3 Jan
2015

George Anca: Tort țesător

        tort țesător

 

*

tort țesător acelorași dodieme

scenometrii de peste noapte

pe zi din cinci foi rărite coroanei

cât mai o frântă front romansei

 

scăzut din adunare duhovnicul asculte

triourui nouri rouri crestomate

verzimea ochilor prin scutur

tenente de război te lasă

 

ai mai dura îndura de-a dura

capul neantului van

bulbucilor opăreală

mântuitelor galbene

 

*

ultim act izmana pestă

crematoriului investă

ce rămase anapestă

creastă barbian agrestă

 

ce-n buclă sorb vasilian

de-o mesă pastor Singapore

sorbi-om castorului nor

s-ar răsfira meridian

 

petrecerea pe verso merinda meri

impietantă răsfirare opus or

merișor de sus merendor

învârtitură iară de trior

 

*

ars ras pecetei script necarte

din polilog dărăbănire

tors ploii de afară a doua oară

de-un pas întors învățătoarea

 

și-așa de mai știusem

neignorării gnoza în tranșeu

fie vai de capul patimii janseniste

de-o prindere Cavendish mai dentro

 

sterilă sănătate tifos glonț în cap

romantici catolici ortodocși abisali

vederea vocii dintre oracol

mai nimeni petrecerii haltă

 

*

ca-n vremuri hai fetișo

la pasul prislopant

pre-suicid afiș-o

pe Pita prispei cant

 

pe ce dairea nu-i rea pecete

pleznirea ochilor ascete

n-ai să ajungi abia călare

pe neînchipuite calahare

 

naivi și oameni cu tulburări psihice

bufonilor hoților bandiților bum

cronos miscibil de ce dați-i

centuri mai cu grijă v-o tragem ca-n Ion

 

*

malarii chinine ravanine

care pe-acolo ne vine-n ravine

paramine primeni-ne

autosacramentaline

 

de plec petrec mai stau castan

provincia copacilor din an

tăiați metropolei litan

de lanț palanca falangan

 

ia-te calc retardei arde-i

școală diriginte-i out

pân’ vorbinții din sântimbre

copiii la joc cărțile pe foc

 

*

metafizica târziului

a încovoia voia

prevedința nemaiprovidență

plecaților de peste ieri

 

nemers redempt căruț căpresc

neartă crizei nici ante brebrain

sfătoșilor adăpământ pe terra

a-le-nțelege sinuciderea

 

esc besc best est celest

ce-nsemn că fără camaliră

caș altor cadre card picard

de reguli gulii rasiale

 

*

nu te-ai afla brână de seară

de-oi ajunge Port-Hung cât

prietenii polului n-ar defensa

mai și sării transenții

 

ce nimănui cătare de mai știi

demănușări pornirilor

reacție de plezneală

nu erai tu ba lume multă

 

pe cine punând pe fugă

cine mai scriați povești

furat jurnal al lui Brown

necitit de Victoria stat

 

*

soare căciulă palcoscen

palcoscenă frig malarii

dacă tacă mi-oi viezuri

prin groapă apă

 

de plat bulbuc așterne-m-ai

buclării de-a derăpănarea

cât să ne prindem ai uitat

bancnote de câte un Iancu

 

veniți și voi în Tasmania

lui Tibo Tibo cu Valeriu City

vrusei să zic nesoare rusesc

și cine să mai scrie retro

 

*

surpați nesporului în cuplu

mă mai și sunași nervură

nu mi-ai fi spus să-mi iau kipa

Kifa abia plete cu Caligula

 

spre fine parcă dărăpănanți

cu alor tăi cu alor tartorilor

tot o blestemăție minților

în cârd canonic de deochi

 

care-mi păziți spatele de fața în soare

pe furate controlului servitor

cum ce-aș observa chepeng

de-a versatilitatea scribavă

 

*

pe ieftin conversante gratuibil

știința popilor ca la femei

de-a inspirația suflului flu

camp comp Cândeștii post Builă

 

mai jos turcește pod Cernica

ah cucernica inocentând aminte

inițierea șarpelui tot și pă mine tot

carități catolice gabiene gabii

 

la-nchis pe verzi al berzei sineși

ori semn semnalizat în stimul

înfiorare în picioare cerșetoare

d’alertare pas nedătătoare

 

*

câți din Büchner jos cătușe soare rouă

ne-om ține monstrului dihhănii Dine

ah ornament nemaivorbit pe stres

al coborârii cart ecart acuși

 

Grigore ace ginerele de-am ruga

Basarabia de-a România ta

pe închis și spunându-ți că vin de la

Stăniloae zis-ai mâine asta te va salva

 

temniță douăzeci de ani locuiți în

beciul propriei case și de unde

lumina de pe fața dumneavoastră

pentru că eu cred în adevăr zis-a

 

*

abia din Iași magn vagn râșnit

a nu ne prăvăli la loc că tot

ne-or zbura cosmogonii picândre

împinge hăul cât Bârgăul conga

 

cât mă țin nonsensului nu mor

nemurind nontrăind sens

sensifice fii și fiice Euridice

cap neîntors brad pe spină

 

mugurii de plută ba chimie

încotro de scade depărtatrea

serioșii mândrele mai anii

Ilie de la nicio ambasadă

 

George Anca

3.01.2015

 

3 Jan
2015

Ben Todică: De vorbă cu un român pasionat

Pe domnul Romică Laz îl cunosc de mulţi ani, prin reportajele mele din mijlocul comunităţii române din Melbourne, însă nu am ştiut până acum câteva zile, când am aflat printr-un telefon primit şi o invitaţie că domnia sa este şi un artist foarte pasionat şi dăruit. El s-a născut în comuna Valea-Stanciului, judeţul Dolj, iar în 1953 s-a mutat în oraşul Reşiţa, judeţul Caraş-Severin, unde a locuit până în 1993, când se decide să părăsească România. Aşa că, bucuros, ca de obicei să prezint comunităţii noastre cât mai mulţi oameni şi faptele lor merituoase, m-am hotărât să-l intervievez şi să-l rog să dezvăluie şi alte informaţii despre viaţa, munca şi pasiunile sale. E un om foarte modest şi foarte cumpătat la vorbă, aşa cum spunea nu demult un moldovean despre Dan Puric: “Iată cât de multe poate spune un om fără să vorbească“.

Ben Todică: De ce aţi plecat din ţară?

 

Romică Laz: Reuniunea mea cu fraţii mei aici, în Australia.

 

B.T.: Care a fost obstacolul cel mare pe care l-aţi înfruntat ca emigrant, la început şi după aceea? Ce a fost cel mai greu?

 

R.L.: Nu au existat obstacole. Aici trebuie să vrei şi totul este posibil. Obstacole? Poate lupta cu proştii fuduli.

 

B.T.: Ce simţiţi pentru România, acum şi de-a lungul anilor?

 

R.L . : Fizic sunt aici, dar gândul şi sufletul au rămas acolo. Fiind aici cu toată familia sunt propriul meu prizonier liber.

B.T.: Ce faceţi sau aţi făcut pentru România (în România şi-n străinătate), pentru schimbarea imaginii)?

 

R.L. : Am muncit în uzină ca muncitor. Sunt bobinator de profesie. Acum doresc să mă implic în mişcarea artistică.

B.T.: După atâtia ani de muncă prin fabricile australiene v-aţi gândit să ieşiţi în lume cu lucrările pe care le plămădiţi în timpul liber. De ce acum?

 

R.L.: Ca orice muritor de rând doresc să las un semn al trecerii mele, parte din acest neam. Înţeleg şi doresc să rămân naţional, dar nu izolat ca într-o insulă, departe de prima mea mireasă “Patria” de care trăiesc legat prin naştere, tradiţie şi toate valorile ei.

 

B.T.: Cine v-a inspirat?

 

R.L.: Foarte pe scurt – cioplitorul de cioate şi cioturi s-a născut odată cu mine.

B.T.: Şi ce planuri aveţi cu acest dar?

 

R.L.: Propun – Proiect să realizez în localitatea Melton din Victoria, Australia un cimitir vesel intitulat “Săpânţa 2”.

 

B.T.: Incredibil! Păi asta cere o schimbare la multe nivele nu doar artistic, dar şi tradiţional. Nu e uşor să schimbi un obicei. În cât timp credeţi că o veţi face?

 

R.L.: Povestea acestui drum este un proces în timp. A început mai de mult şi mai durează, cât? Nu ştiu.

 

B.T.: Când ati realizat că sunteti atras de această formă de exprimare – sculptura, arta? Cum aţi ajuns la măiestria de azi?

 

R.L.: Pasiunea mea artistică începe de la vârsta de 7-8 ani, atunci când încep a colecţiona pietre colorate şi de diferite forme. De pe dealuri, colecţionam cioate şi buturugi care parcă semănau cu ceva. Treptat descopăr lutul şi în joaca mea reuşesc să-i dau suflare. Ghipsul rămas pe un perete de casă mă inspiră cu formele lui ca un desen şi apoi ca cioplirea desenului să ia forme vii l-am sculptat cu un cui mare şi cu un cuţit pe care apoi l-am colorat cu carbine şi cretă colorată. Văzându-mă un tâmplar cât de pasionat sunt îmi face cadou câteva dălţi şi mă învaţă să cioplesc. Descopăr o carte în bibliotecă intitulată “Dălţi şi Pensule” scrisă de sculptorul Oskar Han. Mă înscriu apoi la un curs de pictură la Casa de Cultură şi mai târziu descopăr marmura, o altă magie.

Îmi fac ucenicia la un pietrar din oraşul Bocşa, apoi mă înscriu la Şcoala de Artă Populară, pe care după trei ani o termin cu nota 10.

Particip cu lucrări pictate în ulei pe pânză şi cartoane la Saloane de toamnă şi Saloane de grup. Sub egida Şcolii de Artă Populară particip la un Salon, la Constanţa, unde lucrarea mea intitulată ”Dincolo de drumul mare” este laureată. Au fost expuse 118 lucrări din care au fost premiate 16.

Devin apoi ucenic pe schelă la Catedrala din Reşiţa. Descopăr Fresca şi devin Membru Clubului Artiştilor Plastici.

 

B.T.: Văd într-adevăr o gamă largă şi complexă de lucrări în casa dumneavoastră. Această femeie, deosebit de frumoasă, parcă e vie, poartă costum naţional şi are în mână o paine, parcă vine să mă întâmpine.

 

R.L.: Lucrarea “Darul Pământului” cuprinde mai multe reflecţii asupra existenţei şi a legăturii dintre natură şi om. De la bobul de grâu până la pâinea pe masă este un drum lung. Pâinea are şi o interpretare teologică, este un obicei strămoşesc, pâine plus sare este egal cu Rodul Pământului. Iia, ambasador al creaţiei populare “Catrinţa”, creaţie artistică populară sinceră, plină de poveste.

 

B.T.: Mai văd aici o faţă de bărbat ataşată de un trup de femeie?

R.L.: Lucrarea “Contemplaţie” – Meditaţie. Este portretul bărbatului la o vârstă a împlinirilor, liniştit, cumpătat, gânditor. Gândeşte şi priveşte prin elementele ce-l compun, e un întreg. Echilibrul celor două jumătăţi creează monolitul celulei “Familia”. Compatibile fiind elementele, creează cele mai splendide lucrări de sculptură “Urmaşii”, în cazul meu două fete şi un fecior cioplite în lemnul australian Gumtree.

 

B.T.: În Australia la  câte expoziţii aţi participat?

 

R.L.: Până în prezent nu am participat la nicio expoziţie sau concurs.

B.T.: Dacă aţi avea vânzări şi succes, dacă aţi avea mulţi bani, cum aţi ajuta România?

 

R.L.: Banii aduc bunăstare, nu şi sănătate mentală. Aş investi în formarea şi recuperarea tinerilor studioşi din afara ţării. Eu cred în ei! La vorbă scumpi şi cumpătaţi! La fapte foarte calculaţi! Să scoată ţara la liman!

 

B.T.: Neavând mulţi bani ce faceţi pentru România?

 

R.L.: Să fii român bun nu ai nevoie de bani. Cu orice ocazie vorbesc de ţara mea cu multă căldură.

 

B.T.: Credeţi că românul emigrant după ’89 simte diferit pentru România?

 

R.L.: Valuri de români au ajuns în Australia după revoluţie, însă simţirile noastre sunt diferite. Noi am venit pentru salvare, ei au venit ca să se aibă.

B.T.: Despre atitudinea pentru limbă?

 

R.L.: Nu orice gură care rosteşte această limbă este român. Fără dragoste de limba şi respect pentru tradiţii nu poate fi nimeni român.

B.T.:Vă mulţumesc şi vă doresc numai bine, iar anul 2015 să vă îndeplinească visul, să fiţi cunoscut la adevărata valoare artistică şi să ajungeţi vestit!

 

R.L. : Cu respect şi stimă al dumneavoastră, Domnule Ben Todică! Eu sunt doar un sclav al gândurilor mele. Nu eu trebuie să fiu ceva, creaţia mea, DA.

 

B.T.: Sărbători Fericite !

 

R.L.: La Mulţi Ani !

 

Ben Todică

Melbourne

Australia

 

Nota Intervievatorului : Interviurile mele au la baza un set de intrebari propuse de Prof. Dr. Ileana Costea.

 

Darul Pământului

Contemplație

Contemplație

Familie

Omul cu horinca

Compoziție

Asasinat

Zamfir

Mihaela

Nadia

Ciobanul

Nou născut

Alfa și Omega

2 Jan
2015

Vavila Popovici: Decența în politică

„Omenirea nu va scăpa niciodată de necazuri până când iubitorii înțelepciunii nu vor ajunge la frâiele puterii politice, sau până când deținătorii puterii nu vor deveni iubitori ai înțelepciunii.”


Platon

 

    Decența este definită ca o atitudine de respectare a regulilor de bună purtare, a conveniențelor și a moralei, ea determinând adevărata valoare a omului și a societății în care trăiește. Comportamentul în spiritul decenței trebuie păstrat în toate momentele și domeniile vieții noastre, prin cuvinte, ținută, fapte.

   Avem o moștenire proastă, este adevărat! Ne aflăm după o perioadă de viețuire în comunism, în care decența nu era apreciată și nici cultivată, oamenii erau dresați într-un mod în care trebuiau să se comporte, nu aveau voie să gândească la un alt mod de comportament, regulile de conviețuire erau lipsite de moralitate, de exemplu, trebuia să suspectezi și să reclami pe cel de lângă tine. Odată cu obținerea libertății în acel decembrie 89, oamenii s-au comportat bizar, unii neînțelegând cu adevărat ce este libertatea, cum trebuie ea folosită, alții confundând-o cu libertinajul. Și-au permis orice fel de comportament, nerușinarea și obrăznicia fiind considerate calități ale omului cu „personalitate” și mediatizate din plin. Se striga după niște drepturi, dar fără a conștientiza efectul lor, moralitatea lor și fără a prețui îndatoririle, responsabilitățile. După alți 25 de ani, semne vizibile au arătat că societatea necesită o nouă schimbare.

   Politica – practică de guvernare a statului – reprezintă orientarea, activitatea, acțiunea propriu-zisă a partidelor, în baza unei ideologii, aceasta presupunând un sistem de valori configurat pentru societate. În cadrul acestui proces sunt luate decizii noi, deosebit de importante pentru popor.

   Nicolae Titulescu (1882-1941), diplomat și om politic român, spunea: „Societățile nu se guvernează bine decât dacă se suprapun două forțe: inteligența și puterea”, prin inteligență înțelegându-se capacitatea creierului uman de a înțelege ușor și repede problemele ivite, ea fiind solicitată numai atunci când persoana se întâlnește pentru prima dată în decursul vieții cu o anumită problemă (în politică se ivesc mereu noi probleme!), iar cel care a soluționat o anumită problemă, nu mai are ulterior dificultăți în rezolvarea problemelor identice sau asemănătoare. Din această cauză am afirmat cândva că activitatea aleșilor, înțelegerea lor până la data alegerii, contează. Se spune că hărnicia este importantă la acești oameni dotați cu inteligență, ea însemnând o energie peste medie. La o astfel de forță a oamenilor inteligenți, cred, că se referea omul politic român. Sau poate a celor înțelepți? Îmi amintesc că cineva se întreba care este diferența dintre inteligență și înțelepciune și a primit următorul răspuns: „Inteligența este capacitatea de a imagina alternative, înțelepciunea – de a alege pe cea mai bună”. Și mai făcea următoarea comparație: „Inteligența este roiul fără matcă, înțelepciunea – roiul cu matcă”. Inteligenţa poate fi obţinută prin cultivare și exercițiul schimbului de idei, pe când omul înțelept este cel căruia i se dezvăluie adevărata semnificație a lucrurilor. De aceea se spune despre înțelepciune, că „preţuieşte mai mult decât mărgăritarele şi nici un lucru de preţ nu se poate asemui cu ea”. De asemenea nu trebuie confundată inteligența cu  talentul. Sunt  oameni talentați sau cu aptitudini diferite, fără a avea o inteligență ieșită din comun, sau alții care au o inteligență ieșită din comun și au talente, aptitudini, dar nu le acordă timp pentru realizare.

   Când spunem putere, noi ne gândim imediat la puterea fizică, sau la o superioritate într-un raport ierarhic. În funcţie de natura raporturilor pot exista diverse forme de putere. Spre exemplu, experiența într-un anumit domeniu reprezintă și ea o formă de putere, ca atare decizia ar trebui să aparțină întotdeauna persoanelor cu experiență. Puterea celor tineri stă în faptă, a celor bătrâni în chibzuință”, spunea Euripide. Unii consideră că în plan social puterea înseamnă bani, dar, viața ne-a arătat că au fost persoane care au trăit în sărăcie și au fost puternice, rămânând în istorie prin realizările lor, prin lucruri bine făcute, beneficiind de energie, tenacitate și hărnicie. Aceste calități ne pot aminti cuvintele marelui inventator american Thomas Edison (1847-1931): „Geniul este 10% inspirație și 90% transpirație”. La acest aspect, cred, că se referea Nicolae Titulescu, atunci când vorbea de putere. Dar, puterea fără acea rază de lumină care este înțelepciunea, poate avea rezultate nedorite.

   Așa cum există o conștiință morală născută deodată cu omul – glasul  Divinității în sufletul omului – ea fiind judecătorul faptelor noastre, tot așa există o conștiința politică care se referă la cunoștințe politice relativ stabile, la norme politice dobândite prin experiență colectivă. Ea este legată de nivelul de cultură, de perceperea evenimentelor, de inteligența de care am amintit, de actualitatea informației și de dorința de participare și de implicare în mersul societății. Referitor la alegerea făcută din multitudinea de norme, un filozof grec sfătuia să se răspundă cu „infinitatea rațiunii de om oceanului care încearcă să ne înece”. Credința noastră lămurește termenul general de conștiință:Conștiința slujește drept călăuză la împlinirea legii. Ea este judecătorul neadormit și aspru, care nu se poate cumpăra cu nimic și care se pronunță asupra fiecărei fapte, arătând dacă aceasta este bună sau rea și deci dacă trebuie săvârșită sau nu. Ea își ridică glasul atât înainte de săvârșirea unei fapte, cât și după săvârșirea ei. Înainte de săvârșirea unei fapte, conștiința spune dacă fapta este bună sau rea și ne sfătuiește să o împlinim sau nu. După săvârșirea faptei, tot ea ne judecă” (Doxologia).

   Conștiința politică este proprie fiecărui cetățean, este crezul său intelectual, legat de cel moral și care se adaugă societății în care trăiește; este și conștiința celor care ne conduc, aleșii poporului. Au dovedit vorbele, gesturile și faptele celor care ne-au condus în ultima vreme, înțelepciune, decență? Au constituit ei exemple de urmat? Orice om cu bun simț a fost șocat de vorbele și fotografiile publicate în ziare, înaintea  alegerilor din noiembrie 2014: un primar se îmbracă într-o uniformă nazistă, iar la o adunare a partidului folosește cele mai triviale înjurături; un Episcop se amestecă în politică și dă „indicații” credincioșilor; un șef de partid strigă în gura mare: „Deci noi facem ce trebuie pentru judeţ şi ne … pe şefii noştri…..Nu se mai poate să-l dăm în aia, nici pe el, nici pe … de la municipiu…[…]  În judeţul Satu Mare, cât sunt eu aici nu vor mai exista aşa feluri de oameni. Să-i ia mama … pe toți, că n-am nevoie de toţi nenorociţii în jurul meu. Deci am nevoie decât de cei cu care pot face treabă, restul valea!”, sau: „Cei care nu veţi avea rezultate în turul doi (de alegeri fiind vorba), cât sunt eu în Consiliul Judeţean şi cât am posibilitate, nu o să primiţi niciun cinci bani. Când se repartizează bugetul – zero, când se împarte …zero  şi garantez că niciunul nu mai primeşte nimic. Staţi şi muriţi, asta e viaţa!”; alt primar ameninţa pe localnici că le dă foc dacă nu votează cu cine le spune el; premierul țării avid de putere, năzuind la funcția de Președinte al țării purta o șapcă maoistă și era mândru de ea, și exemplele negative pot continua. Putem glumi cu astfel de simboluri ale crimei, terorii și vulgarității? Nu este o dovadă clară de incultură și de lipsă a decenței?

   Dimitrie Gusti (1880-1955), filosof, sociolog și estetician român, definea clar și cuprinzător un partid politic: „O asociație liberă de cetățeni uniți în mod permanent prin interese și idei comune, de caracter general, asociație ce urmărește, în plină lumină publică, a ajunge la putere de o guvernare, pentru realizarea unui ideal etic și social”. Ne putem întreba: care ideal?

   Partidele și oamenii politici care ne-au condus și ne mai conduc, ar trebui să se afle sub judecata unor idei, iar ideile sunt cuprinse într-o așa numită Ideologie. Etimologia noțiunii de ideologie provine de la cuvântul grecesc „eidos” însemnând imagine, iar „logos” – știință, disciplină, învățătură despre idei, un sistem de valori. Ce se întâmplă atunci când părăsești urgent ideologia propriului tău partid, crezul tău intelectual și moral? Oare l-ai avut?

   „Enciclopedia Blackwell a gândirii politice”, scrisă de scoțianul David Miller, una dintre cele mai serioase enciclopedii în domeniul gândirii  politice,  definește ideologiile ca fiind „ constelații de credințe și expresii cu încărcătură simbolică, prin care lumea este prezentată, interpretată și evaluată într-un mod menit să modeleze, să mobilizeze, să orienteze, să organizeze și să justifice anumite modalități sau direcții de acțiune și să anatemizeze altele”.

   Au fost voci care au contrazis această definiție, spunând că Ideologia este un concept care excelează prin ambiguitate, modul de gândire ideologic fiind respins aproape instinctual din cauza temerii ca fundamentele celor mai îndrăgite concepții ale omului să se afle „pe nisipuri mișcătoare și nu pe baze solide”.

   Doctorul și profesorul de filozofie, francezul J.F. Revel (1924-2006) , cel care a scris numeroase eseuri politice de mare succes și despre care unii spun că a fost un model de ri­goare, de măsură și de onestitate in­te­lec­tuală, a gândit în alt mod: „Ideologia are o funcție cvadruplă: ea este instrument al puterii, mecanism de apărare împotriva informației, pretext de a te sustrage moralei, abrogând răul cu bună știință și mijloc de a anula criteriul experienței, adică de a elimina criteriile de reușită și eșec”. În paranteză amintesc că el este cel care mai spunea: „Po­porul francez nu mai are pentru a gândi decât un creier de sticlă, numit televiziune“.

   Cum s-a ajuns la fenomenul întâlnit, cel al „traseismului”? Dicționarul definește clar traseismul ca Atitudine caracteristică politicianului care se transferă de la un partid la altul în funcţie de interesele personale”, cuvânt format din traseu, plus – ism.  Iar traseistă, tot dicționarul nostru definește prostituata care își acostează clienții pe șoseaua de centură. Urât, dar ce înrudire bună!

   În limba engleză este numit „party switching”, ultimul cuvânt însemnând comutare, un fenomen politic care constă în schimbarea de către un politician a partidului politic care l-a propulsat într-o funcție. Omul politic britanic Winston Churchill (1874-1965) spunea că „Unii oameni schimbă partidele din cauza principiilor lor; alții, datorită intereselor lor”. Printre explicațiile găsite fenomenului, este și existența unui sistem de partide slab instituționalizat. Poate explicația a fost folosită, mai curând, ca scuză. Fenomenul a fost și este întâlnit în mai multe state, dar trebuie avut în vedere, de fiecare dată, condițiile în care el s-a produs sau se produce. Se poate ca un om să-și schimbe optica pe parcursul vieții, dar aceasta se face în timp, cu motivații logice, după glasul conștiinței. Traseismul însă se dovedește a fi altceva. Așa cum s-a produs la noi în țară, de curând, printr-o ordonanță de urgență care a permis politicienilor, aleșilor locali, de a migra „urgent” către partidul politic interesat, decât cele sub sigla cărora au câştigat alegerile, poate fi considerat ca fiind imoral. Prin astfel de ordonanțe partidele se dovedesc a fi cele mai nedemocratice instituții din democrație. Poate este nevoie de o orientare clară în politică? Debusolarea nu ajută, ci stagnează mersul înainte al societății, atât de mult dorit.

   Și închei tot cu cuvintele înțeleptului Platon: „Aceia care sunt prea deștepți pentru a se angaja în politică, sunt pedepsiți prin a fi guvernați de către cei proști.” 

 

 

Vavila Popovici, Carolina de Nord

 

 

 

 

2 Jan
2015

Mugurel Pușcaș: Rugăciune pentru România

 

RUGĂCIUNE PENTRU ROMÂNIA

 

E Anul Nou…Părinte,
Te roagă şi veghează
La linişte şi pace
În anul ce urmează.

 

E Anul Nou…Părinte,
Călăuzeşte-ţi turma
Spre cuget si iubire
Să nu îţi piardă urma…

 

Dă României soare,
Clădeşte-i viitorul,
N-o-mpovăra cu biruri,
Căci e sărac poporul.

 

Dă României vise,
Tot omului dă-i şansa,
Prin muncă şi sudoare,
Să-şi pregătească masa.

 

Dă orbului speranţa
Luminii ce-l aşteaptă…
Săracului o pâine,
Mişelului…Răsplată!

 

Iar pruncului putere…
Să crească în dreptate,
Bătrânului odihnă….
Acum şI după moarte….
*****
E Anul Nou….Părinte,
Călăuzeşte-ţi turma
Spre cuget şi lumină…
Să nu îţi piardă urma!

 

Mugurel Puşcaş
(Liga Scriitorilor din România)

2 Jan
2015

Prof. univ. dr. Dumitru Mnerie: Demnitatea pe Facebook

De când lumea, oamenii, au căutat mereu perfecţionarea metodelor de comunicare, urmărind atât transmiterea operativă a unor veşti, cât mai ales manifestarea intenţiei de discuţie pe diferite teme. Comunicarea depinzând de starea psihică a celor implicaţi activi, contează foarte mult empatia existentă pentru orientarea benefică spre înţelegerea interpersonală. Mijloacele de comunicare s-au dezvoltat continuu, în prezent comunicaţia reprezentând un domeniu prioritar de cercetare ştiinţifică şi de progres tehnologic. Un mare impact pentru toată populaţia globului a fost determinat cu 45 ani în urmă, (29 octombrie 1969), când în premieră mondială, Charley Kline Ga UCLA California) a realizat prima legătură între două calculatoare, apărând astfel INTERNETUL. Ca o consecinţă a acestui pas revoluţionar în comunicaţia virtuală. în 1989, Hm Berners-Lee a pus bazele pentru WWW – World Wick Web. El a scris o lucrare menită să-i convingă pe savanţi, că un sistem global de hipertext era în interesul tuturor. Acest experiment petrecut doar cu 25 de ani în urmă a determinat o accelerare nebănuită a dezvoltării relaționării interumane, a informării operative despre diferite evenimente petrecute pe toate meridianele globului, fără oprelişti ale graniţelor administrative sau a politicilor restricţionate ale guvernelor. Cu doar 10 ani în urmă, tânărul student în informatică, la Harvard, Mark Ziickerberg, (în 2004), la numai 20 de ani, creează site-ul de tip reţea de socializare pe internet, numit FACEBOOK, cu aproape 900 de milioane de utilizatori, din care peste 7 milioane români.

Mesajele transmise zilnic pe FACEBOOK, unele cu scop publicitar, altele reprezentând doar reacţii ale stării de spirit personal, fac posibilă relaţionarea extraordinară între persoane cunoscute sau mai puţin cunoscute, crearea chiar a unor curente de opinie, pe diferite teme. Foarte repede reţeaua FACEBOOK a devenit foarte populară dar şi destul de controversată. Uşurinţa transmiterii unor grupuri de prieteni a propriilor opinii, luarea unor atitudini, făcând abstracție de multe inhibiţii care apar frecvent în discuţiile verbale directe, a determinat, la scară mondială un adevărat fenomen al excelenţei în comunicare, mai ales în jurul unor evenimente de largă cuprindere. Subiectele alese simt foarte diverse, proliferând uneori şi manifestări negative. Efectul nefast pentru utilizatorii implicaţi poate fi mult diminuat prin atitudinea civică a altora care surprind aceste stări de fapt, aplicându-se diferite corecţii, până la eliminare din reţea. Se detaşează deja rolul posibil educaţional al FACEBOOK-ului. Este interesant cum se transmite ,,din om în om”, spiritul de solidaritate, spiritul patriotic, atitudini smerite în zile de sărbători religioase, atitudini revoluţionare la fapte politice incorecte.

În ultima vreme s-au iniţiat mai multe asocieri (chiar fără o structură organizatorică anume sau înregistrări oficiale), care promovează DEMNITATEA. Spre exemplu, prin postările pe contul http s://www.fac eb ook. c om/DemnitateSiResp ect. auto-intitulata Alianţă pentru Delimitate Naţională (ADN) are ca obiectiv fundamental identificarea căilor pentru recâştigarea demnităţii naţionale. Contul https://www-faccbook.com/ despredemnitate. Promovează demnitatea prin cugetări şi exemplificări, iar prin comentariile făcute se definesc şi se stimulează manifestările încărcate de demnitate. Prietenia, dragostea şi respectul pentru oameni, se regăseşte în multe discuţii pe contul https://www.facebook.coin/credintademnitate. iniţiat cu scop cultural, educativ şi socio-umanitar, de către .Asociaţia Credinţă şi Demnitate. In numele cetăţeanului român, membru al Uniunii Europene, au fost lansate scrisori deschise conducătorilor Uniunii Europene, sau alte poziţii politice în numele unor grupuri fomiate ad-hoc, prin intermediul contului htti)s://www.facebook. com/DemnitateRomaneasca. încurajându-se virtutea românilor de a-şi manifesta cu demnitate diferite atitudini. Cu comentarii zilnice în peste 30 de asemenea conturi se discută despre demnitate, în limba română, persoanele, grupurile, comunităţile cuprinse sunt într-o continua extindere numerică, fapt ce îmbucură nespus de mult societatea, crescând astfel mai mult speranţa re-înnobilării sufleteşti a oamenilor. Viteza cu care se pot antrena mase mari de comunităţi umane. în dezbaterii şi luări de poziţie prin intermediul FACEBOOK-ului au determinat chiar o implicare civică excepţională a românilor de pretutindeni, în procesul alegerilor prezidenţiale din România, a alegerilor parlamentare din Republica Moldova. Fără a-şi dezvălui neapărat o posibilă faţetă ascunsă de formă de manipulare, reţeaua FACEBOOK a contribuit în mare măsură la decizia cetăţenilor de bună credinţă de a-şi exercita dreptul la vot, pe baza unei informări complexe şi judecăţi individuale şi colective, profilându-se mai mult libertatea la opinie, exprimarea liberă, modelul demnităţii, de la forma de virtute personală până la o dimensiune de cuprindere naţională.

Facultatea de INGINERIE din cadrul universităţii IOAN SLAVICI, specializarea Tehnologia informaţiei acordă o mare atenţie pregătirii studenţilor pentru folosirea cât mai eficientă a INTERNETULUI. în cei 15 ani de existenţă a periodicului DEMNITATEA, cu posibilitatea de consultare pe blogul http://deninitateaioanslami.blogspot.io/. S-a dorit mereu întărirea încrederii cititorilor în valoarea faptelor încălcate de DEMNITATE. Ne bucuram să fim mereu mai mulţi cei ce susţinem DEMNITATEA ca pe o virtute înălţătoare, care poate fi atinsă de oricine, capabil s-o înţeleagă şi să şi-o dovedească !

 

DUMITRU MNERIE

PREŞEDINTE AL CONSILIULUI ACADEMIC AL UNIVERSOTĂŢII ION SLAVICI

 

   http://demnitateaioanslavici.blogspot.ro/

1 Jan
2015

George Anca: Istroromânii

Știen che smo și noi un națion

 

 

UNIVERS ISTROROMÂN

un etno-album de Emil Bratu

 

Lansând, ani de zile, în eter, emisiuni radio, pentru și cu aromâni, ziaristul Emil Bratu s-a văzut atras, în context, și de istroromâni. A reușit să dea mâna abia cu unul din cei doi veniți la studii în România, pe urmele lui Andrei Glavina (1881-1925), apostolul istroromânilor, care a înființat, pentru câțiva ani, unica școală românească în Istria. Întărâtat de părăsirea lor universală, s-a dedicat unei cercetări jurnalistice-arhivistice solitare, rezultând într-un album mișcător, substituind semnelor de întrebare și speranță documente misterios spectaculoase – imn, comunitate, oameni, clădiri, peisaje, ocupații, grai, cultură, gazete, personalități, fonduri documentare (Andrei Glavina, Leca Morariu, Emil Rațiu). A și bătut la multe uși în numele fundației Cuza Vodă, pe care a înființat-o.

Roma, Roma-i mama, România-i sora, spun(eau) istroromânii în imnul lor, publicat de Leca Morariu la Cernăuți, în revista sa Făt-Frumos, nr. 6, 1928. „Rumeri din Istrie”-cici, vlahi, ciribiri etc. – au fost prezentați vital, social, spiritual, lingvistic,cartografic etc. de Leca Morariu, Theodor Burada, Sextil Pușcariu, Traian Cantemir, C. Jirecek, Petre Iroaie, Ștefan Pascu, Iosif Popovici, B. Benussi, Silviu Dragomir, Carlo de Franceschi etc. Trăind din vechime în peninsula Istria, din actuala Croație, acești români, mai ales după grai, au încercat să-și organizeze comunitate etnică abia la sfârșitul secolului XX, notează Bratu. Între diversitate și toleranță sperată, inclusiv presa internațională semnalează cazul în titluri generaliste: IstroRomanians in Croatia; A New Ethnic Community in Croatia, The Istro-Romanians also live în Istria; Nuovo gruppo etnico nella Croazia. Nell’Istria vivono anche gli istrorumeni; La Minorité Roumaine en Croatie (Emil Rațiu – Asociata Culturale Lu Istro-Rumeni „Andrei Glavina”); Istroromânii – un grup mic, dar cu suflet mare; „Românii din Croația sunt considerați țigani”…

Scriitori croați de secol XVI considerau că morlacii sau vlahii erau de aceeași etnie ca și românii din Dacia traiană. Azi, istroromânii nu sunt recunoscuți ca minoritate națională de Constituția croată. Se pare că nici de ei înșiși, dacă mai există, dacă n-au dispărut sau n-au fost integral asimilați sau n-au emigrat. Bratu vorbește însă de contribuția istroromânilor la cultura universală. Listează inocent bibliorafii, citate,iconografie aproape rituale – românești, italiene, germane etc. Și, evident, istriene.

 

Noi Rumanezi din Istrie smo un națion michicic che noi bivein samo ăn osăn (ot) seliște; ăn țăsche șapte seliște prope de Monte-Maggiore: Susnevița (ali: Valdarsa), Nosolo (ali: Villanova ), , Sucodru , Bîrdo (ali: Briani) cu Costîrcean și Cîrnelechi, Gromnic, Gradine și Letai – și r-un selo, cole largo, ăn fundu de boșche și de codri: Jelăn (ali: Selane). Ma aco smo șa puțin, nu-sno noi pierzuț! Flat-an și noi cluciu lu nostre jivlenie; Știen che smo și noi un națion, che și noi aren o limbe draghe za lu care morein jivi și za lu care morein muri!

There are 4 (Indo-European-Romance) languages: Aromunian, Daco Romanian, Meglenoromanian and Istroromanian. The most spoken is Dacoromanian commonly known as Romanian, wich is spoken by over 26 Million people in Romania and Moldavia.

„Nu există un stat în Europa orientală, nu există o țară de la Adriatica până la Marea Neagră, care să nu cuprinză bucăți din naționalitatea noastră. Începând de la ciobanii din Istria, de la morlacii din Bosnia și Erțegovina, găsim pas cu pas fragmentele acestei mari unități etnice în Munții Albaniei, în Macedonia și Tesalia, în Pind ca și în Balcani, în Serbia, în Bulgatia, în Grecia până sub zidurile Atenei, apoi, de dincolo de Tisa începând, în toată regiunea Daciei Traiane până dincolo de Nistru, până aproape de Odesa și de Kiev” (Mihai Eminescu).

„Cei mai depărtați și mai despărțiți de neamul nostru sunt frații din Jelâni, în Istria. Ei stau singuri și singuratici în rerunchii grozavului Karat. Departe sunt și de fații i. r. de sub Monte Maggiore. /…/ Străinul spune: „nu știm jeianski”; va să zică, limba română, ce se vorbește în această comună, este proprie lor: jeianeană. /…/ În Jeiîni, în 1903, s-au numărat 96 case, „numere”, cu 601 suflete.” (A. Viciu).

Tate Nostru / Tate Nostru chirie iești în țer, / Neca se sveta nomelu Tev, / Neca venire cragleistvo To, / Neca fic volia Ta, / Cași iaste în țer, / Așa și pre pemint. // Pire nostre dessa cazi da ne astaz, / Și lasne delgule nostre, / Cassi și noi lessam al delsniț a nostri, / Și nun lasa în ne nappasta, / Nego ne sloboda de rev. / Amin.

 

Prima lucrare scrisă în dialectul istroromân a fost publicată de Andrei Glavina și Constantin Diculescu, în 1905: Calindaru lu Rumerii din Istrie.

Ce ne scriu frații noștri (lui Bratu) din Istria: Trimiteți o cărticică de rugăciuni, ca să nu uităm limba. Fiind catolici, cercetătorul a sesizat și Arhieoiscoia Romano-Catolică din București asupra totalei nerecunoașteri a istroromânilor. Avertizează un public iluzoriu: nu căutați copii și tineri istroromâni în săli de clasă și amfiteatre universitare din România. Poate în biblioteci, muzee, internet. Totuși, cea mai mică minoritate etnică, o mie circa, – Istro românii ies din uitare. O metodă este calea europeană a salvării valorilor minorităților etnice, urmată de dl. Emil Rațiu, din Roma, și chiar (haiducește?) de dl. Emil Bratu, din București.

În două călătorii de arheologie sentimentală în Istria, povestite în Formula AS, d-na Sânziana Pop aproape n-a găsit pe nimeni să fi auzit, măcar, de români, de ei înșiși, în Istria, strămoși, necum intrați în UE. Adăugând tristeții speranța, mărturisește: „Ai senzația clară că duci, de mână, cu tine, pe cineva”.

Un articol al “minunatului” (Sânziana Pop) domn Rațiu – Traduit le désir: La steaua Eminescu en français, en italien et en istro-roumain – începe oarecum sumbru: Publié en 1886, trois ans avant sa mort et alors qu’il est frappé de folie, La steaua apparait comme le poeme testament de Mihai Eminescu (1850-1889)… Suntem în atmosfera situației poeziei într-o limbă de circulație exclusiv (retro) orală, istroromâna – în care au răsărit, frate și soră, doi copii compunători miraculoși de versuri meteorice.

Mai jos, transcriem strofe finale din acel Eminescu și din câte o poezie a fraților copii, contemporanii săi, Gabriela Vretnar (n. 1882) și Gabriel Vretnar (n. 1885):

 

Mihai Eminescu: La Stevu

La stevu care a ziit

E o cale acâta de lunga

Che miliar de an li-a porteit

La lumire să ne giunga. /…/

(Traducere în istroromână de Emil Petru Rațiu)

***

Gabriela Vretnar: Viro ocea Frane

…/ Nostra vrame trecut-a

De lucru tot fugu

Zalic tejar a ramas

Cum am fost noi.

***

Gabriel Vretnar: Me Istra

Ân irima ai fost

Vaica liubita.

Nicad utata

Mușota Istra ma.

Un fost ambasador algerian, Abdelhamid Bereksi, amintea, într-un discurs public, de berberii din armata romană aduși, nu de mână, în Dacia. Și berberi au fost și Sf. Aogustin, dar și, mai recent, Edith Piaf sau Zinedine Zidane. Cum că istroromânii n-ar fi construit o comunitate din lipsa de elită, n-avem decât să facem cunoștință cu Dora D’Istria sau Nicolae Tesla. Dacă tot am riscat această analogie, totuși netolkieniană, să cităm în berberă poemul Vallah de Si Mohand:

 

VALLAH

 

Thikkelt-a ad hedjigh asefru

Wallah ad yelhu

Ad inadi deg lwedyat.

 

Wi t-islan ard a t-yaru

Ur as-iberru

W’ illan d elfahem yezra-t  :

 

A nhell Rebbi a tent-yehdu

Ghur-es ay nedâu

Ad baâdent adrim nekfa-t.

 

(E timpul să compun un poem / Rogu-te, Doamne, fie frumos / Și răspândit pestetot.// Cine îl va citi îl va scrie, / Nu se va despărți de el / Și înțeleptul îl va înțelege: // În ei inspire Domnul milă; Doar el ne poate ține: / Femeile ne uite, gata banii!)

 

Frane Belulovici (1921-) (in Vlashki: Istro-Roanian dialect of Susnjevica).

 

          O noapte eu am anmisat

 

O noapte eu am anmisat,

Ke ajtu ku mire fost

E k’nd am jo okliji rescljis

jo n-am tire ku mire aflat.

A tunce mije fosta caro grelo,

ke nam je tire ku mire aflat.

 

 

Sextil Pușcariu, autor a trei volume depre istroromâni, coresponda cu Andrei Glavina în română ți istroromână: „Cu poșta de azi mi-am luat voia să-ți trimit în semn de recunoștință o carte a mea care poate te va interesa. – Ce s-au făcut frații Belulovici? Despre Alois am auzit că ar fi bolnav într-un ospiț de alienați. E adevărat? Dar Luigi, doctorul? Din scrisoarea d-tale pare a reieși că ei și-au renegat neamul. Se poate una ca asta? Dar bătrânul Micetici mai trăiește? / Acoce-ț zicu neca roamari săr si neca nmeți tirari piseai și ști si neca țiru la limba lu țoațe si lu moaia lor, coarea-i mai musoatea pre țăsta lume” (1922).

 

George Anca

31 Dec
2014

Sfântul Ioan Gură de Aur: Cuvânt la Anul Nou

(1 ianuarie)

Anul îţi va merge bine nu când tu vei sta beat în ziua cea dintâi a lui, ci când, atât în ziua cea dintâi, cât şi în cea de pe urmă, şi în fiecare zi, tu vei face fapte plăcute lui Dumnezeu.

Nu beţia înseninează, ci rugăciunea; nu vinul, ci cuvântul înfrânării. Vinul stârneşte furtună, cuvântul lui Dumnezeu aduce linişte. Acela aduce nelinişte în inimă, acesta alungă zgomotul; acela întunecă mintea, acesta luminează pe cea întunecată; acela aduce întristarea, care înainte era departe, acesta ridică grija, care este de faţă.

Căci nimic nu poate aşa de tare a însenina ca învăţătura înţelepciunii: a preţui puţin lucrurile de acum, a ţinti la cele viitoare, a recunoaşte cele pământeşti ca trecătoare şi a nu le socoti statornice, nici bogăţia, nici puterea, nici cinstea, nici măgulirile. Dacă tu ai o astfel de înţelepciune, atunci poţi să priveşti pe un bogat fără ca să-l zavistuieşti, poţi să ajungi la nevoie şi la sărăcie, şi totuşi să nu-ţi pierzi curajul.

Creştinul nu trebuie să prăznuiască sărbătorile numai în anumite zile, ci tot anul trebuie să fie pentru el sărbătoare. Cum însă trebuie să fie sărbătoarea care se cuvine lui? Pavel zice: „Să prăznuim nu întru aluatul cel vechi, nici întru aluatul răutăţii şi al vicleşugului, ci întru azimele curăţiei şi ale adevărului” (I Corinteni 6, 8).

Dacă ai conştiinţa curată, tu serbezi în toate zilele, săturându-te cu nădejdile cele slăvite şi îndestulându-te cu aşteptarea bunurilor viitoare. Iar dacă nu ai conştiinţa liniştită şi eşti împovărat cu multe păcate, atunci poţi sfl ţii mii de sărbători, că nu te vei afla mai bine decât cel ce jeleşte.

Căci ce-mi foloseşte mie o zi senină, când conştiinţa mea este întunecată?

Aşadar, dacă voieşti să ai vreun folos de la Anul Nou, mulţumeşte acum când a trecut un an, mulţumeşte Domnului că El te-a adus până aici, frânge inima ta, numără zilele vieţii tale şi zi către tine însuţi: „Zilele aleargă şi trec, numărul anilor se împlineşte, eu am si săvârşit o mare parte din cale, dar ce bine am făcut? Oare, nu mă voi duce de aici deşert şi gol de toată dreptatea? Judecata este înaintea uşii, viaţa mea merge spre bătrâneţe”.

Acestea le cumpăneşte în ziua Anului Nou, la acestea să gândeşti în curgerea anului. Să cugetăm la cele viitoare, ca să nu ne zică cineva ceea ce proorocul zicea iudeilor: „Zilele lor s-au stins întru deşertăciune şi anii lor au trecut repede” (Psalmul 77, 37).

Această sărbătoare neîncetată despre care am vorbit, care nu cunoaşte vreo curgere a anului şi nu este legată cu vreo zi hotărâtă, pe aceasta poate să o prăznuiască deopotrivă săracul şi bogatul. Pentru ea nu este de trebuinţă nici cheltuială şi nici avere, ci numai singura fapta cea bună.

Tu nu ai avere, dar ai frica lui Dumnezeu, care este mai preţioasă decât toate comorile; o comoară netrecătoare, neschimbătoare, nesecată.

Priveşte cerul, cerul cerurilor, pământul, marea, aerul, speciile dobitoacelor, feluritele plante şi tot neamul omenesc.

Priveşte îngerii, arhanghelii şi stăpâniile cele de sus.

Toate acestea sunt proprietatea Domnului. Robul unui Domn atât de bogat nu poate să fie sărac, când acest Domn este cu milă spre el.

A te veseli în astfel de zile, a avea mare îndestulare într-însele, a lumina cu făclii locurile publice şi a împleti cununi, şi altele asemenea, este o nebunie copilărească.

Tu eşti liber de aceste slăbiciuni, ai vârsta creştinească şi eşti cetăţean al cerului.

De aceea, nu mai aprinde în această zi focuri în pieţe, ci aprinde înăuntrul tău lumina cea duhovnicească, căci „Aşa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât să vadă faptele voastre cele bune şi să proslăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri” (Matei 5, 16). Această lumină îţi va face mare câştig.

Nu împodobi uşile casei tale, ci poartă-te bine, ca să dobândeşti din mâna lui Hristos cununa dreptăţii.

Nu face nimic în zadar, nimic fără temei, ci toate întru cinstea lui Dumnezeu, precum Pavel zice: „Ori de mâncaţi, ori de beţi, ori altceva de faceţi, toate întru slava lui Dumnezeu să le faceţi” (I Corinteni 10, 31).

Tu întrebi: „Cum poate cineva să mănânce şi să bea intru slava lui Dumnezeu”.

Cheamă un sărac, primeşte printr-însul pe Insuşi Hristos la masa ta, şi tu ai mâncat şi ai băut întru slava lui Dumnezeu.

Dar El voieşte ca noi, nu numai să mâncăm spre slava lui Dumnezeu, ci şi toate celelalte să le facem tot aşa.

De exemplu, ieşirea din casă şi rămânerea noastră acasă. Şi una şi alta trebuie să se facă pentru Dumnezeu. Cum însă putem să le facem pe amândouă pentru Dumnezeu? Iată cum.

Când tu ieşi spre a merge la biserică să iei parte la rugăciune şi la învăţătura cea duhovnicească, atunci eşti întru slava lui Dumnezeu. Dar tu poţi să rămâi şi acasă întru slava lui Dumnezeu. Cum şi în ce chip? Când auzi zgomote, vezi neorânduieli şi prăznuiri păcătoase, sau vezi piaţa plină de oameni răi şi obraznici, atunci nu ieşi, nu lua parte la neorânduială, şi astfel tu ai rămas acasă întru slava lui Dumnezeu.

Iar dacă cineva poate ieşi din casă şi a rămâne în casă întru slava lui Dumnezeu, apoi poate încă a lăuda şi a dojeni întru slava Lui. „Dar – întrebi tu – cum se poate a lăuda sau a dojeni pe cineva întru slava lui Dumnezeu?”.

Voi, adeseori, şedeţi la locurile voastre de lucru şi vedeţi trecând oameni răi şi pierduţi, care sunt cu sprâncenele încreţite şi îngâmfaţi, înconjuraţi de slugarnici şi de linguşitori, îmbrăcaţi în haine scumpe, plini de un lux deşert, oameni jefuitori şi lacomi de avere. Deci, dacă tu vei auzi pe cineva zicând: „Iată un om fericit şi vrednic de râvnit”, dojeneşte această vorbă, jeleşte şi tânguieşte. Aceasta vrea să zică a dojeni întru slava lui Dumnezeu, căci astfel de dojana este pentru cei de faţă o învăţătură de înţelepciune şi de faptă bună, ca ei să nu mai fie aşa de poftitori de cele pământeşti.

Zi celui ce a rostit vorba de mai sus: „Pentru ce acest om este fericit? Poate pentru că are un cal frumos, împodobit cu frâu scump şi multe slugi, o haină luxoasă şi în toate zilele petrece în beţie şi în desfătare?”. Tocmai pentru aceea el este nenorocit şi în treapta cea mai înaltă vrednic de jelit. Eu văd că voi nimic nu puteţi lăuda la el decât numai lucrurile cele dinafară: calul, frâul, haina, care nu fac parte din el.

Spuneţi, poate, oare, să fie ceva mai sărăcăcios, decât atunci când calul, frâul, frumuseţea hainei şi mulţimea slugilor se admiră, iar stăpânul trece fără nici o laudă? Cine poate să fie mai sărac decât cel care întru sine nu are nimic frumos, ci se împodobeşte numai cu cele străine?

Podoaba şi bogăţia noastră cea adevărată, cea proprie, constă nu în slugi, nu în haine şi în cai, ci în fapta cea buna a inimii, in bogatia faptelor bune şi în fericita incredere in Dumnezeu.

Iar dacă tu vezi trecând un sărac, un puţin-preţuit şi nebăgat în seamă, care trăieşte foarte greu, dar foarte îmbunătăţit, laudă-l înaintea celor de faţă, iar lauda ta va fi o îndemnare pentru dânşii, o chemare la viaţa cea îmbunătăţită şi dreaptă.

Dacă ei zic: „Acesta este ticălos şi nenorocit”, răspunde-le: „Dimpotrivă, el este cel mai fericit, căci el are prieten pe Dumnezeu, soaţă a vieţii, fapta cea bună; el stăpâneşte o comoară netrecătoare, adică o conştiinţă curată. Cum poate să-l vatăme pe el lipsa bogăţiei pământeşti, când el are să moştenească cerul şi bunătăţile cereşti?”. Când tu vei vorbi aşa cu dânşii şi îi vei învăţa aşa, vei primi mare plată pentru laudă şi pentru dojana, căci pe amândouă le faci întru slava lui Dumnezeu.

Noi putem încă să şi pedepsim întru slava lui Dumnezeu. Cum? Adeseori ne supărăm pe slugile şi pe supuşii noştri; dar cum putem să-i pedepsim pentru Dumnezeu? Când vezi că sluga ta sau un cunoscut, sau altcineva din cei legaţi cu tine s-a îmbătat, ori a răpit ceva, umblă la locuri rele, nu se îngrijeşte de sufletul său, jură, minte, ocărăşte-l şi-l pedepseşte, readu-l pe calea cea dreaptă, pune-l în rânduială, şi toate acestea vor fi făcute întru slava lui Dumnezeu. Iar dacă vezi că el a greşit împotriva ta, şi în slujba ta a fost leneş, iartă-l şi tu îl vei ierta întru slava lui Dumnezeu.

Dar, cu părere de rău, mulţi fac cu totul din contra, atât cu cei cunoscuţi, cât şi cu slugile lor. Când aceştia păcătuiesc împotriva noastră, atunci ne facem judecători aspri şi nemilostivi; dimpotrivă, dacă ei au jignit pe Dumnezeu şi şi-au aruncat sufletele lor în pieire, noi nu pierdem nici o vorbă pentru aceasta.

Mai departe. Poate tu trebuie să-ţi faci prieteni. Fă-ţi prieteni pentru Dumnezeu! De trebuie să-ţi faci vrăjmaşi, fă-ţi-i pentru Dumnezeu!

Insă cum putem noi să ne facem prieteni şi vrăjmaşi pentru Dumnezeu?

Să nu căutăm prieteni de la care primim daruri, de care suntem invitaţi la masă şi care ne părtinesc în lucrurile cele pământeşti, ci să ni-i câştigăm pe acei prieteni care totdeauna ţin sufletul nostru în rânduială, ne îndeamnă la datoriile noastre, pedepsesc greşelile noastre, dojenesc încălcările de lege ale noastre; când cădem, iarăşi ne ridică, şi prin sfat şi rugăciune ajută apropierea noastră de Dumnezeu.

Dar şi vrăjmaşi trebuie să-şi facă cineva pentru Dumnezeu. Când tu vezi pe un om destrămat, încălcător de lege, plin de păcate şi de socotinţe rele, care voieşte să te ducă la cădere şi să te amăgească, retrage-te şi fugi, precum a poruncit Hristos să faci, când a zis: „De te sminteşte ochiul tău cel drept, scoate-l şi-l aruncă de la tine” (Matei 5, 29). Prin aceasta, El îţi porunceşte ca şi pe prietenii pe care tu îi iubeşti ca pe ochiul tău, şi care îţi sunt foarte folositori în viaţă, să-i smulgi şi să-i arunci de la tine, când mântuirea ta cere aceasta.

Când te duci în societate şi trebuie să vorbeşti multe, fă şi aceasta pentru Dumnezeu.

Şi când taci, să taci pentru Dumnezeu.

Cum poate însă cineva să facă acestea pentru Dumnezeu?

Când tu, în societate, nu vorbeşti cu alţii despre lucruri pământeşti, despre lucruri deşarte şi nefolositoare, ci despre adevărata înţelepciune, despre cer şi iad; când nu vorbeşti nimic de prisos şi fără de minte, precum: cine a dobândit o dregătorie, cine a fost pedepsit şi pentru ce, cum a câştigat cutare aşa de mult şi s-a făcut aşa de bogat, ce a lăsat celălalt la moartea sa, pentru ce unul nu a moştenit, pe când el socotesti că are cea mai mare nădejde la aceasta, şi altele asemenea.

Despre astfel de lucruri noi nici să nu începem vorba, nici cu alţii să nu vorbim despre ele. Mai vârtos să avem in vedere ca să facem şi să vorbim ceea ce place lui Dumnezeu.

Iarăşi, tu poţi să taci pentru Dumnezeu atunci când vei fi tratat cu îndrăzneală sau ocărât, sau vei suferi mii de necazuri, dar toate acestea le vei îngădui cu nobleţe de suflet şi nu vei răspunde cu nici o vorbă defăimătoare.

Dar noi putem, întru slava lui Dumnezeu, nu numai a lăuda şi a dojeni, nu numai a rămâne acasă şi a ieşi, nu numai a vorbi şi a tăcea, ci putem şi a ne întrista şi a ne bucura spre slava lui Dumnezeu.

Atunci când tu te vezi pe tine sau pe vreun frate căzând în păcat, jeleşte şi te întristează, şi prin această întristare tu vei câştiga mântuirea cea fără de căinţă, după cum zice Apostolul Pavel: „întristarea cea după Dumnezeu aduce pocăinţă spre mântuire, fără părere de rău” (II Corinteni 7, 10).

De asemenea, când vezi pe unul slăvit, nu-l pizmui, ci mulţumeşte lui Dumnezeu ca pentru binele tău propriu, căci El a făcut aşa de slăvit pe fratele tău, şi această bucurie îţi va aduce mare plată.

Căci, spune mie: Poate să fie cineva mai vrednic de jelit decât cel care pizmuieşte, care, în loc de a se bucura şi a trage câştig din bucurie, se întristează când altuia îi merge bine, iar prin această întristare el totodată îşi atrage pedeapsa lui Dumnezeu?

Trebuie, oare, să mai adaug că noi putem şi a cumpăra şi a vinde întru slava lui Dumnezeu? Când? Atunci când, de exemplu, nu cerem preţ mai mare decât cel obişnuit, nu abuzăm de timpurile în care toate sunt scumpe, şi încă atunci dăm săracilor din proviziile noastre. „Cel ce ţine grâul este blestemat…” (Pilde 11, 26), zice Domnul.

Insă ce trebuie să număr toate îndeosebi? Un exemplu poate sluji pentru toate. Precum zidarii, când voiesc a zidi o casă, măsoară din unghi în unghi cu sfoara şi aşa întocmesc zidirea, pentru ca partea ei cea din afară să nu fie nepotrivită, aşa trebuie şi noi, de-a pururea să întrebuinţăm, ca o sfoară, cuvintele Apostolului: „Ori de mâncaţi, ori de beţi, ori altceva de faceţi, toate să le faceţi spre slava lui Dumnezeu” (I Corinteni 10, 31).

Aşadar, de ne rugăm ori de postim, de pedepsim ori iertăm, de lăudăm sau dojenim, de intrăm ori ieşim, sau orice facem, toate să fie spre slava lui Dumnezeu.

Ceea ce nu poate sluji spre slava lui Dumnezeu, nici să facem, nici să grăim.

Iar cuvântul Apostolului totdeauna să-l purtăm cu noi, ca pe un toiag puternic, ca pe o armă sigură şi ca pe o comoară scumpă; să-l înscriem în inima noastră, ca noi toate să le facem, să le grăim, să le săvârşim spre slava lui Dumnezeu, ca să dobândim slavă de la Domnul, atât aici, cât şi la sfârşitul acestei călătorii pământeşti.

Căci El zice: „Cine Mă cinsteşte pe Mine, şi Eu îl voi cinsti pe acela” (I Regi 2, 30). Insă nu numai cu cuvintele, ci şi cu faptele să slăvim totdeauna pe Tatăl, împreună cu Hristos Dumnezeul nostru, căci Lui se cuvine cinstea şi slava şi închinăciunea, acum şi în vecii vecilor. Amin.

Sfântul Ioan Gură de Aur – din “Predici la duminici și sărbători”

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii