9 Nov
2014

Vasile Șoimaru: Revoluția Română din Decembrie a început la Chișinău în noiembrie…

Azi, 7 noiembrie 2014, se împlinesc 25 de ani de la ultima paradă militară din Basarabia sovietică, Chișinău, 7 noiembrie 1989. Această defilare a forțelor armate a odiosului imperiu al răului a fost contracarată cu succes de Mișcarea de Eliberare Națională a românilor basarabeni, în fruntea maselor fiind nimeni altul decât …mult prea regretata poetă Leonida Lari, care în aceste zile ar fi împlinit 65 de ani de la naștere.

Cu această ocazie vă propunem:

1. Un mic fotoreportaj din acea zi istorică cu imagini-documente din Arhiva noastră, majoritatea dintre ele fiind publicate pentru prima dată, cu genericul –

 

Ultima paradă militară din Basarabia, de ziua revoluției” bolșevice,

7 noiembrie 1989  =  Începutul Revoluției Române din decembrie 1989;

 

2. Un film documentar din Arhiva personală a regretatului cineast și patriot basarabean, Victor Bucătaru: https://www.youtube.com/watch?v=7lMObBpBm78

 

După cum se vede afară și următoarea Revoluție Română va începe tot din Basarabia, din adevărata capitală a Românismului, Chișinău…

 

Vizionare plăcută, Prieteni!

Să nu uităm niciodată pe cei care cu adevărat au pornit și au înfăptuit SCHIMBAREA LA FAȚĂ A CELOR DOUĂ STATE ROMÂNEȘTI, alții și azi culegând cu succes „roadele” acelei Revoluții: Palate de milioane; ploi torențiale cu ordine și medalii și titluri onorifice total nemeritate; conturi bancare deschise pentru finanțarea românismului antiromânesc; publicitate masivă a unor merite inexistente, cu accentul pe unele persoane de anumită culoare, de pe ambele maluri ale Prutului…

 

RJR”

Chișinău, 7 noiembrie 2014

Sursa: http://www.romaniidinjurulromaniei.ro/articole-blog/1583/revolutia-romana-din-decembrie-a-inceput-la-chisinau-in-noiembrie/

9 Nov
2014

Vavila Popovici: Rațiunea și sentimetul

„Rațiunea construiește viața pe ruina inimii.”- Emil Cioran

 

   De câte ori am auzit spunându-ni-se: „Gândește logic”, sau „Fii rațional!”, sau „Nu fi sentimental!”

Filosofii, literaţii au fost preocupați de această dilemă, dând prioritate când rațiunii, când sentimentului, încercând să tragă concluzii asupra efectelor lor, în situații când balanța înclina spre rațiune mai mult decât spre sentiment și invers. S-a ,,dezbătut’’ destul problema, dar e departe de a fi elucidată. Sentimentele n-au întotdeauna motivație logică, iar logica fără sentiment este rece ca gheaţa. Mai spunea cineva: „Urmând doar calea purei raţiuni, care nu întotdeauna se intersectează cu cea a inimii, face sentimentele simple reacţii chimice inutile”. Omului li s-au dat amândouă aceste facultăți, una de a cunoaște prin noțiuni, judecăți, raționamente și alta de a cunoaște ceva prin simțire, de a aprecia și îi mai este dat să se folosească de amândouă, orientându-se când trebuie mai mult spre una decât spre cealaltă, dar fără a  exclude în totalitate vreuna dintre ele. Mi-au plăcut istorisirea lui Paulo Coelho din cartea Alchimistul: „Taina Fericirii stă în a privi toate minunile lumii şi a nu uita niciodată de cele două picături de untdelemn din linguriţă”. Ader la părerea că trebuie să gândim cu capul, dar să acționăm conform glasului inimii, fiindcă așa cum spunea și Blaise Pascal: „Inima are rațiuni pe care rațiunea nu le cunoaște”. Tot el spunea că este periculos a exclude inima, dar nici a-i face loc numai ei.

   Într-un dialog Socrate spunea: „Iar când unii cred într-un fel, alții în altul, știi că nu este cu putință între dânșii un temei comun de discuție”. Platon susținea că cel care prin cugetare este pregătit să priceapă cât se poate de exact fiecare din lucrurile pe care le voiește, acela se apropie cel mai mult de cunoaștere. El credea că simțurile dăunează cugetului și dacă se amestecă, sufletul nu poate dobândi nici adevărul, nici puterea de cunoaștere: „Din pricina cerințelor corpului, nu se poate cunoaște realitatea”. Și până la urmă: „Activitatea sufletului dacă vrea să fie bună, atârnă de chibzuință”.

   Mai târziu, alți filozofi, figuri proeminente ale raţionalismului clasic, au încercat să construiască rațiunea folosind în filozofie modelul matematic. Unii au scris despre Problema cunoaşterii în filosofia modernă,  menționând că în perioada actuală avem nevoie de o cunoaştere sigură, certă, pe care ne-o poate da rațiunea. Cunoaşterea sau experienţa senzorială, apelul la simţuri, sunt din  ce în ce mai mult considerate inadecvate pentru a garanta certitudinea. Nu cred că au dreptate!

  Verificat este că rațiunea umană singură, nu a reușit să ducă umanitatea pe drumul civilizației. La rațiune au aderat sentimente ca: iubirea de aproapele nostru, dragostea de patrie, onoarea, abnegația, credința religioasă, care au dăinuit până astăzi și vor dăinui până la sfârșitul acestei lumi.

   Elvețianul Carl Gustav Jung (1875-1961) fondatorul psihologiei analitice, înțelegea prin rațiune atitudinea al cărui principiu stă în a modela gândirea, simțirea și acțiunea potrivit valorilor obiective, stabilite prin experiența obișnuită a faptelor exterioare, dar și a celor interioare. Simțirea o considera ca fiind de bază, sentimentul – un proces care are loc între eu și un conținut dat și anume un proces care atribuie conținutului o anumită valoare, însemnând acceptare sau respingere, dar și starea de spirit; dacă este o simțire generală, exprimă o valoare a stării de moment, tot în sensul de acceptare sau respingere.

   Théodule-Armand Ribot (1839 – 1916) considerat drept părintele psihologiei ştiinţifice franceze, în cartea  Logica sentimentelor demonstrează existenţa la om a unei logici de o cu totul altă structură decât logică raţională şi pe care o numeşte logică sentimentală, între cele două logici neexistând nici o ruptură, în pofida diferenţelor lor structurale şi funcţionale, deoarece amândouă sunt produse ale naturii umane şi au o utilitate comună. Cu privire la logica raţională, el face următoarele precizări: „Logica raţională îşi are obârşia în trebuinţa de a ne adapta prin cunoaşterea mediului exterior, a proprietăţilor şi atributelor sale; Raţionamentul intelectual nu are decât un scop: cunoaşterea adevărului obiectiv. El este o adaptare la fapte; Logica raţiunii, sub forma sa corectă, este determinată de natura şi ordinea obiectivă a fenomenelor, fie că ea constată, fie că ea presupune, ca în cazul descoperirii. Ea este constituită din stări intelectuale (percepţii, imagini, mai ales concepte), pe cât posibil purificate de orice aliaj emoţional”. Mai pe scurt, logica sentimentelor nu caută decât mijloace de satisfacţie şi de succes, fără a lua în considerare măsura în care căile pe care le urmează sunt contradictorii din punct de vedere raţional. Toate trebuinţele, aspiraţiile, pasiunile care ne fac să acţionăm nu sunt contradictorii decât în măsura în care sunt raţionalizate, adică elaborate prin filtrul reflecţiei raţionale. „Credinţele, ideile sau concluziile referitoare la viaţa viitoare sunt, în opinia autorului, excelente exemple de raţionament imaginativ, de înaintare de la cunoscut la necunoscut, de călătorie de descoperire pilotată de sentiment…”

   S-a studiat și s-a ajuns la concluzia că Mulțimile nu sunt influențabile numai cu ajutorul raționamentelor, și atunci pentru a le impresiona se face apel la sentimentele lor și nu la rațiunea lor. Logica pur rațională nu are nici un efect asupra lor. În concluzie, sentimentul trebuie să existe, rațiunea de asemenea, sentimentele însă, repet, trebuie să treacă prin filtrul rațiunii noastre. Dar, să nu-i cerem rațiunii să intervină prea mult, fiindcă nu rațiunea a dat naștere sentimentelor frumoase și nobile ale omului.

   Am făcut această expunere succintă de idei,  pentru a ne da seama încă o dată, cum trebuie să acționăm în acest moment hotărâtor pentru destinul țării noastre –Alegerea Președintelui . Nu mai avem timp să cântărim, s-au spus destule și am avut timp de a judeca, de a ne dumiri până acum. Cred că mulți au făcut-o, ajutați de logica desfășurării evenimentelor.

   În acest moment știm că ne dorim alegeri corecte, un om la conducerea țării pe care să-l putem respecta, un om care să ne reprezinte și în care putem avea încredere; un om care să vegheze asupra destinului acestei țări pe care au apărat-o înaintașii noștri. Nu putem învesti încrederea doar în baza unor promisiuni a căror garanție de ducere la bun sfârșit nu o putem avea, ci trebuie să acordăm încredere unui om serios, cu un caracter onorabil, omului care a dovedit că în activitatea dusă până acum (trecutul contează!), la locul pe care l-a păstorit, a avut rezultate concrete. Cu alte cuvinte a muncit și a avut rezultate în munca lui. Un astfel de om, cred că poate ocupa funcția de Președinte al țării. Sper, de asemenea, că se va comporta demn și sobru, așa cum îi va cere rangul pe care-l va dobândi.

   Oamenii vor să voteze, este un drept democratic. Ei cer să aibă posibilitatea de a vota liber, în condiții civilizate, conform propriei lor conștiințe. „Libertatea omului e partea divină din el”, spunea Petre Țuțea.

Să nu uităm că soarta țării trebuie să depindă de noi, cei care-i dorim binele.

 

Vavila Popovici – Carolina de Nord

 

4 Nov
2014

Adrian Păunescu: România, ultimul bal

Adrian Păunescu

(n. 20 iulie 1943— d. 5 noiembrie 2010)

 

ROMÂNIA, ULTIMUL BAL

                           de Adrian Păunescu

 

 

În loc să fim o țară numai frați,
Simțim, în noua epocă barbară,
C-am fost, în viața noastră, blestemați
S-ajungem chiriași la noi în țară.

 

 

Din tot ce facem, nu avem nimic,
Ne macină străine interese,
Făina noastră n-are spor nici pic,
Nici pâinea în cuptor nu ne mai iese.

 

 

Trăim același tragic simțământ,
Sub politicieni și sub contabili,
Ca noi, ca neam, avem destinul frânt
Și suntem de prisos și nerentabili.

 

 

Umili, ne cerem scuze de la toți,
Că nu ne-au chinuit destul în viață,
Și ne conduc niște fanarioți,
Ce pe cei mici trădarea îi învață.

 

 

Poet nebun, ce vorbe mai îndrugi,
De zici că ești din neam ce nu se lasă,
Când am ajuns în țara noastră slugi
Și suntem cerșetori la noi acasă?

 

 

Și vii, și morți, amestecați, acum,
Dispuși să emigreze se arată,
Mormintele se pregătesc de drum,
În România deromanizată.

 

 

Sus-pușii nu mai au nimica sfânt,
Ca pe cravate, jurământu-și schimbă,
Nu mai avem nici fabrici, nici pământ,
Vorbim și limba noastră-n altă limbă.

 

 

Și-acum se-aude clopotul fatal,
Vin vremuri de urgie și de grindeni
Și este seara ultimului bal,
Din zori, vom fi români de pretutindeni.

 

 

Probabil, mâine-aici va fi pustiu
Și toți in pribegie vom porni-o,
Drum bun, popor pierdut la un pariu,
Adio, mama patrie, adio!

 

3 Nov
2014

Ben Todică: Alegerile pentru Preşedinţia României în DIASPORA au început cu bine (pamflet)

Am fost la alegeri. Am buletinul expirat şi nu am dreptul să votez. Rău s-a ajuns!

De când lumea nu s-a mai pomenit o asemenea tactică. Am buletinul expirat, deci nu mai sunt român, sunt marţian sau venusian, cred?!!!! Tânărul Daniel Iordache, trimis de Bucureşti, mi-a spus că are ordin să nu dea interviuri la nimeni şi că dacă cineva doreşte să pună întrebări pentru media să se adreseze biroului din ţară. Am rămas buimăcit de „relaţia asta bilaterală” de a ne ajuta unii pe alţii. Am mai stat cu ei vreo 4 ore, evident că toţi ştim generozitatea domnului consul onorific Nicu Cojocaru care nu are egal, atât pentru noi cei din Australia, cât şi pentru cei din ţară, pe care îi cazează şi ospătează de câte ori vin aici şi au nevoie. L-aş propune pentru premiul Nobel, zău!!! Că numai bine ne face de vreo 35 de ani încoace – mai toţi ar trebui să-i pupăm mâinile. Vin aicea şi strigă “Daţi-ne votul! Aveţi încredere în noi…, dar nu-i treaba voastră, nu vă interesează ce facem cu el. E SECRET!” Ne-am pierdut dreptul de a ne decide destinul, drepturile omului. Suntem gâtuiţi! Dacă nu eşti în pat cu gaşca, eşti PIERDUT.

Cică nu sunt destul de român ca să-l votez pe Klaus!?

Poate mă va lăsa Klaus, DACĂ AŞTEPT?

Chestia asta cu ascunsul faţă de noi nu duce decât la suspiciune şi speculaţie. Nu va mai avea nimeni încredere. Noroc că mai sunt români transparenţi, că altfel ne-am transforma în “Lagăr de concentrare”.

În Noua Zeelandă au fost 126 de votanţi

Prima opţiune a fost Klaus Johannis cu 65 de voturi (51.6%)

(2) Monica Macovei – 28

(3) Elena Udrea -13, Număr cu ghinion!

(4) Victor Ponta – 7

(5-6) Tăriceanu şi Vadim Tudor – 6

Alegerile din Sydney, Australia au fost câştigate de Monica Macovei. Au fost 130 de votanţi

Pima opţiune a fost Monica Macovei – 60 de voturi

(2) Klaus Iohannis – 51 de voturi

(3) Victor Ponta – 13 voturi (Oare tot cu ghinion???)

(4) Elena Udrea – 5 voturi

(5) Călin Popescu Tăriceanu – 1 vot

 

În Melbourne au fost vreo 200 de votanţi, iar clasamentul arată astfel:

Primul loc Klaus Iohannis – 108 voturi

(2) Monica Macovei – 44 voturi

(3) Elena Udrea – 15 voturi

(4) Victor Ponta – 14 voturi

(5) Călin Popescu Tăriceanu – 11

(5) Gheorghe Funar – 4

(6) Corneliu Vadim Tudor – 1

(7) Hunor Kelemen – 1

 

 

După rezultatele din turul 1 (circa 41% Ponta, faţă de 30-31% Johannis), în turul 2, lupta va fi acerbă.

Să ne rugăm ca Bunul Dumnezeu să ne lumineze mintea, să ieşim toţi românii, de oriunde ne aflăm, ca să ne exprimăm dreptul la vot şi să alegem pe cel mai bun şi mai potrivit pentru România secolului 21. Ne vedem pe 16 noiembrie.

DOAMNE AJUTĂ!

 

 

Ben Todică, Melbourne, Australia

http://bentodica.blogspot.ro/2014/11/alegerile-pentru-presedintia-romaniei.html

 

 


3 Nov
2014

Dr. Viorel Roman: Oare ce vor alege românii ?

Văd că la alegerile 2014 lumea românească se polarizează: Ardealul și Vechiul Regat, Rusia și OccidentulȘcoala Ardeleană și cea Moldo-valahă.

Ideea, fapta și orientarea națională Românii au câte două curente religioase, culturale, politice:

  1. Biserica Unită cu Roma, Papa de la Roma, preafericitul Lucian Muresan, al treilea Cardinal roman, Școala Ardeleană. Acest curent n-a reușit în trei sute de ani să treacă Carpații spre Răsărit
  2. Biserica ortodoxă moldo-valahă, președintele tării, Preafericitul patriarh Daniel, orientați spre Constantinopol și Moscova. Acest curent l-a lichidat în 1948 pe primul cu ajutorul Moscovei și încearcă să păstreze și să consolideze și azi situația dominantă din perioada când era protejată de Cortina de Fier turco-fanariotă, apoi rusească și sovietică.

Când rușii și americanii termină Războiul Rece, românii intră, cum era și firesc atât în 1944, cât și 1989, în sfera de influență a Moscovei, (Constantinopolului), care impun președinți ortodocși moldo-valahi. Refacerea Bisericii unite cu Roma și integrarea în UE/NATO conferă duplicități de la București o aparență de credibilitate, dar milioane de români emigrează spre Vest, dar puțini caută salvarea în proiectul greco-pravoslavnic. De aici necesitatea de a se folosi de paleative orientale, mai mult sau mai puțin sofisticate. Incapacitatea, refuzul ortodoxiei moldo-valahe de a dialoga, de a coopera cu Vestul este depașită de bine de rău de curentele culturale pro-ocidentale ale așa zisei societăti civile, de masoni, evrei (Roman, Ungureanu), maghiari (UDMR, Tökes), germani (Iohannis), țigani rromi (Năstase, Vanghelie), armeni (Vosganian), greci (Tăriceanu) etc., care trag cu totii targa pe uscat. “Toată lumea vede că Împăratul este gol!” … însă nimeni nu intervine și senzația de neputintă devine generală. Asta l-a făcut pe academicianul Florin Constantiniu să remarce public că acum este mai rău decât sub Stalin și nimeni nu l-a contrazis! Ideea, proiectul emancipării naționale și sociale aparține Școlii Ardelene (1791, 1848), dar fapta unității statale este a moldo-valahilor (1859, 1918); de aici pleacă confuzia! Moldo-valahii vor să le apartină lor atât ideea și fapta natională. Ei vor sa fie modelul de urmat pentru toți românii din afara vechiului Regat (n.r. ardeleni, bănățeni, basarabeni), ceea ce nu se poate realiza decât cu forța. Au desființat/marginalizat Biserica Unită cu Roma și, concomitent, au degradat Școala Ardeleană la nivelul iluminismului ateu. Corifeii Școlii Ardelene erau catolici, astfel nu puteau fi masoni laici, fără a fi excomunicați. In ciuda evidenței, propaganda anti-occidentală ortodoxă moldo-valahă continuă și în școli. Proiectul moldo-valah a fost susținut masiv de Stalin și de urmașii săi. În 1989 peste 30.000 de agenți conduși de la Moscova au asigurat continuarea cursului dorit.

Este încă incertă orientarea românilor. Oare vor continua pe linia moldo-valahă ortodoxă dictată de Moscova/Constantinopol, sau vor realiza o sinteză a ideii și faptei naționale? Roma nu s-a construit într-o singură zi, așa că acest proces de emancipare națională și socială este de durată.

Vizita Fericitului Papă Ioan Paul II la București în mai 1999, urmată de conducătorii, Europei, a deschis calea spre emanciparea în Europa occidentală. Ajunge aceasta? Integrarea în UE/NATO este percepută de moldo-valahi ca un paravan care permite continuarea cutumelor orientale, fanarioto-pravoslavnice, ca și în perioada interbelică. Nu este pentru prima dată când Roma, punctul de plecare și aspirație al tuturor, întinde o mână de ajutor românilor, după care ei, de la Mihai Viteazul la Nicolae Ceausescu, când își văd sacii în căruță, întorc spatele cu consecințe tragice pentru ei și pentru nemul lor.

Europa de astazi crează un cadru propice ca Președintele tării, Preafericitul Daniel și Preafericitul Lucian, cardinal Mureșan să înceapă un dialog între ei privind ideea și fapta națională spre binele tuturora și cu toții, împreună, un dialog cu Papa, pentru că știm mai bine ca toată lumea, pentru că și de acolo venim, iar ”Toate drumurile duc la Roma!

Dr. Viorel Roman,

Germania,  www.viorel-roman.ro

3 Nov
2014

Dumitru Drăghicescu: Raporturile dintre divin și uman. Traducere George Anca

    Creștinismul umple abisul dintre Dumnezeu și om. – Considerată în ansamblul său din punct de vedere religios, istoria poate fi divizată în două epoci: I) era precreștină, care pare a fi avut ca misiune să degajeze, să forțeze ideea de Dumnezeu unic și absolut. Aceasta s-a petrecut pe două căi venind din două direcții opuse;a) Monoteismul evreu (1), ecou al vastelor imperii asiatice; şi

(1)Într-adevăr, cum a remarcat cu precizie M. Eucken, semiţii concep divinul în antiteză cu lumea, după cum sublimul este inaccesibil; ei exclud orice proximitate familiară cu Dumnezeu, orice contact imediat între divin şi uman.

2) gândirea rațională a lui Xenofan și a lui Anaxagoras. În această fază, gândirea religioasă, ajunsă la Dumnezeul absolut și transcendent, a creat un abis între om și Dumnezeu, abis pe care nimic nu-l poate umple. II) Era creștină și-a dat ca misiune de a umple acest abis, de a incarna pe Dumnezeu în om, umanizând pe Dumnezeu, pentru a diviniza pe om. Omul-Dumnezeu, Iisus Hristos, va umple abisul între Dumnezeu și om. Creștinismul, Biserica creștină, are ca misiune deificare omului, sau mai exact de a realiza pe Dumnezeu în om, prin perfecționarea vieții sale după model divin.
Dar,  fapt  foarte  semnificativ, în momentul în care creștinii umanizau pe Dumnezeu, în persoana  lui  Iisus  Hristos,  păgânii  divizau omul în persoana Cezarilor (2). La drept vorbind

2) V. SOLOVIEV, în  La Russie et l’Eglise univeselle, scrie: „Dumnezeu s-a făcut om în persoana lui Mesia evreu, în moment ce omul se făcea Dumnezeu în persoana lui Cezar roman”. (p. 74).

practica divinizării omului funcționa printre popoarele Asiei și Europei de mult timp, înainte de Isus Hristos și de Cezari. În timp ce ideea de Dumnezeu se constituia, se idealiza și evolua spre monoteism, nu se înceta a se diviniza șefii cetăților, regii și monarhi.
Există aici două aspecte paralele și complementare ale aceluiași proces: 1) procesul ideologic care creează ideea de Dumnezeu și îi determină evoluția p/nă la a face să ajungă la forma absolută a monoteismului; 2) procesul social, ale cărui faze determină formele succesive ale evoluției înseși a realității lui Dumnezeu – extensia și organizarea societăților umane.

Unirea divinului cu umanul. – Iisus Hritos separă, în principiu, lumea în două: lumea lui Dumnezeu și lumea Cezarilor. În aceasta se constata mai mult o stare de fapt. Dar misiunea pe care o încredințează disciplolilor săi era de a cuceri și converti lumea Cezarilor, de a face să penetreze Cetatea lui Dumnezeu în substanța cetății terestre, și divinul în uman. De asemenea, opera esențială a ceea ce se cheamă civilizația creștină a fost de a umple abisul dintre absolutul divin al semiților și om – prin elevarea omului până la Dumnezeu. Or, aceasta s-a presupus a fi fost deja realizat, prin anticipație, în persoana lui Iisus Hristos și astfel se făcuse proba că aceasta este posibil. După decizia conciliilor, în Iisus, unirea dintre divin și uman a fost unire completă și intimă, fără confuzie nici diviziune.Era deci o reușită care putea și trebuia să fie generalizată și să servească de model.
Or, există omul real și societatea temporală în fața lui Dumnezeu și a cetății ideale a lui Dumnezeu. În evanghelii, Iisus schițase deja liniile de bază ale societății ideale, pe care el o numea Regatul lui Dumnezeu sau Imperiul Cerurilor. (Deoarece noi trăim într-o epocă de veritabil crepuscul al regilor și al imperiilor, noi preferăm să-i spunem Cetatea lui Dumnezeu). Misiunea creștinismului va fi fost deci nu numai de a generaliza reușita excepțională a persoanei lui Iisus, în care divinul este incarnat în uman, dar de asemenea de a transforma cetatea terestră în cetate a lui Dumnezeu, modificând-o după după modelul ideal trasat de Iisus. Acest lucru însemna că trebuia regenerată viața socială și politică prin spiritul evangheliei, să se creștineze Statele și națiunile, și, la limită, să deifice oamenii și să facă din Societate o Biserică.

Unirea divinului și a umanului prin unirea Statului cu Biserica. – Fără îndoială, misiunea nu era deloc facilă. Pentru a introduce printre oameni și în Stat justiția ideală, și pentru a transforma interiorul naturii umane, trebuia o forță obiectivă, incarnată în instituții ca Biserica și Statul.
Cum s-o facă?
Ca de obicei, s-a început prin a presupune problema rezolvată și s-a instituit Biserica, socotită a fi Cetatea lui Dumnezeu, și oamenii Bisericii au fost considerați ca moștenitori ai atributelor divine ale lui Iisus Hristos, ca surogate ale lui Dumnezeu. Misiunea se reducea atunci la a concilia Biserica și Statul într-o societate care ar fi reeditat reușita persoanei lui Iisus și în care, între Stat și Biserică, ar fi exista unire intimă și completă, fără confuzie, fără diviziuni (3). Dar, în

(3)  Adevărul fundamental al creştinismului este unirea perfectă a divinului cu umanul, desăvârşirea individuală în Crist şi împlinirea socială în umanitatea creştină în care divinul este reprezentat prin Biserică şi umanul prin Stat. (V. SOLOVIEV,La Russie et l’Eglise univereselle, p. XXV).

realitate, această conciliațiune nu putea fi decât ieșirea unei lupte lungi de trei secole. Ea va ajunge la conversiunea imperiului roman, obținută prin conversiunea împăratului Constantin.
Uniunea intimă și completă între Stat și Biserică ar fi fost realizată dacă împăratul ar fi putut fi în același timp șeful Bisericii, sau dacă șeful Bisericii și-ar fi putut asuma puterea temporală; dar era vorba, precis, de a realiza o unire care să nu fie o fuziune. Se va conveni că aici este o antrepriză dificilă bine, aproape la fel de dificilă precum cuadratura cercului. Forța era deci de a conserva Statul și Împăratul idependenți de Biserică și de Papă. S-a convenit, în principiu, că Papa și Împăratul ar fi două jumătăți de Dumnezeu.

Problema era presupusă rezolvată de această manieră, dar numai în principiu, în abstract; în realitate trebuia concretizată soluția și aceasta s-a făcut în șaptesprezece secole. Nici șefii Statelor nici Papii n-au fost echivalenți ai lui Dumnezeu; ei nu erau decât bieți oameni. Cu foarte rare excepții aproape, unirea între Stat și Biserică a fost din când în când un conflict mai mult sau mai puțin violent, câteodată o izolare forțată sau o abdicare și o supunere totală a unuia din cei doi șefi în fața celuilalt.

Biserica orientală și prepondernța Statului. – De la început, tendința șefului Statului a fost să cumuleze puterea spirituală cu puterea temporală. Consacrat șef al Statului, Împăratul gândea că-n el divinul trebuia să se confunde cu umanul și, pentru a evita diviziunea, el s-a pus în capul Bisericii, căreia șeful trebuia să fie subordonat. Împăratul se considera, astfel, mai mult decât un om, și prin urmare el pretindea la un sort de atot-puternicie divină și a devenit autocrat. Experiența imperiului bizantin a realizat autocrația, în care șeful Statului a fost și cel al Bisericii. Țarul Rusiei a moștenit această experiență. În Rusia, Biserica orientală, simplu instrument de dominație în mâinile șefilor de Stat, a degenerat progresiv, până la a nu mai fi decât o ramură secundară a administrației birocratice, dirijată de un amploaiat civil. Astfel ea a pierdut caracterul de universalitate și a devenit simplu Biserica ortodoxă, adică depozitara credinței așa-zicând autentică, inalterată. Patriarhul Constantinopolului își pierde primatul peste Bisericile altor State, care devin toate auto-cefale. În anumite State ale Europei Orientale, Biserica este o școală de naționalism și patriotism și, sub aparența lui Iisus, adoră națiunea și patria pe care le servesc.
Contra acestei stăti de lucruri nu s-a întârziat să se reacționeze, în Rusia mai ales. Alături de Biserica oficială și contra ei, s-au elevat numeroase secte, care vedeau în țar, ca șef al Bisericii, in veritabil anticrist. Raskolnicii cereau independență completă de Biserică și voia ca ea să reia misiunea de a realiza aici jos Regatul lui Dumnezeu. Această reacție se datorează, cu siguranță, misticismul propriu sufletului slav al poporului rus. De ce acest misticism nu este observabil la niciun alt popor slav? Să zicem în treacăt: pentru că circumstanțele istorice și condițiile geografice ajută a se realiza vastul imperiu rus, care reunește, avându-le subjugate, mai mult de o sută de popoare, ca Rusia să cunoască misticismul propriu sufletului său slav. Imperiul rus este un univers și universalismul său a antrenat și dezlănțuit misticismul sufletului rus, pe care nu-l întâlniți deloc în Serbia, nici în Bulgaria, nici la cehi, nici chiar la polonezi, chiar dacă aceștia, toți, sunt de asemenea slavi, dacă nu slavi mai puri decât rușii.

În fond, spune V. Soloviev, disidenții ruși ar fi fost mulțumiți cu o Biserică națională și democrată. Dar disidenții tot așa ca și Biserica oficială se voiau panslaviști, ridicând pretenții care nu puteau fi formulate decât de o Biserică Universală. Universalismul este baza și esența creștinismului și, prin urmare, dacă Biserica nu îmbrățișează actualmente toate popoarele terrei, ea nu mai trebuie să fie atașată exclusiv unui popor sau unui grup de popoare. „Ea trebuie să aibă, spune Soloviev, un centru internațional pentru a propaga în universul întreg, pentru a eleva umanitatea și a o dirija spre țelul său definitiv” (4). Altfel, ea nu poate servi de bază unității pozitive

(4) La Russie et l’Eglise Universelle, p. 38.

a tuturor popoarelor, nici să-și îndeplinească misiunea, care este de a munci să realizeze această unitate fără de care ea degenerează și va fi curând redusă exclusiv la a îmbrățișa interesele temporale ale Statului, care ar apăra-o, cu arme materiale, contra disidenților. Când ea nu se diluează în Stat, ca Biserica oficială rusă, când ea a fost îndepărtată în afara secolului , ca în cea Bizantină, sau cum ar vrea disidenții ruși, Biserica a degenerat, de o manieră nu mai puțin gravă.
Tăiată de secol și necunoscută de Stat, Biserica orientală a fost redusă la neputință completă, la inacțiune totală, la contemplație pur și simplu. În opoziție cu Biserica occidentală care devine din ce în ce mai mult Biseica care acționează, ea devine Biserica care se roagă, și pentru ea credința se identifică cu pietatea personală. Rugăciunea, pentru ea, constituie maximumul de activitate. Căutând sănătatea în pasivitate și în contemplație, ea a realizat-o în ascetism. Mănăstirile și sihăstriile sale au devenit, în orient, locuri de contemplație pasivă și de rugăciune. Este probabil că orientul hindus a influențat-o. Ea a sfârșit prin a întoarce complet spatele secolului, renunțând total la misiunea sa de a transforma cetatea terestră și pierzând astfel rațiunea sa de a fi.

Primatul Bisericii occidentale asupra Statului. – Cu totul altfel este și fu sortul Bisericii occidentale.
Izolată de imperiul bizantin, prin invaziile barbare și prin schismă, Biserica occidentală a conservat sediul său central la Roma. Papii moștenesc astfel un sort de universalism social mai curând nominal, de pură formă. În două sau trei secole de anarhie, care au făcut să cadă imperiul occidentului, nicio formație politică stabilă nu a reușit încă, în această parte a Europei, noi găsim o experiență contrară celei a Europei orientale. Papa cumulează cu puterea spirituală o anume putere temporală. În el, șeful religios se dedublează într-un șef de Stat. Tot așa, Biserica occidentală nu va fi numai una care se roagă, ci cea care convertește și acționează. Conversiunea triburilor germanice, a saxonilor și a popoarelor din nord-est, fu o misiune de misionari catolici. Pe terne practic, opera de ermitajelor, a mănăstirilor, fu imensă și decisivă. Biserica catolică n-a ezitat de a „se scufunda în mocirla vieții istorice; ea a gândit la nevoile reale ale umanitățiila problemele sociale”. Nu mai puțin importantă va fi munca sa în domeniul gândirii, al doctrinei și al culturii în general. În timp ce Biserica occidentală va da o bogată eflorescență de gânditori catolici, printre care strălucesc Sfântul Thomas d’Aquino, Sf. Bernard etc., Biserica orientală pare a se fi abisat definitiv într-un neant al acțiunii și al gândirii.
Persoana Papei fiind, cu rare excepții aproape, formată și disciplinată în sânul Bisericii, puterea sa temporală nu a degenerat în autoritarism. În plus cum ei erau puțin pregătiți pentru puterea temporală, căci prepararea spirituală nu favorizează puterea militară și seculară, puterea temporală a papilor era mediocră bine și la fel autoritatea lor politică. Este ceea ce ei nu vor întârzia să observe. Așa încât speranța și preocupările lor vor fi de a vedea crearea unei puteri temporale puternice. De cum văzură emergând la orizontul istoriei puterea francilor, ei se grăbiră să le convertească șeful și să-l consacre. Astfel s-a născut fiica cea mare a Bisericii. Biserica își legă soarta sa de cea a regilor franci, care fu variabilă și inegală până la Pepin și Carol cel Mare.
Sub Carol cel Mare, ca și sub predecesorii și succesorii săi, raporturile între Împărat și Papă au fost aproape cele ale divinului și umanului în persoana lui Iisus Hristos. Cele două jumătăți de Dumnezeu făcură, pentru câtva timp, menaj împreună fără confuzie și de asemena fără diviziune. Dar această reușită nu putea să dureze. Când imperiul romano-germanic s-a deplasat și sediul s-a mutat dincolo de Rin, în regiuni germanice recent creștinate, tendința spre confuzie nu a întârziat să apară, și, corolarul lui forțat, diviziunea. Împăratul germanic, consacrat șef al Statului, a devenit autocrat; considerându-se mai mult decât un om, el a vrut să fie mai presus decât Șeful Bisericii. Dar cum el era și ceva mai puțin decât un dumnezeu, voia să abuzeze de forța sa temporală pentru a-l plia voinței sale pe șeful Bisericii.

Când chestiunea s-a pus între divin și uman, între Biserică și Stat, era strict logic că divinul avea pasul peste uman și că, prin urmare, Biserica avea pasul peste imperiu. Teocrația este în ordinea logică a lucrurilor; acesta a fost, se pare, punctul de pornire al guvernărilor și acesta va fi probabil punctul de sosire al evoluției noastre politice, când umanul va fi, în fine, profund penetrat și transformat prin divin.

Dacă Papa a avut partea de sus în Occident, este pentru că, aici, pontiful va rămâne totdeauna suveran și că Biserica catolică a fost totdeauna – în mare parte – un regat al acestei lumi. Activitatea sa de ordin practic, științific și artistic făcea din ea o veritabilă forță. Dar, până la sfârșit, Statul va triumfa asupra Bisericii, pentru că el are totdeauna forța și pentru că divinul, care se cuvine să fie incarnat de Biserică, nu este niciodată divin, dar aproape totdeauna uman, și chiar prea uman, în cazul unui Alexandru VI etc.

Conflictul, mai mult sau mai puțin latent, timp de secole, între Papă și Împărat, a eclatat într-o zi cu violență și a ajuns la Canossa. Papii au obținut o oarecare preponderență asupra Împăraților, pe care n-au întârziat s-o opună regilor Franței, pentru a conserva echilibrul forțelor în favoarea lor. Cu regii Franței, raporturile papilor au fost atât de apropiate pe cât posibil de ceea ce ele trebuia să fie. În persoana lui Saint Louis, divinul a penetrat, excepțional, umanul, și umanul a fost elevat de asemenea aproape pe cât posibil la divin. Dar această reușită, fiind excepțională, trebuia să fie de scurtă durată.

Declinul autorității Papilor. – Diferite circumstanțe istorice fortuite, ca, de exemplu, ieșirea indecisă a luptei contra islamismului triumfant în Europa orientală, au zguduit în același timp și universalismul politic – coeziunea mai curând nominală a imperiului romano-germanic – și credința catolică. Avântul orașelor și, apoi, cel al monarhiilor au brizat universalismul politic și au clătinat baza Bisericii Romei. Cu avântul orașelor și al monarhiilor, rațiunea își ia egal avântul; filosofia raționalistă, artele clasice și științele, ațipite aproape o mie de ani, se trezesc. Vechiul conflict între credință și rațiune care fusese dificil surmontat timp de lungi și numeroase concilii revine la ordinea zilei. Roba fără cusătură fu ruptă de Luther. Și vechiul conflict între Stat, rațiune și știință, de-o parte, și credința și Biserica, de alta, ia o vigoare nouă și noi aspecte. Curând, ateismul și panteismul vor urmări urmele lui Luther și vor triumfa în clasele cultivate ale monarhiilor naționale ale Europei occidentale. Unirea intimă și completă între divin și uman, între Stat și Biserică, devin când o confuzie, când o diviziune radicală și o negație reciprocă Monarhiile naționale au rupt unitatatea imperiului romano-germanic; conflictul între Papă și Împărat se va reedita în cel dintre papi și regi. A fost mai întâi conflictul între regele Franței și Papi, lichidat prin conciliul de la Bâle, în care șeful Bisericii, a cărui autoritate fusese diminuată prin declinul credinței, a fost umilit în fața regelui. Mai brutal, conflictul va eclata apoi între Papă și Henri VIII, regele Angliei. O anumită tensiune nu va înceta să tulbure raporturile între Stat și Biserică, chiar sub domnia foarte catolică a lui Louis XIV.
Protestantismul a pus vârful, căci el a secularizat biserica, și a suprimat aproape divinul, interzicând mănăstirile. Cu protestantismul, umanul, secolul a triumsat asupra divinului, și protestantismul liberal a ajuns să conteste chiar divinitatea lui Iisus, care n-ar fi fost decât un erou, un om superior, un supra-om.

Biserica catolică a continuat, în principiu, să rămână unită în Statele catolice; dar cu timpul, această unire a ajuns la un concordat, pentru a sfârși printr-o separare completă, la Stat neutru. În Franța, în Italia, Biserica merge la Canossa, și-n ultima vreme și în Spania. Ea rămâne independentă într-un stat neutru. Unirea intimă și completă a devenit diviziune și separare completă, ceea ce este comprehensibil; căci dacă credința catolică implică universalismul politic ca bază de existență, Biserica catolică rămăsese suspendată în aer, când imperiul germanic fu brizat. Cel puțin dacă un nou universalism politic n-o să apară la orizont, care găsește calea deja pregătită prin universalismul și internaționalismul economic, juridic, al națiunilor civilizate.

Așadar, se poate oare sconta o reînnoire a credinței, și o trezire a Bisericii catolice? Aceasta ar conduce la a anivizaja perspectiva unei noi teocrații ca aceea pe care o preconizează doi gânditori contemporani: M. H. G. Wells și V. Soloviev.

Noi trebuie să răspundem nu sau da, adică dacă aceasta este posibil, în ce condiții.

Rațiunile eșecului teocrației catolice. – Precizăm mai întâi care sun condițiile care au dus teocrația la eșec și credința catolică la pierderea terenului în timpurile moderne?

a) Noi am spus deja că problema unirii divinului cu umanul a fost presupusă rezolvată, fără să fie. S-a presupus dobândită, de la început, ceea ce trebuia dobândit la sfârșit, că Biserica este cetatea lui Dumnezeu (aceasta a fost ideea lui Sf. Augustin), și că oamenii Bisericii, șefii, sunt dumnezei având, nominal cel puțin, aceleași puteri, puterile cheilor și aproximativ aceleași perfecțiuni.
De altfel, nu se poate proceda altfel. Între divin și uman, între celestul ideal și idealul terestru era necesar de a crea ca intermediar un organim divino-uman, participant egalmente la perfecțiunea ideală a lui Dumnezeu și la condițiile existenței materiale, pentru a manifesta vizibil pe terra puterea invizibilă, mistică, a lui Dumnezeu. Acest organism a fost Biserica și oamenii Bisericii, clerul.
Or, cu trei rare excepții aproape, biserica incarnează mai mult umanul decât divinul, căci clerul a fost totdeauna uman, și adesea prea uman.

b) S-a presupus că convertind oamenii ei se transformă de pe o zi pe alta, și că ei vor urma docil învățăturile eticii creștine, în fine că ei ar fi regenerați radical și detașați de bunurile acestei lumi, pentru practicarea carității. Dar condițiile de fapt, starea socială și economică a lumii acestui timp, ar putea ele permite transformarea oamenilor? Etica creștină și învățăturile Bisericii ar putea fi practicate efectiv abia de îngeri, nu de bieți oameni, obligați să-și câștige viața penibilă, dură, și, de cele mai multe ori, să moară de foame. Sclavi și servi care trebuie să câștige nu numai viața lor, dar și viața stăpânilor lor urmând fidel calea pe care le-o indica Biserica? Pentru a o face, le trebuia să fie îmbrăcați precum crinul câmpurilor, fără povara muncii. Câtă vreme problema existenței lor nu va fi efectiv rezolvată, creștinismul lor va fi pur iluzoriu. Și la acest punct,
s-a socotit deci rezolvată problema și considerată dobândită, sau aproape, ceea ce va fi poate decât două mii de ani mai târziu (5)

(5) Iisus spunea adesea discipolilor săi: Nu vă inchietaţi deloc unde veţi găsi ce să mâncaţi pentru susţinerea vieţii voastre, nici de unde veţi avea veşminte petru a vă acoperi corpurile. Consideraţi păsările cerului, ele nu seamănă, nu seceră deloc, şi nu îngrămădesc nimic în grânare; dar tatăl vostru ceresc le hrăneşte: nu sunteţi voi mult mai mulţi decât ele? Şi de ce vă inchietaţi voi pentru îmbrăcăminte? Consideraţi cum cresc crinii câmpurilor: ei nu muncesc deloc, ei nu torc deloc. Şi totuşi, vă declar că Solomon însuşi în toată gloria sa n-a fost niciodată îmbrăcat ca unul dintre voi. Căutaţi deci mai întâi regatul lui Dumnezeu şi justiţia lui Dumnezeu şi toate aceste lucruri vă vor fi date ca un colac. (SF. MATEI, cap. VI).

c) Și apoi, considerând doctrina creștină în ea însăși, dogmele și principalele sale articole de credință, cu atmosfera lor intelectuală particulară, se observă, cum am menționat adesea, o discordanță și o contradicție iritante între ele și datele cele mai certe ale experienței. Între diferitele afirmații ale bibliei și ale evangheliilor, de-o parte, și rațiunea științei propriu-zise, de alta, există abisuri de netrecut. Luate la literă, aceste afirmații sunt absurdități, puerilități. Aceasta a determinat o lungă și energică rezistență la creștinism în milieurile cultivate de antichitatea clasică, în ciuda eticii sublime a acestor învățături. Căci dacă creștinismul a sfârșit prin a converti filosofii, aceasta a fost doar grație superiorității moralei sale și grație superiorității pe care ideea sa de Dumnezeu o prezenta față de zeii păgâni,  și în ciuda absurdității miracolelor sale și a cosmogoniei sale. De altfel, acest triumf n-a fost obținut decât într-o epocă în care spiritul științific și rațiunea erau în plin regres. Când în fine, în pragul epocii moderne, știința și rațiunea și-au luat avântul, contradicțiile flagrante au fost puse în relief; credința pierde din ce în ce mai mult adeziunea spiritelor luminate. Că au fost excepții briliante, ca aceea a lui Pascal, aceasta se explică pentru că acești eroi ai științei își mortificau rațiunea și o sacrificau pentru ceea ce este profund adevărat și real sublim în doctrina creștină. Aceasta era, din partea lor, un sort de asceză cu adevărat eroică, ceea ce comunul intelectualilor nu este capabil.
Pe când Rațiunea și Știința s-au făcut revelate, unirea Bisericii și a Statului era virtual condamnată; rațiunea triumfând facil asupra ereziilor și a doctrinei creștine, Statul trebuia să triumfe asupra Bisericii. Divinul se revela, pe o parte, subuman și, astfel diminuat, el nu putea pretinde că Biserica prima asupra Statului, fără ca Coperinic, Kepler, Newton și Darwin să fie condamnați la rug.

d) Între Biserică și Stat, adică între divin și uman, există o contradicție mai gravă încă, pentru că ea este mult mai profundă și aproape iremediabilă. Nemaifind o imperfecțiune pe care timpul s-o poată învinge, pentru că ea va fi în toate timpurile contradicția între ideal și real, între timp și eternitate, este cea mai serioasă și mai insurmontabilă ce se poate concepe. Idealul nu poate fi realizat fără a fi vulgarizat, și când este realizat și-a pierdut farmecul.
A fost mai facil de a diviniza oamenii decât a umaniza divinul. Precum și, Biserica, incarnarea divinului și a regatului lui Dumnezeu, a început prin a se modela, ea, pe cetatea terestră reală, așteptând să se transforme, cu timpul, aceasta, în cetatea lui Dumnezeu. Ea a început prin a vulgariza idealul, pentru a ajunge, cu timpul să eleveze realul vulgar la înălțimea idealului și divinului. Metafora evanghelică a dospelii care va face să crească aluatul se aplică și aici. „Regatul lui Dumnezeu este asemănător dospelii pe care femeia o ia și o pun în trei măsuri de făină până ce crește tot aluatul”. Dospeala Evangheliilor, regatul lui Dumnezeu, a determinat certamente elevarea umanității creștine mult mai sus decât restul umanității.

Practic, idealul se prezintă cel mai adesea ca un țel de atins în viitor, și căruia trebuie subordonat și sacrificat prezentul. Toate marile lucruri pe care le-au realizat oamenii n-au fost obținute decât cu această condiție. Idealul cere deci sacrificiul prezentului în favoarea unui viitor îndepărtat, amânarea juisanței de moment în vederea unui bine ce va veni. Economisirea propriu-zisă este un sort de asceză, un caz concret în care realul este sacrificar idealului. Toată etica creștină este o etică a economisirii, o asceză de toate zilele în favoarea unui bine viitor, și sensul doctrinei creștine este cuprins în anumite învățături ale sale (6).

(6)„Nu vă faceţi tezaure pe pământ, unde rugina şi viermii le consumă, şi unde hoţii le dezgroapă şi le derobează. Ci faceşi-vă tezaure în cer, unde nici rugină nici viermi nu le consumă şi unde nu există hoţi care să le dezgroape şi să le derobeze”. SF. MATEI, cap. VI. Ceea ce, fără îndoială, vrea să spună: faceţi din averea voastră ceva grandios, nepieritor, o operă care să poată a vă supravieţui şi să facă a supravieţui memoria voastră cu ea.

Nu s-a înțeles nimic din creștinism dacă nu s-a înțeles că el cere sacrificiul prezentului și al realului în favoarea viitorului și a idealului. Cu cât sacrificiul va fi mai mare și lung, cu atât va fi rezultatul vizat. Natural, capitalul realizat va fi în proporția economisirii consimțite.
Totuși, iată în ce termeni, plini de dispreț și de blam, se exprimă Ed. De Harmann apropo de eposul creștin, din care el n-a înțeles nimic: „A fi creștin înseamnă a opune absolut unul altuia secolul și viața ce va veni, a pune centrul de gravitate al sufletelor în afara lucrurilor vizibile, în fine a stigmatiza lumea ca o mașină a dracului, al cărei cel mai clar scop este pierzania eternă a sufletelor pe care le seduce prin momeala plăcerilor efemere”. Pesimismul creștin, spune Hartmann, trebuie să ajungă la o indolență fără speranță dacă acesta n-a chiar degenerat în ascetism. Totuși, trebuie spus că umanitatea datorează operele sale cele mai glorioase numai acestei renunțări la binele prezent și la secol.

Dar dacă Biserica este fondată pe acest principiu, Statul este în general fondat pe un principiu contrar. Statul este temporalul și realul și el nu poate să ceară sacrificiul prezentului și al realului pentru ideal și viitor; este mai degrabă contrarul ceea ce ar cere, și de aceea toate utopiile, ca Biserica însăși, nu vor fi văzute favorabil de oamenii de Stat realiști, ca Napoleon sau Bismarck.

e) Mai adăugăm că există în creștinism un dualism contradictoriu în el însuși, care ține de dubla sa origine evreiască și greco-romană. Evreii l-au impregnat cu absolutismul lor, greco-romanii i-au infuzat umanismul lor. Într-adevăr, la analiză, ideea de Dumnezeu, luată în ea însăși, prezintă discordanțe reale și dificile de armonizat, precum o dualitate de natură imposibil de a o ignora și dificil de a o surmonta. Există în persoana divină aceste atribute contradictorii: de o parte, sfințenia, bunătatea și justiția absolută, moștenirea evidentă a originilor evreiești ale lui Dumnezeu, de cealaltă atotputernicia și omnisciența, în același timp cu fericirea perfectă, scop și încoronare ale acestor două atribute, moștenirea originilor sale greco-romane. În Dumnezeu, aceste atribute contradictorii sunt conciliabile, pentru că, în absolut și infinit, toate liniile paralele se întâlnesc; dar în finitul și relativul omului real, aceste atribute par să de opună până la a se anula reciproc sau a se exclude.
Toate aceste contradicții, care sunt reale, toate aceste dualități de natură fac imposibilă teocrația. De fiecare dată când s-a vrut instaurarea teocrației, s-a ajuns la autocrație, ca în Bizanț și în Rusia.

Unirea prin cooperare între Biserică și Stat. – A presupune problema rezolvată și soluția aflată este o tentativă, aici, la fel de legitimă ca în matematică, și până la sfârșit ea va fi revelată la fel de fructuos aici ca și acolo. Numai că a trebuit o evoluție istorică și socială și a luptelor, lungi de două mii de ani sau poate mai mult pentru a verifica dacă era chiar acolo soluția. Unirea intimă care se spera a se realiza, și care s-a flatat în unele momente de a se fi realizat, s-a întors destul de repede la confuzie și apoi la diviziune. Cu timpurile moderne, conflictul între Stat și Biserică a evoluat spre separarea lor. Pornind de la Renaștere, și mai particular cu Reforma, Statul și Biserica au urmat orientări diferite dar paralele și par să se fi specializat fiecare în direcția sa proprie, printr-un sort de diviziune rațională a sarcinilor complementare asumate.

Biserica a intreprins educația morală a oamenilor și s-a atașat perfecționării conduitei lor. Ea s-a efortat spre a le inspira cultul idealului în cultul lui Dumnezeu și al detașării de bunurile terestre prin practicarea carității. Ea a propus oamenilor sacrificiul prezentului și al realului în favoarea viitorului și a idealului, căci al său dincolo supranatural, al său Regat al lui Dumnezeu sau Imperiu al Cerurilor nu sunt în realitate decât regatul ideal al viitorului. Dincolo-ul nu este în spațiu ci în timp. Printre atributele divine, ai căror embrioni există în natura umană, Biserica s-a aplicat la a cultiva și prin urmare la a dezvolta justiția riguroasă, ideală, bunătatea și sfințenia. Aceasta a fost partea pe care și-a rezervat-o mai particular Biserica orientală și pe care ea a exagerat-o până la absurd. Bunătatea sufletului este caritatea, compasiunea, simpatia profundă pentru soarta semenilor săi, într-un cuvânt caritatea sau iubirea aproapelui. Or sfințenia este o calitate a sufletului complementară bunătății. Sfințenia este puritatea, sobrietaea și temperanța împinse până la abnegație și, la ortodocșii orientali, până la ascetism și la retragerea din lume. Nimic, într-adevăr, nu poate facilita mai mult practicarea carității decât practica non excesivă a sfințeniei, adică sobrietatea și ascetismul. Căci acel ceva de care s-a privat pe sine însuși poate fi oferit pentru a remedia din privațiunile celor mai săraci ca sine, și aceasta este ceea ce s-ar putea numi o supra-justiție. Sfințenia este mai particular moștenirea pe care creștinismul o datorează originilor sale semite; aceasta înseamnă eroism moral, justiție cu orice preț, sacrificiu de sine și supunere totală Dumnezeului absolut, datoriei absolute.

La rândul său, Statul s-a atașat la a da prezentului și realului toată importanța pe care ele o comportă, la a dezvolta și intensifica eforturile la maxim, atribuindu-le hic et nunc justa lor recompensă, atât de justă pe cât posibil. În timp ce Bierica se preocupa să favorizeze viitorul cel mai îndepărtat, Statul a promis realizarea prezentului și a viitorului imediat sau apropiat; aceea voia să realizeze sfințenia și fericirea eternă, acesta luând asupra lui să realizeze mai de grabă fericirea actuală și omnipotența. Astfel el consacră cea mai mare parte a resurselor sale pentru a realiza, alături de forța care-i garanta existența actuală, ordinea, bazată pe o justiție relativă, și progresul științelor, al artelor, asigurând dezvoltarea economică, tehnică și industrială, condițiile necesare pentru atingerea apogeului lor. Bref, Statul pare să vizeze, printre atributele lui Dumnezeu, atotputernicia, omisciența, fericirea și solidaritatea oamenilor, în timp ce Biserica și-a rezervat sfințenia, caritatea, iubirea de aproape. Nu este aici cea mai bună metodă de a realiza unirea fără confuzie și fără diviziune?
Pentru că soluția presupusă a acestei probleme a fost verificată pe teren, fără acest interval de două mii de ani, ar fi trebuit o revoluție bruscă. Or, aceasta nu era în ordinea lucrurilor posibile. Această revoluție, vedem acum, a fost diluată pe douăzeci de secole, și realizată prin mici etape.

Posibilitățile actuale ale unirii fără confuzie și fără diviziune. – Acum, ne pare aproape timpul în care condițiile unirii Statului cu Biserica, a divinului și a umanului, încep să se arate. Într-adevăr, sclavajul care chinuia umanitatea antică a încetat; făcându-se loc mai întâi servajului, s-a ajuns la salariat. Suntem în ajunul zilei care va vedea transformarea salariatului în cooperare, în asociații sindicale. În locul brațelor sclave, există astăzi miliarde de cai putere și miliarde deamperi care fac munca lor. În locul foametei de până nu demult, avem acumulări de stocuri; și se încălzesc locomotivele cu grâu și cafea.Tehnica mecanică și industria au rezolvat problema vieții și au făcut posibil ca omul să fie îmbrăcat fără eforturi precum crinul câmpurilor. Îi va fi suficient de acum înainte să caute regatul și justiția lui Dumnezeu, pentru ca pâinea de toate zilele să fie dobândită în surplus, și nu prin sudoarea frunții sale. Aceasta va permite în fine oamenilor să gândească la viitorul cel mai îndepărtat și să nu se acroșeze pasionat de real și de prezent. De acum înainte, și cel puțin în principiu, devine posibil ca în orice om să se nască un creștin, prin care vechiul om să fie înlocuit printr-un om regenerat, ca Iisus să vină să locuiască în fiecare om.
Și va fi suficient ca doctrina creștină să renunțe la toate afirmațiile care contrazic știința și experiența, pentru ca ea să recâștige terenul pierdut în sufletul oamenilor cultivați. Și pentru ca Biserica și credința încă să devină ceea ce au fost, catolice și universale, va fi suficient să se producă o apropiere a popoarelor și să fie în fine realizat un internaționalism real, de o manieră sau alta. Or, această condiție pare, și ea, pe punctul de a se realiza dacă instituția de la Geneva reușește și se consolidează. Dacă ea nu este încă o realitate, ea este în tot cazul un fericit simptom asupra ceea ce trebuie să advină. Orice s-ar putea întâmpla, trebuie constatat că deja în starea actuală a lucrurilor, Statul și Biserica, aceste două jumătăți de Dumnezeu, urmăresc separat, dar solidar, sarcinile lor care sunt complementare.

Vom examina mai îndeaproape dacă așa este și de ce manieră Statul urmează sarcina de a crea cele două atribute ale divinității, omnisciența și atotputernicia. Mai exact, vom vedea, a) cum știința profană, știința laică tinde să devină omnisciență, și b) cum aplicațiile tehnice și teoriile științifice realizează progresiv o quasi-divinitate atotputernică. Vom avea de examinat, apoi, doctrina Bisericii creștine și cum tehnica pe care ea a creat-o, fondată pe această doctrină, a urmărit realizarea sfințeniei, perfecționarea morală a omului, deificarea sa. În alți termeni, ne propunem să anvizajăm, mai întâi, știința și tehnica, în calitate de produs al societății laice, reprezentată de către Stat, și apoi doctrina Bisericii creștine și tehnica sa, sacramentele.

Vom încerca să vedem mai întâi de unde își trage știința noastră originile și vom încerca să verificăm dacă ea nu este pur și simplu o reminiscență a omniscienței divine, o înflorire progresivă a științei divine în conștiința umană.

(DUMITRU DRĂGHICESCU, Adevăr și revelație, Paris, 1934, p. 683-701)

Traducere George Anca

Interesant de văzut ,, o viață și o operă de excepție, în imagini și cuvinte” :

http://georgeanca.blogspot.ro/2014/11/dumitru-draghicescu-raporturile-dintre.html

2 Nov
2014

George Anca: După Apud

George Anca

DUPĂ APUD

dromihetiană

 

deomihetiană umbră

pierzaniei domninde

neprinsă judecății

 

Pindar a nu fi

să fie necercetarea

puritanei

 

sombrardă standardă

mai când nesfâșiere

pe doasca plantației

 

rechin racul îndărăt

gata fata gata făt

dumitrițelor de hăt

 

language as living

and delighting proof

of their gregariousness

 

amfiteatrul de sus

judecă fără părtinire

să-l desfătăm

 

s-a îmbrăcat lepădării

dezbrăcarea deodată

cu deprinderea luptei

 

s-a aruncat pe sine

la picioarele tuturor

să fie călcat

 

ne mai rezemăm încă

pe dreptatea părută

a omului din afară

 

nu căutăm singurătatea

și pustia pentru că

ne mâniem pe oameni

 

 

iconițe

 

iconițe măști

drapel tricolor

sticluță cu apă sfințită

 

a fost revoluție

nu știe nimeni

ce s-a întâmplat cu filmele

 

l-am așteptat

în gara Dandenong din

Victoria Australia

 

film apostolic cu trei copii

maya shanghaia

dărâmă dharma

 

în cruce o oglindă și un brici

cruci grăbite prin aer

o adevărată Cristină Chrisostom

 

te rogi pentru maică-ta

pe patul de moarte

când te-a rugat ea

 

ai omorât pe maică-ta

pe patul de moarte

maica noastră puternică

 

ideea tatălui și fiului

fiul străduindu-se

să se unească tatălui

 

îngerul morții

îl omoară pe măcelar

și acela omoară boii

 

cele trei tinere fete

așezate pe stânci

Maria luceafărul mărilor

 

cine a fost întâi și după el

sfânta fecioară Maria

apoi sfântul Iosif

 

prin aerul limpede

zvon de glasuri și cântul

tumultuos al orgii

 

și glasurile cântau

implorând-o pe Fecioara

atoateiertătoare

 

roagă-te pentru noi

vas pururi adorat

vas al credinței dintru început

 

regină îngerilor

patriarhilor profeților

tuturor sfinților

 

chiar dacă ar fi fost metodist

ea l-ar fi convertit

dacă el o iubea

 

 

această piatră

 

această piatră

nu are pe ea

nicio însemnare

 

frică de coșul fumegând

de lumina zilei

de întunericul nopții

 

două infinituri

eul de jos sufletul

eul de sus dumnezeu

 

își întinse chelia

parfumată și lucioasă

ca să-i fie sărutată

 

se uitase doar

de câteva ori

în ochii prințului

 

legănat de arcurile

trăsurii nemaiauzind

zgomotul mulțimii

 

mâhnit și jignit

că nu fusese invitat

la consiliul de război

 

a trebuit să renunțăm

la nemișcaea noastră

în spațiu

 

fiarele sălbatice

cu tine în pace

fericitule

 

dacă ai luat

ce te lauzi

ca și cum n-ai fi luat

 

 

transă

 

transă transcensă în ham

aruncă-mă în metafizică

și după sinucidere vorbim

 

dragii mei prieteni

nu există niciun

prieten Aristotel

 

lumină albă

tropot prelung

scară fără sfârșit

 

sinuciderea nu poate

fi pedepsită cu moartea

de către putere

 

din surse transcendentale

fenomenologice

forma unui a priori

 

solipsism german

școala lui Șankara

civilizația în pericol

 

nume bun după moarte

bona fama defuncti

pasibilă de nicio deducție

 

falsificatorul vorbește

în numele autorului

prin ediția sa autoritară

 

ascetică etică asuesce

incomodis et desuesce

commoditatibus vitae

 

Jean pâine pe viață

nicio împușcătură ca lumea

abia scuturarea înaripării

 

scara

 

scara jumătate în soare

jumătate în umbră

urcă spre o ușă

 

s-a convenit în principiu

că papa și împăratul

ar fi două jumătăți de Dumnezeu

 

tună-ne joie tagme de magme

nici ninși tăcerii spre tăiere

făina neasemănării

 

plecând în însemnând

n-am copiile trase

sfârlezei aviate

 

mulțumiți-vă cu

ceea ce vă oferă

soțiile voastre

 

camera nupțială a cerului

lepădarea întâi

a doua și a treia

 

reptilele neîndemânatice

nu fuseseră în stare

să dispară la timp

 

încercând să trăiască

după legile unei

lumi care a murit

 

le primești dragostea

și te folosești de ea

împotriva lor ca de un bici

 

acest dans

a fost imitat

de mulți

 

ai câștigat întregul

univers și ți-ai

pierdut sufletul

 

la procesul hienei

s-a rupt ciocanul

judecătorului

 

litania pelerinilor

pornind cadența

sacră profană

 

precum și o făgăduință

de moarte într-o

tăcută voluptate

 

ars în efigie

și în țară

și afară

 

de-ar fi putut săvârși și

cei din lume lucruri asemănătoare

ce nevoie ar mai fi de asceză

 

cei ce și-au întors inimile

n-au mai văzut

pământul apathiei

 

 

Leopardi

 

Leopardi se miră

că faima lui Vergiliu a

întrecut-o pe cea a lui Lucanus

 

pe când poezia stăpânea

zice soarele

eu eram profet

 

învățături practicabile

abia de îngeri

nu de muritori de foame

 

își mortificau rațiunea

și o sacrificau pentru

ce e sublim în doctrină

 

ideal irealizabil

fără a fi vulgarizat

realizat își pierde șarmul

 

mai facil divinizezi omul

decât să umanizezi divinul

cetate reală în cetatea lui Dumnezeu

 

legea dragostei ne constrânge

să facem și cele ce

ne depășesc puterea

 

vă grăbiți a scrie

de bună voie contractul

lipsirii de orice

 

străbateți înot

această mare

cu mâinile altora

 

idioritmie capăt

ascultării neîncrederii

în judecata proprie

 

totul este bine până când

înaintestătătorul nu

încetează a te mustra

 

frați implorând greșitul

să-i suporte ei pedeapsa

pentru epitimii mai ușoare

 

cei certați a se împăca

între dânși înainte de

apusul soarelui

 

în prăpastia smereniei

abysson tapeinofrosynis

războiul dintr-înșii

 

 

nerăbdător

 

nerăbdător să fac cunoștință

cu marele necunoscut

purtător al terorii

 

pământul sufletului

neudat cu apa umilirii

crește mărăcini de netemere

 

o sfinte corifeu cerească adunare

nu bănuiți că scriu neadevăruri

roagă-te pentru mine părinte

 

dăruit simplității

cununi de biruință

prin mustrare continuă

 

neispitit de diavol

ispitit de mântuire

îngropat cu sfinții

 

anunțat din ajun

voi porni dimineața

trezindu-te la plecare

 

năieri neieri eliseeni

jpaca altui graf țipar

râsetele stejarilor

 

peștele în cupa de cristal

pasărea în colivia de aur

cosița în jurul frunții

 

aer verde roșu negru

pasăre neagră roșie verde

sufletul pe munte de cremene

 

din moarte și desfrâu

un vis de dragoste

pe cerul înserării

 

acest ideal este mort

sau cel puțin în agonie

ultima lovitură în fața ușii

 

literatul cuvintele

un gest al mâinii

mișcare circulară a degetelor

 

de praznicul arătării

a căzut în păcatul neascultării

arhidiaconul îndurării

 

stând culcat la

pământ a rostit

toată psaltirea

 

slava deșartă

se gonea pe sine însăși

și se ascundea dinaintea oamenilor

 

George ANCA

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii