibzuită şi presărată minuţios pe glob a avut chiar scopul în sine de a mări şi mai mult discrepanţele. Bogaţii au adunat şi mai mult capital din capcana în care au fost aruncaţi săracii, sărăciţi şi mai mult. Marile averi continuă să fie manipulate de aceiaşi superbogaţi (elita politică, economică şi financiară a lumii) care, an de an, îşi dau adunarea la cheful de la Davos. Acolo, în culise se pun la cale marile afaceri. Cu toate că întîlnirea bogaţilor de la Davos are o vechime de mai bine de 40 ani (la începuturi, aparent, cu un rol pozitiv în economia lumii), astăzi, tot mai multe voci consideră că are mai mult un rol conspirativ şi cred că utilitatea acestuia este redusă, luînd în considerare faptul că, în ultimii ani, o serie de oameni influenţi au renunţat să mai participe. Printre marii absenţi de anul acesta s-a numărat cancelarul german, Angela Merkel. Culmea ironiei, tema abordată la recenta întîlnire a bogaţilor din fortăreţe a fost „inegalitatea socială”. De fapt o armă specială prin care să se pună la adăpost de eventuala reacţie a săracilor lumii. În condiţiile în care, în cele cinci zile ale forumului, aceştia consumă mii de litri de şampanie extrem de scumpă, şi sute de kilograme din cele mai rafinate preparate, în alte state ale globului continuă să se moară de foame şi boală.

Capitalismului i se pregăteşte o alternativă.

Aceşti îmbuibaţi nu ar exista în afara celorlalte clase sociale asupra cărora au pus presiune continuă şi stăpînire! Atunci, cum să ascută ei contradicţiile sistemului? Scăpînd din mînă capitalismul, ar avea foarte mult de pierdut. Cu toate acestea, capitalismului i se pregăteşte o alternativă. Tot mai muţi lideri ai lumii, cu toate că se complac în prelungiri pe teritoriile altor state, au înţeles că sezonul grandioaselor tunuri financiare îşi va da în curînd ultima suflare. Ed Miliband, liderul Partidului Laburist britanic, propune un capitalism de mijloc, în folosul cetăţenilor, nu doar în avantajul marilor companii, comentează ziarul „El Pais”. Ed Miliband o caută cu lumînarea cerînd crearea unui organism independent pentru a frîna abuzurile, controlarea companiilor energetice, îngrădirea puterii băncilor, intervenţia în acele sectoare economice în care lipseşte competitivitatea, pe motiv că britanicii de rînd sînt mai storşi ca oricînd. Ştiţi că britanicii au un nivel de viaţă, extrem de ridicat, în timp ce bieţii români sînt retribuiţi cu mai puţin de o treime din salarul britanicilor, domnule Pârvulescu? Această stare de lucruri reflectă, incapacitatea, dezinteresul, neputinţa, ignoranţa clasei politice româneşti, şi aportul unor astfel de analişti iresponsabili. De la preşedinte, premier, guvern şi parlament pînă la ultimul membru al eşicherului politic, inclusiv rubedeniile şi „pretinii”.

Maria Diana Popescu

Revista ART – EMIS

 

18 Feb
2014

Boris David: Nu ştiu dacă…

Nu ştiu dacă…

Nu ştiu dacă voi mai scrie,
De mă-ntorc să fiu ce-am fost –
Am trăit ca-n poezie,
La o vârstă cu alt rost.

Chiar de şi atunci scriam eu,
O făceam să mă complac –
Astăzi scriu, chiar, poezie,
Şi încerc să fac să plac.

Pe atunci zâmbeam, pe bune,
L-al meu vers prea înrimat –
Astăzi mă aplec smerit eu,
’L-albul stih eliberat.

Tineri plini de armonie,
De talent de-nvidiat –
Liberi scriu o poezie,
Cu un conţinut mascat.

Stai şi te frămânţi cât zece,
Cauţi gândul să-l dezlegi –
Ce vrei Gurza, ce vrei Dimi,
Ce vreţi toţi, cum să alegi?!

Alte legi, ce ne-nspăimântă –
Pentru voi, e-un joc sublim –
Astăzi voi purtaţi cununa,
Ce n-am da ca voi să fim…

 

Daris Basarab alias Boris David

13 februarie 2014

 

 

14 Feb
2014

Grigore Vieru: În limba ta

Grigore Vieru

(n. 14 februarie 1935 – d. 18 ianuarie 2009)

      În limba ta

                          de Grigore Vieru

 


In aceeasi limba
Toata lumea plange,
In aceeasi limba
Rade un pamant.
Ci doar in limba ta
Durerea poti s-o mangai,
Iar bucuria
S-o preschimbi in cant.

In limba ta
Ti-e dor de mama,
Si vinul e mai vin,
Si pranzul e mai pranz.
Si doar in limba ta
Poti rade singur,
Si doar in limba ta
Te poti opri din plans.

Iar cand nu poti
Nici plange si nici rade,
Cand nu poti mangaia
Si nici canta,
Cu-al tau pamant,
Cu cerul tau in fata,
Tu taci atuncea
Tot in limba ta.

14 Feb
2014

Emilia Ţuţuianu: Adevăr, Bine şi Frumos în ,,Arta de a trăi – dialoguri cu trecutul”, autor Ovidiu Cătălin Caraiman

Cicero – homo universalis – cel care a avut o profundă influenţă asupra literaturii latine afirma că rolul filosofiei este să vindece sufletul.
Atras de filozofie, Ovidiu Cătălin Caraiman încearcă să dea o definiţie unui posibil nou mod de a trăi. Exisă o artă a dialogului, există o artă a iubirii, a supravieţuirii, există chiar şi o artă în design-ul vestimentar – de ce nu ar exista şi o artă de a trăi ? …o Artă care să le cuprindă pe toate la un loc!?
Dacă nu ar exista filosofi între zidurile unei cetăţii sau a unei naţiuni şi dacă cei care astăzi se numesc regi şi stăpânitori nu ar fi cu adevărat gânditori în folosul comunităţii, într-un mod cât mai adecvat societăţii de azi, în care puterea politică şi filosofică să tindă pentru binele omului şi naturii – atunci nu va dispărea niciodată mizeria care ne înconjoară şi neamul omenesc va ajunge într-un grav impas.
Dacă cineva, de exemplu un literat, ar vorbi incorect şi subiectiv, sau cineva care ar vrea să treacă drept cântăreţ, artist, ar cânta fals, s-ar face de ruşine tocmai prin faptul că greşeşte acolo unde pretinde că este cunoscător, tot aşa un Filosof care greşeşte în felul său de viaţă se poate face de ocară atunci când se poticneşte în rolul său de Învăţător, pretinzând a cunoaște Ştiinţa Vieţii.
Autorul volumului Arta de a trăi – Dialoguri cu trecutul, Ovidiu Cătălin Caraiman ne arată că filosofia este medicina sufletului şi ne arată modalitatea de cunoaştere a sufletului prin gândirea unor mari filosofi.
Fire autodidactă, cu o aleasă educaţie, oferită de părinţii săi Georgeta şi Gigel Caraiman, cărora le-a rămas recunoscător, autorul ne mărturiseşte în paginile volumului Arta de a trăi – Dialoguri cu trecutul – că nu poţi avea parte de libertate decât fiind ,,sclavul” filosofiei pentru că filosofia este Legea Vieţii.
Istoricul Aulus Gellius (125 – cca. 180 d. Ch.), ne arată că atunci când literatura şi învăţăturile filosofiei pătrund într-un univers pervers şi decăzut, ca într-un vas stricat şi murdar – ele se schimbă, se transformă şi dispar în timp. Filosoful Gellius ne mărturiseşte în Nopţile atice că însuşi Aristotel preda în Lyceum două feluri de lecţii: unele exoterice (exoterici dicerentur), altele acroatice (partium Acroatici) sau orale (acestea din urmă vizând cunoştinţe atât de profunde încât la aceste întâlniri ar fi participat chiar regele Alexandru) – tocmai pentru a deschide drumul spre cunoaştere şi înţelegere.
Omul amnezic al postmodernităţii, cel care se uită la Celălalt până la uitarea de sine, nu mai are cum să înţeleagă că filosofia ocultă este sora filosofiei instituţionalizate (să-i spunem „scolastice“) şi cele două discipline au acelaşi tată, pe filosoful Aristotel.
Ovidiu Cătălin Caraiman cu sârguinţă şi energie, picurând din apa izvorului filosofic antic încearcă să insufle Adevărul, Frumosul, Binele dar mai ales puterea de a găsi drumul spre Fericire şi împlinirea viselor generaţiilor de copii pe care îi formează ca îndrumător.
Cei mici au obiceiul să-şi facă mici răutăţi unora altora, cei mari sunt spaima celor mici – pentru Binele care îl fac sau pentru binele care nu-l fac – şi atunci autorul – Ovidiu Cătălin Caraiman – ne arată cât de răspunzători de obscuritatea şi nefericirea lor suntem noi toţi.
Mă întreb de ce unii ,,oamenii mari” care vin în mijlocul nostru nu sunt suficient de cunoscuţi!? Isus n-a fost cunoscut, Socrate şi Shakespeare nu au fost cunoscuţi, ei au fost recunoscuţi abia când nu au mai existat. Aceasta este arta pe care autorul volumului Arta de a trăi – dialoguri cu trecutul, încearcă să ne-o facă cunoscută.
Nietzsche spunea că ,,în lume cele mai bune lucruri nu valorează nimic fără cineva care să le reprezinte mai întâi” pe aceşti actori poporul îi numeşte Oameni Mari.
Onoarea, Onestitatea, Vanitatea – dar mai ales – Valoarea fiecărui Om, cât preţuieşte el, ce este silit să primească şi nu este potrivit cu adevărul sau valoarea sa, sunt elemente care compun volumul Arta de a trăi – dialoguri cu trecutul.
,,În fiecare om există un Soare, totul este să îl lăsăm să ardă” ne mărturisea marele Socrate înainte de a muri, eu aş spune că Cunoaşterea şi Cultura trebuie să fie un soare interior pentru cei ce doresc o existenţă trăită în spiritul Adevărului, Binelui şi Frumosului.


Emilia Ţuţuianu

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii