3 May
2014

Victor Roncea: 3 Mai – Ziua Libertății Presei. Civic Media vă anunță azi laureatul Premiului pentru Curaj și Excelență în Jurnalism “Mile Cărpenișan”

2 May
2014

In memoriam, George Astaloş

Trei prieteni, George Anca, Vasile Menzel si George Astaloș, in spatele camerei soţia lui George, Helene Astaloş

George Astaloş, poet, prozator dar mai ales dramaturg de succes peste hotare, a murit duminică, 27 aprilie 2014,  la vârsta de 80 de ani.

Născut la 4 octombrie 1933, George Astaloş a debutat cu poezie în 1948, într-o revistă şcolară. Adevăratul său debut are loc însă abia în 1968 pe scena Teatrului Cassandra din Bucureşti cu piesa Vin soldaţii. Obţine Premiul Uniunii Scriitorilor pentru volumul de teatru Vin soldaţii şi alte piese (1970). În 1972 i se montează prima piesă în Occident (Vin soldaţii, Teatrul Adyar, Paris; regia: Petrică Ionescu). Este autorul teoriei pluridimensionalităţii teatrului (Teatrul Floral-Spaţial). George Astaloş a scris aproximativ 25 de piese de teatru, montate la Washington, Paris, Copenhaga, Ottawa, Dortmund, Londra, Bruxelles, Lyon, New York, s.a.m.d., fiind unul dintre cei  mai jucaţi dramaturgi români în străinătate. Spectacolul cu piesa Caviar, vodkă şi bye-bye! de George Astaloş a fost jucat în 42 de ţări. Este autorul a peste 40 de volume de poezie, proză, teatru, eseu, memorii si corespondenţă. Sunt cunoscute poemele sale argotice din volumul Pe muche de șuriu, apărute în 1999. Cărţile i-au fost publicate în: România, Franţa, Italia, Portugalia, Statele Unite ale Americii, Luxemburg şi Germania. Figurează în peste 20 de antologii de poezie şi de teatru, apărute în Europa şi în America de Nord. Este autorul unui microdicţionar argotic de circa 1000 de articole. George Astaloș a publicat peste 200 de studii, eseuri şi articole critice. Poezia i-a fost tradusă și publicată în Franţa, Italia, România, SUA, Canada, Germania, Belgia, Anglia, Turcia, Spania, Tunisia, Macedonia, Bulgaria etc.

Prin dipariţia lui George Astaloș, un dramaturg cunoscut şi apreciat elogios inclusiv la nivel internaţional, lumea scriitoricească românească suferă o grea şi dureroasă pierdere.

 

Publicat la 28 aprilie 2014 de Uniunea Scriitorilor din România

30 Apr
2014

Voluntarii ardeleni şi bucovineni, pregătindu-se pentru ceasul cel mare: Marea Unire din 1918

Romania mare24 Octombrie

Zi însemnată. „Federaţia Unionistă” a ţinut o mare adunare în sala „Dacia” din Bucureşti, la care am luat parte şi eu. Au rostit cuvântări înflăcărate Delavrancea, Take Ionescu, Grigore Filipescu, Octavian Goga, părintele Lucaciu şi alţii, cerând imediata intrare în acţiune alături de Împătrita Înţelegere. După adunare a urmat o manifestaţie frumoasă pe străzi. Autorităţile intervenind pentru menţinerea ordinei, s-au produs ciocniri şi busculade serioase. Manifestanţii au fost, fireşte, şi pribegi din Ardeal şi Bucovina.

Voluntarii ardeleni şi bucovineni, cari prin gestul lor hotărât de patriotism curat şi sincer, dădură lumii dovadă strălucită pentru unitatea sufletească a Românilor de pe ambele versante ale Carpaţilor, au fost incartiruiţi în 1917 pentru organizare şi instruire în taberele din satele Cepleniţa, Buhalniţa şi Deleni din jurul orăşelului Hârlău. Acolo se înfiinţară cele trei regimente de voluntari ardeleni şi bucovineni: 1 Turda, 2 Alba-Iulia şi 3 Avram Iancu, sub comanda d-lui colonel Olteanu, astăzi distins general. În împrejurimile Hârlăului voluntarii români au fost instruiţi luni dearândul de către ofiţerii români, pregătindu-se pentru ceasul cel mare care avea să sosească.

În Decembrie 1917 sosi la corpul voluntarilor un grup de cărturari ardeleni şi bucovineni, voluntari şi ei, cari absolviseră instrucţia în şcoala militară din Botoşani în compania de voluntari de sub comanda căpitanului Beldiceanu. Nouii elevi plotonieri fură întrebuinţaţi la deprinderea soldaţilor voluntari cu metoda de luptă după instrucţia românească. Voluntarii avură, între altele, însărcinarea să păzească şi să menţie în acea parte a ţării ordinea periclitată de armatele ruseşti care se găseau în plină debandadă.

Prin luna Martie 1918 mai mulţi elevi şi soldaţi am fost trimişi, după o alegere făcută de către comandanţii de batalioane, la şcoala specială de mitraliere din Iaşi. Ne găseam sub mistica triunghiului morţii, care ni se aciuase în suflet. Cu atât mai vârtos stăruiam să ne pregătim cât mai bine pentru împlinirea datoriei, muncind de zor. Abia ajunsesem să mânuim bine la şcoala din Iaşi mitralierele şi grenadele, când sosi un ordin de rechemarea noastră la corp. În acelaşi timp veni ca un trăsnet şi vestea despre încheierea păcii de la Buftea, care rupsese făşii din trupul sângerând al Ţării, mutând bourii de pe locul unde străjuiseră mai multe veacuri.

În Iaşi aflarăm că una din condiţiunile păcii de la Buftea este şi disolvarea corpului de voluntari, a căror extrădare o ceruse duşmanul. Când zvonurile desluşiră tot mai mult condiţiunile păcii de la Buftea, o jale de nedescris se lasă pe sufletele voluntarilor. Nu puteau înţelege această prăpastie ce suhnise atât de dureros între realitate şi visul lor alintat de un şir de generaţii. Lovitura venise cu atâta cruzime, încât voluntarii la început nici nu credeau că se dărâmase pentru o clipă, visul cel mai scump al neamului.

Pe o noapte neagră şi pâcloasă coborârăm spre gara Iaşi pentru îmbărcarea.În oraşul abătut nu întâlneam decât patrule şi sentinele. În atmosferă pluteau parcă sufletele celor 800 de mii soldaţi cari ne şopteau că ei nu înzădăr îngrăşară pământul ţării cu sângele lor. În clipele acelea de grea cumpănă pentru Ţară desperarea şi obida era mare, dar încrederea în dreptatea imanentă nu dispăruse. În gara Iaşi voluntarii deprimaţi începură să-şi descarce aleanul, cântând doine trăgănate. În noaptea ceea răsunară în capitala Moldovei doinele ardeleneşti, frumoase şi fermecătoare, răsunară cântate cu mare foc de voluntarii stânşi de dorul după Ardeal şi Bucovina. Un sergent distins pentru acte de mare bravură a cântat, înconjurat de un grup de voluntari cari îl acompaniau, o doină care se aude în Ardeal :

De-ar fi trăsnit Dumnezeu

Muntele de la Braşău

Talpa leagănului meu,

Să nu se legene nime,

Om nefericit ca mine,

Că n-am avut nici un bine.

 

Ajunşi la Hârlău, aflarăm despre disolvarea definitivă a corpului de voluntari. Ştirea aceasta o primirăm chiar în Săptămâna Patimilor. La despărţire d-nul general Olteanu într-o cuvântare înflăcărată ne-a încurajat să ţinem sus frunţile, în  bătătura de la Hârlău voluntarii urmând în curând să se adune iarăşi spre a purcede să sfarme pentru vecie cătuşele robiei.

Voluntarii se răspândiră în toate părţile în preajma Paştilor din 1918, sperând în dezolarea lor să-şi afle un rost pe lume. Unii ofiţeri cum au fost Ghişa, Bufnea ş.a., au înfruntat toate pericolele strecurându-se printre armatele bolşevice din Rusia până în fundul Siberiei la legiunea cehoslovacă-română, unde au luptat vitejeşte împotriva armatelor bolşevice.

Ofiţerul bucovinean Piţul sub numele de Petaleanu, la demobilizare în 1918 a plecat cu regimental său în Capitala ocupată încă de inamic, expunându-se pericolului de moarte, numai ca să contribue şi el la ridicarea moralului scăzut al camarazilor săi din cauza păcii de la Buftea. Inamicul german, aflând că ofiţerul Piţul este de fapt fost supus austriac, luase hotărârea să-l extrădeze autorităţilor austriace. Soarta a voit ca tocmai atunci să se producă prăbuşirea armatelor centrale, încât ofiţerul bucovinean a putut scăpa cu viaţă.

*         *

*

E luna Mai din 1918. În Basarabia din pricina zăpuşelii ce nu mai conteneşte, iarba este uscată sfarog, holdele sunt închircite, iar frunza porumbului e arsă şi adusă de margini în luptă cu seceta. Albastrul zărilor este spălăcit şi cât cuprinzi cu ochii, în toate părţile, nici o pată de nour nu vezi mijind. Doar câte un vârtej de praf, răscolit de trăsurile de pe drumuri, se ridică cenuşiu în aer….

Peste meleagurile Tighinii se lasă amurgul cu farmecul şi răcoarea aşteptată. Verdele fraged al naturii îşi pierde, treptat, tonul şi melancholia vioriului se aşterne peste toate.

Spre apus de Tighina se-ntinde satul Borisovca. Sunt puţini Moldovenii din el. În satul acesta s-au dat lupte crâncene între Români şi bolşevici, pentru ocuparea Tighinii. Cetatea din Tighina era un puternic punct de sprijin pentru forţele bolşevice şi nu fără jertfe a putut fi luată de soldatul roman. Locurile acelea sunt stropite cu sânge de al soldatului nostru, sunt sfinţite cu sângele său vărsat în iureş vitejesc, pentru a readuce la moşia noastră Basarabia, bogatul ogor al Basarabiei, răşluit pe nedrept de Ruşi. Şi nu poţi trece fără să nut e înfiori, pe lângă brazda încă proaspătă de pe mormântul acelora, care şi-au pus tot sufletul în faptele lor, ca pământul străjuit şi apărat cu îndârjire de arcaşii lui Ştefan cel Mare să fie readus sub oblăduirea noastră.

Stăpânit de gânduri negre – abia se încheiase pacea de la Bucureşti – mă pornesc, aşa fără ţintă, pe şoseaua ce duce spre Bolboaca. Eram probeag şi doar gândurile îmi ţineau de urât, nu mai gândurile în acele momente îmi dădeau mângâiere şi forţă, să-mi port,  cu fruntea sus, crucea ce apăsa greu pe umeri. În acel asfinţit de soare am luat-o singur prin sat în sus – lucru cu care mă îndeletniceam adesea. Aveam o ocupaţie plăcută, când stam să privesc, sub feluritele ei feţe, viaţa, vâltoarea vieţii ce se străduia să spele petele roşii de sânge, lăsate de răsboiu, dar care îndărătnice, nu-şi ştergeau urma, vrând parcă anume să sape cât mai adânc în creer păcatul pe care-l trăise omenirea.

Ori unde îmi aruncam privirea, vedeam urme de ale răsboiului: case pustii cu acoperişul scrijelat, schelete împrietenite cu bucăţi de abuz la margine de drum, pomi cu tulpina retezată sau cioplită de oţelul tunului, sărăcie în ogrăzi, livezi tăiate de tranşee, cruci presărate prin sat, cai numai oase.

Stihiile răsboiului îşi puseseră şi-n acele părţi pecetea. Ici-colo vedeai câte un gospodar batrân care se trudea să dreagă ce bruma îi mai rămăsese pe urma furiilor răsboiului. Sudorile amestecate cu lacrimi, paloarea de pe faţă, crisparea buzelor, ochii necăjiţi îţi spuneau de durerea unui om care îşi vede la bătrâneţe părăduită munca de o viaţă întreagă. Munca ! Ce tâlc dureros are ea pentru ţăranul harnic ! Un lucru pe care l-a agonisit în sudori, este crescut, oarecum, în sufletul ţăranului. De aceea când îi este smuls, i se duce şi o parte din sufletul său cu acel lucru.

Cum păşeam pe drum, un cântec frumos a-nfiorat tăcerea serii ce se lăsase de-abinelea. Cântecul venea din sus, dinspre ţarină, şi se desluşea din ce în ce mai bine. Era atâta duioşie în el, atât alean stingher, că m-am oprit locului să-l ascult. Se cunoştea că nu era cântec românesc. Rusoaice veneau cu sapa de-a umăru de la praşilă. Un ciopor de fete se desfăşurase de-acurmezişul drumului şi se mişcă alene cântând în două voci, prin mijlocul satului. Eşiau femeile la porţi de ascultau împietrite acel cântec de jale.

Cântecul de mult se pierduse în vale ci eu tot stam pe loc ascultând melodia ce-mi rămase în auz. Şi multă vreme m-a urmărit acea vrajă a cântecului de stepă. Se născuse în pustiul stepei, căci trăgănările lui prelungi şi stridente aminteau imensitatea stepii cu monotonia obositoare. Acolo pe stepă, în cântece de acestea îşi varsă amarul inimii cazacii. Şi cum vremurile au urzit ca straja Moldovei de la Nistru să dea până la Prut, lăsând cu nestânsă durere o parte din hotar în sama străinului, acesta hâlpav s-a sforţat să dea cu sila acelui colţ de Moldovă tiparul său, felul de viaţă al său.

Dar duhul acelora cari dorm somnul de veci în acel pământ, s-a împotrivit opintirilor duşmanului. Şi cu toate că acesta a gospodărit, după năravul său, un veac şi mai bine între Prut şi Nistru, nimic nu l-a ispitit pe Moldovean să-şi schimbe datinile. Moldoveanul legat de glie a rămas acelaş. Cântecul său de jale nu l-a dat pe cântecele ruseşti.

De departe, din fundurile Ucrainei, luna îşi arăta discul roşu, învăluind în taină satul. La tabăra de lângă cetate soldaţii dorm în jurul vetrelor de foc. De undeva se desprinde o doină oltenească, zisă din caval. Nimic nu se mişcă, drumurile sunt pustii, doar vre-un câine latră din cand în când. Pe coama cetăţii Tighina, mândru, cu arma la umăr, păşeşte soldatul român: straja Moldovei e iar la Nistru!

Vasile Plăvan

(Vasile Plăvan, un Slavici al Bucovinei de Mariana Gurza, Timișoara: Editura Fundaţiei pentru Cultură și învățământ “Ioan Slavici”, 2013 – Timișoara: Editura Eurostampa, 2013)

 http://www.marianagurza.ro/blog/wp-content/uploads/2013/11/Carte-FINAL.page071.jpg

29 Apr
2014

“Ne vom întoarce într-o zi”. Părintele Justin despre Mărturisitorul Radu Gyr

(2 martie 1905 – 29 aprilie 1975)

IMN  MORŢILOR

 

 

Morminte dragi, lumină vie,
sporite-ntruna an de an,
noi v-auzim curgând sub glie
ca un şuvoi subpământean.
Ați luminat cu jertfe sfinte
pământul până-n temelii,
țara arde de morminte
cum arde cerul de făclii.

 

Ascunse-n lut ca o comoară,
morminte vechi, morminte noi,
de vi se pierde urma-n țară,
v-o regăsim mereu în noi.
De vi s-au smuls şi flori, şi cruce,
şi dacă locul nu vi-l ştim,
tot gândul nostru-n veac v-aduce
îngenunchieri de heruvim.

 

Morți sfinți în temniți şi prigoane,
morți sfinți în lupte şi furtuni,
noi ne-am făcut din voi icoane
şi vă purtăm pe frunți cununi.
Nu plângem lacrimă de sânge,
ci ne mândrim cu-atâți eroi.
Nu, neamul nostru nu vă plânge,
ci se cuminecă prin voi.

 

Radu Gyr

 

 

Integral la MARTURISITORII: Fericitul Radu Gyr, poetul-mucenic care l-a coborât pe Iisus în celulă pentru camarazii săi de suferință (2 martie 1905 – 29 aprilie 1975)

http://manastirea.petru-voda.ro/2014/04/29/la-pomenirea-lui-radu-gyr-apostol-si-evanghelist-in-inchisorile-antihriste-2-03-1905-29-04-1975/

Via Victor Roncea

29 Apr
2014

Valeriu Dulgheru: Începând de ieri, am devenit mai europeni!

In sfărsit nouă, basarabenilor, care ne aflăm chiar în centrul geografic al Europei, am fost chiar în centrul ariei de răspândire a marii culture cucuteniene, care s-a întins de la Carpati până la Kiev (Tripolie), ni s-a permis să ieşim din ţarcul încă rămas sovietic şi să intrăm acasă, în Europa, fără vize.

Este primul mare succes care il face pe fiecare cetăţean al Republicii Moldova mai liber, mai european. Sperăm din tot sufletul (dar aici pentru ca aceste speranţe să se realizeze trebuie să ne coalizăm într-un singur gând, întru atingerea unui singur scop – semnarea Acordului de Asociere la UE, întreprinderea unor paşi cât mai rapizi şi concreţi pentru a deveni stat candidat la adelarea la Uniunea Europeană) că este doar un prim succes în spinoasa cale a aşchiei de popor român la est de Prut spre marea familie europeană. Este un vis frumos dar realizabil. Depinde în mare măsură de noi, dar şi de ajutorul fraţilor şi prietenilor, ca să nu renunţăm la acest vis frumos, să nu ne oprim la jumătate de cale, să nu renunţăm la acest vis frumos, să nu ratăm această poate unică şansă în istorie de a ne rupe, în sfârşit, din îmbrăţişarea « frăţească » a ursului. „Înfrânt nu eşti atunci când sângeri/.Şi nici când ochii-n lacrimi ţi-s /Cele mai crâncene înfrângeri./ Sunt renunţările la vis” (Radu Gyr).

Am plătit cu râuri de sânge, am vărsat lacuri de lacrimi, dar la vis nu am renunţat. Puţinii din păcate care s-au ridicat la rezistenţă împotriva regimului comunist sovietic rus în anii 1945-1946 aşteptau să vină americanii. Visau, dar americanii nu au mai venit, lăsându-ne să ne zbatem în ghearele satanei o jumătate de secol. Bunii ,blaginii noştri părinţi şi bunici visau la acest lucru atunci când erau exterminaţi prin foame, atunci când li se lua credinţa, atunci când serau împrăştiaţi pe întinsurile Siberiei până la Cercul Polar.

În această trecere grăbită prin lume către veci să ne facem timp pentru adâncimi de vis, pentru memoria sutelor de mii de victime ale regimului comunist rus, pentru viitorul generaţiilor următoare.

Poate unii vor privi cu scepticism şi un pic de ironie această sinceră bucurie, această tângă, argumentând că nici în Europa nu curg râuri de lapte şi nu totul e bine, însă pe fundalul crizei actuale generate de către acest criminal al secolului XXI Putin, pentru Basarabia aflarea în marea familie europeană (mă face să cred tot mai mult în viitorul european al Basarabiei alături, în primul rând, de ţara mamă – România) este unica şansă de supravieţuire.

Mai este un moment important de strategie. Cu toate problemele, pe care ni le-a creat Ucraina (ne-au luat sudul Basarabiei şi Bucovina, au sustinut sub diferite forme regimul de la Tiraspol, care acum se întoarce împotriva lor) nu avem altă cale decât să fim împreună acum în acest moment crucial nu numai pentru Ucraina, dar şi pentru Basarabia, împotriva ursului din est. Daca Ucraina cade sau pierde raioanele de sud-est, numite recent de Putin Novorosia, Rusia nu va înghiţi doar Transnistria ci şi Basarabia de sud, iar cu ea şi raioanele populate preponderent de găgăuzi şi bulgari, ca mai apoi să creeze după modelul ucrainean republicuţe la Cahul,  Bălţi, Soroca etc.

La mai mult şi la mai mare.

Cu deosebit respect şi bucurie în această memorabilă zi,

Valeriu Dulgheru 

29 Apr
2014

Emilia Ţuţuianu – Dizertaţii editoriale cu scriitorul Gheorghe A.M. Ciobanu

Cu ocazia Zilei Cărţii, Casa Armatei din Iaşi prin col. Tiron şi pictorul ieşean Nelu Grădeanu, cu participarea Editurii Muşatinia din Roman, prin editor Emilia Ţuţuianu, au adus în atenţia iubitorilor de carte patru volume apărute la editurile romaşcane Filocalia şi Muşatinia: Identităţi artistice la Roman, autor Minodora Ursachi, Creştinismul abia începe, autor Ioachim Giosanu, Mioriţa mit triadic şi Mecena, medic, misionar – Teodorescu, autor Gheorghe A.M Ciobanu.
Prezent la invitaţia organizatorilor în capitala culturală a Moldovei, scriitorul şi eseistul romaşcan Gheorghe A.M. Ciobanu a oferit un regal literar de înaltă ţinută, într-o luare de cuvânt concretizată într-un summum de cultură romaşcană, o exegeză literar-filosofică asupra cărţilor amintite mai sus. Dorinţa omului de a depăşi teluricul, de a transcede bioticul într-o mai mult ca finită existenţă este gândul către care ne-a purtat discursul eseistului Ciobanu. În planul religiei, picturii şi mitologiei dorinţa omului de a fi şi dincolo de vieţuirea temporală a protoplasmei celulare, este concretizată prin credinţa într-o ,,lume de apoi”, ce prelungeşte viaţa prin duh, prin operele de artă care transced vieţii şi poartă numele creatorilor în nemurirea artistică la fel şi speranţa mioriticului cioban care îşi doreşte dac-o fi să mor o nuntă cu stelele universului.
Fragilitatea protoplasmei, determinismul cosmic, existenţial şi uman este duală în concepţia scriitorului Gheorghe A.M. Ciobanu, care a subliniat rolul ,,universului” cerebral, cu toate componentele sale vizibile şi demiurgice cât şi rolul materiei.
Pe 25 Martie 1925, de sărbătoarea creştină a Buneivestiri, se bunăvestea naşterea la Roman a celui ce avea să încununeze laurii socratici ai culturii urbei muşatine, viitorul profesor, eseist, prozator, poet, critic de artă, muzicolog, exeget al culturii romaşcane Gh. A.M. Ciobanu. După cursurile Şcolii primare nr. 4 şi a Liceul Roman-Vodă, în oraşul natal, este admis la mai multe Facultăţi: Medicină, Agronomie, Filozofie, licenţiat în Drept. Din motive materiale urmează cariera didactică în învăţământ unde a profesat timp de 50 de ani, predând discipline diverse ca matematica, filosofia, istoria muzicii, istoria artelor plastice, logica, în diferite instituţii de învăţământ din oraşul Roman precum Liceul „Roman-Vodă“ şi Institutul Teologic Franciscan. A desfăşurat o largă activitate culturală, concretizată în sute de conferinţe, nenumărate ore de audiţii muzicale, impresii critice la vernisaje de artă plastică. Timp de 26 de ani a susţinut lunar, la Palatul Culturii din Iaşi, cicluri de audiţii muzicale. Debutează literar în anii 1935-1947, cu poezii, apoi, mai târziu, cu nuvele (Deceneu, Egmont), teatru (Valea Uitaţilor), poeme eseistice (Cristal nocturn).
Din anul 1964, cultivă mai mult eseuri, apărute în peste 60 de publicaţii şi tipărite în câteva volume.
Este coautor al volumelor Pagini din istoria Liceului Roman Vodă (1992) şi Istoria oraşului Roman 1392-1992 (1992).
În 1998 îi apare lucrarea Locul şi spiritul – valori artistice din Roman, iar în 2000, Irimescu – statornicie şi zbor. Multitudinea vernisajelor, comentariilor şi cronicilor artistice a condus la apariţia, în toamna lui 2004, la editura bucureşteană Ştiinţă şi Tehnică, Bucureşti, a unui grupaj eseistic: Scrieri, alcătuit din cinci volume – Muzica, Litera, Plastica (2 cărţi), Varia. Încercările sale literare juvenile, văd lumina tiparului în primăvara anului următor, în volumul Primii fiori, apărut la Editura romaşcană Muşatinia. O altă osteneală livrescă: Mileniul Trei pe portativ, Editura Muşatinia, 2006, propune o abordare personală a fenomenului muzical în trei volume: Ontifonismul, Omnifonismul şi Olnefonismul.
În 1997 alături de alte distincţii naţionale i s-a atribuit titlu de Cetăţean de Onoare a Municipiului Roman. Alte cărţi ale celui supranumit pe bună dreptate Patriarhul culturii romaşcane sunt Mioriţa mit triadic, Portrete printre rame şi Mecena, medic, misionar – Teodorescu apărute la editura ,,de peste drum” Muşatinia din Roman.
Profesorul Ciobanu este un reper temeinic al literelor romaşcane, unanim apreciat pentru erudiţia sa, implicat activ în evenimentele culturale ale urbei muşatine, fiind apreciat în timp de personalităţi ale lumii culturale astfel:
„Dotat cu o înaltă pregătire intelectuală, profesorul Gheorghe A.M. Ciobanu este capabil să încadreze fenomenul artei, în largi contexte culturale“ – acad. prof. dr. George Pascu,
• regretatul Iosif Sava se entuziasma de prezenţa profesorului Ciobanu spunând: „Domnule Ciobanu, sunteţi un miracol! … Şi nu vă ştie ţara?“,
„Hronicul“ (Locul şi spiritul– valori artistice din Roman) profesorului Ciobanu are meritul de a fixa definitiv identitatea culturală a urbei Roman. critic Cristian Livescu.
• „Ciobanu se impune ca un analist riguros al fenomenului spiritual de care dispune arta, ca un factor activ şi inepuizabil, cu însuşiri tainice pentru înnobilarea sufletului omenesc“ pictor Ion Irimescu
,,Filosoficul străbate, omniprezent, toate celelalte coordonate ale creaţiei poetico-româneşti, şi se încununează definitoriu, în sfera ipoteticului ştiinţific” consemnează prof. univ. dr. Tudor Ghideanu

Celor 7 cărţi ale eseistului Gh. A.M. Ciobanu editate la Muşatinia li se alătură acum şi unul dintre cele mai ample dicţionare ale artelor plastice publicat până acum la Roman şi chiar în Neamţ: Identităţi artistice la Roman, având ca autor pe muzeograf Minodora Ursachi.
Dorinţa de a cuprinde întreg domeniul artei romaşcane cât şi sinteza elementelor ce îi particularizează pe artiştii care au expus la Muzeul de Artă Roman ne conectează pe noi toţi, cei care citim această carte, la marele nucleu al artei româneşti.
Nu este mai mare bucurie decât de a picta şi de a dărui frumuseţe oamenilor! Zborul unui artist, în permanentă confruntare cu el însuşi şi clipa de popas a acestui zbor ne este dăruit de o distinsă Doamnă a culturii romaşcane Minodora Ursachi – care scoate la lumină filoanele de aur ascunse de timp şi uitare din istoria artiştilor plastici care au poposit cu lucrările lor pe simezele Muzeului de Artă romaşcan.

Emilia Ţuţuianu

29 Apr
2014

George Astaloş, plecat în marea călătorie…

George Astaloș

4 Octombrie 1933 – 27 Aprilie 2014

,,Dramaturgul, poetul și prozatorul George Astaloș a murit luni la vârsta de 80 de ani. Piesele marelui dramaturg, care a fost și redactor-șef al publicației ”Nouvelle Europe” din 1972, au fost jucate în toate marile teatre din străinătate, iar cărțile sale au fost traduse cu regularitate în Europa Occidentală și America de Nord. Bucureșteanul născut în data de 4 octombrie 1933 a devenit cetățean francez în 1976 și a fost inclus în numeroase antologii de piese de teatru și de poezie în Europa și peste Ocean, fiind considerat de același calibru ca Samuel Beckett, ori Eugen Ionesco.În vara anului trecut a fost onorat cu titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, în Franța, una dintre cele mai prestigioase decorații culturale acordate de autorităților de la Paris, iar în 2011 a fost nominalizat la Premiul Nobel pentru Literatură. În ultimii ani de viață a trăit, alături de soția sa, Hélène, aproape de Parcul Cişmigiu.” George Anca.

    Exil

e timpul sa plecam
iubito
sa parasim aceste ape tulburi
cu pestii lor retorici
ce pretind
c-ar fi chemati
sa balbaie destine

si sa ne raspandim
in lungi migratii
exod bogat spre alte rivere
cu ape dulci

si pesti esentiali

 

      George Astaloş

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii