21 Nov
2013

Elisabeta Isanos: Revista FERESTRE, noiembrie, 2013

 

 “Trebuie sã tindem mereu spre realizarea ideii de bine, generozitate și frumusetã, nici-o operã literarã nu poate trãi fãrã ele. Cu cât timpurile sunt mai barbare, mai înveninate de urã și mai iraționale cu atât intelectualul este dator sã cultive sufletul lui într’un sens moral și sã se opunã curentului. Iartã-mã cã predic, dar spectacolul degradãrii umane mã îngrozește si mã face sã mã tem pentru tine, cum te temi totdeuna pentru cei iubiți într’o vreme de molimã.”

MAGDA ISANOS

(Scrisoare cãtre Eusebiu Camilar, 27 august 1939, Costiujeni)

http://www.isanos.ro/

 

21 Nov
2013

George Anca: DIMITRIE GRAMA LA COLOCVIILE DE MARȚI

Cărțile lui Dimitrie Grama (Gibraltar) Ilidia, povestiri, Conta, 1912, și Singuri împreună, poezii, TipoMoldova, 2013, au fost lansate pe 19 noiembrie 1913 la Colocviile de Marți, găzduite de Centrul socio-cultural Jean Louis Calderon din București. Autorul și-a salutat prietenii, în puține cuvinte, neplăcându-i, a spus, ridicarea în slăvi, cât să-i fie frică să se mai uite în jos. Adrian Alui Gheorghe, antologatorul și postfațatorul lui Grama, l-a contextualizat cu Roland Gaspar , Baudelaire, Pessoa, Ante, neuitând de Eminescu, iar Corneliu Zeană i-a dedicat un Palimpsest pentru suflet perpretrând ecouri din Spiru Fuchi şi Konstantinos Kavafis. Profesorul chirurg Florian Purghel, coleg de școală și de atletism de performanță, a pus pe masă cartea chirurgiei oncologice cu aura lui Grama.

Ce actori vor recita poemele, quasizen expresionist, ale lui Dimitrie, fie și la teatrul de poezie al Colocviilor, vor opta pentru unele ca acestea, din Singuri împreună:

Uite, mi-am tras / un glonte-n cap / și încă unul / și încă multe / alte gloanțe / până când am început / să înțeleg de ce / Bacovia iubea / atât de mult / plumbul.” (p.52)

Nebăgat în seamă / cu picioarele schilodite / artrotice / s-a prăpădit / cel care / o viață întreagă / nu a sculptat / altceva, decât / răstignirea lui Cristos. La înmormântare / nu a venit nimeni / Numai Dumnezeu”. (p.58)

M-am dus la proces cu mari speranțe / judecătorii îmi fuseseră / frați de arme. / Ne-am salvat reciproc viața, / sau mai bine zis: / eu le-am salvat de multe ori viața / fiind cel mai bun ostaș. Și de câte ori nu mi-au / mulțumit atunci în noroi, / în tranșe! / Acum, după aproape două ore / în care se pare că nici nu m-au recunoscut, / Frații mei de arme / m-au pus în lanțuri. / Temporar, doar temporar… / Mâine dimineață voi fi executat” (p.96)

Când se reîntorc armatele / o parte din soldați / vorbesc o altă limbă, / o limbă străină. / Se pare că / doar copiii îi mai înțeleg / privindu-i respectuos / și ascultându-i cu gura căscată”. (p.116)

DINCOLO / Iubita mea nu are / părul de aur, gura de foc / ochii de migdale // Și nici nu mă ademenește / din necunoscut cu glas de sirenă // Nu, iubita m-așteaptă / în fire de iarbă / în stropi mici de ploaie / în umbra din drum… / Când ne-ntâlnim, / Știu că-i poteca de lumină / de aici / din nimicul acesta / dincolo…”(p. 233)

PRIN VECHI CATEDRALE CATHARE / Mă întreb dacă ați știut / că în catedrale vechi cathare / sfinții tulburați de pași străini, / de mirosul greu de om, / se sinucid? / Doar într-un singur loc mai sunt supraviețuitori. // De aceea nu e de mirare / că la pagina patru zeci și șapte / și numai acolo / dintr-o ruină se aude un cântec / de durere, dar și de iertare. / Aceasta este pagina la care / noi ar fi trebuit / să fim arși pe rug” (p.365).

CEREBELĂRI / Dacă toate stelele ar fi de lemn, / câtă pădure ar fi trebuit să fie? / Și dacă toți oamenii ar fi marinari – câte tricouri vărgate? / Dar pasărea cu patru picioare? / Dar pisica cu ochi de pianist / Și câți fulgi în rochia asta de mireasă? / Comoții cerebrale, infecții urinare / Și doctori de pânză albă! / Și săracii pensionari, la 80 de ani / câtă apă beau? / Și tu te miri că nu dorm la patru dimineața? / Că-mi fac sandwich după sandwich / și beau bere după bere? / Nu mă mir că niciodată nu / mi-au plăcut francezii!” (434)

VÂNĂTORII DE PĂPĂDIE / Erai acoperit cu / Solzi de păpdie crudă, / Picioare reci de lut aveai / Și degete de ceară. / Un ochi închis / În ziua plină, / Iar celălalt deschis / În noapte îl aveai. // O sută de care cu boi, / O sută de corăbii, / Un fluture și / cântec mut prins / în culoarea zborului // Atât ai apucat să vezi! // Apoi venit-au vânătorii de păpădie. ”

Alegerile a(u)ctorial-vânătorești s-ar cathariza cu skalzi din edde, extrapol spre Ilidia, de copil antipărinți de-a comunismul (altfel, iliada-idilia, „acel spațiu jumătate realitate, jumătate basm, pe care îl numim copilărie”): „Până la urmă mi s-a spus că n-am originea sănătoasă și că de-aia eu nu sunt pionier. Știam că sunt neam de grecotei, dar asta de cu sute de ani în urmă și eu mă consideram acum român, nimic altceva. /…/ Sunt foarte mândru că sunt pionier și-mi spăl singur de mână cravata mea roșie și mi-o calc cu piglaisul în fiecare zi. (p. 123) /…/ Sunt tot mai mânios și mai agresiv atunci când încerc să le explic ce-au spus Marx, Engels, Lenin și Stalin și mă întreb: Cum e cu putință ca părinții mei să fie atât de limitați și să nu vadă clar, așa cum văd eu, binefacerile și avantajele noii societăți comuniste? Cum pot să fie așa de orbi? Parcă nici nu m-aș trage din ei! (p.124)/…/ Aștept să treacă timpul și cocoțat acolo în vârful pomului, mă întreb: Cum se face că omul ăsta destul de bătrân, și nici pe departe bogat, nu a intrat deja de bună voie în colectivă? De ce oare n-a văzut avantajele colectivizării? Și dacă nu le-a văzut, sau nu le-a înțeles, ce (p.130) nevoie a fost să-l bată în halul ăla? Chiaburii își băteau slugile, nu comuniștii (p. 131) ”.

Ce imaginând Dimitrie, și la plural, întru Africa ori Albion, intersectează, în Liverpool, vocea lui Lennon, Edda, aromânii, ca într-o demonstrație incantatorie a dezbrăcării de cuvinte și măști denudând sufletul la marginea reîntruparii:

Dimitrie Grama: „… în Norvegia de Nord, unde noaptea polară pare eternă, am avut timp destul să admir întunericul, care aici este alb și rece, galben-violet și roșu, câteodată, rareori, verde. În una din plimbările mele de după-amiază, când cerul tocmai se descărca în Marea Nordului sub formă de perdele și evantaie imense verzi-aurii și când umbra corpului meu era când inexistentă, când vie și multiplă, o amintire din trecut, m-a forțat, fără milă, înapoi în acel spațiu jumătate realitate, jumătate basm, pe care îl numim copilărie”.

John Lennon, Imaginați : Imaginați că nu-i Rai / Ușor e a-ncerca / Nu iad sub noi numai / cerul deasupra / Imaginați toți oamenii / Trăind pentru azi a… // Imaginați că nu-s țări / Nu-i greu de spus / A nu ucide, nu muri / Și nici religii nu-s / Imaginați toți oamenii / Trăind în pace… // Puteți spune că-s un visător / Dar nu sunt eu numa’ / Sper într-o zi veți fi cu noi / Și lumea va trăi ca una //Imaginați nu posesii / Mă-ntreb dacă puteți /Nu foame lăcomie / A omului frăție / Imaginați toți oamenii / Lumea împărtășind…// Puteți zice că-s visător / Dar nu sunt eu numa’ / Sper într-o zi veți fi cu noi / În lumea trăind una”.

Corneliu Zeana, Palimpsest pentru suflet: „Cuvinte, cuvinte, cuvinte, / Alese cu grijă, legate, ‘nşirate, / Rostite puternic, şoptite, / Măiestre-mpletiri care joacă / Precum o draperie sau un voal / Ce lasă ochiului să-ntrezărească-n unduiri chiar chipul, / De fapt o mască, / Şi ea schimbată rând pe rând / O dată râzând, / O dată plângând,/Rareori rece şi-mpietrită, / Iar îndărătul măştii, ţesute-s iar cuvinte, Şi fraze nerostite / De teamă, din prudenţă, din iubire / Şi ele, desigur, o mască / Ce nu-i decât alt strat, / O altă mască / Ultimă mască, dincolo de care, / Fără nici un cuvânt, stă adevărul, / O-nvolburare, freamăt, sau tăcere, / Iar mai apoi, / Lipsit de sunet sau mişcare, / Doar sufletul.”

Georg Trakl: O stolze Trauer! Ihr ehernen Altäre / Die heiße Flamme Des Geistes nährt heute ein gewaltiger Schmerz, / Die ungebornen Enkel.

Foto: CRISTIAN RADU NEMA / MEDIAFAX FOTO

http://youtu.be/ic83kBKyCLg

20 Nov
2013

Cristiana Bortaș: “La mulți ani, Melidonium, pe altarul culturii”

revista Melidonium

Revista Melidonium online împlineşte doi ani. Prin mesaje culturale, portrete de scriitori, analize şi comentarii critice, schimburi cultural-educative a ţinut vie conştiinţa spirituală a apartenenţei la un centru cultural şi spiritual de tradiţie şi anvergură, Romanul fiind, astfel, promovat în ţară şi în străinătatea.

“Avem colaboratori din ţară şi diaspora, prin Melidonium făcând cunoscute valori, modele, iar oraşul Roman fiind cunoscut în mediile culturale. Revista Melidonium online, în timp de doi, a fost accesată de peste 300.000 de cititori din România, Statele Unite, Republica Moldova, Germania, Italia, Franţa, Canada şi multe alte ţări ale globului”, mărturiseşte, cu emoţie şi mândrie, Emilia Țuţuianu, director, editor şi realizator al revistei Melidonium.

Emilia Țuţuianu, director, editor şi realizator al revistei MelidoniumBibliotecar, director al editurii “Muşatinia”, scriitoare, cu precădere poetă, cercetător şi neobosit căutător de comori cutural-spirituale, psihologul Emilia Țuţuianu şi-a dedicat, la propriu, viaţa scrisului şi cărţilor. “În anul 2008, reunind prestigioşi oameni de cultură din Roman, precum profesor doctor Tudor Ghideanu, publicistul Gheorge A. M. Ciobanu, profesor doctor Vasile Ursachi, pictorul Iosif Haidu, alţi iubitori de cultură şi arte animaţi de impulsionarea vieţii culturale romaşcane, am fondat Societatea Culturală «George Radu Melidon», după numele fondatorului Bibliotecii publice din urbea romaşcană, în anul 1885. Scopul acestei Asociaţii Culturale este cunoaşterea moştenirii culturale a comunităţii din urbea Romanului, zonă cu un bogat trecut cultural, prezentarea, păstrarea şi promovarea patrimoniului acesteia pentru oamenii de azi şi pentru viitorime, cât şi promovarea noilor talente in literatură, poezie, artă în general”, rememorează Emilia Țuţuianu.

Emilia Țuţuianu, director, editor şi realizator al revistei Melidonium

Revista tipărită a avut viaţă scurtă, din motive financiare, editorul fiind adeptul ofertei culturale în ţinută sărbătorească, ce avea costuri mari. 2011 a fost momentul lansării ediţiei online a revistei Melidonium, oferta fiind aceeaşi: lucrări, fragmente din studiile şi creaţiile unor scriitori romaşcani, cât şi articole şi studii aparţinând celor ce îşi desfăşoară munca în biblioteci, grădiniţe, şcoli, muzee şi alte instituţii de cultură din urbea muşatină. Profesorilor Violeta Lăcătuşu, Minodora Ursachi, Cecilia Pal – autori consacraţi, li s-au alăturat publicişti, eseişti, oameni de ştiinţă, profesori universitari, plasticieni, descoperirea lor în paginile revistei online Melidonium fiind cadoul pe care vi-l propune Ziarul de Roman la aniversarea celor doi ani şi a sutelor de mii de accesări.

“Anul trecut, cu ocazia Zilei Naţionale, la Radio 3zzz Melbourne a fost prezentat cuvântul PS Ioachim Băcăuanul şi un grupaj de poezii ale poetei Emilia Țuţuianu; poeţi romaşcani au fost prezentaţi la Radio Sufleţel din Galaţi, volumele eseistului român Gheorghe A.M. Ciobanu au fost primite cu căldură la Biblioteca Mihai Eminescu din Cringilla – Australia, prin intermediului colaboratorului Ioan Miclău; am avut deosebita onoare şi bucurie de a fi prezenţi la Bucureşti, la Colocviile de Marţi ale reputatului profesor, indianist şi poet George Anca, în anul 2012, cu ocazia lansării cărţilor românului din Australia Ben Todică; jurnalista Veronica Balaj a realizat un interviu la Radio Timişoara cultural cu Emilia Țuţuianu, unde s-a prezentat editura Muşatinia, viaţa culturală a oraşului Roman şi impactul revistei Melidonium pe internet; la Târgu Mureş, în revista Cuvântul, a fost publicat un interviu al poetei Emilia Țuţuianu – Un om cu suflet şi minte pentru cultura mileniului 3 românesc”, adaugă Emilia Țuţuianu.

“Printr-o simplă întâmplare am aflat de existenţa revistei Melidonium. Și m-am bucurat. M-am bucurat pentru că, pe undeva, mă consider şi eu romaşcan. Luna trecută, la Montreal, a avut loc lansarea volumului meu de poeme «Printre silabe», volum apărut în cadrul Proiectului «Întoarcerea poetului risipitor»” (Publicistul Adrian Erbiceanu din Montreal)

“Urez revistei Melidonium din Roman activitate intensă, succes şi prosperitate” (Profesor inginer Octavian Vitcu, scriitor şi publicist – Ibăneşti – Botoşani)

“Poeta, scriitoarea, editoarea Emilia Țuţuianu Dospinescu, o truditoare a cuvântului, a reuşit să aducă revista Melidonium printre cele mai prestigioase reviste de cultură din ţară şi străinătate. Impactul pozitiv, elitist-cultural este vizibil, prin numărul de cititori în creştere, prin colaborarea cu nume sonore din ţară şi străinătate, apropiată fiind de alte publicaţii online. Acum, la doi ani de la apariţie, revista romaşcană, nu este doar una din cele mai bune reviste ale Moldovei, ci şi o revistă captivantă pentru scriitorii din toate zonele ţării. Personalităţi de marcă, precum PS Ioachim Băcăuanul, Adrian Alui Gheorghe, Mariana Cristescu, Sorin Ullea, Tudor Ghideanu, Gheorghe A.M. Ciobanu, Veronica Balaj, Maria Rugină, Cecilia Bănică Pal şi alte nume de referinţă onorează paginile revistei. Emilia Țuţuianu, mereu în dialog cu scriitori din Italia, Germania, Australia, Canada, SUA, Noua Zeelanda, certifică prin nume cu rezonanţă ca: Vavila Popovici, Octavian Curpaş, Adrian Erbiceanu, Iulia Barcaroiu şi mulţi alţii. Revista Melidonium este o revistă pentru semeni şi Neamul Românesc, izvorâtă din iubire şi dăruire creştină. Acest motto vizibil este elocvent: «Să avem grijă, între noi oamenii, să ne iubim». «Să ne iubim unul pe altul, pentru că dragostea este de la Dumnezeu şi oricine iubeşte este născut din Dumnezeu şi cunoaşte pe Dumnezeu. Cel ce nu iubeşte n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire» (1 Ioan 4, 7-8). Efortul Emiliei Țuţuianu Dospinescu este ziditor pentru zilele ce le trăim, pentru vremurile care vor veni. De remarcat este perseverenţa în fapta bună, prin truda necondiţionată, dintr-un prea-plin sufletesc dăruit cu generozitate. Revista Melidonium se constituie ca o veritabilă revistă a românismului. Felicitări Emilia Tutuianu Dospinescu! La mulţi şi buni ani pe «ogorul literaturii române» revistei Melidonium. (Mariana Gurza, Timisoara)

“Aleasă preţuire, urări de «înainte» şi alpinism tematic, acestui Mesager multiplu al gândului muşat, revistei Melidonium, ajunsă la doi ani de fiinţare, urări şi preţuire ce le dorim să fie şi pentru cei cu rânduri, bogate-n har şi farmec literar, cuprinşi în paginile ei, ca şi la cei cu truda nu uşoară, în a o întrupa, mai mult decât se cere azi în lume”. (Gheorghe  A. M. Ciobanu – Roman)

“La aniversarea celor doi ani de existenţă, Melidonium rămâne un exemplu de rezistenţă culturală într-un peisaj tot mai sărac, în vremuri nu tocmai favorabile din multe puncte de vedere. Bucuria pe care o produce fiecare număr al revistei rămâne raza de speranţă în mai bine. E bine că există, încă, asemeni promotori de literatură de calitate şi acesta este un semn încurajator. Nu-mi rămâne decât să vă urez curaj, putere de muncă, spre bucuria noastră a cititorilor. La mulţi ani, Melidonium!” (Sergiu Găbureac – Bucureşti)

“Frumoasa noastră revistă, în viziunea doamnei Emilia Țuţuianu, care o îmbogăţeşte cu harul, munca şi inima sa, este oaza verde iscată pe întinsul cenuşiu al unei lumi prea frământate, care, prea grăbită, prea încrâncenată în confortul material, aleargă să şi-l asigure. Luminând în pragul aniversării sale, cuminte şi deschisă, publicaţia, deşi aparţine comunităţii romaşcane, se adresează tuturor celor care simt româneşte, oriunde s-ar afla ei. Din Arizona cea fascinantă, unde mijlocul lunii noiembrie îmbracă în flori grădinile deşertului, în calitate de colaborator, dar, mai ales, de cititor al revistei «Melidonium», îi mulţumesc acesteia că există şi îi urez LA MULȚI ANI!” (Iulia Roger Barcaroiu – Arizona)

“În peisajul revistelor actuale e greu să rezişti, fie din cauze financiare, fie pentru că nu mulţi sunt cei care au disponibilitatea să-şi rezerve timp şi energie pentru şi în numele culturii. Alt motiv pentru care vă urez să rezistaţi în continuare, să faceţi cu onoare loc în paginile publicaţiei pe care o coordonaţi, a tot ceea ce reprezintă valoare literară şi culturală. Doamna Emilia Țuţuianu, sufletul revistei, are diplomaţie şi ştiinţa de a colabora cu numeroase nume din cultură, de pe întreaga întindere geografică a ţării şi nu numai. Vă rog să luaţi aceste cuvinte drept o urare de «La Foarte Mulţi Ani»! O spun din toată inima, mai ales că, în data de 20 noiembrie 2013, ziua cea de sărbătoare, nu voi fi în ţară, ci voi lansa o carte la Ierusalim, de unde vă voi trimite un gând bun. «La Mulţi Ani» cu pagini de neuitat pentru binele culturii!” (Veronica Balaj – Radio Timişoara)

“Din toată inima, doresc revistei Melidonium viaţă lungă, succese, noi colaborări, să se bucure de dragostea cititorilor şi tradiţionalul: «La mulţi ani!» Cu acest prilej, trimit spre publicare câteva poveşti pentru copii. E cadoul meu pentru această aniversare. Cu cele mai frumoase gânduri – Gheorghe Vicol, Vatra Dornei“.

“Doi ani de existenţă înseamnă perioada de pruncie în cultură. Nu şi pentru Melidonium, care, în cei doi ani de la «naşterea» ei, şi-a demonstrat (şi sunt sigur că în continuare îşi va demonstra) deplina maturitate culturală în ceea ce priveşte diversitatea şi seriozitatea materialelor publicate. La cât mai mare şi mai multe apariţii!” (George Petrovai – Sighetul Marmaţiei)

“Revista a reuşit şi reuşeşte în continuare să facă cunoscută moştenirea culturală a comunităţii din zona Romanului, zonă cu un bogat trecut cultural; de asemenea, a făcut cunoscută gândirea şi activitatea scriitorilor din toată ţara noastră, precum şi a scriitorilor români de peste hotare. La acest ceas aniversar, felicit tot colectivul redacţional şi toţi colaboratorii revistei, care, prin modul de lucru, au reuşit să ne simţim ca într-o adevărată familie. La mulţi ani!” (Vavila Popovici – Carolina de Nord, SUA)

“La doi ani de la apariţie, revista «MELIDONIUM» a devenit o revistă de referinţe printre revistele importante ale vremii. Aici cultura e la ea acasă, promovând opere şi scriitori, oameni de cultură, evenimente. Cu o bogată echipă de lucru, inimoasă, care lucrează cu pasiune, revista are şanse să dăinuie peste timp. Noi, cititorii şi colaboratorii, îi dorim viaţă lungă şi mult succes. Cu multă dragoste, profesor Ion Ionescu – Bucovu – Piteşti“.

“Vă felicit şi vă doresc cât mai multe realizări şi cât mai mulţi colaboratori valoroşi, care să dezbată cele mai adânci întrebări ale lumii în care trăim. Mă simt onorată ca am colaborat cu dumneavoastră. Vă doresc un număr cât mai mare de ani de activitate laborioasă. Cu aleasă consideraţie, Victorita Duţu – pictor“.

“Revista «Melidonium» – Roman celebrează doi ani de esenţă, de muncă, de slujire a culturii şi educaţiei creştine, a cunoaşterii istoriei neamului românesc, a înfrăţirii şi respectului între oameni. Aceasta este o misiune de conştiinţă, mai mult decât patriotică, este una de sacrificiu, pentru a servi cititorilor drept cale de cunoaştere şi înălţare spirituală. De aceea, trimitem acest gând frumos de mulţumire şi speranţă spre un viitor încărcat de succese valoroase Revistei «Melidonium», precum, bineînţeles, harnicei editoare Emilia Țuţuianu Dospinescu” (Ioan Miclău – Australia)

“Mulţi ani frumoşi, frumoasă «Melidonium»! O revistă curată, înaltă ca o cetăţuie ridicată pe umeri puternici de oameni frumoşi, cu jertfă, cu truda orelor din zi, din noapte, din viaţă. O revistă românească, iubind şi răspândind către lumea largă valorile fundamentale ale acestui neam, tradiţiile, talentul, credinţa, mândria apartenenţei la pământul românesc, adesea apărat prin veacuri cu tinere trupuri şi lacrimi de sânge. Uneori, ţara trebuie apărată chiar şi cu condeiul. Aceasta e menirea noastră, a gazetarilor, a scriitorilor. Misiune pe care «Melidonium» şi-o îndeplineşte cu demnitate şi curaj. La mulţi ani, «Melidonium», viguroasă, proaspătă mlădiţă a culturii româneşti! La mulţi ani, minunată Doamnă Emilia Țuţuianu Dospinescu, delicată poetă şi aprigă luptătoare la fruntariile Limbii şi Culturii Române”.  (Mariana Cristescu – Târgu Mureş)

“Asociaţia şi Revista Melidonium reprezintă repere esenţiale în harta sensibilă a culturii române. Felicitări realizatorilor acestui proiect cultural de anvergură, căruia îi dorim viaţă lungă şi, în continuare, un impact pe măsură în conştiinţa românilor de pretutindeni. La mulţi şi fericiţi ani!” (Geo Galetaru, redactor-şef al revistei “Sintagme literare”, Timişoara)

“Felicitări doamnei Emilia Țuţuianu, care, de ani de zile, sprijină orice acţiune culturală la nivel naţional şi promovează adevărata cultură şi tradiţie a neamului românesc, atât în revista Melidonim, pe care a înfiinţat-o în urmă cu doi ani, cât şi prin revista Dor de Dor”. (Marin Toma, fondator şi editor al revistei Dor de Dor)

“Tot ce se face bun pe lumea aceasta trebuie să se înrădăcineze în stânca timpului. Și rezistă prin picăturile de răbdare şi devotare ale celor care vor să dăinuie, ceea ce s-a înfăptuit. Urările mele de bine, echipei revistei Melidonium! Urări de bine şi colaboratorilor şi cititorilor”. (Ștefan Teodor Cabel – Buzău)

“Mulţumesc revistei pentru promptitudinea, eleganţa şi deschiderea pe care o are faţă de autori, în scopul de a vă prezenta dumneavoastră, cititorilor, o diversificare, o paletă cât mai bogată de evenimente”. (Doctor în arte Vasile Menzel – Bucureşti)

Cristiana Bortaș

http://www.ziarulderoman.ro/52933/la-multi-ani-melidonium-pe-altarul-culturii/#comment-14637

19 Nov
2013

Vavila Popovici: Aurul din poezia lui Nicolae Labiș

„Poetul înțelege natura mai bine decât savantul.” 

Novalis

 

   Creația poetului Nicolae Labiş, destul de extinsă având în vedere anii vieții lui, este astăzi prea puțin cunoscută.    „Buzduganul generației șaizeciste”, cum l-a numit criticul Eugen Simion, s-a născut la 2 decembrie 1935, în comuna Mălini (ce nume frumos!) din județul Suceava, cu „Pădurile de pini, de zadă și tisă, cu cerbi, căprioare, râși, cocoși de munte și alte aripate, cu furtuni și încremeniri…”, după cum nota scriitorul argeșean Vladimir Streinu. Fiul învățătorilor Eugen și Ana-Profira, Nicolae Labiș a început școala primară în clasa mamei sale, apoi, din cauza refugiului din timpul celui de al Doilea Război Mondial, a continuat școala într-o comună de lângă Câmpulung-Muscel, iar în 1945 s-a întors cu familia acasă.

   A debutat în literatură la vârsta de 15 ani, în ziarul Zori noi din Suceava, în timp ce frecventa liceul „Nicu Gane” din Fălticeni, și la 16 ani în Viața Românească din București, după primirea unui premiu la Olimpiada de nivel național ținută la București, fiind remarcat de scriitorii vremii Mihail Sadoveanu și Tudor Arghezi.

   În ianuarie 1952 a fost luat din sânul familiei de către corifeii regimului și transferat la liceul „Mihail Sadoveanu” din Iași, în deosebi pentru discuții literare în spiritul vremii, iar la 15 septembrie 1952 a intrat la școala de Literatură și Critică Literară „Mihai Eminescu” din București, școală organizată după model sovietic. Partidul avea nevoie de scriitori care să construiască o nouă literatură, comunistă și revoluționară. Printre profesorii lui de la Școala de Literatură au fost Mihail Sadoveanu, Tudor Vianu și Camil Petrescu. Acolo fiind, în inima așa zisului oraș al construcției noii societăți cu o nouă ideologie, adus în „Fabrica de scriitori”, inspirat numită de scriitorul piteștean Marin Ioniță, fost și el elev al acestei școli, trebuia să muncească în spiritul cerut și curând, tânărul a îmbrățișat pe deplin, dar pentru scurt timp, ideile regimului comunist de guvernământ, aducându-i laude într-un număr de poezii.

   În timpul celui de al doilea an de școală, el devenise chiar un lider de opinie și o stea în cadrul unicului partid. În februarie 1953 însă, a fost acuzat de „abateri de la moralitatea școlii și disciplină”, în primăvara anului 1954 fiind propus pentru expulzare din Uniunea Tineretului Muncitor (UTM).

   Stela Covaci – soția prietenului lui Labiș, mărturisește: „Tânărul Labiş, romantic revoluţionar, cum se spunea pe atunci, încercând să scrie în pas cu cerinţele epocii, a înţeles că îndrumarea falsă şi restricţiile care i se impuneau nu pot fi admise”.

   Valorile perene ale literaturii române la care s-a raportat Labiş au fost Mihail Sadoveanu și Mihai Eminescu, în încercarea de redefinire a propriei voci poetice. Admirându-l pe Sadoveanu, i-a făcut un frumos portret: „ E-n fața mea, cu părul din flăcări de zăpadă, cu ochii plini de pâcle și plini de-nseninări; o albă înflorire de vișini în livadă, minunea licăririi unei zări. Nu are nici o vârstă. În el sunt mii de oameni, și-ntr-însul anii proaspeți cu toții s-au păstrat… ”.

   În iunie 1954, deci la absolvirea școlii, a fost angajat de către revista Contemporanul, apoi de Gazeta literară. Începând din toamna lui 1955 urmează cursurile Facultății de Filologie a Universității din București, însă renunță după doar un semestru. Poemul său cel mai celebru, Moartea Căprioarei, apare în Viața Românească din acel an.

   Tot în acel an, de ziua lui, aflându-se singur într-un hotel, scrie poezia Am douăzeci de ani: „Am douăzeci de ani și mă exprim. / Într-o odaie de hotel, spre seară / Stăm împreună cei ce ne iubim / Înfiorați de iarna de afară. / De ce să mint, prietenii mei nu-s, / Dar vuiet la fereastră dă târcoale… / Închipuirea-mi numai, v-a adus / Prieteni dragi, pe scaunele goale,/ Dau un ospăț, am douăzeci de ani”. Avea dreptate filozoful Kierkegaard când spunea că poetul este o fiinţă nefericită a cărei inimă este sfâşiată de suferinţe secrete, dar ale cărei buze sunt atât de ciudat alcătuite încât atunci când suspinele şi ţipetele le scapă, sună ca o muzică frumoasă”.

   Începând din primăvara anului1956, în Ungaria s-au produs evenimente importante. În anumite cercuri, în Uniunea Scriitorilor, dar şi in presă au început să apară critici din ce în ce mai vehemente la adresa Regimului, iar în toamna aceluiași an, populaţia Ungariei s-a răsculat împotriva regimului Comunist. Revoluţia, chiar dacă a fost înfrântă, a avut o importanţă deosebită pentru întregul mers al istoriei din această parte a lumii, culminând cu evenimentele din 1989, care au adus răsturnarea regimurilor comuniste din sud-estul Europei. În tot acest timp al anului 56, a avut loc trezirea completă a lui Labiș el dându-și seama de adevărata situație a țării, a întregului lagăr comunist. Întrucât Securitatea la noi era „mâna de fier” a partidului, împreună, partidul cu securitatea, au reușit să țină în frâu evenimentele din țară. Labiș scrisese niște poezii care au apărut în Ungaria, traduse în limba maghiară. Se spune că și pe patul de moarte a fost întrebat cine îi tradusese poeziile și cine le trecuse peste graniță. Ce n-a știut Labiș, sau nu a vrut să țină cont de faptul că libertatea este primejdioasă şi a o trăi este la fel de dur pe cât este de ispititor”, după spusele scriitorul Albert Camus.

   Ecourile evoluţiei din Ungaria au fost auzite și de studenții din țara noastră, de la Timişoara, Cluj, Bucureşti, Braşov şi Iaşi, ei solidarizându-se cu cei din Ungaria. Apăruseră foi volante şi inscripţii de solidaritate în anumite orașe ale țării, apoi s-a trecut la iniţierea unor adunări şi mitinguri, dintre care cel mai mare s-a organizat la Timişoara. Au fost arestați în țară mii de studenți, anchetați, unii și condamnați. Oamenii puterii s-au folosit de acest prilej pentru a  lichida pe toţi adversarii regimului, chiar dacă nu au avut legătură cu revoluția din Ungaria.

   Tot Stela Covaci, una dintre puținii martori care se mai află în viață, a dat multe amănunte în legătură cu moartea poetului și a declarat: Perfid şi cinic construită şi dusă la îndeplinire din ordine nescrise, nu permite nici acum, la peste 50 de ani, o cercetare completă. Documentele au fost distruse sau microfilmate, au fost puse pe durată nelimitată în seifurile care ascund secrete murdare « de interes naţional ». Să ucizi un viitor foarte mare poet al ţării, înzestrat cu daruri celeste, adăpându-se cu lăcomie din sevele pure ale acestui pământ, brusc dumerit asupra jugului, minciunii şi ororii, precis de neînduplecat, nu e un lucru simplu: urmele, oricât le-ai îngropa, ies mereu şi mereu la suprafaţă şi, ca în basmele ezoterice, sângele tânăr cere izbăvirea”.

   De asemenea ziaristul şi apropiatul prieten până la moarte, Imre Portik, în memoriile sale postume, apărute abia în anul 2005, scrie: „Labiş a fost ales pentru a exemplifica urmările posibile ale nesupunerii”.

   În noaptea de 9-10 decembrie 1956, la scurt timp după aniversarea împlinirii a 21 de ani, Labiș s-a dus la restaurantul Capşa, apoi la restaurantul Victoria, a plecat să ia un tramvai  pentru a se întâlni cu Maria Polevoi, o dansatoare în trupa Armatei pe care o întâlnise în acea seară și despre care nu se știe dacă nu a avut de jucat un rol în această „piesă”. Labiş a fost împins din spate de către o persoană, îmbrâncitura l-a proiectat pe grătarul dintre vagoane, a căzut cu capul pe caldarâm, măduva spinării i-a fost secţionată. Trupul fiindu-i paralizat, la spital mai era conştient, dar chirurgii nu l-au putut salva. Acolo, a șoptit un poem prietenului său Aurel Covaci, importantă mărturie a morții sale: „Pasărea cu clonț de rubin / S-a răzbunat, iat-o, s-a răzbunat. / Nu mai pot s-o mângâi. / M-a strivit, / Pasărea cu clonț de rubin, / Iar mâine Puii păsării cu clonț de rubin, / Ciugulind prin țărână, / Vor găsi poate / Urmele poetului Nicolae Labiș / Care va rămâne o amintire frumoasă…”

   Despre acele zile de coșmar, vorbește sora lui Lae (așa îi spuneau prietenii și cei din familie) – Margareta Labiș: „Anunţat telegrafic, tata a venit imediat direct la spital şi timp de 11 zile şi-a îngrijit copilul cu o tărie rar întâlnită, înfruntând nesomnul, oboseala şi suferinţa. Fusese chemat la Comitetul Central al partidului, unde a suportat reproşuri nemeritate. S-ar fi cuvenit ca el să le facă, deoarece îi fusese luat copilul fără să i se asigure o locuinţă. A răbdat fără să scoată o vorbă”. În ultimele clipe ale vieții lui Lae, Margareta a intrat din nou în salon și a relatat acele momente: „La micul aparat de radio de pe noptieră se auzea destul de tare romanţa „La umbra nucului bătrân”. Am încercat să dau mai încet ca nu cumva aluziile textului să-l întristeze. A strigat, aproape, la mine: „Nu, nu, nu închide, lasă…”. Avea ochii închişi şi buzele roşii aproape aprinse de temperatură. După ce s-a terminat melodia, a avut imaginea plaiurilor natale cu fâneţele înflorite în plină vară. Numea pe rând toate florile de câmp, le admira culorile şi parfumul. După o mică pauză, a continuat: „Viaţa este atât de frumoasă numai dacă ştii s-o trăieşti”. Simţind parcă deodată fiorul iernii, a deschis ochii, şoptind:  În munţii noştri astăzi zăpezile torc leneşi/ Izvoarele îngheaţă în clinchete subţiri/ Şi caprele de munte…”

   Pe 22 decembrie, la ora 2 dimineața, a murit. Două zile mai târziu, la amiază, persoane îndoliate s-au adunat la Casa Scriitorilor, unde mai mulți scriitori proeminenți au citit și poemul său Moartea Căprioarei. A fost înmormântat la cimitirul Bellu, după ce procesiunea funerară a trecut prin fața mormântului lui Mihai Eminescu.

   Unii contemporani sau martori oculari susţin că ar fi putut fi vorba de un asasinat politic, dat fiindcă în acea perioadă nu era „în relaţii cordiale cu Securitatea”. Talentul excepţional al lui Labiş a provocat invidii pe măsură, în rândul colegilor, dar și în cele ale oficialităţilor, care se temeau de viziunea sa, de scrierile sale și era urmărit pas cu pas, el mărturisindu-i acest lucru surorii sale Margareta. Labiș se trezise din „fumul” comunismului, își dăduse seama curând de poluarea în care se trăia și de pericolul care ne pândea, fiindcă așa sunt poeții, de cele mai multe ori – vizionari. Într-un articol am găsit scris: „Nu are importanţă că Labiş era sau nu beat, temă recurentă de discuţie, el ar fi avut aceeaşi soartă, dacă acceptăm că a fost îmbrâncit”. Stela Covaci afirmă cu certitudine că Labiş a fost „lichidat” de Securitate. Părerea ei se bazează pe campania orchestrată de Securitate, atât printr-o supraveghere continuă a poetului de către agenţii ei, cât şi prin intermediul unor colegi sau profesori scriitori, care îl criticau în toate împrejurările pentru comportamentul lui rebel şi pentru poeziile lui neconforme cu doctrina realismului-socialist.

   Dar, personal, nu cred că adevărul va fi aflat vreodată, fiindcă Securitatea lucra „cu mănuși”, oamenii ei erau școliți după ultima „tehnologie” a crimei. Lucrau psihologic, aflau punctele slabe ale individului și loveau în  punctul cel mai slab. Nu cred că le-a fost greu să lovească un adolescent cuprins de efuziuni tinerești, fiindcă la 21 de ani, Nicolae Labiș era un adolescent, un adolescent genial. Despre adolescență scria Marquez că este vârsta marilor valori, când se produc erupții vulcanice, „când ai revelații de o intensitate cu care nu te vei mai întâlni. Apoi ești tânăr, intri în viață și guști din ea, din amărăciunea și dulceața ei, din înfrângere și izbândă. Este vârsta la care încă mai poți să alegi, încă mai poți prinde trenul spre destinația perfectă. Timpul nu este, încă, pierdut. Trebuie, doar, să te gândești bine, trebuie să fii inspirat, trebuie să ai noroc”. Labiș pășise spre tinerețe, a gândit, a fost inspirat, dar nu a avut norocul de a putea merge pe drumul pe care ar fi vrut, fiindcă nu i s-a permis… Protipendada comunistă care se credea „zeitate” când afla de la informatorii securității că individului îi plac femeile, hotăra: „Să i se dea femeia!” Și i se trimetea femeia; dacă afla că îi place băutura, hotăra: „Să i se dea băutură!” Și i se oferea băutura. Și totul până la „terminarea” individului, căderea lui în mlaștină sau lichidarea fizică. Perfidia și cruzimea erau trăsăturile de caracter care se cultivau, încercându-se estomparea trăsăturilor nobile ale poporului român.

   Chiar dacă el nu a fost asasinat, Labiș a fost cu siguranță un ghimpe în coasta regimului. După Revoluția română din 1989, Gheorghe Tomozei a scris, „Labiș este primul poet român disident. […] El a anunțat o pauză feroce între poezie și ideologia zilei. Mai mult decât sigur, închisoarea nu era prea departe pentru el”. Securitatea a făcut notă din convorbirile sale private, notând că a „defăimat regimul comunist”, iar poemele lui conțineau prea multe teme voalat anti-comuniste. La data de 03 noiembrie 1956, ni se spune, la o nuntă la care au participat aproximativ o duzină de oameni, el a cântat imnul Regatului din România, Trăiască Regele. La Capșa, în timpul unei discuții anti-sovietice privind revoluția maghiară – recentă atunci -, s-a ridicat și a recitat cu voce tare Doina lui Eminescu, poem patriotic interzis. De asemenea el a participat la reuniuni în cursul mișcării studențești în București, din 1956, care au fost urmate de represiuni viguroase. Având în vedere popularitatea lui în creștere, un proces ar fi fost incomod”.

   George Călinescu scria despre el: „eu nici un mă întreb ce ar fi devenit dacă trăia, pentru că îl consider un poet pe deplin exprimat, de la care au rămas câteva poeme încântătoare…”

   În urma lui s-au editat volumele de care știu: Primele iubiri (1956) în care trăirea lirică este intensă, cuprinsă toată „între prospeţimea candorii infantile în receptarea lumii şi conservarea acestei ingenuităţi până la o crispare tragică”; Lupta cu inerția (1958) în care recunoaște existența compromisului, a duplicității ori a indolenţei, detestând aceste atitudini ale oamenilor.

   În poezia Primele iubiri, de exemplu, lirismul confesiv te subjugă: „Azi sunt îndrăgostit. E un curcubeu/ Deasupra lumii sufletului meu / Vin cerbii mei în goană să se-adune / Și către el privirile-și țintesc – / Un codru nesfârșit de coarne brune / În care mii de stele strălucesc…” sau în poezia Biografie : „Știu eu, mama și-a zis ca mă nasc într-o zodie bună; / Plinului pântec așa îi cânta într-o noapte cu lună. / Trăsnete reci de furtună vedea cum în zare detună. / Știu eu, mama și-a zis că mă nasc într-o zodie bună…” Nu a scrismama a zis”, ci „mama și-a zis”… Genial!

   În „Lupta cu inerția”: „Tot ce-am iubit, niciodată / N-am mistuit într-al timpului pașnic trecut. / Tot ce-am putut să privesc / Mi s-a părut din cale afară / De crunt ori Dumnezeiesc – / Nu i-am dat voie să moară”, remarcându-se  frenezia trăirii poetice a existenţei , ceea ce este AUR în poezia lui Labiș.

   Sau, cum vorbește George Călinescu despre candoarea lui autobiografică, în versurile: „Mângâie-mi părul. Astăzi mi-i aspru și sărat, / Aproape-ntotdeauna a fost la fel, îmi pare… / De colburi nins, cu vânturi și ploi amestecat, / În zgura de la trenuri scăldat și-n stropi de mare. / Ce larg mă simt și lacom și niciodată plin! / Sorb prin pupile lumea și-n taină cu auzul, / Nepotolit ca-n fața paharelor de vin / Ce-mi scapără-n mustață stropi limpezi ca hurmuzul. / Am strâns atâtea drumuri în mine ca pe-un ghem, / Tam-tamuri de copite în mine aspre sună / Dar tot mi-e dor de ducă, spre mine încă chem / Acele panglici albe pudrate-n colb de lună.”

   Entuziasmul său juvenil a alunecat, consecință a îndoctrinării din acea școală de scriitori, exprimându-se convingător și naiv în versuri: „…Viața ni se cheamă-n încleștarea / Supremei bătălii pe câmp deschis. / Și-așa ea ni-i revoltător de scurtă / Ca s-o mai dăm pe lene și plictis.[…] O clasă ne-a născut – cea proletară – / Ea ne-a născut, ori ea ne-a renăscut. / În numele natalei noastre clase / Stârpi-vom jaf, și lepră, și scorbut. […] Suntem în miezul unui ev de foc, / Si-i dăm a-nsuflețirii noastre vamă. / Cei ce nu ard dezlănțuit ca noi / In flăcările noastre se destramă.” Dar o minte lucidă, nu avea să se înece în acele mistificări, curând, foarte curând, adevărul relevându-i-se.

   Și amintesc cuvintele lui Nichita Stănescu: „A venit toamna când luna căpruie catifelează genele aurii ale frunzelor, și un dor de Nicolae  Labiș mă cuprinde și din nou la masa mea pun un pahar plin cu vin roșu mai mult. Cine știe? Dacă i-o fi sete și va veni să-l bea?”

   Când ne amintim de Labiș, să ne amintim de minunatul său poem „Moartea căprioarei”, capodopera liricii lui, descrierea vânătorii, poem în care Labiș se desparte de copilărie, trecând spre adolescență, maturitate chiar prin descoperirea tainelor universului care leagă viața de moarte. Prima strofă a poeziei transcrie un peisaj halucinant, de sfârşit de lume, peisajul secetei şi al morţii de după al doilea război mondial, în impresionante imagini: „Seceta a ucis orice boare de vânt. / Soarele s-a topit și a curs pe pământ.  / A rămas cerul fierbinte și gol. / Ciuturile scot din fântână nămol. / Peste păduri tot mai des focuri, focuri, / Dansează sălbatice, satanice jocuri”.

   Strofele următoare  sunt scene ale vânătorii, prin care se trece de la evocarea faptelor la reverberarea lor în străfundurile conştiinţei copilului. Gradaţia evenimentelor şi a trăirilor corespunzătoare este ascendentă, poetul punând accentul pe paralelismul stabilit între natură, pe care o înțelege atât de bine, și vibraţiile sufletului: „Mă iau după tata la deal printre târşuri,/ Şi brazii mă zgârie, răi şi uscaţi./ Pornim amândoi vânătoarea de capre,/ Vânătoarea foametei în munţii Carpaţi./ Setea mă năruie. Fierbe pe piatră/ Firul de apă prelins pe cişmea./ Tâmpla apasă pe umăr. Păşesc ca pe o altă/ Planetă, imensă, străină şi grea.// Aşteptăm într-un loc unde încă mai sună,/ Din strunele undelor line, izvoarele./ Când va scăpăta soarele, când va licări luna,/ Aici vor veni în şirag să s-adape/ Una câte una căprioarele./ Spun tatii că mi-i sete şi-mi face semn să tac./ Ameţitoare apă, ce limpede te clatini!/ Mă simt legat prin sete de vietatea care va muri/ La ceas oprit de lege şi de datini.[…] Sticlea în ochii-i umezi ceva nelămurit, / Știam ca va muri și c-o s-o doară. / Mi se părea că retrăiesc un mit / Cu fata prefăcută – n căprioară. / De sus, lumina palidă, lunară, / Cernea pe blana-i caldă flori calde de cireș. / Vai cum doream ca pentru – întâia oară / Bătaia puștii tatii să dea greș! / Dar văile vuiră. Căzută în genunchi, / Ea ridicase capul, îl clătină spre stele, / Îl prăvăli apoi, stârnind pe apă / Fugare roiuri negre de mărgele. / O pasăre albastră zvâcnise dintre ramuri, / Și viața căprioarei spre zările târzii / Zburase lin, cu țipăt, ca păsările toamna / Când lasă cuiburi sure și pustii. / Împleticit m-am dus și i-am închis / Ochii umbroși, trist străjuiți de coarne, / Și-am tresărit tăcut și alb când tata / Mi-a șuierat cu bucurie: – Avem carne! / Spun tatii că mi-i sete și-mi face semn să beau. / Amețitoare apă, ce-ntunecat te clatini! / Mă simt legat prin sete de vietatea care a murit / La ceas oprit de lege și de datini… […] Ce-i inima? Mi-i foame! Vreau să trăiesc și-aș vrea …. / Tu, iartă-mă, fecioară – tu, căprioara mea!Mi-i somn. Ce nalt îi focul! Și codrul, ce adânc! / Plâng. Ce gândește tata? Mănânc și plâng. Mănânc!”

   „A murit, mărturisește tot Stela Covaci, când furios, când sperând, părându-i rău şi iubind cu ardoare viaţa şi oamenii, implorând în ultimele ceasuri să i se aducă ozon de pe culmile unde se adapă căprioara.”

   Spunea cineva despre poezie că este „meditație și inspirație”, destui oameni fiind cei care meditează, dar puțini cei care sunt și inspirați. Și închei cu cuvintele lui Alexandru Macedonski: „Poetul este un Rege și i se cuvine un Tron.”

 

 

Vavila Popovici – Carolina de Nord, SUA

18 Nov
2013

“Teroarea Cîrpacilor, nepotismul parlamentar şi Germania la control, Editorial, Stuttgart, Maria Diana Popescu”

“O parte din frumosul oraş Timişoara se află în mâinile mafiei imobiliare, iar instituţiile statului pasează responsabilitatea de la una la alta, deşi o serie de politicieni, notari, judecători, instanţe, funcţionari din primării, finanţe, de la cadastru şi arhivele statului, au făcut jocul retrocedărilor cot la cot cu mafioţii, toţi cu bine(ne)cuvenitul ciolan, cedând drepturile devenite litigioase samsarilor, clanurilor ţigăneşti. Corupţia generalizată a dat naştere unei altfel de puteri mafiote, mult mai periculoasă şi mai greu de stârpit. După lovitura de stat de la 1989, majoritatea clădirilor istorice din Timişoara au ajuns în proprietatea diverselor clanuri ţigăneşti. O anchetă realizată de Mediafax arată că, dintre cele 938 de clădiri cu statut de monument istoric, câteva sute au intrat deja în posesia samsarilor imobiliari. Un caz recent, strigător la cer, este Spitalul de Copii, evacuat sub teroare de clanul Cîrpaci. Un document al Direcţiei Judeţene de Finanţe Timiş menţionează că acest clan a luat în posesie 144 de clădiri, majoritatea în centrul Timişoarei.

Nepotismul, lege în Parlament

De parcă nu ar fi de ajuns, iată că şi germanii cumpără la foc automat terenuri arabile în Romînia! Ce huzur pe noi!  Economia românească a crescut peste aşteptări, declară specialiştii în raportări fictive (care economie, nu ştiu). Care creşteri, că românii sânt tot mai săraci, iar nepotismul a devenit lege nescrisă în Palatul Parlamentului. Mai mulţi deputaţi şi-au angajat rudele la cabinet, acestea obţinând venituri necuvenite. Parlamentarii români găsiţi incompatibili sau în stare de conflict de interese îşi iau singuri apărarea, susţinând că legea se referă doar la funcţionarii publici, nu la aleşii neamului şi că în urmă cu câţiva ani când şi-au promovat rudele nu exista A.N.I, iar legile nu se aplică retroactiv. Măi să fie! Legea conflictului de interese a fost aprobată de Guvernul lui Năstase, în 2003, ca şi condiţie a viitoarei aderări la U.E. Articolul 70 din Legea nr. 161/2003 stipulează negru pe alb: “Prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative”. Cu toată legea la vedere, avem peste 6.000 de cazuri de incompatibilităţi şi conflicte de interese şi 50 de cazuri de aleşi cu averi nejustificate. începând cu 2008 şi până în prezent, ANI a finalizat 6.014 cauze de incompatibilităţi, conflicte de interese sau a descoperit averi nejustificate. Dintre acestea, 50 de cazuri sunt cu averi nejustificate. În foarte puţine cazuri există hotărâri definitive şi irevocabile ale instanţelor de judecată. Restul, pe furiş, popamin, gropamin şi amin, amin! Între cei cu probleme în a-şi justifica averea se află fostul ministru Dan Ioan Popescu (aproape 1 milion de euro – procesul a fost reluat) şi Vanghelie, şeful Sectorului 5 al Capitalei, care nu poate justifica, susţine A.N.I., 180.000 de euro.

Legea “Destrămării României”

Asta nu-i nimic pe lângă ceea ce prognozează Legea descentralizării! Mai bine spus Legea “Destrămării mascate a României” care, încălcând art. 1 din Constituţie, pune în pericol statul de drept, “statul naţional, independent, unitar şi indivizibil”, pentru că suveranitatea a fost cedată deja. Prin această lege se încearcă destabilizarea unităţii statului şi dezintegrarea României. Puterea decizională care, în mod constituţional ar trebui să rămână statului şi guvernului, transformă consiliile judeţene (deocamdată, apoi regionale), în guverne locale. Adică doreşti să realizezi ceva un proiect acolo, mititel, nu mai poţi decât cu aprobarea mafiei. Cui foloseşte regionalizarea în această situaţie de criză? Cu siguranţă baronilor locali, “Cîrpacilor” şi protipendadei politice, nu cetăţenilor români! Şi mai cu seamă celor doi aspiranţi la zidurile Cotroceniului, parteneri care la anul au nevoie ca de oxigen de susţinerea baronilor locali. Fără ei, şansa victoriei devine o fantomă. Iar fantoma care nu doarme, zâmbeşte de sub be-ne-re-le deja pregătite cu ştampila Bilderberg.  La momentul potrivit îşi va da masca jos şi va alunga marionetele uzate spre alte coteţe.

La control cu Germania!

Întorcându-mă la Germania, cum să nu fie prezenţi investitorii lor în agricultura noastră, dacă iau aproape pe degeaba terenurile româneşti, preţul fiind subevaluat în comparaţie cu cel din Vest. Oare întâmplător? Nicidecum. Un hectar arabil poate fi achiziţionat în România cu un preţ între 2.000 şi 5.000 de euro, iar în Germania preţurile sunt cuprinse între 16.000 şi 25.000 de euro pentru aceeaşi suprafaţă. Şi ce terenuri arabile avem noi! Pentru că tot ce se vinde în Europa provine din Germania, asta însemnând că Germania trăieşte numai din exporturi, ştabii Uniunii i-au solicitat buzunarele la control. Aproape 70% din exporturile Germaniei au ca destinaţie ţări europene. În urma criticilor numeroase referitoare la excedentul de cont curent (la nivelul de 7% din P.I.B. este al doilea ca mărime din zona euro şi limitează exporturile altor ţări din regiune), cea mai mare putere a Uniunii este investigată de Comisia Europeană din cauza excedentului comercial. Anul  trecut a înregistrat un excedent de 188 de miliarde de euro. Trezoreria S.U.A şi F.M.I. au criticat dur excedentul comercial german, care, spun ei,  frânează creşterea economiei europene şi mondiale. Aşa se întâmplă când devii hapsân! La fel vor păţi şi S.U.A. şi F.M.I, maeştri în modul de acaparare a resurselor financiare şi a bogăţiile statelor prinse în capcană. “

Maria Diana Popescu, Agero

www.agero-stuttgart.de

18 Nov
2013

Sandu Cătinean: Cu ce ne-am fericit c-am progresat ?

                     Cu ce ne-am fericit c-am progresat ?
( românilor, la timpuri noi…)

 

 

Cu ce ne-am fericit c-am progresat
Acum, când fapte rele nu-s discrete,
Nebunii nu mai sunt acuma de legat
Iar târfelor le spunem marjorete ?…

Să judece, puţini mai îndrăznesc
Şi să gândim e-o pierdere de vreme,
La lucruri vechi cuvinte-am inventat
Şi-a ne opune la hoţii ne-e lene…

Când lucrurile au un singur nume
Acum ne-ntrecem toţi a le schimba,
La ticăloşi le spunem că-s deştepţi
Şi tot ce-i just vroim a preschimba ;

Cei buni şi drepţi se-ascund înfricoşaţi
Văzând cum doar bănetul e puterea,
Şi fiecare tâmp din flori de mucava
Acum în fruntea ţării-şi dă părerea…

Cu ce ne-am fericit c-am progresat
Şi-au strâns averi nemernici şi lichele,
Iar cei ce în credinţă-au judecat
Au parte doar de rău şi de belele ?

Când ticăloşii ne conduc destine
Noi ne-nchinăm la lux neruşinat,
Uitând de tot ce ne-au lăsat străbunii
Şi doar ce-i din Apus-am adoptat…

Acum privim în jurul nost cu teamă
Cum ţara-i pârjolită de mizerii
Şi nu mai ştim măcar ce vom mânca
În ţara ce-a hrănit cândva imperii…

Am înghiţit tot ce ne-au dat streinii
Şi-n teorii deşarte ne-am pierdut,
Căci cei ce trebuiau să ne conducă
Pentru averi, ca vite ne-au vândut…

Şi-acum ? …priviţi cum arde ţara
Copii flămânzi şi genii ce cerşesc
Aţi vrut averi ?..acum aveţi de toate
Şi chiar streini…ce tare vă iubesc…

Sandu Cătinean din Bonţida

 

18 Nov
2013

Maria Diana Popescu: “Obama, acuzat de crime împotriva umanităţii, şantajul Bruxelles-ului şi salariile primarilor “

“Cum orice naş îşi găseşte naşul, Obama, capul politicilor interlope mondiale, este acuzat de crime împotriva umanităţii, potrivit mignews.com. Cîţiva avocaţi din Egipt au depus o plîngere oficială la Curtea Europeană a Drepturilor Omului de la Haga. De aceleaşi fapte, alături de Obama, este acuzată conducerea „Frăţiei Musulmane” împreună cu comandantul suprem, Mohammed Badie. Plîngerea menţionează că „Obama a cooperat, a incitat şi a înarmat membrii «Frăţiei Musulmane» la săvîrşirea de crime împotriva umanităţii în perioada 3 iulie – 18 august 2013 pe teritoriul Republicii Arabe Egipt”.Personal, Obama este acuzat în mod special de crimele „Frăţiei Musulmane” împotriva egiptenilor de religie coptă, iar Administraţia Obama este acuzată că l-a susţinut pe preşedintele Mohamed Mursi în timpul conducerii căruia „copiii creştini au fost torturaţi, ucişi, violaţi şi obligaţi să se căsătorească cu violatorii lor”. Cum Obama ţine cu dinţii de putere, va fi liber în continuare, zburdînd pe crengile statelor lumii. Una din piesele redutabile în angrenajul politic European, Iulia Timoşenko, arestată arbitrar şi ilegal, revine în actualitate, pentru că ea reprezintă biletul Ucrainei pentru Europa. Şantajul oficial impus de Bruxelles pentru semnarea de către Kiev a Acordului de Asociere cu U.E. demonstrează, că politica U.E. este soră bună cu cea mai veche meserie din lume.

Afară cu F.M.I. din ţară!

La noi, trîmbiţata creştere economică inventată peste noapte n-a avut niciun impact asupra salariilor, preţurilor sau asupra nivelului de trai. În afară de parlamentari, politicieni, şefii companiilor, directorii, directoraşii, secretarii şi secretarele, alţi băgători în seamă şi masa înalţilor funcţionari, care au salarii de zeci şi sute de mii pe lună, muncitorii, profesorii, medicii şi alte categorii sociale trăiesc pe caietul de datorii lunare, exploataţi mişeleşte de patronii lor. Cetăţenii români n-au avut absolut nimic de cîştigat din capitalismul economic. De pierdut, da! Acordurile cu F.M.I i-au ruinat practic. Au pierdut economia, locurile de muncă, suveranitate şi demnitate naţională. România nu mai are nevoie de F.M.I. Prezenţa acestui vampir financiar, find o formă de interpunere a statului în economie, un gen de căpuşare oficială. Nicio măsură impusă de F.M.I n-a ajutat statul român. Dimpotrivă! A lovit dramatic şi premeditat sectorul economic şi social. Nimic bun nu s-a întîmplat în economia românească de cînd sîntem sub controlul acestui vampir financiar, care a ruinat toate ţările cu serviciile sale complete. F.M.I este o instituţie de ocupaţie financiară, ţinută în viaţă de ţările bananiere şi de cele a căror conducători le-au vîndut suveranitatea pe comisioane grase. F.M.I ar fi trebuit dizolvat încă din 1971, după prăbuşirea Sistemului de la Bretton Woods. Haideţi să analizăm cîte sute de întreprinderi s-au închis, cîţi români au rămas pe drumuri, cîte taxe au crescut, ce salarii şi pensii mizerabile au românii în comparaţie cu europenii! Guvernele care au acceptat astfel de măsuri au fost guverne incompetente, corupte, care nu au slujit Ţara, ci au uneltit împotriva ei. Posesoare a unei economii care duduia de sănătate şi exporta în peste 140 de ţări ale lumii, fiind un concurent serios şi de temut pe piaţa internaţională, România a ajuns o ţară de molluri, de cartiere de lux ale clanurilor mafiote, de vile ale politrucilor, de marcheturi, farmacii, sedii de bănci şi sedii de birouri pentru spălat bani.

În fruntea hoţilor stă mama lor!

Mă întreb cum domnişorica Lagard mai e încă în funcţie, de vreme ce justiţia franceză şi o serie de oficiali au trecut-o pe banca acuzaţilor pentru spălare de bani şi fraude fiscale ? Nu-i aşa că în fruntea hoţilor trebuie să stea mama lor ? Oricît de înfundaţi ar fi cu mîna în banii altora, corupţii aceştia de lux – un fel de „Hopa Mitică” – se dau peste cap şi tot în picioare pică.  Chiar şi în halul în care sunt, Guvernul român i-a primit întotdeauna cu pîine şi cu sare şi le-a dat cu asupra de măsură, în timp ce Ungaria a încheiat definitiv socotelile cu F.M.I.. Banca Naţională a Ungariei a închis biroul F.M.I din Budapesta, întrucît autorităţile ungare vor achita împrumutul luat în 2008 pînă la sfîrşitul acestui an, înainte de scadenţă. F.M.I. nu mai poate numi un înlocuitor al actualului reprezentant în Ungaria, al cărui mandat s-a încheiat în august. Printr-o scrisoare adresată lui Lagarde, autorităţile ungare au iniţiat procedura de închidere a biroului F.M.I. de la Budapesta. Bravo lor! O ţară cu conducători isteţi, care s-au trezit la realitate şi au închis uşa în nasul cămătarilor!

O duc greu primarii! Bieţii de ei!

În acest timp poporul nostru se zbate în mizerie, iar domnu’ Dragnea vine cu propunerea de majorare a salariilor primarilor. Sînt aşa nevoiaşi amărîţii de ei, au dus-o aşa de greu după lovitura de stat, încît au stîrnit mila vicepremierului. Mi se pare normal ca baronul să-şi răsplătească slujbaşii. Are obligaţii faţă de ei, şi e mai simplu să le plătească din buzunarul nostru, nu din al lui. În definitiv, orice bonus pentru ei e binevenit, la anul sînt alegeri şi mai ales la ţară, primarul face legea. Cum nu le mai poate da fonduri cu autoservire în funcţie de tupeu şi de hămeseală, mărirea salariilor îi obligă pe primari să fie aliaţi şi să lucreze „corect” la noile alegeri. Vă mai amintiţi reclama? „Dormiţi liniştiţi, F.N.I. lucrează pentru tine!” Daţi-le lor, că nu se mai satură, poporul acesta care îşi duce viaţa pe caietul de datorii, este irelevant, bun doar la jug şi la întors buzunarele pe dos. După capul guvernanţilor reţetele salvatoare pentru popor rămîn taxele, cele mai numeroase şi mai mari din Europa, în creştere continuă, şi cele mai mizerabile salarii din Uniune. Pentru siguranţa Ţării, în ochii vicepremierului e mai important un primar servil decît un medic sau un profesor, pe care nu-i poate controla după bunul său plac şi nu le poate ordona să măsluiască voturile în favoarea arondaţilor la Putere. Primarii au vile şi conturi, care se umflă precum aluatul la dospit. Medicii şi profesorii de ce nu au? Ce-au făcut concret unii primari, în afară de sîrbe şi hore, cînd sate întregi şi mii de gospodării nu sînt electrificate, iar uliţele arată ca în Evul Mediu? Ce-au făcut ei, ce merite deosebite şi ce obligaţii de serviciu speciale au, de li se măresc salariile? În concluzie, majorarea salariilor mi se pare normală, privită numai din unghiul devotamentului acestora faţă de treburile nevăzute ale obştii şi pentru aservirea lor (ig)nobilă. Dacă primarii, politicienii şi parlamentarii ar munci un an de zile fără salariu, adică ar fi prestatori de muncă patriotică, vă spun eu, politica ar ajunge un maidan pustiu.”

Maria Diana Popescu

Sursa: Revista ART – EMIS

http://www.art-emis.ro/editoriale/1953-obama-acuzat-de-crime-impotriva-umanitatii-santajul-bruxelles-ului-si-salariile-primarilor.html

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii